^Binnenland
jMqzzondm Stukken
Spoct
JCunst mVhtensdhaP.
spreker en ontvanger te vereenigen in één
kabinet, waarvan de vorm bijna uniform is
geworden, een halfrond op een langwerpig
vierkant. Er zijn natuurlijk uitzonderingen.
Maar wat meger fantasie in het ontwerpen
van radio-kasten zou wel gewenscht zijn.
De belangrijkste vraag, welke men zich bij
een bezoek aan een radio-tentoonstelling be
hoort te stellen, of n.1. de hoedanigheid van
de ontvangst, zij het die van binnenlandsche
zij het die van buitenlandsche zenders, aan
merkelijk is verbeterd, blijft maar beter on
beantwoord. Mijn persoonlijke ervaring is
echter, dat die er zelfs in vier jaar tijd niet
beter op is geworden. Ik bezit zelf een der
vroegste „moving coil"-sprekers. die zeer
primitief van samenstelling is, vergeleken bij
de nieuwste typen (even primitief in de sa
menstelling als b.v. het eerste vliegtuig ver
geleken bij Fokker's nieuwste product). Maar
dat oudje heeft meer eerbied voor muziek,
blijkens het geluid, dat hij uitgeeft, dan zijn
jongste afstammelingen. Aanmerkelijk is
echter de vooruitgang in secundaire eigen
schappen. Instemmen is de eenvoudigste
zaak van de wereld geworden. De installa
tie is compact en netjes. Naburige zenders
laten zich gemakkelijk en snel wegdraaien.
'En, last but not least, de prijzen zijn in eeni-
ge jaren op fabelachtige wijze gedaald, klaar
blijkelijk als gevolg van de massa-methoden
die de industrie in Engeland toepast.
De tentoonstelling zou eentonig zijn voor
den gemiddelden bezoeker, ware het niet, dat
gehoorzalen prettige afwisseling brachten in
al die rijen gelijksoortige radio-mechanische
producten. De óramophone Company laat
een nieuwe film zien en hooren, The Voice
of the World, waarin het schoonste geluid
is dat van het Londensch Symphonie Orkest,
dat men onder leiding van Dr. Malcolm Sar
gent ziet spelen. De Marconiphone Compa
ny heeft eenige bekende radio-artiesten ge
ëngageerd, die hun nummers geven in de mi-
crophoon, zoodat men in staat is de levende
voordracht te vergelijken met wat de machi
ne er van maakt. Dat is opvoedend en niet
geheel vrij van ontgoocheling. De wonderen
der wetenschap zijn onthutsend en groot.
Maar zij hebben het nog niet zoo ver ge
bracht, dat zij de menschelijke stem of de
muziek, voortgebracht door menschelijk ta
lent, werkelijk in reproductie de eer kunnen
bewijzen, waarop zij recht hebben.
zigers met openbare middelen van vervoer.
In dit nieuwe kon. besluit wordt o.m. be
paald, dat een diensttijd van een bestuurder
van een autobus niet meer mag bedragen dan
tien uur, met deze uitzondering, dat éénmaal
gedurende elke kalenderweek een diensttijd
ten hoogste twaalf uur mag bedragen.
De gezamenlijke duur van de diensttijden
en gedeelten van diensttijden van een bestuur
der van een autobus mag per kalenderweek
niet meer dan 55 uren bedragen.
Een bestuurder van een autobus moet tus-
schen twee opeenvolgende diensttijden een on
afgebroken rusttijd van ten minste twaalf
uren genieten, met deze uitzondering, dat één
maal gedurende elke kalenderweek met een
onafgebroken rusttijd van ten minste tien uur
kan worden volstaan. Een bestuurder van een
autobus moet elke kalenderweek op zijn stand
plaats een rustdag van ten minste 30 uren ge
nieten. Hij moet ten minste éénmaal in elke
vier opeenvolgende kalenderweken een rust
dag op Zondag genieten.
De ondernemer van een autobusdienst is
verplicht te zorgen, dat op het hoofdkantoor
van zijn onderneming de dienstindeelingen
voor zijn autobus-chauffeurs aanwezig zijn.
Verder wordt bepaald dat het verboden is
in een autobus te rooken of zich daarin te be
vinden met een brandende pijp, sigaar, siga
ret.
Deze bepalingen treden op 2 October a.s. in
werking.
HET DUITSCHE INVOERRECHT OP
HARING.
Eij den Bond van Nederlandsche haring
handelaren en de Kamer van koophandel en
fabrieken te Leiden is van verschillende zijden
bericht ontvangen, dat de verhooging van
het invoerrecht op haring in Duitschland
niet doorgaat. Wel wordt het invoerrecht
blijkbaar verhoogd voor een aantal andere
artikelen, waarover zij nog geen bizonder-
heden hebben.
UIT EEN TREIN GEVALLEN.
Gistermorgen is, gelijk in een deel
van overheidspersoneel, te zamen 14,000
leden tellende.
Voorzitter was de heer D. de Ridder uit
Amsterdam, voorzitter van den Nederl. Chr.
Bond van personeel in publieken dienst. De
heer J. Vermeulen, secretaris van het per
manent comité en van den Algem. Nederl
Chr. Ambtenaarsboni hield een inleiding
over het rapport van de commissie-Weiter,
voor zoover het de dienst- en arbeidsvoor
waarden van het overheidspersoneel betreft.
Hij noemde haar voorstellen onaanvaard
baar en zeide, dat met alle gepaste middelen
moet worden geijverd om te voorkomen, dat
de regeering deze voor haar rekening zal
nemen.
Indien de regeering van oordeel is, dat na
alle andere maatregelen, salarisverlaging
onvermijdelijk is, dan ziet spreker van haar
tegemoet een voorstel ter behandeling in de
centrale commissie voor georganiseerd over
leg.
Resolutie.
Na uitvoerige gedachtenwisseling werd een
resolutie met algemeene stemmen aangeno
men, waarin er bij de regeering op wordt
aangedrongen de voorstellen der commissie-
Weiter niet uit te voeren, doch maatregelen
te treffen, welke tot vermeerdering van de
rijksinkomsten leiden, waaraan het geheele
Nederlandsche volk naar draagkracht bij
draagt;
de afvloeiing van eventueel overcompleet
personeel op andere wijze te bereiken, name
lijk door vervroegde pensionneering of het
niet-indienst-nemen van nieuw personeel in
vacatures en door het ontslag van personen,
die reeds een pensioen genieten, waardoor
zij in staat zijn in hun levensonderhoud te
voorzien;
indien naar haar oordeel na en in verband
met genoemde maatregelen een salarisverla
ging onvermijdelijk wordt geacht, met ds
centrale commissie van georganiseerd over
leg te plegen;
een besluit deze resolutie bekend te maken
aan den raad van ministers en de Staten
Generaal".
der
NOG NIET SLIM GENOEG.
Het anti-oorlogscongres, te Amster
dam gehouden, heeft, naar het Dagbl.
v. N.-Br. meldt, onze politie aan de grens
en de marechaussee te Ossendrecht en
Bergen op Zoom in den nacht van Za
terdag op Zondag heel wat werk ver
schaft.
Reeds de geheele week trachtten tal
rijke vreemdelingen uit België, hoofd
zakelijk uit Antwerpen afkomstig, die
niet in het bezit waren van geldige pa
pieren, te Putte en Ossendrecht de grens
over te komen. Het gelukte onzen poli
tiedienaren ter plaatse steeds die onge-
wenschte personen aan de andere zijde
te houden, en wanneer al eens een enke
le er in slaagde, was hij spoedig achter
haald en teruggebracht.
Zaterdagavond had men blijkbaar een
middel gevonden om toch ons land bin
nen te komen. Niet minder dan twintig
personen van Poolsche, Tsjechische,
Egyptische en zelfs zonder natiqnaliteit
verschenen dien avond te Putte in een
vrachtauto, bestuurd door een Belg, en
passeerden daar de grens. Rijksveld
wachter Wagenaar was echter op zijn
post en slaagde er in de ongewenschte
gasten terug op Belgisch grondgebied te
leiden. Daarmee was het „spel" echter
nog niet afgeloopen, want eenigen tijd
later kwamen zij terug, zonder auto dit
maal. Zij liepen wederom in de val en
wel bij den rijksveldwachter van Dun en
diens gemeente-collega Schijvenaars,
beiden uit Woensdrecht, welke de be-
toogers bij den z.g.n. Kabeljauw uitwe
zen. De vreemdelingen gaven het echter
nog niet op en probeerden het voor een
derde maal. De auto was n.1. bij Sant-
vliet de grens gepasseerd en zou zijn
„vrachtje" op den Antwerpschen straat
weg weer opladen, althans dit bleek,
naar het blad vernam, zoo te zijn afge
sproken. Zij hadden echter buiten de
activiteit onzer politie en de ter plaatse
op nachtdienst zijnde marechaussee uit
Bergen op Zoom gerekend, want hoe
handig de vreemdelingen zich ook in
alle richtingen hadden verspreid, niet
eentje kwam er door en zoo kon de
vrachtauto op zijn vracht blijven wach
ten.
Nog vernam het blad, dat Zondagmor
gen drie Poolsche dames, die per luxe
auto klandestien de grens te Putte had
den overschreden, op het station te Ber
gen op Zoom zijn aangehouden en terug
gebracht. Ook zij wilden, zonder in het
bezit van geldige papieren te zijn, te
Amsterdam het anti-oorlogscongres
gaan bijwonen.
DE ZAANDAMSCHE SCHAT-
GRAVERIJ.
Graaf Von Beek, de leider van de Zaan-
damsche schatgr averij, heeft, zoo meldt het
Volk, Dinsdagmorgen bij 't gemeentebestuur
de vereischte waarborgsom van 400 gestort.
Het gemeentebestuur heeft nu opnieuw ver
gunning verleend, om de schatgraverij voort
te zetten.
vorige oplaag is gemeld, een 6-jarig jongetje
uit Leeuwarden nabij het station Oudega uit
een trein van Leeuwarden naar Staveren ge
vallen. Het knaapje werd bewusteloos opge
nomen en naar het ziekenhuis te Sneek over
gebracht.
Nader meldt men dat het kind 's avonds
zonder tot bewustzijn te zijn gekomen, is
overleden.
EEN PRINSELIJK DIRIGENT IN ONS
LAND.
Een prinselijk dirigent is zeker geen alle-
daagsche verschijning, althans niet in ons
land. Maar thans hebben wij er een in ons
midden, zegt de Tel. Het is prins Joachim Al-
brecht van Pruisen, neef van de konibgin.
Zijn grootmoeder was prinses Marianne der
Nederlanden, dochter van koning Willem I.
Gisternamiddag is prins Joachim met een
toestel van de Duitsche Lufthansa op Schip
hol aangekomen. Hij is componist en zal op
3 September in de Kurhauszaal te Schevenin-
gen eenige eigen composities dirigeeren, die
door het Residentie-orkest zullen worden uit
gevoerd
BIJ HET ZWEMMEN VERDRONKEN
In het verbindingskanaal onder Overschie
is gisteravond de 20-jarige kantoorbediende
A. M. verdronken.
De 30-jarige J. van Dongen van het Soeten
daalsche plein is bij het baden aan de Soeten
daalsche kade te Rotterdam verdronken. Zijn
lijk is opgehaald en naar de woning ver
voerd.
ONWEER.
Gistermorgen is te Oosterwijk de blik
sem ingeslagen in de dubbele woning,
bewoond door de gezinnen Put en v. d.
Boom. De woningen brandden geheel af.
STEUNTREKKER VAN BEROEP.
Ruim f 600 op zak.
Op het Van Hogendorpplein te Rotterdam
zoo vertelt de Telg., was een hoogloopende
ruzie ontstaan tusschen eenige mannen
waarvan er één zeer kennelijk in staat van
dronkenschap verkeerde. Een agent van po
litie bracht den beschonken man naar het bu
reau aan de Groote Paauwesteeg, waar men
hem de gebruikelijke vragen stelde. Naam,
ouderdom, adres, dat alles gaf de man, on
danks zijn beneveld ai brein, nog vrij vlot op.
Hij hakkelde zoo'n beetje toen de inspecteur
zijn beroep vroeg. Koopman was-ie eigenlijk
vroeger geweest, nu trok hij van Maatschap-
pe'ijk Hulpbetoon. „Dus steuntrekker" ver
duidelijkte zijn ondervrager. Ja dat was hij
nu
Zooals van alle arrestanten werden ook de
zakken van dezen man even aan een onder
zoek onderworpen. Het resultaat was won
derlijk. De steuntrekker had „slechts"
615.88 zegge en schrijve zeshonderdvijftien
;ulden en achtentachtig centen in zijn col-
-rtje
ANTI-MILITARISTEN TEGEN HET WE
RELDCONGRES TEGEN DEN OORLOG.
In verband met het Wereldcongres tegen
den Oorlog is Maandagavond in Handwer
kers Vriendenkring te Amsterdam een ver
gadering gehouden van de anarchosyndica-
listen en anti-militaristen om te protesteeren
tegen het uitsluitend bolsjewistische karakter
van dit strijdcongres tegen den „imperialis-
tischen oorlog". De zaal van Handwerkers
Vriendenkring was stampvol, ook vele com
munisten waren aanwezig.
Na een kort openingswoord van den voor
zitter, den heer Rosseau, kreeg de heer A.
Muller Lehning het woord, die betoogde dat
het staatskapitalistische Rusland in militair
opzicht niet onder doet voor andere imperia
listische staten en in militartsch opicht goe
de vrienden is o.a. met het fascistische Italië.
De volgende spreker was de heer Albert
de Jong, die een uiteenzetting gaf van de
voorbereiding van het Wereldcongres, waar
van de practische organisatie geheel in han
den was van de Derde Internationale en dat
in het geheel niet het karakter droeg van een
strijdcongres tegen den oorlog, maar be
doeld was als een demonstratie voor de po
litiek van de Sovjets. Spr. zette uiteen, waar
om de syndicalistische internationale en het
Internationale Antimilitaristische Bureau ge
weigerd hadden aan het congres deel te ne
men
Een gedelegeerde op het wereldcongres,
die de Internationale Vrouwenliga voor Vre
de en Vrijheid vertegenwoordigde, was naar
deze vergadering gekomen om haar sympa
thie te betuigenen met dit protest, en zich
solidair te verklaren met den oorspronkelij-
ken opzet van het congres.
waarin die steun moest worden gegoten.
De heer Kwadijk stelde voor om een neutra
le commissie te benoemen. Was ik met hem
eens. Hij vroeg me advies, wie daarin het bes
te zitting zouden kunnen nemen. Ik heb ver
schillende adressen in de vier gemeenten ge
geven. Ik wenschte een commissie uit abonne s
van de E.L.R.C. Werden we eens. Hij
wenschte dat de tegemoetkoming (steun) zou
worden betaald door de centrale. Dat waren
we niet eens. En op dit punt zijn de bespre
kingen blijven hangen. Ik heb duidelijk uiteen
gezet de verschillende redenen, waarom de
centrale alleen dezen steun niet kan geven,
waarbij ik hem er nadrukkelijk op attent
maakte, dat de door hem voorgestelde steun
regeling niet stuitte op financieele bezwaren,
maar op zakelijke principes, waarvan ik er
hier een paar noem.
a. wanneer een zaak een gedeelte van z'n
cliënten gaat bedienen tegen lagere prijzen,
dan is er prijzenwillekeur, welke leidt tot on
tevreden cliënten, wat achteruitgang, zelfs on
dergang van een zaak tengevolge kan heb
ben.
b. wie moeten voor contributieverlaging in
aanmerking komen? Er zijn werkloozen, die
worden gesteund, terwijl er b.v. tuinbouwers
en anderen zijn, die met hard werken geen
cent kunnen verdienen. Een goede en billijke
regeling kan de centrale hier dus in geen ge
val treffen.
Op grond van bovenstaande was zijn voor
stel dus voor de centrale niet te aanvaarden.
Toen heeft de centrale de volgende regeling
voorgesteld:
De commissie zorgt voor het bijeenbrengen
van de helft van de voor iedere maand benoo-
digde gelden. De centrale voegt hier de ande
re helft bij, en bemoeit zich verder niet met de
financiering.
De commissie financiert dus geheel buiten
de centrale om.
De E.L.R.C. biedt dan gewoon haar maand-
kwitantie van f 2 aan, welke wordt voldaan
Wil de commissie een abonné steunen, uitste
kend. Dan keert ze voor of na de betaling
den bedoelden abonné een bepaald bedrag uit.
De centrale als zoodanig staat dan geheel
buiten de steunregeling, doch draagt er niet
temin een aanzienlijk bedrag toe bij.
De bedoeling is duidelijk. De E.L.R.C
blijft dan op een reëel zakelijk standpunt,
leder, zonder uitzondering betaalt zijn con
tributie ten volle en er is geen geknoei met
willekeurige abonnementsgelden.
Dit standput heb ik breedvoerig toegelicht,
doch vernam tot heden hierover niets meer;
en krijg nu bovenstaand ingezonden stuk on
der de oogen, wat ik even heb willen toelich
ten.
Ik merk nog uitdrukkelijk op, dat, mocht
iemand lust gevoelen op deze uiteenzetting te
rug te komen of op andere dingen, de centrale
betreffende, ik hierop in geen geval zal rea-
geeren.
De redactie van dit blad zeg ik vriendelijk
dank voor haar attentie en de afgestane ruim
te, en teeken,
Hoogachtend,
EERSTE LANGEDIJKER
RADIO-CENTRALE.
Noordscharwoude, 26 Aug. 1932.
gedemonteerde motoren. Te 4 uur echter was
alles weer in elkander gezet en werden de ma-
chines opgepoetst en verder afgewerkt. Mor-
rrzm tnAotnn An-ro ntrlnee Aa rti-
-Wy»
VERKEERSONGEVALLEN.
Botsing tusschen vrachtauto
en
DIENSTTIJDEN VAN AUTOBUS
BESTUURDERS.
Chauffeurs mogen van 2 Oct. af niet
meer dan tien uur per dag achter hei
stuur.
De lange diensttijden van autobus-chauf
feurs hebben reeds meermalen aanleiding ge
geven tot klachten, zoowel van de zijde van de
bestuurders zelf, als van het publiek, dat zich
in een autobus, bestuurd door een vermoeiden
chauffeur, niet veilig gevoelde.
In het Staatsblad is thans een kon. besluit
afgekondigd tot nadere wijziging van het kon.
besluit van 31 Juli 1880, houdende bepalin
gen ter verzekering van de veiligheid der rei-
ERNSTIG ONGEVAL TE
HEERENVEEN.
Bij het teren van een weg.
Doordat hedenmorgen een slang van een
teersproeier lek sprong, werden drie arbei
ders, die bezig waren den Rotummerweg tc
teren, door de gloeiende massa, welke me;
een temperatuur van 200 graden was naar
buiten gespoten, getroffen. Een 56-jarige ge
meentewerkman van Rotstergaast bleek het
ergst getroffen. Zijn gezicht en oogen zaten
vol teer. Onder hevige pijn is het slachtoffer
met spoed naar het ziekenhuis te Heerenveen
vervoerd. Voor het behoud van zijn gezichts
vermogen wordt ernstig gevreesd. De arbei
ders G. Sloothaak en J. van het Meer liepen
ernstige brandwonden aan armen en gezicht
op. Doordat eerstgenoemde een bril droeg,
werden zijn oogen niet getroffen. Deze laat
ste slachtoffers zijn, na in het ziekenhuis te
Heerenveen te zijn verbonden, naar hun wo
ningen vervoerd.
CHRISTELIJK OVERHEIDS
PERSONEEL.
Een zeer druk bezochte vergade
ring te Utrecht ter bespreking
van het rapport-Welter.
Gisteren is te Utrecht een zeer druk be
zochte vergadering gehouden van het per
minente comité van Christeliike organisaties
stoomtram.
Te Bergen op Zoom, bij de Lepelstraat, is
gistermiddag even vóór drie uur de met 7
dieren beladen vrachtauto van den heer
Vroegop uit St. Annaland, komende uit de
richting Steenbergen, in aanraking gekomen
met de van Halsteren komende stoomtram.
De auto werd geheel vernield, en de be
stuurder liep ernstige verwondingen op. Hij
werd later binnengedragen bij een der om
wonenden. Van de 7 dieren werd er één dood
gereden, en kregen drie ernstige snijwonden.
De persoon, die naast den chauffeur zat,
kwam er met den schrik van af. De tram kon,
nadat de lijn weer was vrijgemaakt, haar reis
naar Steenbergen vervolgen.
(Buiten verantwoordelijkheid van de
Redact'e. De opname in de rubriek, bewijst
geenszins dat de redactie er mede instemt).
Mijnheer de Redacteur,
In verband met het ingezonden stuk van
den heer A. Kwadijk Jr. te Noordscharwoude
in de courant van Vrijdag verzoek ik u opna
me van het volgende:
Met den inhoud daarvan ga ik bijna ac-
coord, behalve met de volgende zinnen:
a. uit de verschillende omroepvereenigingen
is een commissie gevormd, enz. Hier is na
tuurlijk bedoeld uit de centrale-abonné's is
een commissie benoemd, enz.
b. tot ons leedwezen is een centralehouder
niet bereid, de commissie met dit nuttig so
ciaal werk tegemoet te komen, enz.
Hij had behooren te schrijventot ons leed
wezen is de Eerste Langedijker Radio Centra
le niet bereid, enz.
En nu de groote fout, die er in dezen zin
staat, n.1., dat ik niet bereid zou zijn, de com
missie tegemoet te komen. (Tusschen haakjes
wil hij mij eens opgeven, wie er lid zijn van
deze commissie? Want hij heeft mij nog nooit
met hen laten vergaderen en ik weet ook niet
wie er zitting in hebben genomen.)
Hij weet echter zeer goed, dat ik wel dege
lijk m.n medewerking, neen, m'n volle mede
werking heb toegezegd, alleen echter konden
wii het noc niet eens worden over den vorm.
M. de Redacteur.
Men mompelt in motorkringen:
dat de Alkmaarsche motorraces van
j.1. Zondag en de „Slag bij Waterloo"
synoniem zijn;
dat men zoodoende blasé wordt van
ongelukken
dat men, om een goed motorracer te
zijn, minstens 6 maal in het ziekenhuis
moet hebben gelegen;
dat men met het aantal valpartijen
een nieuw „record du monde" vestigde;
dat het in enkele bochten wel leek of
25 vrouwen zware kleeden aan het
kloppen waren;
dat Administrateur Ooms van de V.
V. V. kwistig ongevallen-formulieren
uitreikte;
dat één der Roode-Kruis beambten
wijselijk vroeg of het hier .aangenomen
werk" gold;
dat men genoemde motorraces even
tueel als „bezoekt het doodencircus op
de Alkmaarsche kermis" had kunnen
annonceeren;
dat, toen Westerop in de finale Junio
res 251—350 c.M3. zegevierde, men deze
kloeke rijder aanvankelijk met den
wethouder Westerhof verwisselde, het
geen niet juist gezien was, want
dat men zich bezwaarlijk wethouder
Westerhof met open knalpot in het rul
le zand van de Sahara kan voorstellen;
dat vrouwen wreedaardige schepselen
zijn werd j.1. Zondag haarfijn bewezen;
dat het publiek (waaronder ook ik,
lang leve de sensatie!) met spanning
er naar uitkeek, wie het dozijn der val
partijen volmaakte;
dat de bezoekers van de motorraces te
herkennen zijn aan harde groeven in
het gelaat;
dat men eigenlijk vooruit had moeten
bepalen, dat de recettes aan de nage'a-
ten betrekkingen van de rijders zouden
worden geschonken, maar
dat er geen nagelaten betrekkingen
zijn, alhoewel de verzekeringsagenten
zaten te sidderen op hun zitvlak;
dat ik de a.s. motorraces zeer zeker zal
bezoeken, want dat het animale nu een
maal in den mensch overheerscht.
F. J. v. d. MOLEN.
Motoren.
De Internationale Zesdaagsche.
De speciale Hbld.-correspondent te Rome
schrijft:
Zondag is door de rijders druk getraind.
De meesten bezochten den 2800 meter hoogen
Stelviopas, welke algemeen door de deelne
mers wordt gevreesd en waarop een gemid
delde van 40 K M. zal moeten worden gere
den. De rijders treffen het dit jaar niet met
dezen pas; Zondag a.s. n.1. zijn hierop auto-
mobielrennen en de geheele week reeds wordt
hierop door de ren-auto's druk getraind, met
gevolg, dat de bochten van dezen pas totaal
worden vernield.
Vandaag was er algemeene werkdag, bijna
alle machines lagen geheel uit elkaar; het
was op de binnenplaats van Hotel Bristol een
ware 0D6lairolaats van cylinders, zuiners en
gen moeten onze rijders de motoren inlev»"^"
Zij komen dan in een z.g. „pare fermé"
De machines worden echter eerst
remmen en uitlaten worden gecontrole»?,.
alle deelen zooals cylinders, frames, Ju,*
enz krijgen een merkteeken, zoodat tijden, a
wedstrijd deze deelen niet kunnen Wor^n
verwisseld. Vandaag moesten de Italia„
hun machines inleveren. Alles liep vlot v
stapel. De machines zagen er verzorgd
keurig uit. 8
Tijdens den wedstrijd rijden onze deel»
mers in een licht grijze overall met om d7
arm een oranjeband. Waarschijnlijk ech-
het A-team alleen met oranjeband, omdat Z
overall's voor hun niet tijdig aanwezie- „7
len zijn.
Alle rijders zijn thans weer voorzien
bekende luchtkanonnen. Dit zijn holle buiwf
gevuld met 150 atmosfeer sarnengepem
lucht en hiermede kunnen in een wip 5 t0u
banden worden gevuld. Er valt voorlooni,
weinig nieuws mede te deelen. De snelheid,
proef, welke den 7den dag wordt gehouden
heeft midden in de stad Merano plaats od een'
afgesloten circuit van 3 K M.
Speciale treinen loopen vanuit Milaan en
Venetië om liefhebbers naar dit circuit te voe-
ren om getuigen e ziin van de finish van den
Internationalen Zesdaagsche.
Tribunes worden reeds opgericht.
Het enthousiasme van de bevolking hier is
enorm en van alle zijden wordt medegewerkt
om dit belangrijk evenement te doen slagen.
Keuring der motoren te Mera
no. Geheim verf-procédé.
MERANO, 28 Aug. Vandaag moesten
de Nederlanders hun machines inleveren in
het „pare fermé". Alle motoren waren keurig
verzorgd en volledig uitgerust met alle moge-
lijke reparatiemateriaal. De keuring was niet
zoo streng als het voorafgaande jaar. Knal-
dempers werden dit keer niet gecontroleerd
evenmin werd onderzocht of de verlichting
goed functionneerde. Alle motordeelen, zooais
frame, voorvork, wielen, cylinder en cylinder-
kp, versnellingsbak, magneet, batterij, lam-
pen enz. werden met een bijzonder soort
blauwachtige verf gemerkt, waarin het start
nummer werd gekrast. Deze verf is een ge
heim procédé, welke de rijders niet kunnen
vervangen. Na afloop van den zesdaagsche
worden alle motoren wederom onderzocht en
nagegaan of geen der deelen is verwisseld-
met een soort zuur kan worden getest of soms
andere verf is gebruikt om een verwisseld
deel te masceeren.
De controle in het „pare fermé" is uiterst
streng. Zoodra een rijder zijn machine heeft
ingeleverd, mag hij deze niet meer aanraken.
Hij krijgt hem pas weer in handen 15 minuten
voor den start van ieder dagtraject. Er staat
o.a. diskwalificatie op het aanraken van een
andermans machine, op rooken, op het weg
werpen van een stuk gereedschap, om een an
der in de gelegenheid te stellen dit te gebrui
ken, enz.
Zoo'n „pare fermé" is overigens een waar
Mekka voor den motorrijder. Olie van 2 gul-
den den liter, speciaal voor zwaar race-werk,
wordt gratis verstrekt. Bougies van 10 gul
den per stuk zijn voor de rijders gratis ver-
krijgbaar. Hierbij komt nog, dat de firma's te-
vens nog een geldprijs beschikbaar stellen, als
de wedstrijd goed wordt voleindigd, mits men
dan ook op de betreffende bougie of olie, ol
ketting enz. den geheelen zesdaagschen blijft
rijden.
Morenochtend om half zeven begint de eer
ste étappe van dezen zesdaagsche. De route
loopt over den Giovopas naar Vipilena, ver-
volgens langs Ponte Allisarco naar Ortisei,
van daar over den Gardena pas naar Ponte
sul Rienza, om ten slotte weer over den Giovo
pas naar Merano terug te keeren. De Giovo
pas wordt algemeen gevreesd, hij is 2100 M.
hoog, maar heeft een slecht wegdek en zeer
slechte bochten. Ook de Gardenapas is be
rucht. Algemeen wordt dan ook verwacht, dat
vele strafpunten uitgedeeld zullen worden.
De deelnemende Nederlanders
nog zonder strafpunten. Eenige
ongevallen.
Gisteren is onder schitterende weersom
standigheden de eerste etappe van den inter
nationalen motorzesdaagsche verreden. De
route over Giovo en Gardenapas viel mede.
Uitgevallen zijn reeds Bassanise op Rex Ac-
me (Zwitserland), Saunders op Norton (En
geland), Mitchell op Matchless (Engeland)
en Ruttchen op N.S.U. (Duitschland). De
Zwitser Bassanise kwam bij Gardenapas te
slippen en stortte in een ravijn. Met gebroken
been en een hoofdwonde werd hij in het zie
kenhuis te Merano opgenomen. Zijn motor
werd totaal vernield.
De volgende rijders liepen strafpunten op:
Koch op Praga (Tsjecho-Slowakije) 1Dirks
op Ardie (Duitschland) 2; Weider op Match-
luf? 5?WIAS(!r'anrï) 9; Clementi op Mas 0ta"
pIi i e °P (Engeland) 25;
Iolak op Premier (Tsjecho-Slowakije) 109.
ue trophyteams zijn alle nog zonder straf*
punten, terwijl van de Vaseteams Tsjecho-
i7ku ^e en Duitschland B strafpunten
nebben opgeloopen. Bij de merkenteams beeft
het Douglasteam 26 en het Ardie B team 2
s. ,ffppiten. Het N.S.U.-team is uitgevallen
Alle deelnemende Nederlanders zijn zond®'
strafpunten gebleven. Nortier reed op Gio^
Paf ,fien oen auto, doch deze aanrijding w*
gelukkig niet ernstig, zoodat hij terstond wed
°or kon rijden. Hamersveld slipte op Garde
napas waardoor hij 'n motordefect kreeg, dat
niJ tijdelijk kon repareeren.
De organisatie van den wedstrijd is evenals
vorig jaar goed verzorgd. De bevolking
met den wedstrijd mee en 7f>rat ervoor dat de
met dén wedstrijd mee en zorgt ervoor
rijders geen onnoodige hindernissen op
weg ontmoeten. Ook de politie heeft °e,
keersregeling goed geregeld, zoodat slf1'
bij uiterste noodzaak het gewone pumi»
het wedstrijdparcours wordt toegelaten-
MAETERLINCK TOT GRAAF
VERHEVEN.
Ter gelegenheid van diens zeventigste
verjaardag heeft de koning van België
schrijver Maurice Maeterlinck motu P£°P[rf
in den adelstand verheven, zoo meldt ReU
uit Brussel. Maeterlinck zal voortaan den
tel „graaf" mogen voeien. Sedert twaalf J
ren droeg hij gisteren reeds het grootkrui»
van de Leopoldsorde,