^Binnenland jMqzzondm Stukken Spoct JCunst mVhtensdhaP. spreker en ontvanger te vereenigen in één kabinet, waarvan de vorm bijna uniform is geworden, een halfrond op een langwerpig vierkant. Er zijn natuurlijk uitzonderingen. Maar wat meger fantasie in het ontwerpen van radio-kasten zou wel gewenscht zijn. De belangrijkste vraag, welke men zich bij een bezoek aan een radio-tentoonstelling be hoort te stellen, of n.1. de hoedanigheid van de ontvangst, zij het die van binnenlandsche zij het die van buitenlandsche zenders, aan merkelijk is verbeterd, blijft maar beter on beantwoord. Mijn persoonlijke ervaring is echter, dat die er zelfs in vier jaar tijd niet beter op is geworden. Ik bezit zelf een der vroegste „moving coil"-sprekers. die zeer primitief van samenstelling is, vergeleken bij de nieuwste typen (even primitief in de sa menstelling als b.v. het eerste vliegtuig ver geleken bij Fokker's nieuwste product). Maar dat oudje heeft meer eerbied voor muziek, blijkens het geluid, dat hij uitgeeft, dan zijn jongste afstammelingen. Aanmerkelijk is echter de vooruitgang in secundaire eigen schappen. Instemmen is de eenvoudigste zaak van de wereld geworden. De installa tie is compact en netjes. Naburige zenders laten zich gemakkelijk en snel wegdraaien. 'En, last but not least, de prijzen zijn in eeni- ge jaren op fabelachtige wijze gedaald, klaar blijkelijk als gevolg van de massa-methoden die de industrie in Engeland toepast. De tentoonstelling zou eentonig zijn voor den gemiddelden bezoeker, ware het niet, dat gehoorzalen prettige afwisseling brachten in al die rijen gelijksoortige radio-mechanische producten. De óramophone Company laat een nieuwe film zien en hooren, The Voice of the World, waarin het schoonste geluid is dat van het Londensch Symphonie Orkest, dat men onder leiding van Dr. Malcolm Sar gent ziet spelen. De Marconiphone Compa ny heeft eenige bekende radio-artiesten ge ëngageerd, die hun nummers geven in de mi- crophoon, zoodat men in staat is de levende voordracht te vergelijken met wat de machi ne er van maakt. Dat is opvoedend en niet geheel vrij van ontgoocheling. De wonderen der wetenschap zijn onthutsend en groot. Maar zij hebben het nog niet zoo ver ge bracht, dat zij de menschelijke stem of de muziek, voortgebracht door menschelijk ta lent, werkelijk in reproductie de eer kunnen bewijzen, waarop zij recht hebben. zigers met openbare middelen van vervoer. In dit nieuwe kon. besluit wordt o.m. be paald, dat een diensttijd van een bestuurder van een autobus niet meer mag bedragen dan tien uur, met deze uitzondering, dat éénmaal gedurende elke kalenderweek een diensttijd ten hoogste twaalf uur mag bedragen. De gezamenlijke duur van de diensttijden en gedeelten van diensttijden van een bestuur der van een autobus mag per kalenderweek niet meer dan 55 uren bedragen. Een bestuurder van een autobus moet tus- schen twee opeenvolgende diensttijden een on afgebroken rusttijd van ten minste twaalf uren genieten, met deze uitzondering, dat één maal gedurende elke kalenderweek met een onafgebroken rusttijd van ten minste tien uur kan worden volstaan. Een bestuurder van een autobus moet elke kalenderweek op zijn stand plaats een rustdag van ten minste 30 uren ge nieten. Hij moet ten minste éénmaal in elke vier opeenvolgende kalenderweken een rust dag op Zondag genieten. De ondernemer van een autobusdienst is verplicht te zorgen, dat op het hoofdkantoor van zijn onderneming de dienstindeelingen voor zijn autobus-chauffeurs aanwezig zijn. Verder wordt bepaald dat het verboden is in een autobus te rooken of zich daarin te be vinden met een brandende pijp, sigaar, siga ret. Deze bepalingen treden op 2 October a.s. in werking. HET DUITSCHE INVOERRECHT OP HARING. Eij den Bond van Nederlandsche haring handelaren en de Kamer van koophandel en fabrieken te Leiden is van verschillende zijden bericht ontvangen, dat de verhooging van het invoerrecht op haring in Duitschland niet doorgaat. Wel wordt het invoerrecht blijkbaar verhoogd voor een aantal andere artikelen, waarover zij nog geen bizonder- heden hebben. UIT EEN TREIN GEVALLEN. Gistermorgen is, gelijk in een deel van overheidspersoneel, te zamen 14,000 leden tellende. Voorzitter was de heer D. de Ridder uit Amsterdam, voorzitter van den Nederl. Chr. Bond van personeel in publieken dienst. De heer J. Vermeulen, secretaris van het per manent comité en van den Algem. Nederl Chr. Ambtenaarsboni hield een inleiding over het rapport van de commissie-Weiter, voor zoover het de dienst- en arbeidsvoor waarden van het overheidspersoneel betreft. Hij noemde haar voorstellen onaanvaard baar en zeide, dat met alle gepaste middelen moet worden geijverd om te voorkomen, dat de regeering deze voor haar rekening zal nemen. Indien de regeering van oordeel is, dat na alle andere maatregelen, salarisverlaging onvermijdelijk is, dan ziet spreker van haar tegemoet een voorstel ter behandeling in de centrale commissie voor georganiseerd over leg. Resolutie. Na uitvoerige gedachtenwisseling werd een resolutie met algemeene stemmen aangeno men, waarin er bij de regeering op wordt aangedrongen de voorstellen der commissie- Weiter niet uit te voeren, doch maatregelen te treffen, welke tot vermeerdering van de rijksinkomsten leiden, waaraan het geheele Nederlandsche volk naar draagkracht bij draagt; de afvloeiing van eventueel overcompleet personeel op andere wijze te bereiken, name lijk door vervroegde pensionneering of het niet-indienst-nemen van nieuw personeel in vacatures en door het ontslag van personen, die reeds een pensioen genieten, waardoor zij in staat zijn in hun levensonderhoud te voorzien; indien naar haar oordeel na en in verband met genoemde maatregelen een salarisverla ging onvermijdelijk wordt geacht, met ds centrale commissie van georganiseerd over leg te plegen; een besluit deze resolutie bekend te maken aan den raad van ministers en de Staten Generaal". der NOG NIET SLIM GENOEG. Het anti-oorlogscongres, te Amster dam gehouden, heeft, naar het Dagbl. v. N.-Br. meldt, onze politie aan de grens en de marechaussee te Ossendrecht en Bergen op Zoom in den nacht van Za terdag op Zondag heel wat werk ver schaft. Reeds de geheele week trachtten tal rijke vreemdelingen uit België, hoofd zakelijk uit Antwerpen afkomstig, die niet in het bezit waren van geldige pa pieren, te Putte en Ossendrecht de grens over te komen. Het gelukte onzen poli tiedienaren ter plaatse steeds die onge- wenschte personen aan de andere zijde te houden, en wanneer al eens een enke le er in slaagde, was hij spoedig achter haald en teruggebracht. Zaterdagavond had men blijkbaar een middel gevonden om toch ons land bin nen te komen. Niet minder dan twintig personen van Poolsche, Tsjechische, Egyptische en zelfs zonder natiqnaliteit verschenen dien avond te Putte in een vrachtauto, bestuurd door een Belg, en passeerden daar de grens. Rijksveld wachter Wagenaar was echter op zijn post en slaagde er in de ongewenschte gasten terug op Belgisch grondgebied te leiden. Daarmee was het „spel" echter nog niet afgeloopen, want eenigen tijd later kwamen zij terug, zonder auto dit maal. Zij liepen wederom in de val en wel bij den rijksveldwachter van Dun en diens gemeente-collega Schijvenaars, beiden uit Woensdrecht, welke de be- toogers bij den z.g.n. Kabeljauw uitwe zen. De vreemdelingen gaven het echter nog niet op en probeerden het voor een derde maal. De auto was n.1. bij Sant- vliet de grens gepasseerd en zou zijn „vrachtje" op den Antwerpschen straat weg weer opladen, althans dit bleek, naar het blad vernam, zoo te zijn afge sproken. Zij hadden echter buiten de activiteit onzer politie en de ter plaatse op nachtdienst zijnde marechaussee uit Bergen op Zoom gerekend, want hoe handig de vreemdelingen zich ook in alle richtingen hadden verspreid, niet eentje kwam er door en zoo kon de vrachtauto op zijn vracht blijven wach ten. Nog vernam het blad, dat Zondagmor gen drie Poolsche dames, die per luxe auto klandestien de grens te Putte had den overschreden, op het station te Ber gen op Zoom zijn aangehouden en terug gebracht. Ook zij wilden, zonder in het bezit van geldige papieren te zijn, te Amsterdam het anti-oorlogscongres gaan bijwonen. DE ZAANDAMSCHE SCHAT- GRAVERIJ. Graaf Von Beek, de leider van de Zaan- damsche schatgr averij, heeft, zoo meldt het Volk, Dinsdagmorgen bij 't gemeentebestuur de vereischte waarborgsom van 400 gestort. Het gemeentebestuur heeft nu opnieuw ver gunning verleend, om de schatgraverij voort te zetten. vorige oplaag is gemeld, een 6-jarig jongetje uit Leeuwarden nabij het station Oudega uit een trein van Leeuwarden naar Staveren ge vallen. Het knaapje werd bewusteloos opge nomen en naar het ziekenhuis te Sneek over gebracht. Nader meldt men dat het kind 's avonds zonder tot bewustzijn te zijn gekomen, is overleden. EEN PRINSELIJK DIRIGENT IN ONS LAND. Een prinselijk dirigent is zeker geen alle- daagsche verschijning, althans niet in ons land. Maar thans hebben wij er een in ons midden, zegt de Tel. Het is prins Joachim Al- brecht van Pruisen, neef van de konibgin. Zijn grootmoeder was prinses Marianne der Nederlanden, dochter van koning Willem I. Gisternamiddag is prins Joachim met een toestel van de Duitsche Lufthansa op Schip hol aangekomen. Hij is componist en zal op 3 September in de Kurhauszaal te Schevenin- gen eenige eigen composities dirigeeren, die door het Residentie-orkest zullen worden uit gevoerd BIJ HET ZWEMMEN VERDRONKEN In het verbindingskanaal onder Overschie is gisteravond de 20-jarige kantoorbediende A. M. verdronken. De 30-jarige J. van Dongen van het Soeten daalsche plein is bij het baden aan de Soeten daalsche kade te Rotterdam verdronken. Zijn lijk is opgehaald en naar de woning ver voerd. ONWEER. Gistermorgen is te Oosterwijk de blik sem ingeslagen in de dubbele woning, bewoond door de gezinnen Put en v. d. Boom. De woningen brandden geheel af. STEUNTREKKER VAN BEROEP. Ruim f 600 op zak. Op het Van Hogendorpplein te Rotterdam zoo vertelt de Telg., was een hoogloopende ruzie ontstaan tusschen eenige mannen waarvan er één zeer kennelijk in staat van dronkenschap verkeerde. Een agent van po litie bracht den beschonken man naar het bu reau aan de Groote Paauwesteeg, waar men hem de gebruikelijke vragen stelde. Naam, ouderdom, adres, dat alles gaf de man, on danks zijn beneveld ai brein, nog vrij vlot op. Hij hakkelde zoo'n beetje toen de inspecteur zijn beroep vroeg. Koopman was-ie eigenlijk vroeger geweest, nu trok hij van Maatschap- pe'ijk Hulpbetoon. „Dus steuntrekker" ver duidelijkte zijn ondervrager. Ja dat was hij nu Zooals van alle arrestanten werden ook de zakken van dezen man even aan een onder zoek onderworpen. Het resultaat was won derlijk. De steuntrekker had „slechts" 615.88 zegge en schrijve zeshonderdvijftien ;ulden en achtentachtig centen in zijn col- -rtje ANTI-MILITARISTEN TEGEN HET WE RELDCONGRES TEGEN DEN OORLOG. In verband met het Wereldcongres tegen den Oorlog is Maandagavond in Handwer kers Vriendenkring te Amsterdam een ver gadering gehouden van de anarchosyndica- listen en anti-militaristen om te protesteeren tegen het uitsluitend bolsjewistische karakter van dit strijdcongres tegen den „imperialis- tischen oorlog". De zaal van Handwerkers Vriendenkring was stampvol, ook vele com munisten waren aanwezig. Na een kort openingswoord van den voor zitter, den heer Rosseau, kreeg de heer A. Muller Lehning het woord, die betoogde dat het staatskapitalistische Rusland in militair opzicht niet onder doet voor andere imperia listische staten en in militartsch opicht goe de vrienden is o.a. met het fascistische Italië. De volgende spreker was de heer Albert de Jong, die een uiteenzetting gaf van de voorbereiding van het Wereldcongres, waar van de practische organisatie geheel in han den was van de Derde Internationale en dat in het geheel niet het karakter droeg van een strijdcongres tegen den oorlog, maar be doeld was als een demonstratie voor de po litiek van de Sovjets. Spr. zette uiteen, waar om de syndicalistische internationale en het Internationale Antimilitaristische Bureau ge weigerd hadden aan het congres deel te ne men Een gedelegeerde op het wereldcongres, die de Internationale Vrouwenliga voor Vre de en Vrijheid vertegenwoordigde, was naar deze vergadering gekomen om haar sympa thie te betuigenen met dit protest, en zich solidair te verklaren met den oorspronkelij- ken opzet van het congres. waarin die steun moest worden gegoten. De heer Kwadijk stelde voor om een neutra le commissie te benoemen. Was ik met hem eens. Hij vroeg me advies, wie daarin het bes te zitting zouden kunnen nemen. Ik heb ver schillende adressen in de vier gemeenten ge geven. Ik wenschte een commissie uit abonne s van de E.L.R.C. Werden we eens. Hij wenschte dat de tegemoetkoming (steun) zou worden betaald door de centrale. Dat waren we niet eens. En op dit punt zijn de bespre kingen blijven hangen. Ik heb duidelijk uiteen gezet de verschillende redenen, waarom de centrale alleen dezen steun niet kan geven, waarbij ik hem er nadrukkelijk op attent maakte, dat de door hem voorgestelde steun regeling niet stuitte op financieele bezwaren, maar op zakelijke principes, waarvan ik er hier een paar noem. a. wanneer een zaak een gedeelte van z'n cliënten gaat bedienen tegen lagere prijzen, dan is er prijzenwillekeur, welke leidt tot on tevreden cliënten, wat achteruitgang, zelfs on dergang van een zaak tengevolge kan heb ben. b. wie moeten voor contributieverlaging in aanmerking komen? Er zijn werkloozen, die worden gesteund, terwijl er b.v. tuinbouwers en anderen zijn, die met hard werken geen cent kunnen verdienen. Een goede en billijke regeling kan de centrale hier dus in geen ge val treffen. Op grond van bovenstaande was zijn voor stel dus voor de centrale niet te aanvaarden. Toen heeft de centrale de volgende regeling voorgesteld: De commissie zorgt voor het bijeenbrengen van de helft van de voor iedere maand benoo- digde gelden. De centrale voegt hier de ande re helft bij, en bemoeit zich verder niet met de financiering. De commissie financiert dus geheel buiten de centrale om. De E.L.R.C. biedt dan gewoon haar maand- kwitantie van f 2 aan, welke wordt voldaan Wil de commissie een abonné steunen, uitste kend. Dan keert ze voor of na de betaling den bedoelden abonné een bepaald bedrag uit. De centrale als zoodanig staat dan geheel buiten de steunregeling, doch draagt er niet temin een aanzienlijk bedrag toe bij. De bedoeling is duidelijk. De E.L.R.C blijft dan op een reëel zakelijk standpunt, leder, zonder uitzondering betaalt zijn con tributie ten volle en er is geen geknoei met willekeurige abonnementsgelden. Dit standput heb ik breedvoerig toegelicht, doch vernam tot heden hierover niets meer; en krijg nu bovenstaand ingezonden stuk on der de oogen, wat ik even heb willen toelich ten. Ik merk nog uitdrukkelijk op, dat, mocht iemand lust gevoelen op deze uiteenzetting te rug te komen of op andere dingen, de centrale betreffende, ik hierop in geen geval zal rea- geeren. De redactie van dit blad zeg ik vriendelijk dank voor haar attentie en de afgestane ruim te, en teeken, Hoogachtend, EERSTE LANGEDIJKER RADIO-CENTRALE. Noordscharwoude, 26 Aug. 1932. gedemonteerde motoren. Te 4 uur echter was alles weer in elkander gezet en werden de ma- chines opgepoetst en verder afgewerkt. Mor- rrzm tnAotnn An-ro ntrlnee Aa rti- -Wy» VERKEERSONGEVALLEN. Botsing tusschen vrachtauto en DIENSTTIJDEN VAN AUTOBUS BESTUURDERS. Chauffeurs mogen van 2 Oct. af niet meer dan tien uur per dag achter hei stuur. De lange diensttijden van autobus-chauf feurs hebben reeds meermalen aanleiding ge geven tot klachten, zoowel van de zijde van de bestuurders zelf, als van het publiek, dat zich in een autobus, bestuurd door een vermoeiden chauffeur, niet veilig gevoelde. In het Staatsblad is thans een kon. besluit afgekondigd tot nadere wijziging van het kon. besluit van 31 Juli 1880, houdende bepalin gen ter verzekering van de veiligheid der rei- ERNSTIG ONGEVAL TE HEERENVEEN. Bij het teren van een weg. Doordat hedenmorgen een slang van een teersproeier lek sprong, werden drie arbei ders, die bezig waren den Rotummerweg tc teren, door de gloeiende massa, welke me; een temperatuur van 200 graden was naar buiten gespoten, getroffen. Een 56-jarige ge meentewerkman van Rotstergaast bleek het ergst getroffen. Zijn gezicht en oogen zaten vol teer. Onder hevige pijn is het slachtoffer met spoed naar het ziekenhuis te Heerenveen vervoerd. Voor het behoud van zijn gezichts vermogen wordt ernstig gevreesd. De arbei ders G. Sloothaak en J. van het Meer liepen ernstige brandwonden aan armen en gezicht op. Doordat eerstgenoemde een bril droeg, werden zijn oogen niet getroffen. Deze laat ste slachtoffers zijn, na in het ziekenhuis te Heerenveen te zijn verbonden, naar hun wo ningen vervoerd. CHRISTELIJK OVERHEIDS PERSONEEL. Een zeer druk bezochte vergade ring te Utrecht ter bespreking van het rapport-Welter. Gisteren is te Utrecht een zeer druk be zochte vergadering gehouden van het per minente comité van Christeliike organisaties stoomtram. Te Bergen op Zoom, bij de Lepelstraat, is gistermiddag even vóór drie uur de met 7 dieren beladen vrachtauto van den heer Vroegop uit St. Annaland, komende uit de richting Steenbergen, in aanraking gekomen met de van Halsteren komende stoomtram. De auto werd geheel vernield, en de be stuurder liep ernstige verwondingen op. Hij werd later binnengedragen bij een der om wonenden. Van de 7 dieren werd er één dood gereden, en kregen drie ernstige snijwonden. De persoon, die naast den chauffeur zat, kwam er met den schrik van af. De tram kon, nadat de lijn weer was vrijgemaakt, haar reis naar Steenbergen vervolgen. (Buiten verantwoordelijkheid van de Redact'e. De opname in de rubriek, bewijst geenszins dat de redactie er mede instemt). Mijnheer de Redacteur, In verband met het ingezonden stuk van den heer A. Kwadijk Jr. te Noordscharwoude in de courant van Vrijdag verzoek ik u opna me van het volgende: Met den inhoud daarvan ga ik bijna ac- coord, behalve met de volgende zinnen: a. uit de verschillende omroepvereenigingen is een commissie gevormd, enz. Hier is na tuurlijk bedoeld uit de centrale-abonné's is een commissie benoemd, enz. b. tot ons leedwezen is een centralehouder niet bereid, de commissie met dit nuttig so ciaal werk tegemoet te komen, enz. Hij had behooren te schrijventot ons leed wezen is de Eerste Langedijker Radio Centra le niet bereid, enz. En nu de groote fout, die er in dezen zin staat, n.1., dat ik niet bereid zou zijn, de com missie tegemoet te komen. (Tusschen haakjes wil hij mij eens opgeven, wie er lid zijn van deze commissie? Want hij heeft mij nog nooit met hen laten vergaderen en ik weet ook niet wie er zitting in hebben genomen.) Hij weet echter zeer goed, dat ik wel dege lijk m.n medewerking, neen, m'n volle mede werking heb toegezegd, alleen echter konden wii het noc niet eens worden over den vorm. M. de Redacteur. Men mompelt in motorkringen: dat de Alkmaarsche motorraces van j.1. Zondag en de „Slag bij Waterloo" synoniem zijn; dat men zoodoende blasé wordt van ongelukken dat men, om een goed motorracer te zijn, minstens 6 maal in het ziekenhuis moet hebben gelegen; dat men met het aantal valpartijen een nieuw „record du monde" vestigde; dat het in enkele bochten wel leek of 25 vrouwen zware kleeden aan het kloppen waren; dat Administrateur Ooms van de V. V. V. kwistig ongevallen-formulieren uitreikte; dat één der Roode-Kruis beambten wijselijk vroeg of het hier .aangenomen werk" gold; dat men genoemde motorraces even tueel als „bezoekt het doodencircus op de Alkmaarsche kermis" had kunnen annonceeren; dat, toen Westerop in de finale Junio res 251—350 c.M3. zegevierde, men deze kloeke rijder aanvankelijk met den wethouder Westerhof verwisselde, het geen niet juist gezien was, want dat men zich bezwaarlijk wethouder Westerhof met open knalpot in het rul le zand van de Sahara kan voorstellen; dat vrouwen wreedaardige schepselen zijn werd j.1. Zondag haarfijn bewezen; dat het publiek (waaronder ook ik, lang leve de sensatie!) met spanning er naar uitkeek, wie het dozijn der val partijen volmaakte; dat de bezoekers van de motorraces te herkennen zijn aan harde groeven in het gelaat; dat men eigenlijk vooruit had moeten bepalen, dat de recettes aan de nage'a- ten betrekkingen van de rijders zouden worden geschonken, maar dat er geen nagelaten betrekkingen zijn, alhoewel de verzekeringsagenten zaten te sidderen op hun zitvlak; dat ik de a.s. motorraces zeer zeker zal bezoeken, want dat het animale nu een maal in den mensch overheerscht. F. J. v. d. MOLEN. Motoren. De Internationale Zesdaagsche. De speciale Hbld.-correspondent te Rome schrijft: Zondag is door de rijders druk getraind. De meesten bezochten den 2800 meter hoogen Stelviopas, welke algemeen door de deelne mers wordt gevreesd en waarop een gemid delde van 40 K M. zal moeten worden gere den. De rijders treffen het dit jaar niet met dezen pas; Zondag a.s. n.1. zijn hierop auto- mobielrennen en de geheele week reeds wordt hierop door de ren-auto's druk getraind, met gevolg, dat de bochten van dezen pas totaal worden vernield. Vandaag was er algemeene werkdag, bijna alle machines lagen geheel uit elkaar; het was op de binnenplaats van Hotel Bristol een ware 0D6lairolaats van cylinders, zuiners en gen moeten onze rijders de motoren inlev»"^" Zij komen dan in een z.g. „pare fermé" De machines worden echter eerst remmen en uitlaten worden gecontrole»?,. alle deelen zooals cylinders, frames, Ju,* enz krijgen een merkteeken, zoodat tijden, a wedstrijd deze deelen niet kunnen Wor^n verwisseld. Vandaag moesten de Italia„ hun machines inleveren. Alles liep vlot v stapel. De machines zagen er verzorgd keurig uit. 8 Tijdens den wedstrijd rijden onze deel» mers in een licht grijze overall met om d7 arm een oranjeband. Waarschijnlijk ech- het A-team alleen met oranjeband, omdat Z overall's voor hun niet tijdig aanwezie- „7 len zijn. Alle rijders zijn thans weer voorzien bekende luchtkanonnen. Dit zijn holle buiwf gevuld met 150 atmosfeer sarnengepem lucht en hiermede kunnen in een wip 5 t0u banden worden gevuld. Er valt voorlooni, weinig nieuws mede te deelen. De snelheid, proef, welke den 7den dag wordt gehouden heeft midden in de stad Merano plaats od een' afgesloten circuit van 3 K M. Speciale treinen loopen vanuit Milaan en Venetië om liefhebbers naar dit circuit te voe- ren om getuigen e ziin van de finish van den Internationalen Zesdaagsche. Tribunes worden reeds opgericht. Het enthousiasme van de bevolking hier is enorm en van alle zijden wordt medegewerkt om dit belangrijk evenement te doen slagen. Keuring der motoren te Mera no. Geheim verf-procédé. MERANO, 28 Aug. Vandaag moesten de Nederlanders hun machines inleveren in het „pare fermé". Alle motoren waren keurig verzorgd en volledig uitgerust met alle moge- lijke reparatiemateriaal. De keuring was niet zoo streng als het voorafgaande jaar. Knal- dempers werden dit keer niet gecontroleerd evenmin werd onderzocht of de verlichting goed functionneerde. Alle motordeelen, zooais frame, voorvork, wielen, cylinder en cylinder- kp, versnellingsbak, magneet, batterij, lam- pen enz. werden met een bijzonder soort blauwachtige verf gemerkt, waarin het start nummer werd gekrast. Deze verf is een ge heim procédé, welke de rijders niet kunnen vervangen. Na afloop van den zesdaagsche worden alle motoren wederom onderzocht en nagegaan of geen der deelen is verwisseld- met een soort zuur kan worden getest of soms andere verf is gebruikt om een verwisseld deel te masceeren. De controle in het „pare fermé" is uiterst streng. Zoodra een rijder zijn machine heeft ingeleverd, mag hij deze niet meer aanraken. Hij krijgt hem pas weer in handen 15 minuten voor den start van ieder dagtraject. Er staat o.a. diskwalificatie op het aanraken van een andermans machine, op rooken, op het weg werpen van een stuk gereedschap, om een an der in de gelegenheid te stellen dit te gebrui ken, enz. Zoo'n „pare fermé" is overigens een waar Mekka voor den motorrijder. Olie van 2 gul- den den liter, speciaal voor zwaar race-werk, wordt gratis verstrekt. Bougies van 10 gul den per stuk zijn voor de rijders gratis ver- krijgbaar. Hierbij komt nog, dat de firma's te- vens nog een geldprijs beschikbaar stellen, als de wedstrijd goed wordt voleindigd, mits men dan ook op de betreffende bougie of olie, ol ketting enz. den geheelen zesdaagschen blijft rijden. Morenochtend om half zeven begint de eer ste étappe van dezen zesdaagsche. De route loopt over den Giovopas naar Vipilena, ver- volgens langs Ponte Allisarco naar Ortisei, van daar over den Gardena pas naar Ponte sul Rienza, om ten slotte weer over den Giovo pas naar Merano terug te keeren. De Giovo pas wordt algemeen gevreesd, hij is 2100 M. hoog, maar heeft een slecht wegdek en zeer slechte bochten. Ook de Gardenapas is be rucht. Algemeen wordt dan ook verwacht, dat vele strafpunten uitgedeeld zullen worden. De deelnemende Nederlanders nog zonder strafpunten. Eenige ongevallen. Gisteren is onder schitterende weersom standigheden de eerste etappe van den inter nationalen motorzesdaagsche verreden. De route over Giovo en Gardenapas viel mede. Uitgevallen zijn reeds Bassanise op Rex Ac- me (Zwitserland), Saunders op Norton (En geland), Mitchell op Matchless (Engeland) en Ruttchen op N.S.U. (Duitschland). De Zwitser Bassanise kwam bij Gardenapas te slippen en stortte in een ravijn. Met gebroken been en een hoofdwonde werd hij in het zie kenhuis te Merano opgenomen. Zijn motor werd totaal vernield. De volgende rijders liepen strafpunten op: Koch op Praga (Tsjecho-Slowakije) 1Dirks op Ardie (Duitschland) 2; Weider op Match- luf? 5?WIAS(!r'anrï) 9; Clementi op Mas 0ta" pIi i e °P (Engeland) 25; Iolak op Premier (Tsjecho-Slowakije) 109. ue trophyteams zijn alle nog zonder straf* punten, terwijl van de Vaseteams Tsjecho- i7ku ^e en Duitschland B strafpunten nebben opgeloopen. Bij de merkenteams beeft het Douglasteam 26 en het Ardie B team 2 s. ,ffppiten. Het N.S.U.-team is uitgevallen Alle deelnemende Nederlanders zijn zond®' strafpunten gebleven. Nortier reed op Gio^ Paf ,fien oen auto, doch deze aanrijding w* gelukkig niet ernstig, zoodat hij terstond wed °or kon rijden. Hamersveld slipte op Garde napas waardoor hij 'n motordefect kreeg, dat niJ tijdelijk kon repareeren. De organisatie van den wedstrijd is evenals vorig jaar goed verzorgd. De bevolking met den wedstrijd mee en 7f>rat ervoor dat de met dén wedstrijd mee en zorgt ervoor rijders geen onnoodige hindernissen op weg ontmoeten. Ook de politie heeft °e, keersregeling goed geregeld, zoodat slf1' bij uiterste noodzaak het gewone pumi» het wedstrijdparcours wordt toegelaten- MAETERLINCK TOT GRAAF VERHEVEN. Ter gelegenheid van diens zeventigste verjaardag heeft de koning van België schrijver Maurice Maeterlinck motu P£°P[rf in den adelstand verheven, zoo meldt ReU uit Brussel. Maeterlinck zal voortaan den tel „graaf" mogen voeien. Sedert twaalf J ren droeg hij gisteren reeds het grootkrui» van de Leopoldsorde,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1932 | | pagina 8