Jiunst en Wetenschap Spoct £ucfituaact JUtk&School Jngezondm Stukken 460e STAATSLOTERIJ EXPEDITIE IN LIBYE. Een Reuter-telegram uit Kairo meldt, dat een Britsche expeditie vertrokken is ter exploratie van onbekende gebieden in de Libysche woestijn. De expeditie, een particuliere onderneming die gesteund wordt door de Royal Geogra- Phical Society te Londen en bet Öriental In- stitute van de Universiteit te Chicago, zal twee maanden onderweg blijven. Men wil in dien tijd ongeveer 4000 mijlen door onbe kend gebied afleggen op de route Kairc naar Uweinat en van daar West- en Zuid- L^wnrtt. __J Paarden. Harddraverij te Schagen Begunstigd door mooi najaarsweer had Dinsdag de jaarlijksche harddraverij plaats Er was veel belangstelling. Voormiddag Handicapdraverij. Aantal paarden 13: 1ste pr. 100 Sire Axworthy K 290 M„ eig. en berijder A. de Vlieger, Nieuw Vennep; 2e pr. 50 Roulette 280 M., eig. G. Vos te Midwoud, berijder J. Vos Gzn.; 3e pr 25 Nonnie B. 275 M., eig. en berijder T. Slikker te Den Helder. Namiddag draverij. Aantal paarden 22: le pr. 300 Edna M. 270 M., eig. J. Schoon te Medemblik, berijder F. Broers; 2e - - - w reving van Kowno neergekomen, terwijl ter Noorden van Wilna de Amerikaansche bal afgelegd, zoodat met „U.S,Navy" de prijs is behaald. XK mcuciliwun, 150 Gretchen H 285 M., eig. en berijder J Vergay te Purmerend; 3e pr. 75 Lady Bond 285 M„ eig. A. C. van Veen te Haar lem, berijder J. van Leeuwen Jr.4e pr. 45, gedeeld door Silent Nancy, eig. W. H. Geer- sen te Hilversum, Otelha, eig. A. Borst te Wieringerwaard en Oplooper, eig. P. Wee huizen te Amsterdam. Draverijen te Alkmaar. Voor de draverijen, te houden op Zondag 9 October a.s. op het Gem. Sportpark alhier, zijn de volgende paarden ingeschreven: F-prijs. Prijzendraverij 4e klasse. Afstand 1700 Meter. Belasting: voor iedere gewon nen 300 20 Meter. Ontheffing volgens de bepalingen 1932 (zie O B. No. 2): Winde kind, Vorstin Maria, Vliegende Hollander, Vendu, Willy Belwin, Wilhelm, Wijsneu3, Waltruda S, Thabor en Quford. G-prijs. Heat-prijzendraverij 2e en 3e klasse. Afstand 1610 Meter. Paarden, welke 500 of minder gewonnen hebben gaan van start. Belasting: voor iedere meerdeie gewon nen 800 20 Meter. Paarden, die 4 of meer le prijzen gewonnen hebben in 1932, 20 M. belasting: Chilene, Roulette, Robbedoes B, Uilenspiegel, Uniform, Wanda Scott, Vlie gende Hollander, Uitblinker K, Vitality, Catabora T, Wilhelm, Victoria, Quford. H-prijs. Heatdraverij met handicap, 1ste klasse. Afstand 1610 Meter: Rolls Royd, Caid, Quettevillezoon, Quick Boy, Saffier, Trotteur, Rabenhaupt, Stormlooper, Quick G, Present H, Sir Kerrigan, Brichambeau, Flambeau, Newbold, Sire Axworthy, Cernun- nos, Edna M en The Harvester H. I prijs. Kortebaandraverij handicap voor alle in Nederland geregistreerde paarden Maximum afstand 800 Meter. Aangespan nen. Te rijden in series: Rolls Royd, Ago Kan, Chilene, Kenneth, Hollandia, Noma B, Othelha, Konora, Idylly, Northernman B. Omega, Sto'mlooper, Roulette, Frettchen, Perli Anvil, Fatima, Qjrville Patrick D, Uniform, Peter Kerrigan, Wanda Scott, Sir Kerrigan, Politesse, Miss Everharda. Oploo per, Cleo Watts, Prinses Bertha, Fanfare. Catabora T, Wilhelm, Kapt. de Bruane, Miss Zelda Peter, Monte-Carlo. OacUand Baron G, Sire Axworthv, Quick G, Thabor, Cernun nos, Waltruda S. Utrecht H, The Efarvester H, Our Uhlan B, Minnetcnka, Maria P, Frettchen H., Brage en Rudi. Kolven. Driedaacsche wedstrijd te Oudkarspel. De uitslag van de in de kolfbaan van den heer C. Vis te Oudkarspel gehouden driedaagsche kolfwedstrijden was als volgt: Eerste k'asse: Eerste prijs P. Molenaar, Zuidscharwoude 237 p.; 2e pr. P Gelder, Oudkarspel 219 p.3e pr. A. Berkhout, Zuidscharwoude 188 p. Tweede klasse: le pr. P. Goet, Zuidschar woude 213 p.2e pr. P. Langendijk, Zuid scharwoude 201 p.; 3e pr. C. Vlug, Oud karspel 198 p. Serieprijs P. Langendijk Cz., Oudkarspel 54 punten. Derde klasse: le pr. L. Stokman, Oudkars pel 209 p.2e pr. S. Ton, Oudkarspel 182 p en 3e pr. K Ruiter, Oudkarspel 174 p. Seriepr. W. Kuiu, Noordscharwoude 50 p DE GORDON BENNETTWEDSTRIJD Tien der aan den Gordon Bennetwedstrijd d elnemende ballons zijn op Poolsch grond gebied geland. Volgens berekeningen in aviateurskringen moet de Amerikaansch- ballon „U.S. Navy" den langsten afstand hebben afgelegd, n.1. 1500 K M. De landing van de „U.S. Navy" vond in het Noordelijk deel van het Wilnagebied plaats. Op de tweede plaats ligt de Amerikaan sche ballon „Good Year", die in de om geving van Kovno is geland. De Fransche ballon „1'Aventure" is derde, vierde en vijfde zijn de Poolsche ballons „Polonia" en „Gdynia'. Onderscheidene ballons hadden met moei lijke omstandigheden te kampen. Zoo maakte een sneeuwstorm het aan eenige ballons noodzakelijk om tot een hoogte van 7200 M te stijgen, waarbij de bemanningen zeer van de koude te lijden hadden. In de omgeving van Warschau vond men talrijke uitgeworpen voorwerpen als parachutes, zuurstoffles- schen, boeken van de Amerikaansche ballons enz. De ballons mochten hun tocht op Rus sisch gebied niet voortzetten, daar geen toe stemming van de zijde der Sovjet was gege ven om op Russische gebied te landen. „U.S. Navy" wint den Gordon Bennettwedstrijd. De wedstrijden om den Gordon Bennett i/eker zijn ten einde. De Spaansche ballon „14de Abril" is Maandagavond ten Noorden van Warschau gedaald! De Amerikaansche ballon „Goodyear" is even later in de om- DE POSTVLUCHTEN OP INDIE. Morgen, 29 September a.s., vertrekt het K.L.M-vliegtuig, de „Oehoe" van Amster dam naar Batavia. De bemanning bestaat uit de heeren E. van Dijk, J. J. van Balkon, T. J. Hoogeveen en P. J. Oolgaard, die resp. gl 1ste bestuurder, 2e bestuurder, boordwerktuigkundige en radiotelegrafist de reis zullen maken. De post voor die vliegtuig moet uiterlijk, hedenavond, te Amsterdam zijn. De Pelikaan (thuisr.) is te Djask geland. NOODLANDING VAN LEERLING VLIEGER. Het toestel gehavend. Gistermiddag is op het vliegveld Waal haven de leerling-vlieger J. H. Muntinga, met een Pandervliegtuig van de Nationale Luchtvaartschool opgestegen, om de laatste vlucht voor zijn brevet te maken. Hierbij sloeg de motor plotseling af ,toen het toeslei reeds voorbij het terrein was. Er moest dus een noodlanding worden gemaakt en daar voor zocht de vlieger een terreintje uit, vlak bij de Reedijk gelegen. Bij het neerkomen raakte de linkervleugel de takken van een wilgenboom. Het toestel maakte hierdoor een zwaai en kwam met de neus in een andere wilgeboom terecht. De boom knapte af en hierdoor kwam het toestel tegen den gronci te vallen. De leerling-vlieger bleek er zonder letsel te zijn afgekomen. Van het toestel is alleen de linkervleugel ernstig gehavend. Het is ter plaatse gedemonteerd. DE VLUCHT VAN VON GRONAU. De Duitsche piloot Wolfgang von Gronau is gister met zijn Dornier-Wal vlot gedaald te Manilla (Luzon) na een vlucht van zes en een half uur en heeft aldus het gevreesde taifoen gebied van de Zuid-Chineesche Zee- overgestoken. De Duitsche vliegers werden bij aankomst in den bocht van Manilla door vertegenwoordigers der Amerikaansche re geering verwelkomd, terwijl de bevolking van groote belangstelling blijk gaf. DE CRISISVARKENSWET. Levering van varkens rechtstreeks aan de Crisis-varkens-centrale. Op de markten wordt niet meer in gekocht. De Nederlandsche Varkenscentrale maakt bekend, dat van Maandag 3 October af in de provincies Limburg, Noord-Brabant, Zee and, Zuidholland, Noordholland, Friesland, Groningen en Drente levering van varkens rechtstreeks aan de vertegenwoordigers van de Nederlandsche Varkenscentrale kan ge schieden. Van dezen datum af zal inkoop van varkens in het zoutersgewicht, bestemd voor de Nederlandsche Varkenscentrale, niet meer geschieden op de markten binnen deze provincies. Degene, die varkens aan de Ne derlandsche Varkenscentrale wil leveren, zal hiervan mededeeling moeten doen aan den plaatselijken zaakvoerder der Nederlandsche Varkenscentrale in de gemeente van zijn (Niet officieel) Trekking t*ii Woensdag. 2* .September 1 5e klaste, 7e UM HOOGE PRIJZEN 4688. 8395, 13854, 17478, 20838, leder flOOO. Nos. 1800, 4706, 8316, 9085, 11647, 16074, 19323, Noe iVoW8«»$6 '10°- prtlzen Tan T 7Uooi 17940 115 989 1421 2158 8050 4217 4910 5367 6716 7436 8129 8781 9678 141 1070 1481 2274 3082 4429 4969 5421 6898 7511 8130 8819 9810 Prtfzen Tan 156 284 488 1105 1208 1849 187 2454 2537 8397 3600 4691 4710 5044 5209 5604 5712 7000 7005 7584 7648 8233 8470 9112 9147 1098 1694 2276 3317 4536 5017 5491 6907 7549 8185 746 1217 1S84 2556 3622 4782 5244 5929 7105 7750 8508 9169 843 1232 1923 2669 3738 4842 6289 6438 7132 8037 8671 9301 921 1357 2035 2715 4898 5350 6475 7276 8109 8779 9343 in woning. GEFINGEERDE DIEFSTAL VAN KIPPEN. Men meldt uit Oss: Zooals gemeld zijn den laatsten tijd de kippendiefstallen in de omgeving van Oss op onrustbarende wijze toegenomen. Zoo werd een dezer dagen door den landbouwer R. te Hees bij Oss aangifte gedaan, dat bij hem 58 kippen waren gestolen. Deze kippen wa ren tegen diefstal verzekerd a 2.50 per stuk Reeds van den aanvang af vertrouwde de politie de zaak niet en kwam het haar voor, dat de diefstal was gefingeerd, ten einde de verzekeringspenningen in handen te krijgen Uit het politie-onderzoek is gebleken, dat de kippen niet zijn gestolen, doch een dag te voren door genoemden landbouwer aan een handelaar zijn verkocht. Tegen R. is proces verbaal opgemaakt. 8837 9113 vin 9852 10007 10048 10052 10189 10238 10356 1Ö374 10551 11123 11369 11581 11619 11623 11667 11935 11970 12060 12101 12107 12167 123o7 12360 12457 12553 12676 12736 12921 13004 13069 13103 13127 13355 13391 13409 13613 13828 13853 13930 13989 14076 14106 14110 14260 14473 14533 14561 14658 14760 14851 14897 14922 14982 15120 15768 15911 15916 16183 16239 16290 16310 16574 16619 16727 16824 17034 17290 17330 17379 17389 18183 18248 18366 18487 18607 18751 18906 18935 18991 19030 19055 19177 19181 19185 19249 19366 19381 19513 19643 19666 19690 19834 19854 19885 19946 20087 20106 20164 20358 20672 20695 20773 20874 20985 21079 21080 21241 21482 21531 21774 21866 21890 21931 22052 22117 22217 22277 22342 22344 22524 22929 22945 22953 23126 23291 23296 23540 23661 23915 23941 23987 DE START VAN DE „WINKLER- RAKETE" UITGESTELD. De start van de „Winkler Rakete", welke gister zou plaats hebben, moest op het laatste oogenblik wegens een defect aan de lanceer- buis worden afgelast. Er was slechts een be perkt aantal genoodigden aanwezig, die op 800 M. van de startplaats in de gelegenheid werden gesteld de proefneming gade te slaan. Op den vuurtoren te Pillau werd twee uren voor de start zou plaats hebben een roode vlag geheschen. Alles was reeds voor het vertrek gereed. Toen de rakete met het mengsel van vloeibare zuurstof en vloeibaar methaan werd gevuld, hetgeen uiteraard slechts op het laatste oogenblik kan geschie den^ geraakte de lanceerbuis defect, zooda' de start moest worden uitgesteld. De start op Donderdag 6 Oef. De volgende startpoging van de „Winkler- Rakete" is bepaald op Donderdag 6 Octo ber a.s. Tegen dien tijd hoopt men ook met de noodzakelijk geworden reparaties klaar te zijn, terwijl de lanceerbuis te Rheydt in de fabrieken opnieuw met zuurstof zal worden gevuld. Ook bij den tweeden start zullen de auto riteiten hun steun verleenen. BOMMENWERPER VERONGELUKT. Bij een oefening ter hoogte van Holbeach (Lincoln-shire, Engeland) is een met bom men geladen toestel n de luciht in brand ge raakt. Het toestel viel en de bommen ont ploften. De bestuurder is gedood. VERKEERSONGEVALLEN OP DEN AMSTERDAMSCHEN STRAATWEG. Op den Amsterdamschen straatweg bij Arnhem zijn gisteravond een tweetal ver keersongevallen gebeurd. Omstreeks zes uur reed de landbouwer Gerritsen uit Arnhem op zijn met een hit be spannen boerenwagen het land af en den straatweg op. Juist passeerde een auto, be stuurd door den heer H. uit Scheveningen, die de boerenkar blijkbaar niet meer ontwij ken kon en er tegenop reed. Gerritsen viel van den wagen en werd met een lichte her senschudding opgenomen. De man werd naar het gemeente-ziekenhuis te Arnhem overge bracht en daar ter verpleging opgenomen Het paard, dat eveneens werd aangereden, was op slag dood. De boerenwagen werd ernstig beschadigd. De auto van den heer H. geraakte door de aanrijding aan de andere zijde van den weg in een greppel en moest weggesleept worden. De heer H. zelf be kwam geen letsel. Omstreeks zeven uur reed op denzelfden straatweg, ter hoogte van de uitspanning „Plankenwambuis", de muziekdirecteur H. Franzen uit Arnhem op zijn motorfiets, in de richting Ede. Op een gegeven oogenblik ver loor de man zijn hoofddeksel. Toen hij dit wilde grijpen, raakte hij het beheer over zijn stuur kwijt, met het gevolg, dat het motor rijwiel tegen een boom opbotste. Met een beenfractuur is de heer F. naar het zieken huis te Arnhem overgebracht. TEWATERLATING ONDERZEEBOOT K XVIII. Gistermiddag is de voor rekening van het departement van defensie bij Wilton-Feijen- oord op hare werf Feijenoord te Rotterdam in aanbouw zijnde onderzeeboot K XVIII, be stemd voor den dienst in Nederlandsch Oost- Indië, te water gelaten. De doop is verricht door mevr. A. C. van der Haagen,# echtge- noote van den inspecteur van den marint- stoomvaartdienst, STERVEND IJMUIDEN. Onze kwijnende haringexport tegen over een bloeiende Duitsche import. Wij lezen in de N.R.Crt.: Duitschland gaat maar steeds onbelem merd voort met van twee zijden afbreuk te doen aan onzen vischhandel. En in de pas siviteit van onze regeering komt nog geen wijziging. De invoer van haring in Duitschland is, zooals men weet, zeer beperkt, maar desniet tegenstaande voeren Duitsche treilers in ons land groote hoeveelheden versche haring binnen. Zoo was Maandagmorgen de Duitsche treiler „O N 101" te IJmuiden aan de markt. Deze treiler bracht 53.200 K.G. versche ha ring aan. In de maanden Juli, Augustus en September werden o.a. te IJmuiden uitslui tend door Duitsche schepen aangevoerd niet minder dan 1.982.408 K.G. versche haring en 150 vaten gezouten haring (vaten van 90 K.G). Aan den eenen kant dus zeer beperkte uit voer van Nederlandsche haring naar Duitschland; aan den anderen kant onbe perkte invoer van EHiitsche haring in ons land, die desgewenscht ook nog op het Ne derlandsche consent in mindering van den Nederlandschen export naar Frankrijk kan worden uitgevoerd. Met welk recht contin- genteert men dan eigenlijk in Duitschland onzen uitvoer, terwijl de visch van de Duit sche treilers vrij van invoerrechten en onge- contingenteerd bij ons binnen komt? Met de aldus ingevoerde hoeveelheid zou in elk geval ons export-contingent naar Duitschland be- hooren te worden vermeerderd. Maar hoewel Duitschland met ingang van Maandag ook zijn invoerrecht op haring heeft verhoogd, legt onze regeering aan den invoer van Ehiit sche haring in geenerlei vorm belemmerin gen in den weg. De Nederlandsche vischhandel ondervindt nu weer een andere moeilijkheid. Ingaande 1 October wordt de trein, waar mede de visch van IJmuiden naar Parijs werd vervoerd, uit den dienst genomen. Met dezen trein was het mogelijk de visch in 24 uur van IJmuiden naar Parijs te vervoeren, waardoor de visch in zeer goeden toestand te Parijs aankwam en onze vischhandel met den aan voer uit Boulogne, wat kwaliteit betrof, kon concurreeren. Nu deze trein is vervallen, kan men de visch niet vlugger dan in 2 maal 24 uur naar Parijs verzenden, zoodat deze dus 24 uur langer onderweg is. Het gevolg is, dat de kwaliteit hieronder lijdt en dat de handela ren, die visch in consignatie naar Parijs stu ren, groot risico loopen, omdat in 2 maal 24 uur de marktprijzen te Boulogne groote wij zigingen kunnen ondergaan. Door dezen maatregel wordt het visscherijbedrijf weer zeer getroffen. Het hoofdbestuur van de reedersvereeni- ging heeft gistermiddag een onderhoud ge had met den minister van economische za ken in tegenwoordigheid van de heeren dr. Hirschfela, directeur-generaal van handel en A. B. Brouwer, hoofd der afdeeling visscherij. De minister heeft alle medewerking toege zegd en hoopt zeer spoedig een beslissing te nemen inzake de ingediende plannen. In verband hiermee is niet te verwachten, dat de eerste dagen haring in publieken af slag zal worden verkocht. De handelaren, die aan haring behoefte hebben, worden in de gelegenheid gesteld tegen de door de plaat selijke reedersvereeniging gestelde minimum prijzen onderhands te koopen. 17 306 814 1155 1439 1724 1984 2455 2763 2968 3355 3730 4039 4404 4577 5071 5272 5688 5911 6084 6294 6634 6943 7298 7547 7786 7976 8314 8495 8830 8936 9190 9455 9779 77 436 906 1257 1494 1748 2075 2476 2779 3035 3369 3756 4115 4433 4604 5098 5401 5822 5940 6099 6302 6635 6987 7347 7561 7789 8036 8345 8512 8878 8953 9208 9490 9787 METEN 144 150 467 480 945 983 1277 1361 1516 1525 1749 1821 2168 2185 2542 2581 2797 2840 3138 3196 3440 3480 3785 3798 4144 4145 4441 4470 4716 4766 5101 5178 5415 5419 5827 5856 5983 5996 6112 6168 6337 6389 6718 6720 7128 7223 7364 7375 7567 7590 7807 7862 8051 8108 8374 8395 8550 8615 8879 8895 9036 9059 9233 9304 9588 9652 9796 9816 264 495 988 1371 1540 1921 2221 2601 2869 3251 3483 3809 4159 4493 4808 5229 5510 5860 6008 6205 6432 6756 7235 7382 7596 7866 813» 8418 8658 8898 9060 9317 9711 9844 266 567 1040 1373 1641 1937 2235 2632 2916 3292 3486 3851 4338 4511 4891 5230 5581 5895 6020 6209 6442 6840 7270 7400 7654 7876 8156 8426 8731 8905 9094 9322 9720 9856 269 619 1078 1381 1663 1941 2247 2675 2954 3306 3587 3902 4391 4526 4932 5247 6605 5896 6052 6215 6490 6864 7292 7435 7702 7891 8193 8431 8774 8906 9103 9323 9730 9859 14 271 697 1084 1397 1695 1952 2442 2730 2957 3330 3696 3996 4397 4545 4948 5270 5658 5901 6061 6271 6507 6882 7293 7487 7762 7948 8301 8476 8826 8925 9118 9345 9771 vi ie ioi vivu 9962 9975 10019 10093 10097 10114 10115 10132 10155 10162 10195 10229 10236 10330 10344 10412 10445 10460 10482 10763 10820 10823 10841 10891 10970 11036 11051 11058 11118 11129 11144 11179 11231 11250 11278 11351 11353 11358 11375 11383 11482 11507 11538 11557 11637 11653 11668 11690 11713 11789 11792 11834 11844 11847 11908 11939 11956 12040 12067 12072 12129 12131 12161 12172 12250 12309 12312 12333 12344 12463 12476 12478 12487 12564 12567 12591 12613 12741 12758 12790 128C4 12848 12851 12893 12894 12896 12912 12925 13023 13094 13104 13219 13251 13265 13267 13307 13340 13365 13403 13411 13427 13435 13452 13488 13603 13511 13534 13541 13580 13598 13634 13645 13684 13692 13704 13825 13860 13906 14029 14100 14122 14123 14138 14192 14203 14216 14250 14256 14284 14296 14353 14370 14460 14474 14508 14552 14560 14582 14647 14656 14668 14680 14686 14697 14701 14741 14761 14844 14864 14873 14888 14907 14934 14956 15020 15025 15076 15095 15113 15129 15165 15191 15242 15375 15425 15434 15441 15457 15503 15520 15584 15661 15684 15812 15845 15864 15896 15989 16019 16044 16065 16078 16112 16114 16123 16168 16198 16205 16229 16232 16276 16321 16337 16349 16365 16388 16429 16433 16434 16446 16451 J6482 16483 16506 16527 16570 16668 16715 16729 16758 16795 16808 16811 16839 16955 16974 16985 16997 17029 17047 17094 17097 17133 17169 17182 17251 17276 17288 17289 17348 17384 17398 17412 17423 17443 17468 17551 17552 17579 17700 17719 17768 17804 17827 17911 17919 17938 17989 18006 18026 18097 18137 18180 18184 18212 18241 18242 18269 18274 18277 18320 18360 18374 18433 18465 18489 18533 18593 18598 18604 18643 18666 18674 18719 18726 18806 18813 18849 18854 18888 18896 18916 18939 18963 18982 18995 19034 19046 19101 19114 19116 19188 19308 19313 19420 19424 19509 19541 19543 19638 19658 19719 19770 19838 19877 19907 19911 19944 19960 19961 20018 20036 20043 20057 20075 20092 20113 20155 20170 20185 20224 20228 20291 20315 20350 20367 20391 20416 20421 20425 20511 20513 20615 20627 20635 20692 20741 20847 20924 20981 20995 21039 21157 21207 21255 21250 21264 21265 21273 21287 21294 21503 21514 21519 21535 21536 21560 21629 21638 21639 21671 21762 21809 21911 21934 21990 22005 22053 22138 22143 22181 22205 22250 22254 22271 22290 22314 22326 22366 22387 22391 22394 22396 22400 22606 22612 22632 22647 22668 22669 22689 22747 22788 22800 23048 23073 23205 23225 23228 23246 23364 23448 23471 23478 23569 23664 23665 23666 23682 23811 '3838 23843 23852 23853 23855 23863 23S6e 33809 3900 23907 23927 Verbeteringen 5e Klasse, 6e Lijst: 124 m.z. 184 17140 f 70 m.z. 17140 13796, 21468 m.z. met f 70 Kamer, hield des middags een voordracht, ge titeld: De reorganisatie van den Rijkswater staatsdienst, mede in verband met het rap- port-Welter, Het Tweede Kamerlid Albarda heeft tot den minster van binnenlandsche za ken, voorzitter van den raad van minis ters, schriftelijke vragen gericht betref fende het optreden van leden van de Nationale Unie en het Nationaal Jonge ren Verbond op 20 Sept. (opening Twee de Kamer). Onder Hatert, bij den Graafsche- weg, is Zondagmiddag het lH-jarig jon getje P. A. Otton in een beerput gevallen en verdronken. De Nederlandsche Spoorwegen heb ben den laatsten tijd weer enkele tarie ven ingevoerd, waarbij aan een bepaal den verzender een korting op de vracht wordt toegezegd, indien hij binnen een bepaald tijdvak een zekere hoeveelheid goederen ten vervoer aanbiedt er ont vangt. Mej. G. F. Galama, vroeger te Alk maar, is te Leiden geslaagd voor het candidaatsexamen rechten. Aangenomen het beroep naar de herv. gemeente te Bakkum door mr. A. T. S. Bakker, candidaat te Velp Maandagavond is in het kerkje der chr« geref. gem. te Apeldoorn ds. J. W. Geels ge ïnstalleerd als hoogleeraar aan de daai/ge- vestigde theologische school der chr. geref. kerk. In de kerk der Evang. Broedergemeente te Zeist is Maandagavond een vierdaagsch herdenkingsfeest van het tweehonderdjarige bestaan der Herrnhutter zending ingezet met een „Zeister avond". In de Groote Kerk te Rotterdam hield de vereeniging tot bevordering der Zending zaak (hulpverleening van het Ned. Zending Gen.) Maandagavond een feestelijke same komst gehouden ter gelegenheid van ha 80-jarig bestaan. KERKCONCERT. Dick J. Vos, leeraar in het vioolspel aan de particuliere muziekschool van Joh. Brands, alhier, en Klaas Pieket Weeserik, or ganist der Kapelkerk, openen morgenavond in de Groote Kerk ons wintermuziekseizoen. Vos speelt o.m een vioolconcert van Tartini, de Romance in G groote terts van Beethoven, een Suite van Vieuxtemps; de organist opent het concert met een Praeludium van Bach, begeleidt de vioolsolo's en speelt o.m. ook nog „Pierre en Menuet" van Boëllmann „Scherzando" van Pierné. en SLAAPWAGENS IN NACHTPOST- TREINEN. Met ingang van 5 November a.s. zal bij wijze van proef in den nachtpostterein van Amsterdam naar Groningen een slaapwagen le, 2e en 3e klasse rijden van de Compagnie des Wagons Lits al dus „Spoor- en Tramwegen". De prijs bedraagt resp. 5, 3.50 en 2.50. Bij aankomst kunnen de reizigers als zij dit verkiezen tot 8 uur in hun rijtuig blijven, zoodat men bij aankomst niet in 't holle van den nacht op straat komt te staan. ernstige autobotsing plaats gehad. De be stuurder van een vrachtauto, komende uit de richting Oss, verloor ter hoogte van café „De Heibloem" door onbekende oorzaak macht over zijn stuur, waar door de wagen in volle vaart tegen een juist passeerenden personenauto botste en daarna tegen een boom vloog, met het gevolg dat eenige in den personen auto zittende passagiers ernstige ver wondingen opliepen. Mejuffrouw Vugts, afkomstig uit Vught, moest naar het ziekenhuis te Vught worden overge bracht. Haar toestand is zorgwekkend, zegt de Tel. De overige inzittenden kwa men er met lichtere verwondingen af. De chauffeur van den vrachtauto be kwam geen letsel. Met zijn fiets te water gereden en verdronken. Maandagavond omstreeks negen uur is de 50-jarige M. Coppens te Veghel, nadat hij een café bezocht had, met zijn rijwiel in de Havenkom gereden. Na eenige oogenblikken dreggen is hij opgehaald, maar pogingen om de levensgeesten op te wekken bleven zonder resultaat. Het slachtoffer was ge huwd en laat een vrouw en drie minderjarige kinderen achter. Kinderen op den rij wee. Gisteravond te ongeveer zes uur was de groentehandelaar C. J. Verdooveren uit Eethen (Nrd. Br.) in de Telefoonstraat te Kaatsheuvel met zijn groentevrachtauto aan het venten. Terwijl hij een kooper aan het helpen was, ging het dochtertje van den heer C. Musters vóór den wagen spelen. De groentehandelaar, die het meisje niet be merkte, zeite enkele oogenblikken later den auto m beweging met het noodlottig gevolg, dat het kind werd aangereden. Het weid met inwendige kneuzingen opgenomen en is en kele minuten na het ongeval overleden. BETER TEN HALVE GEKEERD. Door de stichting van een christelijke school te Molenaarsgraaf zal de open bare school aldaar eerlang nog tien leerlingen overhouden Teneinde de hoogere uitgaven voor een school met twee lokalen te voorkomen, besloot de raad de bestaande openbare school be schikbaar te stellen voor de nieuwe chr. school en ten behoeve van het openbaar onderwijs een nieuwe school te zetten. Dit gebouw is kortgeleden aanbesteed en vcor ongeveer 8000 gegund. Nadat de werkzaamheden reeds aan gevangen waren en een in den weg staande schuur afgebroke nwas, is naar de Schoonhovensche Crt. meldt besloten het werk stop te zetten, aan vankelijk voor eenige dagen en mogelijk zal het bouwen geheel worden afgelast. De oorzaak moet gelegen zijn in een telegram van Gedep. Staten, tot wie het gemeentebestuur zich had gewend, en in verband staan met het voornemen der regeering zooveel mogelijk énmansscho- len op te heffen. VERKEERSONGEVALLEN. Macht over het stuur verloren. Maandagmiddag heeft op den Rijks weg onder de gemeente Rosmalen een KORTE BERICHTEN. Prins Hendrik wordt Vrijdag op het Loo terugverwacht. Te Utrecht werd Maandag de jaarver gadering gehouden van de Vereeniging van Technische Ambtenaren en Hoofdambtenaren van den Rijkswaterstaat. De heer J. M Krijger, vice-voorzitter, lid van de Tweede (Buiten verantwoordelijkheid van de Redact'e. De opname in de rubriek, b'wijst oeenszws dat de redactie er mede instemt). Heiloo, 26 Sept 1932. .EEN GEVAARLIJKE OVERWEG. Mijnheer de Redacteur! Gaarne zag ik onderstaand stukje in u\t veel gelezen blad geplaatst. Bij voorbaat mijn dank. Het is werkelijk niet te verwonderen dat er op den onbewaakten overweg aan de Kerke- laan een ernstig ongeluk is gebeurd. Als bewoner van den Westerweg moet ik eiken dag den onbewaakten overweg twee maal met den auto en te voet passeeren. Van de Kerkelaan komende is het onmogelijk den trein in de richting Alkmaar te zien aankomen door het seinwachterhuis. 's Mor gens als de lucht zgn. heiig is heeft de trein dezelfde kleur als de omgevende boomen. De eenige herkenning is dan de roode band op het voorbalcon. Meestal is deze echter door stof of olie zoo vuil dat ze bijna on zichtbaar is. Signalen worden er alleen ge geven als het bijna te laat is. Waarom geen bepaling bij eiken onbewaakten overweg door loopend fluitsignalen te geven. Wij, autorij ders, moeten toch ook op hoeken van straten en gevaarlijke punten signaal geven- 's Avonds wordt het nog erger: door al de lichtpunten van het station Heiloo, is de aan komende trein absoluut niet te zien. Door het plaatsen van eenige lichtpunten in een drie hoek b.v. op het voorbalcon zou er reeds veel verbetering zijn. Verder zou het voorbalcon, geel met zwar- of roode strepen, geschilderd kunnen wor den. Maar vooral fluitsignalen op doze plaatsen is een eerste vereischte. Hoe dik wijls komt het niet voor dat men in deze moeilijke tijden in gedachten verzonken, <e laat bemerkt zich op dit zeer gevaarlijke ter rein te bevinden. U nogmaals dankend voor de genoten plaatsruimte teeken ik inmiddels Hoogachtend, N. F. KAPPERS, Heiloo-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1932 | | pagina 10