Jiunst en Wetenschap
Spoct
£ucfituaact
JUtk&School
Jngezondm Stukken
460e STAATSLOTERIJ
EXPEDITIE IN LIBYE.
Een Reuter-telegram uit Kairo meldt,
dat een Britsche expeditie vertrokken is ter
exploratie van onbekende gebieden in de
Libysche woestijn.
De expeditie, een particuliere onderneming
die gesteund wordt door de Royal Geogra-
Phical Society te Londen en bet Öriental In-
stitute van de Universiteit te Chicago, zal
twee maanden onderweg blijven. Men wil in
dien tijd ongeveer 4000 mijlen door onbe
kend gebied afleggen op de route Kairc
naar Uweinat en van daar West- en Zuid-
L^wnrtt. __J
Paarden.
Harddraverij te Schagen
Begunstigd door mooi najaarsweer had
Dinsdag de jaarlijksche harddraverij plaats
Er was veel belangstelling.
Voormiddag Handicapdraverij. Aantal
paarden 13: 1ste pr. 100 Sire Axworthy K
290 M„ eig. en berijder A. de Vlieger, Nieuw
Vennep; 2e pr. 50 Roulette 280 M., eig. G.
Vos te Midwoud, berijder J. Vos Gzn.; 3e pr
25 Nonnie B. 275 M., eig. en berijder T.
Slikker te Den Helder.
Namiddag draverij. Aantal paarden 22:
le pr. 300 Edna M. 270 M., eig. J. Schoon
te Medemblik, berijder F. Broers; 2e
- - - w
reving van Kowno neergekomen, terwijl ter
Noorden van Wilna de Amerikaansche bal
afgelegd, zoodat met „U.S,Navy" de prijs
is behaald.
XK mcuciliwun,
150 Gretchen H 285 M., eig. en berijder J
Vergay te Purmerend; 3e pr. 75 Lady
Bond 285 M„ eig. A. C. van Veen te Haar
lem, berijder J. van Leeuwen Jr.4e pr. 45,
gedeeld door Silent Nancy, eig. W. H. Geer-
sen te Hilversum, Otelha, eig. A. Borst te
Wieringerwaard en Oplooper, eig. P. Wee
huizen te Amsterdam.
Draverijen te Alkmaar.
Voor de draverijen, te houden op Zondag
9 October a.s. op het Gem. Sportpark alhier,
zijn de volgende paarden ingeschreven:
F-prijs. Prijzendraverij 4e klasse. Afstand
1700 Meter. Belasting: voor iedere gewon
nen 300 20 Meter. Ontheffing volgens de
bepalingen 1932 (zie O B. No. 2): Winde
kind, Vorstin Maria, Vliegende Hollander,
Vendu, Willy Belwin, Wilhelm, Wijsneu3,
Waltruda S, Thabor en Quford.
G-prijs. Heat-prijzendraverij 2e en 3e
klasse. Afstand 1610 Meter. Paarden, welke
500 of minder gewonnen hebben gaan van
start. Belasting: voor iedere meerdeie gewon
nen 800 20 Meter. Paarden, die 4 of meer
le prijzen gewonnen hebben in 1932, 20 M.
belasting: Chilene, Roulette, Robbedoes B,
Uilenspiegel, Uniform, Wanda Scott, Vlie
gende Hollander, Uitblinker K, Vitality,
Catabora T, Wilhelm, Victoria, Quford.
H-prijs. Heatdraverij met handicap, 1ste
klasse. Afstand 1610 Meter: Rolls Royd,
Caid, Quettevillezoon, Quick Boy, Saffier,
Trotteur, Rabenhaupt, Stormlooper, Quick
G, Present H, Sir Kerrigan, Brichambeau,
Flambeau, Newbold, Sire Axworthy, Cernun-
nos, Edna M en The Harvester H.
I prijs. Kortebaandraverij handicap voor
alle in Nederland geregistreerde paarden
Maximum afstand 800 Meter. Aangespan
nen. Te rijden in series: Rolls Royd, Ago
Kan, Chilene, Kenneth, Hollandia, Noma B,
Othelha, Konora, Idylly, Northernman B.
Omega, Sto'mlooper, Roulette, Frettchen,
Perli Anvil, Fatima, Qjrville Patrick D,
Uniform, Peter Kerrigan, Wanda Scott, Sir
Kerrigan, Politesse, Miss Everharda. Oploo
per, Cleo Watts, Prinses Bertha, Fanfare.
Catabora T, Wilhelm, Kapt. de Bruane, Miss
Zelda Peter, Monte-Carlo. OacUand Baron
G, Sire Axworthv, Quick G, Thabor, Cernun
nos, Waltruda S. Utrecht H, The Efarvester
H, Our Uhlan B, Minnetcnka, Maria P,
Frettchen H., Brage en Rudi.
Kolven.
Driedaacsche wedstrijd te Oudkarspel.
De uitslag van de in de kolfbaan van
den heer C. Vis te Oudkarspel gehouden
driedaagsche kolfwedstrijden was als volgt:
Eerste k'asse: Eerste prijs P. Molenaar,
Zuidscharwoude 237 p.; 2e pr. P Gelder,
Oudkarspel 219 p.3e pr. A. Berkhout,
Zuidscharwoude 188 p.
Tweede klasse: le pr. P. Goet, Zuidschar
woude 213 p.2e pr. P. Langendijk, Zuid
scharwoude 201 p.; 3e pr. C. Vlug, Oud
karspel 198 p.
Serieprijs P. Langendijk Cz., Oudkarspel
54 punten.
Derde klasse: le pr. L. Stokman, Oudkars
pel 209 p.2e pr. S. Ton, Oudkarspel 182 p
en 3e pr. K Ruiter, Oudkarspel 174 p.
Seriepr. W. Kuiu, Noordscharwoude 50 p
DE GORDON BENNETTWEDSTRIJD
Tien der aan den Gordon Bennetwedstrijd
d elnemende ballons zijn op Poolsch grond
gebied geland. Volgens berekeningen in
aviateurskringen moet de Amerikaansch-
ballon „U.S. Navy" den langsten afstand
hebben afgelegd, n.1. 1500 K M. De landing
van de „U.S. Navy" vond in het Noordelijk
deel van het Wilnagebied plaats.
Op de tweede plaats ligt de Amerikaan
sche ballon „Good Year", die in de om
geving van Kovno is geland. De Fransche
ballon „1'Aventure" is derde, vierde en vijfde
zijn de Poolsche ballons „Polonia" en
„Gdynia'.
Onderscheidene ballons hadden met moei
lijke omstandigheden te kampen. Zoo maakte
een sneeuwstorm het aan eenige ballons
noodzakelijk om tot een hoogte van 7200 M
te stijgen, waarbij de bemanningen zeer van
de koude te lijden hadden. In de omgeving
van Warschau vond men talrijke uitgeworpen
voorwerpen als parachutes, zuurstoffles-
schen, boeken van de Amerikaansche ballons
enz. De ballons mochten hun tocht op Rus
sisch gebied niet voortzetten, daar geen toe
stemming van de zijde der Sovjet was gege
ven om op Russische gebied te landen.
„U.S. Navy" wint den Gordon
Bennettwedstrijd.
De wedstrijden om den Gordon Bennett
i/eker zijn ten einde. De Spaansche ballon
„14de Abril" is Maandagavond ten Noorden
van Warschau gedaald! De Amerikaansche
ballon „Goodyear" is even later in de om-
DE POSTVLUCHTEN OP INDIE.
Morgen, 29 September a.s., vertrekt het
K.L.M-vliegtuig, de „Oehoe" van Amster
dam naar Batavia.
De bemanning bestaat uit de heeren E. van
Dijk, J. J. van Balkon, T. J. Hoogeveen en
P. J. Oolgaard, die resp. gl 1ste bestuurder,
2e bestuurder, boordwerktuigkundige en
radiotelegrafist de reis zullen maken.
De post voor die vliegtuig moet uiterlijk,
hedenavond, te Amsterdam zijn.
De Pelikaan (thuisr.) is te Djask geland.
NOODLANDING VAN LEERLING
VLIEGER.
Het toestel gehavend.
Gistermiddag is op het vliegveld Waal
haven de leerling-vlieger J. H. Muntinga,
met een Pandervliegtuig van de Nationale
Luchtvaartschool opgestegen, om de laatste
vlucht voor zijn brevet te maken. Hierbij
sloeg de motor plotseling af ,toen het toeslei
reeds voorbij het terrein was. Er moest dus
een noodlanding worden gemaakt en daar
voor zocht de vlieger een terreintje uit, vlak
bij de Reedijk gelegen. Bij het neerkomen
raakte de linkervleugel de takken van een
wilgenboom. Het toestel maakte hierdoor
een zwaai en kwam met de neus in een andere
wilgeboom terecht. De boom knapte af en
hierdoor kwam het toestel tegen den gronci
te vallen. De leerling-vlieger bleek er zonder
letsel te zijn afgekomen. Van het toestel is
alleen de linkervleugel ernstig gehavend.
Het is ter plaatse gedemonteerd.
DE VLUCHT VAN VON GRONAU.
De Duitsche piloot Wolfgang von Gronau
is gister met zijn Dornier-Wal vlot gedaald
te Manilla (Luzon) na een vlucht van zes en
een half uur en heeft aldus het gevreesde
taifoen gebied van de Zuid-Chineesche Zee-
overgestoken. De Duitsche vliegers werden
bij aankomst in den bocht van Manilla door
vertegenwoordigers der Amerikaansche re
geering verwelkomd, terwijl de bevolking
van groote belangstelling blijk gaf.
DE CRISISVARKENSWET.
Levering van varkens rechtstreeks
aan de Crisis-varkens-centrale.
Op de markten wordt niet meer in
gekocht.
De Nederlandsche Varkenscentrale maakt
bekend, dat van Maandag 3 October af in de
provincies Limburg, Noord-Brabant, Zee
and, Zuidholland, Noordholland, Friesland,
Groningen en Drente levering van varkens
rechtstreeks aan de vertegenwoordigers van
de Nederlandsche Varkenscentrale kan ge
schieden. Van dezen datum af zal inkoop
van varkens in het zoutersgewicht, bestemd
voor de Nederlandsche Varkenscentrale, niet
meer geschieden op de markten binnen deze
provincies. Degene, die varkens aan de Ne
derlandsche Varkenscentrale wil leveren, zal
hiervan mededeeling moeten doen aan den
plaatselijken zaakvoerder der Nederlandsche
Varkenscentrale in de gemeente van zijn
(Niet officieel)
Trekking t*ii Woensdag. 2* .September 1
5e klaste, 7e UM
HOOGE PRIJZEN
4688. 8395, 13854, 17478, 20838, leder flOOO.
Nos. 1800, 4706, 8316, 9085, 11647, 16074, 19323,
Noe
iVoW8«»$6 '10°-
prtlzen Tan T 7Uooi
17940
115
989
1421
2158
8050
4217
4910
5367
6716
7436
8129
8781
9678
141
1070
1481
2274
3082
4429
4969
5421
6898
7511
8130
8819
9810
Prtfzen Tan
156 284 488
1105 1208
1849 187
2454 2537
8397 3600
4691 4710
5044 5209
5604 5712
7000 7005
7584 7648
8233 8470
9112 9147
1098
1694
2276
3317
4536
5017
5491
6907
7549
8185
746
1217
1S84
2556
3622
4782
5244
5929
7105
7750
8508
9169
843
1232
1923
2669
3738
4842
6289
6438
7132
8037
8671
9301
921
1357
2035
2715
4898
5350
6475
7276
8109
8779
9343
in
woning.
GEFINGEERDE DIEFSTAL VAN
KIPPEN.
Men meldt uit Oss:
Zooals gemeld zijn den laatsten tijd de
kippendiefstallen in de omgeving van Oss op
onrustbarende wijze toegenomen. Zoo werd
een dezer dagen door den landbouwer R. te
Hees bij Oss aangifte gedaan, dat bij hem
58 kippen waren gestolen. Deze kippen wa
ren tegen diefstal verzekerd a 2.50 per stuk
Reeds van den aanvang af vertrouwde de
politie de zaak niet en kwam het haar voor,
dat de diefstal was gefingeerd, ten einde de
verzekeringspenningen in handen te krijgen
Uit het politie-onderzoek is gebleken, dat
de kippen niet zijn gestolen, doch een dag te
voren door genoemden landbouwer aan een
handelaar zijn verkocht. Tegen R. is proces
verbaal opgemaakt.
8837 9113 vin
9852 10007 10048 10052 10189 10238
10356 1Ö374 10551 11123 11369 11581 11619 11623
11667 11935 11970 12060 12101 12107 12167 123o7
12360
12457 12553 12676 12736 12921 13004 13069 13103
13127 13355 13391 13409 13613 13828 13853 13930
13989 14076 14106 14110 14260 14473 14533 14561
14658 14760 14851 14897 14922 14982 15120 15768
15911 15916 16183 16239 16290 16310 16574 16619
16727 16824 17034 17290 17330 17379 17389 18183
18248 18366 18487 18607 18751 18906 18935 18991
19030 19055 19177 19181 19185 19249 19366 19381
19513 19643 19666 19690 19834 19854 19885 19946
20087 20106 20164 20358 20672 20695 20773 20874
20985 21079 21080 21241 21482 21531 21774 21866
21890 21931 22052 22117 22217 22277 22342 22344
22524 22929 22945 22953 23126 23291 23296 23540
23661 23915 23941 23987
DE START VAN DE „WINKLER-
RAKETE" UITGESTELD.
De start van de „Winkler Rakete", welke
gister zou plaats hebben, moest op het laatste
oogenblik wegens een defect aan de lanceer-
buis worden afgelast. Er was slechts een be
perkt aantal genoodigden aanwezig, die op
800 M. van de startplaats in de gelegenheid
werden gesteld de proefneming gade te
slaan.
Op den vuurtoren te Pillau werd twee uren
voor de start zou plaats hebben een roode
vlag geheschen. Alles was reeds voor het
vertrek gereed. Toen de rakete met het
mengsel van vloeibare zuurstof en vloeibaar
methaan werd gevuld, hetgeen uiteraard
slechts op het laatste oogenblik kan geschie
den^ geraakte de lanceerbuis defect, zooda'
de start moest worden uitgesteld.
De start op Donderdag 6 Oef.
De volgende startpoging van de „Winkler-
Rakete" is bepaald op Donderdag 6 Octo
ber a.s. Tegen dien tijd hoopt men ook met
de noodzakelijk geworden reparaties klaar te
zijn, terwijl de lanceerbuis te Rheydt in de
fabrieken opnieuw met zuurstof zal worden
gevuld.
Ook bij den tweeden start zullen de auto
riteiten hun steun verleenen.
BOMMENWERPER VERONGELUKT.
Bij een oefening ter hoogte van Holbeach
(Lincoln-shire, Engeland) is een met bom
men geladen toestel n de luciht in brand ge
raakt. Het toestel viel en de bommen ont
ploften. De bestuurder is gedood.
VERKEERSONGEVALLEN OP DEN
AMSTERDAMSCHEN STRAATWEG.
Op den Amsterdamschen straatweg bij
Arnhem zijn gisteravond een tweetal ver
keersongevallen gebeurd.
Omstreeks zes uur reed de landbouwer
Gerritsen uit Arnhem op zijn met een hit be
spannen boerenwagen het land af en den
straatweg op. Juist passeerde een auto, be
stuurd door den heer H. uit Scheveningen,
die de boerenkar blijkbaar niet meer ontwij
ken kon en er tegenop reed. Gerritsen viel
van den wagen en werd met een lichte her
senschudding opgenomen. De man werd naar
het gemeente-ziekenhuis te Arnhem overge
bracht en daar ter verpleging opgenomen
Het paard, dat eveneens werd aangereden,
was op slag dood. De boerenwagen werd
ernstig beschadigd. De auto van den heer H.
geraakte door de aanrijding aan de andere
zijde van den weg in een greppel en moest
weggesleept worden. De heer H. zelf be
kwam geen letsel.
Omstreeks zeven uur reed op denzelfden
straatweg, ter hoogte van de uitspanning
„Plankenwambuis", de muziekdirecteur H.
Franzen uit Arnhem op zijn motorfiets, in de
richting Ede. Op een gegeven oogenblik ver
loor de man zijn hoofddeksel. Toen hij dit
wilde grijpen, raakte hij het beheer over zijn
stuur kwijt, met het gevolg, dat het motor
rijwiel tegen een boom opbotste. Met een
beenfractuur is de heer F. naar het zieken
huis te Arnhem overgebracht.
TEWATERLATING ONDERZEEBOOT
K XVIII.
Gistermiddag is de voor rekening van het
departement van defensie bij Wilton-Feijen-
oord op hare werf Feijenoord te Rotterdam
in aanbouw zijnde onderzeeboot K XVIII, be
stemd voor den dienst in Nederlandsch Oost-
Indië, te water gelaten. De doop is verricht
door mevr. A. C. van der Haagen,# echtge-
noote van den inspecteur van den marint-
stoomvaartdienst,
STERVEND IJMUIDEN.
Onze kwijnende haringexport tegen
over een bloeiende Duitsche import.
Wij lezen in de N.R.Crt.:
Duitschland gaat maar steeds onbelem
merd voort met van twee zijden afbreuk te
doen aan onzen vischhandel. En in de pas
siviteit van onze regeering komt nog geen
wijziging.
De invoer van haring in Duitschland is,
zooals men weet, zeer beperkt, maar desniet
tegenstaande voeren Duitsche treilers in ons
land groote hoeveelheden versche haring
binnen.
Zoo was Maandagmorgen de Duitsche
treiler „O N 101" te IJmuiden aan de markt.
Deze treiler bracht 53.200 K.G. versche ha
ring aan. In de maanden Juli, Augustus en
September werden o.a. te IJmuiden uitslui
tend door Duitsche schepen aangevoerd niet
minder dan 1.982.408 K.G. versche haring en
150 vaten gezouten haring (vaten van 90
K.G).
Aan den eenen kant dus zeer beperkte uit
voer van Nederlandsche haring naar
Duitschland; aan den anderen kant onbe
perkte invoer van EHiitsche haring in ons
land, die desgewenscht ook nog op het Ne
derlandsche consent in mindering van den
Nederlandschen export naar Frankrijk kan
worden uitgevoerd. Met welk recht contin-
genteert men dan eigenlijk in Duitschland
onzen uitvoer, terwijl de visch van de Duit
sche treilers vrij van invoerrechten en onge-
contingenteerd bij ons binnen komt? Met de
aldus ingevoerde hoeveelheid zou in elk geval
ons export-contingent naar Duitschland be-
hooren te worden vermeerderd. Maar hoewel
Duitschland met ingang van Maandag ook
zijn invoerrecht op haring heeft verhoogd,
legt onze regeering aan den invoer van Ehiit
sche haring in geenerlei vorm belemmerin
gen in den weg.
De Nederlandsche vischhandel ondervindt
nu weer een andere moeilijkheid.
Ingaande 1 October wordt de trein, waar
mede de visch van IJmuiden naar Parijs werd
vervoerd, uit den dienst genomen. Met dezen
trein was het mogelijk de visch in 24 uur van
IJmuiden naar Parijs te vervoeren, waardoor
de visch in zeer goeden toestand te Parijs
aankwam en onze vischhandel met den aan
voer uit Boulogne, wat kwaliteit betrof, kon
concurreeren.
Nu deze trein is vervallen, kan men de
visch niet vlugger dan in 2 maal 24 uur naar
Parijs verzenden, zoodat deze dus 24 uur
langer onderweg is. Het gevolg is, dat de
kwaliteit hieronder lijdt en dat de handela
ren, die visch in consignatie naar Parijs stu
ren, groot risico loopen, omdat in 2 maal 24
uur de marktprijzen te Boulogne groote wij
zigingen kunnen ondergaan. Door dezen
maatregel wordt het visscherijbedrijf weer
zeer getroffen.
Het hoofdbestuur van de reedersvereeni-
ging heeft gistermiddag een onderhoud ge
had met den minister van economische za
ken in tegenwoordigheid van de heeren dr.
Hirschfela, directeur-generaal van handel en
A. B. Brouwer, hoofd der afdeeling visscherij.
De minister heeft alle medewerking toege
zegd en hoopt zeer spoedig een beslissing te
nemen inzake de ingediende plannen.
In verband hiermee is niet te verwachten,
dat de eerste dagen haring in publieken af
slag zal worden verkocht. De handelaren, die
aan haring behoefte hebben, worden in de
gelegenheid gesteld tegen de door de plaat
selijke reedersvereeniging gestelde minimum
prijzen onderhands te koopen.
17
306
814
1155
1439
1724
1984
2455
2763
2968
3355
3730
4039
4404
4577
5071
5272
5688
5911
6084
6294
6634
6943
7298
7547
7786
7976
8314
8495
8830
8936
9190
9455
9779
77
436
906
1257
1494
1748
2075
2476
2779
3035
3369
3756
4115
4433
4604
5098
5401
5822
5940
6099
6302
6635
6987
7347
7561
7789
8036
8345
8512
8878
8953
9208
9490
9787
METEN
144 150
467 480
945 983
1277 1361
1516 1525
1749 1821
2168 2185
2542 2581
2797 2840
3138 3196
3440 3480
3785 3798
4144 4145
4441 4470
4716 4766
5101 5178
5415 5419
5827 5856
5983 5996
6112 6168
6337 6389
6718 6720
7128 7223
7364 7375
7567 7590
7807 7862
8051 8108
8374 8395
8550 8615
8879 8895
9036 9059
9233 9304
9588 9652
9796 9816
264
495
988
1371
1540
1921
2221
2601
2869
3251
3483
3809
4159
4493
4808
5229
5510
5860
6008
6205
6432
6756
7235
7382
7596
7866
813»
8418
8658
8898
9060
9317
9711
9844
266
567
1040
1373
1641
1937
2235
2632
2916
3292
3486
3851
4338
4511
4891
5230
5581
5895
6020
6209
6442
6840
7270
7400
7654
7876
8156
8426
8731
8905
9094
9322
9720
9856
269
619
1078
1381
1663
1941
2247
2675
2954
3306
3587
3902
4391
4526
4932
5247
6605
5896
6052
6215
6490
6864
7292
7435
7702
7891
8193
8431
8774
8906
9103
9323
9730
9859
14
271
697
1084
1397
1695
1952
2442
2730
2957
3330
3696
3996
4397
4545
4948
5270
5658
5901
6061
6271
6507
6882
7293
7487
7762
7948
8301
8476
8826
8925
9118
9345
9771 vi ie ioi vivu
9962 9975 10019 10093 10097 10114 10115 10132
10155 10162 10195 10229 10236 10330 10344 10412
10445 10460 10482 10763 10820 10823 10841 10891
10970 11036 11051 11058 11118 11129 11144 11179
11231 11250 11278 11351 11353 11358 11375 11383
11482 11507 11538 11557 11637 11653 11668 11690
11713 11789 11792 11834 11844 11847 11908 11939
11956 12040 12067 12072 12129 12131 12161 12172
12250 12309 12312 12333 12344 12463 12476 12478
12487 12564 12567 12591 12613 12741 12758 12790
128C4
12848 12851 12893 12894 12896 12912 12925 13023
13094 13104 13219 13251 13265 13267 13307 13340
13365 13403 13411 13427 13435 13452 13488 13603
13511
13534 13541 13580 13598 13634 13645 13684 13692
13704 13825 13860 13906 14029 14100 14122 14123
14138 14192 14203 14216 14250 14256 14284 14296
14353 14370 14460 14474 14508 14552 14560 14582
14647 14656 14668 14680 14686 14697 14701 14741
14761 14844 14864 14873 14888 14907 14934 14956
15020 15025 15076 15095 15113 15129 15165 15191
15242 15375 15425 15434 15441 15457 15503 15520
15584 15661 15684 15812 15845 15864 15896 15989
16019 16044 16065 16078 16112 16114 16123 16168
16198 16205 16229 16232 16276 16321 16337 16349
16365 16388 16429 16433 16434 16446 16451 J6482
16483 16506 16527 16570 16668 16715 16729 16758
16795 16808 16811 16839 16955 16974 16985 16997
17029 17047 17094 17097 17133 17169 17182 17251
17276 17288 17289 17348 17384 17398 17412 17423
17443 17468 17551 17552 17579 17700 17719 17768
17804 17827 17911 17919 17938 17989 18006 18026
18097 18137 18180 18184 18212 18241 18242
18269 18274 18277 18320 18360 18374 18433 18465
18489
18533 18593 18598 18604 18643 18666 18674 18719
18726 18806 18813 18849 18854 18888 18896 18916
18939 18963 18982 18995 19034 19046 19101 19114
19116 19188 19308 19313 19420 19424 19509 19541
19543 19638 19658 19719 19770 19838 19877 19907
19911 19944 19960 19961 20018 20036 20043 20057
20075 20092 20113 20155 20170 20185 20224 20228
20291 20315 20350 20367 20391 20416 20421 20425
20511 20513 20615 20627 20635 20692 20741 20847
20924 20981 20995 21039 21157 21207 21255 21250
21264 21265 21273 21287 21294 21503 21514 21519
21535 21536 21560 21629 21638 21639 21671 21762
21809 21911 21934 21990 22005 22053 22138 22143
22181 22205 22250 22254 22271 22290 22314 22326
22366 22387 22391 22394 22396 22400 22606 22612
22632 22647 22668 22669 22689 22747 22788 22800
23048 23073 23205 23225 23228 23246 23364 23448
23471 23478 23569 23664 23665 23666 23682 23811
'3838 23843 23852 23853 23855 23863 23S6e 33809
3900 23907 23927
Verbeteringen 5e Klasse, 6e Lijst:
124 m.z. 184
17140 f 70 m.z. 17140
13796, 21468 m.z. met f 70
Kamer, hield des middags een voordracht, ge
titeld: De reorganisatie van den Rijkswater
staatsdienst, mede in verband met het rap-
port-Welter,
Het Tweede Kamerlid Albarda heeft
tot den minster van binnenlandsche za
ken, voorzitter van den raad van minis
ters, schriftelijke vragen gericht betref
fende het optreden van leden van de
Nationale Unie en het Nationaal Jonge
ren Verbond op 20 Sept. (opening Twee
de Kamer).
Onder Hatert, bij den Graafsche-
weg, is Zondagmiddag het lH-jarig jon
getje P. A. Otton in een beerput gevallen
en verdronken.
De Nederlandsche Spoorwegen heb
ben den laatsten tijd weer enkele tarie
ven ingevoerd, waarbij aan een bepaal
den verzender een korting op de vracht
wordt toegezegd, indien hij binnen een
bepaald tijdvak een zekere hoeveelheid
goederen ten vervoer aanbiedt er ont
vangt.
Mej. G. F. Galama, vroeger te Alk
maar, is te Leiden geslaagd voor het
candidaatsexamen rechten.
Aangenomen het beroep naar de
herv. gemeente te Bakkum door mr. A.
T. S. Bakker, candidaat te Velp
Maandagavond is in het kerkje der chr«
geref. gem. te Apeldoorn ds. J. W. Geels ge
ïnstalleerd als hoogleeraar aan de daai/ge-
vestigde theologische school der chr. geref.
kerk.
In de kerk der Evang. Broedergemeente
te Zeist is Maandagavond een vierdaagsch
herdenkingsfeest van het tweehonderdjarige
bestaan der Herrnhutter zending ingezet met
een „Zeister avond".
In de Groote Kerk te Rotterdam hield
de vereeniging tot bevordering der Zending
zaak (hulpverleening van het Ned. Zending
Gen.) Maandagavond een feestelijke same
komst gehouden ter gelegenheid van ha
80-jarig bestaan.
KERKCONCERT.
Dick J. Vos, leeraar in het vioolspel aan
de particuliere muziekschool van Joh.
Brands, alhier, en Klaas Pieket Weeserik, or
ganist der Kapelkerk, openen morgenavond
in de Groote Kerk ons wintermuziekseizoen.
Vos speelt o.m een vioolconcert van Tartini,
de Romance in G groote terts van Beethoven,
een Suite van Vieuxtemps; de organist opent
het concert met een Praeludium van Bach,
begeleidt de vioolsolo's en speelt o.m. ook
nog „Pierre en Menuet" van Boëllmann
„Scherzando" van Pierné.
en
SLAAPWAGENS IN NACHTPOST-
TREINEN.
Met ingang van 5 November a.s. zal bij
wijze van proef in den nachtpostterein
van Amsterdam naar Groningen een
slaapwagen le, 2e en 3e klasse rijden
van de Compagnie des Wagons Lits al
dus „Spoor- en Tramwegen". De prijs
bedraagt resp. 5, 3.50 en 2.50. Bij
aankomst kunnen de reizigers als zij
dit verkiezen tot 8 uur in hun rijtuig
blijven, zoodat men bij aankomst niet
in 't holle van den nacht op straat komt
te staan.
ernstige autobotsing plaats gehad. De be
stuurder van een vrachtauto, komende
uit de richting Oss, verloor ter hoogte
van café „De Heibloem" door onbekende
oorzaak macht over zijn stuur, waar
door de wagen in volle vaart tegen een
juist passeerenden personenauto botste
en daarna tegen een boom vloog, met
het gevolg dat eenige in den personen
auto zittende passagiers ernstige ver
wondingen opliepen. Mejuffrouw Vugts,
afkomstig uit Vught, moest naar het
ziekenhuis te Vught worden overge
bracht. Haar toestand is zorgwekkend,
zegt de Tel. De overige inzittenden kwa
men er met lichtere verwondingen af.
De chauffeur van den vrachtauto be
kwam geen letsel.
Met zijn fiets te water gereden en
verdronken.
Maandagavond omstreeks negen uur is de
50-jarige M. Coppens te Veghel, nadat hij
een café bezocht had, met zijn rijwiel in de
Havenkom gereden. Na eenige oogenblikken
dreggen is hij opgehaald, maar pogingen
om de levensgeesten op te wekken bleven
zonder resultaat. Het slachtoffer was ge
huwd en laat een vrouw en drie minderjarige
kinderen achter.
Kinderen op den rij wee.
Gisteravond te ongeveer zes uur was de
groentehandelaar C. J. Verdooveren uit
Eethen (Nrd. Br.) in de Telefoonstraat te
Kaatsheuvel met zijn groentevrachtauto aan
het venten. Terwijl hij een kooper aan het
helpen was, ging het dochtertje van den heer
C. Musters vóór den wagen spelen. De
groentehandelaar, die het meisje niet be
merkte, zeite enkele oogenblikken later den
auto m beweging met het noodlottig gevolg,
dat het kind werd aangereden. Het weid met
inwendige kneuzingen opgenomen en is en
kele minuten na het ongeval overleden.
BETER TEN HALVE GEKEERD.
Door de stichting van een christelijke
school te Molenaarsgraaf zal de open
bare school aldaar eerlang nog tien
leerlingen overhouden Teneinde de
hoogere uitgaven voor een school met
twee lokalen te voorkomen, besloot de
raad de bestaande openbare school be
schikbaar te stellen voor de nieuwe chr.
school en ten behoeve van het openbaar
onderwijs een nieuwe school te zetten.
Dit gebouw is kortgeleden aanbesteed
en vcor ongeveer 8000 gegund.
Nadat de werkzaamheden reeds aan
gevangen waren en een in den weg
staande schuur afgebroke nwas, is
naar de Schoonhovensche Crt. meldt
besloten het werk stop te zetten, aan
vankelijk voor eenige dagen en mogelijk
zal het bouwen geheel worden afgelast.
De oorzaak moet gelegen zijn in een
telegram van Gedep. Staten, tot wie het
gemeentebestuur zich had gewend, en
in verband staan met het voornemen der
regeering zooveel mogelijk énmansscho-
len op te heffen.
VERKEERSONGEVALLEN.
Macht over het stuur verloren.
Maandagmiddag heeft op den Rijks
weg onder de gemeente Rosmalen een
KORTE BERICHTEN.
Prins Hendrik wordt Vrijdag op het Loo
terugverwacht.
Te Utrecht werd Maandag de jaarver
gadering gehouden van de Vereeniging van
Technische Ambtenaren en Hoofdambtenaren
van den Rijkswaterstaat. De heer J. M
Krijger, vice-voorzitter, lid van de Tweede
(Buiten verantwoordelijkheid van de
Redact'e. De opname in de rubriek, b'wijst
oeenszws dat de redactie er mede instemt).
Heiloo, 26 Sept 1932.
.EEN GEVAARLIJKE OVERWEG.
Mijnheer de Redacteur!
Gaarne zag ik onderstaand stukje in u\t
veel gelezen blad geplaatst. Bij voorbaat mijn
dank.
Het is werkelijk niet te verwonderen dat er
op den onbewaakten overweg aan de Kerke-
laan een ernstig ongeluk is gebeurd.
Als bewoner van den Westerweg moet ik
eiken dag den onbewaakten overweg twee
maal met den auto en te voet passeeren.
Van de Kerkelaan komende is het onmogelijk
den trein in de richting Alkmaar te zien
aankomen door het seinwachterhuis. 's Mor
gens als de lucht zgn. heiig is heeft de trein
dezelfde kleur als de omgevende boomen. De
eenige herkenning is dan de roode band
op het voorbalcon. Meestal is deze echter
door stof of olie zoo vuil dat ze bijna on
zichtbaar is. Signalen worden er alleen ge
geven als het bijna te laat is. Waarom geen
bepaling bij eiken onbewaakten overweg door
loopend fluitsignalen te geven. Wij, autorij
ders, moeten toch ook op hoeken van straten
en gevaarlijke punten signaal geven-
's Avonds wordt het nog erger: door al de
lichtpunten van het station Heiloo, is de aan
komende trein absoluut niet te zien. Door het
plaatsen van eenige lichtpunten in een drie
hoek b.v. op het voorbalcon zou er reeds veel
verbetering zijn.
Verder zou het voorbalcon, geel met zwar-
of roode strepen, geschilderd kunnen wor
den. Maar vooral fluitsignalen op doze
plaatsen is een eerste vereischte. Hoe dik
wijls komt het niet voor dat men in deze
moeilijke tijden in gedachten verzonken, <e
laat bemerkt zich op dit zeer gevaarlijke ter
rein te bevinden.
U nogmaals dankend voor de genoten
plaatsruimte teeken ik inmiddels
Hoogachtend,
N. F. KAPPERS,
Heiloo-