DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN.
NASH In 1932 aan da spits,
Garage 11. DAM Co., Alkmaar
Uit hel 'Jkulement
QxigtÜiksch Omvticht
^Buitenland
JCunst m Wetenschap
No. 250
Zaterdag 22 October 1932
134e Jaargang
WAAROM?
Snaarmanslaan hoek Scharloo. Telefoon 490.
ALKMAARSCH
Deze Courant wordt ELKEN AVOND, behalve Zon
en Feestdagen, uitgegeven. Abonnementsprijs per
3 maanden bij vooruitbetaling voor Alkmaar f 2.
franco dor het geheele Rijk 2,50.
Losse nummers 5 cents.
~!>IJS DER GEWONE ADVERTENTIEN
Van 5 regels 1.25, elke regel meer 0.25, groote
contracten rabat. Groote letters naar plaatsruimte.
Brieven franco aan de N. V. Boek- en Handelsdruk
kerij v/h. HERMs. COSTER ZOON, Voordam C 9,
postgiro 37060. Telef. 3, redactie 33.
Directeur: C. KRAK.
Hoofdredacteur: Tj. N. ADEMA.
Dit nummer bestaat uit drie bladen.
Den Haag, 21 October 1932.
BEDR1JFSRADEN.
De Tweede Kamer heeft heden voortgezet
behandeling van het wetsontwerp op de
Bedrijfsraden. Het plan scheen te bestaan de
zaak heden te doen afloopen, doch er waren
al weer sinds den vorigen dag nieuwe amen
dementen ingediend. Het bleek aanvankelijk
meer schijn dan wezen te zijn: er werden
compromissen tusschen de voorstellers en
minister gesloten, omtrent de wijze, waarop
een reglement van een Bedrijfsraad zou kun
nen worden gewijzigd, een amendement
Van Poll om in art. 15 uitdrukkelijk als taak
van een Bedrijfsraad aan te wijzen1 het be
vorderen van gemeenzaam overleg tusschen
werkgever en arbeider werd als overbodig
verworpen met 57 tegen 32 stemmen en reeds
spoedig was aan de orde het vraagstuk van
de verordenende bevoegdheid. De minister
wil deze niet, ten minste vooralsnog niet in
de wet opnemen, de heer Van den Bergh
(s. d. a. p.) had met den heer Kupers een
aantal amendementen ten gunste er van inge
diend. In beginsel voelden vele leden veel
voor de verordenende bevoegdheid. Men vond
in meerderheid het beginsel thans echter niet
opportuur. De heer v. d. Bergh verdedigde
het denkbeeld, daarbij wijzende op de waar
borgen, welke in zijn amendement zijn opge
nomen ter voorkoming van misbruik van de
bevoegdheid.
De heer G osei in g (r.k.) lichtte hierna
een amendement toe door hem met zijn
partijgenoot Hermans ingediend, waarin het
beginsel van verordenende bevoegdheid in
de wet wordt erkend, doch de uitvoerings
maatregelen verder aan de regeering worden
gelaten.
De heer Kortenhorst (r.k.) gevoelde
voor geen der amendementen veel, het minste
echter voor dat van den heer v. d. Bergh c.s.
Ook dr. Vos (libhad overwegende be
zwaren tegen de beide amendementen, de
meeste tegen het amendement-Van den
Bergh, dat van onvervalscht soc.-democra-
tische strekking is, en den dood der particu
liere nijverheid zou brengen. Uitvoerig zette
ds spr. dit alles uiteen
De heer H e r m a n s (r. k.) achtte het noo
dig na den heer Goseling nogmaals de door
hem met dezen ingediende amendementen
nader toe te lichten. De heer Slotemaker
de Bruine (c.fa.) verklaarde zich absoluut
tegenstander van de voorsteilen-Van den
Bergh, was echter, in tegenstelling met vele
partijgenooten voorstander van het amende-
ment-Goseüng. De heer S m e e n k (a.r.) sym-
phatiseerde met het amendement-Goseling,
hoopte daarom, dat de minister er principieel
geen bezwaar tegen zou hebben. Daartegen
over wilde de heer VanVoorst (r.k.) niets
van amendeering weten Het voorgestelde
was voldoende
De heer K u p e r s (s. d. a. p.) bestreed bij
wijze van intermezzo de door dr. Vos ont
wikkelde denkbeelden, waardoor hij zich als
een onver va lschtei: kapitalist had doen ken
nen, die blind is voor de beteekenis van een
Planwirthschaft. Ook andere tegenstanders
kregen daarbij kritische woorden te hooren
in het bijzonder de heer Wijnkoop, die „ze
ziet vliegen", als hij met sociaal-democraten
te doen heeft. In een uitvoerige rede zette
hierna de heer Joekes (v.d.) uiteen, dat 'hij
tegen de amendementen-v. d. Bergh over
wegend bezwaar bleef koesteren, doch gun
stig oordeelde over de amendementen-Gose
ling.
Na eenige verdere besprekingen, waarbij
o.a. de communist W ij n k o o p over zoo
velerlei sprak, dat de voorzitter hem best
tot de orde had kunnen roepen, al ware het
slechts tot bekorting van het debat, kwam
ten slotte minister Verschuur weer aan
het woord, die in een als altijd goed ver
zorgde rede uiteenzette, waarom hij niet ge
diend was van de soc.-democratische amen
dementen, doch het amendement van den heer
Goseling c.s. niet onaannemelijk achtte Het
gevolg bleef niet uit. Het amendement van
den heer Van den Bergh c.s. viel met 53 tegen
24 stemmen, dat van den heer Goseling werd
met 64 tegen 14 stemmen aanvaard.
Daarop werd de behandeling van het ont
werp voortgezet, doch de Kamer verliep, het
was reeds over zessen een voor Vrijdag
kingen verdaagde de voorzitter de vergade
nogal laat uur en na nog eenjge bespre
ring tot Dinsdag a.s.
De toeleg om reeds heden de zaak in kan
nen en kruiken te hebben, was echter niet
gelukt. De zaak is echter op een oor na ge
vild en de minister van Justitie, die heden
reeds in de Kamer aanwezig was, kan ver
zekerd zijn Dinsdag het woord te mogen
voeren ter verdediging van zijn ontwerpen
vereenvoudiging van de rechtspraak.
DE DUITSCHE RIJKSDAG
VERKIEZINGEN.
Het economische plan der Nazi's.
We hebben gisteren reeds opgemerkt, dat
in Duitschland de verkiezingsstrijd weer in
vollen gang is en o.m. het een en ander mee
gedeeld van vergaderingen, welke gehouden
werden.
In dit verband is het wel interessant, eens
even na te gaan, hoe het program der Nazi's
er uitziet. Deze groote partij van Hitier heeft
iet een en ander gepubliceerd over het eco
nomische plan. Zij streeft naar een opbouw
van den staat en het bedrijfsleven op natio
naal socialistischen grondslag, hetgeen slechts
te bereiken is door een diepgaande hervor
ming van het politieke en economische
systeem.
De Nazi's zijn er van overtuigd, dat het
Duitsche economische systeem op zijn hui
dige grondslagen niet kan worden gehand
haafd. Hoofddoel der economische politiek
moet zijn het behoud en de versterking van
de nationale krachten, zoodat iedere Duit-
scher van zijn arbeid weer nut heeft en wel
ieder individueel naar zijn prestatie. Volgens
dit principe moet de Duitsch-economische
litiek eensgezind worden nagestreefd,
erkverschaffing.
Voor circa twee millioen menschen moet op
grond van een jaarplan arbeid en verdienste
worden geschapen Hiertoe wordt vereischt
een bedrag van 5 a 6 milliard mark voor be-
legging in staats- en particuliere onderne
mingen. Deze som beteekent ongeveer de helft
van de normale jaarlijksche belegging van het
Duitsche bedrijfsleven en moet volgens een
plan op grond van een vastgesteld financie
ringsprogram van staatswege ter beschikking
worden gesteld van het bedrijfsleven. Zulks
noemen wij nationaal socialistische bedrijfs
leiding. Een arbeidsprogram voor openbare
werken is reeds uitgewerkt. Voorts moeten
productiemiddelen ter beschikking worden
gesteld voor een uitbreiding van de Duitsche
grondstofbasis en voor nieuwe nationale in
dustrie- en bedrijfstakken.
Financiering en productieve
credietverschaffing.
Voor de financiering van dit werkprogram
is noodig een productieve credietverschaffing
(uitbreiding der credietverleening) tot een
bedrag van circa 3 milliard. De uitbreiding
der credietverleening geschiedt op grond van
een crediet aan het rijk door de rijksbank en
de banken welke onder staatstoezicht staan
Voor de ten uitvoerlegging van deze uitge
breide credietverleening is een vermeerdering
der geldcirculatie slechts noodig tot een be
drag van misschien 300 millioen tot 500 mil
lioen RM. Overigens geschiedt de uitbreiding
van de credietverleening langs den weg van
giraalgeld. De productiewisseling en het
staatscrediet worden de basis der geldcircu
latie. Door de financiering van het plan der
werkverschaffing scheppen wij wederom een
gezonde valuta. Wij willen derhalve geen
inflatie, maar het herstel van een gezonde
valuta met liquide dekking. Een wijziging
van de Rijksbankwet is noodig om de auto
nomie der Rijksbank op te heffen.
Contróle van het geld- en
credietwezen.
Deze maatregelen maken een contróle van
staatswege op geld- en credietwezen en een
uitbreiding van het staatsgirobedrijf nood
zakelijk. Wij willen geen staatshuishouding,
ook geen staatssocialisme, doch wij willen een
socialisme, dat het volkslichaam beschermt
tegen gevaren van buiten en van binnen en
een gemeenschappelijken arbeid van alle tak
ken van bedrijf en van alle standen toelaat ter
bevordering van het algemeen welzijn.
Renteverlaging
De verlaging van den rentevoet zal moeten
geschieden met in achtneming van de ver
houdingen in het bedrijfsleven. Deze maat
regel zal evenwel niet mogen leiden tot een
vernietiging van het vertrouwen. De land
bouw zal, indien zij bevrijd is van ondraag
lijke schuldenlasten, weer op adem komen
Eerst dan zullen de noodzakelijke verdere
verminderingen van de lasten betei uitwerking
kunnen hebben. Er kan geen sprake zijn van
een gezonden export, indien de binnenland-
sche markt ongezond is. Wij zijn mezoo
dwaas de noodzakelijkheid van een export
voor Duitschland te negeeren. Wij meenen
het evenwel niet te kunnen verantwoorden, in
dien economische instellingen er met staats
subsidies worden doorgesleept.
Nieuwe econotnische geest en
principe der prestatie.
De ondervinding heeft geleerd, dat het
Duitsche bedrijfsleven nóch met communis-
tisch-marxistische. nóch met liberalistisch-
kapitalistische methodes kan worden opge
bouwd, doch slechts volgens consequent
doorgevoerde nationale en Duitsch-socialis
tische richtlijnen. Ook het bedrijfsleven moet
worden vervuld met een nieuwen geest, met
een nieuwe ratio en met een nationalen
ethos. Wij erkennen de ethische gegrond
heid en de nationaal politieke beteekenis van
het particuliere bezit en stellen het principe
der prestatie welbewust op den voorgrond.
Doch ook de ondernemer zal slechts dan met
succes kunnen werken aan den opbouw van
het Duitsche bedrijfsleven, indien het ons ge
lukt den klassenhaat te overwinnen en breede
massa's der arbeiders en van den midden
stand in Duitschland te ontproletiseeren.
Algemeenappèl voorden arbeid.
Dit doel is slechts te bereiken door een
succesvol algemeen appèl voor den arbeid.
Tegenover een program van opbouw, zoo
als het onze zijn de maatregelen der regee
ring-von Papen volkomen ontoereikend, ja
zelfs, men moet zeggen dat de regeering-von
Papen de werkverschaffing juist verhindert.
Beslissingen en vooruitzicht.
De vrees voor de laatste beslissing is thans
in het bedrijfsleven helaas nog even groot als
in de politiek. Het bedrijfsleven ter wereld is
door den wereldoorlog en de structuurwijzi
gingen in de afzonderlijke economische ge
bieden der wereld in zijn essentieele bestand-
deelen vernietigd'
Thans is het noodzakelijk allereerst een
nationaal bedrijfsleven weer op te richten.
Wij hebben in Duitschland voldoende na
tionaal kapitaal. Aangezien wij niet een
nationaal geld- en credietsysteem hebben,
moeten wij ons dit scheppen. De wederop
richting van een nationaal Duitsch bedrijfs
leven op de basis van een internationaal ge
bonden geld- en credietsysteem. zooals thans
de regeering-von Papen tracht te verwezen
lijken, is een onding en een onverantwoorde
lijke kortzichtigheid.
landsche zaken, de Broqueville zelf neemt
het ministerie van landbouw op zich. Be
treffende binnenlandsche 'zaken is nog niets
bekend. Zes aftredende ministers zullen geen
deel uitmaken van het nieuwe kabinet, waar
in het Vlaamsche element zwakker zal zijn
vertegenwoordigd.
OTTAWA IN HET LAGERHUIS.
Het Lagerhuis heeft gister de financiëele
resoluties inzake Ottawa behandeld. Een La-
bour-voorstel, waarbij de wensch wordt uitge
sproken de verdragen van Ottawa met een ter
mijn van zes maanden te kunnen opzeggen,
werd verworpen met 221 tegen 58 stemmen.
Sir Herbert Samuel steunde het voorstel met
de motiveering dat het in strijd met de consti
tutie is dat een nieuwgekozen Lagerhuis, dat
van ajidere meening is dan het huidige, niet in
de gelegenheid zou zijn de verdragen van Ot
tawa op te zeggen.
In zijn antwoord erkende Sir John Simon dat
er sprake is van een zekere beperking van de
machtsbevoegdheid van de Volksvertegenwoor
diging, doch dat deze gerechtvaardigd is door
de voordeelen van de verdragen van Ottawa.
Vervolgens maakte MacDonald bekend dat
een wetsontwerp inzake wijzigingen in het on
derzoek naar de behoeften van werkloozen is
ingediend.
HET ONTWAPENINGSVRAAGSTUK.
Rede van Sir John Simon.
In een redevoering in Cleckheaton heeft de
Engelsche minister van buitenlandsche za
ken wederom de ontwapening en de Duitsche
eisch tot rechtsgelijkheid besproken. Hij
wenschte, dat diegenen, die de Engelsche re
dering in de laatste 6 maanden becritiseerd
.iadden, eens achter de coulissen konden ko
men, wanneer beraadslagingen in Genève of
in het Engelsche kabinet plaats vonden.
Dan zouden zij waardeering krijgen voor
de rol, dien de Engelsche regeering en de
Engelsche vertegenwoordigers in de ontwa
peningskwestie spelen. Voornamelijk aan het
Engelsche initiatief is de aanvaarding te
danken van het besluit op grond waarvan
de ontwapeningsconferentie zich verplichtte
zich te laten leiden door de algemeene prin
cipes van de verklaring van Hoover, dat n.1
een aanzienlijke verlaging der bewapeningen
zou plaats vinden. Dit was echter het besluit,
waar Duitschland tegen heeft gestemd.
Verder, aldus ging Simon voort, is opge
merkt, dat de Engelsche nota een soort juris-
tisch schoolwerk geweest is, waarbij in het
geheel geen poging werd gedaan zich bezig
te houden met den kern van de Duitsche
eischen. Niets kan verder van de waarheid
af zijn, dan deze bewering. De nota heeft
juist gezegd, dat de juridische verhouding
de kern der aangelegenheid niet raakt. De li-
miteering der Duitsche bewapeningen in het
verdrag van Versailles is niet gedacht ais
voorlooper van de algemeene ontwapening en
ook niet als zoodanig aangekondigd. Onge
acht de groote bewapeningsvermindering van
Engeland is de regeering verplicht met al
haar krachten in Genève mede te werken aan
maatregelen tot algemeene kwantitatieve en
kwalitatieve ontwapening. De Engelsche no
ta dringt er op aan, dat de eenige weg, om
de kwestie van den status te regelen daarin
bestaat, met geduld de zaak tuscshen de be
trokken mogendheden te bespreken. De En
gelsche regeering werkt voortdurend achter
de coulissen teneinde de betrekkingen tus
schen Duitschland en zijn buren weer ver
trouwensvol te maken. Het zal voor een groot
deel afhangen van de verbetering dezer be
trekkingen, of een groote mate yan ontwape
ning bereikt kan worden. Engeland heeft er
voor gewerkt, de gedachtenwisselingen tus
schen Duitschland, Frankrijk, Italië en En
geland weer op gang te brengen, teneind
voorwaarden te schepjien op grond waarvan
Duitschland weer zijn plaats in de conferen
tie zal kunnen innemen. Niemand die geen
deel heeft aan de verantwoordelijkheid die op
de schouders der nationale regeering rust,
kan de moeilijkheden op juiste waarde schat
ten, welke worden ondervonden, wanneer
men principes, die gemakkelijk worden uitge
sproken in de ipractijk wil overbrengen.
DE BELGISCHE REGEERINGSCRISIS
De vorming van het nieuwe
kabinet.
De Broqueville heeft den opdracht om een
regeering te vormen definitief aanvaard en
hoopt vandaag de ministerlijst gereed te
hebben. Het is nog niet zeker of de Vlaam
sche katholieken hem zullen steunen. Dez>
steun wordt afhankelijk gemaakt van de on
middellijke ontbinding van het kabinet, het
geen, zooals de zaken er thans voor staan
waarschijnlijk in de eerstvolgende week
plaats vinden. De ministerlijst zal er waar
schijnlijk als volgt uitzien: Het ministerie
van oorlog zal waarschijnlijk worden waar
genomen door den voormaligen premier
Theunis. Hijmans blijft minister van buiten
Omdat NASH voor een matigen prijs een
wagen maakt, die,wat kwaliteit en af
werking betreft, met veel duurdere merken
kan concurreeren.
De lage, weloverwogen bouw van het chassis
heeft het mogelijk gemaakt het NASH»
koetswerk een ongemeen gedistingeerd
cachet te geven.
HET CONFLICT IN DE TEXTIEL
INDUSTRIE TE LANCASTER.
Geen overeenstemming.
De officiëele bemiddelingsconferentie te
Manchester tot bijlegging van de loonsge-
schillen in de katoenspinnerijen van Lancas-
hire heeft tot vannacht half vier voortge
duurd, zonder dat de betrokken partijen tot
overeenstemming konden komen. Tusschen
het vergaande voorstel der arbeidersverte
genwoordigers en den eisch tot loonsverla
ging der fabrikanten is nog steeds een vel
schil van ongeveer 3 pCt. De toestand is
thans zeer gespannen aangezien de opzeg
gingstermijn heden afloopt en indien de on
derhandelingen mislukken Maandag een sta
king of een uitsluiting begint, waarbij
2ÓO.OOO textielarbeiders zullen zijn betrok
ken.
DE CONTINGENTEERINGS-
ONDERHANDELINGEN TUSSCHEN
FRANKRIJK EN DUITSCHLAND.
In den tijd van 19 tot 21 October hebben
in Parijs besprekingen tusschen Duitsche en
Fransche regeeringsvertegenwoordigers
plaatsgevonden over de voorgenomen Duit
sche invoercontingenteeringen voor land
bouwproducten. De vertegenwoordigers dei
Fransche regeering hebben verklaard, dat zij
gezien het feit, dat de Fransche regeering
zelf een politiek van invoercontingenteering
voert, zich niet principieel tegen een derge
lijke maatregel van Duitschland kunnen
verzetten. Intusschen hebben zij verschillen
de bezwaren gemaakt, zonder hierbij de hoog
te der contingenteeringen te berde te bren
gen. De Duitsche delegatie heeft verklaard,
dat zij rapport zou uitbrengen aan de Duit
sche regeering over deze bezwaren. De Duit
sche delegatie vertrok gisteravond uit Parijs
De Fransche bezwaren tijdens deze onder
handelingen naar voren gebracht waren niet
van principieelen aard en betroffen hoofd
zakelijk de toegepaste methode, waarbij niet
volgens de landen zou worden gecontingen
teerd. Verder hebben de Fransche gedelegeer
den verzocht de contingenten zoo hoog moge
lijk te stellen.
VERPLAATSING VAN DE
BOLSJEWISTISCHE CENTRALE VOOR
PROPAGANDA IN HET
BUITENLAND?
Van Berlijn naar Stockholm
Naar „Svenska dagbladet" verneemt, zou
de centrale der bolsjewistische propaganda
in het buitenland, die tot dusver in Berlijn
gevestigd was, naar Stockholm worden over
geplaatst. In Moskou zou men tot de con
clusie gekomen zijn, dat de centrale naar eer.
veiliger schijnende plaats moet worden over
gebracht, zooals b.v. Stockholm. Een om
standigheid, die ook ten gunste van dit plan
zou zijn, is, dat de Russische handelsdelega
tie, die bij het gezantschap is ondergebracht
exterritorialiteit geniet. In den laatsten tijd
zijn veel aanvragen gedaan om toestemming
tot het binnenkomen in Zweden. Dit werd ge
motiveerd met de reden, dat de betrokken
personen employés waren van het naphta-
syndicaat. In den laatsten tijd is een groot
aantal inspecteurs en controleurs van deze
oliemaatschappij Zweden binnengekomen.
welke hiertoe hebben geleid, heeft Manioe niet
medegedeeld. Hij beriep zich slechts op bezui
nigingsmaatregelen.
In economisch opzicht bepleitte hij een on
voorwaardelijke handhaving van de koers van
de Lei. Voorts sprak Manioe over een enge
samenwerking met Geneve ten einde gesteund
door Geneve met de buitenlandsche crediteu
ren te kunnen onderhandelen over een schul
denvermindering.
Op het gebied der buitenlandsche politiek
sprak Manies zich uit voor de voortzetting van
de onderhandelingen met Rusland. Er zullen
evenwel geen verdragen mogen worden geslo
ten, welke de door het Kellogpact vastgestelde
rechten van Roemenië in gevaar zouden kun
nen brengen.
ERKENNING VAN DE NIEUWE
CHILEENSCHE REGEERING.
Uit Santiago de Chili wordt gemeld, dat
Engeland, Duitschland en Frankrijk de nieu
we Chileensche regeering hebben erkend.
HET TSJECHO-SLOWAAKSCHE
KABINET COLLECTIEF
AFGETREDEN.
De Tsjecho-Slowaaksche ministerraad
heeft Vrijdagmiddag besloten en-bloc af te
treden.
Udrzal is direct weer naar Karlsbad ver
trokken. De onderhandelingen van zijn op
volger, Malypetr, die tot nu toe president
van het Huis van Afgevaardigden is geweest,
betreffende de vorming van een nieuwe regee
ring zijn zoo goed als geslaagd. Het is te
verwachten, dat de nieuwe regeering Zater
dag zal worden samengesteld.
PROGRAMMATISCHE
VERKLARING VAN MANIOE.
Manioe heeft gisteravond tegenover persver
tegenwoordigers een soort programmatische re-
geeringsverklaring afgelegd.
Ten aanzien van de binnenlandsche politiek
van Roemenië kondigde Manioe een vérgaande
decentralisatie van het bestuur en een hervor
ming van de kieswetten aan.
Het onderstaatssecretariaat voor de Minder
heden zal worden opgeheven. De motieven
DE TOESTAND IN HET VERRE
OOSTEN. A
De Japansche richtlijnen
voor de behandeling van het
rapport-Lytton in den V.B.-
raad.
Semi-officiëel wordt medegedeeld, dat de
Japansche bijzondere gedelegeerde Matsoeoka
van het Japansche kabinet de volgende instruc
ties voor de houding van de Japansche delega
tie bij de beraadslagingen van den Volkenbond
over het rapport Lytton heeft ontvangen:
1. Bij de beraadslagingen over de Mants-
joerijsche kwestie moet de Volkenbond de Ja
pansche bijzondere belangen in Mantsjoerije
erkennen.
2. De besprekingen moeten zich bewegen
binnen het kader van het rapport-Lytton en ge
voerd worden vanuit het gezichtspunt, dat het
Mantsjoerijsche rijk een onafhankelijke staat is,
die niets heeft uit te staan met de Chineesche
republiek.
3. Ingeval de Volkenbond tot een besluit
mocht komen, dat inbreuk maakt op de Ja
pansche belangen, moet Matsoeoka officiëel
verklaren, dat Japan uit den Volkenbond
treedt.
4. Ingeval de Volkenbond oog heeft voor de
Japansche belangen, moet Matsoeoka voorstel
len alle besprekingen over het Mantsjoerijsche
vraagstuk drie of vier jaar uit te stellen.
Bij de opgravingen op het kerkhof te
Zoutelandeis gebleken, aat de kerk daar drie
a vier maal zoo groot geweest is dan zij
thans nog is. Zoutelande is trouwens in
vroeger tijden door de zee geteisterd, en er
is ook veel onder het duinzand bedolven.
De heer P. Boendermaker te Bergen
heeft een keur uit zijn groote verzameling
werken van Nederlandsche schilders tijdeljk
afgestaan voor het houden van een tentoon
stelling in het oude Raadhuis te Hilversum.
De tentoonstelling zal heden worden ge
opend door den burgemeester van Hilversum
en duurt tot 20 November.
JUPITER EN VENUS.
De maan was gistermorgen in de vroegte
nu en dan door de wolken zichtbaar
maar dat Jupiter en Venus elkaar tot O.l
graad genaderd waren werd niet waarneem
baar Men heeft hier tevergeefs aan deze op
merkelijke constellatie van de twee planeten
zijn aandacht geschonken. t