AUTO'S
1}taag> mi Aa&ifcyd
'JxKxmel
Jiiitmieuuts
Jieek School
binnenland
MADEMOISELLE.
FELIX BRESSART in FELIX WEET
ALLES, THOLEN EN VAN LIER
OP HET TOONEEL.
Victoria Theater.
NIEUW SUCCES VOOR LILIAN
HARVEY EN HANS ALBERS
IN QUICK DE CLOWN.
Bioscoop Theater Harmonie.
met en zonder chauffeur,
per dag of per K.M.
NASSAUPLEIN 1
Tel. 257
TARZAN IN DE CINEMA
AMERICAIN.
Men maakt dan bekend dat in het eerste
uur 43.500 K.M. zijn afgelegd, iets dat meer
bewijst voor de snelheid van de baan, dan
wat ook.
Piet en „Pijn" rijden als razenden, onder
geweldig gejuich zijn zij om 11.38 weer bij
het leidend peleton, ze vechten nu stug door
er van de beroemde inzinking in de Zesdaag-
sche is nog geen spoor, er wordt boven
verwachting vrijwel steeds gejaagd, en het
is den minderen goden aan te zien, dat ze
moeite hebben met de enorme kracht en aus
dauer van de leiders.
De Belg Deneef krijgt midden in een jacht
een lekke band, meesterlijk houdt hij de zaak
overeind, glijdt uit de bocht en kan een
nieuwe fiets gaan halen, het achterwiel is
finaal in elkaar.
Dan is de aandacht op den speaker geves
tigd, terwijl het veld nif een kwartiertje vrij
kalm is. Het blijkt dat in het tweede uur af
gelegd zijn 42.660 K.M. en dat Guimbretiere
f_peix en Char'ier—Deneef aan den kop
liggen met een ronde voorsprong op o.m. van
Kempen—Pijnenburg en Wambst—Broccar-
do, Bras en Wals liggen op drie ronden en
Göbel—Schorn op vier. Van der Heijden—
van der Horst hebben het al tot 7 ronden
achterstand weten te brengen. Om kwart na
twaalf zijn de beide leidende koppels nog een
ronde uitgeloopen en dan is een voorloopig
einde aan het gejaag en vatten de heeren
bet kalm op om kracht te verzamelen voor de
b assements-sprints van 2 uur.
Het publiek heeft dan gelegenheid zich wat
te ontspannen en aan den inwendigen mensch
te denken. Het blijkt dan dat er nog velen
hun sport trouw zijn en een dikke 4000 men
schen zijn nog aanwezig. Vroolijke muziek
houdt de menigte bezig en onderwijl be
spreekt men druk het zeer brandende -raag-
stuk waarom Martha Eggerth en Richard
Tauber niet na de voorstelling van Tu-
schinski gekomen zijn. Wat dat betreft, zijn
de gemoederen niet tevreden. Eerst zou
Harold Llovd komen, zelfs het startschot los
sen dat ging niet door en nu boren ze waar
ach'tig het pub'iek alweer twee beroemdheden
door de neus. Hebben ze dan niet genoeg aan
al hun beroemdheden, daar beneden in dien
ovalen heksenketel, waar de in helle kleuren
gekleede duivels bezig zijn 6 dagen en 6
nachten in de ronde te vliegen, eindeloos. Het
raast en borrelt daar beneden, het is een
woelen op het middenstuk van dien ketel
van helpers en renners, een étalage van rij
wielen. banden, onderdeden
En dan om 2 uur is a'les weer in afwach
ting voor de sprints Geweldige jachten wor
den ingezet en Jan van Kempen wint twee,
K'aas van Nek twee, Piet van Kempen een
en Rausch ook een sprint.
Wie dacht dat het veld zich toen kalm
hie'd, heeft ongelijk, want na die sprints pnt
ketent zich een jacht zoo fel, zoo lang, dat
het bijna tot drie uur duurde voordat de jurv
het klassement bekend maakte:
De leiders: Charlier—D»neef 15 punten;
Guimbretiere—Peix O punten.
Op een ronde: Piet van Kempen—Pijnen
burg 19 punten.
Op twee ronden: Klaas van Nek—van
Hout 18 punten.
Op drie ronden: Braspenninx—Wals 10
punten; Rausch—Hürtgen 5 punten; Jan
van Kempen—Bogaert 23 punten; Wambst
Broccardo 5 punten.
Op vier ronden: GöbelSchorn 16 pun
ten
Op vijf ronden: Dinale—Di Paco 9 pun
ten
Op zes ronden: v. d. Heijden^—v. d
Horst 6 punten.
Op Zeven ronden: Rielens—van Buggen
houten 6 punten.
Toen vond Uw verslaggever het voor den
eersten nacht van de Zesdaagsche welletjes,
op Uw vergevingsgezindheid rekenend.
Jan v. Kempen—Bogaert leiden!
Na de sprints van hedenmorgen 6 uur,
dus bij den aanvang der neutralisatie, welke
van 6 uur tot 12 uur hedenmorgen duurde,
was de stand:
1. J. v. KempenBogaert 45 punten.
2. ChariierDeneef 26 punten
3. Kl. y.Nek—v: Hout 19 punten
4. Guimbretiere-^Peix 1 punt.
Op 1 ronde:
5 P. v. KempenPijnenburg 37 punten
6. Braspenninx-r^iVals 10 punten.
Op 2 ronden:
7. RausehHürtgen 28 punten.
8. GöbelSchorn 20 punten.
Op 3 ronden:
9. WambstBroccardo 5 punten.
Op 4 ronden:
10. Di PacoDinale 13 punten.
Op 5 ronden:
11. v. d. Heyden--v. d. Horst 14 punten.
12. Rielens—v. Buggenhout 9 punten.
(Uitsluitend 2e hands artikelen).
Van 15 regels 60 cent bij vooruit
betaling te vo'dasc
GEBRUIKTE HAND- OF TRAPNAAÏ-
MACHINES TE KOOP GEVRAAGD
Brieven onder letter H 188 bur. v. d. bl.
TE KOOP Yi TONS VRACHTAUTO in
goeden staat.
A. NIEROP, Dïrkshorn.
Te koop "zoo goed als nieuw 1 v Berkel
vl snijmachine no. 3, 1 v. Berkel snel
weger, 1 Nat. Kasregister, 1 H K. O. Ge-
haktmachine. Te bevragen
H. JANSSEN, Voordam 7.
Haardfauteuils massief eiken, met
kussens 9.75, alle soorten Leunstoelen,
Theemeubels, Spiegels, Bloemtafels,
Kleerhangers, Machinetafels, enz. J L.
Sostman Jr„ Verk.lokaal Ridderstr. 10.
Zoo goed als nieuw Jongensrijwiel
j U.50, pracht Damesrijwielen 18.50—
14 50, zwaar Transportrijvv. „Simplex"
19.50, enz. NIEROP's Rijwielhandel,
St. Annastraat 41.
Nog een prachtige collectie 2e handsch
KACHELS voorhanden, worden voor
zeer lage prijzen opgeruimd bij Jb. V Ars
DER HOEK. Smederij. Achterstraat.
TE KOQP EEN HOBBELPAARD kan
ook rijden, tevenê een eiken TAFEL.
Adres GEEST V'
TE KOOP AANGEBODEN een pracht
HAARD en een kleine SALAMANDER
KACHELTJE in goeden staat.
KOORSTRAAT 25.
TE KOOP een prima FORNUIS merk
Godin, een AUTOPED en een dichte
BAK voor driewieler.
LIMMERHOEK 8
DIVANS. Pracht Divans 10, eiken
Dressoirs 18.50, Schilderstukken,
Schaatsen, Poppenwiegen, zoo goed als
nieuw. J L. SOSTMAN Jr., Verkoop
lokaal, Ridderstraat 10.
4 STOELEN m. br. pl. 2.25 p. st., 1
dito 1. stoel 4.50, 1 p. h. led. m. matr.
4.50. Adres v. d. KAAIJSTRAAT 19.
TE KOOP een goed onderhouden KIP
PENHOK met loop. Te bezichtigen en te
bevragen A. MEIBOOM, Krugerstraat
No. 5.
Prima veeren bedden 10, Bedstellen
6 deelig 7.50, Divans 7.50, Kachels
4, Gemakskoffers met pot 6, Leu
ningstoelen z. g. a. n. 7.50, Buffetten,
enz. DEKKER, Laat 182.
Mooie Piano, keurig onderhouden, z. g.
a. n. met niet één gebrek voor spotprijs
van 65, Studiepiano 40, pracht kunst-
spelpiano met bank, plus kast en rollen
185. DEKKER, Laat 182.
Pracht Kinderwieg z. g. a. n. 5, Kin
derledikant met matras 4.50, mooi Le
dikant met matrassen 5, Bidet 2.50,
Kinderboks 3, Linnenkast 12.50, enz.
DEKKER. Laat 182.
STOFZUIGER z. g. a. n. merk „Miele"
in prima staat TE KOOP tegen spotprijs.
LANGESTRAAT 35.
Een goed onderhouden KIPPENHOK,
plaats biedend voor 8 kippen, te koop.
BOOMKAMPSTRAAT 10.
TE KOOP 2 HEEREN RIJWIELEN
voor 3.50 en 3, 1 DAMES RIJWIEL
met Torpedonaaf en beste banden 9.50
LIMMERHOEK 18.
TE KOOP DIVAN m. pl. kleed 22.50,
Fototoestel 13/18 17.50, waterdicht
Motorpak 6; Traplooper met roedjes
5, e. a. Meubilair.
KERKWEG E 13, H.H.-Waard.
TE KOOP KINDER AUTO'TJE met
trapaandrijver.
DRUIVENLAAN 49.
SALON-PATHEFOON TE KOOP met
32 nummers, 17. Te zien van 68.
LANDSTRAAT 34.
De Berger Kunstkring heeft gisteravond
haar abonnementsuitvoeringen ingezet met
een successtuk van het Centraal Tooneel, n.1.
Mademoiselle, van Jaques Deval.
Mademoiselle is één uit het groote leger
der stille gedienstigen, wier eenige plicht het
is zich op 'den achtergrond te houden, de
vreugde en' smart van anderen te deelen en
qood te gaan zonder geleefd te hebben.
Mademoiselle is ook een vrouw, die het
moeder-instinct in hooge mate bezit. Maar
Mademoiselle is lichamelijk onbeduidend en
omdat zij zoo arm is, dat zij om haar geld
niet getrouwd wordt, is zij een van de tal-
i'ooze vfouwen waaraan de natuur haar ga
ven verspild heeft. De maatschappelijke zede-
leer heeft haar tot een leven van onthouding
veroordeeld. Talloos is het leger der vrou
wen aan wie het huwelijk en het moederschap
voorbij gaan, die oud voor haar tijd worden
en die in plaats van begrijpend medelijden
èlechts spot en verachting vinden.
Mademoiselle is de fatsoenlijke juffrouw
in het fwart, die beleefd en bescheiden op
elke, nieuwsgierige vraag van haar meeste-
resse moet antwoorden, de betaalde kracht
aan- wie men kinderen toevertrouwt tot het
moment, dat die geen gouvernante meer noo-
dig hebben. Dan vertrekt Mademoiselle mei:
goede getuigschriften en krijgt op aanbeve
ling' een nieuwe betrekking en een nieuwe
discipel en, zoo verhuist zij van den een naar
i den. ander, tot eens de tijd komt, dat Made-
moiselle te oud voor.haar werk is geworden
en de meneer uit de laatste betrekking zoo
vriendelijk is voor een plaats op een hofje te
zorgen.
Het gezin waar de Mademoiselle van he'
Centraal Theater terecht is gekomen is inte
ressant van onbeduidendheid Papa is een
van die Fransche pleiters, die met een zeld
zaam flux de. bouche en een zekere gerouti-
■neerdheid in het opwekken van diverse ge
voelens, tot de advocaten behoort waaraan
de belangen van de grootste misdadigers
■wofden toevertrouwd. Thuis is hij alleen
maar de man, die nu eenmaal onmisbaar is
.om alles yvat.er.in dit kostbare huishouden
voorvalt te betalen. Hij is het levend pendant
wan zijn vrouw, wier gedachten als vlinder
tjes door elkaar vliegen en zich voorname
lijk tot diners en partijtjes, japonnen en
schandaaltjes beperken.
Dit echtpaar heeft een zoon, die voor in
telligent doorgaat en dat ook werkelijk schijnt
te zijn zoqlang het over, paarden en wedren
nen gaat en een dochter,, die bij haar tallooze
flirtpartijtjes zooveel vrijheid genoten heeft
dat zij op achttienjarigen leeftijd moeder moet
worden van een jong Egyptenaartje waarvan
de vader uit haar leven verdwenen is. Papa
en mahia Galvoisier zien haar allebei nog
als een baby,' die op eert leeftijd gekomen is,
dat eenige aufklSrung eigenlijk wel ge-
wenscht 'is en zij krijgt Mademoiselle als gou
vernante in de hoop, dat die haar op pas
sende wijze in haar gewichtigste levensjaren
als chaperonne ter zijde zal staan.
Maar een meisje, dat over zes maanden
moeder zal wórden heeft geen gouvernante
meer. noodig en in een radelooze bui verklapt
Christiane haar geheim aan Mademoiselle.
Vanaf dat oogenblik leeft in Mademoiselle
de gedachte, dat nu of nooit de gelegenheid
is gekomen om in haar leven nog het moeder
schap té bréngen. Zij offert haar klein kapi
taaltje qm je bereiken, dat Christiane aan
niemand haar geheim zat verklappen en later
aan haar het kindje zal afstaan, de baby, die
zij zal groot brengen en die héér moeder zal
noemen.
Wat zij doet om dit te bereiken hebben de
artisten van het Centraal Tooneel ons gister
avond in drie bedrijven laten zien, drie be
drijven vol humor waar het de onrust en op
pervlakkigheid der familie Galvoisier betrof,
maar vol momenten van diepe ontroering
voor zoover het den stillen maar verbitter
den strijd gold van de misdeelde vrouw, die
voor haar laatste kans op geluk vocht. Wat
ging er om in die bleeke vrouw met de ex
pressieve oogen, de bescheiden gedienstige,
die nochtans met onverzettelijke wilskracht
haar doel wist te bereiken. Het is het spel
van Tilly Lus geweest, dat ons dat heeft la
ten gevoelen. Met groote erkentelijkheid heb
ben wij dit stille spel gade geslagen en dat
dit stuk een zoo dankbaar onthaal heeft ge
vonden is allereerst aan haar zeldzaam ta
lent te danken.
De rol van den advocaat Lucien Galvoi
sier is aan een acteur als Louis de Bree vol
komen toevertrouwd. Hij .weet er een koste
lijk type van te maken, een waardige echtge
noot van de vrouw des huizes van wie mevr.
Mien van Kerckhoven Kling een schitteren
de creatie gaf. Zij was op en fop een van die
vrouwen, die zoo nu en dan werkelijk in
staat zouden zijn iets verstandigs te zeggen
als haar op hetzelfde oogenblik niet te bin
nen schoot, dat zij de een of andere invitatie
had vergeten.
Joan Remmelts had als Maurice geen rol,
die groote inspanning vergde, Cees Laseur
was een allervermakelijkste dokter die van
zijn vermeend ambt geen misbruik gemaakt
heeft en Joh. Kaart gaf natuurlijk weer
een prachtig type, ditmaal als een onbetrouw
bare huisknecht. Last not least heeft Mary
Dresselhuys de moeilijke rol van Christiane
zeer goed weergegeven. Zij was het levens
moede meisje, waarop de omstandigheden
hun stempel gedrukt hadden en tegelijkertijd
ook weer de achttienjarige, die maar al te
graag haar begeerige handen naar het on
bezorgde leven uitstrekte.
Décors, costumes en tooneelaankleeding
alles speelde zich in dezelfde huiskamer af
waren zeer goed verzorgd.
De bloemen, die de heer D. A. Klomp als
voorzitter van den Berger Kunstkring aan
Tilly Lus heeft aangeboden, de litho's die
hij allen toezegde en de woorden van
lof, die hij over aller spel heeft doen
hooren, waren zeker verdiend. De Berger
Kunstkring heeft met dit stuk een buitenge
woon goede keuze gedaan.
Tj-
Na het Paramountnieuws, een klucht
en een nieuwe teekenfilm van Betty
Boop, bracht het programma van gister
avond als bijzondere verrassing het per
soonlijk optreden van onze bekende ar
tisten Tholen en van Lier. Zij werden
reeds dadelijk met applaus ontvangen
en hebben daarna door de groote toewij
ding en het enthousiasme waarmede zij
hun nummers zongen en speelden een
groot succes behaald. Zij begonnen .net
het aardige liedje van het been, waar
de derde hond mee wegliep, terwijl de
andere twee er om vochten. Vervolgens
brachten zij een nieuwe tango: Er was
eenmaal een musicus. Het meesleepen-
de refrein werd spoedig meegezongen
Begeleid door uitstekend pianospel van
Van Lier, droeg Tholen daarna voor
De Lafaard, een ernstig gedicht tegen
den oorlog. Luid applaus klonk na de
uitvoering. Het liedje van de lispelende
jongen en het dtto meisje besloot de
serie, terwijl als toegift volgde het aller
aardigste vroolijke sledeliedje. Inder
daad het optreden van Tholen en van
Lier is een groote attractie van het
nieuwe programma. In elke voorstelling
zal men deze week van hun kunst kun
nen genieten.
Felix weet alles was verder een aller
aardigst hoofdnummer, waarin Bressart
zich van zijn beste zijde deed kennen.
Zeer goed w as hij in zijn samenspel met
den kleinen Teddy.
Bressart vervult in deze film de rol
van Johannes Holzapfel, een werklooze
die al op heel toevallige wijze als een lid
van een misdadigersbende wordt aange
zien. Het gelukt hem daardoor de lief
tallige Eva en den kleinen Teddy uit
handen van de misdadigers te redden.
Dat de consul van Doeren, Eva's oom
ten slotte de hoofdleider der bende
blijkt en zijn gerechte straf niet ont
gaat, komt pas na tal van spannende
avonturen aan het licht. Maar de komi
sche wijze w aarop felix Bressart juist
in de moeilijkste situaties redding weet
te brengen, is het succes van de film
Tal van interessante opnamen uit het
cabaret de Gouden Spin trekken voorts
de aandacht.
Het spel van Bressart roemden wij
reeds. Eenig is de kleine Teddy. De
bionde Gretl. Theimen en verder Ivan
Petrovicb. Theodoor Loos, Anton Point-
ner e. a. vervullen hun rollen op zeer
natuurlijke wijze, wat aan den totaal
indruk van deze geslaagde film
ten goede komt.
zeer
Quick de Clown is de groote attractie van
het variété-theater, waarvan Henkei de di
recteur is. Eiken avond is een groote schare
bewonderaars aanwezig. In de loge kan men
b.v. telkens het blonde vrouwtje zien, dat zoo
gaarne eens met Quick nader zou willen ken
nismaken. Dit blonde vrouwtje is Eva Prae
torius, die verblijf houdt in het kurhaus Son
neveck. Als Quick afgeschminkt en in zijn da-
gelijksche kleeding uit zijn kleedkamer komt,
ontmoet hij onverwacht Eva. Zij vraagt hem
of Quick er nog is, maar hij zegt van „neen"
en stelt zichzelf voor als Henkei, de direc
teur van het theater. En dan moet Quick er-
9
varen hoe het alleen de clown Quick is, die
voor het blonde vrouwtje interessant is. Dat
Quick dikwijls in moeilijke posities komt en
alle moeite heeft om zijn geheim niet te ver
raden, spreekt van zelf. Maar ten slotte moet
toch de waarheid aan 't licht komen en dan
pas treedt Quick op in zijn ware kracht.
Stormerderhand verovert hij Eva, die mee
gaat naar Madrid, waar de volijverige ma
nager al reeds contracten heeft afgesloten.
Deze bijzondere film met zijn interessant
milieu van variété en elegant kurhaus, boeit
ten zeerste door het spel van Hans Albers in
de titelrol. Zijn creatie van Quick de Clown
is uitnemend en zeer juist het verschil tus-
schen de clöwn en den gewonen mensch. Het
gebroken Engelsch ging hem heel goed af.
Lilian Harvey, bekoorlijk als steels, wist
het blonde vrouwtje zeer aantrekkelijk uit te
beelden. Paul Hörbiger was een pracht van
een manager, terwijl Willy Stettner als Dic-
key, die zoo prachtig voordroeg van de
maan, zeer te waardeeren was. Muziek en
zang, dans en variétéleven waren eveneens
een attractie van deze film, die na het groote
succes in Amsterdam, hier zeker ook veel be
langstelling zal trekken.
Het voorprogramma bracht eenige mooie
j'ournaals, een teekenfilm en een film over de
invloed van muziek op dieren.
Als geheel een uitnemend programma met
Quick de Clown als de film, die men niet
verzuimen mag.
t
Tot en met Donderdag gaat in de Cinema
Americain een buitengewoone mooie film, na
melijk Tarzan, een Metro Goldwyn Mayer
film, die de wonderen van het oerwoud in
beeld brengt.
Wij laten hier eenige persstemmen volgen:
De Avondpost.
Een mengeling van knap atelierwerk en
werkelijke natuuropnamen, door van Dijke
zoo meesterlijk gemonteerd dat het schier on
mogelijk is te realiseeren waar het een ein
digt en het-andere begint. Er wordt daardoor
een sfeer geschapen zoo aangrijpend, zoo
adembeklemmend angstig, dat men gelooft
de wreede werkelijkheid mee te maken. Want
wreed is deze rolprent zooals de natuur dat
trouwens zelve is. Johny Weissmuller, die de
titelrol vervult, boezemt ons keer op keer door
zijn gevechten met leeuwen en gorilla's een
beangstigend respect in.
tenslotte willen we slechts hen, die over
zenuwen als kabeltouwen beschikken, aan
raden deze film te gaan zien. Voor teere
zieltjes is dit epos der wildernis wel wat te
ruig.
HetAlgemeenHandelsblad.
bij het zien van deze nieuwe film uit
de wildernis krijgt men wel grooten eerbied
voor de menschen van de camera, die er me
nigmaal in geslaagd zijn prachtige opnamen
te maken van leeuwen, tijgers, krokodillen,
nijlpaarden, zebra's en ander gedierte, die
tezamen de bevolking van de oerwouden van
Afrika uitmaken.
Haags che Courant.
het spel van Weissmuller, zoowel in
Tarzan's eerste contact met een vrouw als
in zijn gevechten met leeuwen is phenome-
naal. De natuuropnamen in deze film zijn
buitengewoon interessant.
D e C e t e m.
iedere minuut sensatie staat buiten de
Corso te lezen en zal 't niet iedere minuut
zijn, de stampvolle zaal heeft 100 pet. span
ning gehad bij deze niet alledaagsche film.
CINEMA EN THEATER.
Het nummer van heden sluit zich bij de
vorige nummers waardig aan. Behalve de
wekelijksche verhalen vindt men er in: Hoe
filmsterren gekleed gaan, 'n artikel over Co-
lumbus, vele filmafbeeldingen, 'n fraai por
tret van Ery Bos, de Nederlandsche filmster,
'n foto van Max Santiel, de jonge Neder
landsche cabaretartist, drie foto's van Con-
rad Veidt, en van vele anderen, ook op too-
neelgebied.
OUDERAVOND VAN DE
3de GEMEENTESCHOOL
Woensdag werd aan de 3de gemeente
school de eerste ouderavond gehouden
in het seizoen 19321933.
Nadat de leider der vergadering, de
heer J. N. Kroone, de talrijke aanwezi
gen welkom had geheeten, werden eerst
de gewone punten afgedaan, waarna
aan de orde kwam de verkiezing van
een lid der oudercommissie.
Vooraf richtte de heer Kroone eenige
waardeerende woorden tot den aftreden-
den voorzitter der oudercommissie, den
heer Koot en memoreerde daarbij vocral
de sympathieke wijze, waarop deze met
de overige leden in het belang der 3de
gemeenteschool was werkzaam geweest,
waarna de heer Koot met eenige welge
kozen woorden dankte.
Als nieuw lid werd gekozen de heer
W. Horris, die onder applaus verklaarde
gaarne de benoeming aan te nemen.
Na de pauze kwam de hoofdschotel,
een lezing door den heer J. Koelman
over het onderwerp: Gelijkstelling van
het openbaar en bijzonder lager onder
wijs en de positie van de openbare
school. In zijn rijk gedocumenteer ie
rede gaf hij een historisch overzicht 'er
ontwikkeling van het lager onderwijs,
besprak de verschillende onderwijswet
ten en in verband hiermee den strijd
tusschen openbaar en bijzonder onder
wijs. Aan de hand van talrijke gegevens
toonde spreker aan, hoe die strijd in vele
gemeenten geleid heeft tot groote ver
snippering op het gebied van het lager
onderwijs, gepaard gaande met bijna
ondraaglijke financieele lasten. Spreker
eindigde zijn rede met een vurig plei
dooi voor de openbare school en een
opwekking tot de ouders om aan deze
school trouw te blijven.
Na deze warm toegejuichte rede
kwam de rondvraag, waarna de verga
dering, met dank aan allen, die het
hunne tot het welslagen van dezen
avond hadden bijgedragen, door den
voorzitter werd gesloten.
BEGRAFENIS DIRK WITTE.
Gistermiddag- is op de algemeene begraaf
plaats te Naarden in het familiegraf bijge
zet het stoffelijk overschot van den op nood
lottige wijze om het leven gekomen levens
lied-dichter Dirk Witte, directeur van de N.V.
Ned. Mijnhouthandel.
De belangstelling, vooral uit de kringen
van den houthandel, was buitengewoon
{root. Uit de artistenwereld waren aanwezig
ouis Davids, Stella Fontaine, Henriette van
Dijk, Tholen en van Lier, de impresario Max
van Gelder, alsmede de heer Clinge Dooren-
bos en de uitgever Alsbach.
Nadat de kist in den kelder was neergela
ten, en het graf was afgedekt met een schat
van bloemen en kransen, trad eerst naar
voren de heer Gebhart uit Zaandam, als oud
vriend, die met een aanhaling uit „Mensch,
durf te leven" wees op het plotseling afgesne
den sterke leven van Dirk Witte.
Daarna trad naar voren Louis Davids.
Hij bracht in herinnering, dat zes weken ge
leden Dirk Witte hem, voor het eerst na
jaren, had opgebeld om te zeggen, dat hij
weer eens iets wilde gaan doen. Op 1 Oct.
bracht Dirk het lied: „Als het Zondag was",
het laatste, dat hij gedicht en gecomponeerd
heeft. Spr. wist niet beter zijn nagedachtenis
te eeren dan dit lied onder het Nederlandsche
volk te brengen.
Henriëtte van Dijk en Stella Fontaine tra
den vervolgens aan het graf en legden bloe
men neer. Mede namens haar kunstzusters
zeide Henriëtte van Dijk: „Wij artisten ko
men afscheid nemen en daarbij denken wij
aan den tijd toen je onze trouwe vriend was
Rust zacht".
Samen traden ook Tholen en Van Lier
naar voren. De eerste dankte voor het prach
tige lied dat hun ter uitvoering gegeven was.
Van Lier sprak enkele afscheidswoorden na
mens de artistenvereeniging „De Nar".
Een broeder van den overledene dankte voor
de belangstelling.
ALG. NED. FASCISTENBOND.
Baars geroyeerd
De Haagsche correspondent van het Hbld.
meldt:
Vrijwel tezelfdertijd, dat door middel van
het Ned. correspondentiebureau voor dagbla
den een bericht werd verspreid, waarin mede-
deeling wordt gedaan, dat de heer J. A.
Baars nog immer als leider van den Alg.
Ned. Fascisten Bond optreedt, werden we
door den heer M. Heybroek uit Oosterbeek, in
gezelschap van de heeren P. E. Keuchenius
te 's-Gravenhage en C. J. van Knotsenburg
uit Rotterdam, in de gelegenheid gesteld ken
nis te nemen van verschillende feiten en ge
beurtenissen, den laatsten tijd bij dezen bond
voorgevallen. Volgens deze uitvoerige mede-
deelingen is de heer J. A. Baars, ondanks
zijn tegenspraak, geen leider meer van den
A N. F B. De drie heeren, welke we hier
boven noemden, vormen op het oogenblik de
reorganisatie-commissie, zijn dus feitelijk met
de voorloopige leiding belast, en zijn daartoe
gekozen in een vergadering, welke jl. Zater
dag te 's-Gravenhage is gehouden.
Een van de redenen, waarom deze reorga
nisatiecommissie eerst na een week iets van
zich laat hooren, is hierin gelegen, dat deze
commissie heeft vernomen, dat een groep
hoogstaande Nederlanders in zee wil gaan
met een aantal personen, die hun vertrouwen
niet waardig zijn, en dat deze commissie niet
wenscht, dat „bona-fide Nederlanders het
slachtoffer zullen worden van menschen, die
zich opwerpen als behoorende tot de leiding
van den A. N. F. B. en die gehonoreerd zul
len worden door den A. N. F. B
In dit verband vernamen we echter niet
van de drie leden der hiervoor genoemde
reorganisatie-commissie dat een Neder
lander, die een zeer vooraanstaande plaats in
ons land inneemt en die ons met name is
genoemd, geïnteresseerd schijnt te worden bij
ae groep, die de heer Baars nog altijd om
zich heen heeft.
Een ander feit is intusschen, dat de heer
Baars het hoofdkwartier van den A- N. F. B.
in de Parkstraat 23, Den Haag, bezet houdt,
hoewel hij als leider en als lid is geroyeerd.
Waarom het driemanschap van de reorgani
satie-commissie nu de machtsmiddelen, of al
thans de wettelijke middelen ontbreken om
den heer Baars uit het hoofdkwartier te zet
ten, is ons niet duidelijk geworden. Het
schijnt niet mogelijk te zijn. althans niet op
dit oogenblik, en daarom is het hoofdkwar
tier tijdelijk gevestigd te Rotterdam aan het
Haagsche Veer 13a.
De toekomstplannen van het driemanschap
zijn, naar men ons uiteenzette, gericht op eer
legale beweging.
WIJZIGING DER KIESWET.
Aan het voorloopig verslag over het wets
ontwerp tot wijziging van eenige artikelen
der kieswet is het volgende ontleend:
Wijziging der candidaatsielling.
Van verschillende zijden werd ernstige be
denking geopperd tegen de wijziging met be
trekking tot de wijze van candidaatstelling,
welke in het ontwerp is vervat. Vrij algemeen
was men van oordeel, dat het voorstel van
de regeering ten deze weinig baat zal bren
gen, terwijl daarnaast staat, dat er groote
bezwaren aan zijn verbonder
Velen van deze leden verklaarden te min
der geneigd te zijn, hun stem aan dit gedeelte
van het ontwerp te verleenen, wijl naar hun
meening geen doorslag gevende reden aan
wezig is, in dit opzicht wijziging in de be
staande regeling te brengen. Zij brachten
daarbij in herinnering, dat het euvel der z g.
snipperlijsten over het algemeen aan het af
nemen is.
Sommige leden meenden dat boven het
voorgestelde middel de voorkeur behoort *e