AUTO'S 1}taag> mi Aa&ifcyd 'JxKxmel Jiiitmieuuts Jieek School binnenland MADEMOISELLE. FELIX BRESSART in FELIX WEET ALLES, THOLEN EN VAN LIER OP HET TOONEEL. Victoria Theater. NIEUW SUCCES VOOR LILIAN HARVEY EN HANS ALBERS IN QUICK DE CLOWN. Bioscoop Theater Harmonie. met en zonder chauffeur, per dag of per K.M. NASSAUPLEIN 1 Tel. 257 TARZAN IN DE CINEMA AMERICAIN. Men maakt dan bekend dat in het eerste uur 43.500 K.M. zijn afgelegd, iets dat meer bewijst voor de snelheid van de baan, dan wat ook. Piet en „Pijn" rijden als razenden, onder geweldig gejuich zijn zij om 11.38 weer bij het leidend peleton, ze vechten nu stug door er van de beroemde inzinking in de Zesdaag- sche is nog geen spoor, er wordt boven verwachting vrijwel steeds gejaagd, en het is den minderen goden aan te zien, dat ze moeite hebben met de enorme kracht en aus dauer van de leiders. De Belg Deneef krijgt midden in een jacht een lekke band, meesterlijk houdt hij de zaak overeind, glijdt uit de bocht en kan een nieuwe fiets gaan halen, het achterwiel is finaal in elkaar. Dan is de aandacht op den speaker geves tigd, terwijl het veld nif een kwartiertje vrij kalm is. Het blijkt dat in het tweede uur af gelegd zijn 42.660 K.M. en dat Guimbretiere f_peix en Char'ier—Deneef aan den kop liggen met een ronde voorsprong op o.m. van Kempen—Pijnenburg en Wambst—Broccar- do, Bras en Wals liggen op drie ronden en Göbel—Schorn op vier. Van der Heijden— van der Horst hebben het al tot 7 ronden achterstand weten te brengen. Om kwart na twaalf zijn de beide leidende koppels nog een ronde uitgeloopen en dan is een voorloopig einde aan het gejaag en vatten de heeren bet kalm op om kracht te verzamelen voor de b assements-sprints van 2 uur. Het publiek heeft dan gelegenheid zich wat te ontspannen en aan den inwendigen mensch te denken. Het blijkt dan dat er nog velen hun sport trouw zijn en een dikke 4000 men schen zijn nog aanwezig. Vroolijke muziek houdt de menigte bezig en onderwijl be spreekt men druk het zeer brandende -raag- stuk waarom Martha Eggerth en Richard Tauber niet na de voorstelling van Tu- schinski gekomen zijn. Wat dat betreft, zijn de gemoederen niet tevreden. Eerst zou Harold Llovd komen, zelfs het startschot los sen dat ging niet door en nu boren ze waar ach'tig het pub'iek alweer twee beroemdheden door de neus. Hebben ze dan niet genoeg aan al hun beroemdheden, daar beneden in dien ovalen heksenketel, waar de in helle kleuren gekleede duivels bezig zijn 6 dagen en 6 nachten in de ronde te vliegen, eindeloos. Het raast en borrelt daar beneden, het is een woelen op het middenstuk van dien ketel van helpers en renners, een étalage van rij wielen. banden, onderdeden En dan om 2 uur is a'les weer in afwach ting voor de sprints Geweldige jachten wor den ingezet en Jan van Kempen wint twee, K'aas van Nek twee, Piet van Kempen een en Rausch ook een sprint. Wie dacht dat het veld zich toen kalm hie'd, heeft ongelijk, want na die sprints pnt ketent zich een jacht zoo fel, zoo lang, dat het bijna tot drie uur duurde voordat de jurv het klassement bekend maakte: De leiders: Charlier—D»neef 15 punten; Guimbretiere—Peix O punten. Op een ronde: Piet van Kempen—Pijnen burg 19 punten. Op twee ronden: Klaas van Nek—van Hout 18 punten. Op drie ronden: Braspenninx—Wals 10 punten; Rausch—Hürtgen 5 punten; Jan van Kempen—Bogaert 23 punten; Wambst Broccardo 5 punten. Op vier ronden: GöbelSchorn 16 pun ten Op vijf ronden: Dinale—Di Paco 9 pun ten Op zes ronden: v. d. Heijden^—v. d Horst 6 punten. Op Zeven ronden: Rielens—van Buggen houten 6 punten. Toen vond Uw verslaggever het voor den eersten nacht van de Zesdaagsche welletjes, op Uw vergevingsgezindheid rekenend. Jan v. Kempen—Bogaert leiden! Na de sprints van hedenmorgen 6 uur, dus bij den aanvang der neutralisatie, welke van 6 uur tot 12 uur hedenmorgen duurde, was de stand: 1. J. v. KempenBogaert 45 punten. 2. ChariierDeneef 26 punten 3. Kl. y.Nek—v: Hout 19 punten 4. Guimbretiere-^Peix 1 punt. Op 1 ronde: 5 P. v. KempenPijnenburg 37 punten 6. Braspenninx-r^iVals 10 punten. Op 2 ronden: 7. RausehHürtgen 28 punten. 8. GöbelSchorn 20 punten. Op 3 ronden: 9. WambstBroccardo 5 punten. Op 4 ronden: 10. Di PacoDinale 13 punten. Op 5 ronden: 11. v. d. Heyden--v. d. Horst 14 punten. 12. Rielens—v. Buggenhout 9 punten. (Uitsluitend 2e hands artikelen). Van 15 regels 60 cent bij vooruit betaling te vo'dasc GEBRUIKTE HAND- OF TRAPNAAÏ- MACHINES TE KOOP GEVRAAGD Brieven onder letter H 188 bur. v. d. bl. TE KOOP Yi TONS VRACHTAUTO in goeden staat. A. NIEROP, Dïrkshorn. Te koop "zoo goed als nieuw 1 v Berkel vl snijmachine no. 3, 1 v. Berkel snel weger, 1 Nat. Kasregister, 1 H K. O. Ge- haktmachine. Te bevragen H. JANSSEN, Voordam 7. Haardfauteuils massief eiken, met kussens 9.75, alle soorten Leunstoelen, Theemeubels, Spiegels, Bloemtafels, Kleerhangers, Machinetafels, enz. J L. Sostman Jr„ Verk.lokaal Ridderstr. 10. Zoo goed als nieuw Jongensrijwiel j U.50, pracht Damesrijwielen 18.50— 14 50, zwaar Transportrijvv. „Simplex" 19.50, enz. NIEROP's Rijwielhandel, St. Annastraat 41. Nog een prachtige collectie 2e handsch KACHELS voorhanden, worden voor zeer lage prijzen opgeruimd bij Jb. V Ars DER HOEK. Smederij. Achterstraat. TE KOQP EEN HOBBELPAARD kan ook rijden, tevenê een eiken TAFEL. Adres GEEST V' TE KOOP AANGEBODEN een pracht HAARD en een kleine SALAMANDER KACHELTJE in goeden staat. KOORSTRAAT 25. TE KOOP een prima FORNUIS merk Godin, een AUTOPED en een dichte BAK voor driewieler. LIMMERHOEK 8 DIVANS. Pracht Divans 10, eiken Dressoirs 18.50, Schilderstukken, Schaatsen, Poppenwiegen, zoo goed als nieuw. J L. SOSTMAN Jr., Verkoop lokaal, Ridderstraat 10. 4 STOELEN m. br. pl. 2.25 p. st., 1 dito 1. stoel 4.50, 1 p. h. led. m. matr. 4.50. Adres v. d. KAAIJSTRAAT 19. TE KOOP een goed onderhouden KIP PENHOK met loop. Te bezichtigen en te bevragen A. MEIBOOM, Krugerstraat No. 5. Prima veeren bedden 10, Bedstellen 6 deelig 7.50, Divans 7.50, Kachels 4, Gemakskoffers met pot 6, Leu ningstoelen z. g. a. n. 7.50, Buffetten, enz. DEKKER, Laat 182. Mooie Piano, keurig onderhouden, z. g. a. n. met niet één gebrek voor spotprijs van 65, Studiepiano 40, pracht kunst- spelpiano met bank, plus kast en rollen 185. DEKKER, Laat 182. Pracht Kinderwieg z. g. a. n. 5, Kin derledikant met matras 4.50, mooi Le dikant met matrassen 5, Bidet 2.50, Kinderboks 3, Linnenkast 12.50, enz. DEKKER. Laat 182. STOFZUIGER z. g. a. n. merk „Miele" in prima staat TE KOOP tegen spotprijs. LANGESTRAAT 35. Een goed onderhouden KIPPENHOK, plaats biedend voor 8 kippen, te koop. BOOMKAMPSTRAAT 10. TE KOOP 2 HEEREN RIJWIELEN voor 3.50 en 3, 1 DAMES RIJWIEL met Torpedonaaf en beste banden 9.50 LIMMERHOEK 18. TE KOOP DIVAN m. pl. kleed 22.50, Fototoestel 13/18 17.50, waterdicht Motorpak 6; Traplooper met roedjes 5, e. a. Meubilair. KERKWEG E 13, H.H.-Waard. TE KOOP KINDER AUTO'TJE met trapaandrijver. DRUIVENLAAN 49. SALON-PATHEFOON TE KOOP met 32 nummers, 17. Te zien van 68. LANDSTRAAT 34. De Berger Kunstkring heeft gisteravond haar abonnementsuitvoeringen ingezet met een successtuk van het Centraal Tooneel, n.1. Mademoiselle, van Jaques Deval. Mademoiselle is één uit het groote leger der stille gedienstigen, wier eenige plicht het is zich op 'den achtergrond te houden, de vreugde en' smart van anderen te deelen en qood te gaan zonder geleefd te hebben. Mademoiselle is ook een vrouw, die het moeder-instinct in hooge mate bezit. Maar Mademoiselle is lichamelijk onbeduidend en omdat zij zoo arm is, dat zij om haar geld niet getrouwd wordt, is zij een van de tal- i'ooze vfouwen waaraan de natuur haar ga ven verspild heeft. De maatschappelijke zede- leer heeft haar tot een leven van onthouding veroordeeld. Talloos is het leger der vrou wen aan wie het huwelijk en het moederschap voorbij gaan, die oud voor haar tijd worden en die in plaats van begrijpend medelijden èlechts spot en verachting vinden. Mademoiselle is de fatsoenlijke juffrouw in het fwart, die beleefd en bescheiden op elke, nieuwsgierige vraag van haar meeste- resse moet antwoorden, de betaalde kracht aan- wie men kinderen toevertrouwt tot het moment, dat die geen gouvernante meer noo- dig hebben. Dan vertrekt Mademoiselle mei: goede getuigschriften en krijgt op aanbeve ling' een nieuwe betrekking en een nieuwe discipel en, zoo verhuist zij van den een naar i den. ander, tot eens de tijd komt, dat Made- moiselle te oud voor.haar werk is geworden en de meneer uit de laatste betrekking zoo vriendelijk is voor een plaats op een hofje te zorgen. Het gezin waar de Mademoiselle van he' Centraal Theater terecht is gekomen is inte ressant van onbeduidendheid Papa is een van die Fransche pleiters, die met een zeld zaam flux de. bouche en een zekere gerouti- ■neerdheid in het opwekken van diverse ge voelens, tot de advocaten behoort waaraan de belangen van de grootste misdadigers ■wofden toevertrouwd. Thuis is hij alleen maar de man, die nu eenmaal onmisbaar is .om alles yvat.er.in dit kostbare huishouden voorvalt te betalen. Hij is het levend pendant wan zijn vrouw, wier gedachten als vlinder tjes door elkaar vliegen en zich voorname lijk tot diners en partijtjes, japonnen en schandaaltjes beperken. Dit echtpaar heeft een zoon, die voor in telligent doorgaat en dat ook werkelijk schijnt te zijn zoqlang het over, paarden en wedren nen gaat en een dochter,, die bij haar tallooze flirtpartijtjes zooveel vrijheid genoten heeft dat zij op achttienjarigen leeftijd moeder moet worden van een jong Egyptenaartje waarvan de vader uit haar leven verdwenen is. Papa en mahia Galvoisier zien haar allebei nog als een baby,' die op eert leeftijd gekomen is, dat eenige aufklSrung eigenlijk wel ge- wenscht 'is en zij krijgt Mademoiselle als gou vernante in de hoop, dat die haar op pas sende wijze in haar gewichtigste levensjaren als chaperonne ter zijde zal staan. Maar een meisje, dat over zes maanden moeder zal wórden heeft geen gouvernante meer. noodig en in een radelooze bui verklapt Christiane haar geheim aan Mademoiselle. Vanaf dat oogenblik leeft in Mademoiselle de gedachte, dat nu of nooit de gelegenheid is gekomen om in haar leven nog het moeder schap té bréngen. Zij offert haar klein kapi taaltje qm je bereiken, dat Christiane aan niemand haar geheim zat verklappen en later aan haar het kindje zal afstaan, de baby, die zij zal groot brengen en die héér moeder zal noemen. Wat zij doet om dit te bereiken hebben de artisten van het Centraal Tooneel ons gister avond in drie bedrijven laten zien, drie be drijven vol humor waar het de onrust en op pervlakkigheid der familie Galvoisier betrof, maar vol momenten van diepe ontroering voor zoover het den stillen maar verbitter den strijd gold van de misdeelde vrouw, die voor haar laatste kans op geluk vocht. Wat ging er om in die bleeke vrouw met de ex pressieve oogen, de bescheiden gedienstige, die nochtans met onverzettelijke wilskracht haar doel wist te bereiken. Het is het spel van Tilly Lus geweest, dat ons dat heeft la ten gevoelen. Met groote erkentelijkheid heb ben wij dit stille spel gade geslagen en dat dit stuk een zoo dankbaar onthaal heeft ge vonden is allereerst aan haar zeldzaam ta lent te danken. De rol van den advocaat Lucien Galvoi sier is aan een acteur als Louis de Bree vol komen toevertrouwd. Hij .weet er een koste lijk type van te maken, een waardige echtge noot van de vrouw des huizes van wie mevr. Mien van Kerckhoven Kling een schitteren de creatie gaf. Zij was op en fop een van die vrouwen, die zoo nu en dan werkelijk in staat zouden zijn iets verstandigs te zeggen als haar op hetzelfde oogenblik niet te bin nen schoot, dat zij de een of andere invitatie had vergeten. Joan Remmelts had als Maurice geen rol, die groote inspanning vergde, Cees Laseur was een allervermakelijkste dokter die van zijn vermeend ambt geen misbruik gemaakt heeft en Joh. Kaart gaf natuurlijk weer een prachtig type, ditmaal als een onbetrouw bare huisknecht. Last not least heeft Mary Dresselhuys de moeilijke rol van Christiane zeer goed weergegeven. Zij was het levens moede meisje, waarop de omstandigheden hun stempel gedrukt hadden en tegelijkertijd ook weer de achttienjarige, die maar al te graag haar begeerige handen naar het on bezorgde leven uitstrekte. Décors, costumes en tooneelaankleeding alles speelde zich in dezelfde huiskamer af waren zeer goed verzorgd. De bloemen, die de heer D. A. Klomp als voorzitter van den Berger Kunstkring aan Tilly Lus heeft aangeboden, de litho's die hij allen toezegde en de woorden van lof, die hij over aller spel heeft doen hooren, waren zeker verdiend. De Berger Kunstkring heeft met dit stuk een buitenge woon goede keuze gedaan. Tj- Na het Paramountnieuws, een klucht en een nieuwe teekenfilm van Betty Boop, bracht het programma van gister avond als bijzondere verrassing het per soonlijk optreden van onze bekende ar tisten Tholen en van Lier. Zij werden reeds dadelijk met applaus ontvangen en hebben daarna door de groote toewij ding en het enthousiasme waarmede zij hun nummers zongen en speelden een groot succes behaald. Zij begonnen .net het aardige liedje van het been, waar de derde hond mee wegliep, terwijl de andere twee er om vochten. Vervolgens brachten zij een nieuwe tango: Er was eenmaal een musicus. Het meesleepen- de refrein werd spoedig meegezongen Begeleid door uitstekend pianospel van Van Lier, droeg Tholen daarna voor De Lafaard, een ernstig gedicht tegen den oorlog. Luid applaus klonk na de uitvoering. Het liedje van de lispelende jongen en het dtto meisje besloot de serie, terwijl als toegift volgde het aller aardigste vroolijke sledeliedje. Inder daad het optreden van Tholen en van Lier is een groote attractie van het nieuwe programma. In elke voorstelling zal men deze week van hun kunst kun nen genieten. Felix weet alles was verder een aller aardigst hoofdnummer, waarin Bressart zich van zijn beste zijde deed kennen. Zeer goed w as hij in zijn samenspel met den kleinen Teddy. Bressart vervult in deze film de rol van Johannes Holzapfel, een werklooze die al op heel toevallige wijze als een lid van een misdadigersbende wordt aange zien. Het gelukt hem daardoor de lief tallige Eva en den kleinen Teddy uit handen van de misdadigers te redden. Dat de consul van Doeren, Eva's oom ten slotte de hoofdleider der bende blijkt en zijn gerechte straf niet ont gaat, komt pas na tal van spannende avonturen aan het licht. Maar de komi sche wijze w aarop felix Bressart juist in de moeilijkste situaties redding weet te brengen, is het succes van de film Tal van interessante opnamen uit het cabaret de Gouden Spin trekken voorts de aandacht. Het spel van Bressart roemden wij reeds. Eenig is de kleine Teddy. De bionde Gretl. Theimen en verder Ivan Petrovicb. Theodoor Loos, Anton Point- ner e. a. vervullen hun rollen op zeer natuurlijke wijze, wat aan den totaal indruk van deze geslaagde film ten goede komt. zeer Quick de Clown is de groote attractie van het variété-theater, waarvan Henkei de di recteur is. Eiken avond is een groote schare bewonderaars aanwezig. In de loge kan men b.v. telkens het blonde vrouwtje zien, dat zoo gaarne eens met Quick nader zou willen ken nismaken. Dit blonde vrouwtje is Eva Prae torius, die verblijf houdt in het kurhaus Son neveck. Als Quick afgeschminkt en in zijn da- gelijksche kleeding uit zijn kleedkamer komt, ontmoet hij onverwacht Eva. Zij vraagt hem of Quick er nog is, maar hij zegt van „neen" en stelt zichzelf voor als Henkei, de direc teur van het theater. En dan moet Quick er- 9 varen hoe het alleen de clown Quick is, die voor het blonde vrouwtje interessant is. Dat Quick dikwijls in moeilijke posities komt en alle moeite heeft om zijn geheim niet te ver raden, spreekt van zelf. Maar ten slotte moet toch de waarheid aan 't licht komen en dan pas treedt Quick op in zijn ware kracht. Stormerderhand verovert hij Eva, die mee gaat naar Madrid, waar de volijverige ma nager al reeds contracten heeft afgesloten. Deze bijzondere film met zijn interessant milieu van variété en elegant kurhaus, boeit ten zeerste door het spel van Hans Albers in de titelrol. Zijn creatie van Quick de Clown is uitnemend en zeer juist het verschil tus- schen de clöwn en den gewonen mensch. Het gebroken Engelsch ging hem heel goed af. Lilian Harvey, bekoorlijk als steels, wist het blonde vrouwtje zeer aantrekkelijk uit te beelden. Paul Hörbiger was een pracht van een manager, terwijl Willy Stettner als Dic- key, die zoo prachtig voordroeg van de maan, zeer te waardeeren was. Muziek en zang, dans en variétéleven waren eveneens een attractie van deze film, die na het groote succes in Amsterdam, hier zeker ook veel be langstelling zal trekken. Het voorprogramma bracht eenige mooie j'ournaals, een teekenfilm en een film over de invloed van muziek op dieren. Als geheel een uitnemend programma met Quick de Clown als de film, die men niet verzuimen mag. t Tot en met Donderdag gaat in de Cinema Americain een buitengewoone mooie film, na melijk Tarzan, een Metro Goldwyn Mayer film, die de wonderen van het oerwoud in beeld brengt. Wij laten hier eenige persstemmen volgen: De Avondpost. Een mengeling van knap atelierwerk en werkelijke natuuropnamen, door van Dijke zoo meesterlijk gemonteerd dat het schier on mogelijk is te realiseeren waar het een ein digt en het-andere begint. Er wordt daardoor een sfeer geschapen zoo aangrijpend, zoo adembeklemmend angstig, dat men gelooft de wreede werkelijkheid mee te maken. Want wreed is deze rolprent zooals de natuur dat trouwens zelve is. Johny Weissmuller, die de titelrol vervult, boezemt ons keer op keer door zijn gevechten met leeuwen en gorilla's een beangstigend respect in. tenslotte willen we slechts hen, die over zenuwen als kabeltouwen beschikken, aan raden deze film te gaan zien. Voor teere zieltjes is dit epos der wildernis wel wat te ruig. HetAlgemeenHandelsblad. bij het zien van deze nieuwe film uit de wildernis krijgt men wel grooten eerbied voor de menschen van de camera, die er me nigmaal in geslaagd zijn prachtige opnamen te maken van leeuwen, tijgers, krokodillen, nijlpaarden, zebra's en ander gedierte, die tezamen de bevolking van de oerwouden van Afrika uitmaken. Haags che Courant. het spel van Weissmuller, zoowel in Tarzan's eerste contact met een vrouw als in zijn gevechten met leeuwen is phenome- naal. De natuuropnamen in deze film zijn buitengewoon interessant. D e C e t e m. iedere minuut sensatie staat buiten de Corso te lezen en zal 't niet iedere minuut zijn, de stampvolle zaal heeft 100 pet. span ning gehad bij deze niet alledaagsche film. CINEMA EN THEATER. Het nummer van heden sluit zich bij de vorige nummers waardig aan. Behalve de wekelijksche verhalen vindt men er in: Hoe filmsterren gekleed gaan, 'n artikel over Co- lumbus, vele filmafbeeldingen, 'n fraai por tret van Ery Bos, de Nederlandsche filmster, 'n foto van Max Santiel, de jonge Neder landsche cabaretartist, drie foto's van Con- rad Veidt, en van vele anderen, ook op too- neelgebied. OUDERAVOND VAN DE 3de GEMEENTESCHOOL Woensdag werd aan de 3de gemeente school de eerste ouderavond gehouden in het seizoen 19321933. Nadat de leider der vergadering, de heer J. N. Kroone, de talrijke aanwezi gen welkom had geheeten, werden eerst de gewone punten afgedaan, waarna aan de orde kwam de verkiezing van een lid der oudercommissie. Vooraf richtte de heer Kroone eenige waardeerende woorden tot den aftreden- den voorzitter der oudercommissie, den heer Koot en memoreerde daarbij vocral de sympathieke wijze, waarop deze met de overige leden in het belang der 3de gemeenteschool was werkzaam geweest, waarna de heer Koot met eenige welge kozen woorden dankte. Als nieuw lid werd gekozen de heer W. Horris, die onder applaus verklaarde gaarne de benoeming aan te nemen. Na de pauze kwam de hoofdschotel, een lezing door den heer J. Koelman over het onderwerp: Gelijkstelling van het openbaar en bijzonder lager onder wijs en de positie van de openbare school. In zijn rijk gedocumenteer ie rede gaf hij een historisch overzicht 'er ontwikkeling van het lager onderwijs, besprak de verschillende onderwijswet ten en in verband hiermee den strijd tusschen openbaar en bijzonder onder wijs. Aan de hand van talrijke gegevens toonde spreker aan, hoe die strijd in vele gemeenten geleid heeft tot groote ver snippering op het gebied van het lager onderwijs, gepaard gaande met bijna ondraaglijke financieele lasten. Spreker eindigde zijn rede met een vurig plei dooi voor de openbare school en een opwekking tot de ouders om aan deze school trouw te blijven. Na deze warm toegejuichte rede kwam de rondvraag, waarna de verga dering, met dank aan allen, die het hunne tot het welslagen van dezen avond hadden bijgedragen, door den voorzitter werd gesloten. BEGRAFENIS DIRK WITTE. Gistermiddag- is op de algemeene begraaf plaats te Naarden in het familiegraf bijge zet het stoffelijk overschot van den op nood lottige wijze om het leven gekomen levens lied-dichter Dirk Witte, directeur van de N.V. Ned. Mijnhouthandel. De belangstelling, vooral uit de kringen van den houthandel, was buitengewoon {root. Uit de artistenwereld waren aanwezig ouis Davids, Stella Fontaine, Henriette van Dijk, Tholen en van Lier, de impresario Max van Gelder, alsmede de heer Clinge Dooren- bos en de uitgever Alsbach. Nadat de kist in den kelder was neergela ten, en het graf was afgedekt met een schat van bloemen en kransen, trad eerst naar voren de heer Gebhart uit Zaandam, als oud vriend, die met een aanhaling uit „Mensch, durf te leven" wees op het plotseling afgesne den sterke leven van Dirk Witte. Daarna trad naar voren Louis Davids. Hij bracht in herinnering, dat zes weken ge leden Dirk Witte hem, voor het eerst na jaren, had opgebeld om te zeggen, dat hij weer eens iets wilde gaan doen. Op 1 Oct. bracht Dirk het lied: „Als het Zondag was", het laatste, dat hij gedicht en gecomponeerd heeft. Spr. wist niet beter zijn nagedachtenis te eeren dan dit lied onder het Nederlandsche volk te brengen. Henriëtte van Dijk en Stella Fontaine tra den vervolgens aan het graf en legden bloe men neer. Mede namens haar kunstzusters zeide Henriëtte van Dijk: „Wij artisten ko men afscheid nemen en daarbij denken wij aan den tijd toen je onze trouwe vriend was Rust zacht". Samen traden ook Tholen en Van Lier naar voren. De eerste dankte voor het prach tige lied dat hun ter uitvoering gegeven was. Van Lier sprak enkele afscheidswoorden na mens de artistenvereeniging „De Nar". Een broeder van den overledene dankte voor de belangstelling. ALG. NED. FASCISTENBOND. Baars geroyeerd De Haagsche correspondent van het Hbld. meldt: Vrijwel tezelfdertijd, dat door middel van het Ned. correspondentiebureau voor dagbla den een bericht werd verspreid, waarin mede- deeling wordt gedaan, dat de heer J. A. Baars nog immer als leider van den Alg. Ned. Fascisten Bond optreedt, werden we door den heer M. Heybroek uit Oosterbeek, in gezelschap van de heeren P. E. Keuchenius te 's-Gravenhage en C. J. van Knotsenburg uit Rotterdam, in de gelegenheid gesteld ken nis te nemen van verschillende feiten en ge beurtenissen, den laatsten tijd bij dezen bond voorgevallen. Volgens deze uitvoerige mede- deelingen is de heer J. A. Baars, ondanks zijn tegenspraak, geen leider meer van den A N. F B. De drie heeren, welke we hier boven noemden, vormen op het oogenblik de reorganisatie-commissie, zijn dus feitelijk met de voorloopige leiding belast, en zijn daartoe gekozen in een vergadering, welke jl. Zater dag te 's-Gravenhage is gehouden. Een van de redenen, waarom deze reorga nisatiecommissie eerst na een week iets van zich laat hooren, is hierin gelegen, dat deze commissie heeft vernomen, dat een groep hoogstaande Nederlanders in zee wil gaan met een aantal personen, die hun vertrouwen niet waardig zijn, en dat deze commissie niet wenscht, dat „bona-fide Nederlanders het slachtoffer zullen worden van menschen, die zich opwerpen als behoorende tot de leiding van den A. N. F. B. en die gehonoreerd zul len worden door den A. N. F. B In dit verband vernamen we echter niet van de drie leden der hiervoor genoemde reorganisatie-commissie dat een Neder lander, die een zeer vooraanstaande plaats in ons land inneemt en die ons met name is genoemd, geïnteresseerd schijnt te worden bij ae groep, die de heer Baars nog altijd om zich heen heeft. Een ander feit is intusschen, dat de heer Baars het hoofdkwartier van den A- N. F. B. in de Parkstraat 23, Den Haag, bezet houdt, hoewel hij als leider en als lid is geroyeerd. Waarom het driemanschap van de reorgani satie-commissie nu de machtsmiddelen, of al thans de wettelijke middelen ontbreken om den heer Baars uit het hoofdkwartier te zet ten, is ons niet duidelijk geworden. Het schijnt niet mogelijk te zijn. althans niet op dit oogenblik, en daarom is het hoofdkwar tier tijdelijk gevestigd te Rotterdam aan het Haagsche Veer 13a. De toekomstplannen van het driemanschap zijn, naar men ons uiteenzette, gericht op eer legale beweging. WIJZIGING DER KIESWET. Aan het voorloopig verslag over het wets ontwerp tot wijziging van eenige artikelen der kieswet is het volgende ontleend: Wijziging der candidaatsielling. Van verschillende zijden werd ernstige be denking geopperd tegen de wijziging met be trekking tot de wijze van candidaatstelling, welke in het ontwerp is vervat. Vrij algemeen was men van oordeel, dat het voorstel van de regeering ten deze weinig baat zal bren gen, terwijl daarnaast staat, dat er groote bezwaren aan zijn verbonder Velen van deze leden verklaarden te min der geneigd te zijn, hun stem aan dit gedeelte van het ontwerp te verleenen, wijl naar hun meening geen doorslag gevende reden aan wezig is, in dit opzicht wijziging in de be staande regeling te brengen. Zij brachten daarbij in herinnering, dat het euvel der z g. snipperlijsten over het algemeen aan het af nemen is. Sommige leden meenden dat boven het voorgestelde middel de voorkeur behoort *e

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1932 | | pagina 11