Alkmaarsche Courant. Radionieuws feuilleton Stad en Omgeving. Het valsche papieren nonderi der en dertigste Jaargaog. VRIJDAG 2 DECEMBER. CONSTANDSE OVER HET SPIRITISME. Leven de dooden? Is spiritisme bedrog? No ?85 1932 Zaterdag 3 December. Hilversum, 206 M. (Ui sluitend VARA). 8 Gramofoonplaten. 10.VPRO-morgen- w ij ding 10.15 Voor arb. in de Continubedrij ven: VARA-Kleinorkest o.l.v. P. Duchant, gramofoonplaten, J. Lemaire, voordracht en het VARA-tooneel o.l.v. W. van Cappellen. 12.—2.„De Notenkrakers" o.l.v. D. Win3 en gramofoonplaten. 2.15 Gramofoonplaten. 2 50 Causerie door M. Haas. 3.10 VARA- Mando ine-orkest o.l.v. J. B. Kok en gramo foonplaten. 3.50 Beoefening der huismuziek 0.1.v. P. Tiggers. 4.30 B. Groeneveld: Het 6peeltroepwerk van de AJC. 4.50 VARA- Kinderkoor „De Krekeltjes" o.l v. L. Hui sdier m. m. v. J. Kickhefer, piano en gramo foonplaten. 5 40 Boekbespreking A. M. de Jong. 6.De Notenkrakers o.l.v. D. Wins en gramofoonplaten. 7.— V.R.O. 8.De Dorpsbarbier. 8.15 VARA-Kleinorkest o.l.v p. Duchant. 9.„Het onge uk in den nacht", hoorspel door het VARA-tooneel o 1. v. W. van Cappellen. 9.30 Orgelspel Joh. ijöng. 9.45 Toespraak A. de Vries en VARA- Varia. 10.„De Flierefluiters" o.l.v. H. de Groot m. m. v. E. Philipse, zang 10 30 Vaz Dias. 10.40 Vervolg „De Flierefluiters" 11.1512.Gramofoonplaten. Huizen, 1875 M. (Uitsluitend KRO). 8. p.15 en 10.— Gramofoonplaten. 11.30 Gods Halfuurtje. 12.15 Sextetconcert. 2.Voor de jeugd. 2 30 Kinderuur. 4.HIRO. 5. Orkestconcert. 5.30 Esperanto-nieuws. 5.45 Orkestconcert. 6.20 Weekoverzicht. 6.40 Or kestconcert. 7.05 Kath. R.V.U. 7.45 Sport praatje. 8.— Sch agermuziek. 9.Voor dracht. 9.15 Schlagermuziek. 11.12. Gramofoonplaten. Daventry, 1554 M. 10.35 Morgenwijding 10.50 Tijdsein, berichten. 1105 Lezing. 12.20 Northern Studio-orkest. 1.05 Orgel spel R. New. 1.502 50 Commodore Grana orkest o.l.v. J. Muscant. 3.50 BBC-orkest o.l.v. J. Lewis m. ni. v. T Pickering, tenor, 5 05 Orge.spel R. Foort. 5.35 Kinderuur 6 20 Berichten. 6.50 Voetbalnieuws. 7.05 Walsh Intermezzo. 7.25 Lezing. 7.50 Gra mofoonplaten. 8.20 „I sketch your world", revue van John Watt, m. m. v solisten, koor en orkest. 9.20 Berichten en lezing. 10.10 Tweede acte van „The Mikado", operette van Sullivan. Leiding: Godfiey. 11.3512.20 Dansmuziek door Bert Ambrose en zijn Band Parfijs „Radio-Paris", 1724 M. 8.05 Gra mofoonplaten. 9.20 Concert. 12.20 Concert door het Omroeporkest. 3.50 Vervolg concert. 5.05 Orkestconcert 9.50 Gramofoonplaten Kalaundbffrg, 1153 M. 11.201.20 Con cert uit het Be levue-Strandhotel. 1.502.20 Gramofoonplaten. 'T503 50 Concert uit Rest. „Wivex". 4.204.50 Lindquist's Har monica-orkest. 7.2C Marschen en walsen door het Omroeporkest o.l.v. Gröndahl. 8.20 Radio-tooneel. f .40 Vioolsoli door C. Ander- Ben. 9.45 Omroeporkest o.l.v. L. Gröndahl 10.2011.35 Dansmuziek uit Rest. „Lod- berg". uangeriberg, 473 M. 6.25 Gramofoonpla ten. 11.20 Concert door werk'ooze musici o.l.v. G. Schuhmacher. 12.2C Concert o.l.v. Wolf. m. m. v. bariton en piano. 1.55 Gra mofoonplaten. 4.20 Operette-concert door or kest en solisten o.l v. Spitz. 7.20 Gevarieerd programma o.l.v. Neumann. 10.401120 Concert uit Müncher.. 11.1012.20 Gramo foonplaten (Jazzmuziek). Rome, 441 M. 8.05 Concert door het orkest van de Staatspolitie o.l.v. A. Marchesini In de pauze: Litteraire voordracht. 10.15 Ber. Brussel, 338 M. en 508 M. 338 M.: 12.20 Concert o.l.v. P. Moreau. 5.20 Dansmuziek uit St. Sauveur. 6.50 Gramofoonplaten. 8 20 Omroeporkest o.l.v. J Kumps m. m v J Briels, humorist. 10.20—11.20 Max Alexys' orkest. 508 M.: 12.20 Zie 338 M. 5 20 Om roeporkest o.l.v. J. Kumps. 6.35 Zang door V Gerlache. 6.50 Gramofoonplaten. 8 20 Omroeporkest m. m v. solisten o.l.v. K. Walpot. 905 Radiotooneel. 9.20 Vervolg concert. 10 30—11.20 Max Alexys' orkest. Zeesen, 1635 M. 7.20 Feestelijke opening van het Kerstfeest der Berlijnsche artisten 9.3511.20 Dansmuziek door Anton Go- ronzv en zijn orkest. van HERMAN ANTONSEN, Ze haalde de schouders op en begon ongeduldig in de kamer heen en weer te loopen. We vermorsen met die nuttelooze schermutselingen onzen kostbaren tijd. leder oogenblik kan ik moeten verdwij nen. Ik ben hier vanavond gekomen, omdat Rense, het zieke kind, naar me gevraagd had; en nu ik hier eenmaal in huis was, meende ik de ongezochte geborenheid om enkele papieren, die van het hoogste belang voor me zijn, in handen te krijgen, niet te mogen laten voorbijgaan. U ziet, ik spreek volko men ronduit en eerlijk. Ik ben hier binnengeslopen, om u van die papieren te beroovcn. Plotseling stond hij op en begon te glimlachen. Hij haalde een gele enve loppe uit zijn borstzak te voorschijn en bood die haar aan Hier zijn mijn vorderingen op Charles Derwent, zei hij. Als ik den in houd van deze enveloppe verloor, dan stond ik machteloos tegenover hem. Zoudt u die voor mij willen bewaren? Haar oogen begonnen te schitteren en er kwam een blos op haar wangen. Vertrouwt u me zoo volkomen? Zoo volkomen! Kan ik het helpen? Zonder uw tusschenkomst zou ik op DE HEER BLOKKER 25 JAAR ONDERWIJZER AAN GEMEENTE SCHOOL No. 4 (THANS VONDEL SCHOOL). Donderdag 1 Dec. was het 25 jaar geleden, dat de heer Blokker als onderwijzer in func tie trad aan Gemeenteschool No. 4 (tegen woordig Vondelschool) en het spreekt van zelf, dat die dag niet zoo maar voorbij mocht gaan. Toen dan ook de jubilaris 's morgens z'n lokaal binnen trad, werd hij al dadelijk verrast door een eenvoudige, smaakvolle ver siering, die de kinderen daar hadden aange bracht. Om 11 uur werd de heer Blokker door één der collega's het gymnastieklokaal bin nengeleid, waar zich de kinderen van de drie hoogste klassen hadden opgesteld. Nadat het Hoofd der school, de heer Lutterot, een kort welkomstwoord had gesproken, nam aller eerst de burgemeester het woord, die er aan herinnerde, dat de heer Blokker niet z'n ge- heelen diensttijd in Alkmaar heeft doorge bracht. In Koedijk was hij eerst eenige jaren werkzaam. Toch is Alkmaar de eerste plaats, die beslag op hem legde, want hier heeft de heer Blokker z'n eerste tijdelijke betrekking vervuld. Het wil heel wat zeggen 25 jaar dag aan dag naar school te gaan en men moet dan oppassen, dat het werk geen sleur wordt. Daarom is 'n onderbreking als de dag van vandaag wel eens goed. Spreker dankte den jubilaris voor z'n 25-jarigen arbeid in dienst van het lager onderwijs in deze ge meente en het deed hem zoo'n genoegen, dat hij ook mevr. Blokker in dit jubileum kon be trekken. Spreker stelt zich toch voor, dat het wel eens gebeurd zal zijn, dat de heer Blokket ontmoedigd van z'n werk huiswaarts keerde en hij twijfelt er niet aan, of de jubilaris zal bij mevrouw den steun en de troost hebben gevonden, die hem weer met nieuwen moed deden voortgaan. Ook tot mevrouw Blok ker richt spreker daarom een woord van dank Het deed spr. bovendien genoegen, dat hij den heer Blokker kan complimenteeren in dit nieu we, fraaie gebouw. Spr. brengt dan in herin nering, dat de heer Blokker ook 25 jaar het aardige schoolfeest naar Schoorl heeft mee gemaakt, het is ook de jubilaris, en hierbij richt spreker zich speciaal tot de kinderen, die telkens weer en dit jaar voor den 25ster. k<_er den Spaanschen gezant weet over te halen, den goeden Sint naar Alkmaar uit te noodigen, om hier een prettig Sinterklaas feest met de kinderen te vieren. Spreker ein digde met nogmaals z'n dank uit te spreken en hij meent dien dank niet beter te kunnen vertolken, dan door den jubilaris namens het femeentebestuur een fraaie medaille aan te ieden. Nadat ook de heer Rahder, inspecteur in de inspectie Alkmaar, namens het Rijksschool- toezicht, de heer Kerdel namens de commis sie van toezicht op het L. O. en de heer Rade maker namens de oudercommissie den heer Blokker in enkele welgekozen woorden voor z'n 25-jarigen toegewijden arbeid bij het lager onderwijs hadden bedankt, nam de heer Lutterot, hoofd der Vondelschool, het woord, die ervan gewaagde, dat hij steeds met den jubilaris collegiaal heeft samengewerkt. In de beste families komt wel eens wai voor, maar nooit is de harmonie door den heer Blokker ernstig verstoord geworden, steeds wist men weer tot een vreedzame oplossing te komen. Spreker dankte voor die samen werking en hij biedt den jubilaris, die een groot natuurvriend is, namens het personeel een boekwerk aan met schetsen uit de natuur Een der meisjes trad nu naar voren, om een aardigen wensch uit te spreken, die den heer Blokker keurig gecalligrafeerd werd over handigd, terwijl een andere leerlinge namens de leerlingen van den jubilaris een cactus huisje aanbood met het verzoek dit een plaatsje te geven in het klasselokaal. Vervol gens zongen afwisselend alle kinderen en een meisjeskoortjes eenige aardige, vroolijke lie deren. De heer Langhorst en mej. Helleman slaagden er uitmuntend in, de zang in het o-oede spoor te houden. Op verzoek van den heer Blokker werd een der liederen nog eens gezongen. De jubilaris had telkens de rij der speeches even onderbroken om in eenige luimi ge woorden te danken. Hoewel de Nederland sche taal 75000 woorden telt, viel het hem toch moeilijk onder den indruk als hij was van deze verrassende hulde, het juiste woord te vinden. Het bleek ten slotte, dat de heer Blokker z'n overredingskracht niet alleen bij den Spaanschen gezant, maar ook bij andere per sonen, in de zaal aanwezig, had aangewend, want aan de kinderen werd meegedeeld, dat het oogenblik in de gevangenis zitten. Ieder oogenblik van mijn vrijheid heb ik aan uw welwillendheid te danken. Maar ik zou toch niet graag hebben, dat u zoudt denken, dat ik alleen per soonlijke redenen heb om aldus te han delen. Dan zoudt u verkeerd over me oordeelen. Ik zou in iedere omstandig heid mijn leven en welzijn aan u dur ven toevertrouwen. De ongewone warmte in zijn stem joeg haar het bloed naar de wangen en ze wendde onwillekeurig het hoofd van hem af. Ik moet zeggen, dat u me wel bij zonder hoog acht, mompelde ze zacht jes. Hij begon te lachen, om de dreigende spanning te breken. Nu ik, naar ik hoop, mijzelf van uw goedwillendheid verzekerd heb. mag ik nu soms vragen om eenigen uitleg? U kunt u immers gemakkelijk voorstellen, hoe brandend nieuwsgierig ik ben naar de beweegredenen van uw gedrag. Ze vouwde de enveloppe dubbel en stak die tusschen haar japon, waarna ze weer op den rand van het ledikant ging zitten. Het was dwaasheid van me om die ge heimzinnigheid zoo lang vol te houden, te meer, omdat ik van het eerste oogenblik, dat ik u aan het station zag, reeds besloten was, dat u mijn bondgenoot moest worden. Maar ik ben door ondervinding voorzichtig gewor den en wilde daarom, dat u uzelf eerst zoudt bekend maken. U moet het mij niet kwalijk nemen, als ik ooit eenigen twijfel aan U mocht gekoesterd hebben ze 's middags vrij hadden en niemand trok daarbij een zuur gezicht Dat waren de vragen, die aangekondigd werden als het onderwerp, waarover de heer L. A. Constandse uit Den Haag zou spreken voor de vrijdenkersvereeniging De Dage raad, gisteravond in de dancing van de Har monie. De belangstelling was heel wat groo- ter dan gewoonlijk, het aangekondigde on derwerp staal blijkbaar in veler belangstel ling. De zaal was behoorlijk bezet. De heer A. V e r n e e sprak een kort wel komstwoord tot de aanwezigen, zijn voldoe ning uitsprekend over het talrijke bezoek, waarin hij belangstelling voor het werk van De Dageraad zag. Van de zijde der spiritis- tenvereeniging Harmonia was een afwijzend antwoord ingekomen op de uitnoodiging toi debat. Zij achtte hare beginselen te hoog om er over te debatteeren. Spr. noemde dit een nogal goedkoop argument en zei, van enkele leden van Harmonia gehoord te hebben, dat zij wel graag zouden hebben gezien dat in het openbaar van gedachten werd gewisseld over de beginselen van het spiritisme. Spr. geloofde dan ook, dat het bestuur $ijn beslis sing had genomen zonder ruggespraak met de leden. Als de spiritisten werkelijk begin selvast waren, had een debatavond voor hen misschien aangename gevolgen kunnen heb ben. Vervolgens ontkende spr. de juistheid van een verslag in het orgaan der spiritisten over een seance met het pas ontdekte medium Leijs, waarin de naam van den heer Hoving, den voorzitter van De Dageraad, was ge noemd. Hierop kwam de heer Constandse aan het woord, die begon met vast te stellen, dat het vraag stuk van den dood de menschen reeds veie eeuwen bezig houdt. De Grieken zagen den dood niet als iets afschrikwekkends, vele wijsgeeren zagen er een verlossing in. Deze gedachte bleef vele eeuwen lang voortleven Men nam aan, dat de dooden vertoefden in de Hades (onderwereld) en zouden opstaan op den dag des oordeels. Aan het bijbelboek Genesis ontleende spr de meening, dat de dood het einde is („Tot stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeeren") en in het boek Prediker vond spr. eveneens een gezegde van eenzelfde strekking, terwijl het Nieuwe Testament geen enkele aanwij zing geeft voor een leven na den dood en spr. stelde vast, dat zelfs de roomschen niet absoluut vasthouden aan een hel onder de aarde. Zij geven toe, evenals vele anderen, dat men dit zinnebeeldig moet opvatten Daartegenover staan natuurlijk ook velen, die er wèl aan gelooven, maar ook wordt op zuiver geloofsgronden het voortleven van den mensch ontkend, omdat anders immers de mensch zou zijn evenals God, dien zij als onsterfelijk aannemen. Spr. ontkende de juistheid van de zooge naamde voorteekenen, die God zou geven als waarschuwing om zich te beteren en ook aanvaardde hij niet, dat God de oorzaak zou zijn van alles wat den mensch overkomt, het zij goed of kwaad. Spr. schreef dit toe aan zeer natuurlijke oorzaken. Als de meening der geloovigen juist was, zouden zij eigen lijk God tot hun ondergeschikte maken, die moest doen wat zij zelf het beste achten, zij zoudn dan de grootst mogelijke egoïsten ziin. Dit egoïsme leidt hen er toe, eeuwig te willen voortleven, terwijl wij al tevreden zijn met op aarde gelukkig te zijn. De spiritisten zijn al even erge egoïsten, meende spr. Zij erkennen wel het begin van den mensch (de geboorte), maar ontkennen dat er een einde aan komt, en dit nu maakt het stelsel van een eeuwige ziel tot een on juistheid. Spr. meende, dat het leven zonder den dood absoluut waardeloos zou zijn en alle spanning zou missen, omdat men geen doel zou kunnen stellen dat men zou willen trachten te verwezenlijken. Als men nooit zou doodgaan, zou het verlies van een jaar voor de verwezenlijking van 'n gesteld doel geen bezwaar zijn; terwijl men zich nu in spant om iets te bereiken, zou men dan laks worden. De reden waarom ieder aan het leven is gehecht, vindt zijn oorzaak in de wetenschap van het einde, en daarom willen de spiritis ten en de ge'oovigen eeuwig voortleven. Juist zij, die het verlies van een familielid niet te boven kunnen komen als gevolg van het steeds leven in een klein kringetje, zijn het meest vatbaar voor het spiritisme. Heeft Ik verbied u zoo iets totaal onnoodigs te zeggen Ik moet kort in mijn uitleg zijn, vervolg de ze glimlachend. Ik kan u alleen het aller voornaamste vertellen.fVooreerst dan ben ik de dochter van wijlen lord Calcroft. Hij knikte toestemmend. De baronie is nog uit de dertiende eeuw... dat moet ik u er even bij vertellen om te verklaren, hoe familietrots en gebrek aan geld de oorzaak konden worden van mijns vaders ondergang. Kunt u zich den toestand voorstellen? Een baron met zulk een familie traditie, en die op het punt stond failliet te gaan? Ik moet bovendien verklaren, dat wat mijn vader deed, door hem gedaan werd met de beste bedoelingen en om voor het toe komstig geslacht het vaderlijk erfgoed te red den Mijn vader begon te speculeeren, heele- maal in den geest van den tijd, en het oneluk wilde, dat hij in de handen van een schurk viel. Vader was een verstandig man en een, die zijn wereld kende. Hij koesterde geen onvervulbare verlangens. Hij speculeerde niet te gewaagd om ineens rijk te zijn. Hij deed het voorzichtig en hoopte zoo genoeg bij elkaar te kunnen krijgen, om de hypothe ken te kunen aflossen, die op de landerijen rustten. Maar voor zulk een onderneming is natuurlijk noodig, dat men verstand heeft van de geldmarkt. Mijn vader zocht zich iemand, dien hij meende te kunnen vertrou wen, en vond Charles Derwent! Ze bleef plotseling in haar heen en weer loopen steken en klemde de handen achter haar rug ineen. Als vader een eerlijk man getroffen had dan zouden zijn plannen goed uitgekomen zijn. Het is onzin, om te beweren dat er geen soliede ondernemingen te vinden zijn, die een men daarentegen idealen inzake het verbete ren van sociale zaken en dergelijke, dan voelt men dat gemis van een familielid heel wat minder erg. Ter illustratie wees spr. op sta tistieken in Duitschland en hij concludeerde, dat iemand die bereid is te berusten geen idealen heeft. En dit kan smadelijke gevol gen hebben, vooral in oorlogstijd, als men tot de moeders zegt: „troost u, want uw zo nen leven", om haar daardoor bereidwillig de jongens ten oorlog te doen gaan. Spr. citeerde Conan Dovle, die zich de vraag ste'de „Waar zijn de dooden geble ven?" inplaats van zich in te spannen om mee te werken aan het voorkomen van oor logen in de toekomst. Meerdere geschriften uit spiritistische kringen werden door spr. aangehaald, waar uit hij concludeerde, dat angst voor den dood eigenlijk de eenige oorzaak is voor het ge loof aan onsterfelijkheid. Bovendien is het spiritisme grof en plat materialisme. De spiritisten ziin zóó vervuld van hun egoïsme, dat zij de dooden, die vol gens hen toch opgaan naar een hooger leven, niet met rust kunnen laten. Zij zien op hun seances de dooden en krijgen er zelfs wel eens een kla-o van, en dus erkennen zij dat de geest stof is. Anders zouden zij dien ook niet kunnen fotografeeren. De spiritist heeft geen oog voor de zuivere rede, maar slechts voor sensatie: hij wil een vaas b.v. op en neer laten gaan, enz., en daarop meent hij zijn levens- en wereldbe schouwing te kunnen baseeren. Een gewoon mensch bpeft daarvoor noodig wijsbegeerte enzoovoort. Dat geesten zouden eten en drinken en ook zouden root-en. is geschreven in een door E'iza van Ca'ker vertaa'de brochure, en spi ritisten vertellen zelfs, dat geesten ook wo nen in huizen. Spr. concludeerde, dat dit banaal is en dat men dat ook kan waarne men in ve'e seances, waar men geesten vra gen stelt, die bewiizen, dat de spiritisten voortdurend met zich zelf bezig zijn en d* dooden willen exn'oiteeren voor eigen belan gen. Dit komt niet voor bij door hen mate rialisten genoemden. Voorts noemde spr. de erotiek een onder grond voor het spiritisme, waarvoor hij a'3 bewüs verschi"ende uitlatingen van erkende spiritisten aanhaa'de (b.v. Swedenborg). Vele menschen zijn speciaal geschikt voor medium, a's zij onder invloed staan van hysterie, waarvoor de meerdere vatbaarheid voor hallucinaties en het scherner gehoor als symptomen werden gegeven. Spr. gaf hier van verschillende voorbee'den, waarmee hij trachtte aan te toonen. dat hvsterie een ab normalen toestand geeft. Hypnose bevordert dit nog. Dat de spiritisten in hun geschriften zeer vaak geleerden riteeren. zegt spr. niets, want dat ziet men bij elk geloof. Dat b v een pro fessor Keesom r.-k. is. wil toch niet zeggen dat hij roomsch werd door zijn geleerdheid? Deze toch zegt niets van een bepaald ge loof. dat door dm geleerde naast zijn „vak" wo'-dt „beoefend". Tegenover het aanhalen van ge'eerden als ^""'iis voor be* spiritisme, kan men vra gen: Wat zeggen de moderne wijsbegeerte en zielkunde er van? Zji zijn zuiver monistisch en ontkennen het dualisme. Wat is de verhouding tusschen stof en geest? Geest is een onstoffelijk iets, een as sociatie van gewaarwordingen, voorafge gaan door een stoffelijk proces. Spr. gaf hiervan voorbeelden. A'le praat over gedach- tenstof, die geest zou ziin, is onzin. Geest en stof ziin wel onderscheiden, maar ongeschei den. zij gaan altiid samen, zooals bewustzijn en lichaam bij e'kaar behooren. Daarom is de dood van bet lichaam ook de dood van den geest. Dood is bewusteloosheid, een droome- looze slaap, waaruit wij nooit ontwaken. Hij heeft voor ons niets afschrikwekkends, om dat hij voor ons niet anders is dan volstrekte rust. Persoonlijk gaan wij onder, alleen de stof leeft voort in andere vormen. De geest gaat eveneens te gronde, wij kunnen hem alleen overdragen op anderen Dat is dan, weten schappelijk verklaard, het eenige wat er overblijft van onsterfeli'kheid. De spiritisten beweren, dat de geest na het overlijden van het stoffelijke lichaam een astraal lichaam krijgt en zij spreken van ge materialiseerde geesten, gekleed en wel. Hoe dit kan, hebben zij nog rooit verklaard. Anderen zeggen, dat het astraal lichaam reeds in het stoffelijk lichaam is en dit verlaat bij het overlijden van het stoffelijk lichaam. Ook dit is nog nooit verklaard, nog nimmer heeft men de aanwezigheid van een astraal lichaam in het stoffelijke dito waargenomen, zelfs niet met de besie microscopen. A.ls dat astraal lichaam zoo fijn en teer is als men wil doen gelooven, hoe kan een tien of vijftien procent dividend uitkeeren Maar vader viel in handen van Derwent en daarmee was zijn lot al gauw beslist. E>e eerste van de zoogenaamd solide fir ma's, waar vader geld ingestoken had, die begon te wankelen, was Devereux, vervolgde ze verontwaardigd en het deed haar goed te zien, dat hij op het hooren van dien naam zijn lippen vast opeenperste. De eerste be richten over de onsoliditeit der firma werden toegeschreven aan verduisteringen door een der bedienden. U kunt u voorstellen, hoe kwa lijk gezind mijn vader tegen dien k'erk was en hoe ik in zijn gevoelens dee'de. Ik ging met hem mee naar de terechtzittingen. Het was indrukwekkend voor me. We zaten daar te luisteren, zonder dat iemand vermoedde, hoezeer wij bij de zaak betrokken waren. Maar toen het vonnis geveld was, zei ik da delijk tegen mijn vader, dat die klerk volko men onschuldig moest zijn. Ik had uw ge zicht trek voor trek bestudeerd, toen u in de beklaagdenbank stond en mijn vrouwelijk gevoel gaf me de zekerheid van uw onschuld Maar vader lachte me er om uit en u moest naar de gevangenis.... en dat is de reden, waarom uw gezicht me zóó levendig is bij gebleven, dat ik u dadelijk herkende, toen ik u terugzag op het Paddington station. Ze ging weer zitten en keek hem aan met brandende oogen. Hij bleef als vastgenageld aan zijn stoel zitten en wachtte, wat er ver der komen zou. Laat ik terloops mijn gedrag tegenover u uitleggen. Ik kwam van Marlow, waar ik een buitentje heb, en natuurlijk trok de on gewone drukte op het station mijn aandacht Uit de bemerkingen van het publiek begreep geest met zoo'n lichaam dan kloppen door een muur gaan enz En de kleeding dan van dat astrale lichaam? Is die ook astraal? 't Is niet anders dan fantasie, hallucinatie, zei spr. Ais er geesten zijn, zouden die toch nooit kunnen kloppen of in een medium kunnen kruipen. De voorspellingen door een medium, toe geschreven aan geesten, werden door spr. af gewezen, want, zei hij, deze geesten zijn toch slechts afkomstig van gewone menschen. Het is net als in de middeleeuwen, toen men ook ais verklaring voor allerlei dingen (ziekte, bliksem enz.) de werking van ten geest aan nam. Men deed beter eenvoudig te zeggen: wij kunnen het niet verklaren. Door een geest de schuld te geven verklaart men niets. Het is geen schande de oorzaak voor verschillende dingen niet te weten maar wel is het verkeerd die oorzaak dan aan geesten toe te schrijven. Men dient te vorschen tot dat men de juiste oorzaak heeft gevonden. Na een korte pauze vervolgende, zei de heer Constandse, dat de spiritisten een ver klaring gevende voor sommige dingen deze verklaring een wetenschap noemen, maar. zei spr., de proef moet genomen kunnen worden of die verklaring voor alle gevallen geldt en geldend blijft voor en aleer van een weten schap sprake kan zijn. Zoo is helderziendheid geen wetenschap, want ten helderziende zal zich niet wagen aan weervoorspellingen aan voorspelling van uitslagen van harddrave rijen enz. Waren geesten te fotografeeren dan zou een gewone fotograaf ze we! eens voor de lens krijgen. Dat dit niet het geval is. bewijst dat men hier niet met een wetenschap heeft te doen. Vele mediums noemde spr., die bij zuivere controle bedriegers bleken te zijn. Spr. had vele geheimzinnigheden, die tientallen van jaren aan geesien waren toegeschreven, zien nadoen door goochelaars, waaruit z-i. duide lijk blijkt, dat het slechts handigheidjes en trucs waren. Zoo is het ook met teiepatie, handlijnkunde, enz., die berusten op scherp waarnemen en tasten door de beoefenaren. Spr. ging op een en ander uitvoerig in. Routine in deze zaken brengt vermaardheid. Menschenkennis en suggestie zijn een on misbare voorwaarde voor het welslagen van dergelijke seances, waarbij de slachtoffers zelve tal van bijzonderheden verteilen alleen als gevolg van het feit dat zij reeds bij voor baat zijn overtuigd van het bestaan der teie patie. helderziendheid, enz., hoewel deze slechts berusten op techniek en ervaring, zoeken en tasten. Wel erkende spr. het be staan van de spontale te.epatie. welke een gevolg is van het langdurig omgaan mei een bepaalden persoon zóó innig, dat men de zelfde gedachten heeft over alle mogelijke vraagstukken. Ten aanzien van wat men als feiten aan geeft van wat mediums zouden hebben ge daan. moet men zeer wantrouwend ziin. Honderden mediums zijn in den loop der jaren ontmaskerd, m-esta! door gooche'aars, die immers de trucs kennen, en de instru menten zijn aangetoond, die door spiritisten werden gebruikt bij hun seances. Geesten- foto's zijn valsch, er zijn tal van manieren om ze te maken. Spr haalde een geval aan van dergelijke vervalsrhing ix Leeuwarden. Men schen van wetenschap zijn herhaaldelijk de dupe geworden van allerlei trucs van spiri tisten. Onder aanhangers van het spiritisme worden deze geleidelijk bekend, en zelfs mr. van Rossum, d;e nog altijd spiritist is. gaf toe, dat vele dingen aan geesten toegeschre ven menschenwerk bleken. Spr. gaf voor verschalende „feiten" een verklaring, die aantoonde dat het mensche- lijk vernuft tot zeer veel dingen in staat is d e wij, zelfs al weten wi' hoe zii gebeuren. n;/,t kunnen nadoen. E'e^rieche en magnetische krachten worden in het werk gesteld, en massasuggestie fantasie enz Het schrijven, teekenen enz door een medium op een seance is siechts het werk van levende menschen en ei gebeurt niets indien men niet reeds bij voorbaat gelooft aan het bestaan van mediumwerk Dat de mediums zeggen, dat zij slechts het werk van anderen geven, is kleineerend voor hen zelf. In droomtoestand vervalt elke controle over het bewustzijn en heeït het onderbewust zijn vrij spel. In dien toestand ziet men vaak iets wat men jaren geleden heeft gezien of ondervonden. Een kunstmatige droomtoe stand is zeer goed mogelijk bij vele men schen en in dien toestand laat de hypnotiseur hen allerlei dingen doen, die met de werke lijkheid niets gemeen hebben En dan noemt men hen mediums. Spr. gaf frappante staaltjes van beirog met zoogenaamd langs med'amieken weg ik het gebeurde. Ik keek in uw coupé en zag Percy Derwent dood liggen. Ik had lem in de Vereenigde Staten leeren kennen én be schouwde hem als een nietsnutter en een dwaas. Ik zag al heel gauw, dat u de ro! van Percy op u genomen had. Ik begreep ei niets van; ik wist niet wat te denken. Een kwartier lang liep ik het perron op en neer om na te denken, wat ik doen zou. Toen, door een onberedeneerd gevoel gedreven, ging ik naar u toe en handelde, zooals ik toen deed. Eerst daarna kwam de gedachte bij me op, dat u misschien een bondgenoot voor me zoudt kunnen zijn. Hij zei nog steeds geen woord. Wat nu Charles Derwent en mijn Va der betreft, u kunt u gemakkelijk genoeg voorstellen, hoe de zaak verder afliep De eene likwidatie volgde op de andere. Zelfs toen hadden we er nog geen gedachte op, dat het geld in Derwent's zak terecht kwam Wettelijk hadden we geen vat op hem om zijn nadeelige adviezen. Ik zal maar niet verder in bijzonderheden afdalen. Er kwam een dag dat Vader tot de ontdekking kwam, dat hij straatarm was. We gingen naar Egypte en daar stierf hij aan hartverlam ming Ja, ik herinner me, dat men hem dood op zijn bed gevonden heeft in het Shepherds Hotel, zei Thornton meewa rig. Hij wist niet goed wat hij tegen haar zeggen moest en meende, dat het wel het beste zou zijn, af te wachten, tot ze wat gekalmeerd was en dan te trachten haar gedachten wat af te lei den. fWordt vervolgd).

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1932 | | pagina 5