Alkmaarsche Courant.
tBUwwlaitd
Ruwe handen
£uchtuaact
dendert vier w dertigste leergang.
DONDERDAG 5 JANUARI.
Brieven uit Berlijn
Doos 30 en 60ct.
No. 4
1933
(Van onzen correspondent).
Het is vrijwel doelloos, in het nieuwe jaar
terug te blikken op alle sombere gebeurte
nissen, die in de afgeloopen twaalf maanaen
de stemming ongunstig beïnvloed hfwen.
Herinneren we als briefschrijver uit Uuitscn-
land liever aan dingen, die tot v,roo,1) J1
tot bewondering, tot hoopvol te^houwaï
van de toekomst stemmen. En heuse p
gebied heeft Duitschland m 1932 voldoende
Plaats tat verkeers-
wezen op de aarde, en op de golven en boven
We denken hier aan den jongen Duitschen
vlietrer Wolfgang von Gronau, die na de
nood ine trajectvluchten het in 1932 klaar ge-
eoeeld heeft met een watervliegtuig rondom
üe aarde te vliegen, niet om snelheidsrecords
te breken, maar om aan te toonen, dat de
thans voldoende bekend geworden noorde
lijke route na de gewenschte technische voor
bereiding een regelmatigen vliegdienst
.round the world" inderdaad mogelijk is.
Een sympathieke jonge man, deze Von
Gronau. Wij hebben herhaaldelijk voor
drachten van hem gehoord en ook gelegen
heid gehad, persoonlijk kennis met hem te
maken. Wij Nederlanders hebben vooral
reden, hem dankbaar te zijn, omdat hij bij al
zijn lezingen goedmaakt, wat een groot deel
der Duitsche pers tot nu toe bedorven had.
Von Gronau vertelt n.1. overal, dat hij op
zijn wereldvlucht, waarbij hij ook Sumatra
aandeed, gelegenheid gehad heeft den vlieg
dienst Amsterdam—Ned Indië van nabij te
keren kennen, en dat hij diepe bewondering
koestert voor dit glansstukje van vliegerij
over groote afstanden, dat hem voor het ge-
heele internationale vliegwezen voorbeeldig
voorkomt.
Het is aan te nemen, dat dr. Eckener, de
beroemde commandant van het luchtschip
„Graf Zeppelin", die juist gisteren naar Ned.
Indië vertrokken is, diezelfde bewondering
voor onzen Indisehen vliegdienst zal toonen.
Wij zullen hem onzerzijds in Indië zeker be
vestigen, dat wij hem bijzonder hoogachten
als de kranige luchtschipper, die niet alleen
zelf een „round the world tour achter zich
heeft maar bij tallooze vluchten de bruik
baarheid van het starre luchtschip overtui
gend heeft aangetoond. De tegenwoordige, in
1932 ingevoerde vaste Zeppelin-dienst tus-
schen Duitschland en Zuid-Amerika heeft in
derdaad de mogelijkheid geopend vaste
plannen te maken voor een soortgelijken
dienst tusschen Amsterdam en Batavia, die
dan in hoofdzaak postdienst is en 's nachts
stilligt, een zware concurrentie zou be-
teekenen.
Niet minder groot was voer Duitschland
in het afgeloopen jaar het succes van de
grootste vliegtuigen ter wereld, Junker's
„G 38" als land-, en ,.Do X" als water
vliegtuig. De „G 38" doet nu reeds maanden
lang regelmatig dienst op het traject Berlijn-
'Amsterdam-Londen, de „Do. X" maakte een
zeer geslaagde wereldreis en toonde zich o.a.
ook in de Amsterdamsche haven.
Maar ook de koopvaardijvloot heeft nog
altijd reden om trotsch te zijn. Wellicht zul
len in 1933 en 1934 nog grooter en nog snel
ler oceaanreuzen onder Fransche. Engelsche,
Italiaansche of Amerikaansche vlag het
„blauwe lint" van den oceaan aan hun mast
mogen hijschen Voorloopig bezitten Duitsch-
land's „Bremen" en „Europa" nog dit voor
recht". En deze kranige 50,000 tonners zijn
er in 1932 zelfs in geslaagd hun eigen records
nog te breken!
De Duitsche auto-renner Rudolf Carracio-
la is nog altijd de snelste ter wereld. En nu
is sinds een dag of tien een Duitsche trein
er in geslaagd, het wereldrecord te slaan, de
„vliegende Hamburger", die in 21/* uur van
'Berlijn naar Hamburg raast en daarbij een
maximum-snelheid van 165 K.M. per uur ont
wikkelt. Deze snelle wagen, die eigenlijk niet
anders dan een 42 M. lange motor-tram is,
door twee Maybach benzine-motoren van te
zamen 820 P.K. voortgedreven, beteekent een
revolutie op treingebied. Ofschoon ook de
door stoom gedreven treinen nog altijd hun
maximumsnelheden niet bereikt hebben en in
Duitschland in 1933 op versChdlende trajec
ten 120 tot 130 K.M. zullen gaan loopen. De
Duitsche Rijksspoorwegmaatschappij is, ge
zien de noodzakelijkheid om beter met auto
bus en vliegtuig te concurreeren op het denk
beeld gekomen, de lange, zware D-treinen m
de toekomst door veel vaker en veel sneller
rijdende enkele wagens volgens het systeem
van dezen „vliegenden Hamburger te ver
vangen. En wie één der proefritten van dit
allernieuwste vervoermiddel meegemaakt
heeft, is inderdaad verrast over de geleide
lijke toename van een snelheid, die met vol
ledig comfort gepaard gaat.
Het is alweer Duitschland. dat ondanks
alle binnenlandsche misère ons dit staaltje
van ingenieurskunst aanbiedt. Den eenigen
goeden Zeppelin-dienst, den snelsten trein, de
snelste mailbooten ter wereld dat is een
record, dat ons buitenlanders stellig een diepe
bewondering ontlokt!
Hoe jammer is het, bij het afsluiten van een
jaar alweer te moeten constateeren, dat op
politiek, sociaal en scc'aal-economisch gebied
binnen Duitschland nog altijd een oneenig-
heid en een verwarring heerschen, die bijna
alle technische prestaties dreigen te verduis
teren. Erger dan ooit was in f932 deze poli
tieke oneenigheid. die het volk in verschillen
de elkaar als doodsvijanden bestrijdende
groepen splitst en een werkelijken wederop
bouw altijd weer weet te verhinderen.
Ondanks alles wrat zij doorgemaakt hebben
zijn de Duitschers politieke kinderen gebleven
Politiek beteekent voor hen geen ridderlijk
floretvechten, maar een onbehouwen om zich
heen slaan met knuppels en dorschvlegels
waarbij het op een of meer hatelijke persoon
lijke verdachtmakingen niet aankomt en de te
genstanders a priori een schurk en een lands
verrader gescholden mag worden.
Ook de stemming jegens „den buitenlander
is er in 1932 niet beter op geworden; en het
ziet er zelfs naar uit, alsof het nieuwe jaar
maatregelen tegen den zoogenaamden „lasti-
gen Auslander" met zich zal brengen, waar
van tal van uitwijzingen wel eens het gevolg
zouden kunnen zijn.
Kunst en literatuur zijn in Duitschland in
1932 op peil gebleven, zonder de wereld in-
tusschen, behalve dan op filmgebied, bijzon
dere verrassingen geboden te hebben. Het
schijnt, dat een werkelijk groote verrassing in
de filmtechniek, n.1. de geperfectioneerde plas
tische en gekleurde sprekende film, ons m
1933 door de Duitsche filmwereld zal worden
aangeboden.
Trouwens, op technisch gebied staat
Duitschland voor niets, en op de groote
auto-show, die Berlijn van 1123 Februari
gaat organiseeren, zal wel blijken, dat de
Duitsche „kleine auto" alle wereldrecords
op dit gebied geslagen heeft.
Hopen we, dat het in vele opzichten zoo
kranige Duitsche volk ook in andere richting
spoedig het niveau van vroeger heroverd zal
rebben. Het zal nog door zware jaren moeten
heenbijten. Maar daarin staat het waarachtig
niet alleen.
Besluiten we voor heden met een oprech
ten wensch voor den geduldigen lezer dezer
Berlijnsche Brieven, dat hem 1933 geluk moge
brengen voor zich en zijn gezin. Geluk, en
wat meer voorspoed dan waarmee men ons
de laatste jaren „verwend" heeft!
ROLAND.
DE HAAGSCHE „AUTOBANDIETEN".
Gistermorgen is te 's-Gravenhage nog een
jongeman aangehouden die behoorde tot het
troepje dat zien onledig hield met stroop
tochten in andermans auto's. Twee van deze
jongelieden zijn gistermorgen naar het Huis
van bewaring gebracht. Van het geheele
twintigtal zitten er nu 17 in het Huis van Be
waring, ter beschikking van de Justitie.
REEDERS TE 1JMUIDEN LOSSEN
ZELF.
Christelijke havenarbeiders vereeni
gen zich met de besluiten van de Fe
deratie.
!De correspondent van het H.bl. te Haar
lem meldt:
De havenarbeiders, betrokken bij de sta
king te IJmuiden en aangesloten bij den
Christelijken Bond, hebben het toch zoover
met hun bestuur weten te brengen, dat ook dit
bestuur gisteren de vergadering van de
IJmuider Federatie heeft bijgewoond.
Vóór het tot een stemming kwam over het
voorstel van het Federatiebestuur om de bin
nengekomen schepen te lossen, verliet het be-
stur van den Christelijken Bond de vergade
ring. De leden bleven echter, waaruit wel
blijkt, dat de leiding van dezen bond het
stuur volkomen kwijt is.
De vergadering besloot toen niet te lossen
en de staking ook te handhaven ten opzichte
van de voor 31 December uitgevaren schepen
De Chr. havenarbeiders gingen hiermede ac-
coord.
De zeelieden, aangesloten bij den Chr.
Bond, hebben zich tot nu toe aan de beslis
sing van hun eigen vergadering gehouden.
In antwoord op deze afwijzing van de ha
venarbeiders heeft de Reedersvereeniging gis
teravond zelf het werk ter hand genomen. De
reeders zijn om half acht begonnen met het
lossen van de twaalf treilers, die nu in de
haven liggen (inbegrepen dus de acht, die
Dinsdag zijn aangekomen). Het werk ging
natuurlijk niet zoo vlot als de havenarbeiders
het doen, maar het ging en dat was de hoofd
zaak.
Onder bescherming van de politie kon de
lossing der schepen ongehinderd geschieden
Ook het sorteeren in de vischhallen namen
de reeders zelf ter hand, wat het verwerken
van ongeveer 2000 manden visch beteekent
De vischhallen werden door een sterke oolitie
macht bewaakt. Niemand, die er niet hoorde
werd in de hallen toegelaten.
EEN OVERVAL TE ROTTERDAM.
Een vrouw ernstige mishandeld.
Gistermiddag omstreeks half vier werd ge
beid aan de woning van de familie Van der
Ven aan de Hooimarkt no. 4 te Rotterdam
De vrouw des huizes, die alleen thuis was,
de 58-jarige mevrouw v. d. Ven-Rietbergen,
deed open en zag twee haar onbekende man
nen staan, van wie de één een rol koperdraad
bij zich had en de ander een in krantenpapier
gewikkeld pakje onder den arm droeg. De
mannen vroegen, of zij op het dak de antenne
van de buren mochten rapereeren. Mevrouw
v. d. Ven zei, dat de mannen daarvoor de
toestemming van den huisheer moesten heb
ben. De mannen zeiden, dat zij die al waren
wezen vragen en zij noemden naam en adres
van dien huisheer. De vrouw heeft de man
nen daarop binnengelaten. Op het portaal
van de eerste verdieping heeft een van de
mannen haar opeens een slag op het hoofd
gegeven met het pak, dat hij onder den arm
had gedragen. De vrouw begon luidkeels om
hulp te schreeuwen en juist op dat oogenblik
kwam haar man thuis Deze heeft zijn kan
toor op de Nieuwe Haven en is anders op dat
uur nooit thuis. Hcevallig had hij gisteren
iets vergeten en dat kwam hij even halen. De
mannen kozen op zijn komst het hazenpad.
Het rolletje koperdraad en het pakje lieten
zij achter. In Het pak bleek een strijkijzer te
zitten. De mannen wisten te ontkomen.
ONBEWAAKTE OVERWEG.
Koopman bij Hekendorp gedood
Op den onbewaakten overweg bij Heken
dorp, werd, naar „De Tel." meldt, gistermor
gen door den sneltrein uit Gouda, die te on
geveer 9 uur te Woerden moet binnenkomen,
een personenauto aangereden, waarbij de in
zittende werd gedood.
Een 30-jarige handelaar te Langeruige-
weide was op weg met zijn auto en moest de
spoorlijn bij Hekendorp passeeren. Vermoede
lijk door dén mist heeft hij den sneltrein niet
gezien, waardoor zijn auto werd gegrepen en
dertig meter meegesleurd. De aufo kwam in
de sloot naast de spoorbaan terecht. Hoewel
spoedig hulp aanwezig was, bleek de bestuur
der reeds overleden,
VOOR DE DERDE MAAL
GEARRESTEERD.
De directeur van het Trustkantoor voor be
legging en administratie te 's-Gravenhage
die in het Huis van Bewaring aldaar zat op
gestoten, verdacht van frauae met kerkelijke
leeningen, is gistermiddag door het Haagsche
Gerechtshof vrijgelaten. Onmiddellijk daarna
is L. opnnieuw gearresteerd door de Haag
sche politie, verdacht van verduistering van
gelden, in verband met andere kerkelijke lee
ningen gepleegd.
In verband met deze arrestaties heeft de
advocaat van den verdachte, mr. E. D. Gold-
stein, zich telegrafisch tot den minister van
Justitie gewend, verzoekende om diens inter
ventie opdat voorkomen worde dat L., die
reeds eenige malen door het gerechtshof in
vrijheid is gesteld, telkens weer op last van
den officier van Justitie wordt in hechtenis
genomen.
SMOKKELARIJ.
Te Budel tien koeien in beslag
genomen.
Het smokkelen van vee aan de Belgische
grens neemt nog steeds toe. In den afgeloo
pen nacht hebben Duitsche commiezen weer
tien koeien in beslag kunnen nemen, welke
door smokkelaars van Budel uit over de Bel
gische grens gevoerd werden. De smokke
laars wisten te ontkomen.
Wapensmokkelaars veroordeeld.
De beide wapensmokkelaars W. Heutz uit
Sittard en J. Erdweg uit Heinsberg, die be
gin November van verleden jaar bij een po
ging om met een pantserauto 80 revolvers en
500 patronen over de Duitsche grens te
smokkelen, gearresteerd werden, zijn Dins
dag door de Düsseldorfsche rechtbank ieder
tot een paar en twee maanden hechtenis ver
oordeeld.
van
GESMOKKELDE MARGARINE.
De politie wist te Dieren een partij
3000 K.G. uit Duitschland gesmokkelde mar
garine in beslag te nemen. De Duitsche
smokkelaars wisten met een auto te ontko
men. Tegen den houder der opslagplaats,
waarin de margarine tijdelijk was opgesla
gen, is procesverbaal opgemaakt, wegens
overtreding der crisiszuivelwet.
SCHIETPARTIJ TE HEENVLIET.
De veldwachter te Heenvliet heeft een
alarmpistool in beslag genomen bij een auto
bestuurder uit Rockanje, die bekend heeft,
met dit pistool op Oudejaarsavond op een
paar jongedames te hebben geschoten. Ook
tevoren had hij al andere personen met het
pistool schrik aangejaagd.
DE WINKELSLUITINGSWET.
iDe openstelling van bloemenwinkels
op 1 Januari en dergelijke dagen en
het venten van bloemen.
Het Tweede Kamerlid Van den Bergh
heeft tot den minister van economische zaken
en arbeid de volgende schriftelijke vragen ge
richt:
1. Is uw excellentie van oordeel, dat, hoe
wel de winkelsluitingswet verkoop van bloe
men in bloemenwinkels op enkele Zondagen
toestaat (zoo o.a. op 1 Januari, indien die
dag op Zondag valt; zie art. 4 1ste lid, sub
b der wet) nochtans het venten met bloemen
op die dagen verboden is?
2. Is uw excellentie, bij bevestigende beant
woording van de eerste vraag niet van oor
deel, dat dit verbod uit een onwillekeurig
verzuim van den wetgever voortvloeit en in
ieder geval niet gewenscht is, daar toch de
wet terecht het algemeen beginsel huldigt,
dat vrijelijk met een bepaalde waar mag wor
den gevent op de uren, waarop die waar in
winkels mag worden verkocht?
3. Is uw excellentie dan niet tevens van
oordeel, dat wetswijziging op dit punt ge
wenscht is?
WATERSCHAP DE SCHIPBEEK.
In de Dinsdag te Markelo gehouden ver
gadering van het Vereenigd College van het
waterschap de Schipbeek is besloten, een te
gemoetkoming in natura te verkenen aan
door de overstrooming van de Schipbeek tij
dens den bouw van de Wipperstiiw getrof
fenen. De watergraaf deelde mee, dat het be
drag daarvoor tot een maximum van 3000
ter hand zal worden gesteld aan den com
missaris der koningin in Overijsel, die verder
voor de verdeeling zal zorgen.
In beginsel werd besloten, te zijner tijd
voor iedere nieuwe stuw in de Schipbeek een
stuwwachter aan te stellen.
GEZINSVERPLEGING VAN
VOOGDIJ-KIN DEREN.
Onoordeelkundig optreden ven de
politie te Eindhoven?
Het Tweede Kamerlid Drop heeft tot den
minister van justitie de volgende schriftelijke
vragen gericht:
I. Wil de minister doen onderzoeken:
a. of het waar is, dat op 24 December
door de politie te Eindhoven een jongen is
aangehouden, in verzekerde bewaring is ge
steld en teruggebracht naar het gezin te Zt-
venaar, waar hij krachtens rechterlijke be
slissing was uitbesteed;
b. of het waar is. dat de bedoelde jongen
meer dan een maand voor den bovengenoem
den daturri verlof had gevraagd om de Kerst
dagen bij zijn vader te Eindhoven, die op
grond van onmacht ontheffing van het ouder
lijk gezag had gevraagd, te mogen doorbren
gen, zonder daarop antwoord te ontvangen;
c. of het waar is, dat deze jongen in het
gezin waar hij gezinsverpleging moest ont
vangen, gedurende ongeveer 90 uren per
week in een bakkerij arbeid moest verrich
ten?
II. Indien het voorgaande bevestigend
moet worden beantwoord, is de minister dan
niet van oordeel, dat een uitbesteding als on
der c gememoreerd, afkeuring verdient en dat
het minst genomen van de politie te Eindho
ven onmenschkundg was dezen jongen gedu
rende de christelijke feestdagen niet in het ge
zin, waaruit hij afkomstig was, te laten?
SUBSIDIE VOOR WERKLOOZEN-
KASSEN.
De minister van binnenlandsche zaken
heeft bepaald, dat ten behoeve van de werk-
loozenkassen in bedrijfstakken, welke in bij
zondere mate door de crisis zijn geteisterd,
over 1933 een subsidie kan worden toegekend,
dat, voorzoover noodig, meer dan 100 pCt.
zal bedragen, doch behoudens voor enkele
roepen, niet boven 200 pCt. zal kunnen stij
gen. Voor de kassen van enkele groepen o.m.
houtbewerkers, landarbeiders, metaalbewer
kers, steen fabrieksarbeiders en textielarbei
ders kan een subsidie van ten hoogste 250
pCt. worden toegekend, onder bepaalde voor
waarden, als een verplicht lidmaatschap van
ten minste 52 weken, uitschakeling van het
lidmaatschap van personen boven 65 jaar en
doorbetaling van de contributie tijdens de
werkloosheid.
GEHUWDEN IN WERK
VERSCHAFFING.
Terwijl thans onder bepaalde voorwaar
den reeds kostgangers van 21 -jarigen leeftijd
tot de werkverschaffingen mogen worden toe
gelaten, kunnen tijdens hun werkloosheid ge
huwde personen eerst op 23-jarigen leeftijd
in de werkverschaffing geplaatst worden.
De minister van binnenlandsche zaken heeft
aan de organisaties, welke op verlaging van
dien leeftijd hebben aangedrongen, medege
deeld, dat in de toelatingsvoorwaarden van
gehuwden beneden 23-jarigen leeftijd geen
wijziging kan worden aangebracht, op
rond, dat huwen een vrijwillige daad is, en
e betrokken personen rekening moeten hou
den met de moeilijke tijden.
VERKEERSONGEVALLEN.
Drie personen gewond.
Op de brug aan de Oosterdoksluis bij de
Piet Heinkade te Amsterdam is gistermiddag
een auto geslipt, waardoor drie voetgangers
werden aangereden. Twee van hen werden
ernstig gewond naar het Binnengasthuis ge
bracht. De derde werd licht gewond en
werd naar zijn woning gebracht.
Auto geslipt en tegen boom gereden.
Een vrachtauto met vleesch geladen, ko
mende uit Borculo en rijdende in de richting-
Utrecht, is door onbekende oorzaak geslipt
en tegen een boom geslingerd. De chauffeur
werd aan de knie gewond, doch de naast
hem zittende A. Weller bekwam een sche
delbreuk. Het slachtoffer is in zorgwekken-
den toestand in het ziekenhuis te Lichtenberg
opgenomen. Men vreest voor zijn leven. De
auto is zwaar beschadigd en is voor nader
onderzoek in beslag genomen.
HET GEWEGERDE KIND EN DE
ONGEHUWDE MOEDER.
Men schrijft aan de N. R. Crt.:
Vrijdag j.1. omstreeks 3 uur n.m. heeft een
niet alledaagsche gebeurtenis plaats gehad
in den omtrek van het paleis van justitie te
Breda.
Een auto, bestuurd door mr. C. uit Ginne-
ken, reed naar een tegenover het paleis gele
gen café, waar twee meisjes een mandje bin
nendroegen, in hetwelk zich een jeugdige
wereldburger bleek te bevinden, die spoedig
in gezelschap van mr. C. door een mansper
soon werd overgebracht naar het paleis van
justitie.
Aldaar bleek men, naar wij hoorden, door
mr. C. zelf verwittigd te zijn van hetgeen
ging gebeuren en stond een marechaussee
voor het gerechtsgebouw opgesteld om den
drager van het kind den toegang te beletten
tot het parket van den officier van justitie.
Derhalve ging mr. C. die als advocaat
zeker toegang had tot het gerechtsgebouw
alleen naar binnen en het mandje met het
kleine kind, zorgvuldig geborgen onder war
me dekentjes, werd geplaatst aan de voeten
van den marechaussee, staande naast den
voorzitter van den Voogdijraad.
Vriendelijke menschen namen later het
mandje, met kind, mee naar den auto voor
het café, waar men hoopte, dat weldra auto,
met kind, weer te zamen zouden vertrekken.
Anders geschiedde echter, want mr. C. be
gaf zich naar een zijner vrienden, die tegen
over het gerechtsgebouw woont, en het kind
werd binnengebracht in een woning van
vriendelijke menschen en vervolgens voor
privé-rekening opgenomen in het r.k. zieken
huis St. Ignatius. Hier moest het echter na 2
uur weer vertrekken, toen men vernomen had,
dat het een protestantsch kind zou zijn, naar
men per telefoon mededeelde aan den kinder
vriend, voor wiens rekening het was opgeno
men. Gelukkig bleek de prot. vereeniging
Kinderzorg (N.-Br. en L.) bereid, voor dit
noodgeval, het kind voor korten tijd op te
nemen, voor privé-rekening van den kinder
vriend, zoodat het kind voor de eerste dagen
onderdak heeft gevonden.
Het schijnt hier te gaan om een principiëele
zaak, die de raadsman van de moeder, mr.
C„ wilde' uitgemaakt zien door de bevoegde
autoriteiten ten bate van de ongehuwde moe
der en het onechte kind.
De moeder moet nl. voor een paar weken
zijn bevallen in het r.-k. Gesticht Moederheil
te Ginneken. Zij werd aldaar verpleegd voor
rekening van het Burg. Armbestuur te Breda,
waar de moeder woonde.
Na het ontslag bleek, volgens medische
verklaring, de moeder nog niet in staat voor
zich en haar kind te zorgen en te werken, ter
wijl het Burg. Armbestuur van Breda en dat
van Ginneken van meening verschilden, wie
van hen beide moest betalen voor de verdere
verzorging van het kind en daarom gemaks
halve weigerden zulks te doen.
Mr. C. om raad gevraagd scheen
van meening te zijn, dat hier een noodgeval
was ontstaan, waarin de officier van justitie
bevoegd is tot ingrijpen, $loch zulks niet wil
de doen, omdat het een zaak van armenzorg
zou zijn.
Om nu door de hoogste autoriteiten te
zien uitgemaakt, wie hierin zijn wettelijke
verplichting niet nakomt hetzij het Burg.
Armbestuur van Breda, hetzij dat van Gin
neken, hetzij de officier van justitie waar
van intusschen telkens onechte kinderen de
dupe dreigen te worden, had mr. C. de auto
riteiten gewaarschuwd, dat hij een beslissing
zou uitlokken door het kind te doen deponee-
ren ten parkette bij den officier van justitie te
Breda, die in elk geval bevoegd is te helpen,
terwijl ook de minister 'an justitie door hem
van zijn plan werd verwittigd, naar wij ver
nemen.
Nu alle autoriteiten, zoo werd ons verder
medegedeeld, weigerden van hun bevoegd
heid, volgens de wet, gebruik te maken en ook
de officier van justitie het kind verwees naar
het ouderlijk huis der moeder, waar het kind
niet mocht komen en waartoe ook geen enkele
wetsbepaling verplicht, werd het kind voor
privé-rekening voor eenige dagen onderge
bracht, zoodat de principiëele beslissing van
den minister slechts verschoven is geworden.
Het moedertje zelf werd, na ha Sr ontslag
uit de r.k. inrichting Moederheil, op den dag
na Kerstmis, op de Ginnekensche Markt door
een nonnetje op de bus naar Breda gezet,
voorzien van een tweetal kaartjes, doch zon
der een cent op zak of dak boven haar hoofd.
Zij was echter Ginneken uit.
Om deze ongehuwde moeder als vele
andere in gelijke omstandigheden niet te
dwingen terug te keeren naar een minder
gunstig bekend staand iogementje te Breda,
om, door niet nader te noemen levenswijs, in
haar onderhoud te moeten voorzien, schijnt
mr. C. de zaak forsch te hebben aangepakt
om de autoriteiten tot nadenken te brengen
over hun optreden ten aanzien van de onge
huwde moeder en het onechte kind gedurende
den tijd, waarin een moeder in geen geval in
staat geacht kan worden voor zich en haaf
kind te zorgen.
Te Breda ziet men met eenige spanning cte
afwikkeling van de principiëele zaak teg^
moet. De autoriteiten, van het plan verwit
tigd, hebben den raadsman tot dank voor zijft
optreden in een openlijk aangekondigde prin
cipiëele zaak ten bate van de ongehuwde
moeder en het onechte kind, voor een verhoor
laten overbrengen naar het bureau van
politie en daar doen verblijven van omstreeks
5'A uur tot 3'A uur v.m. 31 Dec. '32, als
arrestant. Een ietwat eigenaardige belooning
BRAND
Café afgebrand.
Gisternacht is brand uitgebroken in het
café met woonhuis van den heer J Koster,
nabij Sluis 8 te Helmond Het geheele café
benevens inboedel zijn een prooi der vlam
men geworden. Oorzaak van den brand on
bekend.
KORTE BERICHTEN.
Te Haarlem is overleden, 81 jaren oud,
mr. W. C. Benthem Jutting, oud-raadsheer
in het Hoog Gerechtshof in Ned. Indië
SCHIPHOL IN 1932.
Ondanks het voortduren van de wereld
omvattende crisis in het economische leven,
kan de Amsterdamsche luchthaven op het zoo
juist afgeloopen jaar terugzien als een jaar,
waarin de ontwikkeling van de luchtvaart in
het algemeen en de luchthaven in het bijzon
der zich verder in gunstige richting voort
zette.
In 1932 nam hel passagiersvervoer toe van
14020 tot 18400 in resp 1931 en 1932 waar
onder zich resp. 3780 en 5530 transitopassa
giers bevonden.
Het percentage hetwelk het benutte iaad-
vermogen uitmaakt van het beschikbaai laad
vermogen steeg van 43^4 tot 50,5. De toe
neming van het aantal transitopassagiers is
hoofdzakelijk te boeken op de Scandinavian
Air-Express, de lijn Scandinavië—Amsterdam
Londen en of Parijs en terug.
Op de binnenlandsche luchtlijn Amsterdam
Twente v.v. onderhouden van 15 Juni tot
eind September werden 1103 passagiers ver
voerd.
De vervoerde hoeveelheid goederen daalde
in verband met de invoerbelemmeringen en
kwam van 1.270.000 K.G. in 1931 op 1.000.000
K.G. in 1932.
De laatste twee maanden werden de cijfers
van het goederenvervoer echtej weer beter
en bereikten zij een punt, hooger dan in de
overeenkomstige maanden van 1931.
Het postvervoer toonde een groote toe
neming. het bedroeg in totaal 128000 K.G.
tegen 121.400 K.G. in i931. Circa een vijfde
gedeelte van dit totale postvervoer komt op
rekening van de Indië Lijn.
Enkele diensten op internationale luchtlijnen
werden ingekrompen. Voor een deel ge
schiedde dit door het gebruik van grootere
vliegtuigen. Als gevolg ihervan daalde het
aantal op Schiphol aangekomen verkeersvlieg
tuigen van 7639 in 1931 tot 6775 in 1932.
Rechtstreeksche verbindingen, zonder over
stappen, bestonden met Rotterdam, Londen,
Antwerpen. Brussel, Parijs, Essen, Keulen,
Frankfurt, Mannheim, Bazel, Genève, Leipzig,
Hannover, Berlijn, Bremen, Hamburg, Ko
penhagen en Malmö en voorts de weekdienst
op Batavia en gedurende de zomermaanden
een dagelijksche dienst op Twente.
De nachtpostdiensten breidden zich over
een grootere tijdsperiode uit. nl. van 1 Mei
tot eind September. De weekdienst op Indië
verliep dit jaar met een buitengewoon groo-
ten regelmaat. Het postvervoer neemt lang
zaam doch geleidelijk toe, terwijl de vraag
naar passage sterk toeneemt.
De sportvliegerij ontwikkelde zich verder.
Het aantal buitenlandsche en binnenlandsche
sportvliegers, komende van andere terreinen,
deden Schiphol wederom in grooter getale
aan. Bedroeg bet aantal diergenen in 1931
245, in 1932 steeg het tot 285
In het verslag worden voorts nog eenige
feiten aangehaald inzake de proefvluchten der
Fokkerproducten, de benzine-installaties en
de radioverzorging. Gememoreerd wordt
nog, dat het mistiandingssysteem in studie is
genomen, hetwelk vermoedelijk in het vroege
voorjaar van 1933 gereed zal komen.
De deelneming aan de K L. M.-rondvluch
ten was niet zoo groot aL in 1931. Het aan
tal passagiers op de rondvluchten bedroeg
slechts 5480 tegen 7498 in 1931.