Alkmaarsche Courant. tBUwwlaitd Ruwe handen £uchtuaact dendert vier w dertigste leergang. DONDERDAG 5 JANUARI. Brieven uit Berlijn Doos 30 en 60ct. No. 4 1933 (Van onzen correspondent). Het is vrijwel doelloos, in het nieuwe jaar terug te blikken op alle sombere gebeurte nissen, die in de afgeloopen twaalf maanaen de stemming ongunstig beïnvloed hfwen. Herinneren we als briefschrijver uit Uuitscn- land liever aan dingen, die tot v,roo,1) J1 tot bewondering, tot hoopvol te^houwaï van de toekomst stemmen. En heuse p gebied heeft Duitschland m 1932 voldoende Plaats tat verkeers- wezen op de aarde, en op de golven en boven We denken hier aan den jongen Duitschen vlietrer Wolfgang von Gronau, die na de nood ine trajectvluchten het in 1932 klaar ge- eoeeld heeft met een watervliegtuig rondom üe aarde te vliegen, niet om snelheidsrecords te breken, maar om aan te toonen, dat de thans voldoende bekend geworden noorde lijke route na de gewenschte technische voor bereiding een regelmatigen vliegdienst .round the world" inderdaad mogelijk is. Een sympathieke jonge man, deze Von Gronau. Wij hebben herhaaldelijk voor drachten van hem gehoord en ook gelegen heid gehad, persoonlijk kennis met hem te maken. Wij Nederlanders hebben vooral reden, hem dankbaar te zijn, omdat hij bij al zijn lezingen goedmaakt, wat een groot deel der Duitsche pers tot nu toe bedorven had. Von Gronau vertelt n.1. overal, dat hij op zijn wereldvlucht, waarbij hij ook Sumatra aandeed, gelegenheid gehad heeft den vlieg dienst Amsterdam—Ned Indië van nabij te keren kennen, en dat hij diepe bewondering koestert voor dit glansstukje van vliegerij over groote afstanden, dat hem voor het ge- heele internationale vliegwezen voorbeeldig voorkomt. Het is aan te nemen, dat dr. Eckener, de beroemde commandant van het luchtschip „Graf Zeppelin", die juist gisteren naar Ned. Indië vertrokken is, diezelfde bewondering voor onzen Indisehen vliegdienst zal toonen. Wij zullen hem onzerzijds in Indië zeker be vestigen, dat wij hem bijzonder hoogachten als de kranige luchtschipper, die niet alleen zelf een „round the world tour achter zich heeft maar bij tallooze vluchten de bruik baarheid van het starre luchtschip overtui gend heeft aangetoond. De tegenwoordige, in 1932 ingevoerde vaste Zeppelin-dienst tus- schen Duitschland en Zuid-Amerika heeft in derdaad de mogelijkheid geopend vaste plannen te maken voor een soortgelijken dienst tusschen Amsterdam en Batavia, die dan in hoofdzaak postdienst is en 's nachts stilligt, een zware concurrentie zou be- teekenen. Niet minder groot was voer Duitschland in het afgeloopen jaar het succes van de grootste vliegtuigen ter wereld, Junker's „G 38" als land-, en ,.Do X" als water vliegtuig. De „G 38" doet nu reeds maanden lang regelmatig dienst op het traject Berlijn- 'Amsterdam-Londen, de „Do. X" maakte een zeer geslaagde wereldreis en toonde zich o.a. ook in de Amsterdamsche haven. Maar ook de koopvaardijvloot heeft nog altijd reden om trotsch te zijn. Wellicht zul len in 1933 en 1934 nog grooter en nog snel ler oceaanreuzen onder Fransche. Engelsche, Italiaansche of Amerikaansche vlag het „blauwe lint" van den oceaan aan hun mast mogen hijschen Voorloopig bezitten Duitsch- land's „Bremen" en „Europa" nog dit voor recht". En deze kranige 50,000 tonners zijn er in 1932 zelfs in geslaagd hun eigen records nog te breken! De Duitsche auto-renner Rudolf Carracio- la is nog altijd de snelste ter wereld. En nu is sinds een dag of tien een Duitsche trein er in geslaagd, het wereldrecord te slaan, de „vliegende Hamburger", die in 21/* uur van 'Berlijn naar Hamburg raast en daarbij een maximum-snelheid van 165 K.M. per uur ont wikkelt. Deze snelle wagen, die eigenlijk niet anders dan een 42 M. lange motor-tram is, door twee Maybach benzine-motoren van te zamen 820 P.K. voortgedreven, beteekent een revolutie op treingebied. Ofschoon ook de door stoom gedreven treinen nog altijd hun maximumsnelheden niet bereikt hebben en in Duitschland in 1933 op versChdlende trajec ten 120 tot 130 K.M. zullen gaan loopen. De Duitsche Rijksspoorwegmaatschappij is, ge zien de noodzakelijkheid om beter met auto bus en vliegtuig te concurreeren op het denk beeld gekomen, de lange, zware D-treinen m de toekomst door veel vaker en veel sneller rijdende enkele wagens volgens het systeem van dezen „vliegenden Hamburger te ver vangen. En wie één der proefritten van dit allernieuwste vervoermiddel meegemaakt heeft, is inderdaad verrast over de geleide lijke toename van een snelheid, die met vol ledig comfort gepaard gaat. Het is alweer Duitschland. dat ondanks alle binnenlandsche misère ons dit staaltje van ingenieurskunst aanbiedt. Den eenigen goeden Zeppelin-dienst, den snelsten trein, de snelste mailbooten ter wereld dat is een record, dat ons buitenlanders stellig een diepe bewondering ontlokt! Hoe jammer is het, bij het afsluiten van een jaar alweer te moeten constateeren, dat op politiek, sociaal en scc'aal-economisch gebied binnen Duitschland nog altijd een oneenig- heid en een verwarring heerschen, die bijna alle technische prestaties dreigen te verduis teren. Erger dan ooit was in f932 deze poli tieke oneenigheid. die het volk in verschillen de elkaar als doodsvijanden bestrijdende groepen splitst en een werkelijken wederop bouw altijd weer weet te verhinderen. Ondanks alles wrat zij doorgemaakt hebben zijn de Duitschers politieke kinderen gebleven Politiek beteekent voor hen geen ridderlijk floretvechten, maar een onbehouwen om zich heen slaan met knuppels en dorschvlegels waarbij het op een of meer hatelijke persoon lijke verdachtmakingen niet aankomt en de te genstanders a priori een schurk en een lands verrader gescholden mag worden. Ook de stemming jegens „den buitenlander is er in 1932 niet beter op geworden; en het ziet er zelfs naar uit, alsof het nieuwe jaar maatregelen tegen den zoogenaamden „lasti- gen Auslander" met zich zal brengen, waar van tal van uitwijzingen wel eens het gevolg zouden kunnen zijn. Kunst en literatuur zijn in Duitschland in 1932 op peil gebleven, zonder de wereld in- tusschen, behalve dan op filmgebied, bijzon dere verrassingen geboden te hebben. Het schijnt, dat een werkelijk groote verrassing in de filmtechniek, n.1. de geperfectioneerde plas tische en gekleurde sprekende film, ons m 1933 door de Duitsche filmwereld zal worden aangeboden. Trouwens, op technisch gebied staat Duitschland voor niets, en op de groote auto-show, die Berlijn van 1123 Februari gaat organiseeren, zal wel blijken, dat de Duitsche „kleine auto" alle wereldrecords op dit gebied geslagen heeft. Hopen we, dat het in vele opzichten zoo kranige Duitsche volk ook in andere richting spoedig het niveau van vroeger heroverd zal rebben. Het zal nog door zware jaren moeten heenbijten. Maar daarin staat het waarachtig niet alleen. Besluiten we voor heden met een oprech ten wensch voor den geduldigen lezer dezer Berlijnsche Brieven, dat hem 1933 geluk moge brengen voor zich en zijn gezin. Geluk, en wat meer voorspoed dan waarmee men ons de laatste jaren „verwend" heeft! ROLAND. DE HAAGSCHE „AUTOBANDIETEN". Gistermorgen is te 's-Gravenhage nog een jongeman aangehouden die behoorde tot het troepje dat zien onledig hield met stroop tochten in andermans auto's. Twee van deze jongelieden zijn gistermorgen naar het Huis van bewaring gebracht. Van het geheele twintigtal zitten er nu 17 in het Huis van Be waring, ter beschikking van de Justitie. REEDERS TE 1JMUIDEN LOSSEN ZELF. Christelijke havenarbeiders vereeni gen zich met de besluiten van de Fe deratie. !De correspondent van het H.bl. te Haar lem meldt: De havenarbeiders, betrokken bij de sta king te IJmuiden en aangesloten bij den Christelijken Bond, hebben het toch zoover met hun bestuur weten te brengen, dat ook dit bestuur gisteren de vergadering van de IJmuider Federatie heeft bijgewoond. Vóór het tot een stemming kwam over het voorstel van het Federatiebestuur om de bin nengekomen schepen te lossen, verliet het be- stur van den Christelijken Bond de vergade ring. De leden bleven echter, waaruit wel blijkt, dat de leiding van dezen bond het stuur volkomen kwijt is. De vergadering besloot toen niet te lossen en de staking ook te handhaven ten opzichte van de voor 31 December uitgevaren schepen De Chr. havenarbeiders gingen hiermede ac- coord. De zeelieden, aangesloten bij den Chr. Bond, hebben zich tot nu toe aan de beslis sing van hun eigen vergadering gehouden. In antwoord op deze afwijzing van de ha venarbeiders heeft de Reedersvereeniging gis teravond zelf het werk ter hand genomen. De reeders zijn om half acht begonnen met het lossen van de twaalf treilers, die nu in de haven liggen (inbegrepen dus de acht, die Dinsdag zijn aangekomen). Het werk ging natuurlijk niet zoo vlot als de havenarbeiders het doen, maar het ging en dat was de hoofd zaak. Onder bescherming van de politie kon de lossing der schepen ongehinderd geschieden Ook het sorteeren in de vischhallen namen de reeders zelf ter hand, wat het verwerken van ongeveer 2000 manden visch beteekent De vischhallen werden door een sterke oolitie macht bewaakt. Niemand, die er niet hoorde werd in de hallen toegelaten. EEN OVERVAL TE ROTTERDAM. Een vrouw ernstige mishandeld. Gistermiddag omstreeks half vier werd ge beid aan de woning van de familie Van der Ven aan de Hooimarkt no. 4 te Rotterdam De vrouw des huizes, die alleen thuis was, de 58-jarige mevrouw v. d. Ven-Rietbergen, deed open en zag twee haar onbekende man nen staan, van wie de één een rol koperdraad bij zich had en de ander een in krantenpapier gewikkeld pakje onder den arm droeg. De mannen vroegen, of zij op het dak de antenne van de buren mochten rapereeren. Mevrouw v. d. Ven zei, dat de mannen daarvoor de toestemming van den huisheer moesten heb ben. De mannen zeiden, dat zij die al waren wezen vragen en zij noemden naam en adres van dien huisheer. De vrouw heeft de man nen daarop binnengelaten. Op het portaal van de eerste verdieping heeft een van de mannen haar opeens een slag op het hoofd gegeven met het pak, dat hij onder den arm had gedragen. De vrouw begon luidkeels om hulp te schreeuwen en juist op dat oogenblik kwam haar man thuis Deze heeft zijn kan toor op de Nieuwe Haven en is anders op dat uur nooit thuis. Hcevallig had hij gisteren iets vergeten en dat kwam hij even halen. De mannen kozen op zijn komst het hazenpad. Het rolletje koperdraad en het pakje lieten zij achter. In Het pak bleek een strijkijzer te zitten. De mannen wisten te ontkomen. ONBEWAAKTE OVERWEG. Koopman bij Hekendorp gedood Op den onbewaakten overweg bij Heken dorp, werd, naar „De Tel." meldt, gistermor gen door den sneltrein uit Gouda, die te on geveer 9 uur te Woerden moet binnenkomen, een personenauto aangereden, waarbij de in zittende werd gedood. Een 30-jarige handelaar te Langeruige- weide was op weg met zijn auto en moest de spoorlijn bij Hekendorp passeeren. Vermoede lijk door dén mist heeft hij den sneltrein niet gezien, waardoor zijn auto werd gegrepen en dertig meter meegesleurd. De aufo kwam in de sloot naast de spoorbaan terecht. Hoewel spoedig hulp aanwezig was, bleek de bestuur der reeds overleden, VOOR DE DERDE MAAL GEARRESTEERD. De directeur van het Trustkantoor voor be legging en administratie te 's-Gravenhage die in het Huis van Bewaring aldaar zat op gestoten, verdacht van frauae met kerkelijke leeningen, is gistermiddag door het Haagsche Gerechtshof vrijgelaten. Onmiddellijk daarna is L. opnnieuw gearresteerd door de Haag sche politie, verdacht van verduistering van gelden, in verband met andere kerkelijke lee ningen gepleegd. In verband met deze arrestaties heeft de advocaat van den verdachte, mr. E. D. Gold- stein, zich telegrafisch tot den minister van Justitie gewend, verzoekende om diens inter ventie opdat voorkomen worde dat L., die reeds eenige malen door het gerechtshof in vrijheid is gesteld, telkens weer op last van den officier van Justitie wordt in hechtenis genomen. SMOKKELARIJ. Te Budel tien koeien in beslag genomen. Het smokkelen van vee aan de Belgische grens neemt nog steeds toe. In den afgeloo pen nacht hebben Duitsche commiezen weer tien koeien in beslag kunnen nemen, welke door smokkelaars van Budel uit over de Bel gische grens gevoerd werden. De smokke laars wisten te ontkomen. Wapensmokkelaars veroordeeld. De beide wapensmokkelaars W. Heutz uit Sittard en J. Erdweg uit Heinsberg, die be gin November van verleden jaar bij een po ging om met een pantserauto 80 revolvers en 500 patronen over de Duitsche grens te smokkelen, gearresteerd werden, zijn Dins dag door de Düsseldorfsche rechtbank ieder tot een paar en twee maanden hechtenis ver oordeeld. van GESMOKKELDE MARGARINE. De politie wist te Dieren een partij 3000 K.G. uit Duitschland gesmokkelde mar garine in beslag te nemen. De Duitsche smokkelaars wisten met een auto te ontko men. Tegen den houder der opslagplaats, waarin de margarine tijdelijk was opgesla gen, is procesverbaal opgemaakt, wegens overtreding der crisiszuivelwet. SCHIETPARTIJ TE HEENVLIET. De veldwachter te Heenvliet heeft een alarmpistool in beslag genomen bij een auto bestuurder uit Rockanje, die bekend heeft, met dit pistool op Oudejaarsavond op een paar jongedames te hebben geschoten. Ook tevoren had hij al andere personen met het pistool schrik aangejaagd. DE WINKELSLUITINGSWET. iDe openstelling van bloemenwinkels op 1 Januari en dergelijke dagen en het venten van bloemen. Het Tweede Kamerlid Van den Bergh heeft tot den minister van economische zaken en arbeid de volgende schriftelijke vragen ge richt: 1. Is uw excellentie van oordeel, dat, hoe wel de winkelsluitingswet verkoop van bloe men in bloemenwinkels op enkele Zondagen toestaat (zoo o.a. op 1 Januari, indien die dag op Zondag valt; zie art. 4 1ste lid, sub b der wet) nochtans het venten met bloemen op die dagen verboden is? 2. Is uw excellentie, bij bevestigende beant woording van de eerste vraag niet van oor deel, dat dit verbod uit een onwillekeurig verzuim van den wetgever voortvloeit en in ieder geval niet gewenscht is, daar toch de wet terecht het algemeen beginsel huldigt, dat vrijelijk met een bepaalde waar mag wor den gevent op de uren, waarop die waar in winkels mag worden verkocht? 3. Is uw excellentie dan niet tevens van oordeel, dat wetswijziging op dit punt ge wenscht is? WATERSCHAP DE SCHIPBEEK. In de Dinsdag te Markelo gehouden ver gadering van het Vereenigd College van het waterschap de Schipbeek is besloten, een te gemoetkoming in natura te verkenen aan door de overstrooming van de Schipbeek tij dens den bouw van de Wipperstiiw getrof fenen. De watergraaf deelde mee, dat het be drag daarvoor tot een maximum van 3000 ter hand zal worden gesteld aan den com missaris der koningin in Overijsel, die verder voor de verdeeling zal zorgen. In beginsel werd besloten, te zijner tijd voor iedere nieuwe stuw in de Schipbeek een stuwwachter aan te stellen. GEZINSVERPLEGING VAN VOOGDIJ-KIN DEREN. Onoordeelkundig optreden ven de politie te Eindhoven? Het Tweede Kamerlid Drop heeft tot den minister van justitie de volgende schriftelijke vragen gericht: I. Wil de minister doen onderzoeken: a. of het waar is, dat op 24 December door de politie te Eindhoven een jongen is aangehouden, in verzekerde bewaring is ge steld en teruggebracht naar het gezin te Zt- venaar, waar hij krachtens rechterlijke be slissing was uitbesteed; b. of het waar is. dat de bedoelde jongen meer dan een maand voor den bovengenoem den daturri verlof had gevraagd om de Kerst dagen bij zijn vader te Eindhoven, die op grond van onmacht ontheffing van het ouder lijk gezag had gevraagd, te mogen doorbren gen, zonder daarop antwoord te ontvangen; c. of het waar is, dat deze jongen in het gezin waar hij gezinsverpleging moest ont vangen, gedurende ongeveer 90 uren per week in een bakkerij arbeid moest verrich ten? II. Indien het voorgaande bevestigend moet worden beantwoord, is de minister dan niet van oordeel, dat een uitbesteding als on der c gememoreerd, afkeuring verdient en dat het minst genomen van de politie te Eindho ven onmenschkundg was dezen jongen gedu rende de christelijke feestdagen niet in het ge zin, waaruit hij afkomstig was, te laten? SUBSIDIE VOOR WERKLOOZEN- KASSEN. De minister van binnenlandsche zaken heeft bepaald, dat ten behoeve van de werk- loozenkassen in bedrijfstakken, welke in bij zondere mate door de crisis zijn geteisterd, over 1933 een subsidie kan worden toegekend, dat, voorzoover noodig, meer dan 100 pCt. zal bedragen, doch behoudens voor enkele roepen, niet boven 200 pCt. zal kunnen stij gen. Voor de kassen van enkele groepen o.m. houtbewerkers, landarbeiders, metaalbewer kers, steen fabrieksarbeiders en textielarbei ders kan een subsidie van ten hoogste 250 pCt. worden toegekend, onder bepaalde voor waarden, als een verplicht lidmaatschap van ten minste 52 weken, uitschakeling van het lidmaatschap van personen boven 65 jaar en doorbetaling van de contributie tijdens de werkloosheid. GEHUWDEN IN WERK VERSCHAFFING. Terwijl thans onder bepaalde voorwaar den reeds kostgangers van 21 -jarigen leeftijd tot de werkverschaffingen mogen worden toe gelaten, kunnen tijdens hun werkloosheid ge huwde personen eerst op 23-jarigen leeftijd in de werkverschaffing geplaatst worden. De minister van binnenlandsche zaken heeft aan de organisaties, welke op verlaging van dien leeftijd hebben aangedrongen, medege deeld, dat in de toelatingsvoorwaarden van gehuwden beneden 23-jarigen leeftijd geen wijziging kan worden aangebracht, op rond, dat huwen een vrijwillige daad is, en e betrokken personen rekening moeten hou den met de moeilijke tijden. VERKEERSONGEVALLEN. Drie personen gewond. Op de brug aan de Oosterdoksluis bij de Piet Heinkade te Amsterdam is gistermiddag een auto geslipt, waardoor drie voetgangers werden aangereden. Twee van hen werden ernstig gewond naar het Binnengasthuis ge bracht. De derde werd licht gewond en werd naar zijn woning gebracht. Auto geslipt en tegen boom gereden. Een vrachtauto met vleesch geladen, ko mende uit Borculo en rijdende in de richting- Utrecht, is door onbekende oorzaak geslipt en tegen een boom geslingerd. De chauffeur werd aan de knie gewond, doch de naast hem zittende A. Weller bekwam een sche delbreuk. Het slachtoffer is in zorgwekken- den toestand in het ziekenhuis te Lichtenberg opgenomen. Men vreest voor zijn leven. De auto is zwaar beschadigd en is voor nader onderzoek in beslag genomen. HET GEWEGERDE KIND EN DE ONGEHUWDE MOEDER. Men schrijft aan de N. R. Crt.: Vrijdag j.1. omstreeks 3 uur n.m. heeft een niet alledaagsche gebeurtenis plaats gehad in den omtrek van het paleis van justitie te Breda. Een auto, bestuurd door mr. C. uit Ginne- ken, reed naar een tegenover het paleis gele gen café, waar twee meisjes een mandje bin nendroegen, in hetwelk zich een jeugdige wereldburger bleek te bevinden, die spoedig in gezelschap van mr. C. door een mansper soon werd overgebracht naar het paleis van justitie. Aldaar bleek men, naar wij hoorden, door mr. C. zelf verwittigd te zijn van hetgeen ging gebeuren en stond een marechaussee voor het gerechtsgebouw opgesteld om den drager van het kind den toegang te beletten tot het parket van den officier van justitie. Derhalve ging mr. C. die als advocaat zeker toegang had tot het gerechtsgebouw alleen naar binnen en het mandje met het kleine kind, zorgvuldig geborgen onder war me dekentjes, werd geplaatst aan de voeten van den marechaussee, staande naast den voorzitter van den Voogdijraad. Vriendelijke menschen namen later het mandje, met kind, mee naar den auto voor het café, waar men hoopte, dat weldra auto, met kind, weer te zamen zouden vertrekken. Anders geschiedde echter, want mr. C. be gaf zich naar een zijner vrienden, die tegen over het gerechtsgebouw woont, en het kind werd binnengebracht in een woning van vriendelijke menschen en vervolgens voor privé-rekening opgenomen in het r.k. zieken huis St. Ignatius. Hier moest het echter na 2 uur weer vertrekken, toen men vernomen had, dat het een protestantsch kind zou zijn, naar men per telefoon mededeelde aan den kinder vriend, voor wiens rekening het was opgeno men. Gelukkig bleek de prot. vereeniging Kinderzorg (N.-Br. en L.) bereid, voor dit noodgeval, het kind voor korten tijd op te nemen, voor privé-rekening van den kinder vriend, zoodat het kind voor de eerste dagen onderdak heeft gevonden. Het schijnt hier te gaan om een principiëele zaak, die de raadsman van de moeder, mr. C„ wilde' uitgemaakt zien door de bevoegde autoriteiten ten bate van de ongehuwde moe der en het onechte kind. De moeder moet nl. voor een paar weken zijn bevallen in het r.-k. Gesticht Moederheil te Ginneken. Zij werd aldaar verpleegd voor rekening van het Burg. Armbestuur te Breda, waar de moeder woonde. Na het ontslag bleek, volgens medische verklaring, de moeder nog niet in staat voor zich en haar kind te zorgen en te werken, ter wijl het Burg. Armbestuur van Breda en dat van Ginneken van meening verschilden, wie van hen beide moest betalen voor de verdere verzorging van het kind en daarom gemaks halve weigerden zulks te doen. Mr. C. om raad gevraagd scheen van meening te zijn, dat hier een noodgeval was ontstaan, waarin de officier van justitie bevoegd is tot ingrijpen, $loch zulks niet wil de doen, omdat het een zaak van armenzorg zou zijn. Om nu door de hoogste autoriteiten te zien uitgemaakt, wie hierin zijn wettelijke verplichting niet nakomt hetzij het Burg. Armbestuur van Breda, hetzij dat van Gin neken, hetzij de officier van justitie waar van intusschen telkens onechte kinderen de dupe dreigen te worden, had mr. C. de auto riteiten gewaarschuwd, dat hij een beslissing zou uitlokken door het kind te doen deponee- ren ten parkette bij den officier van justitie te Breda, die in elk geval bevoegd is te helpen, terwijl ook de minister 'an justitie door hem van zijn plan werd verwittigd, naar wij ver nemen. Nu alle autoriteiten, zoo werd ons verder medegedeeld, weigerden van hun bevoegd heid, volgens de wet, gebruik te maken en ook de officier van justitie het kind verwees naar het ouderlijk huis der moeder, waar het kind niet mocht komen en waartoe ook geen enkele wetsbepaling verplicht, werd het kind voor privé-rekening voor eenige dagen onderge bracht, zoodat de principiëele beslissing van den minister slechts verschoven is geworden. Het moedertje zelf werd, na ha Sr ontslag uit de r.k. inrichting Moederheil, op den dag na Kerstmis, op de Ginnekensche Markt door een nonnetje op de bus naar Breda gezet, voorzien van een tweetal kaartjes, doch zon der een cent op zak of dak boven haar hoofd. Zij was echter Ginneken uit. Om deze ongehuwde moeder als vele andere in gelijke omstandigheden niet te dwingen terug te keeren naar een minder gunstig bekend staand iogementje te Breda, om, door niet nader te noemen levenswijs, in haar onderhoud te moeten voorzien, schijnt mr. C. de zaak forsch te hebben aangepakt om de autoriteiten tot nadenken te brengen over hun optreden ten aanzien van de onge huwde moeder en het onechte kind gedurende den tijd, waarin een moeder in geen geval in staat geacht kan worden voor zich en haaf kind te zorgen. Te Breda ziet men met eenige spanning cte afwikkeling van de principiëele zaak teg^ moet. De autoriteiten, van het plan verwit tigd, hebben den raadsman tot dank voor zijft optreden in een openlijk aangekondigde prin cipiëele zaak ten bate van de ongehuwde moeder en het onechte kind, voor een verhoor laten overbrengen naar het bureau van politie en daar doen verblijven van omstreeks 5'A uur tot 3'A uur v.m. 31 Dec. '32, als arrestant. Een ietwat eigenaardige belooning BRAND Café afgebrand. Gisternacht is brand uitgebroken in het café met woonhuis van den heer J Koster, nabij Sluis 8 te Helmond Het geheele café benevens inboedel zijn een prooi der vlam men geworden. Oorzaak van den brand on bekend. KORTE BERICHTEN. Te Haarlem is overleden, 81 jaren oud, mr. W. C. Benthem Jutting, oud-raadsheer in het Hoog Gerechtshof in Ned. Indië SCHIPHOL IN 1932. Ondanks het voortduren van de wereld omvattende crisis in het economische leven, kan de Amsterdamsche luchthaven op het zoo juist afgeloopen jaar terugzien als een jaar, waarin de ontwikkeling van de luchtvaart in het algemeen en de luchthaven in het bijzon der zich verder in gunstige richting voort zette. In 1932 nam hel passagiersvervoer toe van 14020 tot 18400 in resp 1931 en 1932 waar onder zich resp. 3780 en 5530 transitopassa giers bevonden. Het percentage hetwelk het benutte iaad- vermogen uitmaakt van het beschikbaai laad vermogen steeg van 43^4 tot 50,5. De toe neming van het aantal transitopassagiers is hoofdzakelijk te boeken op de Scandinavian Air-Express, de lijn Scandinavië—Amsterdam Londen en of Parijs en terug. Op de binnenlandsche luchtlijn Amsterdam Twente v.v. onderhouden van 15 Juni tot eind September werden 1103 passagiers ver voerd. De vervoerde hoeveelheid goederen daalde in verband met de invoerbelemmeringen en kwam van 1.270.000 K.G. in 1931 op 1.000.000 K.G. in 1932. De laatste twee maanden werden de cijfers van het goederenvervoer echtej weer beter en bereikten zij een punt, hooger dan in de overeenkomstige maanden van 1931. Het postvervoer toonde een groote toe neming. het bedroeg in totaal 128000 K.G. tegen 121.400 K.G. in i931. Circa een vijfde gedeelte van dit totale postvervoer komt op rekening van de Indië Lijn. Enkele diensten op internationale luchtlijnen werden ingekrompen. Voor een deel ge schiedde dit door het gebruik van grootere vliegtuigen. Als gevolg ihervan daalde het aantal op Schiphol aangekomen verkeersvlieg tuigen van 7639 in 1931 tot 6775 in 1932. Rechtstreeksche verbindingen, zonder over stappen, bestonden met Rotterdam, Londen, Antwerpen. Brussel, Parijs, Essen, Keulen, Frankfurt, Mannheim, Bazel, Genève, Leipzig, Hannover, Berlijn, Bremen, Hamburg, Ko penhagen en Malmö en voorts de weekdienst op Batavia en gedurende de zomermaanden een dagelijksche dienst op Twente. De nachtpostdiensten breidden zich over een grootere tijdsperiode uit. nl. van 1 Mei tot eind September. De weekdienst op Indië verliep dit jaar met een buitengewoon groo- ten regelmaat. Het postvervoer neemt lang zaam doch geleidelijk toe, terwijl de vraag naar passage sterk toeneemt. De sportvliegerij ontwikkelde zich verder. Het aantal buitenlandsche en binnenlandsche sportvliegers, komende van andere terreinen, deden Schiphol wederom in grooter getale aan. Bedroeg bet aantal diergenen in 1931 245, in 1932 steeg het tot 285 In het verslag worden voorts nog eenige feiten aangehaald inzake de proefvluchten der Fokkerproducten, de benzine-installaties en de radioverzorging. Gememoreerd wordt nog, dat het mistiandingssysteem in studie is genomen, hetwelk vermoedelijk in het vroege voorjaar van 1933 gereed zal komen. De deelneming aan de K L. M.-rondvluch ten was niet zoo groot aL in 1931. Het aan tal passagiers op de rondvluchten bedroeg slechts 5480 tegen 7498 in 1931.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1933 | | pagina 9