Alkmaarsclte CouranL
De gevolgen van een operatie.
Siad en Omgeving.
Jiadionieuws
ÜeuitCeiOH
£cmden ÜMnêouw-
m is
Honderd vijl en dertigste Jaargang.
WOENSDAG 18 JANUARI
1933
PIEPKUIKENMAFKT.
De Directeur van het Marktwezen te
Alkmaar maakt belanghebbenden be
kend, dat met ingang van ZATERDAG
21 JANUARI a.s. wederom piepkuikens
ter markt zullen worden aangevoerd.
De Directeur voornoemd,
D SCHENK
Donderdag 19 Januari.
Hilversum, 1875 M. (Uitsluitend AVRO).
8Gramofoonpi. 10Morgenwijding
10.15 Gramofoonplaten. 10.30 Concert F
Vrijhoff, celo; Mej. L. Godijn, piano. 11
Koor- en bakpraatje door mevr. L Lotgering
Hillebrand. 11.30 Vecvolg concert. 12.
AVRO-Kamerorkest o.l.v L. Schmidt en
gramofoonplaten. 2.2.30 Halfuur voor de
vrouw. 2.45 Gramofoonplaten. 3.Naaicur
sus. 3.45 Gramofoonplaten. 4.— Voor zieken
en ouden van dagen. 4.30 AVRO-Klein
orkest o.l.v. N. Treep. 5.— «Verhalen voor
groote kinderen door mevr. A. van Dijk. 5.30
Vervolg orkestconcert. 6.30 Sportpraatje H
Hollander. 7 Vervolg concert. 7 30 Enge
sche les. 8.Vaz Dias. 805 Gramofoonpi
8.15 Concertgebouw-orkest o.l.v. E. van Bei
num m. m. v. A. Schmuller, viool. In de
pauze gramofoonplaten. 10.30 Kovacs La:os
en zijn orkest. Refreinzang: Bob Scholte.
11.— Vaz Dias. 11.05 Gramofoonplaten
11.1512.Vervolg Kovacs Lajos.
Huizen, 296 M. (8.9.15 en 11.—2.
KRO, 10—11 en 2.-11.30 NCRV) 8.—
915 en 10.Gramofoonplaten. 10.15 Mor
gendienst. 10.45 Gramofoonpi. 11.30—12.—
Godsd. halfuurtje. 12.15 Orkestconcert en
gramofoonplaten. 2.Handwerkcursus. 3
3.30 Vrouwenhalfuur. 4 Zeemansuurtje
5Orgelconcert. 5.45 Handenarbeid v. d
jeugd 6.15 Drs G. R. Bax: „Onze Ned
Momenten". 6.45 Knipcursus. 7.— Week
overzicht. 7.45 Ned. Chr Persbureau S
Das Lied von der Glocke" van Max
Bruch (gedicht van F. Schiller), m. m. v. de
Chr. Orat. Vereen. ,,Con Amore" te Leiden,
solisten en de Haarlemsche Orkestver. o.l.v
D Smink. 9 10—9.40 Voor de ouders. 10 40
Vaz Dias 10.50—11.30 Gramofoonmuziek
CIA L/iao
Daventry, 1554 M- 10.35 Morgenwijding
10.50 Tijdsein en berichten. 1105—1120
Lezing. 12.20 Orgelspel R Foort. 1 05 Mid
land Studio-orkest o.l.v. F. Cantell. 2.20
Voor de scholen 3.20 Vesper. 4.10 Voor de
6cholen. 4.25 Metropoleorkest o.l.v. E. Co
lombo. 5 35 Kinderuur. 6.20 Berichten. 6 50
Schumann's Pianomuziek door A. de Lara
7 10 Spaansche causerie. 7 40 Officiëele ber.
7.50 Lezing. 8.20 Vaudeville, m. m v Greti
Vernon (Weensche liedjes) e.a 9 20 Ber en
lezing. 10 B BC-strijkorkest o.l v. A. Cat
terall. 10 50 Kerkdienst. 11 05-12.20 Am
brose en zijn band.
Parijs „Radio-Paris", 1724 M. 8.05 Gra
mofoonpl. 12.50 Orkestconcert. 6.50 Gramo
foonplaten. 7.40 Orkest. 8.20 Radiotooneel]
9.50 Gramofoonplaten.
Kalundborg, 1157 M. 11.20—1.20 Concert
ui' Hote' Angleterre. 2.404 Concert uit
rest. „Wivex". 7.30 Radio-Symphonieorkest
o.l.v. G. Fitelberg m. m. v. V. Schidler en K.
Szymanowski, piano. 10.10—11.50 Moderne
dansmuziek o.l.v. Kai Julian.
Langenberg, 473 M. 6.25 Gramofoonpi
11.20 Concert doo- het Omroeporkest ol.v.1
Görlich m. m. v. alt. 12.20 Concert ol.v.
Evsoldt m. m. v. piano. 1.50 Gramofoonpi
4 20 Weragkamerorkest o.l.v. Spitz, m. m. v
teror en cello. 7.20 Gramofoonpi. 750
„Ariadne Auf Naxos", opera van Strauss.
9 59—11.20 Dansmuziek ui* Londen.
Bome. 441 M. 8.05 Symphonieconcert o.l v
Santarelli m. m. v. orkest, piano, orgel en
sonraan
Brussel, 508 en 338 M. 508 M.: 12.20 Om
roeporkest o.l.v Leemans. 1.30 Gramofoonpi
5 20 Omroeporkest o.l.v. André. 6 35 Gramo-
Monpl. 8 20 Omroeporkest o.l.v. André. 9 20
Dito. 10.30-11.20 Gramofoonpi. 338 M.:
12.20 Gramofoonpi. 1 30 Omroepkleinorkest
o I.v. Leemans. 5.20 en 6.20 Gramofoonpi
n 50 Omroepkleinorkest o.l v. Leemans. 8.20
„Das Hollandweibchen" operette van Kal
man.
Zeesen, 1635 M. 7.20 „Der blaue Bo'1",
drama van Barlach. Regie: Wüstenhagen.
35 Schubert liederenrecital door M Hart-
®ann. 9.30 Berichten en hierna concert
"°or H. Strauss en zijn orkest, het Scala
orkest o.l.v. Stenzei e.a.
EEN ADRES VAN DE ALKMAARSCHE
NEUTRALE SCH00LVEREEN1GING.
Aan den Raad dezer gemeente is het vol
gende adres gezonden:
Met groote verbazing heeft het bestuur
der Alkmaarsohe Neutrale Schoolvereeni-
ging kennis genomen van het advies van B
en W. inzake onze aanvrage om medewer
king voor de stichting van een bijzondere
lagere school. Immers B. en W. stellen U
voor de gevraagde medewerking te weigeren
ondanks het feit, dat het genoemd college be
kend is, dat het daarmede in strijd handelf
met de wet en derhalve uw Raad in overwe
ging geeft een onrechtmatig besluit te
nemen.
Wat toch is het geval: Art. 75 lid 2 der
Lager Onderwijswet zegt „De medewer
king wordt slechts geweigerd, wanneer nié
aan de in artikel 73 omschreven vereischten
is voldaan".
B. en W. doen het thans voorkomen, dat
niet vo'daan is aan art. 73 lid 1 sub a ,.een<>
verklaring, waaruit blijkt, dat de school zal
worden bezocht door tenminste 60 leerlin
gen".
De oniui«heid van enke'e argumenten mo
ge in het kort worden uiteengezet:
lo. 18 ouders zouden hun handteekening
teruggenomen hebben.
a Ons zijn de namen niet hr'-eud ge
maakt, maar wel hebben verT^'ó^e ons
reeds verklaard, dat zij inderdaad deze ver
klaring hebben geteekend on aa^d'-ang van
het hoofd, hetzü door med-,dee';ngen die
later niet juist bleken daartoe bewogen,
hetzij uit vrees de onderwijzers a's k'^nMn
te verhezen, be'zij uit a«gst dat bun kind?
ren gedurende de maanden, dat zij nog de
ooenbare school zmtden blijven bez°e' en, de
dtme zouden worden. Zij vergaarden ons
uitdn'ld-e'iik hun k'"d ren to-h naar de bij-
zoud^e nentra'e s^oei te zul'en zpnden.
b Reeds berhaalde'i'k is beslist, dat n:et
buiten rekening monen worden ge'aten de
kinderen, waarvan de ouders of verzorgers
a-bWaf verk'aren bun kinderen niof naar
de te stichten school te zullen zenden (zie
Fluiten 27 Maart 1926. A B 1926, b'adz
205, 28 October 1926, A B. 1026 b'adz
6 Ver '926. A R 1926 b'adz.
412), één en ander ;s sindsdien vaste juris
prudentie
Men zie ook bet eerste artikel van bet
Comité van Actie tem»n onze school: „Men
bedenke daarbij nog d't, dat ook de bandtee
kening van ouders. d!e later verk'aren, dat
ze hun kinderen niet naar de school in kwes
tie zullen zenden, voor de aanvrage tot
stichting der school wordt medegerekend.
Men kan dus feitelük 'n eenmaal geplaatste
handteekening niet terug ncm:n.
2o. Vijf kinderen bezoeken thans de 6e
klasse van een oneni-are opleidingsschool en
zul'en dus met den nieuwen cursus de school
W'aten.
Wij vragen ons af, hoe B. en W dit kun
nen weten. Immers de kinderen zijn nog
'eerplichtig. ook na afloop van dezen cursus
Zit bovendien bij de openbare school een
kind nooit twee jaar in de zesde klasse?
3o Tien kinderen zijn te jong.
a. Het Bestuur heeft in zijn laatst gehou
den vergadering bes'oten zoo mogelijk den
cursus op 15 Juli a.s. te doen beginnen De
leeftijd van toelating der kinderen is dan
volgens de wet vijf jaar en negen maanden,
zoodat in ieder geval twee dier kinderen den
verei^hten leeftöd wel hebben.
b. Mocht de Raad het advies van B en
W vo'gen. dan bestaat de moge'iikheid dat
een nieuwe school moet worden gebouwd E>e
opening zal dan niet vóór 1 Januari a.s.
plaats vinden en ook dan hebben enkele van
de 10 kinderen den vereischten leeftijd be
reikt.
4o. B. en W. hebben den indruk, dat. had
den alle ouders van 't begin af geheel kun
nen overzien de beteekenis en de gevolgen
van de oprichting der school, het aantal door
de wet vereischte handteekeningen niet zou
ziiu verkregen.
Het verheugt ons Uwen Raad te kunnen
mededeelen. dat deze indruk geheel oniuis'
Wii hebben de zekerheid van het tegen
politieke sfeer wordt gehóuden, waar door
samenwerking en door opofferingen van de
zijde der ouders het peil van het onderwijs
kan worden opgevoerd. Dat spoedig een vol
ledige school zal worden bereikt en onze
school het algemeen onderwijspeil in Alk
maar zal doen stijgen, is de overtuiging van
het bestuur.
Met aandrang meenen wij derhalve Uwen
Raad in overweging te moeten geven het
voorstel van B en W. niet te aanvaarden en
alsnog te besluiten medewerking te ver-
leenen.
Het Bestuur van de Alkmaarshe
Neutrale Scheolvereeniging.
C. Modder (viool), die sonate no. 4 van Mo-
zart speelden en zich daarbij musici van uit
stekende kwaliteit toonden, was
De
Oorspronkelijke roman door Jan Walch
83
Vooruit; hij maakte de reis: dertig uur heen,
f dertig uur terug; en dan 'n paar dagen
Den Haag, cJest tout! En toen ze 's avonds
in bed lagen, waren ze allebei overtuigd, dai
het beste was, en hielden zich niet met
piekerend zelfonderzoek bezig, maar aan
vaardden het leven, als jonge, fleurig-leven-
de menschen. En dat waren ze ook; heele-
®aal, en Clara vond er zelfs niets in niets
Psychologisch-belangrijks om aan den dokter
j schrijven; niet vermoedende, hoe véél psy
chologisch-belangrijks er inderdaad was in
«ie eigenaardige gedachten- en gevoelsasso
ciaties, die een man, als hij In één opzicht
v^r „een jongen" wordt, ook nog aan an
dere jongens-sentimenten onderhevig maken.
Maar aan den dokter schrijven, deed ze
"Tusschen wel, want zoo ver ging haar nieu
we onbezorgdheid niet, dat ze hel onderhoud
1 an Henri met zijn chefs niet bedenkelijk
j °nd. Zoo schreef ze den volgenden morgen
voeg een brief, die met t'enri's trein mee
*°u reizen, waarin ze den toestand uiteen-
e"e, en den dokter vroeg, met beleid te
wat hij in deze omstandigheden het
te zou achten. En tegen Henri zei ze, toen
bi j Kees naar den trein bracht: „Bei
- Majeluaa worgouniddag af «orgel-
deel. Bovendien zijn reeds nieuwe kinderen
voor onze school opgegeven.
Ten slotte nog het volgende:
B. en W. schiinen te meenen, dat men al
leen wegens een bepaalde levensbeschou
wing of op grond van godsdienstige opvat
tingen geen genoegen meer kan nemen met
wat de bestaande overheidsscholen bieden
Het spijt ons te moeten constateeren, dat ook
deze opvatting onjuist is. Onze medestan
ders wenschen een eigen school, waar de
ouders ze'f invloed op den gang van zaken
kunnen uitoefenen, waar de school buiten de
avond dadelijk even on, en ga, vóór je naar
het ministerie gaat, overmorgenochtend even
naar hem toe, om te laten zien, hoe goed je 't
maakt; zal je 't doen? En hij vond da
ook „beleefder"; en ja, 't was maar het beste
dat hij eerst ging, want als 't aan 't ministe
rie eens met één onderhoud afliep, dan kon
hij misschien overmorgen-avond al weer den
trein pakken voor de terugreis En zóó
aanstekelijk was zijn optimisme, en zóó klaar
was de hemel van Italië en de fleurige volle
bloei van blijheid van dat paradijzige land
dat ook Clara zelf een oogenblik 't méénde
dat het zoo wel kon gaan!
DERTIENDE HOOFDSTUK.
Den Haag.
Den Haag! Allemaal uitstappen!" Het
scheen of de conducteurs met deze woorden
een soort hulde opeischten van de door hen
tot zóó ver geconduiseerde reizigers. Die
zich haastten over de wiebelige piankenbrug
de stad hunner verlangens te bereiken.
Henri was één der eersten. Hij keek op de
stationsklok: vier uur. Hij zou eerst maar
eens naar huis gaan, zelf een kop thee zetten
een uurtje rusten op den divan, dan de kin
deren opzoeken
Zijn nuis. met rolluiken gesloten, stond
daar, aan de Laan van Nieuw Oost Indië
achter het matig-verwilderde voortuintje, als
een ongastvrij, zelfs gevaarlijk aandoend do
mein. Het hek knarste, bij 't open-doen, zoo
als men dat leest van het slot van een roman
tische kasteelpoort, die een halve eeuw dicht
is gebleven. Wat was dit alles klem! Wat
PAPAGANDA-AVOND
VOLKSONDERWIJS.
Een 2oed bezochte vergadering
in de Dancing van de Harmonie.
aangekondigde propaganda-vergade-
rir.g van de afd. Alkmaar van Volksonder
wijs werd gisteravond gehouden in de Dan
cing van de Harmonie, die zeer goed bezet
was.
Openingswoord van den voorzitter.
De voorzitter, de heer Jb. C1 o e c k,
sprak een hartelijk welkom tot de aanwezi
gen, alsmede een woord van dank tot de pro-
paganöa-commissie voor het orgamseeren
van dezen avond.
Vervolgende, sprak de heer C'.oeck kort
over de kringvorming die in 1932 tot stand
kwam, over de actie welke gevoerd werd te
gen het wetsontwerp-Terpstra en hij memo
reerde dankbaar dat de Volksonderwijscol-
lecte in het afgeloopen jaar meer had opge
bracht dan in 1931, terwijl hij voorts ge
waagde van de ook in 1932 weer uitstekend
geslaagde schoolfeesten en de samenwerking
noemde, die er bestaat tusschen het personeel
der scholen.
Hierop wijdde de voorzitter eenige woor
den aan de neutrale bijzondere school, die
hier ter stede zal worden opgericht en waar
tegen actie is en wordt gevoerd in samen
werking met andere vereenigingen, omdat die
school hier overbodig is en zou beteekenen
een afbraak van ons goed ingericht openbaa
onderwijs en ook zou eischen financieele of
fers die in dezen tijd ontoelaatbaar zijn. Nu
wordt wel gezegd, zoo vervolgde spr.: „Wij
nemen genoegen met de oude meisjesschool,
en willen de gemeente niet noode'oos op kos
ten jagen", maar die toezegging is voorloo-
pig, want men wil geen definitieve aanvaar
ding van die school.
Op onze openbare vergadering durfde nie
mand van de voorstanders ruiterlijk voor
den dag te komen, het is zooals de heer R.
van Gaasbeek, een onderwijs-specialist, lid
van het hoofdbestuur van Volksonderwijs,
zeide: „Steeds stelt men in stilte de openbare
school in een kwaad daglicht, maar de
kwaadsprekers blijven achter de gordijntjes
zitten, wanneer hun gelegenheid wordt ge
geven in het openbaar van gedachten te wis
selen".
Zulke voorstanders van bijzonder onder
wijs, zei spr., maken de bevrediging tot een
aanfluiting.
Toch heeft die bovenbedoelde vergadering
een gunstig verloop, gehad, waarvoor spr.
een hartelijk woora, van dank bracht aan de
beide sprekers van dien avond, ds. Rappold
en den heer P. Krabbendam. Zeer veel ouders
zijn de oogen opengegaan, waardoor het re
sultaat is bereikt, dat B. en W. thans den
raad mededeelen, dat, wanneer men let op
de innerlijke waarde der overgelegde verkla-
rinen van de ouders, de gevraagde medewer
king op grond der lager onderwijswet 1920
niet mag worden verleend, weshalve zij den
raad verzoeken de gevraagde medewerking
te weigeren.
Voor mij klinkt dat zeer aangenaam, ging
spr. voort, omdat ik meen dat hier geen spra
ke is van een bepaalde levensbeschouwing of
van godsdienstige opvattingen, welke het
voor de ouders niet mcgelijk maken genoegen
te nemen met wat onze bestaande overheids
scholen bieden, te meer omdat niemand kan
beweren, dat de resultaten van ons onder
wijs niet aan redelijke eischen voldoen. Daar
om vol vertrouwen de toekomst tegemoet!
Wij herdenken dit jaar Willem van Oranje,
den man, die in ons stugge volk een liefde
heeft ontvonkt, die een onzer kostbaarste na
tionale goederen is geworden en het blijven
moge, om ons van dorperheid af te keeren
en tegen twistzucht te sterken.
Waarom toch moet reeds in het zoo voor
allerlei indrukken ontvankelijk kinderhart
verdeeldheid gekweekt worden.
Met deze woorden, die spr. las van een
wethouder in Noordbrabant, opende hij dc
bijeenkomst. (Applaus.)
Na een muzikale opening der vergadering
door mej. M. N. Ero (piano) en den heer J.
het woord aan den heer Klaas
de Vries,
secretaris van het hoofdbestuur van Volks
onderwijs, die tot onderwerp had: Opvoe
ding in school en huisgezin.
Om ook in dezen tijd in Alkmaar te kunnen
spreken over opvoeding, vraagt overweging
en beheersching, begon spr. Of moeten we
zeggen: juist hier? Volksonderwijs heeft op
bouwende beteekenis in de eerste plaats,
strijd als het moet.
Dacht ge na over opvoeding van het kind
en weet ge reeds veel? vroeg spr., en hij ant
woordde: ik geloof het niet want wij allen
tasten te dezen opzichte nog steeds in het
duister. Echter, dit is niet het ergste, veel er
ger is wat we zienvele en velerlei tekortko
mingen doen zich dagelijks voor. En wie dit
niet zelf heeft ondervonden, spiegele zich aan
anderer ervaring en daardoor verkregen
overtuiging.
Na een uitweiding over waarnemingen van
kinderen, waarbij spr. de opmerking maakte,
dat zij hun gedachten soms op besliste wijze
te kennen geven en dat het voor andere wel
eens lastig is om over opvoeding te spreken,
vervolgde spr. met de voorlezing van een
schetsje van de bekende schrijfster Mien
Labberton, waarin geschilderd wordt de
groote teleurstelling in een jongensziel, als
er geen meeleven blijkt met wat hem zoo in
tens verheugde en van groote vreugde over
ondervonden begrijpen van wat er leefde in
zijn hart.
Spr. constateerde, dat de opvoeding deT
kmderen een moeilijke zaak is. Shaw noemt
het: georganiseerde verdediging van de vol
wassenen tegen de kinderen.
De aanleg der kinderen is zeer uiteenloo
pend en maakt groote verschillen in optreden
tegenover de kinderen noodig: men verwijt
of spot, soms met hoon poogt men ze te win
nen, waarop dan toch nog vaak een ontglip
pen volgt. Dit ontglippen zal niet gebeuren
als men doet naar Rosseau: niet pogen de
kinderen zoo lang moge'ijk klein te houden,
maar zoo weinig mogelijk opvoeden.
Milde rechtvaardigheid is ncodig en daar
aan zit vast een begrijpen van het kind, voor
z chtigheid met tucht en straf. Een onderwij
zer, die een kind straft, omdat het niet vol
doende aandacht had bij de leesles, zal niet
altijd aanspraak mogen maken op den naam
van goed opvoeden. In een groote klas, in ons
land met zijn sp'itsing op schoolgebied zoo
vaak voorkomend, is het misschien wel noo
dig en^eer aanbevelenswaardig om een vas
ten regel te stellen voor het volgen der les,
maar toch is dit niet altijd goed. Beter zou
zijn, als de onderwijzer door de klas ware
geloopen en met een enkele aanwiizing den
leerling weer tot de les had gebracht. Zoo'n
optreden zal zeker veel meer succes hebben
Begrijpen van het kind, ook van de reden
voor gemis van aandacht, is eerste voor
waarde voor een succesvolle opvoeding.
Spr. haa'de het evangelie van Lukas aan
waarin geschreven staat over fezus' jeugd
en memoreerde het bekende: Wat zoekt ge
mij, wist gij dan niet dat ik zijn moest in de
dingen mijns Vaders?
Voorts wees spr. op de uitlating van
Freud. dat e'ke ondeugd een kern van
deugd in zich draagt; en hij haalde ook
Goethe aan, waarop hij zeide; welnu, breek
niet, maar buig. En spr. wees er nadrukke-
lijk op, dat niet na één enkelen zonnedag het
koren rijpt. De ontwikkeling van het kind
vraagt tijd en geduld. Hebt vertrouwen en
wekt vertrouwen, vermaande spr. Zijn wij in
ons oordeel over de kinderen niet vaak on
juist? Jan Ligthart, de groote paedagoog,
vergiste zich wel eens, ook hij begreep de
kinderen niet altijd.
Men behoeft de kinderen geen kwaad te
laten doen, als dat eigenlijk bji hun spel be
hoort, maar men mag er niet boos om wor
den. Wij kunnen veel van de kinderen leeren
en moeten hen zeer veel leeren, vaak herhaal
delijk hetzelfde voorhouden. Men moet de
kinderen kennen en veel op hen letten. Met
verschillende voorbeelden ook uit eigen er
varing, maakte spr. een en ander duidelijk.
De volwassenen maken het den kinderen
wel eens heel moeilijk, brengen hen soms zelf
wel tot liegen door een niet voldoende begrij
pen.
De ouders berijpen ook niet altijd de on
derwijzers in hun methoden en toch is sa
menwerking tusschen school en huis van het
grootste belang.
Met grappige staaltjes toonde spr. aan. dat
wel eens onjuist wordt toegepast het begin-
se'voor het kind is niets goed genoeg
Resumeerende. stelde spr. vast, dat over
opvoeding in school en gezin veel, heel veel
is te zeggen en dat niemand er genoeg van
weetspr zei f zei er niets van te weten, al
leen had hij een overtuiging.
De heer Cloeck bracht den spreker een
hartelijk woord van dank voor de wijze,
waarop hij de aandacht had bepaald op de
opvoeaing in school en gezin en hij stelde
vast, dat een meeleven met het kind geluk
geeft aan alles, waarmee men in aanraking
komt
In de pauze wekte mevr. ds. Rappold op
tot toetreding als lid, opdat Volksonderwijs
steeds méér kan doen, en tevens vestigde zij
de aandacht op een uitgave in verband met
de herdenking van prins Willem van Oranje.
Na de pauze deden mej Ero en de heer
Muller zich nog hooren in Ballade van
Claude Debussy en Air van Carl Goldmark,
voor de vertolking waarvan zij aller dank
oogstten.
Daarna werd de Volksonderwijsfilm ver
toond. Zij geeft een kijkje op het vele, dat
deze 65 jaar geleden door 20 idealisten op
gerichte en thans 63.000 leden tellende ver-
eeniging doet: bevordering van stichting van
schoolgebouwen, steun voor bezoek aan
openbare scholen in naburige gemeenten als
in eigen woonplaats die niet bestaan, propa
ganda voor medisch onderzoek van leerlin
gen zorg voor kleuterscholen, enz. enz. Zeer
veel foto's werden getoond van verschillende
openbare scholen in den lande, soms mooie,
ruime, frissche gebouwen, maar ook uit
plaatsen waar het openbaar onderwijs in de
verdrukking is en zich moet behelpen in min
der geschikte lokalen. Het enthousiasme, dat
in tal van plaatsen gelukkig nog bestaat voor
openbaar onderwijs, werd in beeld gebracht,
kortom in woord en beeld werd weergege
ven op welke wijzen Volksonderwijs haar
doel nastreeft. Dat de vertooning van deze
film met een luid applaus werd beloond, is
begrijpelijk.
In zijn slotwoord bracht de voorzitter al
lereerst dank aan mej. Ero en den heer Mul
ler voor hun met groote aandacht gevoigde
muzikale opluistering der vergadering.
De filmvertooning noemde spr. zeer ge
slaagd. Wie haar gevolgd heeft, zal zeker
propagandist van Volksonderwijs worden,
meende hij. Aangezien door de autoriteiten
in Alkmaar het toestel, dat in alle andere
plaatsen tot dusver werd gebruikt voor het
draaien der film, was afgekeurd op grond
van brandgevaar spr verklaarde dit niet
te kunnen begrijpen had men te elfder
ure den heer Blokker nog gevraagd om met
zijn eigen toestel te komen, waaraan deze
bereidwillig had voldaan. Spr. bracht hem
daarvoor zijn welgemeenden dank.
Als een gunstig gevolg van de kringvor
ming noemde spr. de aanwezigheid van ver
schillende menschen uit Egmond op deze
vergadering, waarvoor hij hen dankbaar
was.
Ten slotte constateerde spr., dat alles wat
voor het onderwijs van belang is de aandacht
heeft van Volksonderwijs en door haar wordt
gepropageerd, zoodat de oprichting van een
neutrale school onnoodig mag worden ge
noemd.
BROEK OP LANGENDIJK.
Maandagmiddag kwam de Tuinbouw-
vereeniging „De Groentecultuur" in jaar
vergadering bijeen, in het lokaal van den
heer Vijzelaar.
De voorzitter, de heer H. Glas, memoreer
de nog eens de moeilijke omstandigheden.
Een woord van dank werd gesproken in
verband met de hulp welke in vorige jaren
door de regeering werd verleend wat betreft
de credieten, alhoewel gebleken is dat deze
hulp onvoldoende is geweest om het bedrijf
te redden.
Uit het jaarverslag bleek dat het ledental
thans bedraagt 197.
Uit de rekening van den penningmeester
bleek dat de ontvangsten hebben bedragen
3887,55 en de uitgaven 3886.09, saldo
1.46, gevoegd bij het bezit op de Boeren
leenbank groot 997.70 word' alzoo een
bezit op 1 Januari 1933 van 999,16.
In verband met de eindrekening wees de
voorzitter er op dat de laatste 2 jaar geen
contributie is geïnd bij de leden, maar mocht
men soms voor groote uitgaven komen te
staan in verband met eventueel ijshakken,
dan is het gewenscht dat alsnog de contri
butie over 1932 opgehaald wordt. Goedge
vonden.
In verband met de kunstmestverstrekking
werd door den heer O. Koedijk Oz., ge
vraagd, waarom de 2e aanvraag niet is be
kend gemaakt. De secretaris antwoordde dat
het is bekend gemaakt bij enkele winkels.
Medegedeeld werd dat er reuzenbloem-
was de heele stad peuterig opgebouwd; van
kleine langwerpige steentjes, gemetseld
steentje op steentje met keurige streepjes kalk
ertusschen. Netjes, o keurig netjes maar
hoeveel popperiger dat de Italiaansche palaz-
zi; stapelingen van geweldige, gigantische
blokken steen; met geniale beeldhouwwerken
bekroond; die daar, onder de klare, diep
blauwe lucht, eeuwen en eeuwen stonden uit
te zien.
Henri duwde den sleutel in het slot; een
massa reclame-papier en brieven die de post
bij vergissing niet opgezonden had, werd
door de openwijkende deur de gang in ge
schoven. Het gaf alles te zamen den onple-
zierigen indruk van een leven vol van kleine,
onbelangrijke dingen, dagelijksche bestel
lingen, verdere zorgjes Hij haalde, in de
halflichte vestibule staande, eens diep adem.
Kom, hij was mee, dat was het wat hem al
les hier zoo naargeestig deed schijnen. Hij
nam een paar couranten van den grond, leg
de die op den divan in zijn tuinkamer, en
ging thee zetten. Melk had hij niet, maar er
was neg een citroen.
Tien minuten later lag hij, matig behaag
lijk toch maar; in de kamer; die een verve
lend aanzien van onbewoondheid scheen te
hebben, op den divan, en keek de couranten
eens in. Fiet was een ongewone sensatie; se
dert de eerste da^en na zijn thuiskomst uit
het z ekenhuis had Clara de couranten ver
van hem gehouden; ze hadden hem telkens
van die wonderlijke indrukken gegeven.
Het eerst keek hij naar de advertentieblad
zijde, aan den achterkant. Doodsadvertenties
„Heden overleed tot onze diepe droefheid on
ze lieve, goede oom Willem Gulentels". Ge
troffen bleef hij er over nadenken. Gulden
tels dood, de bankier, met wien Colver
nogal zaakjes deed. Jawel, er was ook een
advertentie van hemvan „de vrienden" ter, dat hij even naar Clara's ouders ging
„Onze brave, onvergetelijke vriend"
zijn; maar enfin Eerst naar zijn moeder,
waar het kleine Muizekind zat. Wat zou ze
opkijken! En dan kon hij telefoneeren en
enfin, maar es even afwachten; Nico bleef
toch zeker tot negen uur, half tien op, dus
dien trof hij wel na het eten, hetzij hij hem
bij Grootmama liet komen of, misschien be-
Wel, wel", dacht Henri in oprechte ver
bazing. „Indertijd vond hij hem zoo'n gauw
dief; zei hij: je kunt hem heelemaal niet ver
trouwen En nu „braaP'Hij heeft hem
dus in dien laatsten tijd van zijn leven beter
leeren kennen; en die neefjes en nichtjes, die
zoo aasden op de erfenis, ja. nu hebben ze
berouw: „onze diepe droefheid", „onze lieve,
goede oom"
Hij keek de verdere advertenties nog eens
door. Een reclame voor Angosture-bitter! De
samenstelling", las hij „van dit wereldbe
roemde, origineele Angosturabitter wordt
reeds meer dan honderd jaar zorgvuldig ge
heim gehouden. Nergens ter wereld heeft
men cfit bitter in aroma en kwaliteit weten
te benaderen".
„Het is maar bitter", dacht Henri, „maar
het is dan wel het aller-, allerfijnste op dit
geb ed. Als ik weer voorgoed thuis ben, moet
ik daar eens een fleschje van hebben Er
was meer belangrijks; zelfs in de adverten
tie-kolommen; het viel hem op, hoe op aller
lei gebied blijkbaar het allesvoortreffelijkste
was bereikt; het is toch wel in vele opzichten
een mooie tijd, om juist nu te leven Maar
hij verlangde nu toch wel erg. de kinderen
eens weer te zien, Nico en Muis. Hij had
expres zijn komst niet vooruit gemeld; zoo
kon hij ze verrassen. Het Hadcel was. dat ze
apcLus muomi sm «m «dut kêdém ItuuM
Hij belde een taxi op, en was tien minuten
later in de Riouwstraat
De oude mevrouw was thuis, en Muis ook
tlunderde met een gezicht van verstandhou-
ing de oude dienstbode. Ze zaten in de ser
re thee te drinken.
Daar kwam hij als een verrassing binnen.
Het scheen, dat de oude mevrouw meer ont
steld was dan verheugdze s c h r i k t e van
haar zoon.
Jongen! Hoe kom jij zoo ineens hier?
En waar is Clara? Er is toch niets gebeurd?
riep ze ontsteld uit.
Niets om van te schrikken", zei hij met
zijn verjongen lach, terwijl hij haar kuste.
„En hoe is het met 't Muisje?".
Maar het kleine keek haar vader ook al
met meer verbazing dan verheuging aan.
Wel ging ze, op een krachtig-aansporenden
wenk van haar grootmoeder, naar hem toe,
en bood hem, toen hij zich naar haar over-
boog, haar lipjes, maar het was op die wijze
waarop kinderen dat doen, die kussen en ge
kust worden gewoonlijk waarnemen als een
onbelangrijke bijkomstigheid, zooals groote
menschen bijvoorbeeld een jas aantrekken,
onderde-hand met alle aandacht over iets
anders redeneerend. Muis Lugt praatte zoo
door over haar theeservies, en was vol ge
dachten over de visite van haar poppen,
meer das «ver die vut haar vader.