Alkmaarsclte CouranL De gevolgen van een operatie. Siad en Omgeving. Jiadionieuws ÜeuitCeiOH £cmden ÜMnêouw- m is Honderd vijl en dertigste Jaargang. WOENSDAG 18 JANUARI 1933 PIEPKUIKENMAFKT. De Directeur van het Marktwezen te Alkmaar maakt belanghebbenden be kend, dat met ingang van ZATERDAG 21 JANUARI a.s. wederom piepkuikens ter markt zullen worden aangevoerd. De Directeur voornoemd, D SCHENK Donderdag 19 Januari. Hilversum, 1875 M. (Uitsluitend AVRO). 8Gramofoonpi. 10Morgenwijding 10.15 Gramofoonplaten. 10.30 Concert F Vrijhoff, celo; Mej. L. Godijn, piano. 11 Koor- en bakpraatje door mevr. L Lotgering Hillebrand. 11.30 Vecvolg concert. 12. AVRO-Kamerorkest o.l.v L. Schmidt en gramofoonplaten. 2.2.30 Halfuur voor de vrouw. 2.45 Gramofoonplaten. 3.Naaicur sus. 3.45 Gramofoonplaten. 4.— Voor zieken en ouden van dagen. 4.30 AVRO-Klein orkest o.l.v. N. Treep. 5.— «Verhalen voor groote kinderen door mevr. A. van Dijk. 5.30 Vervolg orkestconcert. 6.30 Sportpraatje H Hollander. 7 Vervolg concert. 7 30 Enge sche les. 8.Vaz Dias. 805 Gramofoonpi 8.15 Concertgebouw-orkest o.l.v. E. van Bei num m. m. v. A. Schmuller, viool. In de pauze gramofoonplaten. 10.30 Kovacs La:os en zijn orkest. Refreinzang: Bob Scholte. 11.— Vaz Dias. 11.05 Gramofoonplaten 11.1512.Vervolg Kovacs Lajos. Huizen, 296 M. (8.9.15 en 11.—2. KRO, 10—11 en 2.-11.30 NCRV) 8.— 915 en 10.Gramofoonplaten. 10.15 Mor gendienst. 10.45 Gramofoonpi. 11.30—12.— Godsd. halfuurtje. 12.15 Orkestconcert en gramofoonplaten. 2.Handwerkcursus. 3 3.30 Vrouwenhalfuur. 4 Zeemansuurtje 5Orgelconcert. 5.45 Handenarbeid v. d jeugd 6.15 Drs G. R. Bax: „Onze Ned Momenten". 6.45 Knipcursus. 7.— Week overzicht. 7.45 Ned. Chr Persbureau S Das Lied von der Glocke" van Max Bruch (gedicht van F. Schiller), m. m. v. de Chr. Orat. Vereen. ,,Con Amore" te Leiden, solisten en de Haarlemsche Orkestver. o.l.v D Smink. 9 10—9.40 Voor de ouders. 10 40 Vaz Dias 10.50—11.30 Gramofoonmuziek CIA L/iao Daventry, 1554 M- 10.35 Morgenwijding 10.50 Tijdsein en berichten. 1105—1120 Lezing. 12.20 Orgelspel R Foort. 1 05 Mid land Studio-orkest o.l.v. F. Cantell. 2.20 Voor de scholen 3.20 Vesper. 4.10 Voor de 6cholen. 4.25 Metropoleorkest o.l.v. E. Co lombo. 5 35 Kinderuur. 6.20 Berichten. 6 50 Schumann's Pianomuziek door A. de Lara 7 10 Spaansche causerie. 7 40 Officiëele ber. 7.50 Lezing. 8.20 Vaudeville, m. m v Greti Vernon (Weensche liedjes) e.a 9 20 Ber en lezing. 10 B BC-strijkorkest o.l v. A. Cat terall. 10 50 Kerkdienst. 11 05-12.20 Am brose en zijn band. Parijs „Radio-Paris", 1724 M. 8.05 Gra mofoonpl. 12.50 Orkestconcert. 6.50 Gramo foonplaten. 7.40 Orkest. 8.20 Radiotooneel] 9.50 Gramofoonplaten. Kalundborg, 1157 M. 11.20—1.20 Concert ui' Hote' Angleterre. 2.404 Concert uit rest. „Wivex". 7.30 Radio-Symphonieorkest o.l.v. G. Fitelberg m. m. v. V. Schidler en K. Szymanowski, piano. 10.10—11.50 Moderne dansmuziek o.l.v. Kai Julian. Langenberg, 473 M. 6.25 Gramofoonpi 11.20 Concert doo- het Omroeporkest ol.v.1 Görlich m. m. v. alt. 12.20 Concert ol.v. Evsoldt m. m. v. piano. 1.50 Gramofoonpi 4 20 Weragkamerorkest o.l.v. Spitz, m. m. v teror en cello. 7.20 Gramofoonpi. 750 „Ariadne Auf Naxos", opera van Strauss. 9 59—11.20 Dansmuziek ui* Londen. Bome. 441 M. 8.05 Symphonieconcert o.l v Santarelli m. m. v. orkest, piano, orgel en sonraan Brussel, 508 en 338 M. 508 M.: 12.20 Om roeporkest o.l.v Leemans. 1.30 Gramofoonpi 5 20 Omroeporkest o.l.v. André. 6 35 Gramo- Monpl. 8 20 Omroeporkest o.l.v. André. 9 20 Dito. 10.30-11.20 Gramofoonpi. 338 M.: 12.20 Gramofoonpi. 1 30 Omroepkleinorkest o I.v. Leemans. 5.20 en 6.20 Gramofoonpi n 50 Omroepkleinorkest o.l v. Leemans. 8.20 „Das Hollandweibchen" operette van Kal man. Zeesen, 1635 M. 7.20 „Der blaue Bo'1", drama van Barlach. Regie: Wüstenhagen. 35 Schubert liederenrecital door M Hart- ®ann. 9.30 Berichten en hierna concert "°or H. Strauss en zijn orkest, het Scala orkest o.l.v. Stenzei e.a. EEN ADRES VAN DE ALKMAARSCHE NEUTRALE SCH00LVEREEN1GING. Aan den Raad dezer gemeente is het vol gende adres gezonden: Met groote verbazing heeft het bestuur der Alkmaarsohe Neutrale Schoolvereeni- ging kennis genomen van het advies van B en W. inzake onze aanvrage om medewer king voor de stichting van een bijzondere lagere school. Immers B. en W. stellen U voor de gevraagde medewerking te weigeren ondanks het feit, dat het genoemd college be kend is, dat het daarmede in strijd handelf met de wet en derhalve uw Raad in overwe ging geeft een onrechtmatig besluit te nemen. Wat toch is het geval: Art. 75 lid 2 der Lager Onderwijswet zegt „De medewer king wordt slechts geweigerd, wanneer nié aan de in artikel 73 omschreven vereischten is voldaan". B. en W. doen het thans voorkomen, dat niet vo'daan is aan art. 73 lid 1 sub a ,.een<> verklaring, waaruit blijkt, dat de school zal worden bezocht door tenminste 60 leerlin gen". De oniui«heid van enke'e argumenten mo ge in het kort worden uiteengezet: lo. 18 ouders zouden hun handteekening teruggenomen hebben. a Ons zijn de namen niet hr'-eud ge maakt, maar wel hebben verT^'ó^e ons reeds verklaard, dat zij inderdaad deze ver klaring hebben geteekend on aa^d'-ang van het hoofd, hetzü door med-,dee';ngen die later niet juist bleken daartoe bewogen, hetzij uit vrees de onderwijzers a's k'^nMn te verhezen, be'zij uit a«gst dat bun kind? ren gedurende de maanden, dat zij nog de ooenbare school zmtden blijven bez°e' en, de dtme zouden worden. Zij vergaarden ons uitdn'ld-e'iik hun k'"d ren to-h naar de bij- zoud^e nentra'e s^oei te zul'en zpnden. b Reeds berhaalde'i'k is beslist, dat n:et buiten rekening monen worden ge'aten de kinderen, waarvan de ouders of verzorgers a-bWaf verk'aren bun kinderen niof naar de te stichten school te zullen zenden (zie Fluiten 27 Maart 1926. A B 1926, b'adz 205, 28 October 1926, A B. 1026 b'adz 6 Ver '926. A R 1926 b'adz. 412), één en ander ;s sindsdien vaste juris prudentie Men zie ook bet eerste artikel van bet Comité van Actie tem»n onze school: „Men bedenke daarbij nog d't, dat ook de bandtee kening van ouders. d!e later verk'aren, dat ze hun kinderen niet naar de school in kwes tie zullen zenden, voor de aanvrage tot stichting der school wordt medegerekend. Men kan dus feitelük 'n eenmaal geplaatste handteekening niet terug ncm:n. 2o. Vijf kinderen bezoeken thans de 6e klasse van een oneni-are opleidingsschool en zul'en dus met den nieuwen cursus de school W'aten. Wij vragen ons af, hoe B. en W dit kun nen weten. Immers de kinderen zijn nog 'eerplichtig. ook na afloop van dezen cursus Zit bovendien bij de openbare school een kind nooit twee jaar in de zesde klasse? 3o Tien kinderen zijn te jong. a. Het Bestuur heeft in zijn laatst gehou den vergadering bes'oten zoo mogelijk den cursus op 15 Juli a.s. te doen beginnen De leeftijd van toelating der kinderen is dan volgens de wet vijf jaar en negen maanden, zoodat in ieder geval twee dier kinderen den verei^hten leeftöd wel hebben. b. Mocht de Raad het advies van B en W vo'gen. dan bestaat de moge'iikheid dat een nieuwe school moet worden gebouwd E>e opening zal dan niet vóór 1 Januari a.s. plaats vinden en ook dan hebben enkele van de 10 kinderen den vereischten leeftijd be reikt. 4o. B. en W. hebben den indruk, dat. had den alle ouders van 't begin af geheel kun nen overzien de beteekenis en de gevolgen van de oprichting der school, het aantal door de wet vereischte handteekeningen niet zou ziiu verkregen. Het verheugt ons Uwen Raad te kunnen mededeelen. dat deze indruk geheel oniuis' Wii hebben de zekerheid van het tegen politieke sfeer wordt gehóuden, waar door samenwerking en door opofferingen van de zijde der ouders het peil van het onderwijs kan worden opgevoerd. Dat spoedig een vol ledige school zal worden bereikt en onze school het algemeen onderwijspeil in Alk maar zal doen stijgen, is de overtuiging van het bestuur. Met aandrang meenen wij derhalve Uwen Raad in overweging te moeten geven het voorstel van B en W. niet te aanvaarden en alsnog te besluiten medewerking te ver- leenen. Het Bestuur van de Alkmaarshe Neutrale Scheolvereeniging. C. Modder (viool), die sonate no. 4 van Mo- zart speelden en zich daarbij musici van uit stekende kwaliteit toonden, was De Oorspronkelijke roman door Jan Walch 83 Vooruit; hij maakte de reis: dertig uur heen, f dertig uur terug; en dan 'n paar dagen Den Haag, cJest tout! En toen ze 's avonds in bed lagen, waren ze allebei overtuigd, dai het beste was, en hielden zich niet met piekerend zelfonderzoek bezig, maar aan vaardden het leven, als jonge, fleurig-leven- de menschen. En dat waren ze ook; heele- ®aal, en Clara vond er zelfs niets in niets Psychologisch-belangrijks om aan den dokter j schrijven; niet vermoedende, hoe véél psy chologisch-belangrijks er inderdaad was in «ie eigenaardige gedachten- en gevoelsasso ciaties, die een man, als hij In één opzicht v^r „een jongen" wordt, ook nog aan an dere jongens-sentimenten onderhevig maken. Maar aan den dokter schrijven, deed ze "Tusschen wel, want zoo ver ging haar nieu we onbezorgdheid niet, dat ze hel onderhoud 1 an Henri met zijn chefs niet bedenkelijk j °nd. Zoo schreef ze den volgenden morgen voeg een brief, die met t'enri's trein mee *°u reizen, waarin ze den toestand uiteen- e"e, en den dokter vroeg, met beleid te wat hij in deze omstandigheden het te zou achten. En tegen Henri zei ze, toen bi j Kees naar den trein bracht: „Bei - Majeluaa worgouniddag af «orgel- deel. Bovendien zijn reeds nieuwe kinderen voor onze school opgegeven. Ten slotte nog het volgende: B. en W. schiinen te meenen, dat men al leen wegens een bepaalde levensbeschou wing of op grond van godsdienstige opvat tingen geen genoegen meer kan nemen met wat de bestaande overheidsscholen bieden Het spijt ons te moeten constateeren, dat ook deze opvatting onjuist is. Onze medestan ders wenschen een eigen school, waar de ouders ze'f invloed op den gang van zaken kunnen uitoefenen, waar de school buiten de avond dadelijk even on, en ga, vóór je naar het ministerie gaat, overmorgenochtend even naar hem toe, om te laten zien, hoe goed je 't maakt; zal je 't doen? En hij vond da ook „beleefder"; en ja, 't was maar het beste dat hij eerst ging, want als 't aan 't ministe rie eens met één onderhoud afliep, dan kon hij misschien overmorgen-avond al weer den trein pakken voor de terugreis En zóó aanstekelijk was zijn optimisme, en zóó klaar was de hemel van Italië en de fleurige volle bloei van blijheid van dat paradijzige land dat ook Clara zelf een oogenblik 't méénde dat het zoo wel kon gaan! DERTIENDE HOOFDSTUK. Den Haag. Den Haag! Allemaal uitstappen!" Het scheen of de conducteurs met deze woorden een soort hulde opeischten van de door hen tot zóó ver geconduiseerde reizigers. Die zich haastten over de wiebelige piankenbrug de stad hunner verlangens te bereiken. Henri was één der eersten. Hij keek op de stationsklok: vier uur. Hij zou eerst maar eens naar huis gaan, zelf een kop thee zetten een uurtje rusten op den divan, dan de kin deren opzoeken Zijn nuis. met rolluiken gesloten, stond daar, aan de Laan van Nieuw Oost Indië achter het matig-verwilderde voortuintje, als een ongastvrij, zelfs gevaarlijk aandoend do mein. Het hek knarste, bij 't open-doen, zoo als men dat leest van het slot van een roman tische kasteelpoort, die een halve eeuw dicht is gebleven. Wat was dit alles klem! Wat PAPAGANDA-AVOND VOLKSONDERWIJS. Een 2oed bezochte vergadering in de Dancing van de Harmonie. aangekondigde propaganda-vergade- rir.g van de afd. Alkmaar van Volksonder wijs werd gisteravond gehouden in de Dan cing van de Harmonie, die zeer goed bezet was. Openingswoord van den voorzitter. De voorzitter, de heer Jb. C1 o e c k, sprak een hartelijk welkom tot de aanwezi gen, alsmede een woord van dank tot de pro- paganöa-commissie voor het orgamseeren van dezen avond. Vervolgende, sprak de heer C'.oeck kort over de kringvorming die in 1932 tot stand kwam, over de actie welke gevoerd werd te gen het wetsontwerp-Terpstra en hij memo reerde dankbaar dat de Volksonderwijscol- lecte in het afgeloopen jaar meer had opge bracht dan in 1931, terwijl hij voorts ge waagde van de ook in 1932 weer uitstekend geslaagde schoolfeesten en de samenwerking noemde, die er bestaat tusschen het personeel der scholen. Hierop wijdde de voorzitter eenige woor den aan de neutrale bijzondere school, die hier ter stede zal worden opgericht en waar tegen actie is en wordt gevoerd in samen werking met andere vereenigingen, omdat die school hier overbodig is en zou beteekenen een afbraak van ons goed ingericht openbaa onderwijs en ook zou eischen financieele of fers die in dezen tijd ontoelaatbaar zijn. Nu wordt wel gezegd, zoo vervolgde spr.: „Wij nemen genoegen met de oude meisjesschool, en willen de gemeente niet noode'oos op kos ten jagen", maar die toezegging is voorloo- pig, want men wil geen definitieve aanvaar ding van die school. Op onze openbare vergadering durfde nie mand van de voorstanders ruiterlijk voor den dag te komen, het is zooals de heer R. van Gaasbeek, een onderwijs-specialist, lid van het hoofdbestuur van Volksonderwijs, zeide: „Steeds stelt men in stilte de openbare school in een kwaad daglicht, maar de kwaadsprekers blijven achter de gordijntjes zitten, wanneer hun gelegenheid wordt ge geven in het openbaar van gedachten te wis selen". Zulke voorstanders van bijzonder onder wijs, zei spr., maken de bevrediging tot een aanfluiting. Toch heeft die bovenbedoelde vergadering een gunstig verloop, gehad, waarvoor spr. een hartelijk woora, van dank bracht aan de beide sprekers van dien avond, ds. Rappold en den heer P. Krabbendam. Zeer veel ouders zijn de oogen opengegaan, waardoor het re sultaat is bereikt, dat B. en W. thans den raad mededeelen, dat, wanneer men let op de innerlijke waarde der overgelegde verkla- rinen van de ouders, de gevraagde medewer king op grond der lager onderwijswet 1920 niet mag worden verleend, weshalve zij den raad verzoeken de gevraagde medewerking te weigeren. Voor mij klinkt dat zeer aangenaam, ging spr. voort, omdat ik meen dat hier geen spra ke is van een bepaalde levensbeschouwing of van godsdienstige opvattingen, welke het voor de ouders niet mcgelijk maken genoegen te nemen met wat onze bestaande overheids scholen bieden, te meer omdat niemand kan beweren, dat de resultaten van ons onder wijs niet aan redelijke eischen voldoen. Daar om vol vertrouwen de toekomst tegemoet! Wij herdenken dit jaar Willem van Oranje, den man, die in ons stugge volk een liefde heeft ontvonkt, die een onzer kostbaarste na tionale goederen is geworden en het blijven moge, om ons van dorperheid af te keeren en tegen twistzucht te sterken. Waarom toch moet reeds in het zoo voor allerlei indrukken ontvankelijk kinderhart verdeeldheid gekweekt worden. Met deze woorden, die spr. las van een wethouder in Noordbrabant, opende hij dc bijeenkomst. (Applaus.) Na een muzikale opening der vergadering door mej. M. N. Ero (piano) en den heer J. het woord aan den heer Klaas de Vries, secretaris van het hoofdbestuur van Volks onderwijs, die tot onderwerp had: Opvoe ding in school en huisgezin. Om ook in dezen tijd in Alkmaar te kunnen spreken over opvoeding, vraagt overweging en beheersching, begon spr. Of moeten we zeggen: juist hier? Volksonderwijs heeft op bouwende beteekenis in de eerste plaats, strijd als het moet. Dacht ge na over opvoeding van het kind en weet ge reeds veel? vroeg spr., en hij ant woordde: ik geloof het niet want wij allen tasten te dezen opzichte nog steeds in het duister. Echter, dit is niet het ergste, veel er ger is wat we zienvele en velerlei tekortko mingen doen zich dagelijks voor. En wie dit niet zelf heeft ondervonden, spiegele zich aan anderer ervaring en daardoor verkregen overtuiging. Na een uitweiding over waarnemingen van kinderen, waarbij spr. de opmerking maakte, dat zij hun gedachten soms op besliste wijze te kennen geven en dat het voor andere wel eens lastig is om over opvoeding te spreken, vervolgde spr. met de voorlezing van een schetsje van de bekende schrijfster Mien Labberton, waarin geschilderd wordt de groote teleurstelling in een jongensziel, als er geen meeleven blijkt met wat hem zoo in tens verheugde en van groote vreugde over ondervonden begrijpen van wat er leefde in zijn hart. Spr. constateerde, dat de opvoeding deT kmderen een moeilijke zaak is. Shaw noemt het: georganiseerde verdediging van de vol wassenen tegen de kinderen. De aanleg der kinderen is zeer uiteenloo pend en maakt groote verschillen in optreden tegenover de kinderen noodig: men verwijt of spot, soms met hoon poogt men ze te win nen, waarop dan toch nog vaak een ontglip pen volgt. Dit ontglippen zal niet gebeuren als men doet naar Rosseau: niet pogen de kinderen zoo lang moge'ijk klein te houden, maar zoo weinig mogelijk opvoeden. Milde rechtvaardigheid is ncodig en daar aan zit vast een begrijpen van het kind, voor z chtigheid met tucht en straf. Een onderwij zer, die een kind straft, omdat het niet vol doende aandacht had bij de leesles, zal niet altijd aanspraak mogen maken op den naam van goed opvoeden. In een groote klas, in ons land met zijn sp'itsing op schoolgebied zoo vaak voorkomend, is het misschien wel noo dig en^eer aanbevelenswaardig om een vas ten regel te stellen voor het volgen der les, maar toch is dit niet altijd goed. Beter zou zijn, als de onderwijzer door de klas ware geloopen en met een enkele aanwiizing den leerling weer tot de les had gebracht. Zoo'n optreden zal zeker veel meer succes hebben Begrijpen van het kind, ook van de reden voor gemis van aandacht, is eerste voor waarde voor een succesvolle opvoeding. Spr. haa'de het evangelie van Lukas aan waarin geschreven staat over fezus' jeugd en memoreerde het bekende: Wat zoekt ge mij, wist gij dan niet dat ik zijn moest in de dingen mijns Vaders? Voorts wees spr. op de uitlating van Freud. dat e'ke ondeugd een kern van deugd in zich draagt; en hij haalde ook Goethe aan, waarop hij zeide; welnu, breek niet, maar buig. En spr. wees er nadrukke- lijk op, dat niet na één enkelen zonnedag het koren rijpt. De ontwikkeling van het kind vraagt tijd en geduld. Hebt vertrouwen en wekt vertrouwen, vermaande spr. Zijn wij in ons oordeel over de kinderen niet vaak on juist? Jan Ligthart, de groote paedagoog, vergiste zich wel eens, ook hij begreep de kinderen niet altijd. Men behoeft de kinderen geen kwaad te laten doen, als dat eigenlijk bji hun spel be hoort, maar men mag er niet boos om wor den. Wij kunnen veel van de kinderen leeren en moeten hen zeer veel leeren, vaak herhaal delijk hetzelfde voorhouden. Men moet de kinderen kennen en veel op hen letten. Met verschillende voorbeelden ook uit eigen er varing, maakte spr. een en ander duidelijk. De volwassenen maken het den kinderen wel eens heel moeilijk, brengen hen soms zelf wel tot liegen door een niet voldoende begrij pen. De ouders berijpen ook niet altijd de on derwijzers in hun methoden en toch is sa menwerking tusschen school en huis van het grootste belang. Met grappige staaltjes toonde spr. aan. dat wel eens onjuist wordt toegepast het begin- se'voor het kind is niets goed genoeg Resumeerende. stelde spr. vast, dat over opvoeding in school en gezin veel, heel veel is te zeggen en dat niemand er genoeg van weetspr zei f zei er niets van te weten, al leen had hij een overtuiging. De heer Cloeck bracht den spreker een hartelijk woord van dank voor de wijze, waarop hij de aandacht had bepaald op de opvoeaing in school en gezin en hij stelde vast, dat een meeleven met het kind geluk geeft aan alles, waarmee men in aanraking komt In de pauze wekte mevr. ds. Rappold op tot toetreding als lid, opdat Volksonderwijs steeds méér kan doen, en tevens vestigde zij de aandacht op een uitgave in verband met de herdenking van prins Willem van Oranje. Na de pauze deden mej Ero en de heer Muller zich nog hooren in Ballade van Claude Debussy en Air van Carl Goldmark, voor de vertolking waarvan zij aller dank oogstten. Daarna werd de Volksonderwijsfilm ver toond. Zij geeft een kijkje op het vele, dat deze 65 jaar geleden door 20 idealisten op gerichte en thans 63.000 leden tellende ver- eeniging doet: bevordering van stichting van schoolgebouwen, steun voor bezoek aan openbare scholen in naburige gemeenten als in eigen woonplaats die niet bestaan, propa ganda voor medisch onderzoek van leerlin gen zorg voor kleuterscholen, enz. enz. Zeer veel foto's werden getoond van verschillende openbare scholen in den lande, soms mooie, ruime, frissche gebouwen, maar ook uit plaatsen waar het openbaar onderwijs in de verdrukking is en zich moet behelpen in min der geschikte lokalen. Het enthousiasme, dat in tal van plaatsen gelukkig nog bestaat voor openbaar onderwijs, werd in beeld gebracht, kortom in woord en beeld werd weergege ven op welke wijzen Volksonderwijs haar doel nastreeft. Dat de vertooning van deze film met een luid applaus werd beloond, is begrijpelijk. In zijn slotwoord bracht de voorzitter al lereerst dank aan mej. Ero en den heer Mul ler voor hun met groote aandacht gevoigde muzikale opluistering der vergadering. De filmvertooning noemde spr. zeer ge slaagd. Wie haar gevolgd heeft, zal zeker propagandist van Volksonderwijs worden, meende hij. Aangezien door de autoriteiten in Alkmaar het toestel, dat in alle andere plaatsen tot dusver werd gebruikt voor het draaien der film, was afgekeurd op grond van brandgevaar spr verklaarde dit niet te kunnen begrijpen had men te elfder ure den heer Blokker nog gevraagd om met zijn eigen toestel te komen, waaraan deze bereidwillig had voldaan. Spr. bracht hem daarvoor zijn welgemeenden dank. Als een gunstig gevolg van de kringvor ming noemde spr. de aanwezigheid van ver schillende menschen uit Egmond op deze vergadering, waarvoor hij hen dankbaar was. Ten slotte constateerde spr., dat alles wat voor het onderwijs van belang is de aandacht heeft van Volksonderwijs en door haar wordt gepropageerd, zoodat de oprichting van een neutrale school onnoodig mag worden ge noemd. BROEK OP LANGENDIJK. Maandagmiddag kwam de Tuinbouw- vereeniging „De Groentecultuur" in jaar vergadering bijeen, in het lokaal van den heer Vijzelaar. De voorzitter, de heer H. Glas, memoreer de nog eens de moeilijke omstandigheden. Een woord van dank werd gesproken in verband met de hulp welke in vorige jaren door de regeering werd verleend wat betreft de credieten, alhoewel gebleken is dat deze hulp onvoldoende is geweest om het bedrijf te redden. Uit het jaarverslag bleek dat het ledental thans bedraagt 197. Uit de rekening van den penningmeester bleek dat de ontvangsten hebben bedragen 3887,55 en de uitgaven 3886.09, saldo 1.46, gevoegd bij het bezit op de Boeren leenbank groot 997.70 word' alzoo een bezit op 1 Januari 1933 van 999,16. In verband met de eindrekening wees de voorzitter er op dat de laatste 2 jaar geen contributie is geïnd bij de leden, maar mocht men soms voor groote uitgaven komen te staan in verband met eventueel ijshakken, dan is het gewenscht dat alsnog de contri butie over 1932 opgehaald wordt. Goedge vonden. In verband met de kunstmestverstrekking werd door den heer O. Koedijk Oz., ge vraagd, waarom de 2e aanvraag niet is be kend gemaakt. De secretaris antwoordde dat het is bekend gemaakt bij enkele winkels. Medegedeeld werd dat er reuzenbloem- was de heele stad peuterig opgebouwd; van kleine langwerpige steentjes, gemetseld steentje op steentje met keurige streepjes kalk ertusschen. Netjes, o keurig netjes maar hoeveel popperiger dat de Italiaansche palaz- zi; stapelingen van geweldige, gigantische blokken steen; met geniale beeldhouwwerken bekroond; die daar, onder de klare, diep blauwe lucht, eeuwen en eeuwen stonden uit te zien. Henri duwde den sleutel in het slot; een massa reclame-papier en brieven die de post bij vergissing niet opgezonden had, werd door de openwijkende deur de gang in ge schoven. Het gaf alles te zamen den onple- zierigen indruk van een leven vol van kleine, onbelangrijke dingen, dagelijksche bestel lingen, verdere zorgjes Hij haalde, in de halflichte vestibule staande, eens diep adem. Kom, hij was mee, dat was het wat hem al les hier zoo naargeestig deed schijnen. Hij nam een paar couranten van den grond, leg de die op den divan in zijn tuinkamer, en ging thee zetten. Melk had hij niet, maar er was neg een citroen. Tien minuten later lag hij, matig behaag lijk toch maar; in de kamer; die een verve lend aanzien van onbewoondheid scheen te hebben, op den divan, en keek de couranten eens in. Fiet was een ongewone sensatie; se dert de eerste da^en na zijn thuiskomst uit het z ekenhuis had Clara de couranten ver van hem gehouden; ze hadden hem telkens van die wonderlijke indrukken gegeven. Het eerst keek hij naar de advertentieblad zijde, aan den achterkant. Doodsadvertenties „Heden overleed tot onze diepe droefheid on ze lieve, goede oom Willem Gulentels". Ge troffen bleef hij er over nadenken. Gulden tels dood, de bankier, met wien Colver nogal zaakjes deed. Jawel, er was ook een advertentie van hemvan „de vrienden" ter, dat hij even naar Clara's ouders ging „Onze brave, onvergetelijke vriend" zijn; maar enfin Eerst naar zijn moeder, waar het kleine Muizekind zat. Wat zou ze opkijken! En dan kon hij telefoneeren en enfin, maar es even afwachten; Nico bleef toch zeker tot negen uur, half tien op, dus dien trof hij wel na het eten, hetzij hij hem bij Grootmama liet komen of, misschien be- Wel, wel", dacht Henri in oprechte ver bazing. „Indertijd vond hij hem zoo'n gauw dief; zei hij: je kunt hem heelemaal niet ver trouwen En nu „braaP'Hij heeft hem dus in dien laatsten tijd van zijn leven beter leeren kennen; en die neefjes en nichtjes, die zoo aasden op de erfenis, ja. nu hebben ze berouw: „onze diepe droefheid", „onze lieve, goede oom" Hij keek de verdere advertenties nog eens door. Een reclame voor Angosture-bitter! De samenstelling", las hij „van dit wereldbe roemde, origineele Angosturabitter wordt reeds meer dan honderd jaar zorgvuldig ge heim gehouden. Nergens ter wereld heeft men cfit bitter in aroma en kwaliteit weten te benaderen". „Het is maar bitter", dacht Henri, „maar het is dan wel het aller-, allerfijnste op dit geb ed. Als ik weer voorgoed thuis ben, moet ik daar eens een fleschje van hebben Er was meer belangrijks; zelfs in de adverten tie-kolommen; het viel hem op, hoe op aller lei gebied blijkbaar het allesvoortreffelijkste was bereikt; het is toch wel in vele opzichten een mooie tijd, om juist nu te leven Maar hij verlangde nu toch wel erg. de kinderen eens weer te zien, Nico en Muis. Hij had expres zijn komst niet vooruit gemeld; zoo kon hij ze verrassen. Het Hadcel was. dat ze apcLus muomi sm «m «dut kêdém ItuuM Hij belde een taxi op, en was tien minuten later in de Riouwstraat De oude mevrouw was thuis, en Muis ook tlunderde met een gezicht van verstandhou- ing de oude dienstbode. Ze zaten in de ser re thee te drinken. Daar kwam hij als een verrassing binnen. Het scheen, dat de oude mevrouw meer ont steld was dan verheugdze s c h r i k t e van haar zoon. Jongen! Hoe kom jij zoo ineens hier? En waar is Clara? Er is toch niets gebeurd? riep ze ontsteld uit. Niets om van te schrikken", zei hij met zijn verjongen lach, terwijl hij haar kuste. „En hoe is het met 't Muisje?". Maar het kleine keek haar vader ook al met meer verbazing dan verheuging aan. Wel ging ze, op een krachtig-aansporenden wenk van haar grootmoeder, naar hem toe, en bood hem, toen hij zich naar haar over- boog, haar lipjes, maar het was op die wijze waarop kinderen dat doen, die kussen en ge kust worden gewoonlijk waarnemen als een onbelangrijke bijkomstigheid, zooals groote menschen bijvoorbeeld een jas aantrekken, onderde-hand met alle aandacht over iets anders redeneerend. Muis Lugt praatte zoo door over haar theeservies, en was vol ge dachten over de visite van haar poppen, meer das «ver die vut haar vader.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1933 | | pagina 11