Alkmaarsche Courant. De gevolgen van een operatie. Jladionieuws ^Binnenland feuilleton Honden! flü en dertigste Jaargang. DONDERDAG 9 MAART Waardeering voor het Nederlandsch product. NIEUWE GOERENTARIEVEN SPOORWEGEN Ho. 58 1933 Vrijdag 10 Maart. Hilversum, 1875 M. (8.12.4.8. en 11.12.VARA, 4.-8.— AVRO en de VPRO van 8 —11.uur). 8.— Gramofoon- piaten. 10.VPRO morgenwijding 10.15 üramofoonplaten. 11.10 Kookpraatje P. J. Kers Jr. 11.40 Declamatie Ad. Bouwmeester. 12.AVROkloinorkest o.l.v. N. Treep eu gramofoonplaten. 2.Modepraatje door mevr I. de Leeuw van Rees. 2.20 Gramo foonplaten 2.30 AVRO-Kamerorkest o.l.v. jsi Gerharz en gramofoonplaten. 4 VARA-Kleinorkest o.l.v. P. Duchant. 4 50 Voor de jeugd. 5.30 VARA-Kleinorkest o.l.v. P Duchant. 615 Orgelspel Joh. Jong, m m v. Leo Fuld, zang. 7.— Lezing. 7.20 ,De Flierefluiters" o.l.v. H. de Groot. 8.— Cur sus Bijbellezen ds. G. van Duyl. 8.30 Wag- nerherdenking. 9.— J. PaardekooperDe handel. 9.30 Wagnerherdenking 10 Vrijz. Godsd. Persbureau. 10.05 Vaz Dias 10.15 H. Rutgers: R Wagner. 10.45 Gra mofoonplaten. 11.12.Gramofoonplaten Huizen, 296 M. ("Algemeen programma te verzorgen door de KRO). 8 9.15 en 10 Gramofoonplaten. 11.3012.Voor zieken en ouden van dagen. 12.15—1.45 Sextetcon- cert en gramofoonplaten. 2.— Gramofoonpl 3.— Orgelconcert m. m. v. altzangeres. 4. Trioconcert. 5.Leiing. 5.30 Schlagermu ziek. 6.15 Lezing. 6.45 Dito. 7.10 Gramo foonplaten. 7.45 PTT-kwartie/tje. 8. Schlagermuziek 8.30 Vaz Dias. 8 35 Lezing. O Orkestconcert m m. v. zangsoliste. 9.45 Zang en piano. 10.C5 Orkestconcer* en gra mofoonplaten. 11.30—12 Gramofoonpl. Daventry, 1554 M. 10.35 orgenwijding 10 50 Tijdsein, berichten. 11.05—11.20 Le zing. 12.20 Orgelspel \V. S. Va.e. 1.05 Het Shepherd's Bush Paviljoen-orkest. 2.20 Voor scholen. 3.20 Gramofoonpl. 4.10 Schotsch Studio-orkest o 1 v. 1. Daines 4.50 Concert. 'N. Gladitz, sopraan en het Beredin-kwartet 5 35 Kinderuur 6.20 Berichten. 6 50 Moder ne Cello-sonates door Anne en May Muklé. 7 10, 7.30 en 7.50 Lezingen 8.20 Commo dore Grandorkest o.l.v J. Muscant. 9.20 Be richten en lezing. 9.55 Conceit. BBC-orkest o'v. V. HelyHutchinson m. m v. F. Lush P'ano. 11.Lezing 11.0512 20 Geraldo's Tango-Band en de Savoy Hotel Orpheans. Parijs Radio-Paris1724 M. 8.05 Gra m efoonplaten 12.50 Concert door orkest Krettly. 6.50 Vervolg concert. 7.40 Concert d^or orkest Krettly. 9.05 Symphonieconcen o i.v. B'got. Kalundborg, 1153 M. 2.204.20 Omroep orkest o.l.v. L. Gröndahl. 7.30 Kerkelijke muziek m. m. v. Kinder- en Mannenkoor en orgel. 8.10 Radio-tooneel. 8.50 Saxofoon- en marimbasoli met pianobegeleiding. 9.10 PeenSche vaudevilltliedjes. 9.40 Weensche muziek door het Omroeporkest o.l.v. F. Mahler. 10.25—11.50 Dansmuziek o.l.v. Julian. Langenberg, 473 M. 6.25 Gramofoonpl 11.20 Populair concert. 12.20 Concert o.l.v Fvsoldt 1 50 Gramofoonplaten. 4.20 Con eert o.l.v. Wiemer. 7.20 Werag-orkest o.l v Kühn. 10.1011.20 Concert o.l.v Wolf. Rome, 441 M. 8.05 Gevarieerd concert m. m v. orkest en vocale solisten. Brussel, 338 M. en 508 M. 338 M.: 12.20 Gramofoonplaten. 1.30 Omroepkleinorkest 0 1 v Leemans 5,20 Dansmuziek 6 50 Om roepkleinorkest o.l.v. Leemans. 8 20 „Don Tuan", hoorspel met muziek v. V. d. Eecken. 6 20 Kwartetconcert. 10.3011.20 Gramo foonplaten. 508 M.: 12.20 Omroepklein orkest ol.v. Leemans. 130 Gramofoonpl. 5 20 Omroeporkest o.l.v. André. 6.35 Gra mofoonplaten 6.50 Omroepkleinorkest o.l.v. 1 eemans. 8.20 Militaire muziek (marschen en volksliederen). 10.30—1120 Gramofoon platen Zeesen, 1635 M. 6.55 Concert door de ka pel Krüger. 7.20 „Der Dresdener Zwinger", hoorspel van Dr. H Roth, m. m. v. orkest o 1 v. E. Schneider. 8 40 Koorconcert m m. v solisten en het Königsberger Opera-orkest ol.v. Bruno Vondenloff. 9.25 Berichten, hierna tot 1120 Dansmuziek door Adalbert l."tter's orkest. „En propaganda als deze, aldus Ir. W H van Leeuwen industrieel en Onder-Voorzit ter van den Nijyerheidsraad, heeft mijn volle sympathie. Er is thans meer dan ooit reden om er bij het publiek de aandacht op te ves tigen van hoe groot belang het is om aan het Nederlandsche product de voorkeur te geven indien men daarmede geen bepaalde be'an- gen schaadt. Het mooie van deze actie voor het Nederlandsche fabrikaat is, dat men zich tegen geenerlei product van vreemden oor sprong kant. Integendeel het is een pro- beweging, in dien zin, dat zij slechts tracht voor te lichten omtrent de beteekenis van onze eigen industrie". Acht U het de plicht van elk Nederlander, zooveel doenlijk Nederlandsche producten te koopen van het Nederlandsch fabrikaat; laten wij toch niet in den vreemde koopen wat onze Nederlandsche industrie ons zonder verhoo ging van kosten of gevaar voor mindere kwa Iiteit, evengoed kan leveren". Is het buitenland actiever in den verkoop dan wij, Nederlanders? „Wanneer men den schijn van het wezen niet kan onderscheiden, wat uiteraard bij leeken dikwijls het geval is. ja, dan lijkt een buitenlanders miscshien wel eens handiger in den verkoop dan een Nederlander. U Zult echter bij Uw rondreis langs de Nederland sche industrie ervaren, dat de technisch on derlegde besteller daar anders over denkt Bij de vele groote bestellingen welke wij regelmatig doen, blijkt ons steeds weer hoe Ongetwijfeld, men krijgt dikwijls den in druk, dat het veel gemakkelijker is. de huis vrouw tot koopen van Nederlandsch fabri kaat te bewegen dan den tusschenhandelaar, die niet zelden een afwijzende houding aan neemt, wanneer hij zijn belangen of wat hij daarvoor houdt in het gedrang ziet komen Doch in dit opzicht gaan ook vele overheids lichamen niet vrij uit. Dit is zeer te betreu ren, omdat daardoor groote bestellingen soms om een luttel prijsverschil naar het bui tenland gaan, welke inderdaad beter binnen de landsgrenzen hadden kunnen blijven. Tenslotte de nog voor mij op den voor grond staande vraag voor de toekomst is deze: hoe houden wij een zoo groot mogelijke productieve werkgelegenheid in Nederland in 050 0.55 1.60 0.30 1.05 3.15 1.30 2.60 7.80 050 0.85 2 45 0.85 1.65 4.90 2.05 4.05 12.15 voortreffelijk onze Nederlandsche nijverheid I stand? Het is daarbij niet de belangrijkste is toegerust. Er zijn natuurlijk altijd bepaal- vraag of in de bedrijven het tegenwoordige de objecten, welke het buitenland goedkooper loon voor een zeker aantal arbeiders kan blij levert, hetzij doordat men daarvoor, be'er ven behouden, doch veel meer, hoe kunnen wij dan in Nederland mogelijk is, op massa-pro- een zoo groot mogelijk aantal in het produc «Ongetwijfeld; maar zoo mogelijk moet_rr._ PHNL J r dit vrijwillig geschieden. Wij hebben er geen ductie is ingesteld, hetzij doordat men door tieproces opnemen en handhaven Dit is in l.: j._ ifaf,rjca?e van bepaalde grondstoffen af- i| I* I hankelijk is, die in ons land niet gevonden worden Doch voor zoover deze bijzondere voorwaarden geen factor vormen, kan onze industrie in alle opzichten voorwaarden geen factor vormen, kan onze industrie in alle op zichten den toets met het buitenland glansrijk doorstaan. Uit ervaring weet ik hoe wij in onze buitenlandsche fabrieken met onze ge leverde installaties wel eens onaangename ervaringen hebben o^edaan, welke in Neder land eenvoudig niet denkbaar zouden zijn" De meening, dat de Nederlandsche in dustrieël het in het verleden te gemakkelijk gehad heeft en dus verslapt zou zijn, acht u dus ongegrond? Hoe zou men nu ooit kunnen beweren, dat enkel belang bij den levensstandaard in ons land te Vérhoogen, hetgeen allicht het geval zou zijn indien het koopen van Nederlandsch fabrikaat een kunstmatige karakter zou dra gen. Een juist besef echter van wat in dustrieel Nederland kan leveren is van groote opvoedende waarde. De Nederlander heeft van oudsher een „open mind" voor schepen, mooie havens en andere waterstaats werken. maar toen aanzien van de industrie geldt dat in veel mindere mate. Een fabriek brengt ons veel minder in vervoering dan bij voorbeeld een modern koopvaardijschip, da* den roem van onzen handel en scheepvaart de wereld over draagt. Er komt evenwel ver andering: in breede lagen van ons volk zal men moeten inzien, dat acht millioen Neder- de eerste plaats een belang voor de arbeiders zelf. Een wijziging van loonsverhouding be- teekent daarbij nog volstrekt niet een even redige wijziging van den levensstandaard en tenslotte zijn de arbeiders als consumenten ook weer eikaars afnemers. Het oogenblik om voor het Nederlandsch fabrikaat bijzondere aandacht te vragen is goed gekomen. Ik hoop van harte dat deze propaganda een volledig succes zal boeken". U,V|1 HIUVlC.ll IIIL1VI1, UCtl ClV.111 111111 lUvll CU Cl I JV 1 vv "'v J vvnvtvii, uu> landers op den duur niet meer hufl bestaan de Nederlandsche industrie het gemakkelijker Gorspronkeliike roman door Jan Walch. 66 Ur. Marelman knipte eens even met de oogen, maar rookte rustig door, en gaf geen antwoord. Wie zwijgt, stemt alvast niet toe", vervolgde Kees. „Maar enfin, om kort te gaanik vind dit een beetje al te smerig". Nog dampte de dokter zwijgend verder. Je moet verdorie een medicus zijn, om op zoo'n idee te komen", ging de ander nu voort; minder venijnig, dan wel begeerig, den dokter uit zijn tent te lokken. tn inderdaad antwoordde die nu be daard 1~vergelijking met vivisectie is werke lijk niet onaardig. Maar 't is eigenlijk nog er ger, wat is wil doen. Want ik breng niet al leen het proefdier eenige flinke kerven toe, maar ook nog het wijfjesdier, dat erbij staat. En dat niet in bewerking is". fcn apres-tout-et-tout geeft je zoodoende misschien beiden wel zooveel kerven, dat het onderzoek-materiaal er min-of-meer „kapot" van is. En stel, dat je proef dan ge- u*t dat is 't gunstige geval over t i- ere geva! moeten we maar liever heele- E??1.1"!4 denken; goed: stel dat je resul npi j ,za' C^aar a's wetenschap pelijk onderzoeker blij mee kunnen maar als geneesheer heb je •cwaad dan goed gedaan Tenminste, als je Clara vertelt', dat Henri een leugen heeft gezegd En dat zal je kunnen vinden in beroepen, welke in het ver leden ons land hebben groot gemaakt. Indien de resultaten van de jongste volkstelling reeds bekend zouden zijn, zou daaruit stellig blijken, welk een verschuiving er de laatste tien jaren heeft plaats gehad; in welk een mate ons volksbestaan van de fabriekmatige productie afhankelijk is geworden. Nooit mo gen wij echter uit het oog verliezen, dat die productie voor een zeer groot gedeelte naar het buitenland moet worden uitgevoerd en, behoudens in uiterste noodzaak, zal geen er.kele actie zich dan ook t e g e n het buiten land mogen keeren. Anderszijds kan het bui tenland zich niet ontsticht toonen over een beweging, welke slechts door een gezond nationaal gevoel wordt ingegeven en hetwelk men aldaar eveneens aantreft". Als leider van groote fabrieken, ook in het buitenland, hebt U zich uiteraard een oor deel gevormd over de waarde van onze eigen industrie? „Dat oordeel is in alle opzichten zeer gun stig. Er wordt in de Nederlandsche industrie buitengewoon hard gewerkt; in vele opzich ten pakt men de vraagstukken hier zelfs nog voortvarender aan dan in landen, welke méér dan het onze als industrie-landen be kend staan. Maar hoe weinig begrip heeft men in Nederland dikwijls nog van de moei lijkheden, waarmede de industrie binnen hare muren te kampen heeft. Ook hier wreekt zich wellicht ons verleden, dat steeds buiten de landsgrenzen, in handel en scheepvaart, zijn grootste triomphen heeft gevierd. Men merkt het verschil in een land als België, waar tal van groote en kleine industrieën over het geheele land verspreid zijn en die zich mogen verheugen in een ware belang stelling, zoowel van de overheid a's van de bevolking. Men leeft daar met de industrie mee op een wijze, zooals wij dat helaas in Nederland nog niet kennen Ook daarom acht ik het van groot belang, dat er nu een krachtige algemeene propaganda voor het Nederlandsch fabrikaat wordt ondernomen". Moet ook Indië daarin betrokken worden? „Ik kan niet beoordeelen, of een Neder landsch Fabrikaat-beweging van nut zou kunnen zijn voor den afzet aan de inheem- sche bevolking. Wel echter worden er groote bestellingen gedaan door de overheid en tal rijke Nederlandsche instellingen. Hier kan nog veel bereikt worden. Veel te veel be schouwt men in Indië ons land als vreemde mogendheid, zonder daartegenover te beden ken, dat beide deelen van het Rijk in econo misch opzicht zoo nauw met elkaar verbon den zijn. Nu wil ik niet beweren, dat men door preferentieele rechten en andere bescher mende maatregelen Nederlandsche firma's een voorspring moet geven; doch in tijden als deze is het toch stellig niet te veel ge vraagd en dit geldt niet in de laatste plaats voor de Indische overheid en de over heidsbedrijven, een vrijwillige voorkeur te scheppen. Zoo zie ik tenminste de beweging onmogelijk kunnen verzwijgen Er was weer een peins- en overweeg-pauze. Toen wierp ook de bedachtzame Haas zijn voorzichtigen duit in het zakje: Zou het niet kunnen zijn, Marelman. dat je zóóveel naar „het geval" op-zich-zelf hebt gekeken, dat je uit het oog bent gaan verliezen, dat er aan dat geval menschen vastzitten; vrienden nog wel?" Toen deed de dokter nog een paar kalme halen aan zijn sigaar, en zei: Jelui hebt precies gezegd, wat ik ver wachtte. En niet om jelui te beleedigen maar: dat was allemaal érg voor-de-hand- liggend; en als ik jelui misschien toch belee- dig met dit te zeggen, dan zijn we quitte; want jelui hebt mij ook niet gespaard door me voor een soort gevoelloozen wetenschaps maniak te houden. Dat ben ik niet; en al wat jelui nu zoo gewichtig kom vertellen, had ik allang tegen mezelf gezegd. En 't resultaat van die dialogen met mezelf was après-tout, dat ik meende, er toch in elk geval eens gehad zou hebben dan bijvoorbeeld de Duit- sche of Amerikaansche? Hoe groot zijn niet de nadeelen van een klein binnenlandsch debiet, dat bosendien steeds geheel open heeft gelegen voor de buitenlandsche concurrentie? In weerwil daarvan heeft de Nederlandsche industrie zich opgewerkt tot eert" hoogte, waarvoor men niet anders dan eerbied fan hebben. De hooge beschermende rechten in het buitenland hebben niet kunnen verhinde ren, dat tal van Nederlandsche producten, niettegenstaande zij dikwijls een veel hooge- ren kostprijs hebben als gevolg van hoo- gere loonen en sociale lasten toch nog een vrij behoorlijken afzet op de wereldmarkt heb ben kunnen veroveren. Waaraan moet men dat anders toeschrijven dan aan het vermo gen van onze ondernemers, hun productie degelijk te organiseeren?" Ons kwam echter gevallen ter oore „Het is een groote fout, zijn oordeel te vestigen op grond van bepaalde gevallen, want daarmede loopt men juist het gevaar, den schijn voor het wezen te nemen. U zin speelt op minder vlot optreden bij den ver koop. Dat is misschien een gevolg van onzen volksaard. Een Nederlander betracht bij den verkoop namelijk niet zelden groote gereser veerdheid, omdat men niet gaarne beloften doet, welke men niet zeker weet naderhand te kunnen nakomen. Bovendien moet men on derscheid maken tusschen den praat-inge nieur die met praten een artikel aan den man denkt te brengen en den constructeur, die flik wijls dieper in technische détails treedt en daardoor veelal bij den leek de» indruk wekt, alsof hij niet vlot genoeg optreedt. Zoo komt het voor, dat een Nederlandsche machine- industrie den chef-constructeur stuurt om het geval degelijk te bekijken, waar een buiten landsche fabriek in eerste instantie de cliën- tèle docr een vlot pratend vertegenwoordiger laat voorlichten". Acht U een wettelijk voorschrift voor het voeren van een Nederlandsch fabrikaatmerk gewenscht? „Dit vraagstuk is ook in den Nijverheids- raad dikwijls behandeld. Wij hebben daarom trent echter nooit eenstemmigheid bij de in dustrie zelve kunnen vaststellen, ook al om dat het publiek hierop zeer verschillend reageert. Er zijn nu eenmaal artikelen, welke er bij het oubliek gemakkelijker in schijnen te gaan, indien zij vreemde namen dragen Denkt U maar eens aan schoenen. Wat leverr onze Nederlandsche schoenenindustrie nie' een voortreffelijk product en toch wenschen sommige fabrikanten geen afstand te doen van Engelsche namen en aanduidingen. De fabrikant kiest hierin liever geen partij, om dat hij zich nu eenmaal op het standpunt stelt, dat hij zijn product moet verknopen. Hij wenscht daarin niet belemmerd te wor den door reclame te moeten maken voor het begrip Nederlandsch fabrikaat". Hierbij vormt de tusschenhandel natuur lijk een belangrijken factor? zouden natuurlijk veel zuiverder staan, als we Clara in onze overleggingen konden be trekken; maar en dit als bewijs, dat ik heusch nog wel oiets meer zie dan „medi sche gevallen" dat lijkt me te pijnlijk. En, nu ja, 't zou ook onpractisch zijn; tenminste om dat van 't begin af te doen. Want als hij al dadelijk De dokter zweeg. Hij scheen plotseling toch gegêneerd. Nou" viel Haas plotseling uit, „dat doet me nu toch in zekeren zin plezier Jij kunt zoo'n schunnig plan toch ook niet in details uitwerken, je kunt het theoretisch bedenken, en 't is goed; 't heeft 'n waarde, dat erken ik tenvolle; en, nu ja, ik zou ook, geloof ik, wel willen, dat het werkelijkheid werd. Als het tenminste niet iets blijvends wasmaar :een bevlieging voor de eene of andere vrouw, nou ja, als dat hem over den drempel heentilde, en hem eens uit voerig deed liegenZiedaar: ik Invoering op 1 Mei a.s. De voorstellen tot herziening en verlaging der goederentarieven op de Nederlandsche Spoorwegen zijn thans door den minister van waterstaat goedgekeurd. Als datum van invoering is 1 Mei a.s. vastgesteld. In deze nieuwe tarieven worden talrijke, min of meer ingrijpende veranderingen in de vrachtberekening en verlaging der vracht prijzen opgenomen. Het zou te ver voeren deze alle hier te vermelden, zoodat wij zullen volstaan slechts de belangrijkste op te sommen. Bestel- en ijlgoed tot één wijze van vervoer samengesmolten. Voortaan zullen er nog slechts 3 catego rieën van vervoer zijn, t.w. vrachtgoed (het oude vrachtgoed; vervoer met gewone goederentreinen), s n e 1 g o e d (een samen smelting van het oude ijlgoed en bestel- goed, gewoon vervoer; vervoer met versnelde goederentreinen en met personentreinen), ex- presgoed (het oude bestelgoed, snelver- voer; vervoer met alle reizigerstreinen, ook snel- en D-treinen). Vracht voor 30 K.G. en minder. Voorzoover de vracht wordt berekend voor een gewicht van ten hoogste 30 K.G., geschiedt dit ongeacht den afstand tusschen het station van vertrek en aankomst. Deze vrachten bedragen: voor vrachtgoed: tot en met 1 K.G. van meer dan 1 tot en met 3 K.G. van meer dan 3 tot en met 5 K.G. van meer dan 5 tot en met 30 K.G. voor snelgoed: tot en met 1 K.G. van meer dan 1 tot en met van meer dan 3 tot en met van meer dan 5 tot en met van meer dan 7 tot en met van meer dan 9 tot en met 30 K.G. voor expresgoed: tot en met 1 K.G van meer dan 1 tot en met van meer dan 3 tot en met van meer dan 5 tot en met van meer dan 7 tot en met van meer dan 9 tot en met 30 K.G Vracht voor grootere zendingen. De vracht voor zendingen van meer dan 30 K.G. geschiedt, evenals vroeger, èn vol gens den afstand tusschen het station van vertrek en aankomst èn volgens het gewicht der zendingen. Ook de vracht voor deze soort zendingen heeft in vele gevallen een verlaging van beteekenis ondergaan. De vracht bedraagt voortaan b.v. 3 K G. 5 K.G. 7 K G. 9 K.G. 3 K.G. 5 K.G. 7 K.G. 9 K.G. 0.25 ƒ0.35 ƒ0.45 ƒ0.50 ƒ0.30 ƒ0.40 ƒ0.50 0.60 0.70 0.80 ƒ0.45 ƒ0.60 ƒ0.75 0.90 ƒ1.05 ƒ1.20 stukgoed opeen afstand van 20 KM. voor vrachtgoed voor snelgoed voor expresgoed voor zendingen met een gewicht van 50 K.G. 100 K.G. 300 KG 0.50 0.50 0.85 0 80 0.80 1.70 1.20 1.40 4.20 en met de oogen vroeg Eugenius Haas het zelfde. Kom toch hier, en ga zitten, kerel", zei Marelman, en leidde hem naar 't kringetje I van zijn patronen, de drie leugenkweekers. Henri zette zich werktuigelijk, dronk ge dachteloos van de thee die hem werd gege ven, vergat de sigaar aan te steken, die hem opgedrongen was, en keek hulpeloos rond Dat duurde een paar minuten zoo. Nou kom, vooruit", zei de dokter met den drang van zijn beroeps-autoriteit, „je bent nu onder je beste vrienden, zeg nu eens op: wat is er met je gebeurd?" Ik zal 't jelui maar vertellen; ik ge loof, dat ik gek word". Nonsens. Vertel op" Ik wandelde 'n paar dagen geleden in de Boschjes. Het was er erg mooi, en 't zonnetje scheen; ik voelde mij heerlijk, 't Was zoo, dat je al best, in de zon, op een bank kon zitten. Dat deed ik. En toen ik 50 KM. voor vrachtgoed voor snelgoed voor expresgoed 100K.M. voor vrachtgoed voor snelgoed voor expresgoed Kostelooze bestelling van stuk goed. In de plaatsen, waar door of van wege den Spoorweg een besteldienst is ingericht, worden stukgoedzendingen vracht- en snel goed met den gewonen besteldienst en ex presgoed met den spoedbesteldienst koste loos ten huize van den geadresseerde be steld. Verlaging der wagenladings- p rij zen. De vrachtprijzen voor wagenladingen heb ben ook verlaging ondergaan; vooral de duurste vrachtprijzen voor wagenladingen, die van wagenladingsklasse A, zijn aanzien lijk gedaald doordat daarvoor de vrachtprij zen der tegenwoordige klasse B, zijn over genomen. Verder is de verlaging vooral merkbaar bij de vrachtprijzen voor kleine wagenladingen (5 ton en minder). Deze vrachtprijzen (tot dusver „5 tons vrachtprijzen" genoemd) mogen namelijk volgens het nieuwe tarief ook worden toege past voor een gewicht van minder dan 5000 KG. Echter mag de aldus tegen het werke lijk gewicht berekende vracht nooit minder zijn dan die, welke voor 2000 K.G. volgens de betr. stukgoedprijzen verschuldigd zou zijn. Hierdoor wordt in sommige gevallen een bijzonder sterke vrachtverlaging verkre gen, zooals uit een enkel voorbeeld moge blijken. Op een afstand van 100 K.M. bedroeg de vracht b.v. voor 3500 K.G. goederen gerang schikt in: Klasse A: 32 00; in de toekomst 20.30 Klasse B: 29.50; in de toekomst 18 55 Klasse C: 29.50; in de toekomst 16 20 Klasse D: 29 50; in de toekomst 16.20 Vrachtberekening, niet langer at- hanM"k van het draagvermogen van de aangevraagde wagens. De vrachtverlaging, welke in de vrachtprij zen voor wagenladingen tot uitdrukking komt, wordt bovendien nog in zekere mate gesteund door het feit, dat het draagvermo gen van de aangevraagde wagens practisch geen rol van beteekenis meer speelt bij de vrachtberekening volgens het nieuwe tarief. In het algemeen betaalt men voortaan een minimum-vracht van 2000 K.G. stukgoed- prijs, ongeacht het draagvermogen van den aangevraagden wagen, terwijl men vroeger voor een aangevraagden wagen van 15 ton draagvermogen de vracht voor ten minste 5000 K.G. verschuldigd was en voor een aan gevraagden 20-tons wagen, ten minste de vracht voor 10000 K G., een en ander voi- gens de betrekke'ijke wagenladingsprijzen. Het is bezwaarlijk de hieruit voortvloeien de vrachtverlaging in een bepaald percen tage uit te drukken. Maar ongetwijfeld zul len de afzenders van zendingen, waarvoor door hun aard of omvang wagens van groot draagvermogen noodig zijn. ofschoon het ge wicht der zendingen betrekkelijk gering is, daardoor zeer gebaat zijn. Ver1a<rinor der speciale tarieven. Ook vele Speciale-Tarieven zijn in het nieuwe tarief min of meer sterk verlaagd. Het sterkst verlaagd zijn de Speciale-Tarie ven in die gevallen waar de auto-concurrentie het meest voelbaar is. Verlaging tarief der bijkomende kosten. In het zoogenaamde Tarief der bijkomen de kosten zijn ook verschillende veranderin gen aangebracht. Zoo zijn o.a. vervallen het bestelloon en de stationskosten. terwijl o.a, verlaagd worden het afhaalloon te Amster dam, Den Haag en Rotterdam, de provisie voor voorschotten en remboursementen en voqr rekening-courant en het weeggeld. Nieuwe vrachtbrieven en adres kaarten. De vrachtbrieven en adreskaarten voor het binnenlandsch goederenvervoer hebben een grondige verandering ondergaan. Zoo is het formaat van den vrachtbrief verkleind tot de helft van het tegenwoordige formulier, en mag een adreskaart ook voor het vervoer van vrachtgoederen worden gebezigd. Voort aan mogen voor alle drie soorten vervoer, dus voor vrachtgoed zoowel als voor snel goed en expresgoed óf een vrachtbrief, óf een adreskaart worden gebruikt De vrachtbrief mag onder alle omstandigheden worden be aat ik meenae, er toen in eik geval eens met I h o o p, dat 't gebeurt; en ik zal 't n i e t te- daar een poosje zat, kwam er een dame aan I En wat antwoordde ie?" vroeg Kee3 jelui over te moeten spreken. Het is gemeen; genwerken; maar zoo'n soort koppeling Ik herkende haar niet dadelijk; maar zij mij Bender, toen de ander even zweeg i/l 4a U ni in 11 t. I m ni ifnnl 1 A 4 OO TTtfin tfl O LrO Of "T.. t J fl ot I k1„l'Unn„ 1 U IV1 v I - - S' Nu vooruit dan", zei hij. ,,'t Was mevrouw Wervelman". Die dame met wie je voor je huwelijk een liaison hebt gehad; en die je telkens daarna lastig viel?" Henri knikte „Ik had nu in *n jaar of vier niets van haar gemerkt", zei hij toen. „Wel had ik gehoord dat haar man, die al dien tijd in Indië zat, gestorven is. En ik ge loof, dat ze in nogal moeilijke omstandig heden verkeerde. Nu, ze kwam naar mij toe, en vroeg: Mag ik even bij je komen zitten?" Dat kon ik natuurlijk niet weigeren. En toen praatte ze zoo'n beetje over alles en nog wat, en daarbij keek ze telkens naar me, nu eens van tertijde, dan recht in m'n ge zicht En ineens zei ze, dringend, terwijl ze me strak in de oogen keek: Houd je nu heelemaal niet meer van me?" zijn, meer nu ia, dat is te zeggen: het is natuurlijk heelemaal niet gemeen, want als we 't doen. doen we 't geen van allen om Henri of Clara verdriet te bezorgen, maar om ze, allebei, te helpen. Van „gemeen" is dus geen sprake. Maar 't zou daarom wel verkeerd kun nen zijn; te eenzijdig, enfin, noem 't zooais je 't noemen wilt Er was weer een pauze. Toen zei Kees Bender en hij zei het een beetje schor en geagiteerd Er is misschien toch niet zooveel tegen". En zweeg abrupt De anderen wachtten 00 een toelichting Maar die bleef achterwege. Laten we de zaak dan eens besoreken" ging Dr. Marelman voort. „Kijk eens, we met veel list samen in elkaar zetten, dat kan ik niet, en dat kunnen we geen van drieën, jij ook niet, Mareiman! Nee! Jij ook niet! Je hebt 't theoretisch keurig uitgedacht; het is zeker een feit, dat een liefde in dit geval de sterkste proef zou kunnen zijn! want dan gaan de eerlijkste menschen liegen; maar VIJF EN TWINTIGSTE HOOFDSTUK. De moeilijke geboorte van de leugen. Wat is er?" vroeg Dr. Marelman, snel opstaande. Want zijn bezoeker bieef, na de I deur achter zich gesloten te hebben, onze ker staan. Wat heb je?" vroeg ook Kees Bender blijkbaar wel. 't Was Nee, "haaf naam zeg ik liever niet. Beste kerel", zei Marelman, snel het woord nemende, voor een van de anderen zijn goedhartigheid kon laten spreken, „je moet natuurlijk niet. Je hoeft geen naam te noemen; voorloopig. Maar we zijn je beste vrienden; wat je ons vertelt, hoort niemand, dan wie het 't allerbest met je meenen, en die meer van je weten op t oogenblik, door je ziekte dan jijzelf. Als ik je een raad mag geven, niets dan een raad; maar die goed is, en zeker niet uit nieuwsgierigheid voorkomt, dan zou ik zeg gen. Verberg niets; hee'emaal niets". Henri draalde met 't antwoord en keek weifelend rond zweeg. Wel, ik antwoordde: Neen, heelemaal niet, Julie". Wacht even", viel Dr. Marelman hier in, „luister nu eens, Lugt, Heb je toen geen oogenblik 1 gevoel gehad, dat je dat wat zachter moest zeggen?" Wat bedoel je?" Nu ja Kon je bijvoorbeeld niet zeggen ik denk nog soms met dankbaarheid aan onze mooie oogenblikken van vroeger, maar Houd es even op", zei Henri, zijn hand op Marelman's arm leggende. „Nu spreek j ij, terwijl je je indenkt in de situatie dat j ij i k zou zijn la». (Wordt vervolgd.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1933 | | pagina 5