Alkmaarsche Courant.
De gevolgen van een operatie.
Jladionieuws
^Binnenland
feuilleton
Honden! flü en dertigste Jaargang.
DONDERDAG 9 MAART
Waardeering voor het
Nederlandsch product.
NIEUWE GOERENTARIEVEN
SPOORWEGEN
Ho. 58
1933
Vrijdag 10 Maart.
Hilversum, 1875 M. (8.12.4.8.
en 11.12.VARA, 4.-8.— AVRO en de
VPRO van 8 —11.uur). 8.— Gramofoon-
piaten. 10.VPRO morgenwijding 10.15
üramofoonplaten. 11.10 Kookpraatje P. J.
Kers Jr. 11.40 Declamatie Ad. Bouwmeester.
12.AVROkloinorkest o.l.v. N. Treep eu
gramofoonplaten. 2.Modepraatje door
mevr I. de Leeuw van Rees. 2.20 Gramo
foonplaten 2.30 AVRO-Kamerorkest o.l.v.
jsi Gerharz en gramofoonplaten. 4
VARA-Kleinorkest o.l.v. P. Duchant. 4 50
Voor de jeugd. 5.30 VARA-Kleinorkest o.l.v.
P Duchant. 615 Orgelspel Joh. Jong, m
m v. Leo Fuld, zang. 7.— Lezing. 7.20 ,De
Flierefluiters" o.l.v. H. de Groot. 8.— Cur
sus Bijbellezen ds. G. van Duyl. 8.30 Wag-
nerherdenking. 9.— J. PaardekooperDe
handel. 9.30 Wagnerherdenking 10
Vrijz. Godsd. Persbureau. 10.05 Vaz Dias
10.15 H. Rutgers: R Wagner. 10.45 Gra
mofoonplaten. 11.12.Gramofoonplaten
Huizen, 296 M. ("Algemeen programma te
verzorgen door de KRO). 8 9.15 en 10
Gramofoonplaten. 11.3012.Voor zieken
en ouden van dagen. 12.15—1.45 Sextetcon-
cert en gramofoonplaten. 2.— Gramofoonpl
3.— Orgelconcert m. m. v. altzangeres. 4.
Trioconcert. 5.Leiing. 5.30 Schlagermu
ziek. 6.15 Lezing. 6.45 Dito. 7.10 Gramo
foonplaten. 7.45 PTT-kwartie/tje. 8.
Schlagermuziek 8.30 Vaz Dias. 8 35 Lezing.
O Orkestconcert m m. v. zangsoliste. 9.45
Zang en piano. 10.C5 Orkestconcer* en gra
mofoonplaten. 11.30—12 Gramofoonpl.
Daventry, 1554 M. 10.35 orgenwijding
10 50 Tijdsein, berichten. 11.05—11.20 Le
zing. 12.20 Orgelspel \V. S. Va.e. 1.05 Het
Shepherd's Bush Paviljoen-orkest. 2.20 Voor
scholen. 3.20 Gramofoonpl. 4.10 Schotsch
Studio-orkest o 1 v. 1. Daines 4.50 Concert.
'N. Gladitz, sopraan en het Beredin-kwartet
5 35 Kinderuur 6.20 Berichten. 6 50 Moder
ne Cello-sonates door Anne en May Muklé.
7 10, 7.30 en 7.50 Lezingen 8.20 Commo
dore Grandorkest o.l.v J. Muscant. 9.20 Be
richten en lezing. 9.55 Conceit. BBC-orkest
o'v. V. HelyHutchinson m. m v. F. Lush
P'ano. 11.Lezing 11.0512 20 Geraldo's
Tango-Band en de Savoy Hotel Orpheans.
Parijs Radio-Paris1724 M. 8.05 Gra
m efoonplaten 12.50 Concert door orkest
Krettly. 6.50 Vervolg concert. 7.40 Concert
d^or orkest Krettly. 9.05 Symphonieconcen
o i.v. B'got.
Kalundborg, 1153 M. 2.204.20 Omroep
orkest o.l.v. L. Gröndahl. 7.30 Kerkelijke
muziek m. m. v. Kinder- en Mannenkoor en
orgel. 8.10 Radio-tooneel. 8.50 Saxofoon- en
marimbasoli met pianobegeleiding. 9.10
PeenSche vaudevilltliedjes. 9.40 Weensche
muziek door het Omroeporkest o.l.v. F.
Mahler. 10.25—11.50 Dansmuziek o.l.v.
Julian.
Langenberg, 473 M. 6.25 Gramofoonpl
11.20 Populair concert. 12.20 Concert o.l.v
Fvsoldt 1 50 Gramofoonplaten. 4.20 Con
eert o.l.v. Wiemer. 7.20 Werag-orkest o.l v
Kühn. 10.1011.20 Concert o.l.v Wolf.
Rome, 441 M. 8.05 Gevarieerd concert m.
m v. orkest en vocale solisten.
Brussel, 338 M. en 508 M. 338 M.: 12.20
Gramofoonplaten. 1.30 Omroepkleinorkest
0 1 v Leemans 5,20 Dansmuziek 6 50 Om
roepkleinorkest o.l.v. Leemans. 8 20 „Don
Tuan", hoorspel met muziek v. V. d. Eecken.
6 20 Kwartetconcert. 10.3011.20 Gramo
foonplaten. 508 M.: 12.20 Omroepklein
orkest ol.v. Leemans. 130 Gramofoonpl.
5 20 Omroeporkest o.l.v. André. 6.35 Gra
mofoonplaten 6.50 Omroepkleinorkest o.l.v.
1 eemans. 8.20 Militaire muziek (marschen
en volksliederen). 10.30—1120 Gramofoon
platen
Zeesen, 1635 M. 6.55 Concert door de ka
pel Krüger. 7.20 „Der Dresdener Zwinger",
hoorspel van Dr. H Roth, m. m. v. orkest
o 1 v. E. Schneider. 8 40 Koorconcert m m.
v solisten en het Königsberger Opera-orkest
ol.v. Bruno Vondenloff. 9.25 Berichten,
hierna tot 1120 Dansmuziek door Adalbert
l."tter's orkest.
„En propaganda als deze, aldus Ir. W H
van Leeuwen industrieel en Onder-Voorzit
ter van den Nijyerheidsraad, heeft mijn volle
sympathie. Er is thans meer dan ooit reden
om er bij het publiek de aandacht op te ves
tigen van hoe groot belang het is om aan het
Nederlandsche product de voorkeur te geven
indien men daarmede geen bepaalde be'an-
gen schaadt. Het mooie van deze actie voor
het Nederlandsche fabrikaat is, dat men zich
tegen geenerlei product van vreemden oor
sprong kant. Integendeel het is een pro-
beweging, in dien zin, dat zij slechts tracht
voor te lichten omtrent de beteekenis van
onze eigen industrie".
Acht U het de plicht van elk Nederlander,
zooveel doenlijk Nederlandsche producten te
koopen
van het Nederlandsch fabrikaat; laten wij
toch niet in den vreemde koopen wat onze
Nederlandsche industrie ons zonder verhoo
ging van kosten of gevaar voor mindere kwa
Iiteit, evengoed kan leveren".
Is het buitenland actiever in den verkoop
dan wij, Nederlanders?
„Wanneer men den schijn van het wezen
niet kan onderscheiden, wat uiteraard bij
leeken dikwijls het geval is. ja, dan lijkt een
buitenlanders miscshien wel eens handiger in
den verkoop dan een Nederlander. U Zult
echter bij Uw rondreis langs de Nederland
sche industrie ervaren, dat de technisch on
derlegde besteller daar anders over denkt
Bij de vele groote bestellingen welke wij
regelmatig doen, blijkt ons steeds weer hoe
Ongetwijfeld, men krijgt dikwijls den in
druk, dat het veel gemakkelijker is. de huis
vrouw tot koopen van Nederlandsch fabri
kaat te bewegen dan den tusschenhandelaar,
die niet zelden een afwijzende houding aan
neemt, wanneer hij zijn belangen of wat hij
daarvoor houdt in het gedrang ziet komen
Doch in dit opzicht gaan ook vele overheids
lichamen niet vrij uit. Dit is zeer te betreu
ren, omdat daardoor groote bestellingen
soms om een luttel prijsverschil naar het bui
tenland gaan, welke inderdaad beter binnen
de landsgrenzen hadden kunnen blijven.
Tenslotte de nog voor mij op den voor
grond staande vraag voor de toekomst is
deze: hoe houden wij een zoo groot mogelijke
productieve werkgelegenheid in Nederland in
050
0.55
1.60
0.30
1.05
3.15
1.30
2.60
7.80
050
0.85
2 45
0.85
1.65
4.90
2.05
4.05
12.15
voortreffelijk onze Nederlandsche nijverheid I stand? Het is daarbij niet de belangrijkste
is toegerust. Er zijn natuurlijk altijd bepaal- vraag of in de bedrijven het tegenwoordige
de objecten, welke het buitenland goedkooper loon voor een zeker aantal arbeiders kan blij
levert, hetzij doordat men daarvoor, be'er ven behouden, doch veel meer, hoe kunnen wij
dan in Nederland mogelijk is, op massa-pro- een zoo groot mogelijk aantal in het produc
«Ongetwijfeld; maar zoo mogelijk moet_rr._ PHNL J r
dit vrijwillig geschieden. Wij hebben er geen ductie is ingesteld, hetzij doordat men door tieproces opnemen en handhaven Dit is in
l.: j._ ifaf,rjca?e van bepaalde grondstoffen af- i| I* I
hankelijk is, die in ons land niet gevonden
worden Doch voor zoover deze bijzondere
voorwaarden geen factor vormen, kan onze
industrie in alle opzichten voorwaarden geen
factor vormen, kan onze industrie in alle op
zichten den toets met het buitenland glansrijk
doorstaan. Uit ervaring weet ik hoe wij in
onze buitenlandsche fabrieken met onze ge
leverde installaties wel eens onaangename
ervaringen hebben o^edaan, welke in Neder
land eenvoudig niet denkbaar zouden zijn"
De meening, dat de Nederlandsche in
dustrieël het in het verleden te gemakkelijk
gehad heeft en dus verslapt zou zijn, acht u
dus ongegrond?
Hoe zou men nu ooit kunnen beweren, dat
enkel belang bij den levensstandaard in ons
land te Vérhoogen, hetgeen allicht het geval
zou zijn indien het koopen van Nederlandsch
fabrikaat een kunstmatige karakter zou dra
gen. Een juist besef echter van wat in
dustrieel Nederland kan leveren is van
groote opvoedende waarde. De Nederlander
heeft van oudsher een „open mind" voor
schepen, mooie havens en andere waterstaats
werken. maar toen aanzien van de industrie
geldt dat in veel mindere mate. Een fabriek
brengt ons veel minder in vervoering dan bij
voorbeeld een modern koopvaardijschip, da*
den roem van onzen handel en scheepvaart
de wereld over draagt. Er komt evenwel ver
andering: in breede lagen van ons volk zal
men moeten inzien, dat acht millioen Neder-
de eerste plaats een belang voor de arbeiders
zelf. Een wijziging van loonsverhouding be-
teekent daarbij nog volstrekt niet een even
redige wijziging van den levensstandaard en
tenslotte zijn de arbeiders als consumenten
ook weer eikaars afnemers.
Het oogenblik om voor het Nederlandsch
fabrikaat bijzondere aandacht te vragen is
goed gekomen. Ik hoop van harte dat deze
propaganda een volledig succes zal boeken".
U,V|1 HIUVlC.ll IIIL1VI1, UCtl ClV.111 111111 lUvll CU Cl I JV 1 vv "'v J vvnvtvii, uu>
landers op den duur niet meer hufl bestaan de Nederlandsche industrie het gemakkelijker
Gorspronkeliike roman door Jan Walch.
66
Ur. Marelman knipte eens even met de
oogen, maar rookte rustig door, en gaf
geen antwoord.
Wie zwijgt, stemt alvast niet toe",
vervolgde Kees. „Maar enfin, om kort te
gaanik vind dit een beetje al te smerig".
Nog dampte de dokter zwijgend verder.
Je moet verdorie een medicus zijn, om
op zoo'n idee te komen", ging de ander nu
voort; minder venijnig, dan wel begeerig,
den dokter uit zijn tent te lokken.
tn inderdaad antwoordde die nu be
daard
1~vergelijking met vivisectie is werke
lijk niet onaardig. Maar 't is eigenlijk nog er
ger, wat is wil doen. Want ik breng niet al
leen het proefdier eenige flinke kerven
toe, maar ook nog het wijfjesdier, dat erbij
staat. En dat niet in bewerking is".
fcn apres-tout-et-tout geeft je zoodoende
misschien beiden wel zooveel kerven, dat
het onderzoek-materiaal er min-of-meer
„kapot" van is. En stel, dat je proef dan ge-
u*t dat is 't gunstige geval over t i-
ere geva! moeten we maar liever heele-
E??1.1"!4 denken; goed: stel dat je resul
npi j ,za' C^aar a's wetenschap
pelijk onderzoeker blij mee kunnen
maar als geneesheer heb je
•cwaad dan goed gedaan
Tenminste, als je Clara vertelt', dat Henri
een leugen heeft gezegd En dat zal je
kunnen vinden in beroepen, welke in het ver
leden ons land hebben groot gemaakt. Indien
de resultaten van de jongste volkstelling
reeds bekend zouden zijn, zou daaruit stellig
blijken, welk een verschuiving er de laatste
tien jaren heeft plaats gehad; in welk een
mate ons volksbestaan van de fabriekmatige
productie afhankelijk is geworden. Nooit mo
gen wij echter uit het oog verliezen, dat die
productie voor een zeer groot gedeelte naar
het buitenland moet worden uitgevoerd en,
behoudens in uiterste noodzaak, zal geen
er.kele actie zich dan ook t e g e n het buiten
land mogen keeren. Anderszijds kan het bui
tenland zich niet ontsticht toonen over een
beweging, welke slechts door een gezond
nationaal gevoel wordt ingegeven en hetwelk
men aldaar eveneens aantreft".
Als leider van groote fabrieken, ook in het
buitenland, hebt U zich uiteraard een oor
deel gevormd over de waarde van onze eigen
industrie?
„Dat oordeel is in alle opzichten zeer gun
stig. Er wordt in de Nederlandsche industrie
buitengewoon hard gewerkt; in vele opzich
ten pakt men de vraagstukken hier zelfs nog
voortvarender aan dan in landen, welke
méér dan het onze als industrie-landen be
kend staan. Maar hoe weinig begrip heeft
men in Nederland dikwijls nog van de moei
lijkheden, waarmede de industrie binnen
hare muren te kampen heeft. Ook hier wreekt
zich wellicht ons verleden, dat steeds buiten
de landsgrenzen, in handel en scheepvaart,
zijn grootste triomphen heeft gevierd. Men
merkt het verschil in een land als België,
waar tal van groote en kleine industrieën
over het geheele land verspreid zijn en die
zich mogen verheugen in een ware belang
stelling, zoowel van de overheid a's van de
bevolking. Men leeft daar met de industrie
mee op een wijze, zooals wij dat helaas in
Nederland nog niet kennen Ook daarom
acht ik het van groot belang, dat er nu een
krachtige algemeene propaganda voor het
Nederlandsch fabrikaat wordt ondernomen".
Moet ook Indië daarin betrokken worden?
„Ik kan niet beoordeelen, of een Neder
landsch Fabrikaat-beweging van nut zou
kunnen zijn voor den afzet aan de inheem-
sche bevolking. Wel echter worden er groote
bestellingen gedaan door de overheid en tal
rijke Nederlandsche instellingen. Hier kan
nog veel bereikt worden. Veel te veel be
schouwt men in Indië ons land als vreemde
mogendheid, zonder daartegenover te beden
ken, dat beide deelen van het Rijk in econo
misch opzicht zoo nauw met elkaar verbon
den zijn. Nu wil ik niet beweren, dat men
door preferentieele rechten en andere bescher
mende maatregelen Nederlandsche firma's
een voorspring moet geven; doch in tijden
als deze is het toch stellig niet te veel ge
vraagd en dit geldt niet in de laatste
plaats voor de Indische overheid en de over
heidsbedrijven, een vrijwillige voorkeur te
scheppen. Zoo zie ik tenminste de beweging
onmogelijk kunnen verzwijgen
Er was weer een peins- en overweeg-pauze.
Toen wierp ook de bedachtzame Haas zijn
voorzichtigen duit in het zakje:
Zou het niet kunnen zijn, Marelman.
dat je zóóveel naar „het geval" op-zich-zelf
hebt gekeken, dat je uit het oog bent gaan
verliezen, dat er aan dat geval menschen
vastzitten; vrienden nog wel?"
Toen deed de dokter nog een paar kalme
halen aan zijn sigaar, en zei:
Jelui hebt precies gezegd, wat ik ver
wachtte. En niet om jelui te beleedigen
maar: dat was allemaal érg voor-de-hand-
liggend; en als ik jelui misschien toch belee-
dig met dit te zeggen, dan zijn we quitte;
want jelui hebt mij ook niet gespaard door
me voor een soort gevoelloozen wetenschaps
maniak te houden. Dat ben ik niet; en al wat
jelui nu zoo gewichtig kom vertellen, had ik
allang tegen mezelf gezegd. En 't resultaat
van die dialogen met mezelf was après-tout,
dat ik meende, er toch in elk geval eens
gehad zou hebben dan bijvoorbeeld de Duit-
sche of Amerikaansche? Hoe groot zijn niet
de nadeelen van een klein binnenlandsch
debiet, dat bosendien steeds geheel open heeft
gelegen voor de buitenlandsche concurrentie?
In weerwil daarvan heeft de Nederlandsche
industrie zich opgewerkt tot eert" hoogte,
waarvoor men niet anders dan eerbied fan
hebben. De hooge beschermende rechten in
het buitenland hebben niet kunnen verhinde
ren, dat tal van Nederlandsche producten,
niettegenstaande zij dikwijls een veel hooge-
ren kostprijs hebben als gevolg van hoo-
gere loonen en sociale lasten toch nog een
vrij behoorlijken afzet op de wereldmarkt heb
ben kunnen veroveren. Waaraan moet men
dat anders toeschrijven dan aan het vermo
gen van onze ondernemers, hun productie
degelijk te organiseeren?"
Ons kwam echter gevallen ter oore
„Het is een groote fout, zijn oordeel te
vestigen op grond van bepaalde gevallen,
want daarmede loopt men juist het gevaar,
den schijn voor het wezen te nemen. U zin
speelt op minder vlot optreden bij den ver
koop. Dat is misschien een gevolg van onzen
volksaard. Een Nederlander betracht bij den
verkoop namelijk niet zelden groote gereser
veerdheid, omdat men niet gaarne beloften
doet, welke men niet zeker weet naderhand te
kunnen nakomen. Bovendien moet men on
derscheid maken tusschen den praat-inge
nieur die met praten een artikel aan den man
denkt te brengen en den constructeur, die flik
wijls dieper in technische détails treedt en
daardoor veelal bij den leek de» indruk wekt,
alsof hij niet vlot genoeg optreedt. Zoo komt
het voor, dat een Nederlandsche machine-
industrie den chef-constructeur stuurt om het
geval degelijk te bekijken, waar een buiten
landsche fabriek in eerste instantie de cliën-
tèle docr een vlot pratend vertegenwoordiger
laat voorlichten".
Acht U een wettelijk voorschrift voor het
voeren van een Nederlandsch fabrikaatmerk
gewenscht?
„Dit vraagstuk is ook in den Nijverheids-
raad dikwijls behandeld. Wij hebben daarom
trent echter nooit eenstemmigheid bij de in
dustrie zelve kunnen vaststellen, ook al om
dat het publiek hierop zeer verschillend
reageert. Er zijn nu eenmaal artikelen, welke
er bij het oubliek gemakkelijker in schijnen te
gaan, indien zij vreemde namen dragen
Denkt U maar eens aan schoenen. Wat leverr
onze Nederlandsche schoenenindustrie nie'
een voortreffelijk product en toch wenschen
sommige fabrikanten geen afstand te doen
van Engelsche namen en aanduidingen. De
fabrikant kiest hierin liever geen partij, om
dat hij zich nu eenmaal op het standpunt
stelt, dat hij zijn product moet verknopen.
Hij wenscht daarin niet belemmerd te wor
den door reclame te moeten maken voor het
begrip Nederlandsch fabrikaat".
Hierbij vormt de tusschenhandel natuur
lijk een belangrijken factor?
zouden natuurlijk veel zuiverder staan, als
we Clara in onze overleggingen konden be
trekken; maar en dit als bewijs, dat ik
heusch nog wel oiets meer zie dan „medi
sche gevallen" dat lijkt me te pijnlijk. En,
nu ja, 't zou ook onpractisch zijn; tenminste
om dat van 't begin af te doen. Want als hij
al dadelijk
De dokter zweeg. Hij scheen plotseling
toch gegêneerd.
Nou" viel Haas plotseling uit,
„dat doet me nu toch in zekeren zin plezier
Jij kunt zoo'n schunnig plan toch ook niet
in details uitwerken, je kunt het theoretisch
bedenken, en 't is goed; 't heeft 'n waarde,
dat erken ik tenvolle; en, nu ja, ik zou ook,
geloof ik, wel willen, dat het werkelijkheid
werd. Als het tenminste niet iets blijvends
wasmaar :een bevlieging voor de
eene of andere vrouw, nou ja, als dat hem
over den drempel heentilde, en hem eens uit
voerig deed liegenZiedaar: ik
Invoering op 1 Mei a.s.
De voorstellen tot herziening en verlaging
der goederentarieven op de Nederlandsche
Spoorwegen zijn thans door den minister
van waterstaat goedgekeurd. Als datum van
invoering is 1 Mei a.s. vastgesteld.
In deze nieuwe tarieven worden talrijke,
min of meer ingrijpende veranderingen in
de vrachtberekening en verlaging der vracht
prijzen opgenomen.
Het zou te ver voeren deze alle hier te
vermelden, zoodat wij zullen volstaan
slechts de belangrijkste op te sommen.
Bestel- en ijlgoed tot één wijze
van vervoer samengesmolten.
Voortaan zullen er nog slechts 3 catego
rieën van vervoer zijn, t.w. vrachtgoed
(het oude vrachtgoed; vervoer met gewone
goederentreinen), s n e 1 g o e d (een samen
smelting van het oude ijlgoed en bestel-
goed, gewoon vervoer; vervoer met versnelde
goederentreinen en met personentreinen), ex-
presgoed (het oude bestelgoed, snelver-
voer; vervoer met alle reizigerstreinen, ook
snel- en D-treinen).
Vracht voor 30 K.G. en minder.
Voorzoover de vracht wordt berekend
voor een gewicht van ten hoogste 30 K.G.,
geschiedt dit ongeacht den afstand tusschen
het station van vertrek en aankomst. Deze
vrachten bedragen:
voor vrachtgoed:
tot en met 1 K.G.
van meer dan 1 tot en met 3 K.G.
van meer dan 3 tot en met 5 K.G.
van meer dan 5 tot en met 30 K.G.
voor snelgoed:
tot en met 1 K.G.
van meer dan 1 tot en met
van meer dan 3 tot en met
van meer dan 5 tot en met
van meer dan 7 tot en met
van meer dan 9 tot en met 30 K.G.
voor expresgoed:
tot en met 1 K.G
van meer dan 1 tot en met
van meer dan 3 tot en met
van meer dan 5 tot en met
van meer dan 7 tot en met
van meer dan 9 tot en met 30 K.G
Vracht voor grootere
zendingen.
De vracht voor zendingen van meer dan
30 K.G. geschiedt, evenals vroeger, èn vol
gens den afstand tusschen het station van
vertrek en aankomst èn volgens het gewicht
der zendingen. Ook de vracht voor deze
soort zendingen heeft in vele gevallen een
verlaging van beteekenis ondergaan. De
vracht bedraagt voortaan b.v.
3 K G.
5 K.G.
7 K G.
9 K.G.
3 K.G.
5 K.G.
7 K.G.
9 K.G.
0.25
ƒ0.35
ƒ0.45
ƒ0.50
ƒ0.30
ƒ0.40
ƒ0.50
0.60
0.70
0.80
ƒ0.45
ƒ0.60
ƒ0.75
0.90
ƒ1.05
ƒ1.20
stukgoed
opeen
afstand van
20 KM.
voor vrachtgoed
voor snelgoed
voor expresgoed
voor zendingen met een
gewicht van
50 K.G. 100 K.G. 300 KG
0.50 0.50 0.85
0 80 0.80 1.70
1.20 1.40 4.20
en met de oogen vroeg Eugenius Haas het
zelfde.
Kom toch hier, en ga zitten, kerel", zei
Marelman, en leidde hem naar 't kringetje I
van zijn patronen, de drie leugenkweekers.
Henri zette zich werktuigelijk, dronk ge
dachteloos van de thee die hem werd gege
ven, vergat de sigaar aan te steken, die
hem opgedrongen was, en keek hulpeloos
rond Dat duurde een paar minuten zoo.
Nou kom, vooruit", zei de dokter met
den drang van zijn beroeps-autoriteit, „je
bent nu onder je beste vrienden, zeg nu eens
op: wat is er met je gebeurd?"
Ik zal 't jelui maar vertellen; ik ge
loof, dat ik gek word".
Nonsens. Vertel op"
Ik wandelde 'n paar dagen geleden in
de Boschjes. Het was er erg mooi, en 't
zonnetje scheen; ik voelde mij heerlijk, 't
Was zoo, dat je al best, in de zon, op een
bank kon zitten. Dat deed ik. En toen ik
50 KM.
voor vrachtgoed
voor snelgoed
voor expresgoed
100K.M.
voor vrachtgoed
voor snelgoed
voor expresgoed
Kostelooze bestelling van stuk
goed.
In de plaatsen, waar door of van wege
den Spoorweg een besteldienst is ingericht,
worden stukgoedzendingen vracht- en snel
goed met den gewonen besteldienst en ex
presgoed met den spoedbesteldienst koste
loos ten huize van den geadresseerde be
steld.
Verlaging der wagenladings-
p rij zen.
De vrachtprijzen voor wagenladingen heb
ben ook verlaging ondergaan; vooral de
duurste vrachtprijzen voor wagenladingen,
die van wagenladingsklasse A, zijn aanzien
lijk gedaald doordat daarvoor de vrachtprij
zen der tegenwoordige klasse B, zijn over
genomen. Verder is de verlaging vooral
merkbaar bij de vrachtprijzen voor kleine
wagenladingen (5 ton en minder).
Deze vrachtprijzen (tot dusver „5 tons
vrachtprijzen" genoemd) mogen namelijk
volgens het nieuwe tarief ook worden toege
past voor een gewicht van minder dan 5000
KG. Echter mag de aldus tegen het werke
lijk gewicht berekende vracht nooit minder
zijn dan die, welke voor 2000 K.G. volgens
de betr. stukgoedprijzen verschuldigd zou
zijn. Hierdoor wordt in sommige gevallen
een bijzonder sterke vrachtverlaging verkre
gen, zooals uit een enkel voorbeeld moge
blijken.
Op een afstand van 100 K.M. bedroeg de
vracht b.v. voor 3500 K.G. goederen gerang
schikt in:
Klasse A: 32 00; in de toekomst 20.30
Klasse B: 29.50; in de toekomst 18 55
Klasse C: 29.50; in de toekomst 16 20
Klasse D: 29 50; in de toekomst 16.20
Vrachtberekening, niet langer at-
hanM"k van het draagvermogen
van de aangevraagde wagens.
De vrachtverlaging, welke in de vrachtprij
zen voor wagenladingen tot uitdrukking
komt, wordt bovendien nog in zekere mate
gesteund door het feit, dat het draagvermo
gen van de aangevraagde wagens practisch
geen rol van beteekenis meer speelt bij de
vrachtberekening volgens het nieuwe tarief.
In het algemeen betaalt men voortaan een
minimum-vracht van 2000 K.G. stukgoed-
prijs, ongeacht het draagvermogen van den
aangevraagden wagen, terwijl men vroeger
voor een aangevraagden wagen van 15 ton
draagvermogen de vracht voor ten minste
5000 K.G. verschuldigd was en voor een aan
gevraagden 20-tons wagen, ten minste de
vracht voor 10000 K G., een en ander voi-
gens de betrekke'ijke wagenladingsprijzen.
Het is bezwaarlijk de hieruit voortvloeien
de vrachtverlaging in een bepaald percen
tage uit te drukken. Maar ongetwijfeld zul
len de afzenders van zendingen, waarvoor
door hun aard of omvang wagens van groot
draagvermogen noodig zijn. ofschoon het ge
wicht der zendingen betrekkelijk gering is,
daardoor zeer gebaat zijn.
Ver1a<rinor der speciale tarieven.
Ook vele Speciale-Tarieven zijn in het
nieuwe tarief min of meer sterk verlaagd.
Het sterkst verlaagd zijn de Speciale-Tarie
ven in die gevallen waar de auto-concurrentie
het meest voelbaar is.
Verlaging tarief der bijkomende
kosten.
In het zoogenaamde Tarief der bijkomen
de kosten zijn ook verschillende veranderin
gen aangebracht. Zoo zijn o.a. vervallen het
bestelloon en de stationskosten. terwijl o.a,
verlaagd worden het afhaalloon te Amster
dam, Den Haag en Rotterdam, de provisie
voor voorschotten en remboursementen en
voqr rekening-courant en het weeggeld.
Nieuwe vrachtbrieven en adres
kaarten.
De vrachtbrieven en adreskaarten voor
het binnenlandsch goederenvervoer hebben
een grondige verandering ondergaan. Zoo is
het formaat van den vrachtbrief verkleind
tot de helft van het tegenwoordige formulier,
en mag een adreskaart ook voor het vervoer
van vrachtgoederen worden gebezigd. Voort
aan mogen voor alle drie soorten vervoer,
dus voor vrachtgoed zoowel als voor snel
goed en expresgoed óf een vrachtbrief, óf een
adreskaart worden gebruikt De vrachtbrief
mag onder alle omstandigheden worden be
aat ik meenae, er toen in eik geval eens met I h o o p, dat 't gebeurt; en ik zal 't n i e t te- daar een poosje zat, kwam er een dame aan I En wat antwoordde ie?" vroeg Kee3
jelui over te moeten spreken. Het is gemeen; genwerken; maar zoo'n soort koppeling Ik herkende haar niet dadelijk; maar zij mij Bender, toen de ander even zweeg
i/l 4a U ni in 11 t. I m ni ifnnl 1 A 4 OO TTtfin tfl O LrO Of "T.. t J fl ot I k1„l'Unn„ 1 U IV1 v I - - S'
Nu vooruit dan", zei hij. ,,'t Was
mevrouw Wervelman".
Die dame met wie je voor je huwelijk
een liaison hebt gehad; en die je telkens
daarna lastig viel?"
Henri knikte „Ik had nu in *n jaar of vier
niets van haar gemerkt", zei hij toen. „Wel
had ik gehoord dat haar man, die al dien
tijd in Indië zat, gestorven is. En ik ge
loof, dat ze in nogal moeilijke omstandig
heden verkeerde. Nu, ze kwam naar mij
toe, en vroeg:
Mag ik even bij je komen zitten?"
Dat kon ik natuurlijk niet weigeren. En
toen praatte ze zoo'n beetje over alles en
nog wat, en daarbij keek ze telkens naar me,
nu eens van tertijde, dan recht in m'n ge
zicht En ineens zei ze, dringend, terwijl ze
me strak in de oogen keek:
Houd je nu heelemaal niet meer van
me?"
zijn,
meer
nu ia, dat is te zeggen: het is natuurlijk
heelemaal niet gemeen, want als we 't doen.
doen we 't geen van allen om Henri of Clara
verdriet te bezorgen, maar om ze, allebei, te
helpen. Van „gemeen" is dus geen sprake.
Maar 't zou daarom wel verkeerd kun
nen zijn; te eenzijdig, enfin, noem 't zooais
je 't noemen wilt
Er was weer een pauze.
Toen zei Kees Bender en hij zei het een
beetje schor en geagiteerd
Er is misschien toch niet zooveel tegen".
En zweeg abrupt
De anderen wachtten 00 een toelichting
Maar die bleef achterwege.
Laten we de zaak dan eens besoreken"
ging Dr. Marelman voort. „Kijk eens, we
met veel list samen in elkaar zetten, dat kan
ik niet, en dat kunnen we geen van drieën,
jij ook niet, Mareiman! Nee! Jij ook niet!
Je hebt 't theoretisch keurig uitgedacht; het
is zeker een feit, dat een liefde in dit geval
de sterkste proef zou kunnen zijn! want
dan gaan de eerlijkste menschen liegen;
maar
VIJF EN TWINTIGSTE HOOFDSTUK.
De moeilijke geboorte van de leugen.
Wat is er?" vroeg Dr. Marelman, snel
opstaande. Want zijn bezoeker bieef, na de I
deur achter zich gesloten te hebben, onze
ker staan.
Wat heb je?" vroeg ook Kees Bender
blijkbaar wel. 't Was Nee, "haaf
naam zeg ik liever niet.
Beste kerel", zei Marelman, snel het
woord nemende, voor een van de anderen
zijn goedhartigheid kon laten spreken,
„je moet natuurlijk niet. Je hoeft geen
naam te noemen; voorloopig. Maar we zijn
je beste vrienden; wat je ons vertelt, hoort
niemand, dan wie het 't allerbest met je
meenen, en die meer van je weten op t
oogenblik, door je ziekte dan jijzelf. Als
ik je een raad mag geven, niets dan een
raad; maar die goed is, en zeker niet uit
nieuwsgierigheid voorkomt, dan zou ik zeg
gen. Verberg niets; hee'emaal niets".
Henri draalde met 't antwoord en keek
weifelend rond
zweeg.
Wel, ik antwoordde: Neen, heelemaal
niet, Julie".
Wacht even", viel Dr. Marelman hier
in, „luister nu eens, Lugt, Heb je toen
geen oogenblik 1 gevoel gehad, dat je dat
wat zachter moest zeggen?"
Wat bedoel je?"
Nu ja Kon je bijvoorbeeld niet
zeggen ik denk nog soms met dankbaarheid
aan onze mooie oogenblikken van vroeger,
maar
Houd es even op", zei Henri, zijn hand
op Marelman's arm leggende. „Nu
spreek j ij, terwijl je je indenkt in de situatie
dat j ij i k zou zijn
la».
(Wordt vervolgd.)