1
u
B
Van Rommelzaken Hobbeltie
dat, gezien den tijd, waarin wii leven, de ta
rieven laag gesteld moeten worden.
De exploitatie houdt er rekening mede, dat
Ook voor dit hygiënische doel de gezinsuit
gaven beperkt moeten worden, waarom het
gezinsabonnement (man en vrouw) op slechts
10 per seizoen en voor kinderen uit dit ge
zin op 1. Ook worden knipkaarten voor 10
baden en zwemlessen uitgegeven. Hou
ders van een abonnement mogen bovendien
gratis een eigen zonnetent op het terrein
plaatsen.
Wanneer blijkt, dat het bad aan de ver
wachtingen van den heer Judell beant
woordt, dan is hij ook voornemens het bad
door het plaatsen van gymnastiektoestellen
en het maken van tennisbanen uit te breiden.
De gelegenheid daarvoor ontbreekt niet, aan
gezien het buiten een oppervlakte heeft van
50 H.A. In de toekomst zien wij het mooie
landhuis met z'n prachtige aan de vijvers ge
legen terrassen nog als café-restaurant in
exploitatie komen. Wij achten het niet uitge
sloten, dat deze gelgenheid zoo zeer in de
toekomst zal blijken in een behoefte te voor
zien dat daar in het seizoen ook een kapper
aanwezig zal zijn om de dames na het bad te
bedienen en dat men er courts voor dektennis
en voor volley-ball zal vinden.
Bergen wordt in ieder geval een aantrek
kelijkheid voor het toerisme rijker.
RECHTSPOSITIE EN WIJZIGING
SALARISVERORDENINGEN
ONDERWIJZEND PERSONEEL
GYMNASIUM, HANDELSSCHOOL
EN HANDELSAVONDSCHOOL.
In bijlage No. 35 schrijven B. en W.:
Verschillende voorschriften ten aanzien
Van onderwerpen als bedoeld in artikel 125
van de Ambtenarenwet 1929 zijn, voor wat
betreft het onderwijzend personeel aan het
IGynasium, aan de Handelsschool en aan de
Handelsavondschool, tot nu toe opgenomen
In een zestal verordeningen. Wij zouden
deze voorschriften zooveel mogelijk in één
verordening willen samenvoegen, en ze,
Waar noodig of gewenscht, tevens aanvullen
of wijzigen met het oog op het inmiddels tot
stand gekomen Ambtenarenreglement Rijks
boogere burgerscholen (hierna genoemd
Riiksregeling).
Daartoe bieden wij Uwe Vergadering hier
bij ter vaststelling aan het ontwerp van eene
verordening, regelende de rechtspositie van
bedoeld personeel.
Naast overname, al dan niet gewijzigd,
van de bestaande voorschriften, hebben wij
bij de samenstelling van dat ontwerp in
hoofdzaak gevolg de Rijksregeling. Verschil;
lende bepalingen toch zijn reeds gelijk aan
die voor het onderwijzend personeel aan
Rijks hoogere burgerscholen, voor wat an
dere betreft brengt de aard van het ambt
overname mede, en overigens maakt de
meermalen voorkomende combinatie van be
trekkingen aan een Rijks- of van Rijkswege
gesubsidieerde school en een gemeenteschool
gelijkstelling veelal gewenscht. Vele bepa
lingen van de rechtspositieregeling voor de
gemeente-ambtenaren (hierna genoemd ge
meente-regeling) kunnen niet worden over
genomen voor onderwijzend personeel. Het
verdient echter aanbeveling enkele bepalin
gen van laatstgenoemde regeling ook hier
van toepassing te doen zijn.
Enkele belangrijke afwijkingen laten B. en
W. in de bijlage volgen.
In de hierna volgende toelichting op het
ontwerp bespreken B. en W. de adviezen, op
verzoek uitgebracht door de Commissie van
toezicht op het Middelbaar Onderwijs en de
Vereen iging van leeraren bij het gymnai
aal- en handelsonderwijs alhier. Curatoren
van het Gymnasium, wier advies zij even
eens hebben gevraagd, maakten ter zake
geen opmerkingen.
Na uitvoerige toelichting stellen B. en W.
den Raad voor vast te stellen een verorde
ning, regelende de rechtspositie van het on
derwijzend personeel aan het Gymnasium,
de Handelsschool en de Handelsavondschool
voor handels- en kantoorbedienden te Alk
maar.
Benevens een verordenng tot wijziging
van de Verordening, regelende de aanstel
ling, het getal der lesuren en de jaarwedden
van het onderwijzend personeel aan het
Gvmnasium te Alkmaar.
Een verordening to^wijziging van de Ver
ordening, regelende de aanstelling, het getal
der lesuren en de jaarwedden van het onder
wijzend personeel aan de Handelsschool te
Alkmaar.
En een verordening tot wijziging van de
Verordening tot regeling der salarissen van
het onderwijzend personeel aan de Middel
bare Handelsavondschool voor handels* en
'antoorbedienden te Alkmaar.
AANVULLING STEMBUREAUX.
B. en W. schrijven in bijlage no 36.
In verband met d-e op 26 April a s. te
houden stemming ter verkiezing van de
leden van de Tweede Kamer der Staten-
Generaal is het noodig te voorzien in de
vacatures, ontstaan in de navolgende
stembureaux, wegens het overlijden van
dt heeren A. F. Thomsen en W M H
Pels, respectievelijk Voorzitter van het
stembureau in stemdistrict 7 i lid van
het stembureau in stemdistrict 9, en
wegens vertrek van den heer C. de Boer,
lid van het stembureau in stemdistrict
10. Voor de vervulling dezer vacatures
stellen wij U voor, in plaats van wijlen
den heer Thomsen, den heer H. C. Stout-
jesdijk, thans plaatsvervangend lid van
het stembureau in district 18, te benoe
men tot voorzitter van het stembureau
van het 7e stemdistrict, waarvan het
stemlokaal is gevestigd in het gymnas
tieklokaal aan de Schoolstraat, hoek
ï'iauwesloot; in plaats van wijlen den
heer Pels, het lid van Uwen Raad den
heer V P Keijsper, tot lid van het stem
bureau van het 9e stemdistrict, waarvan
het stemlokaal is gevestigd in een lokaal
in de Ambachtsschool aan den Berger
weg; in plaats van den heer de Boer den
heer S. Marwitz. Julianastraat 25, tot
lid van het stembureau van het 10e
stemdistrict.waarvan het stemlokaal is
gevestigd in een lokaal in de U L school
aan de Krelagestraat, en tot plaatsver
vangend lid van het stembureau van het
18e stemdistrict, waarvan het stemlo
kaal, behoudens Uw goedkeuring, zal
worden gevestigd in het gymnastiek
lokaal der Vondelschool aan de Vondel
straat, het lid Uwer Vergadering den
heer Mr. P. Langeveld.
De door ons voorgedragen personen
hebben zich bereid verklaard een even-
tueele benoeming te aanvaarden.
INSTRUCTIE PERSONEEL GEM.
SCHOLEN VOOR NIJVERHEIDS
ONDERWIJS EN VERORDENING
SCHOOL VOOR V. M. T. O.
In bijlage no. 34 schrijven B. en W.:
Overeenkomstig ons voorstel, opgeno
men in bijlage nr. 140 tot het verslag
van 's Raads handelingen 1932, stelde
Uwe Vergadering bij besluit van 15 Sep
tember 1932, Nr. 21, vast eene Verorde
ning voor de Gemeentelijke Avondschool
voor lager nijverheidsonderwijs en een
Tustructie voor het aan die school ver
bonden personeel.
De Minister van Onderwijs heeft in
middels de verordening goedgekeurd,
doch ons bij brief van 4 October j.1.
medegedeeld de instructie wat be
knopt te vinden. De Minister gai ons in
overweging te dezer zake in overleg te
treden met den Inspecteur van het nij
verheidsonderwijs en zag te zijner tijd
gaarne een aangevuld ontwerp tegemoet.
Aangezien wij geen bezwaar hadden
aan den wensch van den Minister tege
moet te komen, hebben wij den betrok
ken Inspecteur ter zake advies gevraagd,
als gevolg waarvan wij U hierbij het
ontwerp voor een nieuwe instructie ter
vaststelling aanbieden. Zoowel de In
specteur, als de Commissie van toezicht
op het gemeentelijk nijverheidsonderwijs
en het personeel der school kunnen zich
met den inhoud vereenigen.
In afwijking van het ter beoordeeling
toegezonden ontwerp hebben wij alsnog
in artikel 8 deze wijziging aangebracht,
dat de directeur in plaats van voor niet
langer dan 1 dag voor ten hoogste 3 da
gen aan een leeraar verlof tot afwezig
heid kan geven, zulks in overeenstem
ming met de door ons ter zake voorge
stelde regeling voor het personeel aan
het gymnasium, aan de handelsschool
en aan de handelsavondschool.
Het verdient aanbeveling de instruc
tie ook van toepasing te verklaren op
het personeel aan de school voor voorbe
reidend middelbaar technisch onderwijs,
in verband waarmede wij hierbij even
eens ter vaststelling aanbieden het ont
werp voor eene verordening voor die
school, waaruit wij de in de instructie
opgenomen bepalingen hebben gelicht.
Onder overlegging van het advies van
de Commissie van bijstand voor het On
derwijs stellen wij Uwe Vergadering
vóór te besluiten vast te stellen een
Instructie voor het personeel aan de Ge
meentelijke Avondschool voor lager nij
verheidsonderwijs en aan de School voor
voorbereidend middelbaar technisch on
derwijs te Alkmaar, benevens een ver
ordening voor de School voor voorbe
reidend middelbaar technisch onderwijs
te Alkmaar.
smaden tientje aanwezig eek t- zijn. Lui
de morrend zochten zij naar den man, die
hun deze poets getakken had Deze bleek
echter spoorloos verdwenen en toen moest de
arme koopvrouw eraan geloo.en, die van
medeplichtigheid beschuldigd werd.
In optocht ging het naar het poli.iebureau,
terwijl de koopvrouw duizend angsten uit
stond. Aldaar bleek ech'.er ook de zonder
linge heer aanwezig te zijn, die zich ontpopte
als de beroemde gooc'ela r Dr. Caligari
Op charmante wijze deelde hij 1H publiek
mede, schuldig te zijn aan deze grap en liet
het de keus, of de drie bankbiljetten van tien
gulden in het busje van het plaatselijk arm
atuur te deponeeren of de gekochte citroe
nen te vergoeden. Het eerste voorstel werd
met algemeene stemmen aangenomen en min
of meer wrang lachend (hetgeen waarschijn
lijk aan de citroenen lag) trok het publiek af
om op de markt verder te gaan schuifelen.
Dien avond behoorde tot een der eerste be
zoekers van de gastvoorstelling van dr. Cali
gari een klein burgervrouwtje.
OVER CITROENEN EN NOG WAT
In verband met het a.s. optreden van dr.
Caligari in Het Gulden Vlies verzoekt men
ons opname van het volgende:
Het gebeurde op een marktdag.
Een koopvrouw, staande achter een kar
met citroenen, prees luidkeels haar waar aan,
toen plots uit het eentonige geschuifel der
marktbezoekers een heer met resoluten tred
naar voren kwam en een drietal citroenen a
5 cent kocht. Met eenigszins demonstratief
gebaar haalde hij een groot zakmes te voor
schijn en sneed 'n citroen middendoor. Wie
beschrijft de verbazing van de koopvrouw en
eenige tot stilstand gekomen schuifelaars,
toen hij een bankje van tien gulden uit de
citroenen haalde. Met een effen gezicht liet
hij den tweeden citroen hetzelfde lot onder
gaan en opnieuw haalde hij er een nat blauw
papiertje uit, waar de Nederlandsche Bank
gaarne tien klinkende guidens voor inwisselt
Inmiddels was het aantal omstanders aan
merkelijk gegroeid, dergelijke voorvallen blij
ven op een markt nimmer onopgemerkt en de
verbazing steeg ten top, toen de man ook de
derde vrucht opensneed en onverstoorbaar
eveneens een bankbiljet eruit haalde.
Nauwelijks was het publiek min of meer
bekomen van het wonder, ciat het voor zijn
oogen hadden zien plaats vinden, of een der
brutaalste onder hen kocht onmiddelijk tien
citroenen. Niet dikwijls werd een voorbeeld
zoo vlug nagevolgd als dit, want er ontstond
als het ware een razzia op de citroenkar. De
koopvrouw kwam handen te kort, doch in
minder dan tien minuten was er geen citroen
meer op de kar te bekennen. Een ieder was
druk bezig met het opensnijden van zijn ge
kochte citroenen; de koopers werden echter in
hunne verwachtingen dmig teleurgesteld
daar in geen enkeie citroen het niet te ver-
HEDERLAHD'S VERXEERS-SIGHCLEH.
Gemis aan eenheid werkt
stremmend en bevordert
de ON-veiligheidl
Nu er in een groot aantal steden van ons
land „vele en velerlei'' signalen ingevoerd
zijn voor de verkeersregeling, komt het ons
gewenscht voor, de verschillende systemen
de revue te laten passeeren, aldus schrijft ons
de A.N.W.B.-Toeristenbond voor Nederland.
Binnenkort breekt het reisseizoen weer aan
en vele automobilisten bezoeken dan de di
verse steden van ons land. Op zichzelf be
schouwd is het feitelijk even vreemd als be
treurenswaardig, dat het mogelijk en nood
zakelijk blijkt te zijn, om een overzicht van
verschillende systemen voor een land als Ne
derland samen te stellen Want aangezien de
afstanden ten onzent in vergelijking met die
b.v. in Duitsehland zeer klein zijn, klemt
hier te lande de noodzakelijkheid des te meer.
om eenheid in de verkeersregeling te hebben.
Wat in Nederland tot nu toe niet mogelijk is
gebleken hebben onze oostelijke buren al ja
ren geleden tot stand gebracht: of men den
verkeersagent ziet in Breslau of in Bremen,
in Koningsbergen of in Keulen, in Berlijn of
Baden-Baden: overal dezelfde bewegingen.
En ook: overal waar lichtsignalen gebruikt
worden: dezelfde lantaarns, dezelfde kleuren
(waarbij overigens in het midden gelaten
wordt, of het toegepaste sein-systeem wel het
beste is).
Terwijl wij ons dus voor heden maar zul
len vleien met de hoop, dat „eerlang" ge
streefd zal worden naar een „mogelijk te be
reiken grootere eenheid", accepteeren we den
toestand, zooals die „vooralsnog" bestaat,
en gaan we nu over tot de bespreking van
de in Nederland gebruikte verkeerssiemalen.
Amsterdam.
Sedert eenige maanden zijn op het Leid-
sche plein lichtsignalen in gebruik (fig. 2).
In deze lichtbakken kunnen (boven elkander)
resp. getoond worden rood, geel of groen
licht. De signalen zijn zóó opgesteld, dat
men steeds tweemaal 't betreffende licht kan
waarnemen, d.w.z. vlak voor de stoplijn en
nog eens b.v. aan de overzijde van de straat.
(Two-way-systeem). Rood licht beteekent
stoppen, groen licht doorrijden. Wanneer een
bepaald signaal eenigen tijd op groen ge
staan heeft, verschijnt de gele kleur, d.w.z,
dat hij, die de stopliin gepasseerd is, door
mag rijden, doch wie aie lijn nog niet bereikt
heelt ervoor moet stoppen. Daarna verschijnt
de roode kleur, terwijl het kruisende verkeer
dan groen licht voor zich ziet: doorrijden
Linksaf zwenken moet in twee fasen geschie
den (zie onder: stopbord); bij het rechtsaf
gaan moet men rekening houden met de voet
gangers, die dan oversteken (tusschen twee
rijen z.g. wegpunaises).
Voor velen in den lande is het niet duide
lijk, hoe men bij het Amsterdamsche stop
bord handelen moet. Wanneer dit bord zóó
staat, dat het woordje „STOP" leesbaar is,
dan moet men vóór de stoplijn stilhouden,
óók, wanneer men rechtsaf wil. Dat is zon
der meer begrijpelijk. Maar wie linksaf wil
moet zijn weg nog een tweede maal onder
breken. In fig. 3 ziet men een auto P staan
voor de stoplijn. Deze auto wil van A naar D
rijden, dus linksaf gaan. In fig. 3 is juist het
verkeer van C naar D en dat van D naar C
vrijgegeven. Auto P wacht nu, tot het bord
gedraaid is en (zooals uit fig. 4 blijkt) het
verkeer van A naar B en dat van B naar A
vrijgegeven wordt. Dan rijdt P met den
stroom van A naar B mede, doch gaat zoo
veel mogelijk rechts in de file en stopt bij de
stoplijn, waarvoor het verkeer van C naar D
moet wachten. Pas wanneer dan tenslotte de
toestand van fig. 3 weer is ingetreden en het
verkeer van C naar D oprijdt, mag P zijn be
weging volvoeren. Op een dergelijke manier
moet men ook bij de lichtseinen op het Leid-
sche plein handelen; echter moet op ander-
punten in Amsterdam het linksafgaande ver
keer zich niet rechts, maar juist ter linker
zijde op de rechterweghelft opstellen
Arnhem
kent slechts op één plaats lichtsignalen voor
de verkeersregeling, n.1. op den weg Arnhem-
Velp bij de Velperpoort, waar samenkomen
de Steenstraat, de Velperweg, de Hertog
straat, de Spoorwegstraat en de Catharijne-
straat. De lantaarns zijn (evenals fig. 2)
voor drie kleuren ingericht, maar er wordt
uitsluitend gebruik gemaakt van rood: stop
pen en groen: doorrijden. (Het gele licht is
voor den trambestuurder). Straat voor straat
krijgt het hier het doorrijdteeken (groen
licht) en dan mag men zoowel rechtuit, als
rechtsaf en linksaf gaan. Deze signalen wor
den gebruikt eiken werkdag van 89, van
12—2 en van 5—7 uur, echter des Zaterdags
niet van 5—7 uur en des Zondags in het ge
heel niet.
Breda.
Te dezer stede wordt een zeer bijzonder
signaal gebruikt, en wel op twee kruispun
ten Houtmarkt-KarnemelkbuurtEindstraat-
Ginnekenstraat en Lange Brugstraat-Korte
Brugstraat—Torenstraat-Karrestraat. Men
gebruikt hier het z.g. Heuer-signaal. Midden
boven het kruispunt hangt de seininrichting,
die naar vier zijden het beeld van fig. 1
toont. Over een cirkel, welke in twee groene
en twee roode soctoren verdeeld is, draait
een witte wijzer. Zoolang deze over het
groen draait mag men doorrijden, komt hij
echter op rood, dan moet men steppen (voot
de stoplijn). De omtrek is geblokt, zoodat
men op den duur leert schatten, hoeveel men
zijn vaart moet verminderen, om juist tij
dens de groene periode bij het kruispunt aan
te komen. In
Eindhoven.
wordt op het kruispunt Keizersgracht-Groo-
te BergWal-Kerkstraat van 7 uur v.m. tot
uur n.m. een volautomatische seinlantaarn
gebruikt, welke de volgende woorden kan
toonen: STOP (in rood licht), STOP (in geei
licht) en VRIJ (in groen licht). Wanneer bij
voorbeeld naar de Keizersgracht en den
Grooten Berg het woord STOP in rood
schijnt, is het kruisende verkeer vrijgegeven
en schijnt mitsdien het woord VRIJ in groen
naar Wal- en Kerkstraat. Daarna verschijnt
naar alle zijden STOP in geel licht en ten
slotte wordt het verkeer, dat zooeven stoppen
moest, doorgelaten Telkens, wanneer de
lichtseinen veranderen weerklinkt een belsig-
naal. Elders in Eindhoven wordt een stop
bord gebruikt.
's-Gravenhage
bezit twee verschillende lichtsignalen. Bij het
kruispunt Laan van MeerdervoortWaldeck
PyrmontkadeKoningin Emmakade wordt
eenzelfde sein als in Eindhoven gebruikt,
evenwel zonder het gele licht. Wanneer het
woord STOP (in rood licht) verschijnt, moet
men voor de stoplijn stilhouden, bij het
woord VRIJ (in groen licht) mag men recht
uit en rechtsaf doorrijden en tevens links af
gaan, waarbij men echter met de te kruisen
verkeersstroom rekening moet houden. Hier is
de ruimte aanwezig, om midden op het kruis
punt even te wachten.
Bij de kruising Laan van Meerdervoort—
Anna Paulownastrata is het bekende Heemaf
signaal geplaatst In een ronde lichtbak zijn
8 in elkaar liggende ronde lichtbuizen aan
gebracht. Om den anderen kunnen deze rood
of groen licht geven. In fig. 5 is een en ander
afgebeeld. Wanneer op een bepaald oogen-
biik de vier roode ringen ingeschakeld zijn,
ziet men een cirkelvormig rood vlak, dat
STOP beteekent. (De zwarte horizontale balk
is ter wille van kleurenblinden aangebracht;
aangezien deze alleen over het rood ver
schijnt, kan er ook voor hen geen verwarring
mogelijk zijn.) Wanneer het Heemafsein nu
van kleur veranderen gaat, dus b.v. van rood
op groen moet komen, wordt eerst de buiten
ste roode ring uitgeschakeld, wat in fig. 5/B
aangegeven is door stippelen. Reeds vanuit
de verte kan men zien, aat het seinvlak „in
krompen" wordt. Daarna dooft ring No.
(zie iig. 5/C), vervolgens ring No. 3 (fig.
5/D) zoodat tenslotte nog maar -een zéér
klein cirkelvormig vlak rood licht uitstraalt.
Daarna licht het gehele vlak in eens in groen
op: DOORRIJDEN (fig. 5/E).
Men kan dus de kleurwisseling „zien in
komen". Wanneer het roode vlak „inkrimpt",
zooals boven beschreven werd, zullen de
wachtende bestuurders zich gereed maken
om onmiddellijk weg te rijden, wanneer de
fase van fig. 5/D achter den rug is. Wie zich
op grooteren afstand van het sein bevindt,
zal zijn vaart zoodanig kunnen verminderen,
dat hij niet behoeft te stoppen. Omgekeerd,
bij de kleurwisseling van groen op rood, zal
het verkeer, dat dichtbij het signaal is, even
wat sneller rijden, en nog voor de roode
fase het kruispunt passeeren. Wie op groo
teren afstand is, kan tijdig stoppen. Het in
krimpen van het seinvlak, ook wel .afpellen"
genoemd, duurt 6 seconden. Wanneer het
sein voor het verkeer in een bepaalde rich
ting van groen op rood komt, staat geduren
de enkele seconden óók het kruisende ver
keer nog stil („overlapping''), waardoor be
reikt wordt, dat ook de laatste doorriider het
kruispunt nog veilig kan passeeren. Linksaf-
gaan is op dit kruispunt altijd verboden; het
sein werkt van 7 uur v.m. tot 12 uur 's
nachts.
Heerlen.
Hier is op het kruispunt Geleenstraat-Val-
kenburgerwegHeerstraat-Kruisstraat een
automatisch lichtsein volgens fig. 2 in ge
bruik. De verklaring van rood en groen is
hetzelfde als in Amsterdam, echter mag men
hier tevens zonder meer linksafgaan, wan
neer de gelegenheid daarvoor gunstig is. Is
zulks niet het geval, dan moet men even
wachten. De Heerlensche politie doet een be
roep op de weggebruikers, om de linksaf
gaande bestuurders ter wille te zijn.
Het gele licht verschijnt in Heerlen niet
na het groene, zooals in Amsterdam en Eind
hoven, maar gelijktijdig. Wanneer het sein
dus eenigen tijd op groen gestaan heeft, ver-
schijnt tevens de gele kleur, en evenzoo ver-
schijnen rood en geel gelijktijdig. Wanneer
rood en geel gelijktijdig lichten, zal de rijweg
direct daarna vrij worden; groen plus geel
licht wil zeggen, dat het verkeer, dat de stop
lijn nog niet gepasseerd heeft, ervoor moet
stilhouden. Geel licht beteekent dus: Stop.
In
's-Hertogenbosch
zal men binnenkort tot het plaatsen van sig
nalen overgaan.
Leeuwarden
gebruikt des Vrijdag van 9 uur v.m tot
uur n m. op het kruispunt Zaai land-Nieuwe-
weg—Wirdumerdijk een tweekleurig (rood
groen) lichtsignaal. Rood beteekent STOP
bij groen licht mag men zoowel rechtuit als
rechtsaf en linksaf gaan. In
Rotterdam
heeft men op de kruispunten Coolsingelv
Oldenbarneveldtstraat-St. Laurensstraat eii
v. d. Takstraat-KoninginnebrugPrins Hen
drikkade lichtseinen volgens fig. 6 in gebruik.
Drie bakken zijn naast elkaar opgesteld voor
elke verkeersrichting. (In totaal dus 4 x 3
bakken). Het verkeer wordt door punaises op
straat zooveel mogelijk in drieën gescheiden;
rechtuit, rechtsaf en linksaf. Waar geen
ruimte is voor drie banen, zijn rechtuit en
rechtsaf gecombineerd. Wanneer voor de be-
stuurders, wachtende in de v. Oldenbarne-
veldtstraat de drie bakken gekleurd licht
volgens fig. 6 uitstralen, (de pijl is groenge-
kleurd) beteekent zulks, dat men alléén'
rechtsaf mag (naar Calandplein) en niet'
rechtuit (naar St. Laurensstraat) of linksaf i
(naar Hofplein). Het roode vlak beteekent
dus: STOP, de groene pijlen geven telkens de
richting aan, welke vrijgegeven is. De kleur,
wisselingen worden door een belsignaal in
geluid. Bij het Hofplein in Rotterdam heeft
men een soortgelijk signaal. (De witte „T"
bij deze signalen is alléén voor trambes tuur-
ders).
Bij de Koninginnebrug heeft men voorts
nog roode en groene cirkelvormige lichtsei-
w^1r,TWaarbi-' roocl beteekent STOP en groen
VRIJ. (linksafgaand verkeer bestaat daar
niet, omdat alles om het Stieltjesplein moet
rijden: circulatie- of rotatieverkeer.)
Tilburg
overweegt momenteel de invoering van sig
nalen.
In de overige steden worden voor de ver*
keersregeling (nog) geen mechanische of op
tische (licht)-signalen gebezigd. Ons over'
zicht is dus thans compleet en onwillekeurig
zal de lezer zeggen: „Het is welletjes!!". Wij
eindigen dan ook met den wensch, dat het
mogelijk zal zijn, binnenkort een nieuw arti
kel te publiceeren, dat tot titel hebben moge;
„De eenheid op verkeersgebied in Nederland
bereikt! Beschrijving van het uniform*
lichtsignaal dat in alle steden gebruik/
wordt".
Fig 1
Fig. 2
Fig. 5
b
r
Fig. 3
A<. y B
ï?r
Fig. 4
Fig. 6
ROOD
GROEN
GEEL
149. De burgemeester en Veldje waren aan 150. Jan voelde zich al heel gauw thuis
en vciujc Wal CU aan iv,w' vw" v "vv i ggfl
den wal blijven staan en keken de boot na, tot boot. Hij ging met Hobbeltje eens over
het laatste stipje aan den horizon verdwenen kijkje nemen. Met de kinderen, die de gr
was. Toen gingen ze stil naar huis. In het reis mee maakten, was hij al heel
heele dorp was het verbazend rustig. Ieder beste vrienden. Hij dolde en rolde met
miste Jan en Hobbeltje. over het dek en hij wist altijd
spelletjes te verzinnen.
weer nieuw*