1 u B Van Rommelzaken Hobbeltie dat, gezien den tijd, waarin wii leven, de ta rieven laag gesteld moeten worden. De exploitatie houdt er rekening mede, dat Ook voor dit hygiënische doel de gezinsuit gaven beperkt moeten worden, waarom het gezinsabonnement (man en vrouw) op slechts 10 per seizoen en voor kinderen uit dit ge zin op 1. Ook worden knipkaarten voor 10 baden en zwemlessen uitgegeven. Hou ders van een abonnement mogen bovendien gratis een eigen zonnetent op het terrein plaatsen. Wanneer blijkt, dat het bad aan de ver wachtingen van den heer Judell beant woordt, dan is hij ook voornemens het bad door het plaatsen van gymnastiektoestellen en het maken van tennisbanen uit te breiden. De gelegenheid daarvoor ontbreekt niet, aan gezien het buiten een oppervlakte heeft van 50 H.A. In de toekomst zien wij het mooie landhuis met z'n prachtige aan de vijvers ge legen terrassen nog als café-restaurant in exploitatie komen. Wij achten het niet uitge sloten, dat deze gelgenheid zoo zeer in de toekomst zal blijken in een behoefte te voor zien dat daar in het seizoen ook een kapper aanwezig zal zijn om de dames na het bad te bedienen en dat men er courts voor dektennis en voor volley-ball zal vinden. Bergen wordt in ieder geval een aantrek kelijkheid voor het toerisme rijker. RECHTSPOSITIE EN WIJZIGING SALARISVERORDENINGEN ONDERWIJZEND PERSONEEL GYMNASIUM, HANDELSSCHOOL EN HANDELSAVONDSCHOOL. In bijlage No. 35 schrijven B. en W.: Verschillende voorschriften ten aanzien Van onderwerpen als bedoeld in artikel 125 van de Ambtenarenwet 1929 zijn, voor wat betreft het onderwijzend personeel aan het IGynasium, aan de Handelsschool en aan de Handelsavondschool, tot nu toe opgenomen In een zestal verordeningen. Wij zouden deze voorschriften zooveel mogelijk in één verordening willen samenvoegen, en ze, Waar noodig of gewenscht, tevens aanvullen of wijzigen met het oog op het inmiddels tot stand gekomen Ambtenarenreglement Rijks boogere burgerscholen (hierna genoemd Riiksregeling). Daartoe bieden wij Uwe Vergadering hier bij ter vaststelling aan het ontwerp van eene verordening, regelende de rechtspositie van bedoeld personeel. Naast overname, al dan niet gewijzigd, van de bestaande voorschriften, hebben wij bij de samenstelling van dat ontwerp in hoofdzaak gevolg de Rijksregeling. Verschil; lende bepalingen toch zijn reeds gelijk aan die voor het onderwijzend personeel aan Rijks hoogere burgerscholen, voor wat an dere betreft brengt de aard van het ambt overname mede, en overigens maakt de meermalen voorkomende combinatie van be trekkingen aan een Rijks- of van Rijkswege gesubsidieerde school en een gemeenteschool gelijkstelling veelal gewenscht. Vele bepa lingen van de rechtspositieregeling voor de gemeente-ambtenaren (hierna genoemd ge meente-regeling) kunnen niet worden over genomen voor onderwijzend personeel. Het verdient echter aanbeveling enkele bepalin gen van laatstgenoemde regeling ook hier van toepassing te doen zijn. Enkele belangrijke afwijkingen laten B. en W. in de bijlage volgen. In de hierna volgende toelichting op het ontwerp bespreken B. en W. de adviezen, op verzoek uitgebracht door de Commissie van toezicht op het Middelbaar Onderwijs en de Vereen iging van leeraren bij het gymnai aal- en handelsonderwijs alhier. Curatoren van het Gymnasium, wier advies zij even eens hebben gevraagd, maakten ter zake geen opmerkingen. Na uitvoerige toelichting stellen B. en W. den Raad voor vast te stellen een verorde ning, regelende de rechtspositie van het on derwijzend personeel aan het Gymnasium, de Handelsschool en de Handelsavondschool voor handels- en kantoorbedienden te Alk maar. Benevens een verordenng tot wijziging van de Verordening, regelende de aanstel ling, het getal der lesuren en de jaarwedden van het onderwijzend personeel aan het Gvmnasium te Alkmaar. Een verordening to^wijziging van de Ver ordening, regelende de aanstelling, het getal der lesuren en de jaarwedden van het onder wijzend personeel aan de Handelsschool te Alkmaar. En een verordening tot wijziging van de Verordening tot regeling der salarissen van het onderwijzend personeel aan de Middel bare Handelsavondschool voor handels* en 'antoorbedienden te Alkmaar. AANVULLING STEMBUREAUX. B. en W. schrijven in bijlage no 36. In verband met d-e op 26 April a s. te houden stemming ter verkiezing van de leden van de Tweede Kamer der Staten- Generaal is het noodig te voorzien in de vacatures, ontstaan in de navolgende stembureaux, wegens het overlijden van dt heeren A. F. Thomsen en W M H Pels, respectievelijk Voorzitter van het stembureau in stemdistrict 7 i lid van het stembureau in stemdistrict 9, en wegens vertrek van den heer C. de Boer, lid van het stembureau in stemdistrict 10. Voor de vervulling dezer vacatures stellen wij U voor, in plaats van wijlen den heer Thomsen, den heer H. C. Stout- jesdijk, thans plaatsvervangend lid van het stembureau in district 18, te benoe men tot voorzitter van het stembureau van het 7e stemdistrict, waarvan het stemlokaal is gevestigd in het gymnas tieklokaal aan de Schoolstraat, hoek ï'iauwesloot; in plaats van wijlen den heer Pels, het lid van Uwen Raad den heer V P Keijsper, tot lid van het stem bureau van het 9e stemdistrict, waarvan het stemlokaal is gevestigd in een lokaal in de Ambachtsschool aan den Berger weg; in plaats van den heer de Boer den heer S. Marwitz. Julianastraat 25, tot lid van het stembureau van het 10e stemdistrict.waarvan het stemlokaal is gevestigd in een lokaal in de U L school aan de Krelagestraat, en tot plaatsver vangend lid van het stembureau van het 18e stemdistrict, waarvan het stemlo kaal, behoudens Uw goedkeuring, zal worden gevestigd in het gymnastiek lokaal der Vondelschool aan de Vondel straat, het lid Uwer Vergadering den heer Mr. P. Langeveld. De door ons voorgedragen personen hebben zich bereid verklaard een even- tueele benoeming te aanvaarden. INSTRUCTIE PERSONEEL GEM. SCHOLEN VOOR NIJVERHEIDS ONDERWIJS EN VERORDENING SCHOOL VOOR V. M. T. O. In bijlage no. 34 schrijven B. en W.: Overeenkomstig ons voorstel, opgeno men in bijlage nr. 140 tot het verslag van 's Raads handelingen 1932, stelde Uwe Vergadering bij besluit van 15 Sep tember 1932, Nr. 21, vast eene Verorde ning voor de Gemeentelijke Avondschool voor lager nijverheidsonderwijs en een Tustructie voor het aan die school ver bonden personeel. De Minister van Onderwijs heeft in middels de verordening goedgekeurd, doch ons bij brief van 4 October j.1. medegedeeld de instructie wat be knopt te vinden. De Minister gai ons in overweging te dezer zake in overleg te treden met den Inspecteur van het nij verheidsonderwijs en zag te zijner tijd gaarne een aangevuld ontwerp tegemoet. Aangezien wij geen bezwaar hadden aan den wensch van den Minister tege moet te komen, hebben wij den betrok ken Inspecteur ter zake advies gevraagd, als gevolg waarvan wij U hierbij het ontwerp voor een nieuwe instructie ter vaststelling aanbieden. Zoowel de In specteur, als de Commissie van toezicht op het gemeentelijk nijverheidsonderwijs en het personeel der school kunnen zich met den inhoud vereenigen. In afwijking van het ter beoordeeling toegezonden ontwerp hebben wij alsnog in artikel 8 deze wijziging aangebracht, dat de directeur in plaats van voor niet langer dan 1 dag voor ten hoogste 3 da gen aan een leeraar verlof tot afwezig heid kan geven, zulks in overeenstem ming met de door ons ter zake voorge stelde regeling voor het personeel aan het gymnasium, aan de handelsschool en aan de handelsavondschool. Het verdient aanbeveling de instruc tie ook van toepasing te verklaren op het personeel aan de school voor voorbe reidend middelbaar technisch onderwijs, in verband waarmede wij hierbij even eens ter vaststelling aanbieden het ont werp voor eene verordening voor die school, waaruit wij de in de instructie opgenomen bepalingen hebben gelicht. Onder overlegging van het advies van de Commissie van bijstand voor het On derwijs stellen wij Uwe Vergadering vóór te besluiten vast te stellen een Instructie voor het personeel aan de Ge meentelijke Avondschool voor lager nij verheidsonderwijs en aan de School voor voorbereidend middelbaar technisch on derwijs te Alkmaar, benevens een ver ordening voor de School voor voorbe reidend middelbaar technisch onderwijs te Alkmaar. smaden tientje aanwezig eek t- zijn. Lui de morrend zochten zij naar den man, die hun deze poets getakken had Deze bleek echter spoorloos verdwenen en toen moest de arme koopvrouw eraan geloo.en, die van medeplichtigheid beschuldigd werd. In optocht ging het naar het poli.iebureau, terwijl de koopvrouw duizend angsten uit stond. Aldaar bleek ech'.er ook de zonder linge heer aanwezig te zijn, die zich ontpopte als de beroemde gooc'ela r Dr. Caligari Op charmante wijze deelde hij 1H publiek mede, schuldig te zijn aan deze grap en liet het de keus, of de drie bankbiljetten van tien gulden in het busje van het plaatselijk arm atuur te deponeeren of de gekochte citroe nen te vergoeden. Het eerste voorstel werd met algemeene stemmen aangenomen en min of meer wrang lachend (hetgeen waarschijn lijk aan de citroenen lag) trok het publiek af om op de markt verder te gaan schuifelen. Dien avond behoorde tot een der eerste be zoekers van de gastvoorstelling van dr. Cali gari een klein burgervrouwtje. OVER CITROENEN EN NOG WAT In verband met het a.s. optreden van dr. Caligari in Het Gulden Vlies verzoekt men ons opname van het volgende: Het gebeurde op een marktdag. Een koopvrouw, staande achter een kar met citroenen, prees luidkeels haar waar aan, toen plots uit het eentonige geschuifel der marktbezoekers een heer met resoluten tred naar voren kwam en een drietal citroenen a 5 cent kocht. Met eenigszins demonstratief gebaar haalde hij een groot zakmes te voor schijn en sneed 'n citroen middendoor. Wie beschrijft de verbazing van de koopvrouw en eenige tot stilstand gekomen schuifelaars, toen hij een bankje van tien gulden uit de citroenen haalde. Met een effen gezicht liet hij den tweeden citroen hetzelfde lot onder gaan en opnieuw haalde hij er een nat blauw papiertje uit, waar de Nederlandsche Bank gaarne tien klinkende guidens voor inwisselt Inmiddels was het aantal omstanders aan merkelijk gegroeid, dergelijke voorvallen blij ven op een markt nimmer onopgemerkt en de verbazing steeg ten top, toen de man ook de derde vrucht opensneed en onverstoorbaar eveneens een bankbiljet eruit haalde. Nauwelijks was het publiek min of meer bekomen van het wonder, ciat het voor zijn oogen hadden zien plaats vinden, of een der brutaalste onder hen kocht onmiddelijk tien citroenen. Niet dikwijls werd een voorbeeld zoo vlug nagevolgd als dit, want er ontstond als het ware een razzia op de citroenkar. De koopvrouw kwam handen te kort, doch in minder dan tien minuten was er geen citroen meer op de kar te bekennen. Een ieder was druk bezig met het opensnijden van zijn ge kochte citroenen; de koopers werden echter in hunne verwachtingen dmig teleurgesteld daar in geen enkeie citroen het niet te ver- HEDERLAHD'S VERXEERS-SIGHCLEH. Gemis aan eenheid werkt stremmend en bevordert de ON-veiligheidl Nu er in een groot aantal steden van ons land „vele en velerlei'' signalen ingevoerd zijn voor de verkeersregeling, komt het ons gewenscht voor, de verschillende systemen de revue te laten passeeren, aldus schrijft ons de A.N.W.B.-Toeristenbond voor Nederland. Binnenkort breekt het reisseizoen weer aan en vele automobilisten bezoeken dan de di verse steden van ons land. Op zichzelf be schouwd is het feitelijk even vreemd als be treurenswaardig, dat het mogelijk en nood zakelijk blijkt te zijn, om een overzicht van verschillende systemen voor een land als Ne derland samen te stellen Want aangezien de afstanden ten onzent in vergelijking met die b.v. in Duitsehland zeer klein zijn, klemt hier te lande de noodzakelijkheid des te meer. om eenheid in de verkeersregeling te hebben. Wat in Nederland tot nu toe niet mogelijk is gebleken hebben onze oostelijke buren al ja ren geleden tot stand gebracht: of men den verkeersagent ziet in Breslau of in Bremen, in Koningsbergen of in Keulen, in Berlijn of Baden-Baden: overal dezelfde bewegingen. En ook: overal waar lichtsignalen gebruikt worden: dezelfde lantaarns, dezelfde kleuren (waarbij overigens in het midden gelaten wordt, of het toegepaste sein-systeem wel het beste is). Terwijl wij ons dus voor heden maar zul len vleien met de hoop, dat „eerlang" ge streefd zal worden naar een „mogelijk te be reiken grootere eenheid", accepteeren we den toestand, zooals die „vooralsnog" bestaat, en gaan we nu over tot de bespreking van de in Nederland gebruikte verkeerssiemalen. Amsterdam. Sedert eenige maanden zijn op het Leid- sche plein lichtsignalen in gebruik (fig. 2). In deze lichtbakken kunnen (boven elkander) resp. getoond worden rood, geel of groen licht. De signalen zijn zóó opgesteld, dat men steeds tweemaal 't betreffende licht kan waarnemen, d.w.z. vlak voor de stoplijn en nog eens b.v. aan de overzijde van de straat. (Two-way-systeem). Rood licht beteekent stoppen, groen licht doorrijden. Wanneer een bepaald signaal eenigen tijd op groen ge staan heeft, verschijnt de gele kleur, d.w.z, dat hij, die de stopliin gepasseerd is, door mag rijden, doch wie aie lijn nog niet bereikt heelt ervoor moet stoppen. Daarna verschijnt de roode kleur, terwijl het kruisende verkeer dan groen licht voor zich ziet: doorrijden Linksaf zwenken moet in twee fasen geschie den (zie onder: stopbord); bij het rechtsaf gaan moet men rekening houden met de voet gangers, die dan oversteken (tusschen twee rijen z.g. wegpunaises). Voor velen in den lande is het niet duide lijk, hoe men bij het Amsterdamsche stop bord handelen moet. Wanneer dit bord zóó staat, dat het woordje „STOP" leesbaar is, dan moet men vóór de stoplijn stilhouden, óók, wanneer men rechtsaf wil. Dat is zon der meer begrijpelijk. Maar wie linksaf wil moet zijn weg nog een tweede maal onder breken. In fig. 3 ziet men een auto P staan voor de stoplijn. Deze auto wil van A naar D rijden, dus linksaf gaan. In fig. 3 is juist het verkeer van C naar D en dat van D naar C vrijgegeven. Auto P wacht nu, tot het bord gedraaid is en (zooals uit fig. 4 blijkt) het verkeer van A naar B en dat van B naar A vrijgegeven wordt. Dan rijdt P met den stroom van A naar B mede, doch gaat zoo veel mogelijk rechts in de file en stopt bij de stoplijn, waarvoor het verkeer van C naar D moet wachten. Pas wanneer dan tenslotte de toestand van fig. 3 weer is ingetreden en het verkeer van C naar D oprijdt, mag P zijn be weging volvoeren. Op een dergelijke manier moet men ook bij de lichtseinen op het Leid- sche plein handelen; echter moet op ander- punten in Amsterdam het linksafgaande ver keer zich niet rechts, maar juist ter linker zijde op de rechterweghelft opstellen Arnhem kent slechts op één plaats lichtsignalen voor de verkeersregeling, n.1. op den weg Arnhem- Velp bij de Velperpoort, waar samenkomen de Steenstraat, de Velperweg, de Hertog straat, de Spoorwegstraat en de Catharijne- straat. De lantaarns zijn (evenals fig. 2) voor drie kleuren ingericht, maar er wordt uitsluitend gebruik gemaakt van rood: stop pen en groen: doorrijden. (Het gele licht is voor den trambestuurder). Straat voor straat krijgt het hier het doorrijdteeken (groen licht) en dan mag men zoowel rechtuit, als rechtsaf en linksaf gaan. Deze signalen wor den gebruikt eiken werkdag van 89, van 12—2 en van 5—7 uur, echter des Zaterdags niet van 5—7 uur en des Zondags in het ge heel niet. Breda. Te dezer stede wordt een zeer bijzonder signaal gebruikt, en wel op twee kruispun ten Houtmarkt-KarnemelkbuurtEindstraat- Ginnekenstraat en Lange Brugstraat-Korte Brugstraat—Torenstraat-Karrestraat. Men gebruikt hier het z.g. Heuer-signaal. Midden boven het kruispunt hangt de seininrichting, die naar vier zijden het beeld van fig. 1 toont. Over een cirkel, welke in twee groene en twee roode soctoren verdeeld is, draait een witte wijzer. Zoolang deze over het groen draait mag men doorrijden, komt hij echter op rood, dan moet men steppen (voot de stoplijn). De omtrek is geblokt, zoodat men op den duur leert schatten, hoeveel men zijn vaart moet verminderen, om juist tij dens de groene periode bij het kruispunt aan te komen. In Eindhoven. wordt op het kruispunt Keizersgracht-Groo- te BergWal-Kerkstraat van 7 uur v.m. tot uur n.m. een volautomatische seinlantaarn gebruikt, welke de volgende woorden kan toonen: STOP (in rood licht), STOP (in geei licht) en VRIJ (in groen licht). Wanneer bij voorbeeld naar de Keizersgracht en den Grooten Berg het woord STOP in rood schijnt, is het kruisende verkeer vrijgegeven en schijnt mitsdien het woord VRIJ in groen naar Wal- en Kerkstraat. Daarna verschijnt naar alle zijden STOP in geel licht en ten slotte wordt het verkeer, dat zooeven stoppen moest, doorgelaten Telkens, wanneer de lichtseinen veranderen weerklinkt een belsig- naal. Elders in Eindhoven wordt een stop bord gebruikt. 's-Gravenhage bezit twee verschillende lichtsignalen. Bij het kruispunt Laan van MeerdervoortWaldeck PyrmontkadeKoningin Emmakade wordt eenzelfde sein als in Eindhoven gebruikt, evenwel zonder het gele licht. Wanneer het woord STOP (in rood licht) verschijnt, moet men voor de stoplijn stilhouden, bij het woord VRIJ (in groen licht) mag men recht uit en rechtsaf doorrijden en tevens links af gaan, waarbij men echter met de te kruisen verkeersstroom rekening moet houden. Hier is de ruimte aanwezig, om midden op het kruis punt even te wachten. Bij de kruising Laan van Meerdervoort— Anna Paulownastrata is het bekende Heemaf signaal geplaatst In een ronde lichtbak zijn 8 in elkaar liggende ronde lichtbuizen aan gebracht. Om den anderen kunnen deze rood of groen licht geven. In fig. 5 is een en ander afgebeeld. Wanneer op een bepaald oogen- biik de vier roode ringen ingeschakeld zijn, ziet men een cirkelvormig rood vlak, dat STOP beteekent. (De zwarte horizontale balk is ter wille van kleurenblinden aangebracht; aangezien deze alleen over het rood ver schijnt, kan er ook voor hen geen verwarring mogelijk zijn.) Wanneer het Heemafsein nu van kleur veranderen gaat, dus b.v. van rood op groen moet komen, wordt eerst de buiten ste roode ring uitgeschakeld, wat in fig. 5/B aangegeven is door stippelen. Reeds vanuit de verte kan men zien, aat het seinvlak „in krompen" wordt. Daarna dooft ring No. (zie iig. 5/C), vervolgens ring No. 3 (fig. 5/D) zoodat tenslotte nog maar -een zéér klein cirkelvormig vlak rood licht uitstraalt. Daarna licht het gehele vlak in eens in groen op: DOORRIJDEN (fig. 5/E). Men kan dus de kleurwisseling „zien in komen". Wanneer het roode vlak „inkrimpt", zooals boven beschreven werd, zullen de wachtende bestuurders zich gereed maken om onmiddellijk weg te rijden, wanneer de fase van fig. 5/D achter den rug is. Wie zich op grooteren afstand van het sein bevindt, zal zijn vaart zoodanig kunnen verminderen, dat hij niet behoeft te stoppen. Omgekeerd, bij de kleurwisseling van groen op rood, zal het verkeer, dat dichtbij het signaal is, even wat sneller rijden, en nog voor de roode fase het kruispunt passeeren. Wie op groo teren afstand is, kan tijdig stoppen. Het in krimpen van het seinvlak, ook wel .afpellen" genoemd, duurt 6 seconden. Wanneer het sein voor het verkeer in een bepaalde rich ting van groen op rood komt, staat geduren de enkele seconden óók het kruisende ver keer nog stil („overlapping''), waardoor be reikt wordt, dat ook de laatste doorriider het kruispunt nog veilig kan passeeren. Linksaf- gaan is op dit kruispunt altijd verboden; het sein werkt van 7 uur v.m. tot 12 uur 's nachts. Heerlen. Hier is op het kruispunt Geleenstraat-Val- kenburgerwegHeerstraat-Kruisstraat een automatisch lichtsein volgens fig. 2 in ge bruik. De verklaring van rood en groen is hetzelfde als in Amsterdam, echter mag men hier tevens zonder meer linksafgaan, wan neer de gelegenheid daarvoor gunstig is. Is zulks niet het geval, dan moet men even wachten. De Heerlensche politie doet een be roep op de weggebruikers, om de linksaf gaande bestuurders ter wille te zijn. Het gele licht verschijnt in Heerlen niet na het groene, zooals in Amsterdam en Eind hoven, maar gelijktijdig. Wanneer het sein dus eenigen tijd op groen gestaan heeft, ver- schijnt tevens de gele kleur, en evenzoo ver- schijnen rood en geel gelijktijdig. Wanneer rood en geel gelijktijdig lichten, zal de rijweg direct daarna vrij worden; groen plus geel licht wil zeggen, dat het verkeer, dat de stop lijn nog niet gepasseerd heeft, ervoor moet stilhouden. Geel licht beteekent dus: Stop. In 's-Hertogenbosch zal men binnenkort tot het plaatsen van sig nalen overgaan. Leeuwarden gebruikt des Vrijdag van 9 uur v.m tot uur n m. op het kruispunt Zaai land-Nieuwe- weg—Wirdumerdijk een tweekleurig (rood groen) lichtsignaal. Rood beteekent STOP bij groen licht mag men zoowel rechtuit als rechtsaf en linksaf gaan. In Rotterdam heeft men op de kruispunten Coolsingelv Oldenbarneveldtstraat-St. Laurensstraat eii v. d. Takstraat-KoninginnebrugPrins Hen drikkade lichtseinen volgens fig. 6 in gebruik. Drie bakken zijn naast elkaar opgesteld voor elke verkeersrichting. (In totaal dus 4 x 3 bakken). Het verkeer wordt door punaises op straat zooveel mogelijk in drieën gescheiden; rechtuit, rechtsaf en linksaf. Waar geen ruimte is voor drie banen, zijn rechtuit en rechtsaf gecombineerd. Wanneer voor de be- stuurders, wachtende in de v. Oldenbarne- veldtstraat de drie bakken gekleurd licht volgens fig. 6 uitstralen, (de pijl is groenge- kleurd) beteekent zulks, dat men alléén' rechtsaf mag (naar Calandplein) en niet' rechtuit (naar St. Laurensstraat) of linksaf i (naar Hofplein). Het roode vlak beteekent dus: STOP, de groene pijlen geven telkens de richting aan, welke vrijgegeven is. De kleur, wisselingen worden door een belsignaal in geluid. Bij het Hofplein in Rotterdam heeft men een soortgelijk signaal. (De witte „T" bij deze signalen is alléén voor trambes tuur- ders). Bij de Koninginnebrug heeft men voorts nog roode en groene cirkelvormige lichtsei- w^1r,TWaarbi-' roocl beteekent STOP en groen VRIJ. (linksafgaand verkeer bestaat daar niet, omdat alles om het Stieltjesplein moet rijden: circulatie- of rotatieverkeer.) Tilburg overweegt momenteel de invoering van sig nalen. In de overige steden worden voor de ver* keersregeling (nog) geen mechanische of op tische (licht)-signalen gebezigd. Ons over' zicht is dus thans compleet en onwillekeurig zal de lezer zeggen: „Het is welletjes!!". Wij eindigen dan ook met den wensch, dat het mogelijk zal zijn, binnenkort een nieuw arti kel te publiceeren, dat tot titel hebben moge; „De eenheid op verkeersgebied in Nederland bereikt! Beschrijving van het uniform* lichtsignaal dat in alle steden gebruik/ wordt". Fig 1 Fig. 2 Fig. 5 b r Fig. 3 A<. y B ï?r Fig. 4 Fig. 6 ROOD GROEN GEEL 149. De burgemeester en Veldje waren aan 150. Jan voelde zich al heel gauw thuis en vciujc Wal CU aan iv,w' vw" v "vv i ggfl den wal blijven staan en keken de boot na, tot boot. Hij ging met Hobbeltje eens over het laatste stipje aan den horizon verdwenen kijkje nemen. Met de kinderen, die de gr was. Toen gingen ze stil naar huis. In het reis mee maakten, was hij al heel heele dorp was het verbazend rustig. Ieder beste vrienden. Hij dolde en rolde met miste Jan en Hobbeltje. over het dek en hij wist altijd spelletjes te verzinnen. weer nieuw*

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1933 | | pagina 6