Alkmaarsche Courant. Jiadiaiiieuws SeuilleUM Honderd ff en dertigste Jaargang. DONDERDAG 20 APRIL De honderdste luchtreis naar Indië. Het mysterie van het diamanten kruis. (Wordt vervolgd). o «33 Vrijdag 21 April. Hilversum, 296 M. (8.—12-—4.—8 en 11 —12.— VARA, ae VPRO van 8.—11.— en de AVRO van 12—4.--uur). 8- Gra mofoonplaten. 10.- VPRO-morgenwijding. 1015 Gramofoonplaten. ll.lt P J. Kers. Onze keuken. 11-40 Declamatie R. Numan 12— Gramofoonplaten. 12.30 Kovacs Lajos m ziin orkest Refreinzang: Bob Scholte. 2 Floris Feld: „Het Japansch—Chineesch conflict". 2.30—4— Omroeporkest o.l.v. N. Treen en gramofoonplaten. 4.VARA- orkest o.l.v. Hugo de Groot. 4.50 Voor de kinderen. 5 30 Vervolg concert. 7— Causerie over de Sovjet-Unie door dr. F. M. Wibaut. 7 20 Concert door E. Busch, zang en Joh. Ilóng orgel. 8.Kerkdienst uit de N. P. B. te Amsterdam: Dr. J. C. A. Fetter. Gem. koor o.l.v. A. H. Fierie. 10.Gramofoonpl. 11.Orgelspel door Cor Steyn. 11.30 Gra mofoonplaten. Huizen, 1875 M. (Algemeen programma te verzorgen door de KRO). 8.915 en 10.Gramofoonplaten. 11.3012.Voor zieken en ouden van dagen. 12.151 -45 Schlager- en gramofoonmuziek. 2.Orgel- concerta 3.Pianorecital en gramofoonpl. 4.— Lezing. 4.30 Gramofoonplaten. 5. Lezing. 5.15 Sextetconcert en voordracht. 7 10 Lezing. 7.45 Orkestconcert en Radio- tooneel. 8 40—8.45 Vaz Dias. 9.30 Mozart- concert. Radiotooneel. 10.45 Gramofoonpl. 11 Vaz Dias 11.05—12— Gramofoonpl. Davenlry, 1554 M. 9.35 Morgenwijding. 9 50 Tijdsein en berichten. 10.0510 20 Le zing. 10.35 „The Day of Peace", relay uit Yperen (België). 11.30 Orgelconcert A. Goldsbrough. 12.05 BBC-Dansorkest o.l.v. H. Hall. 1.05 Haydn Heard en zijn orkest. 2.20 Gramofoonpl. 3.2C Northern Studio orkest o.l.v. J. Bridge. J. Anderson, bariton. 4.35 Kinderuur. 5.20 Berichten. 5.50 Piano duetten van Schubert. 6.10, 6.25 en 6.50 Le zing. 7.20 BBC-orkest o.l.v. J. Clifford. 8.20 Berichten en lezing. 8.55 „The Ringer" van E Wallace. Regie: Val Gielgud. 10.10 Voor dracht. 10.15—11.20 Dansmuziek door Ge- raldo's Tangoband en de Savoy Hotel Orpheans. Parijs ,Jiadio-Paris", 1724 M. 7.05 Gra mofoonpl. 11.50 dito. 5.50 dito. 6.40 dito. 8.05 Radiotooneel. Kalundborg, 1153 M. 11.2012.35 Con cert uit het Bellevue-Strandhotel. 1.203.20 Omroeporkest o. 1. v. Gröndahl m. m. v. V. Jensen (iviool) en V. Fischer (piano). 7 20 Feestuitzending v. d. Arbeiders-Liefdadig- heidsvereeniging. 8.50 Radiotooneel. 9.50 Concert d. h. Omroeporkest o. 1. v. F. Mah- ler. 10.2011.50 Dansmuziek uit rest ,Lodbcr§[". Langenberg, 473 M. 6.25 en 10.40 Gra mofoonpl. 11.20 Freiburger Orkestvereni ging o. 1. v. Pfaff. 12.20 Weragorkest. 1.50 Gramofoonpl. 3.50 Koorconcert. 7.25 Om roeporkest o. 1. v. Merten. 8.20 Vroolijk pro- framma. 9.50—11.20 Concert o. 1. v ysoldt. Rome, 441 M. 8.05 Feestavond. Brussel, 338 en 508 M. 338 M.: 11.20 Gramofoonpl. 12.30 Omroepkleinorkest o. 1. v. Leemans. 4.20 Omroeporkest o. 1. v An- dré. 5.50 Gramofoonpl. 7.20 Willem-de- Zwijgerherdenking. 9.30 Gramofoonplaten. 508 M.: 11.20 Omroepkleinorkest o. 1. v. Leemans. 12.30 Gramofoonpl. 4.20 Radio- Symphonieorkest o. 1. v. Kumps 5.35 Zang voordracht. 5.55 Omroepkleinorkest o. 1. v. Leemans. 7.20 Radio-Symphonieorkest o. 1 v. J. Kumps m. m. v. solisten. 8.20 Omroep orkest m. m. v. sopraan o. 1. v. André. 9 30 Gramofoonplaten. Zeesen, 1635 M. 6.20 Richthofen-herden- king. 7.20 Concert door het Omroeporkest van Frankfurt o. 1. v. Merten. 8.40 Causerie. 9.Haydnconcert (Strijktrio). 9.20 en 10.05 Berichten. 10 2011.20 Concert o. 1. v H. Simon (Nadruk verboden). MET DE „KWARTEL" NAAR DELI. In één dag naar Rome, in twee naar Athene. Boven de Golf van Corinthe, 17 Febr. 1933. Heelemaal juist is dit opschrift van de honderste luchtreis naar Indië eigen lijk niet, want feitelijk is het de 117de reis, die de „Kwartel" gisterochtend v oeg op Schiphol begonnen is, de 117de ten minste sedert van der Hoop, van Weerden Poelman en van den Broeke ons den nieuwen weg naar Indië, hebben gewezen. Maar het is de honderdste luchtreis Amsterdam—Batavia, i i den geregelden dienst van de K. L. M en daaraan was het ook te danken, Jat er gisterochtend op Schiphol extra notitie werd genomen van dit vertrek, dat ove rigens al zoo iets gewoons is geworden, dat het niemand die er niet iets mee te maken heeft, naar Schiphol trekt. Eiken Donderdagmorgen vertrekt er zoon groote blauwe vogel met een Holland- schen naam en de Hollandsche kleuren naar Ned.-Indië, en eiken Zondag strijkt er een neer, die onder zijn machtige vleugel als het ware nog de tropensfeer meedraagt en aan zijn geweldige wielen de aarde van 18 landen, die zij be streken. Voor dit bijzondere feit dan was er een wagen van de nationale klankfilmin dustrie voor een opname, die waar schijnlijk op dit oogenblik al aau het Hollandsche publiek dit gedenkwaardi- go feit heeft getoond en doen hooren. Een simpel afscheid. Iemand die het wist had al gewaar schuwd, dat het voor de wegbrengers zoo'n simpel afscheid zou zijn. Het is onaardsch vroeg als men met Je bus der K. L. M. op Schiphol aankomt wanneer komt toch eens de noodzake lijke behoorlijke verbindingsweg vaL de hoofdstad met onze nationale luchtha ven Schiphol tot stand want om ha'f zes moet men klaar zijn. Het wordt toch iets later voordat de machtige motoren in de vrieskou van midden Februari voldoende warm zijn geworden on in dien tijd komt gezagvoerder Beekman even kennis mak§n met zijn passagiers Het zijn er ditmaal drie voor Melakka en Ned.-Indië, benevens en passant eer echtpaar voor Marseille. Dan is inmiddels de post ingelac'en, een dikke 300 kik is het tegenwoordig al geworden, de laatste vracht wordt ge stuwd, ook al gegroeid tot bijna 100 kilo, de passagiers worden uitgenoo ligd in te stappen in de keurige cabine <n plot seling beginnen de motoren hun hoog ste lied uit te donderen, zoodat een k'ei- ne storm over het veld waait en le weg brengers ijlings beschutting zoeken. De blokken worden weggenomen, een lichtbundel naar de plaats van de be stuurders geeft het sein tot vertrek en eerst langzaam, maar spoedig sneller ze de vogel zich in beweging, om na eenige honderden meters de aarde los te laten en zich te verheffen in den stik- donkeren morgen, alleen geleid door de seinen van Schiphol. Eenmaal cirkelen wo boven het vliegveld, waar we de wegbrengers als dwergjes zien samen scholen en dan zetten we op een paar honderd meters hooge koers Zuid waarts, op weg naar het Oosten. Het merkwaardige Dit is eigenlijk wel het alles overwel digende merkwaardige van zoo'n vlucht, dat hetfeitelijk niets bijzonders meer is! Nog maar een goeje twee jaar geleden werd de dienst begonnen en reeds thans wordt er gevlogen met een regelmaat en zekerheid, die men zich alleen kan denken als het werk van vele, vele jaren. We zitten nu in de ca bine, die in deze winterkou comfortabel verwarmd is, een ruimte van ongeveer 6 M. lengte bij 1.60 M. breed en 1 85 hoog, met aan beide zijden achter elkaar drie moderne stalen fauteuils, waarin we het ons gemakkelijk hebben gemaakt. ®it het Engeisch van Chester K. S. Steele door A W v. E.v. R. 29 'n kolonel". „U bent er dus zeker van, dat de steek wond haar doodde?" „Waarschijnlijk wel! Natuurlijk had, zoo als ik al zeide, elk der beide wonden den dood veroorzaakt kunnen hebben, maar sla gen op het hoofd, zelfs als de schedel leelijk s gekneusd, zooals in dit geval, veroor zaken niet steeds onmiddellijk den dood Een feit is, dat het slachtoffer gewoonlijk ver scheidene uren bewusteloos blijft. Dat is evenwel niet het geval met een steekwond in of bij het hart. Die is bijna altijd na korten JCI "0(*jlot,1£ ~?en minuut of twee. Hoe- *el het dus mogelijk is, dat mrs. Darcy eersi werd geveld door een slag op het hoofd, du waarschijnlijk den dood tengevolge zou ®e had hebben geloof ik, dat <k doSd onmid del lijk na den steekwond intrad. „Zouden beide door denzelfden persoon kunnen zijn toegebracht?'' „Natuurlijk! Eerst de slag 0p het hoofd en vervolgens de steekwond". „En waren er geen andere wonden on he lichaam?" p „Neen, behalve lichte kneuzingen, veroor zaakt door den val op den grond. Maar die waren onbeteekenend." „Anders niets?" „Neen hm laat eens kijken neen, ik geloof van niet". „Bent U er zeker van, dokter Warren'" De stem van den kolonel had een vreemden Vóór ons, in de cockpit zitten, nu bij het begin van de reis, de beide piloten, gezagvoerder Beekman en zijn helper Brugman, vooraan in de kajuit zit de marconist te luisteren naar seinen en w eerberichten en achterin zit de boord werktuigkundige, in afwachting dat zijn technische hulp noodig zal zijn, de voorraden dranken en levensmiddelen op te nemen, met de zorg waarover hij als hofmeester ook belast is. Aan beide zijden hebben we, als het straks licht zal zijn, uitstekend uitzicht, alleen gedeeltelijk belemmerd door de beide zij-motoren, onder den vleugel opgehangen. De derde motor zingt zijn stalen lied, zoo te zeggen op den snavel van den grooten vogel. Er waait een lichte bries die we méé hebben en die onze snelheid, blijkens een blik op de snelheidsmeter in de cockpit, opvoert tot 200 K M. per uur. Geer wonder dat we binnen het kwartier boven slapend Rotterdam varen, dat schitterend verlicht zich onder ons af- tcekent, aan beide zijden van de Maas, waarop we zelfs de schepen ook de vele opgelegde zich duidelijk zien af- teekenen. Maar al heel spoedig verbleekt dit feeërieke lichtfeest in den donkeren morgen en met een buitje, dat ons een b -.etje op en neer gooit in de lucht, ne men we afscheid van Holland om de reis boven ons nabuurland voort te zetten. Er staat hier een vrij krachtige zijwind, zoodat we een b ije uit de koers drijven en Antwerpen en Brussel in het voorbij gaan onder ons te zien krijgen. Dan is inmiddels de zon als een gouden bol boven de horizon gekomen, de wolken purper kleurend en de aarde onder ons h3l belichtend. Maar lang duur dat niet, wolkenslierten melden zich aan, snel toenemend in aantal en dikte en vrij spoedig vliegen we boven een sneeuw witte wolkenzee, die de aarde aan onze blikken verbergt. Daironder bij U is het een druilerige regendag, hierboven bij ons genieten we van stralendon zonne schijn. Als een zeilboot. Als een zeilboot hangen we in de lucht onder den blauwen vleugel, voortgedre ven door het donderend geweld van de drie Amerikaansche Wasp-motoren van 450 P K. ieder. Er is even weinig bewe ging in de machine als in een goed jacht dat flink voor den wind gaat. Mijn buurman, een Engelschman van Pinang, die eenige maanden geleden ook met de K L. M. naar Europa voer en die aan het vliegen gewend is, haalt zijn schade in voor den korten nacht en is zacht- kens onder zeil gegaan. Zijn snorken hindert ons ondertusschen niet, omdat de motoren altijd nog een beetje harier snorken Men moet flink hard spreken om zich verstaanbaar te maken. Vooral nu we tegen dit gedreun propjes watten in de ooren hebben gestoken. Vóór me dekt de mannelijke helft van hei, voor Marseille bestemde echtpaar, zijn vrouwtje een beetje toe, die het in den morgen wat kil heeft, omdat ze niet erg goed tegen luchtreizen kan. De hof meester komt in actie en onthaalt ons op een ontbijt met thee, terwijl we rus tig zitten uit te kijken alsof we aan boord van een luxueus zeiljacht zijn en niemand schijnt er zich rekenschap van te geven, dat we op 1000 M. hoogte in de lucht hangen en dat we in 9 of 8 dagen op tropjischen Nederlandschen bodem hopen uit te stappen. Gezagvoerder Beekman komt van zijn stuurstoel ook eens even belangstelling toonen en het is alles zoo gewoon alsof we aan boord van een mailboot zitten, zooals die nu al een honderd jaren de verbinding tusschen Moederland en Indië onderhoudt. Om goed acht uur zitten we op de hoogte van Parijs, dat we rechts laten liggen en als we in de buurt van Troyes zijn, worden de wolken dunner en krij gen we de grijze, grauwe Moeder-Aarde weer te zien. We drijven als in een roeibootje op een stille vijver en zelfs de luchtzieke dame eet met smaak een sinaasappel, terwijl de hofmeester ons op een kopje koffie in een beker en een febakje tracteert. klank. „Ja, ik ben er zeker van. Ik wou juist zeg gen, dat de palpi van haar linkerhand heel licht geschaafd was, een soort van kras of prik, alsof dat door een speld was veroor zaakt, maar daar zij in de juwelierszaak was, en, naar ik begreep, dikwijls zelf kleine reparaties verrichtte aan broches en spel den, die haar gebracht werden, kon dat op rekening daarvan gesteld worden". „Een licht schaafwond in de linkerhand, zei U?" „Ja. Maar daar hecht ik in het geheel geen waarde aan. Het had zoo weinig te be- teekenen, dat mijn assistent en ik er maar even naar keken. De huid was ternauwer nood open". „Juist. In de linkerhand. Dat was de hand, waarin het tikkende horloge werd ge vonden, nietwaar?" „Ik geloof het wel. Het horloge, dat aan een Indiër, Singa Phut genaamd, toebehoor de. Wat gebeurde er ook weer met hem?" vroeg de dokter aan detective Carroll, die uit de privé-kamer der detectives naar buiten was geslopen en naar het gesprek luisterde „O, die kerel? Hij maakte een vreeselijk spektakel om zijn horloge terug te krijgen, en daar hij een uitstekend alibi had, en wij er hem heelemaal niet mee in verband kon den brengen, gaven we het hem terug en zei den, dat hij weg kon gaan. Dat deed hij dan ook denk ik". „Neen, hij is nog in de stad zeide kolo nel Ashley, „ik kwam kort geleden voorbij zijn huis. Hij heeft een paar prachtige Benares kandelaars in den vorm van ge kapte cobra's, die ik graag wilde hebben. Singa Phut is nog in de stad." „Is dat alles, wat U weten wilt, kolonel? vroeg dokter Warren. „Ik wil U natuurlij' alles vertellen, wat ik kan, maar als „Dank U! U hebt mij alles verteld wat ik hooren wilde. Ik heb eenitfe theorieën, die ik uit wil werken, en ik weet niet zeker, wat de uitslag er van zal zijn". „Ik veronderstel, dat u Darcy onschuldig oordeelt?" viel Carroll hoonend in. „Ik ben er zeker van!" en de kolonel richtte zich hooger op en keek den detec tive onvriendelijk aan. „Als ik dacht, dat hij het gedaan had, zou ik mij niet met zijn zaak hebben ingelaten". „U zult er een heele karwei aan hebben, te bewijzen, dat hij het niet deed", lachte de detective. „Dat kan wel zijn", gaf de kolonel be daard toe. „Wie anders zou haar hebben vermoord", ging Carroll voort. „Even, voordat hij naar bed ging, had hij ruzie met de oude dame. Hij was boos op haar, omdat hij dacht, dat zij een deel van zijn geld achterhield. Dan was hij boos, omdat zij zijn meisje bespotte lijk maakte dat is genoeg om een man het land op te jagen. Ik maak er Darcy geen verwijt van, dat hij buiten zich zelf is geraakt, maar hij had de oude dame niet moeten neerslaan. Dat deed hij zeker, en wij zullen het bewijzen. Dat zult U zien!" „Wel, het is natuurlijk uw zaak, en die van den officier van Justitie, om te bewij zen, dat hij schuldig is", zei de kolonel. „En u kunt het mij niet kwalijk nemen, dat ik zijn onschuld probeer te bewijzen." „Zeker niet, kolonel! Iedereen moet op de een of andere manier zijn brood ver- dienen. Alleen spijt het mij te zien, dat U uzelf zoo bedriegt, door te gelooven, dat die kerel het niet deed. Hij heeft het gedaan zeg ik U!" „Het kan zijn", gaf de kolonel toe. „Dank U, dokter Warren! We zullen elkaar nog wel eens ontmoeten!" En met een militairen groet verliet de kolonel het hoofdbureau. Terwijl hij de stoep afliep dacht hij bij zichzelf: „Wat zouden Carroll en Thong wel zeg- Landen te Marseille. Diep onder ons komt een breede rivier in zicht, de Rhóne, en als het zicht hel der is, zien we aan bakboord een mach tige bergketen oprijzen, met witbe- sneeuwde toppen, waarboven zich al de hoogste de Mont-Blanc verheft, een fabelachtig grootsch schouwspel. Het land wordt heuvelachtiger, kaler en minder vruchtbaar ook en precies om 11 uur landen we te midden van tien tallen loodsen en honderdtallen Fran- sche legervliegtuigen op het militaire vliegpark van Istres, omdat het burger - luchtpark van Marseille in dezen tijd een beetje vochtig is. Onmiddellijk wordt een aanta.' vaten benzine van de Shell aangerold en op ouderwetsche manier, met een hand pomp, in de vliegtuigtank bovea in den dikken vleugel overgeheveld. Het is bit- te koud op het vliegveld, er staat een s herpe en koude wind, zoodat we blij zijn als we, precies een uur latar weer or zen aanloop nemen en over de Etang de Berre via Marseille koers zetten naar Rome, wat het einddoel voer dezen lag is We laten de oorlogshaven Toulon, een verboden gebied voor vliegtuigen, aan stuurboord liggen en na nog een korten afstand over land te hebben ge vlogen kiezen we bij Kaap Lardier zee. om de Golf van Lyon, berucht om zijn stormen, die er niets minder erg kun nen zijn dan in de Golf van Biscaje, over te steken. Nu is het er echter kalm wel staat er volgens de radiografisch binnenkomen de weerberichten een frissche bries, maar die hindert ons niet, vertraagt hoogstens een beetje onze snelhei 1 en het uur van aankomst. Het is een grootsch gezicht, de mach tige zee onder ons, de eindelooze hemel boven ons en hier en daar in de verte enkele rotsige ei'anden en tusschen hemel en zee, ons vliegtuig, sterk, maar toch broos werk van menschenhanden, wat dunne stalen buizen, een paar hou ten dwarsliggers, wat triplexhout, staal- d:aad en dat alles bespannen met lin nen .voortgejaagd door de drie bruisen de motoren. Onder ons zien we verschil lende schepen, waarop de menschen ons als we dicht genoeg bij zijn, toewuiven, ons moderne kruisvaarders, die hun de loef afsteken. Roma F.terna. Na een uur vliegen over zee pa. seeren wo Corsica, precies over de Noordpunt vp.l het eiland, dan weer hemel en zee, totdat in de verte de Italiaansche ku-t opdoemt. Maar voor dien tijd hebben we allen op zijn beurt een middagslaapje gedaan om de verloren nachtrust van den vroegen morgen in te halen Het s'aapt uitstekend aan boord, de bewe ging maakt slaperig. Dan wordt koers gezet naar Elba, dat w, zoo vlakbij passeeren, dat we het eiland van den keizerlijken balling bijna kunnen grijpen. We volgen, op grooten afstand, de Italiaansche kust Zuid waarts, begroet door het eerste Italiaan sche noqtflandingsterrein, waarvan we dit keer en hopelijk nooit, gebruik zul len maken. Dan komen groenende ak kers, diep onder het water, waarin waar schijnlijk rijst geplant is en die ons aan de tropen herinneren, vervolgens vlie ger» we over heuvelland, nog weer een stukje over zee, we passeeren een regen bui en dan komt precies te 4 uur het nieuwe stadion Littorio onder ons, vlak naast het vliegveld van Rome, waarop we nu met een elegante duik neerdalen. Precies na 9 vlieguren sedert Schip hol staan we op Italiaanschen bodem. Na de douane en pasformaliteiten, rij den we stadwaarts en haasten ons om nog eenigszins de eeuwige stad te be zichtigen. Al is de schemer gevallen dan genieten we toch van de trotsche bouw vallen van het Colosseum, het Forum Romanum, de verschillende keizerlijke poorten en de grootsche Via Imperia'e, pas onder het krachtige en energieke be leid van Mussolini voltooid. Trouwens eiken keer weer dat men als vreemde ling Italaië betreedt, treft de volslagen ommekeer die onder het bewind van den Duce is ingetreden. gen, als zij iets van het diamanten kruis afwisten, en hoorden, dat de Sproetige Morgan het in zijn bezit had? Ik denk, dat zij enkele van hun theorieën dan wel zouden wijzigen! Dat herinnert er mij aan, dat ik meer pijlen op mijn boog heb, dan ik dacht. Ik moet Cynthia niet uit het oog verliezen. Zij zal angstig beginnen te worden om haar diamanten, en ik zou wel eens willen we ten, wat zij zegt, als zij de waarheid hoortl' Hoewel kolonel Ashley alle hoop had op gegeven, tenminste op zijn uitstapje naar Colchester, nog gebruik te kunnen maken van zijn hengels, ging hij toch voort Wal ton's boek te bestudeeren. Op zekeren avond, toen hij in zijn hotel kamer zat en de bladzijden omsloeg zonder dat hij begreep wat hij las, doordat zijn gedachten te veel vervuld waren van het geheimzinnige diamanten kruis, viel zijn oog toevallig op bladzijde 170, waar hij las „Er zijn ook drie of vier andere kleine visschen, die ik bijna had vergeten, en die ook alle zonder schubben zijn Het boek viel den detective uit de handen. „God!" riep hij uit, „dat heb ik vergeten de kleine visschen! Ik moet er eenige achterna zitten! Zij kunnen de schaal naar onzen kant doen omslaan Kleine visschen! Dat is het! Klein goed, als je geen groote kunt krijgen! Het zal mij benieuwen Er werd op de deur geklopt cn Shag kwam binnen, tegelijkertijd buigend en sa lueerend. „Ik vraag excuus, kolonel begon hij „wilt U een nieuwtje hooren? „Een nieuwtje, Shag? Wat voor nieuwtje? Vooruit, vertel op, schelm! „Wel, ziet U, kolonel, U hebt mij gezegd toen wij hier kwamen, dat ik U niet lastig mocht vallen met detective-nieuwtjes maar „O, dat was, voordat ik in deze Darcy' Er heerscht orde, netheid en regel maat, men voelt er zich op zijn gemak als in de andere Europeesche hoofdste den en men geniet ten volle van de oude schoonheid, die Mussolini tot nieuwe glorie weet te verheffen We brengen een bezoek aan de St, Pieter en staan voor de bronzen poorten van het Vaticaan. bewaakt door de pie- keniers van de Zwitsersche garde, we bezichtigen het paleis van den Senaat en zoo tal van gebouwen, fonteinen en zegeteekenen uit de beroemdste dagen van de Romeinsche historie, die de tijd voor ons geestesoog doen herleven en waarbij ons van louter eerbied een hui vering door de leden vaart van ontzag voor alles wat zich daar in den loop der eeuwen afspeelde. Vooral in het Colosseum, waar een mystiek licht door de open vensters straalt en donkere schaduwen doet -]>e- len in de galerijen en gangen waar ie gladiatoren de arena betraden of waar de Romeinsche keizers met hun schitte rend gevolg binnen kwamen om te zien hoe de eerste martelaren door de wi'de dieren werden verscheurd Naar Athene. We zwelgen in de oude herinneringen van Rome, die geen mensch van be schaving onbewogen kan overdenken, vooral niet sedert een nieuw bewind men moge het er mee eens zijn of niet met alle inspanning tracht oude ide alen weer opnieuw te beleven en daarin to' zekere hoogte reeds geslaagd is Ten bate van het tlaliaansche volk. Maar we moeten op tijd gaan rusten, om tijdig present te zijn voor het ver trek naar Athene Zoo vindt een nog donkere en koude morgen ons weer op het vliegveld Het is maar een paar grade»» boven nul en daarmee weinig amusant in de kilte van den beginnenden dag Maar het weer is goed, de sterren staan nog hel de stralend aan den hemel en beloven een mooien dag op onze verdere vlucht. Te zeven uur zitten we allen weer, als een groote familie, in het toestel en een paar minuten later krijgen ve het schitterendste gezicht in vogelvlucht op de glorieuse stad, waarin we alle ge denkwaardigheden, die we den vorigen dag gezien hebben herkennen met nog vele andere daarnaast Vooral u't de lucht kunnen we zien hoe breed opgezet de nieuwbouw van de stad is hoe grootsch de toevoerwegen en de spoor lijnen en naast de ruïnen van de oude aquaducten uit Rome s bloeitijd zien we dc nieuwe, die Rome's nieuwen bloei aankondigen en demonstreeren. Maar reeds trekken nieuwe beelden ons oog en even later vliegen we boven een diepgelegen oud kratermeer, waar we aan den kant den vorm herkennen van een oud schip, op den wal gelegen Dat moet Nemi zijn, met de droog gelegde galei van Calligula en inderdaad bevestigt de kaart dezen indruk Bij Terracini verlaten we weer de kust en vliegen over zee naar Napels Zoo zachtkens glijdend als gisteren gaat het echter niet. Ér is roerigheid in de lucht en de machine begint op en neer te gaan en te rollen en te stampen dat het een aard heeft Bij Napels laten we de Ve- suvius aan stuurboord liggen en de machine wendt den steven binnenlands. De bestuurder zoekt een laag punt ora de Appenijnen over te steken, maar >e laag dat ook is, aangenaam is het niet. Want de valwinden schudden de machi ne op en neer, zoodat we geen enkele aanteekening kunnen ïaken en zelfs de schi ijfmachine verkeerde letters te voorschijn toovert. Als we de bergen naderen schroeft de machine in een machtige spiraal om- hocg en een paar minuten later hebb 'n we de rotsen diep onder ons -m vliegen wo langs bergen onder de sneeuw over een landschap met bloeiende amandel- boomen, Zuidoostwaarts naar Bari en Brindizi om bij de hiel van de Italiaan sche laars Europa goeden dag te zeggen en ons naar Azië te wenden. Zeker, Griekenland behoort geografisch nog tot Europa, maar voor ons die het Oos ten kennen, is het toch veeleer de voor- looper van het Oosten. zaak betrokken werd, Shag! Het verbod is, om zoo te zeggen, opgeheven. Als je wat nieuws weet „Neen, kolonel, het is niets over die arme oude mrs. Darcy tenminste niet véél over haar. Maar er is een andere moord in de stad gepleegd." „Een andere moord?" „Ja, kolonel. De jongens op straat ver- koopen extra-edities, die vol staan over den moord!" „Wie is het? Waar? Wanneer is het gebeurd?" „Ongeveer een uur geleden. Het is een man een Indiër, die 'n antiquiteitenwin kel hield, dezelfde, waar U en ik de vorige week die grappige kandelaars in den vorm van een slang hebben bekeken". „Singa Phut's winkel? Goede genade, Shag! Je wilt toch niet zeggen, dat die is vermoord?" „Neen, kolonel, die Singa Phut is niet1 vermoord, maar zijn compagnon. Die heeft ook een rare naam. Hier heb ik een krant voor u meegebrachtF.n Shag haalde een extra-editie van onder zijn vest vandaan, waar hij ze zorgvuldig verborgen had ge houden, tot hij zich verzekerd had van zijn meesters gezindheid. De kolonel las begeerig de voorpagina met de vetgedrukte letters. Er was werke-- lijk iemand vermoord. Shere Ali, Singa! Phut's compagnon, was met ingeslagen schedel op den grond van den kleinen anti-1 quiteitenwinkel gevonden. „En in de hand van den dooden man lag een tikkend horloge", las de kolonel. Een poosje staarde hij op die woorden. Toen kwam er een glans over zijn gelaat. Hij verfrommelde de krant in zijn hand, spreid-i de ze toen weer uit, om het schokkendé nieuws nog eens over te lezen, en mom pelde: „Het uurwerk des doods!"

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1933 | | pagina 5