fllkmaarsclie Courant.
Jiiuist m lOttenschap Jladionieuws
tBiunwiand
Hondem vin en dertigste laargang.
VRIJDAG 21 APRIL
De honderdste luchtreis
naar Indië.
HELP BIJTIJDS I
1933
No. 94
(Nadruk verboden)
MET DE „KWARTEI" NAAR DELI.
Drie oude culturen in drie dagen.
Het reizen per vliegmachine
Opweg naar Bagdad
rn het voortreffelijke hotel Grande Bre-
We vliegen laag over de zee, de machine
is weer geheel tot rust gekomen en het is
opnieuw een genoegen, ook al is het zoo'n
uur of drie achter elkaar met niets dan water
onder ons, een beetje eentonig. Maar net als
we van verveling weer naar een boek grij
Wacht niet, tot gij te bed moet blijven
door scherpe of voortdurende pijnen in
den rug, waterzuchtige zwellingen der
ledematen of onder de oogen, rheumati-
pen, komt een lage, zandige kust in zicht, de sche pijnen, onnatuurlijk uitzicht der
Afrikaansche kust, en daar achter een vlieg- urine, pijnlijke loozing of voortdurende
veld, met een paar gebouwen, en de nood- aandrang tot loozing.
zakelijke benzinetank. Begin onmiddellijk bij de eerste ken-
Met is Mersam-Mathru. Vijf minuten la- teekenen met het gebruik van Foster's
ter staan we op Afrikaanschen bodém, in een Rugpijn Pillen. Want zoo lang de in de
mild winterzonnetje, in een frisschen bries lendenen gelegen organen door ver-
Het is bijna halfeen, de douane komt inspec- zwakkinp niet de vergiftige onzuiver-
teeren. de dokter informeert belangstellend I heden uit het bloed filtreeren en verder
naar onze gezondheid en ondertusschen ne
men we al benzine in voor den verderen rit
naar Cairo. Mersa-Mathru biedt niets aan-1
trekkelijks. het is een gat met 2000 inwoners,
met rondom verspreide Arabische hutten
waar we kameelen, schapen en geiten zien
i 1 lïhpne waar we den nacht door- waar we kameelen schapen en geiten zi
h^htèn was ik'des nachts al een paar maal grazen. Verder rondom niets dan woestijn.
vensters en I
Ser géworden van den wind. die was ko- I Boven de woestijn,
men op zetten en bulderend aan vensters en sjnnen een uur zijn we weer in de lucht,
jalouzieën rukte. En ha f-Siapend kwam de en we vijegen thans boven de woestijn. Hier
gedachte hoe dat den volgenden ochtend wei onder ons 1S het in dezen tijd van het jaar
zou gaan, en toen ik om vijf uur opstond was nQg een t>eet]"e groen, maar dat zal over een
de wind nog'in kracht toegenomen, zoodat r maanden alles verdwenen zijn, zooais
we om een uur of zes in een aankomend het verder weg aan den horizon nu al ver
uit het lichaam verwijderen, kunt gij
niet gezond worden.
Foster's Rugpiji Pillen werken recht
streeks op deze verzwakte organen,
heelen en versterken deze. en verschaf
fen zoodoende behoorlijk gezuiverd, rijk
en gezond bloed aan alli deeleu van het
lichaam. En dan bestaat geen verder
gevaar voor rheumatiek, waterzucht,
ischias, rugpijn en spit.
Fostef's Rugpijn Pillen zijn verkr bij
alle drogisten enz. a 1.1.75 en
3.per doos.
BACH'S MATTHAEUS PASSION
TE ENKHUIZEN UITGEVOERD.
Behalve het bijbelverhaal dat men vindt
in Matthaus 26 en 27 maakte Bach gebruik
van bijvoegingen die, op zijn aanwijzing ge
schreven werden door Christian Friedrich
Heinrici, zich noemende Picander. Op deze
gegevens bouwde de componist zijn groot-
sche schepping waarvoor hij noodig had
twee gemengde koren, een orkest, jongens
koor, orgel, cembalo, en een groot aantal so
listen. net werk bestaat uit twee deelen, in
het eerste deel zijn als hoofdpunten aan te
merken: het avondmaal, Gethsémané, het
verraad van Judas, Jezus' gevangenne
ming; in het tweede deel het verhoor voor
Kajafas, de veroordeeling door Pilatus, de
kruisiging en Christus' dood en begrafenis.
Bach's bedoeling was het eerste deel op
Palmzondag, het tweede op den Goeden Vrij
dag met een klein ensemble ten gehoore te
brengen. Het werk werd echter later verge
ten en het was de niet hoog genoeg te schat
ten verdienste van Mendelssohn, dat hij het,
na de compositie teruggevonden te hebben,
te'Leipzig uitvoerde en het aan de verge-
ofte I £.dtaS I «'tata iïtSgt™ I teltakf «tndfe
gienfLn ulp! of we maar liever *en dag zou- va£ ïl a zichtbaar is. stalten, die we eergisteren zagen arbeiden Het was de Christelijke oratoriumvereenf
gen dan Eerst volgen we nog, zi] het in rechte lijit, aan den opbouw van het Collosseum in Ro- ging „Stem en Snaren", (dirigent R. G.
den overblijven.
Maar niemand anders scheen zoo'n ge
dachte te koesteren, want de groote vogel
werd reeds naar buiten gerold, met alle
voorzorg en met touwen aan den vleugel,
opdat het kostbare toestel niet door de wind-
siooten opgenomen en beschadigd zou wor
den. De motoren worden aangeslagen, ter-
de MiddellandSche zeekust, dan laten we
deze links liggen en stevenen recht aan recht
uit op Cairo af. Slechts hier en daar zien we
een schamele hut of tent, met in de nabijheid
een enkele kameel, overigens is dit land on
bewoond, met uitzondering van een paar
zwervende Bedouïnenstammen, die we ook
- I -B;- het liefst vermijden omdat zij voor vliegma-
wijl wij passagiers in de vliegloods blijven zoo'n akelig lossen trekker in hun ge-
schuilen en beschutting zoeken tegen den weer hebben. En een schot door een benzine
snerpenden stormwind. In een kwartier tijds tan|{ geeft noodeioos oponthoud als het de
zijn de motoren op warmte en op vol toeren- bedoeling jg naar Ned-Indië te gaan.
tal. dan wordt het sein gegeven en we stap- hebben veine en we zien onder ons
pen in, nieuwsgierig naar de dingen die ko- plotseling een paar gazellen opspringen en
men zullen. I wegvluchten voor ons motorgeronk, duide-
Vliegen in d en storm zj€n we de sierlijke sprongen van de die
Die komende dingen waren al heel een- ren en ^pp witte broek als ze in de verte ver-
voudig. De machine nam zijn gewonen aan
loop en precies zooals anders raakten we op
den juisten tijd los. Ten minste dat was de
ervaring voor de passagiers. Voor de piioten
was het die eerste oogenblikken wei opletten
en werken om de geweldige windstooten op
te vangen, en de machine recht te houden
Voortdurend zag men hen het stuurwiel
draaien en werken en toch is met te voorko
men, dat de machine op en neer gegooid
werdt, dat de vleugel op en neer zwiept en
we voelen zelfs af en toe de geheeie mac. ne
schudden onder den geweldigen druk der
windstooten Een enkelen keer zelfs maken
we een plotselingen val van misschien een
100 M. waarbij de maag en ingewanden in
ons lichaam eenige moeite hebben goed op
de plaats te blijven. Er siaat een windkracht
7, hetgeen een snelheid van 125 K.M. betee-
kent per uur, volgens de tabel van Beaufort
„een stormachtige wind, die de boornen be
weegt en het loopen belemmert". Trouwens
de weerberichten waren eenstemmig zeer on-
dwijnen.
Maar dan begint er opnieuw teekening in
de omgeving te komen, de eerste groene sprie
ten kondigen zich aan, snel nemen ze toe in
aantal en grootte en opeens vliegen we bo
ven een frissche groene vlakte, van keurig
aangelegde akkers, waar we het jonge graan
en het suikerriet boven den grond zien staan,
afgezet met dadel- en andere palmsoorten.
Dan komt een breed irrigatie-kanaal, vervol
gens de eerste mondingsarm van den Nijl, die
bij Rosetta in de Middellandsche Zee uit
mondt en het eene dorp volgt op het andere.
We vliegen zóó laag, dat we de menschen
duidelijk hun akkers zien bewerken. We zien
hen ploegen en eggen, hier en daar wordt ge-
dorscht, terwijl overal groote kudden scha
pen en geiten angstig wegvluchten. De jeugd
neemt op haar wijze deel aan onze verschij
ning, enkelen door angstig naar moeder te
vluchten, anderen door met steenen te wer
pen, meer om hun behendigheid en kracht te
toonen, dan om ons te beschadigen. Zelfs de
i ii i xAI luuircn, uciii om v/iiö ic uccLiiciui^tii. uc
LTpfc^iHpi Hei? h r hi,VOdL u'ivrsom- kameelen, anders 200 vo1 waardigheid, wor-
verkeersmiddel, dat het bij deze weersom
standigheden, zonder aarzeling lucht kan
kiezen. Dat geldt ten minste voor deze ma
chines, met een snelheid van 200 K M. pet
uur, die er bij een tegenwind van 125 dan al
tijd nog 75 K.M. per uur overhouden. Maar
in de hangar troffen we ook een Engelsche
dame, met haar Puss Motii toestelletje, die
daarmee ook den vorigen dag van Rome was
gekomen, maar die met dit weer haar .plan
om naar Beirut te vliegen, wel motst opge
ven
We zijn ondertusschen boven de zee geko
men, die als een wit-schuimende kolkende
massa onder ons ligt, heftig bewogen door
den feilen stormwind. We vliegen betrekke
lijk laag, al stootend en bumpend, maar bij
het passeeren der vele eilanden, zien we dat
we flink opschieten, nu we den wind gedeel
telijk achter ons hebben. Op eenige mijlen
aan lij zien v.v de vliegboot van de Imperial
Airways, op weg naar Beirut, laag boven de
zee, al en toe door laaghangende wolken aan
ens oog onttrokken, blijkbaar even heftig als
onze machine door den wind bewogen en
geschokt. Dat duurt zoo een dik uur door,
dan bereiken we een kalmer gebied, ook de
zee onder ons vertoont niet meer zoovele
witte schuimkoppen als te voren en als we
het eiland Milos passeeren, dan blijkt, dat
we ondanks den storm precies koers hebben
gehouden. We worden nu getracteerd op een
kop koffie met Hollandsche oublies, maar
den uit hun evenwicht gebracht en draaien
den vogelkop angstig op den dunnen hals,
terwijl een enkele bij een zijsprong, zoowaar
plotseling van de been geraakt en van angst
tegen de wereld tuimelt.
Het eene irrigatiekanaal volgt het andere,
duidelijk herkennen we de secundaire water
molens, die het vruchtbaar makende water
op het land pompen. Wat een schitterend
bewerkt en vruchtbaar landbouwgebied moet
dit zijn, met een talrijke bevolking, volgens
de vele, vele verzamelingen van leemen hut
ten, die we onder ons laten. Schilderachtige
tooneeltjes glijden onder ons door, waar de
bevolking in bonte kleedij, waarin vooral he
melsblauw domineert, op den akker aan het
werk is, of in de dorpen samenschoolt. Too
neeltjes, die aan oude platen van het Heilige
Land herinneren.
Inmiddels passeeren we de spoorlijn van
Alexandrië naar Cairo en een oogenblik la
ter dalen we op het vliegveld van Heliopolis,
de Zonnestad, die de moderne woonstad is
geworden naast het oude, primitieve Cairo.
DeEgyptische cultuur
We gaan dadelijk op stap en waar zouden
die stappen anders heen kunnen leiden dan
naar de pyramiden van Gizeh, en de Sphynx,
ook al hebben we die al eens eerder gezien.
Immers die zwijgende monumenten van een
grijze cultuur zijn zóó indrukwekkend, dat
men ze telkens opnieuw zou kunnen zien en
toch ervan genieten. Trouwens we hebben ze
me, nadat Vespasianus hun tempel heeft ver
woest en 30.000 van hen in slavernij naar
Rome heeft gevoerd, om glorie bij te zetten
aan den intocht der Caesars en hun naam te
doen weerklinken tot in de uithoeken der toen
bekende wereld.
We aanschouwen de Sphynx, die machtige
leeuwenfiguur met het mystieke vrouwenge
laat, die al zoovele volken zag opkomen en
vergaan, die de pharao's zag op het toppunt
van hun macht, aie de Romeinen hun tempels
zag oprichten aan haar voeten, nadat de
Grieksche beschaving reeds haar hoogtepunt
had gehad, die de Perzische en Indische cul
tuur heeft gekend, die daarna het Westen
zag opkomen, Napoleon en zijn legers heeft
gezien, Groot-Brittannië de Fransche taak
zag overnemen in het oude Egypteland en die
thans reeds weet hoe in de komende jaren de
machtsverhouding zich zal ontwikkelen.
Maar die het niet onthult, ook niet aan
hem, die niet gedreven door nieuwsgierig
heid, maar door reine menschenmin, zijn
vragen formuleert.
Totdat hij begrijpen gaat, dat juist dat
zwijgen haar antwoord moet zijn.
We betreden de oude donkere verblijven in
den tempel van Isis en Apis, die uit het zand
is opgedolven, met zijn massieve granieten
fundamenten en zijn zuivel albasten dekstuk
ken, gebouwen die ook thans nog getuigen
van de macht en de kracht dier oude cultuur
En op diezelfde plaats verrichte nu de Mo-
hammedaansche waker zijn avondgebed, met
een langen uithaal getuigend, dat er geen
God is dan Allah en dat Mohamed zijn pro
feet is.
Zoo stroomt alles en gaat over in nieuwe
toestanden.
Nieuwe invloeden.
Het was druk in Cairo, alles was in de
weer om den Italiaanschen koning een waar
dige ontvangst te bereiden. Langs alle groote
wegen verrezen decoraties, waarvan de
groene vaan met de halve maan en de ge
kruiste zwaarden wapperde naast de Ita-
liaansche kleuren. Verschillende militaire
kampen waren ingericht nabij Heliopolis,
waar de manschappen op hun vurige paar
den oefenden, er was groot militair vertoon,
in afwachting van de dingen die komen zou
den. En langs dit schouwspel schoten talloo-
ze auto's, waaronder een groot percentage
Fiat's, Bianchi's en enkele andere Italiaan-
sche merken, naast Renaults en enkele Hotch-
kiss en vele Amerikaansche wagens. Over de
trottoirs slenterden Britsche soldaten, van
het eenige regiment, dat het Britsche Impe
rium nog in Egypte heeft gelegerd, ter ver
dediging van de Suezkanaal-zóne. Tusschen
dat alles gaat thans de strijd, waarin de in
telligente leider der Italiaansche regeering
blijkbaar zijn koning op het schaakbord in
zet.
Wij wachten ondertusschen den uitslag
van dien strijd niet af. Bij het ochtendglo
ren stijgen we weer op, op weg naar een
ander land, met nieuwe vraagstukken, naar
Bagdad, naar Irak.
Een verlaten land.
Het is donker in de lucht, de zon kan haar
stralen niet laten dringen door de dikke
stofwolken, die hier of daar in den woestijn
dcor een stormwind zijn opgejaagd. We zien
Crevecoeur) te Enkhuizen, die ter gelegen
heid van haar vijftigjarig bestaan het stoute
stuk ondernam de Matthaus Passion in de
Westerkerk aldaar tot uitvoering te brengen
Het koor had daarvoor de medewerking van
het Utrechtsch orkest, het jongenskoor on
der leiding van W. Zwaan, de solisten: To
v. d. Sluijs, sopraan; Theodora Versteegh,
alt; Wilhelm Ulbricht en Marcus Plooyer
tenoren; Willem Ravelli, Max Kloos, Lucien
Louman, bassen, Cor Kwant en P. v. d.
Hurk, fluitisten. Joh. Vink en E. Pels ho
boïsten (op hobo's van verschillende soort);
Jean Oellers en Jan Keessen, violisten, W.
L. Werner, viola da Gamba, Jan Wage
naar, clavecimbel; orgel, Anthon v. d
Horst. Met dit omvangrijke apparaat kwam
„Stem en Snaren" Donderdag 20 April voor
het publiek dat het indrukwekkend kerkge
bouw geheel vulde. Het klonk er uitstekend,
en toen het orkest de inleiding begon, het
eerste koor inzette met „Kommt, ihr Töch-
ter"het tweede later inviel met: Wem?
Wie? en eindelijk het jongenskoor boven
alles uitzong met het koraal: „O Lamm
Gottes", onschuldig was de gewenschte
stemming wakker gemaakt, en bleef ten ein
de toe. Het goed bezette koor was doorloo
pend voor zijn taak berekent en had vele,
zeer fraaie momenten, o.m. die korte invallen
die zoo dikwijls met solo's afwisselen; de
enkele stukken alleen door sopranen en alten
voorgedragen, en niet te vergeten de vol wij
ding en met veel kleur in niet te langzaam
tempo gezongen koralen. Het jongenskoor
verhoogde door beschaafden klank leider
daarvan was W. Zwaan zeer den indruk,
en dat ensemble met het orkest en orgel voor
de begeleiding heeft gemaakt dat van het
werk een vertolking gegeven is die groote
eerbied afdwingt. Tot die vertolking heeft in
niet geringe mate natuurlijk bijgedragen het
optreden van de reeds hier boven genoemde
solisten; alle personen met prachtstemmen.
To v. d. Sluijs, de sopraan mooi in de aria
„Blute nur", met de begeleiding van twee
fluiten, en zeer mooi in no 58, „Aus Liebe"
enz. met fluiten en hobobegeleiding. Theodo
ra Versteegh, de alt, hoogst uitdrukkingsvol
in de aria's, o.a. in „Buss' und Reu", ook met
twee fluitenbegeleiding. Beide dames waren
ook volkomen homogeen in hun duet no. 33,
waardoor een keurige samenzang geboden
werd. Wilhelm Ulbricht, de tenor, zeer sober
in het zeggen van de partij van den „Evan
gelist", Marcus Plooyer, geheel op z'n plaats
waar het de voordracht der tenor aria's be
trof; wat eveneens gezegd kan worden van
Willem Kloos, prachtig bij stem en machtig,
verheven, ontroerend in de Chrisiusvertol-
king; Lucien Louman uitstekend in de kleine
baspartijen. Hierbij moeten nog gevoegd
worden de fluitisten, de hoboïst, de violist
Jean Oellers die als orkestleden ook solo's te
vervullen hadden, de fluitisten en Hoboïst
hadden als zoodanig een uitgebreide taak,
die zij artistiek volbrachten, evenals de
violist in z'n solo's bij de aria's no. 47 en 51.
Jan Wagenaar die op het clavecimbel de re
citatieven begeleidde, de altist of eigenlijk
de bespeler van de viola da Gamba wiens
partij aan de aria voor bas: „Komm, susses
Kreuz", zulk een somberen ondergrond gaf;
en de organist v. d. Horst die vele stukken
DE POLITIEK IN DEN AETHER
Het Tweede Kamerlid Boon heeft den
minister van waterstaat de volgende vragen
gesteld:
1. Hoe is het te verklaren, dat de mi
nister de rede van den heer L. H. de Visser
op j.I. Donderdagavond voor de microfoon
uitgezonden met machtiging van Zijn Ex
cellentie en onder goedkeuring van de radio
controle commissie, waarin o.m. voorkwam:
„dat de communisten de eenigen zijn, die
zich naast de Indische muiters hadden ge
schaard;
dat dé regeering-Ruys is de uitvoerende
macht van het wanbeheer der kapitalisten;
dat er hier en in Indië verzet dient te ko
men tegen dat alles;
dat de Communistische Partij de arbei
ders en andere maatschappelijk geknechten
oproept tot het eenheidsfront van blanke en
bruine werkers;
dat tegenover de dictatuur van het kapi
talisme gesteld moet worden de dictatuur
van arbeiders en boeren;
dat de communisten de meest bekende re
volutionaire strijders op hun lijst hebben
geplaatst
Weshalve op grond van dit alles het volk
van Nederland wordt uitgenoodigd vooral
te stemmen op de communisten.''
(Medegedeeld in de Avondpost van 14
April.)
a. in overeenstemming acht men twee der
normen genoemd in art. 9 van het Radio
reglement, te weten de veiligheid van den
Staat en de openbare orde;
b. in overeenstemming acht men Zijn Ex-
cellentie's verklaring in de Eerste Kamer
van 24 Maart j.1., dat aan alles wat opruit,
onbetamelijk is en het gezag ondermijnt een
einde moet komen?
2. Indien de minister de zienswijze van de
radio controle commissie deelt en haar voor
zijn verantwoordelijkheid neemt, is hij dan,
teneinde een conflict met de gevoelens van
het overgroot deel van het Nederlandsche
volk te voorkomen bereid een beslissing over
de politiek in den aether niet meer zelf te
nemen maar aan zijn ambtsopvolger ove;
te laten?
aan het gebaar waarmee de nieuwe Passa-I vroeger gezien bij het eerste"oéhté"ndglören, I zkr°éan hét'ondergéfegenl^nd'én 'als IJ" udv^rfn^h^'^
Athene met ons meevliegt naar terwijl het thans tegen zonsondergang loopt, we na een paar uur vliegen door de wolken- v0^r wit men en hoe men het aanfebo
Cairo, dit onschuldige onthaal afwijst, kun- als we in n snellen auto den langen, moder-1 massa neerwaarts duiken, begrijpen we den' heeft past een warm huldigingswoord
njen we zien dat de bewegingen die we in de nen asphaltweg van Heliopolis naar Gizeh eigenlijk niet hoe de piloten, zoo zonder zicht, aa" allen die Sn deze uitvoering een werk-
^hine^vodden. niet in onze verbeelding al- hebben afgelegd. Hetis bijna een uur rij-1 alleen afgaande op hun kompas, en de bere- 1 voe g -
leen hebben bestaan. Maar tegelijkertijd er
varen we, hoe geweldig snel men zich aan
de bewegingen in de lucht aanpast, ten min
ste als men een behoorlijke maag heeft en
een beetje zeevast is.
Boven Kreta.
kening van hun snelheid en drift, den weg
hebben gevonden naar Gaza. Van het Suez-
kanaal, dat we bij El Kantara gepasseerd
zijn, hebben we niets gezien.
Na benzine te hebben ingenomen en in de
mess van het vliegveld een boterhammetje
den, maar een uur dat niet verveelt, door de
afwisseling die het ons biedt.
Eerst rijden we door de drukte van de mo
derne wereldstad, op onzen weg begeleid
door electrische trams, snelle en afgejakker-
de auto's, met daarnaast en daartusschen
axÜ3 no£.een uur vliegen, dus twee uur na rijen hoog opgeladen kameelen, ouderwet-1 met een Hollandsche gemarineerde haring én
Amene, krijgen we Kreta in zicht, precies de sche fiacres met paarden, die ondanks alles daarna Amsterdamsch krentebrood te heb-
i\ooraeiijke punt van de Golf van Mirrabel- hun Arabische afkomst niet verloochenen, ben gegeten stijgen we weer op en beginnen
lo, waarop koers gezet is. We volgen de kust ezels als last- en rijdieren, muildieren, bela- onze vlucht' over de woestijn naar Bagdad
om op het smalste deel van het eiland over den wagens, die zóó weggereden lijken uit We vliegen nu over het Heilige Und over
de periode der Pharao-dynastie. We passee- Bethlehem, vanwaar we bij mooi weer Jeru-
ren de groote brug over de Nijl en vooral zalem zouden moeten zien, over de Doode
daarbuiten krijgt het landschap een oud-Tes- Zee naar het Trans-Jordaansche, maar we
tamentisch karakter. 'rf
DE ZENDTIJDRUIL OP 30 APRIL'.
De heer Boon heeft den minister van wa
terstaat gevraagd:
1. Op welke motieven heeft de minister
aan de V.A.R.A. op 30 April, den verjaar
dag van de prinses, zendtijd gegeven
's avonds van 8—12 uur, welke zendtijd
onder protest van de A.V.R.O. van deze om-
roepvereeniging werd afgenomen, teneinde
de eerstgenoemde omroepvereeniging in de
gelegenheid te stellen een wijdingsprogram
ma voor 1 Mei uit te zenden onder voor
waarde, dat gedurende de uren noch de ge
voelens van het overgroote deel der natie
zullen worden gekwetst noch de „Interna
tionale" zal worden uitgezonden?
2. Is het den minister niet bekend, dat
al wordt de nationale feestdag dit jaar op 1
Mei gevierd de verjaardag der prinses op
30 April in kerken en huisgezinnen worai
herdacht, zoodat het aanstoot moet geven,
wanneer op dien da? door de V.A.R.A. de
socialistische 1 Meidag wordt ingeluid?
3. Acht de minister zijn beslissing niet
halfslachtig?
a. Immers wanneer de minister den ge
boortedag der prinses niet als een nationa-
len gedenkdag beschouwt, wat brengt hem
er dan toe, te verbieden, dat van 812 uui
de Internationale wordt uitgezonden-
Zulks terwijl de uitzending daarvan in het
algemeen wordt toegelaten en zelfs op dien
zelfden dag tusschen 5 en 8 uur wèl moge
lijk is?
b. Wanneer de minister den verjaardag
wel als een gedenkdag beschouwt, meent
Z. Ex. dan niet, dat het nationaal gevoel
van ons volk ernstig wordt gekrenkt door
deze beslissing?
4. Is de minister na overweging van het
bovenstaande alsnog bereid zijn beslissing
te herroepen en aan de Algemeene Ver-
eeniging Radio Omroep haar zendtijd op
30 April te laten behouden?
een voorstel van B. en W van Rotterdam te
wachten met betrekking tot den bouw van
een tunnel, het project zal mede als object
voor werkverschaffing in aanmerking ko
men. De plannen zijn geheel uitgewerkt en
er zijn aan den linker-Maasoever terreinen
gereserveerd in verband met den tunnel
bouw.
te steken, uit de lucht gezien een vrij armoe
dig heuvelland met slechts hier en daar een
dorp en wat alleen liggende huisjes en hut
ten, te midden van olijfgaarden en bloeiende
ter. In slooten en kreeken zien niets anders dan stofwolken 'onder ons,
waarvan de oude Egypte- dan zijn we boven de barre woestijn van
zaam aandeel hadden, in de eerste plaats
aan den dirigent R. G. Crevecoeur. Voor 'n
plaats als Enkhuizen is het een grootsche
daad geweest.
A. K.
EEN TUNNEL ONDER DE MAAS
TE ROTTERDAM?
In verband met de versnelde uitvoering
van den bouw van bruggen over de groote
rivieren is ook het plan voor den aanleg van
een tunnel onder de Maas bij Rotterdam,
die een belangrijke schakel zou zijn in de
EEN ONJUIST BERICHT.
In verband met het bericht over de ar
restatie van den Nederlandschen leerling
machinist door de S. A te Emmerik, vér-
dacht van verspreiding van communistische
vlugschriften, heeft het Ned. consulaat ie
Kleef, waaronder Emmerik ressorteert, een
onderzoek ingesteld. Daarbij is gebleken,
dat het hier niet een Nederlander, doch een
Duitscher betreft, die van een Duitsche loco
motief is gehaald. De man is na een half
uur weer op vrije voeten gesteld.
Kfet* v°lgt nog groeit de Papyrus, ML.J Lj„ u.c cc, JÊÊÊL «m x.ju
een heel klein, blijkbaar onbewoond eilandje naren reeds 4000 jaar geleden bet papier Amman tot voorbij Ruthba. de woestijn, die verbinding van Holland benoorden de rivie-
en dan zitten we weer boven de Middelland- maakten, waarop zij hun oudste geschiedenis vroeger een dicht bevolkt gebied was, waar- ren met Brabant, urgent geworden. Het ge-
.Cf uP PP pn tPCTPJ li KPrtitn Kw*»*— J1 1I 1. e. i.A »-v L at l onn fi 1 AApmn Acenn I «-am J xM11 i I
meentebestuur van Rotterdam heeft inder
tijd plannen voor dezen tunnel laten uitwer
ken, die zou aansluiten op den weg Rotter
damDordrechtMoerdijk. De kosten wer
den toen geraamd op 30 millioen. Van-
sche Zee en tegelijkertijd boven den grootsten te boek stelden, op het land ploegen ossen van nu nog de tallooze verlaten stéden en
afstand water, dien we hebben te overbrug- en karbouwen, terwijl lange kameelkarava- vestigingen getuigen Een doodsch verlaten
gen 440 K M. of bijna 3 uur vliegen tot de nen stadwaarts trekken of de reis naar de heuvelland, 1000 M. boven de zee, woest en
Afrikaansche kust. woestijn aanvaarden. We zijn hier op oud- ongenaakbaar, waar een noodlanding ernsti-
Men geeft zich er feitelijk onvoldoende re- Bijbelschen bodem, de bakermat van een ge consequenties kan hebben, als men niet „„iaail,u
enschap van wat het beteekent en welk een eigen en onze beschaving en in stille huive- bij toeval wordt ontdekt door een der auto's, wege het gemeentebestuur is indertijd de
grenzenloos vertrouwen in de zekerheid van ring staan we enkele oogenblikken later aan die hier geregeld den dienst met Bagdad on- aandacht van regeering en provincie geves
nze motoren dat in zich sluit, dat men den voet der pyramiden, waarop nu de derhouden. tigd op het belang van den bouw van een
zoo n afstand in geregelden dienst aflegt met avondzon purperen en violette kleuren too-1 Zoo reizen we voort in onzen modernen tunnel bij Rotterdam,
een landvlieguig, dat op die 440 K.M. geen vert. luchtwagen. Dit is geen vliegen meer, dit is Ook is de gedachte indertijd geopperd
enkel, pujrtje vindt om in tijd van nood een Wat gaat ons niet alles door het hoofd. gewoonweg reizen per vliegmachine, voor den bouw en de exploitatie van den
Het is of het landschap, thans bijna ge- Zoo goed als aan boord van een schip of in tunnel een N. V. op te richten, waarin naast
heel verlaten, in onze gedachten weer be- den trein zit ik hier aan u allen een brief te openbare lichamen ook het bedrijfsleven zou
leefd en bevolkt is. We zien de Joden als sla- typen, niet denkend aan het merkwaardige, vertegenwoordigd zijn. De tunnel heeft niet
J' J J t I I t 4. ttAf-l-AOrMTOrkl M
noodlanding te kunnen maken. Het is thans
in de jeugd van het luchtverkeer, nog moei
lijk te zeggen, of dit ook in de toekomst zal
blijven geschieden, dan wel dat zoowel route
als machine zich nog belangrijk zullen wij
zigea Maar voor het oogenblik is het een
feit dat meer zegt dan welke andere om
standigheid ook.
ven bezig de steenen van vere aan te sleepen.
om hier de vorstengraven voor hun overheer-
schers en onderdrukkers op te bouwen. Vol
'awaai en gemisch is de vlakte. Naakte men
schen zwoegen, voortgedreven door de kre-
van dit nieuwe verkeersmiddel.
Als ik opkijk, bemerk ik, dat er weer groe
ne velden onder ons zijn, we naderen Bag
dad, de mail gaat sluiten
J. I. VAN DER LAAN.
alleen voor de doorgaande verkeersverbin
dingen, maar voor het verkeer in het gebied
van de Waalhaven, dat thans moeilijk tot
ontwikkeling kan komen, groote beteekenis
Naar het Hbld. verneemt, is binnenkort
VERZEKERINGSRAAD.
Leden van den Raad van Toezicht
aangewezen.
De werkgeversleden van den Verzeke
ringsraad met hun plaatsvervangers hebben
met ingang van 18 April voor dén tijd van
drie jaren aangewezen als leden van den
Raad van Toezicht als bedoeld in art. 11
van de wet op de rijksverzekeringsbank, H.
J. F. Smulders, Utrecht; F. v. d. Bom, jhr.
mr. P. J. A. A. M. v. Nispen tot Seyenaer,
Arnhem; D. H. Wicherson, Steendijk- en
als plaatsv. leden van dien raad dr. L. G.
Kortenhorst, 's-Gravenhage; J. A. E. Ver
kade. Zaandam; W. F. Piek, Wassenaar;
mr. W. P. J. H. K. Cort van der Linden,
VGravenhage.
De werknemersleden van den Verzeke
ringsraad met hun plaatsvervangers heb
ben met ingang van genoemden datum aan
gewezen als lid van genoemden raad van
Toezicht: A. C. de Bruyn, Utrecht; A. A.
A. A. Sleijser, 's-Gravenhage; F. S. Noord
hoff, Haarlem; J. S Ruppert Jr., Utrecht;
en als plaatsv. leden van dien raad: J.
Veldman, Utrecht; B. de Boer, 's-Graven
hage; F. v. d. Walle, Amsterdam, en G. J.
LenDink. Lonneker.