ftechtszafieu VOOR DE KLEINTJES REBUS IS uüi JUMicaties Amerikaansche notities Voor kleine tuinen. ,101 AANGIFTE TOELATING LEERLINGEN OPENBARE SCHOLEN. Raadselhoekie DE AUTO-BUS ZOO'N RAKKER! Laatste étappe. Den volgenden morgen zijn we weer vroeg op weg. Weer dat aanslaan van die motoren, óe laatate cigaret, in het toestel mogen we niet rooken en al rooken we anders 's mor gens nooit, dan dringt dit er natuurlijk toe dat we tot vlak voor en dadelijk na het in stappen sigaretten rooken, dan rollen we al over het veld en weer vliegen we. 't Ts tijd dat de reis eindigt Hoe machtig interessant ook, hoe ovCr^ digend dit alles is, de menschelijke.S^st niet zoo langen tijd gespannen blijven, behoefte aan nieuwe prikkelingen, verlangt naar de aankomst. 't is schande om het te zeggen, maar het wordt ééntonig. Ondankbare mensch! Fnfin we schieten al weer op. al hebben V vandaag van Rangon naar Medan 1800 K \Ve dalerMn Bangkok, zien de noodlottige plaats waar ook eens zoo'n groote blauwe vogel wilde opstijgen. Siameesche ambtenaren helpen ons vlug, we vliegen alweer. In de gansche breedte overzien we het schiereiland Ma'akka, de landengte van Kra, waar Siam en de Maleische Staten aan el kaar gezet zijn. een belacheliik smalle strook land, met de zee ter weerszijden. Dan komt Alor Star, onze tweede stop plaat» We verliezen hier onzen reismakker. We hebben een goeden tijd gehad, old chap, hebben opnieuw gaarne kennis gemaakt met de goede zijden van je volksaard. Vaarwel, goed reis en tot weerziens. We krijgen haast. We moeten naar Me dan Naar Deli. W« volgen van Alor Star den weg naar Singapore. Als een scherp lint teekent zich de asfaltbaan onder ons af We kijken uit naar den auto van onzen reisgenoot, die hem naar Penang moet brengen en die een half uur eerder vertrokken is. We zouden hem ge makkelijk inhalen, maar blijkbaar is hij nog in Alor Star opgehouden. We laten Pinang aan bakboord liggen, steken vandaar de straat van Malakka - in rechte lijn over. Wat is dat water effen on der ons, dat hebben we op een dansend boot je wel eens anders gekend. Ws worden ongeduldig, gaan nog wat lezen en ordenen. Soezen nog even in. A1s we wakker schrikken zien we aan stuurboord een kustlijn. Dat moet Sumara zijn. Een rivier, die een eilandje omsluit. Dat moet Belawan zijn. Waarachtig, we zijn er. Dan eerst de vloedbosschen, de voorbe werkte tabaksvelden, de droogschuren, de zaadbedden onder pajongs Dat is Dell. Dan daagt Medan op. Het eerst zien we de nieuwe passar als duidelijk herkennings- teeken, dan het Station, de spoorlijn, de wa tertoren, al die bekende punten. Het vlieg veld. We dalen. Pal onder ons duiktfen an der toestel naar het wachtende aeroaroom, dat moet de Knilm-machine van Java zijn. Dan staan ook wij al op den grond. Be kende gezichten. Handdrukken, begroetin gen. We zijn weer thuis Ons tweede thuis. Innig, innig dankbaar K. L. M J. J. VAN DER LAAN. f (Van onzen correspondent) Tusschen Trenton en New Brunswick In den Staat New Jersey loopt een auto heir baan zoo recht als een liniaal, waarop in het afgeloopen jaar 344 ongelukken plaats had den en volgens het gedane onderzoek was de oorzaak van acht procent, omdat de man aan het stuur had zitten dommelen. Dat -moge vreemd lijken, maar mijn persoonlijke ondervinding is ook, dat op zoo'n eindeloos rechte weg alles meewerkt om na de eerste vijf minuten een gevoel van slaperigheid op te wekken: een dergelijke „highway" ig ge heel aangelegd in net belang van het snel- 'verkeer met vier of zes rijbanen naast elkaar, geen gelijkvloersche kruisingen of zijwegen en het is er dikwijls verboden om langzamer 'dan 50 K.M. te gaan. Zulke wegen zijn on- derdeelen van de groote verkeersaders door |het land tuschen de steden New York, Phila- delphia, Washington, Boston, Chicago e.d. en daarlangs rijdt men niet voor zijn genoe gen of om de natuur te zien, maar Is het wachtwoord: opschieten! Zit men nu aan het stuur op zoo'n weg, die eentonig op iemand komt afvliegen, terwijl de handen niets te doen hebben het wegoppervlak is ideaal cement, zonder een kuiltje en nog sfroef Mj nat weer de voet op de gaspe daal, de wijzer van den speedometer bibbe rend tuschen de 35 en 40 mijl en het een tonig gebrom van den motor als een slaap- oeuntte, dan is het niet te verwonderen, dat chauffeurs, die al de noodige mijlen dien dag gereden hebben, hun oogen niet kunnen ooen houden. Een kennis van me werd mid den in oen nacht wakker, zijn wagen in den g ren pel en met de twee voorwielen verplet terd hij was even ingedut, na veertien uur aan het stuur te hebben gezeten. Deze week ontving ik een belangwekkend boekte van de gfoote levensverzekering»- maatsehantm de Travellers Insurance Com- panv uit Hartford. Connecticut. Bii het door- b aderen ben ik tot allerlei merkwaard ge ontdekkingen gekomen, die natuurlijk hier in Amerika geconstateerd zijn en misschien niet altijd in ons land zullen omgaan, maar die m elk geval stof tot overdenking genoeg op leveren en dikwijls voor mij een openbaring varen, omdat ik juist het tegenovergeste'de verwacht had. Waren de Amerikanen niet zulke schitterende statistici, die alles nauw keurig aanteekenden en in tabellen en grafi sche lijnen uitdrukten, dan zou zoo'n rapport van de Travellers Insurance nooit tot stand hebben kunnen komen. Maar men kan er ab soluut staat op maken, dat de cijfers luist zijn en daaruit zón conclusies trekken. Wat is erger dan oor'og? vraagt het boekje en vertelt dan, dat in alle oorlogen, die Ameri ka gevoerd heeft: die van de Onafhankelijk heid, van 1812 met Enge'and, met Mexico, met Spanje, de Burgeroor'og en de Wereld oorlog eischten 300000 dooden Maar in vijftien jaar tijds vielen er 325 000 men schen onder de wielen van den auto! De Ro jaeinea lieten 4941 gladiatoren sneuvelen in 117 feestdagen, maar modern Amerika offert in 365 dagen van het jaar ongeveer 35 000 menschen op! En dan maken we ons nog druk over het vergaan van een „Titanic", een aardbeving in San Erancisco met 500 dooden of een or kaan In Florida met^372, roept de Travellers uit. Nu komen de tabellen voor den dag! Welke actie van den man aan het stuur ver oorzaakt de meeste ongelukken? De snel- heidsgrens overschrijden: bijna 25 niet de voorrang hebben: bijna 24 links hou den: bijna 17 en zoo verder in minder percentage. Heeren automobilisten, houdt uw rechtervoet wat In bedwang! In hoeverre komt de zielige voetganger in aanmerking voor zijn aandeel in de schuld bij een onge luk: voor 27 wanneer hij niet bij een straathoek oversteekt en 16 zijn kinderen, die op straat spelen, 11 steekt achter een wagen over zonder eerst uit te kijken. Maar de Amerikaansche voetganger Is meestal zelf een automobilist op tijdelijke nonactiviteit, dus deze vergelijking gaat bij ons niet op. Nu komt er een heel eigenaardige groep van duizend automobilisten alt een gemia- delde van het groote Amerikaansche publiek; mannen en vrouwen, oud en jong, rijken en armen, in eiken denkbaren tak van bestaan. Dan blijkt, dat van die duizend automobilis ten, die een ongeluk op hun geweten hebben, 295 niet de eigenaar waren en van degenen, die dat wel waren, er 621 heeren en maar 84 dames waren. Waaruit glashelder bewezen is, dat de dame aan het stuur vrij wat han diger en voorzichtiger is dan de heeren der schepping, die zoo prat gaan op hun kennis, want vergeet niet, lezer, in Amerika rijden de dames minstens evenveel als de heeren I Hoe staat het nu met die 295, die de ver antwoordelijkheid hadden over een wagen, die niet hun eigendom was en waarmee ze toch een ongeluk begingen? Hier kom ik zeker op een echt Amerikaansch verschijnsel, maar het is best mogelijk, dat men in het va derland met hetzelfde euvel te kampen heeft en dan kunnen voorzichtige en conservatieve ouders er zich met mij aan spiegelen, dat zoonlief tusschen de lo en 20 jaar de voor naamste boosdoener is lk heb mijn jon gens ook met kracht en geweld van den wa gen afgehouden, 51 van de 295 zijn de kroonprinsen, die den wagen van „den ouden heer" tot een Jaggernatuh maken en zelfs waneer ze tuschen de 21 en 30 Jaar oud zijn, schijnen ze nog niet geheel droog achter hun chauffeursooren te zijn, want dan halen ze nog het hooge aantal van 17, terwijl de jeugdige vriend van den eigenaar in diezelf de jaren 19 ongelukken begaat en de dito wederhelft maar 15. Terwijl de cijfers een vermindering aantoonen met het ouder wor den het verstand komt met de jaren weet vrouwlief tusschen de 31 en 40 jaar 20 ongelukken op haar geweten ta krijgen, hoe zit dat? Cijfers zijn werkelijk betooverend door hun spraakzaamheid. Dertig procent van auto mobilisten, in ongelukken gewikkeld, waren niet de eigenaar leen uw wagen niet uitl Dertig procent daarvan waren nog geen twintig jaar oud geef de jongens een flets! Waar schuilt de verantwoordelijkheid van eigenaars en ouders? Berichten over onge- lukkcp hebben het vaak over slippen;.hobbe lige wegén, regen, ijzel, 6neeuw, grint en olie laten een wagen op zij glijden. Het is merk waardig, zegt de Travellers Insurance, dat de wetten der maximum snelheid straffeloos overtreden kunnen worden, maar nooit de wetten der natuurkunde. Wist u, dat u veel voordeeliger benzine gebruikt met maar 30 of 40 K M te rijden, dan 50, 60 en 70? De Society of Automotive Engineers, Inc. in Newk York heeft dat na langdurige onder zoekingen uitgemaakt; denk dus niet, dat hard rijden zuinigheid beteekent! In hoeverre heeft de conditie van den wagen iets met een ongeluk uit te staan? Dat mag ik kortweg vaststellen; bijna 95 pCt. zijn in uitstekenden toestand de per soon aan het stuur treft dus den vollen blaam. Dan vind ik een lange beschouwing over de verschillende onderdeelen van een auto, die als veiligheldsonderdeelen wórden beschouwd en waartoe remmen, hoorns, rui- tenvegers, het stuur, spiegeltjes, lampen en banden gerekend worden. Van Juli tot Sep tember, in de drukke zomermaanden, werden in den 6taat Pennsylvania niet minder dan 1.530.583 auto's op den weg door de rijks- Solitie aangehouden en onderzocht: ongeveer 0 pCt. werd in goede conditie aangetroffen. ..Keef alweer toe, dat dit Amerikaansch is, wij zijn degelijker en netter, maar het geeft toch te denken. Wist u ook, dat men bij een snelheid van 40 K.M. per uur twee maal zoo lang met zijn banden doet als bij 80 KM En dat de kans voor springen 10Ó pCt groo- ter is bij een gladgesleten band dan bij een nieuwe? Het zijn allemaal dingen, waar men zich bii ons niet zoo over vermoeit en die men zeker niet tn cijfers te zien krijgt, maar een Ford in Amerika verschilt niet zooveel van een Ford in Holland Waar gebeuren ie meeste ongelukken? Bij straatkruisingen 44 pCt. en daartusschen 32 pCt., bij spoorwegovergangen maar 0 54 pCt. Het is wel van belang te weten, op welk uur van den dag en op welken dag van de week de meeste ongelukken plaats hebben en ook dit kan de Travellers Insurance met on omstootelijke cijfers vaststellen Zondag is de gevaarlijkste dag. gevolgd door Zaterdag en de veiligste is Dinsdag, terwijl 's avonds tusschen 7 en 8 het gevaarlijkste uur van den dag is tegenover 45 in den nacht als het venlgste. Ik heb dit alles nu pas voor het eerst onder oogen gehad, maar al jaren ben ik huiverig geweest om op Zaterdag en Zon dag tochtjes te maken, want deze statistieken mogen dan al de ongelukken meedeelen, er staat natuurlijk niets in van de bijna-onge- lukken, het kippenvel, de witte gezichten, de bevende handen aan bet stuur, wanneer het „een haar scheelde". Het is, volgens de sta tistieken, aan geen twijfel onderhevig, of de ongelukken in den schemer of in het donker zijn doodel ijker dan overdag hetgeen geen verklaring noodig heeft. Ik zal u niet vermoeien met het type wagen, bus of vrachtwagen of privé, omdat het bij ons anders verdeeld is Maar de vier meest voorkomende blunders hier zijn: te snel rij den, niet omkijken bij achteruitrijden, te dicht den voorman volgen en te weinig ruimte bij passeeren overlaten. Ik vind hier weer een ander staatje, waarbij van de 1.068.160 on gelukkeg in 1932 In Amerika 91.71 pCt. door De tijd van late nachtvorsten ligt nu wel haast achter ons en de onder glas overwin terde en aangekweekte planten welke be stemd zijn voor beplanting van onzen sier- tuin, worden nu aan de buitenlucht gewend. Geraniums of Pelargonium zonale, Margrie then of Chrysenthemum frutescens, Caleeola- ria, Fuchsia, de vollegrondssoorten van Chrysanthemum indlcum e.a. worden nu door flink luchten afgehard opdat ze om streeks half Mei buiten kunnen worden uit- jjeplant Ook de onder glas gezaaide een jarige bloemplanten als: Aster, Violieren, Zinnia, Tagetes of Afrikanen, Nemesia e.a. worden nu op een onderlingen afstand van 5 tot 8 c.M. verspeend in goeden tuingrond of bladaarde. Oeaurende een paar weken komt er nog glas over, waarna we dit verwij deren en de planten omstreeks halt Mei met kluit naar den siertuin overbrengen. Ze kun nen daar dan moot gebruikt worden als ver vangingsmateriaal voor vroeg bloeiende vaste planten en bolgewassen. Wanneer we onzen siertuin gedurende den geheelen zo mer mooi willen hebben zullen we steeds de uitgebloeide plekken moeten vervangen met aanvullingsmateriaal, waarvoor bovenge noemde pot- en kluitplanten bijzonder ge schikt zijn. Intusschen vragen de bakken waarin deze planten nu staan onze bijzon dere aandacht. Vooral op zonnige dagen kan de temperatuur onder glas nn verbazend hoog oploopen. Door sproeten en luchten of schermen kunnen we dan voorkomen dat de planten slap gaan hangen. Wanneer de aar de droog is gieten we, maar we doen het op het midden van den dag en niet tegen den avond, opdat de planten gedurende den nacht niet te veel afkoelen Vooral waar de planten tegen het glas komen moeten de ra men nog worden gedekt, daar een klein nachtvorstje oorzaak kan zijn van het bevrie zen der topjes. De planten mogen in den bak ook niet te dicht opeen staan, ze zullen dan ijl opgroeien. Bij lange geraniums plaatsen we nu een stokje; we kunnen dit beter nu doen dan wanneer ze straks op de perken staan. Deze stokjes mogen niet boven de plant uit steken en moeten zooveel mogelijk onzichtbaar zijn. mannen en 8 29 pCt. door vrouwen bedreven werden. Zelf ben ik altijd de meening toege daan geweest, dat ongelukken voornamelijk bij slecht weer of slechten wegtoestand plaats vonden, misschien ben ik niet de eenige. Niet minder dan 85.25 pCt. der on gelukken vindt bij mooi weer plaats, 11.86 bij regen en maar 1.21 bij sneeuw en mist hetgeen weer duidelijk een aanklacht tegen het menschdom is. En om het nóg een beetje duidelijker te maken: 80.95 pCt. der doode- lijke ongelukken hadden plaats op een prach- tïgen, drogen weg en maar 16.22 op een natten, 1.44 op een besneeuwden. Men zou wenschen, dat het hier altijd sneeuwde! En in Amerika, waar de auto's even dik rondzwermen als in ons land de fietsen, ge ven de bovenstaande cijfers toch wel te den ken, te meer daar het voortdurend erger wordt. Ongelukken met vuurwapens en auto's nemen ieder jaar in aantal toe; in 1922 ver loren 14.988 hun leven onder een auto en 2947 door een ongelukkig schot. In 1930 waren de ciiters respectievelijk 32.550 en 3243 en niemand kan zeggen waar het op zal uitloopen in de komende jaren. TREINMACHINIST STAAT TERECHT. Donderdag had zich voor de rechtbank te 's-Hertogenbosch te verantwoorden een machinist uit Amsterdam, wien ten laste was gelegd, dat hij op 22 Februari te Empel en Meerwijk aan zijn schuld heeft te wijten gehad, dat aldaar gevaar ontstond voor het verkeer door mecha nische kracht over een spoorweg door zeer onvoorzichtig en grof nalatig door onveilige signalen te rijden, waardoor hij ln botsing is gekomen met een ande ren trein. Het betreft hier het ongeluk op de lijn Utrecht—'s-Hertogenbosch, even voorbij de spoorbrug bij Hedel. Bij zijn verhoor gaf verdachte als zijn meening te kennen, dat hij geen schuld had. Hij reed 30 a 35 K.M. en er hing een zware mi6t. Hij verklaarde veilig licht te hebben gehad, zoowel het voor signaal als het volgende signaal waren wit. Ir. Henket deelde mede, dat proeven hebben uitgewezen, dat de bewering van verdachte geen steek hield. De inspecteur van het seinwezen, baron Van Heemstra, verklaarde, dat alle seinen in orde waren. Verdachte hield vol alleen wit, dus veilig, licht gezien te hebben. Uit het verder verhoor bleek, dat het technisch onmogelijk is, dat er wit licht geweest zou zijn. De machinist A Th. Vermeulen, die den anderen trein had gereden, ver klaarde het onveilige lichtsein wel ge zien te hebben, hoewel het mistig was; hij had de verschillende andere seinen eveneens goed kunnen waarnemen. De remmer H. Nijhuis, die op den door verdachte bestuurden trein reed verklaarde de onveilige signalen gezien te hebben, alsmede een niet helder licht uit het «•Mnhuis, dat van geen invloed was op andere lichten. Deze getuige is uit zijn jemkast gesprongen toen hij bemerkte dat de machine doorreed, iets waarover hij zich zeer verwonderde. De remmer brak een ar ra. De seinhuiswachter J, v. d. Oost te Empel deelde mede. dat hij de signalen op onveilig had gezet en ook met de vlag had geseind, zonder resultaat ech ter. Een wachtmeester der marechaussee deed nog mededeeling over zijn onder zoek, waarbij verd. hem verklaard had tweemaal wit licht gezien te hebben, waar hij doorheen is gereden. Een Rotterdamsch machinist als ge tuige a décharge gehoord meende, dat het wel mogelijk was, dat verd. het lek* licht, uitstralende terzijde van den re flector, voor wit licht gehouden heeft. De officier van justitie mr, L, .Ver- (Nadruk verboden.) meulen merkte in zijn requisitoir op, dat de waarschuwingssignalen voldoen de de situatie aangeven en dat men op den anderen trein de onveilige signalen wel gezien heeft. Als verdachte beweert dat hij wit licht gezien heeft, zijn er maar twee moge lijkheden: of hij is kleurenblind, óf hl| heeft niet opgelet en heeft maar raak gereden. Spr. was van meening, dat de lichten wel degelijk berekend zijn ook op regen en mist. Hij was van oordeel, dat hier grove nalatigheid de botsing veroorzaakt heeft. Een strenge straf achtte spr. noo dig, zoodat hij concludeerde tot drie maanden hechtenis. De uitspraak werd bepaald op 11 Mei. W test voorzichtig met vuur tn bosch en heiit j: BURGEMEESTER en WETHOUDERS van ALKMAAR brengen ter algemeene kennis, dat ouders of verzorgers alsnog ter gemeente-secretarie, afdeeling on derwijs, hunne kinderen kunnen aan geven voor toelating na de a.s zomer- vacantie tot de openbare scholen voor gewoon lager onderwijs alhier. Voor deze aangifte zal ln het bijzonder gelegenheid zijn op WOENSDAG 3 MEI a.s des namiddags van 25 uur. De Gemeentescholen nrs. 1 en 8 zijn in het bijzonder bestemd voor de leer lingen, die na het doorloopen van de school gymnasiaal-, middelbaar-, han dels- of uitgebreid lager onderwijs zul len genieten. Bij de aangifte moet worden overge legd het geboortebewijs van het kind (of het trouwboekje der ouders) en, voor zoover het kind de koepokinenting heeft ondergaan, het vacclnebewijs. De kinderen moeten, om toegelaten 'e kunnen worden, op 1 Augustus a s ten minste 6 jaren oud zijn, derhalve zijn geboren vóór of op 1 Augustus 192/. De ouders of verzorgers van leerlin gen uit andere gemeenten zijn verplicht de aanvragen tot toelating te richten tot de gemeentebesturen van hun woonplaats. Alkmaar, 29 April 1933. Burgemeester en Wethouders voornoemd, WEND EL AAR Burgemeester. A. KOELMA, Secretaris. Oplossingen der raadsels uit het vorige nummer. Voor grooteren. 1. Plet Hein. Th?e, pit, hit, tin. 2. Loos, Drecht; Loosdrecht. (Oud-Loos- drecht en Nieuw-Loosdrecht), 3. Kapok, kapot. 4. E L S T L A M A S M A K T A K S Voor kleineren. 1. Wij vonden, dat Bob erg energiek optrad bij den brand. (Eergen). De mooie poedel is sedert drie dagen spoorloos verdwenen. (Ede, Lisse en Ede). Geel staat Tante bijzonder goed. (Eist). Ik zal me niet zoo gauw ongerust maken. (Almen). Jan loopt hard; we zullen dus maar even op hem wachten. (Anloo). 2. Een molen. 3. Nikker, kikker, knikker. 4. W alm Woudenberg, boot mouw rood klei Anna berk beer bark trog OM OP TE LOSSEN. Voor grooteren. 1. Mijn geheel wordt met 8 letters ge schreven en noemt een plaats in Friesland, door C. E DE LILLE HOGERWAARD. We spelen „Autobuaje" Jan Albert la chauffeur, De halte wat een bof hè? Is vlak bij onze deur. Daar komt do autQbue al t Luid toet'rend om den hoek! Chauffeur, wij moeten ook mee Naar stad, gaan op bezoek! En strakjes keeren wij weer Met d 'autobus terug. Zoo'n reis gaat ln een wipje: Jan Albert rijdt zoo vlug! Maar op het etensuurtje, Dan stopt de autobus En stappen ellen uit, hoor! Jan Albert, Piet en Zus. Dan gaan we lekker eten. We hebben reuzetrek! En onze bua moet wachten Vlak voor het huls: bij 't hek. (Nadruk verboden). Laatst was Tante op visite En roep: Wimpje, kom eens hier! Zeg, wat wil Jij later worden: Machinist of vliegenier? Dokter, ingenieur? Of wordt je Bakker, metselaar of smid? Als je 't zegt, mag jij eens kijken, Wat er in dit zakje zltl Wim, die leuke, kleine rakker. Dacht eens even ernstig na Eu toen zei hij: - 't Liefste word ik Reiziger ln chocolal M. HOEKENDIJK. (Nadruk verboden.) Een 4 ,7, 1, 2 is een kleedingstuk. 6, 5, 7, 1, 2 kan sommige metaleD bederven. Een 4, 3, 6, 7, 8 Is een groene plant Een 2, 6, 3, 3, 8 ls altijd nat. 6, 3, 4, 7, 8 zijn vogels. Een 4, 3. 2 ls een rond, hol voorwerp. 2. Kruisraadsel. Op de beide kruisjeslijnen komt de naam van een gekweekte bloem. X X X X xxxxxxxxx X K X X X lo rij een medeklinker. 2o een kleedingstuk. 8o een boom. 4e personen te paard. 5o 't gevraagde woord. 6o een dikwijls heel mooi ge- kleur diertje, dat wij echter niet in den winter ziei 7o een veel voorkomende vogel. 8o een geneesmiddel. 9o een klinker. 3. Verborgen plaatsen in Europa. Wij stonden klaar om een etndje te gaan loopen. Mijn oom eet graag rammenas. Zij kwamen met zes hondei atnl Het arme kind was heel zwak en uitgeput. 4. Welke visch verandert in een vreem deling, wanneer men hem een an deren staart geeft? Voor kleineren. 1. Mijn eerste dient om iets in te van gen of te dragen, mijn tweede is een oude maat. mijn derde wordt voor verschillende doeleinden ge bruikt en mijn geheel is heel duD goed. 2. Schudt men een kleinen graver Eens even door elkaar, Dan heeft men in een wipje Een boom. Noem beide maar! 3. Met Z ben ik een plaats in Overijsel, met k gebruikt de metselaar mij, met t ben ik poeder en met b vindt men mij in sommige gebouwen 4. Op de zigzag-kruisjeslijnen komt de naam van een plaats waar vee' dieren zijn. X lo rij een scherp wapen. X 2o een drank. X 3o atroomend water. a X 4o verscheiden stemmen. X 5o een landbouwwerktuig X 6o het tegenovergestelde X i van zacht X 7o een meisjesnaam. X 8o een jongensnaam. X 9o een deel van een tafel, kast enz. 10o e en lichaamsdeel, .(Nadruk verboden!,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1933 | | pagina 7