ftechtszafieu
VOOR DE KLEINTJES
REBUS
IS
uüi
JUMicaties
Amerikaansche notities
Voor kleine tuinen.
,101
AANGIFTE TOELATING
LEERLINGEN OPENBARE SCHOLEN.
Raadselhoekie
DE AUTO-BUS
ZOO'N RAKKER!
Laatste étappe.
Den volgenden morgen zijn we weer vroeg
op weg. Weer dat aanslaan van die motoren,
óe laatate cigaret, in het toestel mogen we
niet rooken en al rooken we anders 's mor
gens nooit, dan dringt dit er natuurlijk toe
dat we tot vlak voor en dadelijk na het in
stappen sigaretten rooken, dan rollen we al
over het veld en weer vliegen we.
't Ts tijd dat de reis eindigt
Hoe machtig interessant ook, hoe ovCr^
digend dit alles is, de menschelijke.S^st
niet zoo langen tijd gespannen blijven,
behoefte aan nieuwe prikkelingen, verlangt
naar de aankomst.
't is schande om het te zeggen, maar het
wordt ééntonig.
Ondankbare mensch!
Fnfin we schieten al weer op. al hebben
V vandaag van Rangon naar Medan 1800
K \Ve dalerMn Bangkok, zien de noodlottige
plaats waar ook eens zoo'n groote blauwe
vogel wilde opstijgen.
Siameesche ambtenaren helpen ons vlug,
we vliegen alweer.
In de gansche breedte overzien we het
schiereiland Ma'akka, de landengte van Kra,
waar Siam en de Maleische Staten aan el
kaar gezet zijn. een belacheliik smalle strook
land, met de zee ter weerszijden.
Dan komt Alor Star, onze tweede stop
plaat»
We verliezen hier onzen reismakker. We
hebben een goeden tijd gehad, old chap,
hebben opnieuw gaarne kennis gemaakt met
de goede zijden van je volksaard. Vaarwel,
goed reis en tot weerziens.
We krijgen haast. We moeten naar Me
dan
Naar Deli.
W« volgen van Alor Star den weg naar
Singapore. Als een scherp lint teekent zich
de asfaltbaan onder ons af We kijken uit
naar den auto van onzen reisgenoot, die hem
naar Penang moet brengen en die een half
uur eerder vertrokken is. We zouden hem ge
makkelijk inhalen, maar blijkbaar is hij nog
in Alor Star opgehouden.
We laten Pinang aan bakboord liggen,
steken vandaar de straat van Malakka - in
rechte lijn over. Wat is dat water effen on
der ons, dat hebben we op een dansend boot
je wel eens anders gekend.
Ws worden ongeduldig, gaan nog wat
lezen en ordenen. Soezen nog even in.
A1s we wakker schrikken zien we aan
stuurboord een kustlijn.
Dat moet Sumara zijn.
Een rivier, die een eilandje omsluit. Dat
moet Belawan zijn.
Waarachtig, we zijn er.
Dan eerst de vloedbosschen, de voorbe
werkte tabaksvelden, de droogschuren, de
zaadbedden onder pajongs Dat is Dell.
Dan daagt Medan op. Het eerst zien we
de nieuwe passar als duidelijk herkennings-
teeken, dan het Station, de spoorlijn, de wa
tertoren, al die bekende punten. Het vlieg
veld. We dalen. Pal onder ons duiktfen an
der toestel naar het wachtende aeroaroom,
dat moet de Knilm-machine van Java zijn.
Dan staan ook wij al op den grond. Be
kende gezichten. Handdrukken, begroetin
gen.
We zijn weer thuis Ons tweede thuis.
Innig, innig dankbaar K. L. M
J. J. VAN DER LAAN.
f (Van onzen correspondent)
Tusschen Trenton en New Brunswick In
den Staat New Jersey loopt een auto heir
baan zoo recht als een liniaal, waarop in het
afgeloopen jaar 344 ongelukken plaats had
den en volgens het gedane onderzoek was de
oorzaak van acht procent, omdat de man
aan het stuur had zitten dommelen. Dat
-moge vreemd lijken, maar mijn persoonlijke
ondervinding is ook, dat op zoo'n eindeloos
rechte weg alles meewerkt om na de eerste
vijf minuten een gevoel van slaperigheid op
te wekken: een dergelijke „highway" ig ge
heel aangelegd in net belang van het snel-
'verkeer met vier of zes rijbanen naast elkaar,
geen gelijkvloersche kruisingen of zijwegen
en het is er dikwijls verboden om langzamer
'dan 50 K.M. te gaan. Zulke wegen zijn on-
derdeelen van de groote verkeersaders door
|het land tuschen de steden New York, Phila-
delphia, Washington, Boston, Chicago e.d.
en daarlangs rijdt men niet voor zijn genoe
gen of om de natuur te zien, maar Is het
wachtwoord: opschieten! Zit men nu aan
het stuur op zoo'n weg, die eentonig op
iemand komt afvliegen, terwijl de handen
niets te doen hebben het wegoppervlak is
ideaal cement, zonder een kuiltje en nog
sfroef Mj nat weer de voet op de gaspe
daal, de wijzer van den speedometer bibbe
rend tuschen de 35 en 40 mijl en het een
tonig gebrom van den motor als een slaap-
oeuntte, dan is het niet te verwonderen, dat
chauffeurs, die al de noodige mijlen dien dag
gereden hebben, hun oogen niet kunnen
ooen houden. Een kennis van me werd mid
den in oen nacht wakker, zijn wagen in den
g ren pel en met de twee voorwielen verplet
terd hij was even ingedut, na veertien
uur aan het stuur te hebben gezeten.
Deze week ontving ik een belangwekkend
boekte van de gfoote levensverzekering»-
maatsehantm de Travellers Insurance Com-
panv uit Hartford. Connecticut. Bii het door-
b aderen ben ik tot allerlei merkwaard ge
ontdekkingen gekomen, die natuurlijk hier in
Amerika geconstateerd zijn en misschien niet
altijd in ons land zullen omgaan, maar die
m elk geval stof tot overdenking genoeg op
leveren en dikwijls voor mij een openbaring
varen, omdat ik juist het tegenovergeste'de
verwacht had. Waren de Amerikanen niet
zulke schitterende statistici, die alles nauw
keurig aanteekenden en in tabellen en grafi
sche lijnen uitdrukten, dan zou zoo'n rapport
van de Travellers Insurance nooit tot stand
hebben kunnen komen. Maar men kan er ab
soluut staat op maken, dat de cijfers luist
zijn en daaruit zón conclusies trekken. Wat
is erger dan oor'og? vraagt het boekje en
vertelt dan, dat in alle oorlogen, die Ameri
ka gevoerd heeft: die van de Onafhankelijk
heid, van 1812 met Enge'and, met Mexico,
met Spanje, de Burgeroor'og en de Wereld
oorlog eischten 300000 dooden Maar in
vijftien jaar tijds vielen er 325 000 men
schen onder de wielen van den auto! De Ro
jaeinea lieten 4941 gladiatoren sneuvelen in
117 feestdagen, maar modern Amerika offert
in 365 dagen van het jaar ongeveer 35 000
menschen op!
En dan maken we ons nog druk over het
vergaan van een „Titanic", een aardbeving
in San Erancisco met 500 dooden of een or
kaan In Florida met^372, roept de Travellers
uit. Nu komen de tabellen voor den dag!
Welke actie van den man aan het stuur ver
oorzaakt de meeste ongelukken? De snel-
heidsgrens overschrijden: bijna 25 niet
de voorrang hebben: bijna 24 links hou
den: bijna 17 en zoo verder in minder
percentage. Heeren automobilisten, houdt
uw rechtervoet wat In bedwang! In hoeverre
komt de zielige voetganger in aanmerking
voor zijn aandeel in de schuld bij een onge
luk: voor 27 wanneer hij niet bij een
straathoek oversteekt en 16 zijn kinderen,
die op straat spelen, 11 steekt achter een
wagen over zonder eerst uit te kijken. Maar
de Amerikaansche voetganger Is meestal zelf
een automobilist op tijdelijke nonactiviteit,
dus deze vergelijking gaat bij ons niet op.
Nu komt er een heel eigenaardige groep
van duizend automobilisten alt een gemia-
delde van het groote Amerikaansche publiek;
mannen en vrouwen, oud en jong, rijken en
armen, in eiken denkbaren tak van bestaan.
Dan blijkt, dat van die duizend automobilis
ten, die een ongeluk op hun geweten hebben,
295 niet de eigenaar waren en van degenen,
die dat wel waren, er 621 heeren en maar 84
dames waren. Waaruit glashelder bewezen
is, dat de dame aan het stuur vrij wat han
diger en voorzichtiger is dan de heeren der
schepping, die zoo prat gaan op hun kennis,
want vergeet niet, lezer, in Amerika rijden de
dames minstens evenveel als de heeren I
Hoe staat het nu met die 295, die de ver
antwoordelijkheid hadden over een wagen,
die niet hun eigendom was en waarmee ze
toch een ongeluk begingen? Hier kom ik
zeker op een echt Amerikaansch verschijnsel,
maar het is best mogelijk, dat men in het va
derland met hetzelfde euvel te kampen heeft
en dan kunnen voorzichtige en conservatieve
ouders er zich met mij aan spiegelen, dat
zoonlief tusschen de lo en 20 jaar de voor
naamste boosdoener is lk heb mijn jon
gens ook met kracht en geweld van den wa
gen afgehouden, 51 van de 295 zijn de
kroonprinsen, die den wagen van „den ouden
heer" tot een Jaggernatuh maken en zelfs
waneer ze tuschen de 21 en 30 Jaar oud zijn,
schijnen ze nog niet geheel droog achter hun
chauffeursooren te zijn, want dan halen ze
nog het hooge aantal van 17, terwijl de
jeugdige vriend van den eigenaar in diezelf
de jaren 19 ongelukken begaat en de dito
wederhelft maar 15. Terwijl de cijfers een
vermindering aantoonen met het ouder wor
den het verstand komt met de jaren
weet vrouwlief tusschen de 31 en 40 jaar 20
ongelukken op haar geweten ta krijgen, hoe
zit dat?
Cijfers zijn werkelijk betooverend door hun
spraakzaamheid. Dertig procent van auto
mobilisten, in ongelukken gewikkeld, waren
niet de eigenaar leen uw wagen niet uitl
Dertig procent daarvan waren nog geen
twintig jaar oud geef de jongens een flets!
Waar schuilt de verantwoordelijkheid van
eigenaars en ouders? Berichten over onge-
lukkcp hebben het vaak over slippen;.hobbe
lige wegén, regen, ijzel, 6neeuw, grint en olie
laten een wagen op zij glijden. Het is merk
waardig, zegt de Travellers Insurance, dat
de wetten der maximum snelheid straffeloos
overtreden kunnen worden, maar nooit de
wetten der natuurkunde. Wist u, dat u veel
voordeeliger benzine gebruikt met maar 30
of 40 K M te rijden, dan 50, 60 en 70? De
Society of Automotive Engineers, Inc. in
Newk York heeft dat na langdurige onder
zoekingen uitgemaakt; denk dus niet, dat
hard rijden zuinigheid beteekent!
In hoeverre heeft de conditie van den
wagen iets met een ongeluk uit te staan?
Dat mag ik kortweg vaststellen; bijna 95
pCt. zijn in uitstekenden toestand de per
soon aan het stuur treft dus den vollen
blaam. Dan vind ik een lange beschouwing
over de verschillende onderdeelen van een
auto, die als veiligheldsonderdeelen wórden
beschouwd en waartoe remmen, hoorns, rui-
tenvegers, het stuur, spiegeltjes, lampen en
banden gerekend worden. Van Juli tot Sep
tember, in de drukke zomermaanden, werden
in den 6taat Pennsylvania niet minder dan
1.530.583 auto's op den weg door de rijks-
Solitie aangehouden en onderzocht: ongeveer
0 pCt. werd in goede conditie aangetroffen.
..Keef alweer toe, dat dit Amerikaansch is,
wij zijn degelijker en netter, maar het geeft
toch te denken. Wist u ook, dat men bij een
snelheid van 40 K.M. per uur twee maal zoo
lang met zijn banden doet als bij 80 KM
En dat de kans voor springen 10Ó pCt groo-
ter is bij een gladgesleten band dan bij een
nieuwe? Het zijn allemaal dingen, waar men
zich bii ons niet zoo over vermoeit en die
men zeker niet tn cijfers te zien krijgt, maar
een Ford in Amerika verschilt niet zooveel
van een Ford in Holland
Waar gebeuren ie meeste ongelukken? Bij
straatkruisingen 44 pCt. en daartusschen
32 pCt., bij spoorwegovergangen maar 0 54
pCt. Het is wel van belang te weten, op welk
uur van den dag en op welken dag van de
week de meeste ongelukken plaats hebben en
ook dit kan de Travellers Insurance met on
omstootelijke cijfers vaststellen Zondag is
de gevaarlijkste dag. gevolgd door Zaterdag
en de veiligste is Dinsdag, terwijl 's avonds
tusschen 7 en 8 het gevaarlijkste uur van den
dag is tegenover 45 in den nacht als het
venlgste. Ik heb dit alles nu pas voor het
eerst onder oogen gehad, maar al jaren ben
ik huiverig geweest om op Zaterdag en Zon
dag tochtjes te maken, want deze statistieken
mogen dan al de ongelukken meedeelen, er
staat natuurlijk niets in van de bijna-onge-
lukken, het kippenvel, de witte gezichten, de
bevende handen aan bet stuur, wanneer het
„een haar scheelde". Het is, volgens de sta
tistieken, aan geen twijfel onderhevig, of de
ongelukken in den schemer of in het donker
zijn doodel ijker dan overdag hetgeen geen
verklaring noodig heeft.
Ik zal u niet vermoeien met het type wagen,
bus of vrachtwagen of privé, omdat het bij
ons anders verdeeld is Maar de vier meest
voorkomende blunders hier zijn: te snel rij
den, niet omkijken bij achteruitrijden, te dicht
den voorman volgen en te weinig ruimte bij
passeeren overlaten. Ik vind hier weer een
ander staatje, waarbij van de 1.068.160 on
gelukkeg in 1932 In Amerika 91.71 pCt. door
De tijd van late nachtvorsten ligt nu wel
haast achter ons en de onder glas overwin
terde en aangekweekte planten welke be
stemd zijn voor beplanting van onzen sier-
tuin, worden nu aan de buitenlucht gewend.
Geraniums of Pelargonium zonale, Margrie
then of Chrysenthemum frutescens, Caleeola-
ria, Fuchsia, de vollegrondssoorten van
Chrysanthemum indlcum e.a. worden nu
door flink luchten afgehard opdat ze om
streeks half Mei buiten kunnen worden uit-
jjeplant Ook de onder glas gezaaide een
jarige bloemplanten als: Aster, Violieren,
Zinnia, Tagetes of Afrikanen, Nemesia e.a.
worden nu op een onderlingen afstand van
5 tot 8 c.M. verspeend in goeden tuingrond
of bladaarde. Oeaurende een paar weken
komt er nog glas over, waarna we dit verwij
deren en de planten omstreeks halt Mei met
kluit naar den siertuin overbrengen. Ze kun
nen daar dan moot gebruikt worden als ver
vangingsmateriaal voor vroeg bloeiende
vaste planten en bolgewassen. Wanneer we
onzen siertuin gedurende den geheelen zo
mer mooi willen hebben zullen we steeds de
uitgebloeide plekken moeten vervangen met
aanvullingsmateriaal, waarvoor bovenge
noemde pot- en kluitplanten bijzonder ge
schikt zijn. Intusschen vragen de bakken
waarin deze planten nu staan onze bijzon
dere aandacht. Vooral op zonnige dagen kan
de temperatuur onder glas nn verbazend
hoog oploopen. Door sproeten en luchten of
schermen kunnen we dan voorkomen dat de
planten slap gaan hangen. Wanneer de aar
de droog is gieten we, maar we doen het op
het midden van den dag en niet tegen den
avond, opdat de planten gedurende den
nacht niet te veel afkoelen Vooral waar de
planten tegen het glas komen moeten de ra
men nog worden gedekt, daar een klein
nachtvorstje oorzaak kan zijn van het bevrie
zen der topjes. De planten mogen in den bak
ook niet te dicht opeen staan, ze zullen dan
ijl opgroeien. Bij lange geraniums plaatsen
we nu een stokje; we kunnen dit beter nu
doen dan wanneer ze straks op de perken
staan. Deze stokjes mogen niet boven de
plant uit steken en moeten zooveel mogelijk
onzichtbaar zijn.
mannen en 8 29 pCt. door vrouwen bedreven
werden. Zelf ben ik altijd de meening toege
daan geweest, dat ongelukken voornamelijk
bij slecht weer of slechten wegtoestand
plaats vonden, misschien ben ik niet de
eenige. Niet minder dan 85.25 pCt. der on
gelukken vindt bij mooi weer plaats, 11.86
bij regen en maar 1.21 bij sneeuw en mist
hetgeen weer duidelijk een aanklacht tegen
het menschdom is. En om het nóg een beetje
duidelijker te maken: 80.95 pCt. der doode-
lijke ongelukken hadden plaats op een prach-
tïgen, drogen weg en maar 16.22 op een
natten, 1.44 op een besneeuwden. Men zou
wenschen, dat het hier altijd sneeuwde!
En in Amerika, waar de auto's even dik
rondzwermen als in ons land de fietsen, ge
ven de bovenstaande cijfers toch wel te den
ken, te meer daar het voortdurend erger
wordt. Ongelukken met vuurwapens en auto's
nemen ieder jaar in aantal toe; in 1922 ver
loren 14.988 hun leven onder een auto en
2947 door een ongelukkig schot. In 1930
waren de ciiters respectievelijk 32.550 en
3243 en niemand kan zeggen waar het op
zal uitloopen in de komende jaren.
TREINMACHINIST STAAT TERECHT.
Donderdag had zich voor de rechtbank
te 's-Hertogenbosch te verantwoorden
een machinist uit Amsterdam, wien ten
laste was gelegd, dat hij op 22 Februari
te Empel en Meerwijk aan zijn schuld
heeft te wijten gehad, dat aldaar gevaar
ontstond voor het verkeer door mecha
nische kracht over een spoorweg door
zeer onvoorzichtig en grof nalatig door
onveilige signalen te rijden, waardoor
hij ln botsing is gekomen met een ande
ren trein. Het betreft hier het ongeluk
op de lijn Utrecht—'s-Hertogenbosch,
even voorbij de spoorbrug bij Hedel.
Bij zijn verhoor gaf verdachte als zijn
meening te kennen, dat hij geen schuld
had. Hij reed 30 a 35 K.M. en er hing
een zware mi6t. Hij verklaarde veilig
licht te hebben gehad, zoowel het voor
signaal als het volgende signaal waren
wit.
Ir. Henket deelde mede, dat proeven
hebben uitgewezen, dat de bewering van
verdachte geen steek hield.
De inspecteur van het seinwezen,
baron Van Heemstra, verklaarde, dat
alle seinen in orde waren.
Verdachte hield vol alleen wit, dus
veilig, licht gezien te hebben.
Uit het verder verhoor bleek, dat het
technisch onmogelijk is, dat er wit licht
geweest zou zijn.
De machinist A Th. Vermeulen, die
den anderen trein had gereden, ver
klaarde het onveilige lichtsein wel ge
zien te hebben, hoewel het mistig was;
hij had de verschillende andere seinen
eveneens goed kunnen waarnemen.
De remmer H. Nijhuis, die op den
door verdachte bestuurden trein reed
verklaarde de onveilige signalen gezien
te hebben, alsmede een niet helder licht
uit het «•Mnhuis, dat van geen invloed
was op andere lichten. Deze getuige
is uit zijn jemkast gesprongen toen hij
bemerkte dat de machine doorreed, iets
waarover hij zich zeer verwonderde. De
remmer brak een ar ra.
De seinhuiswachter J, v. d. Oost te
Empel deelde mede. dat hij de signalen
op onveilig had gezet en ook met de
vlag had geseind, zonder resultaat ech
ter.
Een wachtmeester der marechaussee
deed nog mededeeling over zijn onder
zoek, waarbij verd. hem verklaard had
tweemaal wit licht gezien te hebben,
waar hij doorheen is gereden.
Een Rotterdamsch machinist als ge
tuige a décharge gehoord meende, dat
het wel mogelijk was, dat verd. het lek*
licht, uitstralende terzijde van den re
flector, voor wit licht gehouden heeft.
De officier van justitie mr, L, .Ver-
(Nadruk verboden.)
meulen merkte in zijn requisitoir op,
dat de waarschuwingssignalen voldoen
de de situatie aangeven en dat men op
den anderen trein de onveilige signalen
wel gezien heeft.
Als verdachte beweert dat hij wit licht
gezien heeft, zijn er maar twee moge
lijkheden: of hij is kleurenblind, óf hl|
heeft niet opgelet en heeft maar raak
gereden. Spr. was van meening, dat de
lichten wel degelijk berekend zijn ook
op regen en mist.
Hij was van oordeel, dat hier grove
nalatigheid de botsing veroorzaakt
heeft. Een strenge straf achtte spr. noo
dig, zoodat hij concludeerde tot drie
maanden hechtenis.
De uitspraak werd bepaald op 11 Mei.
W test voorzichtig met vuur
tn bosch en heiit j:
BURGEMEESTER en WETHOUDERS
van ALKMAAR brengen ter algemeene
kennis, dat ouders of verzorgers alsnog
ter gemeente-secretarie, afdeeling on
derwijs, hunne kinderen kunnen aan
geven voor toelating na de a.s zomer-
vacantie tot de openbare scholen voor
gewoon lager onderwijs alhier.
Voor deze aangifte zal ln het bijzonder
gelegenheid zijn op WOENSDAG 3 MEI
a.s des namiddags van 25 uur.
De Gemeentescholen nrs. 1 en 8 zijn
in het bijzonder bestemd voor de leer
lingen, die na het doorloopen van de
school gymnasiaal-, middelbaar-, han
dels- of uitgebreid lager onderwijs zul
len genieten.
Bij de aangifte moet worden overge
legd het geboortebewijs van het kind (of
het trouwboekje der ouders) en, voor
zoover het kind de koepokinenting heeft
ondergaan, het vacclnebewijs.
De kinderen moeten, om toegelaten 'e
kunnen worden, op 1 Augustus a s ten
minste 6 jaren oud zijn, derhalve zijn
geboren vóór of op 1 Augustus 192/.
De ouders of verzorgers van leerlin
gen uit andere gemeenten zijn verplicht
de aanvragen tot toelating te richten
tot de gemeentebesturen van hun
woonplaats.
Alkmaar, 29 April 1933.
Burgemeester en Wethouders
voornoemd,
WEND EL AAR Burgemeester.
A. KOELMA, Secretaris.
Oplossingen der raadsels uit het
vorige nummer.
Voor grooteren.
1. Plet Hein. Th?e, pit, hit, tin.
2. Loos, Drecht; Loosdrecht. (Oud-Loos-
drecht en Nieuw-Loosdrecht),
3. Kapok, kapot.
4.
E
L
S
T
L
A
M
A
S
M
A
K
T
A
K
S
Voor kleineren.
1. Wij vonden, dat Bob erg energiek
optrad bij den brand. (Eergen).
De mooie poedel is sedert drie dagen
spoorloos verdwenen.
(Ede, Lisse en Ede).
Geel staat Tante bijzonder goed.
(Eist).
Ik zal me niet zoo gauw ongerust
maken. (Almen).
Jan loopt hard; we zullen dus maar
even op hem wachten. (Anloo).
2. Een molen.
3. Nikker, kikker, knikker.
4. W alm Woudenberg,
boot
mouw
rood
klei
Anna
berk
beer
bark
trog
OM OP TE LOSSEN.
Voor grooteren.
1. Mijn geheel wordt met 8 letters ge
schreven en noemt een plaats in
Friesland,
door
C. E DE LILLE HOGERWAARD.
We spelen „Autobuaje"
Jan Albert la chauffeur,
De halte wat een bof hè?
Is vlak bij onze deur.
Daar komt do autQbue al t
Luid toet'rend om den hoek!
Chauffeur, wij moeten ook mee
Naar stad, gaan op bezoek!
En strakjes keeren wij weer
Met d 'autobus terug.
Zoo'n reis gaat ln een wipje:
Jan Albert rijdt zoo vlug!
Maar op het etensuurtje,
Dan stopt de autobus
En stappen ellen uit, hoor!
Jan Albert, Piet en Zus.
Dan gaan we lekker eten.
We hebben reuzetrek!
En onze bua moet wachten
Vlak voor het huls: bij 't hek.
(Nadruk verboden).
Laatst was Tante op visite
En roep: Wimpje, kom eens hier!
Zeg, wat wil Jij later worden:
Machinist of vliegenier?
Dokter, ingenieur? Of wordt je
Bakker, metselaar of smid?
Als je 't zegt, mag jij eens kijken,
Wat er in dit zakje zltl
Wim, die leuke, kleine rakker.
Dacht eens even ernstig na
Eu toen zei hij: - 't Liefste word ik
Reiziger ln chocolal
M. HOEKENDIJK.
(Nadruk verboden.)
Een 4 ,7, 1, 2 is een kleedingstuk.
6, 5, 7, 1, 2 kan sommige metaleD
bederven.
Een 4, 3, 6, 7, 8 Is een groene plant
Een 2, 6, 3, 3, 8 ls altijd nat.
6, 3, 4, 7, 8 zijn vogels.
Een 4, 3. 2 ls een rond, hol voorwerp.
2. Kruisraadsel.
Op de beide kruisjeslijnen komt de
naam van een gekweekte bloem.
X
X
X
X
xxxxxxxxx
X K
X
X
X
lo rij een medeklinker.
2o een kleedingstuk.
8o een boom.
4e personen te paard.
5o 't gevraagde woord.
6o een dikwijls heel mooi ge-
kleur diertje, dat wij echter
niet in den winter ziei
7o een veel voorkomende vogel.
8o een geneesmiddel.
9o een klinker.
3. Verborgen plaatsen in Europa.
Wij stonden klaar om een etndje te
gaan loopen.
Mijn oom eet graag rammenas.
Zij kwamen met zes hondei atnl
Het arme kind was heel zwak en
uitgeput.
4. Welke visch verandert in een vreem
deling, wanneer men hem een an
deren staart geeft?
Voor kleineren.
1. Mijn eerste dient om iets in te van
gen of te dragen, mijn tweede is
een oude maat. mijn derde wordt
voor verschillende doeleinden ge
bruikt en mijn geheel is heel duD
goed.
2. Schudt men een kleinen graver
Eens even door elkaar,
Dan heeft men in een wipje
Een boom. Noem beide maar!
3. Met Z ben ik een plaats in Overijsel,
met k gebruikt de metselaar mij,
met t ben ik poeder en met b vindt
men mij in sommige gebouwen
4. Op de zigzag-kruisjeslijnen komt de
naam van een plaats waar vee'
dieren zijn.
X lo rij een scherp wapen.
X 2o een drank.
X 3o atroomend water.
a X 4o verscheiden stemmen.
X 5o een landbouwwerktuig
X 6o het tegenovergestelde
X i van zacht
X 7o een meisjesnaam.
X 8o een jongensnaam.
X 9o een deel van een tafel,
kast enz.
10o e en lichaamsdeel,
.(Nadruk verboden!,