J. MAATS, Arts,
van Maandag 8 Mei 1933
mi,,,
föucqediike Stand
JCunst m Wetenschap
Advectentiën
C. KLOPPER
H. M. KLOPPER-ROOS
FREDERIK CORNELIS,
JACOBA WILHELMINA GRIMUSER,
ARNOLDINA JACOBA JANSSEN,
JAN HENDRIKZ, EYSSEN,
Beveilig Uw bont
met Shell Tox!
-
achten het wel een eisch van billijkheid, dat
zij in vlieg-technische aangelegenheden meer
gekemd worden, dan tot dusver het geval is-
Zij meenen recht te hebben, zoo schrijven
zij verder, op meer etabiliseering van de
dienstvoorwaarden, zoodat herhaalde wijzi
gingen daarin uitgesloten zijn.
Het Reglement Vlkgtuigbestuurders geeft
h i deze stabiliseering niet, daar de directie
niet alleen reeds blijk gegeven zou hebben
?ich daaraan niet stnkt te houden doch dat
Reglement laat ruimte over om oe directie te
doen besluiten een door de desbetreffende
commissie uit te brengen adv.es naar w.lle-
^De^vereemSi^zegt nfets onbeproefd ge-
latï te hebten om door onderlmg overleg
weging in den naar haar meening onhoud-
Sm'die ied^voor zich ontslag ge-
flSn zün: J Abspoel. J. van Bal-
l™*gG Bax. W M. O. A. Beekman, C. Blaak,
P Roth F van Breemen. H. Brinkhuis. L. A.
Pr^iti 1. J- E. Duimelaar. J. S. W. van
!Lr Feiist G. M. H. Frijns. G. J. Geysendorf-
tT j f Hondong. E. E. Hulsebos. J. IC F-
k. D Parmentier, G. J. te Roller. H. J.
Schol tmever, L. Sillevis. I. W. Smirnoff,
van Steenbergen, F. M Stork, Supheer Q-
T^as. W. C van Veenendaal. Th. W Wey-
rother.
Mocht de directie er prijs op stellen de
grieven der vliegtuigbestuurders ernstig en
welwillend onder het oog te zien, zoo luidt
het nog in het schrijven, dan acht de Ver-
eeniging het niet uitgesloten dat de voor
melde leden bereid zullen worden gevonden
op het genomen besluit terug te komen.
Een communiqué der directie.
In een uitvoerig communiqué heeft de
directie der K. L. M. heden geantwoord
op den brief van den Ned. vereeniging
van verkeersvliegers betreffende het
collectief ontslag der piloten, waarin
al'ereeret uiteen gezet wordt, dat de ver
eeniging van vliegtuigbestuurders nret
den reglementairen weg bewandeld
heeft, voorgeschreven in het reglement
betreffende de dienstvoorwaarden.
De eischen.
r wat de eischen der piloten betreft,
merkt de directie het volgende op:
De vliegtuigbestuurders zijn van oor
deel, dat het eenige juiste betalings
systeem is een vast salaris zonder vlieg-
premie. De directie gaf te kennen, dat
men uiteindelijk tot een vast salaris zal
komen, doch dat zij den tijd daartoe nog
niet rijp acht. Zij heeft de vereeniging
reeds eerder verzocht, een voorstel ter
zake te ontwerpen, dat dan door de di
rectie bestudeerd zal worden.
Hoewel de vereeniging destijds toezeg-
de aan dit verzoek gevolg te geven, is
zulks tot heden nog niet geschied.
De daggelden voor verblijf te Ban
doeng wenschte men voorts op 15 gulden
in plaats van op 12 gulden te zien vast-
gesteld.
De vermindering van daggelden te
Bandoeng is destijds voor advfes bij de
L°ïï™SSle Zan advies geweest, die 12
gulden noodig en billijk vond. Daarbij
Z*rd,Jtyens ,ln ^nmerking genomen
v.Vdt 1\°?gste regeringsambtenaren in
genieten gg*'d Van 12 gulden
In 1932 zijn nieuwe vliegtuigbestuur-
ders in dienst genomen op lagere voor
waarden, dan het reglement vliegtuig
bestuurders aangeeft. Bedoelde bestuur
ders waren met hun aanstellingsvoor-
waarden volkomen tevreden, terwijl die
voorwaarden vanzelfsprekend die der
reeds in dienst zijnde bestuurders niet
raakten.
De verplichte deelneming in
het spaarfonds.
Men wenscht ook de verplichte deel
neming in het spaarfonds te doen ver
vallen, aangezien men dit voor alle
deelnemers zeer ongewenscht acht.
Hiertegenover merkt de directie op, dat
verplicht moet gespaard worden de he ft
van de vliegpremie, waarop de K. L. M.
een behoorlijke rente vergoedt. Deze ver
plichting bedoelt natuurlijk een bescher
ming te zijn voor de piloten zelve. Af
schaffing daarvan acht ie directie dus
niet in hun belang, vooral niet voor de
jonge piloten.
Men verlangt 100 meer vlieggeld
voor nachtvluchten. Het reglement voor
ziet in een verhooging van de yliegpre-
mie voor nachtvluchten van 33,3
waarmede de piloten zich blijkens de
door hun geteekende arbeidsovereen
komst destijds vereenigd hebben. De
directie acht zoowel dit percentage als
de wijze van berekening der werkelijk
's nachts gevlogen uren ook thans nog
billijk.
De eischen van de vereeniging, die
bovendien geweigerd heeft den regle
mentairen weg te volgen, en de houding
van den Raad van bestuur en van de
directie der K. L. M. daartegenover blij
ken voldoende redenen te zijn voor de
vliegtuigbestuurders, om de verant
woordelijkheid op zich te nemen voor de
gev >lgen van collectief ontslag.
OPGAVE VAN NOORDHOLLANDSCH L/ NDBOUWCREDIET N. V.
(Ontvangen per draadlooze telefoon).
Koers van heden ter
STAATSLEENINGEN.
5 Nederl 1932
4 'A 1917
4 1931
BAN K-INSTELLINGEN.
Handel Mpij. Cert. v. 1000.
Koloniale Bank
Ned. Ind. Handelsbank
O. Reichsbaok
INDUSTR. OND. BINNENL.
Alg Kunstzijde Unie
Berkels Patent
Calvé Delft Cert.
Küchenm. Acc.
Nederl. Ford
P'-ilips Gloeil. Gem Bezit
Unilever
INDUSTR. OND. BUITENL.
Am. Smelting
Anaconda
Ass. Gas Electr.
Bethleb. Steel
Cities Sers se
General Aviation
Steel comm.
Studebaker
U. S Leather
Zweedscbe Lucifers
CULTUUR MAATSCH.
H. V. A
Java Cultuur
Ned. Ind. Suiker Unie
Vorstenlanden
Dito actiona
MIJNBOUW.
Alg. Explor. Mij.
Boeton
Redjang Lebong
PETROLEUM.
Dordtscbe Petr. t i
Kon. Petr.
Perlak
Continental Oil
Shell Union
RUBBERS.
Amsterd. Rubber i
Deli Bat Rubber
Hessa Rubber t
Serbadjadi
Interc. Rubber
SCHEEPVAARTEN.
HolL Amerika lijn
ir" u t,enl Ei*
Stoomboot
Niev. Goudriaan
scheepvaart Unie
TABAKKEN.
Deli Batavia
Oostkust
Oude Deli
Senembah
AMER. SPOORWEGEN.
Atcbison Topeka
Southern Railw. Cert I
Union Pacific
Wabasb
Noteering per 50,
'Eadividend.
f Ex claim
Vorige
koers
98%
99%
96'/,
71%
7U%
62
78
27%
18
59
28/ia
129i/s
Hf/s
95Vs
24%
SlWVio
1%
2 U/s
2'5/ie
7%o
40%
6%6
32'/,
203%
144
93%
48'/,
31.75
1231/,
12»/,
100
137
16U/,
87%
S%6
72%
29%
29
22'/,
1%
13»/,
17
62*/,
1*2*/,
17»/,
126'/,
137%
48
68
2®/k
pl.m.
1.30
66-'/,
70
27%
60
2
12'%
142-3
97j-6J
24
10'/i6-l
21%
2%
6'/s*7
40%-%
203'/,-4
140
92%
47
12»/,
100
8
6%.
72%
30
30
22
1UA#
15
60-59
140
18
124»/,
137
11'/»
70
2%s
pl.m.
1.45
66
27%.£
2%
120
1 »0»/,-l
93'/,-6
10%
21j-%
6%
201-3
91'/,
pl.m.
2.00
66
59}-60
139-40j
142*/,-4
95%-}
l°i-9/w
21%
6
160-1% 160.*/,
7|;%
5'/m-0
721/,
5S%-6
136
8-Vs
71%-1
291/,
2
pl.m.
2.15
66
27}-31
123/,-4
139-40
95'/,-6
10'/i«-è
5%
200j-li
91
160'/,-1
81/is
6f -*Vl6
71-'/,
174%
26/:<s
PROLONGATIE Vorige koers 1 pCt. Heden 11 pCt
WISSELKOERSEN AMS1ERDAM.
Koers op
heden 2 uur
NIET OFFICIEEL
Londen
S
i a
Brussel (Belga)
Bazel
Weenen p. Sch. 100
Kopenhagen a
Stockholm i s
Oslo -alt*
New-York
llalii s i
a
a a
Vorige
koert
*-37%
58.55
9.79»/,
34.70
48.05
37 25
43 25
42 75
2.06%
12.92'/,
6.41
58.50
9.79%
34,71
48,03
00 00
0J00
00 00
10*/,
12.95
DE POSTVLUCHTEN OP IND IE.
De Pelikaan (thuisreis) vloog Zaterdag
van Cateutta naar Jodhpur, de Ijsvogel
heenreis) arriveerde te Cairo, de Rijstvogel
kwam te Bandoeng.
Aneta-Vaz Dias meldt dat bij de K. L. M.
bericht is ontvangen dat het vliegtuig de
„Pelikaan" (thuisreis) Zondag te Djask is ge
land, de „Ijsvogel" (uitreis) kwam te Bagdad
aan.
ZWEEFVLIEGER DOODELIJK
VERONGELUKT.
Zondagmiddag tegen half vier is Studienrat
Albrecht Maier met een door hem zelf ge
bouwd zweeftoestel Maier II" neergestort,
nadat hij ongeveer 45 minuten in de lucht
was geweest. De zweefvlieger was op slag
dood.
NOODLANDING VAN EEN DUITSCH
VLIEGTUIG,
Te Pesse bij Hoogeveen moest Zaterdag
wegens benzinegebrek een post- en passa
giersvliegtuig van de Deutsche Luft Hansa
een noodlanding maken Het toestel van den
dienst Berlijn—Hannover—Amsterdam had
vijf passagiers aan boord. De noodlanding
had een vlot verloop, doch door terrein-
moeilijkheden kon het toestel zijn reis niet
vervolgen. De passagiers gingen per trein
verder, ook de post werd overgeladen.
HEBBEN DE MOUNT-EVEREST-
VLIEGERS ZICH VERGIST?
De „Sunday Chronicle" publiceert het be
richt, dat de Engelsche Mount-Everest-vlie
gers misschien niet den top van den Mount
Everest zelf, maar, tengevolge van een geo
grafische vergissing, de 400 M. lagere
Makaloe-top, die op slechts 18 K.M van den
top van den Mount Everest verwijderd is in
hun vliegtuigen gepasseerd zijn en gefoto
grafeerd hebben. Twijfel in dezen is n 1. uit
gesproken door generaal Bruco, die d- Eve-
rest-expeditie 1922—1924 geleid heelt. De
fotografiën worden thans aan een nauw
keurig wetenschappelijk onderzoek onder
worpen.
DE GRAF ZEPPELIN NAAR
ZUID-AMERIKA.
Zaterdagavond is het luchtschip „Graf
Zeppelin" onder bevel van dr. Eckener voor
zijn eerste vlucht in dit jaar naar Zuid-
Amerika gestart. Voorloopig staan voor
1933 negen tochten op het programma. Elf
passagiers maken de reis mee.
De luchtschepenwerf te Friedrichshafen
heeft draadloos bericht ontvangen van boord
van de „Graf Zeppelin", dat het luchtschip
zich Zondagmiddag tegen 1 uur boven Kaap
Palos bevond.
Kaap Palos ligt aan de Spaansche Middel-
landsehe Zee-kust ten Oosten van Cartagena.
GEBOREN:
Wilhelmina Th^odora d. v. Willem Bar-
tels en Gardina Duvigneau. Gerrit z. v.
Dirk Rademaker en Maria Blom. Wil-
lempje Reina d. v. Sijbrand Hoogakker en
Willempje Ilbrink. Maarten z. v. Jan
Compas en Grietje Bruin. Frederik Cor-
nelis z. v. Frederik Kok en Pieternella Ver
sluis.
OVERLEDEN:
Henricus Joseph Leenhouwers 70 jaar.
Maartje Max gehuwd met Gerrit Molenaar
65 jaar. Leentje Groot gehuwd met Ja-
cob Glijnis 84 jaar.
MANNENKOOR
„AMSTELS WERKMAN".
Het vijf-en-veertig jarig bestaan van dit
koor dat onzen stadgenoot Joh. Brands tot
dirigent heeft, was voor het bestuur aanlei
ding tot het geven van een breed opgezet
feestconcert, waaraan ook andere koren die
onder Brands' leiding staan zouden deel
nemen.
Dit concert heeft Zaterdag 6 Mei in de
groote zaal van het concertgebouw te Am
sterdam voor een talrijk publiek plaats ge
had. Alle uitgenoodigde vereenigingen wa
ren tegenwoordig.
Amstel's werkman kwam het eerst op en
gaf vier kleine, maar prachtige nummers
n.m. O, Sacrum Convivium, Beataes, Virgo
Maria, Tantum Ergo, alle drie van Charles
Bordes, en Ave Maria van T. L. da Vittoria.
Voor opening van het concert had men
moeilijk mooier nummers kunnen uitkiezen,
en de uitvoering ervan was een waardig te
genhanger van de muziek. Wat kunnen en
uithoudingsvermogen betreft spaarde Brands
zijn zangers, er volgde toch nog „Deus
est Nostra Lux", van L. F. BrandtBuys;
„Gebed voor den Tempel", van Roeske, en
„Jerusalem" van Olman. Een krasse opgave
die de zangers glansrijk volbrachten door 'n
artistieke vertolking.
De koorvereeniging Bergen, zong de Kin
derkruistocht, van Bonset. Het ging alles
goed beschaafd, totdat tegen het slot 'n klei
ne inzinking kwam die de klank wat dor
maakte. Vox Humana, uit Santpoort, even
als de bovengenoemde Koorvereeniging be
scheiden in ledental, bracht „Fliefloraerke"
van Wierts ten gehoore. Het ensemble ont-
wikkkelde een welluidenden klank; er werd
tevens goed gezongen.
Zanglust, van Wormerveer, talrijker be
zet, kwam ook met belangrijker werk als
Zanglust; n.m. met „de Omkransde boot",
van Bonset, 'n nummer dat men na éénmaal
hooren, niet genoegzaam in zich kan opne
men. Ook dit koor ontging den bijval niet
die reeds eerder aan de andere vereenigin
gen geschonken was.
Na al die aparte voordrachten volgde de
samenzang der drie gemengde koren en met
Lentezang van Roeske en Ellen van Olman.
De keurige uitvoering werd zeer geprezen, en
'n langdurig applaus was er het gevolg van.
Als Brands dezen avond nog eens rustig
nagaat zil hij kunnen zeggen dat zijn werk
naar waarde geapprecieerd is. Bij monde van
den voorzitter van Vox Humana werd het ju-
bileerend koor door de andere vereenigingen
de partituur van een nieuw koorwerk aange-
De instrumentaal solist was de Engelsche
organist Reginald Foort. Alhoewel hij
smaakvol registreerde, had toch, dunkt me,
de uiterlijke kant van zijn spel de grootste
aandacht. En die bestond in een verbazende
vaardigheid ten toon gespreid in Toccata
(F groote terts), Vivace uit de sonate (C
kleine terts; Toccata en Fuga (d kleine terts)
allen van Bach. Choral improvisatie over
..Jeruzalem, du hochgebaute Stadt", van
KargElert; Finale uit de Sonate (c kleine
terts) van Reubke. De tweede improvisatie
van KargElert over „O Gott, du frommer
Gott" maakte daarop een uitzondering. Een
groot virtuoos is deze organist zeker, en dal
dit spel een geweldigen bijval had behoeft
niet te verwonderen.
Het resultaat daarvan was, vele terugroe
pingen en het geven van twee toegiften,
waaronder het „Largo" van Handel.
A. K.
TRINITAS.
Het strijkorkest Trinitas heeft gisteravond
op bescheiden wijze in het Gulden Vlies het
10-jarig bestaan gevierd. Ondanks de tegen
spoed die men de laatste jaren ondervond en
geen uitvoeringen meer gaf, heeft men het
orkestje toch bijeen weten te houden en is
men nu weer onder leiding van Joh. van En
gelen met frisschen moed begonnen. Wor
den de repetities nu maar trouw bezocht en
volgt men zoo goed mogelijk de aanwijzin
gen van den dirigent, dan haalt Trinitas het
wel weer. Gisteravond gaf men al reeds een
knappe vertolking van o.a. King Cotton-
marsch van Sousa; Ouverture Zampa, van
Herold; Solvegslied, van Grieg, en Eine klei
ne Nachtmusik, van Mozart. Na de pauze
werd er nog eenige nummers gegeven.
Mej. Leegwater, uit Bergen, was op dit
concert de zangsoliste. Met de voordracht
van een aria van Gluck en liederen heeft zij
ook hier de aandacht op zich gevestigd en
het talrijke publiek zeer voldaan. Langdurig
applaus na elk nummer en bloemen waren
daar de bewijzen van. Ter afwisseling gaf
A. Kesselaar eenige vroolijke en ernstige
voordrachten.
Voorzitter Speur gaf aan 't begin van den
avond een kort overzicht over het 10-jarig
tijdvak. Later sprak de heer Kohnert zeer
waardeerende en hartelijke woorden voor or
kest en dirigent, en complimenteerde de heer
Slinger het bestuur en de leden onder het
aanbieden van bloemen, namens het Alk-
maarsch tooneel.
A. K.
Den 18en Mei hopen onze lieve
Ouders
hun 12%-jarig huwelijksfeest te
herdenken.
KEES.
Heiloo. MA RIETJE.
Receptie 18 Mei 's avonds 79 uur.
Eenige kennisgeving.
Geboren
Zoon van
FR. KOK
N. KOK—VERSLUIS.
K. v. 't Veerstr. 47.
6 Mei 1933. -
Heden overleed in het Cen
traal Ziekenhuis te Alkmaar,
na een korte, hevige onge
steldheid, mijn lieve vriendin
en huisgenoote, Mejuffrouw
in den ouderdom van ruim
61 jaar.
A. ZOMER,
Breelaan 5, Bergen.
Bergen, 6 Mei 1933.
Heden overleed in het Diaco-
nessehuis te Hilversum onze
lieve Zuster, Behuwdzuster,
Vriendin en Tante,
in den oudeidom van 66 jaar.
Bussum, 7 Mei 1933.
Waldecklaan 3.
Utrecht,
M. E. JANSSEN.
Amsterdam,
H. L. VAN DER HEIDE—
JANSSEN.
Dr. J. B. VAN DER HEIDE.
Dalfsen,
C. M. EGBERTS- JANSSEN.
J. H. ÉGBERTS.
Bussum,
JC. F. E. JANSSEN.
M. JANSSEN—
WINKELHAGE.
S. E. BLIJKMANS.
Nichten en Neven.
Verzoeke geen bezoek, geen
bloemen.
De teraardebestelling is be
paald op Woensdag 10 Mei
a.s. te 12.30 uur, op de Alge-
meene Begraafplaats te Bus
sum.
Heden overleed, na een
langdurigen ongesteldheid,
onze geliefde Vrouw, Moeder,
Behuwd- en Grootmoeder
Mej, SOPHIA VAN DER WAL,
in den ouderdom van ruim
71 jaren.
Uit aller naam,
J. RUIJS.
St. Paneras, 6 Mei 193S.
De begrafenis zal plaats
hebben a.s. Dinsdag, 2 nar
te St. Paneras.
Voor de vele bewijzen van be
langstelling, ondervonden na het
overlijden van onzen besten Vader,
Behuwdvader, Grootvader en Neef,
Weduwnaar van Anna Bos,
bstuigeD wij onzenhartelijken dank.
Alkmaar,
H. EYSSEN.
R. EYSSEN—VISSER.
Bergen,
P. BOS EYSSEN.
G. BOS EYSSEN—LAAN
en Kinderen.
Alkmaar,
S. W. EYSSEN.
C. D.EYSSEN-CALKOEN
en Kinderen.
Wassenaar,
G. BEST.
Wassenaar, Mei 1933.
„Bamestra".
tot nadere aankondiging
AFWEZIG.
sssse^jff
i ^bSOlOUt C u drOQ'S*
''9
d. t-varSÜwA""
van r
"-ÏJoocLf cuJiac^
afLk ünSejdC
VIOOLTJES
Voortreffelijke
chocolade in den
vorm van viooltjes.
Een specialiteit
Fa. J. LIND Hz., Langesiraat 72,
vraagt voor direct
Onder geen voorwaarde worden
adressen verstrekt van adver
tenties onder letter.