J. MAATS, Arts, van Maandag 8 Mei 1933 mi,,, föucqediike Stand JCunst m Wetenschap Advectentiën C. KLOPPER H. M. KLOPPER-ROOS FREDERIK CORNELIS, JACOBA WILHELMINA GRIMUSER, ARNOLDINA JACOBA JANSSEN, JAN HENDRIKZ, EYSSEN, Beveilig Uw bont met Shell Tox! - achten het wel een eisch van billijkheid, dat zij in vlieg-technische aangelegenheden meer gekemd worden, dan tot dusver het geval is- Zij meenen recht te hebben, zoo schrijven zij verder, op meer etabiliseering van de dienstvoorwaarden, zoodat herhaalde wijzi gingen daarin uitgesloten zijn. Het Reglement Vlkgtuigbestuurders geeft h i deze stabiliseering niet, daar de directie niet alleen reeds blijk gegeven zou hebben ?ich daaraan niet stnkt te houden doch dat Reglement laat ruimte over om oe directie te doen besluiten een door de desbetreffende commissie uit te brengen adv.es naar w.lle- ^De^vereemSi^zegt nfets onbeproefd ge- latï te hebten om door onderlmg overleg weging in den naar haar meening onhoud- Sm'die ied^voor zich ontslag ge- flSn zün: J Abspoel. J. van Bal- l™*gG Bax. W M. O. A. Beekman, C. Blaak, P Roth F van Breemen. H. Brinkhuis. L. A. Pr^iti 1. J- E. Duimelaar. J. S. W. van !Lr Feiist G. M. H. Frijns. G. J. Geysendorf- tT j f Hondong. E. E. Hulsebos. J. IC F- k. D Parmentier, G. J. te Roller. H. J. Schol tmever, L. Sillevis. I. W. Smirnoff, van Steenbergen, F. M Stork, Supheer Q- T^as. W. C van Veenendaal. Th. W Wey- rother. Mocht de directie er prijs op stellen de grieven der vliegtuigbestuurders ernstig en welwillend onder het oog te zien, zoo luidt het nog in het schrijven, dan acht de Ver- eeniging het niet uitgesloten dat de voor melde leden bereid zullen worden gevonden op het genomen besluit terug te komen. Een communiqué der directie. In een uitvoerig communiqué heeft de directie der K. L. M. heden geantwoord op den brief van den Ned. vereeniging van verkeersvliegers betreffende het collectief ontslag der piloten, waarin al'ereeret uiteen gezet wordt, dat de ver eeniging van vliegtuigbestuurders nret den reglementairen weg bewandeld heeft, voorgeschreven in het reglement betreffende de dienstvoorwaarden. De eischen. r wat de eischen der piloten betreft, merkt de directie het volgende op: De vliegtuigbestuurders zijn van oor deel, dat het eenige juiste betalings systeem is een vast salaris zonder vlieg- premie. De directie gaf te kennen, dat men uiteindelijk tot een vast salaris zal komen, doch dat zij den tijd daartoe nog niet rijp acht. Zij heeft de vereeniging reeds eerder verzocht, een voorstel ter zake te ontwerpen, dat dan door de di rectie bestudeerd zal worden. Hoewel de vereeniging destijds toezeg- de aan dit verzoek gevolg te geven, is zulks tot heden nog niet geschied. De daggelden voor verblijf te Ban doeng wenschte men voorts op 15 gulden in plaats van op 12 gulden te zien vast- gesteld. De vermindering van daggelden te Bandoeng is destijds voor advfes bij de L°ïï™SSle Zan advies geweest, die 12 gulden noodig en billijk vond. Daarbij Z*rd,Jtyens ,ln ^nmerking genomen v.Vdt 1\°?gste regeringsambtenaren in genieten gg*'d Van 12 gulden In 1932 zijn nieuwe vliegtuigbestuur- ders in dienst genomen op lagere voor waarden, dan het reglement vliegtuig bestuurders aangeeft. Bedoelde bestuur ders waren met hun aanstellingsvoor- waarden volkomen tevreden, terwijl die voorwaarden vanzelfsprekend die der reeds in dienst zijnde bestuurders niet raakten. De verplichte deelneming in het spaarfonds. Men wenscht ook de verplichte deel neming in het spaarfonds te doen ver vallen, aangezien men dit voor alle deelnemers zeer ongewenscht acht. Hiertegenover merkt de directie op, dat verplicht moet gespaard worden de he ft van de vliegpremie, waarop de K. L. M. een behoorlijke rente vergoedt. Deze ver plichting bedoelt natuurlijk een bescher ming te zijn voor de piloten zelve. Af schaffing daarvan acht ie directie dus niet in hun belang, vooral niet voor de jonge piloten. Men verlangt 100 meer vlieggeld voor nachtvluchten. Het reglement voor ziet in een verhooging van de yliegpre- mie voor nachtvluchten van 33,3 waarmede de piloten zich blijkens de door hun geteekende arbeidsovereen komst destijds vereenigd hebben. De directie acht zoowel dit percentage als de wijze van berekening der werkelijk 's nachts gevlogen uren ook thans nog billijk. De eischen van de vereeniging, die bovendien geweigerd heeft den regle mentairen weg te volgen, en de houding van den Raad van bestuur en van de directie der K. L. M. daartegenover blij ken voldoende redenen te zijn voor de vliegtuigbestuurders, om de verant woordelijkheid op zich te nemen voor de gev >lgen van collectief ontslag. OPGAVE VAN NOORDHOLLANDSCH L/ NDBOUWCREDIET N. V. (Ontvangen per draadlooze telefoon). Koers van heden ter STAATSLEENINGEN. 5 Nederl 1932 4 'A 1917 4 1931 BAN K-INSTELLINGEN. Handel Mpij. Cert. v. 1000. Koloniale Bank Ned. Ind. Handelsbank O. Reichsbaok INDUSTR. OND. BINNENL. Alg Kunstzijde Unie Berkels Patent Calvé Delft Cert. Küchenm. Acc. Nederl. Ford P'-ilips Gloeil. Gem Bezit Unilever INDUSTR. OND. BUITENL. Am. Smelting Anaconda Ass. Gas Electr. Bethleb. Steel Cities Sers se General Aviation Steel comm. Studebaker U. S Leather Zweedscbe Lucifers CULTUUR MAATSCH. H. V. A Java Cultuur Ned. Ind. Suiker Unie Vorstenlanden Dito actiona MIJNBOUW. Alg. Explor. Mij. Boeton Redjang Lebong PETROLEUM. Dordtscbe Petr. t i Kon. Petr. Perlak Continental Oil Shell Union RUBBERS. Amsterd. Rubber i Deli Bat Rubber Hessa Rubber t Serbadjadi Interc. Rubber SCHEEPVAARTEN. HolL Amerika lijn ir" u t,enl Ei* Stoomboot Niev. Goudriaan scheepvaart Unie TABAKKEN. Deli Batavia Oostkust Oude Deli Senembah AMER. SPOORWEGEN. Atcbison Topeka Southern Railw. Cert I Union Pacific Wabasb Noteering per 50, 'Eadividend. f Ex claim Vorige koers 98% 99% 96'/, 71% 7U% 62 78 27% 18 59 28/ia 129i/s Hf/s 95Vs 24% SlWVio 1% 2 U/s 2'5/ie 7%o 40% 6%6 32'/, 203% 144 93% 48'/, 31.75 1231/, 12»/, 100 137 16U/, 87% S%6 72% 29% 29 22'/, 1% 13»/, 17 62*/, 1*2*/, 17»/, 126'/, 137% 48 68 2®/k pl.m. 1.30 66-'/, 70 27% 60 2 12'% 142-3 97j-6J 24 10'/i6-l 21% 2% 6'/s*7 40%-% 203'/,-4 140 92% 47 12»/, 100 8 6%. 72% 30 30 22 1UA# 15 60-59 140 18 124»/, 137 11'/» 70 2%s pl.m. 1.45 66 27%.£ 2% 120 1 »0»/,-l 93'/,-6 10% 21j-% 6% 201-3 91'/, pl.m. 2.00 66 59}-60 139-40j 142*/,-4 95%-} l°i-9/w 21% 6 160-1% 160.*/, 7|;% 5'/m-0 721/, 5S%-6 136 8-Vs 71%-1 291/, 2 pl.m. 2.15 66 27}-31 123/,-4 139-40 95'/,-6 10'/i«-è 5% 200j-li 91 160'/,-1 81/is 6f -*Vl6 71-'/, 174% 26/:<s PROLONGATIE Vorige koers 1 pCt. Heden 11 pCt WISSELKOERSEN AMS1ERDAM. Koers op heden 2 uur NIET OFFICIEEL Londen S i a Brussel (Belga) Bazel Weenen p. Sch. 100 Kopenhagen a Stockholm i s Oslo -alt* New-York llalii s i a a a Vorige koert *-37% 58.55 9.79»/, 34.70 48.05 37 25 43 25 42 75 2.06% 12.92'/, 6.41 58.50 9.79% 34,71 48,03 00 00 0J00 00 00 10*/, 12.95 DE POSTVLUCHTEN OP IND IE. De Pelikaan (thuisreis) vloog Zaterdag van Cateutta naar Jodhpur, de Ijsvogel heenreis) arriveerde te Cairo, de Rijstvogel kwam te Bandoeng. Aneta-Vaz Dias meldt dat bij de K. L. M. bericht is ontvangen dat het vliegtuig de „Pelikaan" (thuisreis) Zondag te Djask is ge land, de „Ijsvogel" (uitreis) kwam te Bagdad aan. ZWEEFVLIEGER DOODELIJK VERONGELUKT. Zondagmiddag tegen half vier is Studienrat Albrecht Maier met een door hem zelf ge bouwd zweeftoestel Maier II" neergestort, nadat hij ongeveer 45 minuten in de lucht was geweest. De zweefvlieger was op slag dood. NOODLANDING VAN EEN DUITSCH VLIEGTUIG, Te Pesse bij Hoogeveen moest Zaterdag wegens benzinegebrek een post- en passa giersvliegtuig van de Deutsche Luft Hansa een noodlanding maken Het toestel van den dienst Berlijn—Hannover—Amsterdam had vijf passagiers aan boord. De noodlanding had een vlot verloop, doch door terrein- moeilijkheden kon het toestel zijn reis niet vervolgen. De passagiers gingen per trein verder, ook de post werd overgeladen. HEBBEN DE MOUNT-EVEREST- VLIEGERS ZICH VERGIST? De „Sunday Chronicle" publiceert het be richt, dat de Engelsche Mount-Everest-vlie gers misschien niet den top van den Mount Everest zelf, maar, tengevolge van een geo grafische vergissing, de 400 M. lagere Makaloe-top, die op slechts 18 K.M van den top van den Mount Everest verwijderd is in hun vliegtuigen gepasseerd zijn en gefoto grafeerd hebben. Twijfel in dezen is n 1. uit gesproken door generaal Bruco, die d- Eve- rest-expeditie 1922—1924 geleid heelt. De fotografiën worden thans aan een nauw keurig wetenschappelijk onderzoek onder worpen. DE GRAF ZEPPELIN NAAR ZUID-AMERIKA. Zaterdagavond is het luchtschip „Graf Zeppelin" onder bevel van dr. Eckener voor zijn eerste vlucht in dit jaar naar Zuid- Amerika gestart. Voorloopig staan voor 1933 negen tochten op het programma. Elf passagiers maken de reis mee. De luchtschepenwerf te Friedrichshafen heeft draadloos bericht ontvangen van boord van de „Graf Zeppelin", dat het luchtschip zich Zondagmiddag tegen 1 uur boven Kaap Palos bevond. Kaap Palos ligt aan de Spaansche Middel- landsehe Zee-kust ten Oosten van Cartagena. GEBOREN: Wilhelmina Th^odora d. v. Willem Bar- tels en Gardina Duvigneau. Gerrit z. v. Dirk Rademaker en Maria Blom. Wil- lempje Reina d. v. Sijbrand Hoogakker en Willempje Ilbrink. Maarten z. v. Jan Compas en Grietje Bruin. Frederik Cor- nelis z. v. Frederik Kok en Pieternella Ver sluis. OVERLEDEN: Henricus Joseph Leenhouwers 70 jaar. Maartje Max gehuwd met Gerrit Molenaar 65 jaar. Leentje Groot gehuwd met Ja- cob Glijnis 84 jaar. MANNENKOOR „AMSTELS WERKMAN". Het vijf-en-veertig jarig bestaan van dit koor dat onzen stadgenoot Joh. Brands tot dirigent heeft, was voor het bestuur aanlei ding tot het geven van een breed opgezet feestconcert, waaraan ook andere koren die onder Brands' leiding staan zouden deel nemen. Dit concert heeft Zaterdag 6 Mei in de groote zaal van het concertgebouw te Am sterdam voor een talrijk publiek plaats ge had. Alle uitgenoodigde vereenigingen wa ren tegenwoordig. Amstel's werkman kwam het eerst op en gaf vier kleine, maar prachtige nummers n.m. O, Sacrum Convivium, Beataes, Virgo Maria, Tantum Ergo, alle drie van Charles Bordes, en Ave Maria van T. L. da Vittoria. Voor opening van het concert had men moeilijk mooier nummers kunnen uitkiezen, en de uitvoering ervan was een waardig te genhanger van de muziek. Wat kunnen en uithoudingsvermogen betreft spaarde Brands zijn zangers, er volgde toch nog „Deus est Nostra Lux", van L. F. BrandtBuys; „Gebed voor den Tempel", van Roeske, en „Jerusalem" van Olman. Een krasse opgave die de zangers glansrijk volbrachten door 'n artistieke vertolking. De koorvereeniging Bergen, zong de Kin derkruistocht, van Bonset. Het ging alles goed beschaafd, totdat tegen het slot 'n klei ne inzinking kwam die de klank wat dor maakte. Vox Humana, uit Santpoort, even als de bovengenoemde Koorvereeniging be scheiden in ledental, bracht „Fliefloraerke" van Wierts ten gehoore. Het ensemble ont- wikkkelde een welluidenden klank; er werd tevens goed gezongen. Zanglust, van Wormerveer, talrijker be zet, kwam ook met belangrijker werk als Zanglust; n.m. met „de Omkransde boot", van Bonset, 'n nummer dat men na éénmaal hooren, niet genoegzaam in zich kan opne men. Ook dit koor ontging den bijval niet die reeds eerder aan de andere vereenigin gen geschonken was. Na al die aparte voordrachten volgde de samenzang der drie gemengde koren en met Lentezang van Roeske en Ellen van Olman. De keurige uitvoering werd zeer geprezen, en 'n langdurig applaus was er het gevolg van. Als Brands dezen avond nog eens rustig nagaat zil hij kunnen zeggen dat zijn werk naar waarde geapprecieerd is. Bij monde van den voorzitter van Vox Humana werd het ju- bileerend koor door de andere vereenigingen de partituur van een nieuw koorwerk aange- De instrumentaal solist was de Engelsche organist Reginald Foort. Alhoewel hij smaakvol registreerde, had toch, dunkt me, de uiterlijke kant van zijn spel de grootste aandacht. En die bestond in een verbazende vaardigheid ten toon gespreid in Toccata (F groote terts), Vivace uit de sonate (C kleine terts; Toccata en Fuga (d kleine terts) allen van Bach. Choral improvisatie over ..Jeruzalem, du hochgebaute Stadt", van KargElert; Finale uit de Sonate (c kleine terts) van Reubke. De tweede improvisatie van KargElert over „O Gott, du frommer Gott" maakte daarop een uitzondering. Een groot virtuoos is deze organist zeker, en dal dit spel een geweldigen bijval had behoeft niet te verwonderen. Het resultaat daarvan was, vele terugroe pingen en het geven van twee toegiften, waaronder het „Largo" van Handel. A. K. TRINITAS. Het strijkorkest Trinitas heeft gisteravond op bescheiden wijze in het Gulden Vlies het 10-jarig bestaan gevierd. Ondanks de tegen spoed die men de laatste jaren ondervond en geen uitvoeringen meer gaf, heeft men het orkestje toch bijeen weten te houden en is men nu weer onder leiding van Joh. van En gelen met frisschen moed begonnen. Wor den de repetities nu maar trouw bezocht en volgt men zoo goed mogelijk de aanwijzin gen van den dirigent, dan haalt Trinitas het wel weer. Gisteravond gaf men al reeds een knappe vertolking van o.a. King Cotton- marsch van Sousa; Ouverture Zampa, van Herold; Solvegslied, van Grieg, en Eine klei ne Nachtmusik, van Mozart. Na de pauze werd er nog eenige nummers gegeven. Mej. Leegwater, uit Bergen, was op dit concert de zangsoliste. Met de voordracht van een aria van Gluck en liederen heeft zij ook hier de aandacht op zich gevestigd en het talrijke publiek zeer voldaan. Langdurig applaus na elk nummer en bloemen waren daar de bewijzen van. Ter afwisseling gaf A. Kesselaar eenige vroolijke en ernstige voordrachten. Voorzitter Speur gaf aan 't begin van den avond een kort overzicht over het 10-jarig tijdvak. Later sprak de heer Kohnert zeer waardeerende en hartelijke woorden voor or kest en dirigent, en complimenteerde de heer Slinger het bestuur en de leden onder het aanbieden van bloemen, namens het Alk- maarsch tooneel. A. K. Den 18en Mei hopen onze lieve Ouders hun 12%-jarig huwelijksfeest te herdenken. KEES. Heiloo. MA RIETJE. Receptie 18 Mei 's avonds 79 uur. Eenige kennisgeving. Geboren Zoon van FR. KOK N. KOK—VERSLUIS. K. v. 't Veerstr. 47. 6 Mei 1933. - Heden overleed in het Cen traal Ziekenhuis te Alkmaar, na een korte, hevige onge steldheid, mijn lieve vriendin en huisgenoote, Mejuffrouw in den ouderdom van ruim 61 jaar. A. ZOMER, Breelaan 5, Bergen. Bergen, 6 Mei 1933. Heden overleed in het Diaco- nessehuis te Hilversum onze lieve Zuster, Behuwdzuster, Vriendin en Tante, in den oudeidom van 66 jaar. Bussum, 7 Mei 1933. Waldecklaan 3. Utrecht, M. E. JANSSEN. Amsterdam, H. L. VAN DER HEIDE— JANSSEN. Dr. J. B. VAN DER HEIDE. Dalfsen, C. M. EGBERTS- JANSSEN. J. H. ÉGBERTS. Bussum, JC. F. E. JANSSEN. M. JANSSEN— WINKELHAGE. S. E. BLIJKMANS. Nichten en Neven. Verzoeke geen bezoek, geen bloemen. De teraardebestelling is be paald op Woensdag 10 Mei a.s. te 12.30 uur, op de Alge- meene Begraafplaats te Bus sum. Heden overleed, na een langdurigen ongesteldheid, onze geliefde Vrouw, Moeder, Behuwd- en Grootmoeder Mej, SOPHIA VAN DER WAL, in den ouderdom van ruim 71 jaren. Uit aller naam, J. RUIJS. St. Paneras, 6 Mei 193S. De begrafenis zal plaats hebben a.s. Dinsdag, 2 nar te St. Paneras. Voor de vele bewijzen van be langstelling, ondervonden na het overlijden van onzen besten Vader, Behuwdvader, Grootvader en Neef, Weduwnaar van Anna Bos, bstuigeD wij onzenhartelijken dank. Alkmaar, H. EYSSEN. R. EYSSEN—VISSER. Bergen, P. BOS EYSSEN. G. BOS EYSSEN—LAAN en Kinderen. Alkmaar, S. W. EYSSEN. C. D.EYSSEN-CALKOEN en Kinderen. Wassenaar, G. BEST. Wassenaar, Mei 1933. „Bamestra". tot nadere aankondiging AFWEZIG. sssse^jff i ^bSOlOUt C u drOQ'S* ''9 d. t-varSÜwA"" van r "-ÏJoocLf cuJiac^ afLk ünSejdC VIOOLTJES Voortreffelijke chocolade in den vorm van viooltjes. Een specialiteit Fa. J. LIND Hz., Langesiraat 72, vraagt voor direct Onder geen voorwaarde worden adressen verstrekt van adver tenties onder letter.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1933 | | pagina 3