Van Rommelzaken Hobbeltje
E
Mooie tanden
Frissche adem
SPORT EN WEDSTRIJDEN;
Nederland verliest met 2-1 van België,
Vijftig jaar A. N. W. B.
-
£k
Een teleurstellende wedstrijd, die doo
België zeer verdiend gewonnen is.
Tal van foutjes van alle spelers,
v. d. Meulen grijpt twee keer mis.
É5
uraties, bijwonen van muziekconcoursen,
et geven van feestconcerten en gratificaties
bij jubilea.
Kan dus de gemeente naar ons ooraeei
rechtens aanspraak maken op de boetekas,
het valt niet te ontkennen, dat het opgeheven
stedelijk muziekkorps daarvan het genot na'
De Commissie vraagt ons thans, aan e
boetekas een bestemming te geven De een'^
bestemming, die naar ons voorkomt aan
bedrag gegeven kan worden, is het te
in de gemeentekas, omdat het gfj!ieeP
eigendom is. Evenwel zouden wij bij
gelegenheid dan tevens, in verband met net-
geen wij hiervóór opmerkten, de vei J.
tot de muziekvereeniging .jAlcmarta V ctr x
ook overigens definitief willen afwikkelen en
het bruikleencontract willen omzetten
vorenstaande stelle.
"VS''ffi&vr.ie.tch. on het st,
del ijk muziekpark te ontheffen van het beheer
van het restant van de opbrengst der boeten
van het voormalig stedelijk muziekkorps, ten
bedrage van 627 09;
b. dit bedrag te doen storten in de g.-
meentekas, tegen kwijting, door den ge
meente-ontvanger aan de Commissie van toe
zicht op het stedelijk muziekpark te verlee-
c.' aan de vereeniging „Alcmaria Victrix
kosteloos in eigendom af te staan de
instrumenten, welke krachtens Uw besluit
van 16 April 1931, nr. 7, in bruikleen zijn
verstrekt.
WIJZIGING AMBTENAREN
REGLEMENT.
In bijlage no. 51 schrijven B. en W
Omtrent de bedoeling van den tweeden zin
van het 5e lid van artikel 26 van het Ambte
narenreglement, betreffende het toekennen
van een geldelijke vergoeding voor het om
redenen van dienstbelang niet genieten van
het jaarlijksch verlof, is twijfel gerezen.
Naar de letterlijke beteekenis wordt alleen
dan vergoeding vooi niet genoten verlof ge-
geven, wanneer in het daarop volgend jaar
eveneens geen verlof is gegeven. Eene andere
opvatting zou zijn, dat ook vergoeding word.
gegeven wanneer wel de gewone vacantie,
doch niet het in een voorafgaand jaar ge
miste verlof is gegeven.
Wij hebben over deze aangelegenheid het
advies van de Commissie van overleg voor
de ambtenaren ingewonnen. De commissie
huldigd met ons college de laatst genoemde
opvatting. Zij kan er zich blijkens haar voor
Uwe vergadering ter inzage gelegd advies
mede vereenigen, dat de redactie van den
tweeden zin van het 5e lid van artikel 26 van
het Ambtenarenreglement scherper wordt ge
steld, zoodat alle twijfel omtrent de bedoe
ling ervan zal zijn weggenomen.
B. en W. stellen den Raad voor het des
betreffend besluit te nemen.
SALARISREGELING HUIS
HOUDELIJK EN TECHNISCH
PERSONEEL VAN HET CENTRAAL
ZIEKENHUIS.
In bijlage no. 52 schrijven B. en W.:
Bij de hergroepeering van de ambtenaren
en werklieden op 10 April 1930 (bijlage nr.
39 van 1930) is met betrekking tot de sala-
rieering van het huishoudelijk en technisch
personeel van het Centraal ziekenhuis, om
dat het een nieuwe inrichting betrof, eene
voorloopige regeling getroffen.
Overeenkomstig het advies van de com
missie van overleg voor de werklieden heb
ben wij toen eenige werklieden bij het zie
kenhuis voorloopig op het minimumloon van
groep I der loonregeling voor de werklieden
aangesteld.
Regenten van het Centraal ziekenhuis ge
ven ons thans in overweging de volgende
salaris- en loonregeling voor het huishoude
lijk en technisch personeel van het ziekenhuis
vast te stellen:
hoofd van de wasscherij 1200 tot 1500
per jaar met 3 tweejaarlijksche verhoogingen
van 100;
magazijnmeester 1600 tot 2200 per
jaar (groep II der salarisregeling);
timmerman 34 20 per week (groep IV der
loonregeling)
electricien idem;
stoker 32.40 per week (groep III der
loonregeling).
Wij hebben over dit voorstel het advies
van de commissies van overleg voor de amb
tenaren en de werklieden ingewonnen. De
commissies kunnen zich, blijkens hun voor
uwe vergadering ter inzage gelegd advies,
met het voorstel van regenten vereenigen,
met uitzondering voor zooveel betreft het
loon van den stoker, dat de commissies in
verband met de bezoldiging van gelijkwaar
dige betrekkingen bij andere diensten, over
eenkomstig de loongroep IV bepaald zouden
willen zien. Ook wij kunnen ons met het
voorstel van regenten vereenigen, doch zijn
om dezelfde reden als de commissies van
overleg van meening. dat de functie van sto
ker in groep IV der loonregeling behoort te
worden ondergebracht.
Aan de bovengenoemde functionnarissen
zouden wij voorts de minimum bezoldiging,
waarop in mindering komt de korting be
doeld bij raadsbesluit van 28 April 1932 nr.
3, willen toekennen.
B. en W. stellen den Raad voor het des
betreffend besluit te nemen en vast te stellen
een verordening tot wijziging der
Verordening regelende de bezoldiging der
ambtenaren in dienst der gemeente Alkmaar,
benevens een verordening tot wijziging der
verordening regelende de loonen der werk
lieden in dienst der gemeente Alkmaar.
LOONREGELING SCHOOLSCHOON-
MAKER U. L. SCHOOL.
In bijlage no. 50 schrijven B. en W.:
In verband met het opheffen van de ge
meenteschool nr 7 hebben wij den school-
schoonmaker in vasten dienst der gemeente,
belast met het schoonhouden van die school,
met ingang van 15 Mei 1933 belast met het
schoonhouden van de U. L. school, daar hij
anders binnen eenigen tijd op wachtgeld zou
moeten worden gesteld. Het schoonhouden
van laatstgenoemde school is tot dien datum
aanbesteed. Wij hebben intusschen nopens
den Nederlandsche Watersport Vereeni-
gingen, een samenwerking, welke goede
vruchten afwerpt.
En het luchttoerisme?
Ook daaraan wordt nu in
king met de Kon Ned ver
vaart sinds het voorjaar van 1933
8e-
1 Jmm ,4i
JS ,V-' 'ff- i
het aan den schoonmaker der U. L. school
toe te kennen lcfon het advies van de Com
missie van overleg voor de werklieden inge
wonnen.
Genoemde commissie kan zich, blijkens
haar voor uwe vergadering ter inzage ge
legd advies, ermede vereenigen, dat het loon
van den schoonmaker der Ü.L. school wordt
vastgesteld op een minimum van 2S.S0 per
week en een maximum van 32.80, te ver
minderen met de ingevolge raadsbesluit van
28 April 1932 nr. 3 vastgestelde korting.
B. en W. stellen den Raad voor het desbe
treffend besluit te nemen.
II.
Nadat het wedstrijdwezen, waarin
misbruiken waren geslopen, welke de
ontwikkeling der vereeniging als Toe
ristenbond belemmerden, in 1898 was
afgevoerd van de lijst der Bondswe.'k-
zaamheden, kon de A. N. W. B. zich uit
sluitend wijden aan de bevordering van
het toerisme.
In snel tempo werden de Bondsbe-
moeiingen uitgebreid. Het is niet doen
lijk hiervan een volledig denkbeeld te
geven in een kort bestek. Doch enkele
grepen uit de zoo rijke Bondsgeschiede-
nis mogen niet achterwege blijven, om
de lijn aan te geven, waarlangs de
A N W B zich in de eerste jaren ont
wikkelde.
1889. Instelling der Wegen-commis
sie, welke in 1898 een afzonderlijke tak
van dienst van den A. N. W. B. werd.
1892. Proeven met een stoomwals op
een nieuw aangelegden grintweg te
Maastricht.
1899. De Bond verleende een crediet
van 1500.om van Bondswege een
proef van verbetering te geven van de
route HillegersbergBergenschenhoek.
1900. Een Bondssubsidie beschikbaar
gesteld als bijdrage in de kosten van
vïrharding van een zandweg tusschen
Hoogezand en Slochteren (Knijooslaan),
mits op dien weg nimmer tol van wiel
rijders zou worden geheven.
Aan de gemeente Schoterland kende
de Bond een bijdrage toe in de kosten
voor de vervanging van vlonders door
bruggen in een wegje in de Boven-
Knijpe.
1904. Eerste proeven met het stofvrij
maken van wegen, welke proeven steeds
werden uitgebreid, langer dan tien jaar
aaneen.
Wanneer wij in het archief de mede-
deeling vinden, dat in 1906 in de Tweede
Kamer bij den Minister er op aangedron
gen werd, om te doen onderzoeken, hoe
de wegen ingericht kunnen worden voor
het gebruik van automobielen, door deze
wegen aanmerkelijk te verbreeden, dan
zou men, nu, 27 jaar later, oppervlakkig
beschouwd, aan een grapje denken!
Tegen wegenvernielingen en wegen
verontreiniging trok de Bond herhaal
delijk te velde.
De demonstratie van wegenverl ©te
ring en wegenonderhoud en van trek-
proeven op verschillende soorten van
wegen bij gelegenheid van de groote
landbouwtentoonstelling te Deventer,
was niet alleen een buitengewone pro
paganda voor den Bond, maar ook een
uitnemend middel om opnieuw belang
hebbenden en belangstellenden een
denkbeeld te geven van het verband ,dat
bestaat tusschen wegen en verkeer mid-
deler.
De verbreeding van den rijksweg Den
HaagDen Deyl, waarvan het toene
mende verkeer de noodzakelijkheid
duidelijk 'aintoonde, vormde sedert 1908
een der punten van het rijkbeladon pro
gramma der Wegan-Commissie.
In 1912 werd door het Bondsbestuur
een Hoefbeslag-Commissie ingesteld
om tot een voor paarden en wegen beter
hoefbeslag te komen.
De urgentie der wegverbeterir.g deed
het Bondsbestuur ertoe besluiten in 1914
een aanvraag te richten tot den Rijks
waterstaat om 25.000 beschikbaar te
stellen voor het aanleggen van model
wegen in een zestal provinciën, ter
lengte van 1 KM. elk. Jammer genoeg
werd deze aanvraag afgewezen, zoodat
elke aanschouwelijkheid, elk tastbaar
voorbeeld voor de ri:hting, die men op
het gebied van wegenverbetering moest
inslaan, bleef ontbreken.
Echter vermoch. deze teleurstelling
niet den ijver der Wegen-Commissie te
doen luwen; in hetzelfde jaar werd in
Wassenaar door den Bond en de ge
meente een teersteenslagweg aangelegd.
Ondanks den oorlog bleef de commis
sie nuttig werk verrichten. In 1916 ver
scheen haar rapport omtrent het maken
van verharde wegen ten bate van de
landen, gelegen ten oosten van het B. L.
Tijdens-kanaal in de provincie Gronin
gen. Zij bleef voortgaan met het uit
geven van brochures, welke de vruchten
waren van degelijke studie en veeljari
ge practische ervaring.
Niet alleen door particulieren, doch
ook door officieele lichamen, s-ooals ge
meente-, waterschaps-, en verschillende
wegbesturen, wordt advies bij haar in
gewonnen, terwijl in van overheidswege
Ingestelde commissies haar adviezen op
prijs worden gesteld.
De Bond gaf ten behoeve der wegen
verbetering uit een bedrag van rond
400.000.
Aan den aanleg van rijwielpaden
heeft de Bond sedert 1892 zijn bijzondere
aandacht gewijd en schatten gelds be
steed.
De oprichting van rijwielpadvereeni-
gingen, op initiatief van den A. N. W. B
heeft ten gevolge gehad, dat in verschil
lende gedeelten van ons land netten van
vrijliggende rijwielpaden zijn aangelegd
met subsidie van den Bond, welke pa
den zich slingeren door bosschen en
duinstreken en over heide. Op deze pa
den vindt de wielertoerist zichzelf te
rug; vèr van het stadsgewoel en het
enerveerende moderne verkeer op de
groote wegen; hij vindt daar de rust en
voelt zich één met de natuur.
Sedert 1910 aanvankelijk op be
scheiden voet, doch later meer en meer
georganiseerd en intensief heeft de
belange nder ruiters, voor wie tenge-
A. N. W. B. aandacht geschonken aan de
belangen der ruiters, voor wie tenge-
ge van het toenemende snelverkeer op
de groote wegen, afzonderlijke paden
steeds meer urgent werden.
De A. N. W. B. is de eenige toerfsten-
en verkeersbonde, die de ontwikktlings-
geschiedenis van de auto heeft beleefd.
In 1886 meldde het Bondsorgaan:
„Voor vrienden van de vélocipéde-sport
zal het van belang zijn te vernemen, dat
een groote vooruitgang op dit gebied te
vermelden is, n.1. door een uitvinding
van de firma Benz en Co. te Mann-
heim. Er wordt in deze fabriek tegen
woordig een driewielige vélocipède ge
maakt, die door een motor, in construc
tie overeenkomend met den gasmotor,
gedreven wordt. Het heele voertuig is
niet veel grooter dan een gewone tricy-
cle en maakt een zeer aangenamen en
eleganten indruk."
In artikelen, berichten en in de vra-
genbus van „De Kampioen" en later in
het Technisch Bijblad, dat na enkele ja
ren werd omgedoopt in „Motorkam
pioen" en weer later in „Autokampioen",
weid ruimschoots aandacht geschonken
aan de techniek van de automobiel, en
zoo was ook in dit opzicht de Bond de
eerste, die aan het zich in vlug tempo
ontwikkelend snelvervoermiddel aan
dacht schonk en de eerste beoefenaars
van het automobilsme en van de motor
sport leverde.
En al mogen er sedert andere vereeni-
gingen met meer beperkte taak voor
automobilisten en motorrijders zijn op
gericht, het meerendeel der Nederland
sche toeristen en weggebruikers, die van
auto of motorfiets gebruik maken, is lid
van den A. N. W. B., die voor een lutte
le contributie het meest geeft en op het
gebied van wegenverbetering, verkeer
en toerisme van zijn oprichting af gang
maker is geweest.
De Bond heeft den Nederlander, die
verwend was geworden door fiets en
auto, de aantrekkelijkheid van het wan-
deltoerisme duidelijk gemaakt en weer
leeren wandelen.
Het rijwiel, dat de menschen naar
buiten bracht en hun de wonderen der
natuur lerde kennen; het rijwiel, dat
hun spieren staalde, hun blik verruim
de, deed het verlangen ontstaan ook de
intieme schoonheid der natuur op te
zoeken, op plekjes, waar men met de
fiets niet kon komen.
De eerste Bondswandeling (Amster
damArnhem) kwam in 1914 tot stand
en was dadelijk een groot succes; het
Bondsbestuur zag hierin een duidelijk-
sjrekende aanwijzing, dat dit werk zich
in veler sympathie verheugde en ing
voort met het uitzetten van nog meer
wandelwegen: in Friesland, Groningen,
Drente, Overijsel, Gelderland, Limburg,
Brabant, Utrecht en Noordholland, wel
ke tezamen ongeveer 2000 K M lang zijn.
Het beschavend en opvoedend element
van het wandeltoerisme zal wel nie
mand ontkennen.
Steeds groeide het werk in beteekenis
en omvang. Steeds kwam de aandrang
uit den boezem der leden zelf, zoodat
het bestuur, de stem der leden beluiste
rend en rekening houdend met hun wen-
schen, zich gedragen wist door „den wil
des volks". Terecht schreef de „Ned.
Sport" destijds: „Wij beschouwen nog
altijd den N. W. B. als het aangewe
zen lichaam om het toerisme in den uit-
gebreidsten zin des woords te beharti
gen
En zoo kwamen als vanzelf ook de
bemoei.agen op watertoeristisch gebied
tot stand. De Bond heeft zijn taak ook
op da: terrein naar zijn Leste weten en
kunnen gediend en met hard werken en
groote geldelijke opofferingen vervuld.
Het eere-lid en oud-lid van het Dage-
lijksch Bestuur, de heer J. C. Redelé,
leidt deze Bondsbemoeiingen op ener
gieke en sympathieke wijze.
De A N. W B. behartigt sedert de
laatste jaren de belangen van het wa
tertoerisme samen met dv Kon. Verbon-
VOOR DEN STRIJD.
Daar waren wij dan weer eens in het
Amsterdamsche Stadion, om den laat-
sten wedstrijd van dit seizoen op inter-
landgebied mee te maken. De regen had
nu juist niet voor een plezierigen Zon
dag gezorgd, maar daar hadden wij ons
slechts weinig om bekommerd. Alleen
hadden wij een heel beetje medelijden
met de menschen, die onoverdekt zaten
of zouden zitten. Zij zouden na afloop
met een doornat pak naar huis kunnen
sjokken, wat nu niet bepaald een pretje
is!
't Was dus eigenlijk net als altijd.
Feitelijk is dat niet waar. 't Was an
ders dan gewoonlijk. Dat begon al
vroeg. De Nederlandsche sportjourna
listen waren reeds om half twee opgeroe
pen, om de Belgische collega's een
beetje officieel te ontvangen. Daartoe
was door de Amsterdamsche sportpers
een zaal in het Stadion veroverd, waar
even na half twee de inktkoelies van
beide landen zich verzameld hadden.
Jhr. Felth begroette daar de Belgische
verslaggevers met een kort, hartelijk
woord en zijn Belgische confrater zorg
de voor een tegenwoord. En toen werd
er even geklonken en eventjes ge-
„cheerd".
't Begin was dus anders dan gewoon
lijk, wanneer wij elkaar feitelijk pas op
de perstribune zien en dan met een
handzwaai in de verte een bekende
groten, 't Was nu een klein beetje beter
Er was nog iets anders. Dat was de
kwestie der
valsche toegangskaarten
Zooals we reeds meldden, had de
K. N. V. B. ontdekt, dat er valsche toe
gangskaarten in omloop waren ge
bracht. De Bond had daarom een extra
scherpe controle ingevoerd, waardoor
het Stadion (en vooral de staantribunes)
zich uiterst langzaam vulde. Waar an
ders een uur voor den wedstrijd de
staantribunes reeds stampvol zijn, wa
ren deze nu tegen kwartier over tweeën
nog pas voor het grootste deel gevuld
De maatregel was echter niet ver
keerd. Er bleken nog heel wat luitjes in
he„ bezit te zijn van een valsche kaart
en deze werden onverbiddellijk huis
waarts gestuurd. Op een der politlebu-
reaux in Amsterdam had men honder
den valsche kaarten verzameid en pij
nigde men zijn hersens met de vraag:
wie is de drukker daarvan?!
Er was tenslotte nog iets anders, dech
dat zou pas tegen half drie blijken.
Wanneer wij onze plaatsen inemen, ts
het stadion vrijwel geheel gevuld. Te
genover ons prijken drie radiohoekjes:
een van de Avro en twee voor de Belgen,
een Vlaamsch en een Waalsch stadion.
Wij kunnen er dus van overtuigd zijn,
dat behalve ex 32000 toeschouwgers er
ettelijke keeren zooveel met groote
oogen en open mond naar hun luidspre
ker turen
De Amsterdamsche politie heeft deze
keer het muzikale gedeelte. Er wordt
naar hartelust gespeeld, een paar rond
jes gemaakt en tenslotte stelt het corps
zich op voor de eeretribune. Even later
verschijnen de Blauw-Witters en maken
de fotografen zich gereed voor hun
strijd.
Daarna komen de Belgen in hun be
kende roode shirts. De Brabanccnne
klinkt en wij luisteren allen toe.
En als even later ook de Nederlanders
te voorschijn komen, barst een luid ge
jubel uit en klinkt het Wilhelmus. En
ziet, hier Is weer iets nieuws. Wat vroe
ger nooit gebeurde, maken we thans
mee: daar staat het heele stadion ons
volkslied mee te zingen! Is nu plotse
ling het nationaliteitsgevoel grooter ge
worden en is nu even platseling de
schaam.a ons afgevallen?
Enfin, het blijkt, dat de stemming on
danks de dreigende lucht best is En
hopen, dat de wedstrijd ook best zal
't Begin is in elk geval ?oed. v d -•
len raadt best en laat zijn mannen *il
eerste drie kwartier voor den wind m
van doe! tot doel staat, spelen. Dat'k
allicht met de rust een vrij veili»
voorsprong geven
Te .uim half drie stellen de elftalle»
zich op in de volgende formatie. waarh«
blijkt, dat v Heel vervangen is door
A. D. O-terrler Breltner:
dej
Nederland.
v d. Meulen
(H.F.C.), aanvoerder
Weber Van Run
(ADO) (P.SV.)
Pellikaan Anderiesen Breitner
(L.O.NGA.) (Ajax) (AD-Oj
Adam Duijnbouwer
(H.V.V.) (Feijenoord)
Wels V. d. Broek v Neüe»
(Unitas) (P.SV.) (D H C)
Scheidsrechter Ohlsson (Zweden)
v. d. Eynde Desmedt Versiin
(Beerschot) (Uccle) (F-CBrueeel
Saeys Voorhoof
(C S. Brugge) (Liersche)
Claessens Hellemans van Ingelghem
(Union St.G.) (F.C. Mech.) (Daring)
Hoydonckx Dedeken
(Excelsior), aanv. (Antwerp)
Braet
(CS Brugge)
Belgil.
Het spel zal beginnen!
De eerste helH,
Desmedt brengt den bal aan het rol
len, doch al dadelijk wordt van Nellen
aan het werk gezet, die een rennetje on-
dernoemt, doch het leer achter de lijn
ziet verdwijnen. De sterke wind is een
beste bondgenoot en onze halflinie keert
elke poging van de Belgen, om ons doel
te naderen. Daardoor wordt voorloopig
op de Belgische helft gespeeld, waar
Adam een serie schijnbewegingen de
monstreeft. Het succes er van is volko-
men nihil. Toch doot hij het even later
weer en geeL dan een goede pas naar
Wels, die een corner forceert De»
plaatst hij niet al te best, doch üaardw
krijgt Adam een kansje. Het schot rli'i/t
echter voor het doel langs.
Nadat de Belgische rechtervleugel
getracht heeft, langs van Run te kom,
wat mislukt, krijgt van Nellen een g»
den bal van Anderiesen en zet prachtig
voor. Wels schiet den voorzet in, doch
Braet steekt zijn handen uit en redt uit-
stekend.
Nederland is positief sterker, doch
het spel wordt veel te kort gehouden «n
er w ordt door het binentrio te lang ge
treuzeld. Verschilende aanvallen wor
den door Hoydonckx c.s. afgeslagen en
dan eindelijk komt de eerste goede Bel
gische aanval, geleid door den linker
vleugel. v. d. Eynde zet hoog voor, doch
de wapperende kuif van Weber brengt
redding. Onmiddellijk zitten de roode
duivels weer voor ons doel en opnieuw
zet v. d. Eynde voor, nu over den grond.
Weber mist den bal en Desmedt komt
aleen voor v. d. Meulen, die even
zelt. Een zacht rollertje mist hij en ter
gend langzaam rolt de bal in hetneL
België leidt na 11 miwtw
Dat is een ware ontgoocheling, (W*
ons elftal slaat zich moedig docr Q®®
tegenslag heen. Het zit direct weer voo
het Belgische deel, maar de aanval'®
zijn totaal niet verrassend. Sr
zelfs wat laks gespeeld.
Ook de Belgen zitten niet stil en
twee keer toe wordt van Run door v
sijp op zeer gemakkelijke wijze
seerd, waardoor groote lekken ib
verdediging ontstaan. ,t9
Bijna heeft dan van Nellen succeSi^
hij een goede pass van Adam krijgt'
Braet redt juist op het laatste oogen
229. Hij haalde Hobbeltje, liet deze op zijn
achterpooten staan en klom behendig op
diens schouders. Maar dat was nog niet
hoog genoeg. „Kom koksmaatje", riep Jan
tegen den jongen, die beneden stond te kij
ken. „Klim jij eens vlug op mijn schouders,
dan zijn we er misschien net".
iKANNfr.ukrrf 1 tT«to-
230. En zoo
gebeurde bet*
maatje trok aan de beenen van hij
die behouden beneden kwam'
meteen plat op den grond, 1
de stelling nog afgebroken wor
wisten ze geen raad mee.