Van Rommelzaken Hobbeltje E Mooie tanden Frissche adem SPORT EN WEDSTRIJDEN; Nederland verliest met 2-1 van België, Vijftig jaar A. N. W. B. - £k Een teleurstellende wedstrijd, die doo België zeer verdiend gewonnen is. Tal van foutjes van alle spelers, v. d. Meulen grijpt twee keer mis. É5 uraties, bijwonen van muziekconcoursen, et geven van feestconcerten en gratificaties bij jubilea. Kan dus de gemeente naar ons ooraeei rechtens aanspraak maken op de boetekas, het valt niet te ontkennen, dat het opgeheven stedelijk muziekkorps daarvan het genot na' De Commissie vraagt ons thans, aan e boetekas een bestemming te geven De een'^ bestemming, die naar ons voorkomt aan bedrag gegeven kan worden, is het te in de gemeentekas, omdat het gfj!ieeP eigendom is. Evenwel zouden wij bij gelegenheid dan tevens, in verband met net- geen wij hiervóór opmerkten, de vei J. tot de muziekvereeniging .jAlcmarta V ctr x ook overigens definitief willen afwikkelen en het bruikleencontract willen omzetten vorenstaande stelle. "VS''ffi&vr.ie.tch. on het st, del ijk muziekpark te ontheffen van het beheer van het restant van de opbrengst der boeten van het voormalig stedelijk muziekkorps, ten bedrage van 627 09; b. dit bedrag te doen storten in de g.- meentekas, tegen kwijting, door den ge meente-ontvanger aan de Commissie van toe zicht op het stedelijk muziekpark te verlee- c.' aan de vereeniging „Alcmaria Victrix kosteloos in eigendom af te staan de instrumenten, welke krachtens Uw besluit van 16 April 1931, nr. 7, in bruikleen zijn verstrekt. WIJZIGING AMBTENAREN REGLEMENT. In bijlage no. 51 schrijven B. en W Omtrent de bedoeling van den tweeden zin van het 5e lid van artikel 26 van het Ambte narenreglement, betreffende het toekennen van een geldelijke vergoeding voor het om redenen van dienstbelang niet genieten van het jaarlijksch verlof, is twijfel gerezen. Naar de letterlijke beteekenis wordt alleen dan vergoeding vooi niet genoten verlof ge- geven, wanneer in het daarop volgend jaar eveneens geen verlof is gegeven. Eene andere opvatting zou zijn, dat ook vergoeding word. gegeven wanneer wel de gewone vacantie, doch niet het in een voorafgaand jaar ge miste verlof is gegeven. Wij hebben over deze aangelegenheid het advies van de Commissie van overleg voor de ambtenaren ingewonnen. De commissie huldigd met ons college de laatst genoemde opvatting. Zij kan er zich blijkens haar voor Uwe vergadering ter inzage gelegd advies mede vereenigen, dat de redactie van den tweeden zin van het 5e lid van artikel 26 van het Ambtenarenreglement scherper wordt ge steld, zoodat alle twijfel omtrent de bedoe ling ervan zal zijn weggenomen. B. en W. stellen den Raad voor het des betreffend besluit te nemen. SALARISREGELING HUIS HOUDELIJK EN TECHNISCH PERSONEEL VAN HET CENTRAAL ZIEKENHUIS. In bijlage no. 52 schrijven B. en W.: Bij de hergroepeering van de ambtenaren en werklieden op 10 April 1930 (bijlage nr. 39 van 1930) is met betrekking tot de sala- rieering van het huishoudelijk en technisch personeel van het Centraal ziekenhuis, om dat het een nieuwe inrichting betrof, eene voorloopige regeling getroffen. Overeenkomstig het advies van de com missie van overleg voor de werklieden heb ben wij toen eenige werklieden bij het zie kenhuis voorloopig op het minimumloon van groep I der loonregeling voor de werklieden aangesteld. Regenten van het Centraal ziekenhuis ge ven ons thans in overweging de volgende salaris- en loonregeling voor het huishoude lijk en technisch personeel van het ziekenhuis vast te stellen: hoofd van de wasscherij 1200 tot 1500 per jaar met 3 tweejaarlijksche verhoogingen van 100; magazijnmeester 1600 tot 2200 per jaar (groep II der salarisregeling); timmerman 34 20 per week (groep IV der loonregeling) electricien idem; stoker 32.40 per week (groep III der loonregeling). Wij hebben over dit voorstel het advies van de commissies van overleg voor de amb tenaren en de werklieden ingewonnen. De commissies kunnen zich, blijkens hun voor uwe vergadering ter inzage gelegd advies, met het voorstel van regenten vereenigen, met uitzondering voor zooveel betreft het loon van den stoker, dat de commissies in verband met de bezoldiging van gelijkwaar dige betrekkingen bij andere diensten, over eenkomstig de loongroep IV bepaald zouden willen zien. Ook wij kunnen ons met het voorstel van regenten vereenigen, doch zijn om dezelfde reden als de commissies van overleg van meening. dat de functie van sto ker in groep IV der loonregeling behoort te worden ondergebracht. Aan de bovengenoemde functionnarissen zouden wij voorts de minimum bezoldiging, waarop in mindering komt de korting be doeld bij raadsbesluit van 28 April 1932 nr. 3, willen toekennen. B. en W. stellen den Raad voor het des betreffend besluit te nemen en vast te stellen een verordening tot wijziging der Verordening regelende de bezoldiging der ambtenaren in dienst der gemeente Alkmaar, benevens een verordening tot wijziging der verordening regelende de loonen der werk lieden in dienst der gemeente Alkmaar. LOONREGELING SCHOOLSCHOON- MAKER U. L. SCHOOL. In bijlage no. 50 schrijven B. en W.: In verband met het opheffen van de ge meenteschool nr 7 hebben wij den school- schoonmaker in vasten dienst der gemeente, belast met het schoonhouden van die school, met ingang van 15 Mei 1933 belast met het schoonhouden van de U. L. school, daar hij anders binnen eenigen tijd op wachtgeld zou moeten worden gesteld. Het schoonhouden van laatstgenoemde school is tot dien datum aanbesteed. Wij hebben intusschen nopens den Nederlandsche Watersport Vereeni- gingen, een samenwerking, welke goede vruchten afwerpt. En het luchttoerisme? Ook daaraan wordt nu in king met de Kon Ned ver vaart sinds het voorjaar van 1933 8e- 1 Jmm ,4i JS ,V-' 'ff- i het aan den schoonmaker der U. L. school toe te kennen lcfon het advies van de Com missie van overleg voor de werklieden inge wonnen. Genoemde commissie kan zich, blijkens haar voor uwe vergadering ter inzage ge legd advies, ermede vereenigen, dat het loon van den schoonmaker der Ü.L. school wordt vastgesteld op een minimum van 2S.S0 per week en een maximum van 32.80, te ver minderen met de ingevolge raadsbesluit van 28 April 1932 nr. 3 vastgestelde korting. B. en W. stellen den Raad voor het desbe treffend besluit te nemen. II. Nadat het wedstrijdwezen, waarin misbruiken waren geslopen, welke de ontwikkeling der vereeniging als Toe ristenbond belemmerden, in 1898 was afgevoerd van de lijst der Bondswe.'k- zaamheden, kon de A. N. W. B. zich uit sluitend wijden aan de bevordering van het toerisme. In snel tempo werden de Bondsbe- moeiingen uitgebreid. Het is niet doen lijk hiervan een volledig denkbeeld te geven in een kort bestek. Doch enkele grepen uit de zoo rijke Bondsgeschiede- nis mogen niet achterwege blijven, om de lijn aan te geven, waarlangs de A N W B zich in de eerste jaren ont wikkelde. 1889. Instelling der Wegen-commis sie, welke in 1898 een afzonderlijke tak van dienst van den A. N. W. B. werd. 1892. Proeven met een stoomwals op een nieuw aangelegden grintweg te Maastricht. 1899. De Bond verleende een crediet van 1500.om van Bondswege een proef van verbetering te geven van de route HillegersbergBergenschenhoek. 1900. Een Bondssubsidie beschikbaar gesteld als bijdrage in de kosten van vïrharding van een zandweg tusschen Hoogezand en Slochteren (Knijooslaan), mits op dien weg nimmer tol van wiel rijders zou worden geheven. Aan de gemeente Schoterland kende de Bond een bijdrage toe in de kosten voor de vervanging van vlonders door bruggen in een wegje in de Boven- Knijpe. 1904. Eerste proeven met het stofvrij maken van wegen, welke proeven steeds werden uitgebreid, langer dan tien jaar aaneen. Wanneer wij in het archief de mede- deeling vinden, dat in 1906 in de Tweede Kamer bij den Minister er op aangedron gen werd, om te doen onderzoeken, hoe de wegen ingericht kunnen worden voor het gebruik van automobielen, door deze wegen aanmerkelijk te verbreeden, dan zou men, nu, 27 jaar later, oppervlakkig beschouwd, aan een grapje denken! Tegen wegenvernielingen en wegen verontreiniging trok de Bond herhaal delijk te velde. De demonstratie van wegenverl ©te ring en wegenonderhoud en van trek- proeven op verschillende soorten van wegen bij gelegenheid van de groote landbouwtentoonstelling te Deventer, was niet alleen een buitengewone pro paganda voor den Bond, maar ook een uitnemend middel om opnieuw belang hebbenden en belangstellenden een denkbeeld te geven van het verband ,dat bestaat tusschen wegen en verkeer mid- deler. De verbreeding van den rijksweg Den HaagDen Deyl, waarvan het toene mende verkeer de noodzakelijkheid duidelijk 'aintoonde, vormde sedert 1908 een der punten van het rijkbeladon pro gramma der Wegan-Commissie. In 1912 werd door het Bondsbestuur een Hoefbeslag-Commissie ingesteld om tot een voor paarden en wegen beter hoefbeslag te komen. De urgentie der wegverbeterir.g deed het Bondsbestuur ertoe besluiten in 1914 een aanvraag te richten tot den Rijks waterstaat om 25.000 beschikbaar te stellen voor het aanleggen van model wegen in een zestal provinciën, ter lengte van 1 KM. elk. Jammer genoeg werd deze aanvraag afgewezen, zoodat elke aanschouwelijkheid, elk tastbaar voorbeeld voor de ri:hting, die men op het gebied van wegenverbetering moest inslaan, bleef ontbreken. Echter vermoch. deze teleurstelling niet den ijver der Wegen-Commissie te doen luwen; in hetzelfde jaar werd in Wassenaar door den Bond en de ge meente een teersteenslagweg aangelegd. Ondanks den oorlog bleef de commis sie nuttig werk verrichten. In 1916 ver scheen haar rapport omtrent het maken van verharde wegen ten bate van de landen, gelegen ten oosten van het B. L. Tijdens-kanaal in de provincie Gronin gen. Zij bleef voortgaan met het uit geven van brochures, welke de vruchten waren van degelijke studie en veeljari ge practische ervaring. Niet alleen door particulieren, doch ook door officieele lichamen, s-ooals ge meente-, waterschaps-, en verschillende wegbesturen, wordt advies bij haar in gewonnen, terwijl in van overheidswege Ingestelde commissies haar adviezen op prijs worden gesteld. De Bond gaf ten behoeve der wegen verbetering uit een bedrag van rond 400.000. Aan den aanleg van rijwielpaden heeft de Bond sedert 1892 zijn bijzondere aandacht gewijd en schatten gelds be steed. De oprichting van rijwielpadvereeni- gingen, op initiatief van den A. N. W. B heeft ten gevolge gehad, dat in verschil lende gedeelten van ons land netten van vrijliggende rijwielpaden zijn aangelegd met subsidie van den Bond, welke pa den zich slingeren door bosschen en duinstreken en over heide. Op deze pa den vindt de wielertoerist zichzelf te rug; vèr van het stadsgewoel en het enerveerende moderne verkeer op de groote wegen; hij vindt daar de rust en voelt zich één met de natuur. Sedert 1910 aanvankelijk op be scheiden voet, doch later meer en meer georganiseerd en intensief heeft de belange nder ruiters, voor wie tenge- A. N. W. B. aandacht geschonken aan de belangen der ruiters, voor wie tenge- ge van het toenemende snelverkeer op de groote wegen, afzonderlijke paden steeds meer urgent werden. De A. N. W. B. is de eenige toerfsten- en verkeersbonde, die de ontwikktlings- geschiedenis van de auto heeft beleefd. In 1886 meldde het Bondsorgaan: „Voor vrienden van de vélocipéde-sport zal het van belang zijn te vernemen, dat een groote vooruitgang op dit gebied te vermelden is, n.1. door een uitvinding van de firma Benz en Co. te Mann- heim. Er wordt in deze fabriek tegen woordig een driewielige vélocipède ge maakt, die door een motor, in construc tie overeenkomend met den gasmotor, gedreven wordt. Het heele voertuig is niet veel grooter dan een gewone tricy- cle en maakt een zeer aangenamen en eleganten indruk." In artikelen, berichten en in de vra- genbus van „De Kampioen" en later in het Technisch Bijblad, dat na enkele ja ren werd omgedoopt in „Motorkam pioen" en weer later in „Autokampioen", weid ruimschoots aandacht geschonken aan de techniek van de automobiel, en zoo was ook in dit opzicht de Bond de eerste, die aan het zich in vlug tempo ontwikkelend snelvervoermiddel aan dacht schonk en de eerste beoefenaars van het automobilsme en van de motor sport leverde. En al mogen er sedert andere vereeni- gingen met meer beperkte taak voor automobilisten en motorrijders zijn op gericht, het meerendeel der Nederland sche toeristen en weggebruikers, die van auto of motorfiets gebruik maken, is lid van den A. N. W. B., die voor een lutte le contributie het meest geeft en op het gebied van wegenverbetering, verkeer en toerisme van zijn oprichting af gang maker is geweest. De Bond heeft den Nederlander, die verwend was geworden door fiets en auto, de aantrekkelijkheid van het wan- deltoerisme duidelijk gemaakt en weer leeren wandelen. Het rijwiel, dat de menschen naar buiten bracht en hun de wonderen der natuur lerde kennen; het rijwiel, dat hun spieren staalde, hun blik verruim de, deed het verlangen ontstaan ook de intieme schoonheid der natuur op te zoeken, op plekjes, waar men met de fiets niet kon komen. De eerste Bondswandeling (Amster damArnhem) kwam in 1914 tot stand en was dadelijk een groot succes; het Bondsbestuur zag hierin een duidelijk- sjrekende aanwijzing, dat dit werk zich in veler sympathie verheugde en ing voort met het uitzetten van nog meer wandelwegen: in Friesland, Groningen, Drente, Overijsel, Gelderland, Limburg, Brabant, Utrecht en Noordholland, wel ke tezamen ongeveer 2000 K M lang zijn. Het beschavend en opvoedend element van het wandeltoerisme zal wel nie mand ontkennen. Steeds groeide het werk in beteekenis en omvang. Steeds kwam de aandrang uit den boezem der leden zelf, zoodat het bestuur, de stem der leden beluiste rend en rekening houdend met hun wen- schen, zich gedragen wist door „den wil des volks". Terecht schreef de „Ned. Sport" destijds: „Wij beschouwen nog altijd den N. W. B. als het aangewe zen lichaam om het toerisme in den uit- gebreidsten zin des woords te beharti gen En zoo kwamen als vanzelf ook de bemoei.agen op watertoeristisch gebied tot stand. De Bond heeft zijn taak ook op da: terrein naar zijn Leste weten en kunnen gediend en met hard werken en groote geldelijke opofferingen vervuld. Het eere-lid en oud-lid van het Dage- lijksch Bestuur, de heer J. C. Redelé, leidt deze Bondsbemoeiingen op ener gieke en sympathieke wijze. De A N. W B. behartigt sedert de laatste jaren de belangen van het wa tertoerisme samen met dv Kon. Verbon- VOOR DEN STRIJD. Daar waren wij dan weer eens in het Amsterdamsche Stadion, om den laat- sten wedstrijd van dit seizoen op inter- landgebied mee te maken. De regen had nu juist niet voor een plezierigen Zon dag gezorgd, maar daar hadden wij ons slechts weinig om bekommerd. Alleen hadden wij een heel beetje medelijden met de menschen, die onoverdekt zaten of zouden zitten. Zij zouden na afloop met een doornat pak naar huis kunnen sjokken, wat nu niet bepaald een pretje is! 't Was dus eigenlijk net als altijd. Feitelijk is dat niet waar. 't Was an ders dan gewoonlijk. Dat begon al vroeg. De Nederlandsche sportjourna listen waren reeds om half twee opgeroe pen, om de Belgische collega's een beetje officieel te ontvangen. Daartoe was door de Amsterdamsche sportpers een zaal in het Stadion veroverd, waar even na half twee de inktkoelies van beide landen zich verzameld hadden. Jhr. Felth begroette daar de Belgische verslaggevers met een kort, hartelijk woord en zijn Belgische confrater zorg de voor een tegenwoord. En toen werd er even geklonken en eventjes ge- „cheerd". 't Begin was dus anders dan gewoon lijk, wanneer wij elkaar feitelijk pas op de perstribune zien en dan met een handzwaai in de verte een bekende groten, 't Was nu een klein beetje beter Er was nog iets anders. Dat was de kwestie der valsche toegangskaarten Zooals we reeds meldden, had de K. N. V. B. ontdekt, dat er valsche toe gangskaarten in omloop waren ge bracht. De Bond had daarom een extra scherpe controle ingevoerd, waardoor het Stadion (en vooral de staantribunes) zich uiterst langzaam vulde. Waar an ders een uur voor den wedstrijd de staantribunes reeds stampvol zijn, wa ren deze nu tegen kwartier over tweeën nog pas voor het grootste deel gevuld De maatregel was echter niet ver keerd. Er bleken nog heel wat luitjes in he„ bezit te zijn van een valsche kaart en deze werden onverbiddellijk huis waarts gestuurd. Op een der politlebu- reaux in Amsterdam had men honder den valsche kaarten verzameid en pij nigde men zijn hersens met de vraag: wie is de drukker daarvan?! Er was tenslotte nog iets anders, dech dat zou pas tegen half drie blijken. Wanneer wij onze plaatsen inemen, ts het stadion vrijwel geheel gevuld. Te genover ons prijken drie radiohoekjes: een van de Avro en twee voor de Belgen, een Vlaamsch en een Waalsch stadion. Wij kunnen er dus van overtuigd zijn, dat behalve ex 32000 toeschouwgers er ettelijke keeren zooveel met groote oogen en open mond naar hun luidspre ker turen De Amsterdamsche politie heeft deze keer het muzikale gedeelte. Er wordt naar hartelust gespeeld, een paar rond jes gemaakt en tenslotte stelt het corps zich op voor de eeretribune. Even later verschijnen de Blauw-Witters en maken de fotografen zich gereed voor hun strijd. Daarna komen de Belgen in hun be kende roode shirts. De Brabanccnne klinkt en wij luisteren allen toe. En als even later ook de Nederlanders te voorschijn komen, barst een luid ge jubel uit en klinkt het Wilhelmus. En ziet, hier Is weer iets nieuws. Wat vroe ger nooit gebeurde, maken we thans mee: daar staat het heele stadion ons volkslied mee te zingen! Is nu plotse ling het nationaliteitsgevoel grooter ge worden en is nu even platseling de schaam.a ons afgevallen? Enfin, het blijkt, dat de stemming on danks de dreigende lucht best is En hopen, dat de wedstrijd ook best zal 't Begin is in elk geval ?oed. v d -• len raadt best en laat zijn mannen *il eerste drie kwartier voor den wind m van doe! tot doel staat, spelen. Dat'k allicht met de rust een vrij veili» voorsprong geven Te .uim half drie stellen de elftalle» zich op in de volgende formatie. waarh« blijkt, dat v Heel vervangen is door A. D. O-terrler Breltner: dej Nederland. v d. Meulen (H.F.C.), aanvoerder Weber Van Run (ADO) (P.SV.) Pellikaan Anderiesen Breitner (L.O.NGA.) (Ajax) (AD-Oj Adam Duijnbouwer (H.V.V.) (Feijenoord) Wels V. d. Broek v Neüe» (Unitas) (P.SV.) (D H C) Scheidsrechter Ohlsson (Zweden) v. d. Eynde Desmedt Versiin (Beerschot) (Uccle) (F-CBrueeel Saeys Voorhoof (C S. Brugge) (Liersche) Claessens Hellemans van Ingelghem (Union St.G.) (F.C. Mech.) (Daring) Hoydonckx Dedeken (Excelsior), aanv. (Antwerp) Braet (CS Brugge) Belgil. Het spel zal beginnen! De eerste helH, Desmedt brengt den bal aan het rol len, doch al dadelijk wordt van Nellen aan het werk gezet, die een rennetje on- dernoemt, doch het leer achter de lijn ziet verdwijnen. De sterke wind is een beste bondgenoot en onze halflinie keert elke poging van de Belgen, om ons doel te naderen. Daardoor wordt voorloopig op de Belgische helft gespeeld, waar Adam een serie schijnbewegingen de monstreeft. Het succes er van is volko- men nihil. Toch doot hij het even later weer en geeL dan een goede pas naar Wels, die een corner forceert De» plaatst hij niet al te best, doch üaardw krijgt Adam een kansje. Het schot rli'i/t echter voor het doel langs. Nadat de Belgische rechtervleugel getracht heeft, langs van Run te kom, wat mislukt, krijgt van Nellen een g» den bal van Anderiesen en zet prachtig voor. Wels schiet den voorzet in, doch Braet steekt zijn handen uit en redt uit- stekend. Nederland is positief sterker, doch het spel wordt veel te kort gehouden «n er w ordt door het binentrio te lang ge treuzeld. Verschilende aanvallen wor den door Hoydonckx c.s. afgeslagen en dan eindelijk komt de eerste goede Bel gische aanval, geleid door den linker vleugel. v. d. Eynde zet hoog voor, doch de wapperende kuif van Weber brengt redding. Onmiddellijk zitten de roode duivels weer voor ons doel en opnieuw zet v. d. Eynde voor, nu over den grond. Weber mist den bal en Desmedt komt aleen voor v. d. Meulen, die even zelt. Een zacht rollertje mist hij en ter gend langzaam rolt de bal in hetneL België leidt na 11 miwtw Dat is een ware ontgoocheling, (W* ons elftal slaat zich moedig docr Q®® tegenslag heen. Het zit direct weer voo het Belgische deel, maar de aanval'® zijn totaal niet verrassend. Sr zelfs wat laks gespeeld. Ook de Belgen zitten niet stil en twee keer toe wordt van Run door v sijp op zeer gemakkelijke wijze seerd, waardoor groote lekken ib verdediging ontstaan. ,t9 Bijna heeft dan van Nellen succeSi^ hij een goede pass van Adam krijgt' Braet redt juist op het laatste oogen 229. Hij haalde Hobbeltje, liet deze op zijn achterpooten staan en klom behendig op diens schouders. Maar dat was nog niet hoog genoeg. „Kom koksmaatje", riep Jan tegen den jongen, die beneden stond te kij ken. „Klim jij eens vlug op mijn schouders, dan zijn we er misschien net". iKANNfr.ukrrf 1 tT«to- 230. En zoo gebeurde bet* maatje trok aan de beenen van hij die behouden beneden kwam' meteen plat op den grond, 1 de stelling nog afgebroken wor wisten ze geen raad mee.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1933 | | pagina 6