Alkmaarscfie Courant. Honderd rijf en dertigste Jaargang. DONDERDAG 11 MEI LONDENSCHE BRIEVEN. BELGISCH LEGERVLIEGTUIG MAAKT NOODLANDING. 1933 Ne. 111 (Van onzen correspondent.) DE BEGROOTING. Het Engeische volk, als de rest van de we- feld, heeft al zoo lang zitten uit te zien naar wat licht aan den duisteren economischen hemel, dat het moet gaan vreezen, bij duren de afwezigheid van de flauwste schijnsels, dat dit geslacht geen verbetering meer gesiacm gcui L*} beleven. Maar hoop, op geen redelijkheid ge baseerd, dat de begrooting Sd ^1 altijd terugkeeren tegenden tij^d Èwcrrooting zal worden aangekondigd. dar ae ws'r""i» ,- Die begrooting is nu aangekondigd. En ze heeft slechts in haar voorstellen de duister nis van het werk bevestigd. Geen denkend mensch kon anders verwachten. Chamber- lain had van voor hem invloedrijke zijde ver scheidene adviezen ontvangen over de wijze, waarop hij de zaak moest aanpakken. Die adviezen kwamen neer op waaghalzerij, op speculaties op een ganschelijk onzekere toe komst. Men vroeg hem stoutmoedig te zijn en een politiek van „expansie" in te leiden. Expansie was hier slechts een ander woord voor inflatie. Men bedoelde er mee uitbrei ding van werkgelegenheid door het onderne men en doen ondernemen van allerlei groot- scheepsche en minder grootscheepsche wer ken. Deze expansie zou onmogelijk zijn ge weest zonder inflatie. Want aangezien het land. hoe zeer bezuiniging op velerlei gebied ook om zich heen heeft gewoekerd, zich nog niet heelemaal kan bedruipen en schulden blijft maken, omdat het nog wat meer uitgeeft dan het ontvangt, kan het zich een expansie ve politiek als hier omschreven niet veroor looven tenzij inflatie, dat wil zeggen de ver hooging van de geldmiddelen door eenvoudig papieren geld te maken, er mee gepaard gaat. De expansionisten hebben nooit duide lijk gemaakt hoe de welvaart van het land met de door hen voorgestane praktijken zou kunnen worden bevorderd. Hun theorieën zijn volstrekt in srijd met de beginselen, welke de candidaten van het nationaal bestuur in de laatste verkiezingen beleden en die geba seerd waren op de noodwendigheid van een financieel secuur Engeland Het beste dat van Chamberlain's begrooting kan worden gezegd is, dat deze gewaagde beginselen er niet in zijn verwerkt. Chamberlain heeft naar zijn vermogen zijn naam van omzichtig en orthodox beheerder van de Schatkist opge houden. „Naar zijn vermogen". Indien men oordeelt naar begrootingen van het verle den, toen de wereld in het algemeen finan cieel ordelijker was en de deugd, welke uit drukking vindt in het gezegde van de tering en de nering, als vanzelfsprekend scrupuleus werd gediend, dan laat ook deze nieuwe En geische begrooting veel te wenschen over. In verscheidene trekken is de vereischte omzich tigheid prijsgegeven. Het financieele jaar, dat in deze maand April eindigt, toont een tekort van meer dan 32.000.000 (waarvan het grootste deel op rekening komt van den A'me- rikaanschen schuldtermijn, welke in Januari is betaald en waarop de kanselier van de schatkist in zijn vorige begrooting niet had gerekend, zooals hij thans niet heeft gedaan met den termijn welke in Juni vervalt). Dit tekort is niet opgenomen in de nieuwe be grooting. De regeering zal er een nieuwe leening voor aangaan, hoewel ze bij haar eerste optreden te kennen gaf, dat zij met geen stok te bewegen zou zijn verdere lee ningen te sluiten voor loofiende landsuitga- ven. Daarbij is in de begrooting niet voor zien in aflossing van nationale schuld. Deze feiten maken Chamberlain's jongste geestes kind meer speculatief dan den ontwerper, die in zijn hart secuur genoeg is, lief kan zijn. Dit is te meer het geval, omdat hij tegenover een wat optimistisch geschat inkomen van 714.777.000 uitgaven zet tot een bedrag van 713.486.000 en dus slechts een over schot heeft van 1.291.000. Desondanks heeft de minister onder de omstandigheden naar zijn beste vermogen vastgehouden aan de onvergankelijke begin selen die een deugdelijk financieel beleid vergt. Aan den roepstem om stoutmoedig de inkomstenbelasting te verlagen en het met het evenwicht van de begrooting niet te nauw \te nemen heeft hij geen gehoor gegeven. Die roepstem had geklonken in zijn eigen partij gelederen en was nogal brutaal, indien men bedenkt, dat de nationale regeering aan het bewind kwam met de leuze, dat alleen een evenwichtige begrooting, gepaard gaande aan een minder passieve handelsbalans, het pond sterling van smadelijken ondergang zou kunnen redden. De redeneering van deze 'nancieele gokkers was, dat een bedrijfsle- y®. ontlast van te zwaren belastingdruk icht tot vernieuwde opgewektheid zou ko ™en en. door meer productie, meer omzet en meer winst met een lager aanslag-percentage een hooger bedrag in de schatkist zou brem £en. Chamberlain's vertrouwen in toekomsti ge ondernemingskansen was te gering en het ■*°onntzicht was hem te onzeker. ~e lichtpunten in de begrooting zijn var. fistelachtige waarde. De belastingbetalers moeten evenveel betalen als verleden jaar. hebben een concessie gekregen in de wijze van betaling. Het wordt met meer van .n geeischt, dat zij onmiddellijk na Kerst mis driekwart van hun aanslag betalen en het resteerende kwart een half jaar later. De termijnen zijn nu W€€r in helften verd€eld de eene helft te betalen in Januari, de twee^ 6 m verschil voor Sijmen is ai - ken, dat hij nu wat meer voor Kerstmis en wat minder voor zijn vacantie zal kunnen uitgeven. De concessie kost den minister nochtans 12.000.000, omdat door de ver' andenng een kwart van den aanslag in he> volgende financieele jaar komt. Hij heeft het kunnen doen door een oud en overbodig ^°!"^eeIürlgSf0nds ^an tenna astenbij hetzelfde bedrag in de Schatkist terug te storten. Het volgend jaar zal hij dat niet kunnen doen en men houdt zijn hart vast bij de gedachte aan het volgend jaar, indien handel en bedrijf in gebreke blijven tot wederopleving te komen. Het andere lichtpunt is alleen een lichtpunt voor de bier drinkers. De aankondiging, dat de bierbe- lasting zoodanig zou worden verlaagd, dai bier een stuiver per pint minder zou kosten in de „pubs" en andere gelegenheden waar men bier kan drinken, was de eenige, welke in het Lagerhuis met gejuich werd begroet. Het was echter meer spottend dan echt. Deze maatregel was verwacht. Bier was zeker van het standpunt van de Schatkist ie hoog gelast. De opbrengst van de bierbelas ting was het afgeloopen jaar financieele jaar maar liefst 6.000.000 beneden de raming gebleven. Bier was te duur gewor den, maakte men uit, de Britsche werkman kon het niet meer betalen. Zoowel om finan cieele als politieke redenen was de verlaging van deze belasting gebSden. Om politieke redenen ook omdat de „trade" (de brouwers en eigenaar van bierschenkerijen) erg onte vreden waren over hun politieke vrienden de conservatieven, hetgeen voor deze partij be denkelijk was, omdat de „trade" altijd een steunpilaar voor haar is geweest. Het zal waarschijnlijk blijken, dat bier met een stuiver per pint minder niet in ruimere mate zal worden gekocht. De menschen kunnen het niet bekostigen en bovendien verliest Engeland de gewoonte om bier te drinken. Deze begrooting belooft niets, maar dan ook niets voor de toekomst. Haar strenge les is tevens, dat het protectionische stelsel (de ontvangsten uit invoertarieven zijn verre be neden de raming gebleven), waarvoor zoo- velen hun beginselen van handelspolitiek heb ben verguisd en dat de glorie van de natio nale regeering was, een hopelooze misluk king is geworden. £uchfoaact DE POSTVLUCHTN OP INDIE. De Pelikaan is gister op Schiphol aan gekomen. Er bevonden zich twee passagiers aan boord, een van Batavia naar Londen en een van Batavia naar Amsterdam De Havik Singapore. (heenreis) kwam gister te Hedenmorgen om 9.05 u is de Oehoe naar Indië vertrokken. Aan boord bevinden zich een passagier Amsterdam-Budapest, 1 passa gier Amsterdam-Athene 1 Londen-Bagdad en 1 Londen-Singapore. Het toestel heeft aan boord 291.262 K.G. post, 1.7 K G. paketpost, 24.50 K.G. vracht. Commandant is C. Blaak. Gistermiddag ongeveer 5 uur heeft het Belgische legervliegtuig „Brequet" een nood landing gemaakt op een bouwland in de na bijheid van Haaften (Geld.) De noodlanding verliep vlot, doch door de zachtheid van den grond is het vliegtuig een stuk weggezakt. De piloot, Soors genaamd, deelde mede, dat hij was opgestegen te Tirlemont met bestem ming Antwerpen. Hij was echter in verband met de slechte weeromstandigheden den weg kwijt geraakt. Hoewel de machine nog vol doende brandstof had, besloot de piloot een noodlanding te maken om zich te oriënteeren. De bestuurder, alsmede de inzittende kapi tein dr. Oowerx, bekwamen geen letsel. De machine kan onmogelijk meer opstijgen en zal gedemonteerd moeten worden. EEN UITEENZETTING DER K. L. M.-PILOTEN Naar aanleiding van het com muniqué der K. L. iM.-directie. Naar aanleiding van het door de direct'e der K.L.M. op 8 dezer verstrekte communi qué betreffende het tusschen haar en de pilo ten gerezen conflict, deelen deze laatsten het volgende mede: In het schrijven van de Vereeniging van Verkeersvliegers d.d. 13 Februari j.1. aan den Raad van Bestuur der K.L.M. werd een uit voerige opsomming gegeven van de talrijke grieven door de piloten gekoesterd. De vereeniging stelde daarin op den voor grond, dat tot ae belangen harer leden niet in het minst gerekend moest worden het be lang der K.L.M. zelve, temeer, omdat een ge zond en bloeiend bedrijf den piloten slechts ten goede kan komen Omgekeerd echter was de vereeniging van oordeel, dat het bedrijf der K.L.M. slechts kan bloeien, indien zij tot haar beschikking heeft een corps piloten, dat met liefde en toewijding de hun toevertrouw de taak vervult. De vereeniging beklaagt er zich over, dat naar haar meening de houding der directie sinds geruimen tijd dusdanig is, dat de geest onder het korps piloten ziender - oogen slechter is geworden. Hun werklust werd als het ware opzettelijk en systematisch verminderd, terwijl aan de piloten elke prik kel om uit te blinken door hooge arbeidspres taties werd ontnomen. De hoofdzaak van de moeilijkheden dient te worden gezocht in de omstandigheid, dat noch de arbeid, noch de prestaties van de piloten door den directeur op de juiste waarde worden geschat. De di recteur laat zich zelfs in zeer kleineerenden zin over de piloten uit. In stede van waar deering voor de dikwijls buitengewone pre staties, waaraan toch voor een overwegend deel de wereldreputatie der K L M. te dan ken is, stuiten de piloten op onwilligheid en op het doorvoeren van zeer onbillijke bepa lingen. De vereeniging deed voorts uitkomen, dat gedurende den laatsten tijd veel vliegers ziek en tijdelijk ongeschikt voor den vliegdienst waren en dat het aantal vlieguren, dat door een vlieger onder de huidige omstandigheden jaarlijks kan worden gevlogen, zonder dat daarvan nadeelige gevolgen worden onder vonden, bij de K.L.M. het maximum heeft be reikt. Ten slotte kwam zij tot de formuleering van eenige wenschen met het dringend ver zoek aan den Raad van Beheer, de meening van dien raad naar aanleiding van het in het schrijven naar voren gebrachte te mogen ver nemen. Het is begrijjjelijk, dat de vereeniging zich pas tot den Raad van Beheer wendde, nadat zij de overtuiging gekregen had, dat een bespreking met de directie geenerlei re sultaat zou opleveren. Jammer genoeg vond de Raad van Beheer kennelijk op instignatie der directie geen ter men, de ernstige grieven der piloten nader te bespreken. De vereeniging werd botweg ver- wezm naar de desbetreffende bepalingen in bet Reglement Vliegtuigbestuurders Ten aanzien van dit reglement merkt de vereen,gmg op, dat het den vliegers hoege naamd geen zekerheid verschaft Het regle ment is aangegaan voor den tijd van vijf ja ren en ,n het Wen geroepen kort nadat ïeg. ken 601 stalcin£ was uitgebro- De bedoeling kon niet anders geweest zijn, aan door dit r^lement aan de vliegtuig*^ verschaffen"111 ^htspositie^ te Hoewel er in dat reglement de mogelijk heid is opengelaten, dat er wijziging kan worden aangebracht, mochten de vliegers vertrouwen en hebben zij ook vertrouwd dat die wijzigingen gedurende den duur van dat reglement tot het uiterste beperkt zouden blij ven. 1 Dit laatste is niet het geval geblegen. De door de directie toegepaste wijzigingen zijn vele en willekeurige geweest. Ten aanzien van een door de directie destijds voorgestel de wijziging van het salarisreglement, waar mede de vliegtuigbestuurders niet accoord gingen, hebben zij overeenkomstig het regle ment advies gevraagd aan de commissie van advies^ Nadat die commissie van advies op 11 rebruari 1933 ten aanzien van vier leden der vereeniging, die op voorwaarden strijdig met het reglement door de directie waren aangenomen, had geadviseerd „in geen geval daaraan (het gewijzigde artikel) een toepas sing te geven als met betrekking tot de vier bovenbedoelde personen is geschied", moest de vereeniging ervaren, dat de directie der K.L.M zich aan dit advies niet het minste gelegen liet liggen. De desbetreffende artikelen van het regle ment schrijven voor, dat de commissie van advies omtrent het bezwaarschrift een met redenen omkleed schriftelijk advies aan de directie zal uitbrengen en dat directie de naar aanleiding van dit advies door haar ge nomen beslissing onder vermelding der rede nen schriftelijk aan het bestuur mede zal deelen. Dit artikel geeft dus aan de vliegtuigbe stuurders geenerlei houvast en laat de be- slissing het advies al of niet op te volgen aan de willekeur der directie over. In het onderhavige geval vond de directie der K.L.M. het zelfs niet noodig hare beslis sing, welke in feite is gebleken, af te wijken van het gegeven advies, aan de vereeniging schriftelijk mede te deelen. Behalve tot den Raad van Beheer had de vereeniging zich gewend tot talrijke invloed rijke personen en lichamen in den lande waarvan men kon verwachten, dat zij bij een goed functionneeren der K.L.M.-diensten h"t grootste belang hebben. Ten aanzien van de op 24 Maart 1933 gehouden bespreking met den directeur der K.L.M., welke bespreking de tweede was, terwijl de tiende volgens het reglement reeds had moeten plaats hebben merkt de vereeniging op, dat de toon, waar op de diverse punten door de directie werden behandeld, zoo autoritair was, dat het den piloten onvruchtbaar voorkwam, hierop te antwoorden. Daarenboven had de vereeni ging verzocht haar raadsman aan die be spreking te doen deelnemen. De eigenaardig' heid doet zich voor, dat de directeur der K.L. M. de vereeniging als zoodanig niet wenschte te erkennen ofschoon de directie met diezelfde vereeniging het Regiement Vliegtuigbestuur ders heeft vastgesteld. Dientengevolge deelde de directie mede, dat slechts bij wijze van uitzondering dezen keer geen bezwaar zou gemaakt worden om een adviseur der veree niging tot de bespreking toe te laten, zonder dat hij echter de gelegenheid zou krijgen iets in het midden te brengen. Hem werd slechts veroorloofd als „toe hoorder" te fungeeren. Onder die omstandig heden was van de vliegtuigbestuurders, die er op gerekend hadden, dat hun adviseur na mens hen het woord zou mogen voeren, niet te verwachten, dat zij op de bespreking der directie verder kon ingaan. In het schrijven van 13 Febr. j.1. deelde de vereeniging mede, dat de vliegtuigbestuur ders van oordeel waren, dat het eenige juiste betalingssysteem een vast salaris zou zijn zonder vliegpremie. De directie deelt in haar pers-communiqué echter niet mede, dat daar aan was toegevoegd, dat de piloten hoopten de berekening van hun inkomen op deze ba sis spoedig te kunnen bereiken door in onder ling overleg met de directie der K.L.M tot vermindering der vlieggelden en overeen komstige verhooging van hun salaris te ge raken. Het betalingssysteem der K.L.M. is er strijd met hetgeen de commissie van advies daaromtrent adviseerde. Ten aanzien van het nachtvliegen heeft de Vereeniging op 31 Oct. j.1. aan de directie medegedeeld, dat daartegen ernstige bezwa ren bestonden. Gezien het groote risico aan deze vluchten verbonden tengevolge van on geschiktheid van het materiaal, onvoldoende deugdelijkheid der instrumenten en gebrek aan grond-organisatie. Wanneer de vliegers tenslotte teneinde den dienst en het bedrijf der K.L.M. niet te scha den desondanks zich thans bereid verklaard hebben in principe tegen het uitvoeren van nachtvluchten geen bezwaar te hebben, dan komt het niet onbillijk voor, dat zij alsdan behoorlijke betaling der vlieggelden verlan gen. De Vereeniging vestigt er den nadruk op, dat de directie in haar communiqué volko men het stilzwijgen bewaart over den hoogst ongewenschten toestand, welke er ten aan zien der vliegtuigbestuurders bij de K.L.M. heerscht en zooals die toestand in meerge noemd 6 folio's bevattend schrijven der Ver eeniging d.d. 13 Febr. j.1. uitvoerig is ge schilderd. De directie legt het zwaartepunt op eenige in het slot van het schrijven door de Vereeniging geuite verlangens, welke mis schien den indruk zouden maken, dat het conflict is voortgevloeid uit in hoofdzaak gel delijke overwegingen. De K.L.M. heeft in haar communiqué sa larissen van vliegtuigbestuurders genoemd, welke bedragen op een dusdanige wijze ziin geflatteerd, dat het de Vereeniging op het oogenblik onjuist voorkomt, hierop nader in te gaan. De Vereeniging zal hierop echter gaarne nader terugkomen, wanneer alle ge gevens. ook van de leden, die thans nog bui tenslands vertoeven, ter beschikking zijn, zoodat met cijfers de ware stand van zaken kan worden aangetoond. JCeck ÓL Sxhool Wegens zijn hernieuwd lidmaatschap van de Tweede Kamer heeft ds. G A. Ling- beek afscheid genomen van de herv. gem te Urk, die hij ruim een jaar als predikant heeft gediend. Ds. Lingbeek had als afscheids- tekst gekozen Jes. 8:11 en 12. HEILOO. Op een nader te bepalen dag in Mei zal op de bedevaartsplaats van O. L. Vr. ter Nood een openluchtuitvoering plaats hebben Vertoond wordt onder bekwame regie van den heer Witte, van Amsterdam, een Marla- spel. VEREENIGING VAN HERVORMDE KERKVOOGDIJEN. De deelnemers aan de jaarvergadering te Zwolle werden Dinsdagavond officieel ten stadhuize ontvangen. In de gisteren voortgezette vergadering complimenteerde jhr. Van Asch van Wijk de vereeniging namens de Federatie van diakonieën. Mr. H. F. van Meer kreeg het woord over de storm- en brandschadeverzekering. Mr. A. de Jong sprak over „de kansen voor een kerkelijke hypotheekbank". Ds. H. N. IJsbrandi hield een inleiding over de pastoriegoederen in den tegenwoor- digen tijd en in de toekomst. op gericht, uit de vliegtuigbestuurders te ha len wat er in zit. Di't heeft tengevolge gehad, dat de vliegtuigbestuurders zich de laatste jaren en meer sjjeciaal sinds de opening van den wekelijkschen vliegdienst op Indië, op een dusdanige wijze hebben ingespannen, dat de grens van hun physiek en psychisch kun nen bereikt, zoo niet overschreden is. Niet voor niets maakte bij een lezing, door den directeur der K.L.M. op 2 Febr. j.1. te Londen over den wekelijkschen vliegdienst van Nederland naar Indië gehouden, de heer Barret-Lennard, directeur der Imperial Air ways, een deskundige bij uitnemendheid, de opmerking, dat de K.L.M. te veel van het uit houdingsvermogen van de piloten vergt. Omtrent de in 1932 in dienst genomen nieuwe vliegtuigbestuurders op lagere voor waarden dan het Reglement Vliegtuigbe stuurders aangeeft, maakt de Directie de op merking, dat die voorwaarden vanzelfspre kend die der reeds in dienst zijnde vliegtuig bestuurders niet raken Dit reglement geldt echter blijkens artikel 2 der Algemeene Bepa lingen voor alle vliegtuigbestuurders, niet al leen die als zoodanig bij de invoering van het reglement in dienst der K.L.M. waren, doch ook die daarna in dienst zouden wor den genomen. De principieele accoordverkla- ring door de Vereeniging geschiedde onder de restrictie, dat die piloten, zoolang zij niet zouden zijn ingedeeld in de bij reglement vastgestelde schaal, nimmer zelfstandig zou den vliegen. Wanneer men dezen laatsten eisch voor in williging niet vatbaar acht. volgt daaruit dat dat vereeniging met die voorgestelde wijzi ging dus niet accoord gaat, van welk feit te allen overvloede uitdrukkelijk mededeeling aan de directie is gedaan. Desondanks is door de K.L.M. de desbe treffende wijziging ingevoerd en zelfs als ge zegd wat vier der jongere piloten betreft in OUDERAVOND EERSTE GEMEENTESCHOOL. Men schrijft ons: Gisteravond waren de ouders van de Eer ste Gemeenteschool in vergadering bijeen bij wijze van gewone ouderavond, op welken avond als spreker optrad de hier welbekende heer Krabbendam, schoolhoofd te Wognum, en o.m. hoofdbestuurslid van Volksonder wijs. Spreker begon met te vertellen dat dit de tweede maal was binnen korten tijd dat hij als spreker in Alkmaar optrad: de eerste keer om te spreken tégen de oprichting van de neutrale bizondere school, nu om te spre ken vóór de openbare school. Hij ging in de schoolgeschiedenis een honderd jaar terug, toen alles nog ojjenbaar onderwijs was. In 1857 kreeg men vrij onderwijs, d.i óók bizonder onderwijs. Het openbaar onderwijs werd toen door de gemeenschap gegeven waarbij tijd kon worden ingeruimd voor godsdienstonderwijs. Wie geen openbaar onderwijs wilde kon zelf zijn bizonder onderwijs bekostigen. In 1889 kreeg het bizonder onderwijs voor het eerst subsidie, wat het begin van den hul digen toestand ten opzichte van het bizonder onderwijs is. In 1910 werd het subsidie ver hoogd, in 1912 weer, enz., enz. In 1916 kreeg men de grondswetwijziging, waarop gebouwd is de onderwijswet De Vis ser (van nu) en waarvan art. 195 luidt: de Regeering heeft de aanhoudende zorg voor het onderwijs. Ook voor het openbaar onderwijs? vraagt spreker zich af, gezien wat tegenwoordig plaats vindt! Art. 195 van de grondwet zegt, dat het onderwijs vrij is; verder dat er voldoende openbaar onderwijs in alle gemeenten moet worden gegeven; en dan zegt dit art. sub 9: dat het bizonder onderwijs uit de alge meene kassen betaald zal worden, als het openbaar onderwijs. Dit laatste is de ge lijkstelling, waarover zoo veel gesproken is. Eere aan Dr. De Visser, zeide spreker, voor zijn onderwijswet 1920, waarmee goed on derwijs mogelijk was. Helaas heeft hij later veel uit die wet moeten laten, wat schade aan het openbaar onderwijs heeft gebracht. Ook ontstonden vele uitwassen, doordat het bi zonder onderwijs veel mag vragen, wat toe gestaan moet worden. Op het oogenblik zijn er veel te veel rich tingen in het onderwijs, wat ontzettende kos ten geeft, onnoodig. Honderden en honderden scholen (bizon dere) zijn er gekomen na 1920. De onderwijsbegrooting beloopt 160 mfl- lioen gulden, waarvan het lager onderwijs al"/en 100 millioen. Het openbaar onderwijs is duur. Maar de schuld daarvan ligt niet bij het openbaar on derwijs, die schuld treft het oprichten van de vele bizondere scholen, waardoor de ojïenba- re scholen werden leeggepompt, waardoor kleine openbare scholen overbleven wat eerst bloeiende groote waren. Kleine scholen ma ken het onderwijs duur, daarom dus geen splitsing, maar één groote openbare school. In Alkmaar als elders heeft geregeld reor ganisatie van het onderwijs plaats, wat on aangenaam is voor de ouders en niet de juis te zorg van de gemeentebesturen voor het onderwijs toont, en waaraan de „bezuini ging" het minst vreemd is. Verder zeide spreker, dat art. 42 van de wet De Visser een zeer belangrijk art. is, wijl het spreekt van: de opleiding van de kinde ren tot alle christelijke en maatschappelijke deugden. Maar christelijke deugden is niet: scher men met bijbelteksten; maar het aanleeren van deugden als verdraagzaamheid, naasten liefde, hulpvaardigheid; dit alles voor i-der en niet alleen voor menschen die precies gelijk denken als wijzelf. En verder al het goede wat diep in iemands gemoed sluimert, en voor zoover het kind het bevatten kan. Art. 42 alinea 2 zegt, dat de onderwijzer (de openbare) niet mag leeren wat iemand in diens overtuiging kan krenken. Zulks is alleen bij het oj>enbare onderwijs mogelijk, bij het bizondere vanzelf niet, want het ligt in de lijn van het laatstgenoemde om niet aldus te doen. Het geven van godsdienst-onderwijs op de openbare scholen is niet aan de onderwijzers overgelaten, maar aan de betreffende gods dienstleeraren, en wei tijdens de schooluren, in goed verwarmde en verlichte lokalen. Alles is dus prachtig geregeld. En ergo is de open bare school niet godsdienstloos, zooals maar al te vaak. hoewel ten onrechte, door tegen standers beweerd wordt. Thans bezoeker. 45 pCt. van alle school gaande kinderen de openbare school en 55 pCt. gaan naar de bizondere scholen. Alle kosten komen toch ten laste der openbare kassen. Maar die 45 pCt. vormen een eenheid, wijl die 55 pCt. over 30 richtingen verdeeld zijn, en geen eenheid vormen. Ook worden, men vergete dit niet. met alle middelen, ook oneerlijke, de kinderen van de openbare school getroggeld naar de bizondere scholen. De commissie-Rutgers, die tot taak had om te onderzoeken waarom het onderwijs zoo duur was, maar nochtans niet aan de gelijk stelling mocht tornen, kwam met den uitslag dat een opvoeren van 30 leerlingen per on derwijzer tot 40 leerlingen per onderwijzer een bezuiniging zou brengen. Maar dit ver slechtert het onderwijs in hooge mate, zooals spr. uitvoerig toelicht. Terwijl, zegt hij, beter onderwijs zeker thans zeer geboden is. De wet-Terpstra geeft een algeheele ont reddering van het onderwijs. De kinderen krijgen daardoor weinig kennis mee; er ko men vele wachtgelders, wat veel kost. Dus inplaats van bezuiniging, verslechtering van het onderwijs en geen bezuiniging. Jonge onderwijzers zal men in de eerste 5 a 6 jaar niet noodig hebben. Het openbaar onderwijs moet de wacht gelders nemen, het bizonder onderwijs be hoeft dit niet te doen. De tijd van nü is nog slechter dan gedu rende den oorlog van 1914 tot 1918. Veel heelmeesters zijn opgestaan om de ontredde ring te genezen, maar geen van allen is daar toe in staat gebleken. Het middel om verbetering te krijgen is volgens spr. samenwerking. Wij hebben el kaar zoo noodig. Dus de bizondere scholen, groepsbelangen behartigend, moeten weer openbare scholen worden, waar samenwer king is, en niet „een ieder voor zich" gepredikt wordt. Daarom: Op voor de openbare school, de eenige school die geen splitsing (reeds bij de kinderen) brengt. Van de gelegenheid tot net stellen van vragen maakten vele ouders gebruik. Meest hadden deze betrekking op het geven van het godsdienstonderwijs op de openbare school, wat in de schooluren kan geschieden, door de door de ouders te kiezen godsdienst leeraren: dominees, pastoors, rabbies, enz. Alle vragers werden naar genoegen door den spreker beantwoord, waarbij deze er den na druk op legde, dat het verzoek om op de openbare school godsdienstonderwijs te doen ontvangen door de kinderen van de ouders dier kinderen moet uitgaan. £atuU en Jmn&mw- KENNEMERLAND. Nog steeds houdt de groote aanvoer van spinazie aan. Er schijnt dit jaar extra veel spinazie gezaaid, een verklaarbaar verschijn sel daar de bloembollenteelt een mislukking is en nu vervalt men van het eene uiterste in de andere. De prijzen der spinazie waren een ietsje beter dan de voorlaatste week, hoewel er nog duizenden kisten, in hoofdzaak 2e kwaliteit, op de mestvaalt terecht kwamen. De prijzen der spinazie was 0.05 a 0.20 per kist, terwijl enorme partijen door de fa brieken voor pl.m. 0 10 per bak (16 Kg.) werden afgenomen. Naast spinazie is er een ruime voorraad van sla en met de prijzen liep het hopeloos mis. Wel was er animo voor le soort sla doch voor een zachtprijsje, ter wijl 2e soort bitter weinig opbracht, de prij zen waren 0.752.50 per 100 stuks en in Alkmaar was de prijs pl.m. 0.75 per 100 stuks hooger. Bloemkool werd ruimer aange voerd en grootendeels mooie kwaliteit. Er was goede vraag naar le soort en de prijs was redelijk (hoewel beduidend lager dan de voorgaande week) de prijzen voor le soort 1220 en voor 2e soort 6.508.50 per 100 stuks. Ook hiervoor geldt dat de prijs op de Alkmaarsche markt beduidend beter was Rabarber, die in groote kwan- tums werd aangevoerd, kwam danig in de verdrukking. De fabrieken zijn wel goede af nemers en men kan ook niet alles verwerken. Rabarber le soort gold f 2.503.50, 2e soort 0.75 1.50, alles per 100 bos. Postelein, natuurlijk nog stookproduct, werd ruimer aangevoerd en is nog altijd gewild, hoewel de prijs wel wat vlug naar beneden gaat. De prijzen waren 0.400.65 per bakje. Bospeen, die steeds ruimer werd aan gevoerd, kan op redelijke prijzen bogen. De kwaliteit der wortelen was heel goed en de, handel vlug, de prijzen 9—/ 14 per 1CJ bos. In Beverwijk was de prijs der wortelen hooger dan in Alkmaar, doch de bossen zijn in Beverwijk aan den zwaren kant. Andijvie werd ruimer aangevoerd en was gewild, al thans de mooie kwaliteit. Er was heel wat variatie in kwaliteit, wat tot uiting komt in

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1933 | | pagina 9