Alkmaarsche Courant. LUXEVERHUUR Om2& JCotoniën SPORT EN WEDSTRIJDEN. £and= en JuUt&ouw JAC. MET Om het landskampioenschap. De Nederlandsche Fordfabriek in werking AUTOMOBIELBEDRIJF N.V. Honderd rtfl en dertigste Jaargang. ZATERDAG 20 HEI De loopende band Een tweede band: de „trim-line". RUIME WAGEMS BILLIJKE TARIEVEN TEL. 572—873ALKMAAR Degradatie-Promotiewedstrijden in alle afdeelingen. De tenniswedstrijd DuitschlandNeder land om den Davis-Cup. WIE NEEMT DE LEIDING? PROMOTIE-DEGRADATIE. 1933 No. 119 Van «ram «gen v»slagge»er. .„aarschiinlijk al wel in onze Men heeft Nederlandsche Ford- f Si! eenomen is, en het is dan J Jr aanleiding hiervan dat de directie °°k ikheid van de „Amsterdamsche week"C m ruime mate uitnoodigingen heeft verspreid om dit interessante Amerikaansche hednif eens wat meer van nabij te bekijken. Het succes van deze aanbieding is enorm ge wit steeds parkeerden een groot aantal auto's op het fabrieksterrein, terwijl hun respectieve bazen en bazinnen onder ge ei e van ter zake kundigen hun rondgang door de fabriek maakten en verbaasd stonden o\e het wonder: een auto te zien worden. Deze eerste Nederlandsche Forddirectie heeft de zaak wel terdege efficiënt opgezet, geen on- noodig gedraaf, geen onnoodig lawaai, een rustig werken in alle afdeelingen is het eer ste wat opvalt. Zooals men weet, is hier het systeem van de „loopende band" in toepassing gebracht en weinigen zullen een voorstelling hebben van den gang van zaken. De veelal heer- schende meening dat het enorm snel en haas tig gaat, wordt in de nieuwe fabriek aan de Hembrug wel heel sterk geloogenstraft, met een gangetje van een 25 c.M. per minuut loopt de band rustig door, de arbeiders vol op gelegenheid gevende hun taak consciën tieus te volbrengen. Men kan de geheele inrichting van auto- mobielbouw het best vergelijken met een hoofdrivier en een aantal zijrivieren. Op de hoofd-conveyor de hoofdrivier wordt 't chassis of de carosserie gemonteerd, op lood recht daarop of evenwijdig daaraan geplaat ste conveyors, werkrails of werkbanken de zijrivieren worden diverse onderdeelen o onderdeelengroepen klaar gemaakt voor sa menvoeging met de overige deelen, die het complete chassis of de complete carrosserie moeten vormen. Alle omvangrijke montagewerkzaamheden gebeuren op of aan kettingtransporteurs, welke op wieletjes of wel rolletjes op een loopbaan loopen. Deze transporteurs bewe gen zich, gedreven door electromotoren waarvan de fabriek er ruim 160 heeft, met een betrekkelijk geringe snelheid van 25 a 30 c.M. per minuut. De bezoekers worden allereerst naar de eerste verdieping van het gebouw geleid waar de ruwe onderdeelen voor de body's be handeld worden. Uitgepakt, ontdaan van vet worden ze glad geschuurd en daarna worden de verschillende deelen electrisch gelascht, tot ze de verschillende noodige body-tyjjen hebben verkregen; van de cabine voor den transportwagen tot de elegante roadstar toe. Onderwijl komen van een andere „zijrivier" de houten onderdeelen van de carrosseries. zoodat aan het eind van dezen transportband de complete carrosserieën klaar zijn. Het eerste werk dat nu gebeurt is het lak- spuiten van de nog blanke geraamten. Aan een ketting-transporteur hangend, doorloo pen de body's nu verschillende verfspuitaf- deelingen, terwijl het spuitproces nu en dan afgewisseld wordt voor een afdeeling droog- kamers, waar de opgespoten Ducolak flink drooggemaakt wordt. Deze droogkamers zijn verhit door heetwaterbuizen en hebben een temperatuur van 130 tot 250 graden Fharen- heit. De diverse bewerkingen duren totaal ongeveer 16 uur, en de carrosserieën blijven alreeds ongeveer 2 uur in de groote droog- kamer, welke volgt op het spuiten van de eerste grondverflaag. Zitten de body's goed in de lak dan wor den met een handspuit nog eens grondig de kleinste kleinigheden geïnspecteerd, en dan is het oogenblik daar, waarop ze weer op een nieuwe loopende band komen, n.1. op de z.g. „trim-line". Op dezen transporteur van ongeveer 50 M. lengte worden de koets werken voorzien van dak- en plafonddek, rui ten, bekleeding, kussens, raamlijsten en ver dere uitrusting. Speciale naai- en snijmachi nes zijn hier ook weer aanwezig. Als bewijs van „praktijk" diene het feit, dat de stoffeerders, die als alle goede stof feerders graag de kopspijkertjes in den mond nemen, uitgerust zijn met magnetische ha mers. Ze hebben niet anders te doen dan met de tong een spijkertje tusschen de lippen te duwen en met de hamer de lip aan te ra ken. De magneet zorgt dat het spijkertje rechtop op de hamer komt, en de werkman kan rustig zijn bekleeding vast slaan. Is de zaak zoover in orde, dan komt de fi nishing touch voor de body's, ze worden met een dunne laag lak bespoten en gaan weer in de droogkamer; daarna worden ze prach tig glimmend gepolijst. Onderhand wordt de laatste hand aan het koetswerk gelegd, zoowel in- als uitwendig. Portierkrukken, ruitenwisschers, plafonniè res worden aangebracht, kleurbiezen worden getrokken. Eindelijk arriveert dan de carosserie bo venaan den hellenden conveyor, waarop ze met haar toebehooren neergezet wordt, en langzaam, onder een hoek van 30 graden loopt de body nu naar beneden, waar ze elk in haar soort over verschillende loopbanden verdeeld worden. De body voor b.v. sedans komen op een aparten band, ook die voor de andere typen. Men kan dus steeds het type dat men noodig heeft naar de eindmontage band laten oprukken. Maar voor dat de body daar is, loopt hij eerst nog over een korte band, waar de spatschermen gemonteerd worden. Deze spatschermen zijn zwaar gemoffeld, en ook dit geschiedt in de fabriek. Na een automatische onderdompeling in een bad met moffellak, worden ze omhoog gevoerd naar de moffeloven, waar ze 75 minuten aan een temperatuur van 400 graden fahrenheit wor den blootgesteld. Het spreekt vanzelf dat niet alleen de spatborden, maar alle onderdeelen die voor moffelen in aanmerking komen dit proces ondergaan. Op de eindmontageband zijn onderwijl de zSS^w&d11' e" in verschillende èfkaar ïezet Ook h vouor as"gestell€n in reeds ontstaanèn |de acht<*bruggen zün «hok. Kortom, het chassis wordt klaarremMtT' de body te ontvangen. klaargemaakt om Verder rollende aan ee^ooll^^?' chassis boven het begin van den einn"1 ge-conveyor. Onmiddellijk worden eeret°a!lè 'pe? dooTgesmeërd om°°S te'zitnTïT Spoedig nadert nu het chassis den recht hoekig op de eindmontagelijn uitkomenal» motor-montage-conveyor, waarop d V 8 4-cylindermotoren afgemonteerdPworden De motoren bevinden zich daarbij op aan een ketting loopende wagentjes. Evenals hii de andere conveyors wordt 'de Sf aange dreven door een electromotor met tu3n- voeging van een vertragings-rnerhpnicme Komt nu het wagentje aan hef einde vanTn conveyor, dan drukt het ondercarter van dÓn motor tegen den arm van een schakelaar die aldus automatisch den stroom afsluit Vni f," stilstand komt. Een aan het plafond bevestigde electrische looptakel voorzien van een speciale grijpvork, neemt den motor op en voert dezen tot bóven de eindmontagelijn, waar hij dan op het chassis neergelaten wordt en op zijn plaats gemon teerd. Dit merkwaardige proces ziet men telkenmale weder op verbluffend eenvoudige wijze afspelen. Het chassis verkrijgt aldus de geheel in en op rubber gemonteerde kracht bron compleet met koppeling en versnel lingsbak. Onmiddellijk wordt dan van uit 'n pomp de motor voorzien van de juiste hoe veelheid olie. Weer wat verder met een der chassis medeloopende, ziet men nu weldra de ter zijde in elkaar gezette stuurinrichting en het van allerlei instrumenten en klemmen voor ziene schutbord met warmte-isoleerend mate riaal erop aan het chassis komen, nog wat verder den radiateur en vlak bij den moffel oven de voorspatschermen en treeplanken, dan de wielen met de banden, natuurlijk reeds gemonteerd. Overal wordt hierbij, waar mogelijk, gebruik gemaakt van hoogfrequent electrische sleutels en schroevedraaiers, zelfs voor de groote wielmoeren van de trucks. Het einde nadert. Langzamerhand komt nu het punt, waar het „huwelijk" van de carrosserie en het chassis tot stand wordt gebracht. Dit koets werk is op een korten, ter zijde van den eind- montage-conveyor gelegen conveyor, welke van de carrosserie-voorraad-conveyors naar het juiste punt voor de plaatsing op het chassis voert, voorzien van de achterspat schermen. Evenals voor den motor wordt hier ge bruik gemaakt van een electrische takel, wel ke aan een aan het plafond bevestigde rol loopt, waarmede de geheele carrosserie opge licht en omgezwaaid, boven het chassis op de eindmontagelijn gebracht, en neergela ten wordt. In een oogwenk staat de carros serie op zijn plaats met tusschenvoeging van de noodige rubberstukken en worden de be' vestigingsbouten aangebracht. De verbindingen der besturings- en bedje- ningsorganen, der instrumenten, der ben zineleiding en van de electrische installatie worden nu tot stand gebracht, de koplamp stellen, die ook weer even ter zijde van de „lijn" worden voorgemonteerd, en de electri sche hoorn worden aangebracht, terwijl in middels ook een liter of vijf benzine in het reservoir wordt gedaan van uit een electri sche pomp en de radiateur gevuld. De wagen nadert kant en klaar het einde van de mon tagelijn, waar de wielen doodeenvoudig te gen een plaatijzeren helling oploopen en al dus de wagen vrijkomt van de kettingen van den conveyor; een druk op den startknop en er is wederom een nieuwe Ford „géboren". Een kort, steil heilinkje af en daar staat hij klaar voor de laatste en zeer grondige in spectie. Een speciale verlichting is hiervoor aangebracht. Het is interessant hier nog even te vermelden, dat er bij het laatste stuk je van den eindmontage-conveyor, waar de motor wordt aangeslagen, een speciale in richting is om de uitlaatgassen rechtstreeks af te zuigen, en dus deze gevaarlijke dampen direct uit het gebouw te verwijderen. o Ziehier in een vliegensvlug overzichtje het worden van de moderne automobiel. Deze wording heeft de zeer talrijke bezoekers deze week vele mooie momenten verschaft. Afge zien van het product, is hier in deze fabriek zoo veel interessants te zien op technisch ge bied tesamen met de allerlaatste nieuwtjes van verwarming, electriciteit en wat dies meer zij, dat men in een enkel uurtje dat een rondgang duurt, lang niet met alles op de hoogte is. Voor geïnteresseerden van techniek is hier zooveel moois te zien dat het de moei te waard is eens te probeeren een introductie voor de Nederlandsche Fordfarbiek te ver krijgen. Hij, die er in slaagt binnen te ko men, zal ongetwijfeld geen moment spijt van zijn reisje naar de Hembrug hebben. NIEUWE BOND VAN ZUIVEL FABRIEKEN. De Nieuwe Bond van Zuivelfabrieken hield gistermiddag in het Landbouwhuis een druk bezochte vergadering, die in de groote zaal was uitgeschreven, welke zaal echter, tot ver wondering van velen, door het huisvesten van de Crisis Zuivel Centrale tot 1/3 was te ruggebracht, zoodat men op elkander gepakt zat in een ongeveer groote kamer. Tot genoegen van velen deelde de voorzit ter in zijn openingswoord dan ook mede, dat men voortaan voor de vergaderingen een beter lokaal zal uitzoeken. In Alkmaar zijn voldoende behoorlijke lokalen beschikbaar en ook wij geven de voor keur aan vergaderingen in een der lokalen van onze caféhouders, dan te vergaderen in het Landbouwhuis in een vertrek dat hoog- stens voor een commissie-vergadering ge- In zijn terugblik over het afgeloopen jaar constateerde de voorzitter, de heer Schrooder, dat het jaar voor den landbouw een treurig jaar is geweest. Gelukkig zijn de kaasprijzen, tegen de verwachting van velen in, beter geworden. Bij de schapenhouderij moet geld bij en ook de veeprijzen zijn treurig. Spr. herinnerde er aan dat de secretaris van de F. N. Z., de heer Geluk, in den Haag betoogd had, dat een melkprijs van 4 cent voldoende zou zijn. Spr. was van oordeel, dat van een derge- lijken prijs hoogstens het loon, het voer en de lasten betaald kunnen worden en oordeelde dat de secretaris van de H. Mij. v. L., de heer Huysman, juister was geweest toen hij den prijs op 6 cent berekende. Spr. uitte de wensch dat het tot dien prijs zou komen. Na lezing van de notulen door den s e c r e t a r i s, den heer F. Groot Cz., deed deze mededeeling van de ingekomen stukken en jaarverslagen, w.o. een schrijven van de K. v K. waarin verzocht wordt mede te deelen of het niet wenschelijk is maatregelen te ne men om de fabricatie van kaas beneden 40 plus in ons land te beperken. Deze vraag is ook voorgelegd aan de andere organisaties. De heer Lakeman herinnerde er aan, dat het denkbeeld ook reeds in een ver gadering van het kaascontrolestation is be sproken. De N. H 40 plus wordt in de wereld zeer begeerd en ook het bestuur van dat station oordeelde het wijschelijk om de pro ductie van de 20 en 30 plus kaas te komen. Spr. stelde voor aan het streven van den heer Grondsma adhaesie te beluigen. De heer Kay achtte de 40 plus kaas die in N.-H. gemaakt wordt, van weinig beteekenis. Besloten werd aan het denkbeeld adhaesie te betuigen. De beslissing van het bestuur om 40 bij te dragen in het nadeel, dat een fabriek door een overval in het Veld had geleden, werd goedgekeurd. Van het propaganda-bureau voor de N.-H. kaas was een verzoek ingekomen om de pro paganda te steunen met een bedrag van 50 cent per 1000 K.G. verwerkte melk. De voorzitter oordeelde dit een hoog bedrag en de vraag van ingrijpende aard. Dr. S c h e y oordeelde het wel noodzake lijk dat propaganda gemaakt moest worden voor de Noord-Hollandsche kaas, doch was van oordeel, dat dit niet op deze wijze moest gebeuren. De vo o r z i 11 e r dacht dat hier een taak lag voor het millioenenpotje. Z.i. kon een deel daarvan wel bestemd worden. Dr. S c h e y oordeelde, dat de propagan da moest uitgaan van de bonden van fa brieken. De voorzitter zegde toe hierover een onderhoud te zullen aanvragen bij het be stuur van den Coöperatieven Bond en het Kaascontrolestation. De winst- en verlies rekening werd in ontvangst en uitgaaf goedgekeurd op een bedrag van 1013,24. Uit het jaarverslag deelen wij mede, dat de toestand van den bond bevredigend is. Met nadruk werd gewezen op de noodza kelijkheid om van het station voor Melk- onderzoek gebruik te maken. Ir. D. C. d e W a a 1, directeur van he Kascontrolestation „Noord-Holland" hield hierna een inleiding over „De Crisiszuivel wet" en hetgeen geschied voor de uitvoering van de wet. Spreker gaf voorbeelden van be rekeningen om de nota's die de boeren ont vangen te verduidelijken. Eenige vragen inverband met de inleiding werden tot voldoening der vragenstellers be antwoord. Dr. S c h e y deed hierop de volgende mededeeling omtrent de werkzaamheden van het Rijkszuivelconsulentschap voor Noord Holland over 1932. Het laboratoriumwerk is toegenomen. Het totaal aantal onderzoekingen bedroeg In 1932 2098 of bijna 30 meer dan in 1931. Deze vermeerdering is vooral veroorzaakt door het grootere aantal monsters melk, die op deugdelijkheid zijn onderzocht. Enkele grootere fabrieken kunnen deze noodige con trole zelf houden. Sommige kleinere gaan beter inzien, dat het noodig is. De controle gaat in 2 richtingen: a. op de melkwinning en -behandeling; b. op afwijkingen in de melk, wanneer ze nog in den uier is. Eerst worden de monsters uit de bussen genomen; daarna zoo noodig monsters van de koeien afzonderlijk en soms nog van de verreis van één of meer koeien. Er zijn 577 busmonsters en 558 uiermonsters genomen; samen 1135 monsters van 10 fabrieken, waarvan 15 afwijkingen gaven. De fabriek is met deze controle op de grondstof gebaat. De kwali teit der producten wordt er door bevorderd Zij is dus in het belang van de gezamenlijke leveranciers met het oog op de uitbetaling, doch ook van de veehouders afzonderlijk, om dat de koeien met nierontsteking (streptococ- cen), die andere dieren kunnen besmetten, worden opgespoord, en zij maatregelen kun nen nemen om groote schade te voorkomen. Dr. Schey gaf een voorbeeld van zoo'n onderzoek. Onder de laboratoriumwerkzaamheden val len ook de controle op het werk der melkcon- troleur in verband, met de uitbetaling der melk. De fabrieken laten dit nog te weinig doen. Het is vreemd dat de bedrijfsleiders en de leveranciers en de controleurs zelf niet de zekerheid willen hebben, dat de zaak In orde is. Eenmaal verzocht een fabriek hulp, omdat men de melk van een leverancier verdacht. Het bleek, dat de 's morgens geleverde melk met pl.m. 19 water was vermengd. Het S. G. was 25.9 en het vetgehalte 2,27*4 Vele gevallen van bestrijding van kaasge breken werden behandeld. In het gebied van de volvette Goudsche boerenkaas ging het veelal om het vereischte vetgehalte te berei ken. De Hoofdassistent Eriks bezoekt dan de boerderij en ziet hoe men 's avonds de kaas maakt en doet het den volgenden morgen voor. Door betere technische bereiding wordt veelal een hooger vetgehalte verkregen. Maar ook kan de samenstelling der melk on voldoende zijn o.a. door ondoelmatige voede ring en verschil in melktijden. Onder de kaasgebreken, die op boerderijen of fabrieken voorkwamen, werden behandeld, zwarte stippen in de korst, putjes en rim pels in de korst, kanker, losse kaas, zoowel vroeg als laat optredend, boekelscheurtjes, ongelijkmatig zuivel, kaas slecht van reuk; blauwe stippen en andere. Verder werd wat medegedeeld over slecht oproomen van wei, te slapjje boter met karnemelksmaak. Ten slotte koos dr. Schey nog als onder werp zijn bemoeiingen inzake de verbetering van drinkwater voor de koeien op de boerde rij, tevens vaak voor boenwater bestemd. Dus ook de zuivelfabriek heeft er belang bij. De toestand is soms zeer slecht. Door onver stand wordt het niet ingezien. Er werden voorbeelden behandeld van zeer ondoelmati ge inrichting der watervoorziening. Soms komen de koeien op stal in zeer slechte con ditie; zelfs gaan er wel koeien dood, door de vergiftiging met het slechte drinkwater Aan sluiting aan de waterleiding of het maken eener goede nortonwel brengt dan groot voordeel. Elke zuivelfabriek moet weten, dat het bedrijfswater goed is; de gelegenheid om het onderzocht te krijgen, is er in het laboratori um van den zuivelconsulent. Er werd nog gewezen op het groote gevaar van veront reiniging van het Nortonwater in de diepte door oude vervallen wellen, die niet dooreen deskundige worden onschadelijk gemaakt Men bederft zoo het goede water, dat de fabriek niet kan missen. Dr. Schey waar schuwt tegen deze nalatigheid op boerderijen en fabrieken. Het volgende punt was een toelichting door de directie cener verzekeringsmaat schappij over verzekering tegen inbraak, be- rooving, fraude enz. Na rondvraag volgde sluiting. UITGEEST. Coöperatieve Boerenleenbank. Woensdag vergaderde de Coöpertieve Boerenleenbank alhier in de zaal van het hotel de Ooievaar onder leiding van den heer Van der Eng. In zijn openingswoord deelde de voorzit ter mede, dat de druk der tijden ook zeker op het werk van de Bank rustte, doch dat er toch nog een winst gemaakt kon worden. Voorschotten kunnen niet meer worden ver leend, doch de spaarbank ondervindt in haar uitbetalingen niet de minste stagnatie. Dan memoreerde spreker het feit dat dit jaar de bank 25 jaar bestaat. Hiervan stip pen we aan dat de winst over het afgeloopen boekjaar bedraagt de som van 775,93. De heer Kalkman deelde mede dat de boe ken vele malen waren gecontroleerd, zoodat geadviseerd werd de rekening zooals zij daar lag vast te stellen. Tevens bracht spreker hierbij dank aan de leden van de Bank voor het vele werk wat zij gedurende het afgeloo pen boekjaar weder zoo geheel belangeloos hebben verricht. Hierbij verwierf spreker een hartelijk applaus uit de zaal als bewijs hoe zeer hij de tolk der aanwezigen was. Een uitvoerig verslag was door den secre taris, den heer IJff, opgemaakt. Uit dit verslag stippen we o.a. aan dat het ledental thans bedragt 166, dat er in omloop zijn 391 spaarboekjes met een totaal van 1065518,67, dat er 18 voorschotten wer den aangevraagd waarvan 7 verleend tot een totaal bedrag van 3750, dat er in totaal zijn 16 rekening-courant, dit afgeloopen jaar werd geen nieuwe rekening-courant overeen komst gesloten. De heer A. M. de Bruijne werd als be stuurslid herkozen. Tot lid van den Raad van Toezicht, werd de heer Ant. van der Eng Lz. herkozen. Bepaald werd dat evenals de vorige jaren de hoogste som der spaargelden, welke door het bestuur alleen in depot mag worden ge nomen wordt gesteld op 200.000 en met toestemming van den Raad van Toezicht op 225.000 en de rentevoet van het spaargeld werd wederom gesteld op resp. 3 1/4 en 3 3/4 terwijl die voor hypotheek en voorschot dezelfde zou blijven als in het contract opge nomen. 1 Het punt afschrijving afgetreden leden leverde geen bespreking op. De heer P. W. Kalkman is afgevaardigde naar de buitengewone vergadering. BEZUINIGING. Op den staf van den Landvoogd. De intendant der paleizen, kapitein Cram- winckel, die tijdelijk in Ned.-Indië was gede tacheerd, zal begin Augustus naar Neder land teruggaan. Deze maatregel houdt ver band met den nadrukkelijken wensch van den gouverneur-generaal om op zijn staf te bezui nigen, seint Aneta aan het Hbld. Nieuwe korting op pensioenen? Naar hetzelfde bureau aan genoemd blad meldt nam de Indische regeering andermaal de mogelijkheid van korting op pensioenen in overweging. Ditmaal wordt een korting van 17 procent overwogen, behoudens de laagste pensioenen, waarvoor een afzonderlijke rege ling zal worden getroffen. DE DIENSTWEIGERING TE SOERABAJA. Behandeling van verschillende zaken in hooger beroep voor het hoog militair gerechtshof te Batavia. Het hoog militair gerechtshof te Batavia veroordeelde, naar Aneta aan het Hbld. sein de, den matroos Tola tot twee maanden ge vangenisstraf; den korporaal-vliegtuigmaker Kooymans tot een jaar en drie maanden ge vangenisstraf, met ontslag uit den militairen dienst, onder aftrek van den tijd doorge bracht in preventieve hechtenis; den marinier der eerste klasse Heins tot een jaar en vijf maanden gevangenisstraf, onder aftrek van den tijd doorgebracht in preventieve hechte nis, met ontslag uit den militairen dienst; den korporaal Van Kouwen tot tien maan den gevangenisstraf, onder aftrek van den tijd doorgebracht in preventieve hechtenis en ontslag uit den militairen dienst; den korpo raal De Geus tot zes maanden gevangenis straf onder aftrek van den tijd doorgebracht in preventieve hechtenis. Voorts maakte het hof een aanvang met de behandeling in hooger beroep van zeven dienstweigeringszaken. Deze beklaagden verklaarden zich een beetje te zwaar gestraft te voelen. Het is morgen een belangrijke dag voor de clubs, die aan de kampioens wedstrijden deelnemen. De Stormvogels ontvangen Go afead, wat een zeer be langrijke ontmoeting is. Beide clubs zijn een week geleden in uitwedstrijden geklopt en vooral de nederlaag der IJmuidenaren was uiterst gevoelig. Dat zou een aanwijzing zijn van zwakheid en vooral als we de benauwende zege van de Stormvogels op Velo nog even ir. herinnering brengen, wordt het dui delijk, dat de IJmuider club niet zoo sterk is, als velen gedacht hadden. Go ahead daarentegen is meegevallen. Twee goede overwinningen op Velocitas en Feijenoord en een kleine, overigens verdiende nederlaag tegen P. S. V. Nog staat Go ahead aan den kop, dank zij een beter doelgemiddelde. Wanneer de Deventerclub morgen zou winnen, zou ze de beste kansen op den titel heb ben, omdat haar dan nog slechts drie thuis- en één uitwedstrijd rest. Zou Stormvogels verliezen, dan is haar kans wel zeer klein geworden. Het wordt weer een geheel open strijd en de uitslag is absoluut niet vast te stellen. Wij hebben iets meer vertrou wen in de Oostelijke ploeg, doch ont kennen het terreinvoordeel van de IJmuidenaren niet. Wellicht, dat daardoor elk verschil is opgeheven, wat dus zou wijzen op een gelijk spel. Inderdaad er is zeer veel kans op een gelijk spel, wat de spanning zelws ten goede zou komen. Velocitas gaat de Eindhovenaren ont vangen. De Groningers zijn thuis lang niet voor de poes en zullen krachtig van zich afbijten. P. S. V. heeft dezen wed strijd nog lang niet gewonnen en het zou zelfs wel eens kunnen gebeuren, dat de Groningers een overwinning boekten! Bonsema c.s. zijn tot alles in staat en kunnen zelfs van Run wel ver rassen. In afdeeling I ontvangt Zeeburgia Blauw Wit in het Stadion. De Whites geven dus het geheele terreinveordeel prijs terwil'e van de guldentjes Voor Blauw Wit is dit natuurlijk niet on welkom. Wie van de twee zal verliezen? 't Is toch duidelijk, dat de verliezer geen enkele kans meer heeft. En 't is even duidelijk, dat bij een gelijk spel H. F. C. het beste gebaat zou zijn, want dan zou de Good old slechts den thuiswedstrijd tegen Blauw Wit behoeven te winnen, om eerste klasser te zijn. 't Wordt weer een zenuwen wedstrijd er niemand kan vooruit zeggen wie dit partijtje winnen zal, al geven we Blauw Wit een iets betere kans. Af wachten. In afdeeling II gaat H. V. V. naar Excelsior, dat ook al op vreemd (Sparta) terrein speelt. In Rotterdam verwacht men een Excelsior-zege, in den Haag een overwinning voor H. V. V. En in Enkhuizen heeft men al bijna den eind stand uitgeknobbeld: Excelsior wint van H- V. V., West-Frisia klopt de groote Haagsche fn Enkhuizen, enz Daaruit blijkt dus, dat er niets van te zeggen valt van den uitslag, al meenen wij, dat H. V. V. een betere kans heeft op het eindresultaat. In het Oosten is de wedstrijd Robur- Hengelo van belang. Degene, die wini, blijft de meest-kansrijke club en wij hopen en gelooven, dat het de club van Elfring zal zijn! In het Zuiden zijn weer twee wedstrij den n.1. Juliana—Middelburg en V. V. V.Hero. De Middelburgers zijn zeer zeker de sterksten, doch zullen toch nog op hun qui-vive moeten zijn. We ver wachten een kleine zege der eersteklas sers. Intusschen zal V. V. V. het zwakke Hero wel met een nederlaag huiswaarts zenden! In het Noorden een plaatselijke ont moeting voor deze wedstrijden: Fries-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1933 | | pagina 9