Alkmaarsche Courant.
LUXEVERHUUR
Om2& JCotoniën
SPORT EN WEDSTRIJDEN.
£and= en JuUt&ouw
JAC. MET
Om het landskampioenschap.
De Nederlandsche
Fordfabriek in werking
AUTOMOBIELBEDRIJF N.V.
Honderd rtfl en dertigste Jaargang.
ZATERDAG 20 HEI
De loopende band
Een tweede band: de „trim-line".
RUIME WAGEMS
BILLIJKE TARIEVEN
TEL. 572—873ALKMAAR
Degradatie-Promotiewedstrijden in alle
afdeelingen.
De tenniswedstrijd DuitschlandNeder
land om den Davis-Cup.
WIE NEEMT DE LEIDING?
PROMOTIE-DEGRADATIE.
1933
No. 119
Van «ram «gen v»slagge»er.
.„aarschiinlijk al wel in onze
Men heeft Nederlandsche Ford-
f Si! eenomen is, en het is dan
J Jr aanleiding hiervan dat de directie
°°k ikheid van de „Amsterdamsche
week"C m ruime mate uitnoodigingen heeft
verspreid om dit interessante Amerikaansche
hednif eens wat meer van nabij te bekijken.
Het succes van deze aanbieding is enorm ge
wit steeds parkeerden een groot aantal
auto's op het fabrieksterrein, terwijl hun
respectieve bazen en bazinnen onder ge ei e
van ter zake kundigen hun rondgang door
de fabriek maakten en verbaasd stonden o\e
het wonder: een auto te zien worden. Deze
eerste Nederlandsche Forddirectie heeft de
zaak wel terdege efficiënt opgezet, geen on-
noodig gedraaf, geen onnoodig lawaai, een
rustig werken in alle afdeelingen is het eer
ste wat opvalt.
Zooals men weet, is hier het systeem van
de „loopende band" in toepassing gebracht
en weinigen zullen een voorstelling hebben
van den gang van zaken. De veelal heer-
schende meening dat het enorm snel en haas
tig gaat, wordt in de nieuwe fabriek aan de
Hembrug wel heel sterk geloogenstraft, met
een gangetje van een 25 c.M. per minuut
loopt de band rustig door, de arbeiders vol
op gelegenheid gevende hun taak consciën
tieus te volbrengen.
Men kan de geheele inrichting van auto-
mobielbouw het best vergelijken met een
hoofdrivier en een aantal zijrivieren. Op de
hoofd-conveyor de hoofdrivier wordt 't
chassis of de carosserie gemonteerd, op lood
recht daarop of evenwijdig daaraan geplaat
ste conveyors, werkrails of werkbanken de
zijrivieren worden diverse onderdeelen o
onderdeelengroepen klaar gemaakt voor sa
menvoeging met de overige deelen, die het
complete chassis of de complete carrosserie
moeten vormen.
Alle omvangrijke montagewerkzaamheden
gebeuren op of aan kettingtransporteurs,
welke op wieletjes of wel rolletjes op een
loopbaan loopen. Deze transporteurs bewe
gen zich, gedreven door electromotoren
waarvan de fabriek er ruim 160 heeft, met
een betrekkelijk geringe snelheid van 25 a 30
c.M. per minuut.
De bezoekers worden allereerst naar de
eerste verdieping van het gebouw geleid
waar de ruwe onderdeelen voor de body's be
handeld worden. Uitgepakt, ontdaan van vet
worden ze glad geschuurd en daarna worden
de verschillende deelen electrisch gelascht,
tot ze de verschillende noodige body-tyjjen
hebben verkregen; van de cabine voor den
transportwagen tot de elegante roadstar toe.
Onderwijl komen van een andere „zijrivier"
de houten onderdeelen van de carrosseries.
zoodat aan het eind van dezen transportband
de complete carrosserieën klaar zijn.
Het eerste werk dat nu gebeurt is het lak-
spuiten van de nog blanke geraamten. Aan
een ketting-transporteur hangend, doorloo
pen de body's nu verschillende verfspuitaf-
deelingen, terwijl het spuitproces nu en dan
afgewisseld wordt voor een afdeeling droog-
kamers, waar de opgespoten Ducolak flink
drooggemaakt wordt. Deze droogkamers zijn
verhit door heetwaterbuizen en hebben een
temperatuur van 130 tot 250 graden Fharen-
heit. De diverse bewerkingen duren totaal
ongeveer 16 uur, en de carrosserieën blijven
alreeds ongeveer 2 uur in de groote droog-
kamer, welke volgt op het spuiten van de
eerste grondverflaag.
Zitten de body's goed in de lak dan wor
den met een handspuit nog eens grondig
de kleinste kleinigheden geïnspecteerd, en
dan is het oogenblik daar, waarop ze weer
op een nieuwe loopende band komen, n.1. op
de z.g. „trim-line". Op dezen transporteur
van ongeveer 50 M. lengte worden de koets
werken voorzien van dak- en plafonddek, rui
ten, bekleeding, kussens, raamlijsten en ver
dere uitrusting. Speciale naai- en snijmachi
nes zijn hier ook weer aanwezig.
Als bewijs van „praktijk" diene het feit,
dat de stoffeerders, die als alle goede stof
feerders graag de kopspijkertjes in den mond
nemen, uitgerust zijn met magnetische ha
mers. Ze hebben niet anders te doen dan
met de tong een spijkertje tusschen de lippen
te duwen en met de hamer de lip aan te ra
ken. De magneet zorgt dat het spijkertje
rechtop op de hamer komt, en de werkman
kan rustig zijn bekleeding vast slaan.
Is de zaak zoover in orde, dan komt de fi
nishing touch voor de body's, ze worden met
een dunne laag lak bespoten en gaan weer
in de droogkamer; daarna worden ze prach
tig glimmend gepolijst.
Onderhand wordt de laatste hand aan het
koetswerk gelegd, zoowel in- als uitwendig.
Portierkrukken, ruitenwisschers, plafonniè
res worden aangebracht, kleurbiezen worden
getrokken.
Eindelijk arriveert dan de carosserie bo
venaan den hellenden conveyor, waarop ze
met haar toebehooren neergezet wordt, en
langzaam, onder een hoek van 30 graden
loopt de body nu naar beneden, waar ze elk
in haar soort over verschillende loopbanden
verdeeld worden. De body voor b.v. sedans
komen op een aparten band, ook die voor de
andere typen. Men kan dus steeds het type
dat men noodig heeft naar de eindmontage
band laten oprukken. Maar voor dat de body
daar is, loopt hij eerst nog over een korte
band, waar de spatschermen gemonteerd
worden.
Deze spatschermen zijn zwaar gemoffeld,
en ook dit geschiedt in de fabriek. Na een
automatische onderdompeling in een bad met
moffellak, worden ze omhoog gevoerd naar
de moffeloven, waar ze 75 minuten aan een
temperatuur van 400 graden fahrenheit wor
den blootgesteld. Het spreekt vanzelf dat niet
alleen de spatborden, maar alle onderdeelen
die voor moffelen in aanmerking komen dit
proces ondergaan.
Op de eindmontageband zijn onderwijl de
zSS^w&d11' e" in verschillende
èfkaar ïezet Ook h vouor as"gestell€n in
reeds ontstaanèn |de acht<*bruggen zün
«hok.
Kortom, het chassis wordt klaarremMtT'
de body te ontvangen. klaargemaakt om
Verder rollende aan ee^ooll^^?'
chassis boven het begin van den einn"1
ge-conveyor. Onmiddellijk worden eeret°a!lè
'pe? dooTgesmeërd om°°S te'zitnTïT
Spoedig nadert nu het chassis den recht
hoekig op de eindmontagelijn uitkomenal»
motor-montage-conveyor, waarop d V 8
4-cylindermotoren afgemonteerdPworden De
motoren bevinden zich daarbij op aan een
ketting loopende wagentjes. Evenals hii de
andere conveyors wordt 'de Sf aange
dreven door een electromotor met tu3n-
voeging van een vertragings-rnerhpnicme
Komt nu het wagentje aan hef einde vanTn
conveyor, dan drukt het ondercarter van dÓn
motor tegen den arm van een schakelaar die
aldus automatisch den stroom afsluit Vni
f," stilstand komt. Een aan het
plafond bevestigde electrische looptakel
voorzien van een speciale grijpvork, neemt
den motor op en voert dezen tot bóven de
eindmontagelijn, waar hij dan op het chassis
neergelaten wordt en op zijn plaats gemon
teerd. Dit merkwaardige proces ziet men
telkenmale weder op verbluffend eenvoudige
wijze afspelen. Het chassis verkrijgt aldus de
geheel in en op rubber gemonteerde kracht
bron compleet met koppeling en versnel
lingsbak. Onmiddellijk wordt dan van uit 'n
pomp de motor voorzien van de juiste hoe
veelheid olie.
Weer wat verder met een der chassis
medeloopende, ziet men nu weldra de ter
zijde in elkaar gezette stuurinrichting en het
van allerlei instrumenten en klemmen voor
ziene schutbord met warmte-isoleerend mate
riaal erop aan het chassis komen, nog wat
verder den radiateur en vlak bij den moffel
oven de voorspatschermen en treeplanken,
dan de wielen met de banden, natuurlijk
reeds gemonteerd. Overal wordt hierbij, waar
mogelijk, gebruik gemaakt van hoogfrequent
electrische sleutels en schroevedraaiers, zelfs
voor de groote wielmoeren van de trucks.
Het einde nadert.
Langzamerhand komt nu het punt, waar
het „huwelijk" van de carrosserie en het
chassis tot stand wordt gebracht. Dit koets
werk is op een korten, ter zijde van den eind-
montage-conveyor gelegen conveyor, welke
van de carrosserie-voorraad-conveyors naar
het juiste punt voor de plaatsing op het
chassis voert, voorzien van de achterspat
schermen.
Evenals voor den motor wordt hier ge
bruik gemaakt van een electrische takel, wel
ke aan een aan het plafond bevestigde rol
loopt, waarmede de geheele carrosserie opge
licht en omgezwaaid, boven het chassis
op de eindmontagelijn gebracht, en neergela
ten wordt. In een oogwenk staat de carros
serie op zijn plaats met tusschenvoeging van
de noodige rubberstukken en worden de be'
vestigingsbouten aangebracht.
De verbindingen der besturings- en bedje-
ningsorganen, der instrumenten, der ben
zineleiding en van de electrische installatie
worden nu tot stand gebracht, de koplamp
stellen, die ook weer even ter zijde van de
„lijn" worden voorgemonteerd, en de electri
sche hoorn worden aangebracht, terwijl in
middels ook een liter of vijf benzine in het
reservoir wordt gedaan van uit een electri
sche pomp en de radiateur gevuld. De wagen
nadert kant en klaar het einde van de mon
tagelijn, waar de wielen doodeenvoudig te
gen een plaatijzeren helling oploopen en al
dus de wagen vrijkomt van de kettingen van
den conveyor; een druk op den startknop en
er is wederom een nieuwe Ford „géboren".
Een kort, steil heilinkje af en daar staat hij
klaar voor de laatste en zeer grondige in
spectie. Een speciale verlichting is hiervoor
aangebracht. Het is interessant hier nog
even te vermelden, dat er bij het laatste stuk
je van den eindmontage-conveyor, waar de
motor wordt aangeslagen, een speciale in
richting is om de uitlaatgassen rechtstreeks
af te zuigen, en dus deze gevaarlijke dampen
direct uit het gebouw te verwijderen.
o
Ziehier in een vliegensvlug overzichtje het
worden van de moderne automobiel. Deze
wording heeft de zeer talrijke bezoekers deze
week vele mooie momenten verschaft. Afge
zien van het product, is hier in deze fabriek
zoo veel interessants te zien op technisch ge
bied tesamen met de allerlaatste nieuwtjes
van verwarming, electriciteit en wat dies
meer zij, dat men in een enkel uurtje dat een
rondgang duurt, lang niet met alles op de
hoogte is. Voor geïnteresseerden van techniek
is hier zooveel moois te zien dat het de moei
te waard is eens te probeeren een introductie
voor de Nederlandsche Fordfarbiek te ver
krijgen. Hij, die er in slaagt binnen te ko
men, zal ongetwijfeld geen moment spijt van
zijn reisje naar de Hembrug hebben.
NIEUWE BOND VAN ZUIVEL
FABRIEKEN.
De Nieuwe Bond van Zuivelfabrieken hield
gistermiddag in het Landbouwhuis een druk
bezochte vergadering, die in de groote zaal
was uitgeschreven, welke zaal echter, tot ver
wondering van velen, door het huisvesten
van de Crisis Zuivel Centrale tot 1/3 was te
ruggebracht, zoodat men op elkander gepakt
zat in een ongeveer groote kamer.
Tot genoegen van velen deelde de voorzit
ter in zijn openingswoord dan ook mede, dat
men voortaan voor de vergaderingen een
beter lokaal zal uitzoeken.
In Alkmaar zijn voldoende behoorlijke
lokalen beschikbaar en ook wij geven de voor
keur aan vergaderingen in een der lokalen
van onze caféhouders, dan te vergaderen in
het Landbouwhuis in een vertrek dat hoog-
stens voor een commissie-vergadering ge-
In zijn terugblik over het afgeloopen jaar
constateerde de voorzitter, de heer
Schrooder, dat het jaar voor den landbouw
een treurig jaar is geweest. Gelukkig zijn de
kaasprijzen, tegen de verwachting van velen
in, beter geworden.
Bij de schapenhouderij moet geld bij en
ook de veeprijzen zijn treurig.
Spr. herinnerde er aan dat de secretaris
van de F. N. Z., de heer Geluk, in den
Haag betoogd had, dat een melkprijs van 4
cent voldoende zou zijn.
Spr. was van oordeel, dat van een derge-
lijken prijs hoogstens het loon, het voer en de
lasten betaald kunnen worden en oordeelde
dat de secretaris van de H. Mij. v. L., de
heer Huysman, juister was geweest toen hij
den prijs op 6 cent berekende.
Spr. uitte de wensch dat het tot dien prijs
zou komen.
Na lezing van de notulen door den s e c r e
t a r i s, den heer F. Groot Cz., deed deze
mededeeling van de ingekomen stukken en
jaarverslagen, w.o. een schrijven van de K.
v K. waarin verzocht wordt mede te deelen
of het niet wenschelijk is maatregelen te ne
men om de fabricatie van kaas beneden 40
plus in ons land te beperken.
Deze vraag is ook voorgelegd aan de
andere organisaties.
De heer Lakeman herinnerde er aan,
dat het denkbeeld ook reeds in een ver
gadering van het kaascontrolestation is be
sproken. De N. H 40 plus wordt in de wereld
zeer begeerd en ook het bestuur van dat
station oordeelde het wijschelijk om de pro
ductie van de 20 en 30 plus kaas te komen.
Spr. stelde voor aan het streven van den
heer Grondsma adhaesie te beluigen.
De heer Kay achtte de 40 plus kaas die in
N.-H. gemaakt wordt, van weinig beteekenis.
Besloten werd aan het denkbeeld adhaesie
te betuigen.
De beslissing van het bestuur om 40 bij
te dragen in het nadeel, dat een fabriek door
een overval in het Veld had geleden, werd
goedgekeurd.
Van het propaganda-bureau voor de N.-H.
kaas was een verzoek ingekomen om de pro
paganda te steunen met een bedrag van 50
cent per 1000 K.G. verwerkte melk.
De voorzitter oordeelde dit een hoog
bedrag en de vraag van ingrijpende aard.
Dr. S c h e y oordeelde het wel noodzake
lijk dat propaganda gemaakt moest worden
voor de Noord-Hollandsche kaas, doch was
van oordeel, dat dit niet op deze wijze moest
gebeuren.
De vo o r z i 11 e r dacht dat hier een taak
lag voor het millioenenpotje. Z.i. kon een
deel daarvan wel bestemd worden.
Dr. S c h e y oordeelde, dat de propagan
da moest uitgaan van de bonden van fa
brieken.
De voorzitter zegde toe hierover een
onderhoud te zullen aanvragen bij het be
stuur van den Coöperatieven Bond en het
Kaascontrolestation. De winst- en verlies
rekening werd in ontvangst en uitgaaf
goedgekeurd op een bedrag van 1013,24.
Uit het jaarverslag deelen wij mede, dat de
toestand van den bond bevredigend is.
Met nadruk werd gewezen op de noodza
kelijkheid om van het station voor Melk-
onderzoek gebruik te maken.
Ir. D. C. d e W a a 1, directeur van he
Kascontrolestation „Noord-Holland" hield
hierna een inleiding over „De Crisiszuivel
wet" en hetgeen geschied voor de uitvoering
van de wet. Spreker gaf voorbeelden van be
rekeningen om de nota's die de boeren ont
vangen te verduidelijken.
Eenige vragen inverband met de inleiding
werden tot voldoening der vragenstellers be
antwoord.
Dr. S c h e y deed hierop de volgende
mededeeling omtrent de werkzaamheden van
het Rijkszuivelconsulentschap voor Noord
Holland over 1932.
Het laboratoriumwerk is toegenomen. Het
totaal aantal onderzoekingen bedroeg In
1932 2098 of bijna 30 meer dan in 1931.
Deze vermeerdering is vooral veroorzaakt
door het grootere aantal monsters melk, die
op deugdelijkheid zijn onderzocht. Enkele
grootere fabrieken kunnen deze noodige con
trole zelf houden. Sommige kleinere gaan
beter inzien, dat het noodig is. De controle
gaat in 2 richtingen: a. op de melkwinning
en -behandeling; b. op afwijkingen in de
melk, wanneer ze nog in den uier is. Eerst
worden de monsters uit de bussen genomen;
daarna zoo noodig monsters van de koeien
afzonderlijk en soms nog van de verreis van
één of meer koeien. Er zijn 577 busmonsters
en 558 uiermonsters genomen; samen 1135
monsters van 10 fabrieken, waarvan 15
afwijkingen gaven. De fabriek is met deze
controle op de grondstof gebaat. De kwali
teit der producten wordt er door bevorderd
Zij is dus in het belang van de gezamenlijke
leveranciers met het oog op de uitbetaling,
doch ook van de veehouders afzonderlijk, om
dat de koeien met nierontsteking (streptococ-
cen), die andere dieren kunnen besmetten,
worden opgespoord, en zij maatregelen kun
nen nemen om groote schade te voorkomen.
Dr. Schey gaf een voorbeeld van zoo'n
onderzoek.
Onder de laboratoriumwerkzaamheden val
len ook de controle op het werk der melkcon-
troleur in verband, met de uitbetaling der
melk. De fabrieken laten dit nog te weinig
doen. Het is vreemd dat de bedrijfsleiders
en de leveranciers en de controleurs zelf niet
de zekerheid willen hebben, dat de zaak In
orde is.
Eenmaal verzocht een fabriek hulp, omdat
men de melk van een leverancier verdacht.
Het bleek, dat de 's morgens geleverde melk
met pl.m. 19 water was vermengd. Het
S. G. was 25.9 en het vetgehalte 2,27*4
Vele gevallen van bestrijding van kaasge
breken werden behandeld. In het gebied van
de volvette Goudsche boerenkaas ging het
veelal om het vereischte vetgehalte te berei
ken. De Hoofdassistent Eriks bezoekt dan de
boerderij en ziet hoe men 's avonds de kaas
maakt en doet het den volgenden morgen
voor. Door betere technische bereiding wordt
veelal een hooger vetgehalte verkregen.
Maar ook kan de samenstelling der melk on
voldoende zijn o.a. door ondoelmatige voede
ring en verschil in melktijden.
Onder de kaasgebreken, die op boerderijen
of fabrieken voorkwamen, werden behandeld,
zwarte stippen in de korst, putjes en rim
pels in de korst, kanker, losse kaas, zoowel
vroeg als laat optredend, boekelscheurtjes,
ongelijkmatig zuivel, kaas slecht van reuk;
blauwe stippen en andere. Verder werd wat
medegedeeld over slecht oproomen van wei,
te slapjje boter met karnemelksmaak.
Ten slotte koos dr. Schey nog als onder
werp zijn bemoeiingen inzake de verbetering
van drinkwater voor de koeien op de boerde
rij, tevens vaak voor boenwater bestemd. Dus
ook de zuivelfabriek heeft er belang bij. De
toestand is soms zeer slecht. Door onver
stand wordt het niet ingezien. Er werden
voorbeelden behandeld van zeer ondoelmati
ge inrichting der watervoorziening. Soms
komen de koeien op stal in zeer slechte con
ditie; zelfs gaan er wel koeien dood, door de
vergiftiging met het slechte drinkwater Aan
sluiting aan de waterleiding of het maken
eener goede nortonwel brengt dan groot
voordeel.
Elke zuivelfabriek moet weten, dat het
bedrijfswater goed is; de gelegenheid om het
onderzocht te krijgen, is er in het laboratori
um van den zuivelconsulent. Er werd nog
gewezen op het groote gevaar van veront
reiniging van het Nortonwater in de diepte
door oude vervallen wellen, die niet dooreen
deskundige worden onschadelijk gemaakt
Men bederft zoo het goede water, dat de
fabriek niet kan missen. Dr. Schey waar
schuwt tegen deze nalatigheid op boerderijen
en fabrieken.
Het volgende punt was een toelichting
door de directie cener verzekeringsmaat
schappij over verzekering tegen inbraak, be-
rooving, fraude enz.
Na rondvraag volgde sluiting.
UITGEEST.
Coöperatieve Boerenleenbank.
Woensdag vergaderde de Coöpertieve
Boerenleenbank alhier in de zaal van het
hotel de Ooievaar onder leiding van den
heer Van der Eng.
In zijn openingswoord deelde de voorzit
ter mede, dat de druk der tijden ook zeker
op het werk van de Bank rustte, doch dat
er toch nog een winst gemaakt kon worden.
Voorschotten kunnen niet meer worden ver
leend, doch de spaarbank ondervindt in haar
uitbetalingen niet de minste stagnatie.
Dan memoreerde spreker het feit dat dit
jaar de bank 25 jaar bestaat. Hiervan stip
pen we aan dat de winst over het afgeloopen
boekjaar bedraagt de som van 775,93.
De heer Kalkman deelde mede dat de boe
ken vele malen waren gecontroleerd, zoodat
geadviseerd werd de rekening zooals zij daar
lag vast te stellen. Tevens bracht spreker
hierbij dank aan de leden van de Bank voor
het vele werk wat zij gedurende het afgeloo
pen boekjaar weder zoo geheel belangeloos
hebben verricht. Hierbij verwierf spreker een
hartelijk applaus uit de zaal als bewijs hoe
zeer hij de tolk der aanwezigen was.
Een uitvoerig verslag was door den secre
taris, den heer IJff, opgemaakt.
Uit dit verslag stippen we o.a. aan dat het
ledental thans bedragt 166, dat er in omloop
zijn 391 spaarboekjes met een totaal van
1065518,67, dat er 18 voorschotten wer
den aangevraagd waarvan 7 verleend tot een
totaal bedrag van 3750, dat er in totaal
zijn 16 rekening-courant, dit afgeloopen jaar
werd geen nieuwe rekening-courant overeen
komst gesloten.
De heer A. M. de Bruijne werd als be
stuurslid herkozen.
Tot lid van den Raad van Toezicht, werd
de heer Ant. van der Eng Lz. herkozen.
Bepaald werd dat evenals de vorige jaren
de hoogste som der spaargelden, welke door
het bestuur alleen in depot mag worden ge
nomen wordt gesteld op 200.000 en met
toestemming van den Raad van Toezicht op
225.000 en de rentevoet van het spaargeld
werd wederom gesteld op resp. 3 1/4 en
3 3/4 terwijl die voor hypotheek en voorschot
dezelfde zou blijven als in het contract opge
nomen. 1
Het punt afschrijving afgetreden leden
leverde geen bespreking op.
De heer P. W. Kalkman is afgevaardigde
naar de buitengewone vergadering.
BEZUINIGING.
Op den staf van den Landvoogd.
De intendant der paleizen, kapitein Cram-
winckel, die tijdelijk in Ned.-Indië was gede
tacheerd, zal begin Augustus naar Neder
land teruggaan. Deze maatregel houdt ver
band met den nadrukkelijken wensch van den
gouverneur-generaal om op zijn staf te bezui
nigen, seint Aneta aan het Hbld.
Nieuwe korting op pensioenen?
Naar hetzelfde bureau aan genoemd blad
meldt nam de Indische regeering andermaal
de mogelijkheid van korting op pensioenen in
overweging. Ditmaal wordt een korting van
17 procent overwogen, behoudens de laagste
pensioenen, waarvoor een afzonderlijke rege
ling zal worden getroffen.
DE DIENSTWEIGERING TE
SOERABAJA.
Behandeling van verschillende
zaken in hooger beroep voor het
hoog militair gerechtshof te
Batavia.
Het hoog militair gerechtshof te Batavia
veroordeelde, naar Aneta aan het Hbld. sein
de, den matroos Tola tot twee maanden ge
vangenisstraf; den korporaal-vliegtuigmaker
Kooymans tot een jaar en drie maanden ge
vangenisstraf, met ontslag uit den militairen
dienst, onder aftrek van den tijd doorge
bracht in preventieve hechtenis; den marinier
der eerste klasse Heins tot een jaar en vijf
maanden gevangenisstraf, onder aftrek van
den tijd doorgebracht in preventieve hechte
nis, met ontslag uit den militairen dienst;
den korporaal Van Kouwen tot tien maan
den gevangenisstraf, onder aftrek van den
tijd doorgebracht in preventieve hechtenis en
ontslag uit den militairen dienst; den korpo
raal De Geus tot zes maanden gevangenis
straf onder aftrek van den tijd doorgebracht
in preventieve hechtenis.
Voorts maakte het hof een aanvang met de
behandeling in hooger beroep van zeven
dienstweigeringszaken.
Deze beklaagden verklaarden zich een
beetje te zwaar gestraft te voelen.
Het is morgen een belangrijke dag
voor de clubs, die aan de kampioens
wedstrijden deelnemen. De Stormvogels
ontvangen Go afead, wat een zeer be
langrijke ontmoeting is. Beide clubs
zijn een week geleden in uitwedstrijden
geklopt en vooral de nederlaag der
IJmuidenaren was uiterst gevoelig. Dat
zou een aanwijzing zijn van zwakheid
en vooral als we de benauwende zege
van de Stormvogels op Velo nog even
ir. herinnering brengen, wordt het dui
delijk, dat de IJmuider club niet zoo
sterk is, als velen gedacht hadden.
Go ahead daarentegen is meegevallen.
Twee goede overwinningen op Velocitas
en Feijenoord en een kleine, overigens
verdiende nederlaag tegen P. S. V.
Nog staat Go ahead aan den kop, dank
zij een beter doelgemiddelde. Wanneer
de Deventerclub morgen zou winnen,
zou ze de beste kansen op den titel heb
ben, omdat haar dan nog slechts drie
thuis- en één uitwedstrijd rest. Zou
Stormvogels verliezen, dan is haar kans
wel zeer klein geworden.
Het wordt weer een geheel open strijd
en de uitslag is absoluut niet vast te
stellen. Wij hebben iets meer vertrou
wen in de Oostelijke ploeg, doch ont
kennen het terreinvoordeel van de
IJmuidenaren niet.
Wellicht, dat daardoor elk verschil is
opgeheven, wat dus zou wijzen op een
gelijk spel. Inderdaad er is zeer veel
kans op een gelijk spel, wat de spanning
zelws ten goede zou komen.
Velocitas gaat de Eindhovenaren ont
vangen. De Groningers zijn thuis lang
niet voor de poes en zullen krachtig van
zich afbijten. P. S. V. heeft dezen wed
strijd nog lang niet gewonnen en het
zou zelfs wel eens kunnen gebeuren,
dat de Groningers een overwinning
boekten! Bonsema c.s. zijn tot alles in
staat en kunnen zelfs van Run wel ver
rassen.
In afdeeling I ontvangt Zeeburgia
Blauw Wit in het Stadion. De Whites
geven dus het geheele terreinveordeel
prijs terwil'e van de guldentjes Voor
Blauw Wit is dit natuurlijk niet on
welkom.
Wie van de twee zal verliezen? 't Is
toch duidelijk, dat de verliezer geen
enkele kans meer heeft. En 't is even
duidelijk, dat bij een gelijk spel H. F. C.
het beste gebaat zou zijn, want dan zou
de Good old slechts den thuiswedstrijd
tegen Blauw Wit behoeven te winnen,
om eerste klasser te zijn.
't Wordt weer een zenuwen wedstrijd
er niemand kan vooruit zeggen wie dit
partijtje winnen zal, al geven we
Blauw Wit een iets betere kans. Af
wachten.
In afdeeling II gaat H. V. V. naar
Excelsior, dat ook al op vreemd (Sparta)
terrein speelt. In Rotterdam verwacht
men een Excelsior-zege, in den Haag
een overwinning voor H. V. V. En in
Enkhuizen heeft men al bijna den eind
stand uitgeknobbeld: Excelsior wint
van H- V. V., West-Frisia klopt de groote
Haagsche fn Enkhuizen, enz
Daaruit blijkt dus, dat er niets van te
zeggen valt van den uitslag, al meenen
wij, dat H. V. V. een betere kans heeft
op het eindresultaat.
In het Oosten is de wedstrijd Robur-
Hengelo van belang. Degene, die wini,
blijft de meest-kansrijke club en wij
hopen en gelooven, dat het de club van
Elfring zal zijn!
In het Zuiden zijn weer twee wedstrij
den n.1. Juliana—Middelburg en V. V.
V.Hero. De Middelburgers zijn zeer
zeker de sterksten, doch zullen toch nog
op hun qui-vive moeten zijn. We ver
wachten een kleine zege der eersteklas
sers. Intusschen zal V. V. V. het zwakke
Hero wel met een nederlaag huiswaarts
zenden!
In het Noorden een plaatselijke ont
moeting voor deze wedstrijden: Fries-