SPRUTOLl
Pinksteren in Neerlands Bosschen.
Zomer
sproeten
ffiisinettland
JiuMstlenWeten
Jjigezouden Stukken
Juidscficifteto
Een paard
aan 'i woord
Landschapsschoon van Polder, Ven of Heide.
Fraaie fiets- en autotochten.
ruggekomen en besloot, de brug 8 Meter wijd
te maken.
De kosten van den bouw komen voor 1/3
voor rekening der gemeente en voor 2/3 voor
rekening van de banne, terwijl het onder
houd zoo is verdeeld, dat de gemeente voor
den bovenbouw en de banne voor den onae -
bouw zorgt.
Voor verschillende werkloozen z g
legenheid zich voordoen, om hier,P
werk aan te krijgen, daar in het ^k sg
opgenomen, dat 50 van
werkkrachten via het gemeentelijk arbe.ös
bureau van de
Mosseïenbrug^ gebruik
SStSS^SS "eer moeilijk was, om
door de opening te komen.
verdwijnen spoedig
door een pot
Bij alle drogisten.
EfN NEDERLANDSCHE
FILMINDUSTRIE.
Een Duitsche vakblad over de
Nederlandsche pogingen.
In Licht Bild Bühne" van 19 Mei komt
een artikel door R. W. Thanes voor, gewijd
aan de pogingen, in ons land tot «en natio
nale filmproductie te geraken.
Geconstateerd wordt dat Nederland, met
zijn 7 2 millioen inwoners, in het afgeloo-
pen jaar slechts voor 25.7 pCt. in de pro
gramma's der bioscooptheaters met eigen
werk heeft bijgedragen. Dit lijkt nog vrij
veel, doch het betreft hoofdzakelijk korte
films en journaals.
Het artikel maakt gewag van de recente
plannen tot het maken van een groote^ Wil
lem de Zwijger-film, onder re^'e van G
Theunis-sen, tot het verfilmen van „Con
tact" van Jules de Lecuwe en Van ,,De
Jantjes" als geluidsfilm onder regie van
Jaap Speyer. -
„Dat een belangrijke filmproductie 1 bi
Nederland tot dusver niet kon slagen", al
dus de schrijver, ligt ten deele aah het ont
breken van Tsch'kte studio's. Doch ook op
dit technische ~oVMed eaat NWUrbnd thans
met reuzenschreden voorwaarts" In dit ver
band noemt de schrüver de planner van
Ph'lirs. die van 1 BiedermP"" «n die van
de Filco te Den Haag. De schrijver weet te
melden, dat in de kleine studio van Bieder-
mann aan de Keizersgracht te Amsterdam
de regisseur Ernst Winar reeds met een
soeelfilm bezig is. In de Filco-ateliers te Ter
Heyde zal onder leiding van Adhemar
Pathé met twaalf groote films worden
begonnen,
„Wie de taaiheid der Nederlanders kent,
weet, dat zij hun eenmaal opgevatte plan
nen in den regel tot uitvoering brengen",
aldus het artikel, dat eindigt met het uien
van de overtuiging, dat Nederland op weg
is naar een nationale filmproductie.
INBRAAK TE HEERLEN.
Gisternacht is in de Ambachtstraat te
Heerlen in twee woningen ingebroken. Bij de
eene woning heeft de dader een ruit uitge
sneden; hij opende vervolgens de aerredeu-
ren. Alle laden en kasten werden doorsnuf
feld. Uit een schrijfbureau nam de dader
een zilveren penhouder en potlood mee. In
de andere woning werden ook de verschil
lende kasten opengemaakt, maar hier werd
niets gevonden. Alleen uil de gang werd een
regenjas medegenomen.
DE HUURSTAKING IN AMSTERDAM
WEST OPGEHEVEN.
Naar het comité der woningeigenaren
meedeelde, is gisterochtend de huurstaking
bij de ..Weststichting" (Torresstraat en om
geving) definitief opgeheven.
Van de aanvankelijk 680 stakers waren er
nog 70 over. Hoewel het stakerscomité de
actie nog wilde voortzetten, bleek onder de
overgebleven stakers de animo voor den ver
deren striid niet groot meer.
De huurders hebben nu de eischen van
oe eigenaren aanvaard. Zij houden in: beta-
lln| van alle achterstallige huren; betaling
ooor d« bewoners van de gerechtelijke kos-
,en; wering in de woningen van door de
e'gcnaren ongewenschte elementen.
BRAND.
Café te Roozendaal uitgebrand
Dinsdagavond brak brand uit in het café
d ,n'C€r" aan den Wousche Weg te
Koozendaal, eigenaar de heer Lauwen Hei
"h PreeP sne' om z'ch been en in korten
JJd stonden dan ook het café en een aan
grenzende schuur in vlammen. De brand-
u't Roozendaal welke voor de eerste
roaal met haar splinternieuwe moderne
otorspuit uitrukte, kon niets uitrichten
..."j fiNbrek aan water, zoodat het perceel
den grond toe afbrandde. De inboedel
«mg mede grootendeels verloren.
ENGELAND CÖNTINGENTEERT
MELKPRODUCTEN.
Als resultaat van de te Londen gehouden
«sprekmgen tusschen het Engelsche depar
ent van landbouw en vertegenwoordigers
a'daar jnelkproducten-invoerende lan-
u..r .over vnjw:llige contingenteering kan
en gemeld, cat tenslotte overeenstem-
3 JS verkregen. De Engelschen hebben
lanH. il"t' imperium behoorende
tanden het percentage 30 tenslotte vervan-
mLau -eï ,wel voor drie maal een
de (Juni, Juli Augustus) met als basis
hè» -er purende die zelfde maanden van
net vorige jaar.
echwd.™en van h€t Brifsche Rijk zullen
ter luo mogen invoeren. De regeling
eonrLV00r Kesu,kerde en ongesuikerde volle
soortJ^- ^sulk!rde magere condens, alle
■horten melkpoeder, benevens room.
BENZINE UIT HOUT.
Twee Zeedsche ingenieurs, beiden werk
zaam in het laboratorium van de academie
voor ingenieurs-wetenschappen, hebben
naar „Svenaka Dgbladet" meldt, een nieuwe
vinding gedaan voor een chemische ontle
ding van hout, waarmede o.a. benzine en
andere brandbare producten worden vervaar
digd. De regeering heeft deskundigen be-
noemd om rapport uit te brengen over de
waarde van deze methode.
Volgens het blad geschiedt de ontleding
onder toevoeging van bepaalde chemicaliën
bij een druk van meer dan 100 atmosferen
en een temperatuur van 325 gr. C. Ongeveer
40 van het gewicht van het hout wordt
als vloeibare brandbare producten verkre
gen. Het ligt in het voornemen een proeffa
briek in te richten.
(Buiten verantwoordelijkheid van de
Redactie. De opname In de rubriek, bewijst
9»>n*zins dat z)} daarmede instemt
Mijnheer de Redacteur,
Beleefd verzoekt ondegeteekende een klein
plaatsje in uw geacht blad en wel om de
volgende reden.
Bij ons bezoek in Bergen, vooral 's avonds,
komt het meermalen voor, dat wij het kruis
punt passeeren waar de school gestaan
heeft. Daar is het nu wat ruimte betreft erg
verbeterd. Toch is het mij opgevallen en met
mij gisteren vooral velen, dat op dat drukke
kruispunt vele jongelui met de fiets aan de
hand een praatje staan te maken en tot zelfs
ver op de helft der straat, en al geeft men
nog zoo veel signalen zij blijven lachend
staan. Gisteravond was dat meer dan erg.
Bij mijn verzoek ten gerieve van anderen!
kreeg ik ten antwoord: o, ik sta hier goeci
hoor, terwijl andere auto's met moeite voor-
bij konden.
Ik hoop dat dit verandert, ook in hun eigen
belang, waar ongelukken niet uit zullen blij
ven.
U, mijnheer de redacteur, beleefd dankend.
Hoogachtend,
EEN ABONNE.
Geachte Redacteur!
heeft het bericht geplaatst, dat de Alk-
maarsche Hengelaarsbond 't prachtige visch-
water gepacht heeft en dat het geschoond
zal worden en dat daarin veel visch is uit
gezet. Allemaal zeer mooi, maar zou U dit
c-ok nog willen plaatse" dat hoewel ik den
bond nooit heb geweerd of tegen gewerkt, ik
toch zonuer meer zoo goed als broodeloos
geworuen ben; doordat hij mijn vischwater
afgepacht heeft. En dat ondanks mijn her
haald verzoek. om onder pacht om aal te
visschen. Ik liet den bond 5 jaren toch met
alle leden voor 6 per jaar op een blok
water in de Noordervaart visschen en, nu
heeft men mij al ongeveer 4 weken daaruit
geweerd. De bestuursleden van den bond
zijn bijna a'len groote zakenmenschen in de
süd Zou het hen ook bevallen als hun zaken
daar door een ander, die meer geld geven
konden, werd dichi gealoten?
Met dank voor de plaatsing,
JOH. SCHOT,
Broodeloos geworden vissche: te
Z- en N.-Schenner.
DE PENSIOENEN DER OUD
INDISCHE MILITAIREN.
Mijnheer de Redacteur,
Beleefd verzoek ik u eenige plaatsruimte
in uw veelgelezen blad voor het navolgende.
Volgens een Aneta-telegram is in verband
met de slechte financieele toestand van Ned.-
Indië, door de Indische regeering aan den
minister van koloniën telegrafisch verzocht
invoering te willen toestaan van een korting
van 17 pCt. op de Indische pensioenen, be
houdens de laagste pensioenen.
Dat genoemde financiën geen schitterend
beeld vertoonen is bekend, doch dat er een
dusdanige korting zou plaats mceten hebben
op de verdiende pensioenrechten der oud-
Indische militairen; waarvan er velen tenge
volge van hun gering pensioentje nog een
afzonderlijke steun ontvangen, is dunkt mij
de bezuiniging wel wat te ver doorgevoerd.
Zij toch hebben gestreden en geleden en
stonden in de meest moeilijke omstandighe
den pal voor de eer, de veiligheid en de wel
vaart van Insu linde, waardoor zij Nederland
groot hielpen maken.
Hoe moeten zij het dan begrijpen, hetgeen
onder de Pensioen-acte staat: „De Pensioe
nen en Onderstanden zijn onvervreembaar?"
Gelukkig echter voor hen, dat dr. Colijn
minister van koloniën is.
Hjjis zeer zeker wel de man die weet wat
Jan Fuselier gepresteerd heeft; doch even
eens is hij een deskundige op 't gebied der
Indische toestanden, zoodat wij vertrouwen
dat hij wel een anderen weg zal weten te
vinden om het te bezuinigen bedrag te ver
krijgen, en in ieder geval zijne toestemming
tot een dergelijke korting niet zal verleenen.
U bij voorbaat vriendelijk dankzeggend,
Uw dw. dnr.,
JAN FUSELIER.
„Wij paarden eischen nooit iets, maar
„wij zijn den heeren achter het autostuur
„heel dankbaar, als ze niet zoo vlak
„langs ons stuiven. En mijn collega's,
„die een zwaren kar trekken, vragen U
„vriendelijk om hen niet noodeloos te
„laten stoppen.
„Toe, wilt U niet een klein beetje reke-
„ning met ons houden? Elk paard, dat
„voor mag gaan, ook al heeft hij er
„eigenlijk geen recht op, zal U met een
3s „dankbaren blik beloonen."
Van het fraaie werk De ontdekking van
de wereld uitgave Elsevier te Amster
dam is de vijftiende aflevering versche
nen. Ditmaal wordt onze aandacht voor de
tochten dwars door Afrika gevraagd en
springen wij vandaar een groot aantal ja
ren en een groot gedeelte van den wereldbol
over om de tochten naatde Noordpool te be
spreken. Uitvoerig en craidelijk wordt weer
uiteengezet hoe de ontdekkingsreizigers m
de aangegeven gebieden zijn doorgedron
gen en welke daar hun lotgevallen waren.
Vele fraaie platen verduidelijken den tekst.
Wij ontvingen de Mei-aflevering van De
vrouw en haar huis uitgave N.V. Van
hoituma en Warendflrfs Uitgeversmaat-
schappij te Amsterdam. 'De redacteur of
is het een redactrice? beschrijft bij een
foto het leven van Geertruida Carelsen.
Mevr. A. H. Loeff— Bokma' geeft tekst en
foto's over het beeldhouwwerk van Louise
Beyerman. H. G- Cannegieter schrijft
over Leni Riefcnstahl, de skiloopster uit
sneeuwsportfilms. Tony de Ridder bespreekt
de schrijfster Ina Seidel en Coby Voorhoeve
herdenkt Carry van Bruggen. J. J. Helder
geeft bijzonderheden over de Fransche
vrouw en haar rechten. De architect A. V.
Hartogh vertelt van het landhuis „Samara".
A. Bienfait wijdt een in memorian aan
Gertrude Jekyll, de pionierster der vrouwe
lijke tuinarchitecten en Nan Jansen vertelt
van pluimvee op de boerderij. Wij noemen
verder nog een schets van Tity Stiemens,
getiteld Maan-wandeling, een artikel van
willy Levitieus over knipprenten van Miep
D«hé, verzen van Margot Vos, Henrjette
Baart de la FailleWichers Hoeth en Fr.
Maade—Kuyper, benevens een artikel van
J. F. JacobsArriëns over Teseslschade-
aiploma's en vele voor vrouwen interessante
rubrieken.
Meer dan ooit moeten wij er ons in deze
zame steppe, het oerwoud, de „jungle" bin
nen onze landspalen tevergeefs gezocht wor
den. Beier dan wanneer ook komen thans de
rust en de liefelijkheid van de Nederlandsche
natuur tot bun recht, omdat juist nu de
schoonheid van bosch en zee. van ven, pol
der of heide een weldadigen invloed heeft op
allen, die een open oog hebben voor de Hoi-
landsche wolkenluchten, de eindelooze ver
gezichten over de Veluwe of in Drenthe, voor
de ongerepte pracht van Noord-Brabant of
van ons bergterrein in den zuidelijken uit
hoek des lands.
Er zijn vele toeristen die wel thuis zijn op
Jungfraujoch, in de Pyreneeën of aan de
Italiaansche meren, maar die hun eigen land
niet of nauwelijks kennen. Meer dan anders
zijn wij in deze tijden op elkaar aangewezen,
en indachtig aan het „geen boog kan steeds
gespannen zijn" zal men goed doen door
met Pinksteren erop uit te trekken, per auto,
per fiets, te voet. per trein, het eigen land in.
Op bijgaand schetskaartje, ons toegezonden
door den A.N.W.B.-Toeristenbond voor Ne
derland, vindt men talrijke routes uitgestip
peld, die elk voor zich door een mooi gebied
leiden. Voornamelijk zijn de tochten bestemd
voor automobilisten, motor- en wielrijders,
maar ook deze „benzinende" menschen zul
len goed doen, door af en toe bun voertuig
eens in den steek te laten en te voet de vrije
natuur in te trekken.
Door noordelijk Nederland,
gaat de eerste route, die in Groningen oe-
gint, maar welke natuurlijk ook elders aan
gevangen kan worden. Door een eertijds zéér
welvarend landbouwgebied gaat de tocht
naar „It Hytelan" (Friesland), talrijke kapi
tale boerenstellingen leggen getuigenis af
van Neerland's kunnen en geven zoo ook
weer hoop voor betere tijden. Bij Heerenveen
een fraai beboscht gebied (Oranjewoud) en
vervolgens door een aantrekkelijke, ofschoon
vlakke streek op Meppel aan. Aanbevelens
waardig is het om een uitstapje te maken
naar iethoorn, terecht bezongen als het Ve
netië van het noorden! In Zwolle bereikt
men den Gelderschen IJssel, die langs De
venter gevolgd wordt tot Zutphen. Fraaie pa
norama's heeft men hier over de heuvels van
de Veluwe en op de landerijen op de uiter
waarden. Van Zutphen over Lochem door
den prachtigen Achterhoek (Van Doetinchem
uit even een bezoek brengen aan het Mont-
ferland!) via Winterswijk naar het Twent-
sche industriegebied, langs de fraaie moder
ne stad Enschede en Almelo (een zeer fraaie
afwijking van onze route gaat over Ootmar-
sum, Denekamp en de Lutte naar Olden-
zaal) en zoo vervolgens door de Overijssel-
sche heuvelen langs uitgestrekte heidevelden
(via Ommen) gaat de reis dan tenslotte oos
telijk van den Hondsrug langs groote veen-
deriien weer noordwaarts. Natuurschoon
vinden wij dan vooral nog in de buurt van
ieten, het Zuid-Laardermeer en tenslotte nog
onmiddellijk ten ruiden van Groningen, waar
de tocht eindigt.
De Zuiderzee-tocht-
Zoo zouden wij den rondrit kunnen noe
men, dei op het kaartje met een lijn
is aangegeven. Als uitgangspunt nemen wij
de hoofdstad des lands, vanwaar de tocht
over moderne wegen door het prachtige
Gooische landschap naar Amersfoort gaat.
Men kan hier ook een interessanten omweg
maken, door den ouden weg (MuidenNaar-
denEemnes) te volgen. Van Amersfoort
door een schilderachtig deel van de Veluwe
en vervolgens langs den Zuiderzeestraatweg
door de oude centra van de visscherij. Typi
sche oude straatjes en doorkijkjes vindt men
in Harderwijk, in Elburg, evenals in de an
dere stadjes en dorpen, die aan den rand van
het IJselmeer liggen te droomen van de ver
gane scheepsvaartglorie op de vroegere bin
nenzee. Het traject van Meppel over Lem
mer naar Gaasterland voert gedeeltelijk over
zeer smalle en bochtige wegen. Wil men dit
stuk vermijden, dan kan men zijn route kie
zen over Steenwiik, Heerenveen en Joure, (of
over Kamjjen. Grafhorst, Genemuiden naar
Vollenhove rijden), doch voor hen, die geen
haast hebben is de kustweg zeker aantrek
kelijker. Over het Friesche duinengebied kun
nen wij kort zijn, Gaasterland is terecht be
faamd! Daarna langs verschillende meren,
waar de watersport hoogtij viert via Bol-
ward, Wons en Makkum naar den afsluit
dijk, die binnenkort zonder restrictie voor het
verkeer opengesteld wordt. Nü moet men er
nog een gulden offeren ten bate van het Na
tionaal Crisis Comité. (Fietsers betalen
slechts 0.10). Het is een interessante weg,
dwars door het water, die ons overtuigend
bewijst, dat de Nederlandsche Waterstaat
zijn bekendheid tot ver buiten de grenzen
met eere dragen kan! Van den Oever (Wie-
ringen) tenslotte langs polderwegen en door
de duinstreek over Haariem naar Amster
dam terug. (Men kan ook een rechtstreeksche
route volgen van Den Oever door de Wie-
ringermeerpo'.der en zoo via Hoorn, Oosthui
zen en Eaam (Volendam) naar Amsterdam
rijden). Men passeert onderweg vele wegen,
die naar de badplaatsen voeren. Allicht zal
men hier en daar eens een kijkje gaan nemen
en mogelijk valt de keuze voor een zomerver
blijf wel op een dier jonge „parels der
Noordzee".
Door berg en dal
voert een fraaie tocht, die in Arnhem begon
nen kan worden. (De lijn op het
kaartje.) Zuidwaarts gaat de route door Lim
burg, waar thans in het bronsgroen eiken
hout De rondtoer door het zuiden van
deze fraaie en gemoedelijke provincie behoe
ven wij niet aan te bevelenw;e er nog nim
mer was zal verbaasd staan over de prachti
ge berglandschappen die ook in het eigen
land gevonden blijken te kunnen worden.
Zeer aanbevelenswaardig is ook de weg vlak
langs onze zuidgrens n.1. over Epen, Hoog
cruts en Noorbeek. De terugweg uit het zui
den gaat door een woest gebied, de Peel,
waar de Heidemaatschappij voorloopig nog
werk genoeg zal kunnen vinden. De noorde
lijke rondrit gaat van Arnhem langs den bui
tengewoon mooien Veluwezoom (Middachter
Allee!!) naar Apeldoorn, vandaar langs de
Harseamp over Ede en Woudenberg naar het
gebied de Vuursche, en zoo vervolgens langs
den „grooten weg" naar Amsterdam. Deze
terugtocht langs de Vecht is eveneens zeer
aantrekkelijk, van de vele fraaie buitenver
blijven verdienen sommige met recht den
naam van Kasteel Van de oude Bisschopstad
via Zeist, Doorn, door de Geldersche vallei
en langs den rand der Veluwe weer terug
naar Arnhem.
Van Den Haag uit
voert de laatste route allereerst door het
Westland, om vervolgens langs den Nieuwen
Waterweg en Rotterdam het landelijk schoon
in de Hollandsche polders te doorkruisen.
Bij Barendrecht z'et m®" rm hrufr
over de Oude Maas, de grootste hefbrug van
Europa, aangelegd ten behoeve van de zee-
haven Dordrecht. Bij Numansdorp gaat het
over 't Hollandsch Diep naar Willemstad,
de droomerige veste, welker schoonheid door
slechts weinigen gekend wordt. Een uitste
kende weg voert door het west-Brabantsche
landbouwgebied naar Bergen op Zoom, van
waar een prachtige omweg over weliswaar
smalle wegen naar Zundert leidt, een cen-
trm van boomkwee kerijen. De „groote route"
brengt ons via Princenhage naar Breda en
vervolgens over een der spreekwoordelijk
foede Brabantsche wegen naar Tilburg.
eer de moeite waard is een excursie naar
de vennen (Oisterwijk), doch ook de recht
streeksche terugweg over Loon op Zand
(duinlandschappen) is fraai. (Men kan ook
van Tilburg over vugt, 's-Hertogenbosch en
zoo vervolgens langs de badplaats „de IJze
ren Man" en Cromvoirt naar Heusden rijden
door een zeer interessant gebied.) Van Waal
wijk door een stukje van de Langstraat,
waar men pas goed leert beseffen, wat lint
bebouwing is, gaat het over een prachtige
moderne brug bij Heusden verder door pol
der- en dijkwegen naar Zalt-Bommel, waar
het overzetveer nog slechta enkele maanden
leven beschoren is Hoog boven de rivier
troont een prachtige brug voor gewoon ver
keer, die nog dit jaar gereed komt. Tens'otte
via Utrecht langs den kronkelenden, maar
zeer mooien Ouden Rijn langs Leiden naar
de Residentie terug.
Kilometerafstcnden.
Route 1 lijn). Groningen
Tolbert—Beetsterzwaag (40 K.M Heeren-
veen-WoIvega—Steenwijk (85 K.M.)—Mep
pelZwolle (125 K.M.)Deventer (159 K.
M.)—Zutphen (174 K M.)LochumRuurio
DoetinchemAaltenWinterswijk (251 K.
M.)GroenloHaaksbergenEnsóhedé (291
K.M HengeloAlmelo (313 K.M.)—Raal-
tè—OmmenHoogeveen (393 K.M.)—Em-
menBorgerGieten (453 K.M.)Zuid-La
renHarenGroningen (484 K.M.).
Route 2 (-lijn). Amsterdam
—Amersfoort (48 K.M.)—Voorthuizen—
Garderen—Putten—Harderwijk 94 K.M.)—
Elburg—Zwolle (136 K.M.)—Meppel (160
K.M.)— Waneperveen—Vollenhove—Blokzijl
—Kuinre—Lemmer—Balk—Sneek (255 K.M.)
Bolsward—(265 K.M.)— Kornwerd (Af
sluitdijk)—Den Oever (315 K.M.)—De Kooi--
Stolpervlotbrug—Koedijk—Alkmaar (370 K.
M.) —Castricum—Beverwijk—Velsen—Sant
poort—BlocmendaalHaarlem (415 K.M.)
—Halfweg—Amsterdam (434 K.M.).
Route 3a lijn). Arnhem—Nij-
meken (18 K M.)—Gennep—Venlo (80 K.M.)
—Roermond (104 K.M.)Sittard—Heerlen
—Valkenburg (131 K M.)—Gulpen (141 K.
M.)—Vaals (153 K.M.)—Maastricht (179 K.
M.)— Sittard (200 K.M.)Roermond (226
K.M,)Harlen—MeijelE>eurne (261 K.M.)
VenrayBoxmeer pontveer over de Maas)
Gennep—Nijmegen (319 K.M)Arnhem
(337 K.M,).
Route 3b lijn). Arnhem—Velp
Dieren—EerbeekLoenenApeldoorn (40
K.M.)OtterloEde (72 K.M.)Renswou-
deScherpenzeelWoudenberg (92 K.M.)—
Oud-LeusdenAmersfoort (stad blijft rechts
liggen)SoestSoestdijk (112 K.M.)—
BaarnAmsterdam (149 K.M.)Abcoude—
BreukelenMaarsenUtrecht (191 K.M)
Zeist—Driebergen—Doorn (210 K.M.)—
Amerongen—Rhenen—Wageningen (236 K
M.)Arnhem (254 K.M.).
Route 4. Den Haag—LoosduinenMon«
sterNaaldwijk—Maassluis (27 K.M.)
SchiedamRotterdam (47 K.M.)Baren-
drechtNumansdorpWillemstadHalste
ren—Begen op Zoom (109 K.M.)—Roosen
aal—Rucphen—Zundert— Princenhage—Bre
da (159 K.M,)— Dorst—Tilburg 181 K M.)
Loon op ZandWaalwijk (197 K M.)—
HeusdenNederhemert AmmerzodenHe-
del— Zaltbommel (225 K.M.)—Oeldermalsen
Culemborg—Vianen (255 K.M.)—Vrees
wijkUtrecht (268 K.M.)WoerdenBode
graven (298 K M.)AlphenLelden (325 K„
M.)T>n Haa? 1342 K M