SPRUTOLl Pinksteren in Neerlands Bosschen. Zomer sproeten ffiisinettland JiuMstlenWeten Jjigezouden Stukken Juidscficifteto Een paard aan 'i woord Landschapsschoon van Polder, Ven of Heide. Fraaie fiets- en autotochten. ruggekomen en besloot, de brug 8 Meter wijd te maken. De kosten van den bouw komen voor 1/3 voor rekening der gemeente en voor 2/3 voor rekening van de banne, terwijl het onder houd zoo is verdeeld, dat de gemeente voor den bovenbouw en de banne voor den onae - bouw zorgt. Voor verschillende werkloozen z g legenheid zich voordoen, om hier,P werk aan te krijgen, daar in het ^k sg opgenomen, dat 50 van werkkrachten via het gemeentelijk arbe.ös bureau van de Mosseïenbrug^ gebruik SStSS^SS "eer moeilijk was, om door de opening te komen. verdwijnen spoedig door een pot Bij alle drogisten. EfN NEDERLANDSCHE FILMINDUSTRIE. Een Duitsche vakblad over de Nederlandsche pogingen. In Licht Bild Bühne" van 19 Mei komt een artikel door R. W. Thanes voor, gewijd aan de pogingen, in ons land tot «en natio nale filmproductie te geraken. Geconstateerd wordt dat Nederland, met zijn 7 2 millioen inwoners, in het afgeloo- pen jaar slechts voor 25.7 pCt. in de pro gramma's der bioscooptheaters met eigen werk heeft bijgedragen. Dit lijkt nog vrij veel, doch het betreft hoofdzakelijk korte films en journaals. Het artikel maakt gewag van de recente plannen tot het maken van een groote^ Wil lem de Zwijger-film, onder re^'e van G Theunis-sen, tot het verfilmen van „Con tact" van Jules de Lecuwe en Van ,,De Jantjes" als geluidsfilm onder regie van Jaap Speyer. - „Dat een belangrijke filmproductie 1 bi Nederland tot dusver niet kon slagen", al dus de schrijver, ligt ten deele aah het ont breken van Tsch'kte studio's. Doch ook op dit technische ~oVMed eaat NWUrbnd thans met reuzenschreden voorwaarts" In dit ver band noemt de schrüver de planner van Ph'lirs. die van 1 BiedermP"" «n die van de Filco te Den Haag. De schrijver weet te melden, dat in de kleine studio van Bieder- mann aan de Keizersgracht te Amsterdam de regisseur Ernst Winar reeds met een soeelfilm bezig is. In de Filco-ateliers te Ter Heyde zal onder leiding van Adhemar Pathé met twaalf groote films worden begonnen, „Wie de taaiheid der Nederlanders kent, weet, dat zij hun eenmaal opgevatte plan nen in den regel tot uitvoering brengen", aldus het artikel, dat eindigt met het uien van de overtuiging, dat Nederland op weg is naar een nationale filmproductie. INBRAAK TE HEERLEN. Gisternacht is in de Ambachtstraat te Heerlen in twee woningen ingebroken. Bij de eene woning heeft de dader een ruit uitge sneden; hij opende vervolgens de aerredeu- ren. Alle laden en kasten werden doorsnuf feld. Uit een schrijfbureau nam de dader een zilveren penhouder en potlood mee. In de andere woning werden ook de verschil lende kasten opengemaakt, maar hier werd niets gevonden. Alleen uil de gang werd een regenjas medegenomen. DE HUURSTAKING IN AMSTERDAM WEST OPGEHEVEN. Naar het comité der woningeigenaren meedeelde, is gisterochtend de huurstaking bij de ..Weststichting" (Torresstraat en om geving) definitief opgeheven. Van de aanvankelijk 680 stakers waren er nog 70 over. Hoewel het stakerscomité de actie nog wilde voortzetten, bleek onder de overgebleven stakers de animo voor den ver deren striid niet groot meer. De huurders hebben nu de eischen van oe eigenaren aanvaard. Zij houden in: beta- lln| van alle achterstallige huren; betaling ooor d« bewoners van de gerechtelijke kos- ,en; wering in de woningen van door de e'gcnaren ongewenschte elementen. BRAND. Café te Roozendaal uitgebrand Dinsdagavond brak brand uit in het café d ,n'C€r" aan den Wousche Weg te Koozendaal, eigenaar de heer Lauwen Hei "h PreeP sne' om z'ch been en in korten JJd stonden dan ook het café en een aan grenzende schuur in vlammen. De brand- u't Roozendaal welke voor de eerste roaal met haar splinternieuwe moderne otorspuit uitrukte, kon niets uitrichten ..."j fiNbrek aan water, zoodat het perceel den grond toe afbrandde. De inboedel «mg mede grootendeels verloren. ENGELAND CÖNTINGENTEERT MELKPRODUCTEN. Als resultaat van de te Londen gehouden «sprekmgen tusschen het Engelsche depar ent van landbouw en vertegenwoordigers a'daar jnelkproducten-invoerende lan- u..r .over vnjw:llige contingenteering kan en gemeld, cat tenslotte overeenstem- 3 JS verkregen. De Engelschen hebben lanH. il"t' imperium behoorende tanden het percentage 30 tenslotte vervan- mLau -eï ,wel voor drie maal een de (Juni, Juli Augustus) met als basis hè» -er purende die zelfde maanden van net vorige jaar. echwd.™en van h€t Brifsche Rijk zullen ter luo mogen invoeren. De regeling eonrLV00r Kesu,kerde en ongesuikerde volle soortJ^- ^sulk!rde magere condens, alle ■horten melkpoeder, benevens room. BENZINE UIT HOUT. Twee Zeedsche ingenieurs, beiden werk zaam in het laboratorium van de academie voor ingenieurs-wetenschappen, hebben naar „Svenaka Dgbladet" meldt, een nieuwe vinding gedaan voor een chemische ontle ding van hout, waarmede o.a. benzine en andere brandbare producten worden vervaar digd. De regeering heeft deskundigen be- noemd om rapport uit te brengen over de waarde van deze methode. Volgens het blad geschiedt de ontleding onder toevoeging van bepaalde chemicaliën bij een druk van meer dan 100 atmosferen en een temperatuur van 325 gr. C. Ongeveer 40 van het gewicht van het hout wordt als vloeibare brandbare producten verkre gen. Het ligt in het voornemen een proeffa briek in te richten. (Buiten verantwoordelijkheid van de Redactie. De opname In de rubriek, bewijst 9»>n*zins dat z)} daarmede instemt Mijnheer de Redacteur, Beleefd verzoekt ondegeteekende een klein plaatsje in uw geacht blad en wel om de volgende reden. Bij ons bezoek in Bergen, vooral 's avonds, komt het meermalen voor, dat wij het kruis punt passeeren waar de school gestaan heeft. Daar is het nu wat ruimte betreft erg verbeterd. Toch is het mij opgevallen en met mij gisteren vooral velen, dat op dat drukke kruispunt vele jongelui met de fiets aan de hand een praatje staan te maken en tot zelfs ver op de helft der straat, en al geeft men nog zoo veel signalen zij blijven lachend staan. Gisteravond was dat meer dan erg. Bij mijn verzoek ten gerieve van anderen! kreeg ik ten antwoord: o, ik sta hier goeci hoor, terwijl andere auto's met moeite voor- bij konden. Ik hoop dat dit verandert, ook in hun eigen belang, waar ongelukken niet uit zullen blij ven. U, mijnheer de redacteur, beleefd dankend. Hoogachtend, EEN ABONNE. Geachte Redacteur! heeft het bericht geplaatst, dat de Alk- maarsche Hengelaarsbond 't prachtige visch- water gepacht heeft en dat het geschoond zal worden en dat daarin veel visch is uit gezet. Allemaal zeer mooi, maar zou U dit c-ok nog willen plaatse" dat hoewel ik den bond nooit heb geweerd of tegen gewerkt, ik toch zonuer meer zoo goed als broodeloos geworuen ben; doordat hij mijn vischwater afgepacht heeft. En dat ondanks mijn her haald verzoek. om onder pacht om aal te visschen. Ik liet den bond 5 jaren toch met alle leden voor 6 per jaar op een blok water in de Noordervaart visschen en, nu heeft men mij al ongeveer 4 weken daaruit geweerd. De bestuursleden van den bond zijn bijna a'len groote zakenmenschen in de süd Zou het hen ook bevallen als hun zaken daar door een ander, die meer geld geven konden, werd dichi gealoten? Met dank voor de plaatsing, JOH. SCHOT, Broodeloos geworden vissche: te Z- en N.-Schenner. DE PENSIOENEN DER OUD INDISCHE MILITAIREN. Mijnheer de Redacteur, Beleefd verzoek ik u eenige plaatsruimte in uw veelgelezen blad voor het navolgende. Volgens een Aneta-telegram is in verband met de slechte financieele toestand van Ned.- Indië, door de Indische regeering aan den minister van koloniën telegrafisch verzocht invoering te willen toestaan van een korting van 17 pCt. op de Indische pensioenen, be houdens de laagste pensioenen. Dat genoemde financiën geen schitterend beeld vertoonen is bekend, doch dat er een dusdanige korting zou plaats mceten hebben op de verdiende pensioenrechten der oud- Indische militairen; waarvan er velen tenge volge van hun gering pensioentje nog een afzonderlijke steun ontvangen, is dunkt mij de bezuiniging wel wat te ver doorgevoerd. Zij toch hebben gestreden en geleden en stonden in de meest moeilijke omstandighe den pal voor de eer, de veiligheid en de wel vaart van Insu linde, waardoor zij Nederland groot hielpen maken. Hoe moeten zij het dan begrijpen, hetgeen onder de Pensioen-acte staat: „De Pensioe nen en Onderstanden zijn onvervreembaar?" Gelukkig echter voor hen, dat dr. Colijn minister van koloniën is. Hjjis zeer zeker wel de man die weet wat Jan Fuselier gepresteerd heeft; doch even eens is hij een deskundige op 't gebied der Indische toestanden, zoodat wij vertrouwen dat hij wel een anderen weg zal weten te vinden om het te bezuinigen bedrag te ver krijgen, en in ieder geval zijne toestemming tot een dergelijke korting niet zal verleenen. U bij voorbaat vriendelijk dankzeggend, Uw dw. dnr., JAN FUSELIER. „Wij paarden eischen nooit iets, maar „wij zijn den heeren achter het autostuur „heel dankbaar, als ze niet zoo vlak „langs ons stuiven. En mijn collega's, „die een zwaren kar trekken, vragen U „vriendelijk om hen niet noodeloos te „laten stoppen. „Toe, wilt U niet een klein beetje reke- „ning met ons houden? Elk paard, dat „voor mag gaan, ook al heeft hij er „eigenlijk geen recht op, zal U met een 3s „dankbaren blik beloonen." Van het fraaie werk De ontdekking van de wereld uitgave Elsevier te Amster dam is de vijftiende aflevering versche nen. Ditmaal wordt onze aandacht voor de tochten dwars door Afrika gevraagd en springen wij vandaar een groot aantal ja ren en een groot gedeelte van den wereldbol over om de tochten naatde Noordpool te be spreken. Uitvoerig en craidelijk wordt weer uiteengezet hoe de ontdekkingsreizigers m de aangegeven gebieden zijn doorgedron gen en welke daar hun lotgevallen waren. Vele fraaie platen verduidelijken den tekst. Wij ontvingen de Mei-aflevering van De vrouw en haar huis uitgave N.V. Van hoituma en Warendflrfs Uitgeversmaat- schappij te Amsterdam. 'De redacteur of is het een redactrice? beschrijft bij een foto het leven van Geertruida Carelsen. Mevr. A. H. Loeff— Bokma' geeft tekst en foto's over het beeldhouwwerk van Louise Beyerman. H. G- Cannegieter schrijft over Leni Riefcnstahl, de skiloopster uit sneeuwsportfilms. Tony de Ridder bespreekt de schrijfster Ina Seidel en Coby Voorhoeve herdenkt Carry van Bruggen. J. J. Helder geeft bijzonderheden over de Fransche vrouw en haar rechten. De architect A. V. Hartogh vertelt van het landhuis „Samara". A. Bienfait wijdt een in memorian aan Gertrude Jekyll, de pionierster der vrouwe lijke tuinarchitecten en Nan Jansen vertelt van pluimvee op de boerderij. Wij noemen verder nog een schets van Tity Stiemens, getiteld Maan-wandeling, een artikel van willy Levitieus over knipprenten van Miep D«hé, verzen van Margot Vos, Henrjette Baart de la FailleWichers Hoeth en Fr. Maade—Kuyper, benevens een artikel van J. F. JacobsArriëns over Teseslschade- aiploma's en vele voor vrouwen interessante rubrieken. Meer dan ooit moeten wij er ons in deze zame steppe, het oerwoud, de „jungle" bin nen onze landspalen tevergeefs gezocht wor den. Beier dan wanneer ook komen thans de rust en de liefelijkheid van de Nederlandsche natuur tot bun recht, omdat juist nu de schoonheid van bosch en zee. van ven, pol der of heide een weldadigen invloed heeft op allen, die een open oog hebben voor de Hoi- landsche wolkenluchten, de eindelooze ver gezichten over de Veluwe of in Drenthe, voor de ongerepte pracht van Noord-Brabant of van ons bergterrein in den zuidelijken uit hoek des lands. Er zijn vele toeristen die wel thuis zijn op Jungfraujoch, in de Pyreneeën of aan de Italiaansche meren, maar die hun eigen land niet of nauwelijks kennen. Meer dan anders zijn wij in deze tijden op elkaar aangewezen, en indachtig aan het „geen boog kan steeds gespannen zijn" zal men goed doen door met Pinksteren erop uit te trekken, per auto, per fiets, te voet. per trein, het eigen land in. Op bijgaand schetskaartje, ons toegezonden door den A.N.W.B.-Toeristenbond voor Ne derland, vindt men talrijke routes uitgestip peld, die elk voor zich door een mooi gebied leiden. Voornamelijk zijn de tochten bestemd voor automobilisten, motor- en wielrijders, maar ook deze „benzinende" menschen zul len goed doen, door af en toe bun voertuig eens in den steek te laten en te voet de vrije natuur in te trekken. Door noordelijk Nederland, gaat de eerste route, die in Groningen oe- gint, maar welke natuurlijk ook elders aan gevangen kan worden. Door een eertijds zéér welvarend landbouwgebied gaat de tocht naar „It Hytelan" (Friesland), talrijke kapi tale boerenstellingen leggen getuigenis af van Neerland's kunnen en geven zoo ook weer hoop voor betere tijden. Bij Heerenveen een fraai beboscht gebied (Oranjewoud) en vervolgens door een aantrekkelijke, ofschoon vlakke streek op Meppel aan. Aanbevelens waardig is het om een uitstapje te maken naar iethoorn, terecht bezongen als het Ve netië van het noorden! In Zwolle bereikt men den Gelderschen IJssel, die langs De venter gevolgd wordt tot Zutphen. Fraaie pa norama's heeft men hier over de heuvels van de Veluwe en op de landerijen op de uiter waarden. Van Zutphen over Lochem door den prachtigen Achterhoek (Van Doetinchem uit even een bezoek brengen aan het Mont- ferland!) via Winterswijk naar het Twent- sche industriegebied, langs de fraaie moder ne stad Enschede en Almelo (een zeer fraaie afwijking van onze route gaat over Ootmar- sum, Denekamp en de Lutte naar Olden- zaal) en zoo vervolgens door de Overijssel- sche heuvelen langs uitgestrekte heidevelden (via Ommen) gaat de reis dan tenslotte oos telijk van den Hondsrug langs groote veen- deriien weer noordwaarts. Natuurschoon vinden wij dan vooral nog in de buurt van ieten, het Zuid-Laardermeer en tenslotte nog onmiddellijk ten ruiden van Groningen, waar de tocht eindigt. De Zuiderzee-tocht- Zoo zouden wij den rondrit kunnen noe men, dei op het kaartje met een lijn is aangegeven. Als uitgangspunt nemen wij de hoofdstad des lands, vanwaar de tocht over moderne wegen door het prachtige Gooische landschap naar Amersfoort gaat. Men kan hier ook een interessanten omweg maken, door den ouden weg (MuidenNaar- denEemnes) te volgen. Van Amersfoort door een schilderachtig deel van de Veluwe en vervolgens langs den Zuiderzeestraatweg door de oude centra van de visscherij. Typi sche oude straatjes en doorkijkjes vindt men in Harderwijk, in Elburg, evenals in de an dere stadjes en dorpen, die aan den rand van het IJselmeer liggen te droomen van de ver gane scheepsvaartglorie op de vroegere bin nenzee. Het traject van Meppel over Lem mer naar Gaasterland voert gedeeltelijk over zeer smalle en bochtige wegen. Wil men dit stuk vermijden, dan kan men zijn route kie zen over Steenwiik, Heerenveen en Joure, (of over Kamjjen. Grafhorst, Genemuiden naar Vollenhove rijden), doch voor hen, die geen haast hebben is de kustweg zeker aantrek kelijker. Over het Friesche duinengebied kun nen wij kort zijn, Gaasterland is terecht be faamd! Daarna langs verschillende meren, waar de watersport hoogtij viert via Bol- ward, Wons en Makkum naar den afsluit dijk, die binnenkort zonder restrictie voor het verkeer opengesteld wordt. Nü moet men er nog een gulden offeren ten bate van het Na tionaal Crisis Comité. (Fietsers betalen slechts 0.10). Het is een interessante weg, dwars door het water, die ons overtuigend bewijst, dat de Nederlandsche Waterstaat zijn bekendheid tot ver buiten de grenzen met eere dragen kan! Van den Oever (Wie- ringen) tenslotte langs polderwegen en door de duinstreek over Haariem naar Amster dam terug. (Men kan ook een rechtstreeksche route volgen van Den Oever door de Wie- ringermeerpo'.der en zoo via Hoorn, Oosthui zen en Eaam (Volendam) naar Amsterdam rijden). Men passeert onderweg vele wegen, die naar de badplaatsen voeren. Allicht zal men hier en daar eens een kijkje gaan nemen en mogelijk valt de keuze voor een zomerver blijf wel op een dier jonge „parels der Noordzee". Door berg en dal voert een fraaie tocht, die in Arnhem begon nen kan worden. (De lijn op het kaartje.) Zuidwaarts gaat de route door Lim burg, waar thans in het bronsgroen eiken hout De rondtoer door het zuiden van deze fraaie en gemoedelijke provincie behoe ven wij niet aan te bevelenw;e er nog nim mer was zal verbaasd staan over de prachti ge berglandschappen die ook in het eigen land gevonden blijken te kunnen worden. Zeer aanbevelenswaardig is ook de weg vlak langs onze zuidgrens n.1. over Epen, Hoog cruts en Noorbeek. De terugweg uit het zui den gaat door een woest gebied, de Peel, waar de Heidemaatschappij voorloopig nog werk genoeg zal kunnen vinden. De noorde lijke rondrit gaat van Arnhem langs den bui tengewoon mooien Veluwezoom (Middachter Allee!!) naar Apeldoorn, vandaar langs de Harseamp over Ede en Woudenberg naar het gebied de Vuursche, en zoo vervolgens langs den „grooten weg" naar Amsterdam. Deze terugtocht langs de Vecht is eveneens zeer aantrekkelijk, van de vele fraaie buitenver blijven verdienen sommige met recht den naam van Kasteel Van de oude Bisschopstad via Zeist, Doorn, door de Geldersche vallei en langs den rand der Veluwe weer terug naar Arnhem. Van Den Haag uit voert de laatste route allereerst door het Westland, om vervolgens langs den Nieuwen Waterweg en Rotterdam het landelijk schoon in de Hollandsche polders te doorkruisen. Bij Barendrecht z'et m®" rm hrufr over de Oude Maas, de grootste hefbrug van Europa, aangelegd ten behoeve van de zee- haven Dordrecht. Bij Numansdorp gaat het over 't Hollandsch Diep naar Willemstad, de droomerige veste, welker schoonheid door slechts weinigen gekend wordt. Een uitste kende weg voert door het west-Brabantsche landbouwgebied naar Bergen op Zoom, van waar een prachtige omweg over weliswaar smalle wegen naar Zundert leidt, een cen- trm van boomkwee kerijen. De „groote route" brengt ons via Princenhage naar Breda en vervolgens over een der spreekwoordelijk foede Brabantsche wegen naar Tilburg. eer de moeite waard is een excursie naar de vennen (Oisterwijk), doch ook de recht streeksche terugweg over Loon op Zand (duinlandschappen) is fraai. (Men kan ook van Tilburg over vugt, 's-Hertogenbosch en zoo vervolgens langs de badplaats „de IJze ren Man" en Cromvoirt naar Heusden rijden door een zeer interessant gebied.) Van Waal wijk door een stukje van de Langstraat, waar men pas goed leert beseffen, wat lint bebouwing is, gaat het over een prachtige moderne brug bij Heusden verder door pol der- en dijkwegen naar Zalt-Bommel, waar het overzetveer nog slechta enkele maanden leven beschoren is Hoog boven de rivier troont een prachtige brug voor gewoon ver keer, die nog dit jaar gereed komt. Tens'otte via Utrecht langs den kronkelenden, maar zeer mooien Ouden Rijn langs Leiden naar de Residentie terug. Kilometerafstcnden. Route 1 lijn). Groningen Tolbert—Beetsterzwaag (40 K.M Heeren- veen-WoIvega—Steenwijk (85 K.M.)—Mep pelZwolle (125 K.M.)Deventer (159 K. M.)—Zutphen (174 K M.)LochumRuurio DoetinchemAaltenWinterswijk (251 K. M.)GroenloHaaksbergenEnsóhedé (291 K.M HengeloAlmelo (313 K.M.)—Raal- tè—OmmenHoogeveen (393 K.M.)—Em- menBorgerGieten (453 K.M.)Zuid-La renHarenGroningen (484 K.M.). Route 2 (-lijn). Amsterdam —Amersfoort (48 K.M.)—Voorthuizen— Garderen—Putten—Harderwijk 94 K.M.)— Elburg—Zwolle (136 K.M.)—Meppel (160 K.M.)— Waneperveen—Vollenhove—Blokzijl —Kuinre—Lemmer—Balk—Sneek (255 K.M.) Bolsward—(265 K.M.)— Kornwerd (Af sluitdijk)—Den Oever (315 K.M.)—De Kooi-- Stolpervlotbrug—Koedijk—Alkmaar (370 K. M.) —Castricum—Beverwijk—Velsen—Sant poort—BlocmendaalHaarlem (415 K.M.) —Halfweg—Amsterdam (434 K.M.). Route 3a lijn). Arnhem—Nij- meken (18 K M.)—Gennep—Venlo (80 K.M.) —Roermond (104 K.M.)Sittard—Heerlen —Valkenburg (131 K M.)—Gulpen (141 K. M.)—Vaals (153 K.M.)—Maastricht (179 K. M.)— Sittard (200 K.M.)Roermond (226 K.M,)Harlen—MeijelE>eurne (261 K.M.) VenrayBoxmeer pontveer over de Maas) Gennep—Nijmegen (319 K.M)Arnhem (337 K.M,). Route 3b lijn). Arnhem—Velp Dieren—EerbeekLoenenApeldoorn (40 K.M.)OtterloEde (72 K.M.)Renswou- deScherpenzeelWoudenberg (92 K.M.)— Oud-LeusdenAmersfoort (stad blijft rechts liggen)SoestSoestdijk (112 K.M.)— BaarnAmsterdam (149 K.M.)Abcoude— BreukelenMaarsenUtrecht (191 K.M) Zeist—Driebergen—Doorn (210 K.M.)— Amerongen—Rhenen—Wageningen (236 K M.)Arnhem (254 K.M.). Route 4. Den Haag—LoosduinenMon« sterNaaldwijk—Maassluis (27 K.M.) SchiedamRotterdam (47 K.M.)Baren- drechtNumansdorpWillemstadHalste ren—Begen op Zoom (109 K.M.)—Roosen aal—Rucphen—Zundert— Princenhage—Bre da (159 K.M,)— Dorst—Tilburg 181 K M.) Loon op ZandWaalwijk (197 K M.)— HeusdenNederhemert AmmerzodenHe- del— Zaltbommel (225 K.M.)—Oeldermalsen Culemborg—Vianen (255 K.M.)—Vrees wijkUtrecht (268 K.M.)WoerdenBode graven (298 K M.)AlphenLelden (325 K„ M.)T>n Haa? 1342 K M

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1933 | | pagina 7