lLKMAARSCHE COURANT SPORT EN WEDSTRIJDEN. De motorraces van Alkmaar. nhn IzVLc 3'4 Rdl0rst in DINSDAG 6 JUNI 1933 de nieuwe ingang van het SPOKTERREIN. Een middag van uitstekende motorsport. van Latum rijdt een der beste wedstrijden. Jan Rijk wint het hoofdnummer en v. d. Pluym maakt de snelste ronde De wedstrijden. HET BEGIN. ffS^25 rhn- bIi'kt 0p zi>° Dou" Hp h gu aReyendam zorgde voor 2 1 NEDERLAND B WINT IN LUXEMBURG. Zondag, eerste Pinksterdag. De Nieuw poortslaan is rustig als alle andere dagen. Geen drukte van motoren en auto's, geen wandelaars, die naar de races gaan, geen rijwielstallingen. Niets van dit alles. Het publiek, dat de motor races bezoekt, moet den nieuwen hoofd ingang door. Deze is veel idealer, veel practischer, veel mooier. Het gaat best. De politie regelt het ■verkeer uitstekend en zoodra men den ïneang gepasseerd is, kan men zeggen, dat „men er is" En men vergist zich! Want eerst nog dient men een heol eind te zwoegen door het losse grint (de te gelpaden 2ijn veel te smal!), om tenslot- Je voor de loketten terecht te komen. Hier vormt zich spoedig een lange rij wachtenden, die allen de te smalle doorgangen moeten passeeren. Dan is men op het terrein zelf. Maar in de verte ligt de tribune, is het pad- docK. Wanneer men na vele zuchten de zandwoestijn doortrokken is, kan men vrij spoedig zijn plaats op de tribune in nemen. Waarmee we maar zeggen willen, dat de nieuwe ingang verre van ideaal is en nog lang niet'gereed om te worden ge bruikt. We zullen maar geen schetsje geven van de opmerkingen die het grootste deel van het publiek maakte, maar erg vleiend was dat niet. Er was alleen dit eene goede te vermelden: iedereen wist, dat uitsluitend de nieuwe toegangsweg gebruikt zou worden. Dat had men in de kranten kunnen lezen. O Maandagmiddag(. Wij gaan'door de Nieuwpoortslaan naar de oude ingan gen, om den voetbalwedstrijd Beverwijk Purmersteijn bij te wonen. En zeer veien gaan dezelfde richting uit. Bij het sportpark gekomen blijken alle hekken gesloten! De toegang is uitsluitend langs den nieuwen hoofdingang. Niemand wist het Het was niet noo- dig geoordeeld, om het bekend te ma ken Wij fietsen terug en zullen ons rijwiel stallen in de rijwielbergplaats. Geen enkele controleur is te ontdekken. Deels staan de fietsen in de bergplaats, voorzien van kaartjes, deels staan ze er zonder dit bewijs van eigendom. Wij zijn genoodzaakt, om onze fiets in de brandende zon neer te zetten, weten de dat ze onbeheerd staat, dat niemand er op zal letten. En weer zeulen we door het grind, weer zien we een opeenhooping bij de loketten, 't Kon ook niet anders, want de maatregel, om alleen den nieuwen in gang te gebruiken, was kersversch. De politie wist het pas op het allerlaatste oogenblik, de bestuurderen van Alcma- ria wisten het niet vroeger en het pu bliek? Het publiek mopperde weer, evenals eea dag tevoren. En het had gelijk. Want de nieuwe ingang kan wellicht goed worden, op het oogenblik deugt hij niet Maar wat geeft het mopperen? Men kan toch waarachtig zoo dwaas niet zijn, om het publiek terwille te zijn! De Purmersteijners en Beverwijkers met hun honderden aanhangers hebben een indruk meegenomen naar huis. die voor Alkmaar niet bepaald prettig is Dat it in elk geval bereikt. Nog een vraag: wie is eigenlijk de pachter van de fietsenbewaarplaats? En wanneer is die openbare verpachting to:h gehouden? Men vroeg ons er gisteren naar Wij moesten het antwoord schuldig blijven. De groote massa vond het te warm en trok naar het strand, waar hetnog warmer was! Zoodat de wedstrijden begonnen op een oogenblik, dat financieel de races reeds voor een gedeelte mislukt waren. Wat natuurlijk niet erg bemoedigend is voor de organisatoren. Voor het eerst was alleen de nieuwe ingang voor het publiek open gesteld. Dat beteekende een financieele strop voor de verschillende rijwielstallingen in de Nieuwpoortslaan, waar echter niets aan te doen is. Maar iets anders is, dat deze toegang nog niet opengesteld had moeten worden. Het is toch waar achtig al te dwaas, dat het publiek zich in allerlei bochten moet wringen, om de takken der appelboomen te ontgaan. Eerst wanneer alles gereed is kan er gebruik van gemaakt worden, of schoon Maar daarover hebben we elders in deze rubriek het een en ander van verteld. Verder was alles als gewoonl'jk. Op het middenterrein was het een heele drukte van renners en hun helpers. Op de baan werden trainingsrondjes ge reden, waarbij bleek, dat de baan zeer snel was. En toen kon weldra het spel beginnen! Hat begin is veelbelovend. In den re gel is eerst altijd wat kinderwerk en moet men wachten op de groote broers, om feilen strijd te zien. Maar nu zal het anders zijn. We beginnen met de Nieuw elingenn tot 250 cM3. lste serie. Aan den start komen G. A. du Pont. Alkmaar (O. K Supreme), N. G. Zijp, Krommenie (O. K Supreme) en J. Versluys, Cappelle a. d. IJsel (O K. Supreme). De strijd tusschen du Pont en Versluis is fel. Samen gaan ze door de bochten en beurtelings hebben ze de leiding. In de vierde ronde weet Versluis zijn tegen stander voor goed van zich af te schud den, doch du Pont zet alles open en bij het uitgaan van de laatste bocht ligt hij nog naast zijn concurrent. Een razende eindspurt volgt en angstig dicht liggen de renners naast elkaar. Met miniem verschil wint Versluis. 1 Versluis in 3 min. 11.8 sec.; 2. du Pont in 3 min. 12.2 sec.; 3. Zijp in 3 min 20 SQC. 2de serie. Het zijn J. v. Hoogstraaten, Bierik (Royal Enf.), J. A. Roos, Hoorn (Ariel) en H Vink, Maasland (A. J. S dm om de plaats in de finale zullen vechten. Het gevecht is goed en le ren ners die in dezelfde volgorde rijden waarin ze gestart zijn, trachten elkrar de plaats af te snoepen. Dat lukt alleen Vink, die Roos van de tweede plaats verdringt. Van Hoogstraaten is onbe twist de snelste en hoewel hij in de laatste ronde noj, een heftigen aanval van Vink moet afslaan, passeert hij als eerste de finish. 1. v. Hoogstraaten in 3 min. 12.8 sec.; 2. Vink in 3 min. 13.2 sec.;-3. Roos in 13 min. 14 sec. In de finale komen dus Versluis, van Hoogstraten en du Pont als snelste tweede. We gaan verder met de Nieuwelingen 251 tot 350 c M3. lste serie. Aan den start komen J Merkelbach, Buitenveldert (B S.A.), H. Hamers, Heerlen (New Imperial) en J. A de Rooy, den Haag (F.N.) Na een feilen spurt neemt Hamers in de tweede ronde de leiding en staat deze onder geen voorwaarde meer af Merkel bach, die tweede is; kan het in de laatste ronde niet langer aanzien en laat zich in den Zuidelijken bocht in het gras vallen met zijn gezicht. De motor man keert niets en hem zelf is totaal niets overkomen. Alleen, hij mist zijn kans, om in de finale te komen! 1. Hamers in 3 min. 12 sec.; 2. de Rooy iu 3 min. 35.6 sec. 2de serie. De familie A J. Hess, den Haag (Velocette). G. van Ekris, Breuke- len (Eysink) en H. B. de Graaf, Rotter dam (Norton) zullen een gezellig wed strijdje rijden. Van Ekris en de Graaf staan elkaar en vormen samen d voor hoede. Van Ekris heeft de leiding en staat die niet af, omdat hij precies de binnenbocht houdt. Het bochtwerk is echter zeer onzeker en daarin udt hij in de Graaf een waardige partner. De twee renners hobbelen en slingeren door do bochten en weten het met vee', geluk te.houden. Van Ekris slipt dan in de laatste ronde, wat hem de eerste plaats kost. De Graaf wint. 1. de Graaf in 3 min. 132 sec.; 2. van Ekris in 3 min. 13.6 sec.; 3. Hes in min. 40.8 sec. 3de serie. De liefhebberij in deze klasse is zoo groot, dat nog een derde serie verreden moet worden. Hierin starten Stolte Delft (A.J.C.), Beyersber- gen, Rotterdam (F.N.) en v. d- A« Dit wordt een snelle race. waarbij blijkt, dat de renners aan elkaar ge waagd zijn. Stolte heeft lang den kop, doch wordt in de laatste ronde ernstig bedreigd door Beyersbergen, die bij ver- rassing eerste v d. As gepasseerd is. Motoren. Het allereerste begin was best. Het kon bijna niet beter. Alcmaria V. V V. had n.1. voor een programma gezorgd, zooals nog nimmer op een grasbaai ge draaid zou worden. Bijna alle senior renners, een zeer groot aantal juniores en een nog grooter aantal nieuwelingen zouden op de Alkmaarsche grasbaan elkander ontmoeten. We hadden dus een groot bezoek mo gen verwachten. En als we een vergelij king mochten maken met de Paaschra- ees, dan zouden tegen een uur reeds de poorten van ons sportpark gesloten ge weest moeten zijn, omdat er geen plaatsje meer was. Echter, het was een beetje anders. De renners waren gekomen, het publiek kwam niet. Tegen één uur was de groote overdekte tribune nog niet voor de helft gevuld en pas toen de wedstrijden be gonnen kon men van een volle tribune spreken. Ook de rangen bij de Zander- sloot waren goed bezet, maar het pad- dockTerwijl in den regel het pu- bhek hier "ich verdringt en in vele rijen staat, was er nu plaats genoeg om heen en weer te loopen. Hoogstens een derde deel van de beschikbare ruimte was be zet. De oorzaak is wel duidelijk. De zee bleek voor velen een grootere aantrek kingskracht te zijn dan het sportpark. Stolte is echter op zijn hoede ei. met fraai bochtenwerk wint hij zeer verdiend 1. Schol te in 3 min. 12. sec.; 2. Beyers bergen in 3 min. 15.8 sec.; 3. v. As in 3 min. 16 sec. In de finale komen dus Hamers, de Graaf, Stolte en van Ekris als snelste tweede. Intusschen komen in de baan de Nieuwelingen 351 tot 500 c.M3. Voor de eerste serie starten J. Huyk- man, den Haag (B.S.A.), J. de Boer, Hoorn (Ariel), J. N. Staals, Eindhoven (Triumph) en J Rompelman, Heerlen (Raley), de Boer is deze keer zeer strijd lustig en neemt dadelijk resoluut den kop. In een vrij snel tempo worden de ronden gereden, waarbij de Boer moet oppasen voor Rompelman. Door iets beter bochtenwerk weet de Boer zich eeiste te plaatsen. Staals was in de derde ronde gevallen. 1. de Boer in 3 min. 10.6 sec.; 2. Rom pelman in 3 min. 11.8 sec.; 3. Huykman in 3 man. 21 sec. 2de serie. Aan den start komen P. Buur. Assendelft (Eysink), H. Hamers, Heerlen, (Royal Enf.) en P. v. Aartsen, Amsterdam (Rudge W Buur kan zijn motor niet op gang krijgen en na 'n ein deloos gemartel valt hij uit. De strijd gaat dus tusschen de twee anderen. Van Aarsten heeft de leiding genomen, maar in de tweede ronde reeds wordt Mj ge passeerd in den Noordelijken bocht en Hamers wint onbedreigd. 1. Hamers in 3 min. 8.8 sec.; 2. v. Aart sen in 3 min. 12.6 sec. 3de serie. A Raams, Dordrecht (Nro- ton), C. Haring. Amsterdam (B S A.) en L de Waard, IJmuiden (Ariel) gaan het derde robbertje spelen. Haring is verre weg de snelste en wint zeer gemakkelijk. 1. Haring in 3 min. 13.6 sec.; 2. de Waard in 3 min. 17.6 sec.; 3. Raams (ver achter). Tn de finale komen dus de Boer, Ha mers, Haring, Rompelman, de Waard en v. Aartsen. Juniores tot 250 c.M3. Er zijn slechts vier deelnemers die twee manches zullen rijden, n.1. A. Pol dervaart, den Haag (Ariel), J. Teeken, Krommenie (Ariel), J. Ludeke, Heiloo (Ariel) en R. Koster, Amsterdam (Rudge) De start is zeer snel en mooi van alle vier. Teeken is het beste weg en neemt do leiding, achtervolgd door Polder vaart, die na twee ronden vlak achter hen- zit. Het wordt een hard duel, waar bij Poldervaart langzamerhand terrein wint. Zeldzaam zeker rijden deze twee en onder groote spaning wint Teeken nog juist op het allerlaatste nippertje. 1. Teeken in 3 min. 2 sec.; 2. Polder vaart in 3 min. 2.6 sec., 3. Koster, 4. Ludeke. Juniores 251 tot 350 c.M3. Ook hier zijn slechts vier renners en dus wordt deze strijd ook in manches verreden. Gestart wordt door Th. v. La- turn, Alkmaar (Lady), G. de Jong, den Haag (Royal Enf.), W. Rijnders, den Haag (Velocette) en J. Westerop, den Haag (Velocette). Van Latum blijkt zeer snel te zijn en hoewel hij het slechts ge start is, komt hij in de tweede ronde van de vierde p'aats naar voren en pas seert alles. Zijn rijden door de bochten brengt het publiek in extase. Op zijn dirttrack-machine wringt hij zich met absolute zekerheid door de bochten en zaï onbedreigd winnen. Helaas een lek ke band in de laatste ronde bezorgt hem een achterstand. De Jong profiteert er van en wint met klein verschil. 1 de Jong in 3 min. 0,8 sec.; 2. v. La turn in 3 min. 3.2 sec.; 3. Rijnders in 3 min. 11.6 sec 4. Westerop. Juniores 351 tot 500 c.M3. In de eerste serie starten J. Moejes, Heerhugowaard (Ariel), E. Pollé, den Haag (Triumph), Ph. de Vries, Amster dam (Douglas) en L. Rehorst, den Haag (Royal Enf.). De Vries heefteen slechten start en moet de achterhoede vormen. Zijn motor is echter zeer snel en gelei delijk komt hij dichter bij. In de laatste ronde weet hij de tweede plaats te ver overen en dan gaat hij nog op Pollé af. Onder groote spanning wordt de laatste bocht genomen en samen vliegen de twee naar de finish. Precies op de streep wint de Vries tot ieders verrassing. 1 De Vries in 3 min. sec 2. Pollé in 3 min. 4.2 sec.; 3. Rehorst; 4. Moejes. De tweede serie brengt Kopklepper, den Haag (Royal Enf v. Dinter, Arn hem (4riel), v. Dalsum, Rotterdam (Mo- tosacoche) en Teeken, Krommenie (Ariel) aan den start. De glimmende van Daisum is dadelijk nummer een en wint met veel gemak. Kopklepper. die juist zijn wittebroodsweken doorbengt, is heel voorzichtig en sluit de rij. 1 v Dalsum in 3 min. 5.6 sec.; 2. v. Dinter in 3 min. 7.2 sec.; 3. Kopklepper. Dan komen de groote mannen aan den sta.-t de cracks uit de seniorenkl .sse. Seniores 251 tot 350 c. M.3 Allereerst starten de lichtere machines, die der 350 c.M.3-klasse. In de eerste serie verschijnen N. Kuyper, Rotterdam (Chater Lea); L. Breeman, Rotterdam (Ariel); G. A. de Ridder, Haarlem (Ariel) en J. Bosman den Haag (Velocette). Dat belooft natuurlijk een geweldige strijd te worden, doch het valt mee. Het veld ligt dadelijk uit elkaar en er vormen zich twee groepjes: de Ridder en Bosman voorop, en een heel eind daarachter de twee andere. De Ridder is onbetwist de snelste en wint zeer verdiend. 1De Ridder in 3 min. 0.4 sec.2. Bosman in 3 min. 6.4 sec.; 3 Breeman; 4. Kuyper. 2de serie. Aan den start komen M. v. d Berg, Den Haag (H.D.); A. Hartman, Amsterdam (Motosacoche) en Jac. Al, Den Haag (Royal Enf.). Van den Berg kruipt lekker in de achter hoede en ziet met veel genoegen de twee an deren om de eerste plaats vechten. Het gaat tusschen deze twee heel hard. Hartman leidt tot de 4de ronde waarin Al hem bij verras sing passeert. Nu zal Hartman eventjes too- nenöwat hij kan. Hij davert door de Zuidelij ke bocht en duikelt. Weg is de kansEn v. d. Berg wordt heel gemakkelijk tweede. 1. Jac. Al in 2 min. 59.8 sec.; 2. v. d. Berg in 3 min. 6.8 sec. 3de serie. Aan den start komen G. J. v. Dijk, Amsterdam (Lady); P. Oosterbaan, Den Haag (Velocette) en O. Moeke, Heem stede (B.SA). Kijk, de heeren vertrouwen elkaar niet. De start is vrij langzaam en ieder tracht de beste positie in te nemen. Als van Dijk echter al spoedig weet uit te loopen is het gevecht be slist en zonder sensatie verloopen de restee- rende rondjes. 1. van Dijk in 3 min. 6.4 sec.; 2. Ooster baan in 3 min. 13 sec.; 3. Moeke in 3 min. 19.8 sec. In de finale komen dus de Ridder, Jac. Al. v. Dijk en Bosman. Seniores 351 tot 500 c. M.3. Dan zal het hoogtepunt voor de pauze ko men. Onze Alkmaarder de Ridder zal v. d. Pluijm eventjes van katoen geven, denkt het publiek en wacht vol spanning op de start. Daar staan ze gereed: v. d. Pluijm, Rotter dam (Norton); Hartman, Amsterdam (Mo tosacoche); J. de Ridder, Alkmaar (Lady) en G. J. v. Dijk, Amsterdam (Lady). Klaar? Af! En ziet, v. d. Pluijm zit in de achterhoede en heeft geen snelheid. Hij kan zijn motor niet in de derde versnelling houden. De rest gaat zeer snel met v. Dijk voorop, achter volgd door de Ridder. En eindelijk in de vier de ronde komt ook v. d. Pluijm in actie. Hij rent naar voren en ziet nog kans, om Hart man te passeeren. Verder komt hij echter niet. 1. v. Dijk in 3 min. 0.2 sec.; 2. de Ridder in 3 min. 7.6 sec.; 3. v. d. Pluijm in 3 min. 16.4 sec.; 4. Hartman. De tweede serie brengt Jan Rijk, den Haag (Ariel), Jac. Schot, Amsterdam (Ariel) en A. van Wingerden, Dordrecht (Royal Enf aan den start. Het drietal start uitstekend en rijdt vlak bij elkaar met Schot voorop, v. Wingerden tolt dan plotseling vanuit de der de positie naar voren en passeert eerst Rijk en even later Schot. Schot geeft echter niet op en tracht weer de eerste plaats te verove ren. t Lukt hem bijna, maar een schuiver brengt hem op den grond en uit den strijd. Lv. Wingerden in 2 min. 57 sec.; 2 Jan Rijk in 3 min. 1.4 sec.; 3. Jac. Schot in 3 min. 23.8 sec. In de finale komen dus v. Dijk, v. Winger den, Rijk en J. de Ridder. kt» -xx, De finales Na een niet te lange pauze beginnen we vol moed aan het tweede deel van het pro- gramma: de beslissingen. N i e u w e 1 i n g e n tot 250 cM3. Versluis, v. Hoogstraten en du Pont ne men direct een fermen start met Versluis voorop, du Pont tracht de tweede plaats te veroveren, maar dat lukt heelemaal niet. In tegendeel, hij brengt v. Hoogstraaten nog iets dichter bij Versluis en nu ontstaat tus- schen deze twee 'n fel duel. v. Hoogstraaten voelt zijn kans, komt naast Versluis en in de laatste bocht passeert hij hem, om bij verras sing te winnen! Zeer spannend. 1. v. Hoogstraten in 3 min. 14,2 sec.; 2 Versluis in 3 min. 15,2 sec.; 3. du Pont in 3 min. 16 sec. Nieuwelingen 251—350 cM3. Allereerst komen v. d. As, v. Ekris en Beyersbergen aan den start. De heeren mo gen rijden om den vierden prijs, 't Wordt een beste race, waarbij alle drie renners aan el kaar gewaagd zijn. Echter, langzamerhand zakt Beyersbergen af en de strijd gaat dan tusschen van Ekris en v. d. As. Het bochten werk is zeer zwak van alle drie en Beyersber gen valt dan ook in het gras. De laatste ronde brengt de verrassing, v d. As moet een feilen aanval van van Ekris afslaan en dat lukt maar half, want bij het uitgaan van den Zuidelijken bocht passeert v Ekris en wint met klein verschil. 1. van Ekris in 3 min. 12.2 sec.; 2. v. d As in 3 min. 12.6 sec.; 3. Beyersbergen (ver) Om de hoofdprijzen strijden dan Hamers, de Graaf en Stolte. Stolte is zeer snel weg, doch de Graaf blijkt bijna even snel. Plotse' ling is de strijd ten einde, als de Graaf op verkeerde manier Stolte wil passeeren. Hij rijdt hem aan en beiden vallen. De Graaf krijgt een waarschuwing en Stolte den twee den prijs. 1. Hamers in 3 min. 26,2 sec.; 2. Stolte; 3. de Graaf. Nieuwelingen 351—500 cM3. Ook hier allereerst een gevecht om den 4den en 5den prijs. Er starten voor Rompel man, de Waard en v. Aartsen. de Waard blijkt de snelste te zijn en wint verdiend. 1. de Waard in 3 min. 16,2 sec.; 2. v Aartsen in 3 min. 27 sec.; 3. Rompelman in 3 min. 39.2 sec. Dan gaan de Boer, Hamers en Haring om de hoofdprijzen vechten. De drie renners starten zeer snel en blijven vlak bij elkaar en zelfs naast elkaar, 't Gaat eigenlijk veel te hard voor nieuwelingen, maar de heeren rij den werkelijk zeer stevig. Na een sensationee- len strijd wint Haring. 1. Haring in 3 min. 5,4 sec.; 2. Hamers in 3 min. 6,2 sec.; 3. de Boer in 3 min. 13,6 seconden. J u n i o r e s tot 250 cM3. Er volgt de 2de manche in deze rubriek Koster weet de leiding te nemen, doch maakt al spoedig een duikeling, waardoor Teeken weer leidt. Dan zien we weer een fel duel tusschen Teeken en Poldervaart, die ronde na ronde vlak achter elkaar rijden. De laatste ronde brengt de beslissing. Polder vaart zet de kraan open, stuift door den Zui delijken bocht en weet voor de tribune Tee ken te verdringen. Hij wint na een spannen de eindspurt 1. Poldervaart in 3 min. 5,4 sec.; 2. Tee ken. 3 min. 6.2 sec.; 3. Ludeke; 4. Koster. Eindstand: 1. Poldervaart, 3 punten; 2 Teeken, 3 punten; 3. Ludeke 7 punten; Koster 7 punten. (De tijden beslisten). Juniores1 251—350 cM3. Ook hier de tweede manche en weer zien we vol spanning het rijden van van Latum tegemoet. We worden niet teleurgesteld want na een felle start gaat het weer tus schen de Jong en van Latum In de tweed ronde weet van Latum de leiding te nemen door zijn fraaie bioad-siding-methoie. Hij wringt zich met veel snelheid door de boch ten en brengt voor de tweede keer het pu bliek in extase. Doch opnieuw achtervolgt hem de pech. Weer loopt in de laatste ronde zijn band leeg en verliest hij de eerste plaats 1. de Jong in 2 min. 57.4 sec.; 2. v. La de turn in 2 min. 58,2 sec.; 3. Westerop; 4. Rijnders. Tijden, fraai zelfs voor seniores! De einduitslag is: de J°ne 2 ptn.; 2. van Latum 4 ptn 3 Rijnders; 4. Westerop P Juniores 351—500cM*. Aan den start komen de Vries van Dalsum, Polle en Rehorst Dadelijk vliegen *öe\VZV'"AW€ïr>an Dalsum voorop en e V ries vlak achter hem. Doch ook Pollé kaM aL0*2*, tW^ kid€re 01 wacht OP zijn kans, dieniet komt. rüd+ f d€ sterkst€ en de snelste. Hij wint Plotte zeer verl thuis te voelen. 1. van Dalsum in 2: de Vries in 3 min 2 sec" Seniores 251—350 c.M*. 4 flna*f k0I??n aan den start G. A. houdt virh f" "i13 een scnuiver, doch strijd staande en wint na prachtigen in 2 min- 53 sec 2. v. Dijk in sec 4 ia Iff\de R;dder in 3 min. 55.6 seC;, 4. Jac Al in 3 min. 6 sec. Seniores 351-500 c.M*. deïlfik ?nelste en leidt onmid- BjwL 2 ?ljk als twcede- Het gaat heel verrassen^ Hi? R'Jk ]aat zich niet verrassen. Hn iaat binnendoor geen ruimte om tepasseeren en buitenom lukt het natuur- ,A'les. blijft- bij elkaar tot de laatste ronde tot de laatste bocht Dan gaat Van Winger-' naas^RH Passert van Dijk en komt HrHQrh Zou-"-?! Maar neen. Rijk is de Wint' z°nder ook maar cm Keer gesopt te zijn, zonder ook maar pen L Jan Rijk in 2 min. 55.6 sec.; 2 v Win- De AÏkmaarder de Ridder viel al direct uit. l ot slot volgen nog twee lange afstand- to?350OrOrM^HOreS' Allcreerst /oor de klasse ppn n rtarten acht renners, die eeni prachtigen strijd voeren. Een mooi ge- zicht, zoo n baan vol renners! 1. Bosman in 4 min. 55 sec.; 2. G. de Rid der in 4 mm 51.4 sec.; 3. Jac. Al in 5 min 0,4 sec., 4. v. d. Berg in 5 min. 6,2 sec dan als allerlaatste race de langebaan- nes V°°r seniores met 500 c.M'.-machi- ppr^er 5!femt v' d' revanche. Hij ligt eerst achteraan, maar passeert al zijn tegen standers. tot hij op v. Wingerden strandt-Tot 'e keer toe tracht v- d. Pluym binnendoor te passeeren en pas de 4de poging lukt. En nu d- "hiym eenmaal voor is, blijft hii drp>et J ri]dt. v Wingerden best en be- ï&t htm voortdurend Onder Érroote sDan- ning verloopt de race en wint v.d Pluym L v. d. Pluym in 4 min. 45,4 sec.; 2. v Wingerden in 4 min. 45,6 sec.; 3. Rijk in 4 nnn. 55,4 sec.; 4. J. Schot; 5. v. Qijk wix ynl maarte van de gelegenheid ge- brurir°m ook nog eventjes de snelste ronde te maken met en snelheid van ruim 84 K M Dait was het slot van een middag van uit stekende motorsport. £,ns s'°t kan kort zijn. De motorraces ver- de draadlooze berichtgeving, de politie regel- Fnf?n ,er 200 goed in°gelÜk. maar veel m^,-rev SpilZZ]e is er biJ de Vierstater veel moeilijker geworden Voetbal. OM HET LANDSKAMPIOENSCHAP. De strijd om het landskampioenschap 'is gisteren voortgezet met de ontmoetingen Go- «ad—Stormvogels en P.S.V.-Velocitas Go ahead speelde een uitstekenden wed- strijd tegen de IJmuidenaren. De rust gino- pu'mHet 2~2 daarna maakte Stormvogels hrarSrH^lpUnt'xHet laatste bartier bracht de beslissing ten gunste der thuisclub, die er nu mooi voorstaat. P-3-V. had veel moeite met Velocitas en heeftmCt zoodat °°k ziJ noë een kansje De stand is thans: Oo-atod 6 4-2 12 8 Stormvogels 6 3 3 !l—13 6 vXS 2 r j ,fc& j PROMOTIEWEDSTRIJDEN. In afdeeling I verloor H.F.C. op eigen veld van Blauw Wit, dat dus nog steeds een kansje heeft, 't Werd 24. De stand is: H F. C. 3 2 1 BI. Wit 4 2 2 Zeeburgia 3 1 2 In afdeeling II won West-Frisia thuis met 5—0 van H. V. V., dat zich op het kleine veld niet thuis voelde. De stand is: Excelsior 3 2 1 127 West-Frisia 4 2 2 76 H V. V 3 1 2 5—11 In afdeeling III verloor Hengelo met 1 van S.C.Hzoodat alle drie clubs nog een kansje hebben: 0 bleef klasser door een overwinning op V. V. V. (2—1) en in het Noorden handhaafd Fries land zich door een gelijk spel tegen haar stadgenoote F.V.C. (O—O). 7—5 4 8—8 4 4—6 2 Hengelo 3 S. C. H. 3 Robur 2 In het Zuiden 0 1 1 9—7 44 5—7 Middelburg eerste In onze afdeeling wist Hollandia thuis slechts gelijk te spelen tegen O.V.V.O., waar door de Amsterdamsche ploeg straks in d» tweede klasse uitkomt. Het tournooi in Luxemburg is door Neder» land B gewonnen. De uitslagen zijn: Nederland B—België B 2O Frankrijk B—Luxemburg 41 I LuxemburgBelgië B 31 Nederland B—Frankrijk B 31 Een zeer fraai resultaat van onze B-ploeg!

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1933 | | pagina 9