lLKMAARSCHE COURANT
SPORT EN WEDSTRIJDEN.
De motorraces van Alkmaar.
nhn IzVLc 3'4 Rdl0rst in
DINSDAG 6 JUNI 1933
de nieuwe ingang van het
SPOKTERREIN.
Een middag van uitstekende motorsport.
van Latum rijdt een der beste wedstrijden.
Jan Rijk wint het hoofdnummer en v. d. Pluym
maakt de snelste ronde
De wedstrijden.
HET BEGIN.
ffS^25 rhn- bIi'kt 0p zi>° Dou"
Hp h gu aReyendam zorgde voor
2
1
NEDERLAND B WINT IN
LUXEMBURG.
Zondag, eerste Pinksterdag. De Nieuw
poortslaan is rustig als alle andere
dagen. Geen drukte van motoren en
auto's, geen wandelaars, die naar de
races gaan, geen rijwielstallingen. Niets
van dit alles. Het publiek, dat de motor
races bezoekt, moet den nieuwen hoofd
ingang door. Deze is veel idealer, veel
practischer, veel mooier.
Het gaat best. De politie regelt het
■verkeer uitstekend en zoodra men den
ïneang gepasseerd is, kan men zeggen,
dat „men er is" En men vergist zich!
Want eerst nog dient men een heol eind
te zwoegen door het losse grint (de te
gelpaden 2ijn veel te smal!), om tenslot-
Je voor de loketten terecht te komen.
Hier vormt zich spoedig een lange rij
wachtenden, die allen de te smalle
doorgangen moeten passeeren.
Dan is men op het terrein zelf. Maar
in de verte ligt de tribune, is het pad-
docK. Wanneer men na vele zuchten de
zandwoestijn doortrokken is, kan men
vrij spoedig zijn plaats op de tribune in
nemen.
Waarmee we maar zeggen willen, dat
de nieuwe ingang verre van ideaal is en
nog lang niet'gereed om te worden ge
bruikt.
We zullen maar geen schetsje geven
van de opmerkingen die het grootste
deel van het publiek maakte, maar erg
vleiend was dat niet. Er was alleen dit
eene goede te vermelden: iedereen wist,
dat uitsluitend de nieuwe toegangsweg
gebruikt zou worden. Dat had men in de
kranten kunnen lezen.
O
Maandagmiddag(. Wij gaan'door de
Nieuwpoortslaan naar de oude ingan
gen, om den voetbalwedstrijd Beverwijk
Purmersteijn bij te wonen. En zeer
veien gaan dezelfde richting uit. Bij het
sportpark gekomen blijken alle hekken
gesloten! De toegang is uitsluitend langs
den nieuwen hoofdingang.
Niemand wist het Het was niet noo-
dig geoordeeld, om het bekend te ma
ken Wij fietsen terug en zullen ons
rijwiel stallen in de rijwielbergplaats.
Geen enkele controleur is te ontdekken.
Deels staan de fietsen in de bergplaats,
voorzien van kaartjes, deels staan ze er
zonder dit bewijs van eigendom.
Wij zijn genoodzaakt, om onze fiets in
de brandende zon neer te zetten, weten
de dat ze onbeheerd staat, dat niemand
er op zal letten.
En weer zeulen we door het grind,
weer zien we een opeenhooping bij de
loketten, 't Kon ook niet anders, want de
maatregel, om alleen den nieuwen in
gang te gebruiken, was kersversch. De
politie wist het pas op het allerlaatste
oogenblik, de bestuurderen van Alcma-
ria wisten het niet vroeger en het pu
bliek?
Het publiek mopperde weer, evenals
eea dag tevoren. En het had gelijk. Want
de nieuwe ingang kan wellicht goed
worden, op het oogenblik deugt hij niet
Maar wat geeft het mopperen? Men kan
toch waarachtig zoo dwaas niet zijn, om
het publiek terwille te zijn!
De Purmersteijners en Beverwijkers
met hun honderden aanhangers hebben
een indruk meegenomen naar huis. die
voor Alkmaar niet bepaald prettig is
Dat it in elk geval bereikt.
Nog een vraag: wie is eigenlijk de
pachter van de fietsenbewaarplaats? En
wanneer is die openbare verpachting
to:h gehouden?
Men vroeg ons er gisteren naar Wij
moesten het antwoord schuldig blijven.
De groote massa vond het te warm en
trok naar het strand, waar hetnog
warmer was!
Zoodat de wedstrijden begonnen op
een oogenblik, dat financieel de races
reeds voor een gedeelte mislukt waren.
Wat natuurlijk niet erg bemoedigend is
voor de organisatoren.
Voor het eerst was alleen de nieuwe
ingang voor het publiek open gesteld.
Dat beteekende een financieele strop
voor de verschillende rijwielstallingen
in de Nieuwpoortslaan, waar echter
niets aan te doen is. Maar iets anders
is, dat deze toegang nog niet opengesteld
had moeten worden. Het is toch waar
achtig al te dwaas, dat het publiek zich
in allerlei bochten moet wringen, om de
takken der appelboomen te ontgaan.
Eerst wanneer alles gereed is kan er
gebruik van gemaakt worden, of
schoon Maar daarover hebben we
elders in deze rubriek het een en ander
van verteld.
Verder was alles als gewoonl'jk. Op
het middenterrein was het een heele
drukte van renners en hun helpers. Op
de baan werden trainingsrondjes ge
reden, waarbij bleek, dat de baan zeer
snel was.
En toen kon weldra het spel beginnen!
Hat begin is veelbelovend. In den re
gel is eerst altijd wat kinderwerk en
moet men wachten op de groote broers,
om feilen strijd te zien. Maar nu zal het
anders zijn.
We beginnen met de
Nieuw elingenn tot 250 cM3.
lste serie. Aan den start komen G. A.
du Pont. Alkmaar (O. K Supreme), N.
G. Zijp, Krommenie (O. K Supreme) en
J. Versluys, Cappelle a. d. IJsel (O K.
Supreme).
De strijd tusschen du Pont en Versluis
is fel. Samen gaan ze door de bochten
en beurtelings hebben ze de leiding. In
de vierde ronde weet Versluis zijn tegen
stander voor goed van zich af te schud
den, doch du Pont zet alles open en bij
het uitgaan van de laatste bocht ligt hij
nog naast zijn concurrent. Een razende
eindspurt volgt en angstig dicht liggen
de renners naast elkaar. Met miniem
verschil wint Versluis.
1 Versluis in 3 min. 11.8 sec.; 2. du
Pont in 3 min. 12.2 sec.; 3. Zijp in 3 min
20 SQC.
2de serie. Het zijn J. v. Hoogstraaten,
Bierik (Royal Enf.), J. A. Roos, Hoorn
(Ariel) en H Vink, Maasland (A. J. S
dm om de plaats in de finale zullen
vechten. Het gevecht is goed en le ren
ners die in dezelfde volgorde rijden
waarin ze gestart zijn, trachten elkrar
de plaats af te snoepen. Dat lukt alleen
Vink, die Roos van de tweede plaats
verdringt. Van Hoogstraaten is onbe
twist de snelste en hoewel hij in de
laatste ronde noj, een heftigen aanval
van Vink moet afslaan, passeert hij als
eerste de finish.
1. v. Hoogstraaten in 3 min. 12.8 sec.;
2. Vink in 3 min. 13.2 sec.;-3. Roos in 13
min. 14 sec.
In de finale komen dus Versluis, van
Hoogstraten en du Pont als snelste
tweede.
We gaan verder met de
Nieuwelingen 251 tot 350 c M3.
lste serie. Aan den start komen J
Merkelbach, Buitenveldert (B S.A.), H.
Hamers, Heerlen (New Imperial) en J.
A de Rooy, den Haag (F.N.)
Na een feilen spurt neemt Hamers in
de tweede ronde de leiding en staat deze
onder geen voorwaarde meer af Merkel
bach, die tweede is; kan het in de laatste
ronde niet langer aanzien en laat zich
in den Zuidelijken bocht in het gras
vallen met zijn gezicht. De motor man
keert niets en hem zelf is totaal niets
overkomen. Alleen, hij mist zijn kans,
om in de finale te komen!
1. Hamers in 3 min. 12 sec.; 2. de Rooy
iu 3 min. 35.6 sec.
2de serie. De familie A J. Hess, den
Haag (Velocette). G. van Ekris, Breuke-
len (Eysink) en H. B. de Graaf, Rotter
dam (Norton) zullen een gezellig wed
strijdje rijden. Van Ekris en de Graaf
staan elkaar en vormen samen d voor
hoede. Van Ekris heeft de leiding en
staat die niet af, omdat hij precies de
binnenbocht houdt. Het bochtwerk is
echter zeer onzeker en daarin udt hij
in de Graaf een waardige partner. De
twee renners hobbelen en slingeren door
do bochten en weten het met vee', geluk
te.houden. Van Ekris slipt dan in de
laatste ronde, wat hem de eerste plaats
kost. De Graaf wint.
1. de Graaf in 3 min. 132 sec.; 2. van
Ekris in 3 min. 13.6 sec.; 3. Hes in
min. 40.8 sec.
3de serie. De liefhebberij in deze
klasse is zoo groot, dat nog een derde
serie verreden moet worden. Hierin
starten Stolte Delft (A.J.C.), Beyersber-
gen, Rotterdam (F.N.) en v. d- A«
Dit wordt een snelle race. waarbij
blijkt, dat de renners aan elkaar ge
waagd zijn. Stolte heeft lang den kop,
doch wordt in de laatste ronde ernstig
bedreigd door Beyersbergen, die bij ver-
rassing eerste v d. As gepasseerd is.
Motoren.
Het allereerste begin was best. Het
kon bijna niet beter. Alcmaria V. V V.
had n.1. voor een programma gezorgd,
zooals nog nimmer op een grasbaai ge
draaid zou worden. Bijna alle senior
renners, een zeer groot aantal juniores
en een nog grooter aantal nieuwelingen
zouden op de Alkmaarsche grasbaan
elkander ontmoeten.
We hadden dus een groot bezoek mo
gen verwachten. En als we een vergelij
king mochten maken met de Paaschra-
ees, dan zouden tegen een uur reeds de
poorten van ons sportpark gesloten ge
weest moeten zijn, omdat er geen
plaatsje meer was.
Echter, het was een beetje anders. De
renners waren gekomen, het publiek
kwam niet. Tegen één uur was de groote
overdekte tribune nog niet voor de helft
gevuld en pas toen de wedstrijden be
gonnen kon men van een volle tribune
spreken. Ook de rangen bij de Zander-
sloot waren goed bezet, maar het pad-
dockTerwijl in den regel het pu-
bhek hier "ich verdringt en in vele rijen
staat, was er nu plaats genoeg om heen
en weer te loopen. Hoogstens een derde
deel van de beschikbare ruimte was be
zet.
De oorzaak is wel duidelijk. De zee
bleek voor velen een grootere aantrek
kingskracht te zijn dan het sportpark.
Stolte is echter op zijn hoede ei. met
fraai bochtenwerk wint hij zeer verdiend
1. Schol te in 3 min. 12. sec.; 2. Beyers
bergen in 3 min. 15.8 sec.; 3. v. As in 3
min. 16 sec.
In de finale komen dus Hamers, de
Graaf, Stolte en van Ekris als snelste
tweede.
Intusschen komen in de baan de
Nieuwelingen 351 tot 500 c.M3.
Voor de eerste serie starten J. Huyk-
man, den Haag (B.S.A.), J. de Boer,
Hoorn (Ariel), J. N. Staals, Eindhoven
(Triumph) en J Rompelman, Heerlen
(Raley), de Boer is deze keer zeer strijd
lustig en neemt dadelijk resoluut den
kop. In een vrij snel tempo worden de
ronden gereden, waarbij de Boer moet
oppasen voor Rompelman. Door iets
beter bochtenwerk weet de Boer zich
eeiste te plaatsen. Staals was in de derde
ronde gevallen.
1. de Boer in 3 min. 10.6 sec.; 2. Rom
pelman in 3 min. 11.8 sec.; 3. Huykman
in 3 man. 21 sec.
2de serie. Aan den start komen P.
Buur. Assendelft (Eysink), H. Hamers,
Heerlen, (Royal Enf.) en P. v. Aartsen,
Amsterdam (Rudge W Buur kan zijn
motor niet op gang krijgen en na 'n ein
deloos gemartel valt hij uit. De strijd
gaat dus tusschen de twee anderen. Van
Aarsten heeft de leiding genomen, maar
in de tweede ronde reeds wordt Mj ge
passeerd in den Noordelijken bocht en
Hamers wint onbedreigd.
1. Hamers in 3 min. 8.8 sec.; 2. v. Aart
sen in 3 min. 12.6 sec.
3de serie. A Raams, Dordrecht (Nro-
ton), C. Haring. Amsterdam (B S A.) en
L de Waard, IJmuiden (Ariel) gaan het
derde robbertje spelen. Haring is verre
weg de snelste en wint zeer gemakkelijk.
1. Haring in 3 min. 13.6 sec.; 2. de
Waard in 3 min. 17.6 sec.; 3. Raams (ver
achter).
Tn de finale komen dus de Boer, Ha
mers, Haring, Rompelman, de Waard
en v. Aartsen.
Juniores tot 250 c.M3.
Er zijn slechts vier deelnemers die
twee manches zullen rijden, n.1. A. Pol
dervaart, den Haag (Ariel), J. Teeken,
Krommenie (Ariel), J. Ludeke, Heiloo
(Ariel) en R. Koster, Amsterdam (Rudge)
De start is zeer snel en mooi van alle
vier. Teeken is het beste weg en neemt
do leiding, achtervolgd door Polder
vaart, die na twee ronden vlak achter
hen- zit. Het wordt een hard duel, waar
bij Poldervaart langzamerhand terrein
wint. Zeldzaam zeker rijden deze twee
en onder groote spaning wint Teeken
nog juist op het allerlaatste nippertje.
1. Teeken in 3 min. 2 sec.; 2. Polder
vaart in 3 min. 2.6 sec., 3. Koster, 4.
Ludeke.
Juniores 251 tot 350 c.M3.
Ook hier zijn slechts vier renners en
dus wordt deze strijd ook in manches
verreden. Gestart wordt door Th. v. La-
turn, Alkmaar (Lady), G. de Jong, den
Haag (Royal Enf.), W. Rijnders, den
Haag (Velocette) en J. Westerop, den
Haag (Velocette). Van Latum blijkt zeer
snel te zijn en hoewel hij het slechts ge
start is, komt hij in de tweede ronde
van de vierde p'aats naar voren en pas
seert alles. Zijn rijden door de bochten
brengt het publiek in extase. Op zijn
dirttrack-machine wringt hij zich met
absolute zekerheid door de bochten en
zaï onbedreigd winnen. Helaas een lek
ke band in de laatste ronde bezorgt hem
een achterstand. De Jong profiteert er
van en wint met klein verschil.
1 de Jong in 3 min. 0,8 sec.; 2. v. La
turn in 3 min. 3.2 sec.; 3. Rijnders in 3
min. 11.6 sec 4. Westerop.
Juniores 351 tot 500 c.M3.
In de eerste serie starten J. Moejes,
Heerhugowaard (Ariel), E. Pollé, den
Haag (Triumph), Ph. de Vries, Amster
dam (Douglas) en L. Rehorst, den Haag
(Royal Enf.). De Vries heefteen slechten
start en moet de achterhoede vormen.
Zijn motor is echter zeer snel en gelei
delijk komt hij dichter bij. In de laatste
ronde weet hij de tweede plaats te ver
overen en dan gaat hij nog op Pollé af.
Onder groote spanning wordt de laatste
bocht genomen en samen vliegen de twee
naar de finish. Precies op de streep wint
de Vries tot ieders verrassing.
1 De Vries in 3 min. sec 2. Pollé in
3 min. 4.2 sec.; 3. Rehorst; 4. Moejes.
De tweede serie brengt Kopklepper,
den Haag (Royal Enf v. Dinter, Arn
hem (4riel), v. Dalsum, Rotterdam (Mo-
tosacoche) en Teeken, Krommenie
(Ariel) aan den start. De glimmende van
Daisum is dadelijk nummer een en wint
met veel gemak. Kopklepper. die juist
zijn wittebroodsweken doorbengt, is
heel voorzichtig en sluit de rij.
1 v Dalsum in 3 min. 5.6 sec.; 2. v.
Dinter in 3 min. 7.2 sec.; 3. Kopklepper.
Dan komen de groote mannen aan den
sta.-t de cracks uit de seniorenkl .sse.
Seniores 251 tot 350 c. M.3
Allereerst starten de lichtere machines,
die der 350 c.M.3-klasse. In de eerste serie
verschijnen N. Kuyper, Rotterdam (Chater
Lea); L. Breeman, Rotterdam (Ariel); G. A.
de Ridder, Haarlem (Ariel) en J. Bosman
den Haag (Velocette).
Dat belooft natuurlijk een geweldige
strijd te worden, doch het valt mee. Het veld
ligt dadelijk uit elkaar en er vormen zich
twee groepjes: de Ridder en Bosman voorop,
en een heel eind daarachter de twee andere.
De Ridder is onbetwist de snelste en wint
zeer verdiend.
1De Ridder in 3 min. 0.4 sec.2. Bosman
in 3 min. 6.4 sec.; 3 Breeman; 4. Kuyper.
2de serie. Aan den start komen M. v. d
Berg, Den Haag (H.D.); A. Hartman,
Amsterdam (Motosacoche) en Jac. Al, Den
Haag (Royal Enf.).
Van den Berg kruipt lekker in de achter
hoede en ziet met veel genoegen de twee an
deren om de eerste plaats vechten. Het gaat
tusschen deze twee heel hard. Hartman leidt
tot de 4de ronde waarin Al hem bij verras
sing passeert. Nu zal Hartman eventjes too-
nenöwat hij kan. Hij davert door de Zuidelij
ke bocht en duikelt. Weg is de kansEn
v. d. Berg wordt heel gemakkelijk tweede.
1. Jac. Al in 2 min. 59.8 sec.; 2. v. d. Berg
in 3 min. 6.8 sec.
3de serie. Aan den start komen G. J. v.
Dijk, Amsterdam (Lady); P. Oosterbaan,
Den Haag (Velocette) en O. Moeke, Heem
stede (B.SA).
Kijk, de heeren vertrouwen elkaar niet. De
start is vrij langzaam en ieder tracht de beste
positie in te nemen. Als van Dijk echter al
spoedig weet uit te loopen is het gevecht be
slist en zonder sensatie verloopen de restee-
rende rondjes.
1. van Dijk in 3 min. 6.4 sec.; 2. Ooster
baan in 3 min. 13 sec.; 3. Moeke in 3 min.
19.8 sec.
In de finale komen dus de Ridder, Jac. Al.
v. Dijk en Bosman.
Seniores 351 tot 500 c. M.3.
Dan zal het hoogtepunt voor de pauze ko
men. Onze Alkmaarder de Ridder zal v. d.
Pluijm eventjes van katoen geven, denkt het
publiek en wacht vol spanning op de start.
Daar staan ze gereed: v. d. Pluijm, Rotter
dam (Norton); Hartman, Amsterdam (Mo
tosacoche); J. de Ridder, Alkmaar (Lady) en
G. J. v. Dijk, Amsterdam (Lady).
Klaar? Af!
En ziet, v. d. Pluijm zit in de achterhoede
en heeft geen snelheid. Hij kan zijn motor
niet in de derde versnelling houden. De rest
gaat zeer snel met v. Dijk voorop, achter
volgd door de Ridder. En eindelijk in de vier
de ronde komt ook v. d. Pluijm in actie. Hij
rent naar voren en ziet nog kans, om Hart
man te passeeren. Verder komt hij echter niet.
1. v. Dijk in 3 min. 0.2 sec.; 2. de Ridder
in 3 min. 7.6 sec.; 3. v. d. Pluijm in 3 min.
16.4 sec.; 4. Hartman.
De tweede serie brengt Jan Rijk, den
Haag (Ariel), Jac. Schot, Amsterdam (Ariel)
en A. van Wingerden, Dordrecht (Royal Enf
aan den start. Het drietal start uitstekend en
rijdt vlak bij elkaar met Schot voorop, v.
Wingerden tolt dan plotseling vanuit de der
de positie naar voren en passeert eerst Rijk
en even later Schot. Schot geeft echter niet
op en tracht weer de eerste plaats te verove
ren. t Lukt hem bijna, maar een schuiver
brengt hem op den grond en uit den strijd.
Lv. Wingerden in 2 min. 57 sec.; 2 Jan
Rijk in 3 min. 1.4 sec.; 3. Jac. Schot in 3
min. 23.8 sec.
In de finale komen dus v. Dijk, v. Winger
den, Rijk en J. de Ridder.
kt» -xx, De finales
Na een niet te lange pauze beginnen we
vol moed aan het tweede deel van het pro-
gramma: de beslissingen.
N i e u w e 1 i n g e n tot 250 cM3.
Versluis, v. Hoogstraten en du Pont ne
men direct een fermen start met Versluis
voorop, du Pont tracht de tweede plaats te
veroveren, maar dat lukt heelemaal niet. In
tegendeel, hij brengt v. Hoogstraaten nog
iets dichter bij Versluis en nu ontstaat tus-
schen deze twee 'n fel duel. v. Hoogstraaten
voelt zijn kans, komt naast Versluis en in de
laatste bocht passeert hij hem, om bij verras
sing te winnen! Zeer spannend.
1. v. Hoogstraten in 3 min. 14,2 sec.; 2
Versluis in 3 min. 15,2 sec.; 3. du Pont in 3
min. 16 sec.
Nieuwelingen 251—350 cM3.
Allereerst komen v. d. As, v. Ekris en
Beyersbergen aan den start. De heeren mo
gen rijden om den vierden prijs, 't Wordt een
beste race, waarbij alle drie renners aan el
kaar gewaagd zijn. Echter, langzamerhand
zakt Beyersbergen af en de strijd gaat dan
tusschen van Ekris en v. d. As. Het bochten
werk is zeer zwak van alle drie en Beyersber
gen valt dan ook in het gras.
De laatste ronde brengt de verrassing, v
d. As moet een feilen aanval van van Ekris
afslaan en dat lukt maar half, want bij het
uitgaan van den Zuidelijken bocht passeert
v Ekris en wint met klein verschil.
1. van Ekris in 3 min. 12.2 sec.; 2. v. d
As in 3 min. 12.6 sec.; 3. Beyersbergen (ver)
Om de hoofdprijzen strijden dan Hamers, de
Graaf en Stolte. Stolte is zeer snel weg,
doch de Graaf blijkt bijna even snel. Plotse'
ling is de strijd ten einde, als de Graaf op
verkeerde manier Stolte wil passeeren. Hij
rijdt hem aan en beiden vallen. De Graaf
krijgt een waarschuwing en Stolte den twee
den prijs.
1. Hamers in 3 min. 26,2 sec.; 2. Stolte;
3. de Graaf.
Nieuwelingen 351—500 cM3.
Ook hier allereerst een gevecht om den
4den en 5den prijs. Er starten voor Rompel
man, de Waard en v. Aartsen. de Waard
blijkt de snelste te zijn en wint verdiend.
1. de Waard in 3 min. 16,2 sec.; 2. v
Aartsen in 3 min. 27 sec.; 3. Rompelman in
3 min. 39.2 sec.
Dan gaan de Boer, Hamers en Haring om
de hoofdprijzen vechten. De drie renners
starten zeer snel en blijven vlak bij elkaar en
zelfs naast elkaar, 't Gaat eigenlijk veel te
hard voor nieuwelingen, maar de heeren rij
den werkelijk zeer stevig. Na een sensationee-
len strijd wint Haring.
1. Haring in 3 min. 5,4 sec.; 2. Hamers in
3 min. 6,2 sec.; 3. de Boer in 3 min. 13,6
seconden.
J u n i o r e s tot 250 cM3.
Er volgt de 2de manche in deze rubriek
Koster weet de leiding te nemen, doch
maakt al spoedig een duikeling, waardoor
Teeken weer leidt. Dan zien we weer een fel
duel tusschen Teeken en Poldervaart, die
ronde na ronde vlak achter elkaar rijden. De
laatste ronde brengt de beslissing. Polder
vaart zet de kraan open, stuift door den Zui
delijken bocht en weet voor de tribune Tee
ken te verdringen. Hij wint na een spannen
de eindspurt
1. Poldervaart in 3 min. 5,4 sec.; 2. Tee
ken. 3 min. 6.2 sec.; 3. Ludeke; 4. Koster.
Eindstand: 1. Poldervaart, 3 punten; 2
Teeken, 3 punten; 3. Ludeke 7 punten;
Koster 7 punten. (De tijden beslisten).
Juniores1 251—350 cM3.
Ook hier de tweede manche en weer zien
we vol spanning het rijden van van Latum
tegemoet. We worden niet teleurgesteld
want na een felle start gaat het weer tus
schen de Jong en van Latum In de tweed
ronde weet van Latum de leiding te nemen
door zijn fraaie bioad-siding-methoie. Hij
wringt zich met veel snelheid door de boch
ten en brengt voor de tweede keer het pu
bliek in extase. Doch opnieuw achtervolgt
hem de pech. Weer loopt in de laatste ronde
zijn band leeg en verliest hij de eerste
plaats
1. de Jong in 2 min. 57.4 sec.; 2. v. La
de
turn in 2 min. 58,2 sec.; 3. Westerop; 4.
Rijnders. Tijden, fraai zelfs voor seniores!
De einduitslag is:
de J°ne 2 ptn.; 2. van Latum 4 ptn 3
Rijnders; 4. Westerop P
Juniores 351—500cM*.
Aan den start komen de Vries van
Dalsum, Polle en Rehorst Dadelijk vliegen
*öe\VZV'"AW€ïr>an Dalsum voorop en
e V ries vlak achter hem. Doch ook Pollé
kaM aL0*2*, tW^ kid€re 01 wacht OP zijn
kans, dieniet komt.
rüd+ f d€ sterkst€ en de snelste. Hij
wint Plotte zeer verl
thuis te voelen. 1. van Dalsum in
2: de Vries in 3 min 2 sec"
Seniores 251—350 c.M*. 4
flna*f k0I??n aan den start G. A.
houdt virh f" "i13 een scnuiver, doch
strijd staande en wint na prachtigen
in 2 min- 53 sec 2. v. Dijk in
sec 4 ia Iff\de R;dder in 3 min. 55.6
seC;, 4. Jac Al in 3 min. 6 sec.
Seniores 351-500 c.M*.
deïlfik ?nelste en leidt onmid-
BjwL 2 ?ljk als twcede- Het gaat heel
verrassen^ Hi? R'Jk ]aat zich niet
verrassen. Hn iaat binnendoor geen ruimte
om tepasseeren en buitenom lukt het natuur-
,A'les. blijft- bij elkaar tot de laatste ronde
tot de laatste bocht Dan gaat Van Winger-'
naas^RH Passert van Dijk en komt
HrHQrh Zou-"-?! Maar neen. Rijk is de
Wint' z°nder ook maar
cm Keer gesopt te zijn, zonder ook maar pen
L Jan Rijk in 2 min. 55.6 sec.; 2 v Win-
De AÏkmaarder de Ridder viel al direct uit.
l ot slot volgen nog twee lange afstand-
to?350OrOrM^HOreS' Allcreerst /oor de klasse
ppn n rtarten acht renners, die
eeni prachtigen strijd voeren. Een mooi ge-
zicht, zoo n baan vol renners!
1. Bosman in 4 min. 55 sec.; 2. G. de Rid
der in 4 mm 51.4 sec.; 3. Jac. Al in 5 min
0,4 sec., 4. v. d. Berg in 5 min. 6,2 sec
dan als allerlaatste race de langebaan-
nes V°°r seniores met 500 c.M'.-machi-
ppr^er 5!femt v' d' revanche. Hij ligt
eerst achteraan, maar passeert al zijn tegen
standers. tot hij op v. Wingerden strandt-Tot
'e keer toe tracht v- d. Pluym binnendoor te
passeeren en pas de 4de poging lukt. En nu
d- "hiym eenmaal voor is, blijft hii
drp>et J ri]dt. v Wingerden best en be-
ï&t htm voortdurend Onder Érroote sDan-
ning verloopt de race en wint v.d Pluym
L v. d. Pluym in 4 min. 45,4 sec.; 2. v
Wingerden in 4 min. 45,6 sec.; 3. Rijk in 4
nnn. 55,4 sec.; 4. J. Schot; 5. v. Qijk
wix ynl maarte van de gelegenheid ge-
brurir°m ook nog eventjes de snelste ronde
te maken met en snelheid van ruim 84 K M
Dait was het slot van een middag van uit
stekende motorsport.
£,ns s'°t kan kort zijn. De motorraces ver-
de draadlooze berichtgeving, de politie regel-
Fnf?n ,er 200 goed in°gelÜk. maar
veel m^,-rev SpilZZ]e is er biJ de Vierstater
veel moeilijker geworden
Voetbal.
OM HET LANDSKAMPIOENSCHAP.
De strijd om het landskampioenschap 'is
gisteren voortgezet met de ontmoetingen Go-
«ad—Stormvogels en P.S.V.-Velocitas
Go ahead speelde een uitstekenden wed-
strijd tegen de IJmuidenaren. De rust gino-
pu'mHet 2~2 daarna maakte Stormvogels
hrarSrH^lpUnt'xHet laatste bartier
bracht de beslissing ten gunste der thuisclub,
die er nu mooi voorstaat.
P-3-V. had veel moeite met Velocitas en
heeftmCt zoodat °°k ziJ noë een kansje
De stand is thans:
Oo-atod 6 4-2 12 8
Stormvogels 6 3 3 !l—13 6
vXS 2 r j ,fc& j
PROMOTIEWEDSTRIJDEN.
In afdeeling I verloor H.F.C. op eigen veld
van Blauw Wit, dat dus nog steeds een
kansje heeft, 't Werd 24.
De stand is:
H F. C. 3 2 1
BI. Wit 4 2 2
Zeeburgia 3 1 2
In afdeeling II won West-Frisia thuis met
5—0 van H. V. V., dat zich op het kleine
veld niet thuis voelde. De stand is:
Excelsior 3 2 1 127
West-Frisia 4 2 2 76
H V. V 3 1 2 5—11
In afdeeling III verloor Hengelo met 1
van S.C.Hzoodat alle drie clubs nog een
kansje hebben:
0
bleef
klasser door een overwinning op V. V. V.
(2—1) en in het Noorden handhaafd Fries
land zich door een gelijk spel tegen haar
stadgenoote F.V.C. (O—O).
7—5 4
8—8 4
4—6 2
Hengelo 3
S. C. H. 3
Robur 2
In het Zuiden
0
1
1
9—7
44
5—7
Middelburg eerste
In onze afdeeling wist Hollandia thuis
slechts gelijk te spelen tegen O.V.V.O., waar
door de Amsterdamsche ploeg straks in d»
tweede klasse uitkomt.
Het tournooi in Luxemburg is door Neder»
land B gewonnen. De uitslagen zijn:
Nederland B—België B 2O
Frankrijk B—Luxemburg 41 I
LuxemburgBelgië B 31
Nederland B—Frankrijk B 31
Een zeer fraai resultaat van onze B-ploeg!