alkmaarsche courant SPORT EN WEDSTRIJDEN. Nog steeds voetballen wij! Ho. 135 ZATERDAG 10 JUNI 19331 Nieuwe beslissingen aanstaande. Kans op extra-promotiewedstrijden in afdeeling I en II. OM DEN LANDSTITEL, Vóór hei zonnebad „7Ü"C/*ÉME of-ZrOUE JiittwieiMS Wij zijn nu z0° langzamerhand mid den in Juni gekomen en de temperatuur is bizonder geschikt geworden voor het baden Dat wil dus zeggen, dat, de voet balvelden eigenlijk hermetisch gesloten moesten zijn Helaas, wij hebben nog steeds geen gesloten voetbalseizoen; wij hebben nog steeds geen behoorlijke gelegenheid voor de zomersporten gevonden. Dat is jam- mor, zeer jammer. De cricketvelden wachten op de spelers, maar deze moe ten nog achter het „bruine monster" aanloopen, de tenniswedstrijden zijn in ■vc len gang, maar verschillende spelers ontbreken, omdat hun clubs hen op- eisclit voor belangrijke voetbal ontmoe tingen; de ahletiek, toch al zoo'n stief- zusje, vraagt de volle aandacht, maar de voetbalschoenen hebben nog steeds geen plaats kunnen maken voor de spikes. Midden in den zomer met een zomer- sche temperatuur -voetballen wi; nog en hebben we nog zeer belangrijke wed strijden op het programma staan. Daar zijn allereerst de wedstrijden om het kampioenschap van Nederland. De Pinksterdagen hebben een kleine wijziging gebracht in den stand van za ken. Waneer n.l. Velocitas haar protest tegen P S. V. (het gaat om twee of drie doelpunten!) verliest, is zij kansloos ge worden, terwijl wij de Stormvogels na haar nederlaag tegen Go ahead ook bij na kunnen uitschakelen. Misschien, dat wij daaromtrent Maandag iets meer weten, als de uitslag VelocitasStorm vogels bekend is! VelocitasStormvogels. In IJmuiden hebben de Stormvogels slechts met groote moeite een 10 zege kunnen behalen op de Groningers, die toen nog niet hun sterkste formatie hadden. Sindsdien zijn de Noordelijken .cel ster ker geworden en hebben zij eenige mooie successen kunnen boeken. Nu terreinvoordeel ook nog een woordje meespeelt, achten wij het lang niet uit gefloten, dat Velocitas opnieuw za win nen. Waarmee de IJmuidenaren meteen totaal uitgeschakeld zouden zijn! Feijenoor dG o ahead. Van veel meer belang is eigenlijk deze ont moeting, omdat deze wedstrijd gaat tus schen de twee meest-gegadigden voor der. titel. In Deventer won Go ahead met zeer overtuigende cijfers, maar nu zullen de koekmenschen harder moeten vechten, om de beide puntjes mee te nemen. Feitelijk kunnen wij zeggen, la* mor gen in Rotterdam de voorloopige beslis sing valt. Want ook al wordt het een ge lijk spel, dan nog zijn de Deventenaren sterk favoriet, omdat Feijenoord nog een zwaar programma voor den boeg heeft (o.a. Stormvogels uit!) Elke uitslag is hier mogelijk, 't Resul taat hangt misschien van een klein ge- DE KRANT VOOR DE TWEEDE KEER IN ACTIE! Voor de tweede keer zal het voetbalelftal der Alkmaarsche Courant in het strijdperk treden. Maandagavond ontvangt het op het Alkmaar-terrein aan den Westerweg het elftal der Posterijen. Hoe dit P.T.T.-elftal er uit zal zien, weten wij niet. Alleen heb ben wij hooren fluisteren, dat de mascotte der P.T.T. bestaat uit een verzameling zeld zame postzegels, terwijl de shirts afbeeldin- gen schijnen te vertoonen van de nieuwste automatische telefoonverbindingen! Natuurlijk zijn wij weer vol goeden moed, al zullen wij voorloopig nog de steun van onzen promotor moeten missen. Zijn schou der dwingt hem nog tot rust! Motoren. DE T.T.-RACES OP ZATERDAG 24 JUNI 1933. De route naar het circuit van Drente. Op Zaterdag 24 Juni 1933 zullen op hei Circuit van Drente in de gemeenten Assen en Beilen wederom de moiorrennen plaats vinden om den Grooten Prijs van Nederland, meer algemeen bekend als de Nederlandsche Tourist l ropuy Races, welke sinds 1926 ge regeld in Drente gehouden zijn. Telken jare verschijnen een grocter aantal bezoekers, waardoor geregeid de autoparken meer be zet worden. Ongetwijfeld zal ook in 1933 de belangstelling enorm zijn, vooral nu de deelnemerslijst de snelste renners telt uit Ne derland, Engeland, Duitschland, België, Spanje, Itaiië, Oostenrijk en Zweden. Het is dus wel zeker, dat de wegen, welke naar Assen en Beilen voeren, op 23, 24 en 25 Juni overvol zullen zijn. Gezien de omstan digheid, dat thans op volle kracht wordt ge werkt aan de verbetering van den gevaarlij ken Rijksweg langs de Drentsche Hoofd vaart, welke rijksweg de directe verbinding AssenMeppel vormt, hebben wij gemeend, tijdig te moeten nagaan, wat omtrent de rou te uit 't Zuiden naar Assen en Beiien voor de automobilisten behoort te worden medege deeld. In overleg met de betrokken instanties van de Koninklijke Nederlandsche Automo biel Club en met de Provinciale Drentsche Vereeniging voor Vreemdelingen Verkeer kan het volgende overzicht worden gegeven: 1. Directe route ZwolleMeppel Assen. De normale route van Zwolle naar Assen voert langs Lichtmis via Rouveen en Stap horst naar Meppel en vandaar langs de Drentsche Hoofdvaart (Havelte, Dieverbrug, Smilde) naar Assen. Ondanks de werken bij het opbreken van de tramrails Havelte Smilde en de daarmede in verband staande asfalteering van het verbreedstuk van den weg, zal ongetwijfeld deze weg ook thans de normale zijn en door de meeste automobi listen worden gekozen. Onder deze automo bilisten zullen ook dit jaar helaas vele oner varen en wilde rijders voorkomen. Vandaar, dat de K.N.A.C. ook thans weder heeft me degewerkt tot het mogelijk maken van Roo- dekruishulp en dat de K.N.A.C. ook thans lukje"af*°En :t7pVeëkt vanzelf,**dat *de I weder zal ,z°r8™ voor hulpposten met tech- ji..inij niet zoowel bij Cafe Waanders aan de Mep- peler zijde van de brug over de Dedems vaart, als bij hotel Blok bij Dieverbrug, dus respectievelijk op de weggedeelten Zwolle Meppel en MeppelAssen. Het is nog niet met zekerheid te zeggen, hoever de thans zeer snel werkende wegver- betering omstreeks 20 Juni zal zijn gevor derd Mocht de verbetering dan nog niet tot Smilde zijn voortgeschreden, dan dienen de automobilisten er wel op te letten, dat het wegdek aan de rechterzijde (richting Meppel Assen) is afgebrokkeld, wat voor een on oplettend bestuurder gevaarlijk zou kunnen zijn. Zij, die naar Assen rijden, kunnen de Hoofdvaart tot in Assen blijven volgen Wie Beilen wil bereiken, kan in Smilde rechtsaf de Hoofdvaart oversteken over de Pieter Hummelerbrug en dan de Beilervaart voltren tot in Beilen. andere clubs op een Go ahead-nederlaag hopen. Dan zou de spanning al heel groot worden! PROMOTIE-DEGRADATIE. In afdeeling I kan de beslissing val len. Dat schreven wij de vorige week ook a!, omdat H. F. C. slechts een puntje noodig had, om te promoveeren. Maar H. F. C. verloor thuis van Blauw Wit en i* nog geen eersteklasse. Morgen trekken de jongens van v. d. Meulen naar het Stadion, om Zeeburgia te bekampen. En weer hebben ze slechts een puntje noodig. Zou het nu geluk ken? We geven H. F. C. een kansje, meer niet. Doch 't is best mogelijk, dat ze verliest en dan staan alle drie clubs weer gelijk en moeten extra-wedstrijden volgen. De wedstrijd begint 's avonds half acht. In afdeeling II is de situatie precies zoo. Excelsior moet naar H. V. V. en bij een gelijk spel promoveert de Rotter- damsche club. Ook hier is Excelsior fa voriet, doch 't is best mogelijk, dat H. V. V. haar een lesje geeft. Blijkbaar toch hebben deze clubs een sterke voorliefde voor thuiswedstrijden. Wint H. V. V., dan zijn ook hier beslissingswedstrijden noodig tusschen H. V. V., Excelsior en West-Frisia! In het Oosten wordt Robur—S. C. H. gespeeld. Ook hier kan een beslissing vallen, doch ook hier kan de spaning nog grooter worden. Waneer Robur verliest, is ze eerste klasser af. Wanneer ze gelijk speelt, moet de ontmoeting HengeloRobur de beslissing brengen. En speelt ze gelijk, dan zal ook de wedstrijd in Hengelo be slissend kunnen zijn. 't Is lang niet onmogelijk, dat Robur deze onttmoeting wint, ook al, omdat in den uitwedstrijd reeds gelijk gespeeld werd. Wie lost deze puzzle op. In het Zuiden en Noorden is alles be slist. De eersteklassers Middelburg en Friesland hebben zich daar gehand haafd. De resteerende wedstrijd in het Noorden, Friesland—Muntendam is van geen enkel belang meer, 2. Route ZwolleMeppelHoo<£e veenBeilenAssen. Deze route is langer dan die langs de Hoofdvaart, doch rustiger. De lengte Mep pel—Assen is ongeveer 65 K M., terwijl de rechtstreeksche route ongeveer 45 K.M. be draagt. De weg is van Meppel naar Hooge- veen geheel gemoderniseerd tot een breeden, geasfalteerden autoweg. Van Hoogeveen naar Beilen, ongeveer 17 K M., is de weg echter over de laatste 10 K.M. nog niet gereed. Bei len—Hooghalen is weer schitterend, terwijl ook de omweg Hooghalen—Amen—Ekehaar Assen goed is; dit laatste stuk moet men omrijden naar Assen, omdat de weg Assen —Hooghalen een gedeelte vormt van het Cir cuit, hetwelk Vrijdagochtend bij de training en Zaterdag na zonsopgang gesloten is. Deze route Meppel—Hoogeveen—Beilen— HooghalenAssen voert door een der mooi ste gedeelten van Drente. Men slaat in Meppel dadelijk rechtsaf (Stationsstraat), gaat bij het Station links en dan na eenige honderden meters rechtsaf, de lijn over. Door het fraaie dorp De Wijk met zijn oude en nieuwe boerderijen en buitenplaatsen bereikt men via Zuidwolde, in typisch Drentsche om geving, Hoogeveen. In den Stationsweg te Hoogeveen rechtsaf, na eenige honderden me ters de spoorlijn over, richting Beilen. In Eursinge, waar de asfaltweg overgaat in klinkerweg, rechtsaf via Spier (links de gioe< te Staatsbosschen) naar Beilen. Wie dan ver der naar Assen wil rijden kieze, als gezegd, de route HooghalenAmenEkehaar—As sen. Heeft men tijd, dan make men in Eursinge even een zijpas naar links en dadelijk weer naar rechts, naar Kralo, een oud gehucht, waarachter het Heidereservaat ligt van de Vereeniging tot Behoud van Natuurmonu menten. Deze route over Hoogeveen is vooral voor den terugweg aan te bevelen, daar men dan over het geopende Circuit via Hooghalen naar Beilen kan rijden en dan via Hooge veen naar Meppel en Zwolle. 3. Route ZwolleDedemsvaart CoevordenEmmenBorger (Gieten)Assen. Deze route is weer belangrijk langer dan de vorige, dus meer geschikt voor hen, die reeds des Vrijdags naar het Noorden gaan, dan voor hen, die in den nacht en vroegen Zaterdagochtend opwaarts trekken. Lichtmis DedemsvaartCoevorden is ongeveer 40 K M. langs een fraaien autoweg. Coevorden —Emmen—Borger—Assen is ongeveer 55 K.M. langs mooie wegen. De weg LichtmisBalkbrug slaat rechtsaf dadelijk zoodra men uit Zwolle de Dedems vaart oversteekt, dus na het 9 K.M. lange, rechte eind langs het Lichtmis-kanaal. De weg Balkbrug—Dedemsvaart—De Krim Coevorden wijst zich vanzelf. In Coevorden, de oude Drentsche vesting, kieze men de richting Beilen. Aan het eind van dat mooie dorp rechtsaf richting Em men, welke plaats door haar ligging en om geving zeer vele vreemdelingen trekt; Em men is rijk aan praehistorische monumenten, gelijk trouwens de geheele Hondsrug. Niet ten onrechte is Drente „Nederlandsch Pompei" genoemd! Het telt 55 van de 57 Ne derlandsche hunnebedden. Van Emmen over den Hondsrug via Odoorn en Borger naar Assen; buiten Odoorn groote Staatsbosschen; in het dorp Borger linksaf, richting Rolde—Assen, óf, wanneer men tijd heeft, rechtuit richting Gasselte—Gieten—Rolde—Assen. Let in al de dorpen op de mooie kerken en de fraaie brinken met eiken. Wil men van de gelegenheid profiteeren. langs de groote veenbedrijven te rijden, wel ke Oostelijk van den Hondsrug liggen, dan kieze men in Emmen den weg langs de Em mer Dennen (aan den weg naar Emmererf- scheidenveen); b 'en de Emmer Dennen links over Weert, nge; via Valthe langs de Oostzijde van de spoorlijn naar Exloo. Wes telijk van Exloo komt men dan weer op den grooten weg Emmen—OdoornBorger Assen. Wie niet in Assen, doch in Beilen wil zijn, kieze daartoe een route van Borger of over Schoonlo—ElpWesterbroek, of, wat een voudiger is, over Assen. 4. Route ZwolleMenpel(Steen- wiik of Havelte)Frederikscord VledderAppelschaSmilde. Deze route is ongeveer 15 K M. langer dan de rechtstreeksche; Zwolle—Meppel ge wone route. In Meppel kieze men den weg naar Assen en Leeuwarden. Men komt dan ongeveer 5 K.M. buiten Meppel voor de keuze: linksaf via Steenwijk of rechtuit (brug over) via Havelte. Linksaf via Steenwijk, tot Steenwijk groote Rijksweg MeppelLeeuwarden. In Steen wijk bij het pleintje rechtsaf, 7 K M. naar Ftederiksoord. SteenwijkFrederiksoord is vooral op het eerste gedeelte smal en slecht, later beter. Koos men buiten Meppel „rechtuit via Havelte", dan rijdt men tot de Boschkamp- brug langs het ongevaarlijke gedeelte van den Rijksweg MeppelAssen. Over Bosch- kampbrug niet rechtsaf langs de Hoofdvaart, doch rechtuit door de beukenlaan. Bij split sing rechts; volgende splitsing weer rechts. Dan bij alle volgende splitsingen rechtuit. Ongeveer na 10 K.M. na Boschkampbrug komt men in Frederiksoord tegenover het Hotel uit. Over het hoogste van den ,,Bis- schopsberg" rechts twee groote hunnebedden. Rechts de bekende Tuinbouwschool. Hier rechtsaf naar Vledder. In Vledder bij tweede splitsing rechtuit naar Appelscha. Onderweg de terreinen van de Maatschappij van Wel dadigheid en (vlak vóór Appelscha) van Staatsboschbeheer. Bij Kanaal in Appelscha rechts naar Smilde, waar men uitkomt op de Drentsche Hoofdvaart, dus op den Rijksweg Meppel—Assen (gevaarlijke hoek). Kiest men deze route des Zondags terug, dan kan men in Steenwijk den weg naar Giethoorn kiezen, om te profiteeren van een bezoek aan Hollands Venetië. Van Giethoorn via Meppel naar huis. 5. Route ZwolleMepoelRuiner- woldRuinenEursingeSpier (o! EursingeLheeSpier) BeilenAssen. Slechts onbeduidend langer dan recht streeksche route; Zwolle—Meppel gewone route. Halverwege de Hoofdstraat in Mep pel rechts naar Ruinerwold, een der welva rendste Drentsche dorpen. Goede, doch een voudige weg. Door Duinerwold, steeds rechtuit, komt men in Ruinen. Cok daar rechtuit (zie rechts mooie Kerk) richting Eursinge, langs ouden, vrij slechten klinkerweg. In Eursinge links, richting Spier. Zie verder route 2. Vlak vóór Eursinge kan men linksaf slaan (richting LheeDwingegeloo). Men komt dan dadelijk in Kralo, met daarachter het duizend hectare groote Heidereservaat van de Vereeniging tot Behoud van Natuurmonu menten. Men kan terugkeeren naar Eursinge, of doorrijden en ongeveer 5 K.M buiten Kralo op den T-hoek in het bosch rechtsaf slaan, richting Spier. In Spier linksaf naar Beilen. Tusschen Kralo en Spier heeft men dan kunnen zien het Heidereservaat en daarna Staatsbosschen, links en rechts, met breede lanen. Wij willen niet nalaten, eraan te herinne ren, dat de races ook met extra-treinen te be reiken zijn, waarvoor de gegevens te vinden zijn op de strooibiljetten aan de stations. Voor de vele leden van de K.N.A.C., dré de races zullen bezoeken, achten wij bovenstaan de gegevens echter van veel belang. Het Secretariaat van de K.N.A.C. is be reid, logiesaanvragen te verzorgen, mits in gekomen uiterlijk met de eerste post op 20 Juni. Voor Assen zal dan overleg worden gezocht met den logiesdienst van de T. T.- races, voor Drenthe met de K.N.A.C.-Offici- als in Drente en met de Provinciale Drent sche Vereeniging voor Vreemdelingenver keer. Ook voor andere gedeelten des lands, als b.v. Zwolle of Groningen, verleent de K.N.A.C. gaarne volle hulp. De K.N.A.C. wil op tijdige aanvrage zelfs het geheele week-eind voor de leden verzorgen. Aanvra gen daartoe uiterlijk 17 Juni. Het is in 1932 voorgekomen, dat vrijwel alle automobilisten Assen en Beilen over haast verlieten, omdat zij meenden, dat het daar overvol zou zijn. Daardoor hebben de Hotels in die plaatsen den avond der rennen vrijwel zonder diner-gasten doorgebracht. Wij wilden daarop wijzen, opdat men wete, dat een „vlucht" vooral niet noodig is. Bo vendien is de weg later op den avond minder overvol dan dadelijk na het einde der races. Overigens wijzen wij er op, dat langs bo vengenoemde routes vele plaatsen liggen, waar men zeer goed kan logeeren. De K.N.A.C. is verder tot het verstrekken van alle gewenschte inlichtingen bereid eerst de huid inwrijven met „Zij"-crême of „Zij"-olie. Dat voorkomt zonnebrand en Uw huid wordt tevens, prachtig gebruind BB^ In prijzen von 20-75 ct T o u r i s m e. HET GOUDEN JUBILE VAN DEN A. N. W. B. De Stertocht door Nederland. De A.N.W.B. Toeristenbond voor Neder land bericht; Het is ons gebleken, dat er van verschillen de zijden veel belangstelling bestaat voor den loop der routes, waarlangs de deelnemers aan den ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van den A.N.W.B. uitgeschreven Stertocht zich van de controleposten, in de verschillende provincies, waar de tocht kan worden aangevangen, op Donderdag 29 en Vrijdag 30 Juni naar Amsterdam (Schiphol- terrein) zullen begeven. De verschillende routes voor auto, motor rijwiel, rijwiel met hulpmotor en voor de rui ters zijn hieronder naaer aangegeven, met aanduiding van den begin-controlepost. Deze Stertocht, waarbij men gebruik kan maken van alle vormen van toerisme, te land, te water en in de lucht, heeft ten doel aan Nederland een indruk te geven van de veel zijdige ontwikkeling van het toerisme; de toe risten gelegenheid te bieden op eenvoudige, gemakkelijke en aantrekkelijke wijze een tocht door Nederland te maken en een zoo groot mogelijk aantal Bondsleden te Amsterdam bijeen te brengen, om daar gemeenschappe lijk het 50-jarig bestaan van den Bond te herdenken. In de eerste dagen dat de inschrijving geopend was, hebben zich spontaan reeds deelnemers voor alle tall en van toerisme op gegeven; tot de eersten die zich aanmeldden behoorden de bekende luchttoerist de heer van der Leeuw, die per vliegtuig en de heer Slob, burgemeester van Haarlemmermeer, die met paard en rijtuig zal deelnemen. De inschrijving is geopend tot 15 Juni as Men wachte dus niet te lang met zich te laten inschrijven. Voldoende is, wanneer men het inschrijfgeld stort op Postgiro A. N W. B. Amsterdam, No. 13153, met vermel ding van de te volgen route, vorm van toeris me en de aanduiding: „Stertocht". Het inschrijfgeld is laag gesteld en be draagt voor Bondsleden, met inbegrip van de gemeenschappelijke koffietafel 0.50 voor alle vormen van toerisme; voor automobilis ten bedraagt het 1 en voor iederen mede passagier, lid van dn Bond, 0.50. Na het volbrengen van den tocht wordt aan alle deelnemers het herdenkingslint aangeboden als een blijvende herinnering aan een onver getel ijken dag. Ten einde de deelneming aan te moedigen biedt de Ford-fabriek te Amsterdam boven dien aan alle deelnemers, die per Ford den Stertocht maken, vóói hun vertrek een wim pel op hun auto aan en na afgelegden tocht een speciale auto-plaquette. Om belangstellende niet-leden gelegenheid te geven met een lid den Stertocht mee te ma ken en aldus het werk van den Bond nader te leeren kennen, kunnen de deelnemers een introductie voor den koffiemaaltijd krijgen te gen betaling van 1.75; deze kaarten kun nen bij ons Bureau te Amsterdam, Keizers gracht 590 aangevraag worden en geven vrijen toegang tot het terrein Schiphol. AUTOROUTES (aangeduid volgens de controleposten) O.m. zijn de volgende autoroutes vastge steld: Noord-Holland: 1. AlkmaarLeiden Arnhem—Apeldoorn—Schiphol. 2. Amster damEnkhuizenDen HelderLeiden UtrechtSchiphol. 3. HaarlemLeiden ArnhemDeventerSchiphol. 4. Den Hel der—Leiden—Veenendaal Amersfoort Schiphol. Utrecht: 1. AmersfoortLeidenDen Hel derEnkhuizen—Schiphol. 2. Utrecht LeidenDen HelderEnkhuizenSchip hol. 3. VeenendaalLeidenDen Helder EnkhuizenSchiphol. Zuid Holland: 1. Dordrecht—'s Graven hage—Den Helder—Enkhuizen—Schiphol 2. Gorinchem—LeidenDen HelderEnk huizenSchiphol. Gelderland: 1. ApeldoornLeeuwarden EnkhuizenSchiphol. 2. Arnhem—Leeuwar den—Schiphol. 3. HarderwijkLeeuwarden Schiphol. 4. NijmegenLeeuwarden Schiphol. 5. TielLeiden—Den Helder EnknuizenSchiphol. 6. WinterswijkCoe vordenMeppelSchiphol. 7. Zutphen LeeuwardenEnkhuizenSchiphol. Overijssel: 1. Deventer—Leeuwarden Enkhuizen—Schiphol. 2. Hengelo—Leeu warden—Schiphol. 3. Zwolle—Leeuwarden EnkhuizenSchiphol. Drenthe: 1. Assen—Groningen—Enkhui zen—Schiphol. 2. Coevorden—Groningen Enkhuizen—Schiphol. 3. Meppel—Leeuwar denEnkhuizeu- - Schiphol. OverijsseL; 1. Deventer—Leiden—Alk maar—Schiphol. 2. Zwolle—Leeuwarden- Schiphol. i Drenthe: 1. Assen—Groningen—Schiphol. Friesland: 1. Heerenveen—Leeuwarden— Enkhuizen—Schiphol. 2. Leeuwarden—Alk maarLeidenSchiphol. 3. SneekEnkhui zenSchiphol. Groningen: 1. Groningen—Enkhuizen— Schiphol. 2. Winschoten—Leeuwarden- Schiphol. ROUTES VOOR RIJWIELEN MET HULPMOTOR. (aangeduid volgens de controleposten). Hiervan noemen we: Noord-Holland: 1. AlkmaarLeiden— Schiphol. 2. Amsterdam—Amersfoort UtrechtSchiphol. 3. HaarlemLeiden— UtrechtSchiphol. 4. Den HelderEnkhui zen—Schiphol. Friesland: 1. HarlingenSchiphol. 2. Makkum—Schiphol. Friesland: I. Heerenveen—Leeuwarden Leiden—Utrecht—Schiphol. 2. Leeuwarden —Leiden—Utrecht—Schiphol. 3. Sneek— -eeuwardenLeidenUtrechtSchiphol. Groningen: 1. GroningenLeiden— Utrecht—Schiphol. 2. Winschoten—Leeu warden—EnkhuizenSchiphol. MOTORROUTES (aangeduid volgens de controleposten). Motorroutes zijn o.m.: Noord-Holland: 1. AlkmaarLeiden-* VeenendaalAmersfoortSchiphol. 2. Am sterdam—Den Helder—Leiden—Schiphol. 3. HaarlemLeidenArnhem—Schiphol. 4. Den HelderLeidenVeenendaalAmers- oortSchiphol. Utrecht: 1. Amersfoort—Leiden—Den Hel derSchiphol. 2. UtrechtLeiden—Den Helder—Schiphol. Zuid-Holland: 1. Dordrecht's Gravenha- (e—Den Helder—Schiphol. 2. Gorinchem— UtrechtLeidenAlkmaarSchiphol. Gelderland: 1. ApeldoornVeenendaal— LeidenAlkmaarSchiphol. 2. Arnhem LeidenAlkmaarSchiphol. 3. Harderwijk LeidenAlkmaar—Schiphol. 4. Nijmegen LeidenAlkmaarSchiphol. 5. Tiel— LeidenAlkmaarSchiphol. 6. Zutphen— Leiden—AlkmaarSchiphol. ROUTES RUITERTOERISME. Voor onze omgeving zijn de volgende rou tes aangegeven: AlkmaarEgmond a. ZeeWijk a. Zee— VelsenZandvoortHaarlemSchiphol. BeverwijkWijk a. ZeeEgmondHei- loo—AlkmaarP urmerend—Amsterdam Schiphol. PurmerendCastricumWiik a. Zee— VelsenHaarlemSchiphol. Dammen. SIMULTAANWEDSTRIJD IN ALKMAAR. Den 7den Juni j.1. werd in het gebouw de Nieuwe Doelen" een simultaanseance ge houden. Door het mooie weer was de opkomst klein. In totaal waren 13 leden en genoodigden aanwezig. De simultaanspeler, de heer Verkroost uit Zuid-Scharwoude. was hiervoor door de damclub ..Voorwaarts'' uitgenoodigd. Hij speelt namelijk aan het eerste bord in Zuid- Scharwoude en geldt als een der sterkste spelers. De uitslag van de partij was dat de heer Verkroost 9 partijen won, 2 remise speelde en 1 verloor. De heer J. Mooij won als eenigste zijn partij na een mooie gelijk opgaande strijd, de heeren J Hagens en J Hemmelder speel den remise. Stand dus 204. Hieruit valt op te merken, dat het voor de jonge club nog zoo'n slecht resultaat niet is. Dit clubje dat op het oogenblik 20 leden telt, staat onder leiding van den heer v. d. Kap- pelle. die zich belangeloos daarvoor beschik baar stelde. Ook de commissie tot ontwikke ling en ontsoanning van werkloozen, vooral den heer Köhnert, de voorzitter dezer com missie. komt lof toe, zonder zijn hulp waren we zoo ver niet. In de toekomst is meer van dit clubje te verwachten. DE WITTE ADELAAR, Wild-Westfilm in A, B, T. De liefhebbers van een frisch knokpartijtjë op het witte dotk kunnen deze week hun hart ophalen in A.B.T., waar Buck Jones als de Witte Adelaar voor de sensatie zorgt. Van afkomst is hij een blanke, maar Groote Wolf heeft hem na een strijd tegen de indringers als k'eine jongen meegenomen en als Indiaan opgevoed, zoodat de Witte Adelaar niet an ders weet dan dat de bruinen zijn broeders zijn. Hij komt echter veel met de blanken in aanraking en leert hen niet altijd van de beste zijde kennen, vooral niet als de zuster van zijn vriend Dave, Janet, in het spel komt. Dan wordt hem duidelijk gemaakt, dat hij van een ander as is. En toch heeft hij edele karakter-eigenschappen. Dat blijkt b.v. als hij een poema, die Janet bedreigde, aan valt en in een heftige worsteling doodt. Maar als hij opkomt voor de eer van zijn bruine broeders en betoogt, dat de paarden dieven als Indianen verkleede blanken zijn, werpt men hem in de gevangenis, waaruit hij evenwel weet te ontsnappen. De blanken hebben dan reeds het Indiaansche dorp ver woest, maar een zwerftocht leert den Witten Adelaar, dat hij gelijk heeft gehad. En dan vraagt hij voor het verongelijkte volk het recht om de paardendieven te achterha len. Wat wordt toegestaan en met succes be kroond, waarbij hij meteen Janet verovert, wier bezit voor een temperamentvollen jon gen man wel eenige strijd waard is. Deze film biedt tusschen de verschillende achtervolgingsritten een schat van natuurop namen en doet zien hoe licht de groote mas sa tot strijd kan worden opgewekt. Het knal len der schoten en het gekletter der paarden hoeven is niet van de lucht. Het voorprogramma geeft, behalve een journaal met verschillende sportkieken en een storm in Massachusets, nog een grappige teekenfilm (een dansende en musiceerende beeldengalerij in een museum) en twee kluch ten: „Liefde op de korte golf" en „Tweeling broers", welke beide films een uitbundig ge lach doen weerklinken,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1933 | | pagina 9