alkmaarsche courant
SPORT EN WEDSTRIJDEN.
Nog steeds voetballen wij!
Ho. 135 ZATERDAG 10 JUNI 19331
Nieuwe beslissingen aanstaande.
Kans op extra-promotiewedstrijden in
afdeeling I en II.
OM DEN LANDSTITEL,
Vóór hei zonnebad
„7Ü"C/*ÉME of-ZrOUE
JiittwieiMS
Wij zijn nu z0° langzamerhand mid
den in Juni gekomen en de temperatuur
is bizonder geschikt geworden voor het
baden Dat wil dus zeggen, dat, de voet
balvelden eigenlijk hermetisch gesloten
moesten zijn
Helaas, wij hebben nog steeds geen
gesloten voetbalseizoen; wij hebben nog
steeds geen behoorlijke gelegenheid voor
de zomersporten gevonden. Dat is jam-
mor, zeer jammer. De cricketvelden
wachten op de spelers, maar deze moe
ten nog achter het „bruine monster"
aanloopen, de tenniswedstrijden zijn in
■vc len gang, maar verschillende spelers
ontbreken, omdat hun clubs hen op-
eisclit voor belangrijke voetbal ontmoe
tingen; de ahletiek, toch al zoo'n stief-
zusje, vraagt de volle aandacht, maar
de voetbalschoenen hebben nog steeds
geen plaats kunnen maken voor de
spikes.
Midden in den zomer met een zomer-
sche temperatuur -voetballen wi; nog en
hebben we nog zeer belangrijke wed
strijden op het programma staan. Daar
zijn allereerst de wedstrijden om het
kampioenschap van Nederland.
De Pinksterdagen hebben een kleine
wijziging gebracht in den stand van za
ken. Waneer n.l. Velocitas haar protest
tegen P S. V. (het gaat om twee of drie
doelpunten!) verliest, is zij kansloos ge
worden, terwijl wij de Stormvogels na
haar nederlaag tegen Go ahead ook bij
na kunnen uitschakelen. Misschien, dat
wij daaromtrent Maandag iets meer
weten, als de uitslag VelocitasStorm
vogels bekend is!
VelocitasStormvogels. In
IJmuiden hebben de Stormvogels slechts
met groote moeite een 10 zege kunnen
behalen op de Groningers, die toen nog
niet hun sterkste formatie hadden.
Sindsdien zijn de Noordelijken .cel ster
ker geworden en hebben zij eenige
mooie successen kunnen boeken. Nu
terreinvoordeel ook nog een woordje
meespeelt, achten wij het lang niet uit
gefloten, dat Velocitas opnieuw za win
nen. Waarmee de IJmuidenaren meteen
totaal uitgeschakeld zouden zijn!
Feijenoor dG o ahead. Van
veel meer belang is eigenlijk deze ont
moeting, omdat deze wedstrijd gaat tus
schen de twee meest-gegadigden voor
der. titel. In Deventer won Go ahead
met zeer overtuigende cijfers, maar nu
zullen de koekmenschen harder moeten
vechten, om de beide puntjes mee te
nemen.
Feitelijk kunnen wij zeggen, la* mor
gen in Rotterdam de voorloopige beslis
sing valt. Want ook al wordt het een ge
lijk spel, dan nog zijn de Deventenaren
sterk favoriet, omdat Feijenoord nog
een zwaar programma voor den boeg
heeft (o.a. Stormvogels uit!)
Elke uitslag is hier mogelijk, 't Resul
taat hangt misschien van een klein ge-
DE KRANT VOOR DE TWEEDE KEER
IN ACTIE!
Voor de tweede keer zal het voetbalelftal
der Alkmaarsche Courant in het strijdperk
treden. Maandagavond ontvangt het op het
Alkmaar-terrein aan den Westerweg het
elftal der Posterijen. Hoe dit P.T.T.-elftal
er uit zal zien, weten wij niet. Alleen heb
ben wij hooren fluisteren, dat de mascotte
der P.T.T. bestaat uit een verzameling zeld
zame postzegels, terwijl de shirts afbeeldin-
gen schijnen te vertoonen van de nieuwste
automatische telefoonverbindingen!
Natuurlijk zijn wij weer vol goeden moed,
al zullen wij voorloopig nog de steun van
onzen promotor moeten missen. Zijn schou
der dwingt hem nog tot rust!
Motoren.
DE T.T.-RACES OP ZATERDAG
24 JUNI 1933.
De route naar het circuit van
Drente.
Op Zaterdag 24 Juni 1933 zullen op hei
Circuit van Drente in de gemeenten Assen
en Beilen wederom de moiorrennen plaats
vinden om den Grooten Prijs van Nederland,
meer algemeen bekend als de Nederlandsche
Tourist l ropuy Races, welke sinds 1926 ge
regeld in Drente gehouden zijn. Telken jare
verschijnen een grocter aantal bezoekers,
waardoor geregeid de autoparken meer be
zet worden. Ongetwijfeld zal ook in 1933 de
belangstelling enorm zijn, vooral nu de
deelnemerslijst de snelste renners telt uit Ne
derland, Engeland, Duitschland, België,
Spanje, Itaiië, Oostenrijk en Zweden.
Het is dus wel zeker, dat de wegen, welke
naar Assen en Beilen voeren, op 23, 24 en 25
Juni overvol zullen zijn. Gezien de omstan
digheid, dat thans op volle kracht wordt ge
werkt aan de verbetering van den gevaarlij
ken Rijksweg langs de Drentsche Hoofd
vaart, welke rijksweg de directe verbinding
AssenMeppel vormt, hebben wij gemeend,
tijdig te moeten nagaan, wat omtrent de rou
te uit 't Zuiden naar Assen en Beiien voor de
automobilisten behoort te worden medege
deeld. In overleg met de betrokken instanties
van de Koninklijke Nederlandsche Automo
biel Club en met de Provinciale Drentsche
Vereeniging voor Vreemdelingen Verkeer
kan het volgende overzicht worden gegeven:
1. Directe route ZwolleMeppel
Assen.
De normale route van Zwolle naar Assen
voert langs Lichtmis via Rouveen en Stap
horst naar Meppel en vandaar langs de
Drentsche Hoofdvaart (Havelte, Dieverbrug,
Smilde) naar Assen. Ondanks de werken bij
het opbreken van de tramrails Havelte
Smilde en de daarmede in verband staande
asfalteering van het verbreedstuk van den
weg, zal ongetwijfeld deze weg ook thans
de normale zijn en door de meeste automobi
listen worden gekozen. Onder deze automo
bilisten zullen ook dit jaar helaas vele oner
varen en wilde rijders voorkomen. Vandaar,
dat de K.N.A.C. ook thans weder heeft me
degewerkt tot het mogelijk maken van Roo-
dekruishulp en dat de K.N.A.C. ook thans
lukje"af*°En :t7pVeëkt vanzelf,**dat *de I weder zal ,z°r8™ voor hulpposten met tech-
ji..inij niet zoowel bij Cafe Waanders aan de Mep-
peler zijde van de brug over de Dedems
vaart, als bij hotel Blok bij Dieverbrug, dus
respectievelijk op de weggedeelten Zwolle
Meppel en MeppelAssen.
Het is nog niet met zekerheid te zeggen,
hoever de thans zeer snel werkende wegver-
betering omstreeks 20 Juni zal zijn gevor
derd Mocht de verbetering dan nog niet tot
Smilde zijn voortgeschreden, dan dienen de
automobilisten er wel op te letten, dat het
wegdek aan de rechterzijde (richting Meppel
Assen) is afgebrokkeld, wat voor een on
oplettend bestuurder gevaarlijk zou kunnen
zijn.
Zij, die naar Assen rijden, kunnen de
Hoofdvaart tot in Assen blijven volgen Wie
Beilen wil bereiken, kan in Smilde rechtsaf
de Hoofdvaart oversteken over de Pieter
Hummelerbrug en dan de Beilervaart voltren
tot in Beilen.
andere clubs op een Go ahead-nederlaag
hopen. Dan zou de spanning al heel
groot worden!
PROMOTIE-DEGRADATIE.
In afdeeling I kan de beslissing val
len. Dat schreven wij de vorige week ook
a!, omdat H. F. C. slechts een puntje
noodig had, om te promoveeren. Maar
H. F. C. verloor thuis van Blauw Wit en
i* nog geen eersteklasse.
Morgen trekken de jongens van v. d.
Meulen naar het Stadion, om Zeeburgia
te bekampen. En weer hebben ze slechts
een puntje noodig. Zou het nu geluk
ken? We geven H. F. C. een kansje,
meer niet. Doch 't is best mogelijk, dat
ze verliest en dan staan alle drie clubs
weer gelijk en moeten extra-wedstrijden
volgen. De wedstrijd begint 's avonds
half acht.
In afdeeling II is de situatie precies
zoo. Excelsior moet naar H. V. V. en bij
een gelijk spel promoveert de Rotter-
damsche club. Ook hier is Excelsior fa
voriet, doch 't is best mogelijk, dat H.
V. V. haar een lesje geeft. Blijkbaar toch
hebben deze clubs een sterke voorliefde
voor thuiswedstrijden. Wint H. V. V.,
dan zijn ook hier beslissingswedstrijden
noodig tusschen H. V. V., Excelsior en
West-Frisia!
In het Oosten wordt Robur—S. C. H.
gespeeld. Ook hier kan een beslissing
vallen, doch ook hier kan de spaning
nog grooter worden.
Waneer Robur verliest, is ze eerste
klasser af. Wanneer ze gelijk speelt,
moet de ontmoeting HengeloRobur de
beslissing brengen. En speelt ze gelijk,
dan zal ook de wedstrijd in Hengelo be
slissend kunnen zijn.
't Is lang niet onmogelijk, dat Robur
deze onttmoeting wint, ook al, omdat in
den uitwedstrijd reeds gelijk gespeeld
werd.
Wie lost deze puzzle op.
In het Zuiden en Noorden is alles be
slist. De eersteklassers Middelburg en
Friesland hebben zich daar gehand
haafd. De resteerende wedstrijd in het
Noorden, Friesland—Muntendam is van
geen enkel belang meer,
2.
Route ZwolleMeppelHoo<£e
veenBeilenAssen.
Deze route is langer dan die langs de
Hoofdvaart, doch rustiger. De lengte Mep
pel—Assen is ongeveer 65 K M., terwijl de
rechtstreeksche route ongeveer 45 K.M. be
draagt. De weg is van Meppel naar Hooge-
veen geheel gemoderniseerd tot een breeden,
geasfalteerden autoweg. Van Hoogeveen naar
Beilen, ongeveer 17 K M., is de weg echter
over de laatste 10 K.M. nog niet gereed. Bei
len—Hooghalen is weer schitterend, terwijl
ook de omweg Hooghalen—Amen—Ekehaar
Assen goed is; dit laatste stuk moet men
omrijden naar Assen, omdat de weg Assen
—Hooghalen een gedeelte vormt van het Cir
cuit, hetwelk Vrijdagochtend bij de training
en Zaterdag na zonsopgang gesloten is.
Deze route Meppel—Hoogeveen—Beilen—
HooghalenAssen voert door een der mooi
ste gedeelten van Drente. Men slaat in
Meppel dadelijk rechtsaf (Stationsstraat),
gaat bij het Station links en dan na eenige
honderden meters rechtsaf, de lijn over. Door
het fraaie dorp De Wijk met zijn oude en
nieuwe boerderijen en buitenplaatsen bereikt
men via Zuidwolde, in typisch Drentsche om
geving, Hoogeveen. In den Stationsweg te
Hoogeveen rechtsaf, na eenige honderden me
ters de spoorlijn over, richting Beilen. In
Eursinge, waar de asfaltweg overgaat in
klinkerweg, rechtsaf via Spier (links de gioe<
te Staatsbosschen) naar Beilen. Wie dan ver
der naar Assen wil rijden kieze, als gezegd,
de route HooghalenAmenEkehaar—As
sen.
Heeft men tijd, dan make men in Eursinge
even een zijpas naar links en dadelijk weer
naar rechts, naar Kralo, een oud gehucht,
waarachter het Heidereservaat ligt van de
Vereeniging tot Behoud van Natuurmonu
menten.
Deze route over Hoogeveen is vooral voor
den terugweg aan te bevelen, daar men dan
over het geopende Circuit via Hooghalen
naar Beilen kan rijden en dan via Hooge
veen naar Meppel en Zwolle.
3. Route ZwolleDedemsvaart
CoevordenEmmenBorger
(Gieten)Assen.
Deze route is weer belangrijk langer dan
de vorige, dus meer geschikt voor hen, die
reeds des Vrijdags naar het Noorden gaan,
dan voor hen, die in den nacht en vroegen
Zaterdagochtend opwaarts trekken. Lichtmis
DedemsvaartCoevorden is ongeveer 40
K M. langs een fraaien autoweg. Coevorden
—Emmen—Borger—Assen is ongeveer 55
K.M. langs mooie wegen.
De weg LichtmisBalkbrug slaat rechtsaf
dadelijk zoodra men uit Zwolle de Dedems
vaart oversteekt, dus na het 9 K.M. lange,
rechte eind langs het Lichtmis-kanaal. De
weg Balkbrug—Dedemsvaart—De Krim
Coevorden wijst zich vanzelf.
In Coevorden, de oude Drentsche vesting,
kieze men de richting Beilen. Aan het eind
van dat mooie dorp rechtsaf richting Em
men, welke plaats door haar ligging en om
geving zeer vele vreemdelingen trekt; Em
men is rijk aan praehistorische monumenten,
gelijk trouwens de geheele Hondsrug. Niet
ten onrechte is Drente „Nederlandsch
Pompei" genoemd! Het telt 55 van de 57 Ne
derlandsche hunnebedden.
Van Emmen over den Hondsrug via
Odoorn en Borger naar Assen; buiten
Odoorn groote Staatsbosschen; in het dorp
Borger linksaf, richting Rolde—Assen, óf,
wanneer men tijd heeft, rechtuit richting
Gasselte—Gieten—Rolde—Assen. Let in al
de dorpen op de mooie kerken en de fraaie
brinken met eiken.
Wil men van de gelegenheid profiteeren.
langs de groote veenbedrijven te rijden, wel
ke Oostelijk van den Hondsrug liggen, dan
kieze men in Emmen den weg langs de Em
mer Dennen (aan den weg naar Emmererf-
scheidenveen); b 'en de Emmer Dennen
links over Weert, nge; via Valthe langs de
Oostzijde van de spoorlijn naar Exloo. Wes
telijk van Exloo komt men dan weer op den
grooten weg Emmen—OdoornBorger
Assen.
Wie niet in Assen, doch in Beilen wil zijn,
kieze daartoe een route van Borger of over
Schoonlo—ElpWesterbroek, of, wat een
voudiger is, over Assen.
4. Route ZwolleMenpel(Steen-
wiik of Havelte)Frederikscord
VledderAppelschaSmilde.
Deze route is ongeveer 15 K M. langer
dan de rechtstreeksche; Zwolle—Meppel ge
wone route. In Meppel kieze men den weg
naar Assen en Leeuwarden. Men komt dan
ongeveer 5 K.M. buiten Meppel voor de
keuze: linksaf via Steenwijk of rechtuit (brug
over) via Havelte.
Linksaf via Steenwijk, tot Steenwijk groote
Rijksweg MeppelLeeuwarden. In Steen
wijk bij het pleintje rechtsaf, 7 K M. naar
Ftederiksoord. SteenwijkFrederiksoord is
vooral op het eerste gedeelte smal en slecht,
later beter.
Koos men buiten Meppel „rechtuit via
Havelte", dan rijdt men tot de Boschkamp-
brug langs het ongevaarlijke gedeelte van
den Rijksweg MeppelAssen. Over Bosch-
kampbrug niet rechtsaf langs de Hoofdvaart,
doch rechtuit door de beukenlaan. Bij split
sing rechts; volgende splitsing weer rechts.
Dan bij alle volgende splitsingen rechtuit.
Ongeveer na 10 K.M. na Boschkampbrug
komt men in Frederiksoord tegenover het
Hotel uit. Over het hoogste van den ,,Bis-
schopsberg" rechts twee groote hunnebedden.
Rechts de bekende Tuinbouwschool. Hier
rechtsaf naar Vledder. In Vledder bij tweede
splitsing rechtuit naar Appelscha. Onderweg
de terreinen van de Maatschappij van Wel
dadigheid en (vlak vóór Appelscha) van
Staatsboschbeheer. Bij Kanaal in Appelscha
rechts naar Smilde, waar men uitkomt op de
Drentsche Hoofdvaart, dus op den Rijksweg
Meppel—Assen (gevaarlijke hoek).
Kiest men deze route des Zondags terug,
dan kan men in Steenwijk den weg naar
Giethoorn kiezen, om te profiteeren van een
bezoek aan Hollands Venetië. Van Giethoorn
via Meppel naar huis.
5. Route ZwolleMepoelRuiner-
woldRuinenEursingeSpier
(o! EursingeLheeSpier)
BeilenAssen.
Slechts onbeduidend langer dan recht
streeksche route; Zwolle—Meppel gewone
route. Halverwege de Hoofdstraat in Mep
pel rechts naar Ruinerwold, een der welva
rendste Drentsche dorpen. Goede, doch een
voudige weg.
Door Duinerwold, steeds rechtuit, komt
men in Ruinen. Cok daar rechtuit (zie rechts
mooie Kerk) richting Eursinge, langs ouden,
vrij slechten klinkerweg. In Eursinge links,
richting Spier. Zie verder route 2.
Vlak vóór Eursinge kan men linksaf slaan
(richting LheeDwingegeloo). Men komt
dan dadelijk in Kralo, met daarachter het
duizend hectare groote Heidereservaat van
de Vereeniging tot Behoud van Natuurmonu
menten. Men kan terugkeeren naar Eursinge,
of doorrijden en ongeveer 5 K.M buiten
Kralo op den T-hoek in het bosch rechtsaf
slaan, richting Spier. In Spier linksaf naar
Beilen. Tusschen Kralo en Spier heeft men
dan kunnen zien het Heidereservaat en
daarna Staatsbosschen, links en rechts, met
breede lanen.
Wij willen niet nalaten, eraan te herinne
ren, dat de races ook met extra-treinen te be
reiken zijn, waarvoor de gegevens te vinden
zijn op de strooibiljetten aan de stations.
Voor de vele leden van de K.N.A.C., dré de
races zullen bezoeken, achten wij bovenstaan
de gegevens echter van veel belang.
Het Secretariaat van de K.N.A.C. is be
reid, logiesaanvragen te verzorgen, mits in
gekomen uiterlijk met de eerste post op 20
Juni. Voor Assen zal dan overleg worden
gezocht met den logiesdienst van de T. T.-
races, voor Drenthe met de K.N.A.C.-Offici-
als in Drente en met de Provinciale Drent
sche Vereeniging voor Vreemdelingenver
keer. Ook voor andere gedeelten des lands,
als b.v. Zwolle of Groningen, verleent de
K.N.A.C. gaarne volle hulp. De K.N.A.C.
wil op tijdige aanvrage zelfs het geheele
week-eind voor de leden verzorgen. Aanvra
gen daartoe uiterlijk 17 Juni.
Het is in 1932 voorgekomen, dat vrijwel
alle automobilisten Assen en Beilen over
haast verlieten, omdat zij meenden, dat het
daar overvol zou zijn. Daardoor hebben de
Hotels in die plaatsen den avond der rennen
vrijwel zonder diner-gasten doorgebracht.
Wij wilden daarop wijzen, opdat men wete,
dat een „vlucht" vooral niet noodig is. Bo
vendien is de weg later op den avond minder
overvol dan dadelijk na het einde der races.
Overigens wijzen wij er op, dat langs bo
vengenoemde routes vele plaatsen liggen,
waar men zeer goed kan logeeren.
De K.N.A.C. is verder tot het verstrekken
van alle gewenschte inlichtingen bereid
eerst de huid inwrijven met
„Zij"-crême of „Zij"-olie. Dat
voorkomt zonnebrand en
Uw huid wordt tevens,
prachtig gebruind
BB^ In prijzen von 20-75 ct
T o u r i s m e.
HET GOUDEN JUBILE VAN DEN
A. N. W. B.
De Stertocht door Nederland.
De A.N.W.B. Toeristenbond voor Neder
land bericht;
Het is ons gebleken, dat er van verschillen
de zijden veel belangstelling bestaat voor den
loop der routes, waarlangs de deelnemers
aan den ter gelegenheid van het 50-jarig
bestaan van den A.N.W.B. uitgeschreven
Stertocht zich van de controleposten, in de
verschillende provincies, waar de tocht kan
worden aangevangen, op Donderdag 29 en
Vrijdag 30 Juni naar Amsterdam (Schiphol-
terrein) zullen begeven.
De verschillende routes voor auto, motor
rijwiel, rijwiel met hulpmotor en voor de rui
ters zijn hieronder naaer aangegeven, met
aanduiding van den begin-controlepost.
Deze Stertocht, waarbij men gebruik kan
maken van alle vormen van toerisme, te land,
te water en in de lucht, heeft ten doel aan
Nederland een indruk te geven van de veel
zijdige ontwikkeling van het toerisme; de toe
risten gelegenheid te bieden op eenvoudige,
gemakkelijke en aantrekkelijke wijze een tocht
door Nederland te maken en een zoo groot
mogelijk aantal Bondsleden te Amsterdam
bijeen te brengen, om daar gemeenschappe
lijk het 50-jarig bestaan van den Bond te
herdenken.
In de eerste dagen dat de inschrijving
geopend was, hebben zich spontaan reeds
deelnemers voor alle tall en van toerisme op
gegeven; tot de eersten die zich aanmeldden
behoorden de bekende luchttoerist de heer
van der Leeuw, die per vliegtuig en de heer
Slob, burgemeester van Haarlemmermeer, die
met paard en rijtuig zal deelnemen.
De inschrijving is geopend tot 15 Juni as
Men wachte dus niet te lang met zich te
laten inschrijven. Voldoende is, wanneer
men het inschrijfgeld stort op Postgiro A. N
W. B. Amsterdam, No. 13153, met vermel
ding van de te volgen route, vorm van toeris
me en de aanduiding: „Stertocht".
Het inschrijfgeld is laag gesteld en be
draagt voor Bondsleden, met inbegrip van de
gemeenschappelijke koffietafel 0.50 voor
alle vormen van toerisme; voor automobilis
ten bedraagt het 1 en voor iederen mede
passagier, lid van dn Bond, 0.50. Na het
volbrengen van den tocht wordt aan alle
deelnemers het herdenkingslint aangeboden
als een blijvende herinnering aan een onver
getel ijken dag.
Ten einde de deelneming aan te moedigen
biedt de Ford-fabriek te Amsterdam boven
dien aan alle deelnemers, die per Ford den
Stertocht maken, vóói hun vertrek een wim
pel op hun auto aan en na afgelegden tocht
een speciale auto-plaquette.
Om belangstellende niet-leden gelegenheid
te geven met een lid den Stertocht mee te ma
ken en aldus het werk van den Bond nader
te leeren kennen, kunnen de deelnemers een
introductie voor den koffiemaaltijd krijgen te
gen betaling van 1.75; deze kaarten kun
nen bij ons Bureau te Amsterdam, Keizers
gracht 590 aangevraag worden en geven
vrijen toegang tot het terrein Schiphol.
AUTOROUTES
(aangeduid volgens de controleposten)
O.m. zijn de volgende autoroutes vastge
steld:
Noord-Holland: 1. AlkmaarLeiden
Arnhem—Apeldoorn—Schiphol. 2. Amster
damEnkhuizenDen HelderLeiden
UtrechtSchiphol. 3. HaarlemLeiden
ArnhemDeventerSchiphol. 4. Den Hel
der—Leiden—Veenendaal Amersfoort
Schiphol.
Utrecht: 1. AmersfoortLeidenDen Hel
derEnkhuizen—Schiphol. 2. Utrecht
LeidenDen HelderEnkhuizenSchip
hol. 3. VeenendaalLeidenDen Helder
EnkhuizenSchiphol.
Zuid Holland: 1. Dordrecht—'s Graven
hage—Den Helder—Enkhuizen—Schiphol
2. Gorinchem—LeidenDen HelderEnk
huizenSchiphol.
Gelderland: 1. ApeldoornLeeuwarden
EnkhuizenSchiphol. 2. Arnhem—Leeuwar
den—Schiphol. 3. HarderwijkLeeuwarden
Schiphol. 4. NijmegenLeeuwarden
Schiphol. 5. TielLeiden—Den Helder
EnknuizenSchiphol. 6. WinterswijkCoe
vordenMeppelSchiphol. 7. Zutphen
LeeuwardenEnkhuizenSchiphol.
Overijssel: 1. Deventer—Leeuwarden
Enkhuizen—Schiphol. 2. Hengelo—Leeu
warden—Schiphol. 3. Zwolle—Leeuwarden
EnkhuizenSchiphol.
Drenthe: 1. Assen—Groningen—Enkhui
zen—Schiphol. 2. Coevorden—Groningen
Enkhuizen—Schiphol. 3. Meppel—Leeuwar
denEnkhuizeu- - Schiphol.
OverijsseL; 1. Deventer—Leiden—Alk
maar—Schiphol. 2. Zwolle—Leeuwarden-
Schiphol. i
Drenthe: 1. Assen—Groningen—Schiphol.
Friesland: 1. Heerenveen—Leeuwarden—
Enkhuizen—Schiphol. 2. Leeuwarden—Alk
maarLeidenSchiphol. 3. SneekEnkhui
zenSchiphol.
Groningen: 1. Groningen—Enkhuizen—
Schiphol. 2. Winschoten—Leeuwarden-
Schiphol.
ROUTES VOOR RIJWIELEN MET
HULPMOTOR.
(aangeduid volgens de controleposten).
Hiervan noemen we:
Noord-Holland: 1. AlkmaarLeiden—
Schiphol. 2. Amsterdam—Amersfoort
UtrechtSchiphol. 3. HaarlemLeiden—
UtrechtSchiphol. 4. Den HelderEnkhui
zen—Schiphol.
Friesland: 1. HarlingenSchiphol. 2.
Makkum—Schiphol.
Friesland: I. Heerenveen—Leeuwarden
Leiden—Utrecht—Schiphol. 2. Leeuwarden
—Leiden—Utrecht—Schiphol. 3. Sneek—
-eeuwardenLeidenUtrechtSchiphol.
Groningen: 1. GroningenLeiden—
Utrecht—Schiphol. 2. Winschoten—Leeu
warden—EnkhuizenSchiphol.
MOTORROUTES
(aangeduid volgens de controleposten).
Motorroutes zijn o.m.:
Noord-Holland: 1. AlkmaarLeiden-*
VeenendaalAmersfoortSchiphol. 2. Am
sterdam—Den Helder—Leiden—Schiphol. 3.
HaarlemLeidenArnhem—Schiphol. 4.
Den HelderLeidenVeenendaalAmers-
oortSchiphol.
Utrecht: 1. Amersfoort—Leiden—Den Hel
derSchiphol. 2. UtrechtLeiden—Den
Helder—Schiphol.
Zuid-Holland: 1. Dordrecht's Gravenha-
(e—Den Helder—Schiphol. 2. Gorinchem—
UtrechtLeidenAlkmaarSchiphol.
Gelderland: 1. ApeldoornVeenendaal—
LeidenAlkmaarSchiphol. 2. Arnhem
LeidenAlkmaarSchiphol. 3. Harderwijk
LeidenAlkmaar—Schiphol. 4. Nijmegen
LeidenAlkmaarSchiphol. 5. Tiel—
LeidenAlkmaarSchiphol. 6. Zutphen—
Leiden—AlkmaarSchiphol.
ROUTES RUITERTOERISME.
Voor onze omgeving zijn de volgende rou
tes aangegeven:
AlkmaarEgmond a. ZeeWijk a. Zee—
VelsenZandvoortHaarlemSchiphol.
BeverwijkWijk a. ZeeEgmondHei-
loo—AlkmaarP urmerend—Amsterdam
Schiphol.
PurmerendCastricumWiik a. Zee—
VelsenHaarlemSchiphol.
Dammen.
SIMULTAANWEDSTRIJD
IN ALKMAAR.
Den 7den Juni j.1. werd in het gebouw de
Nieuwe Doelen" een simultaanseance ge
houden.
Door het mooie weer was de opkomst klein.
In totaal waren 13 leden en genoodigden
aanwezig.
De simultaanspeler, de heer Verkroost uit
Zuid-Scharwoude. was hiervoor door de
damclub ..Voorwaarts'' uitgenoodigd. Hij
speelt namelijk aan het eerste bord in Zuid-
Scharwoude en geldt als een der sterkste
spelers. De uitslag van de partij was dat de
heer Verkroost 9 partijen won, 2 remise
speelde en 1 verloor.
De heer J. Mooij won als eenigste zijn
partij na een mooie gelijk opgaande strijd,
de heeren J Hagens en J Hemmelder speel
den remise. Stand dus 204.
Hieruit valt op te merken, dat het voor de
jonge club nog zoo'n slecht resultaat niet is.
Dit clubje dat op het oogenblik 20 leden telt,
staat onder leiding van den heer v. d. Kap-
pelle. die zich belangeloos daarvoor beschik
baar stelde. Ook de commissie tot ontwikke
ling en ontsoanning van werkloozen, vooral
den heer Köhnert, de voorzitter dezer com
missie. komt lof toe, zonder zijn hulp waren
we zoo ver niet. In de toekomst is meer van
dit clubje te verwachten.
DE WITTE ADELAAR,
Wild-Westfilm in A, B, T.
De liefhebbers van een frisch knokpartijtjë
op het witte dotk kunnen deze week hun hart
ophalen in A.B.T., waar Buck Jones als de
Witte Adelaar voor de sensatie zorgt. Van
afkomst is hij een blanke, maar Groote Wolf
heeft hem na een strijd tegen de indringers
als k'eine jongen meegenomen en als Indiaan
opgevoed, zoodat de Witte Adelaar niet an
ders weet dan dat de bruinen zijn broeders
zijn. Hij komt echter veel met de blanken in
aanraking en leert hen niet altijd van de
beste zijde kennen, vooral niet als de zuster
van zijn vriend Dave, Janet, in het spel
komt. Dan wordt hem duidelijk gemaakt, dat
hij van een ander as is. En toch heeft hij
edele karakter-eigenschappen. Dat blijkt b.v.
als hij een poema, die Janet bedreigde, aan
valt en in een heftige worsteling doodt.
Maar als hij opkomt voor de eer van zijn
bruine broeders en betoogt, dat de paarden
dieven als Indianen verkleede blanken zijn,
werpt men hem in de gevangenis, waaruit
hij evenwel weet te ontsnappen. De blanken
hebben dan reeds het Indiaansche dorp ver
woest, maar een zwerftocht leert den Witten
Adelaar, dat hij gelijk heeft gehad. En dan
vraagt hij voor het verongelijkte volk het
recht om de paardendieven te achterha
len. Wat wordt toegestaan en met succes be
kroond, waarbij hij meteen Janet verovert,
wier bezit voor een temperamentvollen jon
gen man wel eenige strijd waard is.
Deze film biedt tusschen de verschillende
achtervolgingsritten een schat van natuurop
namen en doet zien hoe licht de groote mas
sa tot strijd kan worden opgewekt. Het knal
len der schoten en het gekletter der paarden
hoeven is niet van de lucht.
Het voorprogramma geeft, behalve een
journaal met verschillende sportkieken en
een storm in Massachusets, nog een grappige
teekenfilm (een dansende en musiceerende
beeldengalerij in een museum) en twee kluch
ten: „Liefde op de korte golf" en „Tweeling
broers", welke beide films een uitbundig ge
lach doen weerklinken,