«Asprnim irkoudfteden DE AVONTUREN VAN WO-WANG EN SIMMY. ^Binnenland Haagsche brieven. pp tabletten gaan snel over door Voor kleine tuinen. voor* Het zaaien van jaarsbloeiers. gingen ontstaan, die de onrust zouden ver- noogen. Ten aanzien van de melk- en zuivelin dustrie zal de richting, tot dusver gevolgd, worden voortgezet. De beperking van den veestapel zal, voor zooveel slechts eenigszins mogelijk is, langs vrijwilligen weg lot stand komen. Eventueel zal bij voorkeur de weg van indirecten dwang worden gevolgd. Het ligt in de bedoeling de tarwewet te handhaven, waarnaast een systeem om de prijzen van haver, gerst en rogge op een loo- nend peil te brengen, in ernstige overweging is. De tuinbouwsteunwet zal worden uitge voerd en wel tot het daarin genoemde maxi mum. De bedoeling van het nieuw-voorgestelde art. 10a is alleen, dat de heffing op den in voer geregeld wordt, zonder dat de moge lijkheid tot monopoliseering van den invoer is geschapen. Wel zal niet de bevoegdheid kunnen wor den ontbeerd den in- en uitvoer van crisispro ducten te monopoliseeren. Een voorgestelde wijziging voorziet in deze leemte. De regeering verdedigt nader het niet-af- sluiten van de mogelijkheid om in het steun stelsel passende aanvullingsmaatregelen te kunnen nemen. Tot opheffing van het landbouwcrisis fonds kan de regeering niet overgaan. De regeering heeft de opsomming der handelingen, in art. 9 genoemd, meenen te moeten uitbreiden met „bewerken" der crisis- producten, terwijl zij boven twijfel heefx willen stellen, dat onder „verwerken" ook be grepen is het „oogsten of slachten". Een en ancfer is in een nota van wijziging aange geven. Boteruitvoer. Door den uitvoer van boter naar Engeland is het mogelijk gebleken, tegen de aanvan kelijke verwachting in, het groote aanbod van boter in de Mei- en Junimaanden uit de markt te nemen en daarvoor een afzetgebied te vinden. De geëxporteerde boter is echter nog niet geheel verkocht uit hoofde van een voorzichtige politiek. De positie van de margarine-industrie is naar de meening der regeering thans niet on bevredigend. Het voornemen bestaat, aan den crisis-ac countantsdienst op te dragen te onderzoeken of en in hoever er aanleiding is de thans geldende kleinhandelsprijzen te verlagen, resp. de bestaande heffing te verhoogen. Graan. De graansteun zal niet kunnen geschieden zonder eenige belasting op den invoer van voergranen. Overwogen wordt, of ten aanzien van con sumptie-aardappelen maatregelen te nemen zijn, die voor zooveel noodig, een gunstigen invloed op het prijspeil ten bate der verbou wers zullen ten doel hebben. Houtteelt De regeering zal gaarne overwegen ol: voor de houtteelt maatregelen, als waarvoor dit voorstel het raam vormt, noodig en uit voerbaar zouden kunnen zijn. UITVOER VAN UIEN ONTTREKKEN AAN HET U. C. B In een nota aan de Tweede Kamer naar aanleiding van het verslag over het w.o. tot regeling van den uitvoer van uien zegt de minister: Waar erop werd aangedrongen, de con tröle op de uien te onttrekken aan het Uit- voer-Controle-Bureau, zij opgemerkt, dat wordt overwogen of het inderdaad wensche lijk is, ter zake wijziging aan te brengen (Hieromtrent wordt met de betrokken centrale landbouworganisaties overleg gepleegd. Als kleine, vlugge waterspinnen schieten de nieuwe zoogenaamde baby-taxi's in alle richtingen door onze stad. Ze zijn hier en daar en overal tegelijk, ze rijden de garages in en meteen weer uit, als een soort speel goedauto'tje en het publiek profiteert er van Want ze munten uit door een vlugge en prompte bediening, ze zijn goedkoop en ze dienen, misschien huns ondanks tegelijk om het wraakgevoel van een groot deel der zich verplaatsende Hagenaars tegenover de tram te helpen bevredigen. Het klinkt niet erg mooi, maar er zijn verscheidene stadge nooten, die telkens wanneer ze in zoo'n aar dig, vlot klein auto'tje plaatsnemen, heime lijk grinniken, omdat ze nou lekker niet met de tram gaan! Gebrek aan sociaal gevoel? Mogelijk. Maar niet geheel en al onbegrijpe lijk. De baby-taxi's zijn inderdaad op het too neel verschenen als directe reactie op de ver hooging der tramtarieven. Een ondernemend garageman rekende uit, dat zoo'n kleine auto waarin behalve voor den chauffeur nog plaatS is voor drie andere personen, onder de tegenwoordige omstandigheden niet duur der is dan de tram, als men met twee lijnen moet gaan, en in ieder geval veel geriefelij ker. Op hetzelfde oogenblik, dat dit gelukki 'ge denkbeeld aan zijn brein ontsproot, had een ander een dergelijke aanval van effi ciency waarom zouden we niet aan een coïncidentie gelooven en direct aan navol ging moeten denken? met het resultaat dat er onmiddellijk twee ondernemingen uit den grond verrezen, die niet anders vragen dan het publiek van dienst te mogen zijn De opzet van beiden is heizelfde en de kosten komen ook vrijwel op hetzelfde neer. Het grappige is, dat in deze wagentjes per per soon betaald wordt. De aanslag op den taximeter wordt per wagen geheven, de rit ten moeten echter persoonlijk worden be taald. Er wordt, net als in een autobus, met kaartjes grwerD, die in het bijzijn van 1 passagier beheoren te worden afgescheurd Een geel kaartje voor den aanslag van een dubbeltje, een rood of blauw voor liet aantal kilometers, dat men aflegt. De eene onder neming rijdt per kilometer, de andere per rayon, zoo iets als wat de tram vroeger sec ties noemde. Gestationneerd wordt er niet, gesnord ia tuurlijk eerst recht niet, want dat mag met Men kan de wagentjes telefonisch bestellen of de gagrage binnenloopen om te wachten tot er weer een naar huis komt. Daar de V tend verkrijgbaar in de oranje-bandbulfja* van >L 70 el», en oranjeiakje» van 2 laU. 4 10 ets. ÜIHlui 20 tabL lijkt het niet en misschien zal er op den duur in die richting ook wel gezocht worden naar verbetering van den toestand W. P. beide ondernemingen midden in de stad ge vestigd zijn, is de laatste reeds nu een zeer gebruikelijke methode. Behalve een directe concurrentie voor de tram zijn deze kleine wagens uit den aard der zaak ook een niet geringe bedreiging voor de autoverhuurondernemingen. Ze zijn veel goedkooper dan de stationneerende taxi's aan de vaste standplaatsen en, wan neer men als enkeling en over een kleinen af stand er gebruik van maakt, ook voordeeliger dan de meeste zoogenaamde luxe-verhuurin- richtingen, zelfs van de goedkoopste daaron der. Was onder deze laatste de concurrentie reeds vrij scherp, de nieuwe wagentjes ma ken den strijd om het bestaan nog zwaarder en de verhuurinrichtingen moeten mee, of ze kunnen of niet, hoewel ze uiteraard op veel zwaardere lasten zitten. Nieuwe verlaging van prijzen is het eerste gevolg. Verschillen de ondernemingen zenden aan hun vaste klanten circulaires met nieuwe tarieven, het eeene al aantrekkelijker dan het andere. Waarop dat op den duur zal moeten uitloo- pen, kan alleen de toekomst leeren. Zeker is, dat er nog nooit zoo veel taxi's langs de Haagsche wegen zijn geweest als thans het geval is, zoodat de verkeersproblemen steeds veelvuldiger worden. Het afschaffen van de maximumsnelheid schijnt er niet immer toe bij te dragen om die te vereenvoudigen. De zwaardere straf, die er gesteld is op het in gevaar brengen van de veiligheid, schijnt niet in zoo sterke mate preventief te werken als men zou mo gen verwachten. Wel voor beroepschauffeurs, in het bijzonder ook voor hen, die in loon dienst zijn, omdat voor hen verlies van rijbe wijs, ook verlies van broodwinning betee- kent. Maar er zijn anderen, die er een soort sport van schijnen te maken, om te zien wat ze wagen kunnen en hoe vaak het nog goed afloopt. Dat is op breede, stille wegen mis schien ook niet zoo erg, maar er zijn in Den Haag heel wat straten, lanen en wegen, en waarlijk niet alleen in de oude stad, die op snel autoverkeer niet berekend zijn en waar snelheids- en behendigheidsspelletjes niet ge ring risico meebrengen. Het meerendeel van de automobilisten heeft natuurlijk den maat regel van afschaffing der maximumsnelheid toegejuicht en voor zoo ver zij behooren tot het groote leger der bestuurders met \erant- woordelijkheidsgevoel is dat ook niet anders dan begrijpelijk en verklaarbaar. De niet automobilisten echter en die zijn er nog, zelfs in een stad als Den Haag! klagen steen en been. Daar mag nu wat overdrij ving bij komen, hun houding is toch even zeer begrijpelijk. Vooral ornaat, hoe ernstig en hard er ook aan de reglementen betreffen de veilig verkeer gewerkt wordt, er nog al tijd netelige kwesties in overvloed blijven, die niet zoo maar één-twee-drie op te lossen zijn. Daar zijn, om een eenvoudig voorbeeld te noemen, de toegangswegen van Den Haag naar Scheveningen. De voor velen het meest voor de hand liggende, de Oude Schevening sche Weg is voor' het moderne verkeer veel te smal geworden, niettegenstaande hij het voordeel heeft van de afzonderlijke tram baan, het fietspad achter de boomen en de geheel afzonderlijke liggende „hooge" wan delweg. Ook heeft hij een paar fatale kruis punten. Een er van is die, waar Badhuis straat, Duinstraat en Prins Willemstraat sa menkomen. De toestand is daar vooral pré cair, omdat Badhuisstraat en Duinstraat niet vlak tegenover elkaar gelegen zijn en de laatste een vrij groot aantal auto's passage geeft, die uit de Doornstraat en langs den Westduinweg komen. De Doornstraat zou voor snelverkeer een prachtigen toegangsweg naar Scheveningen zijn, als ze niet uitliep op de Duinstraat, die, met een rechten hoek den heelen stroom weer naar den toch al overladen Scheveningschen Weg voert. Aan den anderen kant van de stad is de Witte Brug, die toegang geeft tot Badhuis weg en Nieuwe Parklaan, een zeer précair punt. Beide wegen, uitkomende op het Gevers Deynootplein, beginnen aan deze brug. De eerste heeft het nadeel, dat het gedeelte bij de brug, langs het hotel Witte Brug liggen de, veel heeft van een trechter. Tot bij bet be gin van den Pompstationsweg is de wej smal en er wordt juist daar nog een stu weggenomen door dubbele tramrails van het traject der Blauwe tram, die verder haar eigen baan heeft. Er is daar in beide richtingen een druk verkeer van fietsen en auto's, de oprit van het hotel is er ook, er ligt een gagrage en een stal voor rijpaarden, het is tevens de weg voor alle ruiters uit de stad, die langs den kortsten weg naar het duinterrein willen ook voor de bereden troepen, er staan im mer langs den kant transportfietsen, hand wagens van verschillende descriptie, bestel auto's gedeeltelijk dank zij de aanwezigheid van een koffietentje, en tot overmaat van smart is er ook nog verkeer in twee richtin gen toegestaan. Bovendien rijden hierlangs de vrachtwagens met ladingen zand uit de duinen en ambulance aufo's op weg van of naar het ziekenhuis aan den Tapijtweg Eigenlijk moet men er zich over verwonde ren, dat het verkeer daar ter plaatse niet veel meer vastloopt dan het geval is, en dat er niet méér ongelukken gebeuren. Zondags staat er op drukke uren een verkeersagent aan de Witte Brug en ook op dagen, dat er in het hotel extra drukte is, maar de gewone dagelijksche staat van zaken is daar wel zoo, dat er een beetje koelbloedigheid vereischt wordt om er door te laveeren. Een zijweg geeft toegang tot de veel breedere en rechte Parklaan, zoodat, wie dit per sé wil, den trechter vermijden kan. Trouwens, een eind verder kan men heel gemakkelijk van de Parklaan af naar de Badhuisweg komen. Geheel onmogelijk om op het smalle gedeelte van den Badhuisweg slechts verkeer in één rirhtinor toe te staan. EET GEEN ONRIJP FRUIT! Meisje overleden. Na het eten van onrijp fruit zijn twee kin deren van den landbouwer J. v. D. te Maas hees ernstig ziek geworden. Een vierjarig dochtertje is overleden. DIENSTPLICHTIGEN DER LICHTING 1934. Het contingent vastgesteld. Bij Kon. besluit is bepaald, dat van de voor inlijving aangewezen personen der lich ting 1934 24.359 worden bestemd tot ge woon dienstplichtige, van wie 1145 bestemd voor de zeemacht. CONTROLE OP DUITSCHERS. De burgemeester van Eijgelshoven heeft dezer dagen met de gemeente-politie een pas- sen-controle op de Duitschers gehouden, die blijkbaar van een vergadering van de N. S. D. A. P. te Herzogenrath kwamen. Er bleek, dat de meeste Duitschers woonden te Heer len, Brunssum en Hoensbroek. Een autobus was geheel gevuld met Duitschers. Een van hen maakte nog al wat bezwaren toen hem inzage van zijn papieren werd verzocht. Hij werd meegenomen naar het politiebureau en later ter beschikking gesteld van den grens- commissaris te Heerlen. De bevolking volgde met belangstelling deze controle, die uren duurde en toonde zich niet overdreven vrien delijk jegens de Duitschers. LIJK OPGEHAALD. Gister is in het IJselmeer het lijk opge haald van den dekknecht A. Hakvoort uit Urk, die Maandag van de U.K. 186 over boord is geslagen en verdronken. Het lijk is naar Urk overgebracht. Het slachtoffer was 35 jaar oud. massa der Joodse e bevolking, die bereid is, het Hitler-regime met de scherpste middelen te bestrijden, den boycot reeds consequent toepast en niets liever wil dan dat deze boycot ook internationaal doeltreffend wordt georganiseerd. KOODVONKGEVALLEN IN DE KAZERNE. In de Menno van Coehoornkazeme te Arnhem is onder de dienstplichtigen van het achtste regiment infanterie een aantal rood- vonkgevallen van niet ernstigen aard gecon stateerd. Een vijftal dienstplichtigen is naar het militair hospitaal overgebracht, waar zij ter verpleging zijn opgenomen. Tachtig voorgeoefenden, die gister onder de wapenen kwamen, zijn in verband met de genomen voorzorgsmaatregelen, voorloopig onderge bracht in de elders in de stad gelegen Wil lemskazerne. HET KANO ONGEVAL OP HET BRAASSEMERMEER. Gisteravond is het lijk opgehaald van den 26-jarigen zoon van den advocaat mr. J. H. Mulock Houwer te Dordrecht; de jongeman was Dinsdagavond op het Braassemermeer gaan zeilen met een kano, waarbij het bootje omsloeg. De jongeman is daarbij ver dronken. Het lijk is naar het gemeentehuis te Roelofarendsveen overgebracht. INTERNATIONALE BOYCOT VAN DUITSCHLAND. Gisteravond arriveerde te Amsterdam de Amerikaansehe advocaat dr. Samuel Unter- myer, voorzitter van het American Commit- tee for the Defence of Jewish Rights. Door hem is tegen vandaag te Amsterdam bijeen geroepen een internationale conferentie ter beraming van boycotmaatregelen tegen Duitschland. Naast Amerika en Egypte zullen alle Europeesche mogendheden, behalve Duitsch land, vertegenwoordigd zijn, in totaal een dertigtal landen, welker gedelegeerden groo- tendeels pas hedenochtend of in den loop van den dag zullen arriveeren. De conferentie wordt gehouden in samenwerking met het Britsche Comité, waarvan lord Melchett voorzitter is en bedoelt in geen enkel opzicht „concurreeren" met het congres, dat in Oct. te Londen zal woiden gehouden. Dr. Untermyer hoopt, dat de bespreking te Amsterdam tot resultaat zal hebben, dat een permanent secretariaat tot stand zal komen, dat een band zal leggen tusschen de afweer- comité's in de verschillende landen en de werkzaamheden dezer comité's zou kunnen coördineeren. Nederland en België, die aanvankelijk de meeste vluchtelingen moesten opvangen, heb ben, aldus zei de heer U. bij aankomst te Am sterdam, gedaan wat zij konden, maar op den duur zullen zij geen groot aantal vreemdelin gen, die niet in het bezit van een paspoort zijn en zonder middelen van bestaan, in hun midden kunnen houden. De Volkenbond zal voor deze vluchtelingen maatregelen moeten treffen en paspoorten voor hen moeten uitge ven, zooals hij indertijd de „Nansen-paspoor- ten" voor de uitgewekenen uit Rusland, Grie kenland en Armenie heeft ingesteld. Naar aanleiding van een verklaring in de pas van prof. Cohen, di- van den voorzitter van het American Jewish Agency, dr. Wise, had vernomen, dat dr. Untermyer niet na mens deze of een soortgelijke joodsche Ame- rikaanschse organisatie optrad, doch geheel op eigen initiatief handelde, verklaarde de heer Untermeyer glimlachend, dat het hem bekend was, dat dr. Wise tegenstander van dezen boycot van Duitschland was, omdat hij vreesde, dat als antwoord daarop de toestand der joden in Duitschland nog penibeler zou worden. Erger dan het reeds was, kon het echter niet worden, meende dr. Untermeyer. Dat hij geheel uit eigen initiatief handelde, was bovendien onjuist. De door Wise geleide organisaties hadden weliswaar de invloed rijkste en meest bekende joodsche Amerika nen achter zich, doch deze meest vooraan staande industriëelen en zakenlieden vor men slechts een k'.eine groep. Het door dr. Untermyer geleide American Committee for the Defence of Jewish Rights omvat echter 95 pCt. van d° Amerikaansehe ioden. de LIJDERS AAN BEEN- EN GEWRICHTS- TUBERCULOSE. Het eenjarig bestaan van „Helio- moré". De zorg voor lijders aan been- en ge- wrichtstuberculose werd tot voor kort in Nederland nog in het geheel niet als een spediale verpleging behoevend onderdeel van de tuberculose-zorg beschouwd. De meeste lijders werden opgenomen in sanatoria voor longlijders of in ziekenhuizen. De moeilijk heid bij deze patiënten is niet zoozeer de ziekte te genezen, maar wel de genezen pdiënten ojider een groote verminking er. sterk beperkte arbeidsgeschiktheid aan de maatschappij terug te geven. Een jaar geleden heeft de vereeniging r.-k. Herstellingsoorden voor longlijders en zwakke kinderen besloten, haar plan ten uit voer te brengen en een tweede sanatorium te bouwen, speciaal voor lijders aan been- en gewrichtstuberculose. Te Wijk aan Zee werd het sanatorium „Heliomare" geopend. Uit het onlangs verschenen jaarverslag van de Vereeniging vermelden wij, dat er in dit jaar 127 patiënten werden verpleegd, waarvan er 42 als volkomen genezen werden ontslagen. Bij de overige werd de verpleging nog voortgezet. OPLICHTER GEARRESTEERD. Dinsdagavond heeft de politie te Bloemen- daal een oplichter gearresteerd, die op ver schillende plaatsen in het land slachtoffers heeft gemaakt. De man, die zich uitgaf voor journalist, colporteerde bij particulieren met boeken van verschillende uitgevers. Hij bood de soms zeer kostbare werken vaak ver beneden den winkelprijs aan, zoodat velen dikwijls tot aankoop overgingen. Het verschildigde be drag w<frd dan gestort, doch de levering bleef uit. Het schijnt dat de man vooral in de villa streek tusschen Haarlem en Den Haag zijn operatiegebied had. In deze maand zaaien we viooltjes Wie zelf zaad heeft gewonnen kan dit nu schoon! maken waarna het direct kan worden JZ zaaid. Natuurlijk wonnen we alleen zadd van planten die verschillende goede eigen, schappen in zich vereenigden. Hierbij letten' we op kleur, grootte der bloemen, bloeirijk heid. enz. Indien we zaad moeten koopen doen we dit bij een vertrouwd adres. De be* handeling is hetzelfde of we goed- of minder! waardig zaad hebhen en alleen goed zaad kunnen we goede resultaten verwachten. We zaaien op goed losgemaakten, humusrijken grond, op een half beschaduwd plekje. In zonderheid hebben we te zorgen dat het zaad gedurende het kiemingsproces niet droog wordt; gewoonlijk is hierin de oor zaak gelegen wanneer het niet opkomt Daarom zullen we zoonoodig eenige keeren daags den grond moeten bevochtigen met een fijne broesgieter We kunnen ook in een bak zaaien en deze totdat het zaad opkomt bedekken met een rietmat De jonge plantjes worden zoodra ze te hanteeren zijn op een rabat of in een bak, in humusrijke tuinaarde verspeend. Na ongeveer 6 weken verlangen; de plantjes meer ruimte. We zaaien nu ook vergeetmenietjes, of Mysotis. Daar dit zaad vrij gemakkelijk opkomt kunnen we het in den vollen grond zaaien, b v. tusschen ruim geplanté heesters De jonge plantjes kunnen direct op een afstand van 10 tot 12 c.M. worden uitgeplant op een rabat vanwaar ze dan in het najaar worden overgebracht naar perken of andere plaatsen waar ze zul len bloeien. Ook muurbloemen worden nu gezaaid en ook deze zaaien we bij voorkeur in een bak, ze worden eenmaal verspeend en vervolgens buiten uitgeplant op een wacht- bed of direct op de plaats waar ze zullen bloeien. Een bijzonder mooie soort is de oranje bloeiende Cheiranthus Allioni. Daar de plantjes in een natten winter vaak wegval len is het wenschelijk ze in pot onder glat te overwinteren en in het voorjaar met kluit uit te planten Een mooie, rose bloeiende voor- jaarsbloeier is Silene pendula. Dit gemak kelijk te kweeken plantje zaaien we begin Augustus. De jonge plantjes worden tijdig verspeend en daar ze niet geheel winterham zijn dienen ze onder glas, ongeveer vorsfvrij te worden overwinterd Door nu bovenge noemde soorten te zaaien zullen we een vol gend v ooi jaar al weer vroeg onzen tuin eet vrooiijk aanzien kunnen geven. A. O WILD-WEST IN ZUID-LIMBURG. In een café aan den Schaesberg te Heerlen heeft een mijnwerker, die in staat van dron kenschap verkeerde, een caféhouder met een mes in den linkerslaap gestoken. De café houder loste daarop drie schoten uit een revolver op den mijnwerker, welke gelukkig geen doel troffen. Beide personen zijn ge- arrestei >d en tegen beiden is proces-verbaal opgemaakt wegens poging tot doodslag. De caféhouder werd in het ziekenhuis verbor den. EERSTE KAMER. Het wetsontwerp tot bezuiniging op de onder wijs-uitgaven zal misschien reeds Woensdag worden behandeld Het ligt in het voornemen van den voor zitter de Eerste Kamer bijeen te roepen tegen Dinsdag a.s. des avonds te half negen, "tot afdoening van verschillende wetsontwerpen, terwijl Woensdag o.m. in de afdeelingen zal worden onderzocht het wetsontwerp Beper king van uitgaven, welke voor de openbare kassen voortvloeien uit de uitvoering der Lager-onderwijswet-1920 indien dit ontwerp door de Tweede Kamer tijdig zal zijn aange nomen. OMZETBELASTING BIJ DE BRON GEHEVEN. Bedrag wordt verhoogd van één tot vier procent. Naar de (a.-r.) „Rotterdammer" verneemt, zullen als gevolg van het overleg tusschen regeering en Kamercommissie in het ont werp der Omzetbelasting verschillende wij zigingen worden aangebracht. Zoo zal het bedrag van één tot vier procent worden ver hoogd, doch deze belasting zal slechts één maal, n.1. bij de bron worden geheven, waar door aan tal van bezwaren wordt tegemoet gekomen en de controle zeer zal worden ver eenvoudigd. De omzetbelasting op luxe-artikelen wordt tot 10 verhoogd. Daarnaast zal de lijst der vrijstellingen worden uitgebreid OM EEN HOLT END PAARD TE GRIJPEN. Een jonge man overreden en gedood Dinsdagnamiddag zag de 25-jarige P. Smeets te Caberg (L.) op den Brusselschen weg het paard van den koopman Simons op hol slaan. Bij een poging om het dier te grij pen, kwam hij onder de kar en is weinig uren later in het ziekenhuis te Maastricht over leden. De 54-jarige Jansen, die ook op de kar zat, viel er af en kreeg een bloedend' hoofdwonde. DOOR DEN TREIN GEGREPEN EN GEDOOD. Gistermidag is onder Wirdum iemand afkomstig uit Leeuwarden, door den trein overreden en gedood. Het deerlijk verminkte lijk is naar het gemeentehui? van Leeuwarderadeel vervoerd. HOEK VAN HOLLAND GEEN STRAPERLO. De commissaris van Rotterdam té Hoek van Holland heeft wegens strijd met de Loterijwet 1905 en de Drank wet 1931 afgewezen een verzoek om het Straperlospel, dat te Scheveningen en te Zandvoort wordt gespeeld ook te Hoek van Holland toe te laten. COMMISSIE VOOR TERTIAIRE WEGEN. In de door de vereeniging „Het Neder- Iandsche Wegencongres'' benoemde com missie voor de tertiaire wegen zal de Konink lijke Nederlandsche Automobiel Club wor den vertegenwoordigd door den heer jhr. mr. J. Th. M. Smits van Oyen en de Bond van Bedrijfsautohouders in Nederland door den heer A. J. ten Hope. 51. In korten tijd waren de beide avonturiers zoo verzadigd, da' ze njet meer in staat waren rechtop te blijven zitten. „Ik w w?0 n ze' ®n keek met lodderige oogen naar ™o-Wang, "ie van den prins geen kwaad meer wist en in zijn zetel lag te snorken als een os. Simmy volgde meteen zijn voorbeeld en vlijde zijn hoofd op tafel, juist op een half afge kloven kuiken 52. De gasten protesteerden luid tegen zulke ongemanierde urS ®n elschten van den hofmeester, dat de twee snor- word! neiY °P staande vo«t ">t de zaal verwijderd zouden ï.,1 j- ho'mees,ter len einde raad, riep een kolossale kok j.» P' dle °P ziin beurt de kasten probeeide te overtuigen, at men met zoo'n Hoogheid rekening diende te hoi^den.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1933 | | pagina 6