«Asprnim
irkoudfteden
DE AVONTUREN VAN WO-WANG EN SIMMY.
^Binnenland
Haagsche brieven.
pp tabletten
gaan snel
over door
Voor kleine tuinen.
voor*
Het zaaien van
jaarsbloeiers.
gingen ontstaan, die de onrust zouden ver-
noogen.
Ten aanzien van de melk- en zuivelin
dustrie zal de richting, tot dusver gevolgd,
worden voortgezet.
De beperking van den veestapel zal, voor
zooveel slechts eenigszins mogelijk is, langs
vrijwilligen weg lot stand komen. Eventueel
zal bij voorkeur de weg van indirecten dwang
worden gevolgd.
Het ligt in de bedoeling de tarwewet te
handhaven, waarnaast een systeem om de
prijzen van haver, gerst en rogge op een loo-
nend peil te brengen, in ernstige overweging
is.
De tuinbouwsteunwet zal worden uitge
voerd en wel tot het daarin genoemde maxi
mum.
De bedoeling van het nieuw-voorgestelde
art. 10a is alleen, dat de heffing op den in
voer geregeld wordt, zonder dat de moge
lijkheid tot monopoliseering van den invoer
is geschapen.
Wel zal niet de bevoegdheid kunnen wor
den ontbeerd den in- en uitvoer van crisispro
ducten te monopoliseeren.
Een voorgestelde wijziging voorziet in
deze leemte.
De regeering verdedigt nader het niet-af-
sluiten van de mogelijkheid om in het steun
stelsel passende aanvullingsmaatregelen te
kunnen nemen.
Tot opheffing van het landbouwcrisis
fonds kan de regeering niet overgaan.
De regeering heeft de opsomming der
handelingen, in art. 9 genoemd, meenen te
moeten uitbreiden met „bewerken" der crisis-
producten, terwijl zij boven twijfel heefx
willen stellen, dat onder „verwerken" ook be
grepen is het „oogsten of slachten". Een en
ancfer is in een nota van wijziging aange
geven.
Boteruitvoer.
Door den uitvoer van boter naar Engeland
is het mogelijk gebleken, tegen de aanvan
kelijke verwachting in, het groote aanbod
van boter in de Mei- en Junimaanden uit de
markt te nemen en daarvoor een afzetgebied
te vinden. De geëxporteerde boter is echter
nog niet geheel verkocht uit hoofde van een
voorzichtige politiek.
De positie van de margarine-industrie is
naar de meening der regeering thans niet on
bevredigend.
Het voornemen bestaat, aan den crisis-ac
countantsdienst op te dragen te onderzoeken
of en in hoever er aanleiding is de thans
geldende kleinhandelsprijzen te verlagen,
resp. de bestaande heffing te verhoogen.
Graan.
De graansteun zal niet kunnen geschieden
zonder eenige belasting op den invoer van
voergranen.
Overwogen wordt, of ten aanzien van con
sumptie-aardappelen maatregelen te nemen
zijn, die voor zooveel noodig, een gunstigen
invloed op het prijspeil ten bate der verbou
wers zullen ten doel hebben.
Houtteelt
De regeering zal gaarne overwegen ol:
voor de houtteelt maatregelen, als waarvoor
dit voorstel het raam vormt, noodig en uit
voerbaar zouden kunnen zijn.
UITVOER VAN UIEN ONTTREKKEN
AAN HET U. C. B
In een nota aan de Tweede Kamer naar
aanleiding van het verslag over het w.o. tot
regeling van den uitvoer van uien zegt de
minister:
Waar erop werd aangedrongen, de con
tröle op de uien te onttrekken aan het Uit-
voer-Controle-Bureau, zij opgemerkt, dat
wordt overwogen of het inderdaad wensche
lijk is, ter zake wijziging aan te brengen
(Hieromtrent wordt met de betrokken centrale
landbouworganisaties overleg gepleegd.
Als kleine, vlugge waterspinnen schieten
de nieuwe zoogenaamde baby-taxi's in alle
richtingen door onze stad. Ze zijn hier en
daar en overal tegelijk, ze rijden de garages
in en meteen weer uit, als een soort speel
goedauto'tje en het publiek profiteert er van
Want ze munten uit door een vlugge en
prompte bediening, ze zijn goedkoop en ze
dienen, misschien huns ondanks tegelijk
om het wraakgevoel van een groot deel der
zich verplaatsende Hagenaars tegenover de
tram te helpen bevredigen. Het klinkt niet
erg mooi, maar er zijn verscheidene stadge
nooten, die telkens wanneer ze in zoo'n aar
dig, vlot klein auto'tje plaatsnemen, heime
lijk grinniken, omdat ze nou lekker niet met
de tram gaan! Gebrek aan sociaal gevoel?
Mogelijk. Maar niet geheel en al onbegrijpe
lijk.
De baby-taxi's zijn inderdaad op het too
neel verschenen als directe reactie op de ver
hooging der tramtarieven. Een ondernemend
garageman rekende uit, dat zoo'n kleine auto
waarin behalve voor den chauffeur nog
plaatS is voor drie andere personen, onder
de tegenwoordige omstandigheden niet duur
der is dan de tram, als men met twee lijnen
moet gaan, en in ieder geval veel geriefelij
ker. Op hetzelfde oogenblik, dat dit gelukki
'ge denkbeeld aan zijn brein ontsproot, had
een ander een dergelijke aanval van effi
ciency waarom zouden we niet aan een
coïncidentie gelooven en direct aan navol
ging moeten denken? met het resultaat
dat er onmiddellijk twee ondernemingen uit
den grond verrezen, die niet anders vragen
dan het publiek van dienst te mogen zijn
De opzet van beiden is heizelfde en de kosten
komen ook vrijwel op hetzelfde neer. Het
grappige is, dat in deze wagentjes per per
soon betaald wordt. De aanslag op den
taximeter wordt per wagen geheven, de rit
ten moeten echter persoonlijk worden be
taald. Er wordt, net als in een autobus, met
kaartjes grwerD, die in het bijzijn van 1
passagier beheoren te worden afgescheurd
Een geel kaartje voor den aanslag van een
dubbeltje, een rood of blauw voor liet aantal
kilometers, dat men aflegt. De eene onder
neming rijdt per kilometer, de andere per
rayon, zoo iets als wat de tram vroeger sec
ties noemde.
Gestationneerd wordt er niet, gesnord ia
tuurlijk eerst recht niet, want dat mag met
Men kan de wagentjes telefonisch bestellen
of de gagrage binnenloopen om te wachten
tot er weer een naar huis komt. Daar de
V
tend verkrijgbaar in de oranje-bandbulfja* van
>L 70 el», en oranjeiakje» van 2 laU. 4 10 ets.
ÜIHlui
20 tabL
lijkt het niet en misschien zal er op den duur
in die richting ook wel gezocht worden naar
verbetering van den toestand W. P.
beide ondernemingen midden in de stad ge
vestigd zijn, is de laatste reeds nu een zeer
gebruikelijke methode.
Behalve een directe concurrentie voor de
tram zijn deze kleine wagens uit den aard
der zaak ook een niet geringe bedreiging
voor de autoverhuurondernemingen. Ze zijn
veel goedkooper dan de stationneerende
taxi's aan de vaste standplaatsen en, wan
neer men als enkeling en over een kleinen af
stand er gebruik van maakt, ook voordeeliger
dan de meeste zoogenaamde luxe-verhuurin-
richtingen, zelfs van de goedkoopste daaron
der. Was onder deze laatste de concurrentie
reeds vrij scherp, de nieuwe wagentjes ma
ken den strijd om het bestaan nog zwaarder
en de verhuurinrichtingen moeten mee, of ze
kunnen of niet, hoewel ze uiteraard op veel
zwaardere lasten zitten. Nieuwe verlaging
van prijzen is het eerste gevolg. Verschillen
de ondernemingen zenden aan hun vaste
klanten circulaires met nieuwe tarieven, het
eeene al aantrekkelijker dan het andere.
Waarop dat op den duur zal moeten uitloo-
pen, kan alleen de toekomst leeren. Zeker is,
dat er nog nooit zoo veel taxi's langs de
Haagsche wegen zijn geweest als thans het
geval is, zoodat de verkeersproblemen steeds
veelvuldiger worden.
Het afschaffen van de maximumsnelheid
schijnt er niet immer toe bij te dragen om
die te vereenvoudigen. De zwaardere straf,
die er gesteld is op het in gevaar brengen
van de veiligheid, schijnt niet in zoo sterke
mate preventief te werken als men zou mo
gen verwachten. Wel voor beroepschauffeurs,
in het bijzonder ook voor hen, die in loon
dienst zijn, omdat voor hen verlies van rijbe
wijs, ook verlies van broodwinning betee-
kent. Maar er zijn anderen, die er een soort
sport van schijnen te maken, om te zien wat
ze wagen kunnen en hoe vaak het nog goed
afloopt. Dat is op breede, stille wegen mis
schien ook niet zoo erg, maar er zijn in Den
Haag heel wat straten, lanen en wegen, en
waarlijk niet alleen in de oude stad, die op
snel autoverkeer niet berekend zijn en waar
snelheids- en behendigheidsspelletjes niet ge
ring risico meebrengen. Het meerendeel van
de automobilisten heeft natuurlijk den maat
regel van afschaffing der maximumsnelheid
toegejuicht en voor zoo ver zij behooren tot
het groote leger der bestuurders met \erant-
woordelijkheidsgevoel is dat ook niet anders
dan begrijpelijk en verklaarbaar. De niet
automobilisten echter en die zijn er nog,
zelfs in een stad als Den Haag! klagen
steen en been. Daar mag nu wat overdrij
ving bij komen, hun houding is toch even
zeer begrijpelijk. Vooral ornaat, hoe ernstig
en hard er ook aan de reglementen betreffen
de veilig verkeer gewerkt wordt, er nog al
tijd netelige kwesties in overvloed blijven,
die niet zoo maar één-twee-drie op te lossen
zijn.
Daar zijn, om een eenvoudig voorbeeld te
noemen, de toegangswegen van Den Haag
naar Scheveningen. De voor velen het meest
voor de hand liggende, de Oude Schevening
sche Weg is voor' het moderne verkeer veel
te smal geworden, niettegenstaande hij het
voordeel heeft van de afzonderlijke tram
baan, het fietspad achter de boomen en de
geheel afzonderlijke liggende „hooge" wan
delweg. Ook heeft hij een paar fatale kruis
punten. Een er van is die, waar Badhuis
straat, Duinstraat en Prins Willemstraat sa
menkomen. De toestand is daar vooral pré
cair, omdat Badhuisstraat en Duinstraat
niet vlak tegenover elkaar gelegen zijn en de
laatste een vrij groot aantal auto's passage
geeft, die uit de Doornstraat en langs den
Westduinweg komen. De Doornstraat zou
voor snelverkeer een prachtigen toegangsweg
naar Scheveningen zijn, als ze niet uitliep
op de Duinstraat, die, met een rechten hoek
den heelen stroom weer naar den toch al
overladen Scheveningschen Weg voert.
Aan den anderen kant van de stad is de
Witte Brug, die toegang geeft tot Badhuis
weg en Nieuwe Parklaan, een zeer précair
punt. Beide wegen, uitkomende op het Gevers
Deynootplein, beginnen aan deze brug. De
eerste heeft het nadeel, dat het gedeelte bij
de brug, langs het hotel Witte Brug liggen
de, veel heeft van een trechter. Tot bij bet be
gin van den Pompstationsweg is de wej
smal en er wordt juist daar nog een stu
weggenomen door dubbele tramrails van het
traject der Blauwe tram, die verder haar
eigen baan heeft.
Er is daar in beide richtingen een druk
verkeer van fietsen en auto's, de oprit van
het hotel is er ook, er ligt een gagrage en
een stal voor rijpaarden, het is tevens de weg
voor alle ruiters uit de stad, die langs den
kortsten weg naar het duinterrein willen
ook voor de bereden troepen, er staan im
mer langs den kant transportfietsen, hand
wagens van verschillende descriptie, bestel
auto's gedeeltelijk dank zij de aanwezigheid
van een koffietentje, en tot overmaat van
smart is er ook nog verkeer in twee richtin
gen toegestaan. Bovendien rijden hierlangs
de vrachtwagens met ladingen zand uit de
duinen en ambulance aufo's op weg van of
naar het ziekenhuis aan den Tapijtweg
Eigenlijk moet men er zich over verwonde
ren, dat het verkeer daar ter plaatse niet
veel meer vastloopt dan het geval is, en dat
er niet méér ongelukken gebeuren. Zondags
staat er op drukke uren een verkeersagent
aan de Witte Brug en ook op dagen, dat er
in het hotel extra drukte is, maar de gewone
dagelijksche staat van zaken is daar wel zoo,
dat er een beetje koelbloedigheid vereischt
wordt om er door te laveeren. Een zijweg
geeft toegang tot de veel breedere en rechte
Parklaan, zoodat, wie dit per sé wil, den
trechter vermijden kan.
Trouwens, een eind verder kan men heel
gemakkelijk van de Parklaan af naar de
Badhuisweg komen. Geheel onmogelijk om op
het smalle gedeelte van den Badhuisweg
slechts verkeer in één rirhtinor toe te staan.
EET GEEN ONRIJP FRUIT!
Meisje overleden.
Na het eten van onrijp fruit zijn twee kin
deren van den landbouwer J. v. D. te Maas
hees ernstig ziek geworden. Een vierjarig
dochtertje is overleden.
DIENSTPLICHTIGEN DER LICHTING
1934.
Het contingent vastgesteld.
Bij Kon. besluit is bepaald, dat van de
voor inlijving aangewezen personen der lich
ting 1934 24.359 worden bestemd tot ge
woon dienstplichtige, van wie 1145 bestemd
voor de zeemacht.
CONTROLE OP DUITSCHERS.
De burgemeester van Eijgelshoven heeft
dezer dagen met de gemeente-politie een pas-
sen-controle op de Duitschers gehouden, die
blijkbaar van een vergadering van de N. S.
D. A. P. te Herzogenrath kwamen. Er bleek,
dat de meeste Duitschers woonden te Heer
len, Brunssum en Hoensbroek. Een autobus
was geheel gevuld met Duitschers. Een van
hen maakte nog al wat bezwaren toen hem
inzage van zijn papieren werd verzocht. Hij
werd meegenomen naar het politiebureau en
later ter beschikking gesteld van den grens-
commissaris te Heerlen. De bevolking volgde
met belangstelling deze controle, die uren
duurde en toonde zich niet overdreven vrien
delijk jegens de Duitschers.
LIJK OPGEHAALD.
Gister is in het IJselmeer het lijk opge
haald van den dekknecht A. Hakvoort uit
Urk, die Maandag van de U.K. 186 over
boord is geslagen en verdronken. Het lijk is
naar Urk overgebracht. Het slachtoffer was
35 jaar oud.
massa der Joodse e bevolking, die bereid is,
het Hitler-regime met de scherpste middelen
te bestrijden, den boycot reeds consequent
toepast en niets liever wil dan dat deze
boycot ook internationaal doeltreffend wordt
georganiseerd.
KOODVONKGEVALLEN IN DE
KAZERNE.
In de Menno van Coehoornkazeme te
Arnhem is onder de dienstplichtigen van het
achtste regiment infanterie een aantal rood-
vonkgevallen van niet ernstigen aard gecon
stateerd. Een vijftal dienstplichtigen is naar
het militair hospitaal overgebracht, waar zij
ter verpleging zijn opgenomen. Tachtig
voorgeoefenden, die gister onder de wapenen
kwamen, zijn in verband met de genomen
voorzorgsmaatregelen, voorloopig onderge
bracht in de elders in de stad gelegen Wil
lemskazerne.
HET KANO ONGEVAL OP HET
BRAASSEMERMEER.
Gisteravond is het lijk opgehaald van den
26-jarigen zoon van den advocaat mr. J. H.
Mulock Houwer te Dordrecht; de jongeman
was Dinsdagavond op het Braassemermeer
gaan zeilen met een kano, waarbij het
bootje omsloeg. De jongeman is daarbij ver
dronken. Het lijk is naar het gemeentehuis
te Roelofarendsveen overgebracht.
INTERNATIONALE BOYCOT VAN
DUITSCHLAND.
Gisteravond arriveerde te Amsterdam de
Amerikaansehe advocaat dr. Samuel Unter-
myer, voorzitter van het American Commit-
tee for the Defence of Jewish Rights. Door
hem is tegen vandaag te Amsterdam bijeen
geroepen een internationale conferentie ter
beraming van boycotmaatregelen tegen
Duitschland.
Naast Amerika en Egypte zullen alle
Europeesche mogendheden, behalve Duitsch
land, vertegenwoordigd zijn, in totaal een
dertigtal landen, welker gedelegeerden groo-
tendeels pas hedenochtend of in den loop van
den dag zullen arriveeren. De conferentie
wordt gehouden in samenwerking met het
Britsche Comité, waarvan lord Melchett
voorzitter is en bedoelt in geen enkel opzicht
„concurreeren" met het congres, dat in
Oct. te Londen zal woiden gehouden.
Dr. Untermyer hoopt, dat de bespreking te
Amsterdam tot resultaat zal hebben, dat een
permanent secretariaat tot stand zal komen,
dat een band zal leggen tusschen de afweer-
comité's in de verschillende landen en de
werkzaamheden dezer comité's zou kunnen
coördineeren.
Nederland en België, die aanvankelijk de
meeste vluchtelingen moesten opvangen, heb
ben, aldus zei de heer U. bij aankomst te Am
sterdam, gedaan wat zij konden, maar op den
duur zullen zij geen groot aantal vreemdelin
gen, die niet in het bezit van een paspoort
zijn en zonder middelen van bestaan, in hun
midden kunnen houden. De Volkenbond zal
voor deze vluchtelingen maatregelen moeten
treffen en paspoorten voor hen moeten uitge
ven, zooals hij indertijd de „Nansen-paspoor-
ten" voor de uitgewekenen uit Rusland, Grie
kenland en Armenie heeft ingesteld.
Naar aanleiding van een verklaring in de
pas van prof. Cohen, di- van den voorzitter
van het American Jewish Agency, dr. Wise,
had vernomen, dat dr. Untermyer niet na
mens deze of een soortgelijke joodsche Ame-
rikaanschse organisatie optrad, doch geheel
op eigen initiatief handelde, verklaarde de
heer Untermeyer glimlachend, dat het hem
bekend was, dat dr. Wise tegenstander van
dezen boycot van Duitschland was, omdat hij
vreesde, dat als antwoord daarop de toestand
der joden in Duitschland nog penibeler zou
worden. Erger dan het reeds was, kon het
echter niet worden, meende dr. Untermeyer.
Dat hij geheel uit eigen initiatief handelde,
was bovendien onjuist. De door Wise geleide
organisaties hadden weliswaar de invloed
rijkste en meest bekende joodsche Amerika
nen achter zich, doch deze meest vooraan
staande industriëelen en zakenlieden vor
men slechts een k'.eine groep. Het door dr.
Untermyer geleide American Committee for
the Defence of Jewish Rights omvat echter
95 pCt. van d° Amerikaansehe ioden. de
LIJDERS AAN BEEN- EN GEWRICHTS-
TUBERCULOSE.
Het eenjarig bestaan van „Helio-
moré".
De zorg voor lijders aan been- en ge-
wrichtstuberculose werd tot voor kort in
Nederland nog in het geheel niet als een
spediale verpleging behoevend onderdeel van
de tuberculose-zorg beschouwd. De meeste
lijders werden opgenomen in sanatoria voor
longlijders of in ziekenhuizen. De moeilijk
heid bij deze patiënten is niet zoozeer de
ziekte te genezen, maar wel de genezen
pdiënten ojider een groote verminking er.
sterk beperkte arbeidsgeschiktheid aan de
maatschappij terug te geven.
Een jaar geleden heeft de vereeniging
r.-k. Herstellingsoorden voor longlijders en
zwakke kinderen besloten, haar plan ten uit
voer te brengen en een tweede sanatorium te
bouwen, speciaal voor lijders aan been- en
gewrichtstuberculose.
Te Wijk aan Zee werd het sanatorium
„Heliomare" geopend.
Uit het onlangs verschenen jaarverslag
van de Vereeniging vermelden wij, dat er in
dit jaar 127 patiënten werden verpleegd,
waarvan er 42 als volkomen genezen werden
ontslagen. Bij de overige werd de verpleging
nog voortgezet.
OPLICHTER GEARRESTEERD.
Dinsdagavond heeft de politie te Bloemen-
daal een oplichter gearresteerd, die op ver
schillende plaatsen in het land slachtoffers
heeft gemaakt.
De man, die zich uitgaf voor journalist,
colporteerde bij particulieren met boeken van
verschillende uitgevers. Hij bood de soms
zeer kostbare werken vaak ver beneden den
winkelprijs aan, zoodat velen dikwijls tot
aankoop overgingen. Het verschildigde be
drag w<frd dan gestort, doch de levering
bleef uit.
Het schijnt dat de man vooral in de villa
streek tusschen Haarlem en Den Haag zijn
operatiegebied had.
In deze maand zaaien we viooltjes Wie
zelf zaad heeft gewonnen kan dit nu schoon!
maken waarna het direct kan worden JZ
zaaid. Natuurlijk wonnen we alleen zadd
van planten die verschillende goede eigen,
schappen in zich vereenigden. Hierbij letten'
we op kleur, grootte der bloemen, bloeirijk
heid. enz. Indien we zaad moeten koopen
doen we dit bij een vertrouwd adres. De be*
handeling is hetzelfde of we goed- of minder!
waardig zaad hebhen en alleen goed zaad
kunnen we goede resultaten verwachten. We
zaaien op goed losgemaakten, humusrijken
grond, op een half beschaduwd plekje. In
zonderheid hebben we te zorgen dat het
zaad gedurende het kiemingsproces niet
droog wordt; gewoonlijk is hierin de oor
zaak gelegen wanneer het niet opkomt
Daarom zullen we zoonoodig eenige keeren
daags den grond moeten bevochtigen met
een fijne broesgieter We kunnen ook in een
bak zaaien en deze totdat het zaad opkomt
bedekken met een rietmat De jonge plantjes
worden zoodra ze te hanteeren zijn op een
rabat of in een bak, in humusrijke tuinaarde
verspeend. Na ongeveer 6 weken verlangen;
de plantjes meer ruimte. We zaaien nu ook
vergeetmenietjes, of Mysotis. Daar dit zaad
vrij gemakkelijk opkomt kunnen we het in
den vollen grond zaaien, b v. tusschen ruim
geplanté heesters De jonge plantjes kunnen
direct op een afstand van 10 tot 12 c.M.
worden uitgeplant op een rabat vanwaar ze
dan in het najaar worden overgebracht
naar perken of andere plaatsen waar ze zul
len bloeien. Ook muurbloemen worden nu
gezaaid en ook deze zaaien we bij voorkeur
in een bak, ze worden eenmaal verspeend en
vervolgens buiten uitgeplant op een wacht-
bed of direct op de plaats waar ze zullen
bloeien. Een bijzonder mooie soort is de
oranje bloeiende Cheiranthus Allioni. Daar
de plantjes in een natten winter vaak wegval
len is het wenschelijk ze in pot onder glat te
overwinteren en in het voorjaar met kluit uit
te planten Een mooie, rose bloeiende voor-
jaarsbloeier is Silene pendula. Dit gemak
kelijk te kweeken plantje zaaien we begin
Augustus. De jonge plantjes worden tijdig
verspeend en daar ze niet geheel winterham
zijn dienen ze onder glas, ongeveer vorsfvrij
te worden overwinterd Door nu bovenge
noemde soorten te zaaien zullen we een vol
gend v ooi jaar al weer vroeg onzen tuin eet
vrooiijk aanzien kunnen geven.
A. O
WILD-WEST IN ZUID-LIMBURG.
In een café aan den Schaesberg te Heerlen
heeft een mijnwerker, die in staat van dron
kenschap verkeerde, een caféhouder met een
mes in den linkerslaap gestoken. De café
houder loste daarop drie schoten uit een
revolver op den mijnwerker, welke gelukkig
geen doel troffen. Beide personen zijn ge-
arrestei >d en tegen beiden is proces-verbaal
opgemaakt wegens poging tot doodslag. De
caféhouder werd in het ziekenhuis verbor
den.
EERSTE KAMER.
Het wetsontwerp tot bezuiniging op
de onder wijs-uitgaven zal misschien
reeds Woensdag worden behandeld
Het ligt in het voornemen van den voor
zitter de Eerste Kamer bijeen te roepen tegen
Dinsdag a.s. des avonds te half negen, "tot
afdoening van verschillende wetsontwerpen,
terwijl Woensdag o.m. in de afdeelingen zal
worden onderzocht het wetsontwerp Beper
king van uitgaven, welke voor de openbare
kassen voortvloeien uit de uitvoering der
Lager-onderwijswet-1920 indien dit ontwerp
door de Tweede Kamer tijdig zal zijn aange
nomen.
OMZETBELASTING BIJ DE BRON
GEHEVEN.
Bedrag wordt verhoogd van één tot
vier procent.
Naar de (a.-r.) „Rotterdammer" verneemt,
zullen als gevolg van het overleg tusschen
regeering en Kamercommissie in het ont
werp der Omzetbelasting verschillende wij
zigingen worden aangebracht. Zoo zal het
bedrag van één tot vier procent worden ver
hoogd, doch deze belasting zal slechts één
maal, n.1. bij de bron worden geheven, waar
door aan tal van bezwaren wordt tegemoet
gekomen en de controle zeer zal worden ver
eenvoudigd.
De omzetbelasting op luxe-artikelen wordt
tot 10 verhoogd. Daarnaast zal de lijst
der vrijstellingen worden uitgebreid
OM
EEN HOLT END PAARD TE
GRIJPEN.
Een jonge man overreden en gedood
Dinsdagnamiddag zag de 25-jarige P.
Smeets te Caberg (L.) op den Brusselschen
weg het paard van den koopman Simons op
hol slaan. Bij een poging om het dier te grij
pen, kwam hij onder de kar en is weinig uren
later in het ziekenhuis te Maastricht over
leden. De 54-jarige Jansen, die ook op de
kar zat, viel er af en kreeg een bloedend'
hoofdwonde.
DOOR DEN TREIN GEGREPEN
EN GEDOOD.
Gistermidag is onder Wirdum iemand
afkomstig uit Leeuwarden, door den
trein overreden en gedood. Het deerlijk
verminkte lijk is naar het gemeentehui?
van Leeuwarderadeel vervoerd.
HOEK VAN HOLLAND GEEN
STRAPERLO.
De commissaris van Rotterdam té
Hoek van Holland heeft wegens strijd
met de Loterijwet 1905 en de Drank
wet 1931 afgewezen een verzoek om het
Straperlospel, dat te Scheveningen en te
Zandvoort wordt gespeeld ook te Hoek
van Holland toe te laten.
COMMISSIE VOOR TERTIAIRE
WEGEN.
In de door de vereeniging „Het Neder-
Iandsche Wegencongres'' benoemde com
missie voor de tertiaire wegen zal de Konink
lijke Nederlandsche Automobiel Club wor
den vertegenwoordigd door den heer jhr. mr.
J. Th. M. Smits van Oyen en de Bond van
Bedrijfsautohouders in Nederland door den
heer A. J. ten Hope.
51. In korten tijd waren de beide avonturiers zoo verzadigd,
da' ze njet meer in staat waren rechtop te blijven zitten. „Ik
w w?0 n ze' ®n keek met lodderige oogen naar
™o-Wang, "ie van den prins geen kwaad meer wist en in zijn
zetel lag te snorken als een os. Simmy volgde meteen zijn
voorbeeld en vlijde zijn hoofd op tafel, juist op een half afge
kloven kuiken
52. De gasten protesteerden luid tegen zulke ongemanierde
urS ®n elschten van den hofmeester, dat de twee snor-
word! neiY °P staande vo«t ">t de zaal verwijderd zouden
ï.,1 j- ho'mees,ter len einde raad, riep een kolossale kok
j.» P' dle °P ziin beurt de kasten probeeide te overtuigen,
at men met zoo'n Hoogheid rekening diende te hoi^den.