^Binnenland Pxüvindaai 'flieums £and: en Juin&ouw Jjupezondai Stukken £aatste Betichten Scheepstijdingen. omtrek). p. Verder werden behaald28 p. door B 8, 30p. door B 14, 40 p. door B 16, 44'A p. door B 12, 46 p. door B 2 en 46M p. door B 4. Paarden. DRAVERIJEN TE ALKMAAR. Voor de op 6 Augustus te houden drave rijen (de eerste hier in dit seizoen) vanwege de Kennemer Sportclub zijn de volgende in schrijvingen binnengekomen: Ópeningspriis: Xiphias, Vent d Ouast, Wonder W. WaKruda, Vendu, Vrijbuiter. Vera Brook. Jubileumprijs: Stormlooper, Clockenblume, The Harvester H. Our Lhlan B, Flambeau, Arnhn, Robert E Lee, Navarra. Rabenhaupt, Chilene. Saffier, Paulowna S, ProdigalI St. L, Senator Madden, Newbold. Olympia, Vtanda Scott Parmenio, Fanfare. Quettevillezoon. Zomerpriis: Sador. Vent d'Ouest. Vive Bonnie, Uilenspiegel. Theoduffy. Robbedoes B. Roulette, Ulysses, Uitlooper V, Vera Brook, Catabora Kortebaan: Stormlooper, Queenie, Our Uhlan B, Wijdlooper, Uilenspiegel, Pieter- nel Oplooper, Hedwig, Qual, Rabenhaupt, Chilene. Madrigal, Waltruda. Rentner, Fati- ma, Miss Selda Peter. Ora Setzer B. Vrijbui ter. Idylle, Kanora, Othela, Catabora T, Maria P, Edna M. NEUWE BEPALINGEN VOOR AMBTENAREN. Een brief van den minister-presidenl aan de hoofden van departementen. Onderstaande brief van minister Colijn aan de ministers van de verschillende depar tementen is gisteravond door Flet Volk gepu bliceerd: Bij K.B. van 22 Mei 1933 Staatsblad No 294 zijn enkele wijzigingen aangebracht in het Algemeen Rijksambtenaren Reglement Ter uitvoering van de artikelen 50, derde lid en 97b, tweede lid van genoemd regle ment zijn door mij de hierbij in afschrift gaande beschikkingen genomen. Ik moge uwe Excellentie verzoeken, de in het Algemeen Rijksambtenaren Reglement aangebrachte wijzigingen en den inhoud van mijn hierbij gaande beschikkingen ter kennis van de onder Flaar departement ressortee- rende ambtenaren te brengen. Daarbij ware nadrukkelijk de aandacht er oo te vestigen dat de ambtenaar, die van een vereeniging, waarvan door mij is verklaard, dat zij de behoorlijke vervulling van zijn plicht als ambtenaar kan in gevaar brengen of scha den, lid blijft of wordt of die op eenigerlei wijze medewerking of steun verleent aan een zoodanige vereeniging of aan van haar uit gaande actie, er on moet rekenen, dat hem ontslag uit den dienst zal worden verleend Voorts waren de hoofden van dienst uit te noodigen, dergelijke ambtenaren alsmede ambtenaren, die op grond van het eerste lid van artikel 97b voor verwijdering uit den dienst in aamerking komen, aan Uwe Excel lentie voor ontslag voor te dragen. Ik wijs in dit verband op het bepaalde in het derde lid van evengenoemd artikel. Voor sommige categorieën van ambtena ren, door of vanwege het rijk aangesteld, geldt niet het Algemeen Rijksambtenaren Reglement, doch zijn afzonderlijk in hoofd zaak gelijkluidende ambtenarenreglementen vastgesteld. Het zal aanbeveling verdienen, dat be doelde reglementen thans aangepast worden aan het gewijzigde algemeen Rijksambte naren Reglement. Ook indien de herziening van evenge noemd reglement wijziging of aanvulling van dienstreglementen enz. noodig of wensche- lijk maakt, gelieve Uwe Excellentie voor zoo veel haar departement aangaat, daartoe het ooodige te verrichten. Verboden organisaties. Voor alle departementen. De minister van staat, voorzitter van den Aaad van ministers, gelet op artikel 97b, tweede lid van het Algemeen Rijksambtena ren Reglement verklaart: 1. dat de na te noemen vereenigingen t.w.: a. de Communistische Partij Holland met den Communistischen Jeugdbond, den Revolutionnair Socialistisehen Vrouwen bond en alle communistische zgn. mantel organisaties; b. het Landelijk Verbond van Sociaal Anarchisten, de alarmgroepen en het lande lijk verband van die groepen, alsmede de Bond van Anarcho-Socialisten; c. het Nederlandsch Syndicalistisch Vak verbond met de daarbij aangesloten vakgroe pen en zijn arbeidersjeugdorganisatie; d. de Onafhankelijk Socialistische Partij met haar ieugdverbond en arbeidersweer; e. het Nederlandsch Arbeids Secretariaat (N.A.S.) en daarbij aangesloten vakgroepen de NA.S.-Jeugdbond, de N.A.S.-Vrouwen bond, de Vereeniging voor Volksontwikke ling, het Antifo, alsmede de Revolutionnair Socialistische Partij; f. de Nationaal-socialistische Nederland sche Arbeiderspartij (N.S.D.A.P. Amster dam) g. de Nationaal-Socialistische Neder- landsche Arbeidspartij (N.S.N.A.P. groep Smit en Haighton, Den Haag); h. de Algemeene Nederlandsche Fascis tenbond (groep Baars); i. Verbond van Nationaal Solidaristen in Rijks Nederland (groep Sinclair de Roche mont); j. Verbond van Nationalisten (groep dr. v. d. Myle) om de doeleinden die zij nastre ven, of de middelen die zijn aanwenden, de behoorlijke vervulling door den ambtenaar in rijksdienst van zijn plicht als ambtenaar kunnen in gevaar brengen of schaden; Voor het departement van defensie 2. dat de na te noemen vereenigingen, te weten: de Sociaal-Democratische Arbeidspartij en de organisaties, aangesloten bij het Neder landsche Verbond van Vakvereenigingen (N.V.V.); om de doeleinden die zij nastreven of de middelen, die zij aanwenden, de behoorlijke vervulling door den onder het departement van Defensie ressorteerenden ambtenaar van zijn plicht als ambtenaar kunnen in ge vaar brengen of schaden. (Van de bestaande fascistische groepen is niet verboden de Nationaal-socialistische be weging van ir. Mussert. Ook zijn blijkbaar voor Defensie nu niet meer verboden het In stituut voor Arbeiders-Ontwikkeling, de Ar beiders-Sportbond, de A. J. C., de V. A R. A. en de verschillende socialistische coöpera ties). Toegelaten insignes. Voorts publiceert Het Volk nog het volgen de besluit van den minister-president: De minister van Staat, voorzitter van den raad van ministers, gelet op artikel 50 der de lid, van het Algemeen Rijks Ambtenaren reglement, heeft goedgevonden: vergunning te verleenen, dat door ambtenaren in dienst, of bij gekleed gaan in uniform, behalve het oranje of de nationale kleuren, de na te noe men insignes of omjerscheidingsteekenen, voorzoover betrokkenen overigens daartoe gerechtigd zijn, worden gedragen: Het schildje van Eerste Hulp bij Onge lukken; het kruis van verdienste en de me daille van verdienste van het Nederlandsche Roode Kruis; de kenteekenen en insignes, verleend door het Verbond van vereenigin gen voor Veilig Verkeer; de medaille van het Nederlandsch Olympisch Comité; de onder scheidingsteekenen uitgereikt aan de deelne mers van de internationale afstandsmar- schen; het kruis van verdienste en de medail le voor bijzondere toewijding van den Neder- landschen Bond van Vrijwillige Burger wachten; het mobilisatie-herinneringskruis; de groene Esperanto-ster en voorts speld jes, kunstbloemen, vlaggetjes, enz., welke dienen als bewijs voor de bijdrage in een van overheidswege toegestane collecte of inzame ling, doch slechts op den dag, waarop deze collecte of inzameling wordt gehouden. STOMPETOREN. Woensdagmoigen was het schitterend zomerweer, dus een ideale schoolfeestdag. Onze uitgelaten schooljeugd startte om half tien, in drie comfortabele touringcors d<_r N. A. C. O.-onderneming, onder geleide van het hoofd der school, de heer P. Köhne, de onderwijzeres mej, J. P. Noorman, de schoolfeestcommissie en tenige jonge dames. De juichende schare werd uitgeleide gedaan door heel veel moeders en andere belang stellenden. De uitspanning van den heer Bruin te Bergen werd eerst bezocht, in den speeltuin en later op het duin werd naar hartelust ge speeld en gesnoeid. Hierna werden versnape ringen rondgedeeld en brood genuttigd. Ver volgens weer per bus. tegen twaalf uur naar Egmond aan Zee. hier werd aan het strand het verdere gedeelte der dag doorgebracht. De terugreis werd onderbroken in de „Alkmaarsche Hout", waar de apenkooi en andere attracties werden bezichtigd. De laatste versnapering in de vorm van een Alkmaarsche ijswafel was een gewaardeerde verfrissing. Om haif acht stonden de auto's met juichende kinderen weer voor de school en behoorde deze zeer goed geslaagde school feestdag. die zo.ld er bijzondere incidenten was verloopen, weer tot het verleden. CASTRICUM. Naar wij vernemen hebben Gedeputeerde Staten van dit gewest hun goedkeuring ge hecht aan het raadsbesluit d-d. 16 Juni 1933 inzake uitbreiding der gasfabriek, bestaande uit den bouw van een schuinkameroven, met de benoodigcle kolen- en cokestransport n- richtinggen. De totale kosten hiervan zullen 25009 bedragen. De uitvoering van een en ander is. naar ons wordt meegedeeld, opge dragen aan de Ned. Ovenbouw Mij. te Zeist en de machinefabriek D. van Opstal te Zeven bergen. Zooals bekend is deze kwestie reeds ge- ruimen tijd hangende. Op verzoek van enkele raadsleden hebben B. en W., alvorens deze zaak in den raad te brengen, door ir. J. Rutten, directeur van het gasbedrijf der gemeente den Haag, een onderzoek laten instellen naar de meest eco nomische gas voorziening der gemeente. Deze raadsleden meenden namelijk, das gas betrekken van Hoogovens door tusschen- komst van de gemeente Beverwijk voordeeli- ger zou zijn dan de voortzetting van het eigen productiebedrijf. Bij het door ir. Rutten ingestelde onder zoek is echter gebleken, dat de gemeente met handhaving van het eigen productiebedrijf beduidend voordeeliger uit zal zijn. Deze zienswijze werd bovendien volkomen onder schreven door ir. F. C. Wirtz. directeur van het rijksinstituut voor brandstoffen Economie te Den Haag. De uitgebrachte rapporten bleken slechts voor zeven van de elf raadsleden overtuigend genoeg. De overige vier gingen namelijk tegen het betreffende raadsbesluit in beroep bij Gedeputeerde Staten, welk college thans B en W. en raadsmcerderheid in het gelijk stellen. KOEDIJK. Woensdag werd door de vereeniging „Vrendenkring" haar jaarlijksche boottocht gehouden. Onder de vroo'.ijke tonen der muziek van Gebr. Otto en begunstigd door prachtig zomerweer, werd des morgens om 6 uur de reis aanvaard met bestemming naar Marken, waar men te 12J4 uur arriveerde. Er werd een rondwandeling gemaakt en er werden enkele bekenden ontmoet. Te onge veer 2 uur werd de terugreis ondernomen."en te 10 uui kwam men in een vroolijke stem ming in de gemeente terug, afgehaald en op gewacht door een groote schare belang- sHlenden Het was weer een goed geslaagde dag. HEILOO. De iepenziekte eischt weer slachtoffers van de mooie iepenboomen (Ulmus latifolia' aan den Heerenweg. Het is wel jammer dat het gemeentebestuur destijds niet is overge gaan tot aanplaniing van de Ulmus monu- menta'is. die aan een deel van den Heerenweg (bij de Witte Kerk) is geplant. Deze soort is vrijwel onvatbaar voor de ziekte. SCHOORL. Zomerfeesten V. V. V. Het oogenblik nadert waarop V. V. V. Schoorl haar jaarlijksch festijn zal inluiden. Na Camperduin met de strandfeesten, na Bergen met den verlichtingsavond, vraagt de V. V. Schoorl aandacht voor haar werk en vele rappe handen zijn al in de weer om veel goeds in het leven te roepen. Zoo zullen dan Zondag 30 en Maandag 31 Juli dagen zijn waar iedereen naar verlangde, de één doordat hij mede helpt aan de organisatie, de ander om te genieten van hetgeen geboden wordt. Volgens belofte zouden we nog iets mede- deelen over het nummer in de optocht van Zondag: „Oogstfeest uit den ouden tijd". Dit nummer zal in hoofdzaak tot zijn recht komen als men op het feestterrein is aangeko men. Een boer en zijn gezin heeft zijn land heer uitgenoodigd op het oogstfeest. Men krijgt een feesttafel te zien. De landheer spreekt en de boer beantwoordt hem. Oude lie deren worden gezongen en oude dansen worden uitgevoerd. Ook de vrouw van den landheer en een tweetal rentmeesters zitten aan den feestdisch. Natuurlijk alles in de costumes welke in de dagen dat het oogst feest speelt, in zwang waren. Natuurlijk komen op het terrein weder de noodige kermisvermakelijkheden. De rij- vereeniging „Westfriesland" komt Maandag te 1.30 uit met een geheel nieuw programma, waarvan we als glansnummers noemen: Voorrijden van het paard Anita, door den heer P. Brak; galop chargemente voor Lady het bekende spingpaard, gereden door den heer Jb. Schoorl; het springen over het le vende paard, paard- en statiefgroepen, zwaardere rijkunst op het kruispunt, Bar rière polenaise, caroussel 1933, jachtsprin- gen enz. We mogen verwachten, ditmaal W. F. vol ledig in de baan te zien. Deze rijdemonstratie zal worden opgeluis terd door de muziek van „The Cheesetown band", bij de Alkmaarders welbekend. Als gevolg van een verzoek aan de direc tie van de Nederl. Spoorwegen zal de laatste tram Maandagavond te 12 uur van station Schoorl naar Alkmaar vertrekken. Er wordt gerekend op mooi zomerweer, zooals dat bij een buitenfeest behoort, en men behoeft dan niet te twijfelen aan een groote opkomst. BEVERWIJK. De bloemkweekersver. Flora had Dins dagavond eene bijeenkomst belegd hoofdzake lijk ter bespreking van deelneming aan de droge bollenveiling 't Centrum. De eventueel hieraan verbonden kosten ten laste van Flora zouden dan 700 bedragen voor deelname in de goederen dezer bollen veiling terwijl het veilingspercentage 7 zou bedragen. Na het voor en tegen aan vele leden toege licht te hebben werd besloten niet deel te nemen. BROEK OP LANGENDIJK. Donderdag 27 Juli kwam de afd. Lan- gendijk der schippersver. „Schuttevaer'' in vergadering bijeen ter bespreking uitvoering binnen-scheepvaart met voornamelijk voor deze streek. De voorzitter, de heer J. Hoogland, zeide, dat de uitvoering der wet met zich mede zal brengen moeiten en lasten, maar dat de even redige vrachtverdeeling in de wet is om de schippers bijstand in den nood te verleenen Spr. wenschte dezen avond niet praten of de wet goed is of niet, maar hoe hij hier het beste is toe te passen. Verzocht was om sympathie te betuigen met een schrijven ter verkrijging van een be tere doorvaart naar de schutsluis te Schoorl- dam. In tegenwoordigheid van den voorzitter is het daar bestaande bruggetje in bijzijn van den ingenieur in oogenschouw genomen met als uitslag dat het bruggetje overbodig was en volstaan kan worden met een open door gang. De secretaris bracht hierna verslag uit van de gehouden vergadering te Enkhuizen. Betreffende de uitvoering binnenscheep vaartwet werd door den voorzitter meege deeld, dat er een commissie uit leden der Ka mer van Koophandel te Alkmaar is benoemd, welke voor een groot deel bestaat uit be vrachters. Van hoogerhand is er op gewezen zooveel mogelijk personen te benoemen wel ke praktisch op de hoogte zijn. Terwijl daar naast nog een commissie is benoemd welke uisluitend is voor de schippersbelangen. In verband met het laatste werd er door spr. op gewezen, dat het allicht wenschelijk werd geacht om van de afdeeling hier ook nog een candidaat naar voren te brengen welke dan door het hoofdbestuur zal worden gesteunc in verband met het geven van adviezen r»e- treffende de belangen der schippers hier tpr plaatse. De heer v. d. Heerik is er voor om voor deze streek een sub-commissie in het leven te roepen, daar de bestaande commissie-leden niet van de belangen hier ter plaatse af we ten. De voorzitter zeide, dat zulks onder de oogen is gezien en is de gedachte geopperd om hier een agentschap voor de vrachtindee ling te stichten, waarvoor dan de voorzitter was aangewezen om zulks ten uitvoer te brengen, zulks mede omdat er aan den Lan- gendijk een heel andere bevrachtingswijze plaats vindt dan op andere plaatsen. De heer Bekker is van oordeel, wanneer het agentschap vereenigbaar is met het com missie-lid zijn, de heer Hoogland daarvoor de aangewezen persoon is daar deze volko men met alle zaken op de hoogte is. Na eenige discussie ging de vergadering er mee accoord, dat een schrijven aan het hoofdbestuur gericht zal worden met de me dedeel mg dat de heer J. Hoogland naar vo ren gebracht wordt als candidaat om zitting te nemen in de commissie voor de schippers- e a"gcn, terwijl aan de Kamer van Koop handel gevraagd zal worden of de te benoe- vertegenwoordiger tevens plaatsvervan gend commissie-lid kan zijn. ter^tïm V' Heefik vr°€K hoe de wet hier !«ür J kf Z1^h zal ontwikkelen, daar men wat de bevrachting betreft hier te doen heefi met drie categoriën van schippers. De voorzitter zeide, dat zooveel mogelijk de oude relaties gehandhaafd blijven, waar bij vooral veel overleg gepleegd zal moeten worden met de agenten der bestaande schip- pers-vereenigingen. Uitgesloten is het dat de één dan voor minder vaart dan de ander daar de prijzen vastgesteld worden om den schipper voor een behoorlijk loon te laten varen. Wanneer men aan den wal komt brengt men zijn boek je, waarop dan gevaren wordt, bij den verte genwoordiger, waarop deze hem inschrijft op de lijst voor het varen om de beurt. Een schiwelke eigen handel vaart, komt niet in aanmerking voor vracht dan al leen bij ontstentenis. Eveneens is zulks het geval met beurtschippers. Vele vragen van praktischen aard kwamen nog naar voren, welke nog moeilijk tot een oplossing te brengen waren. Hierin moet men zich eerst toetsen aan de praktijk. IVermoedelijk zal de wet 15 Aug. in wer king treden. Na nog eenige besprekingen van huishou- delijken aard werd door den voorzitter met woorden van dank de vergadering gesloten. (Ongecorrigeerd). Naar we vernemen bestaan er plannen om Zaterdagavond bij mooi weer een ge- costumeerde zwemwedstrijd te geven in de ringsloot bij de brug naar Heerhugowaard. DE HOLLANDSCHE MIJ. VAN LANDBOUW. In de gehouden hoofdbestuursvergadering van de Hollandsche Mij. van Landbouw werd door den heer P. S. Overwater medegedeeld, dat hij uit hoofde van zijn zeer drukken werkkring zich genoodzaakt zag te be danken. Volgens mededeeling ging het hoofd bestuur accoord met het door de commissie ontworpen plan betreffende de aardappel teelt. De organisaties zullen alle aardappelen overnemen. Het overschot zal men zoo mogelijk voor veevoeder zien te verkoopen. (Buiten verantwoordelijkheid van de RedacUe. De opname ui de rubriek, bewijst geenszins dal de redactie er mede instemt I. Hooggeachte Redactie! Herhaaldelijk ziet men in de bladen den zeer goeden wenk aan automobilisten verschijnen om de paarden zooveel mogelijk te sparen. Zij hebben het toch al zoo moeilijk. Ieder moment wordt aan hun bek getrokken om naar rechts uit te wijken. Wat doet het dan tegenstrijdig en onprettig aan, als men hoort, dat de aapjeskoetsiers, zooals in Bergen ner gens hun paarden even mogen laten rusten, zonder een bekeuring te krijgen. Is daar niet een betere regeling te treffen? Die menschen zullen natuurlijk geen vrachtje kunnen krij gen als hun eventueel een plaats buiten het centrum wordt aangewezen. Met dank voor de plaatsing, EEN DIERENVRIENDIN. (Ongecorrigeerd.) FELLE BRAND TE LOBITH. Waarschijnlijk vier hwzen in de asch. Hedenmiddag te 12 uur brak brand uit in een huis aan het Tuindorp te Lobith, be woond door de familie Harmsen Tengevolge van den sterken wind en mede door het feit, dat men slechts over beperkt brandblusch- materiaal beschikte, sloegen de vlammen over naar een drietal andere huizen, be woond door de familie Derksen, Nijenhuis en Schopman. De brandweer uit Lobith bestrijdt het vuur uit alle macht. Zij vroeg assistentie uit Pannerden. De 4 huizen moeten als verloren worden beschouwd. De brand woedde om 2 uur nog steeds voort. CHAUFFEUR AANGEHOUDEN. Had f 50.000 verduisterd. Vannacht is door de recherche te Den Haag aangehouden een 19-jarige chauffeur, die verdacht wordt zich te hebben schuldig gemaakt aan verduistering van 50.000, in verband waarmede zijn aanhouding te Gro ningen was verzocht. Bij zijn aanhouding was hij in gezelschap van een 15-jarigen jon gen, die van huis was weggeloopen en wiens opsporing te Groningen werd verzocht. AANVARING AAN DE FRANSCHE KUST. Twee visschers verdronken. Uit St. Nazaire wordt gemeld, dat gister avond om 11 uur het Japansche stoomschip „Choco Maru" op weg van Marck naar En geland ter hoogte van Chatelier aan de Bre- tonsche kust een Fransch visschersvaartuig met 3 visschers aan boord heeft geramd. Het scheepje werd in tweeën gevaren en de 3 opvarenden kwamen in zee terecht. In de duisternis kon de bemanning van de „Choco Maru" slechts een hunner oppikken, zoodat de beide andere in de golven om kwamen. DE POSTVLUCHTEN OP INDIE. De Ijsvogel (thuisreis) is heden uit Ran- goon vertrokken en te Calcutta aangekomen. STOOMVAARTLIJNEN. Fon. Ned. Stoomb Maatschappij. Achilles 26 Juli v. Carthagena n. Alicante Agamemnon 26 Juli v. Cadiz n. Lissabon. Ajax 26 Juli v. Sander n. Musel. Mars 26 Juli v. Civitavecchia n. Napels Merope 26 Juli v. Hamburg n. Amsterdam Orestes 26 Juli v. Samos n. Ismir. Rhea 26 Juli v. Bari n. Catania. Stella 25 Juli v. P. Barios te Progress. Venezuela 26 Juli v. Barbados n. Plymouth Bennekom, Chili n. Amst., via Liverpool 26 Juli nam. 12 uur 40 200 mijl Z.W van' Valehcia. Fauna 27 Juli v. Amst. n. Porto Rica. Merope 27 Juli y. Hamburg te Amsteram. Alkmaar (uitr.) 25 Juli v. Callao Bodegraven 26 Juli v. Hamburg n. Antw«J Colombia 27 Juli v. Amst. te Hambun» Euterpe 27 Juli v. Oense te Gothenffi?; Orestes 27 Juli v. Izmir te Smyrna. Rotterdamsche Lloyd. Indrapoera 27 Juli v. Rott. te Batavia. Kota Agoeng (thuisr.) 28 Juli te Genu, Dempo (uitr.) 27 Juli te Marseille. Stoomvaart Mij. Oceaan^ Elpenor, Batavia n. Liverpool, 25 JUH v p nang. re< Phrontis, Java-A'dam, 26 Juli te Suez Ajax, Japan n. Rott., 27 Juli te Penanir Peisander, 27 Juli v. A'dam n. Lond m Kon. HolL Lloyd. Zeelandia, uitreis, 27 Juli n.m. 1 uur v Bow logne. Salland, 27 Juli v. Zuid-Amerika te A'dam.'1 Zaanland, 27 Juli v. A'dam n. Zuid-Ameriti Holland—Airika-Lijn. Meliskerk, thuisreis, 26 Juli te en 27 Tuil Zanzibar. JUU Nieuwkerk, 26 Juli v. A'dam te Hamburg Nijkerk. 27 Juli v. Rott. n. Antwerpen. Springfontein, uitreis, 27 Juli v. Kaapstad Mosselbaai. Holland—Oost-Azi K-Lijn, Ouderkerk 27 Juli v. Antwerpen te Hamb. HollandAmerika Lija. Binnendijk, 27 Juli v. Baltimore te Rott Lochkatrine, Rott. n.d. Pacifickust, 26 Juli u Colon. Bilderdijk, 27 Juli v. Rott. n. New-Orleans via Antwerpen. Statendam, New-York n. Rott., 28 Juli n.m. 9 uur te Plymouth verwacht Java—ChinaJapan-lijn. Tjibadak 25 Juli v. Batavia te Hongkong. Tjikarang 25 Juli v. Hongkong n. Manuk Tjileboet 25 Juli v. Dairen te Batavia. Rotterdam—Zuid-Amerika-Lijn. Alchiba 27 Juli v. B. Aires te Roterdam. Alcyone, uitr., 26 Juli te B.' Ayres Alwaki 27 Juli v. Hamburg te Roterdam. Stad Amsterdam 26 Juli v. Einden. Stoomvaart Mij. Nederland. Poelau Laut, 27 Juli v. Batavia 1. v. Lon- den te Amsterdam. VOOR AUTOMOBILISTEN EN MOTORRIJDERS. I Vermijdt alcoholgebruik, t wanna* gii daarna nog rijden moet. 2. Let bij het inhalen op, of uit tegen- gestelde richting geen verkeer nadert Gaat nimmer na het inhalen te ani] weer naar rechts (Niet snijdenll) 3 Geeft tijdig teekens: Als gij stoppen wilt of vaart ver minderen door het toonen van uw stop- licht of door het op en neer bewegen van uw arm; fc Als gij van richting veranderen gaat door het zijwaarts uitsteken van uw arm of richtingaanwijzer, in de nieuwe richting. 4 Geeft tijdig signa- n, als de veilig, heid dat eischt. (Misbruikt echter uw hoorn niet: onze tijd heeft dringend ruJ noodig!) 5. Staat nimmer in een bocht stil, dia belet ge anderen, om op die ttch vaariijke punten voldoende recht» houden. Zorgt bij duisternis voor de volgen de verlichting: a. aan de voorzijde twee witte lichten (ter weerszijden van den i.uto); b aan de linkerachterzijde een rood achterlicht; c. een voldoende verlichting van het achternummer. N B Motorrijwielen behoeven aan de voorzijde slechts één wit licht te heb ben; motordriewielers en motorzlj- spancombinaties staan gelijk met automobielen. 7 Dempt uw verblindende verlich ting: bij het tegenkomen van ander ver* keer (auto's, fietsen, paardenkarren, enz), op 100 meter vóór de ontmoeting; a. binnen bebouwde kommen; b. tijdens het stilstaan. 8. Verleent steeds uw hulp na een aanrijding, botsing, enz., waarbij een mensch letsel heeft bekomen. Dit geldt óók, wanneer gij geen schuld aan de aanrijding hebt 9 Zorgt voor goede remmen. Een rern werkt goed, wanneer hij In staat is, de auto tot stilstand te bren gen binnen de volgende afstanden (gere kend op eer droog, stroef wegdek: bij een snelheid 2 wielremmen. 4 wielr. vau 20 km/u binnen HM. 3 M 30 13 7 *0 22 13 «i i» 50 3t> M 10 60 50 28 10 Zorgt voor een goede stuurinricb* ting. Deze is in orde, wanneer de speling (vrije slag) in het stuurwiel niet meer be draagt dan 30 gradeu (gemeten aan den II Parkeert nooit op zoodanige wijze, dat het rijdend verkeer 'ehinderd kan worden. Dus b.v. niet op of vlak bij hoeken van straten, niet in bochten, niet ander» dan vlak langs den berm of het trottoir en* Weggebruikers opgepaft' Naar aanleiding van de in uitzicht g*" st9lde scherpere controle op overtreding van de verkeersvoorschriften zendt de A. N. W. B-Toeristenbond voor Neder land ons het volgende overzicht van „regels van den weg": 2. Houdt steeds rechts en wlfkt, al» (P een ander inhaalt, naar links uit G* nimmer na het voorbijrijden te snel weer naar de rechterzijde (Dus niet snijdeeh 3 Berijdt nimmer zonder nood*** de linkerweghelft en bedenkt dat rijd«D op de linkerweghelft verboden i»-' a. in alle bochten binnen bebouw0 kommen: b. in onoverzichtelijke bochten da*** buiten. _aa9 4 Neemt daarom ook een bocht n rechts kort en een bocht naar link» n 5. Berijdt den meest rechts rijweg, wanneer breede straten, «auuwr ureeuB door een plantsoen, middenpad Ol derszins in tweeën verdeeld zib*-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1933 | | pagina 10