^Binnenland
Pxüvindaai 'flieums
£and: en Juin&ouw
Jjupezondai Stukken
£aatste Betichten
Scheepstijdingen.
omtrek).
p. Verder werden behaald28 p. door B 8,
30p. door B 14, 40 p. door B 16, 44'A p.
door B 12, 46 p. door B 2 en 46M p. door
B 4.
Paarden.
DRAVERIJEN TE ALKMAAR.
Voor de op 6 Augustus te houden drave
rijen (de eerste hier in dit seizoen) vanwege
de Kennemer Sportclub zijn de volgende in
schrijvingen binnengekomen:
Ópeningspriis: Xiphias, Vent d Ouast,
Wonder W. WaKruda, Vendu, Vrijbuiter.
Vera Brook.
Jubileumprijs: Stormlooper, Clockenblume,
The Harvester H. Our Lhlan B, Flambeau,
Arnhn, Robert E Lee, Navarra. Rabenhaupt,
Chilene. Saffier, Paulowna S, ProdigalI St. L,
Senator Madden, Newbold. Olympia, Vtanda
Scott Parmenio, Fanfare. Quettevillezoon.
Zomerpriis: Sador. Vent d'Ouest. Vive
Bonnie, Uilenspiegel. Theoduffy. Robbedoes
B. Roulette, Ulysses, Uitlooper V, Vera
Brook, Catabora
Kortebaan: Stormlooper, Queenie, Our
Uhlan B, Wijdlooper, Uilenspiegel, Pieter-
nel Oplooper, Hedwig, Qual, Rabenhaupt,
Chilene. Madrigal, Waltruda. Rentner, Fati-
ma, Miss Selda Peter. Ora Setzer B. Vrijbui
ter. Idylle, Kanora, Othela, Catabora T,
Maria P, Edna M.
NEUWE BEPALINGEN VOOR
AMBTENAREN.
Een brief van den minister-presidenl
aan de hoofden van departementen.
Onderstaande brief van minister Colijn
aan de ministers van de verschillende depar
tementen is gisteravond door Flet Volk gepu
bliceerd:
Bij K.B. van 22 Mei 1933 Staatsblad No
294 zijn enkele wijzigingen aangebracht in
het Algemeen Rijksambtenaren Reglement
Ter uitvoering van de artikelen 50, derde
lid en 97b, tweede lid van genoemd regle
ment zijn door mij de hierbij in afschrift
gaande beschikkingen genomen.
Ik moge uwe Excellentie verzoeken, de in
het Algemeen Rijksambtenaren Reglement
aangebrachte wijzigingen en den inhoud van
mijn hierbij gaande beschikkingen ter kennis
van de onder Flaar departement ressortee-
rende ambtenaren te brengen. Daarbij ware
nadrukkelijk de aandacht er oo te vestigen
dat de ambtenaar, die van een vereeniging,
waarvan door mij is verklaard, dat zij de
behoorlijke vervulling van zijn plicht als
ambtenaar kan in gevaar brengen of scha
den, lid blijft of wordt of die op eenigerlei
wijze medewerking of steun verleent aan een
zoodanige vereeniging of aan van haar uit
gaande actie, er on moet rekenen, dat hem
ontslag uit den dienst zal worden verleend
Voorts waren de hoofden van dienst uit te
noodigen, dergelijke ambtenaren alsmede
ambtenaren, die op grond van het eerste lid
van artikel 97b voor verwijdering uit den
dienst in aamerking komen, aan Uwe Excel
lentie voor ontslag voor te dragen. Ik wijs
in dit verband op het bepaalde in het derde
lid van evengenoemd artikel.
Voor sommige categorieën van ambtena
ren, door of vanwege het rijk aangesteld,
geldt niet het Algemeen Rijksambtenaren
Reglement, doch zijn afzonderlijk in hoofd
zaak gelijkluidende ambtenarenreglementen
vastgesteld.
Het zal aanbeveling verdienen, dat be
doelde reglementen thans aangepast worden
aan het gewijzigde algemeen Rijksambte
naren Reglement.
Ook indien de herziening van evenge
noemd reglement wijziging of aanvulling van
dienstreglementen enz. noodig of wensche-
lijk maakt, gelieve Uwe Excellentie voor zoo
veel haar departement aangaat, daartoe het
ooodige te verrichten.
Verboden organisaties. Voor alle
departementen.
De minister van staat, voorzitter van den
Aaad van ministers, gelet op artikel 97b,
tweede lid van het Algemeen Rijksambtena
ren Reglement verklaart:
1. dat de na te noemen vereenigingen
t.w.:
a. de Communistische Partij Holland
met den Communistischen Jeugdbond, den
Revolutionnair Socialistisehen Vrouwen
bond en alle communistische zgn. mantel
organisaties;
b. het Landelijk Verbond van Sociaal
Anarchisten, de alarmgroepen en het lande
lijk verband van die groepen, alsmede de
Bond van Anarcho-Socialisten;
c. het Nederlandsch Syndicalistisch Vak
verbond met de daarbij aangesloten vakgroe
pen en zijn arbeidersjeugdorganisatie;
d. de Onafhankelijk Socialistische Partij
met haar ieugdverbond en arbeidersweer;
e. het Nederlandsch Arbeids Secretariaat
(N.A.S.) en daarbij aangesloten vakgroepen
de NA.S.-Jeugdbond, de N.A.S.-Vrouwen
bond, de Vereeniging voor Volksontwikke
ling, het Antifo, alsmede de Revolutionnair
Socialistische Partij;
f. de Nationaal-socialistische Nederland
sche Arbeiderspartij (N.S.D.A.P. Amster
dam)
g. de Nationaal-Socialistische Neder-
landsche Arbeidspartij (N.S.N.A.P. groep
Smit en Haighton, Den Haag);
h. de Algemeene Nederlandsche Fascis
tenbond (groep Baars);
i. Verbond van Nationaal Solidaristen in
Rijks Nederland (groep Sinclair de Roche
mont);
j. Verbond van Nationalisten (groep dr.
v. d. Myle) om de doeleinden die zij nastre
ven, of de middelen die zijn aanwenden, de
behoorlijke vervulling door den ambtenaar
in rijksdienst van zijn plicht als ambtenaar
kunnen in gevaar brengen of schaden;
Voor het departement van defensie
2. dat de na te noemen vereenigingen, te
weten:
de Sociaal-Democratische Arbeidspartij en
de organisaties, aangesloten bij het Neder
landsche Verbond van Vakvereenigingen
(N.V.V.);
om de doeleinden die zij nastreven of de
middelen, die zij aanwenden, de behoorlijke
vervulling door den onder het departement
van Defensie ressorteerenden ambtenaar
van zijn plicht als ambtenaar kunnen in ge
vaar brengen of schaden.
(Van de bestaande fascistische groepen is
niet verboden de Nationaal-socialistische be
weging van ir. Mussert. Ook zijn blijkbaar
voor Defensie nu niet meer verboden het In
stituut voor Arbeiders-Ontwikkeling, de Ar
beiders-Sportbond, de A. J. C., de V. A R.
A. en de verschillende socialistische coöpera
ties).
Toegelaten insignes.
Voorts publiceert Het Volk nog het volgen
de besluit van den minister-president:
De minister van Staat, voorzitter van den
raad van ministers, gelet op artikel 50 der
de lid, van het Algemeen Rijks Ambtenaren
reglement, heeft goedgevonden: vergunning
te verleenen, dat door ambtenaren in dienst,
of bij gekleed gaan in uniform, behalve het
oranje of de nationale kleuren, de na te noe
men insignes of omjerscheidingsteekenen,
voorzoover betrokkenen overigens daartoe
gerechtigd zijn, worden gedragen:
Het schildje van Eerste Hulp bij Onge
lukken; het kruis van verdienste en de me
daille van verdienste van het Nederlandsche
Roode Kruis; de kenteekenen en insignes,
verleend door het Verbond van vereenigin
gen voor Veilig Verkeer; de medaille van het
Nederlandsch Olympisch Comité; de onder
scheidingsteekenen uitgereikt aan de deelne
mers van de internationale afstandsmar-
schen; het kruis van verdienste en de medail
le voor bijzondere toewijding van den Neder-
landschen Bond van Vrijwillige Burger
wachten; het mobilisatie-herinneringskruis;
de groene Esperanto-ster en voorts speld
jes, kunstbloemen, vlaggetjes, enz., welke
dienen als bewijs voor de bijdrage in een van
overheidswege toegestane collecte of inzame
ling, doch slechts op den dag, waarop deze
collecte of inzameling wordt gehouden.
STOMPETOREN.
Woensdagmoigen was het schitterend
zomerweer, dus een ideale schoolfeestdag.
Onze uitgelaten schooljeugd startte om
half tien, in drie comfortabele touringcors
d<_r N. A. C. O.-onderneming, onder geleide
van het hoofd der school, de heer P. Köhne,
de onderwijzeres mej, J. P. Noorman, de
schoolfeestcommissie en tenige jonge dames.
De juichende schare werd uitgeleide gedaan
door heel veel moeders en andere belang
stellenden.
De uitspanning van den heer Bruin te
Bergen werd eerst bezocht, in den speeltuin
en later op het duin werd naar hartelust ge
speeld en gesnoeid. Hierna werden versnape
ringen rondgedeeld en brood genuttigd. Ver
volgens weer per bus. tegen twaalf uur naar
Egmond aan Zee. hier werd aan het strand
het verdere gedeelte der dag doorgebracht.
De terugreis werd onderbroken in de
„Alkmaarsche Hout", waar de apenkooi en
andere attracties werden bezichtigd. De
laatste versnapering in de vorm van een
Alkmaarsche ijswafel was een gewaardeerde
verfrissing.
Om haif acht stonden de auto's met
juichende kinderen weer voor de school en
behoorde deze zeer goed geslaagde school
feestdag. die zo.ld er bijzondere incidenten
was verloopen, weer tot het verleden.
CASTRICUM.
Naar wij vernemen hebben Gedeputeerde
Staten van dit gewest hun goedkeuring ge
hecht aan het raadsbesluit d-d. 16 Juni 1933
inzake uitbreiding der gasfabriek, bestaande
uit den bouw van een schuinkameroven, met
de benoodigcle kolen- en cokestransport n-
richtinggen. De totale kosten hiervan zullen
25009 bedragen. De uitvoering van een en
ander is. naar ons wordt meegedeeld, opge
dragen aan de Ned. Ovenbouw Mij. te Zeist
en de machinefabriek D. van Opstal te Zeven
bergen.
Zooals bekend is deze kwestie reeds ge-
ruimen tijd hangende.
Op verzoek van enkele raadsleden hebben
B. en W., alvorens deze zaak in den raad te
brengen, door ir. J. Rutten, directeur van
het gasbedrijf der gemeente den Haag, een
onderzoek laten instellen naar de meest eco
nomische gas voorziening der gemeente.
Deze raadsleden meenden namelijk, das gas
betrekken van Hoogovens door tusschen-
komst van de gemeente Beverwijk voordeeli-
ger zou zijn dan de voortzetting van het
eigen productiebedrijf.
Bij het door ir. Rutten ingestelde onder
zoek is echter gebleken, dat de gemeente met
handhaving van het eigen productiebedrijf
beduidend voordeeliger uit zal zijn. Deze
zienswijze werd bovendien volkomen onder
schreven door ir. F. C. Wirtz. directeur van
het rijksinstituut voor brandstoffen Economie
te Den Haag.
De uitgebrachte rapporten bleken slechts
voor zeven van de elf raadsleden overtuigend
genoeg. De overige vier gingen namelijk
tegen het betreffende raadsbesluit in beroep
bij Gedeputeerde Staten, welk college thans
B en W. en raadsmcerderheid in het gelijk
stellen.
KOEDIJK.
Woensdag werd door de vereeniging
„Vrendenkring" haar jaarlijksche boottocht
gehouden. Onder de vroo'.ijke tonen der
muziek van Gebr. Otto en begunstigd door
prachtig zomerweer, werd des morgens om
6 uur de reis aanvaard met bestemming naar
Marken, waar men te 12J4 uur arriveerde.
Er werd een rondwandeling gemaakt en er
werden enkele bekenden ontmoet. Te onge
veer 2 uur werd de terugreis ondernomen."en
te 10 uui kwam men in een vroolijke stem
ming in de gemeente terug, afgehaald en op
gewacht door een groote schare belang-
sHlenden Het was weer een goed geslaagde
dag.
HEILOO.
De iepenziekte eischt weer slachtoffers
van de mooie iepenboomen (Ulmus latifolia'
aan den Heerenweg. Het is wel jammer dat
het gemeentebestuur destijds niet is overge
gaan tot aanplaniing van de Ulmus monu-
menta'is. die aan een deel van den Heerenweg
(bij de Witte Kerk) is geplant. Deze soort is
vrijwel onvatbaar voor de ziekte.
SCHOORL.
Zomerfeesten V. V. V.
Het oogenblik nadert waarop V. V. V.
Schoorl haar jaarlijksch festijn zal inluiden.
Na Camperduin met de strandfeesten, na
Bergen met den verlichtingsavond, vraagt de
V. V. Schoorl aandacht voor haar werk
en vele rappe handen zijn al in de weer om
veel goeds in het leven te roepen. Zoo zullen
dan Zondag 30 en Maandag 31 Juli dagen
zijn waar iedereen naar verlangde, de één
doordat hij mede helpt aan de organisatie,
de ander om te genieten van hetgeen geboden
wordt.
Volgens belofte zouden we nog iets mede-
deelen over het nummer in de optocht van
Zondag: „Oogstfeest uit den ouden tijd".
Dit nummer zal in hoofdzaak tot zijn recht
komen als men op het feestterrein is aangeko
men. Een boer en zijn gezin heeft zijn land
heer uitgenoodigd op het oogstfeest. Men
krijgt een feesttafel te zien. De landheer
spreekt en de boer beantwoordt hem. Oude lie
deren worden gezongen en oude dansen
worden uitgevoerd. Ook de vrouw van den
landheer en een tweetal rentmeesters zitten
aan den feestdisch. Natuurlijk alles in de
costumes welke in de dagen dat het oogst
feest speelt, in zwang waren.
Natuurlijk komen op het terrein weder de
noodige kermisvermakelijkheden. De rij-
vereeniging „Westfriesland" komt Maandag
te 1.30 uit met een geheel nieuw programma,
waarvan we als glansnummers noemen:
Voorrijden van het paard Anita, door den
heer P. Brak; galop chargemente voor Lady
het bekende spingpaard, gereden door den
heer Jb. Schoorl; het springen over het le
vende paard, paard- en statiefgroepen,
zwaardere rijkunst op het kruispunt, Bar
rière polenaise, caroussel 1933, jachtsprin-
gen enz.
We mogen verwachten, ditmaal W. F. vol
ledig in de baan te zien.
Deze rijdemonstratie zal worden opgeluis
terd door de muziek van „The Cheesetown
band", bij de Alkmaarders welbekend.
Als gevolg van een verzoek aan de direc
tie van de Nederl. Spoorwegen zal de laatste
tram Maandagavond te 12 uur van station
Schoorl naar Alkmaar vertrekken.
Er wordt gerekend op mooi zomerweer,
zooals dat bij een buitenfeest behoort, en men
behoeft dan niet te twijfelen aan een groote
opkomst.
BEVERWIJK.
De bloemkweekersver. Flora had Dins
dagavond eene bijeenkomst belegd hoofdzake
lijk ter bespreking van deelneming aan de
droge bollenveiling 't Centrum.
De eventueel hieraan verbonden kosten ten
laste van Flora zouden dan 700 bedragen
voor deelname in de goederen dezer bollen
veiling terwijl het veilingspercentage 7
zou bedragen.
Na het voor en tegen aan vele leden toege
licht te hebben werd besloten niet deel te
nemen.
BROEK OP LANGENDIJK.
Donderdag 27 Juli kwam de afd. Lan-
gendijk der schippersver. „Schuttevaer'' in
vergadering bijeen ter bespreking uitvoering
binnen-scheepvaart met voornamelijk voor
deze streek.
De voorzitter, de heer J. Hoogland, zeide,
dat de uitvoering der wet met zich mede zal
brengen moeiten en lasten, maar dat de even
redige vrachtverdeeling in de wet is om de
schippers bijstand in den nood te verleenen
Spr. wenschte dezen avond niet praten of de
wet goed is of niet, maar hoe hij hier het
beste is toe te passen.
Verzocht was om sympathie te betuigen
met een schrijven ter verkrijging van een be
tere doorvaart naar de schutsluis te Schoorl-
dam.
In tegenwoordigheid van den voorzitter is
het daar bestaande bruggetje in bijzijn van
den ingenieur in oogenschouw genomen met
als uitslag dat het bruggetje overbodig was
en volstaan kan worden met een open door
gang.
De secretaris bracht hierna verslag uit van
de gehouden vergadering te Enkhuizen.
Betreffende de uitvoering binnenscheep
vaartwet werd door den voorzitter meege
deeld, dat er een commissie uit leden der Ka
mer van Koophandel te Alkmaar is benoemd,
welke voor een groot deel bestaat uit be
vrachters. Van hoogerhand is er op gewezen
zooveel mogelijk personen te benoemen wel
ke praktisch op de hoogte zijn. Terwijl daar
naast nog een commissie is benoemd welke
uisluitend is voor de schippersbelangen. In
verband met het laatste werd er door spr.
op gewezen, dat het allicht wenschelijk werd
geacht om van de afdeeling hier ook nog een
candidaat naar voren te brengen welke dan
door het hoofdbestuur zal worden gesteunc
in verband met het geven van adviezen r»e-
treffende de belangen der schippers hier tpr
plaatse.
De heer v. d. Heerik is er voor om voor
deze streek een sub-commissie in het leven
te roepen, daar de bestaande commissie-leden
niet van de belangen hier ter plaatse af we
ten.
De voorzitter zeide, dat zulks onder de
oogen is gezien en is de gedachte geopperd
om hier een agentschap voor de vrachtindee
ling te stichten, waarvoor dan de voorzitter
was aangewezen om zulks ten uitvoer te
brengen, zulks mede omdat er aan den Lan-
gendijk een heel andere bevrachtingswijze
plaats vindt dan op andere plaatsen.
De heer Bekker is van oordeel, wanneer
het agentschap vereenigbaar is met het com
missie-lid zijn, de heer Hoogland daarvoor
de aangewezen persoon is daar deze volko
men met alle zaken op de hoogte is.
Na eenige discussie ging de vergadering
er mee accoord, dat een schrijven aan het
hoofdbestuur gericht zal worden met de me
dedeel mg dat de heer J. Hoogland naar vo
ren gebracht wordt als candidaat om zitting
te nemen in de commissie voor de schippers-
e a"gcn, terwijl aan de Kamer van Koop
handel gevraagd zal worden of de te benoe-
vertegenwoordiger tevens plaatsvervan
gend commissie-lid kan zijn.
ter^tïm V' Heefik vr°€K hoe de wet hier
!«ür J kf Z1^h zal ontwikkelen, daar men
wat de bevrachting betreft hier te doen heefi
met drie categoriën van schippers.
De voorzitter zeide, dat zooveel mogelijk
de oude relaties gehandhaafd blijven, waar
bij vooral veel overleg gepleegd zal moeten
worden met de agenten der bestaande schip-
pers-vereenigingen.
Uitgesloten is het dat de één dan voor
minder vaart dan de ander daar de prijzen
vastgesteld worden om den schipper voor
een behoorlijk loon te laten varen. Wanneer
men aan den wal komt brengt men zijn boek
je, waarop dan gevaren wordt, bij den verte
genwoordiger, waarop deze hem inschrijft
op de lijst voor het varen om de beurt.
Een schiwelke eigen handel vaart,
komt niet in aanmerking voor vracht dan al
leen bij ontstentenis. Eveneens is zulks het
geval met beurtschippers.
Vele vragen van praktischen aard kwamen
nog naar voren, welke nog moeilijk tot een
oplossing te brengen waren. Hierin moet
men zich eerst toetsen aan de praktijk.
IVermoedelijk zal de wet 15 Aug. in wer
king treden.
Na nog eenige besprekingen van huishou-
delijken aard werd door den voorzitter met
woorden van dank de vergadering gesloten.
(Ongecorrigeerd).
Naar we vernemen bestaan er plannen
om Zaterdagavond bij mooi weer een ge-
costumeerde zwemwedstrijd te geven in de
ringsloot bij de brug naar Heerhugowaard.
DE HOLLANDSCHE MIJ. VAN
LANDBOUW.
In de gehouden hoofdbestuursvergadering
van de Hollandsche Mij. van Landbouw werd
door den heer P. S. Overwater medegedeeld,
dat hij uit hoofde van zijn zeer drukken
werkkring zich genoodzaakt zag te be
danken. Volgens mededeeling ging het hoofd
bestuur accoord met het door de commissie
ontworpen plan betreffende de aardappel
teelt.
De organisaties zullen alle aardappelen
overnemen.
Het overschot zal men zoo mogelijk voor
veevoeder zien te verkoopen.
(Buiten verantwoordelijkheid van de
RedacUe. De opname ui de rubriek, bewijst
geenszins dal de redactie er mede instemt I.
Hooggeachte Redactie!
Herhaaldelijk ziet men in de bladen den zeer
goeden wenk aan automobilisten verschijnen
om de paarden zooveel mogelijk te sparen.
Zij hebben het toch al zoo moeilijk. Ieder
moment wordt aan hun bek getrokken om
naar rechts uit te wijken. Wat doet het dan
tegenstrijdig en onprettig aan, als men hoort,
dat de aapjeskoetsiers, zooals in Bergen ner
gens hun paarden even mogen laten rusten,
zonder een bekeuring te krijgen. Is daar niet
een betere regeling te treffen? Die menschen
zullen natuurlijk geen vrachtje kunnen krij
gen als hun eventueel een plaats buiten het
centrum wordt aangewezen.
Met dank voor de plaatsing,
EEN DIERENVRIENDIN.
(Ongecorrigeerd.)
FELLE BRAND TE LOBITH.
Waarschijnlijk vier hwzen in de asch.
Hedenmiddag te 12 uur brak brand uit in
een huis aan het Tuindorp te Lobith, be
woond door de familie Harmsen Tengevolge
van den sterken wind en mede door het feit,
dat men slechts over beperkt brandblusch-
materiaal beschikte, sloegen de vlammen
over naar een drietal andere huizen, be
woond door de familie Derksen, Nijenhuis en
Schopman. De brandweer uit Lobith bestrijdt
het vuur uit alle macht. Zij vroeg assistentie
uit Pannerden.
De 4 huizen moeten als verloren worden
beschouwd. De brand woedde om 2 uur nog
steeds voort.
CHAUFFEUR AANGEHOUDEN.
Had f 50.000 verduisterd.
Vannacht is door de recherche te Den
Haag aangehouden een 19-jarige chauffeur,
die verdacht wordt zich te hebben schuldig
gemaakt aan verduistering van 50.000, in
verband waarmede zijn aanhouding te Gro
ningen was verzocht. Bij zijn aanhouding
was hij in gezelschap van een 15-jarigen jon
gen, die van huis was weggeloopen en wiens
opsporing te Groningen werd verzocht.
AANVARING AAN DE FRANSCHE
KUST.
Twee visschers verdronken.
Uit St. Nazaire wordt gemeld, dat gister
avond om 11 uur het Japansche stoomschip
„Choco Maru" op weg van Marck naar En
geland ter hoogte van Chatelier aan de Bre-
tonsche kust een Fransch visschersvaartuig
met 3 visschers aan boord heeft geramd. Het
scheepje werd in tweeën gevaren en de 3
opvarenden kwamen in zee terecht.
In de duisternis kon de bemanning van de
„Choco Maru" slechts een hunner oppikken,
zoodat de beide andere in de golven om
kwamen.
DE POSTVLUCHTEN OP INDIE.
De Ijsvogel (thuisreis) is heden uit Ran-
goon vertrokken en te Calcutta aangekomen.
STOOMVAARTLIJNEN.
Fon. Ned. Stoomb Maatschappij.
Achilles 26 Juli v. Carthagena n. Alicante
Agamemnon 26 Juli v. Cadiz n. Lissabon.
Ajax 26 Juli v. Sander n. Musel.
Mars 26 Juli v. Civitavecchia n. Napels
Merope 26 Juli v. Hamburg n. Amsterdam
Orestes 26 Juli v. Samos n. Ismir.
Rhea 26 Juli v. Bari n. Catania.
Stella 25 Juli v. P. Barios te Progress.
Venezuela 26 Juli v. Barbados n. Plymouth
Bennekom, Chili n. Amst., via Liverpool
26 Juli nam. 12 uur 40 200 mijl Z.W van'
Valehcia.
Fauna 27 Juli v. Amst. n. Porto Rica.
Merope 27 Juli y. Hamburg te Amsteram.
Alkmaar (uitr.) 25 Juli v. Callao
Bodegraven 26 Juli v. Hamburg n. Antw«J
Colombia 27 Juli v. Amst. te Hambun»
Euterpe 27 Juli v. Oense te Gothenffi?;
Orestes 27 Juli v. Izmir te Smyrna.
Rotterdamsche Lloyd.
Indrapoera 27 Juli v. Rott. te Batavia.
Kota Agoeng (thuisr.) 28 Juli te Genu,
Dempo (uitr.) 27 Juli te Marseille.
Stoomvaart Mij. Oceaan^
Elpenor, Batavia n. Liverpool, 25 JUH v p
nang. re<
Phrontis, Java-A'dam, 26 Juli te Suez
Ajax, Japan n. Rott., 27 Juli te Penanir
Peisander, 27 Juli v. A'dam n. Lond m
Kon. HolL Lloyd.
Zeelandia, uitreis, 27 Juli n.m. 1 uur v Bow
logne.
Salland, 27 Juli v. Zuid-Amerika te A'dam.'1
Zaanland, 27 Juli v. A'dam n. Zuid-Ameriti
Holland—Airika-Lijn.
Meliskerk, thuisreis, 26 Juli te en 27 Tuil
Zanzibar. JUU
Nieuwkerk, 26 Juli v. A'dam te Hamburg
Nijkerk. 27 Juli v. Rott. n. Antwerpen.
Springfontein, uitreis, 27 Juli v. Kaapstad
Mosselbaai.
Holland—Oost-Azi K-Lijn,
Ouderkerk 27 Juli v. Antwerpen te Hamb.
HollandAmerika Lija.
Binnendijk, 27 Juli v. Baltimore te Rott
Lochkatrine, Rott. n.d. Pacifickust, 26 Juli u
Colon.
Bilderdijk, 27 Juli v. Rott. n. New-Orleans
via Antwerpen.
Statendam, New-York n. Rott., 28 Juli n.m. 9
uur te Plymouth verwacht
Java—ChinaJapan-lijn.
Tjibadak 25 Juli v. Batavia te Hongkong.
Tjikarang 25 Juli v. Hongkong n. Manuk
Tjileboet 25 Juli v. Dairen te Batavia.
Rotterdam—Zuid-Amerika-Lijn.
Alchiba 27 Juli v. B. Aires te Roterdam.
Alcyone, uitr., 26 Juli te B.' Ayres
Alwaki 27 Juli v. Hamburg te Roterdam.
Stad Amsterdam 26 Juli v. Einden.
Stoomvaart Mij. Nederland.
Poelau Laut, 27 Juli v. Batavia 1. v. Lon-
den te Amsterdam.
VOOR AUTOMOBILISTEN
EN MOTORRIJDERS.
I Vermijdt alcoholgebruik, t wanna*
gii daarna nog rijden moet.
2. Let bij het inhalen op, of uit tegen-
gestelde richting geen verkeer nadert
Gaat nimmer na het inhalen te ani]
weer naar rechts (Niet snijdenll)
3 Geeft tijdig teekens:
Als gij stoppen wilt of vaart ver
minderen door het toonen van uw stop-
licht of door het op en neer bewegen
van uw arm;
fc Als gij van richting veranderen
gaat door het zijwaarts uitsteken van
uw arm of richtingaanwijzer, in de
nieuwe richting.
4 Geeft tijdig signa- n, als de veilig,
heid dat eischt. (Misbruikt echter uw
hoorn niet: onze tijd heeft dringend ruJ
noodig!)
5. Staat nimmer in een bocht stil, dia
belet ge anderen, om op die ttch
vaariijke punten voldoende recht»
houden.
Zorgt bij duisternis voor de volgen
de verlichting:
a. aan de voorzijde twee witte lichten
(ter weerszijden van den i.uto);
b aan de linkerachterzijde een rood
achterlicht;
c. een voldoende verlichting van het
achternummer.
N B Motorrijwielen behoeven aan de
voorzijde slechts één wit licht te heb
ben; motordriewielers en motorzlj-
spancombinaties staan gelijk met
automobielen.
7 Dempt uw verblindende verlich
ting:
bij het tegenkomen van ander ver*
keer (auto's, fietsen, paardenkarren,
enz), op 100 meter vóór de ontmoeting;
a. binnen bebouwde kommen;
b. tijdens het stilstaan.
8. Verleent steeds uw hulp na een
aanrijding, botsing, enz., waarbij een
mensch letsel heeft bekomen. Dit geldt
óók, wanneer gij geen schuld aan de
aanrijding hebt
9 Zorgt voor goede remmen.
Een rern werkt goed, wanneer hij In
staat is, de auto tot stilstand te bren
gen binnen de volgende afstanden (gere
kend op eer droog, stroef wegdek:
bij een snelheid 2 wielremmen. 4 wielr.
vau 20 km/u binnen HM. 3 M
30 13 7
*0 22 13 «i
i» 50 3t> M 10
60 50 28
10 Zorgt voor een goede stuurinricb*
ting.
Deze is in orde, wanneer de speling
(vrije slag) in het stuurwiel niet meer be
draagt dan 30 gradeu (gemeten aan den
II Parkeert nooit op zoodanige wijze,
dat het rijdend verkeer 'ehinderd kan
worden.
Dus b.v. niet op of vlak bij hoeken van
straten, niet in bochten, niet ander» dan
vlak langs den berm of het trottoir en*
Weggebruikers opgepaft'
Naar aanleiding van de in uitzicht g*"
st9lde scherpere controle op overtreding
van de verkeersvoorschriften zendt de
A. N. W. B-Toeristenbond voor Neder
land ons het volgende overzicht van
„regels van den weg":
2. Houdt steeds rechts en wlfkt, al» (P
een ander inhaalt, naar links uit G*
nimmer na het voorbijrijden te snel weer
naar de rechterzijde (Dus niet snijdeeh
3 Berijdt nimmer zonder nood***
de linkerweghelft en bedenkt dat rijd«D
op de linkerweghelft verboden i»-'
a. in alle bochten binnen bebouw0
kommen:
b. in onoverzichtelijke bochten da***
buiten. _aa9
4 Neemt daarom ook een bocht n
rechts kort en een bocht naar link» n
5. Berijdt den meest rechts
rijweg, wanneer breede straten,
«auuwr ureeuB
door een plantsoen, middenpad Ol
derszins in tweeën verdeeld zib*-