ftecfit&zakefi £uchtmact JCeck School Jstgezonden Stukken de groote zwoeger, die inderdaad de spil was. Een speler, die zeer beweeglijk is en waarvan groote kracht uitgaat. Bovendien kopt hij uitstekend. Lengers was de tactische Lengers, die altijd goed is en S. Meyer, de invaller, deed, alsof hij altijd in 't eerste speelt! Een spelertje, waarvan Alcmaria nog genoegen kan belëven. De voorhoede deed soms aardig werk. Zij had het echter moeilijk, omdat er eigenlijk maar vier spelers waren, want noch Peere boom, noch Bos bleken vleugelspelers. Ham stra verdeelt het spel goed, moet wat meer schieten en niet al te lang treuzelen. De Jong en Rcotring waren beweeglijk genoeg, doch het schieten was niet al te best. Vooral Rootring moest trachten, dit onderdeel van zijn spel nog te verbeteren. Keppel tenslotte deed zeer goed werk, al is hij soms wat te lauw. Wanneer het links-buitenvraagstuk opge lost is heeft Alcmaria een stevig elftal, dat tot de sterkste tweeklassers behoort. Reijers hanteerde de fluit en deed dat goed. Hij vloot niet te veel. beging niet al te veel vergissingen en leidde tot ieders genoegen. o Na afloop reikte de voorzitter van den INed. Pol. Sportbond den prijs uit. die door een Alkmaarder beschikbaar was gesteld. Spr. bracht dank aan het Alcmaria-bestuur en aan de Alcmaria-speiers. die een prima partij gespeeld hebben Spr. wees op de Siuidige spelverruwng en het ^eed h^r. veel genoeger dat daaivan bij A'cmaria niets te l". speuren viel De heer Lutterot dankte de politie voor den prettigen spottmiddag en hoopte op een volgenden revanche-wedstrijd. Daarna brachten de Alcmarianen drie cheers uit op den N.P.S.B. en óe politiemannen deden ver volgens hetzelfde aan het adres der withem- den. 's Avonds vereenigden de politiespelers zich in 't Gulden Vlies aan een gemeenschap- pelijken maaltijd, waarbij veel gesproken is. Ter Horst, den competitieleider, werd hulde gebracht door den bondsvoorzitter, anderen gaven complimentjes aan spelers e d., kortom 't was er zeer gezeilig. Tenslotte spraken wij nog een paar der spelers. „Alcmaria, zoo zeiden ze, is een zeer prettige ploeg, die echter niet gemakkelijk eerste klasser zal worcen. Daarvoor spelen de Alcmarianen te eerlijk!" Ziedaar het mooiste compliment, dat aan onze withemden gegeven kan worden. En in derdaad, die opmerkir.g is waar. Moge het zoo blijven! DE DAVIS CUP VOOR ENGELAND. Frankrijk wint het dubbelspel en Cocket redt de eer! Zaterdag werd de strijd om de Davis Cup voortgezet met dubbelspelen tusschen Boro- traBrugnon en HughesLee. Lee speelde iu plaats van Perry, daar deze laatste zich voor het enkelspel tegen Merlin wilde sparen In den eersten set waren de Franschen sterk in de meerderheid, terwijl de Engelschen in den volgenden set heftigen tegenstand boden Vooral aan Borotra was het winnen van dezen set te danken. De derde set werd wederom gemakkelijk door de Franschen gewonnen. De uitslag luidt: Boro tra en Brugnon slaan Hughes en Lee 63, 8—6, 5Z2. De stand was toen 12 Gisteren werden de beide laatste enkel spelen gespeeld. Eerst Cochet tegen Austin en toen Perry tegen Merlin Cochet won na een heroëken strijd met 57. 6—4, 46. 64. 64 van den En- gelschman, die veel sterker was dan men ver moedde. Daarmee was de stand gelijk ge worden (22). Toen kwam Perry tegen Merlin; dit be- teekcnde (op papier!) een klasseverschil. Groot was echter de verrassing, toen Merlin de eerste set met 6—4 won. Een klein sprankje hoop kwam in de Fransche gelede ren. Maar Perry kwam op tijd los en won de drie volgende sets met 8—6, 6—2, 75 Voor den vieiden keer won Engeland de Davis Cup (in 1902, 1906. 1912 en 1933). Een onverwacht slot van een maand en langen strijd Paarden. COURSES OP DUINDIGT. Op Duindigt werden gisteren courses ge houden. die de volgende resultaten hadden: Aanmoedigingsprijs: prijzendraverij 4de klasse. Ingeschreven 14, opgekomen 6 paarden 1. Vrijbuiter van Gebr. Knijnenburg (J. van Leeuwen Jr.) 1740 M in 2 min 45 sec. ,(1.34.8); 2. Xiphias van A. de Vlieger (Eig 1700 M. in 2 min. 45 sec. (1.37). Niet ge plaatst: Vliegende Hollander W (144.2); Voici (1.44); Therese (1.49) en Victoria J. A. (1.50). Karlaprijs: prijzendraverij 2de en 3de klasse. Ingeschreven 10, opgekomen 7 paarden 1. Vlieger D. van J. de Vlieger (Eig.) 2040 M. in 3.09 (1.32.6); 2 Theoduffv van H. Schouten (G. Ensing) 2040 M in 3.09.8 (1.33). Niet geplaatst: Tanr.y See v. Kerri- gan (1.33,3); Snel (1.35,3): Sara (1.34,3), Siem Claudy (1.35,3) en Vliegende Hollander I.38,2). Kerriganprijs: prijzendraverij le klasse: Ingeschreven 12, opgekomen 6 paarden' 1. Sint Nicolaas van Stal Hilversum (W. Geersen) 2040 M. in 3.004 (1.28,4); 2. Raben- haupt van R v. Leeuwen (N. van Leeuwen) 2000 M. in 3.01,4 ,1.30,7). Niet geplaatst. Brother Hannover (1-29); Trumpf Konig (1.33,5);. Slavin (1.38.8). Gediskwalificeerd wegens onregelmatig draven: Rentinus Khediveprijs. prijzendiaverij 3e en 4e klasse. Ingeschreven 11, opgekomen 5 paar den. 1. Vrtality van R. F. Sormani (J. de Vlie gen 2080 M in 3.11,8 (1.32,2); 2 d*ad neat tusschen: Vliegende Hollander en J. van Miltenburg (G. Ensing) 2100 M in 3 14 (1.32.3) en lilyssees van K Korver (B. ten Hagen) 2040 M. in 3.14 (1.35) Niet gep.aatst: Vaz Dias (134.8) en Vaandrager (1 36). Elfde Hetrrijdersprijs, handicap-heat le klasse. Ingeschreven 18. opgekomen 9 paar den: le heat: 1. T. Akista 1700 M. in 2 38 8 (1.33.4) en verder' Prodigal St L. (1.30), Lusmtes Madchen (130); 2. Panneaio (1.30.7); Rentinus (1.31.6); Stormlooper (1.34.8); en Fanfare (133.8). Gedistanceerd: Belia V (134,2) en Prachtmadels Tochter (1.36.5). 2e heat: 1 Fanfare 1760 M- in 2 39 (1.30.4) en verder: Stoimlooper (1.31,6); Rentinus (1.30.6); T. Akista (1.35); Lustiges Madchen (1.33 i); Prodigal St. L. (1 33,3) en Parmenio (1.32.6). 3e heat: 1 Fanfare van Gebr. Knijnenburg (Jos. de Lijster) 1769 M in 2.40.8 (1.31,3); 2. Stormlooper van J. Vergay (J Klarenbeek) 1740 M. in 2.41,2 (1.32,6). Niet geplaatst: Prodigal St. Lancier (A. van Stralen) 1.33.5; Rentinus (J. Drent) 1.31,5; Parmenio (G. J. v d Elshout) 1.33,2; Lustige Madchen Schachtschabel) 1.36,2 en T Akista (J Vrijlandt) 1.38,5. Kolomeaprijs; vlakkebaan-ren over 1600 Meter. Ingeschreven 7, opgekomen 5 paarden. 1. Sport Elevage van J. N. Ka:ser (G. J. Riem) 71 K G.; 2. Maelstrom van J. N. Ka.- ser (v. Yperen) 64 KG.; 3. Marialva van Mevr. v. Wieringen (Salgan) 62 K G. Niet geplaatst: Fackeltrager (Vandeveken) 50 Kg en Paddy's Darling (Shaw) 70 K G. Gewonnen in 1.41.6 met 5 lengten. Deze ren zal waarschijnlijk nog een staar tje hebben. Sport Elevage, die de vorige week lang als hekkensluiter fungeerde, voerde da delijk het tempo hoog op. Hij nam direct de leiding en liep met gemak ver uit. Het paard won met groote overmacht, terwijl Mael strom met evenveel gemak de tweede plaats innam. In verband met het zeer groote verschil in het loopen van de paarden Sport Elevage en Maelsrom op 23 Juli en op 30 Juli, zal aan het Ren Comité der Kon Ned. Harddraverij en Ren Vereenigmg worden voorgesteld, ge noemde paarden van verdere deelneming aan de rennen uit te sluiten, alsmede in te trekken de rijvergunningen van de jockey's G. J. Riem en G van Yperen, en de trainers- vergunning van G. J. R'em. Zwemmen. DE 2 K.M. RACE TE ZAANDAM. De 2 K.M. zwemwedstrijd te Zaandam werd gewonnen door Kemper (Groningen) in 31 min. 3 sec. Puck Oversloot was eerste der dames in 32 min. 55 sec. A t h 1 e t i ek. BERGER VERLIEST OPNIEUW. Op de athletiekwedstrijden te Dusseldorp heeft Berger opnieuw verloren van den Ame rikaan Metcalfe en bovendien van den Duit- scher Jonath. Metcalfe liep de 100 M. in 10.3 sec. (wereldrecordtijd), terwijl Berger derde werd in 10.5 sec. Jonath's tijd was 10.4 sec. DE BRUIJN MAAKT EEN NIEUW RECORD. Op de kampioenschappen van den Z.H A.B. heeft de Bruyn van Olympia zijn record tweehandig kogelstooten verbeterd en dit ge bracht van 23.615 M. op 24.465 M. Roeien. NEREUS WINT DE OUDE VIER. De oude vier van Nereus heeft c~> de in ternationale roeiwedstrijd te Frankfort den eersten prijs gewonnen. Bridge. WEDSTRIJD TE ZANDVOORT- Zaterdagavond had in het Groot Bad-Ho- tel te Zandvoort een bridgewedstrijd plaats, waar 64 personen deelnamen, waaronder een groot aantal van de sterkste paren, o.a. mr. E. C. Goudsmit—mr. Levenbach; mr. C. J. van Bemmel Suyckmr. van Houten, Ein- hornZeldenrust enz. Eenige Alkmaarsche paren namen ook aan den wedstrijd deel. Er werd gespeeld in twee groepen van 8 tafels. In groep A. was het paar GoudsmitLe venbach eerste. Het Alkmaarsche paar van Gulik—J. H. Voort was derde in de evenlijn. Het merkwaardige in deze groep was, dat tusschen no. 1 en no. 8 slechts een verschil was van 9 rangnummerpunten. Zoodat de paren met verschillen van 1 of 14 punt op el kaar volgden. In groep B werd in de evenlijn de eerste prijs gewonnen door het Alkmaarsche da- mespaar mevr. v. Gulik en mevr. de Vries. Nummer één in de onevenlijn van groep B waren de heeren Einhprn—Zeldenrust. V i s s ch e n. VISCHWEDSTRIJDEN TE UITGEEST. Zondagmorgen hield de afd. Uitgeest van den Algem. Nederl. Hengelaarsbond een onderlingen vischwedstrijd. Deelgenomen werd door 11 leden. De eer ste prijs werd behaald door den heer K. Star reveld en den 2en prijs door den heer P. Slecht, elk met 5 baarzen. Redd ingswezen. DEMONSTRATIE REDDINGWEZEN AAN HET STRAND TE CASTRICUM. Zaterdag had te 3 uur op het strand een demonstratie plaats door de Bloemendaal- sche reddingsbrigade onder leiding van den heer Meijerink te Haarlem. Gedemonstreerd werd met de reddingsmiddelen, die onlangs op het strand zijn aangebracht en gesteld door het gemeentebestuur en welke onder toezicht en leiding staan van de plaatselijke reddingsbrigade, waarvan de heer Sieber voorzitter is. Aanwezig waren de burgemeester en vele leden van de plaatselijke brigade. Ondanks het zeer slechte weer was een groot aantal bezoekers aanwezig om van de verrichtingen van de Bloemendaalsche man nen getuige te zijn. Achtereenvolgens werd gedemonstreerd hoe een bewustelooze drenkeling moet gered worden, hoe vermoeide en uitgeputte zwem mers en baders moeten aan land gebracht worden en behandeld. Voor redden van drenkelingen werd gebruik gemaakt van een zwemvest. Dat de Bloemendaalsche mannen goed geoefend waren, kon men constateeren uit de wijze waarop zwemmende de dren kelingen werden vastgehouden en behandeld Vooral het ruggelings zwemmen was geheel af. Tot slot werd nog gebruik gemaakt van een reddingslijn op haspel gewonden. Ook afweer-grepen tegenover weerspannige dren kelingen werden gedemonstreerd en duide lijk werd aangetoond hoe men zich zelf kan vrijwaren tegenover grepen van in doods angst verkeerende personen. Na afloop verpoosde de brigades zich in het strandhotel, waar de heer Meijerink nog eens in het kort memoreerde de gehouden oefeningen en tot slot de burgemeester de le den van de Bloemendaalsche brigade dank bracht voor hunne demonstratie en aan den heer Meijerink in het bijzonden VOOR DEN KANTONRECHTER TE ALKMAAR. (Strafzitting van Vrijdag 28 Juli). VERKEERSPUZZLE. De eerste zaak die mr. C. A. de Groot dit maal als kantonrechter te behandelen kreeg, betrof een met moeite voor komen aanrijding op den Friescheweg tus schen een autobus uit Oudkarspel en een Shellwagen, waarmee de bestuurder Adr. H. uit Alkmaar een stilstaanden luxe auto wilde passeeren, juist op het critieke oogenblik dat vanuit de Munnikenweg de autobus, door hem niet opgemerkt, in aantocht was. Een krachtig remmen van beide zijden kon een noodlottige carambole nog tijdig voorkomen. De Shellchauffeur had echter meer op zijn qui vive moeten zijn en werd veroordeeld tot 15 boete of 15 dagen hechtenis. DE ONWETTIGE WAPENDRAGER. De zuurkoolfabrikant Pieter V. uit Noord- scharwoude had op 21 Juli een oud tweeloops jachtgeweer door het dorp ge dragen, zonder daartoe gerechtigd te zijn. De bedoeling was dat zijn bedrijfsboer daar mede de musschenjacht zou beoefenen, doch dc wapenwet kent geen bedoelingen en werd veroordeeld tot 5 boete of 5 dagen hechte nis. MEDEMBLIKKER VUILNIS MEER WAARD DAN DE ALKMAARSCHE JUSTITIE. Een onmisbare getuige in 'n politierechters zaakje betreffende diefstal van een doodge slagen eend contra 'n paar ingezetenen van Medemblik, de exploitant van de vuilnisop haaldienst aldaar, was alstoen op 29 Mei zonder geldige redenen afwezig, zoodat de zaak moest worden aangehouden, iot groote en begrijpelijke ergenis van den officier die niet aarzelde acte te vragen en een vervol ging in te stellen. De nalatige getuige stond dan ook heden terecht en beweerde destijds te zijn verhinderd omdat zijn vader, die een hartkwaal heeft, dien dag niet capabel was om, zooals was afgesproken, zijn werk waar te nemen. Een werkloos persoon bedankte voor het aanbod, tegen een belooning van 4 gulden de taak van den opgeroepen getui gen over te nemen, waaruit men kan conclu- deeren, dat de werklust in Medemblik ook al niet buitensporig groot is. Intusschen was de getuige bang voor onge noegen met den burgemeester en werd aldus het Medemblikker straatvuil achter gesteld bij den oproep van de justitie, 'n feit, waar over heden de ambtenaar zijn verontwaardi ging te kennen gaf. Evenwel werd rekening gehouden met de moeilijke positie van den overtreder van artikel 444, gericht tegen het gezag en het maximumgeldboete 60, voor ditmaal gereduceerd tot 4 boete of 4 dagen hechtenis. t ONBESCHAAFDE KOEIEN. De veehouder Willem S. te Het Woud, ge meente Bergen, zal zich zeer verdienstelijk kunnen maken door zijn koeien zoodanig te dresseeren, dat zij correct het voetpad in het hooiland van den heer Klaas Meijnen bewan delen en bovenal de beleefheid in acht nemen om het melkgedierte van Klaas niet de ho rens uit den kop te stooten, welke ongeregeld heden plaats grepen op 7 Juni toen boer Willem zijn vee verweidde en alstoen gebruik maakte van het Overpad door vader Willems hooiland. Hij stond nu voor dit feit terecht, doch de zaak werd aangehouden omdat de ambtenaar niet de oude heer Meyne doch zijn zoon als getuige had moeten dagvaarden, volgende week voorzitting en dan komt va der Meyne ook mee, want, zei hij, mijn zoon is ook wat moeilijk ter sprake, net als ik, dus kan ik wath mee helpen stotteren. (Wordt vervolgd). DE POSTVLUCHTEN OP INDIE, De Ijsvogel (uitreis), is te Karachi ge land; de Rijstvogel (uitreis), arriveerde te Bagdad. NIEUWE VLIEGHAVENS. De minister van luchtvaart in Frank rijk, Pierre Cöt, heeft nieuwe vliegha- vens ingewijd te Rennes en te Dinan BALBO EN HET WEER. Zijn start daardoor vertraagd. Naar uit Shoal Harbour cp New-Found- land gemeld wordt, zal de start van het eskader van Balbo waarschijnlijk door het op New-Foundland heerschende noodweer ook Maandag nog niet kunnen plaats vinden. De meteorologische sta tions melden regen, wind en nevel. Op zet heerscht storm en zware zeegang. De bevolking van Shoal Harbour heeft generaal Balbo een jongen New-Found- lander hond geschonken, waarover hij zeer verheugd was. Waarschijnlijk niet naar Amsterdam. In"een onderhoud met een persverte genwoordiger heeft generaal Balbo ver klaard, dat hij hoopt met zijn eskader de Noordelijke route New-Foundland— Ierland te kunnen nemen, daar zich te alentia in Ierland een goede haven be vindt, terwijl het dalen op de Azoren moeilijkheden zou geven. Het overwin nen van de Noordelijke route zou hem bijzonder veel bevrediging schenken, daar zij dan voor het eerst door water- vhegtuigen zou zijn genomen. Balbo ver klaarde verder dat van het plan, de Europeesche hoofdsteden te bezoeken, neits zal komen, daar de onve nijdelijke feestelijkheden al te groote eischen zou den stellen aan de gezondheid van zijn mannen. Het eskader zal waarschijnlijk van Ierland over den Golf van Biscaye en Bordeaux naar Berre bij Marseille vliegen. De laatste etappe zou over Genua, Spezia en Pisa naar Rome loopen. PATER WAGENAAR. t Onze vroegere stadgenoot pater dr. G. Wagenaar, van de Orde der Lazaristen, is Zaterdag op 47-jarigen leeftijd in het zie kenhuis te Venlo overleden. MINISTER MARCHANT KOMT NOG MET MEER BEZUINIGINGEN OP ONDERWIJSGEBIED. Eerst die, welke zonder veel tijd te vragen, effect kunnen hebben. De minister van onderwijs, mr. Marchant, heeft zijn memorie van antwoord uitgebracht op het voorloopig verslag van de Eerste Ka mer over het ontwerp van wet tot beperking van uitgaven, welke voor de openbare kas sen voortvloeien uit de uitvoering der lager- onderwijswet 1920. De Kamer moge den minister ten goede houden, aldus heet het daarin, dat hij niet treedt in een principieel debat over den aard en de relatieve waarde van de beide takken van ons volksonderwijs. Het doel is alleen, afgezien van de vraag, of de geldende wet geving een doelmatige regeling inhoudt, met het oog op den zeer ernstigen toestand onzer financiën de ruimte van beweging, door deze wetgeving geboden, tijdelijk in te perken. Het ontwerp, waarover thans het oordeel der Kamer wordt gevraagd, is inderdaad slechts een klein onderdeel van het geheel van maatregelen, waardoor de regeering de kosten van het onderwijs hoopt te kunnen te rugbrengen. Het spreekt vanzelf, dat die maatregelen moeten voorafgaan, welke zon der tijdroovende hervorming effect kunnen hebben. Opvoering van het aantal leerlingen per leerkracht is stellig een doeltreffend middel tot besparing van kosten. Het middel kan bovendien ongelimiteerd werken. Er bestond voor den minister geen aanlei ding om aanstonds naar dit middel te grij pen, omdat de jongste toepassing er van kort te voren bij de wet van 30 Dec. 1932 had plaats gevonden, en deze maatregel ingevol ge de door de Staten-Generaal aanvaarde overgangsbepaling eerst met 1 Januari 1935 tot volledige uitvoering zou geraken. Intusschen heeft de minister zich genoopt gezien het initiatief te nemen tot een wets wijziging, waardoor de werking van deze overgangsbepaling tot 1 Januari 1934 wordt ingekort. Hij deed dit niet, omdat hij den maatregel wenschelijk of onverdeeld nuttig acht, maar omdat hij moest zoeken naar maat regelen, die het onderwijs zoo min mogelijk schade doen, en hij daaronder de vervroegde invoering van een regeling, waartoe reeds be sloten is, meent te mogen rangschikken. De minister houdt zich vooralsnog over tuigd, dat hij het gestelde doel, practische distributie van scholen over beschikbare schoolruimte, zonder dwingende wetswijzi ging zal kunnen bereiken. Het is den minister nog altijd niet duide lijk, waarom bij een verstandige toepassing van de voorgestelde regeling kinderen van ouders, die ae openbare school niet begee- ren, hierheen zouden worden gedreven, ter wijl dit thans niet het geval zou zijn. Als met die kinderen een openbare school zou kunnen worden gevuld, zullen hun ouders de begeer de bijzondere school moeten hebben. BOETEBEDEVAART NAAR O. L. VR. TER NOOD TE HEILOO. Voor de tweede maal maakten de boeren- tuinders en kweekers uit Noord- en Zuid- Holland, voor zoover zij vereenigd waren in den L. T. B. (Land- en Tuinbouwbond) Zater dag een bedevaart naar O. L. Vr. ter Nood. Ongeveer 2400 personen waren opgeko men, een getal zoo groot als „Kapel" zelden ziet. Om 10 uur droeg rector Kok, geestelijk adviseur van den bond, een plechtige hoog mis op met assistentie. In het priesterkoor hadden naast het hoofdbestuur de notabelen plaats genomen. Pater Barromeus de Greeve, de gevierde kanselredenaar, hield een gloed volle toespraak. De spreker was ontroerd nu hij hier zoovelen zag, door zorgen en ont bering getroffen. Hier geen demonstratie, geen transparanten, geen wrok en haat, doch hoop, moed en berusting. Spr. wist dat de tijden zeer slecht waren. Ook hij kon geen belofte doen dat hij vermoedde dat het beier zou worden, doch meende in deze in-droeve tijden te mogen spreken om hoop op Gods oneindige mededoogen en met een vast ver trouwen te mogen wijzen op Hem, in wiens hand aarde en volken zijn. Laten wij daarom bidden en hopen, dat we spoedig betere tijden tegemoet gaan. Hebben we deze beproeving verdiend door onze zonden, vragen we dan tenminste met vol vertrouwen voor ons ge zin en onze kinderen. 's Middags werd over het terrein een pro cessie gehouden, waarna te ongeveer 3 uur de stoet werd ontbonden na het zingen van „Aan U, Koning der Eeuwen" (Buiten veramwoo'dtlukheia van de Redactie. De opname m at rubriek, b^wi/si geenszins dal de redactie er mede instemtI HET AUTO-ONGELUK OP DEN ONBEWAAKTEN OVERWEG BIJ BARNEVELD. Hooggeachte redactie! Het vreeselijke ongeluk op den onbewaakten overweg bij Terschuur, in den verkeersweg BarneveldNijkerk, waar 3 personen Za terdag voor een week gedood werden, doet dadelijk de vraag rijzen, hoe een verkeers weg, d.w.z. een weg voor snel- dus motorrij- tuigverkeer (want 90 van het tegenwoor dige verkeer is motorrijtuigverkeer( een on bewaakten overweg kan kruisen. Immers, arikel 3 van het Koninklijk Be sluit van 9 Augustus 1922 zegt, dat de Mi nister van Waterstaat ontheffing van de ver plichting tot afsluiting van openbare over wegen kan Yerleenen, doch alleen; a. als het verkeer daarover niet b. als, van den kruisenden openbar,*5 af, aan weerskanten een voldoend We? over de spoorbaan bestaat. ültzicht Het Algemeen Handelsblad vemv>ia* drukkelijk, dat het uitzicht aan beid» van den overweg zeer goed is Dorh ?iden zoowel aan a. als aan b. moet warl(daa' daan), neemt dit slechts dan de vernl^01, tot afsluiting weg, als het verkeer T£tlnS niet druk is. waarover Hoe in dezen tijd van steeds foenem motornjtuigverkeer een verkeerswee end kan zijn, waarover het verkeer niet dn,^ is mij een raadsel. is, Als inderdaad de hand is gelichf zien van punt a., kan de Staat der Ni?"' den door de nabestaanden van het kantsgezin aansprakelijk gesteld voor t niet behoorlijk naleven, door het vï" soneel van het Ministerie van Watèrc/ van dit K. B. (art. 1406 B W) aat« Er gaat geen week voorbij, waarin de on bewaakte overwegen geen slachtoffer eischem Deze week werden 2 menschen "er pletterd op zoo'n overweg bij Westerbrik (provincie Groningen), omdat een zwar. mist het uitzicht belette. De toestand is houdbaar, gelijk uit het volgende bliikt- Gesteld eens dat de auto, die thans hu predikantsgezin vervoerde, een zware vracht auto met aanhangwagen geweest was rfa„ had de locomotief kunnen ontsporen zouden ook treinreizigers het slachtoffer weest zijn. De directie der Spoorwegen zelv» ziet dit gevaar zeer goed in, gelijk mij on- langs bleek toen ik in een trein reisde waar in de Koningin, in Haar salonrijtuig medè' reisde. Toen bleek mij dat op elke onbewaak te overweg een seinwachter, een veldwachter of een marechaussee stond, met een roode vlag in de hand. De directie erkent hierdoor dus dat de vier witte, armzalig smalle latjes met een uiterst smal rood bandje verf om' lijnd, onvoldoende zijn tot beveiliging van een trein, waarin de Koningin medereist Het is alleszins begrijpelijk dat de onge- lukkige automobilist op den zonnigen zomer- dag van Zaterdag j.1., onbekend ter plaatse' in het felle schijnsel der zonnestralen deze vier latjes niet tijdig ontdekte, toen hij, een oogenblik later, met zijn ouders vermorzeld werd. Onlangs was er op den Admiraal de Ruij. ter weg te Amsterdam botsing tusschen een auto en de Haarlemsche tram. Oogenschijn- lijk had de bestuurder van de tram schuld. Hij zeide dat hij steeds nauwkeurig had uit gezien, en toch pas den auto zoo laat zag dat hij niet tijdig meer remmen kon. Het on geval werd gereconstrueerd. De bestuurder had gelijk, daar, ofschoon de auto tijdig jn het gezichtsveld was van den bestuurder, de auto toch niet voor hem zichtbaar geweest was door atmosferische omstandigheden. Deze proef is een vernietigend oordeel over deze wijze van beveiliging van onbe- waakte overwegen. 4 jaar geleden spoorde ik door Zuid-Zwe den van Malmö naar Gothenburg. Bij eiken onbewaakten overweg, dien de trein passeer de, klonken luide kloksignalen. Nu dit systeem van beveiliging in bet groote, doch schraal bevolkte Zweden, dat minder inwoners heeft dan het kleine Neder land, noodig geacht wordt, bestaat er 'vnW 10 maal dichter bevolkte Nederland wklÖ maal meer reden dan in Zweden om dit systeem, of een ander afdoend systeem, in te voeren. De bewering der spoorwegdirectie dat zoo'n kloksignaal stuk kan gaan, kan men ook als argument gebruiken, om voort aan de coupé-deuren der wagons niet meet van sloten te voorzien. Want ook die sloten kunnen stuk gaan, en het publiek vertrouwt er op, dus. Bovendien strandt die rede neering op het feit dat reeds langs zoo'n kloksignaal bestaat op den onbewaakten overweg bij Bentveld, op de lijn der electri- sche tram HaarlemZandvoort, en daar steeds uitstekend voldoet. Ten einde de uit gaven, verbonden aan invoering van dit af doende systeem, uit te zuinigen, offert de spoorwegdirectie liever elke week een paaf menschenlevens aan het nog steeds bestaan de onvoldoende beveiligingssysteem. Het is een schande voor Nederland. Het enkele feit dat er weersomstandighe den kunnen zijn (mist, jachtsneeuw), die elk uitzicht onmogelijk maken, had de directie aanleiding moeten geven om een behoorlijk systeem te kiezen, dat ook dan beveiliging biedt als men den trein niet kan zien nade ren. In dit verband moge ik er nog op wijzen dat het bekend is, dat aan punt b., hierboven vermeld (het voldoende uitzicht), niet de hand gehouden wordt. Onlangs werd, in de omgeving van Delft, de bewaking van een overweg opgeheven, waardoor een autobus ondernemer, die over dien overweg een dienst onderhield, den dienst stop zette, omdat bij het risico, verbonden aan een onbewaakten overweg, niet meer aandurfde. Als voorbeeld uit mijn omgeving noem ik! 1. de onbewaakte overweg bij Nispen, tusschen Roosendaal en Esschen. Daarover gaat een voor auto's toegankelijke weg naaf de Wouwsche Plantage. Uit Nispen kom?®' de wordt links, tot een afstand van ongeveer 13 meters voor de rails, het uitzicht op den spoorweg volkomen belet, door een huis, ter wijl rechts, tot een afstand van ongeveer 1 meters vóór de rails, een dichte haag het uit zicht op den spoorweg volkomen belet; 2. de onbewaakte overweg bij 's ^eeien' hoek (Zeeland), waar reeds veel dooden vi len. Er is daar een druk verkeer. De over weg ligt ter zijde van een ongeveer 5 me hoogen dijk, terwijl de trein door een ong veer 5 meter breed gat in dien dijk komt m Gebeurt er op deze wegen een ong6'^1 dan is de Staat aansprakelijk te ste''^n«.rS genover de nabestaanden der slacl®t01 n' voor het plichtsverzuim van zijn ambten die óf verzuimden, zich ter plaatse op hoogte te stellen, óf lichtvaardig verkia dat er voldoende uitzicht was, t er voiaoenoe uitzicnr wd&. -n,tefl- l.ezers, die met het bovenstaande 1 ^u men, verzoek ik, mij hiervan te doen n(j dan wel den A. N W. B. (Toeristen** voor Nederland; Parkstraat 18; Den Ik heb mij nml. tot den A. N. v wend met het verzoek, om alles. ,te teï in zijn vermogen is, ten einde dit g spoedigste te doen onhouden. Bergen op Zoom, 3WuH

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1933 | | pagina 8