ftecfit&zakefi
£uchtmact
JCeck School
Jstgezonden Stukken
de groote zwoeger, die inderdaad de spil
was. Een speler, die zeer beweeglijk is en
waarvan groote kracht uitgaat. Bovendien
kopt hij uitstekend. Lengers was de tactische
Lengers, die altijd goed is en S. Meyer, de
invaller, deed, alsof hij altijd in 't eerste
speelt! Een spelertje, waarvan Alcmaria nog
genoegen kan belëven.
De voorhoede deed soms aardig werk. Zij
had het echter moeilijk, omdat er eigenlijk
maar vier spelers waren, want noch Peere
boom, noch Bos bleken vleugelspelers. Ham
stra verdeelt het spel goed, moet wat meer
schieten en niet al te lang treuzelen.
De Jong en Rcotring waren beweeglijk
genoeg, doch het schieten was niet al te
best. Vooral Rootring moest trachten, dit
onderdeel van zijn spel nog te verbeteren.
Keppel tenslotte deed zeer goed werk, al is
hij soms wat te lauw.
Wanneer het links-buitenvraagstuk opge
lost is heeft Alcmaria een stevig elftal, dat
tot de sterkste tweeklassers behoort.
Reijers hanteerde de fluit en deed dat goed.
Hij vloot niet te veel. beging niet al te veel
vergissingen en leidde tot ieders genoegen.
o
Na afloop reikte de voorzitter van den
INed. Pol. Sportbond den prijs uit. die door
een Alkmaarder beschikbaar was gesteld.
Spr. bracht dank aan het Alcmaria-bestuur
en aan de Alcmaria-speiers. die een prima
partij gespeeld hebben Spr. wees op de
Siuidige spelverruwng en het ^eed h^r. veel
genoeger dat daaivan bij A'cmaria niets te
l". speuren viel
De heer Lutterot dankte de politie voor
den prettigen spottmiddag en hoopte op
een volgenden revanche-wedstrijd. Daarna
brachten de Alcmarianen drie cheers uit op
den N.P.S.B. en óe politiemannen deden ver
volgens hetzelfde aan het adres der withem-
den.
's Avonds vereenigden de politiespelers
zich in 't Gulden Vlies aan een gemeenschap-
pelijken maaltijd, waarbij veel gesproken is.
Ter Horst, den competitieleider, werd hulde
gebracht door den bondsvoorzitter, anderen
gaven complimentjes aan spelers e d., kortom
't was er zeer gezeilig.
Tenslotte spraken wij nog een paar der
spelers. „Alcmaria, zoo zeiden ze, is een zeer
prettige ploeg, die echter niet gemakkelijk
eerste klasser zal worcen. Daarvoor spelen
de Alcmarianen te eerlijk!"
Ziedaar het mooiste compliment, dat aan
onze withemden gegeven kan worden. En in
derdaad, die opmerkir.g is waar. Moge het
zoo blijven!
DE DAVIS CUP VOOR ENGELAND.
Frankrijk wint het dubbelspel
en Cocket redt de eer!
Zaterdag werd de strijd om de Davis Cup
voortgezet met dubbelspelen tusschen Boro-
traBrugnon en HughesLee.
Lee speelde iu plaats van Perry, daar deze
laatste zich voor het enkelspel tegen Merlin
wilde sparen In den eersten set waren de
Franschen sterk in de meerderheid, terwijl
de Engelschen in den volgenden set heftigen
tegenstand boden Vooral aan Borotra was
het winnen van dezen set te danken. De derde
set werd wederom gemakkelijk door de
Franschen gewonnen. De uitslag luidt: Boro
tra en Brugnon slaan Hughes en Lee 63,
8—6, 5Z2.
De stand was toen 12
Gisteren werden de beide laatste enkel
spelen gespeeld. Eerst Cochet tegen Austin
en toen Perry tegen Merlin
Cochet won na een heroëken strijd met
57. 6—4, 46. 64. 64 van den En-
gelschman, die veel sterker was dan men ver
moedde. Daarmee was de stand gelijk ge
worden (22).
Toen kwam Perry tegen Merlin; dit be-
teekcnde (op papier!) een klasseverschil.
Groot was echter de verrassing, toen Merlin
de eerste set met 6—4 won. Een klein
sprankje hoop kwam in de Fransche gelede
ren. Maar Perry kwam op tijd los en won de
drie volgende sets met 8—6, 6—2, 75
Voor den vieiden keer won Engeland de
Davis Cup (in 1902, 1906. 1912 en 1933).
Een onverwacht slot van een maand en langen
strijd
Paarden.
COURSES OP DUINDIGT.
Op Duindigt werden gisteren courses ge
houden. die de volgende resultaten hadden:
Aanmoedigingsprijs: prijzendraverij 4de
klasse. Ingeschreven 14, opgekomen 6
paarden
1. Vrijbuiter van Gebr. Knijnenburg (J.
van Leeuwen Jr.) 1740 M in 2 min 45 sec.
,(1.34.8); 2. Xiphias van A. de Vlieger (Eig
1700 M. in 2 min. 45 sec. (1.37). Niet ge
plaatst: Vliegende Hollander W (144.2);
Voici (1.44); Therese (1.49) en Victoria J. A.
(1.50).
Karlaprijs: prijzendraverij 2de en 3de
klasse. Ingeschreven 10, opgekomen 7
paarden
1. Vlieger D. van J. de Vlieger (Eig.)
2040 M. in 3.09 (1.32.6); 2 Theoduffv van
H. Schouten (G. Ensing) 2040 M in 3.09.8
(1.33). Niet geplaatst: Tanr.y See v. Kerri-
gan (1.33,3); Snel (1.35,3): Sara (1.34,3),
Siem Claudy (1.35,3) en Vliegende Hollander
I.38,2).
Kerriganprijs: prijzendraverij le klasse:
Ingeschreven 12, opgekomen 6 paarden'
1. Sint Nicolaas van Stal Hilversum (W.
Geersen) 2040 M. in 3.004 (1.28,4); 2. Raben-
haupt van R v. Leeuwen (N. van Leeuwen)
2000 M. in 3.01,4 ,1.30,7). Niet geplaatst.
Brother Hannover (1-29); Trumpf Konig
(1.33,5);. Slavin (1.38.8). Gediskwalificeerd
wegens onregelmatig draven: Rentinus
Khediveprijs. prijzendiaverij 3e en 4e
klasse. Ingeschreven 11, opgekomen 5 paar
den.
1. Vrtality van R. F. Sormani (J. de Vlie
gen 2080 M in 3.11,8 (1.32,2); 2 d*ad neat
tusschen: Vliegende Hollander en J. van
Miltenburg (G. Ensing) 2100 M in 3 14
(1.32.3) en lilyssees van K Korver (B. ten
Hagen) 2040 M. in 3.14 (1.35) Niet gep.aatst:
Vaz Dias (134.8) en Vaandrager (1 36).
Elfde Hetrrijdersprijs, handicap-heat le
klasse. Ingeschreven 18. opgekomen 9 paar
den:
le heat: 1. T. Akista 1700 M. in 2 38 8
(1.33.4) en verder' Prodigal St L. (1.30),
Lusmtes Madchen (130); 2. Panneaio
(1.30.7); Rentinus (1.31.6); Stormlooper
(1.34.8); en Fanfare (133.8). Gedistanceerd:
Belia V (134,2) en Prachtmadels Tochter
(1.36.5).
2e heat: 1 Fanfare 1760 M- in 2 39 (1.30.4)
en verder: Stoimlooper (1.31,6); Rentinus
(1.30.6); T. Akista (1.35); Lustiges Madchen
(1.33 i); Prodigal St. L. (1 33,3) en Parmenio
(1.32.6).
3e heat: 1 Fanfare van Gebr. Knijnenburg
(Jos. de Lijster) 1769 M in 2.40.8 (1.31,3); 2.
Stormlooper van J. Vergay (J Klarenbeek)
1740 M. in 2.41,2 (1.32,6).
Niet geplaatst: Prodigal St. Lancier (A.
van Stralen) 1.33.5; Rentinus (J. Drent)
1.31,5; Parmenio (G. J. v d Elshout) 1.33,2;
Lustige Madchen Schachtschabel) 1.36,2 en
T Akista (J Vrijlandt) 1.38,5.
Kolomeaprijs; vlakkebaan-ren over 1600
Meter. Ingeschreven 7, opgekomen 5 paarden.
1. Sport Elevage van J. N. Ka:ser (G. J.
Riem) 71 K G.; 2. Maelstrom van J. N. Ka.-
ser (v. Yperen) 64 KG.; 3. Marialva van
Mevr. v. Wieringen (Salgan) 62 K G. Niet
geplaatst: Fackeltrager (Vandeveken) 50 Kg
en Paddy's Darling (Shaw) 70 K G.
Gewonnen in 1.41.6 met 5 lengten.
Deze ren zal waarschijnlijk nog een staar
tje hebben. Sport Elevage, die de vorige week
lang als hekkensluiter fungeerde, voerde da
delijk het tempo hoog op. Hij nam direct de
leiding en liep met gemak ver uit. Het paard
won met groote overmacht, terwijl Mael
strom met evenveel gemak de tweede plaats
innam.
In verband met het zeer groote verschil in
het loopen van de paarden Sport Elevage en
Maelsrom op 23 Juli en op 30 Juli, zal aan
het Ren Comité der Kon Ned. Harddraverij
en Ren Vereenigmg worden voorgesteld, ge
noemde paarden van verdere deelneming
aan de rennen uit te sluiten, alsmede in te
trekken de rijvergunningen van de jockey's
G. J. Riem en G van Yperen, en de trainers-
vergunning van G. J. R'em.
Zwemmen.
DE 2 K.M. RACE TE ZAANDAM.
De 2 K.M. zwemwedstrijd te Zaandam
werd gewonnen door Kemper (Groningen) in
31 min. 3 sec. Puck Oversloot was eerste der
dames in 32 min. 55 sec.
A t h 1 e t i ek.
BERGER VERLIEST OPNIEUW.
Op de athletiekwedstrijden te Dusseldorp
heeft Berger opnieuw verloren van den Ame
rikaan Metcalfe en bovendien van den Duit-
scher Jonath. Metcalfe liep de 100 M. in
10.3 sec. (wereldrecordtijd), terwijl Berger
derde werd in 10.5 sec. Jonath's tijd was 10.4
sec.
DE BRUIJN MAAKT EEN NIEUW
RECORD.
Op de kampioenschappen van den Z.H
A.B. heeft de Bruyn van Olympia zijn record
tweehandig kogelstooten verbeterd en dit ge
bracht van 23.615 M. op 24.465 M.
Roeien.
NEREUS WINT DE OUDE VIER.
De oude vier van Nereus heeft c~> de in
ternationale roeiwedstrijd te Frankfort den
eersten prijs gewonnen.
Bridge.
WEDSTRIJD TE ZANDVOORT-
Zaterdagavond had in het Groot Bad-Ho-
tel te Zandvoort een bridgewedstrijd plaats,
waar 64 personen deelnamen, waaronder een
groot aantal van de sterkste paren, o.a. mr.
E. C. Goudsmit—mr. Levenbach; mr. C. J.
van Bemmel Suyckmr. van Houten, Ein-
hornZeldenrust enz. Eenige Alkmaarsche
paren namen ook aan den wedstrijd deel. Er
werd gespeeld in twee groepen van 8 tafels.
In groep A. was het paar GoudsmitLe
venbach eerste. Het Alkmaarsche paar van
Gulik—J. H. Voort was derde in de evenlijn.
Het merkwaardige in deze groep was, dat
tusschen no. 1 en no. 8 slechts een verschil
was van 9 rangnummerpunten. Zoodat de
paren met verschillen van 1 of 14 punt op el
kaar volgden.
In groep B werd in de evenlijn de eerste
prijs gewonnen door het Alkmaarsche da-
mespaar mevr. v. Gulik en mevr. de Vries.
Nummer één in de onevenlijn van groep B
waren de heeren Einhprn—Zeldenrust.
V i s s ch e n.
VISCHWEDSTRIJDEN TE
UITGEEST.
Zondagmorgen hield de afd. Uitgeest
van den Algem. Nederl. Hengelaarsbond een
onderlingen vischwedstrijd.
Deelgenomen werd door 11 leden. De eer
ste prijs werd behaald door den heer K. Star
reveld en den 2en prijs door den heer P.
Slecht, elk met 5 baarzen.
Redd ingswezen.
DEMONSTRATIE REDDINGWEZEN
AAN HET STRAND TE CASTRICUM.
Zaterdag had te 3 uur op het strand een
demonstratie plaats door de Bloemendaal-
sche reddingsbrigade onder leiding van den
heer Meijerink te Haarlem. Gedemonstreerd
werd met de reddingsmiddelen, die onlangs
op het strand zijn aangebracht en gesteld
door het gemeentebestuur en welke onder
toezicht en leiding staan van de plaatselijke
reddingsbrigade, waarvan de heer Sieber
voorzitter is.
Aanwezig waren de burgemeester en vele
leden van de plaatselijke brigade.
Ondanks het zeer slechte weer was een
groot aantal bezoekers aanwezig om van de
verrichtingen van de Bloemendaalsche man
nen getuige te zijn.
Achtereenvolgens werd gedemonstreerd
hoe een bewustelooze drenkeling moet gered
worden, hoe vermoeide en uitgeputte zwem
mers en baders moeten aan land gebracht
worden en behandeld. Voor redden van
drenkelingen werd gebruik gemaakt van een
zwemvest. Dat de Bloemendaalsche mannen
goed geoefend waren, kon men constateeren
uit de wijze waarop zwemmende de dren
kelingen werden vastgehouden en behandeld
Vooral het ruggelings zwemmen was geheel
af. Tot slot werd nog gebruik gemaakt van
een reddingslijn op haspel gewonden. Ook
afweer-grepen tegenover weerspannige dren
kelingen werden gedemonstreerd en duide
lijk werd aangetoond hoe men zich zelf kan
vrijwaren tegenover grepen van in doods
angst verkeerende personen.
Na afloop verpoosde de brigades zich in
het strandhotel, waar de heer Meijerink nog
eens in het kort memoreerde de gehouden
oefeningen en tot slot de burgemeester de le
den van de Bloemendaalsche brigade dank
bracht voor hunne demonstratie en aan den
heer Meijerink in het bijzonden
VOOR DEN KANTONRECHTER TE
ALKMAAR.
(Strafzitting van Vrijdag 28 Juli).
VERKEERSPUZZLE.
De eerste zaak die mr. C. A. de Groot dit
maal als kantonrechter te behandelen
kreeg, betrof een met moeite voor
komen aanrijding op den Friescheweg tus
schen een autobus uit Oudkarspel en een
Shellwagen, waarmee de bestuurder Adr. H.
uit Alkmaar een stilstaanden luxe auto wilde
passeeren, juist op het critieke oogenblik dat
vanuit de Munnikenweg de autobus, door
hem niet opgemerkt, in aantocht was. Een
krachtig remmen van beide zijden kon een
noodlottige carambole nog tijdig voorkomen.
De Shellchauffeur had echter meer op zijn
qui vive moeten zijn en werd veroordeeld tot
15 boete of 15 dagen hechtenis.
DE ONWETTIGE WAPENDRAGER.
De zuurkoolfabrikant Pieter V. uit Noord-
scharwoude had op 21 Juli een oud
tweeloops jachtgeweer door het dorp ge
dragen, zonder daartoe gerechtigd te zijn. De
bedoeling was dat zijn bedrijfsboer daar
mede de musschenjacht zou beoefenen, doch
dc wapenwet kent geen bedoelingen en werd
veroordeeld tot 5 boete of 5 dagen hechte
nis.
MEDEMBLIKKER VUILNIS MEER
WAARD DAN DE ALKMAARSCHE
JUSTITIE.
Een onmisbare getuige in 'n politierechters
zaakje betreffende diefstal van een doodge
slagen eend contra 'n paar ingezetenen van
Medemblik, de exploitant van de vuilnisop
haaldienst aldaar, was alstoen op 29 Mei
zonder geldige redenen afwezig, zoodat de
zaak moest worden aangehouden, iot groote
en begrijpelijke ergenis van den officier die
niet aarzelde acte te vragen en een vervol
ging in te stellen. De nalatige getuige stond
dan ook heden terecht en beweerde destijds
te zijn verhinderd omdat zijn vader, die een
hartkwaal heeft, dien dag niet capabel was
om, zooals was afgesproken, zijn werk waar
te nemen. Een werkloos persoon bedankte
voor het aanbod, tegen een belooning van
4 gulden de taak van den opgeroepen getui
gen over te nemen, waaruit men kan conclu-
deeren, dat de werklust in Medemblik ook al
niet buitensporig groot is.
Intusschen was de getuige bang voor onge
noegen met den burgemeester en werd aldus
het Medemblikker straatvuil achter gesteld
bij den oproep van de justitie, 'n feit, waar
over heden de ambtenaar zijn verontwaardi
ging te kennen gaf. Evenwel werd rekening
gehouden met de moeilijke positie van den
overtreder van artikel 444, gericht tegen het
gezag en het maximumgeldboete 60, voor
ditmaal gereduceerd tot 4 boete of 4 dagen
hechtenis. t
ONBESCHAAFDE KOEIEN.
De veehouder Willem S. te Het Woud, ge
meente Bergen, zal zich zeer verdienstelijk
kunnen maken door zijn koeien zoodanig te
dresseeren, dat zij correct het voetpad in het
hooiland van den heer Klaas Meijnen bewan
delen en bovenal de beleefheid in acht nemen
om het melkgedierte van Klaas niet de ho
rens uit den kop te stooten, welke ongeregeld
heden plaats grepen op 7 Juni toen boer
Willem zijn vee verweidde en alstoen gebruik
maakte van het Overpad door vader Willems
hooiland. Hij stond nu voor dit feit terecht,
doch de zaak werd aangehouden omdat de
ambtenaar niet de oude heer Meyne doch zijn
zoon als getuige had moeten dagvaarden,
volgende week voorzitting en dan komt va
der Meyne ook mee, want, zei hij, mijn zoon
is ook wat moeilijk ter sprake, net als ik, dus
kan ik wath mee helpen stotteren.
(Wordt vervolgd).
DE POSTVLUCHTEN OP INDIE,
De Ijsvogel (uitreis), is te Karachi ge
land; de Rijstvogel (uitreis), arriveerde te
Bagdad.
NIEUWE VLIEGHAVENS.
De minister van luchtvaart in Frank
rijk, Pierre Cöt, heeft nieuwe vliegha-
vens ingewijd te Rennes en te Dinan
BALBO EN HET WEER.
Zijn start daardoor vertraagd.
Naar uit Shoal Harbour cp New-Found-
land gemeld wordt, zal de start van het
eskader van Balbo waarschijnlijk door
het op New-Foundland heerschende
noodweer ook Maandag nog niet kunnen
plaats vinden. De meteorologische sta
tions melden regen, wind en nevel. Op
zet heerscht storm en zware zeegang.
De bevolking van Shoal Harbour heeft
generaal Balbo een jongen New-Found-
lander hond geschonken, waarover hij
zeer verheugd was.
Waarschijnlijk niet naar
Amsterdam.
In"een onderhoud met een persverte
genwoordiger heeft generaal Balbo ver
klaard, dat hij hoopt met zijn eskader de
Noordelijke route New-Foundland—
Ierland te kunnen nemen, daar zich te
alentia in Ierland een goede haven be
vindt, terwijl het dalen op de Azoren
moeilijkheden zou geven. Het overwin
nen van de Noordelijke route zou hem
bijzonder veel bevrediging schenken,
daar zij dan voor het eerst door water-
vhegtuigen zou zijn genomen. Balbo ver
klaarde verder dat van het plan, de
Europeesche hoofdsteden te bezoeken,
neits zal komen, daar de onve nijdelijke
feestelijkheden al te groote eischen zou
den stellen aan de gezondheid van zijn
mannen. Het eskader zal waarschijnlijk
van Ierland over den Golf van Biscaye
en Bordeaux naar Berre bij Marseille
vliegen. De laatste etappe zou over
Genua, Spezia en Pisa naar Rome
loopen.
PATER WAGENAAR. t
Onze vroegere stadgenoot pater dr. G.
Wagenaar, van de Orde der Lazaristen, is
Zaterdag op 47-jarigen leeftijd in het zie
kenhuis te Venlo overleden.
MINISTER MARCHANT KOMT NOG
MET MEER BEZUINIGINGEN OP
ONDERWIJSGEBIED.
Eerst die, welke zonder veel tijd te
vragen, effect kunnen hebben.
De minister van onderwijs, mr. Marchant,
heeft zijn memorie van antwoord uitgebracht
op het voorloopig verslag van de Eerste Ka
mer over het ontwerp van wet tot beperking
van uitgaven, welke voor de openbare kas
sen voortvloeien uit de uitvoering der lager-
onderwijswet 1920.
De Kamer moge den minister ten goede
houden, aldus heet het daarin, dat hij niet
treedt in een principieel debat over den aard
en de relatieve waarde van de beide takken
van ons volksonderwijs. Het doel is alleen,
afgezien van de vraag, of de geldende wet
geving een doelmatige regeling inhoudt, met
het oog op den zeer ernstigen toestand onzer
financiën de ruimte van beweging, door deze
wetgeving geboden, tijdelijk in te perken.
Het ontwerp, waarover thans het oordeel
der Kamer wordt gevraagd, is inderdaad
slechts een klein onderdeel van het geheel
van maatregelen, waardoor de regeering de
kosten van het onderwijs hoopt te kunnen te
rugbrengen. Het spreekt vanzelf, dat die
maatregelen moeten voorafgaan, welke zon
der tijdroovende hervorming effect kunnen
hebben.
Opvoering van het aantal leerlingen per
leerkracht is stellig een doeltreffend middel
tot besparing van kosten. Het middel kan
bovendien ongelimiteerd werken.
Er bestond voor den minister geen aanlei
ding om aanstonds naar dit middel te grij
pen, omdat de jongste toepassing er van kort
te voren bij de wet van 30 Dec. 1932 had
plaats gevonden, en deze maatregel ingevol
ge de door de Staten-Generaal aanvaarde
overgangsbepaling eerst met 1 Januari 1935
tot volledige uitvoering zou geraken.
Intusschen heeft de minister zich genoopt
gezien het initiatief te nemen tot een wets
wijziging, waardoor de werking van deze
overgangsbepaling tot 1 Januari 1934 wordt
ingekort. Hij deed dit niet, omdat hij den
maatregel wenschelijk of onverdeeld nuttig
acht, maar omdat hij moest zoeken naar maat
regelen, die het onderwijs zoo min mogelijk
schade doen, en hij daaronder de vervroegde
invoering van een regeling, waartoe reeds be
sloten is, meent te mogen rangschikken.
De minister houdt zich vooralsnog over
tuigd, dat hij het gestelde doel, practische
distributie van scholen over beschikbare
schoolruimte, zonder dwingende wetswijzi
ging zal kunnen bereiken.
Het is den minister nog altijd niet duide
lijk, waarom bij een verstandige toepassing
van de voorgestelde regeling kinderen van
ouders, die ae openbare school niet begee-
ren, hierheen zouden worden gedreven, ter
wijl dit thans niet het geval zou zijn. Als met
die kinderen een openbare school zou kunnen
worden gevuld, zullen hun ouders de begeer
de bijzondere school moeten hebben.
BOETEBEDEVAART NAAR
O. L. VR. TER NOOD TE HEILOO.
Voor de tweede maal maakten de boeren-
tuinders en kweekers uit Noord- en Zuid-
Holland, voor zoover zij vereenigd waren in
den L. T. B. (Land- en Tuinbouwbond) Zater
dag een bedevaart naar O. L. Vr. ter Nood.
Ongeveer 2400 personen waren opgeko
men, een getal zoo groot als „Kapel" zelden
ziet.
Om 10 uur droeg rector Kok, geestelijk
adviseur van den bond, een plechtige hoog
mis op met assistentie. In het priesterkoor
hadden naast het hoofdbestuur de notabelen
plaats genomen. Pater Barromeus de Greeve,
de gevierde kanselredenaar, hield een gloed
volle toespraak. De spreker was ontroerd nu
hij hier zoovelen zag, door zorgen en ont
bering getroffen. Hier geen demonstratie,
geen transparanten, geen wrok en haat, doch
hoop, moed en berusting. Spr. wist dat de
tijden zeer slecht waren. Ook hij kon geen
belofte doen dat hij vermoedde dat het beier
zou worden, doch meende in deze in-droeve
tijden te mogen spreken om hoop op Gods
oneindige mededoogen en met een vast ver
trouwen te mogen wijzen op Hem, in wiens
hand aarde en volken zijn. Laten wij daarom
bidden en hopen, dat we spoedig betere tijden
tegemoet gaan. Hebben we deze beproeving
verdiend door onze zonden, vragen we dan
tenminste met vol vertrouwen voor ons ge
zin en onze kinderen.
's Middags werd over het terrein een pro
cessie gehouden, waarna te ongeveer 3 uur
de stoet werd ontbonden na het zingen van
„Aan U, Koning der Eeuwen"
(Buiten veramwoo'dtlukheia van de
Redactie. De opname m at rubriek, b^wi/si
geenszins dal de redactie er mede instemtI
HET AUTO-ONGELUK OP DEN
ONBEWAAKTEN OVERWEG BIJ
BARNEVELD.
Hooggeachte redactie!
Het vreeselijke ongeluk op den onbewaakten
overweg bij Terschuur, in den verkeersweg
BarneveldNijkerk, waar 3 personen Za
terdag voor een week gedood werden, doet
dadelijk de vraag rijzen, hoe een verkeers
weg, d.w.z. een weg voor snel- dus motorrij-
tuigverkeer (want 90 van het tegenwoor
dige verkeer is motorrijtuigverkeer( een on
bewaakten overweg kan kruisen.
Immers, arikel 3 van het Koninklijk Be
sluit van 9 Augustus 1922 zegt, dat de Mi
nister van Waterstaat ontheffing van de ver
plichting tot afsluiting van openbare over
wegen kan Yerleenen, doch alleen;
a. als het verkeer daarover niet
b. als, van den kruisenden openbar,*5
af, aan weerskanten een voldoend We?
over de spoorbaan bestaat. ültzicht
Het Algemeen Handelsblad vemv>ia*
drukkelijk, dat het uitzicht aan beid»
van den overweg zeer goed is Dorh ?iden
zoowel aan a. als aan b. moet warl(daa'
daan), neemt dit slechts dan de vernl^01,
tot afsluiting weg, als het verkeer T£tlnS
niet druk is. waarover
Hoe in dezen tijd van steeds foenem
motornjtuigverkeer een verkeerswee end
kan zijn, waarover het verkeer niet dn,^
is mij een raadsel. is,
Als inderdaad de hand is gelichf
zien van punt a., kan de Staat der Ni?"'
den door de nabestaanden van het
kantsgezin aansprakelijk gesteld
voor t niet behoorlijk naleven, door het vï"
soneel van het Ministerie van Watèrc/
van dit K. B. (art. 1406 B W) aat«
Er gaat geen week voorbij, waarin de on
bewaakte overwegen geen slachtoffer
eischem Deze week werden 2 menschen "er
pletterd op zoo'n overweg bij Westerbrik
(provincie Groningen), omdat een zwar.
mist het uitzicht belette. De toestand is
houdbaar, gelijk uit het volgende bliikt-
Gesteld eens dat de auto, die thans hu
predikantsgezin vervoerde, een zware vracht
auto met aanhangwagen geweest was rfa„
had de locomotief kunnen ontsporen
zouden ook treinreizigers het slachtoffer
weest zijn. De directie der Spoorwegen zelv»
ziet dit gevaar zeer goed in, gelijk mij on-
langs bleek toen ik in een trein reisde waar
in de Koningin, in Haar salonrijtuig medè'
reisde. Toen bleek mij dat op elke onbewaak
te overweg een seinwachter, een veldwachter
of een marechaussee stond, met een roode
vlag in de hand. De directie erkent hierdoor
dus dat de vier witte, armzalig smalle latjes
met een uiterst smal rood bandje verf om'
lijnd, onvoldoende zijn tot beveiliging van
een trein, waarin de Koningin medereist
Het is alleszins begrijpelijk dat de onge-
lukkige automobilist op den zonnigen zomer-
dag van Zaterdag j.1., onbekend ter plaatse'
in het felle schijnsel der zonnestralen deze
vier latjes niet tijdig ontdekte, toen hij, een
oogenblik later, met zijn ouders vermorzeld
werd.
Onlangs was er op den Admiraal de Ruij.
ter weg te Amsterdam botsing tusschen een
auto en de Haarlemsche tram. Oogenschijn-
lijk had de bestuurder van de tram schuld.
Hij zeide dat hij steeds nauwkeurig had uit
gezien, en toch pas den auto zoo laat zag
dat hij niet tijdig meer remmen kon. Het on
geval werd gereconstrueerd. De bestuurder
had gelijk, daar, ofschoon de auto tijdig jn
het gezichtsveld was van den bestuurder, de
auto toch niet voor hem zichtbaar geweest
was door atmosferische omstandigheden.
Deze proef is een vernietigend oordeel
over deze wijze van beveiliging van onbe-
waakte overwegen.
4 jaar geleden spoorde ik door Zuid-Zwe
den van Malmö naar Gothenburg. Bij eiken
onbewaakten overweg, dien de trein passeer
de, klonken luide kloksignalen.
Nu dit systeem van beveiliging in bet
groote, doch schraal bevolkte Zweden, dat
minder inwoners heeft dan het kleine Neder
land, noodig geacht wordt, bestaat er 'vnW
10 maal dichter bevolkte Nederland wklÖ
maal meer reden dan in Zweden om dit
systeem, of een ander afdoend systeem, in te
voeren. De bewering der spoorwegdirectie
dat zoo'n kloksignaal stuk kan gaan, kan
men ook als argument gebruiken, om voort
aan de coupé-deuren der wagons niet meet
van sloten te voorzien. Want ook die sloten
kunnen stuk gaan, en het publiek vertrouwt
er op, dus. Bovendien strandt die rede
neering op het feit dat reeds langs zoo'n
kloksignaal bestaat op den onbewaakten
overweg bij Bentveld, op de lijn der electri-
sche tram HaarlemZandvoort, en daar
steeds uitstekend voldoet. Ten einde de uit
gaven, verbonden aan invoering van dit af
doende systeem, uit te zuinigen, offert de
spoorwegdirectie liever elke week een paaf
menschenlevens aan het nog steeds bestaan
de onvoldoende beveiligingssysteem. Het is
een schande voor Nederland.
Het enkele feit dat er weersomstandighe
den kunnen zijn (mist, jachtsneeuw), die elk
uitzicht onmogelijk maken, had de directie
aanleiding moeten geven om een behoorlijk
systeem te kiezen, dat ook dan beveiliging
biedt als men den trein niet kan zien nade
ren.
In dit verband moge ik er nog op wijzen
dat het bekend is, dat aan punt b., hierboven
vermeld (het voldoende uitzicht), niet de
hand gehouden wordt. Onlangs werd, in de
omgeving van Delft, de bewaking van een
overweg opgeheven, waardoor een autobus
ondernemer, die over dien overweg een dienst
onderhield, den dienst stop zette, omdat bij
het risico, verbonden aan een onbewaakten
overweg, niet meer aandurfde.
Als voorbeeld uit mijn omgeving noem ik!
1. de onbewaakte overweg bij Nispen,
tusschen Roosendaal en Esschen. Daarover
gaat een voor auto's toegankelijke weg naaf
de Wouwsche Plantage. Uit Nispen kom?®'
de wordt links, tot een afstand van ongeveer
13 meters voor de rails, het uitzicht op den
spoorweg volkomen belet, door een huis, ter
wijl rechts, tot een afstand van ongeveer 1
meters vóór de rails, een dichte haag het uit
zicht op den spoorweg volkomen belet;
2. de onbewaakte overweg bij 's ^eeien'
hoek (Zeeland), waar reeds veel dooden vi
len. Er is daar een druk verkeer. De over
weg ligt ter zijde van een ongeveer 5 me
hoogen dijk, terwijl de trein door een ong
veer 5 meter breed gat in dien dijk komt m
Gebeurt er op deze wegen een ong6'^1
dan is de Staat aansprakelijk te ste''^n«.rS
genover de nabestaanden der slacl®t01 n'
voor het plichtsverzuim van zijn ambten
die óf verzuimden, zich ter plaatse op
hoogte te stellen, óf lichtvaardig verkia
dat er voldoende uitzicht was,
t er voiaoenoe uitzicnr wd&. -n,tefl-
l.ezers, die met het bovenstaande 1 ^u
men, verzoek ik, mij hiervan te doen n(j
dan wel den A. N W. B. (Toeristen**
voor Nederland; Parkstraat 18; Den
Ik heb mij nml. tot den A. N. v
wend met het verzoek, om alles. ,te teï
in zijn vermogen is, ten einde dit g
spoedigste te doen onhouden.
Bergen op Zoom, 3WuH