JCimst m Wetenschap
Staatsloteuj.
Mevr. Reijmer 11.26.03
UI
den zak loopen. Algemeen vermoedt
men, dat de brand zijn ontstaan te dan
ken heeft aan met vuur spelende of
rookende kinderen
De eigenaren hadden hun koren juist
daags te voren verzekerd
Automobilisme.
DE INTERNATIONALE ALPENRIT.
De derde dag: Turyn.
De „Stelvio" heeft verschrikkelijk onder de
deelnemers huis gehouden. Tien zijn er ui
gevallen en slechts zeven hebben den berg
zonder strafpunten kunnen beklimmen. In cie
zware klasse heeft geen een het gekund
Mad'elle Helli Nia op Bugatti is de eenige
in de klasse tusschen 2000 cm3 en 3000
cm3. die het er zonder strafpunten afbracht
e.i de overigen behooren allen tot de klasse
der kleine wagentjes voor welke het vereisch-
te gemiddelde slechts 42 K M. por uur be
droeg.
Van Beek Calkoen en Jacques van der
■Meulen hebben bijzonder mooi gereden en
deze beide Hollanders op hunnen beide 8-
cylinder Fords staken in de zware klasse mij
len ver boven alle andere deelnemers uit
Van Beek Calkoen kreeg slechts 2 strafpun
ten en Jacques van der Meulen kreeg er drie
Daarna volgt het Wieleman Ford team waar
van de drie rijders Went, Dr. Spronger van
Eyk en Wieleman, resp. 9, 10 en 12 straf
punten kregen. Deze vijf Hollanders allen
op Ford staan dus op het oogenblik aan het
hoofd der zware klasse. Op hem volgt we
derom een Hollander, van Abbe eveneens op
Ford, die 19 strafpunten heeft, waarna ein
delijk een rijder van andere nationaliteit de
Franschman Guicheriné op Delage komt,
die 26 strafpunten heeft. Achteraan in deze
klasse komt de Zwitser Schmid op Bugatti
met 189 strafpunten.
De Hollander uit het land zonder bergen
6laan dus op het oogenblik wel een bijzon
der mooi figuur in dezen zwaren Alpenrit.
Van de 17 deelnemers in de zware klasse
worden de eerste zes plaatsen door Holland-
sche Ford rijders ingenomen. Voorloopig een
triomph, waarmede wij tevreden mogen we
zen en die een opgewekte stemming onder
het Hollandsche kamp in den Alpenrit in
het leven heeft geroepen. Na den zwaren
Stelviodag volgde het tracject St. Moritz-
Turyn, dat wel vrij lang n.1. 414 K.M. was,
maar geen bijzondere moeilijkheden bracht.
Het weer, dat gedurende de beide eerste da
gen zoo mooi was geweest, was omgeslagen
en onder een miesserigen druilregen werd
uit St. Moritz- gestart. Reeds 6 K.M. na de
start moest de steile Jeluipas beklommen wor
den, een zware proef voor motoren, die nog
niet op werktemparatuur zijn. De top van
den berg was gehuld in wolken, daarboven
was het naargeestig koud. Een zware mist
en regen maakte het rijden over de glibberige
bergwegen, met hun tallooze haarspeldboch
ten vrij bedenkelijk, vooral bij het, onder der
gelijke omstandigheden hooge gemiddelde
van 45 K.M. per uur. In het laagland wa
ren de omstandigheden iets beter, naar zoo
dra de rijders weder in de bergen kwamen
op den Splungenpas en San Bernardinopas,
rilden zij van koude en nattigheid.
Totdat na de afdaling van den San Ber
nardinopas de toestand in de vallei plotse
ling geheel omdraaide. Prachtig warm weer
onder een stralende zon, die uit een blau
wen hemel scheen, maakte het rijden tot een
genot. De bergen lagen nu achter den rug
tot aan Turyn, het eindpunt van dien dag
liep de route over mooie, gladde, breede
asphaltwegen door de vallei en in snelle
vaart stoven alle deelnemers door het mooie
Trontino naar de controle te Lugano af,
waar de meesten ver voor hun tijd arriveer
den.
Lugano stond vol, wagens die moesten
wachten tot hun oficieelen tijd van aan
komst. Vlak na Lugano in het plaatsje Agno
stond de heer G. J. J. Both, de directeur van
de N.V. Nederlandsche Ford Automobiel Fa
briek de Fordrijders af te wachten. Benzine
werd ingenomen, olie werd ververscht. In
een paar minuten was alles afgeloopen en
konden de wagens weder vooruit snellen over
den mooien asphalt weg naar de Italiaan
sche grens. De grensoverschrijving nam ook
al heel weinig tijd in beslag. De Zwitser -
sche en Italiaansche grensposten waren op
een punt vereenigd, paspoorten en carnets
werden afgegeven en na een paar minuten
weer aan de eigenaars uitgereikt. Het ge-
Iheele oponthoud duurde geen 2 minuten. En
toen lag Italië voor de rijders open, Italië
met zijn prachtige wegen en hartelijke be
volking, die overal in steden en dorpen langs
den weg geschaard stonden de deelnemers toe
te juichen. Alle zijstraten waren door de po
litie afgezet, het heele verkeer, auto's, trams,
wielrijders, voetgangers, was stopgezet om
»xmers te laten Passeeren, die met een
100 K.M. vaart door dorpen en steden vlo
gen onder de toejuichingen van het publiek,
dat tot steeds sneller vaart aanspoorde. Zoo
staan in Italië de autoriteiten en het publiek
tegenover het wedstrijdwezen.
De groote snelheden, die ontwikkeld wer
den in de snikheete temperatuur, veroor
zaakten tal van lekke banden. Maar wat
deed het er toe, een ieder had een zee van
tijd. Meer dan een half uur te vroeg kwamen
de meeste rijders aan de controle te Veralli
en later aan de eindcontrole te Turyn, waar
de halve bevolking uitgeloopen was om de
eindelooze rij van wagens te zien, die stond
te wachten op hun officieelen tijd van aan
komst. Het was een gemakkelijke dag in den
Internationalen Alpenrit geweest, een ver-
poozing tusschen de twee zware eerste dagen
en tusschen wat nog komen zal. Want mor
gen gaan de rijders weer de bergen in en
zullen zij weder een gecontroleerde bergpas,
de Galsbier op hun weg naar Grenoble ont
moeten.
Naar Gronoblo.
De vierde dag van Turijn naar Gronoble
is wel de zwaarste geweest, die de rijders
tot dusverre gehad hebben, een dag vol span
ning, een ware revanche voor den gemakke-
lijken vorigen dag.
Het begon anders zoo vreedzaam na het
vertre des morgens vroeg, bij heerlijk zo
merweer uit Turijn. Over de mooie Italiaan
sche wegen had niemand moeite zijn gemid
delde te houden, integendeel het leek een ge
zondheidsritje in den vroegen morgenstond
door een prachtige natuur. Ook de twee
bergpassen op Italiaansch gebied de Col de
Sostrièros en de Genèvre pas leverden niet
de minste moeilijkheid op, al klaagden vele
rijders ook over de dichte stofwolken. Men
begrijpt niet goed wat zulke rijders op een
zoo zyvaren wedstrijd, als de Alpenrit komen
zoeken. De grensoverschrijding was wederom
schitterend geregeld, het geheele oponthoud
duurde niet langer dan een paar minuten en
in opgewekte stemming daalden alle rijders
den breeden bergrug af, Frankrijk in naar
de controle te Guillestre. Een 25 K.M. voor
de controle echter, te BrianQon hielden alle
Hollandsche rijders stil. Behalve Schade op
zijn Wolseley, die in de lichte klasse in de
achterhoede zat, reden nu alle Hollanders,
die nog in den strijd waren, Ford. In een
oogenblik waren alle zeven wagens met ben
zine gevuld, van enkele werd de olie ver
verscht en na een paar minuten oponthoud
reden de rijders naar de controle te Guil-
lestro.
Maar toen begonnen de moeilijkheden.
Vooreerst vlak na de controle de Izoardpas,
een smalle, stoffige kronkelende bergweg,
waarop twee wagens elkaar ternauwernood
kunnen passeeren. En op dat geitenpad zat
een groote autobus vol passagiers vast tegen
een limousine, die van de tegenovergestelde
kant kwam en bestuurd werd door een dame.
die bleek wel vooruit maar niet achteruit te
kunnen rijden. Zoo'n smalle, steile bergpas
is nu niet bepaald het meest geschikte oefen
terrein voor een beginnelinge, maar de on
gelukkige bestuurster zat nu eenmaal met
haar mooien nieuwen wagen bijna op den
top van den bergpas en tegenover haar stond
de autobus vol zenuwachtige passagiers met
achter zich een sleep van toeterende en razen
de deelnemers, die in alle mogelijke talen
raadgevingen uitbraakten omtrent wat er
gedaan moest worden. Er gebeurde natuur
lijk niets, de boel zat hopeloos vast. Jacques
van der Meulen, die vooraan zat, was een
beroerte nabij, Sprenger van Eyk zat doods
bleek van kalmte rechtop in zijn wagen en
gaf onmiddellijk last, dat geen der bestuur
ders van zijn team hun wagens mochten ver
laten. De reserverijders mochten uitstappen
en de verwarring vergroot'en met al die rij
ders, die op den smallen weg door elkaar
schreeuwden. Tenslotte werd dan toch met
vereende krachten de limousine achteruit ge
duwd tot op een plekje waar de autobus kon
passeeren en toen stormden alle deelnemers
achter elkaar naar beneden, de autobus
voorbij, wiens bestuurder van zenuwachtig
heid niet meer wist wat te doen en teh einde
raad zijn wagen met verschillende passa
giers tegen den rotswand in veiligheid bracht
om niet meer van zijn plaats te komen voor
dat de geheele stroom van Alpenritrijders
aan hem voorbij gevloeid was. Het geheele
oponthoud had bijna een kwartier geduurd,
en dat is veel, in de bergen, waar iedere mi
nuut telt.
Toen kwam de Galibierpas, wederom een
gecontroleerde heuvel, niet lang ditmaal,
slechts 5.5 K.M., maar steiler nog dan de
Perdei en de Stelvio. De weg was bovendien
stoffig, zoodat de deelnemers, die sneller wa
ren dan hun voorgangers geweldigen last
ondervonden van de stofwolken door dezen
opgeworpen. Tot overmaat van ramp waren
een aantal nieuwsgierige koeien uit een na
burig weiland losgebroken en dartelden nu
over den weg, waarop een honderdtal wa
gens achter elkaar in het stof hun gemiddel
de van 45 K.M. per uur trachten te halen.
Het was een toomelooze verwarring, waar
bij zoo goed als niemand zonder strafpunten
bleef. Hoe groot een ieders portie is, dat is
nog niet bekend, maar de strafpuntenregen
daalde kwistig neer.
De deelnemers, die meenden dat hiermede
de misère van den dag voorbij zou zijn, kwa
men wel zeer bedrogen uit. De Galibier
moest nog afgedaald worden, er kwamen
nog andere bergpassen, waaronder de einde
looze Crox de Fer, met een gruwelijk wegdek
vol steenslag en gruis met somtijds water
vallen, die een uitweg over deze wegruime
zochten.
Het einde naderde, de eindcontrole te Gro-
neble kwam angstwekkend dicht nabij en de
rijders worstelden en zwoegden nog altijd
maar in de bergen, de meeste met vele minu
ten achterstand. Zoodra er maar even een
klein gedeelte behoorlijke weg kwam werd
de gaskraan opengezet en daverden de wa
gens naar beneden om heel spoedig daarna
weer in hun vaart gestuit te worden door
steenslag, gruis en andere ongerechtigheden
Tot dan eindelijk te Vinille, 14 K M. voor
Grenoble een groote nationale route zich
voor de rijders opende. Wat er daar over deze
14 K.M. gejakkerd is! Men kan het zich in
denken. Vele rijders waaronder alle Hollan
ders wisten hier hun achterstand nog tot
nul te reduceeren, maar tal van andere had
den in den gruwelkamer der Fransche Alpen
te veel minuten verloren om nog op tijd bin
nen te kunnen wezen, zoodat zij na de straf
punten op de Galibier en te Gronoble nog
weer enkele bijkregen.
TurijnGrenoble is voor vele deelnemers
een zwarte dag geweest.
Onze Nederlandsche successen.
Hollands succes op den Internationalen
Alpenrit is compleet. De Hollandsche deel
nemers hebben zich op dezen bergwedstrijd,
die de zwaarste was, die ooit gehouden is
laten kennen op een wijze,, die niemand ver
wacht had van rijders uit een land zonder
bergen en bijna zonder heuvels.
De Hollanders zelve hadden het zeker al
evenmin verwacht en het behaalde resultaat
is bijna ongelooflijk. Negen Hollandsche
deelnemers zijn gestart en daarvan hebben er
acht de finish bereikt. De eenige uitvaller
was Staal op Bugatti, die 0 strafpunten had
toen bij de beklimming van den Stelvio een
steen zijn radiateur doorboorde. De andere
acht Hollanders hebben allen de finish be
reikt. Een dergelijk percentage kan geen en
kel land aanwijzen, maar daarmede staan
wij nog maar aan het begin van het Holland
sche succes. In de klasse van 1100 tot 1500
cM3. stond onze landgenoot Schade met zijn
Wolseley tegenover 25 concurrenten. Hij ein
digde op de vijfde plaats met 68 strafpunten.
Dit is een zeer verdienstelijke prestatie, maaT
nu gaan wij over tot de zwaarste klasse,
waarin de machines boven de 3000 cM3. in
geschreven waren. Daaronder bevond zich
een team het Ford team, bestaande uit de rij
ders, Went, Dr. Sprenger van Eyk en Wiele
man, allen op den nieuwen 8-cylinder Ford
Verder de individueele rijders Van Beek Cal
koen, van der Meulen en Van Abbe eveneens
alle drie op den nieuwen 8-cyl. Ford en Dr.
Weys, die een ouden 4-cylinaer Ford bereed.
In deze klasse behaalde het Ford team den
Alpencup, de hoogste onderscheiding voor
een team, het Ford team, bestaande uit de rij-
als Van der Meulen ieder een Gletscher cup
behaalden, die de hoogste onderscheiding
voor een individueel rijder is. Achter deze
beide Hollanders kwam wederom een landge
noot, Van Abbe eveneens op den nieuwen
8-cylinder Ford, maar met gesloten carrosse
rie, die den tweeden prijs in deze klasse be
haalde.
Gaan wij de prestaties der afzonderlijke
rijders in deze klasse na, dan zien wij tot on
ze blijde verrassing, dat de 6 beste plaatsen
ingenomen worden door 6 Hollanders en wel
Van Beek Calkoen (Ford) en Van der Meu
len (Ford), die met een gelijk aantal straf
punten aan het hoofd van hun klasse
gaan. Daarna volgt Went (Ford) met 15;
Dr. Sprenger van Eyk (Ford) met 16; Wie
leman (Ford) met 23 en Van Abbe (Ford)
met 28 strafpunten. En dan komt eindelijk
een deelnemer, die geen Hollander is aan de
beurt, de Franschman Guichenné, die met
zijn Delage 35 strafpunten opliep. Het is ver
blijdend dit succes te mogen constateeren,
maar belangrijker is het nog de oorzaken
daarvan te analyseeren. Ik geloof, dat wel
een der voornaamste factoren geweest is, dat
de Hollanders zoo verbazend met het hoofd
hebben gereden en zich door niets van hun
stuk lieten brengen. Iedere rijder is geduren
de den wedstrijd wel eens een paar minuten
achter zijn tijd geweest in die onnoemelijk
zware bergstukken waar de wegen somtijds
op puinhoopen leken. Menig rijder beging
dan de fout om te trachten zoo spoedig mo
gelijk zijn achterstand in te halen, waardoor
hij dan zijn machine over den kop joeg. De
Hollanders hadden geduld, stukje voor stuk
je, minuut na minuut haalden zij den verlo
ren tijd in en kwamen tenslotte weer zonder
strafpunten aan de controle. Na afloop van
den rit werden tenslotte alle machines der
deelnemers gekeurd, waarbij nog verscheide
ne strafpunten voor mechanische fouten of
beschadigingen uitgedeeld zijn. Van de zes
Hollandsche Ford rijders kreeg hierbij geen
een een enkele strafpunt en de controlecom
missie sprak zelfs openlijk hare bewondering
uit over den merkwaardigen goeden toestand
waarin deze 6 Hollandsche Fords zich na
een dergelijken moordenden rit bevonden.
Tenslotte waren het juist de gecontroleerde
bergstukken, waar het strafpunten regende,
dat de Hollandsche Ford rijders zoo bijzon
der boven de andere deelnemers in hunne
klasse uitblonken. Er waren drie gecontro
leerde bergstukken: de Pordoi, de Selvio en
de Galibier. Op den Pordoi waren van der
Meulen en van Beek Calkoen de eenige rij
ders in hunne klasse, die den top met 0
strafpunten bereikten. Op den Stelvia was er
niemand in deze klasse, die den top met 0
strafpunten bereikte, maar het waren weder
om 2 Hollanders, die hier den besten tijd
maakten en wel Van Beek Calkoen die 2
strafpunten en van der Meulen, die 3 straf
punten kreeg. Toen kwam de finale der ge
controleerde bergstukken op den smallen,
stijlen Galibier en wederom bereikte hier een
Hollander het mooiste resultaat in de zware
klasse, nl. Dr. Sprenger van Eyk, die met
slechts een enkel strafpunt boven kwam.
Deze zich iederen dag herhalende Hol
landsche successen waren des te opvallen
der omdat zij eigenlijk zoo geheel onver
wacht kwamen en groeiden tenslotte uit tot
„de groote sensatie" van dezen vijfden Al
penrit. Toen het eindresultaat bekend was
leek 't of men in e Ford garage te Nia dol
was geworden. De Ford dealers uit den om
trek waren telegrafisch opgeroepen en met de
Hollandsche Fordrijders in hun bestofte
en bemodderde wagens voorop werd een
rondgang door de stad gehouden. Onbeken
de Hollanders, die toevallig in Nia vertoef
den kwamen hun landgenooten geluk-
wenschenhet was een complete Hollandsche
triomph aan de Azuren Kust.
Mr. P. H. L. Lamberts Hurretbrinck.
Motorsport.
WEDSTRIJDEN TE HILVERSUM.
In het gemeentelijk sportpark te Hilversum
werden Zondagmiddag snelheidswedstrijden
gehouden, waarbij verscheidene valpartijen
plaats hadden.
De Nortonrijder de Graaf kwam in den
wedstrijd voor nieuwelingen 350 c.c. in de der
de ronde bij het nemen van de tweede bocht
te vallen doordat zijn stearingdemper brak
De renner ging over den kop en hoewel hij
niet ernstig gewond was, werd het noodig
geoordeeld hem naar het ziekenhuis over te
brengen. G. A. de Ridder, op Ariel, viel bij
den seniores-wedstrijd 350 c.c. door het bre
ken van een gaskabel. Doordat hij niet vol
doende remmen kon, reed hij tegen een schut
ting, waardoor hij een verwonding aan een
der voeten opliep. Bij de juniores 500 c.c.
tenslotte viel C. Haring op B.S.A., de Dou-
glasrijder Ph. JXC. de Vries vloog over hem
heen. Haring bleef ongedeerd, de Vries kreeg
een teenblessure.
De uitslagen luiden:
Nieuwelingen 250 c.c. verreden in twee
manches, le manche: 1. J. J. Cordang, O.K.
3 min., 51 1/5 sec.; 2. J. Versluis, O.K. 3
min., 53 sec. 2e manche: 1. J. J. Cordang,
O.K. 4 min. 9 1/5 sec.; 2. J. Versluis, O.K.
4 min., 12 1/5 sec. Totale puntentelling: 1.
J J. Cordang, 2. J. Versluis.
Nieuwelingen 350 c. c. verreden in twee
manches, le manche: 1. G. van Ekris,
Eysink, 3 min., 54 3/5 sec.; 2. L. van der As,
Royal Enfield, 4 min., 3/5 sec. 2e manche: 1.
G. van Ekris, Eysink, 4 min., 9 4/5 sec.; 2.
G. N. Koning, M. A. G. 4 min., 15 4/5 sec.
Totale puntentelling: 1. G. van Ekris, 2. L.
van den As.
Juniores 350 c. c. verreden in twee man
ches. le manche: 1. G. de Jong, Royal En-
fie d, 3 min., 36 2/5 sec 2. J. Westerop,
Velocette, 3 min., 38 4/5 sec. 2e manche: 1.
J. Westerop, Velocette, 3 min., 42 sec.; 2. G.
de Jong, Royal Enfield, 3 min., 43 4/5 sec.
Totale puntentelling: 1. G. de Jong, 2. J.
Westerop.
Seniores 350 c.c. verreden in twee series
en een finale, le serie: 1. A. Hartman, Royal
Enfield, 3 min. 34 4/5 sec.; 2. J. Bosman,
Velocette, 3 min., 35 4/5 sec., 2e serie: 1. O.
J. van Dijk,, Lady, 3 min., 3*3 1/5 sec.; 2.
Jac. Schot, Rudge, 3 min. 43 4/5 sec. Finale:
1. A. Hartman, 3 min. 34 sec.; 2. Jac. Schot,
3 min. 35 1/5 sec.; 3. N. Kuyper, 4. G. J.
van Dijk, 5. J. Bosman.
Nieuwelingen 500 c.c. verreden in twee
manches, le manche: 1. H. J. Bolhaar, Nor
ton, 3 min., 46 sec.; 2. H. Buys, Douglas,
3 min., 54 sec. 2e manche: 1. H.«Buys, Dou
glas, 3 min., 52 3/5 sec.; 2. H. J. Bolhaar,
Norton, 3 min., 55 sec. Totale puntentelling:
1. H. J. Bolhaar, 2. H. Buys.
Seniores 500 c. c. verreden in drie man
ches, le manche: 1. A. Hartman, Motosa-
coche, 3 min., 25 sec.; 2. G. J. van Dijk, La
dy, 3 min. 26.2 sec.; 2e manche: 1. Jac.
Schot, Ariel, 3 min. 21 sec.; 2. G. J van
Dijk, Lady, 3 min. 23 sec.; 3e manche; 1
Schot, Ariel, 3 min. 25.6 sec.; 2. A. R K.
van der Pluym, Norton, 3 min. 29.8 sec. To
tale puntentelling: 1. Jac. Schot, 2. A. Hart
man; 3. A. R. K. van der Pluym, 4. G. J-
van Dijk.
Juniores 500 c.c. verreden in twee man
ches, le manche: 1. P. F. van Dinter, Ariel,
3 min. 45 sec.; 2. W. van Gent, Rudge (af
gevlagd), 2e manche: 1. P F van Dinter,
Ariel, 3 min. 50 6 sec.; 2. E. W. Pollee, Tri-
umph. 3 min. 59.8 sec. Totale puntentelling:
1. P. F. van Dinter, 2. W. van Gent.
Langebaan-race voor seniores 500 cc.: 1.
Jac. Schot, Ariel, 5 min. 33.2 sec.: 2 van
Wingerden, Motosacoche, 5 min. 34.6 sec.;
3. A. R. K. van d;r Pluym. Norton, 3 min.
35,4 sec.; 4. A. Hartman, Motosacoche.
Langebaan-race voor seniores 350 c.c.: 1
G. J. van Dijk, Ladv, 5 min. 51.6 sec 2
Jac. Schot, Rudge. 6 min. 7.6 sec 3 M
van den Berg, H. D.; 4. L. F. Breeman, F.N.
Kanosport.
„ZAANRACE 1933".
De „Zaanrace", hei sportevenement in de
Nederlandsche Kanowereld, zal dit jaar ge
houden worden op Zondag 20 Augustus a s
Men verwacht een record aantal inschrij
vingen. De organisatie berust bij de Z. W. V.
„Stormvogels" die thans haar 10-jarig be
staan herdenkt, terwijl de wedstrijden staan
onder auspiciën van den Nederlandschen
bond van kanovereenigingen.
De baan voor „De Zaanrace" loopt zeer
waarschijnlijk weer vanaf Markt (Wormer-
veer) tot Zaanbrug (Zaandam) v.v. en heeft
een lengte van 10 K.M Dit traject is een
der mooiste deel en van €e Zaanstreek, het
geen aan deze wedstrijden zulk een bijzon
dere populariteit geeft.
Bij het in de nabij.:eid van het wedstrijd
terrein idyllisch gelegen clubhuis der Z W.V
„Stormvogels" het Herderskind te Zaan
dijk is ruime en goede kampeergelegen
heid, zoodat van verre komende veretnigin-
gen tevens een week-end van dit jaarlijksche
kanofeest kunnen maken. Voor deze kam
peerders zal bij genoegzam" deelname een
auto-tocht langs de Zaansche bezienswaar
digheden worden gehouden, waaraan door
de Zaansche Vereeniging van Vreemdelin
genverkeer bereids medewerkirfg is toege
zegd.
De inschrijving mede voor de dien dag
te houden vereenigingsklassewedstrijden over
lange baan voor heeren en voor de dames
race over 300 Meter om den „Stormvogel-
Beker" is opengesteld voor alle leden van
bij den N. B. K. aangesloten vereenigingen
en nersoonlijke leden.
De prijs van den da" is de groote zilveren
wiscselbeker, beschikbaar gesteld dou den
heer A. G. A. Verstegen, burgemeester van
Koog aan de Zaan.
Voetbal.
LANGRO—ALKM. CRT. 5—4.
Dat was gisteravond een prettige, sportieve
wedstrijd, waar het aan spanning zeker niet
ontbroken heeft. Reeds direct na den aan
vang maakte Langro het eerste doelpunt dat
op min of meer ongelukkige wijze uit de
handen van onzen keeper viel.
Full speed werd een aanval op het Lan-
gro-doel ondernomen en niet lang daarna
stonden de partijen weer op gelijken voet.
De rust kwam met 33 en na het kopje
thee werd onder enthousiast gejuich van de
vele toeschouwers de tweede helft gespeeld.
Langro scoorde tenslotte in deze periode
het eerst, maar nog lang voor het eind haal
den we op en maakten eveneens een tegen-
goal.
Onderling werd besloten den wedstrijd
met twee maal 7% min. te verlengen, in
welken tijd wij wel zeer ongelukkig waren,
want in het strafschopgebied maakte een
onzer spelers hands en dit was ons noodlot,
want uit de hieruit toegekende penalty scoor
de Langro het winnende doelpunt.
Na afloop reikte de heer Moens in een
geestig speechje de „plak" aan de winnaars
uit, den wensch uitsprekend, dat een andere
maal op meer normaler wijze het eind aan
een voetbalmatch zou komen.
POSTDUIVENVEREENIGING
„DE POSTDUIF".
Bovengenoemde vereeniging hield
Zondag 30 Juli een wedvlucht van St.
Kat. Wave. Afstand 175 K.M. Los 8 uur
Wind Zuid-West. Aankomst als volgt:
J. Huiberts 11.06 17
N. Ypma 11.11.23
J. Huiberts 11.12.07
Idem ll.lo.12
N. Ypma 11.13.53
S. Hoogakker 11.15.37
A. J de Wit 11.15 44
Th. Buissink 11.16.07
J. Huiberts n.16 io
D. Pilkes 11.16 34
Th v. d. Kamer 11.17.33
C. Rabeling 11.17.48
N. Ypma 11.19.35
S. Hoogakker 11.20 08
Th Buissink 11.20.25
Idem 11.20A2
Idem 11.21.19
N. Ypma 11.21.45
Jos. v. d. Kamer 11.22.20
Th. Buissink 11.22.28
A. J. de Wit 11.23.04
C. Rabeling 11.24.08
Th v. d. Kamer 11.25 20
R. Reijmer
C. Rabeling
D. Pilkes li o,3*
A. J. de Wit ïi ÏI55
Jos. v. d. Kamer 11a
Bovengenoemde vereeniging TL
Zondag 6 Aug. een wedvlucht van \»d
voorde. Afstand 1% K M. Los 7só
Wind Noord-Oost. Aankomst als „^Ur<
F Fe«en looT'r
A. J. de Wit ïo 20Oft
Th. Buissink !0S
Idem jq 9o i a
loüg
1(16111 10
A. J. de Wit in ïo o?
J Huiberts iSHII
1037 35
10.38 38
Th Buissink
J. Huiberts
N. IJpma
C. Rabeling
D Pilkes
Idem
F. Feijen
10.39.08
10 39.47
1041 59
104226
10.47.52
DE ITALIAANSCHE OPERA WEDEROM
IN ALKMAAR.
In verband met het groote succes, hetwelk
het eerste concert der solisten der N.V. Ita,
liaansche Opera te Alkmaar heeft mogen
oogsten, heeft de directie mede in verhand
met de vele aanvragen, die bij haar zijn bin
r.engekomen. in overleg met den heer Mooii'
besloten een tweede concert in 't Gulden
Vlies te geven op Vrijdag 18 Augustus as
met medewerking van dezelfde solisten.
Er zal een geheel nieuw programma ten
gehoore worden georacht met fragmenten
uit de opera's Mignon, Bohème, Lucia di
Lammermoor, Werther. Paljas, Butterfly
Gioconda Faust, Tooverfluit, en andere.
We est voorzichtig met vuur
In bosch en heide.
(Niet officieel)
2de Klasse, 2de Hjst
Trekking van Dinsdag g Augustus 1933
Hooge Prijzen
f 5000.— 14015
f 2000.1591
f 1500.— 2227 5272
f 1000.— 2864 5191 20761
f 400.— 7202 7453 18129
f 200.- 706 2794 13554
f 100.— 614 5766 5802 9298 11240 15504
Prijzen van f 35.
12 21 47 53 66 117 144 154
165 190 19 1 200 214 218 252 323
343 351 370 401 485 499 501 532
562 587 646 672 712 725 738 758
858 859 888 904 914 968 1060 1115
1121 1144 1192 1341 1364 1383 1424 1436
1467 1500 1537 1540 1565 1576 1587 1676
1716 1719 1734 1748 1758 1788 1804 1901
2004 2109 213f 2139 2149 2206 2244 2253
2265 2300 2319 2372 2388 2400 2411 2430
2451 246 1 2467 2487 2515 2581 2631 2649
2672 2689 2706 2722 2727 2739 2745 2753
2762 2800 2833 2834 2863 2885 2898 2915
2920 2946 3013 3025 3027 3029 3087 3108
3112 3121 3140 3144 3150 3154 3178 3223
3243 3265 3321 3325 3327 3358 3379 3433
3449 3531 3622 3670 3703 3718 3732 3738
3762 3839 3850 3853 3869 3918 3927 3949
3S52 4021 4047 4048 4093 4150 4226 4270
4272 4288 4341 4345 4339 4394 4396 4522
4528 4576 4582 4594 4616 4620 4648 4650
4666 4686 4698 4765 4847 4882 4893 4903
4905 4919 4925 4948 4967 4996 5099 5107
5144 5207 5231 5258 5263 5333 5360 5440
5470 5486 5503 5516 5549 5559 5563 5576
5942 5671 5719 5770 5788 5789 5791 5824
5881 5908 59371 5989 5998 6C5S 6122 6127
6146 6151 6179 6192 6204 6214 6336 6398
6417 6422 6450 6472 6482 6592 6658 6736
6790 6830 6856 6861 6865 6876 6878 6910
6925 6940 6958 6982 6986 7015 7037 7068
7107 7117 7141 7154 7167 7177 7185 7280
7289 7302 7333 7336 7376 7476 7488 7504
7523 7633 7664 7802 7811 7842 7860 7985
8046 8110 8197 8239 8247 8313 8319 8393
8444 8501 8545 8546 8556 856o 8606 8616
8700 8720 8727 8783 8785 8818 8824 8859
8868 8884 8909 8921 8931 8978 9002 9003
9017 9019 9031 9052 9118 9136 9159 91»0
9186 9219 9269 9289 9317 9319 9350 9429
9461 9509 9514 9624 9657 9762 9781 9890
9852 9861 9863 9932 9933 9960 9975 9984
9993 10028 10056 10116 10129 10167 10194 10199
10235 10238 10258 10283 10290 10302 10356 10467
10511 10513 10530 10553 10556 10571 10591 10639
10686 10693 10715 10725 10734 10747 10748 10766
10768 10797 10817 10862 10874 10887 10894 10920
10980 10966 10976 10995 11102 11112 11117 1U20
11147 11166 11195 11250 11305 11312 11315 11324
11136 11349 11409 11419 11422 11495 11610 11623
11648 11651 11652 11662 11664 11670 11672 11703
11786 11789 11831 11839 11848 11852 11860 11861
11874 11934 11954 11969 11972 11991 12040 12048
12071 12080 12087 12174 12216 12336 12347 12351
12399 12415 12444 12448 12488 12547 12643 126»
12663 12708 12739 12780 12796 12809 12821 128»
12889 12960 12981 12984 13076 13084 13098 131»
13168 13209 13211 13253 13306 13329 13424 134«
13483 13498 13534 13587 13603 13607 13620 136»
13683 13730 13791 13814 13824 13872 13907 13939
13943 13950 14018 14034 14047 14120 14145 141™
14179 14191 14207 14211 14212 14269 14303 l«j»
14341 14464 14481 14552 14567 14631 14634 1»»
14730 14762 14773 14776 14867 14872 14913 149»
14950 15004 15043 15081 15110 15165 15187 15"*
15195 15207 15222 15252 15300 15308 15464 15®°
15505 15520 15566 15579 15580 15592 15593 153W
15607 15636 15644 15649 15743 15757 15777 15»
15867 15881 15924 15931 15946 15983 16045 16"g
16138 16171 16195 16260 16271 16314 16331 1»-
16394 16414 16425 16493 16521 16568 16588 1»
16599 16601 16612 16643 16645 16656 16696 w
16769 16870 17014 17030 17035 17036 17064 i
17077 17082 17083 17087 17093 17128 171M j
17262 17266 17326 17382 17387 17394 17447 i
17519 17528 17529 17538 17553 17565 17o95 i
17716 17725 17743 17765 17773 17779 17781
X7S30 18108
17915 17932 17933 17966 18002 18012 18W»
18115 18133 18188 18189 18196 18237 18260
18310 18324 18350 18384 18404 18492 185»
18578 18582 18608 18664 18683 18700 181»
18802 18870 18898 18917 18920 18980 18W» ^jg]
18992 19016 19025 19071 19103 19122 191'
19210 19225 19257 19304 19308 19359 i»« ^571
19474 19481 19482 19519 19522 19548 1»
19625 19632 19652 19674 19680 19752 1» ^54
19777 19785 19821 19956 20010 20020 2 2fl203
20074 20079 20100 20114 20118 20127 2
20236 20241 20243 20251 20279 20354 2
20482 20488 20513 20520 20536 20561 2» jgfP
20665 20795 20832 20842 20843 2087»
20982
VerbeUrtaitt 2e kl. 1»
15297.
tfUT»