Alkmaarsche Courant
LBuitenland
J(zck School
Jtfieepsüjdütqm
!ficovinciaa£ 'flieuws
Honderd vl]l en dertigste Jaargang.
VRIJDAG 25 AUGUSTUS
Haagsche brieven.
k Paarden houden zich gewoonlijk wel
<-e' strikt aan de regels, omdat het voor hen
zooveel riskanter is die te overtreden. Bij
•euw geplaatste automatische seinen wor-
:e" gedurende eenigen tijd verkeersagenten
k Posteerd om het publiek op te voeden tot
hpt'na?^neni'ng ervan, waartoe ook behoori
m achter de streep blijven, als er gestopt
worden.
gen dringend om ontlasting van het ver
w. r».
DE PAUS AAN EEN ONGELUK
ONTKOMEN.
ROOFOVERVAL IN DEN TREIN
BOEKAREST—PRAAG.
TREIN BIJ WASHINGTON
ONTSPOORD.
Vier dooden, meer dan 40
gewonden.
STOOMVAARTLIJNEN.
Kon. Ned. Stoomb. Mij.
Stoomv. Mij. Oceaan.
HollandAfrika Lijn
HollandBr.-Indië Lijn.
HollandOost-Azië Lijn.
Stoomv. Mij. Nederland.
Kon. Heil. Lloyd.
HollandAmerika Lijn.
HollandWest-Afrika-Lijn.
Rotterdamsche Lloyd.
RotterdamZuid-Amerika Lijn.
fl0< 200 1933
Een goed voorbeeld vindt altijd navolging
vooral wanneer er tegelijk niet te versmaden
Hiaterieele voordeelen aan verbonden zijn.
Het groote succes, dat de zoogenaamde baby
taxi's hebben verworven van het oogenblik
af dat ze in bedrijf werden gesteld, heeft
natuurlijk gelokt tot navolging. Zoodat we
nu nog een paar nieuwe soorten babywagen-
ties er bij hebben gekregen. Daar is de Vi-
tax en de Tritax en de Bleutax om van' de
«ewone blokbandwagens en verhuurauto's
niet te spreken. En het zou hier het moment
*jn om een spreekwoord te lanceeren, en te
beweren, dat veel varkens de spoeling dun
maken, als niet uit alle omstandigheden
'dat er voorloopig in Den Haag plaats
schijnt te zijn voor al die huurwagens.
Daar wordt getaxid met een ongekende
geestdrift. Door iedereen, ook door degenen,
die zich vroeger tien keer zouden bedenken,
voor ze tot zoo iets bijzonders overgingen.
Want tot nu toe leek voor de autolooze bur
gen die hun eenvoudigen dagelijkschen
|ang door de Haagsche straten gingen en
die op geen enkele wijze aangetast waren
door eenig symptoom van willen meedoen
en hebben wat een ander heeft, waarvoor
door velen met zoo'n hardnekkigheid gestre
den wordt voor deze autolooze burgers
dan leek een taxi, als ze niet om een of an
dere reden dringend en gebiedend noodza
kelijk was, een luxe, waar men niet zoo maar
toe besluiten- kon. Ik ken menschen, die zich
verkwistend voelden worden op het moment
dat ze zich lieten overhalen om met een auto
jn plaats van met de tram huiswaarts te
ieeren.
blu is dat op eenmaal anders geworden als
gevolg van de samenwerking van een aantal
factoren, waaronder uiteraard de verhoo
ging der tramtarieven en de verlaging van
die der taxi's en zoogenaamde luxe-verhuur
wagens niet de geringste zijn. Letterlijk ieder
een zie je nu in taxi's rijden, in kleine of in
groote wagens, dat doet er niet zoo veel toe
De eene onderneming maakt de prijzen nog
aantrekkelijker dan de andere, er is er tel
kens een, die eenzelfde tracject voor nog iets
minder aflegt en het publiek profiteert daar
van, dat spreekt.
Het directe gevolg is een onverwachte toe
name van het autoverkeer door onze straten,
men kan wel bijna spreken van een verdub
beling. En meer dan ooit is waakzaamheid
en voorzichtigheid dringen geboden, te meer
nu de maximumsnelheid sedert eenigen tijd.
is afgeschaft en ieder mag rijden zoo snel
hij wil, mits hij maar veilig rijdt. Dat maakt
dat niet-autorijdende menschen, die het ge
woel en het gekrioel met ondeskundige en
dies soms wat verschrikte oogen aanzien,
hun hart wel een vasthouden op drukke ver
keerspunten en zich afvragen wat nu eigen
lijk „veilig rijden" is.
Het gaat natuurlijk niet aan om overal
maar verkeersagenten neer te zetten, die de
stroomen van weggebruikers van iedere des
criptie in de juist banen moeaen houden
Dan zou een verkeerspolitie waarschijnlijk
niet voldoende zijn. Uiteraard moet men ook
wat en zelfs tamelijk veel overlaten aan het
gezond verstand en het gevoel voor discipli
ne der weggebruikers zelf. Daar zou in het
algemeen nog wel een en ander aan op te
voeden vallen. De verleiding is nu eenmaal
zoo sterk om bij een ophooping van moeilijk
heden nog gauw even ergens langs of om
heen te glippen, vooral wanneer er niet het
minste gevaar bij is. Ook zijn de regels van
het verkeer in sommige gevallen niet zoo
scherp omschreven, dat er niet te marchan-
deeren valt.
Daar is, om een kleinigheid te nomen, bij
voorbeeld de bepaling van het rechts langs
den weg rijden. De algemeene regel is, dat
men aan den rechterkant van den weg be
hoort te rijden, onverschillig met welk voer
tuig. Dat is simple comme bonjour. Maar
het geval wordt dadelijk minder simpel in
die straten, waar vluchtheuvels zijn ge
plaatst bij de tramhaltes Want langs die
vluchtheuvels mag zoowel links als rechts
gereden worden. Met het gevog, dat men
aardoor aan den linkerkant van de straat
£°mt. Maar in dat geval schijnt het niet te
"deren. Behalve dan weer in die straten,
F'aar °P het verkeerspaatje 's avonds ver-
jicht dat aan het begin van den vlucli'
deuvel staat, met een dwars pijltje is aan
gegeven, dat men alleen rechts van den
'UChtheuvel mag rijden. In de gevallen dat
Pijltje ontbreekt, gaat men blijkbaar van
et standpunt uit, dat de vluchtheuvel de
straat verdeelt in twee straatjes maar
Qan zeer smalle waar weer opnieuw een
verdeeling links en rechts wordt gemaakt,
ften vraagt zich af of het niet eenvoudig r
n. °°k logischer zou zijn om de opvatting te
oigen: voertuigen behooren aan de rechter-
'Jde van de straat te rijden, dus ook rechts
an de vluchtheuvels, want anders zijn ze
de linkerkant van de straat?
De automatische verkeersseinen laten ten-
'nste aan duidelijk niet te wenschen over
zij laten ook geen interpretaties toe Zij
geven in rood en groen om de zooveel niinu-
n aan: nu moet er gestopt worden en nu
men passeeren. De weggebruikers heb-
fen met anders te doen dan zich tUaraan te
{jouden. Alleen, dat is het nu juist, ze doen
"et niet altijd. Want als het verkeerssein op
°d saat, en dus gebiedt halt te houden, en
7 m toevallig juist in de richting die mag
°r?aan geen verkeer, dan is natuurlijk de
'eiding heel groot om toch maar even
°or te rijden, per fiets of per auto. Wagens
'och vragen, ook bij de strikste inachtne-
ng van bepalingen en geboden, sommige
keer. Zoo onder andere de Verhuellweg, die
langzamerhand de groote verbindingsweg
voor auto's tusschen Oude Scheveningsche
Weg en Nieuwe Parklaan via de Witte Brug
geworden is. Dat was vroeger een prettige
rustige wandelweg, een chaussee, waarlangs
men op mooie zomerdagen ook wel ging toe
ren in een open Victoria of berline. Later
werd hij zeer gewaardeerd door fietsers, die
aan de Bataaf gingen tennissen. In den laat-
sten tijd waren dezen echter hun leven niet
meer zeker in de allerletterlijksten zin. Eeni-
ge ongelukken, waarvan verleden jaar een
met doodelijken afloop er werd toes door
een zandauto een jongetje van twaalf jaar
doodgereden maakten maatregelen nood
zakelijk en nu is er langs dien weg een
nieuw fiestpad gekomen dat voor een deel
den weg volgt, dan echter afbuigt en door
het hout evenwijdig met een reeds bestaand
ruiterpad, naar de Witte Brug loopt. Het
komt een eindje rechts van den grooten weg
uit en dat is de eerste dagen voor de fietsers
een ontzaglijk probleem geweest. Op drie
punten van den weg werden agenten gepos
teerd om den fietsers den weg te wijzen
dien ze nu vooraan gaan moesten. De mees-'
ten leken maar zeer matig ingenomen en in
formeerden of dat nu altijd zoo blijven moest
Zij hadden waarschijnlijk min of meer het
gevoel, dat zij via Keulen naar Rome ge
stuurd werden. In werkelijkheid zal 't waar
schijnlijk geen minuut verschil maken. Het
eemge inconveniënt en dan alleen nog
maar voor fietsers, die niet ter plaatse be
kend zijn is de moeilijkheid om dit nieu
we rijwielpad te vinden als zij uit de rich
ting Scheveningen, dus van de Witte Brug
komen.
Dan ligt de groote, geasfalteerde weg, de
Verhuellweg vlak voor hen en noodigt hem
als het ware uit daarlangs te rijden. Maar
gebiedende borden verwijzen hen naar het
fietspad de agenten zijn nu weg dat
eenige meters naar links ligt, juist voorbij
den ingang van het ruiterpad en dat tot
overmaat van ramp gewoonlijk nog min of
meer aan het oog onttrokken wordt door
een ijskaretje, dat daar stationneert. Dat
geeft aanleiding tot onzekerheid en aarzeling
en juist op dezen hoek is dat ongewenscht,
omdat het verkeer daar toch altijd al min of
meer aan opstoppingen lijdt. Want de Witte
Brug is inderdaad rijkelijk smal voor een
dubbel tramspoor, auto's fiesten en paarden
Voor de voetgangers is er een trottoir, dus
die blijven buiten het geding. In theorie al
thans, in de practijk voelen ze zich wel eens
ernstig in het gedrang, als er een tram pas
seert en juist op dat oogenblik een ietwat
schichtig paard schrikt voor een naderenden
reclamewagen en als eenig punt om zich in
veiligheid te brengen juist dat trottoir kiest.
En bijna alle paarden uit alle Haagsche ma
neges passeeren minstens eenmaal daags de
Witte Brug.
DE STAKING DER FRANSCHE
BINNENSCHIPPERS.
De minister van openbare werken heeft
heden de 5 prefecten ontvangen, in welker
gebied zich de staking der binnenschippers
afspeelt, ten einde met hen te overleggen over
de maatregelen tot herstel van de orde op
rivieren en kanalen.
De door de stakers georganiseerde versper
ring te Eragny bestaat uit 200 booten. Daar
door is Eragny het centrum van het verzet
worden. Op het oogenblik heerscht er vol
komen rust, maar de stakers zien met wan
trouwige blikken naar een militair vliegtuig,
dat voortdurend boven de Oise kruist. De
politiemacht is in den loop van den dag ver
sterkt, zoodat een spoedig politie-optreden
wordt verwacht.
Waarschijnlijk hedenmorgen
aanval op de andere barricade's.
De Fransche minister van binnenlandsche
zaken heeft gisteravond laat na eenige lang
durige besprekingen met den prefect van het
departement Seine et Oise. opdracht gegeven
den strijd tegen de stakende schippers bij
Eragny en Pont Oise met alle beschikbare
middelen voort te zetten. Men verwacht dat
de gendarmerie reeds hedenmorgen vroeg
met een aanval zal beginnen. Gisteren heb
ben land- en watervliegtuigen den geheelen
dag boven de barricade gevlogen, die de
schippers door het dicht opeen stuwen van
hun schepen in de Oise hebben gevormd.
De eerste aanval zal bij Eragny worden
gedaan en pas als men daarin geslaagd is de
vijandelijke stelling te nemen, zal men verder
de Oise opdringen en probecen de voornaam
ste barricade van ruim 200 schepen, die in 20
rijen naast elkaar liggen op te ruimen. De
schippers zijn vast besloten den grootst mo
gelijken tegenstand te bieden.
DE HONGERSNOODACTIE IN
RUSLAND.
De houding van den Paus.
Een in de Vaticaansche stad uit Rusland
teruggekeerende Pauselijke afgezant heeft,
naar Reuter meldt, aan Pius XI rapport uit
gebracht over zijn ervaringen in de Sowjet-
unie en mededeeling gedaan van den ver-
schrikkelijken winter, dien de bevolking al
daar te wachten staat, met den dreigenden
hongersnood voor oogen. De afgezant ver
telde den Paus, dat naar schatting ly a
millioen menschen den komenden winter van
honger zouden omkomen.
Bij deze mededeeling merkte de afgezan
op, dat de Paus zijn tranen niet kon bedwin-
Na een oogenblik van stilte overmeesterde
de Paus zichzelf echter en zeide hij rustig.
„Wij moeten een weg vinden om dit, koste
wat het kost. te voorkomen."
Men gelooft, dat Je Paus overweegt hu p-
expedities naar Rusland te zenden in
geest als dit eenige jaren geleden geschied
(Het zal den lezer steeds vreemder te
moede worden wanneer hij onder e
richten pleegt te lezen, die met
overtuiging van eer, weergaloozen g n
richten als van hongersnood. Men 1Mn^veilig
aannemen, dat in het een en t
stantieele kern van waarheid admi^Hj
samentreffen van de berichten is
te wijten, dat de berichten over hetgeen het
Russische platteland dezen winter en dit
voorjaar heeft uitgestaan, slechts zeer ver
traagd tot het buitenland doordringen. Het
is immers onaannemelijk, dat zelfs indien de
oogst van dit jaar matig ware, er midden in
den zomer van acuten hongersnood gesproken
zou kunnen worden. Dat dan toch in deze
maanden een hongersnoodcampagne begon
nen wordt waarvan het bovenstaande en
vorige berichten gewagen, zal verklaard
moeten worden en in het telegram uit de
Vaticaansche stad staat dit ook uit de
vrees, dat in den volgenden winter opnieuw
de omstandigheden van het afgeloopen jaar
zich zullen herhalen. Uit de politiek, welke de
sowjetregeering volgt krijgt men den in
druk, dat deze alles in het werk stelt om dat
te voorkomen, begrijpelijk trouwens, omdat
het welzijn van de steden een zoo spoedig
mogelijke pacificatie van het platteland ver-
eischt. Het feit, dat deze inspanning samen
gaat met gunstige oogstverwachtingen, ver
licht de taak van de sowjetregeering aan
zienlijk. Maar zelfs indix de komende winter
opnieuw groepen van de Russische landbe
volking in ellende dompelde, is niet goed in
te zien, hoe een steunbeweging, als de on
derhavige, succes zou moeten hebben, daar
van de sowjetregeering wel allerminst te
verwachten is, dat zij inmenging zal dulden
in omstandigheden, die niet het uitvloeisel
zijn van een natuurramp, maar van den
politieken strijd, dien zij ten plattelande
voert. Red.)
De Paus is gistermorgen aan een ongeluk
ontkomen. Eenige seconden nadat de auto,
waarin de Paus zich met zijn gevolg op den
terugweg van het zomerverblijf Castel Geu-
dolfo bevond, het dorp Ciampino had gepas
seerd, stortte vlak achter de auto een militair
vliegtuig, dat in de telegraafdraden verward
was geraakt, op den weg. Als door een won
der heeft de officier, die zich in het vliegtuig
bevond, slechts lichte verwondingen opge-
loopen.
Een brutale roofoverval is in den afgeloopen
nacht door 5 bandieten in den sneltrein Boe
karestPraag gepleegd. De bandieten waren
in den trein binnengedrongen en trachtten rei
zigers in den slaapwagen te berooven. Een
dame maakte alarm, waarop de bandieten zich
terugtrokken in den wagon achter den locomo
tief, waar zij door het treinpersoneel en eenige
reizigers met revolvers in bedwang werden
gehouden. Toen de trein bij Sinaia stopte,
sprongen de roovers uit den wagon. Slechts
één hunner kon worden gearresteerd. Hij be
hoort tot een internationale treinrooversbende.
SLAAPZIEKTE MAAKT
23 SLACHTOFFERS.
De te St. Louis heerschende slaapziekte
heeft tot dusverre 23 dooden geëischt.
TWINTIG DOODEN DOOR HET
NOODWEER.
Fakkel van het Vrijheidsbeeld
uitgedoofd.
Door het noodweer bij New York is een
groot aantal electrische leiding vernield.
Voor het eerst sedert 1886 is de fakkel van
het Vrijheidsbeeld uitgedoofd.
Gemeld wordt, dat het totale aantal doo
den 20 bedraagt. E>e materieele schade,
daaronder begrepen de schade aan den oogst,
wordt geschat op vele millioenen dollars.
POLITIEKE MOORD IN ZUID-SLAVIE.
Oud-minister gedood.
Te Zlatari zij Zagreb (Agram) is gisteren
een revolveraanslag geleegd op oud-minister
Neudoerfer. Neudoerfer werd door drie
kogels in den rug getroffen en was onmiddel
lijk dood.
De volgende bijzonderheden worden ge
meld:
Gistermiddag tegen half drie verschenen
twee onbekende jongens op het landgoed
van den oud-minister, die hem een brief over
handigden. Terwijl de een een gesprek aan
knoopte met de vrouw van den minister,
haalde de ander een revolver te voorschijn,
en schoot op den lezenden Neudoerfer. Daar
na vluchtten zij beide in het bosch in de
nabijheid Zij werden achtervolgd door het
huispersoneel en de gendarmerie. Ook uit
Zagreb arriveerde een sterke afdeeling poli
tie op vrachtauto's. Het bosch, waarin de
aanslagplegers zich schuil houden, is om
singeld.
Oud-minister Neudoerfer was Kroaat en
vroeger lid van de Raditsj partij. Na de af
kondiging van de dictatuur op 6 Januari
1929 werd hij aanhanger van de nieuwe
regeering. In het kabinet-Siwkowitsj had hij
zitting als minister van landbouw. De aan
slag is vermoedelijk een daad van wraak in
verband met den onlangs gepleegden aan
slag op den Kroatischen volksleider Preda-
witz.
POLITIEK TIENJARENPLAN
IN JAPAN.
De pogingen van toonaangevende poli
tieke kringen in Japan, om een duurzame
basis voor een bestendige nationale politiek
gedurende ten minste 10 jaar te scheppen,
hebben gisteren door een onderhoud van
Wakasoeki, president der Minseito, met
ministerpresident Saito tastbare resultaten af
geworpen. Aan dit onderhoud was vooraf
gegaan een bespreking van Saito met Soe-
zoeki, president der Seiyoekai, de andere
groote partij in Japan.
Een moreele overeenkomst is bereikt over
de noodzakelijkheid van een waarlijk natio
nale politiek. Onmiddellijk doel der bespre
kingen was te bereiken, dat de op langen
termijn berekende politiek door geen kabi
netswijzigingen zal worden verstoord Daar
om wil men het tegenwoordige Japansche
kabinet op nationalen grondslag reorgani-
seeren in dien zin, dat de leiders der beide
groote partijen in het kabinet zullen zitting
hebben als ministers zonder portefeuille
De sneltrein New-YorkNew-Orleans is
in de nabijheid van Washington ontspoord.
De locomotief en de drie eerste wagens
stortten in de Potomac-rivier. Vier personen,
onder wie de machinist en de stoker, kwa
men om het leven. Meer dan 40 passagiers
werden gewond, van wie 5 ernstig.
Nader wordt gemeld, dat het ongeluk is
veroorzaakt door het instorten van de spoor
brug over den Oostelijken arm van de Poto-
mac, die door het aanhoudende noodweer
sterk is gezwollen. De passagiers vluchtten
in nachtgewaad uit de wagons en werden in
een reddftigstrein naar Washington gebracht.
De heer C. Stuffers te Koedijk is te
Wageningen geslaagd voor het examen land
bouwkundige 1. o
DE NOBEL-PRIJS.
Reeds duiken hier en daar candidaten op
voor den Nobelprijs 1933. Duitschland stelt
Hermann Stehr voor, die onlangs de door de
stad Frankfort a. Main ingestelden Goethe-
prijs verworven heeft.
„VOL KSHOOGESCHOOL" IN
TWENTE?
Naar het Hbld. meldt, bestaan er in
Twente plannen om te komen tot de stichting
van een z.g. „Volkshoogeschool". De school
zal, dien de plannen verwezenlijkt worden,
een tweeledige bestemming kriigen; ze zal
n.1. moeten dienen voor ontwikkeling en ont
spanning, vooral voor werkloozen. De cur
sisten verblijven een aantal dagen in een
daarvoor bestemd gebouw en worden tevens
in de gelegenheid gesteld om sport te be
oefenen. De onderdeden voor het gebouw
zouden evetnueel door deelnemers aan werk-
loozencursussen vervaardigd kunnen wor
den. Naar men weet, bestaat te Bakkeveen
(Fr.) reeds een dergelijk instituut.
PREDIKBEURTEN.
Zondag 27 Augustus.
Groote Kerk10.30 uur, ds. Baar; 6 uur
ds. IJzerman, van Heemskerk.
Kapelkerk, 9 uur, Jeugddienst door ds. H.
J. Hak, van Arnhem; 10.30 uur, ds. War-
ners.
Rem. GereJ. Gemeente, 10.30 uur, ds.
Rappold.
tv. Luth. Kerk, geen dienst.
Doopsgezinde Kerk, 10.30 uur, ds. Kuiper.
Geref. Kerk (in de Groote Kerk), 8 45
v.m. ds. von Meijenfeldt; (in de Kapelkerk)
5 uur, ds. von Meijenfeldt (extra coll. diac.)
Hersteld Apost. Gem., Toussaintstraat, 10
uur en 4.30 uur en 8 uur, dienst.
Vrij Evang. Gem., Lindelaan, 8 uur, ds.
Ruys.
LEGER DES HEILS.
Limmerhoek 40.
Zondag 27 Augustus, 's morgens 10 uur,
Heiligingdienst.
3.15 uur Openluchtsamenkomst te Heiloo.
8 uur Verlossing samenkomst. Spreker
Br. Schats.
12.30 uur Zondagsschool.
UIT DE OMGEVING.
AKERSLOOT, 10 uur, mej. Thomsen.
BERGEN, 10 uur, ds. v. d. Kieboom.
Ger. Kerk aan de dr. v. Peltlaan, 10 uur
en 3.30 uur, hulppred. J. H. Slager.
Evangelisatie Maranatha, 10.30 uur, ds.
Kloosterman van Amsterdam; 7 uur ds.
Jellema, van Woubrugge.
BERGEN AAN ZEE, 10.40 uur, ds. J.
J. Creutzberg te Hees. Liturgische dienst.
EGMOND AAN DEN HOEF, 10.15 uur,
ds. Nobel.
GR AFT, 10 uur, ds. J. Rooker.
GROOTSCHERMER, geen dienst.
HE NS BROEK, geen dienst.
HEILOO, 10.45 uur, ds. Bloemhoff (tekst
Math. 16 24-25. Onderwerp: De keuze.
Nederl. Herv. Evang. Vereeniging, a. d.
Kerklaan, 10 uur, de heer A. van Ginkel, v.
Amsterdam.
KOEDIJK, 9.30 uur, ds. Baar.
NIEUWE NIEDORP, 8 uur ('s avonds),
VóORDSCHARWOUDE, ds. Boeke.
OUDE NIEDORP, 8 uur ('s avonds), ds.
de Leeuw.
OUDORP, geen dienst.
OUDKARSPEL, 10.30 uur, ds. v. Dijk.
SCHOORL, vrij evang. gem.; 10.30 uur,
tuin v. d. Garde, bij ongunstig weer binnen,
Laanweg, J. J. Ruijs en ds. A. L. Ruijs, em.
pred. (Hagepreek).
SINT PANCRAS, 9.30 uur, leesdienst,
6.30 uur, ds. Dünszelmann, van Amsterdam
(oude tijd).
STOMPETOREN, 10.30 uur, ds Heep.
Evangelisatie, 10 uur, de heer J. Kal, van
Amsterdam.
UITGEEST, 10 uur, ds. v. Peursem.
Evangelisatiegebouw Sedeur, 10 uur de hr
A. Donker, van Koog a. d. Zaan. 10.40 uur,
Zondagsschool.
URSEM, geen dienst.
WARMENHUIZEN, 10.30 uur, ds. Seu-
lijn.
WINKEL, Vrij Evang. Gem. t. o. v. het
raadhuis, 6.45 uur, ds. A. L. Ruijs, em. pred.
van Ginneken.
Amazone, 23 Aug. v. Huelva n. Albuteiro
(v.o.)
Berenice, 23 Aug. v. Melilla n. Carthagena.
Ceres, 23 Aug. v. Haburg n. A'dam.
Costa Rica, 24 Aug. v. A'dam te Hamburg.
Cottica, uitreis, 23 Aug. te Paramaribo.
Deucalion, Algiers n. Calens, 23 Aug. Oues-
sant gepass.
Juno, 22 Aug. 9 uur 30 n.. v. Eastham n.
A'dam.
Merope, 23 Aug. te en v. Venetië n. Triëst.
Orpheus, 23 Aug. v. Danzig te Stettin (verb.)
Perseus, 23 Aug. v. A'dam n. Hamburg.
LJJysses, 23 Aug- te en y. Salonica n. Smyrna.
Agamemnon, 24 Aug. v. Rott. te Lissabon.
Crynssen, uitreis, 22 Aug. te Colon.
Merope, 24 Aug. v. Venetië te Triest.
Midas, 22 Aug. v. Kingston (Ja.) n. Aux
Cayes.
Ulysses, 24 Aug. v. Salonica te Smyrna.
Achilles', 24 Aug. v. A'dam n. Rotterdam.
Ceres, 24 Aug. v. Hamburg te Amsterdam.
Rhea,' 24 Aug. v. A'dam n. Guatemala.
Phrontis, 24 Aug. v. Hamburg te A dam.
Polydorus, 24 Aug. v. Bremen te A'dam.
Alcinous, 22 Aug. v. A dam te Batavia.
Calchas, Japan n. Rott., 24 Aug. te Tientsm.
Eurymedon, Liverpool n. Batavia, 24 Aug. v,
Padang.
Menestheus, Japan-Rott. 23 Aug. v. Singa
pore.
Polydorus, 24 Aug. v. Bremen te A'dam.
Polyphemus, Batavia n. A'dam, 24 Aug. V.
Belawan.
Prometheus, Batavia n. A'dam, 23 Aug. te
Suez.
Klipfontein, 4 Aug. v. Pernis n. Kaapstad via
Antwerpen.
Nieuwkerk, uitreis, 22 Aug. v. Aden.
Springfontein, thuisreis, 22 Aug. v. Zanzibar
Heemskerk, thuisreis, 24 Aug. te Rott.
Nijkerk, uitreis, 23 Aug. te Kaapstad.
Rietfontein, 23 Aug. v. A'dam te Hamburg.
Hoogkerk, thuisreis, 23 Aug. v. Colombo.
Meerkerk, thuisreis, 24 Aug. te Hamburg.
Marnix v. St. Aldegonde, uitreis, 24 Aug. te
Southampton.
Flandria, thuisreis, 23 Aug. 's nachts 12 uur
v. Coruna.
Orania, uitreis, 23 Aug. n.m. 7 uur v. Las
Palmas.
Breedijk, 24 Aug. v. New-York te Rott.
Burgerdijk, New-Orleans n. Rott., 23 Aug,
v. Havana.
Delfland, uitreis, 23 Aug. te Teneriffe.
Reggestroom, thuisreis, 23 Aug. v. Havre n.
Rott.
Garoet, thuisreis, 23 Aug. v. Colombo.
Kota Nopan, uitreis, 24 Aug. te Belawan.
Siantar, thuisreis, 23 Aug. v. Havre.
Sitoebondo, 24 Aug. v. Macasser n. Batavia.
Alphacca, 24 Aug. v. Hamburg tc Rott.
Emzetco-Lijn.
Jonge Anthony, 23 Aug. v. Oreglia n. Genua.
Jonge Johannes, Carthagena n. Londen, pas.
24 Juni Ouessant.
SCHOORL.
AIS vervolg van een, in het lokaal van
den heer Schuyt gehouden bijeenkomst hadi
Woensdagavond een vergadering plaats in
het café van den heer Huiberts, met het doel:
Oprichting van een afdeeling Schoorl van
Volksonderwijs".
De besprekingen werden ingeleid door
den heer Kettenborg, hoofd der o. 1. school
te Groet, die mededeelde, een bezoek in
de school te hebben gehad van mr. Bomans,
lid van Ged. Staten van NoordhoKand, in dit
collage belast met de onderwijsbelangen.
Dit bezoek hield nauw verband met een
mogelijke opheffing van de school te Groet.
Natuurlijk viel uit dit bezoek nog geen
enkele conclusie te trekken. Al spoedig is men
geneigd om pessimist te zijn. Waar het
college van Ged. Staten heden zijn gewone
zitting hield, had spr. een adres doen circu-
leeren, waarop vele ouders hadden getee-
kend; dit adres hield een verzoek in om de
school te behouden en is bereids aan het
college toegezonden. We dienen thans af te
wachten. De vergadering was het met deze
daden eens.
Er traden nog een flink aantal aanwezigen
als lid toe, zoodat de vereeniging is opge
richt met pl.m. 50 leden.
Een huishoudelijk reglement werd zonder
veel discussie vastgesteld. Tot bestuursleden
werden benoemd de heeren Maars, hoofd der
o. 1. school te Schoorl, W. Kroon. G. Duin-
meijer en W. Damiaans, en mevrouw Roos
Bived. Den heer Kettenborg had te voren te
kennen gegeven, dat hij geen bestuursfunctie
ambiëerde.
Na een zeer zakelijke bespreking, welke
het verdere deel van den avond vulde, werd
besloten om alles in het werk te stellen om
de Groeter school te behouden. Men vreesde
dat ,ook al zouden Ged. Staten de school
goedgezind zijn, en een voortbestaan daarvan
zouden wenschen, in laatste instantie de mi
nister de opheffing nog wel eens zou wiilen
doorzetten. In verband daarmede besloot de
vergadering om de onderstaande motie, tele
grafisch aan de regeering kenbaar te maken:
„De afdeeling Schoorl van de vereeniging
Volksonderwijs, op 23 Augustus 1933 in
vergadering bijeen, gehoord de besprekingen,
gevoerd over het ministerieele voorstel tot
opheffing van de o. 1. school te Groet, ver
zoekt de regeering dringend het daarheen te
leiden, dat Groet voer deze ramp gespaard'
moge blijven".
Deze motie werd zonder hoofdelijke stem
ming aanvaard; slechts één der aanwezigen
verklaarde het met de strekking niet eens te
zijn en wenschte in de notulen vastgelegd,
dat hij er niet mede accoord ging. Tevens
werd besloten, dat een deputatie van drie
menschen een onderhoud zullen aanvragen
aan het betrokken departement ter toelichting
van de vele bezwaren, welke de opheffing der
school zullen medebrengen.
Op verlangen van den heer Duin, welke als
in Groet wonend raadslid deel zal uitmaken
van deze deputatie, zal getracht worden dat
een lid van het hoofdbestuur hen zal bege
leiden.
Nog werd gewaarschuwd, dat er weinig
reden voor optimisme kan bestaan, en dat
een der volgende zorgen voor de nieuwe af
deeling wel eens zou kunnen zijn het vraag
stuk, hoe zullen de belangen van het onder
wijs in Schoorl het best gediend worden, na
opheffing van de school te Groet.
Na een woord van dank voor de zakelijke
besprekingen, sloot de voorzitter de druk
bezochte bijeenkomst.