Alkmaarsche Courant LBuitenland J(zck School Jtfieepsüjdütqm !ficovinciaa£ 'flieuws Honderd vl]l en dertigste Jaargang. VRIJDAG 25 AUGUSTUS Haagsche brieven. k Paarden houden zich gewoonlijk wel <-e' strikt aan de regels, omdat het voor hen zooveel riskanter is die te overtreden. Bij •euw geplaatste automatische seinen wor- :e" gedurende eenigen tijd verkeersagenten k Posteerd om het publiek op te voeden tot hpt'na?^neni'ng ervan, waartoe ook behoori m achter de streep blijven, als er gestopt worden. gen dringend om ontlasting van het ver w. r». DE PAUS AAN EEN ONGELUK ONTKOMEN. ROOFOVERVAL IN DEN TREIN BOEKAREST—PRAAG. TREIN BIJ WASHINGTON ONTSPOORD. Vier dooden, meer dan 40 gewonden. STOOMVAARTLIJNEN. Kon. Ned. Stoomb. Mij. Stoomv. Mij. Oceaan. HollandAfrika Lijn HollandBr.-Indië Lijn. HollandOost-Azië Lijn. Stoomv. Mij. Nederland. Kon. Heil. Lloyd. HollandAmerika Lijn. HollandWest-Afrika-Lijn. Rotterdamsche Lloyd. RotterdamZuid-Amerika Lijn. fl0< 200 1933 Een goed voorbeeld vindt altijd navolging vooral wanneer er tegelijk niet te versmaden Hiaterieele voordeelen aan verbonden zijn. Het groote succes, dat de zoogenaamde baby taxi's hebben verworven van het oogenblik af dat ze in bedrijf werden gesteld, heeft natuurlijk gelokt tot navolging. Zoodat we nu nog een paar nieuwe soorten babywagen- ties er bij hebben gekregen. Daar is de Vi- tax en de Tritax en de Bleutax om van' de «ewone blokbandwagens en verhuurauto's niet te spreken. En het zou hier het moment *jn om een spreekwoord te lanceeren, en te beweren, dat veel varkens de spoeling dun maken, als niet uit alle omstandigheden 'dat er voorloopig in Den Haag plaats schijnt te zijn voor al die huurwagens. Daar wordt getaxid met een ongekende geestdrift. Door iedereen, ook door degenen, die zich vroeger tien keer zouden bedenken, voor ze tot zoo iets bijzonders overgingen. Want tot nu toe leek voor de autolooze bur gen die hun eenvoudigen dagelijkschen |ang door de Haagsche straten gingen en die op geen enkele wijze aangetast waren door eenig symptoom van willen meedoen en hebben wat een ander heeft, waarvoor door velen met zoo'n hardnekkigheid gestre den wordt voor deze autolooze burgers dan leek een taxi, als ze niet om een of an dere reden dringend en gebiedend noodza kelijk was, een luxe, waar men niet zoo maar toe besluiten- kon. Ik ken menschen, die zich verkwistend voelden worden op het moment dat ze zich lieten overhalen om met een auto jn plaats van met de tram huiswaarts te ieeren. blu is dat op eenmaal anders geworden als gevolg van de samenwerking van een aantal factoren, waaronder uiteraard de verhoo ging der tramtarieven en de verlaging van die der taxi's en zoogenaamde luxe-verhuur wagens niet de geringste zijn. Letterlijk ieder een zie je nu in taxi's rijden, in kleine of in groote wagens, dat doet er niet zoo veel toe De eene onderneming maakt de prijzen nog aantrekkelijker dan de andere, er is er tel kens een, die eenzelfde tracject voor nog iets minder aflegt en het publiek profiteert daar van, dat spreekt. Het directe gevolg is een onverwachte toe name van het autoverkeer door onze straten, men kan wel bijna spreken van een verdub beling. En meer dan ooit is waakzaamheid en voorzichtigheid dringen geboden, te meer nu de maximumsnelheid sedert eenigen tijd. is afgeschaft en ieder mag rijden zoo snel hij wil, mits hij maar veilig rijdt. Dat maakt dat niet-autorijdende menschen, die het ge woel en het gekrioel met ondeskundige en dies soms wat verschrikte oogen aanzien, hun hart wel een vasthouden op drukke ver keerspunten en zich afvragen wat nu eigen lijk „veilig rijden" is. Het gaat natuurlijk niet aan om overal maar verkeersagenten neer te zetten, die de stroomen van weggebruikers van iedere des criptie in de juist banen moeaen houden Dan zou een verkeerspolitie waarschijnlijk niet voldoende zijn. Uiteraard moet men ook wat en zelfs tamelijk veel overlaten aan het gezond verstand en het gevoel voor discipli ne der weggebruikers zelf. Daar zou in het algemeen nog wel een en ander aan op te voeden vallen. De verleiding is nu eenmaal zoo sterk om bij een ophooping van moeilijk heden nog gauw even ergens langs of om heen te glippen, vooral wanneer er niet het minste gevaar bij is. Ook zijn de regels van het verkeer in sommige gevallen niet zoo scherp omschreven, dat er niet te marchan- deeren valt. Daar is, om een kleinigheid te nomen, bij voorbeeld de bepaling van het rechts langs den weg rijden. De algemeene regel is, dat men aan den rechterkant van den weg be hoort te rijden, onverschillig met welk voer tuig. Dat is simple comme bonjour. Maar het geval wordt dadelijk minder simpel in die straten, waar vluchtheuvels zijn ge plaatst bij de tramhaltes Want langs die vluchtheuvels mag zoowel links als rechts gereden worden. Met het gevog, dat men aardoor aan den linkerkant van de straat £°mt. Maar in dat geval schijnt het niet te "deren. Behalve dan weer in die straten, F'aar °P het verkeerspaatje 's avonds ver- jicht dat aan het begin van den vlucli' deuvel staat, met een dwars pijltje is aan gegeven, dat men alleen rechts van den 'UChtheuvel mag rijden. In de gevallen dat Pijltje ontbreekt, gaat men blijkbaar van et standpunt uit, dat de vluchtheuvel de straat verdeelt in twee straatjes maar Qan zeer smalle waar weer opnieuw een verdeeling links en rechts wordt gemaakt, ften vraagt zich af of het niet eenvoudig r n. °°k logischer zou zijn om de opvatting te oigen: voertuigen behooren aan de rechter- 'Jde van de straat te rijden, dus ook rechts an de vluchtheuvels, want anders zijn ze de linkerkant van de straat? De automatische verkeersseinen laten ten- 'nste aan duidelijk niet te wenschen over zij laten ook geen interpretaties toe Zij geven in rood en groen om de zooveel niinu- n aan: nu moet er gestopt worden en nu men passeeren. De weggebruikers heb- fen met anders te doen dan zich tUaraan te {jouden. Alleen, dat is het nu juist, ze doen "et niet altijd. Want als het verkeerssein op °d saat, en dus gebiedt halt te houden, en 7 m toevallig juist in de richting die mag °r?aan geen verkeer, dan is natuurlijk de 'eiding heel groot om toch maar even °or te rijden, per fiets of per auto. Wagens 'och vragen, ook bij de strikste inachtne- ng van bepalingen en geboden, sommige keer. Zoo onder andere de Verhuellweg, die langzamerhand de groote verbindingsweg voor auto's tusschen Oude Scheveningsche Weg en Nieuwe Parklaan via de Witte Brug geworden is. Dat was vroeger een prettige rustige wandelweg, een chaussee, waarlangs men op mooie zomerdagen ook wel ging toe ren in een open Victoria of berline. Later werd hij zeer gewaardeerd door fietsers, die aan de Bataaf gingen tennissen. In den laat- sten tijd waren dezen echter hun leven niet meer zeker in de allerletterlijksten zin. Eeni- ge ongelukken, waarvan verleden jaar een met doodelijken afloop er werd toes door een zandauto een jongetje van twaalf jaar doodgereden maakten maatregelen nood zakelijk en nu is er langs dien weg een nieuw fiestpad gekomen dat voor een deel den weg volgt, dan echter afbuigt en door het hout evenwijdig met een reeds bestaand ruiterpad, naar de Witte Brug loopt. Het komt een eindje rechts van den grooten weg uit en dat is de eerste dagen voor de fietsers een ontzaglijk probleem geweest. Op drie punten van den weg werden agenten gepos teerd om den fietsers den weg te wijzen dien ze nu vooraan gaan moesten. De mees-' ten leken maar zeer matig ingenomen en in formeerden of dat nu altijd zoo blijven moest Zij hadden waarschijnlijk min of meer het gevoel, dat zij via Keulen naar Rome ge stuurd werden. In werkelijkheid zal 't waar schijnlijk geen minuut verschil maken. Het eemge inconveniënt en dan alleen nog maar voor fietsers, die niet ter plaatse be kend zijn is de moeilijkheid om dit nieu we rijwielpad te vinden als zij uit de rich ting Scheveningen, dus van de Witte Brug komen. Dan ligt de groote, geasfalteerde weg, de Verhuellweg vlak voor hen en noodigt hem als het ware uit daarlangs te rijden. Maar gebiedende borden verwijzen hen naar het fietspad de agenten zijn nu weg dat eenige meters naar links ligt, juist voorbij den ingang van het ruiterpad en dat tot overmaat van ramp gewoonlijk nog min of meer aan het oog onttrokken wordt door een ijskaretje, dat daar stationneert. Dat geeft aanleiding tot onzekerheid en aarzeling en juist op dezen hoek is dat ongewenscht, omdat het verkeer daar toch altijd al min of meer aan opstoppingen lijdt. Want de Witte Brug is inderdaad rijkelijk smal voor een dubbel tramspoor, auto's fiesten en paarden Voor de voetgangers is er een trottoir, dus die blijven buiten het geding. In theorie al thans, in de practijk voelen ze zich wel eens ernstig in het gedrang, als er een tram pas seert en juist op dat oogenblik een ietwat schichtig paard schrikt voor een naderenden reclamewagen en als eenig punt om zich in veiligheid te brengen juist dat trottoir kiest. En bijna alle paarden uit alle Haagsche ma neges passeeren minstens eenmaal daags de Witte Brug. DE STAKING DER FRANSCHE BINNENSCHIPPERS. De minister van openbare werken heeft heden de 5 prefecten ontvangen, in welker gebied zich de staking der binnenschippers afspeelt, ten einde met hen te overleggen over de maatregelen tot herstel van de orde op rivieren en kanalen. De door de stakers georganiseerde versper ring te Eragny bestaat uit 200 booten. Daar door is Eragny het centrum van het verzet worden. Op het oogenblik heerscht er vol komen rust, maar de stakers zien met wan trouwige blikken naar een militair vliegtuig, dat voortdurend boven de Oise kruist. De politiemacht is in den loop van den dag ver sterkt, zoodat een spoedig politie-optreden wordt verwacht. Waarschijnlijk hedenmorgen aanval op de andere barricade's. De Fransche minister van binnenlandsche zaken heeft gisteravond laat na eenige lang durige besprekingen met den prefect van het departement Seine et Oise. opdracht gegeven den strijd tegen de stakende schippers bij Eragny en Pont Oise met alle beschikbare middelen voort te zetten. Men verwacht dat de gendarmerie reeds hedenmorgen vroeg met een aanval zal beginnen. Gisteren heb ben land- en watervliegtuigen den geheelen dag boven de barricade gevlogen, die de schippers door het dicht opeen stuwen van hun schepen in de Oise hebben gevormd. De eerste aanval zal bij Eragny worden gedaan en pas als men daarin geslaagd is de vijandelijke stelling te nemen, zal men verder de Oise opdringen en probecen de voornaam ste barricade van ruim 200 schepen, die in 20 rijen naast elkaar liggen op te ruimen. De schippers zijn vast besloten den grootst mo gelijken tegenstand te bieden. DE HONGERSNOODACTIE IN RUSLAND. De houding van den Paus. Een in de Vaticaansche stad uit Rusland teruggekeerende Pauselijke afgezant heeft, naar Reuter meldt, aan Pius XI rapport uit gebracht over zijn ervaringen in de Sowjet- unie en mededeeling gedaan van den ver- schrikkelijken winter, dien de bevolking al daar te wachten staat, met den dreigenden hongersnood voor oogen. De afgezant ver telde den Paus, dat naar schatting ly a millioen menschen den komenden winter van honger zouden omkomen. Bij deze mededeeling merkte de afgezan op, dat de Paus zijn tranen niet kon bedwin- Na een oogenblik van stilte overmeesterde de Paus zichzelf echter en zeide hij rustig. „Wij moeten een weg vinden om dit, koste wat het kost. te voorkomen." Men gelooft, dat Je Paus overweegt hu p- expedities naar Rusland te zenden in geest als dit eenige jaren geleden geschied (Het zal den lezer steeds vreemder te moede worden wanneer hij onder e richten pleegt te lezen, die met overtuiging van eer, weergaloozen g n richten als van hongersnood. Men 1Mn^veilig aannemen, dat in het een en t stantieele kern van waarheid admi^Hj samentreffen van de berichten is te wijten, dat de berichten over hetgeen het Russische platteland dezen winter en dit voorjaar heeft uitgestaan, slechts zeer ver traagd tot het buitenland doordringen. Het is immers onaannemelijk, dat zelfs indien de oogst van dit jaar matig ware, er midden in den zomer van acuten hongersnood gesproken zou kunnen worden. Dat dan toch in deze maanden een hongersnoodcampagne begon nen wordt waarvan het bovenstaande en vorige berichten gewagen, zal verklaard moeten worden en in het telegram uit de Vaticaansche stad staat dit ook uit de vrees, dat in den volgenden winter opnieuw de omstandigheden van het afgeloopen jaar zich zullen herhalen. Uit de politiek, welke de sowjetregeering volgt krijgt men den in druk, dat deze alles in het werk stelt om dat te voorkomen, begrijpelijk trouwens, omdat het welzijn van de steden een zoo spoedig mogelijke pacificatie van het platteland ver- eischt. Het feit, dat deze inspanning samen gaat met gunstige oogstverwachtingen, ver licht de taak van de sowjetregeering aan zienlijk. Maar zelfs indix de komende winter opnieuw groepen van de Russische landbe volking in ellende dompelde, is niet goed in te zien, hoe een steunbeweging, als de on derhavige, succes zou moeten hebben, daar van de sowjetregeering wel allerminst te verwachten is, dat zij inmenging zal dulden in omstandigheden, die niet het uitvloeisel zijn van een natuurramp, maar van den politieken strijd, dien zij ten plattelande voert. Red.) De Paus is gistermorgen aan een ongeluk ontkomen. Eenige seconden nadat de auto, waarin de Paus zich met zijn gevolg op den terugweg van het zomerverblijf Castel Geu- dolfo bevond, het dorp Ciampino had gepas seerd, stortte vlak achter de auto een militair vliegtuig, dat in de telegraafdraden verward was geraakt, op den weg. Als door een won der heeft de officier, die zich in het vliegtuig bevond, slechts lichte verwondingen opge- loopen. Een brutale roofoverval is in den afgeloopen nacht door 5 bandieten in den sneltrein Boe karestPraag gepleegd. De bandieten waren in den trein binnengedrongen en trachtten rei zigers in den slaapwagen te berooven. Een dame maakte alarm, waarop de bandieten zich terugtrokken in den wagon achter den locomo tief, waar zij door het treinpersoneel en eenige reizigers met revolvers in bedwang werden gehouden. Toen de trein bij Sinaia stopte, sprongen de roovers uit den wagon. Slechts één hunner kon worden gearresteerd. Hij be hoort tot een internationale treinrooversbende. SLAAPZIEKTE MAAKT 23 SLACHTOFFERS. De te St. Louis heerschende slaapziekte heeft tot dusverre 23 dooden geëischt. TWINTIG DOODEN DOOR HET NOODWEER. Fakkel van het Vrijheidsbeeld uitgedoofd. Door het noodweer bij New York is een groot aantal electrische leiding vernield. Voor het eerst sedert 1886 is de fakkel van het Vrijheidsbeeld uitgedoofd. Gemeld wordt, dat het totale aantal doo den 20 bedraagt. E>e materieele schade, daaronder begrepen de schade aan den oogst, wordt geschat op vele millioenen dollars. POLITIEKE MOORD IN ZUID-SLAVIE. Oud-minister gedood. Te Zlatari zij Zagreb (Agram) is gisteren een revolveraanslag geleegd op oud-minister Neudoerfer. Neudoerfer werd door drie kogels in den rug getroffen en was onmiddel lijk dood. De volgende bijzonderheden worden ge meld: Gistermiddag tegen half drie verschenen twee onbekende jongens op het landgoed van den oud-minister, die hem een brief over handigden. Terwijl de een een gesprek aan knoopte met de vrouw van den minister, haalde de ander een revolver te voorschijn, en schoot op den lezenden Neudoerfer. Daar na vluchtten zij beide in het bosch in de nabijheid Zij werden achtervolgd door het huispersoneel en de gendarmerie. Ook uit Zagreb arriveerde een sterke afdeeling poli tie op vrachtauto's. Het bosch, waarin de aanslagplegers zich schuil houden, is om singeld. Oud-minister Neudoerfer was Kroaat en vroeger lid van de Raditsj partij. Na de af kondiging van de dictatuur op 6 Januari 1929 werd hij aanhanger van de nieuwe regeering. In het kabinet-Siwkowitsj had hij zitting als minister van landbouw. De aan slag is vermoedelijk een daad van wraak in verband met den onlangs gepleegden aan slag op den Kroatischen volksleider Preda- witz. POLITIEK TIENJARENPLAN IN JAPAN. De pogingen van toonaangevende poli tieke kringen in Japan, om een duurzame basis voor een bestendige nationale politiek gedurende ten minste 10 jaar te scheppen, hebben gisteren door een onderhoud van Wakasoeki, president der Minseito, met ministerpresident Saito tastbare resultaten af geworpen. Aan dit onderhoud was vooraf gegaan een bespreking van Saito met Soe- zoeki, president der Seiyoekai, de andere groote partij in Japan. Een moreele overeenkomst is bereikt over de noodzakelijkheid van een waarlijk natio nale politiek. Onmiddellijk doel der bespre kingen was te bereiken, dat de op langen termijn berekende politiek door geen kabi netswijzigingen zal worden verstoord Daar om wil men het tegenwoordige Japansche kabinet op nationalen grondslag reorgani- seeren in dien zin, dat de leiders der beide groote partijen in het kabinet zullen zitting hebben als ministers zonder portefeuille De sneltrein New-YorkNew-Orleans is in de nabijheid van Washington ontspoord. De locomotief en de drie eerste wagens stortten in de Potomac-rivier. Vier personen, onder wie de machinist en de stoker, kwa men om het leven. Meer dan 40 passagiers werden gewond, van wie 5 ernstig. Nader wordt gemeld, dat het ongeluk is veroorzaakt door het instorten van de spoor brug over den Oostelijken arm van de Poto- mac, die door het aanhoudende noodweer sterk is gezwollen. De passagiers vluchtten in nachtgewaad uit de wagons en werden in een reddftigstrein naar Washington gebracht. De heer C. Stuffers te Koedijk is te Wageningen geslaagd voor het examen land bouwkundige 1. o DE NOBEL-PRIJS. Reeds duiken hier en daar candidaten op voor den Nobelprijs 1933. Duitschland stelt Hermann Stehr voor, die onlangs de door de stad Frankfort a. Main ingestelden Goethe- prijs verworven heeft. „VOL KSHOOGESCHOOL" IN TWENTE? Naar het Hbld. meldt, bestaan er in Twente plannen om te komen tot de stichting van een z.g. „Volkshoogeschool". De school zal, dien de plannen verwezenlijkt worden, een tweeledige bestemming kriigen; ze zal n.1. moeten dienen voor ontwikkeling en ont spanning, vooral voor werkloozen. De cur sisten verblijven een aantal dagen in een daarvoor bestemd gebouw en worden tevens in de gelegenheid gesteld om sport te be oefenen. De onderdeden voor het gebouw zouden evetnueel door deelnemers aan werk- loozencursussen vervaardigd kunnen wor den. Naar men weet, bestaat te Bakkeveen (Fr.) reeds een dergelijk instituut. PREDIKBEURTEN. Zondag 27 Augustus. Groote Kerk10.30 uur, ds. Baar; 6 uur ds. IJzerman, van Heemskerk. Kapelkerk, 9 uur, Jeugddienst door ds. H. J. Hak, van Arnhem; 10.30 uur, ds. War- ners. Rem. GereJ. Gemeente, 10.30 uur, ds. Rappold. tv. Luth. Kerk, geen dienst. Doopsgezinde Kerk, 10.30 uur, ds. Kuiper. Geref. Kerk (in de Groote Kerk), 8 45 v.m. ds. von Meijenfeldt; (in de Kapelkerk) 5 uur, ds. von Meijenfeldt (extra coll. diac.) Hersteld Apost. Gem., Toussaintstraat, 10 uur en 4.30 uur en 8 uur, dienst. Vrij Evang. Gem., Lindelaan, 8 uur, ds. Ruys. LEGER DES HEILS. Limmerhoek 40. Zondag 27 Augustus, 's morgens 10 uur, Heiligingdienst. 3.15 uur Openluchtsamenkomst te Heiloo. 8 uur Verlossing samenkomst. Spreker Br. Schats. 12.30 uur Zondagsschool. UIT DE OMGEVING. AKERSLOOT, 10 uur, mej. Thomsen. BERGEN, 10 uur, ds. v. d. Kieboom. Ger. Kerk aan de dr. v. Peltlaan, 10 uur en 3.30 uur, hulppred. J. H. Slager. Evangelisatie Maranatha, 10.30 uur, ds. Kloosterman van Amsterdam; 7 uur ds. Jellema, van Woubrugge. BERGEN AAN ZEE, 10.40 uur, ds. J. J. Creutzberg te Hees. Liturgische dienst. EGMOND AAN DEN HOEF, 10.15 uur, ds. Nobel. GR AFT, 10 uur, ds. J. Rooker. GROOTSCHERMER, geen dienst. HE NS BROEK, geen dienst. HEILOO, 10.45 uur, ds. Bloemhoff (tekst Math. 16 24-25. Onderwerp: De keuze. Nederl. Herv. Evang. Vereeniging, a. d. Kerklaan, 10 uur, de heer A. van Ginkel, v. Amsterdam. KOEDIJK, 9.30 uur, ds. Baar. NIEUWE NIEDORP, 8 uur ('s avonds), VóORDSCHARWOUDE, ds. Boeke. OUDE NIEDORP, 8 uur ('s avonds), ds. de Leeuw. OUDORP, geen dienst. OUDKARSPEL, 10.30 uur, ds. v. Dijk. SCHOORL, vrij evang. gem.; 10.30 uur, tuin v. d. Garde, bij ongunstig weer binnen, Laanweg, J. J. Ruijs en ds. A. L. Ruijs, em. pred. (Hagepreek). SINT PANCRAS, 9.30 uur, leesdienst, 6.30 uur, ds. Dünszelmann, van Amsterdam (oude tijd). STOMPETOREN, 10.30 uur, ds Heep. Evangelisatie, 10 uur, de heer J. Kal, van Amsterdam. UITGEEST, 10 uur, ds. v. Peursem. Evangelisatiegebouw Sedeur, 10 uur de hr A. Donker, van Koog a. d. Zaan. 10.40 uur, Zondagsschool. URSEM, geen dienst. WARMENHUIZEN, 10.30 uur, ds. Seu- lijn. WINKEL, Vrij Evang. Gem. t. o. v. het raadhuis, 6.45 uur, ds. A. L. Ruijs, em. pred. van Ginneken. Amazone, 23 Aug. v. Huelva n. Albuteiro (v.o.) Berenice, 23 Aug. v. Melilla n. Carthagena. Ceres, 23 Aug. v. Haburg n. A'dam. Costa Rica, 24 Aug. v. A'dam te Hamburg. Cottica, uitreis, 23 Aug. te Paramaribo. Deucalion, Algiers n. Calens, 23 Aug. Oues- sant gepass. Juno, 22 Aug. 9 uur 30 n.. v. Eastham n. A'dam. Merope, 23 Aug. te en v. Venetië n. Triëst. Orpheus, 23 Aug. v. Danzig te Stettin (verb.) Perseus, 23 Aug. v. A'dam n. Hamburg. LJJysses, 23 Aug- te en y. Salonica n. Smyrna. Agamemnon, 24 Aug. v. Rott. te Lissabon. Crynssen, uitreis, 22 Aug. te Colon. Merope, 24 Aug. v. Venetië te Triest. Midas, 22 Aug. v. Kingston (Ja.) n. Aux Cayes. Ulysses, 24 Aug. v. Salonica te Smyrna. Achilles', 24 Aug. v. A'dam n. Rotterdam. Ceres, 24 Aug. v. Hamburg te Amsterdam. Rhea,' 24 Aug. v. A'dam n. Guatemala. Phrontis, 24 Aug. v. Hamburg te A dam. Polydorus, 24 Aug. v. Bremen te A'dam. Alcinous, 22 Aug. v. A dam te Batavia. Calchas, Japan n. Rott., 24 Aug. te Tientsm. Eurymedon, Liverpool n. Batavia, 24 Aug. v, Padang. Menestheus, Japan-Rott. 23 Aug. v. Singa pore. Polydorus, 24 Aug. v. Bremen te A'dam. Polyphemus, Batavia n. A'dam, 24 Aug. V. Belawan. Prometheus, Batavia n. A'dam, 23 Aug. te Suez. Klipfontein, 4 Aug. v. Pernis n. Kaapstad via Antwerpen. Nieuwkerk, uitreis, 22 Aug. v. Aden. Springfontein, thuisreis, 22 Aug. v. Zanzibar Heemskerk, thuisreis, 24 Aug. te Rott. Nijkerk, uitreis, 23 Aug. te Kaapstad. Rietfontein, 23 Aug. v. A'dam te Hamburg. Hoogkerk, thuisreis, 23 Aug. v. Colombo. Meerkerk, thuisreis, 24 Aug. te Hamburg. Marnix v. St. Aldegonde, uitreis, 24 Aug. te Southampton. Flandria, thuisreis, 23 Aug. 's nachts 12 uur v. Coruna. Orania, uitreis, 23 Aug. n.m. 7 uur v. Las Palmas. Breedijk, 24 Aug. v. New-York te Rott. Burgerdijk, New-Orleans n. Rott., 23 Aug, v. Havana. Delfland, uitreis, 23 Aug. te Teneriffe. Reggestroom, thuisreis, 23 Aug. v. Havre n. Rott. Garoet, thuisreis, 23 Aug. v. Colombo. Kota Nopan, uitreis, 24 Aug. te Belawan. Siantar, thuisreis, 23 Aug. v. Havre. Sitoebondo, 24 Aug. v. Macasser n. Batavia. Alphacca, 24 Aug. v. Hamburg tc Rott. Emzetco-Lijn. Jonge Anthony, 23 Aug. v. Oreglia n. Genua. Jonge Johannes, Carthagena n. Londen, pas. 24 Juni Ouessant. SCHOORL. AIS vervolg van een, in het lokaal van den heer Schuyt gehouden bijeenkomst hadi Woensdagavond een vergadering plaats in het café van den heer Huiberts, met het doel: Oprichting van een afdeeling Schoorl van Volksonderwijs". De besprekingen werden ingeleid door den heer Kettenborg, hoofd der o. 1. school te Groet, die mededeelde, een bezoek in de school te hebben gehad van mr. Bomans, lid van Ged. Staten van NoordhoKand, in dit collage belast met de onderwijsbelangen. Dit bezoek hield nauw verband met een mogelijke opheffing van de school te Groet. Natuurlijk viel uit dit bezoek nog geen enkele conclusie te trekken. Al spoedig is men geneigd om pessimist te zijn. Waar het college van Ged. Staten heden zijn gewone zitting hield, had spr. een adres doen circu- leeren, waarop vele ouders hadden getee- kend; dit adres hield een verzoek in om de school te behouden en is bereids aan het college toegezonden. We dienen thans af te wachten. De vergadering was het met deze daden eens. Er traden nog een flink aantal aanwezigen als lid toe, zoodat de vereeniging is opge richt met pl.m. 50 leden. Een huishoudelijk reglement werd zonder veel discussie vastgesteld. Tot bestuursleden werden benoemd de heeren Maars, hoofd der o. 1. school te Schoorl, W. Kroon. G. Duin- meijer en W. Damiaans, en mevrouw Roos Bived. Den heer Kettenborg had te voren te kennen gegeven, dat hij geen bestuursfunctie ambiëerde. Na een zeer zakelijke bespreking, welke het verdere deel van den avond vulde, werd besloten om alles in het werk te stellen om de Groeter school te behouden. Men vreesde dat ,ook al zouden Ged. Staten de school goedgezind zijn, en een voortbestaan daarvan zouden wenschen, in laatste instantie de mi nister de opheffing nog wel eens zou wiilen doorzetten. In verband daarmede besloot de vergadering om de onderstaande motie, tele grafisch aan de regeering kenbaar te maken: „De afdeeling Schoorl van de vereeniging Volksonderwijs, op 23 Augustus 1933 in vergadering bijeen, gehoord de besprekingen, gevoerd over het ministerieele voorstel tot opheffing van de o. 1. school te Groet, ver zoekt de regeering dringend het daarheen te leiden, dat Groet voer deze ramp gespaard' moge blijven". Deze motie werd zonder hoofdelijke stem ming aanvaard; slechts één der aanwezigen verklaarde het met de strekking niet eens te zijn en wenschte in de notulen vastgelegd, dat hij er niet mede accoord ging. Tevens werd besloten, dat een deputatie van drie menschen een onderhoud zullen aanvragen aan het betrokken departement ter toelichting van de vele bezwaren, welke de opheffing der school zullen medebrengen. Op verlangen van den heer Duin, welke als in Groet wonend raadslid deel zal uitmaken van deze deputatie, zal getracht worden dat een lid van het hoofdbestuur hen zal bege leiden. Nog werd gewaarschuwd, dat er weinig reden voor optimisme kan bestaan, en dat een der volgende zorgen voor de nieuwe af deeling wel eens zou kunnen zijn het vraag stuk, hoe zullen de belangen van het onder wijs in Schoorl het best gediend worden, na opheffing van de school te Groet. Na een woord van dank voor de zakelijke besprekingen, sloot de voorzitter de druk bezochte bijeenkomst.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1933 | | pagina 6