VOOR DE KLEINTJES Brieven uit de Hoofdstad 7(135 ,Ue*",i<OT Jnge(KUidm Slakken JUxHunciaal Tlieuuis Raadsel hoekje NAAR SCHOOL. BEDT IJ D TEEKEN PLAATJ E (je kanten naar het schip heen en va" geroepen werden. Twee officieren ^nndDn voortdurend op de brug en een MVéldiK zoeklicht wierp nog heldere ,eJ1 vooruit ook. terwijl we door het slat«r kropen. De twee auto- en voet- V;, c/ersbruggen en de eene spoorb-ug, hu we passeerden, gingen eindeloos lang voren open, wat te zien was aan de lraPPi?€ ftroene lichtjes hoog boven aan het opgeslagen brugdek, terwijl on- Lraan rechts en links van den doorgang c-oote roode lichten brandden. Het niaakte alles den indruk van ongeloofe- j ke behoedzaamheid Ondanks den 'terken trek. die in het kanaal stond en riie het bijna te koud maakte na den heeten dag en die de hitte in de kajuiten daarna des te voelbaarder deed worden, vas er niemand van de passagiers, die „iet naar de reeling was gegaan om het doorglijden met volle aandacht te volgen. Een „Theetuin" aan den kant, meteen geregeld opflakkend scho' licht, „evolgd door 'n tijdelijke duisternis, icheen met het nieuwste op h>t gebied van deze door verliefde paartje uitver koren gelegenheid W. WYV\ F.vrrrs FRANCKEN— DYSERINCK. Schiphol, het middelpunt van een vliepfeest met weinig be langstelling. De onfortuin lijke parachutist. Amsterdam annexeert het Kinselmeer De nieuwe ontdekking van de Amsterdammers. De Nederlandsche luchtvaart herdacht het vorige jaar haar vijf en twintigjarig bestaan; zij is dus een van de betrekkelijk piepjonge instellingen, doch in dien korten tijd heeft zij aller belangstelling naar zich toe weten ite trekken. Amsterdam, met haar luchthaven Schiphol, heeft geruimen tijd in die belang stelling ruimschoots deelgenomen. Het komt ons echter voor, dat de lucht vaart niet meer zoo'n groote plaats als voor heen in het leven van de inboorlingen van de hoofdstad heeft. Het aantal bezoekers op bet vliegveld Schiphol, bij de laatste rbnd- vlucht over Nederland, waarbij Schiphol niet alken door de verschillende sportvlie gers en de toestellen van de K.L.M. die aan de rondvlucht deelnamen wenden aangedaan doch alwaar ook een waaghals van een pa rachutespringen het laagterecord parachute springen zc-u verbeteren, dat aantal bezoe kers dan op dien stralenden, zonnigen vrijen Zaterdagmiddag was ei- poover. De verbinding over den weg met Schiphol is tijdrovend en slecht; de gemeentetram bus houdt halfweg op en keert naar de city terug. Luchtvaartbelangstellenden moeten dan nog minstens een uur loopen voordat zij in het eldorado van motorgeronk en pro- pellergesuis zijn aangekomen. Sinds jaren is wel een betere verbinding langs den Am- stelveenschen weg in uitzicht gesteld maar dat schijnt meer een klontje te zijn geweest waarmede de baby werd zoet gehouden. De lAmstelvüenscheWeg ligt er nog steeds, "iri- derdaad, maar hoe. Een belangrijke toegangs weg naar de hoofdstad van het rijk, waar iederen dag automobilisten, wielrijders en voetgangers in levensgevaar verkeeren. Mocht te eeniger tijd hierin verbetering komen, dan zou een flinke brug over de Ring vaart bij Schiphol de sluitsteen in de snelle verbinding van het vliegterrein met het hart der hoofdstad vormen. Wellicht dat dan de getaande belangstel ling voor ons vliegveld en zijn vogels weer levendig wordt. Want het is een ideaale plek voor den Amsterdammer om even uit te blazen. De sappige weiden van de Haarlemmer meer, strekken zich tot aan den horizon uit. Een café is aan den ringdijk gebouwd, de terrassen loopen trapsgewijs naar den rand van het vliegveld af. Wat verder op, naast bet kantoortje der K.L.M. waar de passa giers voor de rondvluchten worden geboekt een kleurige boeket van zonneschermen bo ven witgeschilderde tafeltjes en stoelen En at alles versmaadden die Amsterdammers °P den tweeden dag van de Nederlandsche rondvlucht, en dat niettegenstaande een eer ste klasse parachutespringer een waaghalzige oer aad aangekondigd. Wat die luchtsprin gers betreft kunnen wij de wegblijvers nu niet 00 n groot ongelijk geven. Zij hebben ons al ^ooveel beloofd en zoo bitter weinig gespron- h°P was het ook nu weer. dat a voorschrift van de autoriteiten was, ae parachute eerst vijfmaal met een aan en vlieger gelijk gewicht zou worden uit- ^orPen- Twee keer ging het best; den ri en keer scheurde de parachute en hoewel i Parachutist onmiddellijk draad en naald T hand nam. bteek hij in het naaien toch bedreven dat er van springen nog prake kon zijn. De meeste bezoekers ver «ozen toen een tochtje met de pittige stoom- i 0ver het Nieuwe Meer naar de stad b°ven een langwiilig wachten op de j- Percnde deelnemers aan de rondvlucht, hitstede ^0Ins^ Paar uur hadden moeten kW zal in samenwerking met de koninklijke Luchtvaart Maatschappij iets iflr i P doen om Schiphol weer in de popu- bi iÜ; doen komen !n 1932 was het aan' rin„talende bezoekers aan het vliegveld ge- «er dan in 1931, niettegenstaande eenige maanden geleden aan de Amsterdamsche if. vo°r Zweefvliegtuigen een loods is Van Weze„n en vergunning tot het houden zweefvluchten is verleend. Van die ver- oemniIJS wordt haar een spaarzaam gebruik Ht over'£en-s aanft, Pfssagiervervoer daarentegen nam in tot u- s k toe. Het steeg van ruim 14000 luehJ-"3 185°Ö0 passagiers. Het aantal aam,iiensten wasniet gestegen, eerder hl tuiJ h trminderd doch het reizen per v'i-g- kreL langzamerhand burge.-echt ver- 140 Van dp'-e 18500 passagiers waren er gehrJu°r»Per' op Nedeiiandsch Indië ten" o j dt cyftrs blijkt ook dat de .kn op met Passagiers bezet waren want kwamt eere£e!de luchtlijnen vertrokken cf imv iüü ?an 6809 vliegtuigen in teaenstel- t het vorige jaax, toen het aantal pas- De ontdekking in het jaar 1933 door de Amsterdammers van het Kinselmeer kan van £ee" '"vloed zijn geweest op het minder be zoek aan Schiphol, want die ontdekking doo[ de exploreurs geheim te worden gehouden. Wij willen daaraan niet mededoen al ontveinzen wij ons niet, dat een algeroee- ne uittocht naar het Kinselmeer niet ten goe de zal komen aan de rust en schoonheid van deze uttspanningsplaats onder den rook van Amsterdam. Het Kinselmeer is een plas van 4 a 5 vier kante kilometers achter Durgerdam Het liet prachtig in het vette Noord Hollandsche landschap. Gedeeltelijk wordt het afgeslo ten door den weg die langs den voet van den Zuiderzeedijk loopt; het overige gedeel te bespoelt t breede sappige grasland, waar koeien te grazen en te droomen staan Staat gij op den Zuiderzeedijk dan ontwaart ge links de beroemde toren van Ransdorp; nog iets meer naar links staat het' voornamesit- houet, met daarvoor de monumentale sche pen op het IJ, tegen de lucht geteekend. Recht vooruit blikt ge over de eindelooze landerijen naar Holysloot, terwijl naar rechts de ranke toren van Monnikendam uit het weelderig zomersch boomengroen op- rijst. Achter U klotsen traag de golfjes van de door den afsluitdijk geboeide Zuiderzee. Aan het Kinselmeer zijn twee uitspannings plaatsen sinds kort gevestigd. De een is wat kaal met haar betonnen vloer waarop een klein huisje, dat als café dienst doet, staat. Hier kunt ge uw rijwiel stallen verplichte betaling van tien cents, en een badhokje om u te ontkleeden en in het zwempak te steken staat gratis ter uwer beschikking Twee hon dend meter verder steekt een stuk weiland als een schiereiland in het meer. Er staan een<- ge behuizingen op dit land: natuurlijk een cafetje aan het sportieve Kinselmeer is overigens de alcohol nog niet doorgedrongen en een rijwielherstelplaats. Water vol doende om te zwemmen en weiland om te zonnen. Hier vindt de zwoegende Amsterdammer het primitiefste, doch tevens het mooiste na tuurbad onder den rook van zijn stad. Scheepjes varen er maar weinig op het Kin selmeer, een enkele cano of een klein zeil bootje zweeft tusschen de kwetterende wa terhoentjes en kwakende eendjes. In den atlas zult ge het Kinselmeer nog tevergeefs zoeken, waarschijnlijk heeft dit meer zich gevormd in den laatsten waters nood, toen het water van de Zuiderzee door den dijk sloeg en half Noord-Holland tot aan den rand van het toenmalig Amsterdam, dat zich intusschen al weer danig heeft uit gebreid en waarvan de nieuwe grenslijnen kilometers verder liggen dan de oude, on der water zette.. Voor de wielrijders is het Kinselmeer ge makkelijk te bereiken. Met de pont over het Ij. Verder Over den weg naar Nieuwendam en Schellingwoude, langs den Zuiderzeedijk naar het meer fietsen zij gemakkelijk binnen het uur. Men kan ook het poffende motor bootje naar Schellingwoude benutten om vandaar te voet langs dén dijk te - trekken Een enkele automobilist valt er wel eens aan te treffen, doch die zijn zeldzaam. Het is een uitspanningsplaats voor de eenvoudigen en vooral voor de jeugd, die de eer van de ont dekking heeft. De werklooze jongeren hebben er deze warme maanden volop genoten. Wanneer men dat jonge goed, dat dag aan dag met zon en water speelde, zoo in groepjes bij el kaar zag, was er van de pipsche bleekneu- zige Amsterdammers niets meer te ontdek ken en daarvoor in de plaats was een koper kleurige Indianenstam verschenen wier leden weliswaar onvervalscht Amsterdamsch spra ken. Wij vreezen. dat binnenkort, althans in den volgenden zomer, een handig onderne mer een autobusdienst op het Kinselmeer opent en dan zullen wij de jeugd opnieuw mobibseeren om de omstreken van de hoofd stad verder te exploreeren. ADAM WEEVERS. (Builen verantwoordelijkheid van de Redactie. De opname in de rubriek, bewijst geenszins dat de redactie er mede instemt). Mijnheer de Redacteur, Verzoeke beleefd een plaatsje in uw blad voor onderstaande. Bij voorbaat mijn dank. Een en dertig Augustus. De zon verheft zich majestueus. Het belooft een heerlijken dag te worden. Zoo was het een jaar geleden ook. 31 Aug. 1932 was het op den verjaar dag van H. M. de koningin ook schitterend weer. Maar wat een groot verschil voor ons mooie dorp Heiloo, 31 Aug. 1932 en 31 Aug. 1933. De Oranjebond van 1932 organiseerde op 31 Aug. een feest ter eere van H.M. de koningin, dat voor ons dorp schitterend mag genoemd worden, een feest waarvan ieder genoot en in de eerste plaats wel de Oranje-vrienden. Maar helaas, wat wordt Heiloo bitter te leurgesteld. Op 31 Aug. geen zweem van feest, geen heraut die de feestelijkheden in het middaguur voor de kinderen aankondigt, geen vroolijke kinderen, niets wat op geleek. Wij vragen ons af: hoe komt dat. De oorzaak moet hiervan toch zeker gezocht worden in de eerste plaats bij het bestuur van den Oranjebond. Da' bestuur kan toen moeilijk er zich mede dekken, dat het crisis is en geen tijd voor feesten. Met de herden king van den geboortedag van prinses Ju.ia- na was het ook crisis en toen is er een groot feest geweest. Toen was er een heel goed be drag in de kas van den Oranjebond om fees: te vieren. Ik vraag mij af. en nog meerderen met mij, is het feest van 30 April te groot geweest. Is tijdens dat feest zooveel geld uitgegeven Men zegt, dat er in de Oraniebcndkas geen cent meer te vinden was voor 31 Aug. Als dal zoo is dan moet men toch haast beginnen te twijfe'en aan een goed beheer. Een jeugdige Oranjebond, die de laatste twee jaar een schitterende vooruitgang wat ledental aan gaat, mocht boeken, behoort ook bestuurd :e worden door personen die rekening hou e dat er twee feestdagen van ons Vorstenhuis in het jaar zijn. Men moet bedenken dat die twee feestdagen bestreden behooren te wor den uit de kas, dat er voor iederen feestdag op zichzelf iets in kas is en dat niet alles op één feestdag opgemaakt wordt, zoodat er voor 31 Aug. een leege kas, ja. misschien schuld, overblijft. Als een Oranjebond zoo bestuurd wordt zou er dan te Heiloo wel een Oranjebond blijven? En toch mogen we niet aannemen, dat het geheele bestuur van den Oranjebond hieraan medegewerkt heeft. Wanneer er een is die geen waarde kent op geschonken geld en opmaakt vat er is, dan zal de Oranjebond wel zoo verstandig zijn zulke menschen uit den bond of uit het bestuur te verwijderen. Hoe het ook zij, Heiloo is 31 Aug. teleur gesteld. Het heeft geen Koninginnefeest mo gen hebben. Den Oranjebond wordt hier voor hulde gebracht. Met dank voor de plaatsing, S. GRAS, Heiloo. LIMMEN. De feestelijkheden werden ingezet met een optocht van ruim 500 schoolkinderen. Met het harmoniecorps voorop marcheerde men langs de hoofdwegen naar het woon huis van den burgemeester. Nadat een auba de was gebracht, werden de kinderen door den burgemeester en mevrouw Niewenhuisen onthaald. Ook de vele dames-geleiders ont vingen versnaperingen, terwijl het fanfare corps en de geleiders werden onthaald op sigaren verpakt in oranjepapier. Onder buitengewone belangstelling wer den 's middags op den Kerkweg kinderspelen gehouden. Hiervoor werden mooie prijzen beschikbaar gesteld. De volgende prijzen werden behaald: Ballen kruien: Annie Metselaar, Nelie Schellinger en Rika Admiraal. Pop onthoofden (geblinddoekt): Nel v. d. Peet, Marie Keizer en Marie Snel. Ezeltje steken: Emma Kuiper, Marie de Kooij en Dina Huisman. Ballen loopen: Trien Hes, Willy Admiraal en Béts Groot. Tanden rapen: Dien Meyer, Marie Pep ping en Annie van Veen. Vlagsteken: Trien Beentjes, Aaf van Veen en Annie Dekker. Hardloopen met hindernissen: Marie Met selaar, Annie Winder en Trien Kuys. Aardappelen rapen: Marie Hollen berg, Annie Tuin en Annie van Dijk. Slof loopen: Jopie Hes, Annie Groot en Lena Glorie. Spelen voor Jongens: Blokjes rapen: J. Kraakman, H. van der Sande en Th. van Kessel. Vlag steken: S. Koot, P. Rietveld en H. Kuijs. Ezeltje steken: C. Reijers, C. Duikersloot en J. Everart. KoekhappenL. Cornelisse, J. v. d. Peet en P. van Heyningen. Zakloopen: T. Dekker, J. Bakker en M. v. d. Steen. Tonnetje rijden: C. v. d. Sande, C. Erkamp en N. Snel. Hardloopen met hindernissen: P. Nuijens, P. van Diepen en D. Glorie. SprietloopenJ. Révérs, J. Rietveld en J Hollander. Tonnetje steken: voor dit Sftel, waarbij men wanneer men misstak een kuip water over het lichaam kreeg, was groote deelna me, maar ook buitengewone belangstelling De prijswinnaars (allen groote jongens) wa ren bij loting: le pr. J. Dekker, 2e pr. P. de Groot, 3e pr. F. de Groot. Des avonds had een fakkeloptocht plaats, waaraan een 200 kinderen deelnamen. Zoo wel bij dag als bij avond gaven de autoritei ten en geestelijken blijk van belangstelling. Een woord van dank aan het harmoniekorps, die belangloos de feesten opluisterden, is op zijn plaats. OPLOSSING VAN DEN REBUS UIT 'T VORIGE NUMMER. Hektor liep om een hoek van de kerk tegen onzen melkboer aan. (Nadruk verboden). 2 Oplossingen der raadsels uit het vorige nummer. Voor grooteren. Hazenwind. Hand, zee, Dwina, waan, Hein. B Bloemkool e 1 f viool scherts Bloemkool stokoud brood H u 1 s t E L e 1 i e b o 1 E i v 0 1 N Hellendoorn. DOORN o o r n r g e 1 e g e r 4. Roei, mond; Roermond. Voor kleineren. 1. Je schaduw 2 Rad, pad, bad. 3 Haastige spoed is zelden goed. Als één schaap over de brug is, vol gen er meer N >od breekt wet. 4 Brand, net, el; brandnetel. OM OP TE LOSSEN. Voor grooteren. 1. Verborgen rivieren in het buiten land Jaap Wirt is je beste vriend toch! Ja. en toch mag ik Bob van Dam ook heei graag. De tantes drinken alle drie gaarne thee Annie Bolt en Cato Ram bleven heel lang uit. Heb je kersen of bessen gekocht? 2 Mijn geheel wordt met 9 lette-* ge- srhreven en noemt een stad Java. 8. 7. 9, 4 is een tijdsverloop. Een 1, 2, 3,1 is gebak. op Moeder Fannie brengt haar kleintjes Netjes naar de hondenschool, M aar ze leeren lezen, schrijven, Soms ook maken pret en jool! Meester Dog, de onderwijzer, Heeft zijn bril al op zijn neus. Ja, hij kan wel ernstig kijken Als een strenge meester, heusch! (Nadruk verboden). Aan den muur hangen veel platen: Honden klein en honden groot. Zelfs een echt portret van Meester, Bengels dreigend met zijn poot! 't Ging wèt graag naar 't honden schooltje, Maar de Meester vindt 't niet goed, Zoodat ik het spijt me vrees'lljk! Wel naar 't kinderschooltje tnoeif CARLA HOOG. 1 Wat hoor ik, kleine peuter, Wil jij i' >g r.iet naar bed? Wil jij nog blijven spelen, Heb jij nu juist zoo'n pret? Toe, schat, ruim op je speelgoed, Ga gauw met Moesje mee, Dan zal ik je vertellen Al van een goede fee. (Nadruk verboden). O, kijk, die lieve oogjes, Die vallen bijna toe. Al wil je 't niet bekennen, Ik zie het: je bent moe. En één, twee, drie, daar ligt ze, Zoo heerlijk in d'r bed. Een pakkertje, een kusje, En morgen nieuwe pret! R ASCHER VAN DER MOLEN. Een 6, 4, 2, 3, 1, 3. 4 is een onderdeel van een gieter of tuinslang Een 6, 5, 1 is een zangstem. Een 6, 2, 3. 4 is een landman. Een 8, 7, 1 is een kleedingstuk. Mijn eerste deel is een bevestiging, mijn tweede wordt in de keuken gebruikt en mijn geheel noemt een keizerrijk Vul deze 16 vakken in met: 4 E 31 1 D 1 M 2 N 2 S 3 T maar doet het zóó, dat je van links naar rechts en van boven naar be neden leest: 1 lo een natuurverschijnsel. 2o een ander woord voor denkbeeld. 3o een ander woord voor teeken 4o een voorwe.-p van linnen of zeil doek. Voor kleineren. In onzen tuin staal een boom. Op een nacht stormde het zóó hevig, dat de boom den volgenden morgen in vier stukken in den tuin lag. Moe der paste de vier stukken aan elkaar en kwam weldra tot de ont dekking, dat zij het voorwesp, dat zij er nu van maakte, heel goed in de keuken gebruiken kon. Wslkè waren die boom en dat voorwerpt 2. Nooit trof men mij in het bosch, Wel in 't weiland duid'Iijk aan, In geen akker zag men mij, Maar wel in een stop fles ch staan. 3. Ladderraadsel. lo (bovenste) sport iets, wat sommige lieren op den kop dragen. 2e sport een visch. 3o sport een bloem. 4o sport een waterplas. 5o sport een keizerrijk ln Azië. 0o sport een vogel. 7o sport het tegenoverge stelde van hard. 8o sport een vaartuig. De woorden bestaan alle uit 5 letters en de middelste letters vormen, van boven naar beneden geleapn, den naam van een dier, dat in net wa ter leeft. 4 Mijn beide eerste deelen vormen een specerij, mijn derde deel is een geldstuk en mijn geheel is iets, dat zoowel als medicijn als lekkernij genuttigd wordt. (Nadruk verboden),

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1933 | | pagina 7