Amstecdacischz ïëeucs
£aatste Aec
Siad m Omgeving.
Staatsloteül
Jfcheepstijdiagen
3Swj K.M. per fiets dwars
aoor Australië.
0
(Ongecorrigeerd.)
TWEEDE KAMER.
De heer Kupers krijgt verlof de regeering
te interpelleeren naar aanleiding van het be
sluit van den minister van sociale zaken tot
verlaging van de steunverleening aan werk-
looze arbeiders. De interpellatie wordt
geplaatst aan het slot van de agenda.
Het gisteren behandelde wetsontwerp be
treffende den bakkersarbeid waardoor het
aanvangsuur voor bakkerijen met minder dan
6 gezellen ook van 6 tot 5 uur wordt ver
vroegd wordt aangenomen met 62 tegen 21
stemmen (tegen de soc.-dem., de comm. en
Sneevliet).
AANSLAG Op DUITSCH
GEZANTSCHAP.
Hedenmorgen openden vier jongelui voor
het gebouw van de Duitsche legatie te Boe
karest plotseling een steenen bombardement
op het gezantschapsgebouw en wierpen bijna
alle ruiten in.
De op wacht staande politieagenten kon
den twee van de vier daders arresteeren. De
beiden overigen ontvluchtten. De Duitsche
gezant heeft het Roemeensche ministerie van
binnenlandsche zaken ervan op de hoogte
gesteld.
VERTROKKEN PERSONEN.
J. Beekhuizen, N.H., dienstbode, van Jul.
v. Stolberglaan 16, naar 's-Gravenhage.
H. J. van Montfoort, z.b., R.K., van St
Anthoniusstraat 7, naar Bloemendaal. A
G. v. Montfoort, z.b., R.K., van St Antho
niusstraat 7, naar Haarlem. Th. Lange
dijk, slagerknecht* R.K., van Spoorstraat 10,
naar Hoorn. F. M. Wetsteijn, N.H., tuin
dersknecht, van Huiswaard 8, naar Haar
lem. A. Ottema, geen, 11. machinist N.S.,
van Grensstraat 4, naar Leeuwarden. H
Constant, G.K., verpleegster, van Wilhelmi
nalaan 11, naar Haarlem. J. Meijer,
N.H., steenhouwer, en echtgenoote, D.G., en
dochter, geen, van Boezemsingel, 65, naar
Oudorp (N.-H.). J. Terpstra', R.K., sla
gersknecht, van Langestraat 32, naar
Sneek. A. M. Freij, D.E., huishoudster,
en dochter, van le luindw.str. 19, naar
Heerhugowaard. T. Kok, geen, spoorweg
beambte, en echtgenoote en kinderen, van
Baansingel 31b, naar Dordrecht. H. van
Agteren, N.H., wegwerker, van le Tuin
dwarsstraat 19, naar Heerhugowaard. M
K. Hiemann, E.L., kapper, van Laat 151,
naar Leerdam Tientweg 13 weder ingeko
men aan het adres Spoorstraat 66. P. A
Spee, R.K., zonder beroep, van Nassauplein
11, naar Haarlem. J. E. N. van Stralen,
G.D., schoanmaker, en echtgenoote, R.K.,
van St. Josephstraat 16 en Oudorperdijkje
5, naar Bergen (N.-H.).'— A. Jongedijk,
feb. Molenaar, zonder beroep, geen, van
aat 191, naar Broek op Langendijk. G
M. Schoen, R.K., buffetjuffrouw, van Kreb
Uesteeg4, naar Beverwijk. Th. I Möl
Ier, D.E., costuumstrijkster, van Boezemsin
gel 29, naar Oudorp. Wed. J. van Schaik,
R K., zonder beroep, van Doelenstraat 21, n.
Amsterdam. P. P. Lenaerts, R.K., dok,
en echtgenoote, van Bergerweg 44, naar
Den Helder. G. G. Schutz, R.K., zb., v
K. van 't Veerstraat 4, naar Amsterdam.
E. M. de Waal, N.H., ambtenaresse Raad
van Arbeid, van v. d. Meijstraat 14, naar
Heiloo. H. A. A. Venverloo, R.K., z.b.,
van Langestraat 96a, naar Medemblik.
G. A. Tiet. R K., dienstbode, van Langestr.
64, naar Amsterdam. Y. Best, N H.,
technicus, van Stationsweg 116, naar Eind
hoven. C. Langeveld, R.K., landarbeider,
van Omval 5, naar Lisse. A. C. Vlam,
N.H., verpleegster, van Wilhelminalaan 11,
naar Haarlem. M. Brouwer, NH, d.b
van Wilhelminalaan 11, naar Medemblik.
A. Woudstra, N.H., tuindersknecht, van
Hoogstraat 10, naar Leiden. Echtgen. L.
J. Roovers, geen, zonder beroep, van Kruis-
laan 10 inw., naar Leiden. Jongkind,
R.K., dienstbode, van Magdalenenstraat 2,
naar Heerhugowaard. A. van den Berg
geen, wagenvoerder N.S., en echtgenoote en
dochter, van Landstraat 23, naar Rotter
dam. P. Veltman, R.K., zonder beroep, v
Emmastraat 23, naar Beverwijk. W. H A.
van Ettinger, R.K., winkelbediende, van
Payglop 13, naar Rotterdam. J. M. de
Vries, R.K., zonder beroep, van Heilooardijk
44, naar Bergen (N.-H.) K. Wester, R.K.,
dienstbode, van Voordam 1, naar Hoorn
M. de Bas, geen, ass.
van Wilhelminalaan 11,
hage.
(Niet officieel)
5de klasse, 17de lijst
Trekking van Vrijdag 13 October 1933
Hooge Prijzen
3090.— 11689 (premie)
400.— 20337
200.— 14724
100.— 11436 13270
Prijzen van 70.
1617 2102 2804 5177 5413 5746 5840 5920
5938 6290 6337 644b 6631 7201 8682 9453
9S54 9777 10520 10865 11617 13892 14671 15060
15731 17120 17291 18102 19582
Nieten
985 1078 1244 1400 1997 2001
2385 2403 3832 3932 3966 4076
4373 4532 47r 5313 5381 5762
6803 7162 7353 7888 8010 8482
9561 10017 1006 10326 10424 11307
12299 12882 12947 13284 13829 13838
16402 16424
19086 19917
186
2040
4077
5767
9033
11552
14275 14993 15287 15810 158'16253
16614 17318 17407 18606 18739 18764
20609 20856
Verbetering:
211
2214
4088
5952
9152
12128
5e klas 16e "jst 5422 m.z. 5424.
in de huishouding,
naar 's Graven
ii.
We kregen slecht weer, regen en wind.
juist zooals rhuis in Holla ld. Het binnenland
van Australië is erg droog en gedurende de
zomermaanden valt er niet veel regen, maai
in de kustgebieden vooral aan den Zuidkant,
hebben ze hier niet over gebrek aan regen te
klagen. Het overkwam ons hier één nacht dat
we om 2 uur wakker werden en er blies een
echte orkaan, we moesten de tent neerlaten
uit vrees, dat de wind ze in stukken zou
scheuren en een paar uur later begon het te
regenen. We pakten ons boeltje daarom maar
weer op de fiets en wandelden in het donker
voort in afwachting van den dageraad, aan
gezien het stikdonker was en we geen enkele
plek konden vinden om voor den regen te
schuilen. Natuurlijk werden we tot op de
huid toe nat, maar om 10 uur den volgenden
dag brak de zon door en konden we ons weer
drogen. Twee Jagen later kwamen we in
een duststorm dat is een verschijnsel dat men
hier aan treft wanneer de wind uit het
Noorden, dat is vanuit het binnenland blaast
Het droge Zi-nd wordt mijlen ver met len
wind meegevoerd en dit natuurverschijnsel
wordt gewoonlijk gevolgd dooi een donder
bui. Zoo ook in dit geval en daar we in dit
weer vroeg kamp maakten dachten we den
regen te ontgaan, maar juist toen de donder
oud scheen af te zakken, kwamen er een paar
sterke windvlagen en het touw, waarmee
onze tent uitgespannen was, brak. Wij kon
den niefs anders doen dan den tent zoo strak
mogelijk neerhouden, tot de wind bedaarde
en toen dar eindelijk gebeurde, waren we na
tuurlijk weer voor de zooveelste maal door
nat. Het was eigenaardig, dat we geen van
beiden ooit kouvatten, wanneer we, zooals
't vaak voorkwam, onze kleeren op den rug
drogen moesten.
Wij kwamen voorbij een berg, die „Mount
Remarkable genoemd wordt, en inderdaad
is oeze berg vrij eigenaardig De weg na
melijk voert over een afstand van 25 K.M.
rond den voet van dezen berg, en wanneer
men naar den berg opziet, is het aspect over
al precies hetzelfde. Wij naderden nu „Port
Augusta", een kleine havenstad aan den top
van „Spencer Gulf", maar eerst moesten wij
weer een bergrug beklimmen, die den naam
draagt van „Flinders Ranges". Van den top
van dezen beigrug hadden we een prachtig
vergezicht. Wij zagen Port Augusta in de
verte liggen en konden een heuvelreeks aan
den overkant van „Spencer Gulf" duidelijk
zien.*
Die heuvels worden de tentheuvels ge
noemd en ze zijn zoo regelmatig van vorm,
dat ze er inderdaad uitzien als een groep
tenten. Wij daalden af door wat bekend is als
Horrocks Pass'' tot de vlakte die zich uit
strekt van den voet vau „Flinders Ranges" tot
Port Augusta. Het is een zeer sterke helling
naar beneden door dezen pas en in verschei
dene plaatsen was de weg weggespoeld door
het water dat bij hevige regenbuien met
groote kracht van de hellingen stroomt. Dit
gebergte is ongeveer 1000 M. hoog. Wij be
reikten hierna spoedig de stad Port Augusta
ongeveer 25 Kilometer verderop en hier
moesten wij een goeden voedselvoorraad in
slaan, o.a. 40 pond meel, aangezien we voor
de volgende 450 K.M. geen winkel zouden
voorbijkomen Wij kwamen nu in een afge
legen streek waar me alleen enkele zooge
naamde „sheepstabons" zouden passeeren.
„Sheepstation" is de naam dien men hier
geeft aan ondernemingen voor schapenteelt.
Meestal bezitten ze van 20 000 tot 40.000
schaj)en, sommige zelfs meer en beslaan over
ongeveer 40,0 a 5000 hectaren. Deze „sheep-
stations" zien er uit als, een klein dorp, zoo
veel bijgebouwen liggen er rondom het
woonhuis. De eigenaars houden er gewoon
lijk een voedselvoorraad op na genoeg voor
6 maanden tot een jaar, daar ze zoo ver van
de spoorlijn verwijderd zijn. Eens per jaar
worden de schapen geschoren. Een groep
van ongeveer 10 man neemt gewoonlijk een
contract aan voor de verscheidene stations in
een gebied van ongeveer 800 vieikante KM.,
en worden per stuk betaald zooveel voor
iedere 100 schaper.. Een ervaien. scheerder
doet over 't algemeen 150 a 200 khapen per
dag, het scheren geschied* machinaal.
Eenigen tijd vooruat het scheren begint,
worden de schapen tezamen gedreven en op
gesloten in een omheinde ruimte in de nabij
heid van het gebouw, waar het scheren
plaats vindt.
Dit is gewoonlijk een paar K.M. van het
woonhuis verwijdnd, daar de schapen, wan
neer ze tezamen gedreven zijn, in een betrek
kelijk kleine ruimte, nogal een onaangenaam
luchtje afgeven Verscheidene stations bezit
ten een toom kamtelen voor het vervoeren
van de wol naar de meest nabijgelegen °top-
plaats op den spoorweg of naar de naaste
havenstad. De redt-n waarom kameeien ge
bruikt worden en geen paarden of motor
lorries, is dat er niet genoeg water langs den
weg te vinden is en de benzine is te duur in
deze afgelegen plaatsen, soms meer dan 1
per Liter. Dat is in ieder geval de prijs, dien
de stationeigenaars den voerbijgaanden auto
mobilisten berekenen. De spoorlijn gaat nu
dwars door Australië, maar verder in het
land dan de weg dien wii volgden. Voordat
deze lijn doorgetrokken was, gingen ver
scheidene auto's van de Oostelijke staten naar
de West. maar tegenwoordig gaan er zeer
weinig motorrijtuigen langs den weg, daar
deze veel te ruw en ongebaand is voor auto
verkeer. De weg die slechts door het gebruik
gevormd is. dient slechts tot vervoer van
kudden vee. voornamelijk schapen. De regee
ring heeft met meewerking van de stations
eigenaars hier en daar watervindplaatsen
langs den weg aangelegd.
uitgegraven en gevoerd met beton. Er is een
gegalvaniseerd ijzeren dak overheen. De in
houd is ongeveer 1000 kubieke meters. De
reservoirs worden aangelegd waar de grond
niet geschikt is om water te houden. Dan is
er de zoogenaamde „shedtank" of schuurre-
servoir. Hier heeft men, ondersteund door
een houten geraamte, een hellend gegalvani
seerd ijzeren dak, met vrij groote oppervlakte,
opgericht. Het regenwater dat hier afloopt
wordt opgevangen in 3 a 4 ijzeren tanks elk
met een inhoud van ongeveer 5000 L. Dit is
zuiver regenwater en zoodoende het beste
drinkwater, maar de andere soorten zijn
meer algemeen en het water dat men daarin
vindt is gewoonlijk modderkleurig. Toch is
men hier dankbaar dat water aan te treffen.
Het was ongeveer 100 K.M. westelijk van
„Port Augusta" toen we voor het eerst een
groep inboorlingen aantroffen. Er waren er
20 en ze dreven een kleine kudde schapen
voor zich uit. Ook hadden ze verscheidene
goede rijpaarden en ongeveer een dozijn ka-
meelen en eenige wagens. Ze zagen er heel
welvarend uit en waren heel vriendelijk. Ze
vertelden ons in gebroken Engelsch waar we
het eerste water zouden aantreffen.
Door verschillende „steepstations'' worden
met subsidie van de regeering, rantsoenen
uitgedeeld aan de inboorlingen. Ze krijgen
dan meel, suiker en thee. Sommigen, die het
meest bruikbaar zijn, worden in dienst geno
men om schapen te drijven of om een span
kameelen te drijven voor 't vervoer van wol.
Er zijn van 14 tot 18 kameelen in zoo'n span
en ze trekken gewoonlijk ongeveer 5 ton wol.
Soms moet het over een afstand van 300
K.M. door den wildernis vervoerd worden en
het span loopt ongeveer 25 K.M. per dag.
Deze kameelen zijn van het dromedaris-type
met één bult en ze worden hier zeer gewaar
deerd, daar ze zoolang zonder water kun
nen. Ze leven van de groene struiken die hier
voorkomen. De drijver behoeft geen voer voor
ze mee te voeren en 's avonds worden de
voorpooten gekluisterd en een bel wordt om
hun hals gehangen. Dan laat men ze los
rondloopen om te grazen.
Wij moeten hier ons eigen brood bakken.
Dit deden we gewoonlijk in den avond, dat
kwam het beste uit, daar, het veel tijd in
beslag nam. Dit soort brood wordt in de
wildernis een „damper" genoemd en het
wordt bereid van meel, water, zout en bak
poeder. Men moet eerst een groot vuur bou
wen en wanneer dit uitgebrand is en de
houtskool en asch voldoende afgekoeld zijn,
wordt het deeg in de warme asch begraven.
In het eerst hadden we nogal mislukkingen,
soms was de asch te warm en soms teveel af
gekoeld. Het bakken duurde van 20 min. tot
een half uur, afhankelijk van de hoeveelheid
deeg.
Het land was nogal heuvelachtig in deze
streek, afgewisseld met vlakten die zich over
5 tot 6 K.M. uitstrekten. De heuvels war -n
begroeid met kleine boomen en de vlakten
met droog gras en de hier inheemsche salie-
struiken, waarvan de schapen leven. Op een
van deze vlakten zagen we een troep emu'3,
dat is de Australische variëteit van den struis
vogel. Er waren er ongeveer een dozijn,
maar zoodra ze ons gewaar werden, gingen
ze er met groote snelheid vandoor. Wij had
den weinig moeite den weg te vinden, als is
deze weg niet anders dan een wagenspoor.
Eenmaal zagen we verscheidene sjwren zich
kruisen en wisten op een oogenblik .Jet w.i-
ke te volgen, totdat we ons herinnerden, dat
we twee dagen tevoren een span kameelen
waTen tegengekomen, waarvan de drijver ons
verteld had, dat hij wo! vervoerde voor
„Yardea-station". Wij wisten dat wij dit pas
seeren moesten, zoodoende volgden we de
meest versche kameelsporen. Toen we onge
veer 30 K.M. van Yardea-„steepstation" ver
wijderd waren, troffen we over een vrij gro
ten afstand een buitengewoon ruwen weg
aan. De grond was bezaaid met steenen
soms zelfs met groote blokken rots en
konden onze fietsen niet berijden. Mijn man
probeerde werk te krijgen in de stations waar
we langs kwamen, maar zelfs in deze afge
legen streken zonder succes. Er is namelijk
behalve in den scheertijd niet veel te doen
daar, behalve soms een kudde schapen van de
eene vlakte naar de andere te drijven en men
neemt daarvoor meestal de inboorlingen aan.
Een paar dagen nadat wij Yardea-station
gepasseerd waren, voerde de°weg langs den
rand van eenige droge zoutmeren, sommige
verscheidene K.M. wijd. Er is in 't geheel
geen water in deze meren, alleen een laag
van ongeveer 10 c.M. dik opgedroogd zout en
waarschijnlijk meer in 't midden,. Deze zout
meren zien er uit als een sneeuwvlakte
niet veel van bemerkt
Ik zal hier een korte beschrijving geven
van het tarwebedrijf zooals ik het gezien heb.
zen tarweboerderij hier beslaat van 400 tot
1200 H.A. Natuurlijk zijn er ook grootere on
dernemingen in andere streken. Het ldnd
wordt verdeeld in velden van ongeveer 80
d.A. en wanneer een veld tweemaal graan
voortgebracht heeft, wordt het opgeploegd
en heeft het een jaar rust. Ongeveer 30 pCt.
van de graanboeren hier gebruiken machines
voor alle werkzaamheden, tractors op het
land en motorlorries voor het vervoer. De
overige 70 pCt. gebruiken paarden, meestal
een span van 8 tot 10 paarden, al naar de
grootte van de landbouwwerktuigen. Ik kan
niet zeggen wat de voordeeligste manier is,
maar voor zoover ik 't beoordeelen kan, zijn
paarden 't beste voor de boeren met de klei
nere bezittingen. Wanneer men meer land
heeft is de tractor beter, daar het dan sneller
gaat. Velen keeren echter terug tot de paar
den door den lagen prijs dien de tarwe tegen
woordig opbrengt. Er is echter meer werk
aan verbonden, daar men een gedeelte van
den oogst moet maaien voor hooi en dit op
bouwen tot een hooiberg. Dan moeten ver
scheidene boeren water voor de dieren van
vrij grooten afstand aanvoeren. Hier en daar
is van regeeringswege naar water geboord
en het wordt opgepompt met een ijzeren
windmolen. Grootere boerenplaatsen hebben
een eigen waterboor. Het grondwater heeft
hier bijna altijd een brakke smaak, ook de
natuurlijke bronnen voor zoover die aanwe
zig zijn.
Nadat de eerste winterregens gevallen zijn
dat is meestal eind April wordt de
tarwe gezaaid. Voordat het zaaien begin'.,
wordt het graan dat men daarvoor van het
vorige jaar bewaard heeft gesorteerd. Dit ge
schiedt machinaal, door middel van rond
draaiende gej)erforeerde trommels. De ge
broken en kleine korre's worden daardoor
verwijderd. Tegelijkertijd wordt het graan
behandeld met kopercarbonaat, om ziekte
kiemen, die in het graan aanwezig kunnen
zijn, te dooden.
(Wordt vervolgd.)
Was dit niet het p
zen tocht nooit he'
daar er in deze sl
iuurlijke watervoo
drie verschillende
sen Eén soort wi
dit is kunstmatig
dan zouden wij on-
kunnen volbrengen,
nagenoeg geen na
g is. Er zijn hier
en watervindplaat-
?en „dam" genoemd,
rmd meer aangelegd
op een laag gelegen plek, zoodat wanneer
het regent het water van de hooger gelegen
punten daar tesamen vloeit. Bij het aanleg-
fen van zoo'n dam wordt eerst de daarvoor
estemde plek gemerkt, dan wordt de g™!™
beurtelings opgeploegd en uitgegraven. Dit
proces van" ploegen en uitgraven wordt voort
gezet totdat de dam diep genoeg is. Sommige
hebben een inhoud van 3000 tot 5000 kubieke
meters.
Een tweede soort is de zoogenaamde
derground tank" of ondsrgrondsch 1
voir. Ook in dit geval komt de waterv -
ning van de omliggende hoogten en -
den greppels uitgegraven die het
samen voeren naar den ,v'a j;
voir. Deze reservoirs worden tamelijk diep
en
wanneer de zon hoog staat is het erg ver
moeiend voor de oogen. Wij kwamen in een
landstreek die men het best met de Holland
sche duinen vergelijken kan, hoewel 't eeni,
honderden K.M. van de zeekust af was. I
zandheuvels waren begroeid met struikgewas
en het was hard werken om onze zwaar be
laden fietsen ongeveer 15 K.M. door het zand
voort te duwen. Twee dagen later kruisten
wij een spoorlijn die van „Port Lincoln'', een
kleine havenplaats aan de Zuidelijke punt
van „Evre's" schiereiland naar „Penong
voert, een kleine plaats aan de kust van de
„Australian Bight". Hier kwamen we weer in
een meer bevolkte streek. Hoewel het land ta
melijk zanderig was werd hier graan ver
bouwd.
Wij passeerden een kleine stad, Ceduna.
gelegen aan de kust en bereikten de plaats
Pencng, waar het mijn man gelukte eenig
werk te krijgen na op verscheidene boerde
rijen geprobeerd te hebben. Hij had namelijk
ondervinding in 't tarwebedrijf opgedaan in
West-Australië. waar hij de eerste drie jaar
nadat hij van Engeland kwam, vertoefd had
Toen wij hier aankwamen was het juist in
t begin van den opgsttijd, wat ongeveer een
maand duurt. De boer van wien mijn man
sen maand werk kreeg was, evenals de mees
te boeren hier, zwaar met schuld belast en
het bedrijf werd geheel gecontroleerd door de
Staatslandbouwbank. De bank stond hem
toe om 50 shilling, dat is ongeveer 30 gulden,
per week te betalen voor hulp gedurende den
oogsttijd. Wanneer ik zeg, dat 50 shilling 30
gulden zijn, bereken ik het Australische gek
naar de nominale waarde. Volgens de tegen
woordige valuta is het veel minder. Het
Australische pond is tegenwoordig niet meer
dan ongeveer 6 60. Maar de inflatie hier is
niet gepaard gegaan met een stijging van
prijzen, behalve voor geïmporteerde goede
ren, zoodat men er in het dagelijksch leven
STOOMVAARTLIJNEN.
Kon. Ned. Stoomb. Mij.
Alkmaar 11 Oct. v. Rott. n. Hamburg.
Agamemnon 11 Oct. v. Algiers n. Amst.
Amazone 12 Oct. v. IJmuiden n. Koj>enha
gen.
Ariadne 11 Nov. v. Hamburg n. Amsterdam.
Baarn, thuisr., 11 Oct. te Liverpool.
IXucalion 11 Oct. v. Amst. te Hamburg.
Ganymedes 11 Oct. v. Algiers te Antwerpen
Hebe 11 Oct. v. Malag n. Setubal.
iuno 11 Oct. v. Tarragona n. Alicaate.
ferop'e 11 Oct. v. Danzig n. Stettin.
Oberon 12 Oct. v. IJmuiden n. Vlaardingen
Orestes 11 Oct. v. Tunis n. Malta.
Stel la 11 Oct. v. Gentfe te Savona.
Titus 11 Oct. v. Catania n. Messina.
Triton 12 Oct. v. Amst. n. Hamburg.
Vulcanus 11 Oct. v. Barcelona te Genua.
Aurora 12 Oct. v. Rott. te Passages.
Bennekom, uitr., 10 Oct. te Antofagasta.
Bodegraven, thuisr., 10 Oct. te Buenaven
tura.
Ceres 1 Oct. v. Constantza n. Istanbul.
Oberon 12 Oct. v. Amst. te Vlaardingen.
Saturnus 12 Oct. v. Elexandrië n. Jaffa
Stuyvesant, uitr., 11 Oct. v. Dover.
Trajanus 12 Oct. v. Amst. te Candia.
Stoomv. Mij. Nederland.
Chr. Huygens 12 Oct. v. Amst. te Batavia.
Poelau Tello 12 Oct. v. Hamburg, te Bremen,
Talisse, thuisr., v. Liverp. n. Amst. pass.
11 Oct. Lizard.
Kon. HolL Lloyd.
Pernambuco, uitr., 10 Oct. te Porto Alegre
Kon. Paketvaart Mij.
Roggeveen 11 Oct. v. Lorenzo Marqués te
Port Natal.
Van Spilbergen 10 Oct. v. Batavia naar
Sawahloento, Batavia-Lorenzo Marqués, 10
Oct. v. Tamatave.
HollandAmerika Lijn.
Damsterdijk, Rott.-Vanc. 12 Oct. te Swansea
JavaChinaJapan-Lijn.
Tj'ibadak 10 Oct. te Batavia.
Tjibesar 5 Oct. te Hongkong.
Tjisaroea 10 Oct. v. Soerabaja te Hongkong.
Tjisalak 10 Oct. v. Hongkong n. Muntok.
JavaNew-York Lijn.
Clytoneus, Singapore n. New Dork; 9 Oct.
te Halifax.
Myrmidon, Java-N. York; 11 Oct. te Bela-
wan.
SilverJavaPacific Lijn.
Silverhazel, Vancouver n. Calcutta; 10 Oct.
v. Belawan.
Rotterdamsche Lloyd.
Dempo, uitr., 12 Oct. te Southapt.
Sibajak, thuisr., 12 Oct. v. Gibraltar.
Stoomv. Mij. Oceaan.
Eurymedon, Java-Amst., 11 Oct. te Belawan
Neleus v. Liverp. n. Japan via Hamb.-Rott.
pass. 11 Oct. Lizard.
Emzetco-Lijn.
Jonge Jaco'ous, Antw.-Genua, pass. 10 Oct.
Gibraltar.
HollandAustralië-Lijn.
Djanrbi, uitr., 11 Oct. te Bombay.
Gaasterkerk, thuisr., 11 Oct. te Brisbane.
van Vrijdag 13 October 1933
OPGAVE VAN NOORDHOLLANDSCH LANDBOÜWCREDIET N. V.
(Ontvangen per draadlooze telefoon).
Koers van heden te:
Vorige
koers
pl.m.
1 30
pl.m.
1 45
pl.m.
2.00
pi.tn.
2.15
STAATSLEENINGEN.
5 Nederl. 1932
9
IA
10'6/s
4 1931
0
9
99 '/v
B ANK-INSTELLINGEN.
Handel Mpii Cert. 1000
9
4ö
46
Koloniale Bank
9'
9
9
"üVs
Ned Ind. Handelsbank
9
9
9
5ü
-
D Reichsbank
9
9
9
60
INDUSTR. OND BINNENL.
2»/,.5
Alg Kunstzijde Unie
24'/,
25
DVs
-
Calvé Delft Cert.
f
9
9
53l/8
Küchenm Ace.
9
9
1
Nederl. Ford
9
9
1287,
12*-31
1407,
Philips Gloeil Getn Bezit
9
9
162
;80«/2
14) Vd
85 7,
1/ -r(i
9
8 7/s
85 M-
85-7,
84{-5è
INDUSTRL OND. BU1TENL.
Am Smelting
9
•'7%
28
Anaconda
9
f
LYl6
»0°/i6
">7.6
^8/l6
Ass Gas Electr.
9
9
*/i
227,
22?-%
Betbleb Steel
a
227,
-;2n/l6
22*/,
Cities Service
9
2
2
Vl6
47s
-
30'5/js
3178 5
-1SA6
U. S. Leatber
9
SU/IS
67 4
Zweedscbe Lucifers
9
4 74
-
CULTUUR MAATSCH.
1/lVa-2
H. V. A
t
9
9
'72/,
m
Ned. Ind Suiker Unie
9
9
02
2/
-
-
i
MIJNBOUW
Alg Explor. Mij.
9
9
9
130»/,
Boeton
Redjang Lebong
9
9
9
1U»/,
ii
9
9
114*/,
113
PETROLEUM.
142'/,
Dordtsche Petr,
0
9
Kon. Petr.
9
0
9
17 5/s
!72»/«-3
172-»/,
172'/,
172-1/4
Perlak
Continental Oil
9
9
9
96
117,
yó
l'ö/l6-i
lïf-Wa
1 m-n/.6
"u/i$
55/i6
*/s
RUBBERS.
Amsterd. Rubber
92»/,
93i/4.|
93'/,
9 7a
Deli Bat Rubber
9
9
40'/,
4ü
4°7«
Hessa Rubber
9
9
30'/,
30
Serbadiadi
9
9
2/*/,
lnterc. Rubber
9
2
2
SCHEEPVAARTEN.
1
Holl. Amerika lijn
9
2
ms
Gem Eig.
9
1
mm
Kon. Ned Stoomboot
1
77/s
mm
Niev. Goudriaan
9
9
9
1
Scheepvaart Unie
9
9
9
467,
*bV8
TABAKKEN.
1160,
117t/4
«a
Oostkust s
9
9
l"7/8
19
mm
Oude Deli s
9
9
9
109
108U,
mm
Seoembah
9
9
9
128
1287,
mm
AMER SPOORWEGEN.
Atchison Topeka
9
9
1)
1
37'/,
mm
Southern Railw. Cert.
9
9
l'Vs
15Vi
■i
mm
Union Pacific
9
9
I
73"..
74
mm
Wabash
9
9
25/UJ
27a
-
Nlhi
New-York
Londen
Berlijn
Pariji
Brussel (Belga)
Bazel
Weenea p. Sch.
Kopenhagen
Stockholm
Oslo
Italii
100
Vorige
koers
1.64»/,
7 681/,
59.14
9.71*/*
34,54
48,03
34 40
39 80
38 60
13.02
Koers op
heden 2 uur
1.66*/,
7.72'/,
59.17
9.72
34.56
48.04
34.50
39 75
33.70
13,02