iü
jjéfjl 1!
HH
§u
i
"AV1
DE AVONTUREN VAN WO-WANG EN SIMMY!
JUidiiecuhieA
Qamcu&tiek
JihaakcuBcUk
m
M
6. Kaapstad.
xxxxxxo
10.
Brieven uit de Hoofdstad
'w. 12 sch! op: 25, 26, 30, 32, 36/39, 42,
43, 48, 49.
Een gedempte-gracht jubileum.
Herdenkingsdatum eerste steenlegging
van het Paleis op den Dam. Het Rokin.
Grachten ten dienste van het rijverkeer,
Een oplossing van het parkeervraagstuk,
3850 K.M. per fiets dwars
door Australië.
Onze Vierde October-Opgave.
Welke plaatsen?
De acht bedoelde plaatsen uit onze
Vorige rubriek vindt men hieronder:
1. Cherbourg.
2. Glasgow.
8 Manchester.
4 Koevorden.
5. Semarang.
7. Harltngen.
8 Washington.
Voor vele geroutineerde oplossers
bleek deze opgave geen te groote moei
lijkheden op te leveren.
Toekenning October-prljs.
Bij 't controleeren der lijst bleek dat
de Octoberprijs k 2.50 is gewonnen
door Mej. M Pastoor, Rulnelaar. 21,
Bergen met 112 p. Ten zeerste verdiend
want Mej. Pastoor heeft met groote vol
harding aan 't oplossen der puzzles
deel genomen.
Deze prijs is vanaf Maandag bij. onze
administratie af te halen.
Stand der lijst volgende rubriek.
Onze Nieuwe Opgave. (No. 1 der No-
Tember-eerie).
Een weinig cijferen.
Deze opgave is samengesteld n. a. V.
één der October-puzzles, die wat te
éénvoudig was, doordat de voorwaarden
te weinig beperkend waren. Nu is 't
moeilijker.
Twee getallen van vijf en zes cijfers
worden met elkaar vermenigvuldigd.
Zij bevatten samen de cijfers van 0 tot
en met 9 en één dezer cijfern tweemaal
Met behulp van de verder aangegeven
cijfers moet getracht worden deze som
geheel volledig in te zenden. (In 't geheel
zijn twaalf cijfers aangegeven).
XXXXX 8
XXXXX
100V2, 101M, 100. 101 H;
Deli Mij. 100, 101. 104V», 102, 100K, 101;
Senembah 115 1/4, 115K, 122, 118, 124,
120.
Aan de Dammers!
iti onze vorige rubriek gaven wij
oplossing probleem 1301 (auteur
Kleute Jr.)
Stand.
Zw. 15 sch. op: 3, 7, 8 9, 12, 13, 14
19, 21, 22, 24, 25, 26, 27.
W. 15 sch op: 23, 28, 30, 32, 33, 34, 36,
37, 38, 42, 43, 44, 48, 49, 50
Oplossing.
ter
P.
17,
XXXXXX2
XXXXXX
XX 4 XXX 6
XXI1XX6
XXXI11XXXIX
Welke som Is bedoeld?
Oplossingen (2 punten) liefst zoo
Vroegtijdig"mogelijk, doch uiterlijk tot
Vrijdag 10 Nov. 12 uur aan dén Pnzzle
Redacteur van de Alkmaarsche Cou
rant.
i i
huidige basis een loonend bedrijf zal blijken.
De verklaring, die in de jongste algemeene
vergadering werd afgelegd, luidde ook noga)
tamelijk bemoedigend.
Voor Unilever is geen verdere belangrijke
koersstijging ingetreden, maar de onder
toon van de markt blijft voor dit fonds vast.
Op de belpgginffsmarkt is de kooplust weer
teruggekeerd, nadat den eersten tijd na de
uitgifte van de jongste staatsleening, eenige
terughouding had bestaan. Niet alleen
staatsfondsen, maar ook gerneenteleeningen
en pandbrieven hebben van de betere stem
ming geprofiteerd. Buitenlandache staats
fondsen waren over net algemeen stil. De
kooplust voor Duitsche obligaties is vermin
derd, nu eenmaal definitief is bekend gewor
den, dat de scrips voor de volle honderd
procent in betaling zullen worden genomen.
Nu de regeling, waarover men in principe
tot overeenstemming is gekomen, voor 1 No
vember niet is kunnen ingaan, is weder een
groot aantal fondsen, waarvan de coupons
per dien datum zijn vervallen en dus onbe
taald zijn gebleven, in de officieele prijs
courant van een sterretje voorzien, ten tee-
ken, dat zij noodlijdend zijn.
Hieronder volgt een overzicht van het
koersverloop
4 Nederland 1933, 99 9/16, 100, 99 3/4;
6 Ned. Indië le Emissie A 1922 1000,
90 5/8, 91 3/, 92, 90 1/4, QOVa, 901/8,
90K
■5X Duitschl 1930, 44 3/8, 45 7/8,
44 5/8, 45, 44 5/8, 44 3/4;
Amsterdam, 4 Y, 1933, 92, 92 7/8, 93,
93 3/8, 93 5/8;
Koloniale Bank, 45X, 44^», 42, 4114, 42K
Philips Oem. Bez. afgest. A. 213l/>, 216 1/4,
220, 222, 220 3/4, 220 X, 2211/9!
Unilever 85 3/4, 871/., 85X, 87, 85 1/4,
85V9. 84 3/4, 86 X, 84 1/4;
Aniem Nat. Bez. 207K, 210, 212, 209, 210,
213;
Billiton le rubr. 329, 330, 338, 335, 334;
Koninklijke 170 1/4, 174 1/4, 172, 176 1/4,
175V9, 175 3/4, 176 3/4;
A'dam Rubber 91X, 94 1/4, 92, 94, 93, 94;
Oost Java Rubber 90 5/8, 92, 94, 96, 96 1/4,
95 3/4
Ned. Scheepvaart Unie 45 1/4, 44, 43H, 44,
43 M
H.V.A.168^, 167 3/4, 171, 168, 171, 168,
171, 169, 171, 168/4, 168 3/4;
Javasche Cult. Mij. 85. 85 K, 80, 75;
Deli Batavia Rubber Mij. 100/4, 98. 102,
1.
2.
3.
4
5.
6.
7.
8.
9
50-45
23—18
33—29
34—30
44-40
49:18
32—28
38 :20
37-31
42t 4!
1.
0
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
24 35
12 :23
22 24
25 :34
35 :44
13 2 2
22 33
14 :25
26 37
Zw 8 sch. op: 8, 14, 17, 19, 54. 25, 31, db gelegjiköd voor eventueel of edö
6? bG (Éen bijzondere zet. Beter
wfcs 6. de4 7. Pfe4 Pd7 en daarna e5 le
spelen waarvoor twart een geiijke stel
ling verkrijgt)
-.1
36 dam op 14.
W. 12 'sch. op: 22, 23, 28/ 30, 32/35, 38,
39 41, 47.
In onze Volgende rubriek geven wij de
oplossing.
Lb6,
Oplossing tweezet 468.
dreigt
Kfb
Kda
cd3
üit de partij.
Van den heer k. J. Toepoél, alhier,
ontvingen wij eenige interessante stan
den üit den internationalen correspon
dentie-wedstrijd.
Zwart is in onderstaande positie aan
den zet:
m,
IÉ
wk '■m?/,
'■mi 'i
2. Pd6..mat.
2. Dh 7mat~
2. Pb4 mat.
2.. Pd6 mat.
ene.
Oplossing eindspel 70?.
1. b7 Tc6 2 .Ld4 (niet toereikend ls 2.
Lc3f Ka6 3. b8P.f Kb7 enz. of 2. Lc7 Tc7
3. b8D Tb7t 4. Db7 pat/. 2. Tb6fl
(zie ook a) 3, Lb6f Ka6 4. b8P! en wint.
a. 2. 'Xcï 3. b8 Tl en wint niet 3. Lb6f
Ka6l 4. b8D Tc3f en pat.
Oplossing eindspel 703.
1. c5. Tc4. 2. c6. Kf2. (TC6 3. e7 enz
3. Kh2! (Er dreigde 3. Kg3 en 4. mat)
3. Tc€ 4. e7 Tg6. 5. e8 P. en wint niet 5.
e8P of T. wegens Tg2f6. Lg2 pfct).
Eindspel 784.
T. Górgiew.
7T Ld3 Lbf. 8. De2 (dreigend ed5) 9.
de4! c6 (Afruil op e4 geeft nog meer
moeielijkheden) 0. 0—0—0. Dc7 11. Pe5!
(Opent de d-iijn voor wits toren) Le5 12.
deo De5 13. Dd3! (dreigt onmiddellijk
mat). 00. (Ook andere zetten zijn niet
veel beter b.v. 13Dc7 14. Pb5! cb5
15. Lb7 enz. of 13Dg5 14. f4! Df4f
15. Kbl. Df6. 16. Dd6. e5. 17. Pb5! en
wint).
14. Lh7f Kh8 15. Le4 f5. (Er dreigde
Dh4 enz.) 16. Lf3. Pa6. (Een valletje: na
17. Lc6 volgt Pb4 enz.) 17. Dc4! (raat op
twe der meerdere zwakke plekken van
zwart af) Df6. 18. Td6! Tfe8 10. Tel b5
20. Df4 e5 (vertwijfeling anders valt
pion c6.)
21. Tf6 ef4 22. Te8f Te8 23. Tf5. (en nu
dreigt ook weer Pb5.) Zwart geeft dp.
8
5
1
,Wit speelt.en houdt remise.
Eindspel 705.
L. Prokes.
8
Zw. 12 sch. op: 3, 6, 7, 9, 11, 12, 13, 15,
16 23 28 29.
Hij zou wel graag 13—19 spelen, maar
dak is niet mogelijk wegens (dus na
13-19)
37—31
38—32
26-21
31 4
(5 sch.)
28 :37
37:28
16:27
Fabre vond weer een fijne combinatie
ir den stand die nu volgt:
urn
'm
m.
7% vyZwfc
1
Zw. 10 sch. op: 6, 8, 9, 10, 13, 15, 16,
17 18 20
W. 10 sch. op: 24, 26, 28, 29, 33, 36, 38,
47, 48, 49.
Wit is aan zet en laat volgen:
1. 28-22 1. 17:39
2. 26—21 2. 16:27-
3. 36—31 3. 27:36
4. 47-41 4. 36 :47
5. 49—43 5. 47:33
6. 29 38 6. 20 29
7 43 51
Ter oplossing voor deze week:
Probleem 1302 van C. Th. Huizer,
MA $7777// $7777//
V/éé&k V'M,
7T// wm
w/, ww/
lol
iü
Wit speelt en houdt remise.
Probleem 469
S. Borbs.
Tweezet.
Zoooals men wellicht weet is de we
reldkampioen Dr. Aljechine in Neder
land gearriveerd tot 't geven van
schaakseances. Hij heeft veor dezen pas
de 1ste prijs behaald in een meester
tournooi te Parijs. De eindstand luidto
1. Aljechine met 8 punten (7 gewonnen
twee remise) uit 9 partijen; 2. Dr. Tarta-
kower 6 punten 3 en 4; Baratz er Lilien-
thal elk 5X punt; 5. Znosko Borowsky
5 punten; Ankerman 4 p.J R&izman
"H punt; Frentz 3 punter; Grómer
2H p. en Lazard 2 punten.
Nu is Aljechine; al bezig geweest in
t Zuiden van L'imburg waar hij pp
30 borden speelde yvaaronder twee
bli.ndpartijen. Hij heelt daar twee par
tijen verloren en twee" remise gemaakt
Voorwaar een stevige prestatie voor dat
deel aan ons land.
Verder staan verschillende plaatsen
op 't programma waaronder Amsterdam
en Haarlem. Op aanstaande Zondag in
de Spaarnestad.
Op 6 Sept. j.1. werd de volgende partij
gespeeld te Parijs tusschen
Dr. Tartakower (wit)
Lilienthal (Zwart).
Fhansche partij.
1. e4 e6 2. d4 dó 3. Pf3 Pf6 4. Lg5 Le7
5. Lf6 Lf6 6. Pf3 (Wit behoudt zich nu
Deze week wa9 het een halve eeuw ge
leden, dat dé Nieuwe Zijds Voorburgwal
werd gedempt. In 1883 dus voelde men
al behoefte aan een breeden verkeers
weg in de binnenstad van Amsterdam
Toen het plan om den Nieuwen Zijds
Voorburgwal te dempen in den raad
kwam, hadden de voorstellers geen en
kele tegenwerping en met algemeene
stemmen werd het voorstel tot demping
aangenomen.
Doch daarna brak de beer los. De bur
gerij ging aan het adresseeren en beriep
zich op het behoud van het steden
schoon, zooals wij onlangs ook weer
hebben ervaren bij de voorgestelde dem
ping van het Rokin, een van Amster-
dam's onaesthetische modderbakken. In
hoofdzaak zal de actie, evenals nu, wel
uit zijn gegaan van neringdoenden in de
Kalverstraat, waarbij eertijds nog de
winkeliers van den Nieuwendijk gere
kend kunnen worden. Deze met den
Nieuwen Zijds Voorburgwal parallel
loopende straten verloren bij de dem
ping van dien waterrijken verkeersweg
die maar smalle kaden had, veel van
den loop. Zoo zou het ook zijn gegaan
als de demping van het Rokin in zijn ge
heel was uitgevoerd. De Kalverstraat
heeft wel van oudsher de traditie van
wandelweg gehandhaafd, doch de hygië
nische kennis, die in de laatste jaren
door den gewonen burger is verkregen
doet hem een ruimen verkeersweg ver
kiezen boven een dompige, smalle
straat. Voorloopig is de Kalverstraat
nog in trek, omdat het loopen op het be
trekkelijke smalle Rokin-trottoir levens
gevaarlijk risico medebrengt. Het is een
voudig een schande de verwarrende
verkeerstoestand, die op 't Rokiri
heerscht; trams, auto's en fietsers dwar
reien door elkaar; regels van rechts en
links houden gaan hier niet op en menig
voorbijganger vlucht verschrikt een
winkel binnen, wanneer een auto of fiet
ser het trottoir komt opstuiven. En dien
bestuurders treft geen schuld, zij zijn
eveneens de dupe van een wanorde-
zaaiende overheid' in dit geval de ge
meenteraad die de hier heerschende
verkeerschaos rustig laat bestaan. Ste
denschoon en monumentenzorg zijn
prachtige zaken om voor te strijden en
over te delibereeren, wanneer geen ern
stiger zorgen de menschen kwellen
maar zoodra het behoud van de schoon
heid gaat ten koste van ook maar één
menschenleven, dan is het strijden
daarvoor al veroordeeld. En het Rokin
heeft al menig menschenleven gekost.
235. Dat werd me een ritje. De paarden draafden als
de wind, links en rechts galoppeerden ruiters en al
werden de drie reizigers nog al eens door elkaar ge
schud, het ging toch vrij goed. Simmy kreeg het te
kwaad met de slakkensoep en ging maar weer op een
der veldbedden liggen.
236. Zoo reisden ze drie dagen en drie machten aan
een stuk. Af en toe werd er halt gehouden en eten
klaar gemaakt. Ze zagen dé armste gehuchtjes en
eindelooze vlakten, het ging berg op, berg af en over
al waar ze even rust hielden, staarden de inwoners
hen aan als wonderdieren. Het was ook een raar ge
zicht, de professor, Wo-Wang en Slmjny naast elkaar
te zien staan, blank, geel en bruin,
Met heel veel moeite hebben wij, Am
sterdammers, gedaan gekregen, dat een
gedeelte van het Rokin werd gedempt.
Deze demping is zoo juist gereed geko
men.
Veel belangrijks is het niet. Een dertig
strekkende meter van het modderige
Rokin-water, achter het gebouw Indus
trie, is verdwenen en daarvoor bestra
ting in de plaats gekomen. Een parkeer
plaats voor auto's is de bestemming.
De Nieuwe Zijds Voorburgwal, die de
ze week dan zijn merkwaardig jubileum
vierde, is een goede verkeersweg gewor
den, maar dat is ook alles. De verzame
ling gebouwen en bouwsels die beide
straatkanten sieren en ontsieren, is een
typische rommelzooi van oud en nieuw
Allereerst staat daar het prachtige ko
ninklijke paleis, dat eveneens deze week
een gedenkdatum had. De jubilea
schijnen in dezen stadswijk niet van de
lucht te zijn, zoo'n buurt lijkt wel op het
tooneel, waar men ook herhaaldelijk
pleegt te jubileeren. Doch deze herden-
kirig gaat over heel wat meer jaren dan
aan het Amsterdamsch tooneel gebrui
kelijk is: 28 October was nameiijk de datum
waarop in 1648 de eerste steen voor het
Stadquia, thans ons Koninklijk Paleis, werd
gelegd. Dit was de eerste grondsteen van het
kapitale bouwwerk van Jacob van Campen.
een steen „van wit marmer geleid aan den
zuiderhoek tegenover de Kalverstraat, heb
bende tot opschrift: de eerste fondament
steen, geleit door Gerbrant Pancras Jacob
de Graam, Sibrant Valkenier en Pieter
Schaap, der Heeren Burgemeesteren Zoonen
en Neeven'
Tegenover de middeneeuwsche schoonheid
staat het plompe geldkantoor, dat, hoewel
de schoone strakke lijn in het geheel niet te
ontkennen valt, in een woestijn een machti
gen indruk van monumentale schoonheid
zou geven, doch niet tegenover ons Koninklijk
Paleis, waarvan het maar eenige tientallen
meters gescheiden staat, en naast een post
kantoor, dat met al zijn krullen en versierin
gen veel weg heeft van een pompeuse dame
met pijpekrullen en hoepelrokken. De statige
j Nieuwe Kerk staat zich, wat achteraf, te
schamen voor een dergelijke tentoonstelling
1 van bouwkundig büzan tinisme.
Dan de krantengebouwen, die in hun uiter
lijk, verschillen van kwarteeuwen bouwkunst
brengen, een zeer modern kantoorgebouw 'n
wolkenkrabber, die de naaststaande ouder,
wetsche puntgevels volkomen doodslaat en
daartusschen door verspreid tal van bouw
vallige huizen, zelfs onbewoonbaar verklaar!
de woningen, en stijIloo2e behuizingen, diè
veelal als kantoorgebouwen dienst doen. De
achterkant van het Burgerweeshuis en het
begijnhof accentueert de triestheid. Dat een
schoonheidsminnaar en monumentenverzor
ger niet op een goeden dag hier in alles ver.
nietigend vandalisme uitbarst, pleit voor zijn
vredelievendheid, maar niet voor zijn schoon
heidszin.
Op den dag van het jubileum van den
Nieuwen Zijds Voorburgwal kunnen wij dus
vaststellen, dat onze oudere stadgenooten
deze straat tot een aanfluiting van goeden
smaak hebben gemaakt.
Amsterdam heeft tal van breede grachten,
die heel weinig meer dienst doen voor ver
voer van goederen. Als watersportterrein
hebben zij nooit veel aftrek gevonden, behaU
ve dan tegen den tijd van de verkiezingen,
wanneer roei- en motorbooten spelevaren om
een zekeren candidaat aan een stoel in de
Kamer of in den Raad te helpen. Die grach
ten zouden nuttiger kunnen worden besteed
en dan behoeft het nog niet eens in den geest,
van Henry Ford, die bij een bezoek aan ons
land voorstelde om al onze grachten en ka*
nalen dicht te gooien en er verkeerswegen
van te maken. HM heeft buiten den waard ge-
rekend, die hiel in de vermomming van den
stedenschoonbehouder al spoedig de handen
ten hemel zou heffen. Wij hebben een ander
plan bedacht, een plan, waarbij volledig d«
wenschen van de schoonheidsminnaars wor
den ontzien.
Dwars door Amsterdam, van het Noorden
naar het Zuiden, dus van aen kant van het IJ
en Centraal Station naar den Amstel, loópen
drie breede grachten, de Heeren-, Keizers- en
Prinsengracht, Daarvan zouden wij één
gracht, de Keizersgracht, willen zien droog
gelegd, versta ons goed: niet gedempt. Wij
krijgen dan een lager, op twee en een halve
meter van de straat, gelegen verkeersweg,
die geasfalteerd moet zijn. Bij de bruggen
komen opritten, voor zoover noodig, om de»
lager gelegen verkeersbaan, of om vandaar
weer aen gewonen rijweg te bereiken.
Op twee punten zullen de vervoermidde
len weer over de brug moeten komenbij de
Leliegracht en bij de Leidschegracht. De laat
ste gracht moet zeker worden behouden,
want daardoor trekt het verkeer te water,
van buiten Amsterdam komend, richting
Aalsmeer, naar de Singelgracht. En dit ver-
keer is zeer belangrijk, want aan het Singel
legen ale motor-vrachtschuiten aan en daar
wordt ook de bloemenmarkt gehouden. Op
dien lager gelegen verkeersweg mogen al
leen auto's, personen- en vrachtauto's, rijden
en ook zal daar een prachtige gelegenheid
om te parkeeren zijn. De oude rijweg blijft
dan voor wandelaars en wielrijders en voor
de voertuigen, die op de grachten goed of
pasagiers moeten afleveren of opnemen.
In de eigenlijke straten van de grachten,
dus aan de wallekanten, kunnen garages en
bergplaatsen worden gebouwd, waarmede
het garageVraagêtuk voor de binnenstad fe-r
vens is Opgelost. Dat zal wel niet huis aan
huis kunnen geshieden, want de boomwor
tels zulen zoo diep in den grond zijn door
gedrongen, dat alleen tusschen de boomett
gebouwd zal kunnen worden. De bootnen
moeten blijven staan, want wij wilden im
mers den stedenschoonbehouders niet het
minste in den weg leggen.
Maar, zullen zij zeggen, als het water
wordt weggenomen, dan zijn wij die mooie
spiegelwerking van boomen en huizen in
het grachtoppervlak kwijt. Zij hebben slechts
gedeeltelijk gelijk, want wij zouden ook niet
gaarne zien, dat dit grachtenschoon verloren
ging. Maar binnen drie maanden zal het
wegdek van den grachtbodem even spiege
lend en glimmend zijn als het oorspronkelijk
watervlak. Met olie- en benzineresten bereikt
men hetzelfde resultaat als met grachtwater,
tenminste wat spiegeling betreft.
Iets van de schoonheid zal wel verloren
gaan, daarom geldt ons voorstel ook maar
voor een van de drie grachten en niet voot
alle. Doch het is noodzakelijk om doeltreffen
de maatregelen te nemen, want als ooit de
waarheid van de zinspreuk van Hugo de
Groot: hora ruit, de tijd snelt voort, is ge
bleken, dan is het hier wat betreft de ver<
keerstoestanden in de binnenstad van Am
sterdam.
ADAM WEEVERS.
(Slot).
Wij kampeerden in de buurt van dit sheep»
station en in onze nabijheid was ook
groep inboorlingen gekampeerd. Deze bleken
erg nieuwsgierig te zijn en wij waren aJ
spoedig omringd door een groep zwarte bte-
ren en dames, die allen tegelijk in gebroken
Engelsch praatten. Ze waren heel vriende
lijk gezind en vertelden ons dat ze den vol
genden dag, voor den station-eigenaar,
een span kameelen., een last wol naar tej*
naaste spoorwegstation, ongeveer 150 KM-
verderop moesten vervoeren. Ze vroegen ons
of we mee wilden reizen daar wij denzelfdöi
weg zouden volgen. Wij sioegen deze uit-
noodiging echter af, hoewel het wel uw®*
ressant geweest zou ziju om iets meer van
hun levenswijze te zien. Het ging echter
langzaam naar onzen zin. De inboorling^
die wij ontmoetten, waren half beschaafd en
geheel ongevaarlijk. Maar meer Noord"')*
komen ze in primitieven staat voor. Het la
was hier zeer heuvelachtig en van den wij
oer heuvels kon men over grooten
over de dalen zien. Men zag dan
slechts de toppen van de boomen zich
een golvend tapijt uitstrekken. Van h'er
reikten we „Norseman"' in 3 dagen. Het
een kleine stad aan den rand van de
Australische goudvelden. Er was een ai
mijnonderneming maar uaar mijn man
met het goudmijnbedrijf -op de hoogte
had hij geen kans hier werk te knjgem
sloegen een voorraad voedsel in en oeg
ons op weg naar Kalgoolie, dat nog
K M. verder was. De streek was nog
opb- woond, maar hier en daar
wij egjj egpzaiiKü goudzoeker- D*®6