iü jjéfjl 1! HH §u i "AV1 DE AVONTUREN VAN WO-WANG EN SIMMY! JUidiiecuhieA Qamcu&tiek JihaakcuBcUk m M 6. Kaapstad. xxxxxxo 10. Brieven uit de Hoofdstad 'w. 12 sch! op: 25, 26, 30, 32, 36/39, 42, 43, 48, 49. Een gedempte-gracht jubileum. Herdenkingsdatum eerste steenlegging van het Paleis op den Dam. Het Rokin. Grachten ten dienste van het rijverkeer, Een oplossing van het parkeervraagstuk, 3850 K.M. per fiets dwars door Australië. Onze Vierde October-Opgave. Welke plaatsen? De acht bedoelde plaatsen uit onze Vorige rubriek vindt men hieronder: 1. Cherbourg. 2. Glasgow. 8 Manchester. 4 Koevorden. 5. Semarang. 7. Harltngen. 8 Washington. Voor vele geroutineerde oplossers bleek deze opgave geen te groote moei lijkheden op te leveren. Toekenning October-prljs. Bij 't controleeren der lijst bleek dat de Octoberprijs k 2.50 is gewonnen door Mej. M Pastoor, Rulnelaar. 21, Bergen met 112 p. Ten zeerste verdiend want Mej. Pastoor heeft met groote vol harding aan 't oplossen der puzzles deel genomen. Deze prijs is vanaf Maandag bij. onze administratie af te halen. Stand der lijst volgende rubriek. Onze Nieuwe Opgave. (No. 1 der No- Tember-eerie). Een weinig cijferen. Deze opgave is samengesteld n. a. V. één der October-puzzles, die wat te éénvoudig was, doordat de voorwaarden te weinig beperkend waren. Nu is 't moeilijker. Twee getallen van vijf en zes cijfers worden met elkaar vermenigvuldigd. Zij bevatten samen de cijfers van 0 tot en met 9 en één dezer cijfern tweemaal Met behulp van de verder aangegeven cijfers moet getracht worden deze som geheel volledig in te zenden. (In 't geheel zijn twaalf cijfers aangegeven). XXXXX 8 XXXXX 100V2, 101M, 100. 101 H; Deli Mij. 100, 101. 104V», 102, 100K, 101; Senembah 115 1/4, 115K, 122, 118, 124, 120. Aan de Dammers! iti onze vorige rubriek gaven wij oplossing probleem 1301 (auteur Kleute Jr.) Stand. Zw. 15 sch. op: 3, 7, 8 9, 12, 13, 14 19, 21, 22, 24, 25, 26, 27. W. 15 sch op: 23, 28, 30, 32, 33, 34, 36, 37, 38, 42, 43, 44, 48, 49, 50 Oplossing. ter P. 17, XXXXXX2 XXXXXX XX 4 XXX 6 XXI1XX6 XXXI11XXXIX Welke som Is bedoeld? Oplossingen (2 punten) liefst zoo Vroegtijdig"mogelijk, doch uiterlijk tot Vrijdag 10 Nov. 12 uur aan dén Pnzzle Redacteur van de Alkmaarsche Cou rant. i i huidige basis een loonend bedrijf zal blijken. De verklaring, die in de jongste algemeene vergadering werd afgelegd, luidde ook noga) tamelijk bemoedigend. Voor Unilever is geen verdere belangrijke koersstijging ingetreden, maar de onder toon van de markt blijft voor dit fonds vast. Op de belpgginffsmarkt is de kooplust weer teruggekeerd, nadat den eersten tijd na de uitgifte van de jongste staatsleening, eenige terughouding had bestaan. Niet alleen staatsfondsen, maar ook gerneenteleeningen en pandbrieven hebben van de betere stem ming geprofiteerd. Buitenlandache staats fondsen waren over net algemeen stil. De kooplust voor Duitsche obligaties is vermin derd, nu eenmaal definitief is bekend gewor den, dat de scrips voor de volle honderd procent in betaling zullen worden genomen. Nu de regeling, waarover men in principe tot overeenstemming is gekomen, voor 1 No vember niet is kunnen ingaan, is weder een groot aantal fondsen, waarvan de coupons per dien datum zijn vervallen en dus onbe taald zijn gebleven, in de officieele prijs courant van een sterretje voorzien, ten tee- ken, dat zij noodlijdend zijn. Hieronder volgt een overzicht van het koersverloop 4 Nederland 1933, 99 9/16, 100, 99 3/4; 6 Ned. Indië le Emissie A 1922 1000, 90 5/8, 91 3/, 92, 90 1/4, QOVa, 901/8, 90K ■5X Duitschl 1930, 44 3/8, 45 7/8, 44 5/8, 45, 44 5/8, 44 3/4; Amsterdam, 4 Y, 1933, 92, 92 7/8, 93, 93 3/8, 93 5/8; Koloniale Bank, 45X, 44^», 42, 4114, 42K Philips Oem. Bez. afgest. A. 213l/>, 216 1/4, 220, 222, 220 3/4, 220 X, 2211/9! Unilever 85 3/4, 871/., 85X, 87, 85 1/4, 85V9. 84 3/4, 86 X, 84 1/4; Aniem Nat. Bez. 207K, 210, 212, 209, 210, 213; Billiton le rubr. 329, 330, 338, 335, 334; Koninklijke 170 1/4, 174 1/4, 172, 176 1/4, 175V9, 175 3/4, 176 3/4; A'dam Rubber 91X, 94 1/4, 92, 94, 93, 94; Oost Java Rubber 90 5/8, 92, 94, 96, 96 1/4, 95 3/4 Ned. Scheepvaart Unie 45 1/4, 44, 43H, 44, 43 M H.V.A.168^, 167 3/4, 171, 168, 171, 168, 171, 169, 171, 168/4, 168 3/4; Javasche Cult. Mij. 85. 85 K, 80, 75; Deli Batavia Rubber Mij. 100/4, 98. 102, 1. 2. 3. 4 5. 6. 7. 8. 9 50-45 23—18 33—29 34—30 44-40 49:18 32—28 38 :20 37-31 42t 4! 1. 0 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 24 35 12 :23 22 24 25 :34 35 :44 13 2 2 22 33 14 :25 26 37 Zw 8 sch. op: 8, 14, 17, 19, 54. 25, 31, db gelegjiköd voor eventueel of edö 6? bG (Éen bijzondere zet. Beter wfcs 6. de4 7. Pfe4 Pd7 en daarna e5 le spelen waarvoor twart een geiijke stel ling verkrijgt) -.1 36 dam op 14. W. 12 'sch. op: 22, 23, 28/ 30, 32/35, 38, 39 41, 47. In onze Volgende rubriek geven wij de oplossing. Lb6, Oplossing tweezet 468. dreigt Kfb Kda cd3 üit de partij. Van den heer k. J. Toepoél, alhier, ontvingen wij eenige interessante stan den üit den internationalen correspon dentie-wedstrijd. Zwart is in onderstaande positie aan den zet: m, IÉ wk '■m?/, '■mi 'i 2. Pd6..mat. 2. Dh 7mat~ 2. Pb4 mat. 2.. Pd6 mat. ene. Oplossing eindspel 70?. 1. b7 Tc6 2 .Ld4 (niet toereikend ls 2. Lc3f Ka6 3. b8P.f Kb7 enz. of 2. Lc7 Tc7 3. b8D Tb7t 4. Db7 pat/. 2. Tb6fl (zie ook a) 3, Lb6f Ka6 4. b8P! en wint. a. 2. 'Xcï 3. b8 Tl en wint niet 3. Lb6f Ka6l 4. b8D Tc3f en pat. Oplossing eindspel 703. 1. c5. Tc4. 2. c6. Kf2. (TC6 3. e7 enz 3. Kh2! (Er dreigde 3. Kg3 en 4. mat) 3. Tc€ 4. e7 Tg6. 5. e8 P. en wint niet 5. e8P of T. wegens Tg2f6. Lg2 pfct). Eindspel 784. T. Górgiew. 7T Ld3 Lbf. 8. De2 (dreigend ed5) 9. de4! c6 (Afruil op e4 geeft nog meer moeielijkheden) 0. 0—0—0. Dc7 11. Pe5! (Opent de d-iijn voor wits toren) Le5 12. deo De5 13. Dd3! (dreigt onmiddellijk mat). 00. (Ook andere zetten zijn niet veel beter b.v. 13Dc7 14. Pb5! cb5 15. Lb7 enz. of 13Dg5 14. f4! Df4f 15. Kbl. Df6. 16. Dd6. e5. 17. Pb5! en wint). 14. Lh7f Kh8 15. Le4 f5. (Er dreigde Dh4 enz.) 16. Lf3. Pa6. (Een valletje: na 17. Lc6 volgt Pb4 enz.) 17. Dc4! (raat op twe der meerdere zwakke plekken van zwart af) Df6. 18. Td6! Tfe8 10. Tel b5 20. Df4 e5 (vertwijfeling anders valt pion c6.) 21. Tf6 ef4 22. Te8f Te8 23. Tf5. (en nu dreigt ook weer Pb5.) Zwart geeft dp. 8 5 1 ,Wit speelt.en houdt remise. Eindspel 705. L. Prokes. 8 Zw. 12 sch. op: 3, 6, 7, 9, 11, 12, 13, 15, 16 23 28 29. Hij zou wel graag 13—19 spelen, maar dak is niet mogelijk wegens (dus na 13-19) 37—31 38—32 26-21 31 4 (5 sch.) 28 :37 37:28 16:27 Fabre vond weer een fijne combinatie ir den stand die nu volgt: urn 'm m. 7% vyZwfc 1 Zw. 10 sch. op: 6, 8, 9, 10, 13, 15, 16, 17 18 20 W. 10 sch. op: 24, 26, 28, 29, 33, 36, 38, 47, 48, 49. Wit is aan zet en laat volgen: 1. 28-22 1. 17:39 2. 26—21 2. 16:27- 3. 36—31 3. 27:36 4. 47-41 4. 36 :47 5. 49—43 5. 47:33 6. 29 38 6. 20 29 7 43 51 Ter oplossing voor deze week: Probleem 1302 van C. Th. Huizer, MA $7777// $7777// V/éé&k V'M, 7T// wm w/, ww/ lol iü Wit speelt en houdt remise. Probleem 469 S. Borbs. Tweezet. Zoooals men wellicht weet is de we reldkampioen Dr. Aljechine in Neder land gearriveerd tot 't geven van schaakseances. Hij heeft veor dezen pas de 1ste prijs behaald in een meester tournooi te Parijs. De eindstand luidto 1. Aljechine met 8 punten (7 gewonnen twee remise) uit 9 partijen; 2. Dr. Tarta- kower 6 punten 3 en 4; Baratz er Lilien- thal elk 5X punt; 5. Znosko Borowsky 5 punten; Ankerman 4 p.J R&izman "H punt; Frentz 3 punter; Grómer 2H p. en Lazard 2 punten. Nu is Aljechine; al bezig geweest in t Zuiden van L'imburg waar hij pp 30 borden speelde yvaaronder twee bli.ndpartijen. Hij heelt daar twee par tijen verloren en twee" remise gemaakt Voorwaar een stevige prestatie voor dat deel aan ons land. Verder staan verschillende plaatsen op 't programma waaronder Amsterdam en Haarlem. Op aanstaande Zondag in de Spaarnestad. Op 6 Sept. j.1. werd de volgende partij gespeeld te Parijs tusschen Dr. Tartakower (wit) Lilienthal (Zwart). Fhansche partij. 1. e4 e6 2. d4 dó 3. Pf3 Pf6 4. Lg5 Le7 5. Lf6 Lf6 6. Pf3 (Wit behoudt zich nu Deze week wa9 het een halve eeuw ge leden, dat dé Nieuwe Zijds Voorburgwal werd gedempt. In 1883 dus voelde men al behoefte aan een breeden verkeers weg in de binnenstad van Amsterdam Toen het plan om den Nieuwen Zijds Voorburgwal te dempen in den raad kwam, hadden de voorstellers geen en kele tegenwerping en met algemeene stemmen werd het voorstel tot demping aangenomen. Doch daarna brak de beer los. De bur gerij ging aan het adresseeren en beriep zich op het behoud van het steden schoon, zooals wij onlangs ook weer hebben ervaren bij de voorgestelde dem ping van het Rokin, een van Amster- dam's onaesthetische modderbakken. In hoofdzaak zal de actie, evenals nu, wel uit zijn gegaan van neringdoenden in de Kalverstraat, waarbij eertijds nog de winkeliers van den Nieuwendijk gere kend kunnen worden. Deze met den Nieuwen Zijds Voorburgwal parallel loopende straten verloren bij de dem ping van dien waterrijken verkeersweg die maar smalle kaden had, veel van den loop. Zoo zou het ook zijn gegaan als de demping van het Rokin in zijn ge heel was uitgevoerd. De Kalverstraat heeft wel van oudsher de traditie van wandelweg gehandhaafd, doch de hygië nische kennis, die in de laatste jaren door den gewonen burger is verkregen doet hem een ruimen verkeersweg ver kiezen boven een dompige, smalle straat. Voorloopig is de Kalverstraat nog in trek, omdat het loopen op het be trekkelijke smalle Rokin-trottoir levens gevaarlijk risico medebrengt. Het is een voudig een schande de verwarrende verkeerstoestand, die op 't Rokiri heerscht; trams, auto's en fietsers dwar reien door elkaar; regels van rechts en links houden gaan hier niet op en menig voorbijganger vlucht verschrikt een winkel binnen, wanneer een auto of fiet ser het trottoir komt opstuiven. En dien bestuurders treft geen schuld, zij zijn eveneens de dupe van een wanorde- zaaiende overheid' in dit geval de ge meenteraad die de hier heerschende verkeerschaos rustig laat bestaan. Ste denschoon en monumentenzorg zijn prachtige zaken om voor te strijden en over te delibereeren, wanneer geen ern stiger zorgen de menschen kwellen maar zoodra het behoud van de schoon heid gaat ten koste van ook maar één menschenleven, dan is het strijden daarvoor al veroordeeld. En het Rokin heeft al menig menschenleven gekost. 235. Dat werd me een ritje. De paarden draafden als de wind, links en rechts galoppeerden ruiters en al werden de drie reizigers nog al eens door elkaar ge schud, het ging toch vrij goed. Simmy kreeg het te kwaad met de slakkensoep en ging maar weer op een der veldbedden liggen. 236. Zoo reisden ze drie dagen en drie machten aan een stuk. Af en toe werd er halt gehouden en eten klaar gemaakt. Ze zagen dé armste gehuchtjes en eindelooze vlakten, het ging berg op, berg af en over al waar ze even rust hielden, staarden de inwoners hen aan als wonderdieren. Het was ook een raar ge zicht, de professor, Wo-Wang en Slmjny naast elkaar te zien staan, blank, geel en bruin, Met heel veel moeite hebben wij, Am sterdammers, gedaan gekregen, dat een gedeelte van het Rokin werd gedempt. Deze demping is zoo juist gereed geko men. Veel belangrijks is het niet. Een dertig strekkende meter van het modderige Rokin-water, achter het gebouw Indus trie, is verdwenen en daarvoor bestra ting in de plaats gekomen. Een parkeer plaats voor auto's is de bestemming. De Nieuwe Zijds Voorburgwal, die de ze week dan zijn merkwaardig jubileum vierde, is een goede verkeersweg gewor den, maar dat is ook alles. De verzame ling gebouwen en bouwsels die beide straatkanten sieren en ontsieren, is een typische rommelzooi van oud en nieuw Allereerst staat daar het prachtige ko ninklijke paleis, dat eveneens deze week een gedenkdatum had. De jubilea schijnen in dezen stadswijk niet van de lucht te zijn, zoo'n buurt lijkt wel op het tooneel, waar men ook herhaaldelijk pleegt te jubileeren. Doch deze herden- kirig gaat over heel wat meer jaren dan aan het Amsterdamsch tooneel gebrui kelijk is: 28 October was nameiijk de datum waarop in 1648 de eerste steen voor het Stadquia, thans ons Koninklijk Paleis, werd gelegd. Dit was de eerste grondsteen van het kapitale bouwwerk van Jacob van Campen. een steen „van wit marmer geleid aan den zuiderhoek tegenover de Kalverstraat, heb bende tot opschrift: de eerste fondament steen, geleit door Gerbrant Pancras Jacob de Graam, Sibrant Valkenier en Pieter Schaap, der Heeren Burgemeesteren Zoonen en Neeven' Tegenover de middeneeuwsche schoonheid staat het plompe geldkantoor, dat, hoewel de schoone strakke lijn in het geheel niet te ontkennen valt, in een woestijn een machti gen indruk van monumentale schoonheid zou geven, doch niet tegenover ons Koninklijk Paleis, waarvan het maar eenige tientallen meters gescheiden staat, en naast een post kantoor, dat met al zijn krullen en versierin gen veel weg heeft van een pompeuse dame met pijpekrullen en hoepelrokken. De statige j Nieuwe Kerk staat zich, wat achteraf, te schamen voor een dergelijke tentoonstelling 1 van bouwkundig büzan tinisme. Dan de krantengebouwen, die in hun uiter lijk, verschillen van kwarteeuwen bouwkunst brengen, een zeer modern kantoorgebouw 'n wolkenkrabber, die de naaststaande ouder, wetsche puntgevels volkomen doodslaat en daartusschen door verspreid tal van bouw vallige huizen, zelfs onbewoonbaar verklaar! de woningen, en stijIloo2e behuizingen, diè veelal als kantoorgebouwen dienst doen. De achterkant van het Burgerweeshuis en het begijnhof accentueert de triestheid. Dat een schoonheidsminnaar en monumentenverzor ger niet op een goeden dag hier in alles ver. nietigend vandalisme uitbarst, pleit voor zijn vredelievendheid, maar niet voor zijn schoon heidszin. Op den dag van het jubileum van den Nieuwen Zijds Voorburgwal kunnen wij dus vaststellen, dat onze oudere stadgenooten deze straat tot een aanfluiting van goeden smaak hebben gemaakt. Amsterdam heeft tal van breede grachten, die heel weinig meer dienst doen voor ver voer van goederen. Als watersportterrein hebben zij nooit veel aftrek gevonden, behaU ve dan tegen den tijd van de verkiezingen, wanneer roei- en motorbooten spelevaren om een zekeren candidaat aan een stoel in de Kamer of in den Raad te helpen. Die grach ten zouden nuttiger kunnen worden besteed en dan behoeft het nog niet eens in den geest, van Henry Ford, die bij een bezoek aan ons land voorstelde om al onze grachten en ka* nalen dicht te gooien en er verkeerswegen van te maken. HM heeft buiten den waard ge- rekend, die hiel in de vermomming van den stedenschoonbehouder al spoedig de handen ten hemel zou heffen. Wij hebben een ander plan bedacht, een plan, waarbij volledig d« wenschen van de schoonheidsminnaars wor den ontzien. Dwars door Amsterdam, van het Noorden naar het Zuiden, dus van aen kant van het IJ en Centraal Station naar den Amstel, loópen drie breede grachten, de Heeren-, Keizers- en Prinsengracht, Daarvan zouden wij één gracht, de Keizersgracht, willen zien droog gelegd, versta ons goed: niet gedempt. Wij krijgen dan een lager, op twee en een halve meter van de straat, gelegen verkeersweg, die geasfalteerd moet zijn. Bij de bruggen komen opritten, voor zoover noodig, om de» lager gelegen verkeersbaan, of om vandaar weer aen gewonen rijweg te bereiken. Op twee punten zullen de vervoermidde len weer over de brug moeten komenbij de Leliegracht en bij de Leidschegracht. De laat ste gracht moet zeker worden behouden, want daardoor trekt het verkeer te water, van buiten Amsterdam komend, richting Aalsmeer, naar de Singelgracht. En dit ver- keer is zeer belangrijk, want aan het Singel legen ale motor-vrachtschuiten aan en daar wordt ook de bloemenmarkt gehouden. Op dien lager gelegen verkeersweg mogen al leen auto's, personen- en vrachtauto's, rijden en ook zal daar een prachtige gelegenheid om te parkeeren zijn. De oude rijweg blijft dan voor wandelaars en wielrijders en voor de voertuigen, die op de grachten goed of pasagiers moeten afleveren of opnemen. In de eigenlijke straten van de grachten, dus aan de wallekanten, kunnen garages en bergplaatsen worden gebouwd, waarmede het garageVraagêtuk voor de binnenstad fe-r vens is Opgelost. Dat zal wel niet huis aan huis kunnen geshieden, want de boomwor tels zulen zoo diep in den grond zijn door gedrongen, dat alleen tusschen de boomett gebouwd zal kunnen worden. De bootnen moeten blijven staan, want wij wilden im mers den stedenschoonbehouders niet het minste in den weg leggen. Maar, zullen zij zeggen, als het water wordt weggenomen, dan zijn wij die mooie spiegelwerking van boomen en huizen in het grachtoppervlak kwijt. Zij hebben slechts gedeeltelijk gelijk, want wij zouden ook niet gaarne zien, dat dit grachtenschoon verloren ging. Maar binnen drie maanden zal het wegdek van den grachtbodem even spiege lend en glimmend zijn als het oorspronkelijk watervlak. Met olie- en benzineresten bereikt men hetzelfde resultaat als met grachtwater, tenminste wat spiegeling betreft. Iets van de schoonheid zal wel verloren gaan, daarom geldt ons voorstel ook maar voor een van de drie grachten en niet voot alle. Doch het is noodzakelijk om doeltreffen de maatregelen te nemen, want als ooit de waarheid van de zinspreuk van Hugo de Groot: hora ruit, de tijd snelt voort, is ge bleken, dan is het hier wat betreft de ver< keerstoestanden in de binnenstad van Am sterdam. ADAM WEEVERS. (Slot). Wij kampeerden in de buurt van dit sheep» station en in onze nabijheid was ook groep inboorlingen gekampeerd. Deze bleken erg nieuwsgierig te zijn en wij waren aJ spoedig omringd door een groep zwarte bte- ren en dames, die allen tegelijk in gebroken Engelsch praatten. Ze waren heel vriende lijk gezind en vertelden ons dat ze den vol genden dag, voor den station-eigenaar, een span kameelen., een last wol naar tej* naaste spoorwegstation, ongeveer 150 KM- verderop moesten vervoeren. Ze vroegen ons of we mee wilden reizen daar wij denzelfdöi weg zouden volgen. Wij sioegen deze uit- noodiging echter af, hoewel het wel uw®* ressant geweest zou ziju om iets meer van hun levenswijze te zien. Het ging echter langzaam naar onzen zin. De inboorling^ die wij ontmoetten, waren half beschaafd en geheel ongevaarlijk. Maar meer Noord"')* komen ze in primitieven staat voor. Het la was hier zeer heuvelachtig en van den wij oer heuvels kon men over grooten over de dalen zien. Men zag dan slechts de toppen van de boomen zich een golvend tapijt uitstrekken. Van h'er reikten we „Norseman"' in 3 dagen. Het een kleine stad aan den rand van de Australische goudvelden. Er was een ai mijnonderneming maar uaar mijn man met het goudmijnbedrijf -op de hoogte had hij geen kans hier werk te knjgem sloegen een voorraad voedsel in en oeg ons op weg naar Kalgoolie, dat nog K M. verder was. De streek was nog opb- woond, maar hier en daar wij egjj egpzaiiKü goudzoeker- D*®6

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1933 | | pagina 6