DF_ AVONTUREN VAN WO-WANG EN SIMMY Stad en O Qemeentetaden THEOSOFIE BLAVATSKY LOGE. Lezing van Mevr. A. L. Ros— Vrijman over „Reïncarnatie". Reïncarnatie. BERGEN. Verbetering Heerenweg Beschikbaar komt daardoor een crediet van 75.000 aftrek der daartegenover ge raamde Rijksbijdrage en provin cie-bijdrage 42.000 Blijft zuiver beschikbaar 33.000 De rijksbijdrage in den steun aan crisiswerkloozen is geraamd op 105.000 Zij kan slechts bedragen 46/75 63.000 of minder ontvangst 42.000 Af beschikbaar crediet 33.000 Blijft verlies 9.000 De kosten van werkverschaffing komen ten laste van den kapitaaldienst (Boschplan). De bijdrage moet dan komen ten bate van den kapitaaldienst. De in werkverschaffing bij het plan te ver werken som is 200.000. Hiervan is 42 pCt. loon van crisiswerkloozen. Blijft 116.000. Daarvan bedraagt de bijdrage naar 75 pCt. 87.000 Hiervan krijgen we ten hoogste 3'5 is rond 52.000. Wil men een gedeelte der kosten als improductief ten laste van den gewonen dienst brengen, dan kan een gelijke bijdrage hiertegenover worden gezet. Wordt het onlangs aangenomen werkver schaffingsplan niet in 1933 uitgevoerd maar in 1934, dan wordt het beeld weer anders. Van de werkverschaffingsposten blijft dan een niet precies vast te stellen deel staan en er zal dus slechts een deel van de hiervoor genoemde 33.000 beschikbaar blijven, maar er zal dan plm. 35.000 minder aan werk- loozen worden uitgekeerd. Wordt het Bleekersslootplan uitgevoerd met 50.000 arbeidsloon (het geheel ook ka pitaaldienst evenals het Boschplan) dan wordt hierdoor plm. 35.000 werkloozenuit- keering uitgespaard. Deze bedragen kunnen dienen om de te genvallers van lagere bedragen aan werkver- schaffings- en werkloozenuitkeeringssubsi- dies op te vangen. Dit ales is nog niet precies te berekenen. En in een suppletoire begrooting dient dan ook een en ander te worden verwerkt. Wat de vermindering van uitkeering van subsidie uit het gemeentefonds betreft, wat volgens het wetsvoorstel voor 1934 3/4 x 50.000 is 37.500 zou zijn, met den Am- sterdamschen wethouder van financiën, den heer Abrahams, gelooft de heer Westerhof niet, dat deze vermindering voor 1934 wet zal worden, waarom hij er dan ook geen re kening mee heeft gehouden. Alkmaar staat wat de korting uit het ge meentefonds betreft in een gunstige klasse Het percentage is van 1 tot 28 pCt. en in Alkmaar is op 12 pCt. gerekend. Zooals bekend zal de mindere uitkeering ten laste van den dienst 1934 vermoedelijk 3/4 van 50.000 is 37.000 bedragen. Er is geen reden thans de begrooting aan te houden. Er kunnen altijd mee- en tegen vallers zijn en als zij komen kan men er latjt nog altijd rekening mee houden. De groote sluitpost van elke begrooting is thans de personeele belasting. Alkmaar heeft tegenover alles wat de stad haar inwoners san comfort en natuurschoon kan bieden, geen hooge belasting. Terwijl vele gemeenten een percentage van 200 of meer heffen, is dit in Alkmaar nog slechts 85125, zoodat hier nog heel wat speling is. Tot belastingverhoo- ging moet men evenwel alleen komen als deze onafwendbaar is. Wij volstaan na dit exposé met de mededee- ling, dat ook de wethouder van financiën in ziet, dat de omstandigheden zich kunnen wij zigen. Is dat het geval m die mate, dat de begroo ting niet ongewijzigd zal kunnen blijven, dan zal uiteraard onder oogen moeten worden gezien voor welke noodzakelijkheid de om standigheden de gemeente dan plaatsen. In de tot in alle hoeken bezette dancing- zaal van de „Harmonie'' heeft mevr. A. L. RosVrijman, welbekend van vorige lezin gen, gisteravond voor een aandachtig gehoor een lezing gehouden over Het onderwerp, dat ik hedenavond voor U heb uitgekozen, aldus mevr. Ros Vrijman, is juist daarom zoo buitengewoon belangrijk, omdat het hier gaat over de vraag, hoe een ernstig mensch zich stelt tegenover leven en dood. Immers, het gaat hier om het: hoe, he: waarom, vanwaar en waarheen. Dat ook dit onderwerp veel oppositie ver wekt, is begrijpelijk, als men bedenkt, dat we altijd geneigd zijn terug te vallen naar het oude, omdat we ons altijd weer verzetten tegen alles wat nieuw is. Het woord „Reïncarnatie" is, misschien oieuw, maar het onderwerp is zoo oud als de menschheid bestaat. Sprs. wil dan trachten, het onderwerp „wederbelichaming'' te behandelen in een groote lijn vanaf den wortel tot aan de ont wikkeling op heden. En juist de theosofie houdt zich ermee bezig, omdat ze geen doode stof kent. Zoo oud als de wereld ia, heeft de Goddelijke wijsheid, in welken vorm dan ook, dit kern denkbeeld naar voren gebracht: dat God bestaat. Want alles is voortgekomen uit het bezie lende leven van de Godheid. Achter dit alles ligt een dieperen grond en het draait heusch niet om oat handjevol menschen, dat zich op onze aarde bevindt. i een geooen-baard heelal, waarin God zie uzelf geeft in elke schepping, in die schepping, voert Hij een machtig drama voor ons op tusschen geest en stof. Daarom heb ben we hier niet te maken met menschen alleen. Er is ontwikkeling, nadat er is ge weest inwikkeling. IJ kunt die ontwikkeling op vele wijzen zien U zegt b.v., als ik Jood ben, is 't afge- looi*>n. Maar dat is een vrij troosteloos denk beeld. Dan kunt u zeggen, dat ik dood ga is best •ls ik maar niet terugkom. Ook dat zal uw leven niet beter maken. Daarentegen leert ons de reïnca-natie dat dat Goddelijk bestaan in den mensch groeit, dat dat meest diepe dat is, evenals de Godheid, een deel van zichzelf be sluit en er zich toch boven verheft. God openbaart zich als de directe wil, de wijsheid (om een stof te binden aan den geest) en als de werkzaamheid. De wijsheid en de liefde n de eerste plaats, om ons te offeren voor den Goddelijken wil, dien onze peisooniijkheid uitvoert en wat daarbinnen wordt aangegeven en naar bui ten zoo vaak zoo verkeerd wordt uitgevoerd. Hoe ontwikkelt zich de menschheid, is de vraag, die de theosofie ver, heel ver, terug doet gaan. Want de geest openbaart zich rn vele vormen, in de Hindoesche beschaving, de Egyptische, de Perzische, de Boeddistische, de Griekscche, de Romeinsche en in de Chris- teliike beschaving. Een machtig schouwspel biedt de theoso fie u thans, wanneer we zeggen, dat de zie len der menschen geboren worden in licha men, telkens en telkens weer opnieuw en we vragen dan het waarom. We antwoorden: Om aiie kiachten. die in dien geest wonen, naar buiten te brengen, stuk voor stuk. Wij hebben den mensch zien groeien van otrbeschaafden mensch tot den gemiddelden intellect van heden. Door het eigen leed leert de mensch de moeilijkheden van andeien. Zóó wordt de beschaving opgebouwd Wij denken misschien, dat wij menschen volmaakt zijn. Maar gaai u eens na, alous sprs. welke mogelijkheden er nog zijn en wat een mensch eigenlek kan zijn. We moeten zijn een mag netische schijnwerper, die alles naar zich toehaalt, alles beziet en alles onderzoekt De mensch moet weten, dat zijn afkomst godde lijk is. In piaats van te zeggen: ik geloof niet aan God, moeten we zeggen: ik ken God in mij zelf. Christus sprak: „De Vader en Ik zijn één!" Zoo is die reïncarnatie van het eene leven in het andce een prachtige leerschool. De menschelijke ziel reïncarneert van leven tot leven. Ook van de fouten en de tekort komingen Hij is als het ware de pelgrim, die een reis maakt door vele .evens heen. U zult vragen: Wat geeft me dit alles? Gij, mensch van vleesch en bloed, kan zoo spreken, maar wij doen een beroep op het innerlijkste in U, gezien van een Goddelijk standpunt. Tenslotte komt het er op aan, dat de som van de kennis goed is. We hebben het geweten, dat, wat door ons geweten wordt. Waarom weet een 2-jarig kind, wat goed en kwaad is? Waarom kon Mozart op z'n 5e jaar reeds een concert componeeren? Waarom is de eene mensch een genie, de ander een Jood? Toen sprs. de banden met alles brak van vroeger, weerklonk uit haar hart de kreet: „Waarom schept God een idioot, als Hij ook een genie kan scheppen? Waarom de één een kind van een dronk aard en een slechte meid en de ander van ernstige menschen? Waarom dat verwChil? Dat is niet goed te praten met de erfzonde, want dan moeten we het allemaal tegelijk hebben. Doet God dat, die Liefde en Opoffering is? Die Kracht is, dus opbouwt en beschermt. Zal die God dat alles doen? Dat is alles nog geen bewijs voor reïncar natie. Max Muller zei, dat reïncarnatie de eenige redelijke verklaring is voor alles. Zelfs Chris tus heeft er reeds op gezinspeeld. De Heilige boeken loopen over van reïncarnatie- bewijzen. De Joden waren overtuigde incarnisten Dat is nog geen overtuigend bewijs. Maar de wereld gaat thans hollende achteruit. De menschen worden slechter. Men moet in deze wereld vaak misdadig zijn om „goed" te kun nen leven Wanneer we 's avonds genoeglijk in de kamer bijeen zitten en moeder schenkt een kopje thee, dan is de kamer gezellig en intiem. Maar als moeder zegt: morgen is er kamerdag, dan zien we direct diezelfde kamer als een ruïne. Zoo is het in onzen tijd ook gegaan. We voelden, dat er iets kraakte, we zagen het aankomen. Nu komt dan de schoonmaking. Op het oogenblik is er een be schaving aan het uitsterven. Er is nu dus wel degelijk evolutie. Daarom moet u zeggen, nu in dezen tijd: aangrijpen, vastbijten en vast beraden voorwaarts gaan. H zegt: mijn leven is al zoo moeilijk, ik heb al zooveel onver diende ellende gehad, ik wil geen tweede leven, neem nu 80 jaar, op al dien tijd, dat de wereld bestaat? Zoo voelt zich rok vaak de man superieur tegenover de vrouw. Denk nu eens dat li chaam weg, dan is een dergelijk standpunt al heel primitief. Maar het eenige bewijs voor incarnatie is dat u hetzelf weet, dat er een band gelegc moet worden tusschen het innerlijke en he: uiterlijke bewustzijn. Maar ook dat innerlijke verdient uw volle aandacht. Begin dus met orde te scheppen in uzelf. Daarom ook ha< sprs. meer medelijden met ce rechters in het Berlijnsche brandproces dan met verdachten. Haat eindigt nooit door haat. Eén weg is er: te weten, dat een mensch niet beheerscht wordt door een stof. maar dat het stoffelijke den mensch beheerscht. Menige man zou minder onverstandig op treden, wanneer hij begreep, dat hij later als vrouw kan terugkeeren. Als wij groote moeilijkheden hebben, moe ten we ze niet beschot wen als steenen voor onze kar, maar als paarden, die de kar zullen trekken. Daarom leert reïncarnatie, niet lapg in de put te zitten en niet lang te mopperen Dan zeg ik: hier ik, daar de moeilijkheden; wij worden vrienden. Theosofie is een zaak van zelfstandig uit leven en juist daarom zoo mooi. Met een laatste opwekking m vtcl over de theosofie te lezen, besloot mevr. RosVrijman deze zeer interessante en boeiende "ring. Van de gelegenheid om vragen te stellen werd slechts één maal gebruik gemaakt, nl over de vraag, wat Karma was en hierna sloot de voorzitter met een hartelijk woord van dank, vooral voor de spreekster en ver der voor het aandachtig gehoor, deze prach tig geslaagde vergadering. De raad stelt het tracé vast van het rijwielpad langs den Heeren- weg van den Franschman naar Egmond. De duinvoet bij den Fransch man en het Hooge Duintje blijft ongeschonden. De Heerenweg wordt over een breedte van 5 M. behard en loopt voor een gedeel te door het duingebied. Het rij wielpad wordt 2 50 M. breed en loopt voor het grootste gedeelte op 10 M. afstand van den weg. Alleen langs het nieuwe wegge deelte door het duin vanaf den boschwachter Rozing tot het café van den heer Swaan loopt het pad langs het nieuwe weggedeel te aan weerskanten. Een prachtig plan, dat veel natuurschoon ont sluit. B. en W. gemachtigd een begrooting in te dienen. Nadat de raad een paar uur ter plaatse de plannen voor den Heerenweg en het te maken rijwielpad had getoetst, opencre de voorzitter, mr. H. D. A. van Reenen de vol tallige raadsvergadering om 4.30 uur met een woord van welkom. Het eerste voorstel was van B. en W. tot verhooging van het aan het Burgerlijk Arm bestuur verleende subsidie over 1933 en dit te brengen van 14.000 op 20 000. Tot vaststelling van de le suppl. begroo ting van het Burgerlijk Armbestuur dienst 1933, aanwijzende in ontvangst en in uit gaaf 6000. Tengevolge der tijdsomstandigheden zijn de uitgaafposten „bedeeling in geld", „kos ten van verpleging in Godshuizen" en „ge neeskundigen bijstand", welke waren ge raamd respectievelijk op 9000; 1500; 2900 ontoereikend gebleken. In verband hiermede werden deze posten verhoogd met respectievelijk 4000, 1400 en 600. De voorzitter beantwoordde een paar technische vragen. De heer Zeiler had de lijst ingezien. Ofschoon hij het volste vertrouwen in het B. A. had, had hij toch de conclusie getrok ken, dat een scheqpere controle noodig was. Dit zal in comité worden besproken. In behandeling kwam hierop een voorstel van B. en W. tot onderhandschen aankoop van eenige strooken grond voor verbreeding van den Oosterweg, en wel a. van mej. Th. H. Ch. Maschmeijer tegen den prijs van 3.75 per M2. een strook grond deel uit makende van het kadastrale perceel Sectie C. No. 929, ter grootte van ca. 177 M2., als mede tegen den prijs van 2 per M2. een strook grond, deel uitmakende van het ka dastrale perceel sectie C. No. 154 ter grootte c.a. van 64 M2; b. Van den heer R. K. W. Maschmeijer en consorten tegen den prijs van 2 per M2. een strook grond deel uitmakende van het kadastrale perceel Sectie C. No. 516 ter grootte van c.a. 37 M2. alsmede een strook grond deel uitmakende van het kadastrale perceel Sectie C. No. 611 ter grootte vanc.a 470 M2.; c. Met bepaling, dat verplaatsing der erf- afscheidingen alsmede alle kosten verbonden aan de notarieele overdracht van den grond, voor rekening der gemeente te nemen. Conform besloten. Het volgende voorstel was een voorstel van B. en W. om ter voorziening in de be hoefte van bi uschwater op Zanegeest, be houdens nadere goedkeuring van ae Directie van het Provinciaal Waterleidingbedrijf te Bloemendaal, B. en W. te machtigen ten be hoeve van den aanleg van een waterleiding buis in den Westerweg waardoor tevens de bewoners van het huizencomplex Zanegeest, die in 't algemeen van goed drinkwater wa ren verstoken, thans van een drinkwaterlei ding kunnen worden voorzien, te garandee ren een jaarlijksche bijdrage van het verschil tusschen de aanlegkosten en de opbrengst van waterleiding-abonnementen, en voorts tot den aanleg van 2 brandkranen. De kosten van aanleg der waterleiding worden door het hoofd van het bijkantoor van het P. W. N. te Alkmaar geraamd op 2344, de opbrengst aan abonnementen op 2280, zoodat de garantie kan worden ge raamd op ca. 64. De kosten van aanleg van 2 brandkranen, welke voor rekening der gemeente komen, worden geraamd op ca. 120. Conform besloten. Punt 4 was een verzoek van mevr. wed. J. Schut te Bergen, houdende verzoek om vrij stelling van betaling der aan de gemeente verschuldigde jaarlijksche vergoeding voor het door de gemeente geplaatste electrische watergemaaltje aan den Baakmeerdijk. Wegens de financieele omstandigheden van de weduwe van de sinds een jaar geleden overleden J. Schut, stellen B. en W. voor ver zoekster over 1933 vrijstelling van betaling te verleenen. De jaarlijksche vergoeding bedraagt 4 3/4 pCt. van 1610 76.47. De heer S w a a g oordeelde dat het op den weg van de gemeente lag om de kosten te dragen, omdat de toestand door de ge meente geschapen was. Spr, was van oordeel dat geheele vrijstelling moet verleend wor den. De voorzitter bestreed deze zienswijze, aangezien Schut geen waterbemaling had Het berust op een overeenkomst. De heer S w a a g Heef bij zijn meening. De bouw van een poldermolen had niet zoo veel gekost Weth. Apeldoorn oordeelde, dat de waarheid in het midden lag. De heer D i n g e r d i s deelde de ziens wijze van den heer Swaag, al was hij van oordeel, dat de bemaling niet het gevo^ was van het stoppen van den watertoevoer door vuilnis van de gemeente. Conform het voorstel werd beskoten. Punt 5 was een voorstel van B. en W tot vaststelling van de gemeente'ijke vergoeding ingevolge art. 101 9e lid der La<rer Onder wijswet 1°20 over het dienstjaar 1931; a ten behoeve der R.K. bijzondere school voor U.L O. „St. Antonius" of 300; b. ten behoeve der school voor ULO van de Rerger schoolvereeniging op 300. De heer Voute miste de rekeningen. De secretaris deelde mede, dat ze ju'sf waren ingekomen. Hierop werd conform besloten. Ingekomen was Je Balans en Kasrekening van de Berger IJssportvereeniging. Voor k g. aangenomen. Voor de raadsleden waren ter lezing ge legd: Het schrijven van de laadsleden de heéren Zeiler, Voute en Swaag betreffende het optre den van den schoolarts als controlerend ge neesheer van het onderwijzend personeel, almede van het ..ntwoord hierop van B. en W. Het schrijven van B. en W. van Alkmaar houdende verzoek om een bijdrage in de kos ten van aanleg van een tunnel onder den spoorwegovergang in den Bergerweg met uitnoodiging tot het houden van een bespre king. alsmede het antwoord hierop van B en W. De heer Swaag wenschte een verorde ning omdat gebleken is. dat herhaaldelijk voorkomt, al is dit hier niet het geval, dat on derwijzers lijdende aan open t.b.c. in de school blijven en geen gebruik maken van een verlof regeling. De voorzitter zeide, dat de schoolarts al preventief toezicht uitoefent. Spr. wilde de rijksregeling, die in voorbereiding is, afwacb- ten. Mevr. Dekker concludeerde, dat de voor- ztter ten onrechte de vorige maal betoogd had dat de gemeente in deze geen dwingend: bevoegdheid heeft. Bij benoemingen wil zij ook voorwaarden stellen. De voorzitter: De toezegging is ge daan, dat zij die in gemeentedienst komen te voren gekeurd worden. Mevr. Dekker wenschte ook herhaalde keuringen. De voorzitter verwachtte, dat dit in een rijksregeling zal worden vastgelegd en wil die afwachten. Ten aanzien van de tunnelkwestie, betoog de de heer Zeiler dat het wel blijkt, dat het wenschelijk is om inlichtingen te geven. For meel hebben B. en W. gelijk. Door inlichtin gen kan men de vorming van een verkeerde opinie voorkomen. Verschillende per sonen verzekerden, dat het niet waar is, dat Alkmaar om een bedrag vroeg De brief van Alkmaar gaat uitsluitend over i-en financiee- le kwestie. Een verzoek van 1931 om geld wordt hernieuwd waar een onderhoud daar omtrent wordt gevraagd. Spr. verheugde zich over de beslissing in de vorige vergadering om met het oog op de belangrijk van de kwestie weer contact met Alkmaar te zoeken. Mevr. D e k k e r is het er mede eens, dat het wenschelijk is om over deze dingen in lichtingen te geven. B. en W. hadden hei recht aldus te antwoorden, doch het is aan den raad te beslissen of er geld is. De voorzitter dankte den heer Zei ler voor zijn betoog. B. en W. hebben alleen de verantwoordelijkheid op zich genomen om te zeggen, dat Bergen geen geld heeft. Als er gecorrespondeerd wordt van college tot college is het geen zaak van den raad. Spr. is van oordeel, dat het niet aangaat om brief wisselingen tusschen colleges van B. en W openbaar te maken. De raad heeft het bud getrecht, doch B. en W. hebben het hun oordeel aan een andere eolWp ke te maken, als dit gevraagd wordt ™„.ar toestemming van den raad te vrap'en u W. waren steeds tot confereeren hereM zullen ook nu gaarne aan de conferenti^61? verschijnen. cxatel Aan de orde was hierop het plan tot betering van den Heerenweg. Hierbü kwam tevens aan de orde schrijven van den Bond „Heemschut"" -*"1 deze materie. De heer Zeiler was voornemens voor V stellen aan Heemschut te schriiven, dat d raad de meeste aandacht aan het vraagstuk besteed en gelegenheid wilde geven, het plan te zien. In het adres staat echter dat de verande- ring een typ'sch voorbeeld is hoe van een oude slingerweg een rechte verkeersweg ge maakt wordt. Spr. oordeelde dit misleiden-] en wilde daarom het schrijven voor kennis geving aannemen. De raad geeft zich veel moeite. Van een rechte verkeersweg is geen sprake, zoodat Heemschut bewijst niet op de hoogte te zijn De hver Dingerdis wenschte geen op onthoud. Mevr. Dekker betreurde, dat deze uit- drukking de heeren ontviel. Zij wil voor alles voorkomen, dat het werk in het seizoen wordt uitgevoerd en liever uitstel. Zii oordeelde, dat de weg niet de dupe van °en overijlde beslissing mag worden. Als raad doen wij het mogelijke om de weg zoo goed mogelijk te maken, doch Heem- schut kan beter oordeelen en spr. is er daar om voor. ondanks de ongelukkige uitdruk*. Icing, Heemschut in de gelegenheid te stellen advies te geven. De heer Zeiler: Heemschut zegt ter plaatse zich c d de hoogte te hebben gestekt, en geeft blijk er niets van te begrijpen' doordat zij schrijven, dat dit weer een tyl pisch voorbeeld is hoe een oude roman- tkche weg een rechte weg wordt. De heer den Das oordeelde ook, dat Heemschut daar waar de juiste inlichtingen te krijgen zijn. die had moeten inwinnen. Hij dee'de de zienswijze van den heer Zeiier. Het adres van Heemschut werd hierop voor kennisgeving aangenomen. De heer Zeiler wilei- verhinderen, dat het publ'ek zegt* ..Ze gaan hun gang maar weer" en stelde daarom voor de teekeningen ter inzage van de inwoners te leggen opdat het publiek ziet. wat er gebeurd en dat de raad het roodige doet om de «choonheid van den weg te bewaren. De heer Voute vond het voldoende, dat de ners inzage had gehad. De voorzitter wenschte, dat de raad zich uitspreekt over het plan. De détails zijn bekeken en zonder uitleg kan niemand het p'an bezipn. De raad moet beslissen. Mevr. Dekker steunde het dankbeeld- Zei'er om de plannen voor belangstellenden ter inzage te leggen, dit om te voorkomen, dat er ontevredenheid onnoodig ontstond. Bovendien is het mogelijk, dat waardevolle intïchtingen daardoor kunnen inkomen. De v o o r z i t t e r: De stukken hebben een week teg visie voor de raadsleden ge» legen. Deze hebben het plan dus met belangstel lenden kunnen bepreken. Thans is het noo> dig, dat er gang in de zaak komt. Het stan^rnt van R en W. Devoorzitter gaf een toelichting op het plan van B. en W. Spr. wees er op, dat het karakterestieke van den weg is, dat deze. in tegenstelling met andere wegen, zoo mooi is ingesloten. Wij die hier wonen, kunnen en waardeeren de schoonheid er van. De vraag werd dan ook gesteld of er iets kon gebeu ren zonder het wezen van den weg aan te tasten en toch den weg tot een bruikbaren weg te maken. Zooals deze thans is, kan bij niet blijven. Door het toenemend auto-ver keer is hij voor wielriiders en wandelaars ge* vaarlijk geworden Een rijwielpad is nood'.g en wel een zoodanig pad, dat dit met het wegvlak niet één geheel vormt. Het rijwiel pad is gedacht op een grondbasis van drie meter en een beharding van 2.50 M. De weg wordt 6 M. breed en krijgt een verhar ding van 5 M. breedte. Daarmee wordt het wel geen autostrada, maar niemand zal dat betreuren. De typische monumenten, zooals bij het hooge duintje, worden niet doorkruist met rijwielpaden. Wat daar thans rijweg wordt wielerpad en ten Oosten daarvan komt de rijweg. Het verdere stuk voorbij Roozing tot het land van Swaan, waar het nauwe ge boomte staat en het duin dicht langs den weg ligt, blijft, zooals het is De wordt daar gelegd door het duin. Dit heeft het voordeel, dat dit gedeelte van den rijw# verboden kan worden voor wielrljdtrs. M' kele boomen zullen moeten sneuvelen, dot® dit zal tot een minimum worden beperkt, n» rijwielpad komt op 10 a 12 M. van den weg- Het zal een mooi geheel worden en spr* hoopte, dat aan het plan geen financieel® moeilijkheden in den weg zullen worden ge- 253. Maar helaas zat er nog een rest tabak in de pijp» zoodat Simmy'8 pruikje begon te smeulen. Wo- Wang deed vlug zijn hoed er boven op en doofde de vlammen, maar de tranen liepen Simmy over zijn donkere wangen, want het bleef nog een heele tijd leelijk pijn doen. De heeren waren inmiddels naar ™,.£ï°,?tste aiit0 Bewandeld en meneer Britman ver zocht den professor in te stappen. 254. Voor Simmy en Wo-Wang er op bedacht w reed de auto weg, maar eer ook de andere w ®,0-9 weg konden rijden, waren zij in een der v ®au».igt gesprongen. Zij zaten net boven op een 8r00je eQ in de bagage-auto, toen ze omhoog geduwd wei^ae een kop onder het deksel uit kwam kijken.^c»P zelfde oogenblik greep een kerel hen allebei ny beenen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1933 | | pagina 6