DF_ AVONTUREN VAN WO-WANG EN SIMMY
Stad en O
Qemeentetaden
THEOSOFIE BLAVATSKY LOGE.
Lezing van Mevr. A. L. Ros—
Vrijman over „Reïncarnatie".
Reïncarnatie.
BERGEN.
Verbetering Heerenweg
Beschikbaar komt daardoor een
crediet van 75.000
aftrek der daartegenover ge
raamde Rijksbijdrage en provin
cie-bijdrage 42.000
Blijft zuiver beschikbaar 33.000
De rijksbijdrage in den steun
aan crisiswerkloozen is geraamd
op 105.000
Zij kan slechts bedragen 46/75 63.000
of minder ontvangst 42.000
Af beschikbaar crediet 33.000
Blijft verlies 9.000
De kosten van werkverschaffing komen ten
laste van den kapitaaldienst (Boschplan).
De bijdrage moet dan komen ten bate van
den kapitaaldienst.
De in werkverschaffing bij het plan te ver
werken som is 200.000. Hiervan is 42 pCt.
loon van crisiswerkloozen. Blijft 116.000.
Daarvan bedraagt de bijdrage naar 75 pCt.
87.000 Hiervan krijgen we ten hoogste
3'5 is rond 52.000. Wil men een gedeelte
der kosten als improductief ten laste van den
gewonen dienst brengen, dan kan een gelijke
bijdrage hiertegenover worden gezet.
Wordt het onlangs aangenomen werkver
schaffingsplan niet in 1933 uitgevoerd maar
in 1934, dan wordt het beeld weer anders.
Van de werkverschaffingsposten blijft dan
een niet precies vast te stellen deel staan en
er zal dus slechts een deel van de hiervoor
genoemde 33.000 beschikbaar blijven, maar
er zal dan plm. 35.000 minder aan werk-
loozen worden uitgekeerd.
Wordt het Bleekersslootplan uitgevoerd
met 50.000 arbeidsloon (het geheel ook ka
pitaaldienst evenals het Boschplan) dan
wordt hierdoor plm. 35.000 werkloozenuit-
keering uitgespaard.
Deze bedragen kunnen dienen om de te
genvallers van lagere bedragen aan werkver-
schaffings- en werkloozenuitkeeringssubsi-
dies op te vangen.
Dit ales is nog niet precies te berekenen.
En in een suppletoire begrooting dient dan
ook een en ander te worden verwerkt.
Wat de vermindering van uitkeering van
subsidie uit het gemeentefonds betreft, wat
volgens het wetsvoorstel voor 1934 3/4 x
50.000 is 37.500 zou zijn, met den Am-
sterdamschen wethouder van financiën, den
heer Abrahams, gelooft de heer Westerhof
niet, dat deze vermindering voor 1934 wet
zal worden, waarom hij er dan ook geen re
kening mee heeft gehouden.
Alkmaar staat wat de korting uit het ge
meentefonds betreft in een gunstige klasse
Het percentage is van 1 tot 28 pCt. en in
Alkmaar is op 12 pCt. gerekend.
Zooals bekend zal de mindere uitkeering
ten laste van den dienst 1934 vermoedelijk
3/4 van 50.000 is 37.000 bedragen.
Er is geen reden thans de begrooting aan
te houden. Er kunnen altijd mee- en tegen
vallers zijn en als zij komen kan men er latjt
nog altijd rekening mee houden.
De groote sluitpost van elke begrooting is
thans de personeele belasting. Alkmaar heeft
tegenover alles wat de stad haar inwoners
san comfort en natuurschoon kan bieden,
geen hooge belasting. Terwijl vele gemeenten
een percentage van 200 of meer heffen, is dit
in Alkmaar nog slechts 85125, zoodat hier
nog heel wat speling is. Tot belastingverhoo-
ging moet men evenwel alleen komen als deze
onafwendbaar is.
Wij volstaan na dit exposé met de mededee-
ling, dat ook de wethouder van financiën in
ziet, dat de omstandigheden zich kunnen wij
zigen.
Is dat het geval m die mate, dat de begroo
ting niet ongewijzigd zal kunnen blijven, dan
zal uiteraard onder oogen moeten worden
gezien voor welke noodzakelijkheid de om
standigheden de gemeente dan plaatsen.
In de tot in alle hoeken bezette dancing-
zaal van de „Harmonie'' heeft mevr. A. L.
RosVrijman, welbekend van vorige lezin
gen, gisteravond voor een aandachtig gehoor
een lezing gehouden over
Het onderwerp, dat ik hedenavond voor
U heb uitgekozen, aldus mevr. Ros
Vrijman, is juist daarom zoo buitengewoon
belangrijk, omdat het hier gaat over de
vraag, hoe een ernstig mensch zich stelt
tegenover leven en dood.
Immers, het gaat hier om het: hoe, he:
waarom, vanwaar en waarheen.
Dat ook dit onderwerp veel oppositie ver
wekt, is begrijpelijk, als men bedenkt, dat
we altijd geneigd zijn terug te vallen naar
het oude, omdat we ons altijd weer verzetten
tegen alles wat nieuw is.
Het woord „Reïncarnatie" is, misschien
oieuw, maar het onderwerp is zoo oud als de
menschheid bestaat.
Sprs. wil dan trachten, het onderwerp
„wederbelichaming'' te behandelen in een
groote lijn vanaf den wortel tot aan de ont
wikkeling op heden.
En juist de theosofie houdt zich ermee
bezig, omdat ze geen doode stof kent. Zoo
oud als de wereld ia, heeft de Goddelijke
wijsheid, in welken vorm dan ook, dit kern
denkbeeld naar voren gebracht: dat God
bestaat.
Want alles is voortgekomen uit het bezie
lende leven van de Godheid. Achter dit alles
ligt een dieperen grond en het draait heusch
niet om oat handjevol menschen, dat zich op
onze aarde bevindt.
i een geooen-baard heelal, waarin God
zie uzelf geeft in elke schepping, in die
schepping, voert Hij een machtig drama voor
ons op tusschen geest en stof. Daarom heb
ben we hier niet te maken met menschen
alleen. Er is ontwikkeling, nadat er is ge
weest inwikkeling.
IJ kunt die ontwikkeling op vele wijzen
zien U zegt b.v., als ik Jood ben, is 't afge-
looi*>n. Maar dat is een vrij troosteloos denk
beeld.
Dan kunt u zeggen, dat ik dood ga is best
•ls ik maar niet terugkom. Ook dat zal uw
leven niet beter maken. Daarentegen leert ons
de reïnca-natie dat dat Goddelijk bestaan in
den mensch groeit, dat dat meest diepe dat is,
evenals de Godheid, een deel van zichzelf be
sluit en er zich toch boven verheft.
God openbaart zich als de directe wil, de
wijsheid (om een stof te binden aan den
geest) en als de werkzaamheid.
De wijsheid en de liefde n de eerste plaats,
om ons te offeren voor den Goddelijken wil,
dien onze peisooniijkheid uitvoert en wat
daarbinnen wordt aangegeven en naar bui
ten zoo vaak zoo verkeerd wordt uitgevoerd.
Hoe ontwikkelt zich de menschheid, is de
vraag, die de theosofie ver, heel ver, terug
doet gaan.
Want de geest openbaart zich rn vele
vormen, in de Hindoesche beschaving, de
Egyptische, de Perzische, de Boeddistische,
de Griekscche, de Romeinsche en in de Chris-
teliike beschaving.
Een machtig schouwspel biedt de theoso
fie u thans, wanneer we zeggen, dat de zie
len der menschen geboren worden in licha
men, telkens en telkens weer opnieuw en we
vragen dan het waarom.
We antwoorden: Om aiie kiachten. die in
dien geest wonen, naar buiten te brengen,
stuk voor stuk.
Wij hebben den mensch zien groeien van
otrbeschaafden mensch tot den gemiddelden
intellect van heden.
Door het eigen leed leert de mensch de
moeilijkheden van andeien.
Zóó wordt de beschaving opgebouwd Wij
denken misschien, dat wij menschen volmaakt
zijn. Maar gaai u eens na, alous sprs. welke
mogelijkheden er nog zijn en wat een mensch
eigenlek kan zijn. We moeten zijn een mag
netische schijnwerper, die alles naar zich
toehaalt, alles beziet en alles onderzoekt De
mensch moet weten, dat zijn afkomst godde
lijk is.
In piaats van te zeggen: ik geloof niet aan
God, moeten we zeggen: ik ken God in mij
zelf.
Christus sprak: „De Vader en Ik zijn één!"
Zoo is die reïncarnatie van het eene leven in
het andce een prachtige leerschool.
De menschelijke ziel reïncarneert van leven
tot leven. Ook van de fouten en de tekort
komingen Hij is als het ware de pelgrim, die
een reis maakt door vele .evens heen.
U zult vragen: Wat geeft me dit alles?
Gij, mensch van vleesch en bloed, kan zoo
spreken, maar wij doen een beroep op het
innerlijkste in U, gezien van een Goddelijk
standpunt.
Tenslotte komt het er op aan, dat de som
van de kennis goed is.
We hebben het geweten, dat, wat door ons
geweten wordt.
Waarom weet een 2-jarig kind, wat goed
en kwaad is?
Waarom kon Mozart op z'n 5e jaar reeds
een concert componeeren?
Waarom is de eene mensch een genie, de
ander een Jood?
Toen sprs. de banden met alles brak van
vroeger, weerklonk uit haar hart de kreet:
„Waarom schept God een idioot, als Hij ook
een genie kan scheppen?
Waarom de één een kind van een dronk
aard en een slechte meid en de ander van
ernstige menschen?
Waarom dat verwChil?
Dat is niet goed te praten met de erfzonde,
want dan moeten we het allemaal tegelijk
hebben.
Doet God dat, die Liefde en Opoffering
is?
Die Kracht is, dus opbouwt en beschermt.
Zal die God dat alles doen?
Dat is alles nog geen bewijs voor reïncar
natie.
Max Muller zei, dat reïncarnatie de eenige
redelijke verklaring is voor alles. Zelfs Chris
tus heeft er reeds op gezinspeeld. De Heilige
boeken loopen over van reïncarnatie-
bewijzen.
De Joden waren overtuigde incarnisten
Dat is nog geen overtuigend bewijs. Maar
de wereld gaat thans hollende achteruit. De
menschen worden slechter. Men moet in deze
wereld vaak misdadig zijn om „goed" te kun
nen leven
Wanneer we 's avonds genoeglijk in de
kamer bijeen zitten en moeder schenkt een
kopje thee, dan is de kamer gezellig en
intiem. Maar als moeder zegt: morgen is er
kamerdag, dan zien we direct diezelfde kamer
als een ruïne. Zoo is het in onzen tijd ook
gegaan. We voelden, dat er iets kraakte, we
zagen het aankomen. Nu komt dan de
schoonmaking. Op het oogenblik is er een be
schaving aan het uitsterven. Er is nu dus wel
degelijk evolutie. Daarom moet u zeggen, nu
in dezen tijd: aangrijpen, vastbijten en vast
beraden voorwaarts gaan. H zegt: mijn leven
is al zoo moeilijk, ik heb al zooveel onver
diende ellende gehad, ik wil geen tweede
leven, neem nu 80 jaar, op al dien tijd, dat
de wereld bestaat?
Zoo voelt zich rok vaak de man superieur
tegenover de vrouw. Denk nu eens dat li
chaam weg, dan is een dergelijk standpunt
al heel primitief.
Maar het eenige bewijs voor incarnatie is
dat u hetzelf weet, dat er een band gelegc
moet worden tusschen het innerlijke en he:
uiterlijke bewustzijn. Maar ook dat innerlijke
verdient uw volle aandacht. Begin dus met
orde te scheppen in uzelf. Daarom ook ha<
sprs. meer medelijden met ce rechters in het
Berlijnsche brandproces dan met verdachten.
Haat eindigt nooit door haat. Eén weg is
er: te weten, dat een mensch niet beheerscht
wordt door een stof. maar dat het stoffelijke
den mensch beheerscht.
Menige man zou minder onverstandig op
treden, wanneer hij begreep, dat hij later als
vrouw kan terugkeeren.
Als wij groote moeilijkheden hebben, moe
ten we ze niet beschot wen als steenen voor
onze kar, maar als paarden, die de kar zullen
trekken.
Daarom leert reïncarnatie, niet lapg in de
put te zitten en niet lang te mopperen Dan
zeg ik: hier ik, daar de moeilijkheden; wij
worden vrienden.
Theosofie is een zaak van zelfstandig uit
leven en juist daarom zoo mooi. Met een
laatste opwekking m vtcl over de theosofie
te lezen, besloot mevr. RosVrijman deze
zeer interessante en boeiende "ring.
Van de gelegenheid om vragen te stellen
werd slechts één maal gebruik gemaakt, nl
over de vraag, wat Karma was en hierna
sloot de voorzitter met een hartelijk woord
van dank, vooral voor de spreekster en ver
der voor het aandachtig gehoor, deze prach
tig geslaagde vergadering.
De raad stelt het tracé vast van
het rijwielpad langs den Heeren-
weg van den Franschman naar
Egmond.
De duinvoet bij den Fransch
man en het Hooge Duintje blijft
ongeschonden. De Heerenweg
wordt over een breedte van 5 M.
behard en loopt voor een gedeel
te door het duingebied. Het rij
wielpad wordt 2 50 M. breed en
loopt voor het grootste gedeelte
op 10 M. afstand van den weg.
Alleen langs het nieuwe wegge
deelte door het duin vanaf den
boschwachter Rozing tot het café
van den heer Swaan loopt het
pad langs het nieuwe weggedeel
te aan weerskanten. Een prachtig
plan, dat veel natuurschoon ont
sluit. B. en W. gemachtigd een
begrooting in te dienen.
Nadat de raad een paar uur ter plaatse
de plannen voor den Heerenweg en het te
maken rijwielpad had getoetst, opencre de
voorzitter, mr. H. D. A. van Reenen de vol
tallige raadsvergadering om 4.30 uur met
een woord van welkom.
Het eerste voorstel was van B. en W. tot
verhooging van het aan het Burgerlijk Arm
bestuur verleende subsidie over 1933 en dit
te brengen van 14.000 op 20 000.
Tot vaststelling van de le suppl. begroo
ting van het Burgerlijk Armbestuur dienst
1933, aanwijzende in ontvangst en in uit
gaaf 6000.
Tengevolge der tijdsomstandigheden zijn
de uitgaafposten „bedeeling in geld", „kos
ten van verpleging in Godshuizen" en „ge
neeskundigen bijstand", welke waren ge
raamd respectievelijk op 9000; 1500;
2900 ontoereikend gebleken. In verband
hiermede werden deze posten verhoogd met
respectievelijk 4000, 1400 en 600.
De voorzitter beantwoordde een
paar technische vragen.
De heer Zeiler had de lijst ingezien.
Ofschoon hij het volste vertrouwen in het
B. A. had, had hij toch de conclusie getrok
ken, dat een scheqpere controle noodig was.
Dit zal in comité worden besproken.
In behandeling kwam hierop een voorstel
van B. en W. tot onderhandschen aankoop
van eenige strooken grond voor verbreeding
van den Oosterweg, en wel a. van mej. Th.
H. Ch. Maschmeijer tegen den prijs van
3.75 per M2. een strook grond deel uit
makende van het kadastrale perceel Sectie C.
No. 929, ter grootte van ca. 177 M2., als
mede tegen den prijs van 2 per M2. een
strook grond, deel uitmakende van het ka
dastrale perceel sectie C. No. 154 ter grootte
c.a. van 64 M2;
b. Van den heer R. K. W. Maschmeijer
en consorten tegen den prijs van 2 per M2.
een strook grond deel uitmakende van het
kadastrale perceel Sectie C. No. 516 ter
grootte van c.a. 37 M2. alsmede een strook
grond deel uitmakende van het kadastrale
perceel Sectie C. No. 611 ter grootte vanc.a
470 M2.;
c. Met bepaling, dat verplaatsing der erf-
afscheidingen alsmede alle kosten verbonden
aan de notarieele overdracht van den grond,
voor rekening der gemeente te nemen.
Conform besloten.
Het volgende voorstel was een voorstel
van B. en W. om ter voorziening in de be
hoefte van bi uschwater op Zanegeest, be
houdens nadere goedkeuring van ae Directie
van het Provinciaal Waterleidingbedrijf te
Bloemendaal, B. en W. te machtigen ten be
hoeve van den aanleg van een waterleiding
buis in den Westerweg waardoor tevens de
bewoners van het huizencomplex Zanegeest,
die in 't algemeen van goed drinkwater wa
ren verstoken, thans van een drinkwaterlei
ding kunnen worden voorzien, te garandee
ren een jaarlijksche bijdrage van het verschil
tusschen de aanlegkosten en de opbrengst
van waterleiding-abonnementen, en voorts
tot den aanleg van 2 brandkranen.
De kosten van aanleg der waterleiding
worden door het hoofd van het bijkantoor
van het P. W. N. te Alkmaar geraamd op
2344, de opbrengst aan abonnementen op
2280, zoodat de garantie kan worden ge
raamd op ca. 64.
De kosten van aanleg van 2 brandkranen,
welke voor rekening der gemeente komen,
worden geraamd op ca. 120.
Conform besloten.
Punt 4 was een verzoek van mevr. wed. J.
Schut te Bergen, houdende verzoek om vrij
stelling van betaling der aan de gemeente
verschuldigde jaarlijksche vergoeding voor
het door de gemeente geplaatste electrische
watergemaaltje aan den Baakmeerdijk.
Wegens de financieele omstandigheden
van de weduwe van de sinds een jaar geleden
overleden J. Schut, stellen B. en W. voor ver
zoekster over 1933 vrijstelling van betaling
te verleenen.
De jaarlijksche vergoeding bedraagt 4 3/4
pCt. van 1610 76.47.
De heer S w a a g oordeelde dat het op
den weg van de gemeente lag om de kosten
te dragen, omdat de toestand door de ge
meente geschapen was. Spr, was van oordeel
dat geheele vrijstelling moet verleend wor
den.
De voorzitter bestreed deze zienswijze,
aangezien Schut geen waterbemaling had
Het berust op een overeenkomst.
De heer S w a a g Heef bij zijn meening.
De bouw van een poldermolen had niet zoo
veel gekost
Weth. Apeldoorn oordeelde, dat de
waarheid in het midden lag.
De heer D i n g e r d i s deelde de ziens
wijze van den heer Swaag, al was hij van
oordeel, dat de bemaling niet het gevo^ was
van het stoppen van den watertoevoer door
vuilnis van de gemeente.
Conform het voorstel werd beskoten.
Punt 5 was een voorstel van B. en W tot
vaststelling van de gemeente'ijke vergoeding
ingevolge art. 101 9e lid der La<rer Onder
wijswet 1°20 over het dienstjaar 1931;
a ten behoeve der R.K. bijzondere school
voor U.L O. „St. Antonius" of 300;
b. ten behoeve der school voor ULO van
de Rerger schoolvereeniging op 300.
De heer Voute miste de rekeningen.
De secretaris deelde mede, dat ze
ju'sf waren ingekomen.
Hierop werd conform besloten.
Ingekomen was Je Balans en Kasrekening
van de Berger IJssportvereeniging. Voor k g.
aangenomen.
Voor de raadsleden waren ter lezing ge
legd:
Het schrijven van de laadsleden de heéren
Zeiler, Voute en Swaag betreffende het optre
den van den schoolarts als controlerend ge
neesheer van het onderwijzend personeel,
almede van het ..ntwoord hierop van B. en
W.
Het schrijven van B. en W. van Alkmaar
houdende verzoek om een bijdrage in de kos
ten van aanleg van een tunnel onder den
spoorwegovergang in den Bergerweg met
uitnoodiging tot het houden van een bespre
king. alsmede het antwoord hierop van B
en W.
De heer Swaag wenschte een verorde
ning omdat gebleken is. dat herhaaldelijk
voorkomt, al is dit hier niet het geval, dat on
derwijzers lijdende aan open t.b.c. in de
school blijven en geen gebruik maken van een
verlof regeling.
De voorzitter zeide, dat de schoolarts
al preventief toezicht uitoefent. Spr. wilde de
rijksregeling, die in voorbereiding is, afwacb-
ten.
Mevr. Dekker concludeerde, dat de voor-
ztter ten onrechte de vorige maal betoogd
had dat de gemeente in deze geen dwingend:
bevoegdheid heeft. Bij benoemingen wil zij
ook voorwaarden stellen.
De voorzitter: De toezegging is ge
daan, dat zij die in gemeentedienst komen te
voren gekeurd worden.
Mevr. Dekker wenschte ook herhaalde
keuringen.
De voorzitter verwachtte, dat dit in
een rijksregeling zal worden vastgelegd en
wil die afwachten.
Ten aanzien van de tunnelkwestie, betoog
de de heer Zeiler dat het wel blijkt, dat het
wenschelijk is om inlichtingen te geven. For
meel hebben B. en W. gelijk. Door inlichtin
gen kan men de vorming van een verkeerde
opinie voorkomen. Verschillende per
sonen verzekerden, dat het niet waar is, dat
Alkmaar om een bedrag vroeg De brief van
Alkmaar gaat uitsluitend over i-en financiee-
le kwestie. Een verzoek van 1931 om geld
wordt hernieuwd waar een onderhoud daar
omtrent wordt gevraagd.
Spr. verheugde zich over de beslissing in
de vorige vergadering om met het oog op de
belangrijk van de kwestie weer contact met
Alkmaar te zoeken.
Mevr. D e k k e r is het er mede eens, dat
het wenschelijk is om over deze dingen in
lichtingen te geven. B. en W. hadden hei
recht aldus te antwoorden, doch het is aan
den raad te beslissen of er geld is.
De voorzitter dankte den heer Zei
ler voor zijn betoog. B. en W. hebben alleen
de verantwoordelijkheid op zich genomen om
te zeggen, dat Bergen geen geld heeft. Als
er gecorrespondeerd wordt van college tot
college is het geen zaak van den raad. Spr.
is van oordeel, dat het niet aangaat om brief
wisselingen tusschen colleges van B. en W
openbaar te maken. De raad heeft het bud
getrecht, doch B. en W. hebben het
hun oordeel aan een andere eolWp ke
te maken, als dit gevraagd wordt ™„.ar
toestemming van den raad te vrap'en u
W. waren steeds tot confereeren hereM
zullen ook nu gaarne aan de conferenti^61?
verschijnen. cxatel
Aan de orde was hierop het plan tot
betering van den Heerenweg.
Hierbü kwam tevens aan de
orde
schrijven van den Bond „Heemschut"" -*"1
deze materie.
De heer Zeiler was voornemens voor V
stellen aan Heemschut te schriiven, dat d
raad de meeste aandacht aan het vraagstuk
besteed en gelegenheid wilde geven, het plan
te zien.
In het adres staat echter dat de verande-
ring een typ'sch voorbeeld is hoe van een
oude slingerweg een rechte verkeersweg ge
maakt wordt. Spr. oordeelde dit misleiden-]
en wilde daarom het schrijven voor kennis
geving aannemen. De raad geeft zich veel
moeite. Van een rechte verkeersweg is geen
sprake, zoodat Heemschut bewijst niet op de
hoogte te zijn
De hver Dingerdis wenschte geen op
onthoud.
Mevr. Dekker betreurde, dat deze uit-
drukking de heeren ontviel. Zij wil voor alles
voorkomen, dat het werk in het seizoen
wordt uitgevoerd en liever uitstel.
Zii oordeelde, dat de weg niet de dupe
van °en overijlde beslissing mag worden.
Als raad doen wij het mogelijke om de weg
zoo goed mogelijk te maken, doch Heem-
schut kan beter oordeelen en spr. is er daar
om voor. ondanks de ongelukkige uitdruk*.
Icing, Heemschut in de gelegenheid te stellen
advies te geven.
De heer Zeiler: Heemschut zegt ter
plaatse zich c d de hoogte te hebben gestekt,
en geeft blijk er niets van te begrijpen'
doordat zij schrijven, dat dit weer een tyl
pisch voorbeeld is hoe een oude roman-
tkche weg een rechte weg wordt.
De heer den Das oordeelde ook, dat
Heemschut daar waar de juiste inlichtingen
te krijgen zijn. die had moeten inwinnen. Hij
dee'de de zienswijze van den heer Zeiier.
Het adres van Heemschut werd hierop voor
kennisgeving aangenomen.
De heer Zeiler wilei- verhinderen, dat
het publ'ek zegt* ..Ze gaan hun gang maar
weer" en stelde daarom voor de teekeningen
ter inzage van de inwoners te leggen opdat
het publiek ziet. wat er gebeurd en dat de
raad het roodige doet om de «choonheid van
den weg te bewaren.
De heer Voute vond het voldoende, dat
de ners inzage had gehad.
De voorzitter wenschte, dat de raad
zich uitspreekt over het plan. De détails zijn
bekeken en zonder uitleg kan niemand het
p'an bezipn. De raad moet beslissen.
Mevr. Dekker steunde het dankbeeld-
Zei'er om de plannen voor belangstellenden
ter inzage te leggen, dit om te voorkomen,
dat er ontevredenheid onnoodig ontstond.
Bovendien is het mogelijk, dat waardevolle
intïchtingen daardoor kunnen inkomen.
De v o o r z i t t e r: De stukken hebben
een week teg visie voor de raadsleden ge»
legen.
Deze hebben het plan dus met belangstel
lenden kunnen bepreken. Thans is het noo>
dig, dat er gang in de zaak komt.
Het stan^rnt van R en W.
Devoorzitter gaf een toelichting op
het plan van B. en W. Spr. wees er op, dat
het karakterestieke van den weg is, dat deze.
in tegenstelling met andere wegen, zoo mooi
is ingesloten. Wij die hier wonen, kunnen en
waardeeren de schoonheid er van. De vraag
werd dan ook gesteld of er iets kon gebeu
ren zonder het wezen van den weg aan te
tasten en toch den weg tot een bruikbaren
weg te maken. Zooals deze thans is, kan bij
niet blijven. Door het toenemend auto-ver
keer is hij voor wielriiders en wandelaars ge*
vaarlijk geworden Een rijwielpad is nood'.g
en wel een zoodanig pad, dat dit met het
wegvlak niet één geheel vormt. Het rijwiel
pad is gedacht op een grondbasis van drie
meter en een beharding van 2.50 M. De
weg wordt 6 M. breed en krijgt een verhar
ding van 5 M. breedte. Daarmee wordt het
wel geen autostrada, maar niemand zal dat
betreuren. De typische monumenten, zooals
bij het hooge duintje, worden niet doorkruist
met rijwielpaden. Wat daar thans rijweg
wordt wielerpad en ten Oosten daarvan komt
de rijweg. Het verdere stuk voorbij Roozing
tot het land van Swaan, waar het nauwe ge
boomte staat en het duin dicht langs den
weg ligt, blijft, zooals het is De
wordt daar gelegd door het duin. Dit heeft
het voordeel, dat dit gedeelte van den rijw#
verboden kan worden voor wielrljdtrs. M'
kele boomen zullen moeten sneuvelen, dot®
dit zal tot een minimum worden beperkt, n»
rijwielpad komt op 10 a 12 M. van den weg-
Het zal een mooi geheel worden en spr*
hoopte, dat aan het plan geen financieel®
moeilijkheden in den weg zullen worden ge-
253. Maar helaas zat er nog een rest tabak in de pijp»
zoodat Simmy'8 pruikje begon te smeulen. Wo-
Wang deed vlug zijn hoed er boven op en doofde de
vlammen, maar de tranen liepen Simmy over zijn
donkere wangen, want het bleef nog een heele tijd
leelijk pijn doen. De heeren waren inmiddels naar
™,.£ï°,?tste aiit0 Bewandeld en meneer Britman ver
zocht den professor in te stappen.
254. Voor Simmy en Wo-Wang er op bedacht w
reed de auto weg, maar eer ook de andere w ®,0-9
weg konden rijden, waren zij in een der v ®au».igt
gesprongen. Zij zaten net boven op een 8r00je eQ
in de bagage-auto, toen ze omhoog geduwd wei^ae
een kop onder het deksel uit kwam kijken.^c»P
zelfde oogenblik greep een kerel hen allebei ny
beenen.