Wekelijksch Overzicht 85! TEGEN HET FASCISME. Onze strijd tegen het fascisme. PROV. SAMENWERKING OP ANTI-MILITARISTISCH GEBIED. PURMFREND. van ter Amsterdamsche Beurze genoteerde fondsen, verstrekt door Noordhollandsch Landbouwcrediet N-V. We hebben het moeten uittrekken, omdat deze regeering plotseling is geworden een inkoopbureau* yan afgedragen zwarte hem den. Maar, vrienden, bij velen ligt dat hemd nog in de kast en ze knipoogen tegen het hemd en zeggen dan: „De tijd komt" In dien tijd zullen advocaat en gasfitter, journalist en vakman gelijk zijn, omdat zij alleen weten dat de arbeid zich ontvouwt als de grondslag van het nationale leven. Dus: we zijn anti-parlementair (afgezien of parlementair komt van parler of van mentir.) De fascist is tegen elke praters-re- geering. Ik praat thans tot u, omdat hierin voor- loopig ligt de daad van onzen wil We zijn van elkaar losgeraakt, het fascisme zal ons weer bij elkaar brengen, om samen te diener. voer ons hoogste geluk. (App'aus). De organen in onzen staat zijn de licha men. waarin het nationale arbeidsleven wordt ondergebracht. Het boerenbedrijf, de scheepvaartbewe ging, enz enz., worden allemaal corpo raties met trapsgewijze selectie. In dien cor poratie ven staat zal m^n komen tot onze tegenwoordige 1 wee Je Ka mei niet als een bont mozaïek maar om als eenheid bij el kander te zijn. We zullen het nationale belang stellen boven het groepsbelang. Het regeerend li chaam zal zijn een volksvertegenwoordi ging, opgekomen uit het geheele volk, advi- seerend en controleerend. Dan is het uit, met de krankzinnige gedachte van een Ka merlid, dat hij „overal" veistand van heeft. En al noemen we ons socialistisch, daar om zijn we nog geen Marxisten Want In het Marxisme zien we den grooten vijand, die thans aan ne vakbewegingen zoo'n ko lossale macht geeft. Marx verdee.t de wereld in tweeën, het kapitalisme en het pro'etariaat. Hij vergeet echter, dat de totaliter der menschheid ka- pita'isme oroletarisaf is. Wij, nat -soc., strijden ümen. door elkaar in te schakelen in het dienstverband der natie. Wie soc -democratie en communisme zegt, bedoelt: internationalisme. W'i; moeten daar niets van hebben. We zijn trolsch op onze grenzen, óe Nederlandsche natie is onze een heid. Elk mensch is mensch, in den dienst Van een bepaald volksgeheel. Arbeid 's niet internationaal, dat en dat alleen is het Kapitaal. Voor den arbeider is er maar één land en dat is het land. dat zijn sociaal-democratische leiders hem willen wegpraten. Daarom: wan néér de arbeidt: zijn roeping begrijpt, komt hij in onze gelederen. Maar,weet gij. waarom ze niet komen? Omdat ze geterroriseerd worden door hun rakvereeniging, door de nogtoe machtige vakvereeniging, dit praclis-ch gesproken de werkloozer.uitkeeringen regelt. Gaat nu een arbeider wegjocpen. maat n.oe* hij, door den dwang voor het geld, terugkomen met han gende pootjes. Een volk moet beginnen zich zelf te respec teeren. Eerst meet gij uzelf zijn en den geest van tweedracht verdrijven. De soe.-democra'ue heeft een historische roeping... gehad. Dat tijJperk sluiten wij, N'.'S.-fi.'-ers nu af Het tijdperk van „Laat maar rollen, alles maar-vrijis /oorbij en een nieuwe. Gloeiende fascistische periode staat ons te wachten. Soc.-dem en liberalisme zijn broei en zus ■uit" hetzelfde huis ook al 'even deze kinaeren uit één gezir in onmin De communistische groepeeringen moesten den klassenstrijd ver heffen tot gediactilslijn en het gevolg is ge weest. dat de bedri ven werden stukgeramd dat uitbrak ontevredenheia en wantrouwen. IX verhouding kapitaal en aibeid is be nauwend, het loeit achter de crisis en alleen het fascisme geett u de oplossing. Wij schrijven op dt glorende horizon met uitstralende lettersVerzoening. In deze verzoeningsgedachte kan men de grondslagen van het Christendom terug vinden. Daarom zal de N. S. B binnenkort de staat der Nederlanden zijn. De kapitalist is er niet om door middel van zijn arbeidende ondergeschikte een bestaan te kunnen vinden en -ie arbeider is er niet om dan vijandig tegen zijn meer lere te zijn. We willen: beiden een toontje lager zingen, om m deuzelfdeu toonaard als die nen 'e kracht de nationale eenheid te dienen. Werkgever en werkm-mer, bij elkaar in dat- ze.tde gezin, waai yan ie on vergankelijke naam de N< -deuancsche Natie is Dat is ce. roep van den tijd Het komt. ook ronder u. maar laat het komen met u en dooi u. Tesamen gaai we dan voetje voor voetje van "den afgrond weg. Nog twee punten wil ik met u bespreken Ten eerste: onze einer ten tweede: onze verhouding lot het Vorstel huis. Ik spreek speciaal van den leider niet van den dictator Een dictator is een despoot en da* is M issTt niet. Hij is éér. met ons omdat wij één zijn met hem. Ge zit nu nog vast aan dat oude vrijheids begrip, waarin je maai mag aoen. wat je wilt. Maar de echtt vrijheid is gebondenheid en daarom is gehoorzaamheid aar Mursert het omgekeerde vat siaafsche onderwerping. Wie Mussvrt kei t wee* dat hij dé man is waarop ons volk wacht. Maar... mocht hij ons vertrouwen beschanen, dan zal onze koningin hem verzoeken heen te gaan lat is d-e iuiste au oritaire democratie. Zoo wordt gezag vetieend aan de zedelijke persoon lijkheid en niet aan de helft 4- 1. Tenslotte wil ik eindigen met een uiteen zetting van onze plaats tegenover H M. de Koningin. We gaan uit van de stelling, dat boven de Staat rust het Eeuwige rijk der goddelijke geboden Bi' Hem, die is de potentaat van alle pofenta'en Mussolini zegt: een fascist is ernstig, stren? en religieus. Van Houten zei eens: de Koningin is een ornament aan de kroon. Dit is Zij inderdaad geworden, ornda* er een gebrek aan eerbied is, omdat er geen af stand meer is. dat is dan het eindpunt ge worden van de democratie Maar voor ons is Zij de aans» houwino van onze natie. Wanneer nü f olijn tot Haar spreek* spreekt hij namens 14/100 deel der bevolking (van welke 14 zetels er straks nog 2 bij de N.S.B. zullen komen). Als Mussert spreekt tot Haar, spreekt hij namens het geheele volk, namens de Nederlandsche natie. Zij handelt met het volk, als Zij handelt met den leider. In de N.S.B. is Zij geen ornament meer, maar de w a r e bekroning bij de gratie Gods Hierna declameerde de heer v. Duyl de twee eerste coupletten van ons Wilhelmus en besloot hiermee zijn met aandacht aange hoorde rede. Na de pauze werden de verschillende ge stelde vragen beantwoord, waarna deze tweede openbare vergadering in Alkmaar was geëindigd. Evenals op den avond van de vorige bij eenkomst van fascisten hadden ook gister avond de revolutionnaire partijen weer een openbare vergadering belegd tegen het fas cisme. Het bezoek was gering, nog kleiner in aantal dan den vorigen keer. Als spreker trad nu op de heer E. Bouwman, van Amster dam, die tot onderwerp had De voorzitter van het plaatselijk Comité van verweer tegen reactie, fascisme en oor log, de heer V t r m e y uit Castricum, sprak een kort inleidend woord, waarin hij afkeur de, dat ook arbeiders de vergadering der fascisten bezochten. Daarna kreeg de heer Bouwman, secre taris van het N.A.S. en van het landelijk comité bovengenoemd, het woord, die zich aansloot bij de afkeuring van den voorzitter. Hij noemde het heel gewoon dat de midden standers fascist worden, maar dat ook arbei ders zich achter ir. Mussert scharen vond hij een veeg teeken. Voortgaande, betoogde spr., dat het kapi talisme geen kans meer ziet de ontredderde wereld weer in orde te brengen. De wereld productie is sinds het begin van de crisis ten zeerste gedaald, wat spr. met cijfers nader aangaf. Tegelük nam de werkloosheid schrik barend toe riet credietwezen, de basis waarop de kapita'istische samenleving be rust, is volkomen ingestort, nationaal zoowel als internationaal. De crisi» is zóó diep, dat geen enkele kapi talistische econoon. een uitweg weet, wat spr. nog eens goed duidelijk was geworden op een onlangs gehouden vergadering van het lan delijk comité tot het zoeken naar werkverrui ming, op welke bijeenkomst prof. Mees vrij handel verdedigde en dr. Kortenhorst de autarkie een uitkomst noemde. Maar zij wa ren het erover eens, dat de loonen omlaag moeten. Dat is het eenige wat de kapitalisten weten: de arbeidersklasse moet tot het pau perisme afdalen. Maar, zei spr., wij verzetten ons daar tegen, zelfs als het kapitalisme op deze wijze tot herstel kon komen, zouden wij ons ertegen verklaren, want wij hebben geen enkel belang bil dat herstel. Het is echter onjuist, dat de toestand daardoor zou zijn te redden De groote loons verlagingen die reeds in vele bedrijven zijn doorgevoerd, laten geen verlaging meer toe, en toch zeggen de ondernemers nog, dat zij ook nu nog niet kunnen concurreeren tegen het buitenland. Waar ligt dan hier de grens? Spr. noemde de loonen van o.a. de Japansche textielarbeiders (13 cent per dag) en vroeg dan: moeten onze textielarbeiders ook op dat loon komen? Als straks het leven weer wat terugkeert in de bedrijven, zal de werkloosheid niet merk baar verminderen, want men zal met des te meer ijver gaan rationaliseeren. Dat zou in een socialistische maatschappij een zegen zijn, omdat het zou beteekenen verkorting van den werkdag, maar in een kapitalistische were'd zal het voordeel van rationalisatie uit sluitend den werkgever ten deel vallen. Er is voor hét kapitalisme geen andere weg dan of het aanvaarden van de dictatuur van het proletariaat óf het fascisme, dat feite lijk geboren is uit de kapitalistische verhou dingen Zegt het voorbeeld dat thans geboden wordt door Duitschland, waar het fascisme hoogtij viert, ook iets tot de arbeiders in Ne derland? Spr. meende van wel en wees daar bij op het boek van een Amerikaanschen jour nalist: „Duitschland zet de klok terug". De schrijver geeft den leiders van de Duitscht republiek uit de eerste jaren na 1918 de schuld van dien teruggang. Zij toch lieten oude en verouderde instellingen uit den kei zertijd geheel intact en waren daardoor schuldig aan de ontwikkeling van het fascis me. Ir. ons tand hebben wij nog geen Mussoli ni. noch een Hitier en ook geen groot aan tal fascisten. Zij hebben nog geen invloed op de arbeidersklasse. Het gevaar voor het fascisme bestaat daarin, dat het wortelt in het kapitalisme en zich doet kennen in ver schillende regeeringsmaatregelen (ook re°d<! genomen door het vorige ministerie, toen het zich o.a. bemoeide met de loonrege ling van bouwvak en textie'arbeiders.) Fas cistisch was ook het optreden der regeering tegen de mannen van de Zeven Provinciën, en tot dat optreden werd zij aangespoord door dr. Co'ijn, die daarna zelf aan de re gering kwam. En wat deed hij? Het staat zóó, dat de grondwetHöke rechten der proletariërs zijn aangerand door het verbod van verschillen de organisaties voor rijkspersoneel. Het fas cisme der Colijn-regeering kwam ook tot uiting in de stucadoorsstaking, in het verbod van uitzending van de Internationale en den Sorialistenmarsch en voorts in het uni formverbod. WH h"bb«n geen Hitier, geen Mnseolini en geen fascistische regeering. maar wij hebben een rolijn-regecring, die evengoed de arbei dersklasse tot het pauperisme wil doen af zakken. En tegen die regeering moeten wij strijden en dan tevens tegen de overal opko mende gedachte: ,.het fascisme komt toch". Want dat is een lam'endige gedachte Het fascisme behoeft niet te kernen en zal niet "omen. a's de arhe'dersk'asse het niet wil en zich keert tegen het hopelooze: „er is toch rWs tegen te doen". En daartegen is verzet mogeliik- a's wi] in de eerste plaats bereid zijn strijd te voe ren tegen reactie, fascisme en dreigenae ooriog. Misdadig noemde spr. het. dat de sociai.is ten opwekken tot strijd gelijktijdig tegen las- cisme en communisme,want die propaganda voert naar het kapitalisme. Zij zijn daarmee een gevaar voor de arbeidersklasse en haar strijd. In den huidigen tijd van verscherpte klas se-tegenstellingen is voor de arbeiders langs den weg der democratie of het parlementaris me niets te bereikend De regeering gaat al leen voor buiten-parlementaire maatregelen uit den weg. De arbeidersklasse heeft zich te vereenigen op een massaal eenheidsfront, be oogd door het Comité tot Verweer tegen re actie, fascisme en dreigend oorlogsgevaar. Laat u niet ontmoedigen door ooger.schijnlij- ke successen van het fascisme van vandaag, het heeft geen ondergrond om het kapitalis me te redden, dat geen toekomst heeft, maar alleen zal retireeren voor de directe-actle- tactiek". Met een kort woord van dank aan den spreker en opwekking tot het voeren van ac tie sloot de heer Vermeyde vergadering. Gisteravond hield het comité voor Prov. samenwerking op Anti-Militairis- tisch gebied in „Het Wapen van Mun ster" een vergadering, waar de heer A. R. de Jong uit Bussum sprak over ziel kundige problemen der Revolutie. De opkomst was zeer slecht. Na opening door den voorzitter van het comité, was het woord aan den heer A. R. de Jong, die er op wees dat dit probleem wel wat al te vaak op den ach tergrond raakt. Hij ging uitvoerig in op de pogingen der oudere primitieve volkeren om een eenheid te brengen tusschen de hoogere hen omringende machten en het „ik" (Medicijnman, Totemdier) ook in de verhouding tusschen de menschen en hun god in de Katholieke kerk vindt men dit door middel van den priester terug. Ook de koning of hoe die hoogwaar- digheidsbekleeders ook mogen heeten, is in den oorspronkelijken vorm, in wezen voor de menschen God op aarde en dit verklaart het enthousiasme bijv. bij de opening van de Staten-Generaal. De mensch heeft echter niet gerust en getracht in die hoogere macl •-n in ieder geval medezeggenschap te ver overen. Iedere vooruitgang in de beschaving is het zich toeëigenen van een gedeelte van „dat andere", dat.wondere. De eene mensch was hierin echter sneller dan de andere en hierdoor ontstonden de klas sen en dit bracht tegenstellingen tus schen de menschen onderling, later de stammen en tot nu toe de volkeren. Indien er dan zijn heerschers en be- heerschten, dan komt eens de drang in de beheerschten de rollen om te keeren en ook eens te heerschen, waarmede echter niets bereikt wordt; uit de vrij heidsoorlogen ontstonden nieuwe onder drukten. Hierom gaan ook de revoluties en dat is de groote fout, een revolutie zal moeten gaan on; de eenheid en niet om een nieuwe onderdrukte klasse te krijgen. Onbewust zoekt de mensch echter door naar de vrijheid, waarbij allen vrij zullen zijn. Daarbij zijn echter geen dogma's of dwangmiddelen te ge bruiken en een van die dwangmiddelen is de Staat, ook de driften van den mensch zijn dwangmiddelen. Spreker vervolgde met de stelling, dat iedere revolutionnair in zichzelf weer conservatief is. Heeft hij een omwente ling tot stand gebracht, dan zet hij zich vast en wenscht te behouden wat be reikt is. Wij zijn revolutionnair in opzichten, de gelegenheidsrevolutionnair stelt zich een doel, de eeuwige revolutionnair gaat door, hij heeft geen doel, maar een rich ting, een bedoeling. De revolutie bedoelt geen andere macht te stellen, maar maohten af te breken, teneinde de vrijheid te bereiken. Spr. kwam dan tot de volgende con clusies: We gaan begrip krijgen van de gezind heid naar vrijheid. De vrijheidslievende mensch zal on persoonlijk moeten haten om het rijk der vrijheid te kunnen bereiken en de middelen te gebruiken bij den opbouw van den vrijen staat, zullen gezocht moeten worden in nieuwe middelen. De geweldsmiddelen zijn hierbij niet te ge bruiken. Naar het best bruikbare mid del zal gezocht moeten worden. Nadat nog eenige vragen gesteld wa ren, sloot de voorzitter de vergadering. Rechtszaken VALSCHE RIJWIELPLAATJES. Twee inwoners van Krommenie, die valsche rijwielplaatsjes hadden ge maakt, waarvan zij negen hebben ver kocht, zijn door de rechtbank te Haar lem veroordeeld tot vijf maanden ge vangenisstraf met aftrek van voorar- rest. Een derde Krommenieër, die zes plaatjes had verkocht, kreeg zes maan den met aftrek van perventiaf. De kooper der plaatjes werd veroor deeld tot vier maanden voorwaardelijk met een proeftijd van drie jaar en '20 boete. ONEENIGHEID IN DE FAMILIE. Brand, gesticht in het ouderlijk huis. Oneenigheid met zijn ouders is voor een 20-jarigen opperman uit Hilversum aanleiding geweest den boel in brand te steken. Hij wasvolgens zijn mede- deelingen voor de Vierde Kamer der Amsterdamsche rechtbank veront waardigd dat zijn ouders, bij wie hij piet nog eenige broers en zus Iers in woonde. het meisje ontvingen, waarmee hij zijn verloving had verbroken. Zijn cDtstemming daarover had hij al meer- maler te kennen gegeven en ten slotte werd de toestand gespannen. Men zou hem geen eten hebben willen geven en op nog andere manieren het leven on aangenaam hebben gemaakt. Het einde van alles was, dat hij, toen hij op Zondag 1 October thuis kwam, na verschillende café's bezocht te hebben, en bemerkte dat op zijn thuiskomst werd gereageerd met het afsluiten van de provisiekast, besloot, 's nachts het huis in brand te steken. Nadat de fami lie naar bed was gegaan zijn ouders en zes broers en zusters zette hij rus tig de kamer onder het slaapvertrek van zijn ouders in brand. Met een vlammen de krant ging hij door de kamer, stak gordijnen, tafelkleed enz. in brand en door het openzetten van een paar deu ren kon lucht toetreden, waardoor het vuur zich kon uitbreiden Eenmaal zoover gevorderd, heeft de jongeman toch gemeend zijn familie allen sliepen op de bovenverdieping van het perceel in de Erfgooiersstraa te moeten waarschuwen en trof daartoe geen halven maatregel. Een buffet in een der kamers, dat een rijkelijke hoe veelheid glas- en aardewerk herbi rgde, trok hij nu onderstboven; enkele secon den later was de familie op en ontdekte het brandgevaar. Er kon toen nog tijdig worden ingegrepen. De president maakte den verdachte opmerkzaam, dat hij toch wel zeer kras was opgetreden en ook de officier van justitie achtte de daad buiten elke verhouding tot datgeen, wat verdachte meende dat hem als onrecht werd aan gedaan. Echter bracht de officier ook raar boven, dat de ouders weinig vrien- de'ijk tegen verdachte waren opgetre den: beslag hadden weten te leggen op zijn uitkeering uit de Ongevallenwet zonder hem zakgeld te geven, het ont vangen van zijn vroegere meisje, het weigeren van eten en zelfs hadden zij een hunner dochters, die verdachte in 't geheim een kop koffie had verschaft, gedreigd haar het huis uit te zetten. De officier eischte tenslotte wegens brandstichting, waardoor gevaar voor levens en goederen te duchten was ge weest, één jaar gevangenisstraf, waar van vijf maanden voorwaardelijk. Een verzoek van den verdediger tot onmiddellijke invrijheidsstelling van verdachte werd afgewezen. Uitspraak 8 Décember. !ficooUiciaal 7lieums HET JOODSCHE VRAAGSTUK. Voor de Vereeniging voor Voordracht avonden te Bergen, hield, na een welkomst woord van den heer D. L. Daalder, Mr A. Herzberg voor een klein, maar zeer aan dachtig gehoor, een lezing over het Jood- sche vraagstuk, waarin hij zich als een warm Zionist deed kennen. Spr. wees erop, dat dit vraagstuk de be langstelling der volkeren verdient, n i e t uit humanistische overwegingen, maar omdat het een geweldige rol speelt in de interna tionale verhoudingen. Uitvoerig stelde spr. in het licht, dat de Joodsche politiek ten op zichte van de internationale verhoudingen niet opportunistisch, doch principieel neu traal is. Wanneer een politieke strooming als het Nationaal-Socialisme in Duitschland, door een grandiose speculatie op het anti semitisch instinct in de massa, overwinnin gen behaalt, dan interesseert dit de Joden als zoodanig, omdat dit Nationaal Socialis me op corrupte wijze de rassentheorie heeft geschapen om het anti-semitisme duidelijk te maken. Het anti-semitisme is het schuiven van een probleem, dat er niet is, vóór een probleem, dat er wèl is, en dit verdoezelt terwille van het probleem, dat te voorschijn komt uit instincten, teneinde politieke doel einden te kunnen bereiken. Het is corrupt, als men zegt: „De Joden moeten uit hun brood gestooten", omdat men de Warenhui zen of het Communisme kapot wil maken. Daarmede wordt het volk bedrogen Het Nederlandsche volk bezit een grootere mate van politieke rijpheid, waardoor het anti-semitisme daar niet tot voorwendsel ge bruikt wordt om bepaalde politieke doelein den te bereiken. De sociale politieke druk is in Duitschland zóó groot, dat de Joden de andere landen gaan overstroomen en Nederland het vraag stuk te Genève aan de orde moest stellen. Spr. was overtuigd, dat het anti-semitis me overal voorkomt, omdat er een tegenstel ling is tusschen Jood en niet-Jood in iedere maatschappij. Uitvoerig schetste hij. waar van de Joden gedurende 20 eeuwen Chris tendom in verschillende landen beschuldigd zijn geworden. De Joden vormen een be paalde groep te midden van de volkeren maar niemand weet wat voor een groep. Het staat zelfs niet vast, dat ze een zuiver ras zijn en ze zijn ook niet, wat men noemt, een nationaliteit. Verreweg de meeste Joden hebben, wat hun godsdienst betreft, de voorstelling overgeno men van de volkeren, waaronder zij leven; een soort van geestelijk Ghetto bestaat er onder de Joden niet. Zij zijn een groep van het volk, waaronder zij leven. Maar iedere Jood is onderworpen aan een bepaald levens lot en dat lot is het anti-semitisme. Hun maatschappelijk historische afstamming beeft gemaakt, dat zij door anderen altijd als tweederangs menschen worden beschouwd. Het feit, van te zijn een kleine minderheid, die weerloos is te midden van de groote meer derheid, is oorzaa* van de Joden ellende, om dat de meerderheid haar stempel drukt op de maatschappij. Historisch wetenschappelijk verklaarde spr., hoe ieder mensch gaa* langs den weg van den geringsten weerstand met als gevolg, dat de Joden bepaalde beroepen uitoefenen. Groot moet wel de verwildering van de geesten zijn, wanneer een volk geleerden als een Einstein uitstoot. Het Joodsche vraagstuk dient opgelost te worden, doordat men deze menschen terug geeft aan hun eigen nationale geschiedenis en hen in staat stelt, als nationale groep eigen nationaal leven tot ontwikkeling te brengen, opdat zij kunnen komen tot normale groepsindeêling met eigen oorspronkelijkheid, die ze van huis uit hebben Dit zullen de Jo den alleen kunnen volbrengen door concen treering van hun eigen nationale krach', maar de niet-Joden moeten trachten te begrij pen, wat er gebeurt. In het tweede ceel van zijn rede, een ge volg van een aantal vragen, door een vijftal aanwezigen gesteld, betoogde spr. de moge lijkheid om Palestina tot een nationaal Jood sche Maatschappij te maken, welke maat- schappij de menscbeid, als reeds eerder ge schiedde, nog wel eens een nieuwe cultuur kan schenken. Bij de viering van het 450-jarig be staan van de markt denkt men een Mstorischen optocht te houden, moge lijk ook een historische of folkloristi rh spel, vee-, tuinbouw-, en pluimvee ten toonstellingen, enz. CASTRICUM (November). Geboren: Clasina Cornelia, d. v. G. Groot en J. Liefting. Quirlna Gerarda, d. v. G. Liefting en M. van Duijn. Overleden: Anne Groenveld, oud 36 jaar, wonende te Amsterdam. Ludo- vicus Johannes Linnekamp, oud 68 jaar, wonenrle te Amsterdam. la, tyofvzut zijn dom! Die loopen gewoon maar over den rijweg zonder uit te kijk eet Menschen zijn natuurlek geee ganzen, maar toch Hjbt het er soms wel opl FONDSEN. 18 Nov. 20 Nov. 21 Nov. 22 Nov. 23 Nov. 24 Nov. 5 N. W. S. 1000 4)4 obl. Nederl. 1000 4 idem 1000 6 O.-Ind. 1000 5)4 idem 1000 5 n idem 1000 4)4 idem 1000 Koloniale Baak Ned. lnd. Hand. Bank Ned. Handel Mij. Cert. v. Alg. Kunstzijde Unie v. Berkel's Patent Calvé Delft Cert. Küchenm. Acc. Nederl. Ford Ned Kabeliabr. Philips Gem. Bezit Unilever t Anaconda Beth Steel Cities Service Studebaker U. S. Steel U. S. Leather Cult. Mij VorstenL Handelsver A'dam Javascbe Cult. Algem Explor. Mij. Boeton Redjang Lebong Dordtsche Petr. gew. Koninklijke 1000 Shell Union A'dam Rubber Serbadjadi Holl. Am lijn Java China Jap. Lijn Ned Scheepv. Unie Stoomvaart Mij Nederland Deli Batavia Tab. Deli Maatij. Oostkust s Senembah South Pacific Union Pacific Prolongatie •Ex-dividend 1932 II 17 31 22 A 21 D 17 30 U 1000. lolt/a lui j '0 0/.8 82 90) 8.% 354 «1 42 2/i 144 52| lVia 14i 2n74 230J cöf 9* 1^/ia l»/i« 3* 26Va 6t 154 145 694 123 143 1741 W/a 9'»/l6 26, 'Via 227, 37 414 94 90, '74 113 11 "/ia 67 1 IO14 1014 1807ia b67/ie 83 90 82 354 414 42 28 14| 5 4 14 1*1* 2r>84 234 19»/ie 14 3t 26% °4 '54 144 6/ 1214 84 111 1434 174, 22 38, 93 904 17 H2| 214 67 1 1' 1'Us lol* 101% |01% 1004 100 i 914 84, £>t) 90 W» 824 84 374 39 44 444 43 43 30| 304 13, 134 524 5*t l3/ia l8/;a 1434 147 271 ^75 232 236| 86? 874 214 1^/ia l'/ia 1* 3*/.a 32/ie 2>% 2 «>4 bi 15, 174 1434 15 4 72} 80 1224 123 9 9 110 110 1434 1434 174* 1-5* 5* 54 90J 94% 28* 224 23* 384 394 42 43 954 103 92 93 164 18* 1134 119* 12'Aa 12* 654 1 1 'W/w ,01* 101% 101* 100% 100* 9 4 9 2t 89* 864 924 92* 80 85% 41 ,94 46| 46 44 *4 04 13» t 4 54 53 l'/a 14 14 I 27/ 272 2374 235» 884 8 H 9»/a 9* 19* 2t'/n 1% l»/a 3Va 274 27»/- 64 0 <04 19 I6O4 156* il 764 122* 12'; 1 8t 8* UI 114 145* 1454 178 177, 54 93 96, f 29 28 M4 43 414 4H 43 1104 106 101* 19, 184 1214 121| t 12 12Vit 654 66 1 1

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1933 | | pagina 7