Wekelijksch Overzicht
85!
TEGEN HET FASCISME.
Onze strijd tegen het fascisme.
PROV. SAMENWERKING OP
ANTI-MILITARISTISCH GEBIED.
PURMFREND.
van ter Amsterdamsche Beurze genoteerde fondsen, verstrekt door
Noordhollandsch Landbouwcrediet N-V.
We hebben het moeten uittrekken, omdat
deze regeering plotseling is geworden een
inkoopbureau* yan afgedragen zwarte hem
den. Maar, vrienden, bij velen ligt dat hemd
nog in de kast en ze knipoogen tegen het
hemd en zeggen dan: „De tijd komt"
In dien tijd zullen advocaat en gasfitter,
journalist en vakman gelijk zijn, omdat zij
alleen weten dat de arbeid zich ontvouwt
als de grondslag van het nationale leven.
Dus: we zijn anti-parlementair (afgezien
of parlementair komt van parler of van
mentir.) De fascist is tegen elke praters-re-
geering.
Ik praat thans tot u, omdat hierin voor-
loopig ligt de daad van onzen wil We zijn
van elkaar losgeraakt, het fascisme zal ons
weer bij elkaar brengen, om samen te diener.
voer ons hoogste geluk. (App'aus).
De organen in onzen staat zijn de licha
men. waarin het nationale arbeidsleven
wordt ondergebracht.
Het boerenbedrijf, de scheepvaartbewe
ging, enz enz., worden allemaal corpo
raties met trapsgewijze selectie. In dien cor
poratie ven staat zal m^n komen tot onze
tegenwoordige 1 wee Je Ka mei niet als een
bont mozaïek maar om als eenheid bij el
kander te zijn.
We zullen het nationale belang stellen
boven het groepsbelang. Het regeerend li
chaam zal zijn een volksvertegenwoordi
ging, opgekomen uit het geheele volk, advi-
seerend en controleerend. Dan is het uit,
met de krankzinnige gedachte van een Ka
merlid, dat hij „overal" veistand van heeft.
En al noemen we ons socialistisch, daar
om zijn we nog geen Marxisten Want In
het Marxisme zien we den grooten vijand,
die thans aan ne vakbewegingen zoo'n ko
lossale macht geeft.
Marx verdee.t de wereld in tweeën, het
kapitalisme en het pro'etariaat. Hij vergeet
echter, dat de totaliter der menschheid ka-
pita'isme oroletarisaf is.
Wij, nat -soc., strijden ümen. door elkaar
in te schakelen in het dienstverband der
natie.
Wie soc -democratie en communisme zegt,
bedoelt: internationalisme. W'i; moeten daar
niets van hebben. We zijn trolsch op onze
grenzen, óe Nederlandsche natie is onze een
heid. Elk mensch is mensch, in den dienst
Van een bepaald volksgeheel.
Arbeid 's niet internationaal, dat en dat
alleen is het Kapitaal.
Voor den arbeider is er maar één land en
dat is het land. dat zijn sociaal-democratische
leiders hem willen wegpraten. Daarom: wan
néér de arbeidt: zijn roeping begrijpt, komt
hij in onze gelederen.
Maar,weet gij. waarom ze niet komen?
Omdat ze geterroriseerd worden door hun
rakvereeniging, door de nogtoe machtige
vakvereeniging, dit praclis-ch gesproken de
werkloozer.uitkeeringen regelt. Gaat nu een
arbeider wegjocpen. maat n.oe* hij, door den
dwang voor het geld, terugkomen met han
gende pootjes.
Een volk moet beginnen zich zelf te respec
teeren. Eerst meet gij uzelf zijn en den geest
van tweedracht verdrijven.
De soe.-democra'ue heeft een historische
roeping... gehad. Dat tijJperk sluiten wij,
N'.'S.-fi.'-ers nu af Het tijdperk van „Laat
maar rollen, alles maar-vrijis /oorbij en een
nieuwe. Gloeiende fascistische periode staat
ons te wachten.
Soc.-dem en liberalisme zijn broei en zus
■uit" hetzelfde huis ook al 'even deze kinaeren
uit één gezir in onmin De communistische
groepeeringen moesten den klassenstrijd ver
heffen tot gediactilslijn en het gevolg is ge
weest. dat de bedri ven werden stukgeramd
dat uitbrak ontevredenheia en wantrouwen.
IX verhouding kapitaal en aibeid is be
nauwend, het loeit achter de crisis en alleen
het fascisme geett u de oplossing.
Wij schrijven op dt glorende horizon met
uitstralende lettersVerzoening.
In deze verzoeningsgedachte kan men de
grondslagen van het Christendom terug
vinden.
Daarom zal de N. S. B binnenkort de
staat der Nederlanden zijn.
De kapitalist is er niet om door middel van
zijn arbeidende ondergeschikte een bestaan
te kunnen vinden en -ie arbeider is er niet om
dan vijandig tegen zijn meer lere te zijn.
We willen: beiden een toontje lager
zingen, om m deuzelfdeu toonaard als die
nen 'e kracht de nationale eenheid te dienen.
Werkgever en werkm-mer, bij elkaar in dat-
ze.tde gezin, waai yan ie on vergankelijke
naam de N< -deuancsche Natie is
Dat is ce. roep van den tijd
Het komt. ook ronder u. maar laat het
komen met u en dooi u.
Tesamen gaai we dan voetje voor voetje
van "den afgrond weg.
Nog twee punten wil ik met u bespreken
Ten eerste: onze einer ten tweede: onze
verhouding lot het Vorstel huis.
Ik spreek speciaal van den leider niet van
den dictator Een dictator is een despoot en
da* is M issTt niet.
Hij is éér. met ons omdat wij één zijn met
hem.
Ge zit nu nog vast aan dat oude vrijheids
begrip, waarin je maai mag aoen. wat je
wilt.
Maar de echtt vrijheid is gebondenheid en
daarom is gehoorzaamheid aar Mursert het
omgekeerde vat siaafsche onderwerping.
Wie Mussvrt kei t wee* dat hij dé man is
waarop ons volk wacht. Maar... mocht hij
ons vertrouwen beschanen, dan zal onze
koningin hem verzoeken heen te gaan lat is
d-e iuiste au oritaire democratie. Zoo wordt
gezag vetieend aan de zedelijke persoon
lijkheid en niet aan de helft 4- 1.
Tenslotte wil ik eindigen met een uiteen
zetting van onze plaats tegenover H M. de
Koningin.
We gaan uit van de stelling, dat boven de
Staat rust het Eeuwige rijk der goddelijke
geboden Bi' Hem, die is de potentaat van
alle pofenta'en
Mussolini zegt: een fascist is ernstig,
stren? en religieus.
Van Houten zei eens: de Koningin is een
ornament aan de kroon.
Dit is Zij inderdaad geworden, ornda* er
een gebrek aan eerbied is, omdat er geen af
stand meer is. dat is dan het eindpunt ge
worden van de democratie Maar voor ons is
Zij de aans» houwino van onze natie.
Wanneer nü f olijn tot Haar spreek*
spreekt hij namens 14/100 deel der bevolking
(van welke 14 zetels er straks nog 2 bij de
N.S.B. zullen komen). Als Mussert spreekt
tot Haar, spreekt hij namens het geheele
volk, namens de Nederlandsche natie.
Zij handelt met het volk, als Zij handelt
met den leider.
In de N.S.B. is Zij geen ornament meer,
maar de w a r e bekroning bij de gratie Gods
Hierna declameerde de heer v. Duyl de
twee eerste coupletten van ons Wilhelmus en
besloot hiermee zijn met aandacht aange
hoorde rede.
Na de pauze werden de verschillende ge
stelde vragen beantwoord, waarna deze
tweede openbare vergadering in Alkmaar
was geëindigd.
Evenals op den avond van de vorige bij
eenkomst van fascisten hadden ook gister
avond de revolutionnaire partijen weer een
openbare vergadering belegd tegen het fas
cisme. Het bezoek was gering, nog kleiner in
aantal dan den vorigen keer. Als spreker
trad nu op de heer E. Bouwman, van Amster
dam, die tot onderwerp had
De voorzitter van het plaatselijk Comité
van verweer tegen reactie, fascisme en oor
log, de heer V t r m e y uit Castricum, sprak
een kort inleidend woord, waarin hij afkeur
de, dat ook arbeiders de vergadering der
fascisten bezochten.
Daarna kreeg de heer Bouwman, secre
taris van het N.A.S. en van het landelijk
comité bovengenoemd, het woord, die zich
aansloot bij de afkeuring van den voorzitter.
Hij noemde het heel gewoon dat de midden
standers fascist worden, maar dat ook arbei
ders zich achter ir. Mussert scharen vond hij
een veeg teeken.
Voortgaande, betoogde spr., dat het kapi
talisme geen kans meer ziet de ontredderde
wereld weer in orde te brengen. De wereld
productie is sinds het begin van de crisis ten
zeerste gedaald, wat spr. met cijfers nader
aangaf. Tegelük nam de werkloosheid schrik
barend toe riet credietwezen, de basis
waarop de kapita'istische samenleving be
rust, is volkomen ingestort, nationaal zoowel
als internationaal.
De crisi» is zóó diep, dat geen enkele kapi
talistische econoon. een uitweg weet, wat spr.
nog eens goed duidelijk was geworden op een
onlangs gehouden vergadering van het lan
delijk comité tot het zoeken naar werkverrui
ming, op welke bijeenkomst prof. Mees vrij
handel verdedigde en dr. Kortenhorst de
autarkie een uitkomst noemde. Maar zij wa
ren het erover eens, dat de loonen omlaag
moeten. Dat is het eenige wat de kapitalisten
weten: de arbeidersklasse moet tot het pau
perisme afdalen.
Maar, zei spr., wij verzetten ons daar tegen,
zelfs als het kapitalisme op deze wijze tot
herstel kon komen, zouden wij ons ertegen
verklaren, want wij hebben geen enkel belang
bil dat herstel.
Het is echter onjuist, dat de toestand
daardoor zou zijn te redden De groote loons
verlagingen die reeds in vele bedrijven zijn
doorgevoerd, laten geen verlaging meer toe,
en toch zeggen de ondernemers nog, dat zij
ook nu nog niet kunnen concurreeren tegen
het buitenland. Waar ligt dan hier de grens?
Spr. noemde de loonen van o.a. de Japansche
textielarbeiders (13 cent per dag) en vroeg
dan: moeten onze textielarbeiders ook op dat
loon komen?
Als straks het leven weer wat terugkeert in
de bedrijven, zal de werkloosheid niet merk
baar verminderen, want men zal met des te
meer ijver gaan rationaliseeren. Dat zou in
een socialistische maatschappij een zegen
zijn, omdat het zou beteekenen verkorting
van den werkdag, maar in een kapitalistische
were'd zal het voordeel van rationalisatie uit
sluitend den werkgever ten deel vallen.
Er is voor hét kapitalisme geen andere
weg dan of het aanvaarden van de dictatuur
van het proletariaat óf het fascisme, dat feite
lijk geboren is uit de kapitalistische verhou
dingen
Zegt het voorbeeld dat thans geboden
wordt door Duitschland, waar het fascisme
hoogtij viert, ook iets tot de arbeiders in Ne
derland? Spr. meende van wel en wees daar
bij op het boek van een Amerikaanschen jour
nalist: „Duitschland zet de klok terug". De
schrijver geeft den leiders van de Duitscht
republiek uit de eerste jaren na 1918 de
schuld van dien teruggang. Zij toch lieten
oude en verouderde instellingen uit den kei
zertijd geheel intact en waren daardoor
schuldig aan de ontwikkeling van het fascis
me.
Ir. ons tand hebben wij nog geen Mussoli
ni. noch een Hitier en ook geen groot aan
tal fascisten. Zij hebben nog geen invloed
op de arbeidersklasse. Het gevaar voor het
fascisme bestaat daarin, dat het wortelt in
het kapitalisme en zich doet kennen in ver
schillende regeeringsmaatregelen (ook
re°d<! genomen door het vorige ministerie,
toen het zich o.a. bemoeide met de loonrege
ling van bouwvak en textie'arbeiders.) Fas
cistisch was ook het optreden der regeering
tegen de mannen van de Zeven Provinciën,
en tot dat optreden werd zij aangespoord
door dr. Co'ijn, die daarna zelf aan de re
gering kwam.
En wat deed hij? Het staat zóó, dat de
grondwetHöke rechten der proletariërs zijn
aangerand door het verbod van verschillen
de organisaties voor rijkspersoneel. Het fas
cisme der Colijn-regeering kwam ook tot
uiting in de stucadoorsstaking, in het verbod
van uitzending van de Internationale en
den Sorialistenmarsch en voorts in het uni
formverbod.
WH h"bb«n geen Hitier, geen Mnseolini en
geen fascistische regeering. maar wij hebben
een rolijn-regecring, die evengoed de arbei
dersklasse tot het pauperisme wil doen af
zakken. En tegen die regeering moeten wij
strijden en dan tevens tegen de overal opko
mende gedachte: ,.het fascisme komt toch".
Want dat is een lam'endige gedachte Het
fascisme behoeft niet te kernen en zal niet
"omen. a's de arhe'dersk'asse het niet wil en
zich keert tegen het hopelooze: „er is toch
rWs tegen te doen".
En daartegen is verzet mogeliik- a's wi]
in de eerste plaats bereid zijn strijd te voe
ren tegen reactie, fascisme en dreigenae
ooriog.
Misdadig noemde spr. het. dat de sociai.is
ten opwekken tot strijd gelijktijdig tegen las-
cisme en communisme,want die propaganda
voert naar het kapitalisme. Zij zijn daarmee
een gevaar voor de arbeidersklasse en haar
strijd.
In den huidigen tijd van verscherpte klas
se-tegenstellingen is voor de arbeiders langs
den weg der democratie of het parlementaris
me niets te bereikend De regeering gaat al
leen voor buiten-parlementaire maatregelen
uit den weg. De arbeidersklasse heeft zich te
vereenigen op een massaal eenheidsfront, be
oogd door het Comité tot Verweer tegen re
actie, fascisme en dreigend oorlogsgevaar.
Laat u niet ontmoedigen door ooger.schijnlij-
ke successen van het fascisme van vandaag,
het heeft geen ondergrond om het kapitalis
me te redden, dat geen toekomst heeft, maar
alleen zal retireeren voor de directe-actle-
tactiek".
Met een kort woord van dank aan den
spreker en opwekking tot het voeren van ac
tie sloot de heer Vermeyde vergadering.
Gisteravond hield het comité voor
Prov. samenwerking op Anti-Militairis-
tisch gebied in „Het Wapen van Mun
ster" een vergadering, waar de heer A.
R. de Jong uit Bussum sprak over ziel
kundige problemen der Revolutie.
De opkomst was zeer slecht.
Na opening door den voorzitter van
het comité, was het woord aan den heer
A. R. de Jong, die er op wees dat dit
probleem wel wat al te vaak op den ach
tergrond raakt.
Hij ging uitvoerig in op de pogingen
der oudere primitieve volkeren om een
eenheid te brengen tusschen de hoogere
hen omringende machten en het „ik"
(Medicijnman, Totemdier) ook in de
verhouding tusschen de menschen en
hun god in de Katholieke kerk vindt
men dit door middel van den priester
terug.
Ook de koning of hoe die hoogwaar-
digheidsbekleeders ook mogen heeten, is
in den oorspronkelijken vorm, in wezen
voor de menschen God op aarde en dit
verklaart het enthousiasme bijv. bij de
opening van de Staten-Generaal.
De mensch heeft echter niet gerust en
getracht in die hoogere macl •-n in
ieder geval medezeggenschap te ver
overen.
Iedere vooruitgang in de beschaving is
het zich toeëigenen van een gedeelte van
„dat andere", dat.wondere. De eene
mensch was hierin echter sneller dan de
andere en hierdoor ontstonden de klas
sen en dit bracht tegenstellingen tus
schen de menschen onderling, later de
stammen en tot nu toe de volkeren.
Indien er dan zijn heerschers en be-
heerschten, dan komt eens de drang in
de beheerschten de rollen om te keeren
en ook eens te heerschen, waarmede
echter niets bereikt wordt; uit de vrij
heidsoorlogen ontstonden nieuwe onder
drukten. Hierom gaan ook de revoluties
en dat is de groote fout, een revolutie
zal moeten gaan on; de eenheid en niet
om een nieuwe onderdrukte klasse te
krijgen. Onbewust zoekt de mensch
echter door naar de vrijheid, waarbij
allen vrij zullen zijn. Daarbij zijn echter
geen dogma's of dwangmiddelen te ge
bruiken en een van die dwangmiddelen
is de Staat, ook de driften van den
mensch zijn dwangmiddelen.
Spreker vervolgde met de stelling, dat
iedere revolutionnair in zichzelf weer
conservatief is. Heeft hij een omwente
ling tot stand gebracht, dan zet hij zich
vast en wenscht te behouden wat be
reikt is.
Wij zijn revolutionnair in opzichten,
de gelegenheidsrevolutionnair stelt zich
een doel, de eeuwige revolutionnair gaat
door, hij heeft geen doel, maar een rich
ting, een bedoeling.
De revolutie bedoelt geen andere
macht te stellen, maar maohten af te
breken, teneinde de vrijheid te bereiken.
Spr. kwam dan tot de volgende con
clusies:
We gaan begrip krijgen van de gezind
heid naar vrijheid.
De vrijheidslievende mensch zal on
persoonlijk moeten haten om het rijk
der vrijheid te kunnen bereiken en de
middelen te gebruiken bij den opbouw
van den vrijen staat, zullen gezocht
moeten worden in nieuwe middelen. De
geweldsmiddelen zijn hierbij niet te ge
bruiken. Naar het best bruikbare mid
del zal gezocht moeten worden.
Nadat nog eenige vragen gesteld wa
ren, sloot de voorzitter de vergadering.
Rechtszaken
VALSCHE RIJWIELPLAATJES.
Twee inwoners van Krommenie, die
valsche rijwielplaatsjes hadden ge
maakt, waarvan zij negen hebben ver
kocht, zijn door de rechtbank te Haar
lem veroordeeld tot vijf maanden ge
vangenisstraf met aftrek van voorar-
rest.
Een derde Krommenieër, die zes
plaatjes had verkocht, kreeg zes maan
den met aftrek van perventiaf.
De kooper der plaatjes werd veroor
deeld tot vier maanden voorwaardelijk
met een proeftijd van drie jaar en '20
boete.
ONEENIGHEID IN DE FAMILIE.
Brand, gesticht in het ouderlijk huis.
Oneenigheid met zijn ouders is voor
een 20-jarigen opperman uit Hilversum
aanleiding geweest den boel in brand
te steken. Hij wasvolgens zijn mede-
deelingen voor de Vierde Kamer der
Amsterdamsche rechtbank veront
waardigd dat zijn ouders, bij wie hij
piet nog eenige broers en zus Iers in
woonde. het meisje ontvingen, waarmee
hij zijn verloving had verbroken. Zijn
cDtstemming daarover had hij al meer-
maler te kennen gegeven en ten slotte
werd de toestand gespannen. Men zou
hem geen eten hebben willen geven en
op nog andere manieren het leven on
aangenaam hebben gemaakt.
Het einde van alles was, dat hij, toen
hij op Zondag 1 October thuis kwam, na
verschillende café's bezocht te hebben,
en bemerkte dat op zijn thuiskomst
werd gereageerd met het afsluiten van
de provisiekast, besloot, 's nachts het
huis in brand te steken. Nadat de fami
lie naar bed was gegaan zijn ouders
en zes broers en zusters zette hij rus
tig de kamer onder het slaapvertrek van
zijn ouders in brand. Met een vlammen
de krant ging hij door de kamer, stak
gordijnen, tafelkleed enz. in brand en
door het openzetten van een paar deu
ren kon lucht toetreden, waardoor het
vuur zich kon uitbreiden
Eenmaal zoover gevorderd, heeft de
jongeman toch gemeend zijn familie
allen sliepen op de bovenverdieping van
het perceel in de Erfgooiersstraa te
moeten waarschuwen en trof daartoe
geen halven maatregel. Een buffet in
een der kamers, dat een rijkelijke hoe
veelheid glas- en aardewerk herbi rgde,
trok hij nu onderstboven; enkele secon
den later was de familie op en ontdekte
het brandgevaar. Er kon toen nog tijdig
worden ingegrepen.
De president maakte den verdachte
opmerkzaam, dat hij toch wel zeer kras
was opgetreden en ook de officier van
justitie achtte de daad buiten elke
verhouding tot datgeen, wat verdachte
meende dat hem als onrecht werd aan
gedaan. Echter bracht de officier ook
raar boven, dat de ouders weinig vrien-
de'ijk tegen verdachte waren opgetre
den: beslag hadden weten te leggen op
zijn uitkeering uit de Ongevallenwet
zonder hem zakgeld te geven, het ont
vangen van zijn vroegere meisje, het
weigeren van eten en zelfs hadden zij
een hunner dochters, die verdachte in
't geheim een kop koffie had verschaft,
gedreigd haar het huis uit te zetten.
De officier eischte tenslotte wegens
brandstichting, waardoor gevaar voor
levens en goederen te duchten was ge
weest, één jaar gevangenisstraf, waar
van vijf maanden voorwaardelijk.
Een verzoek van den verdediger tot
onmiddellijke invrijheidsstelling van
verdachte werd afgewezen.
Uitspraak 8 Décember.
!ficooUiciaal 7lieums
HET JOODSCHE VRAAGSTUK.
Voor de Vereeniging voor Voordracht
avonden te Bergen, hield, na een welkomst
woord van den heer D. L. Daalder, Mr A.
Herzberg voor een klein, maar zeer aan
dachtig gehoor, een lezing over het Jood-
sche vraagstuk, waarin hij zich als een
warm Zionist deed kennen.
Spr. wees erop, dat dit vraagstuk de be
langstelling der volkeren verdient, n i e t uit
humanistische overwegingen, maar omdat
het een geweldige rol speelt in de interna
tionale verhoudingen. Uitvoerig stelde spr.
in het licht, dat de Joodsche politiek ten op
zichte van de internationale verhoudingen
niet opportunistisch, doch principieel neu
traal is. Wanneer een politieke strooming
als het Nationaal-Socialisme in Duitschland,
door een grandiose speculatie op het anti
semitisch instinct in de massa, overwinnin
gen behaalt, dan interesseert dit de Joden
als zoodanig, omdat dit Nationaal Socialis
me op corrupte wijze de rassentheorie heeft
geschapen om het anti-semitisme duidelijk te
maken. Het anti-semitisme is het schuiven
van een probleem, dat er niet is, vóór een
probleem, dat er wèl is, en dit verdoezelt
terwille van het probleem, dat te voorschijn
komt uit instincten, teneinde politieke doel
einden te kunnen bereiken. Het is corrupt,
als men zegt: „De Joden moeten uit hun
brood gestooten", omdat men de Warenhui
zen of het Communisme kapot wil maken.
Daarmede wordt het volk bedrogen
Het Nederlandsche volk bezit een grootere
mate van politieke rijpheid, waardoor het
anti-semitisme daar niet tot voorwendsel ge
bruikt wordt om bepaalde politieke doelein
den te bereiken.
De sociale politieke druk is in Duitschland
zóó groot, dat de Joden de andere landen
gaan overstroomen en Nederland het vraag
stuk te Genève aan de orde moest stellen.
Spr. was overtuigd, dat het anti-semitis
me overal voorkomt, omdat er een tegenstel
ling is tusschen Jood en niet-Jood in iedere
maatschappij. Uitvoerig schetste hij. waar
van de Joden gedurende 20 eeuwen Chris
tendom in verschillende landen beschuldigd
zijn geworden. De Joden vormen een be
paalde groep te midden van de volkeren
maar niemand weet wat voor een groep. Het
staat zelfs niet vast, dat ze een zuiver ras
zijn en ze zijn ook niet, wat men noemt, een
nationaliteit.
Verreweg de meeste Joden hebben, wat hun
godsdienst betreft, de voorstelling overgeno
men van de volkeren, waaronder zij leven;
een soort van geestelijk Ghetto bestaat er
onder de Joden niet. Zij zijn een groep van
het volk, waaronder zij leven. Maar iedere
Jood is onderworpen aan een bepaald levens
lot en dat lot is het anti-semitisme. Hun
maatschappelijk historische afstamming
beeft gemaakt, dat zij door anderen altijd als
tweederangs menschen worden beschouwd.
Het feit, van te zijn een kleine minderheid,
die weerloos is te midden van de groote meer
derheid, is oorzaa* van de Joden ellende, om
dat de meerderheid haar stempel drukt op de
maatschappij.
Historisch wetenschappelijk verklaarde spr.,
hoe ieder mensch gaa* langs den weg van
den geringsten weerstand met als gevolg, dat
de Joden bepaalde beroepen uitoefenen.
Groot moet wel de verwildering van de
geesten zijn, wanneer een volk geleerden als
een Einstein uitstoot.
Het Joodsche vraagstuk dient opgelost te
worden, doordat men deze menschen terug
geeft aan hun eigen nationale geschiedenis
en hen in staat stelt, als nationale groep
eigen nationaal leven tot ontwikkeling te
brengen, opdat zij kunnen komen tot normale
groepsindeêling met eigen oorspronkelijkheid,
die ze van huis uit hebben Dit zullen de Jo
den alleen kunnen volbrengen door concen
treering van hun eigen nationale krach',
maar de niet-Joden moeten trachten te begrij
pen, wat er gebeurt.
In het tweede ceel van zijn rede, een ge
volg van een aantal vragen, door een vijftal
aanwezigen gesteld, betoogde spr. de moge
lijkheid om Palestina tot een nationaal Jood
sche Maatschappij te maken, welke maat-
schappij de menscbeid, als reeds eerder ge
schiedde, nog wel eens een nieuwe cultuur
kan schenken.
Bij de viering van het 450-jarig be
staan van de markt denkt men een
Mstorischen optocht te houden, moge
lijk ook een historische of folkloristi rh
spel, vee-, tuinbouw-, en pluimvee ten
toonstellingen, enz.
CASTRICUM (November).
Geboren: Clasina Cornelia, d. v. G.
Groot en J. Liefting. Quirlna Gerarda,
d. v. G. Liefting en M. van Duijn.
Overleden: Anne Groenveld, oud 36
jaar, wonende te Amsterdam. Ludo-
vicus Johannes Linnekamp, oud 68 jaar,
wonenrle te Amsterdam.
la, tyofvzut zijn dom!
Die loopen gewoon maar over
den rijweg zonder uit te kijk eet
Menschen zijn natuurlek geee
ganzen, maar toch Hjbt het
er soms wel opl
FONDSEN.
18 Nov. 20 Nov. 21 Nov.
22 Nov. 23 Nov.
24 Nov.
5 N. W. S. 1000
4)4 obl. Nederl. 1000
4 idem 1000
6 O.-Ind. 1000
5)4 idem 1000
5 n idem 1000
4)4 idem 1000
Koloniale Baak
Ned. lnd. Hand. Bank
Ned. Handel Mij. Cert. v.
Alg. Kunstzijde Unie
v. Berkel's Patent
Calvé Delft Cert.
Küchenm. Acc.
Nederl. Ford
Ned Kabeliabr.
Philips Gem. Bezit
Unilever t
Anaconda
Beth Steel
Cities Service
Studebaker
U. S. Steel
U. S. Leather
Cult. Mij VorstenL
Handelsver A'dam
Javascbe Cult.
Algem Explor. Mij.
Boeton
Redjang Lebong
Dordtsche Petr. gew.
Koninklijke 1000
Shell Union
A'dam Rubber
Serbadjadi
Holl. Am lijn
Java China Jap. Lijn
Ned Scheepv. Unie
Stoomvaart Mij Nederland
Deli Batavia Tab.
Deli Maatij.
Oostkust s
Senembah
South Pacific
Union Pacific
Prolongatie
•Ex-dividend
1932 II
17
31
22 A
21 D
17
30 U
1000.
lolt/a
lui j
'0 0/.8
82
90)
8.%
354
«1
42
2/i
144
52|
lVia
14i
2n74
230J
cöf
9*
1^/ia
l»/i«
3*
26Va
6t
154
145
694
123
143
1741
W/a
9'»/l6
26,
'Via
227,
37
414
94
90,
'74
113
11 "/ia
67
1
IO14
1014
1807ia
b67/ie
83
90
82
354
414
42
28
14|
5 4
14
1*1*
2r>84
234
19»/ie
14
3t
26%
°4
'54
144
6/
1214
84
111
1434
174,
22
38,
93
904
17
H2|
214
67
1
1' 1'Us
lol*
101%
|01%
1004
100
i
914
84,
£>t)
90
W»
824
84
374
39
44
444
43
43
30|
304
13,
134
524
5*t
l3/ia
l8/;a
1434
147
271
^75
232
236|
86?
874
214
1^/ia
l'/ia
1*
3*/.a
32/ie
2>%
2
«>4
bi
15,
174
1434
15 4
72}
80
1224
123
9
9
110
110
1434
1434
174*
1-5*
5*
54
90J
94%
28*
224
23*
384
394
42
43
954
103
92
93
164
18*
1134
119*
12'Aa
12*
654
1
1
'W/w
,01*
101%
101*
100%
100*
9 4
9 2t
89*
864
924
92*
80
85%
41
,94
46|
46
44
*4
04
13»
t 4
54
53
l'/a
14
14 I
27/
272
2374
235»
884
8 H
9»/a
9*
19*
2t'/n
1%
l»/a
3Va
274
27»/-
64
0
<04
19
I6O4
156*
il
764
122*
12';
1
8t
8*
UI
114
145*
1454
178
177,
54
93
96,
f
29
28
M4
43
414
4H
43
1104
106
101*
19,
184
1214
121|
t
12
12Vit
654
66
1
1