^eütvï
DE LUCHTROOVERS VAN HOITIKA.
'f toviticiaai 'Mams
de kwestie van den
twuijverweg.
beverwijk.
Blotmbollen(u\1mtr.
PERGEN.
hoogkarspel.
hensbroek.
heiloo.
de streek.
egmondbinnfn.
Israëlietische feestdagen.
Bevoegdheden van den ge
meenteraad.
Ontheffing.
Het voorstel van B. en W. werd met alge-
nleene stemmen aangenomen.
Verzoek commissie onderzoek wijkverple
ging voor Schermer en omstreken, waarin
van de gemeente een subsidie wordt ver
langd. Tot aanhouding werd besloten.
Het in de vorige vergadering aangehou
den verzoek van de Kamer van Koophandel
te Alkmaar inzake verlaging personeele be
lasting en biljarts werd op voorstel van B
en W., gezien de wijziging der geraeentebe-
grooting 1934, voor kennisgeving aangeno
men.
Mededeeling inzake commissie steunver-
leening, op de vraag van den heer Schouten
in de vorige vergadering gedaan.
B. en W. adviseerden geen commissie te
benoemen omdat zij in de practijk niets kan
uitrichten.
De heer Schouten: Noodzakelijk is hei
niet, maar het zou bevredigend werken. Het
is een commissie van advies.
De voorzitter wist niet wat zoo'n commis
sie moet adviseeren. Alles is precies door
den minister afgebakend.
Inkomsten worden afgetrokken, steunver-
hooging is niet toegestaan, dus advies uit
brengen is overbodig Is er een twijfelgeval,
dan wordt dit door B. en W. afgehandeld.
Ingekomen was een schrijven van het
burg. armbestuur dat in de vergadering we
gens aftreding van den heer S. Helder, de
volgende voordracht is opgemaakt, n.1. no. 1
P. Helder, no. 2. D. Los.
Benoemd werd met algemeene stemmen de
heer P. Helder.
De heer van 't Hof Sr., periodiek aftre
dend, werd wederom benoemd.
Voorstel B. en W. tot verhooging gemeen-
tesubsidli aan het B. A. van 2000 op
3000, idem verhooging post kosten t. b. c.
bestrijding in verband met een ingekomen
verzoek van het bestuur Witte Kruis afd.
Akersloot in uitgaaf op 1000, thans 400,
in ontvangsten op 400, thans 200.
Voorstel B. en W. tot wijziging gem be
grooting 1934, idem G. E. B 1934, idem tot
verhooging belastingheffing.
In verband met deze voorstellen was door
B. en W. aan de leden van den raad een ad
vies uitgebracht. Sommige uitgaven moeten
worden verhoogd, dekking moet worden ge
zocht voor mindere ontvangsten ten bedrage
van 5349.02.
Geadviseerd werd de begrooting te wijzi
gen en de meerdere uitgaven te dekken door
le. verhooging post provinciale bijdrage t.
b. c. bestr. met f 200; 2e korting op jaar
wedden te verhoogen met 36 (korting op
jaarwedde ambt. ter secretarie was niet op
genomen); 3e. beschikking geraamde winst
G. E. B. over 1934 1600; 4e verhooging
aantal opcenten op de hoofdsom der perso
neele belasting van 150 tot 200. Meerdere
opbrengst 2200; 5e. verhooging aantal op
centen op de hoofdsom der gem fondsbelas
ting van 80 tot 100. Meerdere opbrengst '34
906.65; meerdere opbrengst pont 578 is
te zamen 5520.65 en de post onvoorziene
uitgaven te verhoogen met net verschil tus-
schen 5520.65 min 5359.02 blijft
171.63 waardoor deze woidt gebracht van
537.07 op 708 70.
Ged. Staten adviseerden bovendien, in
verband met een aanschrijving van den min.
van binnenl. zaken tot wijziging van den
post classificatie gem.fondsbelasting en deze
te verlagen in totaal met 507,69 en daar
voor een nieuwen post in te stellen luidende:
Uitkeering van het rijk wegens 30 tot
150 opc. op de hoofdsom der gemeente-
föndsbelastlng voor zooveel betreft het ver
schil in hoofdsom ontstaan door classifica
tie der gemeente
a. betreffende het in het dienstjaar aan
vangende belastingjaar 338 46;
b. betreffende het in het dienstjaar eindi
gende belastingjaar 169.23. tot 507.69
Voorgesteld werd de betreffende heffings
verordeningen vast te stellen.
In verband met deze voorstellen zeide de
heer Schouten: Zou het niet wenschelijk zijn
daar door de opcenten op de personeele be
lasting bijna alle menschen getroffen wor
den. deze op 160 of 170 te brengen?
De voorzitter zeide dat het door B en W.
van alle kanten is bekeken. Verlaging min
der dan 200 opcenten wreekt zich bij het
eind van het dienstjaar.
De belasting komt ook op de begrooting
1935 voor 1/3 en voor 1934 2/3 Het is ge
daan om de ellende te verschuiven, hopende
dat betere tijden aanbreken. Ook B. en W.
zijn er van doordrongen dat alle menschen
er aan moeten betalen. De post onvoorzien
staat op 700, dit behoort te zijn 1 per
inwoner of 2000 totaal Wordt de ge
meente noodlijdend, dan is het niet best.
De heer Blokker was geschrokken van
dit prae-advies van B. en W. Hij heeft
de begrooting nagegaan en dacht dat er op
de uitgaven nog wel wat was te besnoeien
Hij beklaagde de arme menschen die er aan
be'i'en moeten.
De voorzitter: Ik wou dat de heer Blokker
eens gekomen was maar U moet niet ver
geten dat B. en W. alle posten eerst hebben
nagegaan eer zij met deze voorstellen
kwamen.
Na vaststelling der begrooting ki Augus
tus j.I. zijn er twee krankzinnigen bijgeko
men en de t. b. c.-bestrijding is verhoogd en
meerdere uitgaven zooals is toegelicht in het
prae-advies. Speling moet er in dc begroo
ting blijven want men weet niet waarvoor
men komt te staan, 900) werkverschaffing
en f 2000 steunuitkeering de vraag is of dit
bedrag toereikend is. want dit jaar zijn er
heel wat menscnen aan den dijk te werk ge
steld. maar voor het volgend jaar weet ik tot
•heden geen werkobtect B. en W. waren ver
plicht met deze voorstellen te komen en de
raad heeft zijn goedkeuring er over uit te
spreken. Waarschijnlijk hebt U niet gedacht
aan de toekomst. De beste oplossing is be-
lastingverhooging.
De heer Blokker: Is er nu geen middel om
de opcenten op 170 of 175 te krijgen?
De heer Schouten: Aangrenzende gemeen
ten heffen van de ambtenaren pensioenbij
dragen en meer wordt er over gesproken,
dat de ambtenaren in een gunotige positie
veerkeeien Zou dit voor ons geen aanleifing
wezen om ook zoo te handelen? 't Is wel per
soonlijk en pijnlijk maar ik doe dit met het
oog op verlaging van de opcenten van 150
op 175
Dt voorzittei: Persoon'iik is het heele-
maal met. U kuilt gerust zeggen wat U
denkt dat goed is. De pensioenbijdrage zal
waarschijnlijk van hooger nand wel gere-
gelo worden maai vóói Januari moe. de be
grooting vastgesteld wezen. Nu kan man
wel de pensioenbijdrage voor de lagere
ambtenaren vaststellen, maar tot heden is dit
niet het geval voor de hoogere ambtenaren
In den tijd van hoogconjunctuur werden de
salarissen ook niet verhoogd. Wotden de
salarissen van hoogerhand verlaagd, dan valt
dit weet mee
De heer Blokker kon er zich niet mee ver
eenigen en stuurde aan op 175 opcenten.
De voorzitter zeide dat na rijp overleg
met ter zake deskundigen deze begrooting is
opgemaakt. De raad moet de consequentie
dragen.
Na eenige bespreking werd tot stemming
overgegaan en de voorstellen van B. en W
aangenomen met 6 tegen 1 stem (de heer
Blokker). Alsnog werd vastgesteld een suppl
begroeting 1933.
Bij de rondvraag vroeg de heer van t Hof
of bij brand dt brandkranen direct gebruikt
kunnen worcen. Het blijkt, dat deze door het
P. W-bedrijf vorstvrij zijn gemaakt.
De heer Blokker vroeg of er niet eenige
boomen om de kerk gerooid kunnen worden
zonder kosten dat er een ir.an of 3 of 4 voor
worden aangewezen en dan de boomen ver-
deelen onder die menschen voor brandhout.
B. en W. zullen dit nagaan. Dezelfde spre
ker vestigde de aandacht cm de gereedschap
pen in het schuurtje bij'het land, waar wordt
diep gespit.
De voorzitter zal er den opzichter op
wijzen.
De heer Schouten: Er zou door het crisis
comité een verloting worden gehouden waar
voor 100 was uitgetrokken Zou dit geld
niet op een andere manier besteed mogen
worden? Verloting is om dezen tijd toch
niets. Crisisoteun B is nog wel iets, voor
crisissteun A is nog 3 in kas.
De voorzitter verwachtte, dat hier nog wel
een regeling is te treffen.
De heer Schouten zou \erhooging kolen-
bon wenschen in verband met de strenge
vorst.
De voorzitter: Dit mag van den minister
niet. daar zijn wij aan gebonden.
Dan zou de heer van 't Hof de boomen,
die in het vuilnishok liggen, willen laten dis-
tribueeren.
Dit zal door B. en W. worden geregeld.
Hierna sluiting.
Nu Ged. Staten de bijdrage uit het aan
vullend Wegenfonds niet meer zullen verke
nen ter tegemoetkoming in de kosten van on
derhoud van den Twuyverweg, worden in de
gemeenteraden wederzijdsche beschuldigin
gen geuit over de vraag, wie daarvan de
schuld is. Dat spelletje wordt al in het open
baar gespeeld in Zuidscharwoude en Sint
Pancras. Wie in dit geval een zuiver oordeel
wil vellen, zal zeker niet uit het oog mogen
verliezen, dat Zuidscharwoude zich van meet
af krachtig en principieel heeft verzef tegen
iedere deelname in de kosten van onderhoud
en overname van den Twuyverweg en dat St.
Pancras niet opgehouden heeft, zich te be
ijveren ook de Langendijker gemeenten in die
kosten te laten bijdragen. Dat ten slotte deze
gemeenten tot een gemeenschappelijke rege
ling zijn gekomen, is slechts geschied onder
dwang van hooger hand, zoodat zij niet in
vrijheid over dit onderwerp hebben mogen
beslissen.
Onder die omstandigheden is het voor
ieder te begrijpen, zeer zeker te billijken, als
de Langendijker gemeenten er niet zoo maar
toe overgaan nog zwaardere lasten voor dien
weg op zich te nemen en er in ieder geval
niet aan willen meewerken, kosten te maken,
die als zekere luxe kunnen worden be
schouwd, daar de tegenwoordige weg meer
dan voldoende is voor het verkeer langs dien
weg. Daar de gemeente St. Pancras eigenares
van dien weg is, het gemeentebestuur de on
middellijke aanleiding is geweest van het
moeten meebetalen door de Langendijker ge
meenten in de lasten van overname en onder
houd, en nu weer op zijn aandringen de over
namen door het Hoogheemraadschap is aan
de orde gesteld, wat uiteindelijk de oorzaak
is geworden van het intrekken door Ged. Sta
ten van Noordholland van de bijdrage uit het
Wegenfonds, zou alles er voor pleiten, als St
Pancras de meerdere kosten, yvaarop de over
eenstemming is gestrand, voor haar rekening
nam. Dit zou voor die gemeente een verschil
zijn van slechts 100 in vergelijking met
den toestand waarbij ook de Langendijker
hun deel zouden biidragen in het grootere
plan. dat jaarlijks 900 zou korten in tegen
stelling met het kleine van 700. van welk
verschil ad f 200 St. Pancras toch al f 100
had te betalen Als we goed zijn ingelicht
zal nog getracht worden een middenweg
te vinden, waaroo a'le partijen zich kunnen
vinden, en waardoor deze onverkwikkelijke
geschiedenis voor altijd tot het verleden zou
behooren. Het bedrag, waarover het ver
schil loopt, is te gering, om de gemeenten in
pen financieel nadeeliger positie te brengen
Om dit te voorkomen, verdient het alle aan
beveling dat de viif gempentebestnren, dat
van St. Pancras en de vier Lan^endiiker. zich
met elkander verstaan, om in dezen door ge
meenschappelijk over'eg eenstemmigheid te
verkrimen in een kwestie, die reeds te lang de
gemoederen in beweging heeft gebracht.
De afd. vergaderde Donderdagavond in
hotel ter Burg. Van de beschrijvingsbrief
was het de motie „Vooruit" inzake steunre
geling volgens haar denkbeeld aan bollen-
tee.ers voor de ingeleverde saneeringsbol-
Met groote meerderheid van stemmen
verklaarde de bijeenkomst zich tegen dit
voorstel.
Tot carididaten voor het Hoofdbestuur
werden gesteld de heeren de Vroomen en W
Murk. Tot afgevaardigden naar den op 18
dezer in Haarlem te houden algem. vergade
ring werden benoemd de heeren: Jac. Mey
erGz. en P. A Koster, terwijl in de vacr.
van den heer. D. Koster die dit najaar naai I
het buitenland is vertrokken benoemd werd
de heer Jan. Seiquette.
Den eersten keer is het schilderij, dat
door het bestuur der Berger Kunstenaars-
vereeniging voor de donateurs beschikbaar
gesteld werd, ten deel gevallen aan den heer
K. Luyting te Alkmaar, wiens keuze geval
len is op een schilderij van Filarski. De an
dere donateurs kunnen voor 3 maanden gra
tis een schilderij in bruikleen uitkiezen uit
de beschikbaren voorraad. De minimum
contributie voor donateur is 5.00 per jaar.
Het bestuur der B K.V. bestaat uit de hee
ren: Dr. J. Hemelrijk, voorzitter, E. J. Voute
Secretaris, J. W. Macdonald, Penn.
Tot lid van het dagelijksch bestuur
der banne werd herkozen de heer C.
Stam Dz.; tot hoofdingeland de heer
P. Schoen.
Woensdagavond is een openbare Verga
dering gehouden door de afd. Hensbroek van
het Nederlands Boerencomité in café De
Boer. Als sprekers zouden optreden de
heeren H. de Weerdt uit Nederhorstel Berg
en Jn. Bakker uit Oude-Niedorp.
De heer K. Speets opende de vergadering
en heette de talrijk opgekomenen hartelijk
welkom.
Hierna was het woord aan den heer Bak
ker. Deze begon zijn rede met er op te wijzen,
dat we toch op het oogenblik wel In een
benarde tijd leven. Te weten zeide Spr., dat
er op 't oogenblik een land vol eten is, en de
bevolking over heel de wereld armoe en ge
brek lijdt, dat er een overvloed van dekking
is en de meeste menschen kou moeten lijden.
Kortom, we leven in een glorietijdperk en
we lijden allen de grootste armoede.
Wiens schuld dat is, zeide spr., weter. wij,
socialisten wel. Het groote kwaad schuilt in
het kapitalisme, dat we moeten bestrijden.
Doen we dit niet. dan gaan we allen, boeren,
tuinders en arbeiders ten gronde. Spr. be
sloot zijn rede door er bij 'allen op aan te
dringen, steeds te blijven waken voor een
menschwaardig bestaan, waar we het volste
recht op hebben.
Hierna was het woord aan den heer de
Weerdt. Deze had als onderwerp: Wettig of
Onwettig. Hoe mret de strijd tegen de ge
volgen van de crisis worden gevoerd? Spr.
had dit onderwerp gekozen naar aanleiding
van de te Alkmaar gehouden vergadering
van den Neutralen Bónd. die, zeide spr. na
tuurlijk den wettigen weg volgen. Maar de
wettigen wet lijdt volgens spr. naar den
ondergang der werkende klasse, wat volgens
spr. moet worden verhinderd. Volgens de
meening van den Neutralen Bond zou den
onwettigen weg. den weg van het Boeren
comité bestaan op zijn zachtst uitgedrukt uit
moord en doooslag. Maar zoo zeide spr
beschouwen wij den onwettigen wg niet, wij
beschouwen die heel anders, n.1. door de
verhindering van verkoopingen boycotten
enz. Spr. stond hierbij nog langen tijd stil.
Sterk hekelde hij het schrijven van de firma
Slot en Bonnet.
Met een opwekkend woord aan de aan
wezigen om te trachten het hoofd boven
water te houden en niet als tuinder of boer
het bijltje er bij neer te legger, zooals som
migen in een v aag van wanhoop wel eens
willen, besloot spr. zijn rede.
De heer Speets sloot met een woord van
dank de vergadering.
Het burgerlijk armbestuur be
hoeftige gezinnen verblijd met ti or
brandstof. In deze koude dagen een we.kome
gave.
De houtveilingen in de bosschen alhier
kenmerkte zich door redelijke prijzen. He'
rijshout bracht de ongunstige tijd in aan
merking genomen een hoogen prijs op.
Naar we vernemen zal einde December
in het Gesticht voor Geesteszieken een drie-
daagsche tentoonstelling plaats hebben van
werk van dc patiënten.
Toen eenige dagen geleden de dooi in
viel, bleef bij ae tuinders de hoop levendig,
dat een gedeelte van de te veld staande
bloemkool nog viel te redden. Nu de vorst
opnieuw is ingetreden kan met zekerheio
worden verklaard, dat de millioenen nog te
veld staande bloemkoolen absoluut verloren
zijn. Ongetwijfeld voor onze nijvere tuinders
een geweldige tegenslag.
Naar wij vernemen gaat de jachtopziener
Jac. Castricum per 1 Jan. 1934 deze gemeen
te verlaten en wordt jachtopziener in Gevers
duin te Castricum.
WIJZIGING
WINKELSLUITINGSWET.
Tegemoetkoming aan verschil
lende bezwaren.
Bij der Staten-Generaal is ingediend
een wetsontwerp tot wijziging der iti-
kelsluitingswet. Dit ontwerp beoogt in
hoofdzaak technische wijziging der wet.
De ervaring, met genoemde wet tijdens
den duur harer werking opgedaan, ook
wat betreft de Interpretatie door de rech
terlijke macht aan sommige harer bepa
lingen gegeven, heeft den minister tot
de conclusie geleld, dat het wenschelijk
is aan verschillende uit de wet voort
vloeiende bezwaren van meer algemee-
nen aard tegemoet te komen en haar
redactie hier en daar te verduidelijken
Hieronder volgt een toelichting tot de
artikelen van het wetsontwerp.
Vermits het twijfelachtig moet wor
den geacht, of onder „genees- en ver
bandmiddelen" ook heelmiddelen en
heelkundige instrumenten begrepen zijn
is een desbetreffende aanvulling opge
nomen, onder het bepaalde in het eerste
lid, onder b, van art. 3 der wet.
Onder d, e, f, g, en h (thans J) zijn de
bepalingen der wet niet van toepassing
verklaard op winkels, voor zoover den
verkoop en de aflevering van bepaalde
waren betreft, in plaats van op den ver
koop en de aflevering van deze waren
zelf; de huidige redactie bood de moge
lijkheid, iederen winkel na het wettelijk
sluitingsuur en op Zondag open te hou
den voor de hier bedoelde verkoop en
aflevering, welke mogelijkheid in som
mige gevallen tot ontduiking van de
bepalingen der wet geleid heeft. De aan
gebrachte wijziging heeft ten doel de
kans hierop te beperken. Voor zoover de
bedoelde waren ook door venters ver
kocht worden, is daarvoor een afzonder
lijke regeling opgenomen in een nieuw
voorgesteld tweede lid.
Naar de meening van den minister
verzetten zich verschillende redenen
tegen het handhaven van consumptie
ijs in het onder f bepaalde De huidige
bepaïing heeft aanleiding gegeven tot
ontduiking op groote schaal van de be
palingen der Winkelsluitingswet be
treffende het geopend hebben der win
kels. hetgeen dient te worden tegenge
gaan. Verder komt het hem vooh dat
consumptie-ijs is aan te merken als een
geringe eetwaar; een speciale regeling
voor wat het venten daarmede betreft
schijnt hem niet voldoende gemotiveerd,
te minder, waar con6umptie-ijs slechts
een seizoensartikel is. Het bepaalde in
het tweede lid van art. 8, benevens de
wijziging van het eerste lid, onder a en
d, van art. 4, en van het eersre lid van
art. 5 zullen voldoende gelegenheid tot
verkoop van consumpetie-ijs overlaten.
Bovendien kunnen die gemeenten, waar
zulks door de aanwezigheid van plaat
selijke bijzondere omstandigheden ge
motiveerd wordt, met gebruikmaking
van het bepaalde in het eerste lid van
art. 9 daarvoor een bijzondere regeling
treffen.
In het eerste lid, onder a van art 4 is
de omschrijving der daar bedoelde win
kels eenigszins gewijzigd Consumptie
ijs, dat gemeenlijk in brood- en banket
bakkerswinkels verkocht wordt is hier
opgenomen Openstelling op Zondag op
een vroeger tijdstip dan 8 uur des voor
middags komt den minister niet noodig
voor.
Evenals zulks tot dusverre onder c en
d het geval was ie in het bepaalde on
der a en b de beperking opgenomen, dat
openstelling der betrokken winkels op
Zondag uitsluitend mag geschieden voor
den verkoop van de genoemde waren.
Ten aanzien van melkwinkels is wij
ziging der tot dusver geluende reaeling
niat noodig gebleken. Alleen wordt voor
gesteld hier ook het consumptie-ij op te
nemen.
Visch- en fruitwinkels.
De thans voor vischwinkeH en fruit
winkels geldende regeling laat een ge
opend-zijn toe tot des middags 12 uur,
terwijl de practijk heeft uitgewezen, dat
het deb.ct in deze winkels op Zondag
hoofdzakelijk in den namiddag of den
vooravond valt. Voor deze categorieën
winkels wordt derhalve een gelijke re
geling voorgesteld als voor brood- en
banketbakkerswinkels.
Ten einde te voorzien in een gebleken
behoefte, zijn in het tweede ,'d, onder d,
de slijterijen mat de brood- en banket
bakkerswinkels gelijk gesteld.
De minister is tot het inzicht gekomen
Ecu <fW» Foeter'» Maegptlle»
i avond» bij het naai bed gaan
genomen verxekert eea goede
nachmut en verschaft 's morgens
volkomen normale (toelgang.
f0.65 per flacon.
dat de huidige regeling voor de Sab-
bath- en Zevendedagvierende winkeliers,
in art. 5 der wet voorkomende, dezen
een niet voldoende toereikende compen
satie geeft voor het gemis van den Sab-
bath resp. den Zevendedag, ook, omdat
de verkoopsmogelijkheid gedurende dé
vroege morgenuren op Zondag niet zeer
hoog kan worden aangeslagen.
Voorgesteld wordt, dat deze winkels
geopend mogen zijn van 5 uur des voor
middags tot 4 uur des namiddags.
Eveneens komt het den minister bil
lijk voor, dat de nieuwe regeling ten
aanzien van de visch- en fruitwinkels in
art. 4, eerste lid, waarbij deze winkels,
voor wat den Zondag betreft, worden
gelijk gesteld met de brood- en de ban
ketbakkerswinkels, overeen k om stiM
toepassing vindt ten aanzien van dié
visch- en die fruitwinkels, waarvan het
hoofd of de bestuurder tot een kerkg*.
nootschap behoort, dat den wekelijk-
schen rustdag op den Sabbath of op den
Zevendedag viert, zoodat deze laatst®
winkels op Zondag dus gedurende een
viertal uren langer geopend mogen zijn
dan de overige, in lid 1 aanhef en onder
a bedoelde winkels.
De niet geheel volledige regeling voor
de israëlietische feestdagen in het hui
dige derde lid is thans in het nieuwe
tweede lid aangevuld In het algemeen
is het principe gevolgd, dat op den dag,
onmiddellijk voorafgaande aan som
mige feestdagen en op enkele andere
bepaald aangewezen dagen, waarop voor
de israëlieten werkonthouding ie voor
geschreven, aan de daarvoor in aanmeld
king komende winkeliers toegestaan
wordt .om, bij wijze van compensatie
voor het gesloten houden hunner win
kels op de feestdagen zelf, hun winkele
twee uur langer geopend te houden dan
bij de wet geoorloofd is.
De huidige redactie van het eerste lid
van art. 6 laat ruimte voor de opvat
ting, dat sluiting van alle of bepaalde
groepen winkels gedurende ieder wille
keurig aantal uren op een werkdag,
mits deze uren slechts vóór of na t uur
des namiddags liggen, met toepassing
van dit artikel kan worden vastgesteld.
Bij deze interpretatie is het dus moge
lijk regelingen vast te stellen, waarbij
ieder verband met het verleenen van
een vrijen middag of ochtend op een
werkdag per week ontbreekt. Het wordt
wenschelijk geacht het bepaalde in het
eerste lid zoodanig te wijzigen, dat daar
door beter met het verband, da tusschen
beide regelingen bestaat, wordt reke
ning gehouden.
Voorts is aan het eerste .id van art 8
een zinsnede toegevoegd, waarin uit
drukkelijk de bevoegdheid van den ge
meenteraad is vastgelegd om den win»
keiiers, die ingevolge het bepaalde ia
art. 4, eerste lid, onder d, keuze hebben
van de uren, gedurende welke zij hun
winkel op Zondag geopend willen hou
den, e enbepaald tijd van van geopend
zijn voor te shrijven. De plaatselijke
omstandigheden maken het hier en daar
gewenscht. de uit de thans genoten vrij
heid voortspruitende concurrentie aan
banden te leggen.
Aangezien het huidige derde lid van
art. 9 de redactie twijfel openlaat, om
trent de mogelijkheid voor het venten
een dergelijke regeling vast te stellen
als hier ten aanzien van de winkels mo
gelijk is ,is deze bepaling zoodanig ge
wijzigd, dat twijfel hieromtrent is weg
genomen
Voorts is toegevoegd de bepaling, dat
onder de 21 door den gemeenteraad aan
te wijzen dagen geen Zondagen kunnen
vallen. Daarmede wordt uitdrukking
gegeven aan de aanvankelijke bedoe
ling, dat door de betrokken bepaling
aan de wettelijke geregelde Zondagsrust
niet afbreuk zou worden gedaan
Voorts wordt voorgesteld een nieuw
artikel 9a, luidende: ,Onze minister, met
9. Het zeil was veel te stevig vastgemaakt en veel te
sterk voor zijn krachten en wat erger was, de boot
vloog nog even snel over het water. Waar zou hij
naar toe gebracht worden? Wacht eens, hij had een
mesVlug haalde hij dit te voorschijn en trachtte
een snede in het zeil te maken, en de touwen door te
snijden. Maar he' lukte niet. Een hand, een greep....
hij was zijn mes kwijt
10. Hij werd nu razend van angst De boot gleed
maar verder en verder. Hoe ver zou hij nu wel van
zijn geliefkoosd speelplekje af zijn. Wel Piet, nu be
leef je eens een echt avontuur, waar je zoo naar ver-
langde. Hoe smaakt de peer? Vast niet naar meer...
llij kroop, als een wurm onder een bloempot, onder
het zeil rond Plotseling stopte de motor, c'c boot
bo ^te tegen iets aan... een minuut lang bleef het
stil