^eütvï DE LUCHTROOVERS VAN HOITIKA. 'f toviticiaai 'Mams de kwestie van den twuijverweg. beverwijk. Blotmbollen(u\1mtr. PERGEN. hoogkarspel. hensbroek. heiloo. de streek. egmondbinnfn. Israëlietische feestdagen. Bevoegdheden van den ge meenteraad. Ontheffing. Het voorstel van B. en W. werd met alge- nleene stemmen aangenomen. Verzoek commissie onderzoek wijkverple ging voor Schermer en omstreken, waarin van de gemeente een subsidie wordt ver langd. Tot aanhouding werd besloten. Het in de vorige vergadering aangehou den verzoek van de Kamer van Koophandel te Alkmaar inzake verlaging personeele be lasting en biljarts werd op voorstel van B en W., gezien de wijziging der geraeentebe- grooting 1934, voor kennisgeving aangeno men. Mededeeling inzake commissie steunver- leening, op de vraag van den heer Schouten in de vorige vergadering gedaan. B. en W. adviseerden geen commissie te benoemen omdat zij in de practijk niets kan uitrichten. De heer Schouten: Noodzakelijk is hei niet, maar het zou bevredigend werken. Het is een commissie van advies. De voorzitter wist niet wat zoo'n commis sie moet adviseeren. Alles is precies door den minister afgebakend. Inkomsten worden afgetrokken, steunver- hooging is niet toegestaan, dus advies uit brengen is overbodig Is er een twijfelgeval, dan wordt dit door B. en W. afgehandeld. Ingekomen was een schrijven van het burg. armbestuur dat in de vergadering we gens aftreding van den heer S. Helder, de volgende voordracht is opgemaakt, n.1. no. 1 P. Helder, no. 2. D. Los. Benoemd werd met algemeene stemmen de heer P. Helder. De heer van 't Hof Sr., periodiek aftre dend, werd wederom benoemd. Voorstel B. en W. tot verhooging gemeen- tesubsidli aan het B. A. van 2000 op 3000, idem verhooging post kosten t. b. c. bestrijding in verband met een ingekomen verzoek van het bestuur Witte Kruis afd. Akersloot in uitgaaf op 1000, thans 400, in ontvangsten op 400, thans 200. Voorstel B. en W. tot wijziging gem be grooting 1934, idem G. E. B 1934, idem tot verhooging belastingheffing. In verband met deze voorstellen was door B. en W. aan de leden van den raad een ad vies uitgebracht. Sommige uitgaven moeten worden verhoogd, dekking moet worden ge zocht voor mindere ontvangsten ten bedrage van 5349.02. Geadviseerd werd de begrooting te wijzi gen en de meerdere uitgaven te dekken door le. verhooging post provinciale bijdrage t. b. c. bestr. met f 200; 2e korting op jaar wedden te verhoogen met 36 (korting op jaarwedde ambt. ter secretarie was niet op genomen); 3e. beschikking geraamde winst G. E. B. over 1934 1600; 4e verhooging aantal opcenten op de hoofdsom der perso neele belasting van 150 tot 200. Meerdere opbrengst 2200; 5e. verhooging aantal op centen op de hoofdsom der gem fondsbelas ting van 80 tot 100. Meerdere opbrengst '34 906.65; meerdere opbrengst pont 578 is te zamen 5520.65 en de post onvoorziene uitgaven te verhoogen met net verschil tus- schen 5520.65 min 5359.02 blijft 171.63 waardoor deze woidt gebracht van 537.07 op 708 70. Ged. Staten adviseerden bovendien, in verband met een aanschrijving van den min. van binnenl. zaken tot wijziging van den post classificatie gem.fondsbelasting en deze te verlagen in totaal met 507,69 en daar voor een nieuwen post in te stellen luidende: Uitkeering van het rijk wegens 30 tot 150 opc. op de hoofdsom der gemeente- föndsbelastlng voor zooveel betreft het ver schil in hoofdsom ontstaan door classifica tie der gemeente a. betreffende het in het dienstjaar aan vangende belastingjaar 338 46; b. betreffende het in het dienstjaar eindi gende belastingjaar 169.23. tot 507.69 Voorgesteld werd de betreffende heffings verordeningen vast te stellen. In verband met deze voorstellen zeide de heer Schouten: Zou het niet wenschelijk zijn daar door de opcenten op de personeele be lasting bijna alle menschen getroffen wor den. deze op 160 of 170 te brengen? De voorzitter zeide dat het door B en W. van alle kanten is bekeken. Verlaging min der dan 200 opcenten wreekt zich bij het eind van het dienstjaar. De belasting komt ook op de begrooting 1935 voor 1/3 en voor 1934 2/3 Het is ge daan om de ellende te verschuiven, hopende dat betere tijden aanbreken. Ook B. en W. zijn er van doordrongen dat alle menschen er aan moeten betalen. De post onvoorzien staat op 700, dit behoort te zijn 1 per inwoner of 2000 totaal Wordt de ge meente noodlijdend, dan is het niet best. De heer Blokker was geschrokken van dit prae-advies van B. en W. Hij heeft de begrooting nagegaan en dacht dat er op de uitgaven nog wel wat was te besnoeien Hij beklaagde de arme menschen die er aan be'i'en moeten. De voorzitter: Ik wou dat de heer Blokker eens gekomen was maar U moet niet ver geten dat B. en W. alle posten eerst hebben nagegaan eer zij met deze voorstellen kwamen. Na vaststelling der begrooting ki Augus tus j.I. zijn er twee krankzinnigen bijgeko men en de t. b. c.-bestrijding is verhoogd en meerdere uitgaven zooals is toegelicht in het prae-advies. Speling moet er in dc begroo ting blijven want men weet niet waarvoor men komt te staan, 900) werkverschaffing en f 2000 steunuitkeering de vraag is of dit bedrag toereikend is. want dit jaar zijn er heel wat menscnen aan den dijk te werk ge steld. maar voor het volgend jaar weet ik tot •heden geen werkobtect B. en W. waren ver plicht met deze voorstellen te komen en de raad heeft zijn goedkeuring er over uit te spreken. Waarschijnlijk hebt U niet gedacht aan de toekomst. De beste oplossing is be- lastingverhooging. De heer Blokker: Is er nu geen middel om de opcenten op 170 of 175 te krijgen? De heer Schouten: Aangrenzende gemeen ten heffen van de ambtenaren pensioenbij dragen en meer wordt er over gesproken, dat de ambtenaren in een gunotige positie veerkeeien Zou dit voor ons geen aanleifing wezen om ook zoo te handelen? 't Is wel per soonlijk en pijnlijk maar ik doe dit met het oog op verlaging van de opcenten van 150 op 175 Dt voorzittei: Persoon'iik is het heele- maal met. U kuilt gerust zeggen wat U denkt dat goed is. De pensioenbijdrage zal waarschijnlijk van hooger nand wel gere- gelo worden maai vóói Januari moe. de be grooting vastgesteld wezen. Nu kan man wel de pensioenbijdrage voor de lagere ambtenaren vaststellen, maar tot heden is dit niet het geval voor de hoogere ambtenaren In den tijd van hoogconjunctuur werden de salarissen ook niet verhoogd. Wotden de salarissen van hoogerhand verlaagd, dan valt dit weet mee De heer Blokker kon er zich niet mee ver eenigen en stuurde aan op 175 opcenten. De voorzitter zeide dat na rijp overleg met ter zake deskundigen deze begrooting is opgemaakt. De raad moet de consequentie dragen. Na eenige bespreking werd tot stemming overgegaan en de voorstellen van B. en W aangenomen met 6 tegen 1 stem (de heer Blokker). Alsnog werd vastgesteld een suppl begroeting 1933. Bij de rondvraag vroeg de heer van t Hof of bij brand dt brandkranen direct gebruikt kunnen worcen. Het blijkt, dat deze door het P. W-bedrijf vorstvrij zijn gemaakt. De heer Blokker vroeg of er niet eenige boomen om de kerk gerooid kunnen worden zonder kosten dat er een ir.an of 3 of 4 voor worden aangewezen en dan de boomen ver- deelen onder die menschen voor brandhout. B. en W. zullen dit nagaan. Dezelfde spre ker vestigde de aandacht cm de gereedschap pen in het schuurtje bij'het land, waar wordt diep gespit. De voorzitter zal er den opzichter op wijzen. De heer Schouten: Er zou door het crisis comité een verloting worden gehouden waar voor 100 was uitgetrokken Zou dit geld niet op een andere manier besteed mogen worden? Verloting is om dezen tijd toch niets. Crisisoteun B is nog wel iets, voor crisissteun A is nog 3 in kas. De voorzitter verwachtte, dat hier nog wel een regeling is te treffen. De heer Schouten zou \erhooging kolen- bon wenschen in verband met de strenge vorst. De voorzitter: Dit mag van den minister niet. daar zijn wij aan gebonden. Dan zou de heer van 't Hof de boomen, die in het vuilnishok liggen, willen laten dis- tribueeren. Dit zal door B. en W. worden geregeld. Hierna sluiting. Nu Ged. Staten de bijdrage uit het aan vullend Wegenfonds niet meer zullen verke nen ter tegemoetkoming in de kosten van on derhoud van den Twuyverweg, worden in de gemeenteraden wederzijdsche beschuldigin gen geuit over de vraag, wie daarvan de schuld is. Dat spelletje wordt al in het open baar gespeeld in Zuidscharwoude en Sint Pancras. Wie in dit geval een zuiver oordeel wil vellen, zal zeker niet uit het oog mogen verliezen, dat Zuidscharwoude zich van meet af krachtig en principieel heeft verzef tegen iedere deelname in de kosten van onderhoud en overname van den Twuyverweg en dat St. Pancras niet opgehouden heeft, zich te be ijveren ook de Langendijker gemeenten in die kosten te laten bijdragen. Dat ten slotte deze gemeenten tot een gemeenschappelijke rege ling zijn gekomen, is slechts geschied onder dwang van hooger hand, zoodat zij niet in vrijheid over dit onderwerp hebben mogen beslissen. Onder die omstandigheden is het voor ieder te begrijpen, zeer zeker te billijken, als de Langendijker gemeenten er niet zoo maar toe overgaan nog zwaardere lasten voor dien weg op zich te nemen en er in ieder geval niet aan willen meewerken, kosten te maken, die als zekere luxe kunnen worden be schouwd, daar de tegenwoordige weg meer dan voldoende is voor het verkeer langs dien weg. Daar de gemeente St. Pancras eigenares van dien weg is, het gemeentebestuur de on middellijke aanleiding is geweest van het moeten meebetalen door de Langendijker ge meenten in de lasten van overname en onder houd, en nu weer op zijn aandringen de over namen door het Hoogheemraadschap is aan de orde gesteld, wat uiteindelijk de oorzaak is geworden van het intrekken door Ged. Sta ten van Noordholland van de bijdrage uit het Wegenfonds, zou alles er voor pleiten, als St Pancras de meerdere kosten, yvaarop de over eenstemming is gestrand, voor haar rekening nam. Dit zou voor die gemeente een verschil zijn van slechts 100 in vergelijking met den toestand waarbij ook de Langendijker hun deel zouden biidragen in het grootere plan. dat jaarlijks 900 zou korten in tegen stelling met het kleine van 700. van welk verschil ad f 200 St. Pancras toch al f 100 had te betalen Als we goed zijn ingelicht zal nog getracht worden een middenweg te vinden, waaroo a'le partijen zich kunnen vinden, en waardoor deze onverkwikkelijke geschiedenis voor altijd tot het verleden zou behooren. Het bedrag, waarover het ver schil loopt, is te gering, om de gemeenten in pen financieel nadeeliger positie te brengen Om dit te voorkomen, verdient het alle aan beveling dat de viif gempentebestnren, dat van St. Pancras en de vier Lan^endiiker. zich met elkander verstaan, om in dezen door ge meenschappelijk over'eg eenstemmigheid te verkrimen in een kwestie, die reeds te lang de gemoederen in beweging heeft gebracht. De afd. vergaderde Donderdagavond in hotel ter Burg. Van de beschrijvingsbrief was het de motie „Vooruit" inzake steunre geling volgens haar denkbeeld aan bollen- tee.ers voor de ingeleverde saneeringsbol- Met groote meerderheid van stemmen verklaarde de bijeenkomst zich tegen dit voorstel. Tot carididaten voor het Hoofdbestuur werden gesteld de heeren de Vroomen en W Murk. Tot afgevaardigden naar den op 18 dezer in Haarlem te houden algem. vergade ring werden benoemd de heeren: Jac. Mey erGz. en P. A Koster, terwijl in de vacr. van den heer. D. Koster die dit najaar naai I het buitenland is vertrokken benoemd werd de heer Jan. Seiquette. Den eersten keer is het schilderij, dat door het bestuur der Berger Kunstenaars- vereeniging voor de donateurs beschikbaar gesteld werd, ten deel gevallen aan den heer K. Luyting te Alkmaar, wiens keuze geval len is op een schilderij van Filarski. De an dere donateurs kunnen voor 3 maanden gra tis een schilderij in bruikleen uitkiezen uit de beschikbaren voorraad. De minimum contributie voor donateur is 5.00 per jaar. Het bestuur der B K.V. bestaat uit de hee ren: Dr. J. Hemelrijk, voorzitter, E. J. Voute Secretaris, J. W. Macdonald, Penn. Tot lid van het dagelijksch bestuur der banne werd herkozen de heer C. Stam Dz.; tot hoofdingeland de heer P. Schoen. Woensdagavond is een openbare Verga dering gehouden door de afd. Hensbroek van het Nederlands Boerencomité in café De Boer. Als sprekers zouden optreden de heeren H. de Weerdt uit Nederhorstel Berg en Jn. Bakker uit Oude-Niedorp. De heer K. Speets opende de vergadering en heette de talrijk opgekomenen hartelijk welkom. Hierna was het woord aan den heer Bak ker. Deze begon zijn rede met er op te wijzen, dat we toch op het oogenblik wel In een benarde tijd leven. Te weten zeide Spr., dat er op 't oogenblik een land vol eten is, en de bevolking over heel de wereld armoe en ge brek lijdt, dat er een overvloed van dekking is en de meeste menschen kou moeten lijden. Kortom, we leven in een glorietijdperk en we lijden allen de grootste armoede. Wiens schuld dat is, zeide spr., weter. wij, socialisten wel. Het groote kwaad schuilt in het kapitalisme, dat we moeten bestrijden. Doen we dit niet. dan gaan we allen, boeren, tuinders en arbeiders ten gronde. Spr. be sloot zijn rede door er bij 'allen op aan te dringen, steeds te blijven waken voor een menschwaardig bestaan, waar we het volste recht op hebben. Hierna was het woord aan den heer de Weerdt. Deze had als onderwerp: Wettig of Onwettig. Hoe mret de strijd tegen de ge volgen van de crisis worden gevoerd? Spr. had dit onderwerp gekozen naar aanleiding van de te Alkmaar gehouden vergadering van den Neutralen Bónd. die, zeide spr. na tuurlijk den wettigen weg volgen. Maar de wettigen wet lijdt volgens spr. naar den ondergang der werkende klasse, wat volgens spr. moet worden verhinderd. Volgens de meening van den Neutralen Bond zou den onwettigen weg. den weg van het Boeren comité bestaan op zijn zachtst uitgedrukt uit moord en doooslag. Maar zoo zeide spr beschouwen wij den onwettigen wg niet, wij beschouwen die heel anders, n.1. door de verhindering van verkoopingen boycotten enz. Spr. stond hierbij nog langen tijd stil. Sterk hekelde hij het schrijven van de firma Slot en Bonnet. Met een opwekkend woord aan de aan wezigen om te trachten het hoofd boven water te houden en niet als tuinder of boer het bijltje er bij neer te legger, zooals som migen in een v aag van wanhoop wel eens willen, besloot spr. zijn rede. De heer Speets sloot met een woord van dank de vergadering. Het burgerlijk armbestuur be hoeftige gezinnen verblijd met ti or brandstof. In deze koude dagen een we.kome gave. De houtveilingen in de bosschen alhier kenmerkte zich door redelijke prijzen. He' rijshout bracht de ongunstige tijd in aan merking genomen een hoogen prijs op. Naar we vernemen zal einde December in het Gesticht voor Geesteszieken een drie- daagsche tentoonstelling plaats hebben van werk van dc patiënten. Toen eenige dagen geleden de dooi in viel, bleef bij ae tuinders de hoop levendig, dat een gedeelte van de te veld staande bloemkool nog viel te redden. Nu de vorst opnieuw is ingetreden kan met zekerheio worden verklaard, dat de millioenen nog te veld staande bloemkoolen absoluut verloren zijn. Ongetwijfeld voor onze nijvere tuinders een geweldige tegenslag. Naar wij vernemen gaat de jachtopziener Jac. Castricum per 1 Jan. 1934 deze gemeen te verlaten en wordt jachtopziener in Gevers duin te Castricum. WIJZIGING WINKELSLUITINGSWET. Tegemoetkoming aan verschil lende bezwaren. Bij der Staten-Generaal is ingediend een wetsontwerp tot wijziging der iti- kelsluitingswet. Dit ontwerp beoogt in hoofdzaak technische wijziging der wet. De ervaring, met genoemde wet tijdens den duur harer werking opgedaan, ook wat betreft de Interpretatie door de rech terlijke macht aan sommige harer bepa lingen gegeven, heeft den minister tot de conclusie geleld, dat het wenschelijk is aan verschillende uit de wet voort vloeiende bezwaren van meer algemee- nen aard tegemoet te komen en haar redactie hier en daar te verduidelijken Hieronder volgt een toelichting tot de artikelen van het wetsontwerp. Vermits het twijfelachtig moet wor den geacht, of onder „genees- en ver bandmiddelen" ook heelmiddelen en heelkundige instrumenten begrepen zijn is een desbetreffende aanvulling opge nomen, onder het bepaalde in het eerste lid, onder b, van art. 3 der wet. Onder d, e, f, g, en h (thans J) zijn de bepalingen der wet niet van toepassing verklaard op winkels, voor zoover den verkoop en de aflevering van bepaalde waren betreft, in plaats van op den ver koop en de aflevering van deze waren zelf; de huidige redactie bood de moge lijkheid, iederen winkel na het wettelijk sluitingsuur en op Zondag open te hou den voor de hier bedoelde verkoop en aflevering, welke mogelijkheid in som mige gevallen tot ontduiking van de bepalingen der wet geleid heeft. De aan gebrachte wijziging heeft ten doel de kans hierop te beperken. Voor zoover de bedoelde waren ook door venters ver kocht worden, is daarvoor een afzonder lijke regeling opgenomen in een nieuw voorgesteld tweede lid. Naar de meening van den minister verzetten zich verschillende redenen tegen het handhaven van consumptie ijs in het onder f bepaalde De huidige bepaïing heeft aanleiding gegeven tot ontduiking op groote schaal van de be palingen der Winkelsluitingswet be treffende het geopend hebben der win kels. hetgeen dient te worden tegenge gaan. Verder komt het hem vooh dat consumptie-ijs is aan te merken als een geringe eetwaar; een speciale regeling voor wat het venten daarmede betreft schijnt hem niet voldoende gemotiveerd, te minder, waar con6umptie-ijs slechts een seizoensartikel is. Het bepaalde in het tweede lid van art. 8, benevens de wijziging van het eerste lid, onder a en d, van art. 4, en van het eersre lid van art. 5 zullen voldoende gelegenheid tot verkoop van consumpetie-ijs overlaten. Bovendien kunnen die gemeenten, waar zulks door de aanwezigheid van plaat selijke bijzondere omstandigheden ge motiveerd wordt, met gebruikmaking van het bepaalde in het eerste lid van art. 9 daarvoor een bijzondere regeling treffen. In het eerste lid, onder a van art 4 is de omschrijving der daar bedoelde win kels eenigszins gewijzigd Consumptie ijs, dat gemeenlijk in brood- en banket bakkerswinkels verkocht wordt is hier opgenomen Openstelling op Zondag op een vroeger tijdstip dan 8 uur des voor middags komt den minister niet noodig voor. Evenals zulks tot dusverre onder c en d het geval was ie in het bepaalde on der a en b de beperking opgenomen, dat openstelling der betrokken winkels op Zondag uitsluitend mag geschieden voor den verkoop van de genoemde waren. Ten aanzien van melkwinkels is wij ziging der tot dusver geluende reaeling niat noodig gebleken. Alleen wordt voor gesteld hier ook het consumptie-ij op te nemen. Visch- en fruitwinkels. De thans voor vischwinkeH en fruit winkels geldende regeling laat een ge opend-zijn toe tot des middags 12 uur, terwijl de practijk heeft uitgewezen, dat het deb.ct in deze winkels op Zondag hoofdzakelijk in den namiddag of den vooravond valt. Voor deze categorieën winkels wordt derhalve een gelijke re geling voorgesteld als voor brood- en banketbakkerswinkels. Ten einde te voorzien in een gebleken behoefte, zijn in het tweede ,'d, onder d, de slijterijen mat de brood- en banket bakkerswinkels gelijk gesteld. De minister is tot het inzicht gekomen Ecu <fW» Foeter'» Maegptlle» i avond» bij het naai bed gaan genomen verxekert eea goede nachmut en verschaft 's morgens volkomen normale (toelgang. f0.65 per flacon. dat de huidige regeling voor de Sab- bath- en Zevendedagvierende winkeliers, in art. 5 der wet voorkomende, dezen een niet voldoende toereikende compen satie geeft voor het gemis van den Sab- bath resp. den Zevendedag, ook, omdat de verkoopsmogelijkheid gedurende dé vroege morgenuren op Zondag niet zeer hoog kan worden aangeslagen. Voorgesteld wordt, dat deze winkels geopend mogen zijn van 5 uur des voor middags tot 4 uur des namiddags. Eveneens komt het den minister bil lijk voor, dat de nieuwe regeling ten aanzien van de visch- en fruitwinkels in art. 4, eerste lid, waarbij deze winkels, voor wat den Zondag betreft, worden gelijk gesteld met de brood- en de ban ketbakkerswinkels, overeen k om stiM toepassing vindt ten aanzien van dié visch- en die fruitwinkels, waarvan het hoofd of de bestuurder tot een kerkg*. nootschap behoort, dat den wekelijk- schen rustdag op den Sabbath of op den Zevendedag viert, zoodat deze laatst® winkels op Zondag dus gedurende een viertal uren langer geopend mogen zijn dan de overige, in lid 1 aanhef en onder a bedoelde winkels. De niet geheel volledige regeling voor de israëlietische feestdagen in het hui dige derde lid is thans in het nieuwe tweede lid aangevuld In het algemeen is het principe gevolgd, dat op den dag, onmiddellijk voorafgaande aan som mige feestdagen en op enkele andere bepaald aangewezen dagen, waarop voor de israëlieten werkonthouding ie voor geschreven, aan de daarvoor in aanmeld king komende winkeliers toegestaan wordt .om, bij wijze van compensatie voor het gesloten houden hunner win kels op de feestdagen zelf, hun winkele twee uur langer geopend te houden dan bij de wet geoorloofd is. De huidige redactie van het eerste lid van art. 6 laat ruimte voor de opvat ting, dat sluiting van alle of bepaalde groepen winkels gedurende ieder wille keurig aantal uren op een werkdag, mits deze uren slechts vóór of na t uur des namiddags liggen, met toepassing van dit artikel kan worden vastgesteld. Bij deze interpretatie is het dus moge lijk regelingen vast te stellen, waarbij ieder verband met het verleenen van een vrijen middag of ochtend op een werkdag per week ontbreekt. Het wordt wenschelijk geacht het bepaalde in het eerste lid zoodanig te wijzigen, dat daar door beter met het verband, da tusschen beide regelingen bestaat, wordt reke ning gehouden. Voorts is aan het eerste .id van art 8 een zinsnede toegevoegd, waarin uit drukkelijk de bevoegdheid van den ge meenteraad is vastgelegd om den win» keiiers, die ingevolge het bepaalde ia art. 4, eerste lid, onder d, keuze hebben van de uren, gedurende welke zij hun winkel op Zondag geopend willen hou den, e enbepaald tijd van van geopend zijn voor te shrijven. De plaatselijke omstandigheden maken het hier en daar gewenscht. de uit de thans genoten vrij heid voortspruitende concurrentie aan banden te leggen. Aangezien het huidige derde lid van art. 9 de redactie twijfel openlaat, om trent de mogelijkheid voor het venten een dergelijke regeling vast te stellen als hier ten aanzien van de winkels mo gelijk is ,is deze bepaling zoodanig ge wijzigd, dat twijfel hieromtrent is weg genomen Voorts is toegevoegd de bepaling, dat onder de 21 door den gemeenteraad aan te wijzen dagen geen Zondagen kunnen vallen. Daarmede wordt uitdrukking gegeven aan de aanvankelijke bedoe ling, dat door de betrokken bepaling aan de wettelijke geregelde Zondagsrust niet afbreuk zou worden gedaan Voorts wordt voorgesteld een nieuw artikel 9a, luidende: ,Onze minister, met 9. Het zeil was veel te stevig vastgemaakt en veel te sterk voor zijn krachten en wat erger was, de boot vloog nog even snel over het water. Waar zou hij naar toe gebracht worden? Wacht eens, hij had een mesVlug haalde hij dit te voorschijn en trachtte een snede in het zeil te maken, en de touwen door te snijden. Maar he' lukte niet. Een hand, een greep.... hij was zijn mes kwijt 10. Hij werd nu razend van angst De boot gleed maar verder en verder. Hoe ver zou hij nu wel van zijn geliefkoosd speelplekje af zijn. Wel Piet, nu be leef je eens een echt avontuur, waar je zoo naar ver- langde. Hoe smaakt de peer? Vast niet naar meer... llij kroop, als een wurm onder een bloempot, onder het zeil rond Plotseling stopte de motor, c'c boot bo ^te tegen iets aan... een minuut lang bleef het stil

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1933 | | pagina 6