Spoct
^Binnenland
Staatsioledi
Afdeeling I.
Aideeling IQ.
lste klasse
VitesseTubantia
Enschedesche Boys—A.G.O.V.V.
Hengelo—Wageningen
P.E.C.Enschede
HeraclesGo Ahead
Aideeling IV.
lste klasse
Willem II—N.O.A.D.
Aideeling V.
lste klasse
VeendamAchilles
Be QuickFriesland
G.V.A.V.Sneek
FrisiaAlcides
DE WERELDKAMPIOENSCHAPPEN
TE ROME.
De regeling voor Nederland.
DE RALLYE MONTE CARLO.
VERKEERSONGEVALLEN
branden.
kon het publiek om ongeveer vier uur de Peli
kaan-post afhalen. Er waren vijf man noodig
om te helpen. Groningen heeft echter ook in
ander opzicht kranig werk geleverd, evenals
Arnhem trouwens.
In het hooge Noorden slaagde men er nog
in de Indië-post naar Delfzijl en Appingedam
te brengen, waar men daarna ook nog gele
genheid had de post af te halen. In Gelre's
hoofdstad zorgde men nog voor doorzending
naar omliggende plaatsen in den Achterhoek.
En waar de post al te laat arriveerde, is
ze toch in ieder geval bezorgd in de eerste
bestelling van Nieuwjaarsdag.
SOER IS EEN DRENT.
De Havelters zijn trotsch op hnn
„Piet".
De heer A. Waterbolk te Havelte schrijft
aan het „Nieuwsblad van het Noorden":
De snelle vlucht van de Pelikaan naar
Indië v.v. heeft terecht groote bewondering
gewékt, niet alleen in Nederland, maar in
de geheele wereld.
Hulde aan de dappere bemanning, voor de
wijze, waarop zij den naam van de Neder-
landsche luchtvaart hoog heeft gehouden!
Voor één van de kranige vliegeniers, nl.
•piloot Soer, vragen wij even speciale aan
dacht, niet, omdat wij zijn verdiensten hooger
aanslaan dan die van de anderen, maar
omdat Soer uit Havelte geboortig is en wij de
loopbaan van dezen bekwamen piloot der K.
L M. meer van nabij hebben kunnen volgen.
Er zijn menschen, die door geboorte of
levensomstandigheden hun weg geplaveid
vinden en zich daarom zonder veel moeite
een vooraanstaande plaats verwerven in de
maatschappij.
En er zijn anderen, die beschikkende
over goede gaven van verstand en hart
langs een moeilijken weg, maar bezield met
een ijzeren wil, soms nog meer bereiken.
Tot die „anderen" behoort piloot P. Soer.
1 Voor hem den eenvoudigen Drentschen
[jongen uit den kleinen boerenstand die
geen ander onderwijs had genoten dan de
zeven leerjaren van ae HavePer dorpsschool,
was het lang niet gemakkelijk om vooruit te
komen in de wereld. Er stonden niet zooveel
iwegen voor hem open.
Al toonde hij dan ook reeds als schooljon
gen en later als beambte aan het distribu
tiebedrijf eigenschapr en te bezitten, die
hem in zijn verdere leven zouden te pas ko
men al was hij een pittige, vlugge jongen,
met plichtsgevoel en aanleg voor velerlei din
gen, o.a. de techniek; niemand heeft toen
kunnen denken, dat uit hem een der be
kwaamste gezagvoerders van de K L.M.
thans bijna een wereldberoemdheid zou
kunnen groeien. De omstandigheden waren
immers zoo tegen hem!
Maar welk een wilskracht bleek in dezen
jongen Drentenaar te zitten, toen hij eenmaal
vasten grond onder de voeten had!
't Lijkt alles zoo heel eenvoudig met die
promotie van hem: zijn vrijwillige verbinte
nis bij het leger, zijn spoedige bevordering
tot sergeant, zijn verbintenis bij het korps
Vliegeniers te Soesterberg, zijn voorspoedig
vliegbrevet en zijn aanstelling als piloot bij
de K.L.M. zóó eem-oudig, als later zijn
vluchten over de SyrLche woestimen en de
oerwouden van Sunatra ouden zijn!
Maar wij weten wel beter! Wij weten hoe
veel ingespannen zelfstudie noodig is ge
weest, om het zoover te brengen, hoeveel ken
nis van de techniek, van aardrijkskunde en
vreemde talen en allerlei andere vakken. Soer
beeft moeten verwerven. Daarvoor was noo
dig die sterke wil -n die volharding, welke
hem kenmerken. Daardoor is hij van „etappe
tot etappe" om in de taal der vliegeniers te
spreken de ontwikkeling deelachtig ge
worden, die het hem mogelijk maakte het
einddoel te bereiken. Nog een tweetal eigen
schappen hebben hem daarbij geholpen
Door zijn eenvoud en zijn eerlijk rondbor
stig karakter was hij reeds van zijn jeugd af
„enfant eheri", en dat is hij gebleven.
Zoo nu en dan zien wij hem in Havelte
terug, en dan is hij „Piet Soer" als steeds,
die nog graag eens zijn vroegere superieuren
en dorpsgenooten opzoekt of zich vertoont bij
de „meesters" en de kinderen in de dorps
school om eens van zijn vliegavonturen te
vertellen.
En Piet met zijn blij-lachend gezicht en
zirn prettig karakter is welkom bij ieder
een
En thans deze prachtige Holland—Tndië-
vlucht in de donkere daven vóór en na Kerst
mi en in stikdonkere nachten!
Dat Piet Soer fot de moedige bemanning
behoort, die dit feit heeft mooen volbrengen,
verheugt allen, di hem kennen.
De Havelters. de Drentenaren, zij rekenen
het tot een eer, dat uit hun midden is voort
gekomen een man, wiens naam in deze dagen
op aller lippen is m die door nauwgezette
plichtsbetrachting, door wilskracht en ener
gie. door taaie volharding, zich een roem
heeft verworven a's maar weinigen is bescho
ren!
POSTVLTTCHTFN OP IbPVE,
De Kwartel is gisteravond laat uit Caïro
fe Bagdad aangekomen.
De Ijsvogel is te Singapore aangekomen
Voe tb a 1.
WÏDSTRIJDPROGRAMMA VOOR
ZONDAG 7 JANUARI 1934.
lste klasse
Htrmes-D.V.S.Haarlem
A.D.O.'t Gooi
H.F.C.Z.F.C.
V.S.V.Sparta
Feijenoord—Ajax
2e klasse A
KinheimH.R.C.
Z.V.V.A.F.C.
ZeeburgiaW.F.C.
O.V.V.O.West-Frisia
D.W.S.A 1 c m. V i c t r a A. P. de Lang
2e klasse r
T.O.G.De Spartaan
Velox—D.O.S.
V.V.A.—B.F.C.
Blauw-WitHercules
E .D.O.—Bloemendaai
J. P. Assink
Fr. Dorjée
3e klasse A
Hollandia—D.W.V.
MeervogelsDe Meteoor
AssendelftK.V.V.
O.S.V.—De Kennemers
Helder—Purmersteijn
4e klasse A
UitgeestSucces
A 1 k m a a r—Schagen
A 1 k m. Boy sD.T.S.
Vrone—Texel
Reserve 2e klasse A
West-Frisia IID.W.S. II
W.F.C. II—V.S.V. II
Alcm. Victrix II—K.F.C. II Koorstra
A.F.C. II—De Spartaan II
H.R.C. II—Blauw Wit III
Reserve 3e klasse A
De Kennemers IIHelder II
W.F.C. III—O.S.V. II
Z.F.C. III—Z.V.V. II
Alcm. Victrix IIIHollandia III
C. v. d. Hoven
Ajax IVDe Volewijckers II.
Juniores B
Hollandia—A1 c m. Victrix
H. A. L. Kühne
W.M.S.Watergraafsmeer
T.O.G.—D.W.V.
Z.F.C. (B)De Spartaan
Afdeeling II.
lste klasse
XerxesExcelsior
K. F.C.—Stormvogels
D.H.C.—D.F.C.
HilversumR.C.H.
Middelburg—B.V.V.
P.S.V.Eindhoven
N.A.C.—M.V.V.
(Sportkroniek)
Naar wij vernemen zal a.s. Zondag 7
Januari te Londen een conferentie wor
den gehouden tusschen de heeren R. W.
Seeldrayers (België), J. J. Lotsy (Ne
derland) en Murphy en Rijder (Ierland)
teneinde te geraken tot de definitieve
vaststelling der data voor de wedstrij
den NederlandIerland en Ierland
België. Voorts zal ter conferentie be
sproken worden de verdeeling der re
cettes der voor deze groep te spelen wed
strijden alsmede de benoeming van
scheidsrechters voor deze ontmoetingen.
Automobilisme.
De Sporting Club de Monaco is er in ge
slaagd om ieder jaar gedurende de maand
Januari alle automobielclubs in Europa, alle
douane-autoriteiten en de geheele Europee-
sche pers voor haren „Ralley Monte Carlo"
te mobiliseeren. Er gaat van dezen rit, waar
in naast hooge sportieve en touristische ele
menten ook heel veel romantiek zit, een fasci-
neerenden invloed uit op het publiek. Gedu
rende vier dagen lang van 20—24 Januari
wordt Europa in een tournooiveld her
schapen en rollen de auto's vanaf de uithoe
ken van ons werelddeel naar Monte Carlo
toe, door sneeuw en ijs en mist in het Noor
den en over de onbegaanbare wegen van den
Balkan, door de lange donkere winternachten
en gedurende de korte uren van koud en
glansloos zonnelicht.
Dit jaar is deze rit voor ons land van spe-
iaal belang, omdat zich onder de deelnemers
een aantal bekende Nederlandsche rijders be
vinden, o.a. de Ford-rijders Dr. J. Sprenger
van Eyck, A. A. J. Wieleman, J. v. d. Meu-
len, N. Went en anderen. Startplaatsen en
controles zijn over geheel Europa verspreid,
vanaf John O'Groats, het noordelijkste punt
van Schotland, Gibraltar in Spanje, Valen-
cia in Portugal, Umea in den Poolcirkel en
Athene, den uitersten Zuidhoek van den Bal
kan. En alle hoofdplaatsen die daartusschen
liggen zijn controleposten waar de verre rei
zigers zich moeten melden en van waar ook
nieuwelingen kunnen starten, die eerst onder
vinding van zulk een winterrit willen opdoen
al vorens zich een volgend jaar als strijder
voor de prijzen in den kamp te werpen. Want
uit den aard der zaak zijn de prijzen slechts
weggelegd voor hen die de grootste moeilijk
heden overwinnen, waaronder de verste af
stand een voorname plaats inneemt. Een be
langrijke, maar toch niet de allerbelangrijk
ste factor voor prijstoekenning vormt de at-
stand Zoo geeft Athene 3786 K.M. duizend
punten, terwijl Umea, dat slechts 2 en Tallin
dat slechts 6 K.M. dichter bij Monte Carlo
ligt 910, dus 90 punten minder geeft, het
zelfde als Stavanger, dat op 3700 K.M. van
Monte Carlo ligt. Behalve met den afstand
is dan ook wel terdege rekening gehouden
met de speciale moei'ijkheden van ieder tra
ject en deze zijn voor de reizigers vanuit
Athene zoo zwaar, dat het tot dusverre nog
geen enkelen deelnemer gelukt is om op tijd
door den Balkan te komen.
De keuze van de startplaats is een „gok"
De inschrijvingen sloten 26 December; wat
weten de inschrijvers dan van weersomstan
digheden, die 'n maand later. 20 Januari in
de verschillende deelen van Europa zullen
heerschen. Het kan wezen, dat het Noorden
door sneeuw volkomen is geblokkeerd, maar
het kan ook zijn, zooals de laatste maal, dat
alle deelnemers uit het Zuiden in den Balkan
bleven steken in de sneeuwhoopen, die op
sommige plaatsen tot boven de wagens uit
staken, terwijl de winnaars, die uit Tallin
aan de Russische grens kwamen, langs een
vrije route naar Monte Carlo snelden.
Uit toeristisch oogpunt is de Ralley Monte
Carlo van een niet te onderschatten belang,
omdat zij er toe bijdraagt het gebruik van de
auto zelfs onder de meest ongunstige om
standigheden mogelijk te maken. Welke on
dervindingen hebben de deelnemers niet ge
bracht aan de fabrikanten van sneeuwkettin
gen, die het mogelijk maken om zonder slip
gevaar over spiegelgladde wegen te rijden.
Hoevele ingenieuse vinden van deelnemers
voor electrische ruitverwarming of verwar
ming van den wagen zijn al niet door de in
dustrie overgenomen, voordeelen, die mis
schien in ons klimaat van niet overheerschend
belang zijn, maar die in minder gezegende
streken de auto verlost hebben uit haar win-
terisolement. Begrijpelijk is dan ook de gees.-
drift waarmede ieder jaar de deelnemers aan,
den Rallye Monte Carlo juist in het hooge
Noorden, in Noorwegen en in Zweden in
Lapland en den Poolcirkel door de bevolking
ontvangen worden. Deze reizigers naar het
Zuiden brengen daar in die koude streken
bovendien voor een oogenblik de suggestie
van de warme Azurenkust. Met een lichte
heimwee vergezelt hen de bevolking in ge
dachte op hun langen reis naar de zon.
Zwaar is de rit voor de deelnemers, maar
onnoemlijk veel wordt van de wagens ge
vergd. De reizigers kunnen zich beschermen
met warme kleeding, sneeuwlaarzen, schapen
vellen en bontmutsen en bovendien wisselen
zij elkander aan het stuur af, daar in iederen
wagen twee of drie of vier bestuurders zitten.
Maar de wagens krijgen nimmer rust, die
moeten rijden dag en nacht over de meest
onbegaanbare wegen over den ijzel en
sneeuw in het Noorden of over de wegen van
den Balkan die vergietteilen van diepe kuilen
in rotsachtigen bodem zijn. Veel extra voor
zorgen kunnen voor de wagens niet genomen
worden, omdat het reglement standaard mo
dellen voorshrijft. Een der voorzorgen, die
genomen worden belasten die beklagens
waardige wagen nog des te meer. Welk extra
gewicht torsen zij niet aan sneeuwschoppen
en houweelen, bestemd om ze uit te graven uit
de sneeuw of los te hakken uit diepe grep
pels ,aan takels waarmede zij met paarden
uit een sloot getrokken moeten worden als zij
door gladheid van den weg zijn geraakt, on
danks de sneeuwkettingen, waarvan ook een
aanzienlijk aantal in den wagen meegevoerd
moet worden om de gebroken kettingen om
de wielen te vervangen. Verder groote reser
vetanks voor benzine en olie, die noodzakelij
ke brandstoffen, die in Europa's onherberg
zame streken, zoo moeilijk en gedurende de
lange nachten in het geheel niet krijgen zijn.
Beladen met al die honderden kilogrammen
extra gewicht moeten deze standaardwagens
voortsnellen over de afgrijselijkse wegen on
der de meest abnormale omstandigheden,
dag en nacht door, zonder rust, zonder on
derhoud, zonder gelegenheid tot reparatie
met een gemiddelde van 40 K.M. per uur, dat
onder de normale omstandigheden der mooie
wegen in onze beshaafde streken reeds niet
gering te noemen is. En als zij dan eindelijk
komen op die mooie wegen van ons werkelijk
Eropa, dan krijgen zij nog geen rust, maar
worden zij opgejaagd door een gemiddelde
van 50 K.M. per uur, dat het reglement voor
de laatste 1000 K.M. eischt.
Een wagen, die Monte Carlo uit een der
uithoeken van Europa bereikt onder derge
lijke omstandigheden, heeft daarmede zijn
brevet van absolute vertrouwbaarheid ver
diend. En dat telken jare nog zoovele wagens
de Azuren-kust bereiken is een triomf voor de
Auto-industrie. Dit gevoel van zekerheid en
vertrouwen in de moderne auto, dat de Ral
lye Monte Carlo ieder jaar bij den aanvang
van het nieuwe seizoen het publiek schenk'
is zeker niet de geringste verdienste van de
zen grootsch opgezetten rit.
P. L. H. LAMBERTS HURRELBRINCK
BANKBEDIENDE GEVLUCHT.
Met medeneming van drie mille.
Vrijdagmiddag heeft een 22-jarige bedien
de van een bijkantoor der Nederlandsche
Middenstandsbank te 's-Hertogenbosch kans
gezien door het fo-ceei en van een lade op het
kantoor een bedrag van 2900 aan Neder-
landsch bankpapier en duizend Belgische
francs te ontvreemden.
Deze diefstal geschiedde gedurende den
lunchtijd; het personeel was afwezig en het
gebouw gesloten. De jongeman had zich even
na het sluitingsuur de woning van den
directeur vervoegd met de nmdedeelüg, dat
hij iets vergeten had. Zoo werd hem door het
woonhuis toegang tot het kanton* verschaft.
Van die gelegenheid heeft hij gebruik ge
maakt om een trommel en een geldlade te
forceeren, waaruit hii bovengenoemd bedrag
nam. De diefstal werd om 'wee uur, toen het
personeel terugkeerde, ontdekt. De Bossche
recherche heeft zich in vtrbard met het on
derzoek naar Kleef begeven. Daar bevond
zich een meisje, dat ils dienstbode te Vught
in betrekking is en te Kleef met vacanbe was
De jongeman verd er niet aangetroffen. Wel
had hij gezegd, dat hij op Nieuwjaarsdag
zou komen. In Den o.-ch teruggeke;rd, ont
dekten de rechcc uzs een nieuw spoor dat
naar Tilburg leidde. Er zoi' nl. gebleken zijn,
dat de bankbediende Vrijdag vóór zijn ver
dwijning was opgebeld door een Tilburgsche
vrouwelijke kantoorbediende. Van de moeder
vernam de recherche dat een jongeman,
wiens beschrijving klopt met die van den ver-
dwenene, met haar dochter naar Brussel was
vertrokken. De politie begaf zich derwaarts,
doch met de groote drukte der Svlvestervie-
ring viel er weinig te bereiken. De Brussel-
sche recherche houdt een oog in het zeil.
Chauffeur met wagen van
pont gereden en verdrenken.
Een tractor imet aanhangwagen van
de Brabantsche pakket, die den dienst
Eindhoven—Amsterdam onderhoudt
reed hedenmorgen bij Culemborg op dé
pont over de Lek. Terwijl de tractor de
pon,, opreed, brak een ijzeren haak,
waarmee de pont aan den wal was ver
bonden. De aanhangwagen duwde door
zijn zwaarte de pont aan den wal weg,
waardoor de wagen en de daarvóór ge-'
plaatste tractor beide 'usschen de pont
en den wal in de diepe Lek terecht kwa
men Onmiddellijk stelde het personeel
van de pont alles in het werk om de
tractor, waarin zich de chauffeur be- I
vond boven water te brengen Dit ge
lukte evenwel eerst na een half uur. De
levensgeesten van den chauffeur, den
24-jarigen ongehuwden P. v. d H uit
Eindhoven, waren toen reeds geweken.
Om 11 uur hedenmorgen was men er
nog niet in geslaagd de zware aanhang
wagen naar boven te brengen, daar de
staaldraden, welke er aan werden be
vestigd, steeds afbraken.
Door tram overreden en gedood.
Gisteravond ongeveer kwart voor tien is
nabij de Aschbrug te 't Meer bij Heerenveen
een ongeveer 50-jarige zwerver door de
tram, komende uit de richting Gorredijk.
overreden en gedood. Het lijk is naar het zie
kenhuis te Heerenveen overgebracht. De ma
chinist van de tram had voldoende signalen
gegeven. Vermoedelijk heeft het slachtoffer,
dat waarschijnlijk te Hattem woonachtig is,
door den mist de tram niet opgemerkt.
Woonwagen door auto aangereden;
twee ernstig gevonden.
Gistermiddag heeft te Oudehaske een
ernstig ongeluk plaats gehad. Een woon
wagen, komende uit Heerenveen, is aange
reden door een particulieren auto, welke uit
de richting Joure kwam. Een inzittenden
van den woonwagen, een man en een vrouw,
werden zoodanig gewond, dat zij in ernstigen
toestand naar het ziekenhuis te Heerenveen
moesten worden overgebracht. Van den man
is een voet verbrijzeld, terwijl de vrouw een
ernstige hoofdwonde en snijwonden in het
gelaat opliep. Het paard, dat voor den woon
wagen was gespannen, moest worden afge
maakt. De woonwagen en de auto werden
ernstig beschadigd. De inzittenden van den
auto, een dominé's familie, benevens de chauf
feur, kwamen er zonder letsel af.
Wielrijder dood gereden.
Gisteravond omstreeks 10 uur had
oiider Doorwerth tegenover den kasteel-
weg een doodelijk ongeval plaats. De
bakker B. keerde per rij viel huiswaarts
van Renkum naar Oosterbeek en reed
op den rijweg. Langs den weg stond een
chauffeur zijn auto te repareeren. Uit de
richting Arnhem kwam een vrachtauto
Op het zelfde moment kwam de tram
uit de richting Renkum. De bestuurd jc
van den auto wilde nog juist vóór de
tr-am passeeren, de auto maakte een
slingerende beweging, zoodat deze te
veel rechts van den weg kwam De wiel
rijder werd door den auto gegrepen en
ernstig gewond. Hedennacht is Ir1" aan
de bekomen verwondingen in het ge
meenteziekenhuis te Arnhem over
leden De ongelukkige was "25 jaar en
ongehuwd.
Auto geslipt, twee kinderen ernstig
gewond.
Gistermiddag reed de heer de Klerk
uit Goes met zijn vrachtauto geladen
met hout op den dijk die loopt van Hoe-
dekenskerke naar 's-Gravenpolder. Ter
hoogte ongeveer van 's-Gravenpolder
slipte de auto tengevolge van de glad
heid van den weg en reed van den dijk
Twee jongetjes, van 5 en 7 jaar, wa
ren tsr plaatse aan het spelen De kin
deren die bezig waren met een slede
van den dijk te rijden, kwamen onder
den auto terecht. Het 5-jarige jongetje
kreeg een ernstige hersenschudding,
het 7-jarige jongetje liep ernstige in
wendige kneuzingen op. De toestand
van de beide kinderen is zorgwekkend
Auto ingereden op drie jongelieden.
Zondagavond omstreeks halftwaalf
is een auto op de Hoogstraat te Oister-
wijk in volle vaart op drie jongelui in
gereden. Een van hen, de 17-jarige YV
werd met inwendige kneuzingen en een
hoofdwonde naar zijn woning vervoero
Daar is hij in den loop van den nacht
aan de gevolgen overleden Twee an
dere jongens, zekere K. en B. uit Oister-
wij-k, liepen verwondingen op aan ar
men en beenen. De autobestuurder reed
zonder zich om het slachtoffer te be
kommeren door. De politie slaagde er in
hem op te sporen Hij is een inwoner uit
Tilburg. Hij is in arrest gesteld.
ONBEWAAKTE OVERWEGEN.
Vrachtauto door trein gegrepen.
Gistermorgen is op den onbewaakten
overweg te Heiligerlee e n vrachtauto
geladen met stroo, toebehoor en de aan
den heer van Uffen uit Winschoten,
door den trein, komende uit de richting
Winschoten, gegrepen. Van den auto
werd het achterste gedeelte totaal ver
nield Drie personen, die in de cabine
zaten, kregen geen letsel. De trein had
20 minuten vertraging.
BRAND OP DE BATAVIER II.
Tijdens zrwaren Londenscfcen
mist.
Maandag is een brandje uitgebroken
■boord van de Batavier II, liggende te
den aan de Batavier-aanlegplaatsen aan
1 heemshet vuur was ontstaan in een
scheeps-hut en kon door de brandweer
nen een uur geheel bedwongen worden
leen de genoemde hut brandde uit.
Tijdens het uitbreken van den br
heerschte in Londen een mist, gelijk die
jaren niet zoo hevig in het toch om
„fog beruchte Londen is voorgekomen
brandweer, die voor het brandie was
alarmeerd en die zich onmiddellijk c
waarts begaf, was zelfs genoodzaakt om
manschappen voor de spuiten te doen
loopen aangezien geen handbreedte
jli6 s,raten aanwezig was en dus van
geen sprake kon zijn.
aan
Lon-
de
mid-
bin-
A1
brand
in
zijn
De
ge
der
de
uit
zicht
i rijden
van een lucifersdoosje erdoor heen was ge
mengd. Hoewel de bus, die ook gevuld was
met dienstpoststukken, gedeeltelijk was uit
gebrand, heeft het vuur in deze gesloten
ruimte bij gebrek aan zuurstof geen omvang
kunnen aannemen. Het kantoor stond dien
tengevolge vol rook en de vloer was door
drenkt met petroleum. De politie is den ver-
moedelijken dader op het spoor.
Boerderij verbrand.
Te Eefde, gemeente Gorsel (Geld.) is afge-
bran de boerderij van en bewoond door J. W.
Poessen en gelegen aan den Dortherdijk.
Wegens gebrek aan water daar in de buurt
brandde het perceel geheel uit.
Kot in brand geraakt en in bed
gesprongen?
Gistermorgen is te Heesch, bij Oss, de
woning van de weduwe Goossens op de Lage
Wijts afgebrand De brand werd het eerst
bemerkt door de vrouw. Zij wekte haar zoon,
wiens bed reeds had vlam gevat. Hij kon het
leven nauwelijks redden.
Toegeschoten buren slaagden erin net vee
bestaande uit een koe, een kalf en enkele var
kens, te redden. De inboedel is geheel ver
brand.
Drie bankbiljetten van 100, die in een
portemonnaie in een geldkistje geborgen
waren, zijn verschroeid, doch zullen waar
schijnlijk nog door de Nederlandsche Bank
vergoed worden.
Men vermoedt dat de brand ontstaan is
doordat de kat die voor de kachel lag te
slapen, in brand is gevlogen en brandend
in het bed van den zoon is gesprongen. Het
huis is niet verzekerd, de inboedel wel.
Boerderij afgebrand.
Gistermiddag is brand ontstaan in de boer
derij van S. Keiser te Koegras, gemeente Den
Helder. Vermoedelijk is de brand door kort
sluiting in den stal ontstaan. De op stal
staande koeien konden nog bijtijds worden
losgesneden en het land ingejaagd. De
schuur met een groote partij hooi en stroo,
alsmede eenige landbouwwerktuigen gingen
verloren. Het voorhuis, dat met een brand
muur van den stal was gescheiden, werd be
houden.
Poging tot brandstichting in de
arbeidsbeurs te Haarlem
loen gistermorgen om negen uur de amb.
L nf,",* A'WjWwin. m «taSertS i
te Haarlem hun kantoor, een in 1933 nieuu,
gebouwd houten noodgebouw tegenover het
t?adhuis binnentraden, ontdekten zij dat ii
den nacht een poging was owiaan
(Niet officieel)
4de klasse, 2de lijst
Trekking van Woensdag 3 Januari 1934
Hooge Prjjgen
5000.— 16962
2000.— 19173
1000— 2759 15784
400— 6205 17875
100— 317 2955 4532 11722 12130 13518
13648 14572
Prflzen van 65.
4 8 12 24 41 61 «7 70
123 161 195 233 251 299 318 338
372 432 450 529 534 557 640 647
643 668 674 678 705 769 791 803
814 855 899 936 955 957 1071 1075
1101 1171 1192 1245 1270 1293 1333 1348
1375 1382 1388 1428 1430 1439 1471 1490
1500 1505 1522 1558 1599 1603 1605 1635
1659 1660 1661 1713 1727 1752 1774 1777
1816 1844 1971 1982 198a 2003 2007 2034
2069 2121 2151 2152 2176 2196 2222 2292
2311 2407 2418 2463 243a 2505 2508 2546
2562 2565 2567 2569 25ö'2 2596 2622 2671
2685 2750 2753 2814 232a 2837 2920 2924
3C20 3025 3075 3076 3120 3197 3202 3225
3239 3263 3377 3395 J410 3427 3428 3431
3455 346U 3478 3499 35x5 3530 3555 3620
3624 3657 3684 3693 372t 3784 3803 3818
3820 3916 4074 4080 4094 4101 4146 4199
4203 4206 4212 4262 4292 4303 4304 4400
4448 4462 4476 4501 45U< 4538 4575 4590
4670 4674 4685 4687 «707 4717 4760 4779
4832 4894 4901 4969 5034 5058 5060 5064
5083 5127 5131 5140 5247 5299 5422 5423
5428 5446 5463 5490 5499 5509 5514 5521
5543 5679 5682 5639 a693 5805 5814 5829
5850 5874 5942 5950 5951 6008 6016 6043
6048 6075 6112 6134 6138 6175 6184 6303
6321 6330 6331 6379 6419 6452 6500 6511
6541 6564 ba80 6640 6644 6667 6670 6663
6744 6775 6816 6926 69a0 6984 7035 7061
7065 7067 7012 7120 7131 7136 7152 7174
7182 7185 1212 7233 1254 7284 7312 7327
7366 7399 7432 7501 7571 7580 7595 7602
7658 7693 7698 7700 7721 7737 7765 7840
7928 7936 7941 7953 7957 7992 8005 8206
8210 8241 8262 8279 8301 8320 8323 8333
8335 8353 8367 8369 8545 8a79 8585 8629
8655 8663 8777 8790 8809 8832 6355 8874
8881 8883 8925 8935 9014 9031 9032 9096
9101 9105 9111 9123 9127 9158 9177 9210
9217 9234 9258 9269 9320 9344 9363 936T
9381 9388 5401 9417 9426 9429 9432 9452
9536 9546 955a 9601 9602 9626 9637 9663
9725 9771 9775 9809 9824 9830 8831 9835
9944 9969 9976 10011 10U56 10090 10120 10141
10153 10164 10173 10186 10199 10204 10342 10350
10361 10484 10492 10659 10690 10759 10809 10879
10887 10990 11031 11057 11158 11175 11224 11233
11279 11300 11304 11327 11341 11432 11435 11485
11505 11518 11529 11542 11622 11640 11691 11693
11710 11750 11755 11.69 11603 11844 11859 11863
11872 11893 11926 11933 12030 12051 12087 12111
12117 12133 12147 12251 12270 12272 12282 12344
12392 12444 12445 12464 12482 12489 12521 12523
12529 12559 12565 12a70 12584 12617 12640 12845
12750 12796 12805 12876 12878 12881 12897 12903
12993 13046 13110 i3U7 13132 13180 13279 13293
133»3 13313 13319 13335 13360 13363 13369 13387
13409 13465 134(9 *3499 13501 13510 13605 13626
13652 13695 13747 13752 13802 13817 13823 13838
13860 13946 13963 13997 14003 14048 14079 14111
14128 14160 14189 1*240 14242 14260 14276 14296
14324 14344 14358 14371 14383 14389 14424 14463
14480 14488 145L 14554 14561 14580 14594 14655
14686 14715 14810 14820 14843 14886 14913 14955
14957 14988 15040 15058 15061 15105 15162 15192
15203 15228 *5266 15275 15322 15330 15418 15444
15477 15489 15584 15661 15713 15722 15728 15753
15784 15794 15805 15878 15929 15932 15934 15943
15964
16108 16122 16124 16144 16169 16183 16198 16208
16253 16273 16330 16358 16384 16399 16455 16637
16551 16552 16577 16633 16665 16672 16678 16712
16715 16791 16803 16830 16900 16916 16918 16921
16922 16928 16946 16988 17001 17126 17203 17229
17233 17251 17288 17320 17338 17497 17501 17505
17509 17510 17523 17547 17558 17596 17685 17788
17813 17845 17848 17895 17901 17905 17972 17989
17999 18002 18028 18070 18082 18093 18196 18475
18481 18484 18504 18510 18511 18521 18530 18531
18550 18552 18590 18620 18629 18634 18647 18664
18687 18699 18714 lf718 18739 18747 18748 18736
18785 18826 18829 18852 18936 19072 19104 19113
19127 19138 19145 19146 19150 19165 19176 19178
19191 19231 19255 19274 19279 19305 19358 19383
19389 19431 19436 19470 19486 19525 19561 19686
19751 19869 19893 19907 19913 19918 19927 19917
19969 19976 20002 20009 20014 20042 20050 20076
20146 20157 20171 20320 20323 20344 20373 20406
20411 20412 20434 20461 20470 20478 20623 20676
«576 20628 20864 20701 20704 20721 20734 207»
0854 20861 20862 20920 20945 20974 20985 20996
Verbeteringen 4e klasse le UJst (ooraak*
lef storing): 014 m. s. 540; 10732 m. 107MI
4502 m. s. 14501; 15891 m. z. 15871: 18193 m. a.
.8192.