VOOR DE KLEINTJES kleueplaatje. bellen blazen. Londensche brieven. yxoomc laai Tlieuws Jiuitentaitd Raacfselhoekie Ck CTde D//e f^ojerwaarc/ X X X X XXXXXXXXX X X X X (Nadruk verboden); groot deel van de bevolking voor 9/10 zijn voedsel vindt in de witte, bruine en zwarte boterhammen. In den zin, zooals Franschen broodeters zijn bij de warme maaltijden brood zijn zij zeker niet. Maar zij laten graag een warmen maaltijd voorbijgaan voor een ferme stapel boterhammen. De melkleveringen toonen getallen, die tot een waarachtige berekening van het melkver- bruik per gemiddelde een grondslag kunnen vormen, omdat de melkaanvoeren volledig gecontroleerd worden: 1.745.000 liter werd verbruikt. Overigens liep de consumptie sterk achteruit, want het jaar daarvoor was dit getal: 2.046.000 liter. In het algemeen kan men van den Am sterdammer niet zeggen, dat hij leeft om te eten, doch dat hij eet om te leven. ADAM WEEVERS HIPPOLYTUSHOEF. Bij kon. besluit is, met ingang van 1 Februari, J. L. Schut, alhier, met toeken ning van eervol ontslag als technisch- ambtenaar bij den dienst der Zuiderzee werken, benoemd tot technisch-ambte- maar van den rijkswaterstaat in vasten dienst, ter standplaats 's-Hertogenbosch BERGEN. Ingekomen personen. W. de Wilde, G.K., z. b., Pier Panderstr 14 v. Amsterdam. P. J. Oud, R.K., melk- «lijter, Stationstraat 19 v. Oterleek. C. R. Smit, N.H., chef A.P.C., Eikenlaan 10 v Den Haag. A. J. van der Kroef, R.K huishoudster, Dorpsstraat 66 v. Oouda. IM. M. Arnhardt, E.L., z.bSt. Ant.str. 28 v. Bloemendaal. H. J. Bieshaar, N.H, kapper, St. Ant.str. 9 v. Wormerveer. M. A. Fruytier (echtg. P. J. Oud), R.K., z.b., Stationstraat 19 v. Den Haag. Jkvr. W. <H. Barnaart, N.H.. z.b., Heerenweg 25 v. Den Haag. A. G. van den Benden, kan- toorbed., Russenplein 1 v. Amsterdam C Loovenstijn (echtg. J. F. J. Visser), geen, 2.b., Oosterweg 20 v. Castricum. W. H. Komijn, N.H., timmerman, Doorntjes 26 v. 'Alkmaar. M. E. Tamm (echtg. W. H. Ro mijn), E.L., z. b., Doorntjes 26 v. Heiloo. IA. J. Brakenhoff, R.K., z.b., Loudelsweg 20 v. Assendelft. S. Gortworst, N.H., dienst bode, Elzenlaan 2 v. Amsterdam. A. Roe pen, R.K., huishoudster, Breelaan 18 v. Am sterdam. L. van Leeuwen, N.H., huishoud ster, Dorpsstraat 16 v. Alkmaar. G. J Schutte, N.H., timmerman, Kerkelaan 6 v Sohoorl. J. P. Dunk (echtg. G. J. Schutte), Z-b., Kerkelaan 6 v. Den He'der. R. Kwak (echtg. G. Klok), H.A., z.b., Tuindorpweg 27 v Amsterdam. C. C. Poel, R.K., z.b, Loudelsweg 20 v. Beverwijk.— J. Th. Leek, R.K., onderwijzer, C. S. Adama v. Sch.w 5 v. Heiloo. D. Post, G.K.. dienstbode. El zenlaan 2 v. Urk. G. Tuinman (wed. P. Davids) D.G., z.b., Breelaan 126 v. Heiloq G. J. C. Stoof, N.H., huishoudster, St Ant.str. 5 v. Rijswijk. L. M. Casteléin, R.K., z.bLoudelsweg 20 v. Haarlem. Vertrokken personen. P. H. A. Dusch, R.K., bloemist, n. Heer len. J. P. Bouman, R.K., bakker, n. Alk maar. H, J. Eysbroek, N.H., kruidenier ii. Amsterdam. J. P. Timmer, geen, adv.- proc., n. N.-O. Indië. L van Maldegem (wed. M. A. Kuiper). N.H., z.b., n. Gronin gen. J. K. Versfelt, geen, candidaat nota ris, n. Haarlem. Th. Briefjes, R.K., krui denier, n. Zaandam. T. Danker, N.H., dienstbode, n. Amsterdam. G Glas. R.K., boerenknecht, n. Sijbekarspel. J. M. Pot, P K-, z.b., n. Obdam M. Kohier, E.L., diesstbode, n. Amsterdam. J. W. Pruis sen, geen, z.b., n. Haarlem. D. Groot, geen, z.b., n. Zwaag. H. Drijver, N.H., kapster, n. Amsterdam. H. Mol, N.H.. z b., n Amsterdam. J. H. Ascherman, N.H., chauffeur, n. Amsterdam. L. Fischer, R.K., dienstbode, n. Zaandam. V. A. van der Kru'k, z.b., n. Den Helder. TEXELSCHE~VLIEGCLUB. Men schrijft ons: Door een negental ingezetenen van Cocks- dorp en Eierland werd gisteravond een Texelsche vliegclub opgericht, met het doel uit het bezit van een eiger. vliegveld zooveel mogelijk voordeelen te behalen voor Texel Vooropgesteld werd de wenschelijkheid van een eigen vliegtuig, als een gelegenheid om zich onder behoorlijke leiding in 't vlie gen te kunnen bekwamen. Besproken werd mede een in 1931 gepubliceerd artikel van den Engelschen kapitein-vliegenier Barnard, over de groote toekomst van 't vliegwezen, ook van de kleine vliegmachine voor zaken- mensehen om hun internationale zaken af te doen. Terzelfder tijd werkte de Engelsche regeering echter druk mode om den invoer van Texeische schapen in Engeland te be lemmeren. Waar er daarbij van den-door ka pitein Barnard voorzienen grooten opb'Oei van 't vliegwezen niets kon komen oordeel den de oprichters der Texelsche vliegclub het dn 't belang van 't vliegwezen en van Texel zelf goed werk te doen met reclame te maken voor een meer onbelemmerd internafionaa verkeer en zakenleven. Op die manier hoopt men ook in 't bezit van een eigen vliegtuig voor reclame te kunnen komen wat bij de geringe middelen der oprichters en de lage contributie anders bezwaarlijk mogelijk zou zijn. De contributie is vastgeste'd op 1 pe' jaar donateurs betalen f 5. Als bestuursleden werden gekozen de hoe ren S. var. Egmond H. Braam en L. Kok. Met de administratie werd belast de heer H Braam te de Cocks^orp. waar ook belang stellenden die buiten Texel wonen, zich als lid kunnen opgeven. DE VAL VAN EEN PARFUMKONING. Aan hoogmoed ten gronde gegaan. Naar aanleiding van het feit, dat de bekende Franache couranten- en parfumkonlng Coty nu ook zijn tweede blad, de Ami du Peuple, kwijt ie, lezen we in een Fransch blad: De hoogmoed is voor een smadelijken val gekomen. In de heugenis van het tijdperk, dit op den oorlog volgde, zal Sportuno, ge legd Coty, als een financieele condottlere blij ven leven. Inzicht en vermetelheid brachten ham op het toppunt van roem en macht. De macht ontleende hij aan het overstelpend snel verdiende geld en den roem aan een behendig heid, die het ei van Columbus in herinnering roept. Hij kwam blijkbaar het eerst op het denkbeeld, reukwaar in een zoo sierlijke fla con te verpakken, dat de gelukkige bezitster in de verleiding komt ze te bewaren. Zoo althans stellen zijn tegenstanders het voor. Het is niet aantwijfel onderhevig, of Coty beschikte nog over andere hulpbronnen. Kostbare par fums fabriceerend, vleide hij de ijdelheid van de vrouw en de zucht zich te onderscheiden. Dat was nog in een periode, waarin zij er de voorkeur aan gaf, parfum in plaats van siga retten ten geschenke te krijgen. Een beperkt zakengenie was zijn deel, ware het maar dat om van het oogenblik en de zwakte van medemenschen gebruik te maken. Zijn geuren gingen, keurig verpakt, de wereld over. In Amerika vooral kwamen de filialen tot grooten bloei. Maar deze onderneming is een reus op leemen voeten gebleken. Zij was te zeer van de conjunctuur van het oogenblik afhankelijk. Zijn zaken aan de overzij van den oceaan stortten in, nog voordat de malaise er doorzette. Politicus. Middelerwijl was in den Corsikaan het Na poleontische instinct ontwaakt. Hij moest en zou een rol in de politiek spelen. De kroniek van het Frankrijk in de afgeloopen jaren kon niet geschreven worden zonder dat herhaalde lijk over den fabrikant-krantenkoning gespro ken werd. Tweemaal leed hij schipbreuk in een verkiezing voor den senaat en de burge meesterspost te Ajaccio was daarvoor onvol doende vergoeding. Slag op slag verzekerde hij zich de heerschappij over Gaulois, al lang dood, en Figaro, en richtte hij de Ami du Peuple op. Enkele maanden geleden werd hij in de Figaro onttroond op een manier, die op nieuw bewees, dat er eens een oogenblik komt, waarop de bedrieger wordt bedrogen. Hij liep in de door hem uitgezette val en thans is de Ami du Peuple in gerechtelijke liquidatie. Deze volkskrant staat er niet slecht voor. Den 8sten Januari komt ze onder den hamer. Ze wordt op drie en een half millioen ingezet en de gegadigden moeten een borgtocht van drie millioen storten. Men noemt eenige com binaties, die ze willen koopen, o.a. Havas. De Ami had nog naar het heet 75.000 abonné's en een oplaag van 350.000 exemplaren. Met 'it dagblad was het al bergaf gegaan. Een tijd lang verscheen het in ochtend- en middag- uitgave. Deze kon het niet houden en de prijs, aanvankelijk 10 centiem, moest tot 15 centiem verhoogd worden. De bepaling van een zoo gering bedrag de andere bladen kosten op zijn minst 25 centiem konden de concurrenten niet verkroppen. Zij deden den „indringer" een geregelden oorlog aan. Ze be letten de Ami de mogelijkheid in de kiosken en bij de gewone krantenverkoopers verkocht te worden en legden aan zijn verspreiding allerlei moeilijkheden in den weg. Gerucht makende processen, in verband 'daarmee ge voerd, werden door Coty op het verbond van de groote bladen gewonnen. Geweldige reclame. Dat geschiedde in den tijd, waarin op de muren reusachtige biljetten geplakt werden, die snorkende proclamaties van Coty bevatten. Overal zag men zijn portret en zelfs dit scheen op Mussolini geïnspireerd. Natuurlijk werd hij in het Chigi-paleis ontvangen en Coty zelf woonde in een glazen huis. De pijnlijke om standigheden van zijn scheiding, de financieele eischen van zijn ex-gemalin, noch de positie, daarbij door zijn zoon ingenomen, niets bleef ons bespaard. De zoon op zijn beurt werd in een schandaal gemoeid en de zwakte van Coty's geestvermogens straalde uit den onzin- nigen eigenlof, waarvan de eerste bladzij van de Figaro onder zijn beheer droop. Deze wierookwalmen zijn opeens verwaaid, maar Coty behoeft den strijd nog niet op te geven. In andere gezaghebbende couranten is het met de financieele positie niet beter gesteld. (Van onzen correspondent). De moeilijkheden der Britsche scheepvaart. Kort voor het einde van het jaar heeft mi- I nister Nevihe Chamberlain tot aigemeene voldoening aangekondigd, dat de regeering steun zou geven voor de voltooiing van het groote Cunard-schip No. 534. Niet iedereen j is overtuigd van de wijsheid van een scheep vaart-politiek, welke zulke enorme schepen als de 534 in de vaart brengt. De grootte, ae snelheid en de weelde van zulke schepen zijn volgens veler opvatting zoo hoog opge voerd. dat het kapitaal, dat er mee gemoeid is, geen winst kan verschaffen. Kleinere schepen, eenvoudiger van uitrusting, loopen meer kans hun eigenaars en aandeelhouders op de transatlantische vaart te bevoordeelen. Zulke kieint schepen, die niet in staat zouden zijn het record van snelheid over den Atlan- tischen Oceaan thans in het bezit van buitenlan sche ondernemingen te verbe teren, zouden daarom ook niet bij machte zijn het aanzien van de Britsche scheepvaart in de wereld te ver hoog en De meening over- hecscht nu eenmaal en ol ze redelijk is kan buiten beschouwing worden gelaten dat het nationaal aanzien van het land ten zeerste met dit record gemoeid is Van No. 534 kan worden verwarht, dat zij althans ge durende een zekere perio. e dit record in het bezit van Gtoot Brittannië zal bfengen. En in dat vooruitzich' veronachtzaamt men den economischen factoi en s mnn .erhtugd, dat de minister financieel gaat bijtringen en aldus meteen de hierboven gegeven ;heorie gaa' bevestigen, dat zulke kolossale schepen niet rendabel kunnen varen. Overwegingen van nationaal aanzien boisen niet zelden te gen gezonde economische beginselen en in de meeste gevallen morien de economische beginselen wijken. Enge'and is niet de hoofd- schu'd-ige. Andere landen zijn met scheep vaartsubsidies en scheepsbouwsubsidies voorgegaan. Engeland heeft er lang en vol hardend tegen geprotesteerd en al (aren lang is er druk misbaar gemaakt in de pers en op het podium tegen die verraderlijke vreemde lingen, die zeetransport van Groot-Brittannië zijn gaan kapen geholpen door hun regee ringen. die et zonder gewetenswroeging het geld der be'astingbeta'ers aan opofferden. Dergelijk protest moet thans als verouderd worden beschouwd. Fngeland is ook begon nen zijn scheepvaart te subsi eeren. niet al leen door geld te geven voor No 534 maar ook door financieelen steun 'oe te zeggen aan vrachtbooien in ongeregelde v:t Het gaat denzelfden kant op als met de tariefwetge» ving en de rechtvaardiging voor een politiek, die geheel in strijd is met gezonde econo mische inzichten, wordt, als bij de tariefwet geving, gezocht in de houding der buiten landers, die met hun gesubsidieerde scheep vaart de Engelsche booten van de zeeën dreigden te drijven. Of de bescherming, welke de regeering aan dit voor Engeland zeer zeker hoogst belangrijke bedrijf heeft toegezegd, alleen den vorm zal aannemen van rechtstreekschen financieelen steun is twijfelachtig. Indien zij te rade gaat met de adviezen, welke haar gratis zijn verschaft door de scheepvaartorganisaties van het land, dan zal zij dwangmaatregelen nemen om van buitenlanders te eischen, dat zij hun in Engeland ingevoerde handelswaar ver voeren in Britsche schepen en zal zij buiten- lancLche scheepvaart op Engeland verder treffen door extra hooge tarieven vast te stellen voor havenfaciliteiten enz. De concurrentie van Nederlandsche sche pen figureert herhaaldelijk in de Britsche pers. Veel hartzeer is onlangs gewekt door mededeelingen in den „Times", volgens welke twee Nederlandsche schepen waren ge charterd om timmerhout uit Britsch-Colum- bia naar Engeland te vervoeren. Verder is sedert lang een aanzienlijk deel van de kust vaart van Groot-Brittannië, in het bijzonder kolentransport van New-Castle naar Zuide lijke havens, in handen van Nederlanders. Het verwijt, dat men hier te doen heeft met buitenlandsche gesubsidieerde vaart, kan in dit geval niet gelden. Het zijn veelal kleine motorschepen, die zeer economisch worden geëxploiteerd. Ze zijn gewoonlijk de eenige broodwinning, geen slechte, van onder nemende schippers, die in hun gezinnen vol doende bemanning hebben. Op dit laatste is nog al sterk nadruk gelegd in de beschou wingen van de Engelsche pers. Men had mo gen verwachten, dat zulk prijzenswaardig initiatief den lof zou hebben gekregen welken het verdient en dat de basis, waarop deze kustvaart van Nederlanders rond Engeland plaats heeft, ten voorbeeld zou zijn gesteld aan bet eigen zeevarend volk. Niets van dat alles. Dit was onduldbare concurrentie welke men tegemoet moest treden door de vracht tarieven der Nederlanders en hun gebruik van Britsche havens te belasten. Engeland heeft overigens reden genoeg be zorgd te zijn over den toestand van zijn scheepvaart. De oude superioriteit is weg. Niet alleen op den Atlantischen Oceaan, maar op alle zeeën nemen meer en meer bui tenlanders vracht- en passagiersvaart van de Britten weg. Het aantal ongeregelde vracht vaarders van Britsche nationaliteit is na den oorlog geleidelijk verminderd, zoodat het thans tot de helft van vroeger is terugge bracht. Daarentegen is het aantal buitenland sche schepen in deze vaart met 33 pCt. toe genomen. Onlangs bekendgemaakte cijfers van den Peninsular and Oriental Company vertellen, dat vrijwel de Britsche scheeps- ruimte van alle klassen in de gansche wereld de laatste tien jaren met 21.000.000 ton is toegenomen, die van Groot-Brittannië alleen met 300.000 ton is verminderd. Zulke cijfers getuigen treffend van de verpltatsing van scheepsruimte van Britsche vlag naar vlag gen van andere nationaliteit, welke zich de laatste jaren heeft voorgedaan. Aangezien de scheepvaart voor Engeland een soort Achil leshiel is, laat zich wel begrijpen waarom men in dat land zoo ongerust is over de ver schijnselen. Vele zeehavens zijn verlaten. Har- wich, eens een bloeiende haven, is als de ha vens aan de Zuiderzee een doode stad gelijk geworden. Duizenden zeelieden in het land zijn werkloos. Eens groote scheepvaartmaat schappijen zijn tenonder gegaan. Engeland i schrijft het uitsluitend toe aan de gesubsidi eerde concurrentie van Duitschland, Frank rijk, Italië, Japa nen Amerika, die wat hun scheepvaart betreft, de winst en verlies-fac- toren eenvoudig niet doen gelden en die te zamen, volgens Engelsche cijfers, 30.000.000 per jaar op hun scheepvaart toeleggen. Een scheepvaartoorlog is aan den gang, en dat in een tijd van algemeen inkrimpenden we reldhandel. Intusschen heeft Engeland al thans een deel van zijn scheepvaartruiten zelf ingegooid met zijn nieuwe handelspolitiek, welke internationaal handelsvervoer nog meer beperkte dan reeds had plaats gehad onder den fnuikenden inv'od van het econo- misch nationalisme van andere landen. Of Engeland zijn scheepvaart zal kunnen redden door ook te gaan deelnemen aan de subsidie-politiek is aan de grootsien twijfel onderhevig. Ook in dit geval is redding slechts te verwachten van internationale over eenkomsten, van een klaar besef, dat men te rug behoort te keeren van de dwalingen zijner weo-en en nationale welvaart zal moeten zoe ken^ in bevordering van wereldwelvaart. Oplossingen der raadsels uit 't vorige nummer. Voor grooteren. 1. Bolsward. Dwaas, wol, bas, rood, lor, dal. 2. B E R K E Z E L R E D E K L E I 3. Schip, breuk; schipbrouk. 4. Reinier. Voor kleineren. 1. Opa (b) al; opaal. 2. Heeft zij de nieuwe mand nu il stuk gemaakt? (den). Wat kijk je somber, Karei. Is er iets? (berk). Oom Jan wil *raag op reis gaan (wilg). Moeder wil in de groote doos de wol verzenden (linde en den). Kei, ei. 4 Kat, nat. lat, gat. rat. OM OP TE LOSSEN. Voor grooteren. 1 Kruisraadsel. Op de beide kruisjes1i,nen komt de uaam van een deel van Frankrijk. Teeken deze haasjes uit Op papier, dat is geruit. Zorg, dat elke tol goed staat, Ieder haasje dapper slaat. Kleuren kun je ze ook goed. Wordt het plaatje zooals 't moet? O Drie pijpen en 'n kom zeepsop Staan netjes voor ons klaar Kn wij gaan bellen blazen Marietje, Ik en Saar. De bellen worden prachtig, Gaan zweven in de lucht, Terwijl het zachte windje Ze voortblaast met een zucht. We zien de mooiste kleuren In onze bellen, fijn! Wat bellen blazen steeds weer Een prettig werk kan zijni Kijk even: wat een groote! Daar spat hij uit elkaar. Maar daarom niet getreurd, hoer! Gauw 'n nieuwe zeepbel maar! Soms spelen onze bellen Echt krijgertje, 't Is heusch! Maar nu moet ik toch lachen: Eén spat er op mijn neust CARLA HOOG. (Nadruk verboden). De lucht was gisteravond Zoo donker en zoo grauw. De groote menschen zeiden: Nu krijgen we toch kou! En 's morgens w a a r we keken Lag er een witte vacnt. Het had gesneeuwd, geweldig! 'k Denk wel den heelen nacht. De wereld is een witte. O, jongens wat een pretl om, heel vlug nu naar boven: De sleeën klaar gezet! Wij sleden steeds en komen Op 't nippertje pas thuis. Want wie is met het sneeuwfeest Nu eig'lijk 't liefst in huis? Eén ding kan *k niet begrijpen: Hoe of het moog'lijk is. Sneeuw moest uit witte wolken Toch komen of... heb 'k t mis? (Nadruk verboden). le rij een medek'inker. 2e een slim, viervoetig dier 3e een jongensnaam. 4e een deel van een bloem. 5e 't gevraagde woord. 6e een dag der week. 7e een knolvruchtje. 8e een geneesmiddel. 9e een klinker. 2. Verborgen visschen. Van de besproken boeken zal ik het laatste u regelrecht sturen. Is Oom Jaap al ingeburgerd in zijn nieuwe woonplaats. We gaan met Koos, Bob, Otto en Jan naar het ijs. Het duurde niet lang, of het bedrog kwam uit. 3 Mijn geheel is een plaats in Frankrijk en wordt met 7 lett-rs geschreven. 5, 6, 6, 1 ls een kleur. Een 5, 2, 1 is een ander woord voor kreet. Een 3, 4, 1 is een onderaar Ische graver. Een 3, 6, 7 is een 6cherp voorwerp 7,1, 2, 3 ls het tegenovergestelde van dom. Mijn eerste is een edel metaal mijn tweede ligt langs de zee en mijn geheel vindt men in Afrika, Voor kleineren. Vervang de stippen door letters en je krijgt bekende spreekwoorden» Os. .e.t, t.u.s b.a. A. .d n e l..r. m.n H.t .s nt .1 .e. g..d, w.t r bn t Met m ben ik een deel van een schip, met 1 altijd meer of minder zwaar, met k een bergplaats, met b een ander woord voor schors of schil en met kw. een verfrlsschende drank. Wat heeft pooten en een rug? Wat moet meestal staan? Wat moet altijd zonder mond Door het leven gaan? Kies uit elk der onderstaande zinnet een woord en wel zoo, dat die woor den (in dezelfde volgorde geno men) een bekend spreekwoord vormen. Al te strenge kou brengt veel ellende mee. Gaan de heeren nu al naar huis? Kun je mij alle vorsten noemen, die in Europa regeeren Je bent toch niet al te lang uit go- bleven Ja, Moeder, vond het wat lang» ge loof lk.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 7