VOOR DE KLEINTJES
kleueplaatje.
bellen blazen.
Londensche brieven.
yxoomc laai Tlieuws
Jiuitentaitd
Raacfselhoekie
Ck CTde D//e f^ojerwaarc/
X
X
X
X
XXXXXXXXX
X
X
X
X
(Nadruk verboden);
groot deel van de bevolking voor 9/10 zijn
voedsel vindt in de witte, bruine en zwarte
boterhammen. In den zin, zooals Franschen
broodeters zijn bij de warme maaltijden
brood zijn zij zeker niet. Maar zij laten
graag een warmen maaltijd voorbijgaan
voor een ferme stapel boterhammen.
De melkleveringen toonen getallen, die tot
een waarachtige berekening van het melkver-
bruik per gemiddelde een grondslag kunnen
vormen, omdat de melkaanvoeren volledig
gecontroleerd worden: 1.745.000 liter werd
verbruikt. Overigens liep de consumptie sterk
achteruit, want het jaar daarvoor was dit
getal: 2.046.000 liter.
In het algemeen kan men van den Am
sterdammer niet zeggen, dat hij leeft om te
eten, doch dat hij eet om te leven.
ADAM WEEVERS
HIPPOLYTUSHOEF.
Bij kon. besluit is, met ingang van 1
Februari, J. L. Schut, alhier, met toeken
ning van eervol ontslag als technisch-
ambtenaar bij den dienst der Zuiderzee
werken, benoemd tot technisch-ambte-
maar van den rijkswaterstaat in vasten
dienst, ter standplaats 's-Hertogenbosch
BERGEN.
Ingekomen personen.
W. de Wilde, G.K., z. b., Pier Panderstr
14 v. Amsterdam. P. J. Oud, R.K., melk-
«lijter, Stationstraat 19 v. Oterleek. C. R.
Smit, N.H., chef A.P.C., Eikenlaan 10 v
Den Haag. A. J. van der Kroef, R.K
huishoudster, Dorpsstraat 66 v. Oouda.
IM. M. Arnhardt, E.L., z.bSt. Ant.str. 28
v. Bloemendaal. H. J. Bieshaar, N.H,
kapper, St. Ant.str. 9 v. Wormerveer. M.
A. Fruytier (echtg. P. J. Oud), R.K., z.b.,
Stationstraat 19 v. Den Haag. Jkvr. W.
<H. Barnaart, N.H.. z.b., Heerenweg 25 v.
Den Haag. A. G. van den Benden, kan-
toorbed., Russenplein 1 v. Amsterdam C
Loovenstijn (echtg. J. F. J. Visser), geen,
2.b., Oosterweg 20 v. Castricum. W. H.
Komijn, N.H., timmerman, Doorntjes 26 v.
'Alkmaar. M. E. Tamm (echtg. W. H. Ro
mijn), E.L., z. b., Doorntjes 26 v. Heiloo.
IA. J. Brakenhoff, R.K., z.b., Loudelsweg 20
v. Assendelft. S. Gortworst, N.H., dienst
bode, Elzenlaan 2 v. Amsterdam. A. Roe
pen, R.K., huishoudster, Breelaan 18 v. Am
sterdam. L. van Leeuwen, N.H., huishoud
ster, Dorpsstraat 16 v. Alkmaar. G. J
Schutte, N.H., timmerman, Kerkelaan 6 v
Sohoorl. J. P. Dunk (echtg. G. J. Schutte),
Z-b., Kerkelaan 6 v. Den He'der. R. Kwak
(echtg. G. Klok), H.A., z.b., Tuindorpweg
27 v Amsterdam. C. C. Poel, R.K., z.b,
Loudelsweg 20 v. Beverwijk.— J. Th. Leek,
R.K., onderwijzer, C. S. Adama v. Sch.w 5
v. Heiloo. D. Post, G.K.. dienstbode. El
zenlaan 2 v. Urk. G. Tuinman (wed. P.
Davids) D.G., z.b., Breelaan 126 v. Heiloq
G. J. C. Stoof, N.H., huishoudster, St
Ant.str. 5 v. Rijswijk. L. M. Casteléin,
R.K., z.bLoudelsweg 20 v. Haarlem.
Vertrokken personen.
P. H. A. Dusch, R.K., bloemist, n. Heer
len. J. P. Bouman, R.K., bakker, n. Alk
maar. H, J. Eysbroek, N.H., kruidenier
ii. Amsterdam. J. P. Timmer, geen, adv.-
proc., n. N.-O. Indië. L van Maldegem
(wed. M. A. Kuiper). N.H., z.b., n. Gronin
gen. J. K. Versfelt, geen, candidaat nota
ris, n. Haarlem. Th. Briefjes, R.K., krui
denier, n. Zaandam. T. Danker, N.H.,
dienstbode, n. Amsterdam. G Glas. R.K.,
boerenknecht, n. Sijbekarspel. J. M. Pot,
P K-, z.b., n. Obdam M. Kohier, E.L.,
diesstbode, n. Amsterdam. J. W. Pruis
sen, geen, z.b., n. Haarlem. D. Groot,
geen, z.b., n. Zwaag. H. Drijver, N.H.,
kapster, n. Amsterdam. H. Mol, N.H.. z
b., n Amsterdam. J. H. Ascherman, N.H.,
chauffeur, n. Amsterdam. L. Fischer,
R.K., dienstbode, n. Zaandam. V. A. van
der Kru'k, z.b., n. Den Helder.
TEXELSCHE~VLIEGCLUB.
Men schrijft ons:
Door een negental ingezetenen van Cocks-
dorp en Eierland werd gisteravond een
Texelsche vliegclub opgericht, met het doel
uit het bezit van een eiger. vliegveld zooveel
mogelijk voordeelen te behalen voor Texel
Vooropgesteld werd de wenschelijkheid
van een eigen vliegtuig, als een gelegenheid
om zich onder behoorlijke leiding in 't vlie
gen te kunnen bekwamen. Besproken werd
mede een in 1931 gepubliceerd artikel van
den Engelschen kapitein-vliegenier Barnard,
over de groote toekomst van 't vliegwezen,
ook van de kleine vliegmachine voor zaken-
mensehen om hun internationale zaken af te
doen. Terzelfder tijd werkte de Engelsche
regeering echter druk mode om den invoer
van Texeische schapen in Engeland te be
lemmeren. Waar er daarbij van den-door ka
pitein Barnard voorzienen grooten opb'Oei
van 't vliegwezen niets kon komen oordeel
den de oprichters der Texelsche vliegclub het
dn 't belang van 't vliegwezen en van Texel
zelf goed werk te doen met reclame te maken
voor een meer onbelemmerd internafionaa
verkeer en zakenleven. Op die manier hoopt
men ook in 't bezit van een eigen vliegtuig
voor reclame te kunnen komen wat bij de
geringe middelen der oprichters en de lage
contributie anders bezwaarlijk mogelijk zou
zijn. De contributie is vastgeste'd op 1 pe'
jaar donateurs betalen f 5.
Als bestuursleden werden gekozen de hoe
ren S. var. Egmond H. Braam en L. Kok. Met
de administratie werd belast de heer H
Braam te de Cocks^orp. waar ook belang
stellenden die buiten Texel wonen, zich als
lid kunnen opgeven.
DE VAL
VAN EEN PARFUMKONING.
Aan hoogmoed ten gronde
gegaan.
Naar aanleiding van het feit, dat de bekende
Franache couranten- en parfumkonlng Coty
nu ook zijn tweede blad, de Ami du Peuple,
kwijt ie, lezen we in een Fransch blad:
De hoogmoed is voor een smadelijken val
gekomen. In de heugenis van het tijdperk,
dit op den oorlog volgde, zal Sportuno, ge
legd Coty, als een financieele condottlere blij
ven leven. Inzicht en vermetelheid brachten
ham op het toppunt van roem en macht. De
macht ontleende hij aan het overstelpend snel
verdiende geld en den roem aan een behendig
heid, die het ei van Columbus in herinnering
roept. Hij kwam blijkbaar het eerst op het
denkbeeld, reukwaar in een zoo sierlijke fla
con te verpakken, dat de gelukkige bezitster
in de verleiding komt ze te bewaren. Zoo
althans stellen zijn tegenstanders het voor. Het
is niet aantwijfel onderhevig, of Coty beschikte
nog over andere hulpbronnen. Kostbare par
fums fabriceerend, vleide hij de ijdelheid van
de vrouw en de zucht zich te onderscheiden.
Dat was nog in een periode, waarin zij er de
voorkeur aan gaf, parfum in plaats van siga
retten ten geschenke te krijgen.
Een beperkt zakengenie was zijn deel, ware
het maar dat om van het oogenblik en de
zwakte van medemenschen gebruik te maken.
Zijn geuren gingen, keurig verpakt, de wereld
over. In Amerika vooral kwamen de filialen
tot grooten bloei. Maar deze onderneming is
een reus op leemen voeten gebleken. Zij was
te zeer van de conjunctuur van het oogenblik
afhankelijk. Zijn zaken aan de overzij van den
oceaan stortten in, nog voordat de malaise er
doorzette.
Politicus.
Middelerwijl was in den Corsikaan het Na
poleontische instinct ontwaakt. Hij moest en
zou een rol in de politiek spelen. De kroniek
van het Frankrijk in de afgeloopen jaren kon
niet geschreven worden zonder dat herhaalde
lijk over den fabrikant-krantenkoning gespro
ken werd. Tweemaal leed hij schipbreuk in
een verkiezing voor den senaat en de burge
meesterspost te Ajaccio was daarvoor onvol
doende vergoeding. Slag op slag verzekerde
hij zich de heerschappij over Gaulois, al lang
dood, en Figaro, en richtte hij de Ami du
Peuple op. Enkele maanden geleden werd hij
in de Figaro onttroond op een manier, die op
nieuw bewees, dat er eens een oogenblik
komt, waarop de bedrieger wordt bedrogen.
Hij liep in de door hem uitgezette val en thans
is de Ami du Peuple in gerechtelijke liquidatie.
Deze volkskrant staat er niet slecht voor.
Den 8sten Januari komt ze onder den hamer.
Ze wordt op drie en een half millioen ingezet
en de gegadigden moeten een borgtocht van
drie millioen storten. Men noemt eenige com
binaties, die ze willen koopen, o.a. Havas. De
Ami had nog naar het heet 75.000 abonné's en
een oplaag van 350.000 exemplaren. Met 'it
dagblad was het al bergaf gegaan. Een tijd
lang verscheen het in ochtend- en middag-
uitgave. Deze kon het niet houden en de
prijs, aanvankelijk 10 centiem, moest tot 15
centiem verhoogd worden. De bepaling van
een zoo gering bedrag de andere bladen
kosten op zijn minst 25 centiem konden de
concurrenten niet verkroppen. Zij deden den
„indringer" een geregelden oorlog aan. Ze be
letten de Ami de mogelijkheid in de kiosken
en bij de gewone krantenverkoopers verkocht
te worden en legden aan zijn verspreiding
allerlei moeilijkheden in den weg. Gerucht
makende processen, in verband 'daarmee ge
voerd, werden door Coty op het verbond van
de groote bladen gewonnen.
Geweldige reclame.
Dat geschiedde in den tijd, waarin op de
muren reusachtige biljetten geplakt werden,
die snorkende proclamaties van Coty bevatten.
Overal zag men zijn portret en zelfs dit scheen
op Mussolini geïnspireerd. Natuurlijk werd hij
in het Chigi-paleis ontvangen en Coty zelf
woonde in een glazen huis. De pijnlijke om
standigheden van zijn scheiding, de financieele
eischen van zijn ex-gemalin, noch de positie,
daarbij door zijn zoon ingenomen, niets bleef
ons bespaard. De zoon op zijn beurt werd in
een schandaal gemoeid en de zwakte van
Coty's geestvermogens straalde uit den onzin-
nigen eigenlof, waarvan de eerste bladzij van
de Figaro onder zijn beheer droop. Deze
wierookwalmen zijn opeens verwaaid, maar
Coty behoeft den strijd nog niet op te geven.
In andere gezaghebbende couranten is het
met de financieele positie niet beter gesteld.
(Van onzen correspondent).
De moeilijkheden der Britsche scheepvaart.
Kort voor het einde van het jaar heeft mi-
I nister Nevihe Chamberlain tot aigemeene
voldoening aangekondigd, dat de regeering
steun zou geven voor de voltooiing van het
groote Cunard-schip No. 534. Niet iedereen
j is overtuigd van de wijsheid van een scheep
vaart-politiek, welke zulke enorme schepen
als de 534 in de vaart brengt. De grootte, ae
snelheid en de weelde van zulke schepen zijn
volgens veler opvatting zoo hoog opge
voerd. dat het kapitaal, dat er mee gemoeid
is, geen winst kan verschaffen. Kleinere
schepen, eenvoudiger van uitrusting, loopen
meer kans hun eigenaars en aandeelhouders
op de transatlantische vaart te bevoordeelen.
Zulke kieint schepen, die niet in staat zouden
zijn het record van snelheid over den Atlan-
tischen Oceaan thans in het bezit van
buitenlan sche ondernemingen te verbe
teren, zouden daarom ook niet bij machte
zijn het aanzien van de Britsche scheepvaart
in de wereld te ver hoog en De meening over-
hecscht nu eenmaal en ol ze redelijk is
kan buiten beschouwing worden gelaten
dat het nationaal aanzien van het land ten
zeerste met dit record gemoeid is Van No.
534 kan worden verwarht, dat zij althans ge
durende een zekere perio. e dit record in het
bezit van Gtoot Brittannië zal bfengen. En
in dat vooruitzich' veronachtzaamt men den
economischen factoi en s mnn .erhtugd, dat
de minister financieel gaat bijtringen en
aldus meteen de hierboven gegeven ;heorie
gaa' bevestigen, dat zulke kolossale schepen
niet rendabel kunnen varen. Overwegingen
van nationaal aanzien boisen niet zelden te
gen gezonde economische beginselen en in
de meeste gevallen morien de economische
beginselen wijken. Enge'and is niet de hoofd-
schu'd-ige. Andere landen zijn met scheep
vaartsubsidies en scheepsbouwsubsidies
voorgegaan. Engeland heeft er lang en vol
hardend tegen geprotesteerd en al (aren lang
is er druk misbaar gemaakt in de pers en op
het podium tegen die verraderlijke vreemde
lingen, die zeetransport van Groot-Brittannië
zijn gaan kapen geholpen door hun regee
ringen. die et zonder gewetenswroeging het
geld der be'astingbeta'ers aan opofferden.
Dergelijk protest moet thans als verouderd
worden beschouwd. Fngeland is ook begon
nen zijn scheepvaart te subsi eeren. niet al
leen door geld te geven voor No 534 maar
ook door financieelen steun 'oe te zeggen aan
vrachtbooien in ongeregelde v:t Het gaat
denzelfden kant op als met de tariefwetge»
ving en de rechtvaardiging voor een politiek,
die geheel in strijd is met gezonde econo
mische inzichten, wordt, als bij de tariefwet
geving, gezocht in de houding der buiten
landers, die met hun gesubsidieerde scheep
vaart de Engelsche booten van de zeeën
dreigden te drijven. Of de bescherming,
welke de regeering aan dit voor Engeland
zeer zeker hoogst belangrijke bedrijf heeft
toegezegd, alleen den vorm zal aannemen
van rechtstreekschen financieelen steun is
twijfelachtig. Indien zij te rade gaat met de
adviezen, welke haar gratis zijn verschaft
door de scheepvaartorganisaties van het
land, dan zal zij dwangmaatregelen nemen
om van buitenlanders te eischen, dat zij hun
in Engeland ingevoerde handelswaar ver
voeren in Britsche schepen en zal zij buiten-
lancLche scheepvaart op Engeland verder
treffen door extra hooge tarieven vast te
stellen voor havenfaciliteiten enz.
De concurrentie van Nederlandsche sche
pen figureert herhaaldelijk in de Britsche
pers. Veel hartzeer is onlangs gewekt door
mededeelingen in den „Times", volgens
welke twee Nederlandsche schepen waren ge
charterd om timmerhout uit Britsch-Colum-
bia naar Engeland te vervoeren. Verder is
sedert lang een aanzienlijk deel van de kust
vaart van Groot-Brittannië, in het bijzonder
kolentransport van New-Castle naar Zuide
lijke havens, in handen van Nederlanders.
Het verwijt, dat men hier te doen heeft met
buitenlandsche gesubsidieerde vaart, kan in
dit geval niet gelden. Het zijn veelal kleine
motorschepen, die zeer economisch worden
geëxploiteerd. Ze zijn gewoonlijk de eenige
broodwinning, geen slechte, van onder
nemende schippers, die in hun gezinnen vol
doende bemanning hebben. Op dit laatste is
nog al sterk nadruk gelegd in de beschou
wingen van de Engelsche pers. Men had mo
gen verwachten, dat zulk prijzenswaardig
initiatief den lof zou hebben gekregen welken
het verdient en dat de basis, waarop deze
kustvaart van Nederlanders rond Engeland
plaats heeft, ten voorbeeld zou zijn gesteld
aan bet eigen zeevarend volk. Niets van dat
alles. Dit was onduldbare concurrentie welke
men tegemoet moest treden door de vracht
tarieven der Nederlanders en hun gebruik
van Britsche havens te belasten.
Engeland heeft overigens reden genoeg be
zorgd te zijn over den toestand van zijn
scheepvaart. De oude superioriteit is weg.
Niet alleen op den Atlantischen Oceaan,
maar op alle zeeën nemen meer en meer bui
tenlanders vracht- en passagiersvaart van de
Britten weg. Het aantal ongeregelde vracht
vaarders van Britsche nationaliteit is na den
oorlog geleidelijk verminderd, zoodat het
thans tot de helft van vroeger is terugge
bracht. Daarentegen is het aantal buitenland
sche schepen in deze vaart met 33 pCt. toe
genomen. Onlangs bekendgemaakte cijfers
van den Peninsular and Oriental Company
vertellen, dat vrijwel de Britsche scheeps-
ruimte van alle klassen in de gansche wereld
de laatste tien jaren met 21.000.000 ton is
toegenomen, die van Groot-Brittannië alleen
met 300.000 ton is verminderd. Zulke cijfers
getuigen treffend van de verpltatsing van
scheepsruimte van Britsche vlag naar vlag
gen van andere nationaliteit, welke zich de
laatste jaren heeft voorgedaan. Aangezien de
scheepvaart voor Engeland een soort Achil
leshiel is, laat zich wel begrijpen waarom
men in dat land zoo ongerust is over de ver
schijnselen. Vele zeehavens zijn verlaten. Har-
wich, eens een bloeiende haven, is als de ha
vens aan de Zuiderzee een doode stad gelijk
geworden. Duizenden zeelieden in het land
zijn werkloos. Eens groote scheepvaartmaat
schappijen zijn tenonder gegaan. Engeland
i schrijft het uitsluitend toe aan de gesubsidi
eerde concurrentie van Duitschland, Frank
rijk, Italië, Japa nen Amerika, die wat hun
scheepvaart betreft, de winst en verlies-fac-
toren eenvoudig niet doen gelden en die te
zamen, volgens Engelsche cijfers, 30.000.000
per jaar op hun scheepvaart toeleggen. Een
scheepvaartoorlog is aan den gang, en dat
in een tijd van algemeen inkrimpenden we
reldhandel. Intusschen heeft Engeland al
thans een deel van zijn scheepvaartruiten zelf
ingegooid met zijn nieuwe handelspolitiek,
welke internationaal handelsvervoer nog
meer beperkte dan reeds had plaats gehad
onder den fnuikenden inv'od van het econo-
misch nationalisme van andere landen.
Of Engeland zijn scheepvaart zal kunnen
redden door ook te gaan deelnemen aan de
subsidie-politiek is aan de grootsien twijfel
onderhevig. Ook in dit geval is redding
slechts te verwachten van internationale over
eenkomsten, van een klaar besef, dat men te
rug behoort te keeren van de dwalingen zijner
weo-en en nationale welvaart zal moeten zoe
ken^ in bevordering van wereldwelvaart.
Oplossingen der raadsels
uit 't vorige nummer.
Voor grooteren.
1. Bolsward. Dwaas, wol, bas, rood, lor,
dal.
2.
B
E
R
K
E
Z
E
L
R
E
D
E
K
L
E
I
3. Schip, breuk; schipbrouk.
4. Reinier.
Voor kleineren.
1. Opa (b) al; opaal.
2. Heeft zij de nieuwe mand nu il stuk
gemaakt? (den).
Wat kijk je somber, Karei. Is er
iets? (berk).
Oom Jan wil *raag op reis gaan
(wilg).
Moeder wil in de groote doos de wol
verzenden (linde en den).
Kei, ei.
4 Kat, nat. lat, gat. rat.
OM OP TE LOSSEN.
Voor grooteren.
1 Kruisraadsel.
Op de beide kruisjes1i,nen komt de
uaam van een deel van Frankrijk.
Teeken deze haasjes uit
Op papier, dat is geruit.
Zorg, dat elke tol goed staat,
Ieder haasje dapper slaat.
Kleuren kun je ze ook goed.
Wordt het plaatje zooals 't moet?
O
Drie pijpen en 'n kom zeepsop
Staan netjes voor ons klaar
Kn wij gaan bellen blazen
Marietje, Ik en Saar.
De bellen worden prachtig,
Gaan zweven in de lucht,
Terwijl het zachte windje
Ze voortblaast met een zucht.
We zien de mooiste kleuren
In onze bellen, fijn!
Wat bellen blazen steeds weer
Een prettig werk kan zijni
Kijk even: wat een groote!
Daar spat hij uit elkaar.
Maar daarom niet getreurd, hoer!
Gauw 'n nieuwe zeepbel maar!
Soms spelen onze bellen
Echt krijgertje, 't Is heusch!
Maar nu moet ik toch lachen:
Eén spat er op mijn neust
CARLA HOOG.
(Nadruk verboden).
De lucht was gisteravond
Zoo donker en zoo grauw.
De groote menschen zeiden:
Nu krijgen we toch kou!
En 's morgens w a a r we keken
Lag er een witte vacnt.
Het had gesneeuwd, geweldig!
'k Denk wel den heelen nacht.
De wereld is een witte.
O, jongens wat een pretl
om, heel vlug nu naar boven:
De sleeën klaar gezet!
Wij sleden steeds en komen
Op 't nippertje pas thuis.
Want wie is met het sneeuwfeest
Nu eig'lijk 't liefst in huis?
Eén ding kan *k niet begrijpen:
Hoe of het moog'lijk is.
Sneeuw moest uit witte wolken
Toch komen of... heb 'k t mis?
(Nadruk verboden).
le rij een medek'inker.
2e een slim, viervoetig dier
3e een jongensnaam.
4e een deel van een bloem.
5e 't gevraagde woord.
6e een dag der week.
7e een knolvruchtje.
8e een geneesmiddel.
9e een klinker.
2. Verborgen visschen.
Van de besproken boeken zal ik het
laatste u regelrecht sturen.
Is Oom Jaap al ingeburgerd in zijn
nieuwe woonplaats.
We gaan met Koos, Bob, Otto en Jan
naar het ijs.
Het duurde niet lang, of het bedrog
kwam uit.
3 Mijn geheel is een plaats in Frankrijk
en wordt met 7 lett-rs geschreven.
5, 6, 6, 1 ls een kleur.
Een 5, 2, 1 is een ander woord voor
kreet.
Een 3, 4, 1 is een onderaar Ische
graver.
Een 3, 6, 7 is een 6cherp voorwerp
7,1, 2, 3 ls het tegenovergestelde van
dom.
Mijn eerste is een edel metaal mijn
tweede ligt langs de zee en mijn
geheel vindt men in Afrika,
Voor kleineren.
Vervang de stippen door letters en
je krijgt bekende spreekwoorden»
Os. .e.t, t.u.s b.a.
A. .d n e l..r. m.n
H.t .s nt .1 .e. g..d, w.t
r bn t
Met m ben ik een deel van een schip,
met 1 altijd meer of minder zwaar,
met k een bergplaats, met b een
ander woord voor schors of schil
en met kw. een verfrlsschende
drank.
Wat heeft pooten en een rug?
Wat moet meestal staan?
Wat moet altijd zonder mond
Door het leven gaan?
Kies uit elk der onderstaande zinnet
een woord en wel zoo, dat die woor
den (in dezelfde volgorde geno
men) een bekend spreekwoord
vormen.
Al te strenge kou brengt veel ellende
mee.
Gaan de heeren nu al naar huis?
Kun je mij alle vorsten noemen, die
in Europa regeeren
Je bent toch niet al te lang uit go-
bleven
Ja, Moeder, vond het wat lang» ge
loof lk.