Staatsloterij ONZE KORFBALLERS. K.V.K.V. I—B.E.P. II 2-0. De eerste klassers. Fraaie prestatie van NaSs. DU AL-MEET WEST-FRIESLAND—ALKMAAR. De verplichte oefenstof. DE RALLYE NAAR MONTE CARLO. Op wed naar Athene. Laatste berichten omtrent deelnemers. Een wedstrijdkaart van Ford. DE POSTVLUCHTEN OP INDIE. DE PELIKAAN VLIEGT GEWOON SNEL. HET PELIKAAN-COMITE. VLIEGTUIGONGELUK IN OLDENBURG. Vijl personen gewond. HET VLIEGVELD. DE RAMP VAN DE SMARAGD. Het onderzoek, HET TERREIN VAN HET PALEIS VOOR VOLKSVLIJT. Bebouwingsplannen. Een „crystal- pal ace"? Naar de Tel. verneemt, is bij het gemeente bestuur van Amsterdam ingediend een plan van de architecten Hamaker, Gratama en Dinger, om op het Paleis voor Volksvlijt-ter- rein een „Crystal-Palace" te bouwen, een groot gebouw met hoogen toren, glazen koe- Eel, vele groote glazen ruiten en terrassen. Ht bouwwerk zou een winkelgalerij, bios coopzalen, vergaderlokalen en restaurants •bevatten. Het plan wordt thans door den be trokken dienst ten stadhuize bestudeerd. Naar men weet is het Paleis voor Volks- vlijtterrein oorspronkelijk bestemd voor stadhuisbouw, maar het is de vraag, of hier van in de tegenwoordige tijdsomstandighe den iets van zal kunnen komen. Het spreekt echter vanzelf, dat als de plannen voor het nieuwe „Crystal-Palace", waarbij een groote Amsterdamsche onderneming geïnteresseerd is, doorgaan, de initiatief-nemers voor een groot aantal jaren het terrein, dat thans ge meente-eigendom is, in erfpacht moeten krij gen. KORTE BERICHTEN. E>e minister van binnenlandsche zaken tal zich morgenochtend voor eenige dagen met verlof naar het buitenland begeven. Dien tengevolge geeft hij geen audiëntie op Maan dag 22 en 29 Januari. De onthulling van het borstbeeld van wijlen den oud-burgemeester van Amsterdam en oud-hoogleeraar, mr. G. van Tienhoven, door Aug. Falise bij de viering van het der de eeuwfeest der universitiet vervaardigd en aangeboden, is gisternamiddag geschied in de senaatskamer. (Niet officieel) 5de Klasse, 3e Lijst. Trekking van Woensdag 17 Januari 1934 Hooge Prijzen, f 1000.— 8138. f 400.— 5348 6946 7098 12102 f 200 2635 5979 f 100.— 193 4620 699 9 9355 11137 12987 18149 18278 18850 19302 Priiien van f 70. 449 23 71 113 122 132 173 302 487 630 683 738 813 834 1066 1080 Ü121 1173 1328 1432 1562 1732 1869 20Ï2 12321 2448 2452 2619 2679 2756 2894 2958 2987 3588 3671 3747 3832 3972 4223 4347 4374 4622 4811 4935 5429 5610 5718 5761 6006 6050 6123 6148 6335 6411 6485 6551 6882 6961 6975 7063 7175 7203 7245 7362 7483 7696 7804 8028 8119 8168 8248 8305 8315 8333 8397 8464 8516 8633 8740 8847 f9076 9119 9261 9415 9764 10080 10112 10273 10283 10388 10400 10428 10446 10677 10698 10722 10748 10876 10903 10994 11223 11322 11380 11601 11773 11777 12078 12210 12261 12323 12543 12885 12962 13115 13400 13429 13452 14004 14089 14136 14280 14394 14418 14493 14583 14659 14716 147 IS 14726 14762 14781 14792 15060 15085 15136 15164 15224 15317 15441 15694 15721 15756 15758 15874 15925 16221 16292 16595 16660 16663 16877 16902 16911 17186 17249 17381 17559 17576 17785 18072 18075 18163 18202 18711 18856 18963 19093 19166 19307 19631 19636 j.9644 19693 19878 19892 19991 20116 f0203 20491 20496 20703 20748 21000 Nieten. 21 27 38 111 115 134 187 211 250 257 268 279 296 347 369 374 380 412 435 543 546 602 865 878 >903 963 1005 1012 1027 1100 1127 1134 f1159 1269 1292 1386 1407 1463 1504 1538 1625 1668 1728 1734 1826 1870 1898 1908 1919 2204 2217 2263 2334 2336 2552 2536 2599 2605 2676 2683 2689 2864 2949 2965 3009 3102 3116 3158 3236 3283 3284 3349 3350 3366 3387 3426 3571 3639 3712 3746 13764 3767 3828 3979 4011 4171 4192 4224 14232 4249 4380 4381 4382 4399 4503 4522 f4576 4596 4644 4701 4733 4777 4815 4863 4968 5038 5044 5103 5145 5169 5182 5228 6231 5287 5342 5367 5375 5424 5507 5602 6613 5628 5699 5755 5812 5825 5826 5827 6020 6033 6095 6127 6153 6197 6198 6232 6234 6253 6267 6274 6283 6359 6431 6501 i6574 6651 6712 6811 6818 6923 6987 7018 •7042 7240 7259 7370 7375 7446 7468 7638 (1664 7701 7712 7730 7732 7734 7764 7738 17805 7870 7890 7909 7930 7945 7947 7948 «8009 8096 8189 8195 8265 8358 8383 8438 «519 8568 8583 8602 8627 8641 8670 8687 (8752 8779 8895 8913 8938 8955 8960 9009 (9041 9149 9160 9182 9195 9197 9205 9248 M321 9340 9371 9391 9396 9409 9447 9489 •9545 9575 9617 9649 9651 9730 9751 9801 f9854 9922 9974 10013 10217 1C239 10266 10269 10279 10285 10290 10339 10378 10399 10452 10454 10471 10485 10504 10538 10549 10586 10587 10592 10624 10725 10777 10864 10884 10953 11016 11030 11038 11052 11077 11133 11191 11226 11324 11337 11355 11377 11384 11386 11388 11434 11448 11528 11536 11554 11566 11572 11577 11582 11624 11644 11743 11783 11824 11855 11936 12136 12179 12189 12198 12272 12278 12325 12366 12376 12413 12581 12598 12684 12809 12864 13030 13173 13209 13233 13298 13302 13339 13481 13576 13606 13654 13699 13899 13913 13931 13969 13996 14020 14066 14071 14088 14105 (4147 14244 14315 14319 14363 14404 14434 14438 14482 14489 14560 14584 14639 14678 14682 14699 14712 14713 14827 14930 14980 14987 15026 15062 15167 15226 15315 15327 15425 15433 15519 15575 15591 15592 15595 15603 15685 15695 35734 15769 15811 15812 15865 15941 15961 16000 16037 16114 16119 16168 16179 16291 16299 16378 g6422 16460 16501 16604 16607 16617 16670 16720 46736 16775 16783 16890 16936 16953 16954 17081 17090 17167 17176 17190 17206 17226 17284 17308 17362 17397 17416 17433 17483 17487 17489 17566 17585 17606 lr.649 17654 17664 17680 17722 17761 17777 17825 17831 37852 17870 17887 17896 17906 17949 17996 18037 18047 18069 18145 18179 18181 18216 18231 18271 18289 18290 18324 18389 18394 18396 18449 18454 18474 18482 18483 18490 18542 18639 18640 18663 18712 18811 18976 19030 19031 19122 19128 19143 19180 19228 19263 19281 19312 19400 19418 19515 19526 19596 19602 19640 19675 19709 19962 19979 20033 20036 20103 20125 20139 20270 20331 20357 20484 20538 20545 20553 20599 20630 20665 20764 20807 20850 20864 20885 20895 20896 20934 20949 20976 t'M» Korfbal. Ondanks de vele regens was het K.V.-veld uitstekend bespeelbaar. Onder leiding van scheidsrechter Blom stelt K.V. zich geheel volledig op. B.E.P. telt één invaller. Reeds onmiddellijk blijkt de har de wind een goede balcontrole zeer te bemoei lijken. K.V. heeft het eerst het voordeel van de storm en is dan ook voortdurend in de meerderheid. Het B.E.P.-midden heeft met het lange middenvakspel geen succes, daar de bal steeds wordt onderschept. Steeds is de bal in de K.V.-aanval. Het schieten is echter zeer moeilijk. Tenslotte krijgt mej. Danen den bal vrij onder den korf en scoort (l—O). Fraai combineert de K.V.-aanval en na een half uur maakt van Beek 2—O. Ook in de tweede opstelling blijft K.V. in de meerderheid, doch het schot faalt. De rust gaat dan ook in met een 20-voorsprong voor K.V. Na de thee blijkt v. Wiefingen vanwege een blessure vervangen te zijn dooi" Haas broek. Het spel is thans meer verdeeld. ue K.V.-verdediging krijgt thans meer werk, doch heeft er goed het oog in en steeds wordt de bal geretourneerd. Het middenvak brengt herhaaldelijk met fraai kort spel den bal op, zoodat de aanval ondanks het windnadeel voldoende werk krijgt. Fraaie kansen doen zich voor, doch zuiver schieten is vrijwel on mogelijk. Het einde komt dan ook met een verdiende 2O-overwinning voor K.V., waar door de tweede ronde bereikt is. K.V. III—Velocitas I en K.V. a—Velocitas a vonden geen doorgang. In de Oostelijke le klasse B deed Naas in derdaad wat wij verwachtten. Zij bracht haar stadgenoote D.O.S. een verdiende 21- nederlaag toe. D.O.S. dient thans te waken voor verdere misstappen, daar de fraaie kampioenskans anders erg in gevaar komt. De stand luidt hier: Zwart-Wit 11 7 2 2 26—20 16 D.O.S. 9 7 0 2 31—7 14 Naas 11 6 2 3 32—15 14 Achilles 5 2 2 1 87 6 Rigtersbleek 7 2 2 3 1711 6 A.K.C. 8 2 2 4 16-23 6 H.K.C. 9 2 16 8—20 5 Wit-Blauw 10 0 3 7 8—43 3 Door de buitengewoon slechte weersom standigheden werd vrijwel het geheele eerste klasse programma afgelast. Slechts in het Oosten werden twee wedstrijden gespeeld. In de Oostelijke eerste k'asse A wist Onder Ons zich door een benauwde 1O-overwin- ning op Be Quick wat veiliger te stellen. De strijd om de onderste plaats zal nu wel tus schen Rapiditas en Be Quick worden uitge vochten. De stand luidt Z.K.C. 9 8 1 0 33—12 17 Ekca 8 6 1 1 25—9 13 Hellas 6 4 0 2 16—11 8 't Overschotje 8 3 2 3 19—16 8 Vada 10 4 0 6 21—27 8 Onder Ons 9 3 1 5 23—28 7 Rapiditas 8 116 17—34 3 Be Quick 8 1 0 7 5—22 2 turnen. Naar wij vernemen zal Zaterdag 17 Maart de dual-meet tusschen de turnkrin gen West-Friesland en Alkmaar plaats vin den. De eerste wedstrijd, in Alkmaar gehou den, bleek een groot succes te zijn Toen bleek, dat de West Friesche dames sterker waren dan haar Alkmaarsche tegenstand sters doch de heeren van Alkmaar waren stukken beter dan die uit West-Friesland. Er is dus rede te over, om revanche te ne men en dus zullen beide kringen vol nieu wen moed den aanstaanden wedstrijd begin nen. In beide kringen zal men dan ook met de meeste zorg de ploegen kiezen, zoodat Enkhuizen straks een prachtige avond wacht. De te verwerken stof is de volgende: Dames. Paard: Opspr. tot steun, voorzwaai R R. terug en L. inspreiden, R. inspreiden. L. terug, R. terug. L. inspreiden en met 1/4 draai L. af tot stand. Ringenzwaai: Na opzetten met afz. der beenen bij de 2e voorzwaai heele draai L., achterzwaai 1/2 dr R., voorzw 1/2 draai R.. achterzwaai blijven in strekhang, voorzw. vouwhang, achierzw. blijven in vouwhang, voorzw. uitzw. *ot buighang, achterzw. strek- hang, voorzw. met 1/2 dr. L. afspringen tot stand. Na de eerste afzet der beenen voor de heele draai L., moeten verder alle onderdeelen zon der afzetten der beenen gebeuren. Brug: Dwarsstand tusschen de barren, voorzwachterzw., voorzw. gevolgd door 1/1 kreits R- over L., voorzw. gevolgd door spreidzit voor de handen, handen voor plaat sen en achter inzwaaien, voorzw., achterzw. tot schouderstand, gevouwen doorrollen tot buiten dwarszit voor R. hand, achterover vouwen en kip tot d ij zit L., voor inzwaaien en achter L. wenden tot dwarsstand naast de brug. Heeren. Hoogrek: Aanspr. in bovengreep. kleine voorzw., hooge uitzwaai, achteropzet tot steun, uitzwaaien en na de volgende voor zwaai hoekopzwaai tot ruglingschen steun, met gestrekte beenen zitdraai achterover, door voiiwhang beenen uithurken, achter zwaai, voorzwaai en kip tot steun, vrije buik- draai achterover, gevolgd door gestrekte ondersprong. Brug: Met aanloop en afzet opspringen tot bovenarmhang, vouwhouding en uit zwaai en achteropzet tot steun, voorzwaai, achterzwaai tot schouderstand, doorrollen en bij- de achterzwaai afzweven gevolgd door onderkip tot bovenarmhang, vouwhou ding en kip tot steun, achterzwaai en door buigsteun pirouette tot bovenarmhang, voor opzet en achter door vluchtigen handstand wenden L. Paard: Opspringen tot voorzwaai L., L. terug en flanken R., uitspreiden, R. uit spreiden, L. inspreiden, R. inspreiden, te rugflanken L., voorzwaai R. en keersprong L. tot stand. Ringen (stil spronghoogte)Aanspringen tot strekhang, met kleine voor- en achter zwaai, vouwhouding en kippen tot steun, beenen in hoek en opdrukken tot handstand (beenen aan de touwen), met gestrekte ar men langzaam doorzakken tot omgekeerde strekhang, vouwhouding, 'uitzwaaien en ge strekt terugzwaaien tot omgekeerde strek hang, door dalen tot ruglingsche strekhang( direct gevolgd door gestrekt terugzwaaien tot pmgekeerden strekhang, vouwhouding voor uitzwaaien, terugzwaaien tot vouwhou ding, uitdisloqeeren tot vouwhouding, voor voonwaaf spreidaf- moet uitzwaaien en na de sprong tot stand. Naast deze verplichte oefeningen -- aan dezelfde toestellen een keusoefening worden gedaan. Deze laatste oef™"£ aan de ringen zoowel voor de dames voor heeren een stille- of zwaai- zijn. mag als oefening Automobilisme. P. H. L. Lamberts Hurrelbrinck Mr. schrijft ons: Dinsdagmiddag 9 dezer is de equipe Sprenger van Eyk—Wieleman—mr. dr. Lam berts Hurrelbrinck op Ford V-8 uit Heei len vertrokken in een dichten mist, die ïeaere snelheid van beteekenis onmogelijk maaKie. Zoo werd doorgesukkeld tot Coblenz, waar de mist plotseling verdween om plaats te ma ken voor besneeuwde wegen, die wederom aanzienlijke vertraging brachten. Zoo ging het den geheelen nacht door, afwisselend mist en helder weer, maar steeds en overal sneeuw op de wegen. Een oogenblik dreigde zelfs de tocht onderbroken te moeten worden, toen 's nachts in Würzburg alle garages ge sloten bleken te zijn en dus nergens benzine te krijgen was, terwijl de Ford op zijn laat ste liters liep. Toen kreeg plotseling Wiele man het idee om de Fordgarage op te bellen en te beproeven of deze ook bereid zou zijn haar service gedurende nachturen te verstrek ken, hetgeen geschiedde, zoodat met een volle tank wederom den morgenstond tegemoet ge reden kon worden. Een oogenblik, de laatste 50 kilometer voor Passau leek het alsof het obstakel door de sneeuw den rijders in den weg gelegd, ver; dwenen was. T enminste de wegen waren vrij en voor het eerst sinds het vertrek uit Heer len kon met een behoorlijke snelheid gereden worden. Maar nauwelijks was de Oostenrijk- sche grens gepasseerd of het begon er bitter slecht uit te zien. Verkeer tusschen Duitsch- land en Oostenrijk bestaat er al sinds maan den niet meer, de wegen die naar de Duitsche grens leiden zijn verlaten, auto's ziet men er heelemaal niet meer, zoodat de sneeuw er zoo hoog lag als zij daar gedurende de paar laatste weken gevallen was. Had de Ford tot dusverre zonder kettingen om de banden zich op de spiegelgladde wegen staande kunnen houden, thans ging dit niet meer. Op een ge geven oogenblik zakte hij zoo diep in de sneeuw weg, dat een boer met twee paarden te hulp geroepen moest worden om hem er uit te "ekken. Toen werden de sneeuwkettin- ken omgelegd en 90 K-M- nadat Linn bereikt was, vonden de rijders gebaande we gen, waar de opgeruimde sneeuw in hooge hoopen langs den rand van den weg geruimd was. Tot Ween en toe dat in den loop van den avond bereikt werd, bevonden de wegen zich in een prachtigen toestand. Dienzelfden Woensdagochtend had de Engel- sche Fordrijder Whalley, die den vorigen avond aangekomen was, Weenen verlaten om zijn reis naar Athene voort te zetten. Czegedin, 11 Januari. Het was een klare wintermorgen toen wij 's morgens uit Weenen vertrokken. Wieleman zat achter het stuur en op de prachtige auto strade van Weenen naar Boedapest liet hij den Ford voortdurend zijn 100 K.M. per uur loo- pen. Hooger wilde hij niet gaan om den wa gen te sparen voor de eigenlijke Ralley, maar op die 100 K.M. bleef de wijzer van den snel heidsmeter dan ook voortdurend staan, zoo dat de afstand Weenen—Boedapest, 268 K.M., met een gemiddelde snelheid van 71 K.M. per uur werd afgelegd, niettegenstaan de een oponthoud om benzine in te nemen en een zeldzaam kort oponthoud aan de Oosten- rijkschHongaarsche grens. Zeldzaam kort inderdaad duurde dit oponthoud, vooral wanneer wij daarmede vergeleken het gezeur, dat wij de vorige dagen aan de Duitsche grenzen hadden. Eigenlijk hadden wij te Boe dapest niet willen ophouden, maar toen wij door de stad reden, ontdekte Sprenger van Eyk op eens het Donau Palace Hotel, dat be roemd is om zijn Zigeunerstrijkjes. Omdat wij nu toch zooveel vroeger te Boedapest wa ren dan wij verwacht hadden, moesten wij ophouden om te lunchen onder de tonen van Zigeunermuziek. Maar de Zigeuners van het Donau Palace Hotel schijnen alleen maar voor de radio te spelen, men kan ze over de geheele wereld hooren, behalve in de eetzaal van het hotel welks naam zij beroemd ge speeld hebben. Na een uur vertraging ver trokken wij weer en vonden buiten gekomen Boedapest compleet veranderd. Een dikke mist hing door de straten. Dat beloofde wat. Den geheelen middag hebben wij door den mist gereden in een felle vorst, die de voor ruit met een ijslaag bedekte, die slechts met moeite door den electrischen ruitenverwar mer ontdooid werd. Wat moet ik vertellen van de Hongaarsche natuur rondom ons? We hebben er niets van gezien dan een stuk van den weg voor ons, die over het algemeen zeer goed en slechts op enkele plaatsen slecht was. Maar of wij door bosschen of door uitgestrekte Hongaarsche poesta's reden, ik weet er niets van, wij hebben niet meer gezien dan de paar vierkante meters vrijen weg, die door de mistlampen uit de mistwolken geknipt werden. Af en toe doken schimachtige wagens met paarden voor ons op, die even spoedig weer uit het gezicht ver dwenen ais zij opgekomen waren, somtijds een enkel dorp, één stad Kechsemet, waar de mist iets minder dik hing en waar wij dan even ophielden om den weg te vragen, dien Sprenger van Eyk reeds volgens de kaart met nimmer falende zekerheid had aangewezen. Wat ging het langzaam in vergelijking met dien glorierijken morgenrit. En toch waren we tevreden. Wij haalden de 40 K.M. per uur ruim, wij hoefden ons dus niet bezorgd er over te maken indien wij op dfe Rallye wederom dien vermaledijden mist zouden hebben, die nu al drie weken over Europa hangt Te Czegedin aan de Hongaarsch- Zuidsiavische grens hielden wij op en verna men daar in het hotel, dat de Engelsche rordrijder Whalley dien morgen vroeg ver trokken was tegelijk met monsieur et madame Schel 1 op Delahaye, die uit Parijs gekomen zijn om te Athene te starten. Volgens bij de N.V. Nederlandsche Ford .utomobiel Fabriek te Amsterdam binnen gekomen berichten is op equipe Glerum-Vol- mer-Hoogsteder met Ford V-8 op weg naar de startplaats Tallin, te Riga aangekomen, terwijl de Ford V-8, bemand met Nyen- bandring de Boer-Went-Liesenberg-Krab- benbos op 13 dezer te Oslo is gearriveerd De berichten vermelden nog, dat op de rou.e naar Stavanger zeer veel sneeuw is gevallen, hetgeen het rijden zeer bemoeilijkt, zoodat het welhaast onmogelijk zal zijn dit zware gedeelte in de Rallye zonder strafpunten af tc leggen. Verder werd bericht ontvangen, dat het team Mutsaerts-van Strien- Bicker-Couwen- berg 1.1. Zaterdag van Jassy naar Boekarest (de startplaats voor dit team) is vertrokken. Door dit team wordt medegedeeld, dat de sneeuwkettingen, dommekracht en de planken welke zijn medegenomen, goede diensten heb ben bewezen. Juist voor het afzenden van dit bericht werd van deze laatstgenoemde ploeg het volgende telegram uit Boekarest ontvangen: ,.In besten welstand gearriveerd, wagen in prima conditie ondanks zeer zwa- ren tocht." Om het volgen van de prestaties der 26 Ford rijders (waarvan 10 Nederlandsche) gemakkelijk te maken, heeft de Ford-maat schappij een landkaart laten drukken met een stel vlaggen (die uitgeknipt en om een speld geplakt kunnen worden) met de nummers der deelnemers er op, doen vervaardigen. Deze kaarten zijn niet alleen uitgezonden aan de Official Ford Dealers, Sub- en Ser vice Dealers hier te lande, die deze in hun etalagevensters zullen ophangen, doch ook aan alle Ambachtsscholen, Middelb. Techn. Scholen en Hoogere Burgerscholen. Een duidelijke kaart, die zeer onverzichte- lijk is. De Leeuwerik (thuisreis) is te Cairo ge land; de Rijstvogel (uitreis) is te Djask aangekomen. De Kwartel (thuisreis) is te Singapore geland. Het K. L. M.-vliegtuig de Pelikaan is na terugkeer uit Indië met de nieuwjaarspost grondig door den technischen dienst van de K. L. M. nagezien, doch in geen van zijn organen kon men eenige vermoeidheid ont dekken. Morgen vertrekt hij weer voor een gewone K. L. M.-vlucht naar den Oost met als ge zagvoerder de piloot K. D. Parmentier, die onlangs uit Amerika is teruggekeerd, waar hij het nachtvliegen heeft bestudeerd. Dit is weer zijn eerste vlucht op de Am- sterdam-Batavia-route na zijn terugkeer. Hij zal evenwel zijn in Amerika vergaarde kennis niet in practijk kunnen brengen, want. de Pelikan mag nu niet zoo-snel- mogelijk, doch slechts gewoon-snel-vliegen. De tweede bestuurder is kapt. M. P. Pattist, die destijds van zich deed spreken door zijn record-vlucht van Java naar Australië. Boordwerktuigkundige is B. Prins en C. van Brugge gat mee als radio-telegrafist. Teneinde van zijn sympathie in de op richting van het nationaal luchtvaart fonds blijk te geven heeft prins Hendrik, beschermheer van het „Pelikaar.-comi- té", een bijdrage voor het fonds ge schonken. Een Duitsch vliegtuig heeft gisteroch tend kort na het vertrek bij Maiienslel (Oldenburg) door een motordefect een noodlanding moeten maken, waarbij het tegen een dijk terecht is gekomen. Het toestel werd beschadigd en de vijf in zittenden, oaw. de bestuurder Oster- kamp, werden gewond. Het jongste nummer van „Het Vlieg veld" is goeddeels gewijd aan de histori sche vlucht van de .Pelikaan". De afle vering opent met een uitvoerig verslag over den tocht. J. C. Fraenkel memo reert in het bizonder de stille hulde dei- vijftienduizend toeschouwers op het oogenblik van aankomst der „Pelikaan" boven Schiphol. Ook de vlucht van den Pander Postjager is in dit nummer niet vergeten; „Eddy" schreef er over. De heer L. Bouman vertelt, bij mooie pren ten, van het nieuwe watervliegtuigsta tion der Pan American Airways te Mia- mi. Talrijke illustraties fleuren het lij vige nummer op. Het eerste onderzoek naar den oor zaak van de Emeraude heeft tot resul taat gehad, dat de catastrophe geweten moet worden aan den feilen s waardoor de stuurinrichting van toestel onklaar is geworden. De is tot het laatste oogenblik koelbic gebleven en heeft nog getracht zijn stel weer op te richten, hetgeen meer is gelukt. De doodstrijd van passagiers moet slechts kort zijn i weest. Men is er in geslaagd de lijken identificeeren. Er zijn op ly, KM van de plaats waar het toestel is neerirekm men, stukken van het vliegtu?,^ Veronderstellingen over de toe- dracht van het ongeluk. De opeenstapeling van rampen 'en dalen stelt de zenuwen op een zware aldus de Pa'rijsche correspondent der fTrC ïln Vl,e8tui?0ngeluk bij Corbigny doet den ken aan de treinbotsing bij Parijs onKeiS avond. Evenmin als toen, is het gemakkelijk storm hot piloot koelbloedig "u toe- niet de go- te van schan- e proef, N.R C. de oorzaak van den val uit te vinden. Vér. schillende mogelijkheden worden geopperd" Zoo is op zekeren afstand van de resten een vleugel gevonden. Heeft het afbreken hier van den smak tengevolge gehad, of is q, vleugel pas afgeknapt door den schok, waar mede het vliegtuig neersloeg wordt opge- maakt dat de vlieger nog op het laatste oogenblik gas gegeven heeft om te probeeren omhoog te komen. Blijkbaar was hij al een tijdlang het stuur niet meer meester. Oogge. tuigen zeggen het toestel al betrekkelijk Tan. gen tijd boven die vlakte te hebben zien krui. sen. De Smaragd scheen toen al ernstig te slingeren. Blijkbaar zocht de bestuurder een geschikt punt voor een noodlanding. Naar men weet, was het afschuwelijk weer. Ver. moedelijk had hij al eerder moeten landen maar de belangrijke passagiers kunnen er bij hem op verder gaan hebben aangedron- gen omdat zij gisteravond tegenwoordig wilden zijn bij het feest, dat den militairen vliegers die den tocht boven Afrika gemaakt hebben, aangeboden werd. De onderstelling dat de Smaragd met een hoogspanningska- bel in botsing is gekomen, wordt van vele kanten bevestigd. Volgens een ander vermoe. den is tijdens de vlucht een flesch met zuur- stof, die voor het opgang brengen van de motoren gebruikt wordt, gesprongen. Eenige oetuigen zeggen voor den val een knal ge hoord te hebben. Ook zijn er die beweren vlammen aan boord gezien te hebben, terwijl de Smaragd op een paar honderd meter hoogte vloog. Dit kan echter gezichtsbedrog geweest zijn. In den nacht zijn de buizen, waaruit het verbruikte gas ontsnapt, gloeiend Ook is het mogelijk dat de vlieger vuurpijlen afgestoken heeft, om den omtrek te verlich- ten bij het zoeken van het landingsterrein. Men kan de stelling verdedigen, dat hef toe. stel niet op zulk weer berekend was. Het had er echter al 150 vlieguren op zitten. Van een slijtage kon te minder sprake zijn, daar de vlucht van Saigon en terug als een laat. ste proefvlucht te beschouwen was. De Sma- ragd had, de fabriek verlatende, al drie snel heidsrecords gebroken. De terugreis was 5 Januari begonnen Bij dien tocht had men eenige malen pech, maar deze betrof niet de vitale deel en In de Kamer is al een interpel latie aangevraagd over de verantwoordelijk heden voor de catastrofe en aangaande de maatregelen tot verzekering der veiligheid van het luchtverkeer. Minister Sarraut en oud-minister Reynaud hebben in warme woorden hulde gebracht aan de nagedachte nis van de omgekomen gouverneur-generaal Pasquier. Drie jaar geleden was hij al in 5 dagen van Indo China naar Parijs gevlogen. Sinds 1930 had hij het hoofd te bieden aan de gevolgen van de politieke en de oecono- mische crisis, welke laatste voorwarn uit de daling van rijst- en rubberprijzen. Pas quier had de begrooting van dat gebied van 108 millioen piasters herleid. Een telegram aan en van de K.L.M. De K.L.M. ontving gisteren van de Fran- sche Maatschappij Air France het volgende telegram: „Geven u met groote droefheid kennis van het ongeluk van de Eméraude. Machine Maandagavond tegen half 8 door sneeuwstorm overvallen in de buurt van Mor- van, stootte tegen een hindernis aan, waarna het toestel op den grond in brand vloog. Be manning en passagiers daarbij omgekomen" Hierop volgde de lijst der slachtoffers. Inmiddels had de K.L.M. reeds telegra fisch haar deelneming met dit ongeluk aan de Air France betuigd. Met de Air France staat de K.L.M. in zeer nauwe betrekking en in haren chef techni- schendienst. den heer Balazuc, welke beiden bij dit ongeluk zijn omgekomen, en waar mede geregeld besprekingen werden gehou den, verliest de K.L.M. ook persoonlijke goede vrienden. Het onderzoek zal verscheidene dagen duren. Naar Reuter uit Parijs meldt, zullen over het ongeluk met het vliegtuig Eméraude pas over verscheidene dagen officieele medeaee- lingen gedaan kunnen worden en dan zullen nog verschillende punten duister blijven en wellicht nimmer opgehelderd worden. De ge tuigen ter plaatse zijn eenstemmig in hun oordeel, dat het weer Maandag verschrikke lijk was. Er woedde eenhevige storm; hei weerlichtte en regen en sneeuw wisselden elkander af. Het schijnt dus dat het nood weer de oorzaak van het ongeluk is geweest. Er zijn echter ook getuigen, die verzekeren, dat de antenne van het vliegtuig, die ondei aan het toestel hing, in aanraking is geko- men met de electrische leiding bij het passee- ren van een spoorweg en in brand is gevlo gen; een andere lezing is dat een zuurstof houder, welke diende om de motoren op gang te brengen, ontploft is. In ieder geval zal de minister van luchtvaart een nauwkeurig ge rechtelijk onderzoek doen instellen. De minister van luchtvaart, Cot, is giste ren op de plaats van de ramp aangekomen en heeft zich door den burgemeester van Cor- bigny een uiteenzetting van de toedracht der ramp laten geven. Hij heeft ook de stukken onderzocht die voor het neerkomen op de" grond van het vliegtuig zijn losgeraakt. Het toestel. De 3-motorige Dewoitine-eendekker Emé raude is ongeveer 4 maanden geleden door de Air France in dienst genomen. Bestuurd door den bekenden vlieger Doret, bracht het het wereldsnelheidsrecord over 1000 en 2000 K.M. me t een nuttigen last van 2000, 1000 en 500 K.G. aan boord op zijn naam. D* r ransche minister van luchtvaart Pierre Cot maakte met de Eméraude zijn bekende reis naar Rusland. Het uit metaal vervaardigde toestel wa» uitgerust met drie Hispano Suiza motoren, elk van 575 P.K. Een perscritiek. Paris Midi schrijft: „Zal de reeks onge lukken evenzoo voortduren als de sern schan dalen?" Het blad maakt zich ongerust over de onophoudelijke reeks vajn beproevingen lerlei aard, die van allerlei aard, die over Frankrijk komen Frankrijk schijnt het offer van omstandig heden te zijn, waarin het noodlot, overmoed, misschien ook onvoorzichtigheid, verouderd materiaal en ook het verouderd zijn van be paalde instellingen, misschien zelfs nog ern stiger en geheimzinniger invloeden een rol spelen. Het blad acht zelf de mogelijkheid van sabotage niet geheel uitgesloten en wil» dat de minister van luchtvaart onmiddclij» een onderzoek zhl instellen

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 8