Staatsloterij
ONZE KORFBALLERS.
K.V.K.V. I—B.E.P. II 2-0.
De eerste klassers.
Fraaie prestatie van NaSs.
DU AL-MEET
WEST-FRIESLAND—ALKMAAR.
De verplichte oefenstof.
DE RALLYE NAAR MONTE CARLO.
Op wed naar Athene.
Laatste berichten omtrent
deelnemers.
Een wedstrijdkaart van Ford.
DE POSTVLUCHTEN OP INDIE.
DE PELIKAAN VLIEGT GEWOON
SNEL.
HET PELIKAAN-COMITE.
VLIEGTUIGONGELUK IN
OLDENBURG.
Vijl personen gewond.
HET VLIEGVELD.
DE RAMP VAN DE SMARAGD.
Het onderzoek,
HET TERREIN VAN HET PALEIS
VOOR VOLKSVLIJT.
Bebouwingsplannen. Een „crystal-
pal ace"?
Naar de Tel. verneemt, is bij het gemeente
bestuur van Amsterdam ingediend een plan
van de architecten Hamaker, Gratama en
Dinger, om op het Paleis voor Volksvlijt-ter-
rein een „Crystal-Palace" te bouwen, een
groot gebouw met hoogen toren, glazen koe-
Eel, vele groote glazen ruiten en terrassen.
Ht bouwwerk zou een winkelgalerij, bios
coopzalen, vergaderlokalen en restaurants
•bevatten. Het plan wordt thans door den be
trokken dienst ten stadhuize bestudeerd.
Naar men weet is het Paleis voor Volks-
vlijtterrein oorspronkelijk bestemd voor
stadhuisbouw, maar het is de vraag, of hier
van in de tegenwoordige tijdsomstandighe
den iets van zal kunnen komen. Het spreekt
echter vanzelf, dat als de plannen voor het
nieuwe „Crystal-Palace", waarbij een groote
Amsterdamsche onderneming geïnteresseerd
is, doorgaan, de initiatief-nemers voor een
groot aantal jaren het terrein, dat thans ge
meente-eigendom is, in erfpacht moeten krij
gen.
KORTE BERICHTEN.
E>e minister van binnenlandsche zaken
tal zich morgenochtend voor eenige dagen
met verlof naar het buitenland begeven. Dien
tengevolge geeft hij geen audiëntie op Maan
dag 22 en 29 Januari.
De onthulling van het borstbeeld van
wijlen den oud-burgemeester van Amsterdam
en oud-hoogleeraar, mr. G. van Tienhoven,
door Aug. Falise bij de viering van het der
de eeuwfeest der universitiet vervaardigd en
aangeboden, is gisternamiddag geschied in
de senaatskamer.
(Niet officieel)
5de Klasse, 3e Lijst.
Trekking van Woensdag 17 Januari 1934
Hooge Prijzen,
f 1000.— 8138.
f 400.— 5348 6946 7098 12102
f 200
2635
5979
f 100.—
193 4620 699
9 9355
11137 12987
18149
18278
18850
19302
Priiien van f 70.
449
23
71
113
122
132
173
302
487
630
683
738
813
834
1066
1080
Ü121
1173
1328
1432
1562
1732
1869
20Ï2
12321
2448
2452
2619
2679
2756
2894
2958
2987
3588
3671
3747
3832
3972
4223
4347
4374
4622
4811
4935
5429
5610
5718
5761
6006
6050
6123
6148
6335
6411
6485
6551
6882
6961
6975
7063
7175
7203
7245
7362
7483
7696
7804
8028
8119
8168
8248
8305
8315
8333
8397
8464
8516
8633
8740
8847
f9076
9119
9261
9415
9764
10080
10112
10273
10283
10388
10400
10428
10446
10677
10698
10722
10748
10876
10903
10994
11223
11322
11380
11601
11773
11777
12078
12210
12261
12323
12543
12885
12962
13115
13400
13429
13452
14004
14089
14136
14280
14394
14418
14493
14583
14659
14716
147 IS
14726
14762
14781
14792
15060
15085
15136
15164
15224
15317
15441
15694
15721
15756
15758
15874
15925
16221
16292
16595
16660
16663
16877
16902
16911
17186
17249
17381
17559
17576
17785
18072
18075
18163
18202
18711
18856
18963
19093
19166
19307
19631
19636
j.9644
19693
19878
19892
19991
20116
f0203
20491
20496
20703
20748
21000
Nieten.
21
27
38
111
115
134
187
211
250
257
268
279
296
347
369
374
380
412
435
543
546
602
865
878
>903
963
1005
1012
1027
1100
1127
1134
f1159
1269
1292
1386
1407
1463
1504
1538
1625
1668
1728
1734
1826
1870
1898
1908
1919
2204
2217
2263
2334
2336
2552
2536
2599
2605
2676
2683
2689
2864
2949
2965
3009
3102
3116
3158
3236
3283
3284
3349
3350
3366
3387
3426
3571
3639
3712
3746
13764
3767
3828
3979
4011
4171
4192
4224
14232
4249
4380
4381
4382
4399
4503
4522
f4576
4596
4644
4701
4733
4777
4815
4863
4968
5038
5044
5103
5145
5169
5182
5228
6231
5287
5342
5367
5375
5424
5507
5602
6613
5628
5699
5755
5812
5825
5826
5827
6020
6033
6095
6127
6153
6197
6198
6232
6234
6253
6267
6274
6283
6359
6431
6501
i6574
6651
6712
6811
6818
6923
6987
7018
•7042
7240
7259
7370
7375
7446
7468
7638
(1664
7701
7712
7730
7732
7734
7764
7738
17805
7870
7890
7909
7930
7945
7947
7948
«8009
8096
8189
8195
8265
8358
8383
8438
«519
8568
8583
8602
8627
8641
8670
8687
(8752
8779
8895
8913
8938
8955
8960
9009
(9041
9149
9160
9182
9195
9197
9205
9248
M321
9340
9371
9391
9396
9409
9447
9489
•9545
9575
9617
9649
9651
9730
9751
9801
f9854
9922
9974
10013
10217
1C239
10266
10269
10279
10285
10290
10339
10378
10399
10452
10454
10471
10485
10504
10538
10549
10586
10587
10592
10624
10725
10777
10864
10884
10953
11016
11030
11038
11052
11077
11133
11191
11226
11324
11337
11355
11377
11384
11386
11388
11434
11448
11528
11536
11554
11566
11572
11577
11582
11624
11644
11743
11783
11824
11855
11936
12136
12179
12189
12198
12272
12278
12325
12366
12376
12413
12581
12598
12684
12809
12864
13030
13173
13209
13233
13298
13302
13339
13481
13576
13606
13654
13699
13899
13913
13931
13969
13996
14020
14066
14071
14088
14105
(4147
14244
14315
14319
14363
14404
14434
14438
14482
14489
14560
14584
14639
14678
14682
14699
14712
14713
14827
14930
14980
14987
15026
15062
15167
15226
15315
15327
15425
15433
15519
15575
15591
15592
15595
15603
15685
15695
35734
15769
15811
15812
15865
15941
15961
16000
16037
16114
16119
16168
16179
16291
16299
16378
g6422
16460
16501
16604
16607
16617
16670
16720
46736
16775
16783
16890
16936
16953
16954
17081
17090
17167
17176
17190
17206
17226
17284
17308
17362
17397
17416
17433
17483
17487
17489
17566
17585
17606
lr.649
17654
17664
17680
17722
17761
17777
17825
17831
37852
17870
17887
17896
17906
17949
17996
18037
18047
18069
18145
18179
18181
18216
18231
18271
18289
18290
18324
18389
18394
18396
18449
18454
18474
18482
18483
18490
18542
18639
18640
18663
18712
18811
18976
19030
19031
19122
19128
19143
19180
19228
19263
19281
19312
19400
19418
19515
19526
19596
19602
19640
19675
19709
19962
19979
20033
20036
20103
20125
20139
20270
20331
20357
20484
20538
20545
20553
20599
20630
20665
20764
20807
20850
20864
20885
20895
20896
20934
20949
20976
t'M»
Korfbal.
Ondanks de vele regens was het K.V.-veld
uitstekend bespeelbaar.
Onder leiding van scheidsrechter Blom
stelt K.V. zich geheel volledig op. B.E.P. telt
één invaller. Reeds onmiddellijk blijkt de har
de wind een goede balcontrole zeer te bemoei
lijken. K.V. heeft het eerst het voordeel van
de storm en is dan ook voortdurend in de
meerderheid. Het B.E.P.-midden heeft met
het lange middenvakspel geen succes, daar
de bal steeds wordt onderschept. Steeds is de
bal in de K.V.-aanval. Het schieten is echter
zeer moeilijk. Tenslotte krijgt mej. Danen den
bal vrij onder den korf en scoort (l—O).
Fraai combineert de K.V.-aanval en na een
half uur maakt van Beek 2—O.
Ook in de tweede opstelling blijft K.V. in
de meerderheid, doch het schot faalt. De rust
gaat dan ook in met een 20-voorsprong
voor K.V.
Na de thee blijkt v. Wiefingen vanwege
een blessure vervangen te zijn dooi" Haas
broek. Het spel is thans meer verdeeld. ue
K.V.-verdediging krijgt thans meer werk,
doch heeft er goed het oog in en steeds wordt
de bal geretourneerd. Het middenvak brengt
herhaaldelijk met fraai kort spel den bal op,
zoodat de aanval ondanks het windnadeel
voldoende werk krijgt. Fraaie kansen doen
zich voor, doch zuiver schieten is vrijwel on
mogelijk. Het einde komt dan ook met een
verdiende 2O-overwinning voor K.V., waar
door de tweede ronde bereikt is.
K.V. III—Velocitas I en K.V. a—Velocitas a
vonden geen doorgang.
In de Oostelijke le klasse B deed Naas in
derdaad wat wij verwachtten. Zij bracht
haar stadgenoote D.O.S. een verdiende 21-
nederlaag toe. D.O.S. dient thans te waken
voor verdere misstappen, daar de fraaie
kampioenskans anders erg in gevaar komt.
De stand luidt hier:
Zwart-Wit 11 7 2 2 26—20 16
D.O.S. 9 7 0 2 31—7 14
Naas 11 6 2 3 32—15 14
Achilles 5 2 2 1 87 6
Rigtersbleek 7 2 2 3 1711 6
A.K.C. 8 2 2 4 16-23 6
H.K.C. 9 2 16 8—20 5
Wit-Blauw 10 0 3 7 8—43 3
Door de buitengewoon slechte weersom
standigheden werd vrijwel het geheele eerste
klasse programma afgelast. Slechts in het
Oosten werden twee wedstrijden gespeeld.
In de Oostelijke eerste k'asse A wist Onder
Ons zich door een benauwde 1O-overwin-
ning op Be Quick wat veiliger te stellen. De
strijd om de onderste plaats zal nu wel tus
schen Rapiditas en Be Quick worden uitge
vochten.
De stand luidt
Z.K.C. 9 8 1 0 33—12 17
Ekca 8 6 1 1 25—9 13
Hellas 6 4 0 2 16—11 8
't Overschotje 8 3 2 3 19—16 8
Vada 10 4 0 6 21—27 8
Onder Ons 9 3 1 5 23—28 7
Rapiditas 8 116 17—34 3
Be Quick 8 1 0 7 5—22 2
turnen.
Naar wij vernemen zal Zaterdag 17
Maart de dual-meet tusschen de turnkrin
gen West-Friesland en Alkmaar plaats vin
den.
De eerste wedstrijd, in Alkmaar gehou
den, bleek een groot succes te zijn Toen
bleek, dat de West Friesche dames sterker
waren dan haar Alkmaarsche tegenstand
sters doch de heeren van Alkmaar waren
stukken beter dan die uit West-Friesland.
Er is dus rede te over, om revanche te ne
men en dus zullen beide kringen vol nieu
wen moed den aanstaanden wedstrijd begin
nen. In beide kringen zal men dan ook met
de meeste zorg de ploegen kiezen, zoodat
Enkhuizen straks een prachtige avond wacht.
De te verwerken stof is de volgende:
Dames.
Paard: Opspr. tot steun, voorzwaai R R.
terug en L. inspreiden, R. inspreiden. L. terug,
R. terug. L. inspreiden en met 1/4 draai L. af
tot stand.
Ringenzwaai: Na opzetten met afz. der
beenen bij de 2e voorzwaai heele draai L.,
achterzwaai 1/2 dr R., voorzw 1/2 draai R..
achterzwaai blijven in strekhang, voorzw.
vouwhang, achierzw. blijven in vouwhang,
voorzw. uitzw. *ot buighang, achterzw. strek-
hang, voorzw. met 1/2 dr. L. afspringen tot
stand.
Na de eerste afzet der beenen voor de heele
draai L., moeten verder alle onderdeelen zon
der afzetten der beenen gebeuren.
Brug: Dwarsstand tusschen de barren,
voorzwachterzw., voorzw. gevolgd door
1/1 kreits R- over L., voorzw. gevolgd door
spreidzit voor de handen, handen voor plaat
sen en achter inzwaaien, voorzw., achterzw.
tot schouderstand, gevouwen doorrollen tot
buiten dwarszit voor R. hand, achterover
vouwen en kip tot d ij zit L., voor inzwaaien
en achter L. wenden tot dwarsstand naast de
brug.
Heeren.
Hoogrek: Aanspr. in bovengreep. kleine
voorzw., hooge uitzwaai, achteropzet tot
steun, uitzwaaien en na de volgende voor
zwaai hoekopzwaai tot ruglingschen steun,
met gestrekte beenen zitdraai achterover,
door voiiwhang beenen uithurken, achter
zwaai, voorzwaai en kip tot steun, vrije buik-
draai achterover, gevolgd door gestrekte
ondersprong.
Brug: Met aanloop en afzet opspringen
tot bovenarmhang, vouwhouding en uit
zwaai en achteropzet tot steun, voorzwaai,
achterzwaai tot schouderstand, doorrollen
en bij- de achterzwaai afzweven gevolgd
door onderkip tot bovenarmhang, vouwhou
ding en kip tot steun, achterzwaai en door
buigsteun pirouette tot bovenarmhang, voor
opzet en achter door vluchtigen handstand
wenden L.
Paard: Opspringen tot voorzwaai L., L.
terug en flanken R., uitspreiden, R. uit
spreiden, L. inspreiden, R. inspreiden, te
rugflanken L., voorzwaai R. en keersprong
L. tot stand.
Ringen (stil spronghoogte)Aanspringen
tot strekhang, met kleine voor- en achter
zwaai, vouwhouding en kippen tot steun,
beenen in hoek en opdrukken tot handstand
(beenen aan de touwen), met gestrekte ar
men langzaam doorzakken tot omgekeerde
strekhang, vouwhouding, 'uitzwaaien en ge
strekt terugzwaaien tot omgekeerde strek
hang, door dalen tot ruglingsche strekhang(
direct gevolgd door gestrekt terugzwaaien
tot pmgekeerden strekhang, vouwhouding
voor uitzwaaien, terugzwaaien tot vouwhou
ding, uitdisloqeeren tot vouwhouding, voor
voonwaaf spreidaf-
moet
uitzwaaien en na de
sprong tot stand.
Naast deze verplichte oefeningen --
aan dezelfde toestellen een keusoefening
worden gedaan. Deze laatste oef™"£
aan de ringen zoowel voor de dames
voor heeren een stille- of zwaai-
zijn.
mag
als
oefening
Automobilisme.
P. H. L. Lamberts Hurrelbrinck
Mr.
schrijft ons:
Dinsdagmiddag 9 dezer is de equipe
Sprenger van Eyk—Wieleman—mr.
dr.
Lam
berts Hurrelbrinck op Ford V-8 uit Heei len
vertrokken in een dichten mist, die ïeaere
snelheid van beteekenis onmogelijk maaKie.
Zoo werd doorgesukkeld tot Coblenz, waar
de mist plotseling verdween om plaats te ma
ken voor besneeuwde wegen, die wederom
aanzienlijke vertraging brachten. Zoo ging
het den geheelen nacht door, afwisselend
mist en helder weer, maar steeds en overal
sneeuw op de wegen. Een oogenblik dreigde
zelfs de tocht onderbroken te moeten worden,
toen 's nachts in Würzburg alle garages ge
sloten bleken te zijn en dus nergens benzine
te krijgen was, terwijl de Ford op zijn laat
ste liters liep. Toen kreeg plotseling Wiele
man het idee om de Fordgarage op te bellen
en te beproeven of deze ook bereid zou zijn
haar service gedurende nachturen te verstrek
ken, hetgeen geschiedde, zoodat met een volle
tank wederom den morgenstond tegemoet ge
reden kon worden.
Een oogenblik, de laatste 50 kilometer voor
Passau leek het alsof het obstakel door de
sneeuw den rijders in den weg gelegd, ver;
dwenen was. T enminste de wegen waren vrij
en voor het eerst sinds het vertrek uit Heer
len kon met een behoorlijke snelheid gereden
worden. Maar nauwelijks was de Oostenrijk-
sche grens gepasseerd of het begon er bitter
slecht uit te zien. Verkeer tusschen Duitsch-
land en Oostenrijk bestaat er al sinds maan
den niet meer, de wegen die naar de Duitsche
grens leiden zijn verlaten, auto's ziet men er
heelemaal niet meer, zoodat de sneeuw er zoo
hoog lag als zij daar gedurende de paar
laatste weken gevallen was. Had de Ford tot
dusverre zonder kettingen om de banden zich
op de spiegelgladde wegen staande kunnen
houden, thans ging dit niet meer. Op een ge
geven oogenblik zakte hij zoo diep in de
sneeuw weg, dat een boer met twee paarden
te hulp geroepen moest worden om hem er
uit te "ekken. Toen werden de sneeuwkettin-
ken omgelegd en 90 K-M- nadat Linn
bereikt was, vonden de rijders gebaande we
gen, waar de opgeruimde sneeuw in hooge
hoopen langs den rand van den weg geruimd
was. Tot Ween en toe dat in den loop van den
avond bereikt werd, bevonden de wegen zich
in een prachtigen toestand.
Dienzelfden Woensdagochtend had de Engel-
sche Fordrijder Whalley, die den vorigen
avond aangekomen was, Weenen verlaten om
zijn reis naar Athene voort te zetten.
Czegedin, 11 Januari.
Het was een klare wintermorgen toen wij
's morgens uit Weenen vertrokken. Wieleman
zat achter het stuur en op de prachtige auto
strade van Weenen naar Boedapest liet hij den
Ford voortdurend zijn 100 K.M. per uur loo-
pen. Hooger wilde hij niet gaan om den wa
gen te sparen voor de eigenlijke Ralley, maar
op die 100 K.M. bleef de wijzer van den snel
heidsmeter dan ook voortdurend staan, zoo
dat de afstand Weenen—Boedapest, 268
K.M., met een gemiddelde snelheid van 71
K.M. per uur werd afgelegd, niettegenstaan
de een oponthoud om benzine in te nemen en
een zeldzaam kort oponthoud aan de Oosten-
rijkschHongaarsche grens. Zeldzaam kort
inderdaad duurde dit oponthoud, vooral
wanneer wij daarmede vergeleken het gezeur,
dat wij de vorige dagen aan de Duitsche
grenzen hadden. Eigenlijk hadden wij te Boe
dapest niet willen ophouden, maar toen wij
door de stad reden, ontdekte Sprenger van
Eyk op eens het Donau Palace Hotel, dat be
roemd is om zijn Zigeunerstrijkjes. Omdat
wij nu toch zooveel vroeger te Boedapest wa
ren dan wij verwacht hadden, moesten wij
ophouden om te lunchen onder de tonen van
Zigeunermuziek. Maar de Zigeuners van het
Donau Palace Hotel schijnen alleen maar
voor de radio te spelen, men kan ze over de
geheele wereld hooren, behalve in de eetzaal
van het hotel welks naam zij beroemd ge
speeld hebben. Na een uur vertraging ver
trokken wij weer en vonden buiten gekomen
Boedapest compleet veranderd. Een dikke
mist hing door de straten. Dat beloofde wat.
Den geheelen middag hebben wij door den
mist gereden in een felle vorst, die de voor
ruit met een ijslaag bedekte, die slechts met
moeite door den electrischen ruitenverwar
mer ontdooid werd. Wat moet ik vertellen
van de Hongaarsche natuur rondom ons?
We hebben er niets van gezien dan een stuk
van den weg voor ons, die over het algemeen
zeer goed en slechts op enkele plaatsen
slecht was. Maar of wij door bosschen of
door uitgestrekte Hongaarsche poesta's
reden, ik weet er niets van, wij hebben niet
meer gezien dan de paar vierkante meters
vrijen weg, die door de mistlampen uit de
mistwolken geknipt werden. Af en toe doken
schimachtige wagens met paarden voor ons
op, die even spoedig weer uit het gezicht ver
dwenen ais zij opgekomen waren, somtijds
een enkel dorp, één stad Kechsemet, waar de
mist iets minder dik hing en waar wij dan
even ophielden om den weg te vragen, dien
Sprenger van Eyk reeds volgens de kaart met
nimmer falende zekerheid had aangewezen.
Wat ging het langzaam in vergelijking met
dien glorierijken morgenrit. En toch waren
we tevreden. Wij haalden de 40 K.M. per
uur ruim, wij hoefden ons dus niet bezorgd
er over te maken indien wij op dfe Rallye
wederom dien vermaledijden mist zouden
hebben, die nu al drie weken over Europa
hangt Te Czegedin aan de Hongaarsch-
Zuidsiavische grens hielden wij op en verna
men daar in het hotel, dat de Engelsche
rordrijder Whalley dien morgen vroeg ver
trokken was tegelijk met monsieur et madame
Schel 1 op Delahaye, die uit Parijs gekomen
zijn om te Athene te starten.
Volgens bij de N.V. Nederlandsche Ford
.utomobiel Fabriek te Amsterdam binnen
gekomen berichten is op equipe Glerum-Vol-
mer-Hoogsteder met Ford V-8 op weg naar
de startplaats Tallin, te Riga aangekomen,
terwijl de Ford V-8, bemand met Nyen-
bandring de Boer-Went-Liesenberg-Krab-
benbos op 13 dezer te Oslo is gearriveerd
De berichten vermelden nog, dat op de rou.e
naar Stavanger zeer veel sneeuw is gevallen,
hetgeen het rijden zeer bemoeilijkt, zoodat
het welhaast onmogelijk zal zijn dit zware
gedeelte in de Rallye zonder strafpunten af
tc leggen.
Verder werd bericht ontvangen, dat het
team Mutsaerts-van Strien- Bicker-Couwen-
berg 1.1. Zaterdag van Jassy naar Boekarest
(de startplaats voor dit team) is vertrokken.
Door dit team wordt medegedeeld, dat de
sneeuwkettingen, dommekracht en de planken
welke zijn medegenomen, goede diensten heb
ben bewezen. Juist voor het afzenden van
dit bericht werd van deze laatstgenoemde
ploeg het volgende telegram uit Boekarest
ontvangen: ,.In besten welstand gearriveerd,
wagen in prima conditie ondanks zeer zwa-
ren tocht."
Om het volgen van de prestaties der 26
Ford rijders (waarvan 10 Nederlandsche)
gemakkelijk te maken, heeft de Ford-maat
schappij een landkaart laten drukken met een
stel vlaggen (die uitgeknipt en om een speld
geplakt kunnen worden) met de nummers
der deelnemers er op, doen vervaardigen.
Deze kaarten zijn niet alleen uitgezonden
aan de Official Ford Dealers, Sub- en Ser
vice Dealers hier te lande, die deze in hun
etalagevensters zullen ophangen, doch ook
aan alle Ambachtsscholen, Middelb. Techn.
Scholen en Hoogere Burgerscholen.
Een duidelijke kaart, die zeer onverzichte-
lijk is.
De Leeuwerik (thuisreis) is te Cairo ge
land; de Rijstvogel (uitreis) is te Djask
aangekomen.
De Kwartel (thuisreis) is te Singapore
geland.
Het K. L. M.-vliegtuig de Pelikaan is na
terugkeer uit Indië met de nieuwjaarspost
grondig door den technischen dienst van de
K. L. M. nagezien, doch in geen van zijn
organen kon men eenige vermoeidheid ont
dekken.
Morgen vertrekt hij weer voor een gewone
K. L. M.-vlucht naar den Oost met als ge
zagvoerder de piloot K. D. Parmentier, die
onlangs uit Amerika is teruggekeerd, waar
hij het nachtvliegen heeft bestudeerd.
Dit is weer zijn eerste vlucht op de Am-
sterdam-Batavia-route na zijn terugkeer.
Hij zal evenwel zijn in Amerika vergaarde
kennis niet in practijk kunnen brengen,
want. de Pelikan mag nu niet zoo-snel-
mogelijk, doch slechts gewoon-snel-vliegen.
De tweede bestuurder is kapt. M. P. Pattist,
die destijds van zich deed spreken door zijn
record-vlucht van Java naar Australië.
Boordwerktuigkundige is B. Prins en C.
van Brugge gat mee als radio-telegrafist.
Teneinde van zijn sympathie in de op
richting van het nationaal luchtvaart
fonds blijk te geven heeft prins Hendrik,
beschermheer van het „Pelikaar.-comi-
té", een bijdrage voor het fonds ge
schonken.
Een Duitsch vliegtuig heeft gisteroch
tend kort na het vertrek bij Maiienslel
(Oldenburg) door een motordefect een
noodlanding moeten maken, waarbij het
tegen een dijk terecht is gekomen. Het
toestel werd beschadigd en de vijf in
zittenden, oaw. de bestuurder Oster-
kamp, werden gewond.
Het jongste nummer van „Het Vlieg
veld" is goeddeels gewijd aan de histori
sche vlucht van de .Pelikaan". De afle
vering opent met een uitvoerig verslag
over den tocht. J. C. Fraenkel memo
reert in het bizonder de stille hulde dei-
vijftienduizend toeschouwers op het
oogenblik van aankomst der „Pelikaan"
boven Schiphol. Ook de vlucht van den
Pander Postjager is in dit nummer niet
vergeten; „Eddy" schreef er over. De
heer L. Bouman vertelt, bij mooie pren
ten, van het nieuwe watervliegtuigsta
tion der Pan American Airways te Mia-
mi. Talrijke illustraties fleuren het lij
vige nummer op.
Het eerste onderzoek naar den oor
zaak van de Emeraude heeft tot resul
taat gehad, dat de catastrophe geweten
moet worden aan den feilen s
waardoor de stuurinrichting van
toestel onklaar is geworden. De
is tot het laatste oogenblik koelbic
gebleven en heeft nog getracht zijn
stel weer op te richten, hetgeen
meer is gelukt. De doodstrijd van
passagiers moet slechts kort zijn i
weest. Men is er in geslaagd de lijken
identificeeren. Er zijn op ly, KM van
de plaats waar het toestel is neerirekm
men, stukken van het vliegtu?,^
Veronderstellingen over de toe-
dracht van het ongeluk.
De opeenstapeling van rampen 'en
dalen stelt de zenuwen op een zware
aldus de Pa'rijsche correspondent der fTrC
ïln Vl,e8tui?0ngeluk bij Corbigny doet den
ken aan de treinbotsing bij Parijs onKeiS
avond. Evenmin als toen, is het gemakkelijk
storm
hot
piloot
koelbloedig
"u toe-
niet
de
go-
te
van
schan-
e proef,
N.R C.
de oorzaak van den val uit te vinden. Vér.
schillende mogelijkheden worden geopperd"
Zoo is op zekeren afstand van de resten een
vleugel gevonden. Heeft het afbreken hier
van den smak tengevolge gehad, of is q,
vleugel pas afgeknapt door den schok, waar
mede het vliegtuig neersloeg wordt opge-
maakt dat de vlieger nog op het laatste
oogenblik gas gegeven heeft om te probeeren
omhoog te komen. Blijkbaar was hij al een
tijdlang het stuur niet meer meester. Oogge.
tuigen zeggen het toestel al betrekkelijk Tan.
gen tijd boven die vlakte te hebben zien krui.
sen. De Smaragd scheen toen al ernstig te
slingeren. Blijkbaar zocht de bestuurder een
geschikt punt voor een noodlanding. Naar
men weet, was het afschuwelijk weer. Ver.
moedelijk had hij al eerder moeten landen
maar de belangrijke passagiers kunnen er
bij hem op verder gaan hebben aangedron-
gen omdat zij gisteravond tegenwoordig
wilden zijn bij het feest, dat den militairen
vliegers die den tocht boven Afrika gemaakt
hebben, aangeboden werd. De onderstelling
dat de Smaragd met een hoogspanningska-
bel in botsing is gekomen, wordt van vele
kanten bevestigd. Volgens een ander vermoe.
den is tijdens de vlucht een flesch met zuur-
stof, die voor het opgang brengen van de
motoren gebruikt wordt, gesprongen. Eenige
oetuigen zeggen voor den val een knal ge
hoord te hebben. Ook zijn er die beweren
vlammen aan boord gezien te hebben, terwijl
de Smaragd op een paar honderd meter
hoogte vloog. Dit kan echter gezichtsbedrog
geweest zijn. In den nacht zijn de buizen,
waaruit het verbruikte gas ontsnapt, gloeiend
Ook is het mogelijk dat de vlieger vuurpijlen
afgestoken heeft, om den omtrek te verlich-
ten bij het zoeken van het landingsterrein.
Men kan de stelling verdedigen, dat hef toe.
stel niet op zulk weer berekend was. Het had
er echter al 150 vlieguren op zitten. Van
een slijtage kon te minder sprake zijn, daar
de vlucht van Saigon en terug als een laat.
ste proefvlucht te beschouwen was. De Sma-
ragd had, de fabriek verlatende, al drie snel
heidsrecords gebroken. De terugreis was 5
Januari begonnen Bij dien tocht had men
eenige malen pech, maar deze betrof niet de
vitale deel en In de Kamer is al een interpel
latie aangevraagd over de verantwoordelijk
heden voor de catastrofe en aangaande de
maatregelen tot verzekering der veiligheid
van het luchtverkeer. Minister Sarraut en
oud-minister Reynaud hebben in warme
woorden hulde gebracht aan de nagedachte
nis van de omgekomen gouverneur-generaal
Pasquier. Drie jaar geleden was hij al in 5
dagen van Indo China naar Parijs gevlogen.
Sinds 1930 had hij het hoofd te bieden aan
de gevolgen van de politieke en de oecono-
mische crisis, welke laatste voorwarn uit
de daling van rijst- en rubberprijzen. Pas
quier had de begrooting van dat gebied van
108 millioen piasters herleid.
Een telegram aan en van de K.L.M.
De K.L.M. ontving gisteren van de Fran-
sche Maatschappij Air France het volgende
telegram: „Geven u met groote droefheid
kennis van het ongeluk van de Eméraude.
Machine Maandagavond tegen half 8 door
sneeuwstorm overvallen in de buurt van Mor-
van, stootte tegen een hindernis aan, waarna
het toestel op den grond in brand vloog. Be
manning en passagiers daarbij omgekomen"
Hierop volgde de lijst der slachtoffers.
Inmiddels had de K.L.M. reeds telegra
fisch haar deelneming met dit ongeluk aan
de Air France betuigd.
Met de Air France staat de K.L.M. in zeer
nauwe betrekking en in haren chef techni-
schendienst. den heer Balazuc, welke beiden
bij dit ongeluk zijn omgekomen, en waar
mede geregeld besprekingen werden gehou
den, verliest de K.L.M. ook persoonlijke
goede vrienden.
Het onderzoek zal verscheidene
dagen duren.
Naar Reuter uit Parijs meldt, zullen over
het ongeluk met het vliegtuig Eméraude pas
over verscheidene dagen officieele medeaee-
lingen gedaan kunnen worden en dan zullen
nog verschillende punten duister blijven en
wellicht nimmer opgehelderd worden. De ge
tuigen ter plaatse zijn eenstemmig in hun
oordeel, dat het weer Maandag verschrikke
lijk was. Er woedde eenhevige storm; hei
weerlichtte en regen en sneeuw wisselden
elkander af. Het schijnt dus dat het nood
weer de oorzaak van het ongeluk is geweest.
Er zijn echter ook getuigen, die verzekeren,
dat de antenne van het vliegtuig, die ondei
aan het toestel hing, in aanraking is geko-
men met de electrische leiding bij het passee-
ren van een spoorweg en in brand is gevlo
gen; een andere lezing is dat een zuurstof
houder, welke diende om de motoren op gang
te brengen, ontploft is. In ieder geval zal de
minister van luchtvaart een nauwkeurig ge
rechtelijk onderzoek doen instellen.
De minister van luchtvaart, Cot, is giste
ren op de plaats van de ramp aangekomen
en heeft zich door den burgemeester van Cor-
bigny een uiteenzetting van de toedracht der
ramp laten geven. Hij heeft ook de stukken
onderzocht die voor het neerkomen op de"
grond van het vliegtuig zijn losgeraakt.
Het toestel.
De 3-motorige Dewoitine-eendekker Emé
raude is ongeveer 4 maanden geleden door
de Air France in dienst genomen. Bestuurd
door den bekenden vlieger Doret, bracht het
het wereldsnelheidsrecord over 1000 en 2000
K.M. me t een nuttigen last van 2000, 1000
en 500 K.G. aan boord op zijn naam. D*
r ransche minister van luchtvaart Pierre Cot
maakte met de Eméraude zijn bekende reis
naar Rusland.
Het uit metaal vervaardigde toestel wa»
uitgerust met drie Hispano Suiza motoren,
elk van 575 P.K.
Een perscritiek.
Paris Midi schrijft: „Zal de reeks onge
lukken evenzoo voortduren als de sern schan
dalen?" Het blad maakt zich ongerust over
de onophoudelijke reeks vajn beproevingen
lerlei aard, die
van allerlei aard, die over Frankrijk komen
Frankrijk schijnt het offer van omstandig
heden te zijn, waarin het noodlot, overmoed,
misschien ook onvoorzichtigheid, verouderd
materiaal en ook het verouderd zijn van be
paalde instellingen, misschien zelfs nog ern
stiger en geheimzinniger invloeden een rol
spelen. Het blad acht zelf de mogelijkheid
van sabotage niet geheel uitgesloten en wil»
dat de minister van luchtvaart onmiddclij»
een onderzoek zhl instellen