jBuitenland jBiwteutand £uchtuaact Aiiistecdamsche 5$eucs DE NELSON UITGELOOPEN. ERNSTIG ONGELUK MET BOBSLEERENNEN. „ALS RUSLAND OORLOG WIL, IS JAPAN GEREED". Expansiepolitiek der Sovjets onduldbaar genoemd. JAPAN DREIGT WEER. Opmarsch in China. Japansche stap te Rome. De Japanners rukken op in Tsjahar. DE AARDBEVINGSRAMP IN BRITSCH-INDIE. Steunfonds ingesteld. DAKLOOZE HONDEN. Dooden 120 schapen. REUZENDIAMANT VERKOCHT. de vliegramp bij corbigny. Nieuwe veiligheidsmaatregelen aanstaande. luchtverkeer in pacific. Geregelde dienst Tokio Batavia? CaliforniëManila. Haagsche brievan. Het is voor een Nederlanosch operette- van Zaterdag 20 Januari 1934 OPGAVE VAN NOORDHOLLANDSCH LANDBOUWCREDIET N. V. Koers van heden te: S* SP T' pl.m. 11.15 Het Engelsche slagschip Nelson is gisteren uit de haven van Portsmouth naar de Antillen vertrokken, nadat het sedert Zondag ten gevolge van slecht weer in de haven was opgehouden. Bij bobsleerennen te Tesero in Italië heeft een ongeluk plaats gehad. Een bobslede, waarin zes personen waren gezeten geraakte uit de baan en kwam temidden van de toeschouwers terecht. Een persoon werd zoo ernstig gewond, dat hij inmiddels is overleden, terwijl zeven anderen min of meer ernstig wer den gewond. Na een onderzoek te hebben ingesteld naar de Russische versterkingen aan de grenzen van Mandsjoekwo heeft kolonel Dan Takahasji, Japans nieuwe militaire attaché te Nanking, een onderhoud ge had met de Japansche autoriteiten te Peking en zich vervolgens per vliegtuig naar zijn post te Nanking begeven. Hij heeft verklaard, dat indien Rusland wil vechten, Japan onmiddellijk voor een oorlog klaar is. „Wij verlangen niet te vechten," zoo zeide hij, „maar het is ons onmogelijk de Oostwaarts gerichte expansiepolitiek der Sovjet-Unie langer te dulden, die er op gericht is geheel Oost-Azië in politiek opzicht rood te kleuren." Volgens berichten uit Chineesche bron zou den Japansche strijdkrachten, zonder daarvoor reden te hebben, de provincie Hoepei, ten Noordwesten van Peking, zijn binnengedron gen. Een bericht in het blad Scenboa meldt, dat de Japansche militaire autoriteiten de Chinee sche provinciale regeering te Tsjachar het vol gende ultimatum hebben overhandigd: 1. De Chineesche troepen ontruimen direct alle door hen bezette stellingen aan den Groo- ten Muur bij Limintsoe. 2. De Chineesche troepen worden overge bracht naar een gedemilitariseerde zone, welke op grond van de te Tankoe gesloten Japansch-Chineesche wapenstilstandsovereen komst zal worden uitgebreid. 3. De Chineesche overheid trekt alle ver boden in, welke de verspreiding van Mandsjoe- rijsche vlugschriften in deze gebieden ontoe laatbaar noemden. 4. Mochten de Chineesche autoriteiten deze voorwaarden niet inwilligen, dan zullen de Japansche troepen tot militaire operaties overgaan. De minister van Buitenlandsche Zaken, Hi- rota, 'heeft den Japanschen ambassadeur te Rome, Hajime Matsoesjiema, opdracht gegeven de aandacht van Mussolini te vestigen op „de mogelijke nadeelige gevolgen op de Itali- aansch-Japansche vriendschappelijke betrek kingen" van het artikel, dat op 14 dezer in de Hearstbladen in Amerika is verschenen, vol gens hetwelk de duce „Japan het gele gevaar noemt en de vereeniging der blanke naties noodzakelijk noemt", Mussolini zou gezegd hebben, dat het Japan sche volk doof is voor de openbare meening. De Japanners zijn vervuld van een oorlogs- zuchtigen opofferenden geest. De woordvoerder van het ministerie van Buitenlandsche Zaken zeide dat de '"erklarin- gen van Mussolini de Japansche gevoelens in het bizonder hebben gekwetst, omdat de Ja panners Mussolini beschouwen als een vriend van Japan en hem als een groot dictator be wonderen. De politiek van de duce kan ge makkelijk worden begrepen. De Japansche troepen blijven oprukken in het Oostelijk gedeelte van de provincie Tsja har en in het Noordelijk deel van de provincie Hoepei. Vliegtuigen en tanks nemen aan de operaties deel. Japansche vliegtuigen hebben Loenmin ge bombardeerd en strooilbiljetten uitgeworpen, waarin ontruiming van Loenmin door de Chi neesche troepen wordt geëischt onder bedrei ging met voortzetting van het offensief. Ook tusschen Peking en Tientsin wordt thans ge opereerd. In verband met een bericht van het tele- graafagentschap Sjimboen Rengo, waarin be kend gemaakt wordt, dat ter gelegenheid van de kroning van Poeji op 20 Januari een belang rijke mededeeling zal worden gepubliceerd, ge ven de te Sjanghai verschijnende dagbladen uiting aan ongerustheid omtrent het lot van Noord-China. De onderkoning van Br-Indië heeft een steunfonds ingesteld voor de slachtoffers van de aardbevingsramp. Nog steeds is een vol ledig overzicht van de veroorzaakte verwoes tingen onmogelijk, aangezien de verbindin gen grootenoeels verbroken zijn. De rentmeester van den Maharadja van Darchanga meldt, dat het aantal dooden al daar en in de omgeving ongeveer 1000 be draagt. Waarschijnlijk zal de aardbevingsramp in grijpende wijzigingen in de Indische begroo ting van dit jaar tengevolge hebben, aange zien de herstelwerkzaamheden reusachtige bedragen zullen eischen. De hoop op belas tingverlaging, welke men in Indië aanvanke lijk koesterde, is thans zoo goed als geheel verdwenen. Naar uit Patna in Britsch-Indië gemeld wordt, is daar een nieuwe aardschok waarge nomen, die 8 seconden heeft geduurd. Van de bevolking maakte zich een ontzaggelijke op winding meester, daar men een herhaling van de laatste catastrophe vreesde. Er is ech ter tot dusverre nog geen enkel bericht om trent aangerichte schade ontvangen. Een trekkende herder uit Keulen had Don derdagavond zijn kudde schapen in totaal 240 stuks voor den nacht in de nabijheid van Mayen bijeengedreven, teneinde ze den volgenden dag verder te drijven. In den loop van den nacht drongen plotseling dakloozt honden tusschen de kudde, joegen de dieren uit elkaar en dreven ze ten slotte in een beek. 107 schapen verdronken, terwijl ongeveer 13 schapen door de honden werden verscheurd. Talrijke dieren hebben bovendien beenbreu ken en andere verwondingen opgeloopen. Een diamant van 726 karaat, is dezer dagen te Johannesburg (Zuid-Afrika) verkocht aan sir Ernest Oppenheimer voer een bedrag van bijna 70.000 pond sterling. In onbewerkten staat wordt de diamant geschat op een waarde van 100.000 pond. Jacobus Jonkheer, op wiens landerijen de diamant is gevon den, is voornemens zijn boerenbedrijf thans op ruimer schaal in te richten. Aan den negerjongen Johannes, die den diamant heeft gevonden, is toegezegd, dat hij zijn heele leven op de boerderij mag blijven wonen en alles mag doen waar hij zin in heeft. DE SCHEEPVAART ENKHUIZEN— URK V.V. HERSTELD. Gistermiddag is de Urker postboot te Enk huizen aangekomen. Dit is de eerste maai sinds 4 December, dat er scheepvaartverbin ding is tusschen Ürk en Noordholland. De boot heeft weinig ijs ontmoet en de overtocht is in normalen vaartijd volbracht. Het ingang van heden wordt de geregelde postdienst UrkEnkhuizen v.v. hervat. NEDERLANDSCHE CHAUFFEURS IN BESCHONKEN TOESTAND. Na wildé jacht door de politie te Mechelen aangehouden. Talrijke aanrijdingen. Donderdagavond hebben twee Nederland- sche chauffeurs, Engbesse en Koevoet gehee- ten, die elk een tractor met aanhangwagen v„n een transportfirma uit Tilburg bestuur den en die onder den invloed van sterken drank verkeerden, tusschen Sempst en Me chelen en aantal aanrijdingen veroorzaakt. De eerste had plaats onder de gemeente Sempst. De beide wagen kwamen in woeste vaart van een helling afrijden. De achterste reed een luxe-auto aan. De bestuurders be kommerden zich niet om dit ongeluk en reden met groote snelheid door. De politie van Sempst heeft toen die van Mechelen gewaar schuwd met verzoek tot aanhouding. Intus- schen passeerden de zware voertuigen het ge hucht Halfgalg, waar nu de voorste wagen in botsing kwam met een vrachtauto van een firma uit Vilvoorde. Ook daarna reden zij met onverminderde snelheid door. Zoo sto ven ze Mechelen binnen, waar de voorste wagen opnieuw in botsing kwam, thans met een luxe-auto, op een gevaarlijk verkeerspunt bij de Brusselscne Poort. De automobilisten gaven geen gevolg aan het bevel van de poli tie tot stoppen. Deze ging toen per auto tot een achtervolging over. Het werd een wilde jacht langs smalle straten der dichtbe volkt stad. Eindelijk waren de chauffeurs door een verkeesopstopping genoodzaakt stil te houden. Zij werden onmiddellijk gear resteerd en naar het politiebureau overge bracht. Men stelde daar vast, dat beiden stomdronken waren. Het parket werd van een en ander in kennis gesteld en de beide wa gens werden in beslag genomen. Alle aange reden auto's werden ernstig beschadigd. Persoonlijke ongelukken zijn niet voorgeko men. BOTERACCIJNS BLIJFT EEN GULDEN. Behoudens tusschentijdsche wijziging, blijft de boteraccijns (en ook de vervoerver- Junning voor ingevoerde boter) 1 tot 27 an. a.s. AANRANDING. Toen Donderdagavond eenige meisjes leden van den r.k. Boerinnenbond van een vergaderig te Dongen (N.-B.) huiswaarts keerden, werden zij door een man achter volgt. Nadat eenige der meisjes reeds bij huis aangekomen waren, bleef tenslotte één over. Toen zij geheel alleen was, werd zij plotseling door den achtervolger aangegre pen en in een tuin geduwd. De man wilde daar waarschijnlijk niet nader te noemen handelingen met haar plegen. Toen het meisje om hulp riep, ging de aanrander op de vlucht en wist hij te ontkomen. BESTRIJDING VAN DEN BIJENWOLF. In verband met de schade, welke de bijen houders het vorige jaar o.a. op de Veluwe on dervonden van den bijenwolf (philantus Triangulum) hebben eenige vooraanstaande imkers uit de omgeving van Zutfen en De venter besloten door organisatorische samen werking te geraken tot massale vernietiging van deze voor de biieenteelt zoo schadelijke graafwesp. Gepoogd zal worden door de ver schillende bijenhoudersvereenigingen een fonds te vormen, waardoor het mogelijk zai worden de nestplaatsen, waarin thans de ver popte larven overwintereiT, af te graven, zoodat de cocons met de poppen aan het weer worden blootgesteld. Eventueel zou dan tevens aan de Vereeniging voor Bijenteelt subsidie voor dezen omvangrijken arbeid worden gevraagd. DE POSTVLUCHTEN OP INDIE. De Pelikaan (heenreis) is gister te Athene aangekomen; de Kwartel (thuisreis) landde te Calcutta en de Rijstvogel te Alorstar. Het retourvliegtuig uit Indië De Leeuwe rik is gistermiddag te 16.20 uur op Schiphol geland. Het ministerie van luchtvaart publiceert de eerste conclusie van de commissie, welke be last is met het onderzoek naar de vliegramp bij Corbigny. In het rapport wordt verklaara. dat het vliegtuig, of tengevolge van het ont breken van uitzicht dwars heeft gelegen, ot tengevolge van het slechte weer beschadigd moet zijn geweest. In beide gevallen zijn de draagvlakken teveel bezwaard, waardoor zij tijdens de vlucht afbraken. De minister voor de luchtvaart heeft ter voorkoming van ge lijksoortige ongevallen een aantal veiligheids maatregelen bevolen, waaronder de oprich ting van een meteorologisch station met ra diostations in de streek waar het ongeluk ge schiedde, verscherping der startvoorwaar- den, wetenschappelijke bestudeering der luchtstroomingen en tenslotte nieuwe con structievoorschriften, waarmede bij de hoo- gere belasting van moderne verkeersvliegtui gen rekening moet worden gehouden. Een groep leidende kapitalisten in Japan, aldus de „Javabode", met de machtige Sumi- tomo-combinatie als centrum, heeft zich tot het Japansche ministerie van Marine gewend met een plan tot oprichting van een maat schappij voor een regelmatigen internationa len luchtmail- en -passagiersdienst door mid del van luchtschepen. De bedoeling is Tokio beginpunt te maken van den dienst, welke zich dan verder in westelijke richting uitstrekt via Osaka, For- mosa en Singapore, naar Batavia, terwijl op de thuisreis Hongkong, Shanghai en Chang- chun worden aangedaan. Het oorspronkelijke kapitaal van de voor gestelde maatschappij zal 50.000.000 yen be dragen, waarmede drie Zeppelins zullen wor den gekocht. Twee daarvan zullen geregeld dienst moe ten doen, terwijl de derde in reserve wordt gehouden. Wanneer de maatschappij een maal is opgericht, rekent zij er op per keer 150 pasagiers en 50 ton aan mail en goederen te vervoeren. Het ministerie van marine stelt zeer veel belang in het voorgestelde plan. Aldus luidt een bericht uit Tokio, d.d. 27 December, in de „Straits Times''. Het Japansche consulaat-generaal kon hieromtrent geen nadere inlichtingen ver schaffen. Het kapitaal, waarmede de nieuwe maatschappij wil gaan werken, is zeer groot en men kan niet verwachten, dat binnen af- zienbaren tijd uitvoering aan deze plannen gegeven zal worden. Het is een merkwaardige coïncidentie, dat blijkens de Pilippijnsche bladen Paul Lichtfield, president van de Goodyear Zep pelin maatschappij, dezer dagen verklaarde dat de Goodyear-belangen, zoodra het Ame- rikaansche Congres de desbetreffende bepa lingen aanneemt, zich sterk interesseeren voor, de instelling van een geregelden dienst dwars over den Pacific. Genoemde maatschappij overweegt in de eerste plaats een zesdaagschen dienst tus schen Californië en Manilla, met luchtsche pen van 't „Maeon"-type, het luchtschip dat momenteel deelneemt aan de groote marine manoeuvres in de buurt van San Diego. Zij hoopt een 5.000.000 dollar luchtmail- subsidie te ontvangen voor een lijn naar Ha- waii, waarop gedurende een jaar of twee een experimenteele dienst zal worden ingevoerd. Daarna zal de lijn uitgebreid worden tot Manila. De luchtschepen voor den nieuwen dienst zijn reeds ontworpen. Zij zullen een capaci teit hebben van 7.500.000 kubieke voeten en 100 passagiers, alsmede 10.000 pond mail en vracht kunnen vervoeren. Neemt het Congres de noodige wetten aan, o --* men °P den dienst tusschen Californië en Honolulu welke afstand in 36 uren zal moeten worden afgelegd in 1936 aan te vangen. De crisis en de internationale moeilijk heden, hoe onaangenaam ze over de heele linie mogen zijn, werken toch ook wel eeis iets goeds uit. Een van deze gunstige gevo- gen is dat Hollandsche kunstenaars van re putatie, die lange jaren in het buitenland hebben gewerkt en vaak roem geoogst, thans naar het vaderland zijn teruggekeerd voor iets langer tijd dan een vacantie of een paar gastvoorstellingen en nu hun landgenootcn doen profiteeren van hun gaven. Dat dit voot hen zelf minder profijtelijk is dan het werken in het buitenland, ligt voor de hand. Op het gebied van gages en honoraria kunnen wij nu eenmaal slecht concurreeren, maar een half ei blijft immer beter dan een leege dop en ook het gevaarlijke en voor een kunstenaar dubbel gevaarlijke „rust roest" wordt op deze wijze ontgaan. Onder de velen, die tot ons teruggekeerd zijn, behoort ook de operette-diva Beppie de Vries. Engeland, Amerika, Australië, drie werelddeelen hebben haar gehuldigd en toe gejuicht. Nu brengt zij het vaderlandsche en meer in het bijzonder het Haagsche publiek in enthousiasme. Het Residentie-Operette gezelschap, waarvan thans Beppie de Vries de ster en de leidende rol is, heeft zijn lau weren op operettegebied reeds verdiend en we treffen op het tableau de la troupe nog meer bekende en graag gehoorde namen aan. Octave van Aerschot, die vroeger met Jacques van Bijleveldt op dit terrein samen werkte en met dezen zoo veel gedaan heeft om de Nederlandsche operette dat wil hoofdzakelijk zeggen, het opvoeren van buitenlandsche operettes in Nederlandsche vertaling en bewerking een goeden naam bij het uitgaande publiek te verzekeren; verder Joh. Boskamp. Alex Hoek, Minny van Ollefen, het zijn alle namen met een bekenden klank. Johan Heesters is de jeune premier en de lyrische tenor van het troepje en hij be schikt over een heei mooi geluid Niet ongelijk aan vele operazangers en zelfs zeer bekende, staat de actie bij hem nog zeer op den achtergrond en dat is bij de operette toch een te voorname factor om te verwaarloozen gezelschap wel min of meer een waag om zich te vestigen in Den Haag, waar de Duitsche operette in den Princesseschouw- burg met Fritz Hirsch zoo vasten wortel geschoten heeft en aan het begin van het seizoen hebben voorstanders van een eigen operette-ensemble zich wel eens afgevraagd of zelfs namen als die van Beppie de Vries, van Aerschot en Boskamp in staat zouden kunnen zijn aan de buitenlandsche concurren tie het hoofd te bieden. De eerste resultaten zijn echter gunstig geweest. Zeer zeker komt het tot dusver bereikte succes in de allereerste plaats toe aan de uit stekende prestaties van het gezelschap. Eenige gewicht zal echter waarschijnlijk ook in de schaal worden geworpen door de omstandig heid dat Scala, waar het optreedt, zeer gun stig gelegen is en als schouwburg evenzeer trek heeft als vroeger als variététheater. De laatste jaren is Scala hoofdzakelijk revue theater. Men vereenzelvigt Scala met het be grip kijkspel, schitterende aankleeding en revue-attracties. En daarom worden de ope rettes, die men op het repertoire neemt, niet alleen vertaald en bewerkt in het Neder- landsch, maar ook aangekleed „in revue stijl", zooals in het bijzonder en met eenigen nadruk in de programma's en aankondigin gen vermeld wordt. Kwaad kan het niet en waarom zou men het publiek niet een beetje tegemoet mogen komen? Vooral wanneer dit met zooveel goeden smaak geschiedt als hier het geval is. Gedachtig aan de charme, die oude en half vergeten melodiën kunnen hebben, wanneer men ze weer eens te voorschijn haalt, hebben de leiders van het gezelschap thans een be werking van Leo Falfs Fidele Bauer op het programma en de opvoering, waarmee zij voor den dag gekomen zijn, is tot in de pun tjes verzorgd. De regie is bij van Aerschot in in goede en vertrouwde handen en door het inlasschen van een paar balletten een aller aardigste poppendans in de tweede acte op het kermisterrein sluit prachtig bij het kermis- décor aan verliest deze vriendelijke, on schuldige operette met haar frissche muziek niets van haar oorspronkelijke charme. Eer der het tegendeel. Als over Beppie de Vries gesproken wordt, herinneren de meesten zich haar als „Madame de Pompadour". de rol, waarin zij zich een wereldreputatie heeft verworpen, die haar overal bekend en geliefd heeft gemaakt En daarnaast duiken dan herinneringen op aan andere, iets minder éclatante, maar toch ook glorieuse rollen, waarin zij een schitte rende diva of een trotsche prinses vertolkte. In De Fideele Boer speelt zij de rol van van Annamirl, het eenvoudige dochtertje van den boer en zij is in de uitbeelding Var» het landmeisie niet minder charmant, minder meesleepend dan in welken glansrol ook. Het beste bewijs levert daarvan de scène in de derde acte, waarin, zooals wie de ot*! rette kent zich herinneren zal, Annamirl, mS een mandje eieren en worst den deftigen salon van haar broer binnenkomend en bij het zien van een op den spits gedreven deftigen huzarenluitenant een formeele lachstuin krijgt. Zoo ongekunsteld, zoo hartelijk, zoo spontaan is dat lachen, dat haar het spreken belet, dat haar telkens opnieuw de baas wordt, dat na een oogenblik de halve zaal meeschatert, even spontaan, even overgegeven en zonder goed te kunnen ophouden. Wie een avond alle zorgen vergeten wil wie in schuldelooze vroolijkheid alle bekom! mernis voor een oogenblik aan den kant wil zetten, moet Beppie de Vries als Annamirl hooren lachen. Joh. Boskamp als de fideele boer is een waardige vader voor zoo'n dochter en hij weet de figuur van Mattheus, den boer, die zijn zoon wil laten studeeren, omdat de jop. gen hoogerop moet, accenten van echte men- schelijkheid te geven, vooral wanner die zoon zich later voor den eenvoudigen vader en het boersche zusje schaamt. Van Aerschot is een uitnemende burgemeester-peetoom en Joh. Heesters zingt zich glans-ijk door de partij van Stefan heen. De Fideele Boer is een van de operettes met een bijzondere attractie, omdat er een allerliefst kinderrolletje in voorkomt, dat van Heinerie, het kind van Lisa de koewachtster. Een aardig jochie, Gijs Bonami, is Heinerie en zijn stemmetje is zoo hoog en scherp, dat men graag aan zijn nog-klein-kind-zijn wil gelooven. Het zal natuurlijk wel in orde zijn met de wettelijke bepalingen, maar de illusie van werkelijk klein jongetje is hier wel heej volkomen. Als men het werk van dit energieke ensemble ziet rijst onwillekeurig de wensch, dat we toch ook eens een oorspronkelijke Nederlandsche operette bij hen op het reper toire zouden mogen zien. een Nederlandsdh libretto en Nederlandsche muziek. Groot is de keuze zeer zeker niet, als we überhaupt van een keuze kunnen spreken. De Hollander coquetteert r.u eenmaal niet graag met de lichtere muze. Maar toch wie weet wat er nog gebeuren kan! Laatst heb ik iets hoo ren verluiden van een paar jonge en enthou siaste menschen, die het voornemen hadden een Nederlandsche operette te schrijven en te componeeren, spelend in Nederlandsch milieu en met typisch Nederlandschen tekst en muziek. Of dit plan vruchten zal dragen? W. P. (Ontvangen per draadlooze telefoon). STAATSLEENINGEN. 5 NederL 1932 4X 1917. 4 1931 i BANK-INSTELLINGEN, Handel Mpij. Cert. r. 1000 Koloniale Bank Ned. Ind. Handelsbank D. Reichsbank INDUSTR. OND. BINNENL. Alg Kunstzijde Unie Berkels Patent Calvé Delft Cert. Küchenm. Acc. a Nederl. Ford Afgesl. Philips Gloeil. Gem. Bezit Unilever INDUSTR 1. OND. BU1TENL. Am Smelting Anaconda Ass. Gas Electr. Bethleh Steel Cities Service General Aviation Steel comm. Studebaker .aai U. S. Leather Zweedsche Lucifers CULTUUR MAATSCH. H. V. A Java Cultuur Ned. Ind. Suiker Unie Vorstenlanden Dito actions .«at MIJNBOUW. Alg Explor. Mij. a Boeton a a Redjang Lebong PETROLEUM. Dordtsche Petr. a a Kon. Petr. Perlak Continental Oil Shell Union .aai RUBBERS. Amsterd. Rubber a a Deli Bat Rubber Hessa Rubber Serbadjadi Interc. Rubber SCHEEPVAARTEN. Holl. Amerika lijn Gem. Eig. Kon. Ned. Stoomboot Niev. Goudriaan. Scheepvaart Unie a TABAKKEN. Deli Batavia Oostkust Oude Deli Senembah AMER. SPOORWEGEN. Atchison Topeka Southern Railw. Cert. Union Pacific Wabash §Noteering per 50, •Exdividend. tExclaim. Vorige koers 102 1011%6 100 47 447/8 47'/, 1137/a 31 20 58'/, 1 168'/, 24374 851/4 281/, §107/8 267/u 2'/j6 37/s 33% 4% 6% 24'/a 1747/8 97 69 21% 12.00 1287/g 122 Va 1521/4 173'/, 1027/s 10% 57l6 103% 44'/a 313/4 20'/, 28/IB 9 8'/, 457e 121 21» U 13»V* 757/3 28/0, pl.m. 10.30 30i/8 168'/a 2447» t 85 29V< io-7os 273/8-7, 2706 347/8-5] 68/4 176 129 6 174J 103 2i «/OS 1208/4 21 111 135'/, pl.m. 10.45 102 100 243'/, 847a 10% 271 7a 37a Tb 1733/4-4 102»/8 28/16-* pl.m. 11.00 169 Va 2433/4 84'/a-i 10% 27i-Vw 68/8 1754-3/4 174 1027a 30i/4 2433/4.4 84-1/4 10%-I 271-7/n 2%. 6«/4 1733/4.4 »Vi 10?/**! PROLONGATIE Vorige koer. 1 pCt. Heden 1 pet WISSE! KOERSEN AMSTERDAM, New-York Londen Berlijn Parijs Brussel (Belga) bazel Weenen p. Sc'h 100 Kopenhagen Stockholm Oslo iuii« NIET OFFICIEEL. a a a 1 1 a a a 1 Vorige koers 1.543/4 7.79 58,97 9 /6 34.65 48.12 00.00 00.00 00.00 13.07 Koer. op heden 2 uur 1-55'/, 7.79 58.94 9 757/3 34.66 48.15 13.05

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 8