ALKMAAR IN 1933. reYp i8762)bedr0egen i,SSS 182407,4 K0-v,Msch £uchtoaact tycwp en Koods jtlifHhacdt's Poedecs 9$iwienland EENIGE JAARCIJFERS BETREFFENDE DE GEMEENTE. im2m K a «s bovenkarspel. zuidscha rw oude de oosterdijk onder de gemeente enkhuizen. burgerbrug. langendijk. BROEK OP LANGENDIJK. DE KONINKLIJKE LUCHTVAARTMAATSCHAPPIJ. Het jaar 1933 is voor de K.L.M. zeer gunstig geweest. aantal inwoners vermeerderde met 329 en bedroeg op 31 December 1934 29596 i j i-i9f"'raa' Ziekenhuis werden ver pleegd 1740 patiënten, met 42933 verpleeg- In het St. Eiisabeth ziekenhuis werden verpleegd 2184 patiënten met 56998 verpleeg- dagen (v. j. resp. 2386 en 61940). Gedurende 1933 werden 166 nieuwe wo- ningen gesticht, terwijl op 31 December nog 138 woningen in aanbouw waren (v. j. resp. 152 en 45). r De gasafgifte door de Lichtbedrijven be droeg 4.661.280 M3., d. i. 26.540 M3. of 0.5 pet. meer dan vorig jaar. Tr stroomverkoop bedroeg 5.109.020 K.W.U., d. i. 50.400 K.W.U. of 1 pet. minder dan vorig jaar. Aan het slachthuis werden 26232 slach- Post ver keer: Aantal handelingen Gestorte postwissels stad 22.373 u Stad en ressort 42.789 Uitbetaalde stad 28.856 n stad en ressort 50.860 Stortingen op postrekeningen stad 82.143 IT.„ stad en ressort 201.519 Uitbetaalde chèques stad 24.508 stad en ressort 43.351 tuin- pl.m. tingen verricht (v. j. 24227) Op de exportveiling voor land- en nimf® bedioeg de omzet I ^V'900 (v J* Pl m- 266.500). 1 elefoon verkeer: Het aantal gesprekken bedroeg* uitgaande: 231.144 (v. j. 197 896) inkomende: 225.721 <v. j. 209 873) transiteerende: 385.871 (v. j. 362.085). Met aantal locale aansluitingen bedroeg op 31 December 1933 1499 (v. j. 1454). bedroe o-aantal behandelde telegrammen verzonden: 11751 (v. i. 12896) ontvangen: 11165 (v. j. 12313) doorgezonden: 17187 (v. j. 22622). Bedrag 14.937.686,19 Inlagen Rijkspostspaarbank Stad Stations en hulpkantorer» Agentschap Totaal der inlagen Terugbetalingen der Rijkspost spaarbank stad Stations en hulpkantoren Agentschap 9.565 0.241 294 690.239,49 711.251.25 23.333 19.100 1.424.823,74 6.803 710.839,50 6.595 684.549,67 147 3.029,11 Totaal der terugbetalingen 13.545 Meer ingelegd dan terugbetaald Aan tal uitgegeven boekjes 912. Op de onderscheidene markten werden aan gevoerd: Kaasmarkt: 5.494,524 K-G. (vorig jaar 5.755.008 K G.) Botermarkt: 1.140.827 stukken van 14 K.G. (v. j. 126.567). Eiermarkt: 1.027.925 stuks (v. j. 1.405.750 stuks). Eierveiling: 10.704.758 stuks (v. j. 1234 millioen). Graanmarkt: 31.489 H.L. (v. j. 34865 H L.) Veemarkt: 43.604 stuks (v. j. 60837 stuks). De werkloosheid bedroeg per maand per (v. j. 727.546,31) 598.436,21) 13.797.604,65) 10.276.347,72) (v.j 802.968,55) 739.075,70) 53.326,12) (n 1.595.370,43) (v.j. u 562.967,79) 544.036,25) 30.919,75) 1.137.923,79) 457.446,64) 1000 inwoners over de maanden Januari tot en met October/November: 1928 1929 1930 1931 1932 1933 Alkmaar 6 12 14 23 38 49 Amersfoort 18 19 25 37 50 Amsterdam 23 39 50 66 85 89 Deventer 10 19 19 29 48 58 Gouda 10 18 19 39 70 64 Haarlem 17 22 32 54 57 Den Helder 9 18 15 21 29 39 Hilversum 24 27 33 56 52 Hoorn 8 24 27 28 42 42 Zaandam 10 23 36 45 73 75 DE WEERE. Door de kaas fabriek „De Hoop" is over het tijdvak van 15 tot 23 December uitbe taald per Kg. melk 6.06 ct.; of per liter 6,25 ets., gemiddelde noteering. ABBEKERK. Na een diensttijd van 33 jaren heeft de postbode, den heer P. Bruin zijn dienst met pensioen verlaten. Een commissie had zich uit de burgerij gevormd om dit feit te her denken. Er was groote belangstelling. Op het gemeentehuis werd „Piet de post" harte lijk door den burgemeester toegesproken. Namens de burgerij werden den jubilaris uit waardeering een enveloppe met inhoud en verschillende cadeaux aangeboden. De heer J. Botman Sz. alhier is ge slaagd voor het examen Handelswetenschap pen. Loop der bevolking over 1933. Op 1 Januari 1933 bedroeg het bevol kingscijfer 1700, waarvan 882 mannen en 818 vrouwen. Geboren 15 jongens en 12 meisjes. Overleden 9 mannen en 12 vrou wen. Vertrokken 38 mannen en 42 vrouwen. Ingekomen 32 mannen en 37 vrouwen. Op 1 Januari 1934 totaal aantal mannen 882 totaal aantal vrouwen 813. Totaal der be volking op 1 Januari 1934 1695. In den gemeenteraad van Enkhuizen hebben sommige raadsleden bezwaar geopperd tegen het voornemen van het hoogheemraadschap Noordhollands Noorderkwartier om den Oos terzeedijk met 1 meter te verlagen, teneinde grond te krijgen voor wegverbreeding. Zij meenden dat het gevaar van doorbraak van den afsluitdijk niet geheel weggecijferd mag worden. Met het hoogheemraadschap zal wor den overlegd den grond te halen uit de breedte, in plaats van van de hoogte van den dijk. Onze plaatsgenoot de heer M. D. 't Hart is aan de Landbouwhoogeschool te Wrgenin- gen geslaagd voor het examen voor land bouwkundig ingenieur. De besturen van den r.k. Land- en Tuin- bouwbond in het bisdom Haarlem, den chr Boeren- en Tuindersbond in Nederland en den Neutralen Bond van Boeren, Band- en Tuinbouwers hebben een adres aan den mi nister van economische zaken gericht, waar bij verzocht wordt den steun aan den tuin bouw te verhoogen. Zij wijzen er op, dat het steunbedrag, bestaande uit de bekende vijl millioen, verhoogd met de opbrengst van het Groenten- en Fruitmonopolie, verre van vol doende is, om den tuinbouw als bedrijf gaan de te houden, daar door de buitengewoon lage opbrengsten in de laatste jaren de in oj buiten het bedrijf aanwezige reserves geheel opgeteerd zijn. De credietwaardigheid is daar door zoodanig gedaald, dat van het verkrij gen van middelen tot voorbereiding van een nieuwen oogst geen sprake is. Daar de te ver wachten overheidsmaatregelen omtrent teelt en prijs hopelijk voor 1934 betere bedrijfsre sultaten zullen geven, komt het adressanten alleszins noodzakelijk voor, dat de tuinbouw volop van den verbeterden bedrijfstoestand zal kunnen profiteeren, hetgeen slechts be reikt wordt door een ruime steunverleening over 1933. Naar aanleiding van het feit, dat van wege het Hoogheemraadschap nogal eens tot den verkoop bij executie wordt overge gaan tengevolge van achterstallige polder- lasten, heeft de Neutr. Bond' aan Ged. Staten geschreven om een soepeler toepassing te wil len bewerken bij het Hoogheemraadschap, waarop als antwoord is gekomen, dat het Hoogheemraadschap zooveel mogelijk met de moeilijke omstandigheden rekening houdt, waarin de tuinbouw verkeert, maar dat het ook rekening moet houden met den geldenden termijn van verjaring van deze vorderingen. Ged. Staten achten geen termen aanwezig om bij het Hoogheemraadschap stappen te doen, omdat de invordering tot heden op een goede manier is geschied en men vertrouwt, dat dit ook in het vervolg het geval zal zijn. Vanwege de J. G. C. O. B. werd Maan dagavond de komische en natuur-film ver toond „In den maalstroom des levens". Duidelijk werd daarin naar voren gebracht de ellende welke voortvloeit uit het misbruik maken van alcoholische dranken. Opgemerkt werd om de vereeniging te steunen in haar strijd daartegen door toe te treden als lid. De prachtige vlucht van de Pelikaan heeft het jaar 1933 afgesloten op een wijze die voor de K. L. M. wel bizonder prettig geweest moet zijn, temeer, omdat het geheele jaar zoo gunstig geweest is. Dat blijkt wel uit het volgende. Op de langste lijn, die naar Indië, heeft de maatschappij in 1933 alle voorgeno men vluchten regelmatig volbracht, zon der schade aan het materieel. De heen reis is gedurende het geheele jaar in gemiddeld 9.9, de terugreis in gemiddeld 9.2 dag volbracht. In 1931 was de duur van de reis nog resp. 11.7 en 10.5 dag, in 1932 10.6 en 9.63 dag. Het streven blijft den duur van de reis gaandeweg steeds meer te bekorten. Men hoopt binnenkort twee vliegtuigen van een weder verbeterd type in de vaart te kunnen brengen, die, bij belang rijke verbetering van het comfort voor de passagiers, een 30 K M. hoogere snel heid zullen kunnen ontwikkelen. Gelei delijk zal ook tot nachtelijk vliegen op de Indische route worden overgegaan. De heer Plesman twijfelt er niet aan of men zal in betrekkelijk korten tijd tot een reisduur van zes dagen, met twee afvaarten per week in beide richtingen kunnen komen. Pas dan zal de verbin ding o.a voor het postvervoer ten volle aan haar taak kunnen beantwoorden Maar de K L. M meent, dat zij in het be lang van de veiligheid bedachtzaam te werk moet gaan. De passage-prijzen weerhouden, naar de overtuiging van den heer Plesman, op het oogenblik nog velen ervan naar en van Indië te v'ie- gen Eenerzijds zal men deze prijzen om laag kunnen drukken door toepassing van toestellen, die bij grootere sneiheid, met hetzelfde of grooter comfort' een grooter aantal passagiers kunnen ver voeren, anderzijds hoopt men, dat men door overleg tusschen de K. L. M. en de op dezelfde route vliegende ondernemin gen: Imperial Airways en de Fransche maatschappij Air-France, tot een gelei delijke verlaging van de tarieven zal kunnen komen. De resultaten, die de K. L. M. op de Indische route in 1933 heeft bereikt, zijn zeer bevredigend geweest. Het postver voer neemt gestadig toe. Het heeft in 1933 44,523 K.G bedragen, een vermeer dering met 9227 K G. ten opzichte van 1932 (26 pet.) Het aantal op de lijn ver kochte passagier-kilometers was 3.624.161, wat tegenover 1932 een vooruit gang is van 1 899.317 passagiers-F M of 110 pet. Het nog altijd weinig belangrijke goederenvervoer is met 85 pet vermeer derd, n.1. van 4971 K.G. in 1932 tot 9193 K.G. in 1933. O De exploitatie in Europa is eveneens gunstig geweest. In het gewone verkeer heeft de K. L. M in 1933 40.082 passa giers vervoerd, tegenover 20.877 in 1932, een vooruitgang dus van 92 pet.; het goederenvervoer is met 38 pet gestegen, n.1. van 865.048 K.G. in 1932 tot 1.196.257 K.G. in 1933. Het postvervoer in Europa vertoont van 1932 op 1933 een vooru't- gang van 9 pet., n.1. van 134.525 K.G. op 147.261 K G Dat er op het laatstgenoem de onderdeel zoo betrekkelijk weinig vooruitgang is geweest, moet worden toegeschreven aan de verlegging van den nachtpostdienst uit Scandinavië over Brussel (in 1932 nog over Amster dam). De regelmatigheid van de luchtdien- sten is aanmerkelij ktoegenomen, het geen vooral te danken is aan de betere radio-verbinding tusschen de grondsta tions en de vliegtuigen en voorts aan de uitrusting van de toestellen met ver beterde instrumenten, die in 1933 haar beslag heeft gekregen. -O— De opleiding van vliegtuigbestuurders van de burgerluchtvaart is in 1933 in snel tempo gevorderd. Voor de Europeesche diensten is even eens een uitbreiding van de vloot voor zien, n.1. met een toestel van het type F 22, met plaats voor 21 passagiers, dat op de Scandinavische lijn geplaatst zal worden. In 1933 heeft de K. L. M. weder om de luchtlijn Londen—Amsterdam Berlijn in exploitatie genomen, met een verbeterde dienstregeling. Zij is een succes gebleken. Op het binnenlandsche luchtnet zijn in 1933 10.800 passagiers vervoerd, een belangrijke toeneming in vergelijking met 1932 (2500 passagiers.) De afdeeling luchtfotografie heeft be langrijke opdrachten uitgevoerd voor het departement van waterstaat en ook in bevredigende mate particulier werk gehad. Het bezoek aan de vliegvelden is flink toegenomen. Het aantal pleziervliegers was op Schiphol 5964 (1932: 3669) en op Waalhaven 5466 (3485). Verder is er nog op de vliegvelden in Twente, Soester- berg, Eindhoven, Eelde, Vlissingen, Overasselt en Voerendaal gelegenheid geweest tot het maken van rondvluch ten In het geheel zijn er op deze wijze 13.706 personen vervoerd. Tot de factoren, die het gebruik van de luchtverbin dingen zullen bevorderen, behoort verbetering van de verbindingen met de vliegvelden. In de verbinding AmsterdamSchiphol zal op het einde van dit jaar een groote verbetering komen, n.1. wanneer de nieuwe weg ge reed is. Een werkelijk goede aansluiting van Den Haag met het luchtverkeer zal niet eerder worden verkregen dan wan neer het gemeenschappelijke vliegveld onder Delft gereed is. Wat zal er in 1934 gebeuren? Het programma voor 1934 van de K. L. M. (in samenwerking met de bevriende maatschappijen) brengt in vergelijking met 1933 belangrijke uitbreiding. De dienstregeling zal later worden meege deeld, zij is nu nog niet gereed, wij kun nen echter omtrent de voornaams'e ver bindingen reeds eenige gegevens ver- molden. Te beginnen met 1 Maart zullen er per dag vier diensten AmsterdamLonden v.v zijn, drie van de K.L.M., de vierde van de Lufthansa. Voor eenige van deze diensten is er aansluiting op het vlieg tuig van en naar Berlijn, zoodat men bijv. om 7 uur 's ochtends Londen kan verlaten en iets over 12 uur te Berlijn is, of omgekeerd, om 4 uur uit Berlijn gaan de, 's avonds omstreeks negen uur te Londen aankomt. Verder drie diensten Amsterdam Parijs v.v. met aanslüiting naar en van Zuid-Frankrijk; twee diensten Amster dam—Hamburg—Kopenhagen—Malmö (aansluiting per nachttrein met Gothen- burg, Oslo en Stockholm). Een verdere verbetering op de Scandinavische route zal nog aangebracht worden door de indiensttreding van snelle electrische tractie tusschen Malmö en Stockholm, waardoor het mogelijk wordt, dat men, 's ochtends om 8 uur uit ons land ver trekkend, reeds denzelfden avond te Stockholm aankomt. Dezelfde faciliteit geldt ook in omgekeerde richting. Dan zullen er twee diensten per dag tusschen Amsterdam en Berlijn v v in gesteld worden, via Hannover. van deze etn eigen dienst van de K L M. Gedurende den zomer wrrd sar tal diensten op Londen tot vijf dac uitgebreid; dat op de route Amsterdam —Parijs (met aansluiting naar en van Zuid-Frankrijk en Noord-Afrika) tot vier per dag. Een geheel nieuwe lijn wordt op 1 Juni tusschen Amsterdam en Huil ge opend met doorverbinding naar Man chester v.v. De twee diensten op Berlijn v.v. worden tijdens den zomerdienst (1 Mei—31 Augustus) tot drie uitgebreid (met aansluiting naar de Baltische sta ter. en Rusland. In den herfst 1ste periode (1 Septem ber6 October) blijft het aantal diensten op Londen v.v. gehandhaafd, en evenzoo het tweetal afvaarten AmsterdamKo penhagen v.v. Daarentegen wordt het aantal diensten op Parijs van vier tot drie verminderd. De dienst op Huil— Manchester blijft gedurende deze perio de nog gehandhaafd, evenzoo het drie tal diensten op Berlijn v v. zijn spoedig verdreven met Per stuk 8 ct. Doos 45 ct. Bij Uw drogist In de tweede periode van den herfst (7 October—31 October), worden de vijf diensten op Londen tot vier ingekrom pen en de twee diensten op Malmö tot een. Rottei dam—Waalhaven wordt onder de nieuwe dienstregeling wat meer aan- geloopen dan verleden jaar. Van de vijf diensten op Londen doen er o.a. drie Rotterdam aan ,op den weg Londen Amsterdam twee. Van de vier Parijsche diensten stoppen er twee op Waal haven. Behalve de genoemde luchtlijnen zul len de Tsjechische en de Zwitsersche luchtvaartmaatschappijen weder hun lijnen op Praag en Bazel exploiteeren Binnenlandsch luchtverkeer. Voor het binnenlandsche luchtver keer luidt het globale programma als volgt: Voorjaar: 1 Maart30 April. Enkeldaagsche dienst TwenteAm sterdam v.v., met aansluiting naar en van Rotterdam. Enkeldaagsche dienst Amsterdam RotterdamHaamstedeVlissingen v.v. Deze dienst zal waarschijnlijk tot een dienst twee maal per dag worden uitge breid. Zomer: 1 Mei31 Augustus. Dubbeldaagsche dienst Amsterdam Twente v.v. met aansluiting naar en van Rotterdam. Dubbeldaagsche dienst Rotterdam AmsterdamGroningen v.v. Dubbeldaagsche dienst Amsterdam RotterdamHaamstedeVlissingen v. r. Dubbeldaagsche dienst Amsterdam RotterdamEindhoven v.v. Gedurende de maanden Juli en Au gustus wordt boven een lijn Groningen Borkum v.v. geëxploiteerd. De lijn Am sterdamVlissingen v.v. wordt doorge trokken naar Knocke/Zoute. Herfst: 1 September31 October. Enkeldaagsche dienst TwenteAm sterdamRotterdam. Enkeldaagsche (waarschijnlijk dubbel daagsche dienst AmsterdamRotterdam Haam stedeVlissingen. Dubeldaagsche dienst Amsterdam - Rotterdam—Eindhoven. Nieuwe vliegtuigen. De twee nieuwe typen vliegtuigen, welke in aanbouw zijn, zijn een F 36 (16 plaatsen) en een F 22 (10 plaatsen). Zij zullen dit voorjaar gereed komen. Van de er mee te nemen proeven zal afhan gen welk materieel er in de naaste toe komst op de Indische route gebezigd zal worden. Er bestaat n.1. aanleiding tot vernieuwing van de Indische vloot, ten eerste omdat de vliegtijd, als gezegd, geleidelijk ingekort moet wordeu De F 36 wordt voorzien van een gegearden motor en verstelbare schroeven. Men hoopt bij dit type het lawaai van de mo to: en voor het grootste gedeelte buiten de cabine te houdern Nachtvliegen. Ter nadere bestudeering van het nachtvliegen, dat als stelsel bij de maat schappij moet worden ingevoerd, heeft de K ,L. M. een Amerikaansche deskun dige met bizondere ervaring in nacht vliegen als instructeur en adviseur ge- engageerd. Er wordt nu ijverig geoefend Tegelijkertijd wordt er hard gewerkt aan de verbetering van de grondorgani- satie. Een belangrijk ding is hierbij, dat op de vliegvelden zelf moderne accomo- datie voor de aankomende passagiers gemaakt wordt. Op elk vliegveld langs de Indische route moet mettertijd een behoorlijk hotel komen, zooals er reeds een is te Djodpur. De heer Plesman vestigde er de aan dacht op, dat het door de K. L. M ge volgde stelsel van één vliegtuig en één bestuurder over de geheele route gelei delijk bij de Franschen en Engel ichen navolging begint te vinden. De Fran schen zullen er vermoedelijk toe over gaan wanneer zij, aan het einde van dit jaar over voldoende vliegtuigen van het type Dewoitine beschikken; de Engel- schen zijn er eveneens over doende. POSTVLUCHTEN OP INDIE. De Pelikaan (uitreis) is te Jodphoer ge land, de Kwartel (thuisreis) kwam te Cairo. Morgen zal de Oehoe van Amsterdam naar Batavia vertrekken. De bemanning zal bestaan uit de heeren E. E. Hulsebos, gezag voerder, H. Brinkhuis tweede bestuurder, J. J. Ruben werktuigkundige en L. C. Dik ra diotelegrafist. KORTE BERICHTEN. De vereeniging van academisch ge vormde accountants heelt Zaterdag te Gra- venhagt haai jaarii.i he algemeene Jeden- ve.gaoeiing gehouden PRIJSVERHOOGING DOOR DE OMZETBELASTING. In verband met een desbetreffende beschouwing in sommige blader, ver zoekt de Koninkl. Nederl. Middenstands bond het volgende te willen opnemen: De omzetbelasting is bedoeld als een verbruiksbelasting en dient dus uitein delijk door den consument te worden betaald. Op dit standpunt heefi de mi nister zich steeds gesteld en het is ook de eenige redelijke opvatting, gezien de groote moeilijkheden, waarmede het bedrijfsleven in dezen tijd reeds te kam pen heeft. De scherpe prijscalculatie, welke onder invloed van de concurrentie gemaakt moet worden, laat in net alge meen niet toe, dat de bedrijven de om zetbelasting voor eigen rekening nemen. Het is dus volkomen begrijpelijk, dat de winkeliers door prijsverhooging van hun artikelen, welke aan de belasting onderworpen zijn, trachten haar af te wentelen op het publiek. Zooals men weet bedraagt de omzet belasting normaal 4 en voor een groep artikelen (de z.g. weelde-artikelen) 10 Betreft het geimporteerde goederen, dan komt daarbij nog het compenseerend invoerrecht, dat 1 resp. 2 bedraagt. Hieruit volgt reeds, dat het zeer wel mogelijk is, dat op het publiek moer dan 4 verhaald wordt, aangezien het èf geimporteerde goederen öf weeldeartike len kan betreffen. Doch bovendien dient de winkelier zijn algemeene onkosten te verhoogen met een bepaald percentage voor den administratieven rompslomp, welke de neuwe wet hem bezorgt en voor het met verscheidene percenten ver hoogde risico. Immers, wanneer op een servies 10 omzetbelasting betaald is en een der onderdeden wordt bescha digd, dan kan dit servies nooit meer voor den vollen prijs worden verkocht Waarschijnlijk wordt het dus een op ruimingsartikel, waarop echter de volle belasting is betaald die niet gerestitueerd kan worden. Hetzelfde geldt voor goede ren, welke uit de mode raken of aan bederf onderhevig zijn. Voorts moet men niet vergeten, dat de omzetbelasting ook de bewone bedrijfs kosten van den winkelier verhoogt. Zoo is het te verwachten, dat de prijs van electrischen stroom zal stijgen. Dat zijn uiteraard factoren, waarmede een goede zakenman rekening moet houden. Tenslotte willen wij nog wijzen op de kwestie der z.g. oude voorraden, d w z. artikelen, welke vóór 1 Januari 1934 reeds in het bedrijf aanwezig waren. Worden deze in 1934 aan den verbruiker geleverd door een winkelier, die tevens fabrikant is in den zin der wet, dan zal in het a'gemeen de winkelier aan den fiscus hierover omzetbelasting moeten afdragen. De belastingplicht ontstaat im mers eerst bij de levering. Wij willen er echter op wijzen, dat de winkeliers goed doen om zich reeds aanstonds te dekken tegen het risico, dat zij zullen loopen bij intrekking der omzetbelasting. Op dit tijdstip zullen zij met voorraden zitten, waarover omzet belasting betaald is, welke zij niet meer kunnen terug krijgen. Wanneer nu de oude voorraden van vóór 1 Januari ook in de prijsverhooging, tengevolge van de omzetbelasting, worden opgenomen, kweekt men een kleine reserve tegen het verlies, dat men later bij de automa tisch intredende prijsdaling zal lijden. Wij meenen hiermede duidelijk ge maakt te hebben, dat de verbruiker een vrij algemeene prijsverhooging van bij kans alle artikelen, als gevolg van deze omzetbelasting als redelijk zal nebben te aanvaarden, terwijl men er zich niet over behoeft te verwonderen, wanneer deze verhooging in de meeste gevallen meer dan 4 zal bedragen. Hoewel de door de wet voorgeschreven afwenteling der omzetbelasting zich be paalt tot het geval, dat de fabrikant een wettelijk verplichte factuur afgeeft, ligt he„ geheel in de rede, dat de winkeliers in den regel gebruik zullen maken van hun bevoegdheid om de belasting en de bijkomende kosten op het publiek af te wentelen. De organisaties stellen zich dan ook op het standpunt, dat zulks zooveel mogel k moet worden bevor derd, omdat alleen daardoor de bedoe ling van den wetgever kan worden be reikt. Zij zullen zich met kracht verzet- ter tegen de pogingen van unfaire con currenten, die volkomen ten onrechte het publiek trachten te suv^-eren, dat het in rekening brengen der belasting niet noodig is. DISTRIBUTIE VAN RUNDVLEESCH IN BLIK. De minister van binnenlandsche zaken heeft aan de gemeentebesturen ten v ivolge op de ministerieele circulaire van 4 Novem ber j.1. betreffende distributie van rund vleesch, medegedeeld: Wat onder steuntrekkenden en wat onder armlastigen te verstaan? Onder steuntrekkenden zullen naast de in de circulaire van 4 November genoemde groepen ten aanzien van de distributie van rundvleesch in blik door de Crisis-rundvee centrale voortaan ook geacht worden te be- hooren: personen, die uitkcering ontvangen uit de wcrkloozenkas hunner organisatie. Voorts deel ik u mede, dat onder armlasti gen, die voor verkrijging van het rund vleesch in blik in aanmerking komen, uitslui tend worden verstaan: personen, die op een of andere wijze steun ontvangen, doch die niet onder de „steuntrekkenden" vallen. Hier bij wordt o.m. gedacht aan personen, die steun ontvangen van diaconieën of andere particuliere instellingen van liefdadigheid. In deze gevallen zal de distributie eveneens door of vanwege de gemeentebesturen moe ten plaats hebben, zoodat voorkomen wordt, dat dubbele distributie aan een bepaald per soon plaats vindt. Het is dus in geen g val geooiloofd, het rundvleesch in blik aan de

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 7