ALKMAAR IN 1933.
reYp i8762)bedr0egen
i,SSS 182407,4 K0-v,Msch
£uchtoaact
tycwp en Koods
jtlifHhacdt's Poedecs
9$iwienland
EENIGE JAARCIJFERS BETREFFENDE DE GEMEENTE.
im2m K a «s
bovenkarspel.
zuidscha rw oude
de oosterdijk onder de
gemeente enkhuizen.
burgerbrug.
langendijk.
BROEK OP LANGENDIJK.
DE KONINKLIJKE
LUCHTVAARTMAATSCHAPPIJ.
Het jaar 1933 is voor de K.L.M.
zeer gunstig geweest.
aantal inwoners vermeerderde met
329 en bedroeg op 31 December 1934 29596
i j i-i9f"'raa' Ziekenhuis werden ver
pleegd 1740 patiënten, met 42933 verpleeg-
In het St. Eiisabeth ziekenhuis werden
verpleegd 2184 patiënten met 56998 verpleeg-
dagen (v. j. resp. 2386 en 61940).
Gedurende 1933 werden 166 nieuwe wo-
ningen gesticht, terwijl op 31 December nog
138 woningen in aanbouw waren (v. j. resp.
152 en 45). r
De gasafgifte door de Lichtbedrijven be
droeg 4.661.280 M3., d. i. 26.540 M3. of
0.5 pet. meer dan vorig jaar.
Tr stroomverkoop bedroeg 5.109.020
K.W.U., d. i. 50.400 K.W.U. of 1 pet. minder
dan vorig jaar.
Aan het slachthuis werden 26232 slach-
Post ver keer:
Aantal
handelingen
Gestorte postwissels stad 22.373
u Stad en ressort 42.789
Uitbetaalde stad 28.856
n stad en ressort 50.860
Stortingen op postrekeningen
stad 82.143
IT.„ stad en ressort 201.519
Uitbetaalde chèques
stad 24.508
stad en ressort 43.351
tuin-
pl.m.
tingen verricht (v. j. 24227)
Op de exportveiling voor land- en
nimf® bedioeg de omzet
I ^V'900 (v J* Pl m- 266.500).
1 elefoon verkeer:
Het aantal gesprekken bedroeg*
uitgaande: 231.144 (v. j. 197 896)
inkomende: 225.721 <v. j. 209 873)
transiteerende: 385.871 (v. j. 362.085).
Met aantal locale aansluitingen bedroeg op
31 December 1933 1499 (v. j. 1454).
bedroe o-aantal behandelde telegrammen
verzonden: 11751 (v. i. 12896)
ontvangen: 11165 (v. j. 12313)
doorgezonden: 17187 (v. j. 22622).
Bedrag
14.937.686,19
Inlagen Rijkspostspaarbank Stad
Stations en hulpkantorer»
Agentschap
Totaal der inlagen
Terugbetalingen der Rijkspost
spaarbank stad
Stations en hulpkantoren
Agentschap
9.565
0.241
294
690.239,49
711.251.25
23.333
19.100
1.424.823,74
6.803
710.839,50
6.595
684.549,67
147
3.029,11
Totaal der terugbetalingen 13.545
Meer ingelegd dan terugbetaald
Aan tal uitgegeven boekjes 912.
Op de onderscheidene markten werden aan
gevoerd:
Kaasmarkt: 5.494,524 K-G. (vorig jaar
5.755.008 K G.)
Botermarkt: 1.140.827 stukken van 14 K.G.
(v. j. 126.567).
Eiermarkt: 1.027.925 stuks (v. j. 1.405.750
stuks).
Eierveiling: 10.704.758 stuks (v. j. 1234
millioen).
Graanmarkt: 31.489 H.L. (v. j. 34865 H L.)
Veemarkt: 43.604 stuks (v. j. 60837 stuks).
De werkloosheid bedroeg per maand per
(v. j.
727.546,31)
598.436,21)
13.797.604,65)
10.276.347,72)
(v.j
802.968,55)
739.075,70)
53.326,12)
(n
1.595.370,43)
(v.j.
u
562.967,79)
544.036,25)
30.919,75)
1.137.923,79)
457.446,64)
1000 inwoners over de maanden Januari tot
en met October/November:
1928
1929
1930
1931
1932
1933
Alkmaar
6
12
14
23
38
49
Amersfoort
18
19
25
37
50
Amsterdam
23
39
50
66
85
89
Deventer
10
19
19
29
48
58
Gouda
10
18
19
39
70
64
Haarlem
17
22
32
54
57
Den Helder
9
18
15
21
29
39
Hilversum
24
27
33
56
52
Hoorn
8
24
27
28
42
42
Zaandam
10
23
36
45
73
75
DE WEERE.
Door de kaas fabriek „De Hoop" is over
het tijdvak van 15 tot 23 December uitbe
taald per Kg. melk 6.06 ct.; of per liter
6,25 ets., gemiddelde noteering.
ABBEKERK.
Na een diensttijd van 33 jaren heeft de
postbode, den heer P. Bruin zijn dienst met
pensioen verlaten. Een commissie had zich
uit de burgerij gevormd om dit feit te her
denken. Er was groote belangstelling. Op
het gemeentehuis werd „Piet de post" harte
lijk door den burgemeester toegesproken.
Namens de burgerij werden den jubilaris
uit waardeering een enveloppe met inhoud
en verschillende cadeaux aangeboden.
De heer J. Botman Sz. alhier is ge
slaagd voor het examen Handelswetenschap
pen.
Loop der bevolking over 1933.
Op 1 Januari 1933 bedroeg het bevol
kingscijfer 1700, waarvan 882 mannen en
818 vrouwen. Geboren 15 jongens en 12
meisjes. Overleden 9 mannen en 12 vrou
wen. Vertrokken 38 mannen en 42 vrouwen.
Ingekomen 32 mannen en 37 vrouwen. Op
1 Januari 1934 totaal aantal mannen 882
totaal aantal vrouwen 813. Totaal der be
volking op 1 Januari 1934 1695.
In den gemeenteraad van Enkhuizen hebben
sommige raadsleden bezwaar geopperd tegen
het voornemen van het hoogheemraadschap
Noordhollands Noorderkwartier om den Oos
terzeedijk met 1 meter te verlagen, teneinde
grond te krijgen voor wegverbreeding. Zij
meenden dat het gevaar van doorbraak van
den afsluitdijk niet geheel weggecijferd mag
worden. Met het hoogheemraadschap zal wor
den overlegd den grond te halen uit de breedte,
in plaats van van de hoogte van den dijk.
Onze plaatsgenoot de heer M. D. 't Hart
is aan de Landbouwhoogeschool te Wrgenin-
gen geslaagd voor het examen voor land
bouwkundig ingenieur.
De besturen van den r.k. Land- en Tuin-
bouwbond in het bisdom Haarlem, den chr
Boeren- en Tuindersbond in Nederland en
den Neutralen Bond van Boeren, Band- en
Tuinbouwers hebben een adres aan den mi
nister van economische zaken gericht, waar
bij verzocht wordt den steun aan den tuin
bouw te verhoogen. Zij wijzen er op, dat het
steunbedrag, bestaande uit de bekende vijl
millioen, verhoogd met de opbrengst van het
Groenten- en Fruitmonopolie, verre van vol
doende is, om den tuinbouw als bedrijf gaan
de te houden, daar door de buitengewoon
lage opbrengsten in de laatste jaren de in oj
buiten het bedrijf aanwezige reserves geheel
opgeteerd zijn. De credietwaardigheid is daar
door zoodanig gedaald, dat van het verkrij
gen van middelen tot voorbereiding van een
nieuwen oogst geen sprake is. Daar de te ver
wachten overheidsmaatregelen omtrent teelt
en prijs hopelijk voor 1934 betere bedrijfsre
sultaten zullen geven, komt het adressanten
alleszins noodzakelijk voor, dat de tuinbouw
volop van den verbeterden bedrijfstoestand
zal kunnen profiteeren, hetgeen slechts be
reikt wordt door een ruime steunverleening
over 1933.
Naar aanleiding van het feit, dat van
wege het Hoogheemraadschap nogal eens
tot den verkoop bij executie wordt overge
gaan tengevolge van achterstallige polder-
lasten, heeft de Neutr. Bond' aan Ged. Staten
geschreven om een soepeler toepassing te wil
len bewerken bij het Hoogheemraadschap,
waarop als antwoord is gekomen, dat het
Hoogheemraadschap zooveel mogelijk met
de moeilijke omstandigheden rekening houdt,
waarin de tuinbouw verkeert, maar dat het
ook rekening moet houden met den geldenden
termijn van verjaring van deze vorderingen.
Ged. Staten achten geen termen aanwezig
om bij het Hoogheemraadschap stappen te
doen, omdat de invordering tot heden op een
goede manier is geschied en men vertrouwt,
dat dit ook in het vervolg het geval zal zijn.
Vanwege de J. G. C. O. B. werd Maan
dagavond de komische en natuur-film ver
toond „In den maalstroom des levens".
Duidelijk werd daarin naar voren gebracht
de ellende welke voortvloeit uit het misbruik
maken van alcoholische dranken. Opgemerkt
werd om de vereeniging te steunen in haar
strijd daartegen door toe te treden als lid.
De prachtige vlucht van de Pelikaan
heeft het jaar 1933 afgesloten op een
wijze die voor de K. L. M. wel bizonder
prettig geweest moet zijn, temeer, omdat
het geheele jaar zoo gunstig geweest is.
Dat blijkt wel uit het volgende.
Op de langste lijn, die naar Indië, heeft
de maatschappij in 1933 alle voorgeno
men vluchten regelmatig volbracht, zon
der schade aan het materieel. De heen
reis is gedurende het geheele jaar in
gemiddeld 9.9, de terugreis in gemiddeld
9.2 dag volbracht. In 1931 was de duur
van de reis nog resp. 11.7 en 10.5 dag, in
1932 10.6 en 9.63 dag.
Het streven blijft den duur van de reis
gaandeweg steeds meer te bekorten.
Men hoopt binnenkort twee vliegtuigen
van een weder verbeterd type in de
vaart te kunnen brengen, die, bij belang
rijke verbetering van het comfort voor
de passagiers, een 30 K M. hoogere snel
heid zullen kunnen ontwikkelen. Gelei
delijk zal ook tot nachtelijk vliegen op
de Indische route worden overgegaan.
De heer Plesman twijfelt er niet aan of
men zal in betrekkelijk korten tijd tot
een reisduur van zes dagen, met twee
afvaarten per week in beide richtingen
kunnen komen. Pas dan zal de verbin
ding o.a voor het postvervoer ten volle
aan haar taak kunnen beantwoorden
Maar de K L. M meent, dat zij in het be
lang van de veiligheid bedachtzaam te
werk moet gaan. De passage-prijzen
weerhouden, naar de overtuiging van
den heer Plesman, op het oogenblik nog
velen ervan naar en van Indië te v'ie-
gen Eenerzijds zal men deze prijzen om
laag kunnen drukken door toepassing
van toestellen, die bij grootere sneiheid,
met hetzelfde of grooter comfort' een
grooter aantal passagiers kunnen ver
voeren, anderzijds hoopt men, dat men
door overleg tusschen de K. L. M. en de
op dezelfde route vliegende ondernemin
gen: Imperial Airways en de Fransche
maatschappij Air-France, tot een gelei
delijke verlaging van de tarieven zal
kunnen komen.
De resultaten, die de K. L. M. op de
Indische route in 1933 heeft bereikt, zijn
zeer bevredigend geweest. Het postver
voer neemt gestadig toe. Het heeft in
1933 44,523 K.G bedragen, een vermeer
dering met 9227 K G. ten opzichte van
1932 (26 pet.) Het aantal op de lijn ver
kochte passagier-kilometers was
3.624.161, wat tegenover 1932 een vooruit
gang is van 1 899.317 passagiers-F M of
110 pet. Het nog altijd weinig belangrijke
goederenvervoer is met 85 pet vermeer
derd, n.1. van 4971 K.G. in 1932 tot 9193
K.G. in 1933.
O
De exploitatie in Europa is eveneens
gunstig geweest. In het gewone verkeer
heeft de K. L. M in 1933 40.082 passa
giers vervoerd, tegenover 20.877 in 1932,
een vooruitgang dus van 92 pet.; het
goederenvervoer is met 38 pet gestegen,
n.1. van 865.048 K.G. in 1932 tot 1.196.257
K.G. in 1933. Het postvervoer in Europa
vertoont van 1932 op 1933 een vooru't-
gang van 9 pet., n.1. van 134.525 K.G. op
147.261 K G Dat er op het laatstgenoem
de onderdeel zoo betrekkelijk weinig
vooruitgang is geweest, moet worden
toegeschreven aan de verlegging van
den nachtpostdienst uit Scandinavië
over Brussel (in 1932 nog over Amster
dam).
De regelmatigheid van de luchtdien-
sten is aanmerkelij ktoegenomen, het
geen vooral te danken is aan de betere
radio-verbinding tusschen de grondsta
tions en de vliegtuigen en voorts aan de
uitrusting van de toestellen met ver
beterde instrumenten, die in 1933 haar
beslag heeft gekregen.
-O—
De opleiding van vliegtuigbestuurders
van de burgerluchtvaart is in 1933 in
snel tempo gevorderd.
Voor de Europeesche diensten is even
eens een uitbreiding van de vloot voor
zien, n.1. met een toestel van het type
F 22, met plaats voor 21 passagiers, dat
op de Scandinavische lijn geplaatst zal
worden. In 1933 heeft de K. L. M. weder
om de luchtlijn Londen—Amsterdam
Berlijn in exploitatie genomen, met een
verbeterde dienstregeling. Zij is een
succes gebleken.
Op het binnenlandsche luchtnet zijn
in 1933 10.800 passagiers vervoerd, een
belangrijke toeneming in vergelijking
met 1932 (2500 passagiers.)
De afdeeling luchtfotografie heeft be
langrijke opdrachten uitgevoerd voor
het departement van waterstaat en ook
in bevredigende mate particulier werk
gehad.
Het bezoek aan de vliegvelden is flink
toegenomen. Het aantal pleziervliegers
was op Schiphol 5964 (1932: 3669) en op
Waalhaven 5466 (3485). Verder is er nog
op de vliegvelden in Twente, Soester-
berg, Eindhoven, Eelde, Vlissingen,
Overasselt en Voerendaal gelegenheid
geweest tot het maken van rondvluch
ten In het geheel zijn er op deze wijze
13.706 personen vervoerd.
Tot de factoren, die het gebruik van de
luchtverbin dingen zullen bevorderen,
behoort verbetering van de verbindingen
met de vliegvelden. In de verbinding
AmsterdamSchiphol zal op het einde
van dit jaar een groote verbetering
komen, n.1. wanneer de nieuwe weg ge
reed is. Een werkelijk goede aansluiting
van Den Haag met het luchtverkeer zal
niet eerder worden verkregen dan wan
neer het gemeenschappelijke vliegveld
onder Delft gereed is.
Wat zal er in 1934 gebeuren?
Het programma voor 1934 van de K. L.
M. (in samenwerking met de bevriende
maatschappijen) brengt in vergelijking
met 1933 belangrijke uitbreiding. De
dienstregeling zal later worden meege
deeld, zij is nu nog niet gereed, wij kun
nen echter omtrent de voornaams'e ver
bindingen reeds eenige gegevens ver-
molden.
Te beginnen met 1 Maart zullen er per
dag vier diensten AmsterdamLonden
v.v zijn, drie van de K.L.M., de vierde
van de Lufthansa. Voor eenige van deze
diensten is er aansluiting op het vlieg
tuig van en naar Berlijn, zoodat men
bijv. om 7 uur 's ochtends Londen kan
verlaten en iets over 12 uur te Berlijn is,
of omgekeerd, om 4 uur uit Berlijn gaan
de, 's avonds omstreeks negen uur te
Londen aankomt.
Verder drie diensten Amsterdam
Parijs v.v. met aanslüiting naar en van
Zuid-Frankrijk; twee diensten Amster
dam—Hamburg—Kopenhagen—Malmö
(aansluiting per nachttrein met Gothen-
burg, Oslo en Stockholm). Een verdere
verbetering op de Scandinavische route
zal nog aangebracht worden door de
indiensttreding van snelle electrische
tractie tusschen Malmö en Stockholm,
waardoor het mogelijk wordt, dat men,
's ochtends om 8 uur uit ons land ver
trekkend, reeds denzelfden avond te
Stockholm aankomt. Dezelfde faciliteit
geldt ook in omgekeerde richting.
Dan zullen er twee diensten per dag
tusschen Amsterdam en Berlijn v v in
gesteld worden, via Hannover. van deze
etn eigen dienst van de K L M.
Gedurende den zomer wrrd sar
tal diensten op Londen tot vijf dac
uitgebreid; dat op de route Amsterdam
—Parijs (met aansluiting naar en van
Zuid-Frankrijk en Noord-Afrika) tot
vier per dag.
Een geheel nieuwe lijn wordt op 1
Juni tusschen Amsterdam en Huil ge
opend met doorverbinding naar Man
chester v.v. De twee diensten op Berlijn
v.v. worden tijdens den zomerdienst
(1 Mei—31 Augustus) tot drie uitgebreid
(met aansluiting naar de Baltische sta
ter. en Rusland.
In den herfst 1ste periode (1 Septem
ber6 October) blijft het aantal diensten
op Londen v.v. gehandhaafd, en evenzoo
het tweetal afvaarten AmsterdamKo
penhagen v.v. Daarentegen wordt het
aantal diensten op Parijs van vier tot
drie verminderd. De dienst op Huil—
Manchester blijft gedurende deze perio
de nog gehandhaafd, evenzoo het drie
tal diensten op Berlijn v v.
zijn spoedig verdreven met
Per stuk 8 ct. Doos 45 ct. Bij Uw drogist
In de tweede periode van den herfst
(7 October—31 October), worden de vijf
diensten op Londen tot vier ingekrom
pen en de twee diensten op Malmö tot
een.
Rottei dam—Waalhaven wordt onder
de nieuwe dienstregeling wat meer aan-
geloopen dan verleden jaar. Van de vijf
diensten op Londen doen er o.a. drie
Rotterdam aan ,op den weg Londen
Amsterdam twee. Van de vier Parijsche
diensten stoppen er twee op Waal
haven.
Behalve de genoemde luchtlijnen zul
len de Tsjechische en de Zwitsersche
luchtvaartmaatschappijen weder hun
lijnen op Praag en Bazel exploiteeren
Binnenlandsch luchtverkeer.
Voor het binnenlandsche luchtver
keer luidt het globale programma als
volgt:
Voorjaar: 1 Maart30 April.
Enkeldaagsche dienst TwenteAm
sterdam v.v., met aansluiting naar en
van Rotterdam.
Enkeldaagsche dienst Amsterdam
RotterdamHaamstedeVlissingen v.v.
Deze dienst zal waarschijnlijk tot een
dienst twee maal per dag worden uitge
breid.
Zomer: 1 Mei31 Augustus.
Dubbeldaagsche dienst Amsterdam
Twente v.v. met aansluiting naar en
van Rotterdam.
Dubbeldaagsche dienst Rotterdam
AmsterdamGroningen v.v.
Dubbeldaagsche dienst Amsterdam
RotterdamHaamstedeVlissingen v. r.
Dubbeldaagsche dienst Amsterdam
RotterdamEindhoven v.v.
Gedurende de maanden Juli en Au
gustus wordt boven een lijn Groningen
Borkum v.v. geëxploiteerd. De lijn Am
sterdamVlissingen v.v. wordt doorge
trokken naar Knocke/Zoute.
Herfst: 1 September31 October.
Enkeldaagsche dienst TwenteAm
sterdamRotterdam.
Enkeldaagsche (waarschijnlijk dubbel
daagsche dienst AmsterdamRotterdam
Haam stedeVlissingen.
Dubeldaagsche dienst Amsterdam -
Rotterdam—Eindhoven.
Nieuwe vliegtuigen.
De twee nieuwe typen vliegtuigen,
welke in aanbouw zijn, zijn een F 36 (16
plaatsen) en een F 22 (10 plaatsen). Zij
zullen dit voorjaar gereed komen. Van
de er mee te nemen proeven zal afhan
gen welk materieel er in de naaste toe
komst op de Indische route gebezigd zal
worden. Er bestaat n.1. aanleiding tot
vernieuwing van de Indische vloot, ten
eerste omdat de vliegtijd, als gezegd,
geleidelijk ingekort moet wordeu De
F 36 wordt voorzien van een gegearden
motor en verstelbare schroeven. Men
hoopt bij dit type het lawaai van de mo
to: en voor het grootste gedeelte buiten
de cabine te houdern
Nachtvliegen.
Ter nadere bestudeering van het
nachtvliegen, dat als stelsel bij de maat
schappij moet worden ingevoerd, heeft
de K ,L. M. een Amerikaansche deskun
dige met bizondere ervaring in nacht
vliegen als instructeur en adviseur ge-
engageerd. Er wordt nu ijverig geoefend
Tegelijkertijd wordt er hard gewerkt
aan de verbetering van de grondorgani-
satie. Een belangrijk ding is hierbij, dat
op de vliegvelden zelf moderne accomo-
datie voor de aankomende passagiers
gemaakt wordt. Op elk vliegveld langs
de Indische route moet mettertijd een
behoorlijk hotel komen, zooals er reeds
een is te Djodpur.
De heer Plesman vestigde er de aan
dacht op, dat het door de K. L. M ge
volgde stelsel van één vliegtuig en één
bestuurder over de geheele route gelei
delijk bij de Franschen en Engel ichen
navolging begint te vinden. De Fran
schen zullen er vermoedelijk toe over
gaan wanneer zij, aan het einde van dit
jaar over voldoende vliegtuigen van het
type Dewoitine beschikken; de Engel-
schen zijn er eveneens over doende.
POSTVLUCHTEN OP INDIE.
De Pelikaan (uitreis) is te Jodphoer ge
land, de Kwartel (thuisreis) kwam te Cairo.
Morgen zal de Oehoe van Amsterdam
naar Batavia vertrekken. De bemanning zal
bestaan uit de heeren E. E. Hulsebos, gezag
voerder, H. Brinkhuis tweede bestuurder, J.
J. Ruben werktuigkundige en L. C. Dik ra
diotelegrafist.
KORTE BERICHTEN.
De vereeniging van academisch ge
vormde accountants heelt Zaterdag te Gra-
venhagt haai jaarii.i he algemeene Jeden-
ve.gaoeiing gehouden
PRIJSVERHOOGING DOOR DE
OMZETBELASTING.
In verband met een desbetreffende
beschouwing in sommige blader, ver
zoekt de Koninkl. Nederl. Middenstands
bond het volgende te willen opnemen:
De omzetbelasting is bedoeld als een
verbruiksbelasting en dient dus uitein
delijk door den consument te worden
betaald. Op dit standpunt heefi de mi
nister zich steeds gesteld en het is ook
de eenige redelijke opvatting, gezien de
groote moeilijkheden, waarmede het
bedrijfsleven in dezen tijd reeds te kam
pen heeft. De scherpe prijscalculatie,
welke onder invloed van de concurrentie
gemaakt moet worden, laat in net alge
meen niet toe, dat de bedrijven de om
zetbelasting voor eigen rekening nemen.
Het is dus volkomen begrijpelijk, dat
de winkeliers door prijsverhooging van
hun artikelen, welke aan de belasting
onderworpen zijn, trachten haar af te
wentelen op het publiek.
Zooals men weet bedraagt de omzet
belasting normaal 4 en voor een groep
artikelen (de z.g. weelde-artikelen) 10
Betreft het geimporteerde goederen, dan
komt daarbij nog het compenseerend
invoerrecht, dat 1 resp. 2 bedraagt.
Hieruit volgt reeds, dat het zeer wel
mogelijk is, dat op het publiek moer dan
4 verhaald wordt, aangezien het èf
geimporteerde goederen öf weeldeartike
len kan betreffen. Doch bovendien dient
de winkelier zijn algemeene onkosten te
verhoogen met een bepaald percentage
voor den administratieven rompslomp,
welke de neuwe wet hem bezorgt en
voor het met verscheidene percenten ver
hoogde risico. Immers, wanneer op een
servies 10 omzetbelasting betaald is
en een der onderdeden wordt bescha
digd, dan kan dit servies nooit meer
voor den vollen prijs worden verkocht
Waarschijnlijk wordt het dus een op
ruimingsartikel, waarop echter de volle
belasting is betaald die niet gerestitueerd
kan worden. Hetzelfde geldt voor goede
ren, welke uit de mode raken of aan
bederf onderhevig zijn.
Voorts moet men niet vergeten, dat de
omzetbelasting ook de bewone bedrijfs
kosten van den winkelier verhoogt. Zoo
is het te verwachten, dat de prijs van
electrischen stroom zal stijgen. Dat zijn
uiteraard factoren, waarmede een goede
zakenman rekening moet houden.
Tenslotte willen wij nog wijzen op de
kwestie der z.g. oude voorraden, d w z.
artikelen, welke vóór 1 Januari 1934
reeds in het bedrijf aanwezig waren.
Worden deze in 1934 aan den verbruiker
geleverd door een winkelier, die tevens
fabrikant is in den zin der wet, dan zal
in het a'gemeen de winkelier aan den
fiscus hierover omzetbelasting moeten
afdragen. De belastingplicht ontstaat im
mers eerst bij de levering.
Wij willen er echter op wijzen, dat de
winkeliers goed doen om zich reeds
aanstonds te dekken tegen het risico,
dat zij zullen loopen bij intrekking der
omzetbelasting. Op dit tijdstip zullen zij
met voorraden zitten, waarover omzet
belasting betaald is, welke zij niet meer
kunnen terug krijgen. Wanneer nu de
oude voorraden van vóór 1 Januari ook
in de prijsverhooging, tengevolge van de
omzetbelasting, worden opgenomen,
kweekt men een kleine reserve tegen
het verlies, dat men later bij de automa
tisch intredende prijsdaling zal lijden.
Wij meenen hiermede duidelijk ge
maakt te hebben, dat de verbruiker een
vrij algemeene prijsverhooging van bij
kans alle artikelen, als gevolg van deze
omzetbelasting als redelijk zal nebben
te aanvaarden, terwijl men er zich niet
over behoeft te verwonderen, wanneer
deze verhooging in de meeste gevallen
meer dan 4 zal bedragen.
Hoewel de door de wet voorgeschreven
afwenteling der omzetbelasting zich be
paalt tot het geval, dat de fabrikant een
wettelijk verplichte factuur afgeeft, ligt
he„ geheel in de rede, dat de winkeliers
in den regel gebruik zullen maken van
hun bevoegdheid om de belasting en de
bijkomende kosten op het publiek af te
wentelen. De organisaties stellen zich
dan ook op het standpunt, dat zulks
zooveel mogel k moet worden bevor
derd, omdat alleen daardoor de bedoe
ling van den wetgever kan worden be
reikt. Zij zullen zich met kracht verzet-
ter tegen de pogingen van unfaire con
currenten, die volkomen ten onrechte
het publiek trachten te suv^-eren, dat
het in rekening brengen der belasting
niet noodig is.
DISTRIBUTIE VAN RUNDVLEESCH
IN BLIK.
De minister van binnenlandsche zaken
heeft aan de gemeentebesturen ten v ivolge
op de ministerieele circulaire van 4 Novem
ber j.1. betreffende distributie van rund
vleesch, medegedeeld:
Wat onder steuntrekkenden en wat
onder armlastigen te verstaan?
Onder steuntrekkenden zullen naast de in
de circulaire van 4 November genoemde
groepen ten aanzien van de distributie van
rundvleesch in blik door de Crisis-rundvee
centrale voortaan ook geacht worden te be-
hooren: personen, die uitkcering ontvangen
uit de wcrkloozenkas hunner organisatie.
Voorts deel ik u mede, dat onder armlasti
gen, die voor verkrijging van het rund
vleesch in blik in aanmerking komen, uitslui
tend worden verstaan: personen, die op een
of andere wijze steun ontvangen, doch die
niet onder de „steuntrekkenden" vallen. Hier
bij wordt o.m. gedacht aan personen, die
steun ontvangen van diaconieën of andere
particuliere instellingen van liefdadigheid.
In deze gevallen zal de distributie eveneens
door of vanwege de gemeentebesturen moe
ten plaats hebben, zoodat voorkomen wordt,
dat dubbele distributie aan een bepaald per
soon plaats vindt. Het is dus in geen g val
geooiloofd, het rundvleesch in blik aan de