ALKMAARSCHE COURANT SPORT EN WEDSTRIJDEN Ho. 20 WOENSDAG 24 JANUARI 1934 ALKMAARSCHE BOYS—TEXEL 7—1. De wedstrijd. kTV'V1 IS '2 0 0 wTr'v 'SI36 z v v Yn Y? o 1 6 27~41 7 k f r IV ia o 0 8 3°-^43 6 k-F.C. IV 10 2 7 1640 5 DE RALLYE MONTE CARLO. LarissaAthene. Het Nederlandsche Studebaker- team te Monte Carlo gearriveerd. DE IJSBANEN OPEN! Voetbal. HET PAASCHTOURNOOI VAN AJAX. Aan het Paaschtournooi van Ajax, dat dit maal weer op het oude terrein in de Meer ge houden wordt, zal deel genomen worden door de Bohemian F.C., kampioen van den Ier- schen Vrijstaat, door Ajax en Go ahead (De venter) en waarschijnlijk door Admira (Wee- nen), welke club het vorige jaar het tournooi won. Eindelijk is het de Alkmaarsche Boys weer eens gelukt, voor een goede overwinning zorg te dragen, wat zeker niet vele toeschouwers bij de rust verwacht zullen hebben. Het is een feit, dat de Boys er aanvankelijk niet in konden komen, terwijl daarentegen het combineeren en plaatsen bij de Texelaars niet onverdienstelijk was. De plotselinge Alk maarsche 2O-voorsprong gaf dan ook geenszins de juiste verhouding weer. Het waren na de rust de Alkmaarsche aan vallen, die de Texel-defensie voor schier on overkomelijke problemen stelde. De verdediging, waarin ook thans nog Houtkooper ontbrak en Michels de back plaats bezette, speelde thans stukken beter en wist menig gevaar te bezweren, terwijl de half linie ook nu verdedigend beter werkte als voorheen. bracht reeds dadelijk een overwicht van Texel en de Alkmaarsche verdediging moest alle zeilen bijzetten om erger te voorkomen. Ondanks hun meerderheid weten de Texelaars het niet tot doelpunten te brengen. Aan den anderen kant gaat het gemakkelij ker. Als de Grand den bal goed doorspeelt, breekt Kwadijk door en gaat op doel af. Als een ieder zijn schot verwacht, geeft hij keurig naar rechts af en Brouwer zorgt met een hard hoog schot voor het eerste doelpunt, 10. Nieuwe Texel-aanvallen worden door en kele Boys-aanvallen gevolgd, waarbij Indri een corner krijgt te verwerken. Goed hoog voorgezet, kan de keeper die gehinderd wordt, het leder niet krijgen en Boots kopt goed in, 20. Opnieuw komt Texel terug, doch v. d Horst blijkt goed op dreef te zijn. Toch moet hij ten slotte voor een schuiver van links be zwijken. De rust breekt aan met 21. Na rust zetten de gastheeren spoedig een geweldig tempo in en de Texel-defensie moet alle zeilen bijzetten om erger te voorkomen. Spoedig scoort Kwadijk uit een voorzet van de Grand, welk doelpunt echter wegens bui tenspel wordt geannuleerd. Het is echter uit stel, want als Brouwer naar buiten zwenkt, zet hij scherp voor Het leder gaat via voor kant paal weder het veld in, doch Boots is op zijn post en met een strak schot is .te stand! 31. Het Alkmaarsche offensief duurt onvermoeid voort en als v. d. Hilst even doorbreekt zendt hij een keihard schot in, dat via het hoofd van een Texel-speler doel treft, 4—1. Er zijn dan slechts acht minuten ge speeld en een Alkmaarsche zege lijkt verze kerd. Nadat Kwadijk weer eens rakelings heeft overgeschoten, geeft hij een harde schuiver, die via de vingertoppen van den doelman doel treft, 5—1. Dan denkt men Texel den achterstand te tien verkleinen, doch v. d. Hilst weet van tlak bij, erger te voorkomen. Aan den ande ren kant gaat het gemakkelijker. Een voorzet van de Grand en met een tergend rollertje weet Brouwer den Texel-doelman voor de zesde keer te passeeren. Nadat de Alkmaar sche verdediging nog even moest ingrijpen, gaat het leder opnieuw enkele malen over of naast het Texel-doel. Vooral de Grand heeft geen geluk. Een voorzet van rechts wordt echter ten slotte door hem met een strak schot in een doelpunt omgezet, zoodat de eindstand op 7—1 komt te staan. LANGS DE N.H.VB.-VELDEN. Eindelijk is dan toch de eerste kampioen gekomen, en wel de ploeg, die we reeds vorige week verwachtte, namelijk B.K.C. B.K.C. heeft het dus voor enkele jaren goed gezien een combinatie van twee vereeni- gingen te vormen uit Breezand en Kleine- Sluis, waardoor men ten slotte de reeds eer der genoemde initialen BreezandKleine Sluis-combinatie verkreeg. Hoewel de Breezanders de laatste seizoe nen met een „middelmoot"-plaats op de ranglijst tevreden moesten zijn, is het succes thans des te groote, want zeer weinigen zul len voor den aanvang van de competitie in B K.C. de toekomstigen kampioen hebben ge zien. B.K.C. zette echter de competitie reeds goed in en de opneming van enkele jeugdige spelers bracht nog meer kracht aan het elftal. Zoo wist ten slotte B.K.C., op werkelijk ver diende wijze het kampioenschap te behalen en zal het volgende seizoen de vierde klasse van den K.N.V.B., waarin onze plaatselijke vierde klassers uitkomen, met een ploeg uit den Noordpunt, worden verrijkt. In het Zuiden is de spanning weer geducht toegenomen, dank zii de overwinning van de Oostzaners op de Monnikendammers, terwijl in het Westen het pleit vrijwel beslist is, nu Assendelft II op verdiende wijze te Krommenie van K V.V. II met 5—1 won. Het zal nu toch wel heel raar moeten loopen, indien het kampioen schap de Assendelft-reserves nog zou ont gaan, terwijl K.V.V. II ook dit seizoen haar illussies wel weer kan opbergen. Bergen 1 deed meer dan wij verwacht hadden en klopte Zaandijk II in eigen huis met 3—5, terwijl Schoorl I te Zaandam bij Z.V.V. III in een doelpuntenrijken (46) wedstrijd, aan het kortste eind trok. W.F.C. V won van het be zoekende K F.C IV met 4—2. De stand is thans: K. V. V. II 12 8 1 3 36—_21 17 Schoorl I 12 7 1 4 4727 15 Zaandijk II 12 4 3 5 1922 11 z f r'v in t 0 5 17~32 8 ,w_ j., 'n het Noorden het bezo^ende Petten I een lt0e en tetaalde daarbÜ tevens SsteNHn VRmv10enSChap' zoodat de i- i X' B -kamPioen niet langer op wif e^' eerder memoreerde \v; be' een en ander Wienngerwaard I deelde in een 2—2- ontmoeting met het bezoekende Succes II netjes de punten, terwijl H. R C. III zich in eigen huis door M. L. D. I met 2—4 liet slaan. De stand is hier: B. K. C. I 12 10 2 0 41—12 22 Succes II 11 6 1 4 32-18 12 ww/ JT 5 2 3 31~20 12 W. Waard I 10 5 2 3 22—21 12 Petten 1 10 4 3 3 35-26 11 10 3 1 6 18—23 7 y,- G-I 11 1 2 8 12-45 4 Helder III 10 1 1 8 22—48 3 Het Oosten bracht ook thans Nieuwe Niedorp I een 8-0- zege, waartoe thans Hollandia III in eigen huis werd geklopt. Doch de Medemblikkers blijven de leiders op den voet volgen en klopte Berkhout I in eigen huis met 16. Hollandia IV verloor van de bezoekende Strandvogels met 25. De stand is hier: N.-Niedorp I 11 10 0 1 65—12 20 M. F. C. I 10 8 0 2 53—15 16 Strandvogels I 11 7 1 3 34—23 15 W.-Frisia III 11 7 0 4 32—20 14 Andijk II 10 3 1 6 21—34 7 Hollandia III 9 2 2 5 15—35 6 Berkhout I 10 1 0 9 23—44 2 Hollandia IV 10 0 2 8 9—69 2 In het Zuiden nam O. S. V. III haar kans waar en sloeg Monnikendam I op eigen veld met 23. De Oostzaners speelden stukken beter en won nen verdiend, namen tevens de leiding, zoo dat de spanning gestegen is. K. F. C. III kon het eigen veld tegen Ilpendam I niet verder brengen dan een 11 uitslag, terwijl W. F. C. IV geweldig uit haar slof schoot en de Zilvermeeuwen in eigen huis met 2-11 conserveerden. De hekkensluiters R. C. Z. I deden geen onverdienstelijk werk en speelden tegen Z. F. C. IV gelijk 33. De stand is hier thans: O. S. V. III 10 8 1 1 47—20 17 Monnikend. I 10 8 0 2 3312 16 Z. F. C. IV 11 6 2 3 32—21 14 W. F. C. IV 11 6 0 5 42—26 12 K. F. C. III 12 5 1 6 27—41 11 Purmerst. II 10 4 2 4 26—27 10 Ilpendam I 10 3 2 5 20—31 8 R. C. Z. I 9 0 3 6 21—48 3 Zilverm. II 11 1 1 9 20—56 3 In de tweede klasse D nam C. S. V. I, dat bij Alkmaar II op be zoek was, geen halve maatregel en bracht de groen-witten een groote 17 nederlaag toe. De Castricummers staan er thans bij zonder goed voor en dienen hun laatsten èu thuiswedstrijd tegen Alkmaarsche Boys III te winnen, om zich definitief kampioen te kunnen noemen, of. Alkmaarsche Boys II zouden in de rcsteerende ontmoetingen reeds een paar punten moeten verspelen. D T. S. II verloor van het bezoekende Alcma- ria IV met 57 zoodat de Oudkarspelieren thans tamelijk stevig op de onderste plaats efp n n C.'s. V. I 11 8 2 1 46-16 18 Alkm. B. II 10 7 1 2 44—26 15 Alkmaar III 9 4 2 3 25—26 10 Uitgeest II 9 3 2 4 23—30 8 Alkm. B. III 8 3 1 4 38—26 7 Alcmaria IV 10 3 0 7 28—45 6 D. T. S. II 7 0 0 7 9—44 0 In de derde klasse B zorgde Koedijk I voor een groote verrassing door Egm. Boys I, de eerste nederlaag (13) toe te brengen ennog wel in eigen huis, zoodat ook hier de spanning geducht is toe genomen. Schoorl II kon het tegen 't bezoe kende Ursem I niet verder brengen dan een puntenverdeeling 11 en Bergen II zag zich op eigen veld door Alkmaar III met 3—6 ge slagen. Ook Vrone V kon het in eigen huis niet bolwerken en moest in C. S. V. II met 2—4 haar meerdere erkennen. Koedijk I 14 11 2 1 56—16 24 Egm. Boys I 11 10 0 1 6715 20 C. S. V. II 11 7 2 2 39—19 16 Schoorl II 11 5 3 3 3020 13 Bergen II 12 5 0 7 27—41 10 Alkmaar III 12 4 1 7 31-41 9 Ursem I 11 2 1 8 1859 5 Alcmaria V 12 1 2 9 3063 4 Vrone II 9 1 1 7 20—55 3 In de vierde klasse D behaalde ook thans A.S.V. I een groote over winning (7—1), waartoe het bezoekende Akersloot I aan de zegekar der Sporters werd gebonden. Alkmaarsche Boys IV won. van het bezoekende Schoorl III met 31 en Oudorp I kreeg klop met 2—7 van het be zoekende Egmondscne Boys III. De stand is thans: A. S. V. I 11 10 0 1 106-20 20 Alk. Boys IV 10 7 O 3 52—33 14 Koedijk II 9 5 2 2 35-23 12 Akersloot I 10 4 2 4 32—24 10 Egm. Boys III 8 4 1 3 3723 9 Schoorl ÏII 11 2 1 8 19—78 5 Ursem II 10 2 O 8 16—68 4 Oudorp I 6 1 0 5 1636 2 In de de vierde klasse E namen Egmondsche Boys II de leiding, door CSV. III in eigen h-'S nrt 2 5 te slaan. Koedijk III verloor van het bezoekende A.S.V. III met O3 en Alkmaarsche Boys V liet zich te Akersloot verrassen en zag zich met een half dozijn (6O) doelpunten ge slagen. De stand is nu: Egm. Boys II 8 7 0 1 39—11 14 Alkmaar IV 10 6 1 3 45—27 13 Alkm. Boys V 10 6 1 3 35—32 13 Koedijk III 10 4 1 5 32—35 9 C S. V. III 8 2 3 3 23—25 7 A. S. V. II 10 3 1 6 27—24 7 Akersloot II 10 1 1 8 17-47 3 A S. V. III 1 1 0 0 3—0 2 Bergen III 10 0 1 0^9 O Automobilisme. De laatste loodjes wegen ditmaal het zwaarst Sprenger van Eyk en Wieleman hadden nu de Grieksche wegtoestanden lee- ren kennen, ik had ze het vorige jaar reeds aan den lijve gevoeld, maar wat bij ons alle drie het zwaarste woog, dat wij' de overtui ging gekregen hadden, dat onze wagen er tegen bestand was. Van alle kanten was de carrosserie gebotst, geschramd en gedeukt, de batterij, waarschijnlijk door een zwaren steen naar boven gestompt, loerde nog altijd door een reet van den naar boven gewerkten voetplank tusschen des bestuurders voeten in het voorruim van den wagen, van twee lam pen waren de glazen stuk, de velg van een der achterwielen vertoonde een diepen deuk en tenslotte rammelden de linkel spatborden in flarden langs den wagen, maar wat deed dit alles er toe, de vitale deelen van den wa- en waren intact, remmen en versnellingsbak werkten onberispelijk, de motor zoemde zijn aehtcylinderlied, kortom, al die zware mis handelingen over meer dan 500' K.M. Griek sche wegen had onze brave Ford goedmoedig verdragen. Dat gaf ons vertrouwen dat zij het de laatste 300 K.M. naar Athene ook wel doen zou en daar zou in de Fordgarage haar uiterlijk schoon zoo goed1 als het ging her steld worden. De spatborden lagen al klaar, daar zou terwijl wij op weg waren de Ford dealer te Larissa om telephoneeren en ook de glazen voor de lampen zouden er wezen even als een nieuwe band om den door de aanrij ding met den ossenwagen gescheurden te ver vangen. Wij maakten ons dus om niets onge rust en reden met een verheugd gemoed door het Grieksche berglandschap, dat helaas nog altijd dik en dik onder de sneeuw lag. Geluk kig dat er een Ralley Monte Carlo werd ge houden die deelnemers vóór ons naar Athene had gelokt. Die hadden tenminste een spoor in de sneeuw gemaakt, wat anders in dit land zonder automobielverkeer een zeldzaam heid is. Tot Lamia bleven wij nog in de koude en in de sneeuw, maar in dit lieve plaatsje kwam opeens de lente ons begroeten met haar mil de zonnewarmte. De jassen gingen uit en blootshoofds liepen wij over Lamia's markt plein temidden van een overdaad van kleu ren, door de fruituitstallingen door, wij koch ten appelen en mandarijnen en zoete vijgen Sprenger van Eyk kwam met een krans van aan elkaar gebakken broodjes aandragen, Wieleman draaide zijn reisgenooten en 't ge- heele bonte marktleven voor meters lang op zijn film af, sloot vriendschap met een her der, die jaren lang in Amerika was geweest en met wien hij honderd uit kon redekavelen over de States en hoe mooi daar alles was en raakte tenslotte zoo in vervoering over het Grieksche dorpsleven dat Sprenger van Eyk en ik vonden dat hij in Camia trouwen zou om daar tot burgemeester benoemd te wor den. Rondom den wagen, bewaakt door, twee politieagenten, verdrong zich een oploop van menschen, die met ons trachtten te spreken maar slechts de woorden Monte Carlo ver staanbaar voor ons konden uitbrengen. Die woorden zeiden ze allemaal, ook in de an dere dorpen van Griekenland, als wij naar den weg vroegen en dan lachten zij er zoo vriendelijk bij als slechts een Griek kan- doen, die er zonder glimlach als een woeste roover uitziet. De Ralley Monte Carlo is populair in Griekenland en iedere Helleen is er trotsch op, dat de rit vanuit zijn land onder de deel nemers het hoogst aangeslagen wordt. He laas, wij moesten Lamia verlaten, Athene was nog 214 K.M. ver, door de bergen en over Grieksche wegen en net stonden wij op het punt om in te stappen, toen het Engelsche Fordteam aankwam rijden, dat voor ons uit Larisse was vertrokken, maar door het in slaan van een verkeerden weg maar eventjes een bergje was omgereden. Toen bleven wij nog maar weer even om aan de Engelschen de schoonheden en geneugten van Lamia te toonen en toen wij wederom wilden wegrij- ren kwam haastig een Griek naar ons toe, die bleek de Lamiaansche Forddealer te zijn. Toen was Wieleman niet meer te houden en moesten wij hem in den wagen sleepen om hem uit Lamia weg te krijgen. Hij bleef wel een half uur boos op ons. Te Lamia begon de lente en hoe verder wij naar het Zuiden kwamen des te milder werd de temperatuur. Zonder hoed of jas en zon der handschoenen zaten wij in den wagen en het leven leek zoo wondermooi, dat wij haast niet voelden hoe wij door elkaar geschokt en gerameid werden en somtijds in een regenbui van voorwerpen zaten, die uit de reetjes bo ven ons hoofd op ons neervielen. Boven op een berg picnicten wij met den zooeven ingekochten voorraad en Wieleman had dit plekje uitgezocht omdat wij vandaar nog een laatste uitzicht op Lamia hadden, voordat wij om den hoek van den berg zou den gaan. Een poosje later in de vlakte kwa men wij twee auto's tegen, twee luxe wagens een Cadillac en een Voisin. Zooiets is een ge beurtenis in Griekenland en wij keken reeds ons oogen uit voordat wij ze nog verder open sperden omdat de inzittenden van den eersten wagen ons iets toeriepen, waarop de tweede wagen dwars over den weg werd geplaatst. De inzittenden die er uitsprongen zagen er volstrekt niet gevaarlijk uit, er waren zelfs twee zwaar geverfde dames bij en in het Fransch werd ons gevraagd of wij niet een Franschen deelnemer aan de Ralley voorbij gekomen waren. Inderdaad was dit het ge val, wij hadden zoo'n wagen in de buurt van Phaharos een 100 K.M. terug gezien en ver telden dit onze ondervragers, die dankten en ons den weg weer vrijlieten. Grieksche zeden! Hoe dichter wij bij Athene kwamen, des te mooier werd de natuur, vooral de omgeving van Thebe is een verrukking van teere tinten over lage bergen, die in het schemeravond- licht hun grijze flanken purper kleuren Daarna nog een 50 K.M. door het bergland schap tot aan Cleusis en toen lag de breede beton en asphaitweg naar Athene voor ons open, 30 K.M. lang het eenige goede wegge deelte dat wij in heel Griekenland bereden hadden. En toen wij voor het hotel te Athene stil hielden waren de eersten die ons kwamen begroeten de Hollandsche Fordequipé Van der Meulen, Menso en Wild, die den vorigen dag aangekomen waren. En in het hotel za gen wij vele andere bekende deelnemers, de Peugeotrijders Stoffel en Lava lette, de Re naultman Bignan, de Rileyrijder Healy en dezen brachten ons opeens tot de ontdekking, dat drie winnaars van vorige Ralleys hier te Athene vereenigd waren; Bignan, Healy en Dr. Sprenger van Eyk, een Franschman, een Engelschman en een Hollander. P. H. L. LAMBERTS HURRELBRINCK. De doortocht door Parijs. Ternauwernood was gistermiddag de con trole te Parijs geopend, aldus de Parijsche sportcorresponaent der N.R.Crt., of een reeks concurrenten meldde zich om de con troleboekjes en reiscarnet te doen afteekenen Onder hen ontdekten wij allen, die gisteren uit Amsterdam zijn gestart en die er ondanks een vermoeiden nacht frisch en opgewekt uit zagen. Wij herkenden in de recreatiezaal de heeren Oosterhout en v. d. Laan, die met hun kleine Citroen het traject tot Parijs zon der eenig noemenswaardige obstakel hebben afgelegen Hetzelfde geldt voor de ploeg van dr. Verbeek met Ford, voor die van Baron Taets van Amerongen met Dodge, die van den heer E. de Vlugt met Ford en die van den heer J. Coert jr. eveneens met Ford. Ernstiger hindernissen en moeilijkheden hebben de andere ploegen, die hedenmiddag de Parijsche controle bepasseerd zijn, onder vonden, omdat hun weg voor een belangrijk deel geleid heeft door regionen, gevangen in den grep van een grimmigen en onbereken- baren winter met zijn onaangename verras singen als plotselinge vriestemperatuur en dooi, mist en regen. Dit alles hebben de ploegen, komende uit Tallin, Umea en Sta- vanger, die via Parijs naar Monte Carlo moesten rijdij, in meer of minder mate erva ren. Gelukkig bleken de obstakels ditmaal niet onoverkomelijk te zijn, zoodat nagenoeg alle ploegen door konden en slechts enkele in den vorm van strafpunten een pijnlijke herin nering bewaren zullen aan hun tocht. Onder deze kleine groep bevindt zich jammer ge noeg de ploeg van den heer van Marken met Talbot uit Tallin gestart, die een kleine 200 strafpunten opgeloojsen heeft tot aan Parijs, waarvan, zooals gemeld is, het grootste ge deelte te Koningsbergen moest worden toe gekend. Een prestatie, die een speciale vermelding verdient, is die van onze landgenooten Cot- nelius en Strubben met de twee cylinder D. K. W. van slechts 684 v. c. zuigerverplaat sing. De wagen en de ploeg hebben het zoo schitterend gedaan, dat zij met een blanco strafregister Parijs konden bereiken, niet tegenstaande zij in meerdere mate nog dan hun concurrenten, uit het Tallin met veel zwaarder materiaal vertrokken, de gevolgen van de lage temperatuur hebben bemerkt Beide inzittenden van de D.K.W. waren op getogen over hun reis, die hen niet had afge mat. De derde Nederlandsche ploeg uit Tallin. die van den heer Glerum, met Ford, kwam eveneens te Parijs aan zonder strafpunten en in de beste stemming. Uit Umea arriveerde op tijd en geheel zon der kleerscheuren de Nederlandsche ploeg onder leiding van den heer van Beeck Cal- koen, die ons onderhield over de ernstige moeilij'kheden, die zij slechts door de meest intensieve concentratie konden overwinnen Uren en uren hebben zij moeten rijden over bevroren wegen. Vooral de gladheid tenge volge van de ingetreden dooi was levensge vaarlijk. Hierop begon het plotseling weer te vriezen en dit bracht weer andere, door automobilisten gehate inconvenienten. De ploeg Nijenbrandring de Boer, uit Oslo vertrokken, omdat zij Stavanger niet op tijd heeft kunnen bereiken, kwam er verder heel huids af, doch blijft gehandicapt door de reglementaire vijftig strafpunten door plot selinge verandering van start.. Het door de Nederlandsche ploegen, die via Parijs moesten rijden, bereikte resultaat moet uitmuntend worden geacht. Geen enkele uitvaller, dat is een bijzondere prestatie voor zoo'n sterke nationale deelneming. Van de andere bekende concurrenten moe ten wij eveneens vaststellen, dat zij kranig gereden hebben, daar zij allen Parijs in der. bepaalden tijd hebben bereikt. Zoo teekenden hier zonder strafpunten de in Koningsbergen niet gesignaleerde ploeg van Vassale met Hotcnkiss; de kranige damesploegen merv. Mareusemej. Gonnot met Peugeot uit Umea; mej. Stackelberg met Hupmobile uit Urne; mevr. Stenton met Riley uit Umea; mej. Champney met Riley uit Umea; Prins Nerashkine met Pontiac uit Umea; Hole met Singer en Hobs met Triumph moesten op geven. Uit Tallin passeerden arijs de volgende bekende ploegen: mej. Labouchère met Sin ger; de Franschman Desloge met Peugeot en de Engelschman Sangster met Riley; uit Stavanger: het Fransche paar mevr. Rouaul; en de heer Quinlin met Salmson, winnaar van de kleine categorie van het vorige jaar; de Zweed Bergan met Austin en de Fran- ?aise mevr. Leblanc met Peugeot. In totaal werden te Parijs gecontroleerd Nieuws van de deelnemers uit Athene en Boekarest. 71 ploegen. Men meldt uit Straatsburg, dat van de deelnemers, die in Athene gestart zijn, veer tien zijn doorgekomen, waaronder de Neder landsche ploegen van Sprenger van Eyk met Ford, v. d. Heyden en Habniet met Stude- baker. Voorts zijn uit Boekarest in Straats burg gesignaleerd acht deelnemers. Hieron der wordt niet genoemd de naam van de Nederlandsche ploeg onder leiding van den heer Mutsaerts met Ford. De deelnemers, die in het hooge Noorden startten. Met de veerboot van kwart voor acht zijn Zondagavond de laatste deelnemers aan den sterrit naar de azuren kust van Halsingborg naar Elseneur overgestoken om in den loop van den nacht hun tocht over de Deensche eilanden voort te zetten. Ze waren allen wel gemoed, de trajecten tusschen Stavanger en Oslo, Umea en Sundsvall en Stockholm en Norrköping, die andere jaren de uiterste in spanning van de bestuurders vergden om een buiteling in de gevaarlijke weggreppels te voorkomen, waren ditmaal in zoo'n goeden toestand, dat reeds 37 wagens bij de controle te Halsingborg stonden te wachten, toen de ze Zondagavond even voor half zeven ge opend werd. Een zeldzaam record, dat niet spoedig verbeterd zal kunnen worden. Want van de 38 equipes, die in den loop van den voorafgaanden nacht de Noorsche of de Zweedsche hoofdstad waren gepasseerd, was er dus slechts een uitgevallen, namelijk die van den Engelschman A. Sebag-Monteiiore, welke reeds even buiten Umea een vrij ern stig mankement aan de vooras had gekregen maar het desondanks nog tot Nyköping uit hield. Zondagmorgen kwart voor twaalf, uren vroeger aan men verwacht had, reed de Zweed Rolf Zetterlud als eerste van de deel nemers, die Umea als startplaats hadden ge kozen, Halsingborg binnen, waar de zon van een diepblauwen winterhemel over de Sont en de kusten straalde en de vlaggen van een tiental naties wapperden bij het veer. Binnen een uur waren nog vijf andere Zweedsche deelnemers, onder wie mevrouw Greta Mo- lander, daar aangeland en om een uur arri veerde de eerste van de uit Noorwegen ver trokken deelnemers, de Nederlander Nyen- bandring de Boer, die volgens Aftenposten niet te Stavanger, zooals eers in zijn bedoe ling lag, naar Oslo was gestart omdat vol gens zijn meening de toestand van de wegen in Sorlandet het onmogelijk maakte om daar de gemiddelde snelheid van veertig kilometer te houden. De mooie prestaties zijn behalve aan de vaardigheid van de bestuurders en de kaart lezers vooral te danken aan de conditie, waarin de wegen in Noorwegen en Zweden verkeerden. Andere jaren moesten de buiten- landsche automobilisten, die vaak niet ge wend waren met sneeuwkettingen te rijden, geducht oppassen om niet telkens weer van de spiegelgladde ijsbanen naar links of rechts in de greppel te glijden. Ook ditmaal waren de wegen soms over groote afstanden spiegel, glad, maar in den nacht van Vrijdag op Za terdag is de weg tusschen Umea en Sunds vall door schaven en vegen in zoo goed mo gelijke conditie gebracht en ook over het ge- heefe Noorsche traject had men kort voor de rijders langs zouden komen alles in het werk gesteld om den weg zoo berijdbaar mogelijk te maken. Volgens berichten uit Halsingborg zagen op enkele uitzonderingen na de wagens er dan ook meer naar uit of zij slechts een mak Zondagstoertje en niet een honderden kilometers langen tocht over de wintersche wegen in het hooge Noorden achter den rug hadden. Tot die uitzonderingen behoort ver moedelijk ook de wagen van „The League of Nations" zooals men te Stavanger den Hol- landschen bestuurder Thoennis en zijn Brit- sche en Noorsche metgezellen noemde, want enkele minuten na het vertrek uit Stavanger vloog men door een hek in een tuin, die an- derhalven meter lager lag, welk onheil echter weinig te beteekenen heeft gehad, want uit Moi, een goede honderd kilometer verder op, werd gemeld, dat Thoenis daar als acht ste passeerde. Ho+ Nederlandsche Studebaker-team, bestaande uit de heeren: Van der Hey den, Bakker, Schut en Habnit, is heden morgen op den bepaalden tijd, te 9 40 uur, te Monte Carlo aangekomen, zonder strafpunten te hebben behaald. Schaatsenrijden. 't Heeft vannacht weer gevroren en de dichte mist, die vanmorgen het „zicht" klein maakte, is weer opgetrok ken. En wanneer wij dan nog weten, dat het weerbericht voor de schaatsensport gunstig luidt, dan mogen wij verwach ten, dat wij weer aan het begin staan van een ijsperiode. Onder zeer gunstige omstandigheden is de vorst gekomen. Het was volkomen windstil, de lucht was helder, de atmos feer vrij droog en dat alles zorgde er voor, dat de ijsbanen in een spiegelglad de vloer herschapen is en het ijs zeer hard is. Dat belooft dus wat voor de liefhebbers! Uit Heiloo ontvingen wij vanmorgen bericht, dat het ijs daar gemiddeld 5 y* c.M. dik is en in prima staat. Bij doorgaand vriezend weer wordt de Hei- looer baan morgen voor iedereen open gesteld, terwijl vanmiddag reeds de kinderen van de leden over de baan zwierden. Hetzelfde is het geval met de Quint. Ook daar werd vanmiddag al gereden en ook deze baan zal morgen voor het publiek opengesteld worden. En Bergen? Dat wacht af, hoe het den aanstaanden nacht zal zijn. Blijft het vriezen, da nzal ook deze baan wel licht morgen geopend worden. Het ziet er dus naar uit, dat Alkmaar en omgeving morgen en volgende dagen weer van onze heerlijke ijssport zal kun nen genieten! Kegelen. HET GOUDEN FEEST VAN „DE UNIE". Het gaat crescendo met 't nationaal con cours; de deelname aan de verschillende wed strijden is alleszins bevredigend te noemen en zal in de komende dagen zeker nog toe nemen. De groote en fraaie collectie prijzen, die terecht een ieders bewondering afdwingt, is zeker voor veien een aanleiding om eens een kansje te wagen op 't gladde hout. Noemen we slechts de prachtige schilder stukken van J. P. G van Os en Lien Straver (Schoorl) en staan we even stil bij 't keurige doek hetwelk dooi de kunstenaars den naam „Het Vertrouwen" is gegeven; trouwens ook de andere werken getuigen van 'i talent van genoemde schilders.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 9