ALKMAARSCHE COURANT
SPORT EN WEDSTRIJDEN
Ho. 20
WOENSDAG 24 JANUARI 1934
ALKMAARSCHE BOYS—TEXEL
7—1.
De wedstrijd.
kTV'V1 IS '2 0 0
wTr'v 'SI36
z v v Yn Y? o 1 6 27~41 7
k f r IV ia o 0 8 3°-^43 6
k-F.C. IV 10 2 7 1640 5
DE RALLYE MONTE CARLO.
LarissaAthene.
Het Nederlandsche Studebaker-
team te Monte Carlo gearriveerd.
DE IJSBANEN OPEN!
Voetbal.
HET PAASCHTOURNOOI VAN AJAX.
Aan het Paaschtournooi van Ajax, dat dit
maal weer op het oude terrein in de Meer ge
houden wordt, zal deel genomen worden door
de Bohemian F.C., kampioen van den Ier-
schen Vrijstaat, door Ajax en Go ahead (De
venter) en waarschijnlijk door Admira (Wee-
nen), welke club het vorige jaar het tournooi
won.
Eindelijk is het de Alkmaarsche Boys weer
eens gelukt, voor een goede overwinning zorg
te dragen, wat zeker niet vele toeschouwers
bij de rust verwacht zullen hebben.
Het is een feit, dat de Boys er aanvankelijk
niet in konden komen, terwijl daarentegen
het combineeren en plaatsen bij de Texelaars
niet onverdienstelijk was. De plotselinge Alk
maarsche 2O-voorsprong gaf dan ook
geenszins de juiste verhouding weer.
Het waren na de rust de Alkmaarsche aan
vallen, die de Texel-defensie voor schier on
overkomelijke problemen stelde.
De verdediging, waarin ook thans nog
Houtkooper ontbrak en Michels de back
plaats bezette, speelde thans stukken beter en
wist menig gevaar te bezweren, terwijl de
half linie ook nu verdedigend beter werkte als
voorheen.
bracht reeds dadelijk een overwicht van
Texel en de Alkmaarsche verdediging moest
alle zeilen bijzetten om erger te voorkomen.
Ondanks hun meerderheid weten de
Texelaars het niet tot doelpunten te brengen.
Aan den anderen kant gaat het gemakkelij
ker. Als de Grand den bal goed doorspeelt,
breekt Kwadijk door en gaat op doel af. Als
een ieder zijn schot verwacht, geeft hij keurig
naar rechts af en Brouwer zorgt met een hard
hoog schot voor het eerste doelpunt, 10.
Nieuwe Texel-aanvallen worden door en
kele Boys-aanvallen gevolgd, waarbij Indri
een corner krijgt te verwerken. Goed hoog
voorgezet, kan de keeper die gehinderd wordt,
het leder niet krijgen en Boots kopt goed in,
20.
Opnieuw komt Texel terug, doch v. d
Horst blijkt goed op dreef te zijn. Toch moet
hij ten slotte voor een schuiver van links be
zwijken. De rust breekt aan met 21.
Na rust zetten de gastheeren spoedig een
geweldig tempo in en de Texel-defensie moet
alle zeilen bijzetten om erger te voorkomen.
Spoedig scoort Kwadijk uit een voorzet van
de Grand, welk doelpunt echter wegens bui
tenspel wordt geannuleerd. Het is echter uit
stel, want als Brouwer naar buiten zwenkt,
zet hij scherp voor Het leder gaat via voor
kant paal weder het veld in, doch Boots is
op zijn post en met een strak schot is .te
stand! 31. Het Alkmaarsche offensief duurt
onvermoeid voort en als v. d. Hilst even
doorbreekt zendt hij een keihard schot in, dat
via het hoofd van een Texel-speler doel treft,
4—1. Er zijn dan slechts acht minuten ge
speeld en een Alkmaarsche zege lijkt verze
kerd.
Nadat Kwadijk weer eens rakelings heeft
overgeschoten, geeft hij een harde schuiver,
die via de vingertoppen van den doelman
doel treft, 5—1.
Dan denkt men Texel den achterstand te
tien verkleinen, doch v. d. Hilst weet van
tlak bij, erger te voorkomen. Aan den ande
ren kant gaat het gemakkelijker. Een voorzet
van de Grand en met een tergend rollertje
weet Brouwer den Texel-doelman voor de
zesde keer te passeeren. Nadat de Alkmaar
sche verdediging nog even moest ingrijpen,
gaat het leder opnieuw enkele malen over of
naast het Texel-doel. Vooral de Grand heeft
geen geluk. Een voorzet van rechts wordt
echter ten slotte door hem met een strak
schot in een doelpunt omgezet, zoodat de
eindstand op 7—1 komt te staan.
LANGS DE N.H.VB.-VELDEN.
Eindelijk is dan toch de eerste kampioen
gekomen, en wel de ploeg, die we reeds
vorige week verwachtte, namelijk B.K.C.
B.K.C. heeft het dus voor enkele jaren
goed gezien een combinatie van twee vereeni-
gingen te vormen uit Breezand en Kleine-
Sluis, waardoor men ten slotte de reeds eer
der genoemde initialen BreezandKleine
Sluis-combinatie verkreeg.
Hoewel de Breezanders de laatste seizoe
nen met een „middelmoot"-plaats op de
ranglijst tevreden moesten zijn, is het succes
thans des te groote, want zeer weinigen zul
len voor den aanvang van de competitie in
B K.C. de toekomstigen kampioen hebben ge
zien. B.K.C. zette echter de competitie reeds
goed in en de opneming van enkele jeugdige
spelers bracht nog meer kracht aan het elftal.
Zoo wist ten slotte B.K.C., op werkelijk ver
diende wijze het kampioenschap te behalen
en zal het volgende seizoen de vierde klasse
van den K.N.V.B., waarin onze plaatselijke
vierde klassers uitkomen, met een ploeg uit
den Noordpunt, worden verrijkt.
In het Zuiden is de spanning weer geducht
toegenomen, dank zii de overwinning van de
Oostzaners op de Monnikendammers,
terwijl in het Westen
het pleit vrijwel beslist is, nu Assendelft II
op verdiende wijze te Krommenie van K V.V.
II met 5—1 won. Het zal nu toch wel heel
raar moeten loopen, indien het kampioen
schap de Assendelft-reserves nog zou ont
gaan, terwijl K.V.V. II ook dit seizoen haar
illussies wel weer kan opbergen. Bergen 1
deed meer dan wij verwacht hadden en klopte
Zaandijk II in eigen huis met 3—5, terwijl
Schoorl I te Zaandam bij Z.V.V. III in een
doelpuntenrijken (46) wedstrijd, aan het
kortste eind trok. W.F.C. V won van het be
zoekende K F.C IV met 4—2.
De stand is thans:
K. V. V. II 12 8 1 3 36—_21 17
Schoorl I 12 7 1 4 4727 15
Zaandijk II 12 4 3 5 1922 11
z f r'v in t 0 5 17~32 8
,w_ j., 'n het Noorden
het bezo^ende Petten I een
lt0e en tetaalde daarbÜ tevens
SsteNHn VRmv10enSChap' zoodat de
i- i X' B -kamPioen niet langer op
wif e^' eerder memoreerde
\v; be' een en ander
Wienngerwaard I deelde in een 2—2-
ontmoeting met het bezoekende Succes II
netjes de punten, terwijl H. R C. III zich in
eigen huis door M. L. D. I met 2—4 liet
slaan.
De stand is hier:
B. K. C. I 12 10 2 0 41—12 22
Succes II 11 6 1 4 32-18 12
ww/ JT 5 2 3 31~20 12
W. Waard I 10 5 2 3 22—21 12
Petten 1 10 4 3 3 35-26 11
10 3 1 6 18—23 7
y,- G-I 11 1 2 8 12-45 4
Helder III 10 1 1 8 22—48 3
Het Oosten
bracht ook thans Nieuwe Niedorp I een 8-0-
zege, waartoe thans Hollandia III in eigen
huis werd geklopt. Doch de Medemblikkers
blijven de leiders op den voet volgen en
klopte Berkhout I in eigen huis met 16.
Hollandia IV verloor van de bezoekende
Strandvogels met 25.
De stand is hier:
N.-Niedorp I 11 10 0 1 65—12 20
M. F. C. I 10 8 0 2 53—15 16
Strandvogels I 11 7 1 3 34—23 15
W.-Frisia III 11 7 0 4 32—20 14
Andijk II 10 3 1 6 21—34 7
Hollandia III 9 2 2 5 15—35 6
Berkhout I 10 1 0 9 23—44 2
Hollandia IV 10 0 2 8 9—69 2
In het Zuiden
nam O. S. V. III haar kans waar en sloeg
Monnikendam I op eigen veld met 23. De
Oostzaners speelden stukken beter en won
nen verdiend, namen tevens de leiding, zoo
dat de spanning gestegen is. K. F. C. III
kon het eigen veld tegen Ilpendam I niet
verder brengen dan een 11 uitslag, terwijl
W. F. C. IV geweldig uit haar slof schoot
en de Zilvermeeuwen in eigen huis met 2-11
conserveerden. De hekkensluiters R. C.
Z. I deden geen onverdienstelijk werk en
speelden tegen Z. F. C. IV gelijk 33.
De stand is hier thans:
O. S. V. III 10 8 1 1 47—20 17
Monnikend. I 10 8 0 2 3312 16
Z. F. C. IV 11 6 2 3 32—21 14
W. F. C. IV 11 6 0 5 42—26 12
K. F. C. III 12 5 1 6 27—41 11
Purmerst. II 10 4 2 4 26—27 10
Ilpendam I 10 3 2 5 20—31 8
R. C. Z. I 9 0 3 6 21—48 3
Zilverm. II 11 1 1 9 20—56 3
In de tweede klasse D
nam C. S. V. I, dat bij Alkmaar II op be
zoek was, geen halve maatregel en bracht
de groen-witten een groote 17 nederlaag
toe. De Castricummers staan er thans bij
zonder goed voor en dienen hun laatsten èu
thuiswedstrijd tegen Alkmaarsche Boys III
te winnen, om zich definitief kampioen te
kunnen noemen, of. Alkmaarsche Boys
II zouden in de rcsteerende ontmoetingen
reeds een paar punten moeten verspelen. D
T. S. II verloor van het bezoekende Alcma-
ria IV met 57 zoodat de Oudkarspelieren
thans tamelijk stevig op de onderste plaats
efp n n
C.'s. V. I 11 8 2 1 46-16 18
Alkm. B. II 10 7 1 2 44—26 15
Alkmaar III 9 4 2 3 25—26 10
Uitgeest II 9 3 2 4 23—30 8
Alkm. B. III 8 3 1 4 38—26 7
Alcmaria IV 10 3 0 7 28—45 6
D. T. S. II 7 0 0 7 9—44 0
In de derde klasse B
zorgde Koedijk I voor een groote verrassing
door Egm. Boys I, de eerste nederlaag (13)
toe te brengen ennog wel in eigen huis,
zoodat ook hier de spanning geducht is toe
genomen. Schoorl II kon het tegen 't bezoe
kende Ursem I niet verder brengen dan een
puntenverdeeling 11 en Bergen II zag zich
op eigen veld door Alkmaar III met 3—6 ge
slagen. Ook Vrone V kon het in eigen huis
niet bolwerken en moest in C. S. V. II met
2—4 haar meerdere erkennen.
Koedijk I 14 11 2 1 56—16 24
Egm. Boys I 11 10 0 1 6715 20
C. S. V. II 11 7 2 2 39—19 16
Schoorl II 11 5 3 3 3020 13
Bergen II 12 5 0 7 27—41 10
Alkmaar III 12 4 1 7 31-41 9
Ursem I 11 2 1 8 1859 5
Alcmaria V 12 1 2 9 3063 4
Vrone II 9 1 1 7 20—55 3
In de vierde klasse D
behaalde ook thans A.S.V. I een groote over
winning (7—1), waartoe het bezoekende
Akersloot I aan de zegekar der Sporters werd
gebonden. Alkmaarsche Boys IV won. van
het bezoekende Schoorl III met 31 en
Oudorp I kreeg klop met 2—7 van het be
zoekende Egmondscne Boys III.
De stand is thans:
A. S. V. I 11 10 0 1 106-20 20
Alk. Boys IV 10 7 O 3 52—33 14
Koedijk II 9 5 2 2 35-23 12
Akersloot I 10 4 2 4 32—24 10
Egm. Boys III 8 4 1 3 3723 9
Schoorl ÏII 11 2 1 8 19—78 5
Ursem II 10 2 O 8 16—68 4
Oudorp I 6 1 0 5 1636 2
In de de vierde klasse E
namen Egmondsche Boys II de leiding, door
CSV. III in eigen h-'S nrt 2 5 te slaan.
Koedijk III verloor van het bezoekende
A.S.V. III met O3 en Alkmaarsche Boys V
liet zich te Akersloot verrassen en zag zich
met een half dozijn (6O) doelpunten ge
slagen.
De stand is nu:
Egm. Boys II 8 7 0 1 39—11 14
Alkmaar IV 10 6 1 3 45—27 13
Alkm. Boys V 10 6 1 3 35—32 13
Koedijk III 10 4 1 5 32—35 9
C S. V. III 8 2 3 3 23—25 7
A. S. V. II 10 3 1 6 27—24 7
Akersloot II 10 1 1 8 17-47 3
A S. V. III 1 1 0 0 3—0 2
Bergen III 10 0 1 0^9 O
Automobilisme.
De laatste loodjes wegen ditmaal het
zwaarst Sprenger van Eyk en Wieleman
hadden nu de Grieksche wegtoestanden lee-
ren kennen, ik had ze het vorige jaar reeds
aan den lijve gevoeld, maar wat bij ons alle
drie het zwaarste woog, dat wij' de overtui
ging gekregen hadden, dat onze wagen er
tegen bestand was. Van alle kanten was de
carrosserie gebotst, geschramd en gedeukt,
de batterij, waarschijnlijk door een zwaren
steen naar boven gestompt, loerde nog altijd
door een reet van den naar boven gewerkten
voetplank tusschen des bestuurders voeten in
het voorruim van den wagen, van twee lam
pen waren de glazen stuk, de velg van een
der achterwielen vertoonde een diepen deuk
en tenslotte rammelden de linkel spatborden
in flarden langs den wagen, maar wat deed
dit alles er toe, de vitale deelen van den wa-
en waren intact, remmen en versnellingsbak
werkten onberispelijk, de motor zoemde zijn
aehtcylinderlied, kortom, al die zware mis
handelingen over meer dan 500' K.M. Griek
sche wegen had onze brave Ford goedmoedig
verdragen. Dat gaf ons vertrouwen dat zij
het de laatste 300 K.M. naar Athene ook wel
doen zou en daar zou in de Fordgarage haar
uiterlijk schoon zoo goed1 als het ging her
steld worden. De spatborden lagen al klaar,
daar zou terwijl wij op weg waren de Ford
dealer te Larissa om telephoneeren en ook de
glazen voor de lampen zouden er wezen even
als een nieuwe band om den door de aanrij
ding met den ossenwagen gescheurden te ver
vangen. Wij maakten ons dus om niets onge
rust en reden met een verheugd gemoed door
het Grieksche berglandschap, dat helaas nog
altijd dik en dik onder de sneeuw lag. Geluk
kig dat er een Ralley Monte Carlo werd ge
houden die deelnemers vóór ons naar Athene
had gelokt. Die hadden tenminste een spoor
in de sneeuw gemaakt, wat anders in dit
land zonder automobielverkeer een zeldzaam
heid is.
Tot Lamia bleven wij nog in de koude en
in de sneeuw, maar in dit lieve plaatsje kwam
opeens de lente ons begroeten met haar mil
de zonnewarmte. De jassen gingen uit en
blootshoofds liepen wij over Lamia's markt
plein temidden van een overdaad van kleu
ren, door de fruituitstallingen door, wij koch
ten appelen en mandarijnen en zoete vijgen
Sprenger van Eyk kwam met een krans van
aan elkaar gebakken broodjes aandragen,
Wieleman draaide zijn reisgenooten en 't ge-
heele bonte marktleven voor meters lang op
zijn film af, sloot vriendschap met een her
der, die jaren lang in Amerika was geweest
en met wien hij honderd uit kon redekavelen
over de States en hoe mooi daar alles was en
raakte tenslotte zoo in vervoering over het
Grieksche dorpsleven dat Sprenger van Eyk
en ik vonden dat hij in Camia trouwen zou
om daar tot burgemeester benoemd te wor
den.
Rondom den wagen, bewaakt door, twee
politieagenten, verdrong zich een oploop van
menschen, die met ons trachtten te spreken
maar slechts de woorden Monte Carlo ver
staanbaar voor ons konden uitbrengen. Die
woorden zeiden ze allemaal, ook in de an
dere dorpen van Griekenland, als wij naar
den weg vroegen en dan lachten zij er zoo
vriendelijk bij als slechts een Griek kan- doen,
die er zonder glimlach als een woeste roover
uitziet. De Ralley Monte Carlo is populair in
Griekenland en iedere Helleen is er trotsch
op, dat de rit vanuit zijn land onder de deel
nemers het hoogst aangeslagen wordt. He
laas, wij moesten Lamia verlaten, Athene
was nog 214 K.M. ver, door de bergen en
over Grieksche wegen en net stonden wij op
het punt om in te stappen, toen het Engelsche
Fordteam aankwam rijden, dat voor ons uit
Larisse was vertrokken, maar door het in
slaan van een verkeerden weg maar eventjes
een bergje was omgereden. Toen bleven wij
nog maar weer even om aan de Engelschen
de schoonheden en geneugten van Lamia te
toonen en toen wij wederom wilden wegrij-
ren kwam haastig een Griek naar ons toe,
die bleek de Lamiaansche Forddealer te zijn.
Toen was Wieleman niet meer te houden en
moesten wij hem in den wagen sleepen om
hem uit Lamia weg te krijgen. Hij bleef wel
een half uur boos op ons.
Te Lamia begon de lente en hoe verder wij
naar het Zuiden kwamen des te milder werd
de temperatuur. Zonder hoed of jas en zon
der handschoenen zaten wij in den wagen en
het leven leek zoo wondermooi, dat wij haast
niet voelden hoe wij door elkaar geschokt en
gerameid werden en somtijds in een regenbui
van voorwerpen zaten, die uit de reetjes bo
ven ons hoofd op ons neervielen.
Boven op een berg picnicten wij met den
zooeven ingekochten voorraad en Wieleman
had dit plekje uitgezocht omdat wij vandaar
nog een laatste uitzicht op Lamia hadden,
voordat wij om den hoek van den berg zou
den gaan. Een poosje later in de vlakte kwa
men wij twee auto's tegen, twee luxe wagens
een Cadillac en een Voisin. Zooiets is een ge
beurtenis in Griekenland en wij keken reeds
ons oogen uit voordat wij ze nog verder open
sperden omdat de inzittenden van den eersten
wagen ons iets toeriepen, waarop de tweede
wagen dwars over den weg werd geplaatst.
De inzittenden die er uitsprongen zagen er
volstrekt niet gevaarlijk uit, er waren zelfs
twee zwaar geverfde dames bij en in het
Fransch werd ons gevraagd of wij niet een
Franschen deelnemer aan de Ralley voorbij
gekomen waren. Inderdaad was dit het ge
val, wij hadden zoo'n wagen in de buurt van
Phaharos een 100 K.M. terug gezien en ver
telden dit onze ondervragers, die dankten en
ons den weg weer vrijlieten. Grieksche zeden!
Hoe dichter wij bij Athene kwamen, des te
mooier werd de natuur, vooral de omgeving
van Thebe is een verrukking van teere tinten
over lage bergen, die in het schemeravond-
licht hun grijze flanken purper kleuren
Daarna nog een 50 K.M. door het bergland
schap tot aan Cleusis en toen lag de breede
beton en asphaitweg naar Athene voor ons
open, 30 K.M. lang het eenige goede wegge
deelte dat wij in heel Griekenland bereden
hadden. En toen wij voor het hotel te Athene
stil hielden waren de eersten die ons kwamen
begroeten de Hollandsche Fordequipé Van
der Meulen, Menso en Wild, die den vorigen
dag aangekomen waren. En in het hotel za
gen wij vele andere bekende deelnemers, de
Peugeotrijders Stoffel en Lava lette, de Re
naultman Bignan, de Rileyrijder Healy en
dezen brachten ons opeens tot de ontdekking,
dat drie winnaars van vorige Ralleys hier te
Athene vereenigd waren; Bignan, Healy en
Dr. Sprenger van Eyk, een Franschman, een
Engelschman en een Hollander.
P. H. L. LAMBERTS HURRELBRINCK.
De doortocht door Parijs.
Ternauwernood was gistermiddag de con
trole te Parijs geopend, aldus de Parijsche
sportcorresponaent der N.R.Crt., of een
reeks concurrenten meldde zich om de con
troleboekjes en reiscarnet te doen afteekenen
Onder hen ontdekten wij allen, die gisteren
uit Amsterdam zijn gestart en die er ondanks
een vermoeiden nacht frisch en opgewekt uit
zagen. Wij herkenden in de recreatiezaal de
heeren Oosterhout en v. d. Laan, die met
hun kleine Citroen het traject tot Parijs zon
der eenig noemenswaardige obstakel hebben
afgelegen Hetzelfde geldt voor de ploeg van
dr. Verbeek met Ford, voor die van Baron
Taets van Amerongen met Dodge, die van
den heer E. de Vlugt met Ford en die van
den heer J. Coert jr. eveneens met Ford.
Ernstiger hindernissen en moeilijkheden
hebben de andere ploegen, die hedenmiddag
de Parijsche controle bepasseerd zijn, onder
vonden, omdat hun weg voor een belangrijk
deel geleid heeft door regionen, gevangen in
den grep van een grimmigen en onbereken-
baren winter met zijn onaangename verras
singen als plotselinge vriestemperatuur en
dooi, mist en regen. Dit alles hebben de
ploegen, komende uit Tallin, Umea en Sta-
vanger, die via Parijs naar Monte Carlo
moesten rijdij, in meer of minder mate erva
ren. Gelukkig bleken de obstakels ditmaal
niet onoverkomelijk te zijn, zoodat nagenoeg
alle ploegen door konden en slechts enkele in
den vorm van strafpunten een pijnlijke herin
nering bewaren zullen aan hun tocht. Onder
deze kleine groep bevindt zich jammer ge
noeg de ploeg van den heer van Marken met
Talbot uit Tallin gestart, die een kleine 200
strafpunten opgeloojsen heeft tot aan Parijs,
waarvan, zooals gemeld is, het grootste ge
deelte te Koningsbergen moest worden toe
gekend.
Een prestatie, die een speciale vermelding
verdient, is die van onze landgenooten Cot-
nelius en Strubben met de twee cylinder D.
K. W. van slechts 684 v. c. zuigerverplaat
sing. De wagen en de ploeg hebben het zoo
schitterend gedaan, dat zij met een blanco
strafregister Parijs konden bereiken, niet
tegenstaande zij in meerdere mate nog dan
hun concurrenten, uit het Tallin met veel
zwaarder materiaal vertrokken, de gevolgen
van de lage temperatuur hebben bemerkt
Beide inzittenden van de D.K.W. waren op
getogen over hun reis, die hen niet had afge
mat.
De derde Nederlandsche ploeg uit Tallin.
die van den heer Glerum, met Ford, kwam
eveneens te Parijs aan zonder strafpunten en
in de beste stemming.
Uit Umea arriveerde op tijd en geheel zon
der kleerscheuren de Nederlandsche ploeg
onder leiding van den heer van Beeck Cal-
koen, die ons onderhield over de ernstige
moeilij'kheden, die zij slechts door de meest
intensieve concentratie konden overwinnen
Uren en uren hebben zij moeten rijden over
bevroren wegen. Vooral de gladheid tenge
volge van de ingetreden dooi was levensge
vaarlijk. Hierop begon het plotseling weer
te vriezen en dit bracht weer andere, door
automobilisten gehate inconvenienten.
De ploeg Nijenbrandring de Boer, uit Oslo
vertrokken, omdat zij Stavanger niet op tijd
heeft kunnen bereiken, kwam er verder heel
huids af, doch blijft gehandicapt door de
reglementaire vijftig strafpunten door plot
selinge verandering van start..
Het door de Nederlandsche ploegen, die
via Parijs moesten rijden, bereikte resultaat
moet uitmuntend worden geacht. Geen enkele
uitvaller, dat is een bijzondere prestatie voor
zoo'n sterke nationale deelneming.
Van de andere bekende concurrenten moe
ten wij eveneens vaststellen, dat zij kranig
gereden hebben, daar zij allen Parijs in der.
bepaalden tijd hebben bereikt. Zoo teekenden
hier zonder strafpunten de in Koningsbergen
niet gesignaleerde ploeg van Vassale met
Hotcnkiss; de kranige damesploegen merv.
Mareusemej. Gonnot met Peugeot uit
Umea; mej. Stackelberg met Hupmobile uit
Urne; mevr. Stenton met Riley uit Umea;
mej. Champney met Riley uit Umea; Prins
Nerashkine met Pontiac uit Umea; Hole met
Singer en Hobs met Triumph moesten op
geven.
Uit Tallin passeerden arijs de volgende
bekende ploegen: mej. Labouchère met Sin
ger; de Franschman Desloge met Peugeot
en de Engelschman Sangster met Riley; uit
Stavanger: het Fransche paar mevr. Rouaul;
en de heer Quinlin met Salmson, winnaar
van de kleine categorie van het vorige jaar;
de Zweed Bergan met Austin en de Fran-
?aise mevr. Leblanc met Peugeot.
In totaal werden te Parijs gecontroleerd
Nieuws van de deelnemers uit
Athene en Boekarest.
71 ploegen.
Men meldt uit Straatsburg, dat van de
deelnemers, die in Athene gestart zijn, veer
tien zijn doorgekomen, waaronder de Neder
landsche ploegen van Sprenger van Eyk met
Ford, v. d. Heyden en Habniet met Stude-
baker. Voorts zijn uit Boekarest in Straats
burg gesignaleerd acht deelnemers. Hieron
der wordt niet genoemd de naam van de
Nederlandsche ploeg onder leiding van den
heer Mutsaerts met Ford.
De deelnemers, die in het hooge
Noorden startten.
Met de veerboot van kwart voor acht zijn
Zondagavond de laatste deelnemers aan den
sterrit naar de azuren kust van Halsingborg
naar Elseneur overgestoken om in den loop
van den nacht hun tocht over de Deensche
eilanden voort te zetten. Ze waren allen wel
gemoed, de trajecten tusschen Stavanger en
Oslo, Umea en Sundsvall en Stockholm en
Norrköping, die andere jaren de uiterste in
spanning van de bestuurders vergden om een
buiteling in de gevaarlijke weggreppels te
voorkomen, waren ditmaal in zoo'n goeden
toestand, dat reeds 37 wagens bij de controle
te Halsingborg stonden te wachten, toen de
ze Zondagavond even voor half zeven ge
opend werd. Een zeldzaam record, dat niet
spoedig verbeterd zal kunnen worden. Want
van de 38 equipes, die in den loop van den
voorafgaanden nacht de Noorsche of de
Zweedsche hoofdstad waren gepasseerd, was
er dus slechts een uitgevallen, namelijk die
van den Engelschman A. Sebag-Monteiiore,
welke reeds even buiten Umea een vrij ern
stig mankement aan de vooras had gekregen
maar het desondanks nog tot Nyköping uit
hield.
Zondagmorgen kwart voor twaalf, uren
vroeger aan men verwacht had, reed de
Zweed Rolf Zetterlud als eerste van de deel
nemers, die Umea als startplaats hadden ge
kozen, Halsingborg binnen, waar de zon van
een diepblauwen winterhemel over de Sont
en de kusten straalde en de vlaggen van een
tiental naties wapperden bij het veer. Binnen
een uur waren nog vijf andere Zweedsche
deelnemers, onder wie mevrouw Greta Mo-
lander, daar aangeland en om een uur arri
veerde de eerste van de uit Noorwegen ver
trokken deelnemers, de Nederlander Nyen-
bandring de Boer, die volgens Aftenposten
niet te Stavanger, zooals eers in zijn bedoe
ling lag, naar Oslo was gestart omdat vol
gens zijn meening de toestand van de wegen
in Sorlandet het onmogelijk maakte om daar
de gemiddelde snelheid van veertig kilometer
te houden.
De mooie prestaties zijn behalve aan de
vaardigheid van de bestuurders en de kaart
lezers vooral te danken aan de conditie,
waarin de wegen in Noorwegen en Zweden
verkeerden. Andere jaren moesten de buiten-
landsche automobilisten, die vaak niet ge
wend waren met sneeuwkettingen te rijden,
geducht oppassen om niet telkens weer van de
spiegelgladde ijsbanen naar links of rechts
in de greppel te glijden. Ook ditmaal waren
de wegen soms over groote afstanden spiegel,
glad, maar in den nacht van Vrijdag op Za
terdag is de weg tusschen Umea en Sunds
vall door schaven en vegen in zoo goed mo
gelijke conditie gebracht en ook over het ge-
heefe Noorsche traject had men kort voor de
rijders langs zouden komen alles in het werk
gesteld om den weg zoo berijdbaar mogelijk
te maken. Volgens berichten uit Halsingborg
zagen op enkele uitzonderingen na de wagens
er dan ook meer naar uit of zij slechts een
mak Zondagstoertje en niet een honderden
kilometers langen tocht over de wintersche
wegen in het hooge Noorden achter den rug
hadden. Tot die uitzonderingen behoort ver
moedelijk ook de wagen van „The League of
Nations" zooals men te Stavanger den Hol-
landschen bestuurder Thoennis en zijn Brit-
sche en Noorsche metgezellen noemde, want
enkele minuten na het vertrek uit Stavanger
vloog men door een hek in een tuin, die an-
derhalven meter lager lag, welk onheil
echter weinig te beteekenen heeft gehad, want
uit Moi, een goede honderd kilometer verder
op, werd gemeld, dat Thoenis daar als acht
ste passeerde.
Ho+ Nederlandsche Studebaker-team,
bestaande uit de heeren: Van der Hey
den, Bakker, Schut en Habnit, is heden
morgen op den bepaalden tijd, te 9 40
uur, te Monte Carlo aangekomen, zonder
strafpunten te hebben behaald.
Schaatsenrijden.
't Heeft vannacht weer gevroren en
de dichte mist, die vanmorgen het
„zicht" klein maakte, is weer opgetrok
ken. En wanneer wij dan nog weten, dat
het weerbericht voor de schaatsensport
gunstig luidt, dan mogen wij verwach
ten, dat wij weer aan het begin staan
van een ijsperiode.
Onder zeer gunstige omstandigheden
is de vorst gekomen. Het was volkomen
windstil, de lucht was helder, de atmos
feer vrij droog en dat alles zorgde er
voor, dat de ijsbanen in een spiegelglad
de vloer herschapen is en het ijs zeer
hard is. Dat belooft dus wat voor de
liefhebbers!
Uit Heiloo ontvingen wij vanmorgen
bericht, dat het ijs daar gemiddeld
5 y* c.M. dik is en in prima staat. Bij
doorgaand vriezend weer wordt de Hei-
looer baan morgen voor iedereen open
gesteld, terwijl vanmiddag reeds de
kinderen van de leden over de baan
zwierden.
Hetzelfde is het geval met de Quint.
Ook daar werd vanmiddag al gereden
en ook deze baan zal morgen voor het
publiek opengesteld worden.
En Bergen? Dat wacht af, hoe het
den aanstaanden nacht zal zijn. Blijft
het vriezen, da nzal ook deze baan wel
licht morgen geopend worden.
Het ziet er dus naar uit, dat Alkmaar
en omgeving morgen en volgende dagen
weer van onze heerlijke ijssport zal kun
nen genieten!
Kegelen.
HET GOUDEN FEEST VAN
„DE UNIE".
Het gaat crescendo met 't nationaal con
cours; de deelname aan de verschillende wed
strijden is alleszins bevredigend te noemen
en zal in de komende dagen zeker nog toe
nemen.
De groote en fraaie collectie prijzen, die
terecht een ieders bewondering afdwingt, is
zeker voor veien een aanleiding om eens een
kansje te wagen op 't gladde hout.
Noemen we slechts de prachtige schilder
stukken van J. P. G van Os en Lien Straver
(Schoorl) en staan we even stil bij 't keurige
doek hetwelk dooi de kunstenaars den naam
„Het Vertrouwen" is gegeven; trouwens ook
de andere werken getuigen van 'i talent van
genoemde schilders.