DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN. Engeland over de ontwapeningskwestie. No. 27 Donderdag I Februari 1934 136e Jaargang tBageÜi&sch In het memorandum wordt verklaard, dat verdere onderhandelingen te Genève tot nieuwe teleurstellingen zouden leiden CONCESSIES AAN DUITSCHLAND. Veiligheid, rechtsgelijkheid en De voorstellen. Wat zou mogen en wat niet. De vlootbewapening JSuümCaud DR. FRICK OVER RECONSTRUCTIE VAN HET RIJK. COMMUNISTEN VERSPREIDEN PAMFLETTEN. FRANSCHE MINISTERBESPREKING. Over affaire-Stavisky. WOORDEN EN DADEN. Het schandaal van Bayonne Waf vandaag de aandacht trekt DE BESPREKING MUSSOLINI-SIMON. Wat Italië voorstelt. BLOEDIGE BOTSINGEN. Te Madrid. ALKMAARSCHE COURANT Deze Courant wordt ELKEN AVOND, behalve Zon en Feestdagen, uitgegeven. Abonnementsprijs per 3 maanden bij vooruitbetaling voor Alkmaar 2.—, franco door het geheele Rijk 2.50. Losse nummers 5 cents. PRIJS DER GEWONE ADVERTENTIEN: Van 15 regels 1.25, elke regel meer 0.25, groote contracten rabat. Groote lettera naar plaatsruimte. Brieven franco aan de N. V. Boek- en Handelsdruk kerij v/h. HERMs. COSTER ZOON, Voordam C 9, postgiro 37060. Telef. 3, redactie 33. Directeur: C. KRAK. Hoofdredacteur: Tj. N, ADEMA. Dit nummer bestaat uit drie bladen. Gisteravond is in den vorm van een Wit boek het memorandum gepubliceerd, waarin de Britsche regeering haar standpunt uiteen zet in de ontwapeningskwestie. Het is een verdere positieve bijdrage ter bevordering van de overbrugging der ver schillende geschillen en het geeft de lijnen aan, welke volgens de Britsche regeering al gemeen aanvaardbaar zouden zijn. De discussies welke sedert Maart j.1. te Geneve hebben plaats gehad hebben doen zien, dat de Britsche ontwerp-conventie hier en daar moet worden gewijzigd. Daarom zal de regeering steeds werken aan een overeen stemming, hoewel zij er oog voor heeft dat het principe van gelijkheid van rechten in sommige kwartieren aanleiding geeft voor herbewapening in andere voor vermindering van bewapening. De Britsche regeering heeft meer dan eens verklaard, dat internationale overeenstem ming gebaseerd op het principe van gelijk heia van rechten noodzakelijk maakt, dat wapensoorten welke den eenen staat worden toegestaan andere staten niet kunnen worden onthouden. De regeering is er van overtuigd, dat het beste vooruitzicht op een toekomsti gen vrede ter wereld verschaft kan worden door een overeenkomst, welke aan gelijkheid van behandeling erkent en regelt, terwijl het afschaft of tot een zoo laag mogelijk niveau vermindert alle wapens van een speciaal of fensief karakter en een grooter veiligheid waarborgt door geschikte middelen. Voor zoover Europa betreft is een verzoening der standpunten van Frankrijk en Duitschland een essentieele voorwaarde voor een algemee- ne overeenkomst. Indien geen weg zal wor den gevonden om hun onderscheidene stand punten aan elkander aan te passen, zal deze grootere veiligheid niet worden bevorderden hieronder is substantieele ontwapening on mogelijk. Aan den anderen kant zou een der gelijke overeenkomst een hechte basis kunnen vormen voor verdere overeenkomsten van meer omvattenden aard. ontwapening. In het tweede deel van het memorandum Worden de wegen daartoe uitgestippeld Er moet worden voorzien in veiligheid, rechts gelijkheid en ontwapening. 1. De regeering is van meening, dat de huidige vorm, waarbij de veiligheid wordt geregeld,, en welke vervat is in de eerste vier artikelen van de Britsche ontwerp-conventie, van zeer groot belang is, doch dat zij daar enboven drie nieuwe artikelen zou voorstel len, waarvan een zou zijn het huidige art. 89 der ontwerp-conventie, waarin wordt ver klaard dat de loyale ten uitvoerlegging der conventie een zaak is van gemeenschappelijk belang der onderteekc/aars; ten tweede een artikel, dat voorziet in een direct overleg in geval de permanente ontwapeningscommis sie meldt dat een der partijen in gebreke blijft de conventie loyaal uit te voeren en ten derde wordt aangegeven dat de bedoeling van een dergelijk overleg is van gedachten te wisselen over de stappen, welke genomen moeten worden om den toestand te herstel len. 2. Rechtsgelijkheid: De Britsche regeering verklaart, dat practische toepassing van het principe van rechtsgelijkheid niet minder es sentieel is dan dat van het principe der vei ligheid. 3. Ontwapening. De aandacht wordt ge vestigd op het feit, dat de rijkskanselier bij de recente besprekingen vrijwillig heeft af gezien van offensieve wapens, hoewel de zwaarbewapende staten niet bereid zullen zijn hun bestaande bewapeningen prijs te ge ven. Daaruit volgt, dat een positieve bijdrage tot de ontwapening zou zijn, wanneer de zwaarbewapende staten zouden helpen het niveau over de geheele linie lager te brengen, waardoor logischerwijze de eischen van Duischland zouden worden verminderd. De regeering zou derhalve de volgende voorstellen willen doen, mits de overeen komst tien jaren zou duren. Effectieven. De suggestie der ontwerp-con ventie was 200.000 man met een diensttijd van acht maanden als gemiddeld dagelijkse!) effectief in Frankrijk, Duitschland, Italië en Polen. Duitschland eischt 300.000 man met 12 maanden diensttijd. De Britsche regeering is van meening, dat het principe der pariteit van meer belang is dan de cijfers en zij ge looft dat het niet te moeilijk zal zijn deze cij fers aan te passen tusschen 200.000', dat door de meeste mogendheden wordt geprefereerd en 300.000. Er zal geen langeren diensttijd worden vastgesteld, indien zulks de algemeene wensch is. Het proces der standariseering zou in vier jaren moeten worden voltrokken Militaire training buiten het leger van mannen op voor militairen dienst geschikten leeftijd behoort te worden verboden en he: verbod moet worden gehandhaafd door per manente en automatische controle. Wat het materiaal voor den landoorlog betreft wordt de aandacht gevestigd op het feit, dat in het ontwerp-conventie betreffende de beperkingen voor Duitschland inzake luchtafweergeschut kanonnen zouden ver dwijnen, doch voorgesteld wordt een maxi mumkaliber voor kanonnen op permanente grenzen en in het vestingsverdedigings systeem bij internationale overeenkomst vast te stellen. Inzake tanks wordt voorgesteld de tanks van meer dan 30 ton te vernietigen te gen het einde van het eerste jaar, die .van meer dan 20 ton tegen het einde van het ein de van het derde jaar en die van meer dan 16 ton tegen het einde van het vijfde jaar. Een verder internationaal onderzoek, gelijk dit overwogen werd in artikel 21 van het ont werp-conventie moet worden ondernomen en voltooid tegen het einde van het derde jaar. De Engelsche regeering zou Duitschland een leger willen toestaan met korten diensttijd, uitgerust met tanks tot zes ton, welke, naar Duitschland staande houdt, noodzakelijk zijn voor defensieve doeleinden. Wat het veldge schut aangaat zou de Engelsche regeering nog steeds voorkeur geven aan een maximum limiet van 115 m.M., gelijk ontworpen werd in het conventie-ontwerp artikel 19, doch zij is bereid, teneinde een snelle en algemeene overeenstemming te verzekeren accoord te gaan met een nieuw Duitsch leger met korten diensttijd, uitgerust met 155 m.M.-kanonnen, die volgens Duitsche opvatting noodzakelijk zijn voor de defensieve bewapening. Geschut boven de 350 m.M. moet worden vernietigd tegen het einde van het eerste jaar, de 220 m.M. tegen het einde van het vierde jaar en boven 155 m.M. tegen het einde van het ze vende jaar. De Engelsche regeering is bereid accoord te gaan met overeenkomstige rege lingen voor Oostenrijk, Hongarije en Bulga rije met betrekking tot veldgeschut en tanks. De regeering is voorstander van een maxi mumlimiet van 3 ton voor militaire vliegtui gen, gelijk is vastgelegd in het conventie- ontwerp artikel 37 en voorstander van de an dere voorzieningen, vervat in de artikelen 34 tot 41. Dit sluit in geen verdere aanbouw van militaire toestellen, afgescheiden van vlieg- boot en troepentransporttoestellen boven drie ton ongeladen gewicht en de vernietiging van 50 pCt. van de bestaande militaire vliegtui gen boven 3 ton tegen Juni 1936, terwijl de andere helft tegen het einde van de conventie vernietigd moet zijn. Artikel 35 eischt, dat de permanente ontwapeningscommissie zich onmiddellijk zal wijden aan het uitwerken van zoo goed mogelijke schema's, waarin voorzien wordt in de volledige afschaffing van militaire en marine-vliegtuigen, hetgeen afhankelijk moet worden gesteld van daad werkelijke controle der civiele luchtvaart. Wat de vlootbewapening aangaat houdt de Engelsche regeering zich aan het marine hoofdstuk van de conventie, doch is bereid voorstellen te doen inzake een eenvoudiger regeling, wanneer dit noodig geacht mocht worden met het oog op de spoedige nadering van de vlootconferentie. Wat de controle ten slotte betreft wil de regeering instemmen met de toepassing van een systeem van permanen te en automatische controle wanneer over eenstemming op alle andere punten is bereikt welke van kracht zou worden tegelijk met de verplichtingen van de conventie. In een slotparagraaf wordt dan nog den nadruk ge legd op de meening van de Engelsch regee ring, dat het terugkeeren van Duitschland naar Geneve en den Volkenbond een essen tieele voorwaarde moet zijn van de overeen komst. De rijksminister van binnenlandsche zaken, dr. Frick, heeft Woensdagavond voor de radio gesproken over de reconstructie van het Rijk en daarbij verklaard dat ten tijde van de Saksische en Frankische keizers een sterke nationale staat bestond, welke in staat was de kracht van het volk tegen zijn vijan den aan te wenden om maar buiten zijn gren zen te beschermen en naar binnen den vrede te dienen. Na het verval van het Rijk bouwde op de daden van de groote Pruisische konin gen, in het bizonder Frederik den Groote, en op de offers van het volk van Pruisen in de vrijheidsoorlogen Bismarck zijn tweede Rijk. Wij weten mans wat het in de Duitsche ge schiedenis beteekende. Het was een Rijk van macht, van eer en waardigheid, een Rijk, dat de verwezenlijking van den ouden droom van den besten Duitscher benaderde, doch niet voltooide De grootste fout van het tweede Rijk was het dat men ondanks vergaande ma- terieele voorzorgen niet begreep de massa's der Duitsche arbidersklasse innerlijk met den staat te verbinden en te zamen met den Duitsche boer te maken tot dragers van den nieuwen staat Aan deze fout stortte het twee de Rijk ten slotte op 9 November 1918 ineeen. Revoluties na verloren oorlogen hebben slechts dan een historisch gerechtvaardigden zin, wanneer zij worden gemaakt om de kracht van een volk tot het laatste zelfbehoud, tot den uitersten tegenstand te concentreeren en zonder pardon met nieuwe groote ideeën de reconstructie van den staat te beginnen. Van dergelijke ideeën was bij de mannen van November niets waar te nemen. Corruptie, baantjesjagers, landverraad é.d. kenmerkten den lijdensweg van Duitsch land in de laatste jaren. Er waren zelfs tijden onder dit systeem, waarin de Rijkseen heid in gevaar werd gebracht. Vervolgens besprak Frick de prestaties van Hitier, waarna hij verklaarde dat de histori sche taak van onzen tijd is de schepping van den krachtigen nationalen eenheidsstaat in de plaats van den tot nu toe bestaan hebben den bondsstaat. Voor landen en landsgren zen is in het nieuwe Duitschland geen plaats meer. Niemand zal ontkennen, dat ook de landen zich historische verdiensten, in het bizonder op cultureel gebied hebben verwor ven. De nationaal socialisten willen een ster ken gesloten volksstaat, waarin men niet zal vasthouden aan instellingen en vormen die tot andere tijden behooren en onder andere omstandigheden werden geschapen uit pieten, sentimentaliteit of lieve gewoonte Zij zouden thans als aansporing voor volksvijandige monarchistische partij-oogmerken schadelijk werken. De wet in zake reconstructie van net Rijk geeft aan dezen wil den uiterlijke staats rechtelijke staatsrechterlijke uitdrukking. Vervolgens verklaarde dr Frick dat door de ontbinding van den Rijksdag op 14 Uc 1933 de ontbinding van de landdagen wette lijk volgde. De verkiezing van nieuwe lan dagen bleef achterwege. Met de opheffing der landdagen hebben de landen hun souvereine bsais geheel verloren, nadat de oorspronke- lijke dragers hunner souvereiniteit, de bonds- vorsten, reeds in November 1918 waren ve- dwenen. De souvereine rechten der land gaan over op het rijk en de reg^rmgen e landen zijn ondergeschikt aan de Rijksreg - ring. Voor altijd wordt daarmede eenig s - paratistisch of federalistisch streve'J con® tutioneel tegengegaan. Duitschland is va bondsstaat eenheidsstaat geworden, ook zou de practische uitvoering der we jaren eischen. De landsregeeringe.i zij nu af aan nog slechts uitvoerende o g« van het Rijk. Ze behouden wel is waar voor- loopig nog hun bevoegdheden, doch zij zijn verplicht verordeningen der Rijksregeerin- gen uit te voeren. Van nu af aan bestaat geen zelfstandige souve-einiteit van de lan den meer. Drager van de staatsmacht is uit sluitend het rijk. Door deze wet heeft de Riiksregeering vol gens den wil van het Duitsche volk een machtsbevoegdheid gekregen, zooals geen re geering voor haar ooit heeft gehad. ning het vluchtelingen-probleem nog verre van ongelost is en dat jaarlijks zeker 20.000 joden gedwongen zullen zijn het land te ver aten. Dr. Weizmann verwacht, dat Palestina jaarlijks 10.000 immigranten kan opnemen, vooral jongeren, die zich op het land kunnen vestigen, en betoogde dat er gezorgd moet worden voor vestiging van het overschot. Hij acht het niet uitgesloten, dat ook uit Oosten rijk een uittocht zal beginnen. Het geschikste land voor immigratie vindt Weizmann Ar gentinië, dat duizenden huisgezinnen zou kunnen opnemen. De Amerikaansche gedelegeerde, Felix Warburg, bepleitte de noodzakelijkheid van opleiding der vluchtelingen, vooral in nieuwe bedrijven, opdat de landen, waarin zij zijn opgenomen, voordeel trekken van de nieuwe bewoners. Hij hoopt, dat de Volkenbonds commissaris, de Amerikaan MacDonald, er bij zijn regeering op aandringt, dat zooveei mogelijk vluchtelingen worden toegelaten. De Zwitsersche professor Rappard, voor zitter van de commissie van bijstand aan aca demici, deelde mede, dat volgens de statistiek 5000 beoefenaars van de vrije beroepen, 1200 docenten en ontelbare studenten Duitschland hebben verlaten en niet in hun onderhoud kunnen voorzien. Hij noemde het lot van deze intellectueelen het grootste probleem, waar voor de commissie zich geplaatst ziet. De politiedirectie uit Freiburg (Dtl.) deelt mede: Gisteravond tijdens een opmarsch naar de Munsterplatz heeft de illegale K P D. opnieuw de gelegenheid te baat genomen, om vlugschriften met ophitsenden inhoud te verspreiden. De verkapte wijze van versprei ding maakt het onmogelijk de daders te vat ten. De politiedirectie Freiburg heeft zich der halve genoopt gezien uitgebreide repres- saillemaatregelen te nemen ten einde derge lijke verstoringen van de orde in den staat onmogelijk te maken. Alle ter gelegenheid van het Kerstfeest voorloopig uit de concen tratiekampen ontslagen vroegere leden der K.P.D. werden nog gisteravond weer gear resteerd. Gister en vandaag zouden nog meer ar restaties volgen. DUITSCHE JODEN NAAR ARGENTINIË? Advies van dr. Weizmann. Op de vergadering van de permanente commissie van bijstand voor de Joodsche vluchtelingen uit Duitschland heeft dr. Weiz mann, als vertegenwoordiger van de Jewisb A<>èncy, medegedeeld, dat volgens zijn mee DIMITROF'S MOEDER BIJ HAAR ZOON. Nog steeds geen zekerheid over datum van invrijheidstelling. De moeder van Dimitrof en een van zijn zusters hebben Dinsdag weer een bezoek aan Dimitrof kunnen brengen. Na afloop van dit bezoek hebben de beide vrouwen er zich bij de politie over beklaagd, dat ondanks de verzekeringen, dat spoedig een beslissing- zou worden genomen, nog steeds niets is vernomen omtrent den datum van invrijheidstelling van Dimitrof. De po litie verklaarde, dat zij geen enkele inlichting kon geven. Minister president Daladier heeft gisteren een vrij langdurige bespreking gehouden met den minister van justitie, Penancier, en den minister van binnenlandsche zaken, Frot. Bestudeerd werden de administratieve en justitieele rapporten over de op het oogen- blik in behandeling zijnde aangelegenheden De ministers zullen de aanwezige documen ten nog aan een diepgaand onderzoek onder ween, waarbij aan elk afzonderlijk stuk de noodige aandacht gewijd zal worden. Donderdagmorgen zal in het ministerie van buitenlandsche zaken een nieuwe be spreking gehouden worden De regeering zal waarschijnlijk voorstellen een commissie van parlementair karakter inzake de Stavisky zaak in te stellen. In de Matin vinden wij een kort uittreksel uit de verkiezings-programma's, die de afge vaardigden Bonnaure, Garat en Dalimier bij de laatste verkiezingen in 1932 met suc ces verdedigden. Naar men weet, zijn deze 3 afgevaardigden allen betrokken bij de zaak- Stavisky"; Bonnaure's onschendbaarheid als afgevaardigde is door de Kamer opgeheven en hij is in staat van beschuldiging gesteld, Garat was tevens burgemeester van Bayonne en bevindt zich reeds in arrest, en Dalamier was minister van Koloniën in het kabinet- Chautemps en moest, eenige weken veór d: geheele regeering viel, als zoodanig aftre den. Het programma van Bonnaure luidde oa als volgt: „Geen holle woorden, maar begin selen; fatsoenlijkheid in de politiek; onaf hankelijkheid der afgevaardigden; de kleine spaarder moet beschermd worden." Garat zeide o.a. het volgende: „Niemand zal kunnen zeggen, dat hij ver geefs een beroep op mijn medewerking heeft gedaan. Ik heb een groot aantal sociale wer ken volvoerd, die de moraliteit versterkte", Dalimier drukte zich als volgt uit: „Het is onduldbaar, dat men voortgaat den kleinen spaarder te berooven, en al die genen te bedriegen, die de spaarpenningen van een werkzaam leven oo rente willen zet ten; zij mogen niet langer de slachtoffers van gewetenlooze bankiers worden. Men moet de massa beschermen tegen de hebzucht der on zichtbare speculanten en der internationale financiers". Dit alles, voegt de Matin er aan toe, is heel mooi gezegd. Maar het is, helaas, min der goed in practijk gebracht. HERRIOT UIT DE POLITIEK? Uit gezondheidsoverwegingen Van de geruchten, die in de laatste dagen in de Wandelgangen van de Fransche kamer de ronde doen dat Her riot voornemens zou zijn voorzitterschap der radicale kamerfractie neer te leg gen, schijnt wel iets waar te zijn. Engeland over de ontwapenings kwestie. (Dag. Overzicht.) Dr. Frick over reconstructie van het Derde Rijk. (Buitenland.) Besprekingen tusschen Mussolini en Sir John Simor.. (Buitenland.) De dollar gestabiliseerd op 59.06 dollarcents van de oude waarde. (Buitenland.) De Russische stratosfeer-vliegers omgekomen. (Luchtvaart.) Een volksgericht in Bakel (N.-B (Binnenland.) Te Dordrecht een man gear resteerd, die anderen had willen overhalen om een spoorwegaanslag te ondernemen. (Binnenland.) De heele weg AmsterdamAlk maarDen Helder thans gereed. (Stad en omgeving.) (Zie voor nadere bijzonderheden eventneele laatste berichten). De socialistische „Populaire" schrijft, dat men in dit voornemen een gebaar van onwil tegenover de samenstelling der nieuwe regeering moet zien. Thans hoort men weer in de wandelgangen, dat Herriot uitsluitend wil aftreden uit ge zondheidsoverwegingen, doch dat zijn partijvrienden onder wie vooral Chau temps alles zullen doen om hem van zijn voornemen af te brengen. Bij de besprekingen welke op 3 en 4 Janu ari j 1. te Rome hebben plaats gehad tus schen Mussolini en Simon, heeft de leider der Italiaansche regeering den minister van Buitenlandsche Zaken van Groot Britannie mëdedeeling gedaan van een document, dat gister is gepubliceerd en dat het Itali aansche standpunt over den stand der ont wapening en haar perspectieven weergeeft. In het memorandum wordt geconstateerd, dat men het doode punt moet overwinnen en wijst men op de noodzakelijkheid dat iedere regeering haar verantwoordelijkheid kent en een definitieve houding moet innemen en deze bekend maken. De Italiaansche regeering stelt voor: 1. Afschaffing van den chemischen oor log; 2. Verbod van bombardement op burger bevolkingen in afwachting van meer radi cale maatregelen; 3. Beperking der militaire uitgaven van de mogendheden die niet door overeenkom sten zijn gebonden tot het huidige niveau. Ten aanzien van de effectieven is Italië bereid te handelen op de basis van status quo en de beperking, welke in de Duitsche voorstellen is vervat. De herziening der vlootbewapening en de eventueele status van de Duitsche vloot zal op de volgende vlootbijeenkomst moeten worden behandeld. Ten slotte herinnert het document aan het Pact van Vier en het Pact van Locarno in verband met de veiligheidsgaranties. Het pact van Vier behoudt zijn waarde door de hierin vervatte permanente en methodische samenwerking der groote mogendheden. An dere diplomatieke garanties tegen aanval len zijn niet noodzakelijk, terwijl de terug keer van Duitschland te Genève een bijdrage zou zijn voor de veiligheid. Ten slotte wijst de Italiaansche regeering op de noodzakelijkheid dat de gedachtenwis- seling welke thans wordt gevoerd, eindelijk zoo veel voortgang zal maken, dat een bijeen roeping der ministers van Buitenlandsche Zaken of regeeringsleiders der vier groote mogendheden gerechtvaardigd zou zijn, even tueel met deelneming van vertegenwoordigers van andere belanghebbende landen. MUSSOLINI ONTVANGT LONDONDERRY. Mussolini heeft gisteren Lord London- derry, den minister van luchtvaart van Engeland, ontvangen met wien hij zich onderhield over kwesties betreffende de burgerluchtvaart, waarbij de beide lan den belang hebben. In Castelo de la Plano is een algemeene staking uitgebroken. De leden van het sta kingscomité zijn daarop gearresteerd. Toen dit bekend werd, verscheen een groote menig te voor de gevangenis om de gevangen tp be vrijden. Het kwam tot botsingen met de poli tie, waarbij van beide zijden gebruik werd gemaakt van de vuurwapenen. Een burger werd gedood, een ander gewond. 5 Politie agenten werden licht gekwetst. 12 Personen werden gearresteerd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 1