Alkmaarsche Courant
Alcm. Victrix I
im I
Spott
^fcheepstiidingen
JlecfU&zoAen
honderd Zes en Dertigste Jaargang.
VRIJDAG 2 FEBRUARI.
ZONDAG a.s., 2 uur:
Een paard
aan 'i woord
No. 28 1934
Kegelen.
HET GROOTE KEGELCONCOURS.
,v, De officieele uitslagen.
t Was klokslag 12 uur. toen gisteravond
ri€ÊD Diepen, voorzitter van den
K. B., het einde aankondigde van 't Natio
naal Concours, dat, ter gelegenheid van 't 50
jarig bestaan van de kegelclub „De Unie" is
gegeven. Spr. noemde de wedstrijden schit
terend ges.aago. bracht dank aan ieder, die
aan dit welslagen had medegewerkt en deelde
nog mede, dat de meer officieele sluiting op
de prijsuitreiking, welke as. Dinsdag in de
Harmonie wordt gehouden, zal worden ge
houden.
In den korpswedstrijd wist Centraal 1 met
302 hout de 8e plaats te bezetten, terwijl haar
2e vijftal met 280 de 3e plaats thans inneemt
en als bij den A. K. B. aangesloten club nog
den wisselprijs in de wacht sleept O.K.A. II
Alkmaar wierp 280 hout ui neemt de /e
plaats in haar afdeeling in.
Op baan 5 wist mevr. Joh. Diepen in der.
vaste baan-wedstrijd 44 te maken en eindigde
met dit cijfer als goede 2e.
Een mooie prestatie leverde de heer H. v
d. Schilden door in den jubileum-wedstrijd
met resp. 4, 7 en 8 maal negen 83 hout te
scoren!
Hieronder volgt de eind-uitslag van den
korpswedstrijd, terwijl de officieele eindstand
der andere afdeelingen morgen zal worden
geplaatst.
BondenwedstrijdHaagsche Kegelclub Den
Haag 1207. Hollandsche Noordpunt Den
Helder 1175, Alkmaarsche Kegelbond Alk
maar 1157, Amsterdamsche Kegelbond Am
sterdam 1136.
Hoogste bondenwerpers: L. Boom Alk
maar 147, S. de Vries Den Haag 144.
Korpswedstrijd, afd. A: Volharding Haar
lem 318, Onder Ons Helder 317, Op de Lat
Alkmaar 315, Z.E.K.Z.? Alkmaar 310. H.V.K.
Haarlem 304, O.K.A. Alkmaar 302 48 tr.,
Altijd Kans Utrecht 301, Centraal Utrecht
302 46 tr., Hout of fout Den Helder 300 49 tr.,
De Burg Alkmaar 300 47 tr De Club Alk
maar 296 45 tr. 10X9 4X8 7X7, D.D.D.
Utrecht 296 46 tr. 10X9 4X8 6X7 K.I.P.
Amsterdam 296 46 tr. 4X9, M.W.T.L. Am
sterdam 295, Fortuna Groningen 294.
Hoogste korpswerper: J Lansdorp Haar
lem 78.
Wisselprijs A. K. B.: Op de Lat Alkmaar
315.
Afd. B: T.O.P. Haarlem 301, Volharding
Haarlem 292, Centraal Alkmaar 286, Richten
en rollen Haarlem 285. De Burg Alkmaar
283, Hard gaat ie Den Helder 281, O.K.A.
Alkmaar 280, De Club Alkmaar 278, Alles Om
Velsen 270, E V.A. Den Helder 269
Hoogste korpswerper: J. van Maarleveld
Alkmaar 76.
Wisselprijs A.K.B.: Centraal Alkmaar 286.
Twee vijftallen prijs: Volharding Haarlem
606.
Dames: 't Rolland Raadsel Den Helder 292,
Onder Ons Alkmaar 258, Houdt Plank Haar
lem 245, Men heeft ze niet aan een touwtje
Alkmaar 244.
Hoogste korpswerpster: Mevr. Matveld
Den Helder 76.
Extra prijs Alkmaarsche dames: Onder
Ons Alkmaar 258.
Automobilisme.
DE MONTE CARLO RALLYE.
Mr. P. H. L Lamberts Hurrelbrinck
schrijft ons:
WeenenMünchenStraatsburg.
Eenmaal te Weenen aangekomen begon een
fevoel van gerustheid over ons te komen. De
ialkan lag nu achter ons met zijne machine-
moordende wegen; thans zouden wij weer
komen in streken waar verstaanbare taal ge
sproken werd en waar bovendien de wegaan
duiding op modernen leest geschoeid was. En
wat ons vooral zulk een groote gerustheid
bracht, was de toestand, waarin onze Ford
zich na drie etmalen Balkanmishandelingen
bevond De verwachting was geweest, dat de
wagen min of meer als een wrak uit den Bal
kan zou te voorschijn komen en de Ford
service, die ons gedurende de geheele route
van Athene naar Monte Carlo op zoo voor
beeldige wijze heeft terzijde gestaan, had
daarmede rekening gehouden en er hare
maatregelen voor genomen. Te Weenen zou
den de drie Fordwagens aan een nauwkeurig
onderzoek onderworpen worden om de ge
leden schade op te nemen en te constateeren
welke herstellingen verricht of welke onder
deden vervangen moesten worden. Dit zou
dan onmiddellijk getelefoneerd worden naar
de Fordservice te München, zoodat daar
monteurs met de noodig gebleken onderdee-
len en werktuigen gereed zouden staan om
terstond na aankomst de herstellingen, die f
Weenen als noodzakelijk gebleken waren in
zoo kort mogeliiken tiid uit te voeren.
Aldus was de opzet geweest, maar tot
Ieders buitensporige verwondering bleek de
geheele met zooveel zorg in elkaar gezette
organisatie overbodig te wezen. Behalve de
uiterlijke beschadigingen van gedeukte spat
borden en geschramde carrosserieën ble-A
geen der drie Fords beschadigingen aan de
vitale deelen opgeloopen te hebben. Bij onzen
wagen moesten alleen de remmen bijgesteld
worden en dat hoefde heusch niet naar Mün
chen getelefoneerd te worden, dat werd in
een oogwenk in Weenen gedaan.
Dergelijke geruststellende ondervindingen
op een rit zijn vaak fataal, omdat zij over
moedig maken. Dit was ook bij ons het geval
Wij voelden ons alsof wij nu de Rallye reeds
in den zak hadden en die voorbarige gedachte
bracht er ons toe om het er nu eens van te
nemen. Wij namen een bad, wij dineerden op
ons gemak, wij bleven nog wat te Weenen
hangen, kortom wij gedroegen ons alsof wij
voor ons plezier op reis waren en vertrokken
ruim 1 Vt uur na onzen tijd. Dat zouden wij
met gemak weer inhalen op de mooie Euro
peesche wegen, meenden wij. Nu ja, we heb
ben dien verloren tijd dan ook ingehaald,
Pa?F volstrekt niet met gemak, maar met
krabben en bijten en met de wroeging van
angst en onzekerheid tot op het laatste mo
ment. Zoo straffen de wedstrijdgoden licht-
zinnigen overmoed.
's ons rï'en nacht van Weenen naar
München tegengeloopen. Vooreerst waren de
wegen heelemaal niet mooi, maar waren zij
spiegelglad door bevroren sneeuw. Snelheid
viel er dus niet te maken en toen wij eenmaal
bemerkten hoe dom wij geweest waren om
zooveel tijd te verliezen, vervielen wij in het
andere uiterste en durfden wij er zelfs de
paar minuten niet aan opofferen om sneeuw
kettingen om te leggen. De gedachte „zoo
dadelijk is de sneeuw toch weer voorbij" deed
ons dit uitstellen tot aan München toe. Ook
de douane viel tegen en nam vooral van
Duitsche zijde veel meer tijd in beslag dan
aan welken grens ook die wij tot dusverre ge
passeerd waren. En juist in deze nacht, een
50 K.M. voor München, toen wij ten volle
beseften hoe kostbaar iedere minuut was,
kregen wij een lekken band. Tot overmaat
van ramp was het juist Wielemans rusttijd
en deze handige technicus lag in diepen
slaap. Drie dagen lang had hij gewerkt als
een paard, was hij voortdurend bezig ge
weest om wanneer wij maar even stil stonden
onder of op de wagen te kruipen om te on
derzoeken of hier wat los of daar wat los
dreigde te gaan of dat er op andere wijze
eenige gevaar kon dreigen. En net dat zijn
hulp voor den eersten maal noodig was om
snel op te schieten, lag hij te slapen. Spren-
ger en ik begrepen, dat al zouden wij hem
wekken, hij met een slaperig hoofd toch veel
van zijn snelheid van handelen verloren zou
hebben en wij lieten hem daarom maar
rustig doorslapen, verwisselden in het duis
ter met onhandige handel samen het wiel en
voort ging het weer op München af met vrij
wel de zekerheid van daar te laat aan de
controle te zullen komen. Dit zou ook onge
twijfeld het geval zijn geweest, indien niet
aan de grens der stad München auto's ge
posteerd stonden, die de aankomende deel
nemers door de stad heen naar de controle
loodsten. Dank zij zulk een loodswagen arri
veerden wij aan de controle juist 4 minuten
voor onzen tijd. Het was een narrow escape
geweest, een gerechte straf voor onzen Ween-
schen Overmoed.
Pracht organisatie.
Wij hebben de organisatie van de Rallye
in Griekenland en in Joego-Slavië geroemd,
maar beide landen werden nog overtroffen
door de organisatie in Duitschland. Deze
was eenvoudig subliem. Iedere deelnemer,
die de controle te München, die midden in
de stad gelegen was, verliet, werd voorafge
gaan door een auto die hem door het inge
wikkelde stratennet der stad zonder eenig
tijdverlies naar buiten bracht. De kortste
route van München naar Straatsburg liep
door het Schwarzwald -over Freudenstadr.
Maar daar lagen de wegen onder de sneeuw
en waren zij in het gebergte spiegelglad van
ijs. Daarom ontving ieder deelnemer te
München een routekaart, waarop den om
weg van 30 K.M. uitgestippeld was,, die over
Pforzheim om het gebergte heen over goede
wegen liep en bovendien herhaalde zich in
iedere plaats de onfeilbare wegwijzing, die
om te München van strafpunten had gered.
Aan de rand der stad stonden bruinhemden
de deelnemers op te wachten, met auto's of
met motorrijwielen om voor hen uit te rijden.
Anderen sprongen op de treeplank der wa
gens en wezen zoo den weg, terwijl op alle
kruispunten in de stad wederom bruinhem
den met blauwe vlaggen dienst deden als
verkeersagenten om den weg voor de deel
nemers vrij te houden. Alle verkeer werd stop
gezet, door de straten van Augsburg, Ulm
of Stuttnart holden de Rallvewanens door
alle roode of groene of gele lichten heen
voorafgegaan door de bruinhemden op auto's
of op motorrijwielen. Kortom overal in
Duitschland vonden zij dezelfde organisatie
als bij iederen wedstrijd in Italië, waar op ge
lijke wijze de weg voor de wedstrijdrijders
door de steden gebaand wordt door de fas
cistische zwarthemden.
Het spreekt vanzelf, dat een omweg van
39 K.M. op een afstand van 355 K.M. op
dergelijke wiize gereden over mooie wegen
weinig gewicht in de schaal legt, vooral waar
oo de buitenwegen de wegaanduiding weer
West Europeesch was, een luxe waarvan wij
thans na onze Balkanondervindingen pas ten
volle de waarde wisten te beseffen. Het tijd-
roovende zoeken op landkaarten was niet
meer noodig, op de wegwijzers als bakens
bolden wij door het land en kwamen met een
voorsprong van meer dan twee uur aan de
laatste douane, vlak bij Straatsburg, waar
wederom een controle was gevestigd
StraatsburgLyon.
Te Straatsburg kregen wij het eerste con
tact met het vaderland en met de Rallye
Daar vonden wij den heer Peppink, den
redacteur van „Autokampioen", die met den
nachttrein uit Hannover was gekomen, waar
hij de rijders uit het Noorden had opgewacht.
Van hem hoorden wij thans vele bijzonder
heden van de andere Holland°rs, van Vroom,
Van Beeck Calkoen. van Glerurn. de Boer en
Went en anderen. Fn alle berichten luidden
verbliidend, a' onze menschen hielden zich
goed. Daar aan de controle waren wij ook de
eerste wagens van een andere route, de deel
nemers, die uit Boekarest gekomen waren en
waarvan er slechts drie op tijd waren, twee
Peugeots en een Ford. de andere waren alle
maal in de sneeuw blijven steken of hadden
aanzienlijke vertraging ondervonden.
Over de mooie maar bochtige Fransche
wegen snelden wij voort naar Lyon met een
aanzienlijk vei^ioogd lempo, omdat het ge
middelde vanat bier was opgevoerd tot 50
K.M. pi' uur, naar Monte Carlo
LyonAvignonNiceMonte
Carlo.
Waren wij tot dusverre aan de verschillen
de controles steeds met ons zelfde kleine ge
zelschap uit Athene, dat van 22 wagens
langzamerhand tot 15 ingekrompen was
verschenen, te Lyon bevonden wij ons op
eens als verloren in den breeden stroom van
rijders uit het Noorden, Stavanger, Umea,
Tallin en alle dichterbij gelegen plaatsen,
Amsterdam, Berlijn, Hannover hadden hier
hunne rijders gezonden. Erger nog werd het
te Avignon, waar ook de deelnemers uit
Schotland, Engeland en Portugal er zich bij
kwamen voegen Een 160 wagens op den een
zamen weg in den zwoelen zuidelijken nacht,
het geleek op een immense fakkeloptocht van
Avignon tot aan den morgenstond die ons
met zijne eerste stralen in het Esterelgebergte
kwam begroeten. Het leek eigenlijk allemaal
zoo vreemd. Drie en een half etmaal lang
waren wij met onze kleine gezelschap van 15
wagens als een nomadenstam door de onher
bergzame streken van den Balkan getrokken
en nu opeens bevonden wij ons te midden van
een bonte menigte van allerhande auto's, die
in snelle vaart doprholden allemaal op het
zelfde doel, op Monte Carlo, af. Het einde
naderde snel en dat einde bracht ons de eer
ste pech van den ganschen langen rit, en wel
een pech, die eigenlijk nog aan onze eigen
onvoorzichtigheid te wijten is geweest.
Ruim IVz uur te vroeg ware nwij te Nice,
18 K.M. voor het einddoel, waar wij in de
Fordgarage de remmen iets lieten bijstellen
met het oog op den remproef, die het einde
van den Rallye vormde. Daar bleven wij nog
wat babbelen tot ongeveer een half uur voor
den tijd dat wij te Monte Carlo moesten we
zen. Een half uur voor 18 K.M. is toch zeker
wel ruim berekend, meenden wij, met de her
innering voor oogen van de organisatie in
Duitschland en in Joego-Slavië, waar de
weg door steden en dorpen voor de Rallye
rijders open gehouden werd. Maar in Frank
rijk, waar de Rallye werd georganiseerd, be
kommerde men zich om de rijders volstrekt
niet. In Nice moest men den weg zoeken en
op den bergweg naar Monte Carlo was het
druk van de groote autobussen, die voort
durend den weg versperden. Dit alles zou
nog niets geweest zijn, indien niet bij een
opengebroken straatgedeelte, die slechts een
nauwe doorgang toeliet, een opstopping
plaats vond, waardoor het verkeer gedurende
meerdere minuten vólkomen stop gezet werd.
Daar moesten wij wachten met het horloge
in de hand en met de steeds groeiende zeker
heid, dat de eindecontrole de eerste zou we
zen, waar wij te laat kwamen. Dertien minu
ten over onzen tijd kwamen wij te Monte
Carlo binnen, dat was jammer, maar het ver
minderde slechts weinig onze groote vreugde
dat AtheneMonte Carlo was volbracht.
Vooral Wieleman was in de wolken „Athene
Monte Carlo over dë meest afgrijselijke
wegen met geen andere pech dan één lekke
band" ik zou het niet gelooven als ik het
niet zelf meegemaakt had, mompelde hij tot
alle Hollanders, die hem kwamen gelukwen-
schen met de mooie prestatie waartoe hij het
allergrootste deel had bijgedragen.
Met groote vreugde vernamen wij even
later ook dat de beide andere Fords uit
Athene, die van de Nederlandsche ploeg van
der MeulenMensoWild en die van den
Engelschman Whalley onze pech niet ge
deeld' hadden en ook dit laatste gedeelte van
het lange traject evenals alle andere gedeel
ten van het parceurs op tijd hadden vol
bracht, terwijl er van de 25 gestarte Fords
23 de finish bereikt hadden, waarvan in
totaal 18 zonder aan eenige controle te laat
aan te komen.
STOOMVAARTLIJNEN.
Kon. Ned. Stoomb. Maatschappij.
Ajax 31 Jan. v. Gdynia te Stettin.
Boskoop 31 Jan. nam. 7 u. v. Hamburg n.
Antwerpen.
Mars 31 Jan. v. Lissabon n. Amst.
Rhea 31 Jan. v. Rott. te Lissabon.
Titus 31 Jan. v. Oran n. Alexandrië.
Van Rensselaer, thuisr., 1 Febr. 9 u. v.m.
van Plymouth n. Havre.
Amazone 31 Jan. v. Stantander n. Musel.
Ariadne 31 Jan. v. Hamburg n. Amsterdam.
Bennekom, uitr., 30 Jan. v. Callao.
Faurna 31 Jan. v. Malaga n. Cadix.
Juno 31 Jan. v. Barcelona n. Genua.
Orestes 31 Jan. v. Izmir te Stamboul.
Medea 30 Jan. v. West-Indië te New York.
Tiberius 31 Jan. v. Papels te Alexandrië.
Ulysses 31 Jan. v. Algiers n. Malta.
Vesta 31 Jan. v. Vigo n. Lissabon.
Achilles 1 Febr. v. Amst. n. Rott.
Ariadne 1 Febr. v. Hamb. te Amst.
Hermes 1 Febr. v. Amst. n. Rott.
HollandAmerika-Lijn.
Dinteldijk. Rott.-Vanc., 30 Jan. te Bermuda.
Narenta, Pacifickust n. Rotterdam; 30 Jan.
te San Francisco.
Statendam 30 Jan. v. New York te Colon.
Burgerdijk, Rott.-N. Orleans, 1 Febr. v. Ant
werpen.
Lochkatrine 1 Febr. v. Vancouver, I. v. Lond
te Hoek v. Holl.
Lochmonar, Vanc.-Rott. 31 Jan. v. Cristo-
baL
Stoomv. Mij. Nederland.
Saleier, thuisr., 31 Jan. v. Londen.
Kon. Holl. Lloyd.
Eemland 1 Febr. v.m. 4 u. v. Hamburg n.
Amst.
Waterland, thuisr., 31 Jan. v. Santos.
Rotterdamsche Lloyd.
Dempo 1 Febr. v. Rott. te Batavia.
Kota Baroe 31 Jan. v. Batavia n. Rott.
Sibatak, uitr., 1 Febr.^l 1 u. v.m. te Marseille.
RotterdamZuid- Amerika-Lijn.
Alcyone, thuisr., 31 Jan. v. Rio Janeiro.
Stoomvaart Mij. Oceaan.
Hector 1 Febr. v. Japan-China te Rott.
Machaon 31 Jan. v. Batavia te Liverpool.
Menelaus, Yokohama n. Rotterdam; 2 Febr.
te Londen verwacht.
Phrontis 31 Jan Swansea te Liverpool.
Polyphemus, Java-Amst., 30 Jan. v. Singa
pore.
Prometheus 31 Jan. v. Gravesend n. Ham
burg.
Menetheus, Japan-Rott., 31 Jan te Marseille.
HollandAlrika-Lijn.
Nijkerk, uitr., 31 Jan te Antwerpen.
Nieuwkerk, thuisr., 1 Febr. 8 u. 10 m. n.m.
te Antwerpen verwacht.
Rietfontein, thuisr., 30 Jan. v. Zanzibar.
HollandAustralië Lijn.
Zuiderkerk 31 Jan v. Bremen te Gdynia.
HollandOost-Azië Lijn.
Ouderkerk, uitr., 1 Febr. v. Colombo
Arendskerk, thuisr., 31 Jan v. Hongkong.
Waalkerk, uitr., 30 Jan. te Osaka.
JavaNew York-Lijn.
Glaucus, Java-N. York; 29 Jan. v. Singa
pore.
JavaChinaJapan-Lnn.
Tjibadak 31 Jan. Makassar n. Batavia.
Tjekembang 30 Jan. v. Hongkong n. Muntok.
Silver-Java Pacific Lijn.
Silvermaple, Vancouver n. New-Orleans;
29 Jan. v. San Francisco.
Emzetco Lijn.
Jonge Jacobus 1 Febr. v. Hamburg n. Rott
Kon. Paketv. Maatschappij.
Roggeveen 30 Jan. v. Batavia te Port Natal.
POGING TOT DOODSLAG OP ZIJN
VADER.
De rechtbank te Groningen heeft den 35-
jarigen arbeider G. S. te Musselkanaal, die
op 4 November j.1. zijn vader en zijn broer
met een mes had gestoken bij een vechtpartij
die was ontstaan toen hij dien avond dronken
thuis kwam om gevolg te geven aan zijn des
middags geuite bedreiging, dat hij zijn vader
zou „slachten", overeenkomstig den eisch we
gens poging tot doodslag, twee maal ge
pleegd, tot 2 jaar gevangenisstraf veroor
deeld.
DRONKEN ACHTER HET STUUR.
Een gezantschapsattaché staat te
recht. Eisch: zes maanden gevan-
gennisstraf.
Voor de rechtbank te Utrecht heeft blijkens
bericht in het Volk, terecht gestaan de ge
zantschapsattaché, jhr. mr. H. F. L. K. van
V., die op Zondag 12 November van het vo
rige jaar onder den invloed van sterken
drank een auto had bestuurd. Daarmede reen
hij, uit de richting Zeist komende, naar
Utrecht. Op den Utrechtschenweg slingerde
de auto danig over den weg. Het gevolg was,
dat ter hoogte van de Schaaweydelaan de
wagen een 22-jarigen melkrijder, J. F. van
Eek uit Zeist, greep, die met een jongedame
op het rijwielpad wandelde. Het slachtoffer
werd meegesleurd en eenige meters verder
tegen een boom geslingerd, waar hij met een
schedelbasisfractuur en gebroken beenen
bleef liggen. Hij overleed spoedig daarna aan
de gevolgen van het ongeluk.
Er werden dertien getuigen gehoord.
De officier van justitie, mr. Kamphuis,
noemde het rijden van verdachte zeer roeke
loos en onverantwoordelijk. Hij achtte het
ten laste gelegde volkomen bewezen en eisch-
te een gevangenisstraf voor den tijd van zes
maanden en ontzegging van de bevoegdheid
om auto's te besturen voor den tijd van één
jaar.
Uitspraak 13 Februari.
EEN GEMEENTEVERORDENING OP
HET PASSEEREN AANGEVOCHTEN.
In de gemeente Haarlemmerliede en
Spaarnwoude bestaat een gemeentelijke ver-
keersverordening, waarin o.a. bepaald is,
dat bestuurders van motorrijtuigen elkaar
niet mogen passeeren op het gedeelte van
den rijksweg HaarlemAmsterdam binnen
de bebouwde kom van Halfweg.
Teneinde een beslissing over de rechtsgel
digheid van deze verordening uit te lokken
heeft de juridische adviseur van de Koninklij
ke Nederlandsche Automobielclub, mr. C. J.
C. M. Schölvinck, de bewuste bepaling over
treden en tegen zich proces-verbaal laten op
maken. De kantonrechter te Haarlem veroor
deelde hem destijds tot 1 boete en verklaar
de door dit vonnis dus de verordening wel
degelijk bindend.
Mr. Schölvinck ging in appèl en gister
diende deze principieele zaak voor de Haa/-
lemsche rechtbank. De officier van justitie
vroeg ontslag van rechtsvervolging.
De gemachtigde van mr. Schölvinck, mr.
N. R. H. van Essen, eveneens juridisch advi
seur van de K.N.A.C., voerde aan, dat de ver
ordening niet rechtsgeldig is, omdat de ge
meentelijke wetgever verder is gegaan dan
den rijkswetgever.
De rechtbank zal 15 Febr. uitspraak doen.
VEELBELOVENDE JONGELUI.
Jeugdige dievenbende staat terecht.
Zooals men zich herinnert, werden in No
vember j.1. door de Haagsche politie eenige
jongelui aangehouden, in verband met een op
18 November bij de firma Korlvinke in de
Kazernestraat te Rotterdam gepleegde in
braak. De hand werd gelegd op vijf jongelui,
zijnde drie gebroeders uit één gezin resp. 22,
20 en 17 jaar oud, een 26-jarig kantoorbe
diende en een 16-jarige jongeman.
Bij hun verhoor door de politie kwam ver
der aan het licht, dat zij mede de daders wa
ren van andere misdrijven, o.a. van diefstal
van een auto, welke voor het Hotel Central
in de Lange Poten geparkeerd stond. Met
deze auto werd naar Scheveningen gereden,
alwaar men den auto onbeheerd in de Gro-
riingschestraat achterliet. De in dezen auto
aanwezig geweest zijnde actentasch, twee ge
vulde koffers en een reisdeken bleken verdwe
nen te zijn.
Voorts hebben 5 jongens op Zaterdag 11
„Wij paarden eischen nooit iets, maar
„wij zijn den heeren achter het autostuur
„heel dankbaar, als ze niet Zoo vlak
„langs ons stuiven. En mijn collega's,
„die een zwaren kar trekken, vragen U
„vriendelijk om hen niet noodeloos te
„laten stoppen.
„Toe, wilt U niet een klein beetje reke-
„ning met ons houden? Elk paard, dat
„voor mag gaan, ook al heeft hij er
„eigenlijk geen recht op, zal U met een
33 „dankbaren blik beloonen."
November een poging tot inbraak onderno
men in de fabriek van Hus aan de Binck-
horststraat.
Ook werd door één van hen poging tot
straatroof gepleegd, drie van de jongelui re
den daartoe in een auto op het Frederik Hen
drikplein; een vierde knoopte met een aldaar
loopend dame een gesprek aan, waarbij hij
plotseling naar haar taschje greep. Hij greep
evenwel mis en sprong toen in den wegrijden-
den auto. Hetzelfde systeem werd met meer
succes toegepast op de Mient. Men opereerde
hier met een auto, welke op den Hofweg was
gestolen.
Gistermorgen hebben de hoofdschuldigen
aan deze misdrijven terecht gestaan. Het
eerst werd binnengeleid de 27-jarige L. J. de
W., wien bij dagvaarding diefstal van den
auto met inhoud alsmede de inbraak bij Korl
vinke ten laste was gelegd.
Verdachte bekende de hem ten laste geleg
de feiten. Eisch 1 jaar en 3 maanden gevan
genisstraf.
Vervolgens stonden terecht de gebroeders
L en A. van H., wegens heling van door den
vorigen verdachte gestolen goederen (o.a.
van sigaren- en sigarettenkokers, sigaren
aanstekers), van wien zij ook consumpties
hadden aangenomen.
Zij legden een volledige bekentenis af,
evenals zijn broer.
De president eischte tegen beide verdach
ten 10 maanden gevangenisstraf, doch ten
aanzien van den jongsten gedeeltelijk voor
waardelijk, nl. 5 maanden.
GEHEIME DISTILLEERDERIJEN.
De Groningsche rechtbank heeft gister
morgen twee zaken behandeld tegen arbeiders
in wier woningen distilleertoestellen waren
ontdekt.
Bij een arbeider te Veelerveen vond men
een zelf gemaakte geheime distilleerderij ten
minste de ambtenaar van de directe belastin
gen, de heer A. C. van der Meulen, hield het
gevonden toestel voor een stokerij. Verdachte
zeide echter dat zijn vrouw en kinderen
zwaar aan asthma lijden en om hun kwaal
wat te verlichten gebruikt hij het toestel om
te stoomen. De ambtenaar moest toegeven
dat het zeer wel mogelijk is, dat het toestel
ook voor dit doel wordt gebruikt.
De rijksadvocaat, mr. Röhmer te Leeuwar
den, zeide dat verdachte een bekend verweer
voerde, maar toch strafbaar is. Hij vroeg
verbeurdverklaring van de in beslag geno
men goederen.
De officier van justitie, vorderde 4 weken
hechtenis.
In de woning van een 44-jarigen werklco-
zen arbeider te Oostwold had de ambtenaar
van de directe belastingen D. Noordveld een
toestel gevonden achter een ledikant.
Verdachte bekende: hij was er toe gekomen
omdat hij niet voldoende steun ontving.
Mr. Röhmer vroeg verbeurdverklaring van
de in beslag genomen goederen en de officier
van justitie eischte 6 weken gevangenisstraf.
Uitspraak Donderdag 15 dezer.
DIEFSTAL VAN VEE UIT DE WEIDE.
Voor de rechtbank te 's-Hertogenbosch
heeft gisteren terechtgestaan de landbouwer
W. V. uit Rosmalen, verdacht van diefstal van
4 koeien uit de weide, eigendom van H.
Wouters en M. Wesierlaken. Verd. bekende.
Hij wist niet meer hoe hij 't hoofd boven
water moest houden. De politie bevestigde dat
verd. er hard voor zat en zeer oppassend
was. Het O.M eischte 1 jaar en 6 maanden
gevangenisstraf met aftrek van voorloopige
hechtenis.
Romantisch meisje, tot onfortuinlijk aanbidder„O,
WUlem wat »del van )e Nu hoef je alleen nog maar
te bewijzen uat Je vooi me door het vuur durft te gaan."
cLoadon üpixaon),