Alkmaarsche Courant Alcm. Victrix I im I Spott ^fcheepstiidingen JlecfU&zoAen honderd Zes en Dertigste Jaargang. VRIJDAG 2 FEBRUARI. ZONDAG a.s., 2 uur: Een paard aan 'i woord No. 28 1934 Kegelen. HET GROOTE KEGELCONCOURS. ,v, De officieele uitslagen. t Was klokslag 12 uur. toen gisteravond ri€ÊD Diepen, voorzitter van den K. B., het einde aankondigde van 't Natio naal Concours, dat, ter gelegenheid van 't 50 jarig bestaan van de kegelclub „De Unie" is gegeven. Spr. noemde de wedstrijden schit terend ges.aago. bracht dank aan ieder, die aan dit welslagen had medegewerkt en deelde nog mede, dat de meer officieele sluiting op de prijsuitreiking, welke as. Dinsdag in de Harmonie wordt gehouden, zal worden ge houden. In den korpswedstrijd wist Centraal 1 met 302 hout de 8e plaats te bezetten, terwijl haar 2e vijftal met 280 de 3e plaats thans inneemt en als bij den A. K. B. aangesloten club nog den wisselprijs in de wacht sleept O.K.A. II Alkmaar wierp 280 hout ui neemt de /e plaats in haar afdeeling in. Op baan 5 wist mevr. Joh. Diepen in der. vaste baan-wedstrijd 44 te maken en eindigde met dit cijfer als goede 2e. Een mooie prestatie leverde de heer H. v d. Schilden door in den jubileum-wedstrijd met resp. 4, 7 en 8 maal negen 83 hout te scoren! Hieronder volgt de eind-uitslag van den korpswedstrijd, terwijl de officieele eindstand der andere afdeelingen morgen zal worden geplaatst. BondenwedstrijdHaagsche Kegelclub Den Haag 1207. Hollandsche Noordpunt Den Helder 1175, Alkmaarsche Kegelbond Alk maar 1157, Amsterdamsche Kegelbond Am sterdam 1136. Hoogste bondenwerpers: L. Boom Alk maar 147, S. de Vries Den Haag 144. Korpswedstrijd, afd. A: Volharding Haar lem 318, Onder Ons Helder 317, Op de Lat Alkmaar 315, Z.E.K.Z.? Alkmaar 310. H.V.K. Haarlem 304, O.K.A. Alkmaar 302 48 tr., Altijd Kans Utrecht 301, Centraal Utrecht 302 46 tr., Hout of fout Den Helder 300 49 tr., De Burg Alkmaar 300 47 tr De Club Alk maar 296 45 tr. 10X9 4X8 7X7, D.D.D. Utrecht 296 46 tr. 10X9 4X8 6X7 K.I.P. Amsterdam 296 46 tr. 4X9, M.W.T.L. Am sterdam 295, Fortuna Groningen 294. Hoogste korpswerper: J Lansdorp Haar lem 78. Wisselprijs A. K. B.: Op de Lat Alkmaar 315. Afd. B: T.O.P. Haarlem 301, Volharding Haarlem 292, Centraal Alkmaar 286, Richten en rollen Haarlem 285. De Burg Alkmaar 283, Hard gaat ie Den Helder 281, O.K.A. Alkmaar 280, De Club Alkmaar 278, Alles Om Velsen 270, E V.A. Den Helder 269 Hoogste korpswerper: J. van Maarleveld Alkmaar 76. Wisselprijs A.K.B.: Centraal Alkmaar 286. Twee vijftallen prijs: Volharding Haarlem 606. Dames: 't Rolland Raadsel Den Helder 292, Onder Ons Alkmaar 258, Houdt Plank Haar lem 245, Men heeft ze niet aan een touwtje Alkmaar 244. Hoogste korpswerpster: Mevr. Matveld Den Helder 76. Extra prijs Alkmaarsche dames: Onder Ons Alkmaar 258. Automobilisme. DE MONTE CARLO RALLYE. Mr. P. H. L Lamberts Hurrelbrinck schrijft ons: WeenenMünchenStraatsburg. Eenmaal te Weenen aangekomen begon een fevoel van gerustheid over ons te komen. De ialkan lag nu achter ons met zijne machine- moordende wegen; thans zouden wij weer komen in streken waar verstaanbare taal ge sproken werd en waar bovendien de wegaan duiding op modernen leest geschoeid was. En wat ons vooral zulk een groote gerustheid bracht, was de toestand, waarin onze Ford zich na drie etmalen Balkanmishandelingen bevond De verwachting was geweest, dat de wagen min of meer als een wrak uit den Bal kan zou te voorschijn komen en de Ford service, die ons gedurende de geheele route van Athene naar Monte Carlo op zoo voor beeldige wijze heeft terzijde gestaan, had daarmede rekening gehouden en er hare maatregelen voor genomen. Te Weenen zou den de drie Fordwagens aan een nauwkeurig onderzoek onderworpen worden om de ge leden schade op te nemen en te constateeren welke herstellingen verricht of welke onder deden vervangen moesten worden. Dit zou dan onmiddellijk getelefoneerd worden naar de Fordservice te München, zoodat daar monteurs met de noodig gebleken onderdee- len en werktuigen gereed zouden staan om terstond na aankomst de herstellingen, die f Weenen als noodzakelijk gebleken waren in zoo kort mogeliiken tiid uit te voeren. Aldus was de opzet geweest, maar tot Ieders buitensporige verwondering bleek de geheele met zooveel zorg in elkaar gezette organisatie overbodig te wezen. Behalve de uiterlijke beschadigingen van gedeukte spat borden en geschramde carrosserieën ble-A geen der drie Fords beschadigingen aan de vitale deelen opgeloopen te hebben. Bij onzen wagen moesten alleen de remmen bijgesteld worden en dat hoefde heusch niet naar Mün chen getelefoneerd te worden, dat werd in een oogwenk in Weenen gedaan. Dergelijke geruststellende ondervindingen op een rit zijn vaak fataal, omdat zij over moedig maken. Dit was ook bij ons het geval Wij voelden ons alsof wij nu de Rallye reeds in den zak hadden en die voorbarige gedachte bracht er ons toe om het er nu eens van te nemen. Wij namen een bad, wij dineerden op ons gemak, wij bleven nog wat te Weenen hangen, kortom wij gedroegen ons alsof wij voor ons plezier op reis waren en vertrokken ruim 1 Vt uur na onzen tijd. Dat zouden wij met gemak weer inhalen op de mooie Euro peesche wegen, meenden wij. Nu ja, we heb ben dien verloren tijd dan ook ingehaald, Pa?F volstrekt niet met gemak, maar met krabben en bijten en met de wroeging van angst en onzekerheid tot op het laatste mo ment. Zoo straffen de wedstrijdgoden licht- zinnigen overmoed. 's ons rï'en nacht van Weenen naar München tegengeloopen. Vooreerst waren de wegen heelemaal niet mooi, maar waren zij spiegelglad door bevroren sneeuw. Snelheid viel er dus niet te maken en toen wij eenmaal bemerkten hoe dom wij geweest waren om zooveel tijd te verliezen, vervielen wij in het andere uiterste en durfden wij er zelfs de paar minuten niet aan opofferen om sneeuw kettingen om te leggen. De gedachte „zoo dadelijk is de sneeuw toch weer voorbij" deed ons dit uitstellen tot aan München toe. Ook de douane viel tegen en nam vooral van Duitsche zijde veel meer tijd in beslag dan aan welken grens ook die wij tot dusverre ge passeerd waren. En juist in deze nacht, een 50 K.M. voor München, toen wij ten volle beseften hoe kostbaar iedere minuut was, kregen wij een lekken band. Tot overmaat van ramp was het juist Wielemans rusttijd en deze handige technicus lag in diepen slaap. Drie dagen lang had hij gewerkt als een paard, was hij voortdurend bezig ge weest om wanneer wij maar even stil stonden onder of op de wagen te kruipen om te on derzoeken of hier wat los of daar wat los dreigde te gaan of dat er op andere wijze eenige gevaar kon dreigen. En net dat zijn hulp voor den eersten maal noodig was om snel op te schieten, lag hij te slapen. Spren- ger en ik begrepen, dat al zouden wij hem wekken, hij met een slaperig hoofd toch veel van zijn snelheid van handelen verloren zou hebben en wij lieten hem daarom maar rustig doorslapen, verwisselden in het duis ter met onhandige handel samen het wiel en voort ging het weer op München af met vrij wel de zekerheid van daar te laat aan de controle te zullen komen. Dit zou ook onge twijfeld het geval zijn geweest, indien niet aan de grens der stad München auto's ge posteerd stonden, die de aankomende deel nemers door de stad heen naar de controle loodsten. Dank zij zulk een loodswagen arri veerden wij aan de controle juist 4 minuten voor onzen tijd. Het was een narrow escape geweest, een gerechte straf voor onzen Ween- schen Overmoed. Pracht organisatie. Wij hebben de organisatie van de Rallye in Griekenland en in Joego-Slavië geroemd, maar beide landen werden nog overtroffen door de organisatie in Duitschland. Deze was eenvoudig subliem. Iedere deelnemer, die de controle te München, die midden in de stad gelegen was, verliet, werd voorafge gaan door een auto die hem door het inge wikkelde stratennet der stad zonder eenig tijdverlies naar buiten bracht. De kortste route van München naar Straatsburg liep door het Schwarzwald -over Freudenstadr. Maar daar lagen de wegen onder de sneeuw en waren zij in het gebergte spiegelglad van ijs. Daarom ontving ieder deelnemer te München een routekaart, waarop den om weg van 30 K.M. uitgestippeld was,, die over Pforzheim om het gebergte heen over goede wegen liep en bovendien herhaalde zich in iedere plaats de onfeilbare wegwijzing, die om te München van strafpunten had gered. Aan de rand der stad stonden bruinhemden de deelnemers op te wachten, met auto's of met motorrijwielen om voor hen uit te rijden. Anderen sprongen op de treeplank der wa gens en wezen zoo den weg, terwijl op alle kruispunten in de stad wederom bruinhem den met blauwe vlaggen dienst deden als verkeersagenten om den weg voor de deel nemers vrij te houden. Alle verkeer werd stop gezet, door de straten van Augsburg, Ulm of Stuttnart holden de Rallvewanens door alle roode of groene of gele lichten heen voorafgegaan door de bruinhemden op auto's of op motorrijwielen. Kortom overal in Duitschland vonden zij dezelfde organisatie als bij iederen wedstrijd in Italië, waar op ge lijke wijze de weg voor de wedstrijdrijders door de steden gebaand wordt door de fas cistische zwarthemden. Het spreekt vanzelf, dat een omweg van 39 K.M. op een afstand van 355 K.M. op dergelijke wiize gereden over mooie wegen weinig gewicht in de schaal legt, vooral waar oo de buitenwegen de wegaanduiding weer West Europeesch was, een luxe waarvan wij thans na onze Balkanondervindingen pas ten volle de waarde wisten te beseffen. Het tijd- roovende zoeken op landkaarten was niet meer noodig, op de wegwijzers als bakens bolden wij door het land en kwamen met een voorsprong van meer dan twee uur aan de laatste douane, vlak bij Straatsburg, waar wederom een controle was gevestigd StraatsburgLyon. Te Straatsburg kregen wij het eerste con tact met het vaderland en met de Rallye Daar vonden wij den heer Peppink, den redacteur van „Autokampioen", die met den nachttrein uit Hannover was gekomen, waar hij de rijders uit het Noorden had opgewacht. Van hem hoorden wij thans vele bijzonder heden van de andere Holland°rs, van Vroom, Van Beeck Calkoen. van Glerurn. de Boer en Went en anderen. Fn alle berichten luidden verbliidend, a' onze menschen hielden zich goed. Daar aan de controle waren wij ook de eerste wagens van een andere route, de deel nemers, die uit Boekarest gekomen waren en waarvan er slechts drie op tijd waren, twee Peugeots en een Ford. de andere waren alle maal in de sneeuw blijven steken of hadden aanzienlijke vertraging ondervonden. Over de mooie maar bochtige Fransche wegen snelden wij voort naar Lyon met een aanzienlijk vei^ioogd lempo, omdat het ge middelde vanat bier was opgevoerd tot 50 K.M. pi' uur, naar Monte Carlo LyonAvignonNiceMonte Carlo. Waren wij tot dusverre aan de verschillen de controles steeds met ons zelfde kleine ge zelschap uit Athene, dat van 22 wagens langzamerhand tot 15 ingekrompen was verschenen, te Lyon bevonden wij ons op eens als verloren in den breeden stroom van rijders uit het Noorden, Stavanger, Umea, Tallin en alle dichterbij gelegen plaatsen, Amsterdam, Berlijn, Hannover hadden hier hunne rijders gezonden. Erger nog werd het te Avignon, waar ook de deelnemers uit Schotland, Engeland en Portugal er zich bij kwamen voegen Een 160 wagens op den een zamen weg in den zwoelen zuidelijken nacht, het geleek op een immense fakkeloptocht van Avignon tot aan den morgenstond die ons met zijne eerste stralen in het Esterelgebergte kwam begroeten. Het leek eigenlijk allemaal zoo vreemd. Drie en een half etmaal lang waren wij met onze kleine gezelschap van 15 wagens als een nomadenstam door de onher bergzame streken van den Balkan getrokken en nu opeens bevonden wij ons te midden van een bonte menigte van allerhande auto's, die in snelle vaart doprholden allemaal op het zelfde doel, op Monte Carlo, af. Het einde naderde snel en dat einde bracht ons de eer ste pech van den ganschen langen rit, en wel een pech, die eigenlijk nog aan onze eigen onvoorzichtigheid te wijten is geweest. Ruim IVz uur te vroeg ware nwij te Nice, 18 K.M. voor het einddoel, waar wij in de Fordgarage de remmen iets lieten bijstellen met het oog op den remproef, die het einde van den Rallye vormde. Daar bleven wij nog wat babbelen tot ongeveer een half uur voor den tijd dat wij te Monte Carlo moesten we zen. Een half uur voor 18 K.M. is toch zeker wel ruim berekend, meenden wij, met de her innering voor oogen van de organisatie in Duitschland en in Joego-Slavië, waar de weg door steden en dorpen voor de Rallye rijders open gehouden werd. Maar in Frank rijk, waar de Rallye werd georganiseerd, be kommerde men zich om de rijders volstrekt niet. In Nice moest men den weg zoeken en op den bergweg naar Monte Carlo was het druk van de groote autobussen, die voort durend den weg versperden. Dit alles zou nog niets geweest zijn, indien niet bij een opengebroken straatgedeelte, die slechts een nauwe doorgang toeliet, een opstopping plaats vond, waardoor het verkeer gedurende meerdere minuten vólkomen stop gezet werd. Daar moesten wij wachten met het horloge in de hand en met de steeds groeiende zeker heid, dat de eindecontrole de eerste zou we zen, waar wij te laat kwamen. Dertien minu ten over onzen tijd kwamen wij te Monte Carlo binnen, dat was jammer, maar het ver minderde slechts weinig onze groote vreugde dat AtheneMonte Carlo was volbracht. Vooral Wieleman was in de wolken „Athene Monte Carlo over dë meest afgrijselijke wegen met geen andere pech dan één lekke band" ik zou het niet gelooven als ik het niet zelf meegemaakt had, mompelde hij tot alle Hollanders, die hem kwamen gelukwen- schen met de mooie prestatie waartoe hij het allergrootste deel had bijgedragen. Met groote vreugde vernamen wij even later ook dat de beide andere Fords uit Athene, die van de Nederlandsche ploeg van der MeulenMensoWild en die van den Engelschman Whalley onze pech niet ge deeld' hadden en ook dit laatste gedeelte van het lange traject evenals alle andere gedeel ten van het parceurs op tijd hadden vol bracht, terwijl er van de 25 gestarte Fords 23 de finish bereikt hadden, waarvan in totaal 18 zonder aan eenige controle te laat aan te komen. STOOMVAARTLIJNEN. Kon. Ned. Stoomb. Maatschappij. Ajax 31 Jan. v. Gdynia te Stettin. Boskoop 31 Jan. nam. 7 u. v. Hamburg n. Antwerpen. Mars 31 Jan. v. Lissabon n. Amst. Rhea 31 Jan. v. Rott. te Lissabon. Titus 31 Jan. v. Oran n. Alexandrië. Van Rensselaer, thuisr., 1 Febr. 9 u. v.m. van Plymouth n. Havre. Amazone 31 Jan. v. Stantander n. Musel. Ariadne 31 Jan. v. Hamburg n. Amsterdam. Bennekom, uitr., 30 Jan. v. Callao. Faurna 31 Jan. v. Malaga n. Cadix. Juno 31 Jan. v. Barcelona n. Genua. Orestes 31 Jan. v. Izmir te Stamboul. Medea 30 Jan. v. West-Indië te New York. Tiberius 31 Jan. v. Papels te Alexandrië. Ulysses 31 Jan. v. Algiers n. Malta. Vesta 31 Jan. v. Vigo n. Lissabon. Achilles 1 Febr. v. Amst. n. Rott. Ariadne 1 Febr. v. Hamb. te Amst. Hermes 1 Febr. v. Amst. n. Rott. HollandAmerika-Lijn. Dinteldijk. Rott.-Vanc., 30 Jan. te Bermuda. Narenta, Pacifickust n. Rotterdam; 30 Jan. te San Francisco. Statendam 30 Jan. v. New York te Colon. Burgerdijk, Rott.-N. Orleans, 1 Febr. v. Ant werpen. Lochkatrine 1 Febr. v. Vancouver, I. v. Lond te Hoek v. Holl. Lochmonar, Vanc.-Rott. 31 Jan. v. Cristo- baL Stoomv. Mij. Nederland. Saleier, thuisr., 31 Jan. v. Londen. Kon. Holl. Lloyd. Eemland 1 Febr. v.m. 4 u. v. Hamburg n. Amst. Waterland, thuisr., 31 Jan. v. Santos. Rotterdamsche Lloyd. Dempo 1 Febr. v. Rott. te Batavia. Kota Baroe 31 Jan. v. Batavia n. Rott. Sibatak, uitr., 1 Febr.^l 1 u. v.m. te Marseille. RotterdamZuid- Amerika-Lijn. Alcyone, thuisr., 31 Jan. v. Rio Janeiro. Stoomvaart Mij. Oceaan. Hector 1 Febr. v. Japan-China te Rott. Machaon 31 Jan. v. Batavia te Liverpool. Menelaus, Yokohama n. Rotterdam; 2 Febr. te Londen verwacht. Phrontis 31 Jan Swansea te Liverpool. Polyphemus, Java-Amst., 30 Jan. v. Singa pore. Prometheus 31 Jan. v. Gravesend n. Ham burg. Menetheus, Japan-Rott., 31 Jan te Marseille. HollandAlrika-Lijn. Nijkerk, uitr., 31 Jan te Antwerpen. Nieuwkerk, thuisr., 1 Febr. 8 u. 10 m. n.m. te Antwerpen verwacht. Rietfontein, thuisr., 30 Jan. v. Zanzibar. HollandAustralië Lijn. Zuiderkerk 31 Jan v. Bremen te Gdynia. HollandOost-Azië Lijn. Ouderkerk, uitr., 1 Febr. v. Colombo Arendskerk, thuisr., 31 Jan v. Hongkong. Waalkerk, uitr., 30 Jan. te Osaka. JavaNew York-Lijn. Glaucus, Java-N. York; 29 Jan. v. Singa pore. JavaChinaJapan-Lnn. Tjibadak 31 Jan. Makassar n. Batavia. Tjekembang 30 Jan. v. Hongkong n. Muntok. Silver-Java Pacific Lijn. Silvermaple, Vancouver n. New-Orleans; 29 Jan. v. San Francisco. Emzetco Lijn. Jonge Jacobus 1 Febr. v. Hamburg n. Rott Kon. Paketv. Maatschappij. Roggeveen 30 Jan. v. Batavia te Port Natal. POGING TOT DOODSLAG OP ZIJN VADER. De rechtbank te Groningen heeft den 35- jarigen arbeider G. S. te Musselkanaal, die op 4 November j.1. zijn vader en zijn broer met een mes had gestoken bij een vechtpartij die was ontstaan toen hij dien avond dronken thuis kwam om gevolg te geven aan zijn des middags geuite bedreiging, dat hij zijn vader zou „slachten", overeenkomstig den eisch we gens poging tot doodslag, twee maal ge pleegd, tot 2 jaar gevangenisstraf veroor deeld. DRONKEN ACHTER HET STUUR. Een gezantschapsattaché staat te recht. Eisch: zes maanden gevan- gennisstraf. Voor de rechtbank te Utrecht heeft blijkens bericht in het Volk, terecht gestaan de ge zantschapsattaché, jhr. mr. H. F. L. K. van V., die op Zondag 12 November van het vo rige jaar onder den invloed van sterken drank een auto had bestuurd. Daarmede reen hij, uit de richting Zeist komende, naar Utrecht. Op den Utrechtschenweg slingerde de auto danig over den weg. Het gevolg was, dat ter hoogte van de Schaaweydelaan de wagen een 22-jarigen melkrijder, J. F. van Eek uit Zeist, greep, die met een jongedame op het rijwielpad wandelde. Het slachtoffer werd meegesleurd en eenige meters verder tegen een boom geslingerd, waar hij met een schedelbasisfractuur en gebroken beenen bleef liggen. Hij overleed spoedig daarna aan de gevolgen van het ongeluk. Er werden dertien getuigen gehoord. De officier van justitie, mr. Kamphuis, noemde het rijden van verdachte zeer roeke loos en onverantwoordelijk. Hij achtte het ten laste gelegde volkomen bewezen en eisch- te een gevangenisstraf voor den tijd van zes maanden en ontzegging van de bevoegdheid om auto's te besturen voor den tijd van één jaar. Uitspraak 13 Februari. EEN GEMEENTEVERORDENING OP HET PASSEEREN AANGEVOCHTEN. In de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude bestaat een gemeentelijke ver- keersverordening, waarin o.a. bepaald is, dat bestuurders van motorrijtuigen elkaar niet mogen passeeren op het gedeelte van den rijksweg HaarlemAmsterdam binnen de bebouwde kom van Halfweg. Teneinde een beslissing over de rechtsgel digheid van deze verordening uit te lokken heeft de juridische adviseur van de Koninklij ke Nederlandsche Automobielclub, mr. C. J. C. M. Schölvinck, de bewuste bepaling over treden en tegen zich proces-verbaal laten op maken. De kantonrechter te Haarlem veroor deelde hem destijds tot 1 boete en verklaar de door dit vonnis dus de verordening wel degelijk bindend. Mr. Schölvinck ging in appèl en gister diende deze principieele zaak voor de Haa/- lemsche rechtbank. De officier van justitie vroeg ontslag van rechtsvervolging. De gemachtigde van mr. Schölvinck, mr. N. R. H. van Essen, eveneens juridisch advi seur van de K.N.A.C., voerde aan, dat de ver ordening niet rechtsgeldig is, omdat de ge meentelijke wetgever verder is gegaan dan den rijkswetgever. De rechtbank zal 15 Febr. uitspraak doen. VEELBELOVENDE JONGELUI. Jeugdige dievenbende staat terecht. Zooals men zich herinnert, werden in No vember j.1. door de Haagsche politie eenige jongelui aangehouden, in verband met een op 18 November bij de firma Korlvinke in de Kazernestraat te Rotterdam gepleegde in braak. De hand werd gelegd op vijf jongelui, zijnde drie gebroeders uit één gezin resp. 22, 20 en 17 jaar oud, een 26-jarig kantoorbe diende en een 16-jarige jongeman. Bij hun verhoor door de politie kwam ver der aan het licht, dat zij mede de daders wa ren van andere misdrijven, o.a. van diefstal van een auto, welke voor het Hotel Central in de Lange Poten geparkeerd stond. Met deze auto werd naar Scheveningen gereden, alwaar men den auto onbeheerd in de Gro- riingschestraat achterliet. De in dezen auto aanwezig geweest zijnde actentasch, twee ge vulde koffers en een reisdeken bleken verdwe nen te zijn. Voorts hebben 5 jongens op Zaterdag 11 „Wij paarden eischen nooit iets, maar „wij zijn den heeren achter het autostuur „heel dankbaar, als ze niet Zoo vlak „langs ons stuiven. En mijn collega's, „die een zwaren kar trekken, vragen U „vriendelijk om hen niet noodeloos te „laten stoppen. „Toe, wilt U niet een klein beetje reke- „ning met ons houden? Elk paard, dat „voor mag gaan, ook al heeft hij er „eigenlijk geen recht op, zal U met een 33 „dankbaren blik beloonen." November een poging tot inbraak onderno men in de fabriek van Hus aan de Binck- horststraat. Ook werd door één van hen poging tot straatroof gepleegd, drie van de jongelui re den daartoe in een auto op het Frederik Hen drikplein; een vierde knoopte met een aldaar loopend dame een gesprek aan, waarbij hij plotseling naar haar taschje greep. Hij greep evenwel mis en sprong toen in den wegrijden- den auto. Hetzelfde systeem werd met meer succes toegepast op de Mient. Men opereerde hier met een auto, welke op den Hofweg was gestolen. Gistermorgen hebben de hoofdschuldigen aan deze misdrijven terecht gestaan. Het eerst werd binnengeleid de 27-jarige L. J. de W., wien bij dagvaarding diefstal van den auto met inhoud alsmede de inbraak bij Korl vinke ten laste was gelegd. Verdachte bekende de hem ten laste geleg de feiten. Eisch 1 jaar en 3 maanden gevan genisstraf. Vervolgens stonden terecht de gebroeders L en A. van H., wegens heling van door den vorigen verdachte gestolen goederen (o.a. van sigaren- en sigarettenkokers, sigaren aanstekers), van wien zij ook consumpties hadden aangenomen. Zij legden een volledige bekentenis af, evenals zijn broer. De president eischte tegen beide verdach ten 10 maanden gevangenisstraf, doch ten aanzien van den jongsten gedeeltelijk voor waardelijk, nl. 5 maanden. GEHEIME DISTILLEERDERIJEN. De Groningsche rechtbank heeft gister morgen twee zaken behandeld tegen arbeiders in wier woningen distilleertoestellen waren ontdekt. Bij een arbeider te Veelerveen vond men een zelf gemaakte geheime distilleerderij ten minste de ambtenaar van de directe belastin gen, de heer A. C. van der Meulen, hield het gevonden toestel voor een stokerij. Verdachte zeide echter dat zijn vrouw en kinderen zwaar aan asthma lijden en om hun kwaal wat te verlichten gebruikt hij het toestel om te stoomen. De ambtenaar moest toegeven dat het zeer wel mogelijk is, dat het toestel ook voor dit doel wordt gebruikt. De rijksadvocaat, mr. Röhmer te Leeuwar den, zeide dat verdachte een bekend verweer voerde, maar toch strafbaar is. Hij vroeg verbeurdverklaring van de in beslag geno men goederen. De officier van justitie, vorderde 4 weken hechtenis. In de woning van een 44-jarigen werklco- zen arbeider te Oostwold had de ambtenaar van de directe belastingen D. Noordveld een toestel gevonden achter een ledikant. Verdachte bekende: hij was er toe gekomen omdat hij niet voldoende steun ontving. Mr. Röhmer vroeg verbeurdverklaring van de in beslag genomen goederen en de officier van justitie eischte 6 weken gevangenisstraf. Uitspraak Donderdag 15 dezer. DIEFSTAL VAN VEE UIT DE WEIDE. Voor de rechtbank te 's-Hertogenbosch heeft gisteren terechtgestaan de landbouwer W. V. uit Rosmalen, verdacht van diefstal van 4 koeien uit de weide, eigendom van H. Wouters en M. Wesierlaken. Verd. bekende. Hij wist niet meer hoe hij 't hoofd boven water moest houden. De politie bevestigde dat verd. er hard voor zat en zeer oppassend was. Het O.M eischte 1 jaar en 6 maanden gevangenisstraf met aftrek van voorloopige hechtenis. Romantisch meisje, tot onfortuinlijk aanbidder„O, WUlem wat »del van )e Nu hoef je alleen nog maar te bewijzen uat Je vooi me door het vuur durft te gaan." cLoadon üpixaon),

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 7