ALKMAARSCHE COURANT WflT WIL HEI PELlkflflHCOMITÉ ld wil eei lalinail LucliMMs slichten. Oladiopcaqtatimta Financieel Overzicht. No. 53 ZATERDAG 3 MAART 1934 Ook Alkmaar zal een steentje bijdragen. Uit de schets, die minister Colijn gaf van den financieelen en economischen toestand van Indië sprak het vertrouwen, dat eerlang Er is een tijd geweest, dat Nederland, hoe klein ook, een vooraanstaande plaats in de zeevaart heeft ingenomen. Het waren Hollandsche schepen, die den tocht naar verre werelddeelen waagden om er als de eerste Europeanen handelsbetrek kingen aan te knoopen, het waren schepen onder onze driekleur, die, op hoop van zegen, naar tropische gewesten zeilden of een doortocht door de Noordelijke ijszee zochten. Het waren onze schepen, die zich op de oceanen vertoonden en het waren mannen als de Ruyter en Tromp, die met den bezem in den mast in zee staken als bewijs, dat Holland zijn vooraanstaande plaats in het scheepvaartverkeer door geen enkele bedrei ging wilde opgeven. De tijden zijn veranderd. Nederland heeft geen kans meer zich door militair vertoon op een der eerste plaatsen te handhaven en Ne derland wenscht dat ook niet omdat hier een vredelievende bevolking woont, die het recht van den sterkste als het grootste onrecht be schouwt. Het is niet meer noodig onze schepen te gen overval en plundering te beschermen, wij leven in den tijd van internationale overeenkomsten, maar al hebben alle naties zich ten slotte aan beperkende bepalingen te onderwerpen, er blijft toch altijd in het be- toonen van activiteit ten bate van het eigen land een vreedzame concurrentie waarin elk volk kan toonen wat bet waard is. LTiistoire se répète, de geschiedenis her haalt zich. Naast het scheepvaartverkeer is langzamerhand het luchtvaartverkeer ont staan en weer kan met dankbaarheid erkena worden, dat Holland zich een vooraanstaan de plaats veroverd heeft. Weer zijn het onze vliegtuigen, die als de beste en meest be trouwbare ter wereld erkend worden, weer zijn het onze luchtlijnen, die een geregelden dienst tusschen de voornaamste steden van Europa onderhouden en weer zijn het de af stammelingen van de onverschrokken zee vaarders uit de middeleeuwen, die zich thans met hun vliegtuig een weg zoeken naar ge bieden waar geen machinale vogel tot dus ver heeft kunnen doordringen. Wederom heeft Nederland uit luchtvaart kringen der geheele wereld de aandacht op zich gevestigd door de geregelde vluchten naar Indië, vluchten, die wij nu al als iets heel gewoons beschouwen, maar die in wer kelijkheid stuk voor stuk prestaties van moed, volharding en durf zijn. Streelt het niet onze nationale trots, dat de Hollandsche luchtlijnen allereerst ge zocht worden door die passagiers, die onder het devies „safety first" willen vliegen? En is het niet mede een bijzondere omstandig heid, dat de knapste vliegtuigbouwer ter we reld, de man wiens Fokkertoestellen thans algemeen als de beste erkend worden, een rasechte Hollander is! Regeeren is voornitzien en wie voornitziet begrijpt wel, dat de toekomst een zich steeds verder ontwikkelend luchtvaartverkeer zal brengen omdat snelheid een van de allereer ste eischen is geworden. Het is de taak der techniek die snelheid steeds grooter te maken, maar het is ook de taak der techniek er voor te zorgen, dat naast die grootere snelheid tegen toeneming van gevaar gewaakt wordt. Safety first, veiligheid boven alles, maar onder die voorwaarde dan ook een ontwik keling in den zin van steeds grootere eg steeds snellere vliegtuigen. Toen de stoomboot verscheen had het zeil schip zijn beteekenis verloren, en toen de spoortrein over de rails liep was de tijd van de postkoetsen voor goed verstreken. Als het vliegtuig eenmaal een goedkoop en betrouwbaar vervoermiddel zal zijn, heelt de spoortrein zijn beste jaren gehad, al zal men hier de reserve moeten maken, dat het rollend materieel altijd noodig zal blijven om zware vrachten te vervoeren Met uitzondering van het postvervoer, dat voor alles snelheid vraagt, zal het vliegtuig in de toekomst dan ook voornamelijk in het teek en van het passagiersvervoer staan. Er is een tijd geweest, dat elk stadje van eenige beteekenis zijn station kreeg en de tijd is niet verre meer, dat ook elke stad of elke combinatie van bij elkaar gelegen steden een eigen vliegveld zal hebben. De wereld is wakker geschud en heeft de oogen naar omhoog geslagen. Daar ziet men een zich steeds verder ontwikkelend luchtyaartverkeer en daar ziet men ook hoe die k.eine Hollanders zich alweer verder dan anderen gewaagd hebben en bezig zijn zich een vooraanstaande plaats te veroveren. Tochten als die van de Pelikaan, die in vier dagen tijds van Holland naar Indië en in vier dagen terug vloog, tochten als die van de l ostjager al heeft die door motorpech dan ook tegenslag gehad— bewijzen de wereld, dat Nederland actief is en dat Hollandsche piloten nu reeds tot de stoutmoedigste, en bekwaamste ter wereld gerekend kunnen worden. Dat opent in andere naties de oogen van hen, die begrijpen, dat het tijd wordt dat voorbeeld te volgen en het tijdstip is reeds aangebroken, dat men in alle landen zijn uiterste best doet de eiger luchtvaart te per- fectionneeren. Wil Nederland zijn vooraanstaande plaats behouden, dan zal het alle krachten moeten inspannen om het beste materiaal en de beste piloten in de vaart te kunnen brengen. Dan zal er allereerst behoefte aan kapitaal zijn omdat geld ten slotte het eenige middel is om steeds weer nieuwe proeven te kunnen nemen, om de vliegtuigindustrie te kunnen steunen, om mede te kunnen doen aan internationale wedstrijden waarvan de uitslag van groote beteekenis voor het eigen vliegwezen kan zi;- Geld is er noodig om dat alles te kunnen bekostigen, om de belangstelling der bevol king op dit streven gericht te houden, om het zweefvliegen te kunnen volmaken, om jeugdige enthousiasten, die over de noodige capaciteiten beschikken een doeltreffende 00- leiding te geven, om de nagelaten betrekkin gen van verongelukte vliegers te kunnen steunen, om onderzoekingen te kunnen be kostigen, die het blindvliegen. ten dienste van het nachtverkeer en het verkeer bij mist, steeds minder riskant zulle maken, in één woord om de nationale luchtvaart blijvend die groote plaats in het wereldverkeer te ver zekeren. waarop zij krachtens de thans reeds getoonde energie het volste recht heeft. De gedachte een nationaal fonds bijeen te brengen had reeds geruimen tijd post gevat bij velen, die het luchtverkeer tot dusverre daadwerkelijk gesteund hebben en deze ge dachte is tot uiting gekomen, toen de ge heele wereld naar het kleine Holland keek wiens piloten door de Pelikaanvlucht een prestatie van zeldzame durf en bekwaamheid hebben gegeven. Nederland mag zijn vooraanstaande plaats niet meer verliezen en op alle land genooten heeft het nationaal Pelikaancomité thans een beroep gedaan iets te willen offe ren om de nationale Iuchtvaartbelangen in den meest ruimen zin te kunnen behartigen. Er heeft zich onder voorzitterschap van generaal Snijders een uitvoerend comité ge vormd, er is een eere-comité van ministers en hooge burgerlijke en militaire autoriteiten en een algemeen comité waarin de meest vooraanstaande landgenooten zitting hebben genomen. Daarnaast is in elke plaats van eenige be teekenis onder voorzitterschap van den bur gemeester, een plaatselijk comité in het leven geroepen en in verscheidene steden hebben die comité's reeds Pelikaandagen georganiseerd waardoor, ten bate van het nationaal luchtvaartfonds, een belangrijk bedrag werd verkregen. Alkmaar zal daarbij niet mogen achter blijven en, zooals dezer dagen reeds gemeld werd, zal op 14 Maart a.s. ook hier ter stede een Pelikaandag worden gehouden waar voor van verschillende zijden reeds mede werking van de burgerij is verkregen. Die dag zal in het teeken van de lucht vaart staan. -4- Welke plannen het plaatselijk comité ge maakt heeft en wat er dien dag precies zal gebeuren, hopen wij in een onzer volgende nummers te publiceeren. Vrees voor de controle-maatre gelen over de New-Yorksche effectenbeurs, Plannen voor een verlaging van de invoerrech ten in Amerika, Dr. Colijn over de economische samenwerking tusschen Nederland^ en Indië. Eenig vertrouwen in den toe stand van Indië gewettigd, De beurs flauw gestemd. De gunstige berichten, die den laatsten tijd uit het Amerikaansche bedrijfsleven waren ontvangen, hadden het publiek er toe ge bracht de ontwikkeling van den toestand daar te lande in een meer rooskleurig licht te zien. Het verloop van de New Yorksche beurs in de afgeloopen week heeft echter in dit opzicht als een koude doughe gewerkt Verscheidene dagen achtereen heeft New York lagere koersen gezonden onder den in vloed van omvangrijke liquidaties, Het heette, dat de voornaamste oorzaak daarvan was gelegen in het voorbereidend onderzoek met betrekking tot de binnenkort door te voeren wet inzake de controle over de fondsenmarkt. Reeds toen Roosevelt de regeering aanvaardde, heeft hij zich in wei nig vriendelijke termen uitgelaten over de handelingen van Wallstreet en de deel neming van het publiek aan de speculatie, die zooals bekend in Amerika in tijden voor de crisis een zeer grooten omvang aannam Het is niet onmogelijk, dat deze uitlatingen gezien moeten worden in het licht van de min of meer dramatisch omstandigheden, waaronder Roosevelt aan het bewind kwam. De belofte, die hij toen heeft afgelegd om de speculatie aan banden te leggen, heeft in breede kringen veel bijval gewekt en reeds hierom is de president genoodzaakt om hel een en ander in die richting te ondernemen Het resultaat van dit streven is dan ook feweest het nieuwe wetsontwerp betreffende e beurscontrole. De bepalingen van dit ont werp houden o.a. in, dat er voor iedere spe culatieve positie een dekking van 60 aan wezig moet zijn. Ook is het bestuur van de effectenbeurs gedwongen om geregeld aan officieele instanties inlichtingen te verschaf- fn over de operaties ter beurze. Zoo zal hel in de toekomst bijv. niet geoorloofd zijn pools te vormen ter beïnvloeding van het koersverloop van een bepaald fonds. De eer ste indruk van het nieuwe ontwerp is die ge weest van een panische schrik. De president van de New Dorksche beurs heeft intusschen stappen ondernomen, om een verandering te doen brengen in de voornaamste bepalingen van het wetsontwerp. Volgens de jongste be richten zal er groote kans bestaan, dat er inderdaad ingrijpende veranderingen worden aangebracht. Wel mag er rekening mee wor den gehouden, dat het verplichte dekkings percentage inderdaad belangrijk zal worden verhoogd. Dit zal een vermindering van at- omzetten in het algemeen ten gevolge kun nen hebben, maar er is geen enkele reden om aan te nemen, dat het koerspeil daardoor op eenigerlei wijze zaj worden beïnvloed. Hoog stens zullen tijdelijke, zeer scherpe koersfluc tuaties worden uitgeschakeld. Dit behoeft echter niet te worden betreurd, aangezien zulk een tijdelijke speculatieve beweging er toe bijdroeg de technische positie van de markt te verzwakken. Intusschen is er reden om aan te nemen, dat er nog andere invloeden aan het werk zijn geweest om in New York een flauwe stemming in het leven te roepen. Wij denken daarbij in de eerste plaats aan de berichten over de conferentie in het Witte Huis, waar in de mogelijkheid van een tariefverlaging wordt besproken. Zooals bekend is de minis ter van handel. Huil, een groot voorstander van de verlaging van invoerrechten, doch zijn denkbeelden zijn tot nu toe steeds gestuit op de tegenstanders van zulk een verlaging in de regeering. Er bestaat echter reden om aan te nemen, dat president Roosevelt, thans meer overhelt naar de zienswijze van mi nister Huil. De gedachtengang van Roosevelt is deze, dat prijzen van landbouwproducten slechts kunnen worden verhoogd door ver levendiging van de economische wetten, dat de regeering inziet, zulk een stijging van den export slechts te kunnen doorvoeren, in dien Amerika op zijn beurt bereid is meer producten uit het buitenland te betrekken. Er is nog niet gemeld op welke artikelen een verlaging van de invoerrechten betrekking zou moeten hebben. Men behoeft zich trou wens naar onze meening ook niet voor te stellen, dat deze kwestie reeds spoedig tot een bevredigende oplossing zal worden ge bracht. Het mag als bekend worden veron dersteld, hoe protectionistisch het Ameri kaansche bedrijfsleven is ingesteld. Op grond daarvan mag men verwachten, dat er van verschillende kanten ernstige protesten zul len worden vernomen tegen een voorgenomen verlaging van invoerrechten. De ervaring heeft geleerd, dat over het algemeen wijzi gingen in het tarief van invoerrechten slechts uiterst langzaam plegen te worden doorge voerd. De kwestie is intusschen uit den aard der zaak van groot belang en indien er van de plannen inderdaad iets zou terecht komen, dan zou dit een belangrijke stap voorwaarts beteekenen naar een verbetering van de in ternationale handelsbetrekkingen in het al gemeen. Het is n.1. niet ondenkbaar, dat Eu- ropeesche landen bereid zouden worden ge vonden tot het doen van bepaalde concessies op het gebied van invoerrechten, indien Amerika hierin het initiatief mocht nemen. Voorloopig bestaat er echter nog niet veel aanleiding om op een dergelijke ontwikke ling vooruit te loopen. Het is intusschen begrijpelijk, dat de eerste uitwerking van een tariefverlaging voor het industrieele leven in Amerika niet onverdeeld gunstig zou zijn. Door het wegvallen of door een vermindering der protectie op zon nige gebieden zou n.1. met een verscherpte concurrentie en als gevolg daarvan een min der gunstig worden van de financieele resul taten rekening moeten worden gehouden. De psychologische uitwerking van deze mogelijk heid is in de afgeloopen week blijkbaar reeds eenigszins tot uitdrukking gebracht, en on danks de bevredigende jaarverslagen, die tot nu toe zijn gepubliceerd, waaruit men zou mogen afleiden, dat vele ondernemingen weer in een stadium zijn gekomen, dat met winst kan worden gewerkt, heeft er over de geheele linie aanbod bestaan, waarbij scherpe koersverliezen werden geleden. In het midden der week is evenwel een vrij krachtig herstei ingetreden en naar gemeld werd, moet de technische positie van de markt belangrijk zijn verbeterd. Wij merkten hierboven reeds op, dat men zich van eventueele pogingen tot bevrijding van het internationaal handelsverkeer van de talrijke belemmeringen voorloopig niet al te veel moet voorstellen. De moeilijkheden, 'waarmede ons land en Indië, evenals zoo vele andere landen te kampen hebben, kwa men nog eens duidelijk naar voren in de zeer belangwekkende rede van minister Colijn in de Tweede Kamer bij de behandeling van de Indiscre begrooting. Deze rede is op zich zelf reeds een knap stuk werk. Hoewel dr Colijn de moeilijkheden geenszins onder schat, zelfs hier en daar nog eens extra on derstreept, ademen zijn woorden toch een geest van rust en vertrouwen, die gunstig afsteekt bij de weinig logische opmerkingen, die men tegenwoordig bij herhaling te hoo- ren krijgt van leidende regeeringspersonen in andere landen in het bijzonder in Ameri ka. Van een zeer belangrijk punt in de econo mische ontwikkeling van Nederland en Indië nl. de onderlinge betrekkingen tus schen beide landen heeft minister Colijn in zijn betoog de kern als het ware blootgelegd- Alvorens hij een opsomming gaf van de maatregelen, die wederzijds genomen zijn om elkander zooveel mogelijk steun te verleenen heeft de minister eens en voorgoed de illusie willen wegnemen als zou door het vormen van een nauwe economische band- tusschen Nederland en Indië een groot deel van de bestaande moeilijkheden kunnen worden weggenomen. Indië is een land, dat in zeer sterke mate afhankelijk is van den export van enkele belangrijke cultuurproducten. De af zet van deze producten moet zich richten naar een zeer groot aantal landen Het ge volg is dus. dat Indië ook uit heel veel lan den invoergoederen zal moeten betrekken, wil het in staat zijn om overeenkomsten te sluiten, die voor zijn export voordeelig zijn. Nederland kan uit den aard der zaak slechts een zeer klein gedeelte gebruiken van Indië s Zondag 4 Maart. HILVERSUM, 1875 M. (9.—10.— en 5.8.VARA, de VPRO van 10.12.en de AVRO van 12. 5.en 8.12.uur). 9.Voet- balnieuws. 9.03 Tuinbouwpraatje S. S. Lantinga. 9 30 Orgelspel Joh. Jong. 10.Kerkdienst uit de Ned. Herv. kerk te Santpoort. Voorg.: Prof. dr. G. A. v. d. Bergh v. Eysin- ga. 12.Filmpr. L. J. Jordaan. 12.30 Omroeporkest olv. N. Treep. 2.Boekbespr. dr. P. H. Ritter Jr. 2.30 Concertgebouw-orkest olv. P. Monteux mmv. K. Szymanofski, piano. 4— Mannenkoor „Kunst en Vriendschap'' olv. L. D. Keereweer. 4.20 Gr.pl. 4.45 Vaz Dias en gr.pl. 5.Kinderuurtje. 5.30 Muzikaal allerlei. 6.Voetbalpraatje. 6.20 VARA-orkest olv. H. de Groot. 7. „Wakker Tropenduif. 7.20 Ver volg orkestconcert. 8.Vaz Dias. 8.15 Kovacs Lajos en zijn orkest mmv. de AVRO-girls. 9.15 Radio- Journaal of gr pl. 9.30 Omroep orkest olv. A. van Raalte mmv. S. Askenase, piano. 10.30Gr.pl. 11. 12Kovacs Laos en zijn orkest. HUIZEN, 301 M- (8.30—9.30 en 5—7.45 NCRV, de KRO van 9.30 5.en 7.4511.uur). 8.30 Morgenwijding olv. ds. K. H. Wal- lien mmv. zang en harmonium. 9 30 Hoogmis. 11.Gr.pl. 12.15 Of- kestconcert en lezingen. 2.15 Sport- reportage. 4.30 Ziekenhalfuur. 5. Gewijde muziek. 5.45 Orgelspel H. A. Wegerif. 6.30 Kerkdienst uit de Ned. Herv. kerk te Den Haag olv. ds. Is. Voorsteegh. 7.45 Sport nieuws. 7.50 Causerie. 8.15 Schla- germuziek. 8.40 Causerie. 8.45 Voordracht. 9.Vaz Dias. 9.05 Schlagermuziek. 9.30 Zangvoordr. 9.45 Orkestconcert. 10.15 Vaz Dias 10.20 Orkestconcert. 10.4011. Epiloog. DAVENTRY, 1500 M. 1050— 11.05 Tijdsein, ber. 12.50 Western Studio-orkest olv. Thomas mmv. M. Wilkinson, sopraan. 1.50 Viool duetten door W. Small en J. Poug- net. 3 Lezing. 3.20 E. Bridge- water's kwintet 4.20 Zang door F. Easton, sopraan. 4-50 Voor de kin deren. 5.10 Bach-cantate. 5.50 Le zing. 6.05 Kamermuziek, door het Spencer Dyke kwartet mmv. J. Armstrong, tenor. 7.20 Klassieke voordracht. 7.50 Pianorecital mevr. N. O'Neill. 8.20 Kerkdienst. 9.05 Liefdadigheidsoproep. 9.10 Ber. 9.25 Tom Jones en zijn orkest mmv. M. Bennett, sopraan. 10.50 Epi loog. PARIJS (RADIO-PARIS), 1796 M. Niet opgegeven. KALUNDBORG, 1261 M. 11.20 12.50 L. Preii's orkest. 1.50 Gr. pl. 2.454.20 Radio-symphonie- orkest en koor olv. L. Gröndahl. 7.20 Hoorspel. 7.35 Gr platen. 8.25 Omroeporkest olv. Reesen. 9.35 Saxofoon-soli. 9.50 Quatre mains. 10.1511.50 Dansmuziek olv. Otto Lington. LANGENBERG, 456 M. 6 Or kestconcert olv. Meyer. 6.50 Orkest concert olv. Zorn. 8.35 Kerkdienst. 9.50 Kath. morgenwijding. 11.20 Militair concert olv. Gerlach. 12.20 Symphonieconcert olv. Erpenbach. 4 35 Sted. orkest Bielefeld olv. Göszling mmv. solist. 7.20 „Köln und Kur-Köln", Sauerlandsch pro gramma olv. Probst. 9.20 Ber. en reportage. 10.20 Concert. 11.20 Warburger Nachtwachterruf. Slui ting. ROME, 421 M. 8.05 „Paganini", operette van Lehar. Leiding: Pao- letti. BRUSSEL. 48^ en 322 M. 484 M 10.20 Omroepkleinorkest olv. Lee mans. 11.20 Gr.pl. 12.20 Sympho nieconcert olv. Kumps. 1.30 Con cert olv. Felleman. 5.20 Omroep orkest oiv. André. 6.20 Trioconcert. 7.05 Gr.pl. 8.20 Omroeporkest olv. F. André mmv. vocaal trio. 9 20 Gr.pl. 9.35 Vocaal Trio. 10.05 Gr pl 10.30—12.20 Dansmuziek. 322 M: 10.20 Gr.pl 11.20 Omroep kleinorkest olv. Leemans. 12 20 Concert olv. Felleman. 1.30 Sym phonieconcert olv. Kumps. 5.20 Dansmuziek. 6.35 Omroepklein orkest olv. Leemans. °20 Gilson- concert olv. A. Andelhof. 9.20 Ca- baret-progr. 10.3012.20 Dansmu ziek. DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M. 7.20 Lincke-concert door or kest en solisten olv. den componist. 920 Ber. 9.50 Sportreportage. 10.05 Weerbericht. 10.20—11.50 Dansmuziek door het Emdé-orkest uit Leipzig. GEMEENTELIIKE RADIO DISTRIBUTIE. Lijn 1: Hilversum. Liin 2: Huizen. Lijn 3: Brussel 10 2018.05, Daventry 18.0524. Lijn 4: Langenberg 10.2018.05, Boedapest 180524. Maandag 5 Maart. HILVERSUM, 1875 M. (Alg. pr. VARA). 8— Gr.pl. 10— VPRO- morgenwijding. 10.15 Declamatie F. Nienhuys. 10.30 De Notenkra kers olv. D. Wins. 11.Vervolg decle. 11.20 Vervolg orkestconcert. 12.Klein-VARA-Ensemble olv. F- Bakels. 2— Orgelspel Joh. Jong. 2.30 Zang door M. Godels. 2.45 Deel. M. Beversluis. 3.Vervolg zang. 3.15 Trio Guaroni olv. L. Cohen. 3.45 Pauze. 4— Vervolg trioconcert. 4 30 Voor de kinderen 5.De Flierefluiters olv. J. v. d. Horst 6— Gr.pl. 6.15 Orgelspel J. Jong. 6.30 Muzikale causerie P. Tiggers. 7.10 Haydn-kwartet 8— Herh. SOS-ber en Vaz Dias- 8.15 VARA-orkest olv. Hugo de Groot, mmv. G. Visser, tenor. 9.— Zang door Chaja Goldstein. 9.15 Vervolg orkestconcert. 9.45 Vervolg zang. 10— Deel. W. v. Cappellen. 10.45 Vaz Dias. 10 50 Vervolg orkestcon cert. 11.1512.Gr.pl. HUIZEN, 301 M. (NCRV-uitz) 8.Schriftlezing en meditatie. 815 —9.30 Gr.pl. 10.30 Morgendienst olv. Ds. A. C. Diederiks. 11.Chr. Lectuur. 11.30 Gr.pl. 12.30 Orgel concert J. Zwart. 2.Voor de scho len. 2.35 Causerie A. J. Herwig. 3.153.45 Knipcursus. 4.Bij bellezing door ds. J. Douma mmv. zang en orgel. 5.Concert door P. v. d. Hurk, fluit. W. Clemens, fluit en F. Kloek, orgel. 6.30 Vra- genuurtje. 7-15 Ned. Chr. Persbu reau. 7 30 Vragenuurtje. 8.Jon- gedameszangclub „Con Amore", olv. J. D. van Ramshorst, mmv. A. Goedman, begel. en het H.E.M O - orkest. 9.P. M. Legêne: Maï soliën in nood. 9.30 Verv. concert. 10.Vaz Dais. 10.1011.30 Gr. platen. DAVENTRY, 1500 M. 10.35 Mor genwijding. 10.50 Tijdsein, ber. 11.05—11.20 Lezing. 12.20 Orgel spel T. Jenkins. 1.05 Western Studio-Orkest olv. F. Thomas mmv. R. Johnson, alt. 2 20 Voor de scho len. 3.20 Pianorecital Billy Mayerl (gr.pl.) 3.35 Causerie. 3.55 Duit- sche les. 4.20 Concert. H. Just, cello en H. Bolton, piano. 4.50 Schotsch Studio Orkest olv. G. Dai- nes. 5.35 Kinderuur. 6.20 Ber. 6.50 Liszt-pianorecital door L. England. 7.10, 7 25 en 7 50 Lezingen. 8.20 pianorecital C. Gibbons. 8.30 „This Radio Racket", radio-burleske van G. M. Hayes F. Keston Clarke. 9.20 Ber. en lezing. 9.55 „The Egypt's Gold", hoorspel van T. Horsley. 10.55 Voordracht. 11.— 12.— Jack Jackson en zijn Band. PARIJS (RADIO-PARIS), 1796 M. Niet opgegeven. KALUNDBORG, 1261 M. 11.20 1.20 Concert uit het Bellevue- Strandhotel 1.50 Zangvoordracht. 2.20—4.20 Concert uit rest. Wivex. 8.05 Zangvoordracht. 9.Cem balo-recital. 9.50 Mandolineconcert olv. J. Larsen. 10.2011 50 Dans muziek olv. R. Johansen. LANGENBERG, 456 M. 5 25 en 6.30 Gr.pl. 11.20 Orkestconcert olv. E. Kloss. 12.20 Gr.pl. 1.20 Concert. 3.20 Philh. Orkest olv. Holzwart. 4.35 Kamermuziek. 6.20 „Godiva", opera van L Roselius. Leiding: A. Secker. 7.30 Radio kamerkoor olv. Breuer. 8.Om- roepxamer orkest olv. Breuer, mmv. het Radiokamerkoor. 9.50 Week overzicht en her. 9.40 Intermezzo 10.20—11 50 Omroepkleinorkest 0. 1 v. Eysoldt. ROME, 421 M. 8.05 Literair muzi kaal programma. 9.05 Gr. pl. BRUSSEL, 484 en 322 M. 484 M.: 12.20 Gr.pi. 1.30 Omroepkleinorkest olv. Leemans. 5.20 Symphoniecon cert olv. Kumps. 6.35 Omroepklein orkest olv. Leemans. 7.35 Gr.pl. 8.20 Pianorecital. 8.50 Radiotoo- neel. 9 20 Gr.platen. 10.3011.20 Dansmuziek. 322 M.: 12.20 Om roepkleinorkest olv. Leemans. 1.30 ,5.20 en 6.50 Gr.pl. 8 20 Sympho nieconcert olv. Kumps. 10.30--11.20 Gramofoonplaten. DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M. 7 30 .Wilhelm Teil", hoorspel olv. G. Fricke. 8.35 Concert door S.S.-orkest en S.A-koor olv. P. Hellmann en L. Grünbrg. 9.20 Br. 9.45 Causerie. 10.05 Weerber. 10.20 Koorconcert uit Zagreb, gr. pl. 10.5011.20 Concert uit Bel grado olv. D. Pokorni, gr.pl. GEMEENTELI IKE RADIO DISTRIBUTIE. Lijn 1: Hilversum. Lijn 2: Huizen. Liin 3: Daventry 10.3511.20, Lond. Reg. 12.2016.20, Daventry 16.20—24—, Lijn 4: Langenberg 10.35—16.15, Warschau 161524. exportgewassen en als gevolg daarvan zou het ook niet mogelijk zijn om aan Nederland sche producten voor de Indische markt een inbeperkten voorkeur te geven boven goede ren en anderen oorsprong. Nederland en In dië zijn beiden echter bereid in dit opzicht zoo ver te gaan als maar eenigszins moge lijk is. De minister geeft dan in het vervolg van zijn rede een opsomming van hetgeen er op dit gebied reeds is gedaan en nog zal ge schieden. Hij stelde daarbij een contingentee- ring in Indië van gebleekte katoenen goede ren in het vooruitzicht.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 5