ALKMAARSCHE COURANT
WflT WIL HEI PELlkflflHCOMITÉ
ld wil eei lalinail LucliMMs slichten.
Oladiopcaqtatimta
Financieel Overzicht.
No. 53
ZATERDAG 3 MAART 1934
Ook Alkmaar zal een
steentje bijdragen.
Uit de schets, die minister Colijn gaf van
den financieelen en economischen toestand
van Indië sprak het vertrouwen, dat eerlang
Er is een tijd geweest, dat Nederland,
hoe klein ook, een vooraanstaande plaats in
de zeevaart heeft ingenomen.
Het waren Hollandsche schepen, die den
tocht naar verre werelddeelen waagden om
er als de eerste Europeanen handelsbetrek
kingen aan te knoopen, het waren schepen
onder onze driekleur, die, op hoop van
zegen, naar tropische gewesten zeilden of
een doortocht door de Noordelijke ijszee
zochten.
Het waren onze schepen, die zich op de
oceanen vertoonden en het waren mannen
als de Ruyter en Tromp, die met den bezem
in den mast in zee staken als bewijs, dat
Holland zijn vooraanstaande plaats in het
scheepvaartverkeer door geen enkele bedrei
ging wilde opgeven.
De tijden zijn veranderd. Nederland heeft
geen kans meer zich door militair vertoon op
een der eerste plaatsen te handhaven en Ne
derland wenscht dat ook niet omdat hier een
vredelievende bevolking woont, die het recht
van den sterkste als het grootste onrecht be
schouwt.
Het is niet meer noodig onze schepen te
gen overval en plundering te beschermen,
wij leven in den tijd van internationale
overeenkomsten, maar al hebben alle naties
zich ten slotte aan beperkende bepalingen
te onderwerpen, er blijft toch altijd in het be-
toonen van activiteit ten bate van het eigen
land een vreedzame concurrentie waarin elk
volk kan toonen wat bet waard is.
LTiistoire se répète, de geschiedenis her
haalt zich. Naast het scheepvaartverkeer is
langzamerhand het luchtvaartverkeer ont
staan en weer kan met dankbaarheid erkena
worden, dat Holland zich een vooraanstaan
de plaats veroverd heeft. Weer zijn het onze
vliegtuigen, die als de beste en meest be
trouwbare ter wereld erkend worden, weer
zijn het onze luchtlijnen, die een geregelden
dienst tusschen de voornaamste steden van
Europa onderhouden en weer zijn het de af
stammelingen van de onverschrokken zee
vaarders uit de middeleeuwen, die zich thans
met hun vliegtuig een weg zoeken naar ge
bieden waar geen machinale vogel tot dus
ver heeft kunnen doordringen.
Wederom heeft Nederland uit luchtvaart
kringen der geheele wereld de aandacht op
zich gevestigd door de geregelde vluchten
naar Indië, vluchten, die wij nu al als iets
heel gewoons beschouwen, maar die in wer
kelijkheid stuk voor stuk prestaties van
moed, volharding en durf zijn.
Streelt het niet onze nationale trots, dat
de Hollandsche luchtlijnen allereerst ge
zocht worden door die passagiers, die onder
het devies „safety first" willen vliegen? En
is het niet mede een bijzondere omstandig
heid, dat de knapste vliegtuigbouwer ter we
reld, de man wiens Fokkertoestellen thans
algemeen als de beste erkend worden, een
rasechte Hollander is!
Regeeren is voornitzien en wie voornitziet
begrijpt wel, dat de toekomst een zich steeds
verder ontwikkelend luchtvaartverkeer zal
brengen omdat snelheid een van de allereer
ste eischen is geworden.
Het is de taak der techniek die snelheid
steeds grooter te maken, maar het is ook de
taak der techniek er voor te zorgen, dat
naast die grootere snelheid tegen toeneming
van gevaar gewaakt wordt.
Safety first, veiligheid boven alles, maar
onder die voorwaarde dan ook een ontwik
keling in den zin van steeds grootere eg
steeds snellere vliegtuigen.
Toen de stoomboot verscheen had het zeil
schip zijn beteekenis verloren, en toen de
spoortrein over de rails liep was de tijd van
de postkoetsen voor goed verstreken.
Als het vliegtuig eenmaal een goedkoop en
betrouwbaar vervoermiddel zal zijn, heelt
de spoortrein zijn beste jaren gehad, al zal
men hier de reserve moeten maken,
dat het rollend materieel altijd noodig zal
blijven om zware vrachten te vervoeren Met
uitzondering van het postvervoer, dat voor
alles snelheid vraagt, zal het vliegtuig in de
toekomst dan ook voornamelijk in het teek en
van het passagiersvervoer staan.
Er is een tijd geweest, dat elk stadje van
eenige beteekenis zijn station kreeg en de tijd
is niet verre meer, dat ook elke stad of elke
combinatie van bij elkaar gelegen steden een
eigen vliegveld zal hebben.
De wereld is wakker geschud en heeft de
oogen naar omhoog geslagen. Daar ziet
men een zich steeds verder ontwikkelend
luchtyaartverkeer en daar ziet men ook hoe
die k.eine Hollanders zich alweer verder dan
anderen gewaagd hebben en bezig zijn zich
een vooraanstaande plaats te veroveren.
Tochten als die van de Pelikaan, die in vier
dagen tijds van Holland naar Indië en in vier
dagen terug vloog, tochten als die van de
l ostjager al heeft die door motorpech dan
ook tegenslag gehad— bewijzen de wereld,
dat Nederland actief is en dat Hollandsche
piloten nu reeds tot de stoutmoedigste, en
bekwaamste ter wereld gerekend kunnen
worden.
Dat opent in andere naties de oogen van
hen, die begrijpen, dat het tijd wordt dat
voorbeeld te volgen en het tijdstip is reeds
aangebroken, dat men in alle landen zijn
uiterste best doet de eiger luchtvaart te per-
fectionneeren.
Wil Nederland zijn vooraanstaande plaats
behouden, dan zal het alle krachten moeten
inspannen om het beste materiaal en de beste
piloten in de vaart te kunnen brengen. Dan
zal er allereerst behoefte aan kapitaal zijn
omdat geld ten slotte het eenige middel is om
steeds weer nieuwe proeven te kunnen nemen,
om de vliegtuigindustrie te kunnen steunen,
om mede te kunnen doen aan internationale
wedstrijden waarvan de uitslag van groote
beteekenis voor het eigen vliegwezen kan
zi;-
Geld is er noodig om dat alles te kunnen
bekostigen, om de belangstelling der bevol
king op dit streven gericht te houden,
om het zweefvliegen te kunnen volmaken, om
jeugdige enthousiasten, die over de noodige
capaciteiten beschikken een doeltreffende 00-
leiding te geven, om de nagelaten betrekkin
gen van verongelukte vliegers te kunnen
steunen, om onderzoekingen te kunnen be
kostigen, die het blindvliegen. ten dienste van
het nachtverkeer en het verkeer bij mist,
steeds minder riskant zulle maken, in één
woord om de nationale luchtvaart blijvend
die groote plaats in het wereldverkeer te ver
zekeren. waarop zij krachtens de thans reeds
getoonde energie het volste recht heeft.
De gedachte een nationaal fonds bijeen te
brengen had reeds geruimen tijd post gevat
bij velen, die het luchtverkeer tot dusverre
daadwerkelijk gesteund hebben en deze ge
dachte is tot uiting gekomen, toen de ge
heele wereld naar het kleine Holland keek
wiens piloten door de Pelikaanvlucht een
prestatie van zeldzame durf en bekwaamheid
hebben gegeven.
Nederland mag zijn vooraanstaande
plaats niet meer verliezen en op alle land
genooten heeft het nationaal Pelikaancomité
thans een beroep gedaan iets te willen offe
ren om de nationale Iuchtvaartbelangen in
den meest ruimen zin te kunnen behartigen.
Er heeft zich onder voorzitterschap van
generaal Snijders een uitvoerend comité ge
vormd, er is een eere-comité van ministers en
hooge burgerlijke en militaire autoriteiten
en een algemeen comité waarin de meest
vooraanstaande landgenooten zitting hebben
genomen.
Daarnaast is in elke plaats van eenige be
teekenis onder voorzitterschap van den bur
gemeester, een plaatselijk comité in het
leven geroepen en in verscheidene steden
hebben die comité's reeds Pelikaandagen
georganiseerd waardoor, ten bate van het
nationaal luchtvaartfonds, een belangrijk
bedrag werd verkregen.
Alkmaar zal daarbij niet mogen achter
blijven en, zooals dezer dagen reeds gemeld
werd, zal op 14 Maart a.s. ook hier ter stede
een Pelikaandag worden gehouden waar
voor van verschillende zijden reeds mede
werking van de burgerij is verkregen.
Die dag zal in het teeken van de lucht
vaart staan. -4-
Welke plannen het plaatselijk comité ge
maakt heeft en wat er dien dag precies zal
gebeuren, hopen wij in een onzer volgende
nummers te publiceeren.
Vrees voor de controle-maatre
gelen over de New-Yorksche
effectenbeurs, Plannen voor
een verlaging van de invoerrech
ten in Amerika, Dr. Colijn over
de economische samenwerking
tusschen Nederland^ en Indië.
Eenig vertrouwen in den toe
stand van Indië gewettigd, De
beurs flauw gestemd.
De gunstige berichten, die den laatsten tijd
uit het Amerikaansche bedrijfsleven waren
ontvangen, hadden het publiek er toe ge
bracht de ontwikkeling van den toestand
daar te lande in een meer rooskleurig licht
te zien. Het verloop van de New Yorksche
beurs in de afgeloopen week heeft echter in
dit opzicht als een koude doughe gewerkt
Verscheidene dagen achtereen heeft New
York lagere koersen gezonden onder den in
vloed van omvangrijke liquidaties,
Het heette, dat de voornaamste oorzaak
daarvan was gelegen in het voorbereidend
onderzoek met betrekking tot de binnenkort
door te voeren wet inzake de controle over
de fondsenmarkt. Reeds toen Roosevelt de
regeering aanvaardde, heeft hij zich in wei
nig vriendelijke termen uitgelaten over de
handelingen van Wallstreet en de deel
neming van het publiek aan de speculatie,
die zooals bekend in Amerika in tijden voor
de crisis een zeer grooten omvang aannam
Het is niet onmogelijk, dat deze uitlatingen
gezien moeten worden in het licht van de
min of meer dramatisch omstandigheden,
waaronder Roosevelt aan het bewind kwam.
De belofte, die hij toen heeft afgelegd om de
speculatie aan banden te leggen, heeft in
breede kringen veel bijval gewekt en reeds
hierom is de president genoodzaakt om hel
een en ander in die richting te ondernemen
Het resultaat van dit streven is dan ook
feweest het nieuwe wetsontwerp betreffende
e beurscontrole. De bepalingen van dit ont
werp houden o.a. in, dat er voor iedere spe
culatieve positie een dekking van 60 aan
wezig moet zijn. Ook is het bestuur van de
effectenbeurs gedwongen om geregeld aan
officieele instanties inlichtingen te verschaf-
fn over de operaties ter beurze. Zoo zal hel
in de toekomst bijv. niet geoorloofd zijn
pools te vormen ter beïnvloeding van het
koersverloop van een bepaald fonds. De eer
ste indruk van het nieuwe ontwerp is die ge
weest van een panische schrik. De president
van de New Dorksche beurs heeft intusschen
stappen ondernomen, om een verandering te
doen brengen in de voornaamste bepalingen
van het wetsontwerp. Volgens de jongste be
richten zal er groote kans bestaan, dat er
inderdaad ingrijpende veranderingen worden
aangebracht. Wel mag er rekening mee wor
den gehouden, dat het verplichte dekkings
percentage inderdaad belangrijk zal worden
verhoogd. Dit zal een vermindering van at-
omzetten in het algemeen ten gevolge kun
nen hebben, maar er is geen enkele reden om
aan te nemen, dat het koerspeil daardoor op
eenigerlei wijze zaj worden beïnvloed. Hoog
stens zullen tijdelijke, zeer scherpe koersfluc
tuaties worden uitgeschakeld. Dit behoeft
echter niet te worden betreurd, aangezien
zulk een tijdelijke speculatieve beweging er
toe bijdroeg de technische positie van de
markt te verzwakken.
Intusschen is er reden om aan te nemen,
dat er nog andere invloeden aan het werk
zijn geweest om in New York een flauwe
stemming in het leven te roepen. Wij denken
daarbij in de eerste plaats aan de berichten
over de conferentie in het Witte Huis, waar
in de mogelijkheid van een tariefverlaging
wordt besproken. Zooals bekend is de minis
ter van handel. Huil, een groot voorstander
van de verlaging van invoerrechten, doch
zijn denkbeelden zijn tot nu toe steeds gestuit
op de tegenstanders van zulk een verlaging
in de regeering. Er bestaat echter reden om
aan te nemen, dat president Roosevelt, thans
meer overhelt naar de zienswijze van mi
nister Huil. De gedachtengang van Roosevelt
is deze, dat prijzen van landbouwproducten
slechts kunnen worden verhoogd door ver
levendiging van de economische wetten, dat
de regeering inziet, zulk een stijging van
den export slechts te kunnen doorvoeren, in
dien Amerika op zijn beurt bereid is meer
producten uit het buitenland te betrekken. Er
is nog niet gemeld op welke artikelen een
verlaging van de invoerrechten betrekking
zou moeten hebben. Men behoeft zich trou
wens naar onze meening ook niet voor te
stellen, dat deze kwestie reeds spoedig tot
een bevredigende oplossing zal worden ge
bracht. Het mag als bekend worden veron
dersteld, hoe protectionistisch het Ameri
kaansche bedrijfsleven is ingesteld. Op grond
daarvan mag men verwachten, dat er van
verschillende kanten ernstige protesten zul
len worden vernomen tegen een voorgenomen
verlaging van invoerrechten. De ervaring
heeft geleerd, dat over het algemeen wijzi
gingen in het tarief van invoerrechten slechts
uiterst langzaam plegen te worden doorge
voerd.
De kwestie is intusschen uit den aard der
zaak van groot belang en indien er van de
plannen inderdaad iets zou terecht komen,
dan zou dit een belangrijke stap voorwaarts
beteekenen naar een verbetering van de in
ternationale handelsbetrekkingen in het al
gemeen. Het is n.1. niet ondenkbaar, dat Eu-
ropeesche landen bereid zouden worden ge
vonden tot het doen van bepaalde concessies
op het gebied van invoerrechten, indien
Amerika hierin het initiatief mocht nemen.
Voorloopig bestaat er echter nog niet veel
aanleiding om op een dergelijke ontwikke
ling vooruit te loopen.
Het is intusschen begrijpelijk, dat de eerste
uitwerking van een tariefverlaging voor het
industrieele leven in Amerika niet onverdeeld
gunstig zou zijn. Door het wegvallen of
door een vermindering der protectie op zon
nige gebieden zou n.1. met een verscherpte
concurrentie en als gevolg daarvan een min
der gunstig worden van de financieele resul
taten rekening moeten worden gehouden. De
psychologische uitwerking van deze mogelijk
heid is in de afgeloopen week blijkbaar reeds
eenigszins tot uitdrukking gebracht, en on
danks de bevredigende jaarverslagen, die tot
nu toe zijn gepubliceerd, waaruit men zou
mogen afleiden, dat vele ondernemingen
weer in een stadium zijn gekomen, dat met
winst kan worden gewerkt, heeft er over de
geheele linie aanbod bestaan, waarbij scherpe
koersverliezen werden geleden. In het midden
der week is evenwel een vrij krachtig herstei
ingetreden en naar gemeld werd, moet de
technische positie van de markt belangrijk
zijn verbeterd.
Wij merkten hierboven reeds op, dat men
zich van eventueele pogingen tot bevrijding
van het internationaal handelsverkeer van
de talrijke belemmeringen voorloopig niet al
te veel moet voorstellen. De moeilijkheden,
'waarmede ons land en Indië, evenals zoo
vele andere landen te kampen hebben, kwa
men nog eens duidelijk naar voren in de zeer
belangwekkende rede van minister Colijn in
de Tweede Kamer bij de behandeling van de
Indiscre begrooting. Deze rede is op zich
zelf reeds een knap stuk werk. Hoewel dr
Colijn de moeilijkheden geenszins onder
schat, zelfs hier en daar nog eens extra on
derstreept, ademen zijn woorden toch een
geest van rust en vertrouwen, die gunstig
afsteekt bij de weinig logische opmerkingen,
die men tegenwoordig bij herhaling te hoo-
ren krijgt van leidende regeeringspersonen
in andere landen in het bijzonder in Ameri
ka. Van een zeer belangrijk punt in de econo
mische ontwikkeling van Nederland en
Indië nl. de onderlinge betrekkingen tus
schen beide landen heeft minister Colijn in
zijn betoog de kern als het ware blootgelegd-
Alvorens hij een opsomming gaf van de
maatregelen, die wederzijds genomen zijn om
elkander zooveel mogelijk steun te verleenen
heeft de minister eens en voorgoed de illusie
willen wegnemen als zou door het vormen
van een nauwe economische band- tusschen
Nederland en Indië een groot deel van de
bestaande moeilijkheden kunnen worden
weggenomen. Indië is een land, dat in zeer
sterke mate afhankelijk is van den export van
enkele belangrijke cultuurproducten. De af
zet van deze producten moet zich richten
naar een zeer groot aantal landen Het ge
volg is dus. dat Indië ook uit heel veel lan
den invoergoederen zal moeten betrekken,
wil het in staat zijn om overeenkomsten te
sluiten, die voor zijn export voordeelig zijn.
Nederland kan uit den aard der zaak slechts
een zeer klein gedeelte gebruiken van Indië s
Zondag 4 Maart.
HILVERSUM, 1875 M. (9.—10.—
en 5.8.VARA, de VPRO van
10.12.en de AVRO van 12.
5.en 8.12.uur). 9.Voet-
balnieuws. 9.03 Tuinbouwpraatje S.
S. Lantinga. 9 30 Orgelspel Joh.
Jong. 10.Kerkdienst uit de Ned.
Herv. kerk te Santpoort. Voorg.:
Prof. dr. G. A. v. d. Bergh v. Eysin-
ga. 12.Filmpr. L. J. Jordaan.
12.30 Omroeporkest olv. N. Treep.
2.Boekbespr. dr. P. H. Ritter Jr.
2.30 Concertgebouw-orkest olv. P.
Monteux mmv. K. Szymanofski,
piano. 4— Mannenkoor „Kunst en
Vriendschap'' olv. L. D. Keereweer.
4.20 Gr.pl. 4.45 Vaz Dias en gr.pl.
5.Kinderuurtje. 5.30 Muzikaal
allerlei. 6.Voetbalpraatje. 6.20
VARA-orkest olv. H. de Groot. 7.
„Wakker Tropenduif. 7.20 Ver
volg orkestconcert. 8.Vaz Dias.
8.15 Kovacs Lajos en zijn orkest
mmv. de AVRO-girls. 9.15 Radio-
Journaal of gr pl. 9.30 Omroep
orkest olv. A. van Raalte mmv. S.
Askenase, piano. 10.30Gr.pl. 11.
12Kovacs Laos en zijn orkest.
HUIZEN, 301 M- (8.30—9.30 en
5—7.45 NCRV, de KRO van 9.30
5.en 7.4511.uur). 8.30
Morgenwijding olv. ds. K. H. Wal-
lien mmv. zang en harmonium. 9 30
Hoogmis. 11.Gr.pl. 12.15 Of-
kestconcert en lezingen. 2.15 Sport-
reportage. 4.30 Ziekenhalfuur. 5.
Gewijde muziek. 5.45 Orgelspel H.
A. Wegerif. 6.30 Kerkdienst uit de
Ned. Herv. kerk te Den Haag olv.
ds. Is. Voorsteegh. 7.45 Sport
nieuws. 7.50 Causerie. 8.15 Schla-
germuziek. 8.40 Causerie. 8.45
Voordracht. 9.Vaz Dias. 9.05
Schlagermuziek. 9.30 Zangvoordr.
9.45 Orkestconcert. 10.15 Vaz Dias
10.20 Orkestconcert. 10.4011.
Epiloog.
DAVENTRY, 1500 M. 1050—
11.05 Tijdsein, ber. 12.50 Western
Studio-orkest olv. Thomas mmv. M.
Wilkinson, sopraan. 1.50 Viool
duetten door W. Small en J. Poug-
net. 3 Lezing. 3.20 E. Bridge-
water's kwintet 4.20 Zang door F.
Easton, sopraan. 4-50 Voor de kin
deren. 5.10 Bach-cantate. 5.50 Le
zing. 6.05 Kamermuziek, door het
Spencer Dyke kwartet mmv. J.
Armstrong, tenor. 7.20 Klassieke
voordracht. 7.50 Pianorecital mevr.
N. O'Neill. 8.20 Kerkdienst. 9.05
Liefdadigheidsoproep. 9.10 Ber.
9.25 Tom Jones en zijn orkest mmv.
M. Bennett, sopraan. 10.50 Epi
loog.
PARIJS (RADIO-PARIS), 1796 M.
Niet opgegeven.
KALUNDBORG, 1261 M. 11.20
12.50 L. Preii's orkest. 1.50 Gr.
pl. 2.454.20 Radio-symphonie-
orkest en koor olv. L. Gröndahl.
7.20 Hoorspel. 7.35 Gr platen. 8.25
Omroeporkest olv. Reesen. 9.35
Saxofoon-soli. 9.50 Quatre mains.
10.1511.50 Dansmuziek olv. Otto
Lington.
LANGENBERG, 456 M. 6 Or
kestconcert olv. Meyer. 6.50 Orkest
concert olv. Zorn. 8.35 Kerkdienst.
9.50 Kath. morgenwijding. 11.20
Militair concert olv. Gerlach. 12.20
Symphonieconcert olv. Erpenbach.
4 35 Sted. orkest Bielefeld olv.
Göszling mmv. solist. 7.20 „Köln
und Kur-Köln", Sauerlandsch pro
gramma olv. Probst. 9.20 Ber. en
reportage. 10.20 Concert. 11.20
Warburger Nachtwachterruf. Slui
ting.
ROME, 421 M. 8.05 „Paganini",
operette van Lehar. Leiding: Pao-
letti.
BRUSSEL. 48^ en 322 M. 484 M
10.20 Omroepkleinorkest olv. Lee
mans. 11.20 Gr.pl. 12.20 Sympho
nieconcert olv. Kumps. 1.30 Con
cert olv. Felleman. 5.20 Omroep
orkest oiv. André. 6.20 Trioconcert.
7.05 Gr.pl. 8.20 Omroeporkest olv.
F. André mmv. vocaal trio. 9 20
Gr.pl. 9.35 Vocaal Trio. 10.05 Gr
pl 10.30—12.20 Dansmuziek. 322
M: 10.20 Gr.pl 11.20 Omroep
kleinorkest olv. Leemans. 12 20
Concert olv. Felleman. 1.30 Sym
phonieconcert olv. Kumps. 5.20
Dansmuziek. 6.35 Omroepklein
orkest olv. Leemans. °20 Gilson-
concert olv. A. Andelhof. 9.20 Ca-
baret-progr. 10.3012.20 Dansmu
ziek.
DEUTSCHLANDSENDER, 1571
M. 7.20 Lincke-concert door or
kest en solisten olv. den componist.
920 Ber. 9.50 Sportreportage.
10.05 Weerbericht. 10.20—11.50
Dansmuziek door het Emdé-orkest
uit Leipzig.
GEMEENTELIIKE RADIO
DISTRIBUTIE.
Lijn 1: Hilversum.
Liin 2: Huizen.
Lijn 3: Brussel 10 2018.05,
Daventry 18.0524.
Lijn 4: Langenberg 10.2018.05,
Boedapest 180524.
Maandag 5 Maart.
HILVERSUM, 1875 M. (Alg. pr.
VARA). 8— Gr.pl. 10— VPRO-
morgenwijding. 10.15 Declamatie
F. Nienhuys. 10.30 De Notenkra
kers olv. D. Wins. 11.Vervolg
decle. 11.20 Vervolg orkestconcert.
12.Klein-VARA-Ensemble olv. F-
Bakels. 2— Orgelspel Joh. Jong.
2.30 Zang door M. Godels. 2.45
Deel. M. Beversluis. 3.Vervolg
zang. 3.15 Trio Guaroni olv. L.
Cohen. 3.45 Pauze. 4— Vervolg
trioconcert. 4 30 Voor de kinderen
5.De Flierefluiters olv. J. v. d.
Horst 6— Gr.pl. 6.15 Orgelspel
J. Jong. 6.30 Muzikale causerie P.
Tiggers. 7.10 Haydn-kwartet 8—
Herh. SOS-ber en Vaz Dias- 8.15
VARA-orkest olv. Hugo de Groot,
mmv. G. Visser, tenor. 9.— Zang
door Chaja Goldstein. 9.15 Vervolg
orkestconcert. 9.45 Vervolg zang.
10— Deel. W. v. Cappellen. 10.45
Vaz Dias. 10 50 Vervolg orkestcon
cert. 11.1512.Gr.pl.
HUIZEN, 301 M. (NCRV-uitz)
8.Schriftlezing en meditatie. 815
—9.30 Gr.pl. 10.30 Morgendienst
olv. Ds. A. C. Diederiks. 11.Chr.
Lectuur. 11.30 Gr.pl. 12.30 Orgel
concert J. Zwart. 2.Voor de scho
len. 2.35 Causerie A. J. Herwig.
3.153.45 Knipcursus. 4.Bij
bellezing door ds. J. Douma mmv.
zang en orgel. 5.Concert door
P. v. d. Hurk, fluit. W. Clemens,
fluit en F. Kloek, orgel. 6.30 Vra-
genuurtje. 7-15 Ned. Chr. Persbu
reau. 7 30 Vragenuurtje. 8.Jon-
gedameszangclub „Con Amore",
olv. J. D. van Ramshorst, mmv. A.
Goedman, begel. en het H.E.M O -
orkest. 9.P. M. Legêne: Maï
soliën in nood. 9.30 Verv. concert.
10.Vaz Dais. 10.1011.30 Gr.
platen.
DAVENTRY, 1500 M. 10.35 Mor
genwijding. 10.50 Tijdsein, ber.
11.05—11.20 Lezing. 12.20 Orgel
spel T. Jenkins. 1.05 Western
Studio-Orkest olv. F. Thomas mmv.
R. Johnson, alt. 2 20 Voor de scho
len. 3.20 Pianorecital Billy Mayerl
(gr.pl.) 3.35 Causerie. 3.55 Duit-
sche les. 4.20 Concert. H. Just,
cello en H. Bolton, piano. 4.50
Schotsch Studio Orkest olv. G. Dai-
nes. 5.35 Kinderuur. 6.20 Ber. 6.50
Liszt-pianorecital door L. England.
7.10, 7 25 en 7 50 Lezingen. 8.20
pianorecital C. Gibbons. 8.30 „This
Radio Racket", radio-burleske van
G. M. Hayes F. Keston Clarke.
9.20 Ber. en lezing. 9.55 „The
Egypt's Gold", hoorspel van T.
Horsley. 10.55 Voordracht. 11.—
12.— Jack Jackson en zijn Band.
PARIJS (RADIO-PARIS), 1796 M.
Niet opgegeven.
KALUNDBORG, 1261 M. 11.20
1.20 Concert uit het Bellevue-
Strandhotel 1.50 Zangvoordracht.
2.20—4.20 Concert uit rest. Wivex.
8.05 Zangvoordracht. 9.Cem
balo-recital. 9.50 Mandolineconcert
olv. J. Larsen. 10.2011 50 Dans
muziek olv. R. Johansen.
LANGENBERG, 456 M. 5 25 en
6.30 Gr.pl. 11.20 Orkestconcert
olv. E. Kloss. 12.20 Gr.pl. 1.20
Concert. 3.20 Philh. Orkest olv.
Holzwart. 4.35 Kamermuziek. 6.20
„Godiva", opera van L Roselius.
Leiding: A. Secker. 7.30 Radio
kamerkoor olv. Breuer. 8.Om-
roepxamer orkest olv. Breuer, mmv.
het Radiokamerkoor. 9.50 Week
overzicht en her. 9.40 Intermezzo
10.20—11 50 Omroepkleinorkest 0.
1 v. Eysoldt.
ROME, 421 M. 8.05 Literair muzi
kaal programma. 9.05 Gr. pl.
BRUSSEL, 484 en 322 M. 484 M.:
12.20 Gr.pi. 1.30 Omroepkleinorkest
olv. Leemans. 5.20 Symphoniecon
cert olv. Kumps. 6.35 Omroepklein
orkest olv. Leemans. 7.35 Gr.pl.
8.20 Pianorecital. 8.50 Radiotoo-
neel. 9 20 Gr.platen. 10.3011.20
Dansmuziek. 322 M.: 12.20 Om
roepkleinorkest olv. Leemans. 1.30
,5.20 en 6.50 Gr.pl. 8 20 Sympho
nieconcert olv. Kumps. 10.30--11.20
Gramofoonplaten.
DEUTSCHLANDSENDER, 1571
M. 7 30 .Wilhelm Teil", hoorspel
olv. G. Fricke. 8.35 Concert door
S.S.-orkest en S.A-koor olv. P.
Hellmann en L. Grünbrg. 9.20
Br. 9.45 Causerie. 10.05 Weerber.
10.20 Koorconcert uit Zagreb, gr.
pl. 10.5011.20 Concert uit Bel
grado olv. D. Pokorni, gr.pl.
GEMEENTELI IKE RADIO
DISTRIBUTIE.
Lijn 1: Hilversum.
Lijn 2: Huizen.
Liin 3: Daventry 10.3511.20,
Lond. Reg. 12.2016.20, Daventry
16.20—24—,
Lijn 4: Langenberg 10.35—16.15,
Warschau 161524.
exportgewassen en als gevolg daarvan zou
het ook niet mogelijk zijn om aan Nederland
sche producten voor de Indische markt een
inbeperkten voorkeur te geven boven goede
ren en anderen oorsprong. Nederland en In
dië zijn beiden echter bereid in dit opzicht
zoo ver te gaan als maar eenigszins moge
lijk is. De minister geeft dan in het vervolg
van zijn rede een opsomming van hetgeen er
op dit gebied reeds is gedaan en nog zal ge
schieden. Hij stelde daarbij een contingentee-
ring in Indië van gebleekte katoenen goede
ren in het vooruitzicht.