De ambtenaren en de verboden
vereenigingen.
DE NIJENRODE-ZAAK.
De elfde zitting.
ONTBINDING VAN GEMENGDE
HUWELIJKEN?
In Duitschland.
Gemeenteraad van Alkmaar
(Kort verslag).
ken geen aannemelijke aanbieding kan wor
den verkregen, dan zal een wegdek van as
faltbeton worden gemaakt.
De heer S i e t s m a had met verwondering
de bijlage gelezen. De fin.-commissie oor
deelde het wenschelijk niet verder te gaan dan
20.000 en in de bijlage wordt daarvan niet
gerept. Waarom geschiedde dit?
Weth. Westerhof: Deze bijlage gaat
P.W. aan.
Weth. Klaver verdedigde de bijlage. De
commissie van P.W. verwacht dat verlegging
van de kabels geen moeilijkheden zou geven,
doch bijkomende kosten van een 4000 zijn
noodig voor het omleggen en met dit bedrag
is de post verhoogd. Het college wil asfal;-
blocs als in de Langestraat, als dit niet veel
meer kost dan betonasfalt.
Weth. Westerhof zeide, dat de finan-
cieele-commissie er niet meer dan 20.000
voor over had. Blijkt dat men daarvoor as
faltblocs kan krijgen, dan des te liever, an
ders gewoon betonasfalt.
De heer S i e t s m a verwijst naar den brief
van den directeur van Gemeentewerken,
waaruit blijkt, dat asfaltblocs 3000 duur
der wordt. Door de toezegging van den wet
houder is hij voldaan.
Weth. Westerhof: Als het prijsver
schil niet te groot is, asfaltblocs en anders
asfaltbeton.
Weth. KI a v e r zegt nog, dat geconsta
teerd kan worden, dat de levensduur met as
faltblocs grooter is. Van de andere wegen
valt de levensduur niet mede en bovendien
krijgt men er kuilen. B. en W. willen daarom
asfaltblocks. Als het prijsverschil niet groot
is wil hij vrijheid voor het college asfalt
blocs te kiezen, ook als het 100Ó scheelt
De heer S i e t s m a betoogt nog, dat fijn
asfaltbeton van langen levensduur is. Als het
20 pCt. scheelt dan vindt hij het te hoog.
De voorzitter: Als het meer dan 1000
gulden kost nemen wij asfaltbeton.
Conform werd hierop besloten.
Verbetering Geesterweg.
In bijlage 27 stelden B. en W. voor, hun
een crediet van 10.000 te verleenen voor
verbetering van den Geesterweg. De rijweg
zal 10 M. bieed worden, het tegeltrottoir aan
de Noordzijde 5 M. en het verhoogde schelp
pad aan de Zuidzijde 4.50 M.
Aan beide zijden van den weg zullen zoo
mogelijk boomen worden geplant
De heer K e ij s p e r wenschte aanhouding,
in verband met het ingekomen adres van de
'bewoners van den Geesterweg, die asfaltee
ring verzoeken, in het belang van hun per-
ceelen.
De secretaris ;as het verzoek voor.
De heer Ke ij sper informeerde naar het
prijsverschil en vroeg met de bewoners in on
derhandeling te treden over een bijdrage.
De voorzitter: De bewoners willen
iets
Wethouder Klaver: Het college heeft
zijn standpunt niet bepaald. Krijgt men vol
doende kapitaal, dan zal spr. steunen, wat
wordt beoogd. Noodig is, dat men voor het
seizoen klaar komt en 6 weken is voor de af
werking noodig. Vier weken uitstel ;s echter
moeilijk. Het prijsverscnil wordt geschat op
1500. In den Geesterweg liggen geen lei
dingen en kabels, vandaar het geringe ver
schil en 't onderhoud van een asfaltweg is
beduidend lager. Belanghebbenden willen
f 600 voteeren. De gemeente kost het f 900
meer en die krijgt minder onderhoud. De
moeilijkheid is te asfalteeren buiten de sin
gelgrachten. Men kan dan bij volgende ver
zoeken om asfalteering buiten de singel-
grachten ook een bijdrage verzoeken Spr.
vroeg het college te machtigen tot asphal-
teeren als de kosten niet hooger zijn dan
1000 door de bijdragen van particulieren.
De aanbesteding kan dan dubbel plaats
hebben.
De heer Vogelaar vond het sympathiek,
dat de burgers willen bijdrage en daarom is
hij voor het denkbeeld, en dit te meer omdat
de verhouding 600 tot 900 gunstig
is. Spr. is er voor het college de gevraag
de machtiging te verleenen.
Weth. W e s t e r h o f wees er op, dat con
sequenties aan het voorstel zijn verbonden.
Tot nog toe zou alleen binnen de grachten
geasfalteerd worden.
De heer S i e t s m a: Dat is geen raadsbe
sluit.
Weth. W e s t e r h o f: Het college deelde
dit den raad mede en die ging er mede
accoord.
De voorzitter is voor het beste weg
dek en wil er rekening mede houden, dat pas
geasfalteerd wordt, als het wegdek dit noo
dig maakt.
De heer S i e t s m a voert tegen den heer
Westerhof aan, dat de levensduur van asfalt
wegen veel grooter is dan van klinkerwegen
De heer Vogelaar oordeelde eveneens
dat men op den duur tot asfalteering moet
komen. Pas als de klinkerweg af is wil spr
asfalteeren, mits belanghebbenden bijdragen
en niet als het verzocht wordt.
De heer K e ij s p e r was van dezelfde
meening. Hij oordeelde, dat men zelfs beter
deed te asfalteeren na het seizoen, dan voor
het seizoen klinkerstraten.
Weth. W e s t e r h o f gaat mee als het
niet meer dan 1000 scheelt en het op een
zich zelf staand besluit is
Weth. B o n s e m a zeide, dat het niet zeker
is dat er geen kabels liggen.
Besloten werd B. en W. tot asfalteering te
machtigen als de kosten niet meer dan 1000
gulden méér bedragen.
In bijlage 2, die wij uitvoerig publi
ceerden, zegden B. en W. dat de verorde
ningen, regelende de rechtspositie van
het gemeentepersoneel, in overeenstem
ming moeten worden gebracht met de
nieuwe van rijkswege daarvoor vastge
stelde bepalingen
De commissies van oveH^gj hebben
zich met de voorgeschreven wijzigingen
vereenigd, behalve wat betreft het onder
bepaalde voorwaarde r .tslag verleenen
aan de ambtenares, die in het huwelijk
treedt.
Andere organisaties konden zich met
het voorgestelde wel vereenigen
Het bestuur der vereeniging van hoo
gere ambtenaren zou bepaald willen
zien, dat de stadsvlap ook van ambt - of
denstwoningen matr worden uitgestok n
De meerderheid van B. en W. stelden
voor tot vaststelling der voorschriften
over te gaan met uitzondering van het
afvloeiïngsreglement der gehuwde amb-
tönftr^s.
De minderheid had tegen de door den
minister gevraagde aanvulling voor wat
het meer politieke gedeelte betreft, in
beginsel geen bezwaar.
voorzitter zeide, dfl/fc het col-
lege geen bezwaar maakte tegen het uit
steken van de stadsvlag uit ambts
woningen.
De heer v. D r u n e n zeide, dat de soc.
dem. fractie tegen de bijlage zal stem
men, omdat de positie van de gemeente
ambtenaren op te losse schroeven komt
te staan. Niet is omschreven wanneer
men revolutionnair is Bij den heer
Moijtink te men het al gauw.
Is een ambtenaar revolutionnair als zijn
directeur meent dat hij te onbehoorlijk pro
testeert? Het leven in concubinaat kan men
wel ter beoordeeling aan den heer Hoijtink
overlaten.
De heer H o ij t i n k: Dat doe ik toch niet.
Gelach).
De heer v. Drunen Wij zijn van oor
deel, dat vele in concubinaat levenden zede-
lijker leven dan velen gehuwden. Voorts oor-
deelen wij het wel juist om het dragen van
insignes niet toe te laten en ook oordeelen
wij, dat dienstwoningen niet voor propa
ganda gebruikt mogen worden.
Zijn fractie zal tegen de bijlage stemmen.
(De vergadering duurt voort.)
3mgezonden Stukken
(Buiten verantwoordelijkheid van de
Redactie. De opname ui de rubriek, bewijst
geenszins dat de redactie er mede instemt).
DE ONBEWAAKTE OVERWEG!
Mag ik als dagelijksche weggebruiker het
volgende in uw blad plaatsen? Bij voorbaat
mijn dank.
Zooals ons bekend is, heeft er voor eenige
dagen weer een ernstig ongeluk plaats ge
vonden. Dat hieruit heel weinig of geen lee
ring wordt getrokken, bleek mij Donderdag.
Ik reed met mijn auto achter een vrachtauto
aan. Wij kwamen van Egmondbinnen en gin
gen in de richting Heiloo. Als men dan bij
de spoorlijn komt, rijdt men een flink stuk
parallel hiermee, dus kan men niet goed zien
of er een trein uit de richting Castricum komt.
Trots dat zag ik tot mijn verbazing, dat de
voorrijdende vrachtauto afkomstig uit Alk
maar, zonder te stoppen of uit te kijken,
zeer gemoedelijk en zeer langzaam rijdend,
den onbewaakten overweg overhobbelde.
Was er een trein in aantocht geweest, dan
was deze auto zeker het slachtoffer er van
geworden en dan toch zeker door groote
nalatigheid van bedoelden chauffeur. Ik heb
dezen er later op gewezen en als antwoord
werd ik uitgelachen.
Is hiermee nu niet ook al weer voor den
vooveelsten keer aangetoond, dat 't zeer dik
wijls de schuld van bestuurders van auto's
is, dat er ongelukken gebeuren?
Ik voor mij ben er van overtuigd, dat als
men een onbewaakten overweg moet passee-
ren, dat men als volgt verplicht is om te
doen: wanneer men deze op 2 of 3 M. gena
derd is, zet men den wagen stil, laat den mo
tor draaien, blijft in den auto zitten, doet het
raam open, kijkt goed naar links en rechts.
Indien men dan niets ziet aankomen, gaaf
men direct met flinke snelheid er over. Dus
vooral niet langzaam.
Ik voor mij ben overtuigd, dat het dan
bijna niet mogelijk is, om een ongeluk te ver
oorzaken.
Mag ik hier ook tegelijk nog wijzen op den
zeer donkeren provincialen weg van de
Zaanstreek? Als men daar 's avonds rijdt is
er bijna geen afscheiding te zien tusschen
weg en berm. In dezen modernen weg zijn
twee zeer gevaarlijke bochten gemaakt en
wel bij Uitgeest en vooral bij Krommenie.
Deze is vanaf Amsterdam zeer gevaarlijk,
een zeer korte en scherpe bocht om een lan
taarn.
Hierbij wilde ik ook de aandacht vestigen
op het overmatige lawaai, getoeter en claxon
Als voorbeeld diene dat ik verleden week het
eens wilde ondervinden of dit wel zoo nood
zakelijk is. Ik heb toen van hier tot in het cen
trum van Amsterdam gereden, zonder oo<
maar een keer signaal te geven, met het ge
volg, dat ik er in denzelfden tijd was als an
ders.
Dus heeren automobilisten, probeer het
eens met wat minder getoeter en u zult zien
dat het even goed, ja, misschien beter gaat.
Hoogachtend,
EEN ABONNFE.
(De gevaarlijke plaatsen op den weg naar
Amsterdam, waarover Abonné klaagt, zijn
bedoeld om het verkeer te noodzaken lang
zaam te rijden. Op de plaatsen komen n.1.
zijwegen op den hoofdweg uit en het verkeer
van die wegen heeft als van rechts komend
voorrang. Dat de hoofdwegen voorrang heb
ben, zooals b.v. in Frankrijk, zoover zijn we
hier nog niet. Red. Alkm. Crt.)
sche markt en schept dadelijk andere verhou
dingen in de prijzen.
Al kon de afgeloopen weken groote voor
uitgang op onze groentenmarkten worden ge
constateerd, toch gaan we den goeden kant
uit. Dit bleek al dadelijk met de roode kool.
Was de hoogste noteering tot nu toe 5.30
geweest, deze week was de stemming nog
reter en werd voor kool van 2 pond of iets
zwaarder al spoedig tot 5.70 betaald. Voor
deze kool was belangrijke vraag, niet slechts
uit het binnenland maar ook van elders. Het
gevolg van een en ander was, dat de prijs
nog even monteerde en dat zelfs tot 5.90
voor mooie partijen werd betaald. Dit werkte
ook gunstig op de zwaardere kool, waarvoor
nu ook iets betere prijzen konden worden be
dongen. Brachten de zwaarste de vorige week
jemiddeld 1.20 op, nu werd bijna geen en-
cele partij beneden de 1.50 verkocht en
werd veel van deze groote kool verhandeld
voor 1.60—1.80. Voor tweede soort vielen
de prijzen ook niet tegen. Het mooiste door
schot bracht 4.20 5 op, als het de meest
gewenschté grootte betrof. De grootste kool
van de tweede soort bleef betrekkelijk weinig
beneden den prijs van dien der eerste kwali
teit, ongeveer 10 tot 20 cent. Kool, iets groo
ter dan „stort" werd nog voor 2 verkocht.
Deze prijs werd ook besteed voor kool van
ongeveer 2 K.G. Voor alle soorten was een
goede vraag. Aangevoerd werden aan beide
veilingen 112 spoorwagens.
Voor gele kool was de prijs op het eind der
vorige week tot 4 opgeloopen. Deze week
liepen de prijzen aanmerkelijk hooger, zoodat
er nog partijen voor f 4 80 werden verkocht.
Dit betrof weer de aanvoeren van kool met
een gewicht van ongeveer 1 K.G. Voor kool
van 3 pond werd tot 3.30 besteed De
grootste kool bracht 2.403 op, wat dus
een aanmerkelijke betere prijs is aan voor
roode kool van hetzelfde gewicht. Tweede
soort kleingoed werd met 3.20— f 3.90 be
taald en de grootste met 2.10—2.70. Er
blijkt uit, dat de prijzen veel zijn verbeterd,
dank zij de grootere vraag, welke voor gele
kool is ontstaan. Er werden deze week weer
belangrijke hoeveelheden verhandeld, n.1
meer dan 100 spoorwagens aan beide mark
ten.
Dezelfde gunstige stemming, welke voor
roode en gele kool viel te constateeren, deed
zich ook gelden voor Deensche witte kooi.
Den laatsten tijd werden voor deze koolsoort
de hoogste prijzen gemaakt, zoodat de bezit
ters ervan nog het minst ontevreden zijn over
den loop van zaken op de groentenveilingen
Ook deze week liepen de prijzen nog omhoog,
zoodat te Noordscharwoude nog tot 6 40
werd betaald. Aan de Broeker veiling was de
loogste prijs f 6. De meeste aanvoeren van
de mooiste kool brachten 5.505.80 op
Voor groote Denen werd 3.50f 4 be
taald voor wat de eerste soort betrof. Tweede
soort bracht 2.50—3.40 op. Voor de
mooie, kleine (2 pond of iets zwaarder) werd
4.20—5.20 besteed. Ongetwijfeld zijn de
geringe voorraden van deze kool oorzaak
van aeze verbeterde prijzen. Niettemin wer
den er nog 60 spoorwagens verhandeld,
waarvan een belangrijk deel voor het buiten
land bestemd.
Voor uien was en bleef de stemming flauw.
Voor drielingen werd grootendeels maar 80
cent per 100 K.G. betaald, enkele partijtjes
brachten 1 op. Verschillende partijen gele
uien werden ook voor 1 verkocht; slechts bij
uitzondering werd 1.50 besteed. Nep
bracht f 1.501.60 op, grove uien 1.60
2.40. De aanvoeren zijn bovendien maar
klein: ongeveer 8 spoorwagens aan de 2 vei
lingen.
Voor de mooiste bieten werd 1.90—2 70
betaaldgroote brachten 80 cent tot 1 op
De aanvoer van peen is gering; de mooiste
en grootste gold van 2.30—2.50; voor
kleine werd 2 betaald.
Ziet gij muggen, lang van poot,
Aarzelt niet, maar slaat ze dood.
£aitd: en Jmih^ouw
DE LANGENDIJKER GROENTEN-
VEILINGEN.
Als we de uitkomsten van het tuinbouw
bedrijf, afgaande op de prijzen, welke ook
deze v/eek weer op de veilingen zijn gemaakt
vergelijken met die op den overeenkomstigen
tijd van het vorige jaar, dan kan worden ge
constateerd, dat die beter zijn dan in 1933
Bovendien bleek ook deze week weer, dat de
verhouding tot Duitschland voor wat den
uitvoer onzer tuinbouwproducten betreft
Vtel gunstiger is geworden, wat wel gebleken
is uit de gehouden conferentie met een der
gemengde commissies, die besprekingen hiel
den met leiders van onze veilingsorganisa
ties voor de verdere uitvoering van het eind
vorige jaar gesloten handelsverdrag, waar
bij is komen vast te staan de loyale houding
tegenover onze uitvoermogelijkheden. Men
mag verwachten, dat de prijzen en de hoeveel
heden te exporteeren kool van dien aard zul
len zijn, dat zij nog gunstig zullen afsteken
bij die der vorige maanden. Deze uitvoei
naar het buitenland verlicht de binnenland
zandtrein, waarbij hij bemerkte, dat iets on
gewoons geschiedde. Toen hij ging kijken,
vond hij tuschen de zangwagens den land
bouwer De Gouw met verbrijzeld hoofd. De
landbouwer was op den grond gevallen en
overreden. Vermoedelijk heeft hij de locomo
tief niet gehoord, toen hij tuschcn de wagens
bezig was het zand weg te scheppen, ten
einde het overstuiven ervan naar zijn lang te
voorkomen. De man moet op slag dood zijn
geweest. De ongelukkige laat een weduwe en
vier kinderen achter.
Nadat in de zitting van de Amsterdamsche
rechtbank heden kort was gesproken over de
eerste chantagepoging, waarvan Onnes eeni
ge bijzonderheden was vergeten, werden en
kele employé's van verzekeringsmaatschap-
lijen en van het expertisebureau gehoord.
:én hunner noemde de waarde van de vijf
gestolen schilderijen veel geringer dan er
voor betaald is door de verzekering. De ach
terstallige premie was niet van de verzeke
ringsom afgehouden, omdat zulks geen ge
woonte was. Vervolgens werd nog Tang ge
sproken over een paar gebroken beeldjes uit
de collectie van het kasteel Nijenrode.
Er was heden zoo goed als geen belang
stelling voor deze rechtszaak.
Sedert het nationaal-socialistisch regime
in Duitschland heerscht hebben verschillende
Duitsche rechtbanken het verzoek gekregen
gemengde huwelijken ongeldig te verklaren
op grond van het feit, dat de niet-Joodsche
partij ten tijde van het huwelijk zich niet be
wust was van de beteekenis van de rassen-
(westie. Indien hij of zij op de hoogte zou
zijn geweest zou het huwelijk niet tot stand
zijn gekomen.
Tot nog toe hebben de rechtbanken derge
lijke verzoeken afgewezen, doch thans heeft
het staatsgerechtshof van Baden te Karlsru-
he een dergelijk huwelijk ontbonden ver
klaard. In zijn motiveering verklaarde de
rechtbank: „Men is zich tegenwoordig er
van bewust, dat het Joodsche ras afwijkt van
iet Ararische ras in bloed, karakter, per
soonlijkheid en gedachtenleven, en dat een
verbintenis met een lid van dit ras niet al
leen ongewenscht is, doch ook verkeerd, on
natuurlijk, tegennatuurlijk zelfs omdat het
den Ariër blootstelt aan het gevaar van zijn
ras te vervreemden en vreemde kinderen
voort te brengen".
De uitspraak van het Hof is nog niet van
cracht, aangezien een der betrokken partijen
ertegen in beroep is gegaan.
£aatste betichten
(Ongecorrigeerd.)
EERSTE KAMER.
Zitting van heden
Aan de orde was de begrooting van het
departement van onderwijs, kunsten en we
tenschappen voor 1934. De heer Heerkens
Tijssen (r.k.) hoopte, dat de minister niet te
spoedig een beslissing neemt omtrent het
vraagstuk van de spelling der Nederlandsche
taal.
De heer Van Sasse van Ysselt (r.k.) zei
dat soms te laat wordt ingegrepen met het
restaureeren van monumenten, de regee
ring trede meer preventief op. De heer
Zeeuw (s.d.) achtte niets verderfelijk voor
onderwijs dan te grooten invloed van den
minister van financiën. Spr. critiseerde de
houding van den vrijzinnig-democratischen
minister ten opzichte van het onderwijs. De
ze minister bezuinigt uitsluitend op het open
baar onderwijs. Spr. noemde den 8-jarigen
leerplicht een economisch belang.
Den heer van Citters (a.r.) werd verlof
verleend, den minister van onderwijs te in
terpellleeren inzake diens antwoord betrel
fende den oproep van het comité van profes
soren en studenten. De interpellatie wordt
gehouden op een nader te bepalen dag.
Wat betreft de nieuwe regeling van het
middelbaar en voorbereidend hooger onder
wijs waarschuwde spr. tegen voortgaan op
den ingeslagen weg. Hij schetste de waarde
van de gymnasiale opleiding voor heel het
verdere Teven.
SPOEDVERGADERING PROVINCIALE
STATEN.
De Provinciale Staten van Noordholland
zulen in het tijdvak tusschen 15 Maart en 15
April in buitengewone zitting bijeengeroepen
worden teneinde als dan aan de orde te stel
len eenige onderwerpen van spoedeischende
aard.
DOOR EEN ZANDTREIN OVERREDEN
Met verbrijzeld hoofd opgenomen,
Te Drunen (N.-B.) heeft gistermiddag
een droevig ongeval plaats gehad, dat den
landbouwer R. de Gouw het leven heeft g
kost.
Na afloop van de werkzaamheden op de
zandafgraving onder Drunen, vanwaar het
zand voor ophooging naar Den Bosc
wordt vervoerd, reed de machinist van een
zandtrein met groote vaart op dit terrein
tegen eenige stilstaande wagens van den
onderwijscommissie besproken""w^u^an de
scheidene leden er op aandrongen dPï] Ver'
sie in zoo veel mogelijk gevallen
ren.
treffende hulpverleening door de Alktm,
sche brandweer ingeval van brand in die f'
meente.
De heer Keijsper drong er op aan
Hedenmiddag te 1 uur hield de raad een
openbare vergadering onder voorzitterschap
van den burgemeester.
Afwezig waren de heeren Ringers en Go-
vers wegens ziekte.
De burgemeester sprak de hoop uit, dat
beiden spoedig hersteld mogen zijn.
Medegedeeld werd, dat Ged. Staten het
raadsbesluit inzake het open zwembad heb
ben goedgekeurd.
De heer Bülens sprak namens zijn fractie
de hoop uit, dat deze beslissing op den duur
de geheele bevolking zou kunnen bevredigen.
Na vaststelling aer notulen werd overge
gaan tot behandeling van de ingekomen
stukken.
De voorzitter stelde voor het adres tot
demping van het Verdronkenoord af te wij
zen.
Op verzoek van den heer Keijsper werd het
even wel om prae-advies in handen van B. en
W. gesteld.
Het college van regenten van het Cen
traal Ziekenhuis stelde voor in de vacature
van drs. M. van der Weijst te benoemen de
heer H. J. B. Peet.
No. 2 op de aanbeveling was de heer mr
C. Smal.
Mej. Carels vroeg om de voordracht terug
te nemen en ze nog met de namen van twee
vrouwen aan te vullen.
Wethouder Klaver deelde mede, dat B. en
W. den heer Keijsper hadden voorgedragen,
die evenwel niet op de aanbeveling van het
college van regenten voorkomt.
Wethouder Westerhof heeft daarbij nog
medegedeeld, dat de eisch een vrouw candi-
daat te stellen niet van B. en W. maar van
de volksgroep moet uitgaan, voor welker ver
tegenwoordiging er een vacature bestaat.
De heer Van de Vall bepleitte de aanbe
veling terug te nemen en de betrokken volks
groep te verzoeken er alsnog een vrouwelijke
candidaat op te plaatsen.
De heer Venneker verwonderde er zich
over, dat het college van regenten de aanbe
veling voor den heer Keijsper niet had over
genomen.
Mej. Carels herinnerde aan het geval
Ponsen. Toen is ook de voordracht terug ge
zonden.
Wethouder Westerhof achtte het verlangen
van mej. Carels hier niet vervulbaar.
De heer S i e t s m a vond het onjuist
raadsleden tot regenten te benoemen, omdat
deze ook over de subsidie moeten beslissen
De heer Vogelaar achtte het verkeerd de
R.K. fractie het recht van aanbeveling en be
noeming te geven.
De voorzitter lichtte toe, dat regenten be
zwaar tegen de benoeming van raadsleden
had om niet t.o. de buitengemeenten den
schijn te wekken, dat het hier een gemeente
lijk ziekenhuis zou zijn. De raad heeft zich
nooit officieel voor een vrouw uitgesproken
De heer Bonsema had geen bezwaar de
voordracht van het college van regenten
steunen.
Een voorstel van mej. Carels om de aanbe
veling terug te nemen en er alsnog de namen
van vrouwen aan toe te voegen, werd verwor
pen met 14 tegen 5 stemmen. (Vóór stemden
de heeren Sietsma, v. d. Vall, Bülens, Bakker
en mej. Carels).
Tot regent werd vervolgens bij derde
stemming thans tusschen de heeren Keijsper
en Peet, met 10 van de 19 stemmen werd de
heer Peet benoemd Eén stem was blanco.
Besloten werd met ingang van 1 Augustus
a.s. als hoofd over te plaatsen a. van de Nic.
Beetsschool naar de TexeUrhcn
heer J. Barkman en va^^efete1 den
school naar de N.c. Beetsschoo d^n l hade"
Lammers. U€n heer j
Uitvoerig werd hierbij het advir*
H11 erntnmieoto knA_^_i
ver-
êevallén «ni'S
De lieer Woldendorp deed het vooret.1
onderwijscommissie voortaan ook de
plaatsingen te hooren. Dit werd aamL°Ver'
met 15 tegen 4 stemmen (die der f nf6"
ders). ethou-
B. en W. werden gemachtigd een aan i,
Zeglis gelegen perceel grond ter gron?» et
ongeveer 1640 c.A. met ingang van K vaa
1933 voor een door hen te bepalen ft0?'
verhuren voor een huurprijs van ten te
328 per jaar. J tetl minste
Vastgesteld werd, dat de commissie
iet Grondbedrijf de verlaging van huur!^r
redelijk had geoordeeld. nuurPnjs
Met de gemeente Barsingerhorn werd
gemeenschappelijke regeling getroffen
trent de toelating van leerlingen uit die f'
meente tot de openbare lagere scholen alhr»®"
Een gemeenschappelijke regeling
aangegaan met de gemeente Castricum Td
treffende hulpverleening door de Alknu
H in die ?e.
veel overeenkomsten te sluiten'om Alkm!'6
bij plotselinge brand niet te veel van
eigen materiaal te berooven. flet
In verband met de gewijzigde salaris
van bet Rijkspersoneel zullen de dienaar^
genomen maatregelen ook moeten eeiJ"
voor het personeel aan van Rijkswege
sidieerde gymnasia, handelscholen^
sussen. r'
Tevens moet overeenstemming metdetefe
regeling worden verkregen inzake de to«C
ning van kindertoelagen, die beperkt moeten
worden tot wettige en .gewettigde" kinderen
en verder om de wijze van berekening der
wedden van het onderwijzend personeel aan
de Handelsavondschool naar het inzicht van
den minister te wijzigen.
In verband daarmede werden wijzigingen
van de desbetreffende verordeningen vast ne
stel d.
Een perceel bouwterrein aan de Jan van
Scorelkade, groot ongeveer 654 M2. werd
voor 10 per M2. verkocht aan den heer j.
Tulskamp alhier.
Besloten werd tot asphalteering van de
Koorstraat en het Ritsevoort, waarvoor B. en
W. een crediet van ten hoogste 23.900 werd
toegestaan, nader te regelen bij suppletoire
begrooting. Van dit bedrag is 3900 be
stemd voor het omleggen van verschillende
eidingen. Wanneer voor een wegdek van
asphaltblocs geen aannemelijke aanbieding
can worden verkregen, zal een wegdek van
asphaltbeton worden gemaakt.
De heer Westerhof wees er naar aanlei
ding van opmerkingen van den heer Sietsma
nog uitdrukkelijk op, dat men alleen bloes
neemt als het prijsverschil niet te groot is.
De heer Klaver achtte den levensduur van
asphaltblocs hooger. Men heeft hier een ge-
ijkmatige slijtage. Het kan wellicht een to-
tenverhooging van ong. 1000 geven.
Voorgesteld werd, dat men die kosten-
grens niet zal overschrijden.
Aan B. en W. werd een crediet van
10 000 toegestaan voor verbetering van
den Geesterweg. De rijweg zal 10 M. breed
worden, het tegeltrottoir aan de N.-zijde 5
M. en het verhoogde schelpad aan de Z.-
zijde 4.50 M. Aan beide zijden van den weg
zullen, zoo mogelijk, boomen worden ge
plant.
Medegedeeld werd, dat omwonenden be
reid bleken in de kosten bij te dragen als er
een asphalt- en geen klinkerweg komt. Het
geeft, volgens wethouder Klaver een meer
dere kosten van 1500, (wat 900 meer is
dan voor een klinkerbestrating) maar het on
derhoud is goedkooper. Mag men evenwel nu
reeds buiten de singelgrachten asphalteeren.
Het college werd na eenig debat gemach
tigd bij een verschil van hoogstens 1000 tot
asphalteering over re gaan, wanneer het col
lege de omstandigheden daarvoor gunstig
acht. Elk soortgelijk verzoek zal op zich zelt
worden bekeken.
JtacktfkticfUen
HOORN, 8 Mrt. 1934. Op de heden ge
houden kaasmarkt waren aanuvoer en PriF_,
als volgt: 5 stapels kleine fabriekskaas j u
1 stapel kleine boerenkaas 23. Totaal
stapels wegende 5875 K.G. De handel w
vlug.
SCHAGEN, 8 Mrt. 1934. Op de heden
gehouden veemarkt waren aanvoer en^pnj
als volgt: 12 Paarden 150—/ 3W,
Geldekocien (mag.) F 1101402'5 *3
koeien (vette) 160—225; 15
160-/ 210; 457 Nuchtere kalveniJ
12; 196 Overiiouders f 125020,
ken en geiten 2—6; 10 Varkens
16-/20; 15 Varkens (vettO per KD.
-37 cent; 118 Biggen 12; K™nfe
0.50-/ 1.25; Kippen 50 cent. 95000itu
kipeieren, 52—54 22.10, 5—'57 3
2.10, 58- 60 2.1'W 2-20, 61--0J
2.202.30, 64-67 2.30-/2 50
2000 stuks Eendeieren 2.302 7U
BROEK OP LANGENDIJK, 8 Mrt. 19
70000 K.G. Roode kool 1 -50-/
13000 K.G. Gele kool 3.50-/5-60» 4
K.G. Deensche witte koo. 3-50-Z je
nonn v fi Uien: <rcle uien 1—,' i 3"' 6
J til0-
f 4.40; Gele kool les. 3.80, 2e s.
f 3.70; Deensche witte kool le 1 f 50;
5.80; Drielingen uien 80 ct.; umn.J pefll
Grove uien 1.90; Peen 3.30; Kleine
2.60; Bieten 0.60 ^oö
Aanvoer: 33800 K.G. R°°de wi^ê
K.G. Gele kool; 13300 K G. Deensche
kool; 825 K.G. Uien; 600 K.G. Peen,
K.G. Bieten. -034.
NOORDSCHARWOUDE, 7 Maart
6000 K.G. Uien: uien 1-20-—/ ^JlVlOO
lingen 80 cent, grovel7-0—1^,'rscho'
K.G. Roode kool 1.40—6.10, d
i_/ 4 7060700 K.G. Gele koo'
5.70, doorschot 2.90—4.W, do0f.
K.G. Deensceh witte kool 5-/ <l'
schot 2.5O-/ 5, alles per 100 K.u-