De ambtenaren en de verboden vereenigingen. DE NIJENRODE-ZAAK. De elfde zitting. ONTBINDING VAN GEMENGDE HUWELIJKEN? In Duitschland. Gemeenteraad van Alkmaar (Kort verslag). ken geen aannemelijke aanbieding kan wor den verkregen, dan zal een wegdek van as faltbeton worden gemaakt. De heer S i e t s m a had met verwondering de bijlage gelezen. De fin.-commissie oor deelde het wenschelijk niet verder te gaan dan 20.000 en in de bijlage wordt daarvan niet gerept. Waarom geschiedde dit? Weth. Westerhof: Deze bijlage gaat P.W. aan. Weth. Klaver verdedigde de bijlage. De commissie van P.W. verwacht dat verlegging van de kabels geen moeilijkheden zou geven, doch bijkomende kosten van een 4000 zijn noodig voor het omleggen en met dit bedrag is de post verhoogd. Het college wil asfal;- blocs als in de Langestraat, als dit niet veel meer kost dan betonasfalt. Weth. Westerhof zeide, dat de finan- cieele-commissie er niet meer dan 20.000 voor over had. Blijkt dat men daarvoor as faltblocs kan krijgen, dan des te liever, an ders gewoon betonasfalt. De heer S i e t s m a verwijst naar den brief van den directeur van Gemeentewerken, waaruit blijkt, dat asfaltblocs 3000 duur der wordt. Door de toezegging van den wet houder is hij voldaan. Weth. Westerhof: Als het prijsver schil niet te groot is, asfaltblocs en anders asfaltbeton. Weth. KI a v e r zegt nog, dat geconsta teerd kan worden, dat de levensduur met as faltblocs grooter is. Van de andere wegen valt de levensduur niet mede en bovendien krijgt men er kuilen. B. en W. willen daarom asfaltblocks. Als het prijsverschil niet groot is wil hij vrijheid voor het college asfalt blocs te kiezen, ook als het 100Ó scheelt De heer S i e t s m a betoogt nog, dat fijn asfaltbeton van langen levensduur is. Als het 20 pCt. scheelt dan vindt hij het te hoog. De voorzitter: Als het meer dan 1000 gulden kost nemen wij asfaltbeton. Conform werd hierop besloten. Verbetering Geesterweg. In bijlage 27 stelden B. en W. voor, hun een crediet van 10.000 te verleenen voor verbetering van den Geesterweg. De rijweg zal 10 M. bieed worden, het tegeltrottoir aan de Noordzijde 5 M. en het verhoogde schelp pad aan de Zuidzijde 4.50 M. Aan beide zijden van den weg zullen zoo mogelijk boomen worden geplant De heer K e ij s p e r wenschte aanhouding, in verband met het ingekomen adres van de 'bewoners van den Geesterweg, die asfaltee ring verzoeken, in het belang van hun per- ceelen. De secretaris ;as het verzoek voor. De heer Ke ij sper informeerde naar het prijsverschil en vroeg met de bewoners in on derhandeling te treden over een bijdrage. De voorzitter: De bewoners willen iets Wethouder Klaver: Het college heeft zijn standpunt niet bepaald. Krijgt men vol doende kapitaal, dan zal spr. steunen, wat wordt beoogd. Noodig is, dat men voor het seizoen klaar komt en 6 weken is voor de af werking noodig. Vier weken uitstel ;s echter moeilijk. Het prijsverscnil wordt geschat op 1500. In den Geesterweg liggen geen lei dingen en kabels, vandaar het geringe ver schil en 't onderhoud van een asfaltweg is beduidend lager. Belanghebbenden willen f 600 voteeren. De gemeente kost het f 900 meer en die krijgt minder onderhoud. De moeilijkheid is te asfalteeren buiten de sin gelgrachten. Men kan dan bij volgende ver zoeken om asfalteering buiten de singel- grachten ook een bijdrage verzoeken Spr. vroeg het college te machtigen tot asphal- teeren als de kosten niet hooger zijn dan 1000 door de bijdragen van particulieren. De aanbesteding kan dan dubbel plaats hebben. De heer Vogelaar vond het sympathiek, dat de burgers willen bijdrage en daarom is hij voor het denkbeeld, en dit te meer omdat de verhouding 600 tot 900 gunstig is. Spr. is er voor het college de gevraag de machtiging te verleenen. Weth. W e s t e r h o f wees er op, dat con sequenties aan het voorstel zijn verbonden. Tot nog toe zou alleen binnen de grachten geasfalteerd worden. De heer S i e t s m a: Dat is geen raadsbe sluit. Weth. W e s t e r h o f: Het college deelde dit den raad mede en die ging er mede accoord. De voorzitter is voor het beste weg dek en wil er rekening mede houden, dat pas geasfalteerd wordt, als het wegdek dit noo dig maakt. De heer S i e t s m a voert tegen den heer Westerhof aan, dat de levensduur van asfalt wegen veel grooter is dan van klinkerwegen De heer Vogelaar oordeelde eveneens dat men op den duur tot asfalteering moet komen. Pas als de klinkerweg af is wil spr asfalteeren, mits belanghebbenden bijdragen en niet als het verzocht wordt. De heer K e ij s p e r was van dezelfde meening. Hij oordeelde, dat men zelfs beter deed te asfalteeren na het seizoen, dan voor het seizoen klinkerstraten. Weth. W e s t e r h o f gaat mee als het niet meer dan 1000 scheelt en het op een zich zelf staand besluit is Weth. B o n s e m a zeide, dat het niet zeker is dat er geen kabels liggen. Besloten werd B. en W. tot asfalteering te machtigen als de kosten niet meer dan 1000 gulden méér bedragen. In bijlage 2, die wij uitvoerig publi ceerden, zegden B. en W. dat de verorde ningen, regelende de rechtspositie van het gemeentepersoneel, in overeenstem ming moeten worden gebracht met de nieuwe van rijkswege daarvoor vastge stelde bepalingen De commissies van oveH^gj hebben zich met de voorgeschreven wijzigingen vereenigd, behalve wat betreft het onder bepaalde voorwaarde r .tslag verleenen aan de ambtenares, die in het huwelijk treedt. Andere organisaties konden zich met het voorgestelde wel vereenigen Het bestuur der vereeniging van hoo gere ambtenaren zou bepaald willen zien, dat de stadsvlap ook van ambt - of denstwoningen matr worden uitgestok n De meerderheid van B. en W. stelden voor tot vaststelling der voorschriften over te gaan met uitzondering van het afvloeiïngsreglement der gehuwde amb- tönftr^s. De minderheid had tegen de door den minister gevraagde aanvulling voor wat het meer politieke gedeelte betreft, in beginsel geen bezwaar. voorzitter zeide, dfl/fc het col- lege geen bezwaar maakte tegen het uit steken van de stadsvlag uit ambts woningen. De heer v. D r u n e n zeide, dat de soc. dem. fractie tegen de bijlage zal stem men, omdat de positie van de gemeente ambtenaren op te losse schroeven komt te staan. Niet is omschreven wanneer men revolutionnair is Bij den heer Moijtink te men het al gauw. Is een ambtenaar revolutionnair als zijn directeur meent dat hij te onbehoorlijk pro testeert? Het leven in concubinaat kan men wel ter beoordeeling aan den heer Hoijtink overlaten. De heer H o ij t i n k: Dat doe ik toch niet. Gelach). De heer v. Drunen Wij zijn van oor deel, dat vele in concubinaat levenden zede- lijker leven dan velen gehuwden. Voorts oor- deelen wij het wel juist om het dragen van insignes niet toe te laten en ook oordeelen wij, dat dienstwoningen niet voor propa ganda gebruikt mogen worden. Zijn fractie zal tegen de bijlage stemmen. (De vergadering duurt voort.) 3mgezonden Stukken (Buiten verantwoordelijkheid van de Redactie. De opname ui de rubriek, bewijst geenszins dat de redactie er mede instemt). DE ONBEWAAKTE OVERWEG! Mag ik als dagelijksche weggebruiker het volgende in uw blad plaatsen? Bij voorbaat mijn dank. Zooals ons bekend is, heeft er voor eenige dagen weer een ernstig ongeluk plaats ge vonden. Dat hieruit heel weinig of geen lee ring wordt getrokken, bleek mij Donderdag. Ik reed met mijn auto achter een vrachtauto aan. Wij kwamen van Egmondbinnen en gin gen in de richting Heiloo. Als men dan bij de spoorlijn komt, rijdt men een flink stuk parallel hiermee, dus kan men niet goed zien of er een trein uit de richting Castricum komt. Trots dat zag ik tot mijn verbazing, dat de voorrijdende vrachtauto afkomstig uit Alk maar, zonder te stoppen of uit te kijken, zeer gemoedelijk en zeer langzaam rijdend, den onbewaakten overweg overhobbelde. Was er een trein in aantocht geweest, dan was deze auto zeker het slachtoffer er van geworden en dan toch zeker door groote nalatigheid van bedoelden chauffeur. Ik heb dezen er later op gewezen en als antwoord werd ik uitgelachen. Is hiermee nu niet ook al weer voor den vooveelsten keer aangetoond, dat 't zeer dik wijls de schuld van bestuurders van auto's is, dat er ongelukken gebeuren? Ik voor mij ben er van overtuigd, dat als men een onbewaakten overweg moet passee- ren, dat men als volgt verplicht is om te doen: wanneer men deze op 2 of 3 M. gena derd is, zet men den wagen stil, laat den mo tor draaien, blijft in den auto zitten, doet het raam open, kijkt goed naar links en rechts. Indien men dan niets ziet aankomen, gaaf men direct met flinke snelheid er over. Dus vooral niet langzaam. Ik voor mij ben overtuigd, dat het dan bijna niet mogelijk is, om een ongeluk te ver oorzaken. Mag ik hier ook tegelijk nog wijzen op den zeer donkeren provincialen weg van de Zaanstreek? Als men daar 's avonds rijdt is er bijna geen afscheiding te zien tusschen weg en berm. In dezen modernen weg zijn twee zeer gevaarlijke bochten gemaakt en wel bij Uitgeest en vooral bij Krommenie. Deze is vanaf Amsterdam zeer gevaarlijk, een zeer korte en scherpe bocht om een lan taarn. Hierbij wilde ik ook de aandacht vestigen op het overmatige lawaai, getoeter en claxon Als voorbeeld diene dat ik verleden week het eens wilde ondervinden of dit wel zoo nood zakelijk is. Ik heb toen van hier tot in het cen trum van Amsterdam gereden, zonder oo< maar een keer signaal te geven, met het ge volg, dat ik er in denzelfden tijd was als an ders. Dus heeren automobilisten, probeer het eens met wat minder getoeter en u zult zien dat het even goed, ja, misschien beter gaat. Hoogachtend, EEN ABONNFE. (De gevaarlijke plaatsen op den weg naar Amsterdam, waarover Abonné klaagt, zijn bedoeld om het verkeer te noodzaken lang zaam te rijden. Op de plaatsen komen n.1. zijwegen op den hoofdweg uit en het verkeer van die wegen heeft als van rechts komend voorrang. Dat de hoofdwegen voorrang heb ben, zooals b.v. in Frankrijk, zoover zijn we hier nog niet. Red. Alkm. Crt.) sche markt en schept dadelijk andere verhou dingen in de prijzen. Al kon de afgeloopen weken groote voor uitgang op onze groentenmarkten worden ge constateerd, toch gaan we den goeden kant uit. Dit bleek al dadelijk met de roode kool. Was de hoogste noteering tot nu toe 5.30 geweest, deze week was de stemming nog reter en werd voor kool van 2 pond of iets zwaarder al spoedig tot 5.70 betaald. Voor deze kool was belangrijke vraag, niet slechts uit het binnenland maar ook van elders. Het gevolg van een en ander was, dat de prijs nog even monteerde en dat zelfs tot 5.90 voor mooie partijen werd betaald. Dit werkte ook gunstig op de zwaardere kool, waarvoor nu ook iets betere prijzen konden worden be dongen. Brachten de zwaarste de vorige week jemiddeld 1.20 op, nu werd bijna geen en- cele partij beneden de 1.50 verkocht en werd veel van deze groote kool verhandeld voor 1.60—1.80. Voor tweede soort vielen de prijzen ook niet tegen. Het mooiste door schot bracht 4.20 5 op, als het de meest gewenschté grootte betrof. De grootste kool van de tweede soort bleef betrekkelijk weinig beneden den prijs van dien der eerste kwali teit, ongeveer 10 tot 20 cent. Kool, iets groo ter dan „stort" werd nog voor 2 verkocht. Deze prijs werd ook besteed voor kool van ongeveer 2 K.G. Voor alle soorten was een goede vraag. Aangevoerd werden aan beide veilingen 112 spoorwagens. Voor gele kool was de prijs op het eind der vorige week tot 4 opgeloopen. Deze week liepen de prijzen aanmerkelijk hooger, zoodat er nog partijen voor f 4 80 werden verkocht. Dit betrof weer de aanvoeren van kool met een gewicht van ongeveer 1 K.G. Voor kool van 3 pond werd tot 3.30 besteed De grootste kool bracht 2.403 op, wat dus een aanmerkelijke betere prijs is aan voor roode kool van hetzelfde gewicht. Tweede soort kleingoed werd met 3.20— f 3.90 be taald en de grootste met 2.10—2.70. Er blijkt uit, dat de prijzen veel zijn verbeterd, dank zij de grootere vraag, welke voor gele kool is ontstaan. Er werden deze week weer belangrijke hoeveelheden verhandeld, n.1 meer dan 100 spoorwagens aan beide mark ten. Dezelfde gunstige stemming, welke voor roode en gele kool viel te constateeren, deed zich ook gelden voor Deensche witte kooi. Den laatsten tijd werden voor deze koolsoort de hoogste prijzen gemaakt, zoodat de bezit ters ervan nog het minst ontevreden zijn over den loop van zaken op de groentenveilingen Ook deze week liepen de prijzen nog omhoog, zoodat te Noordscharwoude nog tot 6 40 werd betaald. Aan de Broeker veiling was de loogste prijs f 6. De meeste aanvoeren van de mooiste kool brachten 5.505.80 op Voor groote Denen werd 3.50f 4 be taald voor wat de eerste soort betrof. Tweede soort bracht 2.50—3.40 op. Voor de mooie, kleine (2 pond of iets zwaarder) werd 4.20—5.20 besteed. Ongetwijfeld zijn de geringe voorraden van deze kool oorzaak van aeze verbeterde prijzen. Niettemin wer den er nog 60 spoorwagens verhandeld, waarvan een belangrijk deel voor het buiten land bestemd. Voor uien was en bleef de stemming flauw. Voor drielingen werd grootendeels maar 80 cent per 100 K.G. betaald, enkele partijtjes brachten 1 op. Verschillende partijen gele uien werden ook voor 1 verkocht; slechts bij uitzondering werd 1.50 besteed. Nep bracht f 1.501.60 op, grove uien 1.60 2.40. De aanvoeren zijn bovendien maar klein: ongeveer 8 spoorwagens aan de 2 vei lingen. Voor de mooiste bieten werd 1.90—2 70 betaaldgroote brachten 80 cent tot 1 op De aanvoer van peen is gering; de mooiste en grootste gold van 2.30—2.50; voor kleine werd 2 betaald. Ziet gij muggen, lang van poot, Aarzelt niet, maar slaat ze dood. £aitd: en Jmih^ouw DE LANGENDIJKER GROENTEN- VEILINGEN. Als we de uitkomsten van het tuinbouw bedrijf, afgaande op de prijzen, welke ook deze v/eek weer op de veilingen zijn gemaakt vergelijken met die op den overeenkomstigen tijd van het vorige jaar, dan kan worden ge constateerd, dat die beter zijn dan in 1933 Bovendien bleek ook deze week weer, dat de verhouding tot Duitschland voor wat den uitvoer onzer tuinbouwproducten betreft Vtel gunstiger is geworden, wat wel gebleken is uit de gehouden conferentie met een der gemengde commissies, die besprekingen hiel den met leiders van onze veilingsorganisa ties voor de verdere uitvoering van het eind vorige jaar gesloten handelsverdrag, waar bij is komen vast te staan de loyale houding tegenover onze uitvoermogelijkheden. Men mag verwachten, dat de prijzen en de hoeveel heden te exporteeren kool van dien aard zul len zijn, dat zij nog gunstig zullen afsteken bij die der vorige maanden. Deze uitvoei naar het buitenland verlicht de binnenland zandtrein, waarbij hij bemerkte, dat iets on gewoons geschiedde. Toen hij ging kijken, vond hij tuschen de zangwagens den land bouwer De Gouw met verbrijzeld hoofd. De landbouwer was op den grond gevallen en overreden. Vermoedelijk heeft hij de locomo tief niet gehoord, toen hij tuschcn de wagens bezig was het zand weg te scheppen, ten einde het overstuiven ervan naar zijn lang te voorkomen. De man moet op slag dood zijn geweest. De ongelukkige laat een weduwe en vier kinderen achter. Nadat in de zitting van de Amsterdamsche rechtbank heden kort was gesproken over de eerste chantagepoging, waarvan Onnes eeni ge bijzonderheden was vergeten, werden en kele employé's van verzekeringsmaatschap- lijen en van het expertisebureau gehoord. :én hunner noemde de waarde van de vijf gestolen schilderijen veel geringer dan er voor betaald is door de verzekering. De ach terstallige premie was niet van de verzeke ringsom afgehouden, omdat zulks geen ge woonte was. Vervolgens werd nog Tang ge sproken over een paar gebroken beeldjes uit de collectie van het kasteel Nijenrode. Er was heden zoo goed als geen belang stelling voor deze rechtszaak. Sedert het nationaal-socialistisch regime in Duitschland heerscht hebben verschillende Duitsche rechtbanken het verzoek gekregen gemengde huwelijken ongeldig te verklaren op grond van het feit, dat de niet-Joodsche partij ten tijde van het huwelijk zich niet be wust was van de beteekenis van de rassen- (westie. Indien hij of zij op de hoogte zou zijn geweest zou het huwelijk niet tot stand zijn gekomen. Tot nog toe hebben de rechtbanken derge lijke verzoeken afgewezen, doch thans heeft het staatsgerechtshof van Baden te Karlsru- he een dergelijk huwelijk ontbonden ver klaard. In zijn motiveering verklaarde de rechtbank: „Men is zich tegenwoordig er van bewust, dat het Joodsche ras afwijkt van iet Ararische ras in bloed, karakter, per soonlijkheid en gedachtenleven, en dat een verbintenis met een lid van dit ras niet al leen ongewenscht is, doch ook verkeerd, on natuurlijk, tegennatuurlijk zelfs omdat het den Ariër blootstelt aan het gevaar van zijn ras te vervreemden en vreemde kinderen voort te brengen". De uitspraak van het Hof is nog niet van cracht, aangezien een der betrokken partijen ertegen in beroep is gegaan. £aatste betichten (Ongecorrigeerd.) EERSTE KAMER. Zitting van heden Aan de orde was de begrooting van het departement van onderwijs, kunsten en we tenschappen voor 1934. De heer Heerkens Tijssen (r.k.) hoopte, dat de minister niet te spoedig een beslissing neemt omtrent het vraagstuk van de spelling der Nederlandsche taal. De heer Van Sasse van Ysselt (r.k.) zei dat soms te laat wordt ingegrepen met het restaureeren van monumenten, de regee ring trede meer preventief op. De heer Zeeuw (s.d.) achtte niets verderfelijk voor onderwijs dan te grooten invloed van den minister van financiën. Spr. critiseerde de houding van den vrijzinnig-democratischen minister ten opzichte van het onderwijs. De ze minister bezuinigt uitsluitend op het open baar onderwijs. Spr. noemde den 8-jarigen leerplicht een economisch belang. Den heer van Citters (a.r.) werd verlof verleend, den minister van onderwijs te in terpellleeren inzake diens antwoord betrel fende den oproep van het comité van profes soren en studenten. De interpellatie wordt gehouden op een nader te bepalen dag. Wat betreft de nieuwe regeling van het middelbaar en voorbereidend hooger onder wijs waarschuwde spr. tegen voortgaan op den ingeslagen weg. Hij schetste de waarde van de gymnasiale opleiding voor heel het verdere Teven. SPOEDVERGADERING PROVINCIALE STATEN. De Provinciale Staten van Noordholland zulen in het tijdvak tusschen 15 Maart en 15 April in buitengewone zitting bijeengeroepen worden teneinde als dan aan de orde te stel len eenige onderwerpen van spoedeischende aard. DOOR EEN ZANDTREIN OVERREDEN Met verbrijzeld hoofd opgenomen, Te Drunen (N.-B.) heeft gistermiddag een droevig ongeval plaats gehad, dat den landbouwer R. de Gouw het leven heeft g kost. Na afloop van de werkzaamheden op de zandafgraving onder Drunen, vanwaar het zand voor ophooging naar Den Bosc wordt vervoerd, reed de machinist van een zandtrein met groote vaart op dit terrein tegen eenige stilstaande wagens van den onderwijscommissie besproken""w^u^an de scheidene leden er op aandrongen dPï] Ver' sie in zoo veel mogelijk gevallen ren. treffende hulpverleening door de Alktm, sche brandweer ingeval van brand in die f' meente. De heer Keijsper drong er op aan Hedenmiddag te 1 uur hield de raad een openbare vergadering onder voorzitterschap van den burgemeester. Afwezig waren de heeren Ringers en Go- vers wegens ziekte. De burgemeester sprak de hoop uit, dat beiden spoedig hersteld mogen zijn. Medegedeeld werd, dat Ged. Staten het raadsbesluit inzake het open zwembad heb ben goedgekeurd. De heer Bülens sprak namens zijn fractie de hoop uit, dat deze beslissing op den duur de geheele bevolking zou kunnen bevredigen. Na vaststelling aer notulen werd overge gaan tot behandeling van de ingekomen stukken. De voorzitter stelde voor het adres tot demping van het Verdronkenoord af te wij zen. Op verzoek van den heer Keijsper werd het even wel om prae-advies in handen van B. en W. gesteld. Het college van regenten van het Cen traal Ziekenhuis stelde voor in de vacature van drs. M. van der Weijst te benoemen de heer H. J. B. Peet. No. 2 op de aanbeveling was de heer mr C. Smal. Mej. Carels vroeg om de voordracht terug te nemen en ze nog met de namen van twee vrouwen aan te vullen. Wethouder Klaver deelde mede, dat B. en W. den heer Keijsper hadden voorgedragen, die evenwel niet op de aanbeveling van het college van regenten voorkomt. Wethouder Westerhof heeft daarbij nog medegedeeld, dat de eisch een vrouw candi- daat te stellen niet van B. en W. maar van de volksgroep moet uitgaan, voor welker ver tegenwoordiging er een vacature bestaat. De heer Van de Vall bepleitte de aanbe veling terug te nemen en de betrokken volks groep te verzoeken er alsnog een vrouwelijke candidaat op te plaatsen. De heer Venneker verwonderde er zich over, dat het college van regenten de aanbe veling voor den heer Keijsper niet had over genomen. Mej. Carels herinnerde aan het geval Ponsen. Toen is ook de voordracht terug ge zonden. Wethouder Westerhof achtte het verlangen van mej. Carels hier niet vervulbaar. De heer S i e t s m a vond het onjuist raadsleden tot regenten te benoemen, omdat deze ook over de subsidie moeten beslissen De heer Vogelaar achtte het verkeerd de R.K. fractie het recht van aanbeveling en be noeming te geven. De voorzitter lichtte toe, dat regenten be zwaar tegen de benoeming van raadsleden had om niet t.o. de buitengemeenten den schijn te wekken, dat het hier een gemeente lijk ziekenhuis zou zijn. De raad heeft zich nooit officieel voor een vrouw uitgesproken De heer Bonsema had geen bezwaar de voordracht van het college van regenten steunen. Een voorstel van mej. Carels om de aanbe veling terug te nemen en er alsnog de namen van vrouwen aan toe te voegen, werd verwor pen met 14 tegen 5 stemmen. (Vóór stemden de heeren Sietsma, v. d. Vall, Bülens, Bakker en mej. Carels). Tot regent werd vervolgens bij derde stemming thans tusschen de heeren Keijsper en Peet, met 10 van de 19 stemmen werd de heer Peet benoemd Eén stem was blanco. Besloten werd met ingang van 1 Augustus a.s. als hoofd over te plaatsen a. van de Nic. Beetsschool naar de TexeUrhcn heer J. Barkman en va^^efete1 den school naar de N.c. Beetsschoo d^n l hade" Lammers. U€n heer j Uitvoerig werd hierbij het advir* H11 erntnmieoto knA_^_i ver- êevallén «ni'S De lieer Woldendorp deed het vooret.1 onderwijscommissie voortaan ook de plaatsingen te hooren. Dit werd aamL°Ver' met 15 tegen 4 stemmen (die der f nf6" ders). ethou- B. en W. werden gemachtigd een aan i, Zeglis gelegen perceel grond ter gron?» et ongeveer 1640 c.A. met ingang van K vaa 1933 voor een door hen te bepalen ft0?' verhuren voor een huurprijs van ten te 328 per jaar. J tetl minste Vastgesteld werd, dat de commissie iet Grondbedrijf de verlaging van huur!^r redelijk had geoordeeld. nuurPnjs Met de gemeente Barsingerhorn werd gemeenschappelijke regeling getroffen trent de toelating van leerlingen uit die f' meente tot de openbare lagere scholen alhr»®" Een gemeenschappelijke regeling aangegaan met de gemeente Castricum Td treffende hulpverleening door de Alknu H in die ?e. veel overeenkomsten te sluiten'om Alkm!'6 bij plotselinge brand niet te veel van eigen materiaal te berooven. flet In verband met de gewijzigde salaris van bet Rijkspersoneel zullen de dienaar^ genomen maatregelen ook moeten eeiJ" voor het personeel aan van Rijkswege sidieerde gymnasia, handelscholen^ sussen. r' Tevens moet overeenstemming metdetefe regeling worden verkregen inzake de to«C ning van kindertoelagen, die beperkt moeten worden tot wettige en .gewettigde" kinderen en verder om de wijze van berekening der wedden van het onderwijzend personeel aan de Handelsavondschool naar het inzicht van den minister te wijzigen. In verband daarmede werden wijzigingen van de desbetreffende verordeningen vast ne stel d. Een perceel bouwterrein aan de Jan van Scorelkade, groot ongeveer 654 M2. werd voor 10 per M2. verkocht aan den heer j. Tulskamp alhier. Besloten werd tot asphalteering van de Koorstraat en het Ritsevoort, waarvoor B. en W. een crediet van ten hoogste 23.900 werd toegestaan, nader te regelen bij suppletoire begrooting. Van dit bedrag is 3900 be stemd voor het omleggen van verschillende eidingen. Wanneer voor een wegdek van asphaltblocs geen aannemelijke aanbieding can worden verkregen, zal een wegdek van asphaltbeton worden gemaakt. De heer Westerhof wees er naar aanlei ding van opmerkingen van den heer Sietsma nog uitdrukkelijk op, dat men alleen bloes neemt als het prijsverschil niet te groot is. De heer Klaver achtte den levensduur van asphaltblocs hooger. Men heeft hier een ge- ijkmatige slijtage. Het kan wellicht een to- tenverhooging van ong. 1000 geven. Voorgesteld werd, dat men die kosten- grens niet zal overschrijden. Aan B. en W. werd een crediet van 10 000 toegestaan voor verbetering van den Geesterweg. De rijweg zal 10 M. breed worden, het tegeltrottoir aan de N.-zijde 5 M. en het verhoogde schelpad aan de Z.- zijde 4.50 M. Aan beide zijden van den weg zullen, zoo mogelijk, boomen worden ge plant. Medegedeeld werd, dat omwonenden be reid bleken in de kosten bij te dragen als er een asphalt- en geen klinkerweg komt. Het geeft, volgens wethouder Klaver een meer dere kosten van 1500, (wat 900 meer is dan voor een klinkerbestrating) maar het on derhoud is goedkooper. Mag men evenwel nu reeds buiten de singelgrachten asphalteeren. Het college werd na eenig debat gemach tigd bij een verschil van hoogstens 1000 tot asphalteering over re gaan, wanneer het col lege de omstandigheden daarvoor gunstig acht. Elk soortgelijk verzoek zal op zich zelt worden bekeken. JtacktfkticfUen HOORN, 8 Mrt. 1934. Op de heden ge houden kaasmarkt waren aanuvoer en PriF_, als volgt: 5 stapels kleine fabriekskaas j u 1 stapel kleine boerenkaas 23. Totaal stapels wegende 5875 K.G. De handel w vlug. SCHAGEN, 8 Mrt. 1934. Op de heden gehouden veemarkt waren aanvoer en^pnj als volgt: 12 Paarden 150—/ 3W, Geldekocien (mag.) F 1101402'5 *3 koeien (vette) 160—225; 15 160-/ 210; 457 Nuchtere kalveniJ 12; 196 Overiiouders f 125020, ken en geiten 2—6; 10 Varkens 16-/20; 15 Varkens (vettO per KD. -37 cent; 118 Biggen 12; K™nfe 0.50-/ 1.25; Kippen 50 cent. 95000itu kipeieren, 52—54 22.10, 5—'57 3 2.10, 58- 60 2.1'W 2-20, 61--0J 2.202.30, 64-67 2.30-/2 50 2000 stuks Eendeieren 2.302 7U BROEK OP LANGENDIJK, 8 Mrt. 19 70000 K.G. Roode kool 1 -50-/ 13000 K.G. Gele kool 3.50-/5-60» 4 K.G. Deensche witte koo. 3-50-Z je nonn v fi Uien: <rcle uien 1—,' i 3"' 6 J til0- f 4.40; Gele kool les. 3.80, 2e s. f 3.70; Deensche witte kool le 1 f 50; 5.80; Drielingen uien 80 ct.; umn.J pefll Grove uien 1.90; Peen 3.30; Kleine 2.60; Bieten 0.60 ^oö Aanvoer: 33800 K.G. R°°de wi^ê K.G. Gele kool; 13300 K G. Deensche kool; 825 K.G. Uien; 600 K.G. Peen, K.G. Bieten. -034. NOORDSCHARWOUDE, 7 Maart 6000 K.G. Uien: uien 1-20-—/ ^JlVlOO lingen 80 cent, grovel7-0—1^,'rscho' K.G. Roode kool 1.40—6.10, d i_/ 4 7060700 K.G. Gele koo' 5.70, doorschot 2.90—4.W, do0f. K.G. Deensceh witte kool 5-/ <l' schot 2.5O-/ 5, alles per 100 K.u-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 2