Afustecdamscke Jieucs J>M&£icaties £uchtvaacl Jstgezonden Stukken Speet wtivaad! Sproeten komen vroeg in het voorjaar, koopt tijdig een po Sprutol- Bij alle Drogisten Jiunst en Wetenschap Jiacktbecichtett Burgemeester en Wethouders van Alkmaar brengen ter algemeene ken- nis dat in het Gemeenteblad van Alk maarnr 1391 is opgenomen het besluit van den Raad dier gemeente van Maart j-1.» waarbij is vastgesteld Eene verordening tot wijziging der verordening regelende de voor waarden voor de levering van elec- triciteit en de te verrichten werk zaamheden door het gemeentelijk electriciteitsbedrijf. Deze verordening is heden afgekon digd en gedurende drie maanden ter gemeente-secretarie ter lezing gelegd. Zij is aldaar tevens in afdruk, tegen betaling der kosten verkrijgbaar. Alkmaar, 6 April 1934. Burgemeester en Wethouders voornoemd, F. H. VAN KINSCHOT, Burgemeester. A. KOELMA, Secretaris. DRANKWET. (Staatsblad 1931, nr. 476). Ingekomen is een verzoek van G. B Colauto, alhier, om een verlof A ver lof voor den verkoop van zwak-alcoho- lischen drank in het klein zoowel voor gebruik ter plaatse, voor welke het ver lof geldt, als voor gebruik elders in het perceel Groot Nieuwland nr. 47. Binnen twee weken na dagteekening dezer kan een ieder schriftelijk bezwa ren tegen het verleenen van dit verlof indienen. Alkmaar, 6 April 1934. Burgemeester en Wethouders van Alkmaar, F. H. VAN KINSCHOT, Burgemeester. A. KOELMA, Secretaris. DE POSTVLUCHTEN OP INDIE. De Uil en de Rijstvogel (beiden op de uit reis) zijn gister te Rome aangekomen; De Oehoe is gisteravond om kwart over acht op Schiphol geland; de Snip (uitreis) kwam gis ter te Singapore. PER ZWEEFVLIEGTUIG OVER HET KANAAL. Mejuffrouw Joan Meakin, een jeugdige Londensche agiatrice, is gisteren met een zweefvliegtuig, dat door een vliegtuig werd getrokken, van Oostende uit het Kanaal over gestoken. Het toestel is te Heston gedaald, nadat het boven dit vliegtuig nog een aantal loopings had gemaakt. (Buiten verant ivoor dea/kheia van at Redactie. De opname in ae rubriek, bewust geenszins dat de edartie er mme instemt i M. de Redacteur, Vergun mij een klein plaatsje voor het vol gende Hedenmorgen was ik toevallig getuige van het ongeluk, dat bij de Groote Kerk plaats vond. Daar kwam een man door aanrijding te vallen en verwondde zich door het stuk stooten van de knieschijf, zoodanig, dat hij ter plaatse bleef liggen. Ik heb toen het was 10.35 uur mijn jas uitgetrokken en die onder het been van den man gelegd, op dat dit been niet meer plat op den grond be hoefde te liggen. Direct is de politie gewaar schuwd en na circa 3 minuten verscheen er een inspecteur. Daarna kwam de politie met een noodverband en ik kreeg den indruk, da: de betrokken agent niet deskundig genoeg was dit aan te leggen, waarom ik dat van hem overnam. Hoewel de geneeskundige dienst dadelijk gewaarschuwd werd, moest de man nog tot 11 uur met hevigen pijn ter plaatse blijven liggen, waarna er een dokter verscheen, die mij vroeg wat de man mankeerde en daarna weer vertrok. Eerst daarna kwam er, om goed elf uur een ziekenauto en een zuster per fiets waarna de patiënt weggebracht werd. Was er in al dien tijd geen gelegenheid dezen gewonde te vervoeren, desnoods op een handbrancard? Als Rotterdammer, waai alles uitstekend geregeld is, heeft mij het langzame en gebrekkige werken bij dit onge luk zeer onaangenaam getroffen. Met dank voor de plaatsing, S VELLEMAN. Botersloot 107b. Rotterdam. Automobilisme. DE K.N.A.C. IN DEN STRIJD TEGEN HET LAWAAI. Rechts gaat voor als lawaai- factor. Nu de Koninklijke Nederlandsche Auto mobiel Club den strijd heeft aangegaan met het straatlawaai en dus haar streven richt op een ongetwijfeld door velen verlangden terugkeer naar meer rust op straten en we gen rust dan in den zin van minder over tollige en onwelluidende klanken, welke zijn ontstaan uit de groote toeneming van het verkeer is het' logisch, dat bij de beschou wing over de oorzaken van het toenemende leven niet in de laatste plaats wordt nage gaan, welken invloed de wettelijke voorschrif ten en bepalingen daarop uitoefenen! In een vorig artikel heeft de K.N.A.C. als een der voornaamste oorzaken genoemd arti kel 23 van het Motor- en Rijwiel reglement, dat van den bestuurder van een motorrijtuig vergt een signaal te geven, telkens wanneer de veiligheid van het verkeer zulks vordert. Maar niet minder belangrijk is in dit ver- tywU WtftH S. K„ remdt' om niet te z«ggen be- dft hA v g in de Motor- en Rijwielwer, heeft Inrml aVai" .rechts den voorrang Immers, dank zij dezen rechtsregel ziet toml' S58"""?"- <"e uit StoS en Hi'i* °m -m verkeer druk bereden pl «np Tgnj straten gevaarlijk of tot een aanfluiting van werkelijk verkeer te ma ar h't lde wetgever het niet noodig ondfsche'd te maken tusschen t„n dy,e^n °i -straten en zijwegen of -stra- müjio iH 1x11 te kiezen tusschen een veTk€er, dat zich niet normaal kan wikkelen en als gevolg daarvan dus niet an zijn doel beantwoordt, of een verkeer, t zich alleen kan handhaven door lawaai. Het een noch het ander kan in het modei- ne leven als practisch worden beschouwd Wanneer de automobilist genoodzaakt is om in onze steden, welke helaas nu eenmaal niet zijn gebouwd noch aangelegd in een tijd toen men ook rekening behoefde te houden met het verkeer steeds voor iedere zijstraat zijn snel heid zoodanig te verminderen, dat hij in staat zal zijn om oogenblikkelijk te stoppen, wanneer uit die zijstraat eenig verkeer ge Heft te komen, dan kan hij van zijn voertuig met dat nuttig effect verwachten waarvoor het feite;ijk is vervaardigd. Sterker nog, een dergelijk gebruik in de stad beteekent een vermeerderd benzinegebruik en een grootere slijtage. Het is dus on-economisch en duur der dan nuttig en wenschelijk is. Weliswaar kan men van het standpunt uitgaan, dat die kostenvermeerering geen overmatig groote rol in het verbruik zal spelen, maar die op vatting is toch niet heelemaal juist, vooral niet in dezen tijd waarin allerwege gestreefd wordt naar meerdere versobering van ons le venspeil en dus ook naar grootere zuinig heid. Over het algemeen zullen de automobilis ten, ondanks nun eerlijk verlangen om den grootst mogelijke veiligheid te dienen, trach ten een compromis te vinden, dat hun eener- zijds in staat stelt om niet in conflict te ko men met het wetsartikel, dat aan het recht- sche verkeer den voorrang toekent, maar an derzijds toch ook de ge'egenheid geeft om het volle nut uit hun automobiel te trekken. Het is vrij begrijpelijk, dat dit moet leiden tot een overmatig gebruik van het zoo gemakkelijk te hanteeren signaal, dat beter dan welke be paling van den wetgever of de politie-autor teit in staat is om den anderen weggebruiker ontzag in te boezemen Voor een zeer groot deel moet dan ook hei lawaai worden toegeschreven aan de angst wan den autobestuurder om in conflict te ko men met de bepaling, dat aan 't verkeer van rechts voorrang moet worden verleend En wanneer dus uit alle kringen der bevolking gevraagd wordt om meer stilte in steden en dorpen, dan ligt het voor de hand, dat ten einde dit te bereiken ook zorgvuldig onder de or-nren zal worden gezien of door middel van wijziging van dit belangrijke verkeers voorschrift geen verbetering in den toestand kan worden verkregen. Er is reeds zeer veel over deze bepaling gezegd en geschreven. Er zijn zelfs verkeers- technici, die nog veel verder gaan in hun verlangens en ongetwijfeld niet ten on rechte streven naar een wettelijk voor schrift, dat voorrang zou verleenen aan het verkeer van links. Het ligt niet op onzen weg om hier in den breede de voordeelen van zulk een bepaling uiteen te zetten. Vooral niet waar de bezwaren er tegen, niet zoozeer van verkeerstechnischen dan wel van practi- schen aard, zoo vele zijn, dat van een invoe ring binnen afzienbaren tijd toch geen sprake kan zijn. Maar wel mag hier de vraag naar voren worden gebracht of, nu de drang naar meer stilte zoo algemeen is geworden, thans de tijd niet gekomen is, om het onderscheid vast te leggen tusschen hoofd- en zijweg of tusschen hoofd- en zijstraat. Ook hiertegen worden weliswaar nog steeds bezwaren aan gevoerd, maar het is zeer de vraag of deze niet veel meer een gevolg zijn van conserva tieve opvattingen dan van werkelijk practi- schen zin. De voorbeelden uit het buitenlanc zijn er te over om ons te bewijzen, dat het niet zoo moeilijk is om dit onderscheid in eenvoudigen vorm vast te leggen. In iedere stad zijn straten aan te wijzen, vele straten zelfs, welke als hoofdstraten kunnen worden aangemerkt, voornamelijk reeds omdat het verkeer er veel drukker en intensiever is dan in andere straten. Waarom zou het dan niet mogelijk zijn voor zulke straten het recht van voorrang vast te leggen? Evengoed als men voor kruispunten van twee zulke straten kan blijven vasthouden aan de bepaling, dat in dit geval het van rechts komende verkeer den voorrang heeft? In de'Belgische wegcode heeft men wel zeer duidelijk aangegeven welke als voor rangsstraten en -wegen moeten worden aan gemerkt. Het lijkt ons zeer wel mogelijk soortgelijke aanwijzing ook voor ons land te doen, vooral ook omdat in vele opzichten de omstandigheden voor de beide buurstaten de zelfde zijn. Daardoor zou nog dit voordeel worden bereikt, dat een uniformiteit zou worden verkregen, welke niet anders dan nuttig zou kunnen werken voor de ontwikke ling van het wederzijdsche vreemdelingen verkeer. Het zal den lezer duidelijk worden, dat zich ten aanzien van verschillende verkeers- vraagstukken nog zoovele andere belangrij ke kwesties voordoen, en dat vele onderwer pen meestal in een onderling verband moe ten worden gezien Dat treedt vooral ook van Vrijdag 6 April 1934 OPGAVE VAN NOORDHOLLANDSCB LANDBOUWCREDIET N. V. (Outvangen per draadlooze telefoon). Koers van beden te! STAATSLEEN1NGEN. 5 NederL 193211 4% 1917 4 1931 5 Ned-lndië 1915 5% Uuitschland 1930 ANK-INSTELLINGEN. Amsterd bank Haudel Mpij Cert. v. 1000 Kolo.iiale Bank Ned lnd Handelsbank Rotterd Bank 1JUSTR. OND BINNENL Alg Kunstzijde Unie v berkels Patent Calve Uellt Eert Nederl Ford Philips Gloeil Gem Bezit Umlever iNDUSTR. OND. BU1TENL Steel comm CULTUUR MAATSCH. H V A Java Cultuur Dito a< dons 0 MIJNBOUW Alg bxplor Mij. 0 0 PETROLEUM. Dordtscbe Petr. 0 Kon. Petr. Sbell Union RUBBERS. Amsterd Rubber Hessa Rubber SCHEEPVAARTEN. Kon Ned Stoomboot TABAKKEN. Oude Deli AMER SPOORWEGEN. Southern Railw Cert. Union Pacific §Noleering per 50, •Exdividend. tExclaim. Vorige koers pl.m. 1.30 pl.m. 1.45 pl.m. 2.00 pl.m. 2.15 1003/j6 IOÜV.6 1105/s 397.6 39'Va ïcov» 39-7a 3-Va 114i/a 45 521/, 5 i/2 75 114 45 75 437a 18 556/8 159 24 a1/, 7913/i6 44 158 24 7 4 8) 80 248 79'/a-1 158 248 797a-i 247'V, 2'Vs 9Va 2j;7:6 IC 327» 6Va 268/, 9'%6 H 26 Vs 317a 6s/s 9]5/l6 9"/,6 261/s 9'Vis 181 92 75 24 16.10 180'/, 179 179}-7a 130»/, 1597a 13' 77, 161 162) 3) 164 146*/a 16 yf 1048/g H13/l6 6Vs 165'/,-) 104/, l-Va 67, 165 V, 1048/g 21/io i 1651/j 1 Vi« 67, 105V8 401/2 37»/, 34 26/16 1037,-6 105'/, 1057a 47 105 7, 2}-7.» 6 Va 407, 6 128 26'/; 125'/, 148 127 26 124'/, 5 1497, 1257,-6 126 407, 197, 76 Ti* PROLONGATIE Vorig, koer» 2'/, pCt Heden 2 pCt. WISSELKOERSEN AMSIERDA.V, New-York Londen Berlijn Parijs Br issel (Belga) Bazel WceneD p Scb Kopenhagen Stockholm Oslo Italië NIET OFFICIEEL 100 Vorige koers 1.48 7-64 58 82i/, v /6'/j 34.no 47 93 00 UU 34 20 39 4U 38 40 12.75 Koer» op heden 2 uur I- 1.478/, 7 61V, 58 7ri/, v 16 34.00 47 90 00.00 34 10 3910 E 10 12.77'/, ten aanzien van de lawaaibestrijding sterk op den voorgrond. En daarom is het ook juist zoo buitengewoon nuttig, dat in de leringen der verlieersautoriteiten de actie voor meer stilte in het verkeer meer en meet belangstelling ondervindt. Bridge. WEDSTRIJD TE STOMPETOREN. In café Renses te Stompetoren is Woensdagavond een bridgewedstrijd ge houden onder leiding van dr. Heringa. Voor de organisators was de avond een groot succes, de deelname was enorm. Niet minder dan honderd deelnemers, verdeeld in vier klassen, hebben eenige uren met animo gespeeld. De uitslag was als volgt: groep A oneven lijn: 1. de heeren Leek en Duinker, Bergen met 24 p.; 2. de heeren Menist en Pie, Alkmaar, 26 p.; 3. de heeren L. TrijbetÉ en A. Vis ser, Alkmaar, 27 p. Even lijn: 1. mej. M. Schermerhorn en de heer Kleinjan, Alkmaar, 23 p.; 2. de heeren Blom en Blokker, Bergen, 24 p.; 3. de heer en mevr. B. Schoen, Alkmaar, 27 p. Groep B oneven lijn: de heeren P. en H. Quant, Warmenhuizen, 14 p.; 2. de heeren D. F. C. F. v. d. Heuvel en J. Buis, Ursem, 21% p.3. de heeren Rijs en Bleeker, Warmenhuizen, 27 p. Even lijn: 1. de heer en mevr. Scher merhorn, Alkmaar, 18p.; 2. de heer en mevr. Wit, Alkmaar, 24 p.; 3. mej. J. Meindersma en mej. Ermers, Alkmaar, 24% p. Groep C oneven lijn: 1. de heeren J. en N. Pronk, Warmenhuizen, 15 p.; 2. de heeren Strooker en Haasbroek, Alk maar, 15% p.; 3. de heeren R. Boeder en C. Boeder Jr., Oterleek, 1814 p. Even lijn: 1. P. Eecen Jr. en M. Kuil man, Oudkarspel; 2. de heeren Kam- stra en Toereppel, Bergen; 3. de heeren Jac. en J. Wester, Warmenhuizen. Groep D oneven lijn: 1. Cor de Boer en K. Govers, Stompetoren; 2. de heer en mevr. O. de Vries, Oterleek. Even lijn: 1. de heeren Rieke en Roos, Bergen; 2. de heeren Th. Smit en P. Bleeker, Warmenhuizen. SPORT IN BEELD. Eer paar dagen later dan gewoonlijk verscheen Sport in Beeld deze week, maar de reden daarvan is duidelijk Wie dit nummer in handen krijgt, z 1 ver rest staan over den rijken inhoud. De redactie van het weekblad heeft n.1. hot geheel in een NederlandIer- land-sfeer gehouden en zoo lezen wij eenige belangwekkende artikelen o\er den aanstaanden strijd. Herberts, voor zitter der keuze-commissie schrijft iets aan het adres der bezoekers, Karei Lot- sy waarschuwt in een interessant inter view voor overdreven optimisme en meent, dat de wedstrijd heel zwt^i zal zijn en tenslotte wordt een overzicht ge- gever. over het wereldkampioenschap en onze kansen. Tal van aardige kieken verlevendigen den tekst, terwijl op het griote middenblad het Nederlandse!) elftal staat afgebeeld: groote, forsche en scherpe foto's rondom een overzichts- kiek van het Stadion. Daarnaast de gewonde rubriek: Dag boek van een Leek, Sportoverzicht. Redactioneele opmerkingen, enz En na tuurlijk foto's en sportgebeurtenissen in de afgeloopen week (roeien, voetbal, zwemmen, wielrennen, draverijen enz Wij hopen voor de uitgevers, dat zij een dubbele oplage gemaakt hebben, want anders zullen vele sportliefhebbers deze week teleurgesteld worden. Zoo zeker als het Zondag in het Stadion uit verkocht is, zoo zeker is dit nummer binnen een of twee fagen uitverkocht! Bravo. Sport in Beeld! 12%-JARIG BESTAAN VAN - BERGEN's MANNENKOOR. Dat de gisteravond door Bergen's Man nenkoor gegeven uitvoering als 'n feest uit voering werd beschouwd werd de bezoeker gewaar toen hem bij het binnenkomen een bouquetje werd aangeboden en op het toon.ee) een schat van bloemen zag staan. Voorzitter den Das opende met een wel komstwoord en Tnemoreerde enkele voorval len uit het 12i/£-jarig tijdperk. Spr. noemde het koor een Zondagskind omdat het zoo velerlei steun had ondervonden. Ie van de dirigenten G. Anderson, Corn. Jonker en Karei Böhne, van wien de twee laatstge noemden het koor meermalen op wedstrijden tot overwinning hadden gebracht, en 2e steun in anderen zin, o.a. van den heer Schalkwijk, de ondernemer der Berger-autobusdienst Verder herdacht spr de heeren D de Groot en Koster, die vanaf de oprichting lid zijn. Koster in 't bijzonder nog als penningmees ter, deelde mede, dat de burgemeester, mevr Dekker en de heer Zeiler bericht van verhin dering hadden gezonden, dat er telegrammen en felicitatiebrieven waren ontvangen van de oud-leden Witte, A. de Groot, van den oud-voorzitter Pigge, van den componist Jac. Jansen; bloemstukken van de Berger ver- eenigingen, vanuit de omgeving en uit Am sterdam. Daarna nam mevr. van Reen enJur- riaans, voorzitster der vaandelcommissie, het woord, om in 'n hartelijk speechje het vaandel aan de vereeniging over te dragen, daarbij gewagende van den goeden raad, de commissie verschaft door den heer Essers. Een keurig vaandel, waarop o m. het wapen van Bergen prijkt. Na deze overdracht zong het koor 'n gedeelte uit de Hymme an die Musik van Lachner, beginnende met de woor den „Das hat Musik getan". Toen kwamen verschillende sprekers het koor complimen- teeren en geschenken aanbieden. De heer Krom overhandigde den heer Koster het be drag, dat overgebleven was, na de onkosten voor het vaandel. De heer de Groot bood na mens den bestuurdersbond een herinnerings medaille aan; vier koren uit Amsterdam, waarvan Böhne dirigent is, een zilveren krans. Jonker, namens z'n dubbelmannen- kwartet, bloemen; Schoorl's Gemengd koor herinneringsmedaille. Voorzitter den Das dankte vaandelcommissie en alle anderen voor de ondervonden hulde. Toen kon met het zangprogramma een aanvang worden gemaakt en opende het mannenkoor met het feestlied. „Heack Diës" van Alphons Vrancken, forsch ingezet, misschien wat te erg, maar men was in feeststemming; goed en heel mooi later Beati Mortni van Mendelssohn en Voorjaar van Jan Nieland en tot waardig be sluit gaf men Te huis van Bonset. Schoorl's Gemengd koor, dirigent Corn. Jonker, dat met het Alkmaarsch dames- koortje, onder dezelfde leiding, medewerking verleende, gaf mooie, beschaafde zang in Zondagmorgen van Bonset, Lentezang van Roeske. Waar de hei te bloeien staat van Wierts en in de Winter van Loots. De Win ter, door 'n klein kodr te zingen, is 'n heele prestatie, Schoorl zong het uitmuntend en moest het laatste couplet herhalen. Het dameskoortje bleek te zijn: klein maar rein. In de drie nummers van Dalcraze klonk het bizonder mooi; 't werd 'n succes voor de zangeressen, ook door de wijze waarop die nummers voorgedragen werden. De Jantjes-Matrozendans (de dames had den zich allen in matrozenpakjes gestoken) bracht de vroolijkheid in de zaal en werd ook gedeeltelijk herhaald. A. K. DE GRAANMARKT. ALKMAAR, 6 April 1934. Op de heden gehouden Graanmarkt waren in totaal 18ó H.L.'s aangevoerd als: 40 H.L. voertarwe 3.505; 2 H.L. gerst chev. 4.87% 6.25; 78 H.L. haver 6.87%—7.25; 25 H.L. boonen, w.o. bruine 8, citroen 11.50, zaai 15, duiven 7.50—9.85 en witte boonen 15; 1 H.L. kanariezaad, prijs niet genoteerd; 9 H.L. mosterdzaad, geel 11 11.75; 1 H.L. karwijzaad en 2 H.L. blauw maanzaad, prijzen niet genoteerd en 27 H.L, erwten, w.o.kl. groene 7—7.75 gr. 20, grauwe 2035 en vale 20—f 28, per 100 K.G. Handel goed. DE KAASMARKT. ALKMAAR, 6 April 1934. Op de heden gehouden kaasmarkt waren in totaal 48 sta pels, wegende 84000 K.G. kaas aangevoerd, waarvan de prijzen als volgt: Fabriekskaas: Kleine 20, CommissL- 16, Middelbare 15. Boerenkaas: Kleine 17.50, Commissie 20. Alles met rijksmerk. Handel matig. AMSTERDAMSCHE AARDAPPEL- PRIJZJEN. AMSTERDAM, 6 April 1934. Op de he den gehouden aardappelenmarkt waren de prijzen onveranderd. Aanvoer 2006 H.L. BROEK OP LANGENDIJK, 6 April '34. 17000 K.G. Roode kool 1.10—6.30; 5000 K.G Gele kool 2.70—6.40; 1600 K G. Deensche witte kool 2.60—6.20; 4800 K.G. uien; gele uien 1.20—1.80, gele drielingen 0.80; 1300 K.G. Bieten 1—2 80 210 K.G. Rabarber 4.80, alles per 100 K G. NOORDSCHARWOUDE, 6 April 1934. 200 K.G Aardappelen: BI. Eigenheimers 2.70; 6600 K.G. Uien: uien 1.10 1.60, drielingen 0.80, grove 1.80 2 10; 1000 K.G Peen 3.10-/ 3.40, kl. Peen 1.40; 1200- K G. Kroten 1 2.70; 156000 K.G. Roode kool 1.30—6.10, doorschot 1 10—5; 47300 K.G. Gele kool 3 80—5 80, doorschot 44.10; 63800 K.G. Deensche witte kool 3.70 5.80, alles per 100 K.G. WARMENHUIZEN, 5 April !34. Roode kool le s. 1.40—6.10, 2e s. 1 10— 3.60; Gele kool le s. 4.50—6.40; D. witte kool les. 5 506.60; Drielingen (uien) 0 80; Uien 1.40—1.60, grove uien 1 50. Aanvoer: 60500 K.G. Roode kool; 7000 K.G. Gele kool; 5900 K.G. Deensche witte kool; 775 K G. Uien. V mïTT t 't 7 „Flfi gromde tegen een groote Deensche dog, liefste.'* (Passing Show).

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 11