Nieuwe 'regels voor den weg. Neem 'n "AKKERTJE" DE K.N.A.C.-VEILIGHEIDSLAAN. De strijd tegen het lawaai. SPORT. Jladiomeuws Jjutezondw Stukka, Stad en Omgeoinq Hij had het te Schagen gekocht van mijnheer Visser! Die meneer schijnt bijzonder op u gesteld te zijn, spotte de president! De caféhouder Piet Bloothoofd, uit de „Muizenvreugd", gaf toe, dat verdachte daar geregeld zijn rijwielen stalde. .Verdachte be taalde niets voor die stalling, alleen genoot Bloothoofd van verdachte eenige faciliteiten Een zekere mijnheer Visser kende Bloothoofd niet, ook niet op het door verdachte opgege ven signalement. Ik was er al bang voor, zuchtte Gerrit R. De stevige 33-jarige machinist Matthias Jan Weststrate uit Kolhorn had een Groconda, 'n half-transportrijwiel gemist. Het was hem ontstolen op de Gedempt Gracht te Scha- gen. Mutatis mutandis herkende hij hier zijn rijwiel: Het zadeltaschje had een gebroken riem en getuige had dit gerepareerd met een koperdraadje en dit herkende hij nu als zijn eigendom, ook herkende hij zijn zadel, waar van een der spiraalveeren was gebroken. Dit zadeltaschje was door een Helderschen rechercheur te Heiloo bij verdachte in de schuur in beslag genomen, niet het rijwiel. Verdachte zeide thans, dat deze getuige hem tweemaal had bedrogen. Het was ver moedelijk de fiets van een ander! Weststrate erkende vroeger de fiets van verdachte te hebben gekocht. De fiets was door v d. Burg in den stal van Bloothoofd weer in beslag genomen. Eisch: 1 jaar en 6 maanden geva igenxsstraf. Na afloop van het getuigenverhoor bleef verdachte bij zijn verklaring, dat hij alles eer lijk gekocht had. Verdachte was eenmaal ver oordeeld ter zake strooperij en eenmaal we gens wederspannigheid Verdachte deed toen nog een verhaal omtrent den veelbesproken heer Visser en den oorsprong van zijn han delsrelaties met dezen heer en gaf vervolgens een omschrijving van diens uiterlijk. Eindelijk kwam de officier aan het woord, die in extenso tot de omvangrijke fietsenro- man memoreerde en voldoende deed uitko men, dat de geheimzinnige heer Visser en de andere verhaaltjes van verdachte naar het rijk der fabelen konden worden verwezen. Nadat de officier alle fietsen in het geding de revue had laten passeeren, kwam langza merhand de clou van 's officiers betoog, na melijk een eisch om den beroepsmisdadiger Gerrit R. wegens het voortgezet misdrijf van diefstal te veroordeelen tot 1 jaar en 6 maan den gevangenisstraf. Mr. Prins erkende, dat de officier niet veel hoop gaf, doch de verdediger wilde toch trachten den verdachte in de bus, waarin cte officier hem wilde insluiten, te doen ontsnap pen. Pleiter vermeende, dat het opzet niet was aangetoond en dat de bewijslast rustte op het openbaar ministerie. Niet aangetoond was de daderschap van verdachte aan verschillende diefstallen en pleiter nam nog niet als vast aan, dat de ge noemde heer Visser op den maan thuis hoorde. Volgens genomen informatie was R. geens zins een misdadiger, noch een fietsendief. Een rijwieldief is niet zoo stom om een door hem gegapte fiets in Alkmaar te dispo- neeren in een rijwielstalling. Pleiter wilde wel gelooven, dat verdachte in zijn handel niet kieskeurig was, doch dit hoort thuis bij sehuldheling. Verdediger koos in deze zaak het stand punt van den verdachte en niet van den offi cier Enkele interessante aanwijzingen brachten naar meening van pleiter het bewijs van den diefstal niet aan, evenmin als pleiter aannam dat verdachte de wetenschap had, dat de fiet sen van diefstal afkomstig waren. Ten slotte concludeerde pleiter vrijspraak, aangezien geen 'schijn of schaduw van be wijs was geleverd. In zijn repliek nam de officier aan, dat het gezin van R. keurig net was, maar men zat al reeds lang achter R. aan, die van heling werd verdacht en die nu echter zelf de rij wieldief bleek te zijn. Eindelijk bleef de offi cier bij zijn requisitoir persisteeren. Mr. Prins dupliceerde op eenige punten in officier's repliek, waarop de behandeling der zaak werd gesloten. In alle zaken a.s. week uitspraak. DE MOORD TE ECHT. Voor de Roermondsche rechtbank is Dins- dag behandeld de zaak tegen den 25-jarigen Chr. W. M. K. te Echt, wien ten last wordt gelegd, dot hij op 9 April 1933, des avonds om elf uur te Echt opzettelijk Fr. Tonnaer gewelddadig met een mes in den hals heeft geslagen, waardoor het grootste deel van het alsmerg ter hoogte van de streek tusschen den derden en vierden halswervel werd door gesneden, tengevolge waarvan T. in den avond van den volgenden dag is overleden. De verslagene had op dien dag verschei dene café's bezocht en keerde des avonds om streeks elf uur in kennelijken staat van dron kenschap met zijn fiets aan de hand huis waarts. Op de Slekkerstraat werd hij plotse ling overvallen en heeft daar, zooals bij de sectie door dr. Hulst uit Leiden werd gecon stateerd, een messteek gekregen. Den volgen den avond verklaarde het slachtoffer aan wachtmeester Houtermans, dat hij mishan deld was door zekeren K- uit Echt. Hij gaf toe 'beschonken te zijn geweest. Aan L. Heynen, landbouwer te Echt, vertelde T., dat drie personen hem dien avond waren voorbij gereden; een hiervan was K.; zij hadden hun rijwielen aan den kant van den weg neerge gooid, waarna K. hem had geslagen. K werd op 10 April gearresteerd; op hem werd een mes gevonden, dat vlekken vertoonde. Bij confrontatie wees T. dezen K. als den dader aan. De heer van Waegeningh, politiedeskun dige te Maastricht, heeft toen het mes onder zocht; deze kwam hierbij tot de conclusie, dat de vlekken op dit mes niet van bloed afkom stig waren. En aangezien er geen voldoende bewijsmateriaal aanwezig was, werd verd. in vrijheid gesteld. Eenige maanden later kwam er voor de justitie meer licht in deze zaak. J. Verstraeten vrachtrijder 'te Echt, vertelde op 4 Sept., toen hij in beschonken toestand was, aan den ge meente-veldwachter Fey, dat verd. K. heuTop 10' April verklaard had, dat hij Tonnaer den vorigen dag had mishandeld. Verd. had toen ook het mes aan F. vertoond en het aan den grond afgeveegd. Den volgenden dag heeft de veldwachter Verstraeten deze verklaring laten herhalen. Van een en ander heeft de marechaussee Houterman proces-verbaal on gemaakt. Verstraeten beweerde, dat hij deze verkla ring niet eerder had gegeven, omdat zijn vrouw een zuster is van verdachte. Doch toen op 4 Sept. oneenigheid in de familie was ont staan, wilde hij niet langer zwijgen. Aan de hand van deze verklaring nam de justitie het onderzoek weer op, met het gevolg, dat K. gisteren als verd. terecht stond. Iïi de middagzitting hield het O.M. zijn requisitoir en eischte een jaar gevangenis straf met aftrek van de voorloopige hechtenis. Het koninklijk besluit tot wijzi ging van het Motor- en Rijwielregle ment, dat gisteren is bekend gemaakt, brengt o.m. de volgende wijzigingen: a. Stoplampen moeten oranje- kleurig licht geven; b. „Snijden'' wordt verboden; c. Inhalen kan op bepaalde smalle weggedeelten verboden worden; d. Overbodige geluidssignalen wor den verboden; e. Autodeuren moeten voorzichtig geopend worden; f. Stilstaande auto's worden weer verlicht. Bij Kon. besluit van 24 Maart, gepubli ceerd in Staatsblad no. 125, is het motor- en rijwielreglement gewijzigd. Deze herziening, die talrijke artikelen van het besluit betreft en verscheidene nieuwe artikelen daaraan toevoegt, is ten deele van technischen aard, ten deele een materieele herziening en uit breiding van de geldende verkeersvoorschrif- ten. Het wijzigingsbesluit van 24 Maart zal, blijkens zijn laatste artikel in werking treden op een nader door de Kroon te bepalen tijdstip. Dit houdt waarschijnlijk verband met de door dit besluit noodzakelijk geworden herziening van de bestaande motor- en rijwielbeschik king, waarin de minister van waterstaat uit voering geeft aan verscheidene artikelen van de wet en het Kon. besluit. Behalve een herziening van demotor- en rijwiel beschikking zal ook een aanvulling noodig zijn, daar het gewijzigde Kon. besluit den minister met betrekking tot verschillende nieuwe onderwerpen de vaststelling van nadere voorschriften overlaat. De wijziging van de ministerieele beschikking zal nog wel eenigen tijd kosten, zoodat de invoering van de nieuwe voorschriften niet een kwestie van vandaag of morgen zal zijn. Het groote be lang, dat bij een herziening van de verkeers regelen is betrokken, maakt het echter wen- scneïijk, dat de nieuwe voorschriften thans reeds in ruimen kring bekendheid verwerven. Wij laten hier de voornaamste wijzigingen en uitbreidingen de revue passeeren. De strijd tegen het lawaai. Wij beginnen met het actueelste verkeers- onderwerp: de strijd tegen het lawaai. Deze wordt nu officieel aangebonden tegen den onnoodig toeterenden automobilist en den overvloedig bellenden fietser. Artikel 23 legt den bestuurder van een motorrijtuig de verplichting op met den hoorn een signaal te geven, wanneer de veiligheid van het ver keer zulks vordert. Daaraan is nu de nieuwe bepaling toegevoegd,'da+ het den bestuurder verboden is gebruik van de signaalinstrumenten te ma ken, anders dan wanneer de veiligheid van het verkeer zulks vordert. De automobilist, die, voor het huis van vrienden of bekenden gearriveerd, zijn komst met luid getoeter aankondigt zal in de toekomst dus aan den schandpaal worden genageld. Doch niet al leen hij; ook die weggebruikers, die er plezier in hebben hun hoorn bijna voortdurend te laten weerklinken om zoodoende vrijbaan te maken, zullen zich geverbaliseerd zien. Kortom, de bepaling is gericht tegen iede*, die een onnoodig geb-uik van de signaal- instrumenten maakt. Dr bepaling geldt ook voor de wegen buiten de bebouwde kommen, zoodat de landelijke stilte evenzeer in be scherming wordt genomen als de toch reeds zoo geplaagde zenuwen van de stadsbewo ners. De wielrijders komen onder hetzelf de stilte-regime Je staan: artikel 61 wordt aangevuld met een tweede lid van gelijke strekking als artikel 23. De schooljeugd mag het zich voor gezegd houden en hier is een schoone taak weggelegd voor het ver- keersonderwijs, dat steeds meer wordt gege ven. In deze categorie van „stilte-voorschriften" rangschikken wij ook j:cg de wijziging van artikel 15, dat thans zal luiden: (lid 1) „Een motorrijtuig, waarmede over een weg wordt gereden, moet voorzien zijn van ten minste één ééntonigen hoorn, waar van het geluid op een fstand van 100 M. duidelijk hoorbaar is". Volgens de thans nog geldende voorschrif ten moet de hoorn voor automobielen een zwaren, voor motortietsen een schel len toon hebben. Deze eischen vervallen, zoodat de automobilist, die van natur° wat bescheiden is aangelegd, doch alleen uit vrees voor wettelijke voorschriften een zwaren toeter heeft, in de toekomst op een minder luid exemplaar kan overgaan. Eenheid in de verkeersteekens. Aan het reglement is thans een nieuwr 7bis „Verkeersteekens en verkeersseinen" uit zoo'n nieuw handig zakdoosje bij Rheumalische pijnen, Spierpijn. toegevoegd. Daarin worden voorschriften gegeven over seinen of teekens, welke bij de regeling van het verkeer op de wegen en de rijwielpaden, door of vanwege de daarmede belaste personen, voor bepaalde aanduidin gen of aanwijzingen aan de weggebruikers kunnen worden gebezigd. Zoo luidt de eenigszins wijdloopige omschrijving van de verkeersteekens en verkeersseinen, hetzij met de hand, hetzij met lampen of borden te geven. Zooals bekend, heerscht in dit op zicht geen eenheid, zoodat de automobilist, die in een hem vreemde plaats komt, zich als een kat in een vreemd pakhuis gevoelt. In artikel 72 quater is nu bepaald, dat de minister deze teekens of seinen kan vast stellen. Indien voor eenige bepaalde aandui ding of aanwijzing aan de weggebruikers een teeken of sein is vastgesteld, mag voor het gever, daarvan geen ander teeken of sein worden gebruikt. Het is dan ook verboden, in richtingen aan te brengen of te behouden, waarmede teekens of seinen kunnen worden gegeven, welke zulk een gelijkenis vertoonen met de door den minister vastgestelde tee kens of seinen, dat daardoor verwarring kan ontstaan. Teekens geven. In het vervolg zal men steeds aan de lin kerzijde van zijn auto, motor, rijwiel, rij- of voertuig moeten aangeven, dat men vaart vermindert door de hand op en neer te be wegen. Ook de stoplamp blijft hiervoor geoorloofd, men moet echter zorgen voor oranjekleu rig licht; de plaats van dit lichtsein zal nader worden vastgesteld. Ook voor de richtingaanwijzers volgen nadere ministe rieele voorschriften. Bij bochten en vernauwingen van den weg, waar men onvermijdelijk van richting moet veranderen zal geen teeken meer noodig zijn. Bovendien wordt uitdrukkelijk bepaald, dat door het uitsteken van een richtingaan wijzer (of de hand e.d.) de bestuurder geen aansprak kan maken op een voorrang, die hem niet volgens andere voorschriften toe komt. Andere teekens dan in deze bepalingen vervat, kunnen van de weggebruikers niet geëischt worden (dus ook niet een teeken bij rechtuit rijden). Het gevaarlijke „snijden". Iedereen kent die noodlottige berichten: „Een autobestuurder haalde een voorrijdende auto in, terwijl op den smallen weg ook uit tegenovergestelde richting een voertuig na derde" Schier dagelijks verschijnen ze in de couranten, zoodat het begrijpelijk is, dat thans het inhalen verboden wordt tenzij hier voor voldoende gelegenheid bestaat in ver band met uit tegenovergestelde richting na derend verkeer. Parkeerverboden. De parkeerverboden, die tal van gemeente raden hebben vastgesteld, vinden thans er kenning in het nieuwe reglement. Onder scheiden worden: Stopverboden: het verbod om op den weg of weggedeelte motorrijtuigen, rij wielen of ander rij- en voertuigen tot stil stand te brengen; Stationneerverboden: het ver bod om auto's of voertuigen in stilstand te hebben anders dan tot het onmiddellijk uit- of inlaten of inlaten of uitlaten van perso nen; Parkeerverboden: het verbod om auto's of voertuigen in stilstand te hebben anders dan tot het onmiddellijk laden of lossen van goederen; Verbod te lang p a r k e e r e n het verbod om auto's of voertuigen langer dan gedurende een bepaalden tijdsduur in stil stand te hebben. De gemeenteraad is bevoegd dergelijke ver boden uit te vaardigen, ook ten aanzien van rijks- en provinciale wegen in zijn gemeente. Het besluit moet op door den minister te be palen wijze aan de weggebruikers worden kenbaar gemaakt. Daarvoor komen dus even eens uniforme borden. Andere voorschriften. Voorts bevat het nieuwe besluit nog tal van bepalingen, die de directe veiligheid op den weg betreffen. Zoo kan op gelijke wijze als voor de parkeerverboden is bepaald een inhaalverbod voor smalle wegen of wegge deelten worden vastgesteld. Evenzoo kan voor dergelijke smalle weggedeelten, bijv. voor smalle bruggen, een regeling worden vastgesteld, waarbij, ten einde botsingen en stagnatie te voorkomen, aan het verkeer van een bepaalde zijde de voorrang wordt ge geven, indien tegelijkertijd van beide zijden voertuigen naderen. Deze inhaalverboden en voorrangregelingen moeten eveneens op door den minister te bepalen wijze worden aan gegeven. De regeling betreffende het inhalen is aan gevuld met de bepaling dat dit alleen mag geschieden, indien daartoe, mede in ver band met het uit de tegenover gestelde richting naderende verkeer, gelegenheid bestaat. Het voor schrift betreffende het geven van voorrang aan het van rechts komende verkeer, waarop den laatsten tijd nogal critiek is geoefend, is ongewijzigd gebleven. De ongelukken, die geschied' zijn doordat portieren van auto's op ongelegen oogen- blikken werden geopend, zijn waarschijnlijk aanleiding geweest tot het verbod, een por tier te openen of geopend te laten, indien daardoor de vrijheid of veiligheid van het verkeer wordt belemmerd of in gevaar ge bracht. Het is voorts verboden met een auto achteruit te rijden, indien men zich tevoren niet vergewist heeft, dat zulks kan geschieden zonder dat daardoor de vrijheid of veiligheid van het verkeer wordt belemmerd of in ge vaar wordt gebracht. Bakfietsen worden van de rijwielpaden ge weerd, hetgeen door de berijders van twee wielige fietsen ongetwijfeld met vreugde zal worden vernomen. Vermelden wij ten slotte, dat de regeling met betrekking tot de geslotenverklaring van wegen en de inschrijving van zware motor rijtuigen vrijwel geheel is herzien en aan gevuld. De eerste dag van de K. N. A. C.-vei- ligheidslaan is voorbij. En het resultaat van dezen eersten dag is waarachtig niet onbevredigend. Immers, in totaal werden 194 auto's aan de keuring onder worpen. Daarvan werden er bij eerste keuring 59 goedgekeurd, oftewel 30.4 Afgekeurd werden bij deze eerste keu ring 135 auto's; van deze laatste werden 64 na herkeuring nog met den K. N. A- C-veiligheidswimpel getooid, zoodat gisteren 123 wimpels konden worden uitgereikt. Wij hebben gistermiddag nog weer eens een bezoek gebracht aan de veilig heidslaan en vol Interesse hebben wij het gedoe daar gade geslagen. Om half twee begon de „middagvoor stelling" en om half twee startte de eerste auto. Na deze kwam de lange rij; regelmatig kwamen de wagens de Ju- liana van Stolberglaan oprijden, regel matig werden zij aan de keuring onder worpen. Geen enkel oogenblik was de laan ledig; wel kwam het zoo nu en dan voor, dat slechts 3 of 4 wagens op de verschillende etappes stonden, maar even later stond er weer een rijtje te wachten. Tot 6 uur duurde de keuring en tot zes uur waren er automobilisten, die hun wagens lieten testen. Met of zonder goed resultaat natuurlijk! Er waren prachtige wagens bij; er waren wonderlijke auto-tjes van een tv,ijfelachtigen ouderdom; bij de keu ring werd geen verschil gemaakt. Er waren heeren in chique kleeding; er waren eenvoudige mcnschen in hun werkpakje; bij de keuring werd geen onderscheid gemaakt. Dat heeft ons getroffen. Het K N. A. C. personeel kende slechts één taak: auto's keuren. En het doet dat steeds even correct en maakt geen onderscheid Het personeel vertelt, welke fouten er aan den wagen kleven; het vertelt dat op rustige en prettige wijze en geeft wen ken, hoe men deze fouten kan herstel- Ie; Dankbaar wordt van deze wenken^ge- bruik gemaakt, de blauwe herkeurings- kaart wordt in ontvangst genomen en een volgende keer probeert men opnieuw den wimpel te bemachtigen. Nog steeds is de remproef voor het publiek de meest interessants en voor den automobilist de meest moeilijke proef. Slechts heel zelden komt men er hier met één proef af. Soms zelfs mag men drie, vier, zelfs vijf keer op de vier platen rijden en remmen en dan Dan worden er gaten in de oranjekaart ge knipt, gaten die wijzen op een bevredi gend of een onbevredigend resultaat Onze Alkmaarsche taxi's worden ook aan deze keuring onderworpen. Dat is goed gezien, want het publiek moet vooral positief weten, dat een taxi veilig is op den weg. Laten wij hopen, dat al onze taxi's de volgende week een oranje wimpel mogen voeren! Onze Alkmaarsche garages varen wel bij deze veiligheidsactie. Aanstaande „slachtoffers" laten hun wagens serieus nakijken, afgekeurde auto's worden op nieuw aan een revisie onderworpen en onze Alkmaarsche monteurs hebben op dit oogenblik niet over te weinig werk te klagen. Zoo brengt de K.N.A.C.-veiligheids- laan ook nog werk in de wereld en onze garagehouders mogen de KNAC. daar wel dankbaar voor zijn! De tweede dag. Vanmorgen is de keuring weer begon nen. Tot half een waren 96 wagens de ver schillende posten voor de eerste keuring ge passeerd en daarnaast natuurlijk vele, die voor de tweede keer kwamen. Om half twee stond reeds een rij auto's te wachten en toen de baan weer „geopend" was, bleek het aantal wagens, dat gekeurd moest worden, weer zeer aanzienlijk te zijn. Het wijst er dus op, dat de drukte iets grooter zal zijn dan gisteren. De baan blijft nog geopend tot 6 uur en Vrijdag en Zaterdag beide dagen van 8.30— 12.30 en van 1.30—6 uur. Korfbal. SCHOOLWEDSTRIJDEN TE ALKMAAR. Gisteren zijn Onderstaande schoolkorfbal- voor-wedstrijden gehouden. De uitslagen luiden: Afd. I. Kweek I—Bergen I 00. H. B. S. I-Ulo 1 3-0. Afd. II. H. B. S. II—Ulo II 1-1. Kw-ek II—Ulo III 1—0. Afd. III. H. B S. IIIBergen II 0-1. Centr. 7-8 leerjaar—Bergen III 1—0. De finaies worden gespeeld op 30 April, Julianadag, evenals de voetbalwedstiijden. HET AANTAL LUISTERAARS IN NEDERLAND. Op 31 Maart 1934 bearoeg het aan tal aangegeven radio-ontvanginrichtingen 501120. Het aantal aangeslotenen aan radiodistri- butie-centraies bedroeg 323.759, hetgeen in totaal neerkomt op 99 luisteraars per 1000 inwoners. De belangrijk toeneming van het aantal luisteraars is een gevolg van eenige proces sen-verbaal, welke werden opgemaakt tegen toestelbezitters, die niet voldaan hadden aan de verplichting tot aangifte van hun toestel. (Buiten verantwoordelijkheid v„n Redactie. De opname in ae rubriek be^y* geenszins dal de redactie er mede inxitn, ff*' GEDUPEERDE WINKELIERsT""1"* M. de Red., Beleefd verzoek ik U plaatsnit™ voor het volgende: Dat. de middenstand in deze criskn den het zeer zwaar te verantwoord hebben, behoeft nauwelijks betoog vV' zit eenmaal in de schuit en tracht q te varen. Voor de winkeliersmidik standers is het wel zeer moeilijk tn~ roer recht te houden, maar «en winw lier is nu eenmaal een bezadigd mernrt" Hij moppert wel eens als het niet al best naar den vleasche gaat, maar vn de rest doet hij zijn best „er door" te h men. Wij hopen maar op hetero tiiden" Wij hebben tot nu toe steeds gehormt De heele slechte winter hebben wu weer gehoopt op het voorjaar, de zit drukken tijd. Nu moet het eigenhui drukken tijd zijn, of hij het nog worden zal, weten wij niet, maar op het ootren blik is het nog verre van zichtbaar. Toch hopen wij, van den eenen dag in den ati deren. Maar plots gebeurt er iets, waar voor een zeer groot gedeelte de kon" wordt ingeslagen. De winkeliers hebW hun best gedaan de etalages zoo trekkelijk mogelijk te maken, men hm reclame gemaakt, men heeft trots al.J toch maar behoorlijke voorraden ojj, daan. Maar daar komt de gemeentw roept „H a 11". Wij zullen u beletten besten tijd van het jaar te benutten Dien tijd hebben wij noodig. Wij breken voor uw winkels de straten op, opdat u zelf kwalijk uw winkel kunt betreden Wij leggen nieuwe kabels in de straten al', het ons goed dunkt. Als de kabels liggen, komen wij terug om alle aansluitingen te vernieuwen. Wij komen nog meer terug, wie weet met gasbuizen, rioleeringen of wat ook. Intusschen is het wel weer winter, en kunt u, winkelier, weer door gaan met zorgen en hopen, maar de beste tfy den van het jaar houden wij voor ons en we hebben met jullie winkeliers niets te maken. In den winter konden wij het niet doen vanwege de Wersomstandig. heden. In Februari en Maart kon het wel, maar wij vinden de beste maanden van het jaar juist goed genoeg voor ons, Zoo spreekt de gemeente. Zoo zitten de winkeliers in zak en asch. Wat zal het einde zijn! hopeloos! reddeloos! Maar enfin, het eind zal den last wel dragen. Als de winkeliers niet meer kunnen op- brengen dan moet de gemeente maar zien dat zij er komt. Misschien kunnen de winkeliers van thans dan jok helpen de kabels leggen en derge'ijke meer, om de nieuwe winkeliers die intusschen wel weer gekomen zullen zijn te vermoorden. De gemeente wordt intusschen be dankt voor haar medewerking. Wij hopen echter dat de betrofóffl directeuren van de betrokken gemèwfw bedrijven er persoonlijk geen schade v«a zullen lijden. Met dank voor de plaatsing. Een ingegraven winkelier. VERTROKKEN PERSONEN. J. H. F. Hoenderdos, N.H., en echtgen. G.G., en kinderen, N H„ van Eikelen- bergrtraat 41, naar Bergen (N.H.) W. de Vet, N.H., transportarbeider, en echt- genoote, van Schermerweg 58 naar Ber gen (N.H.) J. G. de Lange, N.H., echt genoot© van P. van Vollenhove, van Longestraat 66, naar Schiedan J. A. Hassing, R Kbureaubediend© N.S-, van Diebbelstraat 30 naar Utrecht. J. R. Vlaming, R.K., bouwkundig opzichter, van Druivenlaan 41 naar Amsterdam. - E. M. Dekker, R.K., dienstbode, van Rit sevoort 26 naar Berkhout. J. G. Smith, R K., echtgen. van D. IJpelaan, buffet juffrouw, van Kennemerstraatweg 1 naar Amsterdam. II. J. Groot, RK> slagersknecht, van Zevenhuizen 8 naar Spanbroek. A. Wceder N.H., ve"- pleegster, van Kruislaan 14 naar Nederl Oost Indië. M. Rosenberg, N.I., cou pe use, van C. W,. Bruinvisstraat 13 naar Amsterdam. H. Kootstra, geen, leerl machinist N.S., en echtgen. en kinderen, van Boomkampstraat 16 naar Emnien H Wijngaard, E L., veter met kunstïk"- men, en echtgen., R.K., en kinderen, van Klein Nieuwland naar Wormerveer. G Krzyzanowski, R K., van St. Anna- straat 33a, naar ARmsterdam. T. Lin deman, geen, weduwe van C. Doorl zonder beroep en dochter, van CaM jaustraat 10 naar Heiloo. G. Bakken wed. van F. Bqrkhout, NH, huishoud ster, van Stationsweg 176 naa St. PaD' cras J A. Koning, R.K., dienstbode, van Mient 17 naar Obdam. A. vaB Westerop, R K., winkelier, en echtgenoo* te van Mient 2 naar Amsterdam. H. Doornbos, R.K., dienstbode, van K® zeestraat 32 naar 's-Gravenhage- C- Kolijn. N.H., dienstbode, van Oudegra® naar Oterleek. M. Grabowski, H diepstbode, van Brouwerstraat 29 na Amsterdam. D. M. Douwma, N HJ van Compagniestraat 10 naar Zeiri S. Goezinne, geen, handelsreiziger, j Paternosterstraat 5b, naar ,*^an A. J. M. Brügeman, tR K typograaf^^, Kennemersingel 8 naar Hilversum. Drost, geen, dienstbode, van ^wVfie- dersingel 51 naar Stompwijk. Mt,aat bie, R.K. .dienstbode, van Overdios 80 naar Akersloot. G. Altena, naar zonder beroep, van Westerweg 1"' Soest. A. Appel, geen, echtg vfl pe0 Koning, van Stuartstraat 67 naar Helder. Weest voczichtig met vuur In bosch en heide.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 10