Nieuwe 'regels voor den weg.
Neem 'n "AKKERTJE"
DE K.N.A.C.-VEILIGHEIDSLAAN.
De strijd tegen het lawaai.
SPORT.
Jladiomeuws
Jjutezondw Stukka,
Stad en Omgeoinq
Hij had het te Schagen gekocht van
mijnheer Visser!
Die meneer schijnt bijzonder op u gesteld
te zijn, spotte de president!
De caféhouder Piet Bloothoofd, uit de
„Muizenvreugd", gaf toe, dat verdachte daar
geregeld zijn rijwielen stalde. .Verdachte be
taalde niets voor die stalling, alleen genoot
Bloothoofd van verdachte eenige faciliteiten
Een zekere mijnheer Visser kende Bloothoofd
niet, ook niet op het door verdachte opgege
ven signalement.
Ik was er al bang voor, zuchtte Gerrit R.
De stevige 33-jarige machinist Matthias Jan
Weststrate uit Kolhorn had een Groconda,
'n half-transportrijwiel gemist. Het was hem
ontstolen op de Gedempt Gracht te Scha-
gen.
Mutatis mutandis herkende hij hier zijn
rijwiel: Het zadeltaschje had een gebroken
riem en getuige had dit gerepareerd met een
koperdraadje en dit herkende hij nu als zijn
eigendom, ook herkende hij zijn zadel, waar
van een der spiraalveeren was gebroken.
Dit zadeltaschje was door een Helderschen
rechercheur te Heiloo bij verdachte in de
schuur in beslag genomen, niet het rijwiel.
Verdachte zeide thans, dat deze getuige
hem tweemaal had bedrogen. Het was ver
moedelijk de fiets van een ander! Weststrate
erkende vroeger de fiets van verdachte te
hebben gekocht.
De fiets was door v d. Burg in den stal
van Bloothoofd weer in beslag genomen.
Eisch: 1 jaar en 6 maanden
geva igenxsstraf.
Na afloop van het getuigenverhoor bleef
verdachte bij zijn verklaring, dat hij alles eer
lijk gekocht had. Verdachte was eenmaal ver
oordeeld ter zake strooperij en eenmaal we
gens wederspannigheid Verdachte deed toen
nog een verhaal omtrent den veelbesproken
heer Visser en den oorsprong van zijn han
delsrelaties met dezen heer en gaf vervolgens
een omschrijving van diens uiterlijk.
Eindelijk kwam de officier aan het woord,
die in extenso tot de omvangrijke fietsenro-
man memoreerde en voldoende deed uitko
men, dat de geheimzinnige heer Visser en de
andere verhaaltjes van verdachte naar het
rijk der fabelen konden worden verwezen.
Nadat de officier alle fietsen in het geding
de revue had laten passeeren, kwam langza
merhand de clou van 's officiers betoog, na
melijk een eisch om den beroepsmisdadiger
Gerrit R. wegens het voortgezet misdrijf van
diefstal te veroordeelen tot 1 jaar en 6 maan
den gevangenisstraf.
Mr. Prins erkende, dat de officier niet veel
hoop gaf, doch de verdediger wilde toch
trachten den verdachte in de bus, waarin cte
officier hem wilde insluiten, te doen ontsnap
pen. Pleiter vermeende, dat het opzet niet
was aangetoond en dat de bewijslast rustte
op het openbaar ministerie.
Niet aangetoond was de daderschap van
verdachte aan verschillende diefstallen en
pleiter nam nog niet als vast aan, dat de ge
noemde heer Visser op den maan thuis
hoorde.
Volgens genomen informatie was R. geens
zins een misdadiger, noch een fietsendief.
Een rijwieldief is niet zoo stom om een
door hem gegapte fiets in Alkmaar te dispo-
neeren in een rijwielstalling.
Pleiter wilde wel gelooven, dat verdachte
in zijn handel niet kieskeurig was, doch dit
hoort thuis bij sehuldheling.
Verdediger koos in deze zaak het stand
punt van den verdachte en niet van den offi
cier
Enkele interessante aanwijzingen brachten
naar meening van pleiter het bewijs van den
diefstal niet aan, evenmin als pleiter aannam
dat verdachte de wetenschap had, dat de fiet
sen van diefstal afkomstig waren.
Ten slotte concludeerde pleiter vrijspraak,
aangezien geen 'schijn of schaduw van be
wijs was geleverd.
In zijn repliek nam de officier aan, dat het
gezin van R. keurig net was, maar men zat
al reeds lang achter R. aan, die van heling
werd verdacht en die nu echter zelf de rij
wieldief bleek te zijn. Eindelijk bleef de offi
cier bij zijn requisitoir persisteeren.
Mr. Prins dupliceerde op eenige punten in
officier's repliek, waarop de behandeling der
zaak werd gesloten.
In alle zaken a.s. week uitspraak.
DE MOORD TE ECHT.
Voor de Roermondsche rechtbank is Dins-
dag behandeld de zaak tegen den 25-jarigen
Chr. W. M. K. te Echt, wien ten last wordt
gelegd, dot hij op 9 April 1933, des avonds
om elf uur te Echt opzettelijk Fr. Tonnaer
gewelddadig met een mes in den hals heeft
geslagen, waardoor het grootste deel van het
alsmerg ter hoogte van de streek tusschen
den derden en vierden halswervel werd door
gesneden, tengevolge waarvan T. in den
avond van den volgenden dag is overleden.
De verslagene had op dien dag verschei
dene café's bezocht en keerde des avonds om
streeks elf uur in kennelijken staat van dron
kenschap met zijn fiets aan de hand huis
waarts. Op de Slekkerstraat werd hij plotse
ling overvallen en heeft daar, zooals bij de
sectie door dr. Hulst uit Leiden werd gecon
stateerd, een messteek gekregen. Den volgen
den avond verklaarde het slachtoffer aan
wachtmeester Houtermans, dat hij mishan
deld was door zekeren K- uit Echt. Hij gaf
toe 'beschonken te zijn geweest. Aan L.
Heynen, landbouwer te Echt, vertelde T., dat
drie personen hem dien avond waren voorbij
gereden; een hiervan was K.; zij hadden hun
rijwielen aan den kant van den weg neerge
gooid, waarna K. hem had geslagen. K
werd op 10 April gearresteerd; op hem werd
een mes gevonden, dat vlekken vertoonde. Bij
confrontatie wees T. dezen K. als den dader
aan.
De heer van Waegeningh, politiedeskun
dige te Maastricht, heeft toen het mes onder
zocht; deze kwam hierbij tot de conclusie, dat
de vlekken op dit mes niet van bloed afkom
stig waren. En aangezien er geen voldoende
bewijsmateriaal aanwezig was, werd verd. in
vrijheid gesteld.
Eenige maanden later kwam er voor de
justitie meer licht in deze zaak. J. Verstraeten
vrachtrijder 'te Echt, vertelde op 4 Sept., toen
hij in beschonken toestand was, aan den ge
meente-veldwachter Fey, dat verd. K. heuTop
10' April verklaard had, dat hij Tonnaer den
vorigen dag had mishandeld. Verd. had toen
ook het mes aan F. vertoond en het aan den
grond afgeveegd. Den volgenden dag heeft
de veldwachter Verstraeten deze verklaring
laten herhalen. Van een en ander heeft de
marechaussee Houterman proces-verbaal on
gemaakt.
Verstraeten beweerde, dat hij deze verkla
ring niet eerder had gegeven, omdat zijn
vrouw een zuster is van verdachte. Doch toen
op 4 Sept. oneenigheid in de familie was ont
staan, wilde hij niet langer zwijgen. Aan de
hand van deze verklaring nam de justitie het
onderzoek weer op, met het gevolg, dat K.
gisteren als verd. terecht stond.
Iïi de middagzitting hield het O.M. zijn
requisitoir en eischte een jaar gevangenis
straf met aftrek van de voorloopige hechtenis.
Het koninklijk besluit tot wijzi
ging van het Motor- en Rijwielregle
ment, dat gisteren is bekend gemaakt,
brengt o.m. de volgende wijzigingen:
a. Stoplampen moeten oranje-
kleurig licht geven;
b. „Snijden'' wordt verboden;
c. Inhalen kan op bepaalde smalle
weggedeelten verboden worden;
d. Overbodige geluidssignalen wor
den verboden;
e. Autodeuren moeten voorzichtig
geopend worden;
f. Stilstaande auto's worden weer
verlicht.
Bij Kon. besluit van 24 Maart, gepubli
ceerd in Staatsblad no. 125, is het motor- en
rijwielreglement gewijzigd. Deze herziening,
die talrijke artikelen van het besluit betreft
en verscheidene nieuwe artikelen daaraan
toevoegt, is ten deele van technischen aard,
ten deele een materieele herziening en uit
breiding van de geldende verkeersvoorschrif-
ten.
Het wijzigingsbesluit van 24 Maart zal,
blijkens zijn laatste artikel in werking
treden op een nader door de
Kroon te bepalen tijdstip. Dit
houdt waarschijnlijk verband met de door
dit besluit noodzakelijk geworden herziening
van de bestaande motor- en rijwielbeschik
king, waarin de minister van waterstaat uit
voering geeft aan verscheidene artikelen
van de wet en het Kon. besluit. Behalve een
herziening van demotor- en rijwiel
beschikking zal ook een aanvulling
noodig zijn, daar het gewijzigde Kon. besluit
den minister met betrekking tot verschillende
nieuwe onderwerpen de vaststelling van
nadere voorschriften overlaat. De wijziging
van de ministerieele beschikking zal nog wel
eenigen tijd kosten, zoodat de invoering van
de nieuwe voorschriften niet een kwestie van
vandaag of morgen zal zijn. Het groote be
lang, dat bij een herziening van de verkeers
regelen is betrokken, maakt het echter wen-
scneïijk, dat de nieuwe voorschriften thans
reeds in ruimen kring bekendheid verwerven.
Wij laten hier de voornaamste wijzigingen
en uitbreidingen de revue passeeren.
De strijd tegen het lawaai.
Wij beginnen met het actueelste verkeers-
onderwerp: de strijd tegen het lawaai. Deze
wordt nu officieel aangebonden tegen den
onnoodig toeterenden automobilist en den
overvloedig bellenden fietser. Artikel 23
legt den bestuurder van een motorrijtuig de
verplichting op met den hoorn een signaal
te geven, wanneer de veiligheid van het ver
keer zulks vordert. Daaraan is nu de nieuwe
bepaling toegevoegd,'da+ het den bestuurder
verboden is gebruik van de
signaalinstrumenten te ma
ken, anders dan wanneer de
veiligheid van het verkeer
zulks vordert. De automobilist,
die, voor het huis van vrienden of bekenden
gearriveerd, zijn komst met luid getoeter
aankondigt zal in de toekomst dus aan den
schandpaal worden genageld. Doch niet al
leen hij; ook die weggebruikers, die er plezier
in hebben hun hoorn bijna voortdurend te
laten weerklinken om zoodoende vrijbaan te
maken, zullen zich geverbaliseerd zien.
Kortom, de bepaling is gericht tegen iede*,
die een onnoodig geb-uik van de signaal-
instrumenten maakt. Dr bepaling geldt ook
voor de wegen buiten de bebouwde kommen,
zoodat de landelijke stilte evenzeer in be
scherming wordt genomen als de toch reeds
zoo geplaagde zenuwen van de stadsbewo
ners.
De wielrijders komen onder hetzelf
de stilte-regime Je staan: artikel 61 wordt
aangevuld met een tweede lid van gelijke
strekking als artikel 23. De schooljeugd
mag het zich voor gezegd houden en hier
is een schoone taak weggelegd voor het ver-
keersonderwijs, dat steeds meer wordt gege
ven.
In deze categorie van „stilte-voorschriften"
rangschikken wij ook j:cg de wijziging van
artikel 15, dat thans zal luiden:
(lid 1) „Een motorrijtuig, waarmede over
een weg wordt gereden, moet voorzien zijn
van ten minste één ééntonigen hoorn, waar
van het geluid op een fstand van 100 M.
duidelijk hoorbaar is".
Volgens de thans nog geldende voorschrif
ten moet de hoorn voor automobielen een
zwaren, voor motortietsen een schel
len toon hebben. Deze eischen vervallen,
zoodat de automobilist, die van natur° wat
bescheiden is aangelegd, doch alleen uit
vrees voor wettelijke voorschriften een
zwaren toeter heeft, in de toekomst op een
minder luid exemplaar kan overgaan.
Eenheid in de verkeersteekens.
Aan het reglement is thans een nieuwr
7bis „Verkeersteekens en verkeersseinen"
uit zoo'n nieuw handig zakdoosje
bij Rheumalische pijnen, Spierpijn.
toegevoegd. Daarin worden voorschriften
gegeven over seinen of teekens, welke bij de
regeling van het verkeer op de wegen en de
rijwielpaden, door of vanwege de daarmede
belaste personen, voor bepaalde aanduidin
gen of aanwijzingen aan de weggebruikers
kunnen worden gebezigd. Zoo luidt de
eenigszins wijdloopige omschrijving van de
verkeersteekens en verkeersseinen, hetzij met
de hand, hetzij met lampen of borden te
geven. Zooals bekend, heerscht in dit op
zicht geen eenheid, zoodat de automobilist,
die in een hem vreemde plaats komt, zich als
een kat in een vreemd pakhuis gevoelt.
In artikel 72 quater is nu bepaald, dat de
minister deze teekens of seinen kan vast
stellen. Indien voor eenige bepaalde aandui
ding of aanwijzing aan de weggebruikers
een teeken of sein is vastgesteld, mag
voor het gever, daarvan geen
ander teeken of sein worden
gebruikt. Het is dan ook verboden, in
richtingen aan te brengen of te behouden,
waarmede teekens of seinen kunnen worden
gegeven, welke zulk een gelijkenis vertoonen
met de door den minister vastgestelde tee
kens of seinen, dat daardoor verwarring kan
ontstaan.
Teekens geven.
In het vervolg zal men steeds aan de lin
kerzijde van zijn auto, motor, rijwiel, rij- of
voertuig moeten aangeven, dat men vaart
vermindert door de hand op en neer te be
wegen. Ook de stoplamp blijft
hiervoor geoorloofd, men moet
echter zorgen voor oranjekleu
rig licht; de plaats van dit lichtsein zal
nader worden vastgesteld. Ook voor de
richtingaanwijzers volgen nadere ministe
rieele voorschriften.
Bij bochten en vernauwingen van den
weg, waar men onvermijdelijk van richting
moet veranderen zal geen teeken meer noodig
zijn. Bovendien wordt uitdrukkelijk bepaald,
dat door het uitsteken van een richtingaan
wijzer (of de hand e.d.) de bestuurder geen
aansprak kan maken op een voorrang, die
hem niet volgens andere voorschriften toe
komt. Andere teekens dan in deze bepalingen
vervat, kunnen van de weggebruikers niet
geëischt worden (dus ook niet een teeken
bij rechtuit rijden).
Het gevaarlijke „snijden".
Iedereen kent die noodlottige berichten:
„Een autobestuurder haalde een voorrijdende
auto in, terwijl op den smallen weg ook uit
tegenovergestelde richting een voertuig na
derde" Schier dagelijks verschijnen ze in
de couranten, zoodat het begrijpelijk is, dat
thans het inhalen verboden wordt tenzij hier
voor voldoende gelegenheid bestaat in ver
band met uit tegenovergestelde richting na
derend verkeer.
Parkeerverboden.
De parkeerverboden, die tal van gemeente
raden hebben vastgesteld, vinden thans er
kenning in het nieuwe reglement. Onder
scheiden worden:
Stopverboden: het verbod om op
den weg of weggedeelte motorrijtuigen, rij
wielen of ander rij- en voertuigen tot stil
stand te brengen;
Stationneerverboden: het ver
bod om auto's of voertuigen in stilstand te
hebben anders dan tot het onmiddellijk uit-
of inlaten of inlaten of uitlaten van perso
nen;
Parkeerverboden: het verbod om
auto's of voertuigen in stilstand te hebben
anders dan tot het onmiddellijk laden of
lossen van goederen;
Verbod te lang p a r k e e r e n het
verbod om auto's of voertuigen langer dan
gedurende een bepaalden tijdsduur in stil
stand te hebben.
De gemeenteraad is bevoegd dergelijke ver
boden uit te vaardigen, ook ten aanzien van
rijks- en provinciale wegen in zijn gemeente.
Het besluit moet op door den minister te be
palen wijze aan de weggebruikers worden
kenbaar gemaakt. Daarvoor komen dus even
eens uniforme borden.
Andere voorschriften.
Voorts bevat het nieuwe besluit nog tal
van bepalingen, die de directe veiligheid op
den weg betreffen. Zoo kan op gelijke wijze
als voor de parkeerverboden is bepaald een
inhaalverbod voor smalle wegen of wegge
deelten worden vastgesteld. Evenzoo kan
voor dergelijke smalle weggedeelten, bijv.
voor smalle bruggen, een regeling worden
vastgesteld, waarbij, ten einde botsingen en
stagnatie te voorkomen, aan het verkeer van
een bepaalde zijde de voorrang wordt ge
geven, indien tegelijkertijd van beide zijden
voertuigen naderen. Deze inhaalverboden en
voorrangregelingen moeten eveneens op door
den minister te bepalen wijze worden aan
gegeven.
De regeling betreffende het inhalen is aan
gevuld met de bepaling dat dit alleen mag
geschieden, indien daartoe, mede in ver
band met het uit de tegenover
gestelde richting naderende
verkeer, gelegenheid bestaat. Het voor
schrift betreffende het geven van voorrang
aan het van rechts komende verkeer, waarop
den laatsten tijd nogal critiek is geoefend, is
ongewijzigd gebleven.
De ongelukken, die geschied' zijn doordat
portieren van auto's op ongelegen oogen-
blikken werden geopend, zijn waarschijnlijk
aanleiding geweest tot het verbod, een por
tier te openen of geopend te laten, indien
daardoor de vrijheid of veiligheid van het
verkeer wordt belemmerd of in gevaar ge
bracht. Het is voorts verboden met een auto
achteruit te rijden, indien men zich tevoren
niet vergewist heeft, dat zulks kan geschieden
zonder dat daardoor de vrijheid of veiligheid
van het verkeer wordt belemmerd of in ge
vaar wordt gebracht.
Bakfietsen worden van de rijwielpaden ge
weerd, hetgeen door de berijders van twee
wielige fietsen ongetwijfeld met vreugde zal
worden vernomen.
Vermelden wij ten slotte, dat de regeling
met betrekking tot de geslotenverklaring van
wegen en de inschrijving van zware motor
rijtuigen vrijwel geheel is herzien en aan
gevuld.
De eerste dag van de K. N. A. C.-vei-
ligheidslaan is voorbij. En het resultaat
van dezen eersten dag is waarachtig
niet onbevredigend. Immers, in totaal
werden 194 auto's aan de keuring onder
worpen. Daarvan werden er bij eerste
keuring 59 goedgekeurd, oftewel 30.4
Afgekeurd werden bij deze eerste keu
ring 135 auto's; van deze laatste werden
64 na herkeuring nog met den K. N. A-
C-veiligheidswimpel getooid, zoodat
gisteren 123 wimpels konden worden
uitgereikt.
Wij hebben gistermiddag nog weer
eens een bezoek gebracht aan de veilig
heidslaan en vol Interesse hebben wij
het gedoe daar gade geslagen.
Om half twee begon de „middagvoor
stelling" en om half twee startte de
eerste auto. Na deze kwam de lange rij;
regelmatig kwamen de wagens de Ju-
liana van Stolberglaan oprijden, regel
matig werden zij aan de keuring onder
worpen. Geen enkel oogenblik was de
laan ledig; wel kwam het zoo nu en dan
voor, dat slechts 3 of 4 wagens op de
verschillende etappes stonden, maar
even later stond er weer een rijtje te
wachten.
Tot 6 uur duurde de keuring en tot
zes uur waren er automobilisten, die
hun wagens lieten testen. Met of zonder
goed resultaat natuurlijk!
Er waren prachtige wagens bij; er
waren wonderlijke auto-tjes van een
tv,ijfelachtigen ouderdom; bij de keu
ring werd geen verschil gemaakt.
Er waren heeren in chique kleeding;
er waren eenvoudige mcnschen in hun
werkpakje; bij de keuring werd geen
onderscheid gemaakt.
Dat heeft ons getroffen. Het K N. A. C.
personeel kende slechts één taak: auto's
keuren. En het doet dat steeds even
correct en maakt geen onderscheid Het
personeel vertelt, welke fouten er aan
den wagen kleven; het vertelt dat op
rustige en prettige wijze en geeft wen
ken, hoe men deze fouten kan herstel-
Ie;
Dankbaar wordt van deze wenken^ge-
bruik gemaakt, de blauwe herkeurings-
kaart wordt in ontvangst genomen en
een volgende keer probeert men opnieuw
den wimpel te bemachtigen.
Nog steeds is de remproef voor het
publiek de meest interessants en voor
den automobilist de meest moeilijke
proef. Slechts heel zelden komt men er
hier met één proef af. Soms zelfs mag
men drie, vier, zelfs vijf keer op de vier
platen rijden en remmen en dan Dan
worden er gaten in de oranjekaart ge
knipt, gaten die wijzen op een bevredi
gend of een onbevredigend resultaat
Onze Alkmaarsche taxi's worden ook
aan deze keuring onderworpen. Dat is
goed gezien, want het publiek moet
vooral positief weten, dat een taxi veilig
is op den weg. Laten wij hopen, dat al
onze taxi's de volgende week een oranje
wimpel mogen voeren!
Onze Alkmaarsche garages varen wel
bij deze veiligheidsactie. Aanstaande
„slachtoffers" laten hun wagens serieus
nakijken, afgekeurde auto's worden op
nieuw aan een revisie onderworpen en
onze Alkmaarsche monteurs hebben op
dit oogenblik niet over te weinig werk
te klagen.
Zoo brengt de K.N.A.C.-veiligheids-
laan ook nog werk in de wereld en onze
garagehouders mogen de KNAC. daar
wel dankbaar voor zijn!
De tweede dag.
Vanmorgen is de keuring weer begon
nen.
Tot half een waren 96 wagens de ver
schillende posten voor de eerste keuring ge
passeerd en daarnaast natuurlijk vele, die
voor de tweede keer kwamen.
Om half twee stond reeds een rij auto's te
wachten en toen de baan weer „geopend"
was, bleek het aantal wagens, dat gekeurd
moest worden, weer zeer aanzienlijk te zijn.
Het wijst er dus op, dat de drukte iets
grooter zal zijn dan gisteren.
De baan blijft nog geopend tot 6 uur en
Vrijdag en Zaterdag beide dagen van 8.30—
12.30 en van 1.30—6 uur.
Korfbal.
SCHOOLWEDSTRIJDEN TE
ALKMAAR.
Gisteren zijn Onderstaande schoolkorfbal-
voor-wedstrijden gehouden.
De uitslagen luiden:
Afd. I. Kweek I—Bergen I 00.
H. B. S. I-Ulo 1 3-0.
Afd. II. H. B. S. II—Ulo II 1-1.
Kw-ek II—Ulo III 1—0.
Afd. III. H. B S. IIIBergen II 0-1.
Centr. 7-8 leerjaar—Bergen III 1—0.
De finaies worden gespeeld op 30 April,
Julianadag, evenals de voetbalwedstiijden.
HET AANTAL LUISTERAARS IN
NEDERLAND.
Op 31 Maart 1934 bearoeg het aan
tal aangegeven radio-ontvanginrichtingen
501120.
Het aantal aangeslotenen aan radiodistri-
butie-centraies bedroeg 323.759, hetgeen in
totaal neerkomt op 99 luisteraars per 1000
inwoners.
De belangrijk toeneming van het aantal
luisteraars is een gevolg van eenige proces
sen-verbaal, welke werden opgemaakt tegen
toestelbezitters, die niet voldaan hadden aan
de verplichting tot aangifte van hun toestel.
(Buiten verantwoordelijkheid v„n
Redactie. De opname in ae rubriek be^y*
geenszins dal de redactie er mede inxitn, ff*'
GEDUPEERDE WINKELIERsT""1"*
M. de Red.,
Beleefd verzoek ik U plaatsnit™
voor het volgende:
Dat. de middenstand in deze criskn
den het zeer zwaar te verantwoord
hebben, behoeft nauwelijks betoog vV'
zit eenmaal in de schuit en tracht q
te varen. Voor de winkeliersmidik
standers is het wel zeer moeilijk tn~
roer recht te houden, maar «en winw
lier is nu eenmaal een bezadigd mernrt"
Hij moppert wel eens als het niet al
best naar den vleasche gaat, maar vn
de rest doet hij zijn best „er door" te h
men. Wij hopen maar op hetero tiiden"
Wij hebben tot nu toe steeds gehormt
De heele slechte winter hebben wu
weer gehoopt op het voorjaar, de zit
drukken tijd. Nu moet het eigenhui
drukken tijd zijn, of hij het nog worden
zal, weten wij niet, maar op het ootren
blik is het nog verre van zichtbaar. Toch
hopen wij, van den eenen dag in den ati
deren. Maar plots gebeurt er iets, waar
voor een zeer groot gedeelte de kon"
wordt ingeslagen. De winkeliers hebW
hun best gedaan de etalages zoo
trekkelijk mogelijk te maken, men hm
reclame gemaakt, men heeft trots al.J
toch maar behoorlijke voorraden ojj,
daan. Maar daar komt de gemeentw
roept „H a 11". Wij zullen u beletten
besten tijd van het jaar te benutten
Dien tijd hebben wij noodig. Wij breken
voor uw winkels de straten op, opdat u
zelf kwalijk uw winkel kunt betreden
Wij leggen nieuwe kabels in de straten
al', het ons goed dunkt.
Als de kabels liggen, komen wij terug
om alle aansluitingen te vernieuwen.
Wij komen nog meer terug, wie weet
met gasbuizen, rioleeringen of wat ook.
Intusschen is het wel weer winter, en
kunt u, winkelier, weer door gaan
met zorgen en hopen, maar de beste tfy
den van het jaar houden wij voor ons en
we hebben met jullie winkeliers niets te
maken. In den winter konden wij het
niet doen vanwege de Wersomstandig.
heden. In Februari en Maart kon het
wel, maar wij vinden de beste maanden
van het jaar juist goed genoeg voor ons,
Zoo spreekt de gemeente. Zoo zitten de
winkeliers in zak en asch. Wat zal het
einde zijn! hopeloos! reddeloos! Maar
enfin, het eind zal den last wel dragen.
Als de winkeliers niet meer kunnen op-
brengen dan moet de gemeente maar
zien dat zij er komt. Misschien kunnen
de winkeliers van thans dan jok helpen
de kabels leggen en derge'ijke meer, om
de nieuwe winkeliers die intusschen wel
weer gekomen zullen zijn te vermoorden.
De gemeente wordt intusschen be
dankt voor haar medewerking.
Wij hopen echter dat de betrofóffl
directeuren van de betrokken gemèwfw
bedrijven er persoonlijk geen schade v«a
zullen lijden.
Met dank voor de plaatsing.
Een ingegraven winkelier.
VERTROKKEN PERSONEN.
J. H. F. Hoenderdos, N.H., en echtgen.
G.G., en kinderen, N H„ van Eikelen-
bergrtraat 41, naar Bergen (N.H.) W.
de Vet, N.H., transportarbeider, en echt-
genoote, van Schermerweg 58 naar Ber
gen (N.H.) J. G. de Lange, N.H., echt
genoot© van P. van Vollenhove, van
Longestraat 66, naar Schiedan J. A.
Hassing, R Kbureaubediend© N.S-, van
Diebbelstraat 30 naar Utrecht. J. R.
Vlaming, R.K., bouwkundig opzichter,
van Druivenlaan 41 naar Amsterdam. -
E. M. Dekker, R.K., dienstbode, van Rit
sevoort 26 naar Berkhout. J. G. Smith,
R K., echtgen. van D. IJpelaan, buffet
juffrouw, van Kennemerstraatweg 1
naar Amsterdam. II. J. Groot, RK>
slagersknecht, van Zevenhuizen 8 naar
Spanbroek. A. Wceder N.H., ve"-
pleegster, van Kruislaan 14 naar Nederl
Oost Indië. M. Rosenberg, N.I., cou
pe use, van C. W,. Bruinvisstraat 13 naar
Amsterdam. H. Kootstra, geen, leerl
machinist N.S., en echtgen. en kinderen,
van Boomkampstraat 16 naar Emnien
H Wijngaard, E L., veter met kunstïk"-
men, en echtgen., R.K., en kinderen, van
Klein Nieuwland naar Wormerveer.
G Krzyzanowski, R K., van St. Anna-
straat 33a, naar ARmsterdam. T. Lin
deman, geen, weduwe van C. Doorl
zonder beroep en dochter, van CaM
jaustraat 10 naar Heiloo. G. Bakken
wed. van F. Bqrkhout, NH, huishoud
ster, van Stationsweg 176 naa St. PaD'
cras J A. Koning, R.K., dienstbode,
van Mient 17 naar Obdam. A. vaB
Westerop, R K., winkelier, en echtgenoo*
te van Mient 2 naar Amsterdam.
H. Doornbos, R.K., dienstbode, van K®
zeestraat 32 naar 's-Gravenhage- C-
Kolijn. N.H., dienstbode, van Oudegra®
naar Oterleek. M. Grabowski, H
diepstbode, van Brouwerstraat 29 na
Amsterdam. D. M. Douwma, N HJ
van Compagniestraat 10 naar Zeiri
S. Goezinne, geen, handelsreiziger, j
Paternosterstraat 5b, naar ,*^an
A. J. M. Brügeman, tR K typograaf^^,
Kennemersingel 8 naar Hilversum.
Drost, geen, dienstbode, van ^wVfie-
dersingel 51 naar Stompwijk. Mt,aat
bie, R.K. .dienstbode, van Overdios
80 naar Akersloot. G. Altena, naar
zonder beroep, van Westerweg 1"'
Soest. A. Appel, geen, echtg vfl pe0
Koning, van Stuartstraat 67 naar
Helder.
Weest voczichtig met vuur
In bosch en heide.