DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN. Vofl Neurath critïseert Fransche onfwapeningsnota. DageÜj&schOMezUfit jBuitenland No. 100 Zaterdaa 28 Anril 1934 136e Jaargang Uithet Parlement De plannen over werkverruiming besproken. Minister Colijn licht zijn ontwerp nader toe. Van de buitenlandsche pers. DE KERKSTRIJD IN DUITSCHLAND. Ministerialdirektor Jaeger over zijn taak. Waf vandaag de aandacht trekt,»* MACHTIGINGSWET IN OOSTENRIJK. GRONDWETSWIJZIGING IN IN FRANKRIJK? ZWARE GASONTPLOFFING IN AMERIKA. DE ARABISCHE OORLOG DUURT VOORT. DE TOESTAND IN BRITSCH-INDIE. Bostingen tusschen stakers en politie. ALKMAARSCHE COURANT. Deze Courant wordt ELKEN AVOND, behalve Zon en Feestdagen, uitgegeven. Abonnementsprijs per 3 maanden bij vooruitbetaling voor Alkmaar 2.—, franco door het geheele Rijk 2.50. Losse nummers 5 cents. PRIJS DER GEWONE AD VERTEN! IEN Van 1—5 regels 1.25, elke regel meer 0.25, groote contracten rabat. Groote letters naar plaatsruimte. Brieven franco aan de N. V. Boek- en Handelsdruk kerij v/h. HERMS. COSTER ZOON, Voordam C 9, postgiro 37060. Telef. 3, redactie 33. Directeur: C. KRAK. Hoofdredacteur: Tj. N. ADEMA. Dit nummer bestaat uit drie bladen. DEN HAAG, 27 APRIL 1934. De toeleg is gelukt: toen de Tweede Kamer heden omstreeks half z.ven tot Dinsdag uiteen ging, was het wetsont werp betreffende het crediet van 60 millioen voor werkverschaffing afge handeld. Het heeft wel moeite gekost, want de spreeklust van de leden bij dit wetsontwerp was wel buitengewoon en wanneer we goed geteld hebben, zijn niet minder dan 27 leden aan het woord ge weest, eer Minister Colijn zich van zijn zetel verhief tot beantwoording van dit spreekkoor. Eerste spreker over het voorstel was heden de heer Wijnkoop (comm.) die natuurlijk het voorstel onaannemelijk verklaarde en het een Hitleriaansche karakter toedichtte tot groote vroolijk- heid van de Kamer. Wat de Regeering deed, geschiedde natuurlijk met bijbe doelingen en hij eindigde met een motie, waarbij verklaard werd, dat de loonen niet lager mogen zijn dan de plaatselijk geldende of contractueel vastgestelde. Zij was ditmaal voldoende onder steund door de communistische collega's en den rev. socialist Sneevliet, zal dus in stemming komen om verworpen te worden. De heer Van Poll (r.k.) waarschuwde tegen een aanpassingspolitiek, waartoe de .Regeering geneigd schijnt en welke afbraak der sociale verzekering zou be- teekenen. Wij moeten gaan in de rich ting van de autarchie en ons zooveel mo gelijk buiten de wereldconcurrentie hou den. De heer Weitkamp (c.h.), die ondanks zijn ernstige pessimistische stemming toch zijn stem aan het voorstel wilde geven, bepleitte de belangen van de kleine boeren, waarover thans een vloed golf van moreele inzinking gaat. De liberale loonpolitiek dezer Regee ring was een doorn in het oog van den heer Van Houten (chr.-dem.) en hij ver zette zich tegen een aanpassing van de loonen e,drong zelfs aan op het bepa'en van een minimumloon. Ook de heer Arts (r.-k. volksp.), van wien we enkele klanken konden opvan gen, daar hij zich steeds schuil houdt onder de perstribune, achtte de loon- kwestie de schaduwzijde van dit voor stel ,dat hij overigens toejuichte. De.rev .socialist Sneevliet heeft in een daverende rede betoogd, dat we hier «tonden voor den nedergang van de be staande ordening. Hij wist geen kwaad genoeg te zeggen van het ontwerp en van de Regeering, die hij beschuldigde van het volgen van een tegen de arbeiders gerichte liberale politiek en waaraan hij verder allerlei leelijks in de schoenen schoof. De heer Kupers (s.d.a.p.), die het in vele opzichten eens was met zijn partij genoot Van den Tempel, kwam in het bijzonder op tegen den blijkbaren toe leg om in de collectieve contracten in te grijpen ten einde tot loonsverlaging te komèn. Zooiets is eens gebeurd in de bouwvakken, doch het verbetert de ver houdingen niet en lokt tot weerwraak, wanneer er weer betere tijden aanbre ken. Volgens den spr. heeft ons loonpeil niet zulk een invloed op onzen export als men wel beweert en verhooging van invoerrechten en contingenteering waren beter middelen om den export-te bevor deren. Wijders betoogde hij de wensche- lijkheid van een korter werktijd bij de te ondernemen werken, minder in ieder geval dan 48 uren per week. Ter wille van een daling der huurprijzen van wo ningen achtte hij de instelling van huur- commissies gewenscht. De heer Vervoorn (plattel.) was voor stander van het ontwerp, maar hij drong er op aan de kleine ondernemers vrij te stellen van sociale lasten. Hij zette ver der de mogelijkheid uiteen van een sa mengaan van industrie en landbouw in het productieproces, opperde het denk beeld van bevordering van de binnen- landsche kolonisatie en klaagde over de concurrentie van de buitenlandsche bak- gteen Nadat de heer Van Dis (st.-ger.) eenige voorbeelden van te ondernemen werken had aangegeven, de heer J. ter Laan (s.d.a.p.) op sneller bruggenbouw had aangedrongen en de heer Kuiper (r.k.) met het oog op den tijd van het woord had afgezien, kwam ten ilotte minister Colijn aan het woord. Hij heeft als altijd een knappe en niet te lange rede gehou den tot beantwoording van de zoo tal rijke sprekers. Intusschen schoof hij een aantal opmerkingen als niet ter zake doende op zijde. Daartoe behoorden het vraagstuk van sociale lasten, het steen- kolenvraagstuk, de kwestie van den duur van de werkweek, terwijl hij het denkbeeld van den heer Van der Putt om eiken fabrikant, die een machine door handenarbei i vervangt, te subsidi eeren als een dwaasheid karakteriseer de. De vrees voor te veel vrouwenarbeid noemde hij overdreven. In de industrie neemt het percentage vrouwen gestadig af. Het tijdstip van de indiening is niet vertraagd. Het plan voor een credietaan vrage was reeds bij het optreden van dit kabinet aangekondigd, en het is een dwaasheid te beweren dat het ministerie gedwongen was geworden tot de in diening. Het ontwerp is geen panacee tegen de crisis. Daar kan ons land geen middel tegen vinden. De genezing van dit kwaad is slechts te verwachten van een algemeenen terugkeer tot een gezonde economie. Het is een structureele crisis, waartegenover wij machteloos staan. Het ontwerp zal de werkloosheid niet over wegend doen inkrimpen, het is veeleer slechts een verschuiving van de werk loosheid. Men beschouwe het dan ook niet als een hefboom tot opheffing van de werkloosheid, maar meer als een noodverband op het slachtveld. Het is meer psychisch dan physisch. In de tweede plaats is het doel van het voorstel het bedrijfsleven te beinvloeden door een goede keuze van werkobjecten, onverschillig door welke publiekrechte lijke of private corporatie ter hand ge nomen. Uit het crediet kunnen zelfs bij dragen worden gegeven voor de uitvoe ring van werken, b.v. door steun te ver- leenen voor den bouw van koopvaardij schepen, mits slechts een verhooging van onze economische kracht er door wordt bereikt. Daarbij moeten in be langrijke mate jeugdige krachten in I et proces worden betrokken. De Regeering is geen aanval op de loonen van plan. Z ijwil niet verder gaan dan tot het economisch mogelijke, niet daarbene den. Dat ware „sadisme" te noemen. Men mag daarover allerlei ten beste geven, het zelfs liberalisme heeten, doch als het liberalisme verstandige dingen aan wijst, dan aanvaardt spr. deze gaarne. Het loonpeil moet dus redelijk zijn en zich aanpassen aan het economisch mo gelijke. We kunnen hierbij evenwel geen normen aangeven, maar wanneer men weigert deel te nemen aan eenig werk, dan wordt het niet ter hand genomen. Van meer dan één zijde is aangedron gen op verlaging van de woninghuur. Tnderdaad wil de Regeoring deze be vorderen met een deel van het aange vraagde crediet, doch zij rit niet stil en met cijfers toonde hij aan, dat sedert het begin van dit jaar reeds 4787 dalingen van huur zijn in orde gekomen, terwijl er nog meer verlagingen in behandeling zijn. De Regeering weigert een loonpeil te decreteeren en zij wil ook niet in de collectieve contracten ingrijpen, tenzij zulks volstrekt onvermijdelijk 's. Met de opvatting van den heer Van de Poll, dat hooger loon den uitvoer zou bevorderen kon hij niet meegaan; daar miste hij het orgaan voor. Met het Japansche loon peil hebben wij niets te maken in ons land, wel met dat van de ons omringen de landen, die drie vierden van ons ex port aanvaarden. Alle maatschappelijke kosten moeten omlaag, maar het vrije bedrijf mag daarbij slechts bij onvermijdelijke nood zakelijkheid onder het gezag van de Regeering komen. Echter achtte de Mi nister een wettelijke aantasting van de hypotheekrechten ten zeerste ongeraden. Wat nu in de derde plaats de werk wijze betreft, de gewone uitvoerders van werken, de staat, de provincie, het wa terschap, de aannemer ook, zullen zich daarmede kunnen belasten. Het werk fonds houdt alleen daarop toezicht, is adviseerend. Maar het staat los van het Parlement, hoewel de Regeering gaarne bereid is het geregeld op de hoogte te houden. Vele beschouwingen waren veel te ver van het oorspronkelijk ontwerp afge dwaald, en de Minister zou er niet nader op ingaan. Maar wel wenschte hij enkele economische nabetrachtingen te houden, waarbij hij gelegenheid had te wijzen op het onzekere karakter van onzen uit voer. Wij moeten daarom met alle krachten bevorderen de voortbrenging van goedkoope grondstoffen. Ook onze industrie moet gesteund worden. Voor de denkbeelden van den heer Vliegen op dit punt gevoelde hij evenwel niet veel en van de oprichting van een 6taatsindustriebank wilde hij niets weten. Wat men bedoelt met het aandringen op een betere bedrijfsorga nisatie, was de Minister niet duidelijk. Met het denkbeeld van den heer Bon- gaerts om onze scheepvaart te helpen door een soort van acte van navigatie, spotte de minister als vo'komen in strijd met gezonde economische begrip pen. Ten slotte verklaarde minister Colijn niet veel op te hebben met over heidsbemoeiingen omdat zij zoo vaak op vergissingen uitloopen. Daar van repliek werd afgezien, zou thans stemming hebben kunnen plaats vinden en de Voorzitter dacht daar ook over. De heer Aalberse achtte echter het oogenblik daarvoor niet gunstig (het was reeds bij half zeven) en hij stelde voor Dinsdag te stemmen. Maar dan is het 1 Mei en dus gevoelde de leider der sociaal-democraten, de heer Albarda, daar niet veel voor. Daarom stelde deze voor de stemmingen tot Woensdag aan te houden en daarmede had de Kamer vrede. Bij den aanvang der vergadering heeft de Kamer na eenig juridisch debat tus schen ministen van Schaik en Mr. Go- seiing (r.k.) hare goedkeuring gehecht aan het ontwerp houdende voorschriften voor de vergadering van obligatiehou ders, waardoor het mogelijk zal worden, dat een dergelijke vergadering een voor alle obligatiehouders bindend besluit neemt ondanks verzet van een minder heid. Rijksminister von Neurath heeft tegenover vertegenwoordigers der Duitsche pers het volgende verklaard: De sedert meer dan zes maanden gevoerde onderhandelingen tusschen de in hoofdzaak daarbij betrokken groote mogendheden zijn door Frankrijk op bruuske wijze afgebroken en wel met een motiveering, welke de ern stigste beschuldigingen tegen Duitschland in zich sluit. De in de Fransche nota tegen Duitschland gerichte aanvallen en verwijten zakelijk stuk voor stuk te ontzenuwen, komt mij ternau wernood wenschelijk voor. Moet het niet een ieder reeds direct ver wonderen, dat een regeering, welker eigen uitgaven voor de weermacht in het laatste jaar meer dan 16 milliard franken hebben be dragen, alarm slaat van wege de 890 millioen geraamde weerbaarheidsuitgaven van het nabuurland? Is het niet 'bevreemdend, aldus v. Neurath, wanneer de Fransche regeering de verhooging van de Duitsche weerbaar- heidbegrooting met 220 millioen RM wil brandmerken als een bedreiging van den vrede, hoewel het grootste deel dezer som bestemd is voor de juist door Frankrijk ge- eischte reorganisatie van onze rijksweer? Heeft niet Frankrijk zelf zijn weerbaarheids- uitgaven in de laatste jaren verhoogd on danks de hangende ontwapeningsonderhan delingen? En kan een mogendheid, welke beschikt over de geweldigste militaire lucht vloot ter wereld en haar eigen hoogontwik kelde civiele luchtvaart steunt met de grootste middelen er werkelijk ernstig bezorgd om zijn dat Duitschland om zijn burgerbevolking door bizondere instelling in de gemeenten tegen luchtaanvallen te beschermen 50 mil lioen heeft uitgetrokken en daarnaast voor de reorganisatie der sedert jaren met moedijk- heden kampende civiele luchtvaart het bedrag van 160 millioen RM beschikbaar stelt? Men heeft slechts de door de Engelsche regeering op 16 April j.1. gepubliceerde verklaring, dat het laatste Duitsche standpunt kort samen vat, te vergelijken met de direct daarna gepu bliceerde Fransche nota aan Engeland om te erkennen, dat het optreden van Duitschland niet den minsten steekhoudend en grond heeft voor de plotselinge vlucht uit de onderhan delingen. De Fransche regeering wil het be slissende gezichtspunt voor de beoordeeling der Duitsche weerbegrooting alleen ont kenen aan het feit, dat de regeling volgens het verdrag van Versailles nog door geen ander verdrag is vervangen. Ik erken openlijk, dat ik het niet voor mo gelijk heb gehouden, dat een regeering bij den huldigen stand van zaken en met het oog op de geheele wijze, waarop wij de onderhandelingen met haar hebben gevoerd, thans nog ernstig met zoon these naar voren kon komen. Zij plaatst het geheele fun dament der ontwapeningskwestie niet slechts juridisch, doch de politiek en historisch een voudig op den kop. De mogendheden-onderteekenaars zijn sedert lang met meer vrij in de ontwapenings kwestie te handelen naar goeddunken. Zij hebben bij de verdragen van 1919 het pro bleem zijn concreten vorm gegeven door eenerzijds de centrale mogendheden te dwin gen tot volkomen ontwapening, anderzijds evenwel dezen buitengewonen maatregel bij verdrag als eersten stap vast te leggen voor de voltrekking der algemeene ontwapening De prestatie van Duitschland is nagekomen tot de laatste letier van het verdrag. De sedert jaren achterstallige contra-prestatie, de uitvoering der algemeene ontwapening, is volkomen uitgebleven en nergens bestaat eenig uitgangspunt dat het binnen afzien baren tijd zou kunnen worden bewerkt. Dit is de werkelijke basis van het ontwapenings probleem. Ook thans zijn wij op ieder oogenblik be reid tot overeenstemming. Nog onlangs is, zooals U weet, ter verlichting en bevorde ring der internationale onderhandelingen door den Rijkspresident een bizondere ge volmachtigde benoemd voor de ontwape- nings-kwestie. Het was nimmer ons doel de kwestie van het toekomstige Duitsche bewa peningsregiem eenvoudig op te lossen door eenzijdige besluiten en maatregelen. Wij houden vast aan de voorstellen en concessies, zooals wij deze hebben gedaan Alle beweringen dat wij ons niet alleen heb ben ingesteld op een voorbereiding van een defensieve uitrusting, doch ook op de uitrus ting met aanvalswapens, verwijs ik met de meeste beslistheid naar het Rijk der Fabelen. Onze voorstellen en concessies evenwel tot inhoud van 'n verdrag te maken, is thans niet in onze macht doch in die van de andere mogendheden. Nadat de Fransche regee ring de door ons ingeslagen, naar onze meening alleen doelmatigen weg door haar plotselinge besluit heeft versperd kan 't niet onze zaak zijn dezen weg opnieuw te openen De ernst en de moeilijkheden van den toe stand, welke ontstaan is door den laatsten Franschen stap, zijn ons duidelijk. Ons standpunt is evenwel juridisch, mo reel en politiek te vast gemotiveerd dan daf wij de verdere ontwikkeliing der dingen met angst zouden tegemoet zien. De Engelsche en Italiaansche regeering hebben hun opvat tingen over de nagestreefde oplossing sedert lang bekend gemaakt, een opvatting, welke in hoofdlijnen overeenkomt met de onze. Ook de neutrale mogendheden hebben zich on langs uitgesproken voor de noodzakelijkheid van 'n spoedig sluiten van 'n ontwapenings- cocnventie, welk uitgaat van het principe der rechtsgelijkheid. Slechts een tegen aanvallen beveiligd Duitschland kan de vredesfunctie vervullen, welke het in midden Europa heeft Neurath besloot, dat het slechts aankomt op het besluit der andere regeeringen. Rijksbisschop Ludwig Muller heeft In overleg met het geestelijke ministerie den ministeriadirektor van het Pruisische mini sterie van Eeredienst, Jaeger, in zijn kwali teit van rechtskundig lid van het geestelijk ministerie benoemd tot „Rechtswalter" der Evangelische kerk. Hiermede wordt het ar beidsterrein van Jaeger uitgebreid en afge bakend en een instantie geschapen welker taak het is het uiterlijke kader te scheppen voor de pacificatie der Duitsche evangeli sche kerk. Jaeger is niet van plan in te grijpen in de kwesties van geloofs-belijdenis en religieuse houding van den individueelen Duitscher. Hoewel de titel Rechtswalter nieuw is, houdt de functie zelf bestaande werkgebieden in. De geloofsbelijdenis blijft onaangetast. De zelfstandigheid van het Kirchenbezirk blijft gegarandeerd, allen in bestuur en wetge ving moet absolute uniformiteit heerschen Ook het moderne begrip „Fuhrer" zal door de kerk overgenomen zulks voor wat betreft de uiterlijke ordening. De onlangs waarge nomen conflicten op kerkelijk gebied zijn volgens Jaeger te verklaren uit een verkeerd begrepen tegenstelling tusschen de uiterlijke ordening van de kerk en het geloofsgebied De Rijksbisschop heeft er op gewezen, dat de toekomstige ontwikkeling volgens de constitutie der Rijkskerk moet worden vol trokken onder vohedige garantie der geloofs belijdenis en van de bijbelsche geloofsbasis. SAMPER KABINETSFORMATEUR. Van Spanje. De benoeming van Samper tot kabi netsformateur heeft groote verbazing gewekt bij velen, aangezien men, hoe wel erkennende, dat hij een republi- keinsche persoonlijkheid is, hem toch niet beschouwde als een op den voor grond tredend leider. Men veronderstelt echter, dat juist dit misschien een gunstige omstandigheid geacht zal moe ten worden ten opzichte van het succes zijner pogingen om een zoo breed mo gelijke parlementaire regeeringsbasis tot stand te brengen. Men meent zelfs te mogen voorspellen, dat hij achter zich zt 1 krijgen de agrariërs, de aanhangers van Maura, de liberale democraten, de Von Neurath critiseert Fransche ontwapeningsnota. (Dag. Overzicht). Samper, Spaansch kabinetsforma teur. (Buitenland), De komende wereldoorlog. (Bui tenland). Bepalingen tot uitvoering van het crisis-organisatiebesluit 1933. (Land en Tuinbouw). (Zie Terder eventueel laatste berichten). progressisten, de nationaal-republikei- nen en de radicale partij. Intusschen zet Samper zijn besprekin gen voort, waarbij, naar het schijnt de grootste moeilijkheid zal zijn het vinden van geschikte persoonlijkheden voor de verschillende portefeuilles, daar Sam per tot dusverre wel aanbieding tot me dewerking heeft gekregen van groepen, maar nog niet van personen. De Oostenrijksche regeering- zal den a.s. Maandag bijeenkomenden nationalen raad een ontwerp voor een machtigingswet voor leggen, waarbij alle rechten van het parle ment overgaan op de regeering. Het machti gingswet bestaat uit vier artikelen. Bij art. 2 word de regeering gemachtigd de nieuws constitutie per 1 Mei te publiceeren. Art. 3 spreekt over de opheffing van de functie van den nationlen raad en van den bondsraad n draagt deze over op de bonds- regeering. De nieuwe Oostenrijksche bondsconstitutie zal den Nationalen Raad Maandag in den vorm van een noodverordening worden voor gelegd. De onderteekening van het Concordaat met het Vaticaan is eveneens vastgesteld op 1 Mei. In de machtigigingswet wordt de bondspresident er mee belast het concordaat met het Vaticaan te ratificeeren. In Fransche politieke en parlementaire kringen hecht men groote beteekenis aan het besluit der constitutioneele commissie van de Kamer (met 21 tegen 3 stemmen) waarbij in de toekomst de Kamer door den president der Republiek ontbod enkan worden, zonder dat daarvoor de toestemming van den Se naat noodig is. Een amendement strekkende tot ontbinding bij decreet van den minister president, werd verworpen. De meerderheid der commissie was van meening, dat de president der republiek nimmer een dergelijk belangrijk besluit kan nemen zonder overleg met den premier. Te Chicopee (Massachusetts) heeft een ernstige gasontploffing plaats gehad. Uit- stroomenae gas drong een woning binnen. Het huis werd geheel vernield. Drie belen dende perceelen geraakten in brand en 15 omliggende huizen werden beschadigd. Er zijn 18 slachtoffers te betreuren. Een vrouw werd gedood, vijftien personen werden ge wond, twee personen werden vermist. De commandant van de Engelsche troepen van de Iman van Yemen, die in den Arabi- schen oorlog tegen de Saudih het bevel voerde, is gevangen genomen. Nadat de troepen van Saoedië de stad Midi gisteren hadden bezet, heeft hij een poging gedaan te ontvluchten, doch hij werd per pantser auto gevolgd en gevangen genomen. Aangezien de Iman van Yemen nog niet accoord gaat met de voorgestelde wapenstil stands-voorwaarde, worden de krijgsverrich tingen voortgezet. Tusschen de politie en stakende arbeiders der katoenfabrieken te Bombay zijn heftige botsingen ontstaan; een menigte van meer dan 1000 personen keerde zich tegen een twintigtal politiemannen en bekogelde dezen met steenen en andere projectielen. Vijf agenten werden er gewond, waarop het vuur op de menigte werd geopend, zoodat de me nigte uiteenstoof. Een en veertig van de een en vijftig katoen- fabrieken van Bombay zijn thans gesloten, zoodat 70.000 arbeiders buiten werk zijn. Volgens de laatste berichten is bij de botsingen één persoon gedood en werden vier anderen gewond.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 1