Neem 'n "AKKERTJE"
^Binnenland
Staatsloterij
JUcfitssaAen
De K. N. A. C.-veiligheidslacm te Alkmaar.
de eerste bedevaart NAAR
o. l. vr. ter nood te heiloo.
ALO. BOND VAN POLITIEPERSONEEL
IN NEDERLAND.
GOEDERENWAGONS VAN EEN
STOOMTRAM IN EEN VAART
TERECHT GEKOMEN.
Dienst stopgezet.
MOORDAANSLAG.
VERKEERSONGEVALLEN
BELEEDIGING VAN DE HEEREN
MICHELS EN VERSTEEGEN.
Beklaagde had het zoo erg niet
bedoeld.
uit zoo'n nieuw handig zakdoosja
bij Vrouwenpijn, Onbehaaglijkheid.
KNOEIERIJEN BIJ DE MARINE.
Valsche kwitantie afgegeven.
In totaal 734 wimpels uitgereikt.
De resultaten.
kerkesaad en kerkvoogdij van de gemeente
dank gebracht.
De nieuwe gemeente heeft thans een kerk
gebouw te Middenmeer en een wijkgebouw
met kerkzaal te Slootdorp.
had onder overgroote belang-
wVT5 e bedevaart der parochie
l^nnt tw bezoek was buitengewoon I
met noci ?r P.astoor van Meeuwen werd
^rtantitV-de kaPelaans Nijs en
o om ..^a^ H de hoogmis opge-
HarrHn' terwijl een Javaansche pater
n So®wondo S. J. de predicatie
ni mS,/'edenaar had als tekst gekozen
„De Moeder van God ook mijne Moeder".
Het zangkoor, onder leiding van den
Zij sleepten in hun vaart een duikermuur
mee.
De rails werd over een lengte van onge
veer 100 meter vernield. Zoodoende is de
dienst op Dedemsvaart stopgezet.
voor persoonlijke ongevallen
Afscheiding van de af deeling
Amsterdam.
s. ^aeea gaster onder leiding van het door
net hoofdbestuur geroyeerde afdeelingbe-
stuur van Amsterdam van den alg. bond
van Politiepersoneel in Nederland 's mor
gens, s middags en in den vooravond gehou
den vergadering, welke door
(Niet officieel)
4e klasse, 2e lyst
Trekking van Dinsdag 1 Mei 1934
Hooge Prfjien
f 26.000— 7370
1.500.17785 18576
1.000.— 4031 13568
>- - 343 stemge-
recntigde leden werd bijgewoond, is met 336
lijheen 4-stemmigVmisuïtvan'FrancisI I en*7 stemmen teêen> besloten
cus Xaverius van Frans Witt fSii afd^'ng Amterdam vertrouwen blijft
In den namiddag werden oefeningen geroyeerde afdelingsbestuur
gehouden van hllf llTrufm half 6 611 al afscheiden-
Het glanspunt van den middag was de
sacraments-processie, waaraan ruim 100
in het wit gekleede meisjes en een groot
aantal kleine kinderen deelnamen.
De dag werd besloten met het „Te
Deum Laudamus",
DE BOURDON TE DELFT LUIDT.
Thans voorzien van een electrischen
motor.
De groote Bourdon, de om zijn zwaren
welluiaenden klank beroemde klok in de Oude
Kerkstoren te Delft, die alleen bij zeer plech
tige en gewichtige gebeurtenissen pleegt te
worden geluid, werd in het jaar 1570 door
den bekenden klokkengieter H. van Trier ver
vaardigd. Voor het luiden van deze 9000
K.G. wegende klok waren tot nu toe afhan
kelijk van den tijdsduur 24 a 32 personen
noodig. De geheele ruim drie eeuwen oude
bewegingsinrichting is thans vervangen door
een moderne electrische en mechanische in
stallatie. Gistermiddag heeft de burgemees
ter van Delft, mr. G. van Baren, den motor,
welke de klok in beweging brengt, officieel -n
werking gesteld, welke daarna eenhalf uur
heeft geluid ter eere van den verjaardag van
prinses Juliana.
EEN TROUWELOOZE MINNAAR.
Bleek een oplichter te zijn.
De politie heeft een 28-jarigen reiziger uit
de Sophiastraat te Amsterdam aangehouden,
die door middel van trouwbelofte een Duit-
sche dienstbode 200, twee costuums en eeni-
ge beeldjes afhandig had gemaakt. De man
was met een andere vrouw getrouwd. Thans
zal hij voor oplichting vervolgd woredn.
NOODLOTTIGE ONTPLOFFING.
Een jongeman zwaar gewond.
Drie ongeveer 19-jarige jongelui uit Am
sterdam, waarschijnlijk studenten in de
chemie, waren Zondag naar Kortenhoef ge
togen voor het doen van proefnemingen met
onbrandbare stoffen. Zij hadden eenige ijze
ren buisjes bij zich met inhoud van verschil
lende samenstelling. Bij den schuitenverhuur
der Bakker op de Zuwe huurden zij een
bootje, waarna zij zich naar een eilandje in
de plassen begaven om door middel van vuur
hun lading tot ontploffing te brengen, het
geen eerst mislukte. Daarna hébben zij een
installatie opgezet met een slaghoedje, ge
bonden aan een touw. Bij het wegloopen is
een der jongelui over dit touw gevallen,
waardoor een ontijdige ontploffing ontstond.
De uiteenspattende buis heeft hem in het
'been getroffen, dat nagenoeg geheel verbrij
zeld werd. De jongeman is naar Amsterdam
vervoerd ter verpleging.
TOLHEFFING EEN PAAR UREN
OPGESCHORT.
Ter gelegenheid van de opening van de
Persilfabrieken te Jutphaas zal de tol aldaar
van des morgens half tien tot een uur vrij
worden gegeven. Gedurende die drie en een
half uur zullen de automobilisten geen tol
geld verschuldigd zijn.
Een attentie die zeldzaamheid is.
PADVINDERSVER. „NEDERLAND"
GECONSTITUEERD.
Zaterdag heeft de nieuwe padvindersver-
eeniging de P.N.V. te Amsterdam haar
eerste algemeene vergadering gehouden on
der leiding van ir. C. Beets. In zijn openings
woord herinnerde de voorzitter de aanlei
ding tot afscheiding van de internationale
paavindersgemeenschap, de beloftekwestie.
Een padvindersleider, die namens de Y.M.
C.A. (Doung mens Christian Assosiation) en
mede namens het Int. Padvinders-hoofdkwar
tier het geschil is komen onderzoeken, heeft
in zijn rapport de overtuiging uitgesproken,
dat de bezwaren der P.V.N. niet op een anti
godsdienstige zienswijze berusten. De verga
dering heeft de statuten der vereeniging be
sproken en vastgesteld. Zondag was er een
samenzijn op het terrein der „Draka-groep'
(Hollandsche Draad- Kabel fabriek) De
voorzitter der afd. Arasterdam, drC. P
Gunning, hield in een Scout's Ówn (Padvin-
ders-„aandacht") een toespraak, een opwek-
king om steeds vooruit en omhoog te zien en
te streven.
De nieuwe vereeniging telt ruim 1600 pad
vinders, in 16 afdeelingen. Het nationale
hoofdkwartier is gevestigd in het Padvinders
huis te Amsterdam, Keizersgracht 232.
Toen gistermiddag omstreeks half zes de
Dedemsvaartsche stoomtram komende uit De
demsvaart, nabij Zwolle tusschen de lichtmis
en het plankenloodsje reed, brak de as van
een der drie achter de locomotief gekoppelde
wagens.
Die wagens kantelden en kwamen In een
langs den weg gelegen vaart terecht en wer
den zwaar beschadigd.
Nieuw bestuur gekozen van oude
af deeling.
In den loop van den dag is door de ver
gadering, bijeengeroepen door het hoofdbe
stuur van den Algemeenen Bond van Poli
tiepersoneel in Nederland, een nieuw bestuur
voor Amsterdam gekozen, nadat de zittende
bestuursleden door het hoofdbestuur waren
geroyeerd.
In totaal zijn 37 leden van de oude afdee-
ling op deze vergadering aanwezig geweest
om zich voor het hoofdbestuur uit te spre
ken.
SALARISSEN TOETSEN AAN
RIJKSPEIL.
Rondschrijven van minister De
Wilde aan gemeenten en andere
publiekrechtelijke lichamen.
De minister van binnenlandsche zaken
heeft het volgende rondschrijven gericht aan
de gemeentebesturen
„De voortschrijding van het onvermijdelijk
aanpassingsproces der loonen in het parti-1
culiere bedrijfsleven aan de door de crisis
gewijzigde omstandigheden, maakt het nood
zakelijk, dat de salarisregelingen van ge
meenten en andere publiekrechtelijke licha
men, welke nog steeds uitgaan boven het
rijkspeil eenerzijds, boyen den plaatselijken
loon- en levensstandaard anderzijds, met den
meesten spoed daarmede in overeenstemming j
worden gebracht.
Aangezien de systematische toetsing dezer
regelingen, overeenkomstig conclusie 28 van
het rapport-Schouten, uiteraard1 tijdroovend
is en voorkomen dient te worden, dat door
nog bestaande te hooge overheidsloonen vo
renbedoelde natuurlijke aanpassing van het
bedrijfsleven wordt belemmerd, moge ik, af
gescheiden van de resultaten dezer systemati
sche toetsing, de gemeentebesturen reeds in
het algemeen met aandrang verzoeken, om
zoover de salarisregeling van het gemeente-
personeel, na de reeds eventueel genomen
maatregelen, nog aan den hoogen kant te
achten is, deze op korten termijn te herzien
en in overeenstemming te brengen met het
rijkssalarispeil en de overige daarvoor in het
rapport-Schouten aangegeven normen.
Het is in het belang van het personeel zel
ve, dat de nog te hooge salarisregelingen zoo
spoedig mogelijk tot dit rijkspeil c.a. worden
teruggebracht. Hoe eerder zulks plaats heeft,
hoe kleiner de kans en hoe verder verschoven
het tijdstip wordt, dat onverhoopt de econo
mische omstandigheden en de noodzakelijke
aanpassing aan wat het vrije bedrijf op den
duur zal kunnen betalen, in het algemeen be
lang nog verder gaande verlagingen zullen
noodig maken"
ONBETROUWBAAR FILIAALHOUDER
Zaterdagochtend heeft de politie te Weesp
een 24-jarigen filiaalhouder van een handels
onderneming in alcoholische dranken te Rot
terdam aangehouden wegens verduistering in
dienstbetrekking.
De man had als beheerder van een winkel
aan den Nieuwen Binnenweg te Rotterdam
door knoeierijen zich een bedrag van bijna
600 toegeëigend. Tevens had hij ongeveer
1O0 flesschen geledigd en met water gevuld.
Den inhoud daarvan had hij zich tevens toe
geëigend. Toen de oneerlijke handelingen
eenige dagen geleden aan het licht kwamen,
is hij gevlucht, doch de politie was hem spoe
dig op het spoor.
NAAR EEN NEDERLANDSCH
FABRIKAAT-DEMONSTRATIE?
Mr. J. Huges, secretaris van de Kamer
van Koophandel voor Arnhem en organisa
tor van de I. T. A.-tentoonstelling in 1928,
heeft tezamen met mr. S. J. R. de Monchy
het initiatief genomen tot een nationale Ne-
derlandsche Fabrikaat-demonstratie „Neder
land Vooruit", welke in de zomermaanden
van 1935 op het landgoed „Zijpendaal" bij
Arnhem zou moeten worden gehouden.
De plannen zijn nog niet in kannen en
kruiken, maar beide initiatiefnemers hebben
zich tot de regeering gewend, welke haar
instemming met de plannen heeft betuigd en
welke haar moreelen- en financieele steun
heeft toegezegd.
Thans gaat het erom, de financieele basis
van het werk te verzekeren, terwijl tegelijker
tijd aan de vorming van den uitgebreid na
tionaal comité zal worden gewerkt.
DE DIESEL-ELECTRISCHE TRACTIE.
Een uur dienst.
Zooals wij hebben medegedeeld, wordt
met ingang van den nieuwen zomerdienst
op 15 Mei a.s. de Diesel-electrische tractie
ingevoerd op de lijnen AmsterdamArnhem,
Rotterdam en Den HaagGoudaUtrecht
en UtrechtEindhoven.
Op al deze lijnen zal van des morgens
ongeveer uur tot des nacht ongeveer 12 uur
een uurdienst zal worden gereden. De rijsnel
heid zal voorloopig gelijk zijn aan die der
electrische treinen van Amsterdam naar
Rotterdam. Ingevolge het niet gereed komen
van alle treinstellen vóór 15 Mei zal de
dienst nog ten deele met stoomtreinen ge
reden worden.
De lengte der lijnen, waarop Diesel-
glectrisch gereden wordt, bedraagt; Am-
400.2539
3314
18564
200.-
li447 18609
f
100— 125 2383 3264 8337 12372 14403
17803
19267
19882
PrtJzen r*n f 65.
87
69
84
ïoe
168
190
331
297
298
299
346
394
419
458
493
499
505
542
557
565
568
597
611
614
638
659
686
765
798
803
808
836
892
975
999
1007
1011
1076
1086
1268
1274
1297
1300
1305
1349
1371
1372
1380
1525
1534
1537
1545
1581
1661
1716
1718
1824
1829
1841
1923
1933
1988
2028
2042
2060
2063
2071
2129
2143
2174
2176
2198
2247
2255
2282
2291
2330
2371
2444
2520
2521
2523
2565
2620
2639
2659
2677
2777
2784
2785
2794
2820
2833
2835
2850
2921
3000
3024
3057
3060
3065
3074
3078
3106
3114
3178
3230
3252
3277
3327
3366
3397
3416
3479
3489
3514
3520
3529
3610
3634
3643
3646
3661
3671
3687
3720
3729
3795
3811
3856
3867
3881
3898
3933
3935
4021
4029
4104
4106
4173
4180
4181
4191
4215
4240
4266
4293
4300
4328
4342
4353
4355
4370
4418
4480
4489
4564
4601
4612
4668
4681
4720
4737
4769
4820
4889
4897
4908
4916
4923
4972
4990
5047
6056
5078
5087
5122
5193
5215
5310
5347
5359
5417
5428
5461
5540
5586
5601
5610
6633
5648
5690
5701
5731
5788
5792
5811
5814
5816
5821
5827
5854
5860
5900
5910
5956
5972
6013
6016
6039
6073
6128
6204
6242
6255
6264
6267
6325
6356
6400
6407
6447
6461
6470
6485
6573
6588
6703
6721
6724
6741
6772
6790
6852
6895
6919
6924
6975
7001
7046
7075
7084
7114
7122
7123
7134
7156
7252
7266
7285
7305
7407
7409
7454
7457
7475
7481
7510
7521
7531
7536
7542
7549
7550
7593
7603
7636
7656
7734
7737
7771
7795
7798
7828
7842
7848
7869
7891
7959
7979
8003
8023
8033
8039
8057
8086
8115
8178
8213
8214
8215
8223
8239
8381
8412
8462
8464
8474
8480
8507
8510
8543
8604
8654
8666
8703
8706
8736
8742
8744
8753
8776
8785
8795
8844
8869
8881
8920
8924
8949
8962
8974
8993
9007
9087
9126
9172
9233
9256
9271
9300
9311
9338
9347
9351
9394
9428
9459
9462
9502
9511
9542
9551
9562
9626
9628
9643
9650
9679
9705
9786
9822
9825
10007
10014
10039
10124
10160
10239
10258
10292
10360
10388
10389
10404
10432
10442
10446
10671
10612
10617
10655
10666
10680
10722
10731
10780
10787
10814 10866
10871
10897
10919
10930 10937
11023 11049 11050 11098 11139 11176 11203 11212
11244 11251 11257 11306 11341 11353 11357 11419
11426 11427 11475 11492 11500 11505 11523 11572
11597 11605 11632 11734 11822 11828 11841 11845
11853 11889 11898 11944 11975 12031 12033 12038
12053 12074 12085 12147 12175 12181 12182 12255
12259 12368 12377 12462 12485 12501 12515 12532
12546 12614 12617 12663 12704 12707 12741 12758
12770 12830 12863 12920 13015 13045 13062 13071
13118 13161 13217 13235 13274 13277 13322 13335
13342 13361 13408 13436 13448 13452 13504 13537
13584 13588 13603 13630 13641 13665 13669 13687
13689 13741 13761 13807 13815 13824 13975 13092
14084 14143 14150 14151 14180 14196 14272 14302
14306 14307 14337 14372 14413 14423 14446 14457
14458 14459 14471 14472 14487 14492 14523 14536
14539 14567 14574 14587 14600 14628 14631 14662
14733 14750 14761 14765 14781 14815 14825 14844
14862 14903 14930 14960 14964 14971 15076 15124
15128 15146 15170 15271 15322 15332 15334 15343
15390 15401 15426 15453 15460 15500 15508 15511
15535 15536 15597 15646 15658 15747 15813 15824
15852 15962 16011 16036 16058 16083 16113 16158
16165 16174 16175 16182 16211 16212 16247 16287
16315 16329 16349 16350 16422 16426 16451 16468
16500 16622 16628 16654 16690 16711 16765 16794
16818 16892 16910 16937 16979 16993 17010 17023
17056 17111 17151 17235 17257 17262 17270 17290
17327 17329 17347 17404 17421 17498 17508 17582
17587 17649 17670 17695 17703 17728 17756 17899"
17920 17952 17987 18047 18061 18090 18146 18159
18208 18239 18259 18265 18325 18330 18404 18449
18462 18531 18542 18608 18642 18646 18652 18662
18727 18729 18752 18789 18805 18961 18976 18990
19002 19038 19042 19061 19082 19105 19115 19116
19194 19198 19236 19243 19316 19339 19342 19354
19363 19367 19371 19476 19497 19516 19520 19541
19567 19607 19613 19616 19688 19782 19798 19809
19835 19896 19944 19970 19983 20005 20036 20042
20051 20059 20130 20133 20134 20136 20278 20286
20295 20326 20334 20395 20423 20489 20525 20534
20543 20556 20610 20688 20732 20738 20758 20824
20851 20869 20879 20903 20908 20920 20959 20969
20971 20994
sterdam 41 K.M.; UtrechtArnhem 57
K.M.; UtrechtDen Bosch 48 K.M.; Den
BoschEindhoven 32 K.M.; Den Haag
Utrecht 61 K.M.; RotterdamGouda 20
K.M. In totaal 259 K.M.
In den nacht van Zondag op Maandag
is te Kerkrade de gehuwd/» Duitsche
vrouw V. uit Amsterdam, huishoudster
bij den mijnwerker Bdoor een echot in
de borst levensgevaarlijk gewond en
door B. per auto naar het ziekenhuis al
daar gebracht.
B. is als vermoedelijke dader door de
marechaussee gearresteerd. Gisteravond
werd B. in tegenwoordigheid van de
justitie uit Maastricht met het slachtof
fer geconfronteerd.
Nader wordt gemeld:
Het schijnt, dat de man en de vrouw
het plan hadden opgevat beiden van het
leven te scheiden, daar zij er geen ple
zier meer in hadden. Zondagavond zijn
zij uitgegaan om aan hun voornemen
gevolg te geven. Het schijnt, dat zij ech
ter op het laatste oogenblik den moed
voor deze laatste daad misten. Om
twaalf uur keerden zij in hun woning,
gelegen te Kaalheide (gemeente Kerke-
rade), terug. Daar heeft ten slotte de
man een revolverschot op de vrouw ge
lost, waardoor zij ernstig werd gewond.
Maandag heeft de marechau see van
Spekholzerheide den man gearresteerd.
Hij ontkent het schot te hebben gelost
en verklaart, dat de vrouw dit zelf heeft
gedaan. De vrouw echter heeft bij een
ve-hoor, haar in het ziekenhuis afgeko
men, meegedeeld, dat de man het schot
op haar heeft gelost. Hedenochtend is de
man naar Maastricht overgebracht en
ter beschikking van de justitie gesteld.
Autobus omgekanteld.
Een autobus van de garage Schaberg uT
Charlois reed Zaterdag met 24 Rotterdam-
sche arbeiders van de gemeentelijke werkver
schaffing naar de Vondelingenplaat; op den
Noordzijdsche Dijk gekomen is de auto om
gekanteld en in een sloot terechtgekomen.
Acht van de inzittenden werden met ernstig
rivond. Naar de chauffeur, de 26-jarige G.
Géelbert, heeft medegedeeld begon de bus
plotseling te slippen toen hij naar een lager
gedeelte van den weg wilde afdraaien. Hij
wist nog r et stuur om te gooien, maar hij
kon niet meer voorkomen, dat de bus weg
gleed en kantelde.
KORTE BERICHTEN.
Het r.k. dagblad Het Centrum heeft bij
zijn 50-jarig jubilé een feestnummer uitge
geven, waarin staatslieden, kunstenaars en
journalisten artikelen hebben geschreven.
Be 62-jarige en beroeplooze heer Joh.
Baptist Augustinus de Cr. te Helder had
in de Heldersche Courant van 4 Januari
j.1. een ingezonden stuk geplaatst han
delende over het marine matrozen-
bondsgebouw, waardoor de heeren A. G.
A Versteegen en A. W. Michels zich be-
leedigd gevoelden en een klacht indieu-
den met gevolg, dat de oude heer thans
terecht stond ter zake eenvoudige belee-
diging. De heer Cr. verklaarde bedoeld
stuk te hebben geplaatst. Hij was oud
lid van den marine-onderofficierenbond.
Het was echter niet de bedoeling van
den verdachte in bedoeld artikel, dat in
extenso door den politierechter werd ge
citeerd, de heeren te beleedigen. Het ge
deputeerde statenlid Michels had op 31
Januari klachte gedaan en bleef daarbij
volharden. Hij vond de eerste clausule,
handelende over gezagsdrager enzoo-
voort heslist voor hem compromlttee-
rend. Ook achtte de heer Michels zich
gekrenkt om door den inzender te wor
den voorgesteld als plunderaar van de
bondskas.
Verdachte repliceerde, daarmede niet
den heer Michels noch den heer Ver
stegen te hebben bedoeld. Daarmede
had hij op het oog de heer v. d. Vaart,
cum sui6. Dat wisten de getuigen zelf
ook wel!
Maar, zeide de heer Michels, er wor
den maar twee namen genoemd en het
publiek vat dit zóó op.
De politierechter bracht het staten
lid in herinnering, dat de bond gelden
had gevoteerd om de werving voor het
Ned. Ind. leger tegen te gaan, wat een
onaangenamen indruk had gemaakt en
het vertrouwen had geschokt.
De heer Michels antwoordde, dat hij
daarin niet was betrokken. Hij gaf den
politierechter ten deele gelijk, doch ge
tuige begreep niet, waarom verdachte
nu juist hem en den heer Versteegen
had uitgepikt. Getuige zat rustig in
Haarlem en was zich van niets bewust.
De heer A. G. A. Versteegen, burge
meester van Koog a. d. Zaan, die een 30
jaar geleden zelf als redacteur van „Het
Anker" op het verdachtenbankje zat ter
zake van beleediging van overste Tolle
naar, in een stuk, getiteld „Tollenaren
en zondaren" had eveneens tegen ver
dachte een klacht ingediend. Hij was
zelf oprichter van den Marine matrozen-
bond later Bond van minder marineper
soneel, ook deze getuige bracht de poli
tierechter in herinnering het feit, dat
14.000 van het bondsgeld was gebruikt
voor propaganda tegen de werving bij
het O. I. leger.
Ook de heer Versteegen achtte zich be-
leedigd door het schrijven betreffende
den verkoop van het bondsgebouw,
doch ook hier verklaarde verdachte deze
heeren niet bedoeld te hebben.
Burgemeester Versteegen verklaarde
voorts ook gekrenkt te zijn door de uit-
lat ng van verdachte, dat hij verplicht
was geweest het boetekleed aan te trek
ken.
Ten aanzien van het verkeerde adres
waartegen de heer de Cr. zich had ge
richt, wilde hij wel aan de getuigen
Versteegen en Michels zijn excuses
maken-
Getuige Versteegen bedoelde niet den
heer de Cr. gestraft te zien, doch verv
langde een verontschuldiging in de Hel*
dersche Courant.
De officier kon zich de verontwaardig
ging van den verdachte best indenken,
maar het is ontzettend moeilijk en ge
vaarlijk dit neer te leggen in ingezonden
stukken. Ook had verdachte zijn insul*
taties wel op al te losse gronden en zon
der voorafgaand grondig onderzoek ge
lanceerd.
Voorts is het niet voldoende te zeggen,
geen beleediging bedoeld te hebben. Het
gaat hier om de wijze waarop dit is ge
schied en die het opzet in zich bevat.
Verzachtende omstandigheden in aan
merking nemende eischte de officier 20
boete of 10 dagen hechtenis.
Uitspraak conform den eisch.
E>e filiaalhouder-winkelchef der firma Alb.
Hein te Helder stond terecht ter zake bet
afgeven van een door hem opgemaakte vaï-
scne kwitantie, groot 147,09, zulks ten be
hoeve van de onderofficieren van den onder
zeedienst. Dit bedrag was hooger dan was
geleverd, want in waarheid was slechts voor
een bedrag van 119.07 geleverd en het
verschil ingepikt door de betrokken heeren
Constabels. Hij had zich meermalen aan der
gelijke knoeierij schuldig gemaakt om de
clandisie te behouden.
Hoewel ongaarne was hij zakelijk gedwon
gen geweest aan dit geknoei deel te nemen.
De 40-jarige korporaal-hofmeester der K. Ni,
M. te Den Helder, eerste en eenige getuige,
deed de bestellingen en had verdachte over
gehaald aldus bedriegelijk te handelen. Het
verschil verdween in de zakken van dezen
hofmeester.
De officier was alreeds maanden lang in
vereeniging met de marine-autoriteiten bezig
de bezem te hanteeren, ten einde de onge
rechtigheden in de marinefcringen weg te
vegen. Toen echter dacht men dat het uit
zou zijn, doch later werkte het kwaad weer
naar voren Men ging weer stiekum, maar on
gestoord voort met knoeien. Er werd toen
een val uitgezet en weer vele muisjes werdeni
gevangen. Het bleek echter dat de oorsprong
van het kwaad schuilde biji de hofmeesters,
Deze bedriegers van het rijk zullen echter
een leelijke pijp rooken, voorspelde de offi
cier!
Een dergelijke houding was niettemin van
een eerlijk filiaalhouder niet te verwachten.
De officier had aanvankelijk gevangenisstraf
overwogen, doch wilde zich thans bepalen
met te vorderen f 75 boete of 30 dagen
hechtenis, benevens 5 maanden voorw. ge
vangenisstraf met 2 jaar proeftijd.
Mr. G. A. de Lange, verdediger van ver
dachte, gewaagde van de vele knoeierijen, die
de achtbare 'burgers de haren te berge deden
rijzen. Hier waren de knoeierijen inhaerend!
aan het bestaan der hofmeesters. De tot
dusver eerlijke filiaalhouder te Schigen, werd
te Helder weldra met dit euvel besmet van
angst voor de bedreiging van ophouden der
leveranties. Het was een moeilijke keuze, een
zwaar alternatief. Pleiter juichte de actie van
den officier toe, doch wilde gaarne voor
dezen overigens onberispel ijken man ver
zoeken nog eenige meerdere clementie, dan
alreeds door den officier was betoond.
Mr. de Lange concludeerde eindelijk, zich
te willen refereeren aan het oordeel van den
politierechter.
Uitspraak f 60 boete of 30 dagen en 5
maanden gevangenisstraf voorwaardelijk met
2 proefjaren.
Van de 25 steden, welke op het programma
van de K. N. A. G-veiligheidslaan-tournée
voorkomen, is er weer één „afgewerkt". De
bewoners van Alkmaar en omstreken hebben
Zaterdagavond nog een laatsten blik kunnen
werpen op de Veiligheidslaan bij het St
El is. Ziekenhuis en met de leus „Veilig
heid voor alles" op de wagens konden zij den
volgenden dag hun tocht naar de bollenvel
den of de bloeiende Betuwe ondernemen om
aldaar de oranje wimpel te doen wapperen en
de tegenliggers onder den invloed te brengen
van de opvoedende werking welke nu een
maal van de „veiligheidswimpel" uitgaat.
De rust is in Alkmaar weergekeerd. Wij
zie ner niet meer de auto's, die onder het mes
worden genomen; we hooren er niet meer de
uitroepen van „stand goed! brandpunt
goed" of „alleen Uw rechter voorwiel remt,
Mijnheer". We zien geen autobestuurders
meer, die trotsch de laan verlaten met de
oranjewimpel aan de kop van de radiateur.
Geen automobilisten zullen meer met een ver
bouwereerd gezicht naar de peilglazen van
het remtest-apparaat opzien; geen ooliik pu
bliek zal er meer zijn om de passeerenae wa
gens en de resultaten te critiseeren.
De Alkmaarsche bevolking is weer door
de K.N.A.C. menschen verlaten maar niet
zonder dat de indruk werd gevestigd, dat het
met de auto's toch niet altijd pluis is.
Heel veel automobilisten reden de Veilig
heidslaan op in het vaste vertrouwen, dat er
op hun automobiel niets aan te merken zou
zijn en dat zij met vlag en wimpel zouden
„slagen". Ho maar, 't leek er niet op.
Verkeerd verdeelde, of onvoldoende rem-
capaciteit, welke men niet zou durven ver
moeden, werd bij tal van wagens aan het licht
gebracht.
Verkeerde wielsporing en fouten in het kop
lampenstelsel waren sdiering en inslag. Ja
het resultaat, dat bereikt werd door de wagens
welke in Alkmaar ter keuring kwamen was
verre van schitterend.
Zou men een leek vragen hoeveel van de
auto's, die dagelijks langs den weg rijden, hij
wel dacht, dat een brevet van „technisch vei
lig" zou verdienen, hij zou waarschijnlijk
antwoorden; „Zoo'n procent of 90!" De sa-
fety-lane van de K.N.A.C. heeft het anders
uitgewezen. Slechts 34,38 van de wagens
bleek te Alkmaar bij eerste keuring aan de
gestelde eischen te voldoen. Gezien nu het
feit, dat het lang niet de slechtste automo
bielen waren, welke aan een vrijwillige keu
ring werden onderworpen, kunnen wij dit
percentage wel als toonaangevend geschou-
wen. Wij willen hiermee zeggen, dat indien
alle auto's welke in Nederland in gebruik zijn
eens gekeurd zouden kunnen worden in een
veiligheidslaan het percentage der wagens,
die bij eerste keuring veilig werden bevon
den, stellig niet hooger, doch eerder lager
dan 34.38 zou zijn. Dit werpt wel een bij
zonder schril licht op de bedrijfsveiligheid
der in gebruik zijnde automobielen en behoort
een felle aansporing te zijn voor automobi
listen en houders van bedrijfsauto om hun
wagens geregeld te doen nazien ook al den
ken zij, met zoovele Veiligheidslaanbezoe-
kers, „Alles zal wel in orde zijn".
Zooals gezegd werd dus slechts 34.38
der automobielen bij eerste keuring veilig
bevonden.
Maar, en nu kunnen wij eenige rechtmati
ge trotsch niet onderdrukken maar, de
Alkmaarsche automobilisten blijken niet
zulke verstokte snoodaards te zijn of zij lieten
voor een heel groot deel de geconstateerde
gebreken verhelpen. Zij dachten niet .,nou,
nou, dat zal wel los loopen". Neen, zij gingen
in groote getale naar de reparateurs en kwa
men terug om opnieuw de „beproeving" te
doorstaan. Van de 542 wagens, welke bij «.a-
ste keuring blijk gaven de controleurs niet te