s 8 s s 8 i 8 ALKMAARSCHE COURANT Provinciale Openlucht-Samenkomst van Vrijzinnig-Godsdienstigen. VEILIGE HAVENS 8 r Ho. 110 VRIJDAG 11 MEI 1934 Stad en Omgeving 1300 belangstellenden bijeen in den Stedelijken Muziektuin, EEN DRIETAL SPREKERS. Seuilleioa Begunstigd door prachtig weer heeft gis termiddag in den Stedelijken Muziektuin alhier de 24e Provinciale openlucht-samen komst van vrijzinnig-godsdienstigen plaats gehad. Honderden en honderden uit Alkmaar en de verre omgeving waren in dezen tuin sa mengekomen, toen ds. W. D. M. B a a r, Ned. Iherv. predikant te Alkmaar, het openings woord uitsprak, nadat eerst nog het voor malig stedelijk muziekkorps Alcmaria Victrix eenige vroolijke marschen ten gehoore had gebracht. Ds. Baar heette allereerst de talrijke aan wezigen van harte welkom, en wees verder op de concurrentie, die zoowel de radio als het circus den vrijzinnig-godsdienstigen had aangedaan. Voortgaande betoogde spr. dat het toch zoo broodnoodig was in dezen tijd, iden strijd tegen vrijlheidskneChting te aan vaarden. Want al zijn wij vrijzinnig- godsdienstigen vogels van diverse plui mage, we weten ons toch één door het geloof in God. Spr. hoopte, dat allen met her- hieuwde kracht deze samenkomst zouden ver laten. Gezamenlijk werd hierna gezongen Gezang 194 vers 1„Van U zijn alle dingen" Het vrijz. herv. zangkoor uit Alkmaar, direc teur Gorn. Jon|er, zong hierna een tweetal liederen „Aus Psalm 121" van W. Blummer en „Lentezang" van Fred'. J. Roeske. Ds. F. W. Boers, Ned. herv. predikant te Hoorn, hield daarna een toespraak, als onder- Werp kiezende Menschenwerk of Godswerk. Spr. begon zijn rede met een klein gedicht van De Genestet, waarin uitkomt, dat elke tijd weer iets nieuws weet te vinden en zoo kan er dus nooit gezegd worden: Nu zijn We er. Telkens zal er vernieuwing komen, evolutie gaat door alle tijden en zij breekt zich ook baan daar, waar de mensch zijn beste krach ten heeft verricht. De brekende factor is het besef, dat menschenweric niet voor eeuwig is. Hei menschenwerk zal altijd terug wijken voor Godswerk. Er moet steeds vooruitgang zijn, zoo lang God den mensch aanspoort tot een zoeken naar nieuwe Verten. Maar na hem zullen anderen zijn werk voortzetten. Dat is het groote mysterie tusschen God en den mensch. De dingen door menschen gebouwd kunnen soms eeuwen lang den tand des tijds doorstaan. Maar met de tijden vergaan ook de dingen. Zoo is het ook met het denken van den mensch. Dat gene wat eenmaal waarheid leek, is thans verbroken geworden. Uit het oude is het nieuwe gekomen. Dat breken echter eischt offers, döet ook vaak leed. Een waarheid van vroeger kan tegenwoordig als een on waarheid worden gekenschetst Zoo zal het vaak gaan met menschenwerk. Er ligt aan ten grondslag, dat na onzen tijd weer een nieuw tijdperk, een verbeterde periode, zal aanbreken. Daarom zeggen we ook niet, dat in den bijbel de Goddelijke waarheid ligt. Be schouwen we den bijbel als menschenwerk, dan zijn hierin ook de menschelijke fouten aan te wijzen. De mensch geeft zich aan verscheidenheid met volmaakte overgave over. Hij is nu eenmaal niet bevredigd met wat hij hééft. Hij zoekt weer naar dingen, die hij niet heeft. De waarheid van het heelal Is dus geen waarheid. We hebben er deelen van in onze macht. De gebrokenheid van dezen tijd bewijst, dat het menschenwerk slechts stukwerk is geweest Zoo is het te verklaren, dat de dingen zichzelf vernietigden door alle tijden heen. Met een bijbelvoorbeeld legde spr. dit nader uit. Alleen als het werk uit God is, zal geen menschenhand dit kun nen breken. Het leven alleen is de school van het leven, dat is een waarheid, die door alle tijden heen een waarachtige waarheid is gebleken. Dat is een Godsopenbaring. De natuurwet heeft in zich de ontplooiing van den groei. Dat heeft God zoo besloten. Aanbidden in geest en waarheid, dat is het, wat ons menschen meer moet doen begrijpen. door BASIL KING. (Uit het Engelsch). 95) Ze sprak over haar werk, dat ze nu een dom, dwaas werk vond, niet omdat zij er geen weldaad door had bewezen, maar orn aat zij had welgedaan ten bate van zulk® nuttelooze doeleinden. Een New Yorkscne dame, die zij kende, en wier zoon, die in het begin van den oorlog in de Engelsche gele deren meevocht, gesneuveld was, had een soort club opgericht, om jonge gemobiliseer- den, die door Parijs kwamen, of daar een kort verlof doorbrachten, wat op te vroolij- ken. „We monteerden hen op, zoodqi ze weer goedsmoeds naar het front terugkeerden, om daar in stukken te worden geschoten. Het was alsof we een goed ontbijt en een sigaret gaven aan den man, die naar den electrl- schen stoel wordt geleid. Goeie hemel, wat hebben wij, meisjes, ons toch eigenlijk aan gesteld! We dansten en lachten met die ar me, jonge mannen, die een paar dagen later misschien in hun graf zouden liggen, ten minste als de granaten nog iets van hen overlieten om te begraven. To^n dachten we daarover niet na. Maar nu doe ik het des te Zoo is eenmaal Christus opgestegen. Hij heeft er Zijn leven neergelegd, die de kloo: tusschen het tijdelijke en het eeuwige heeft overbrugd. Hij heeft zich gegeven aan de taak waartoe Hij zich geroepen wist, omdat hij God den Almachtige als Zijn Vader wist te aanbidden. De bijbel is niet God s werk. r-?6- 1S, anders mogelijk, dat men in Uhnstelijke landen elkaar toeroept, dat men zich moet bewapenen voor den komenden oorlog? Laat ons toch beseffen, dat God de ab solute waarheid heeft, en dat wij slechts naar die waarheid mogen zoeken. De parel van waarheid van God is te midden van de menschen gevallen, is er vergruisd, zooals alles vergruisd zal worden, als men tracht de eeuwige waarheid te omvatten. Wij moeten het hoofd weten te buigen daar, waar de donkerte tot ons komt. We moeten weten, dat we een offer aan het leven hebben te brengen. Uit dit offer komt voort de actieve daad van het leven. Menschen zijn we en menschen blijven we. Dit moeten we óók beseffen, als we aan andersdenkenden ons geloof willen duidelijk maken. Al hebben we misschien dan een deeltje van de waarheid, de geheele waar heid heeft God en God alleen, dit houde men steeds voor oogen. We hebben ons te buigen voor God met het oog gericht naar den hemel. Dan zal er van ons allen een kracht uitgaan ten goede. Zoo moeten we de dingen accepteeren en aan God overlaten, of het werk, dat we thans doen Godswerk of menschenwerk is'geweest. (Applaus). Het zangkoor van Zaandam o. 1. v. mej Rot zong na deze rede een tweetal liederen „In Mei" en „Nieuw Leven". Vervolgens betrad ds. D. Drijver, ev, Luth. predikant te Haarlem, het spreek gestoelte, voor het uitspreken van zijn rede De beste reclame. Wanneer we lezen in ons Nieuwe Testa ment, dan is de figuur van Jezus een leider wien het allerminst ging om persoonlijk succes. En omdat hij was een geestelijk voorganger, heeft hij zijn welslagen als profeet nooit willen zoeken in de massa, Een groote massa was hem vaak onwelkom. Die zelfde figuur zocht ook nooit zijn succes te bereiken door uiterlijke wonder- teekenen. Wanneer Hij gebruik maakte van de wondermacht, dan deed Hij dat om de menschen te helpen uit den nood Hij deed dit steeds in grooten eenvoud. In de Hande lingen der Apostelen wordt ons keer op keer verteld, hoeveel menschen, hoeveel zielen er voor het nieuwe geloof werden gewonnen. Daar lezen we ook, dat de Apostelen wonder- teekenen verrichtten, gebruikend om te laten zien iets, wat nog nooit vertoond was Die tijden zijn lang geleden, maar toch staan uiterlijk vertoon en innerlijke kracht tegen over elkander. Wie van die twee zal het winnen? Als wij dit vragen aan den geest van dezen tijd, dan weten we in welke richting deze vraag zal gaan, omdat we thans leven in een tijd van reclame en nog eens reclame. Zie een dagblad van 50—60 jaar geleden en een, dagblad van tegenwoor dig. Vroeger groote bescheidenheid, thans: schreeuwerige dikke geletterde advertenties vaak met zielkundige ervaring erop ingericht om de groote massa onder suggestie te brengen. Op alle mogelijke manieren worden de zwakke zijden van den mensch aangetast. Suggestie is de massa brengen onder den ban van de gedachte. Zoo is het ook met winkel- etalages van vroeger en van nu. Zelfbeheersching is tegenwoordig noodig om iets niet te koopen, wat we eigenlijk in het geheel niet noodig hebben. Stel u voor een moderne stad bij avond. Het rustige Hollandsche stadsbeeld is ver loren gegaan, want boven op den top van die Hollandsche huizen staan geweldige licht reclames. In Amerika is dit nog belangrijk erger. In zulk een reclame-tijd, waar reclame bij kans onmisbaar is, daar heeft de godsdien- meer. Ik heb een gevoel of ik hun beul ben geweest". „Je bent vermoeid. Je hebt rust noodig". „Rust zou me toch niet verzoenen met de gedachte, dat ik tot een geslacht van wilde beesten behoor. O, Tom, kunnen we niet een leven voor ons zelf scheppen, ver weg van iedereen en verwijderd van al die verachte lijke wraakzucht? Het zou me niet kunnen schelen als het heel bescheiden en heel stil zou moeten zijn". Een glimlach plooide zich om zijn mond. „Er staan nog heel wat horden, waarover we heen zullen moeten springen, voordat we zelfs tot dat bescheiden en stille leven kun nen komen". „Horden? Wat voor horden bedoel je?" „Bijvoorbeeld: je ouders". Zij bekende dat die een hooge horde vorm den. „Maar je zult merken, aat die hinder nis niet moeilijk zal zijn, als je eenmaal Harry Whitelaw bent". „En als dat niet zou lukken?" „Door hetgeen moeder me schrijft, weet ik zeker dat dat best zal gaan" „En door hetgeen ik zelf voel, weet ik even zeker dat het me niet zal gelukken". „Maar je hebt 't niet eens geprobeerd". Toen vertelde zij hem, wat die kwestie betrof, het essentieele uit haar moeder's brieven. Zij en mijnheer Whitelaw hebben, telkens als hij in Boston komt, een kolossaal ver trouwelijk onderhoud met elkaar over jou. Omdat hij niet met zijn vrouw kan praten, die dadelijk één en al zenuwachtigheid is, stige waarheid nog maai een kwade kans Zelfs in de kerken dringt reclame meer en meer door. Dat is geen overdrijving. Spr. was verleden jaar in Valkenburg ge weest, waar een nieuw Roomsch kerkje pas geleden gebouwd is. Boven de toegangs poort was een bord aangebracht, waarop stond„Deze kerk is er één, die behoort aan de 300 millioen Roomschen over de ge heele aarde. Zegt dit u niets? Zoudt u niet eens in overweging kunnen nemen of dit geloof niet uw geloof behoort te zijn?" Dat is de suggestie van het groote getal. De waarheid en de eenvoud hebben in dezen tijd een zeer kleine kans. "Maar hoe moeten we dan het licht uit dragen, zooals onze godsdienst dat ons voorschrijft? Moeten wij dan niet uit roepen, wat wij zijn en wat we willen? Ja propaganda (uitbreiding) is ook voor ons onmisbaar. Dat is ons aller heilige taak Maar zij moet haar kracht zoeken in het innerlijke. Persoonsverheerlijking mag daarbij niet te pas komen. Prof. Albert Schweitzer had ook geen reclame noodig. In dit verband vertelde spr. een anecdote over prof. Albert Schweit zer. Men moet de vruchten eten, om den boom te leeren kennen. De kwaliteit van de vrucht moet dan de hoofdzaak zijn. We moeten in het innerlijke onze kracht zoeken. Iedere gemeente op ons terrein ziet haar waarde het best afgemeten op datgene, wat er van haar uitgaat. Wat wij in onze gemeente hebben, dat moet gelegen zijn in de kracht van ons beginsel. Zoo diene het ook te zijn bij een ieder van ons afzonderlijk. Groote opschriften brengen ons niet de kracht. Indien echter ons 'beginsel ons menschen van geloof heeft ge maakt, dan hebben wij in ons datgene, dat geen reclame meer behoeft en dan komt ons vrijzinnig protestantisme tot die allerbeste reclame die in ons evangelie staat: Laat alzoo uw licht lichten voor de menschen, dat zij den Vader in den Hemel prijzen. (Applaus) Vóór de pauze zong het vrijz. herv. kerk koor uit Den Helder (dir. Toon de Hoogh i het lied1: JDe kosmos" van ds. J. J. L. ten Kate, waarna nog het „Kerkelijk zangkoor' uit Hoorn (dir. j. v. Berkel) een tweetal liederen zong: „Paasch-Hymne" en „Pinkster lied". Na de pauze hield ds. G. W e s t m ij s e, voorganger bij de vrijz. hervormden te Rot terdam, een toespraak, getiteld: Alle tijden hebben hun weertijden. Een van onze Nederlandsche teekenaars gaf ons een plaat, waarop een dieseltrein klaar stond, om den afstand te gaan ver slinden. Er onder stond: Ondanks alles. Spr. wilde beginnen, met een eveneens krachtig „Ondanks alles". Want op ons programma staat dat het is de 24e samen, komst der vrijzinnig-godsdienstigen. Spr. dacht aan de 1ste samenkomst die, evenals thans, bedoeld was als een wapenschouw. Wat is er sindsdien niet veel veranderd. Maar evenals toen moeten we: lo. Elkaar zien als broeders en zusters; 2o. onze getuigenis uit dragen tegen de orthoro- doxen en 3o. De godloozen weer op den juisten weg brengen. Alle tijden hebben hun weertijden. Nu, onder den druk der tijden, wordt de klemtoon meer op het woord christen gelegd. Daar zijn een eb en vloed, die telkens weer terugkomen. Zoo komt deze dag tot ons, de dag, waarvan wij» het heil ook geestelijk verstaan. Wat een machtig woord is het woord: uitstorten. Zoo zegt Hemelvaartsdag het al voorloopig. Alle tijden hebben hun weertijden. We staren ons niet blind op de wantoestanden. We moeten het zien als door een tunnel. Krachten van geloof en overgave stroomen ons toe. De menscheid mag weten, dat er redding is. Deze middag moet ons dit opnieuw zeg gen, dat we een taak hebben in deze wereld. Wij vertrouwen en gelooven dat onze jeugd een zware, maar mooie jeugd kan hebben. Zij groeit op in een zoo gansch anderen tijd. Er zijn vijandige machten ge komen, die de vrijheid willen binden. Er zijn gekomen die nat.soc., die de kerk trachten uit te schakelen. De jeugd leeft onder den druk van examens. „Kennis is macht" heeft thans zijn beteekenis verloren. Maar niettemin, de jeugd is er en de gevolgen van dezen wan toestand komen steeds meer naar buiten. Men moet zich vooral ook niet schamen voor de sexueele mistoestanden. Onze jeugd groeit op in verwildering. Die verwil dering is vaak een gevolg van de geestelijke overspanning in deze wereld. Spr. lichtte dit met een duidelijk voorbeeld toe. Wij hebben verstaan, dat God altijd wonderspreukig werkt, meer paradoxaal. Daarin zit ook onze troost, onze vreugd, ook al is Christus weg genomen. Zijn geest blijft ook voor ons. Alle zoodra je naam zelfs maar wordt genoemd, heeft hij zich tot moeder gewend, 't Lieve mensch is er erg door gevleid. Ze begint te gelooven, dat ze al van je jongensjaren sym pathie voor je heeft gevoeld. Zij was 't die je heeft ontdekt. Zij was de eerste, die je een landje hielp. Maar hoe ook, je zult moeten toestemmen, dat zij in de zeven jaren, dat we elkaar kennen, een boel akeliger tegen je had kunnen zijn". Hij erkende dit met dankbaarheid. „Feitelijk zijn wij, Bostonners", vervolgde zij op haar eerlijke manier, al kunnen we erg opschepperig doen toch niet zulke poenen, dat we iets goeds, als we dat wer kelijk zien, niet zouden onderkennen. Dat doen alleen de tweede-klas menschen onder ons, zij, die eigenlijk niet tot onze wereld behooren; die zijn verwaand. Maar zij, die op een hooger niveau staan, kunnen nog al edelmoedig ziju Als die merken, te doen te hebben met iemand, waar voldoende in zit, om hooger op te komen'dan zullen ze dien niet naar beneden trappen, maar hem bij zijn pogingen een handje helpen. Zoo is Boston nu eenmaal, en zoo zijn vader en moeder ook Al zou iemand ze nog zoo afkammen, er blijft nog genoeg goeds van hen over". Dit zou Tom blijken tegen het tijdstip, toen hij en Hildred e'kaar weer ontmoetten, en dat gebeurde niet twee jaren, maar één jaar s er. Na in Washington gedemobiliseerd te zijn reisde hij rechtstreeks naar Boston door. Hij had zijn plan gemaakt: alvorens Zaterdag 12 Mei. HILVERSUM, 301 M. (VARA- uitz.) 8.Gr.pl. 9.De Noten krakers olv. D. Wins. 10.VPRO- Morgenwijding. 10.15 Voor Arb. in de Continubedrijven: De Noten krakers olv. D. Wins. C. Rijken,- declamatie en A. Gerritsen, zang. 12.Klein VARA-Ensemble olv. F. Bakels. 2.Causerie over de a.s. wereldkampioenschappen tur nen. 2.15 De Flierefluiters olv. J. v. d. Horst. 3.Causerie over Jules Guesde, door dr. v. Ravesteyn 3.30 Marie Vos, sopraan en J. Stroo- menbergh, bas-bariton. 4.Bont- progr. (gr.pl.) 605 Literaire le zing M. Wolters. 6.30 Gr.pl. 7. Groningsch uurtje. 8.Herhaling SOS-ber. 803 Gr pl. 8 20 VARA- orkest olv. H. de Groot. 9.Toe spraak door A. de Vries 9.15 Verv. orkestconcert. 10.Vaz Dias en VARA-Varia. 10.15 Zang P. Col- lin. 10.30 De Flierefluiters o.l.v. J. v d. Horst 11.Vervolg zang. 11.15—12.— Gr.pl. HUIZEN, 1975 M. (KRO-progr.) 8—9.15 en 10.— Gr.pi. 1L30 Godsd. halfuur. 12.15 Orkestcon cert en gr pjl. 2.Voor de jeugd. 2.30 Kinderuur. 3.30 Uit de R.K. Universiteit te Nijmegen: Rede ter felegenheid v. h. 2de lustrum v. h. tud. Corps Carolus Magnus. 4.15 Rep. onthulling St Servaes-Stand- beeld te Maastricht. 5.30 Triocon cert. 6.20 Weer o verzicht. 6.457. Lezing. 7.15 Gr.pl. en causerie. 8 Schlagermuziek. 8.30 Vaz Dias. 8.35 Boerenduetten. 8.45 Schlagermuziek en deel. 9.45 Boe renduetten. 10.Schlagermuziek. 10.30 Vaz Dias. 10.35 Schlagermu ziek. 10 50—12.— Gr.pl. DAVENTRY, 1500 M. 9.35 Mor genwijding. 9-50 Tijdsein en ber. 1005 Lezing. 11.20 Northern Studio Orkest olv. J. Bridge. 12.05 Gr.pl. 12.35 Commodore Grand- orkest olv. Muscant. 1.35 Gr.pl. 2.20 Amerikaansche dansmuziek (gr.pl.) 2.50 Het Broadhust Septet mmv. B. Davis, tenor. 4.05 Orgel spel C. Dixon. 4.35 Kinderuur. 5.20 Ber. 5.50 Biljartpr. 6.05 Welsh In termezzo. 6.25 Causerie. 6.50 Inter view. 7.20 Carol Gibbons en de Sa- voy Hotel Orpheans. 8.20 Ber. 8.32 Verslag der golfwedstrijden om den Walker Cup. 8.40 Causerie. 8.55 Fred Hartley's Novelty Kwin tet mmv. M. Stewart, zang. 9.50 Lezing. 9.55—11.20 Het BBC- Dansorkest olv. H. Hall. PARIJS (RADIO-PARIS) 1648 M 6 20 en 7.20 Gr.pl. 11.20 Goldy- orkest. 7.20 „Mademo selle Prud' homme", operette van Barlow, m. m. v. orkest olv. Labis. 9.50 Dans muziek. KALUNDBORG, 1261 M. 11.20 11.35 en 12 051.20 Concert uit rest. Wivex. 1.50—2.20 Gr.pl. 2.50 4.50 Omroeporkest olv. Reesen. 7.20 Omroeporkest olv. Gröndahl. 8.40 L. Preil's orkest mmv. „The merry Four", zang. 9.5011.50 Dansmuziek o.l.v. L. Preil m.m.v. „The Merry Four" en V. Fischer, piano. LANGENBERG, 456 M. 525 Gr.pl. 6.20 Blaasconcert. 10 50 Gr pl. 11.20 Concert. 1.20 en 3 20 "Gr.pl. 6-20 Gevar. progr. m. m. v. orkest en solisten ROME, 421 M. 8.20 .Trancesca da Rimini", opera van Zadonai. BRUSSEL, 322 e 484 M. 322 M.: 11.20 Gr.pl. 12.30 Orkestconcert o. 1. v. Felleman. 4.20 Gr.pl. 5.20 Jazzmuziek. 6.05 Gr.pl. 7.20 Sa lonorkest olv. Walpot. 8.20 Caba- retprogr. 9.30 Dansmuziek. 484 M.: 11.20 André Felleman's orkest. 12.30 Gr.pl. 4.25 Salonorkest. 5.35 Gr pl. 5 50 Zangvoordracht. 6 20 Gr pl. 7-20 Symphonieconcert olv. Kumps. 9.30—11.20 Dansmuziek olv. R. de Kers. DEUTSCHLANDSENDER 1571 M. 7.45 Het Omroeporkest o. 1. v. A. Selo mmv. R. Laugs, piano. In de pauze: Causerie. 9.20 en 10.05 Berichten. 10.20—11.50 Populair orkest- en solistenconcert uit den EdenDaktuin te Berlijn. GEMEENTELIJKE DISTRIBUTIE. Lijn 1: Hilversum. Lijn 2: Huizen. Lijn 3: Lond. Reg. 9.359.50, Daventry 9 50—10.20, North Reg. 11.20—16.35, Lond. Reg. 16.35— 19.20, Daventry ly.2024.. Lijn 4: Langenberg 9.35 19.20, Rome 19.20—24.—, Zondag 13 Mei. HILVERSUM, 301 M. (9.—10.— 5.-8.— VARA, 10.—12.— VPRO en de AVRO van 12.5.en 8.12.— uur). 9.Postduiven- en voetbalnieuws. 9.03 Tuinbouwpr. 9.30 Orgelspel Joh. Jong. 10. Kerkdienst v. d. Ver. v. Vrijz. Herv. te Beverwijk. 12.Filmpraatje L, J. Jordaan. 12.30 Kovacs Lajos en zijn orkest. 1.— H. H. v. Calken: 't Schilderij v. d. maand. 1.20 Verv. Kovacs Lajos. 2.Boekenhalfuur dr. P. H. Ritter. 2.30 Concert door leerlingen en oud-leerlingen van mevr. Schönberg, mmv. 't Omroep orkest olv. N. Treep. 3.30 Herh. v. d Prijsvraag: „Wie wil er met H. Hollander naar Rome". 3.50 Gr.pl. en reportage van de tennis- strijd HollandAustn lië (Evtl 4.30 Vaz Dias, gr.pl. en reportage v. d. voetbalwedstrijd Willem II Ajax. 5.Gr.pl. 5.15 Kinderuur tje. 5.45 Gr.pl. 6.Sportuitz. 6.20 VAR A-orkest o.l.v. H. de Groot. 7.Dr. H. Brugmans spreekt over Jaures. 7.20 Vervolg orkestconcert. 8.Vaz Dias. 8.15 Omroeporkest olv. N. Treep mmv. T. Pattiera, tenor. 9.Radio-journaal. 915 Concertgebouworkest, Toonkunst koor en solisten olv. dr. W. Mengel berg. (Beethoven's 9de symphonie). 10.25 Gr.pl. 11.12.Kovacs La jos en zijn orkest. HUIZEN, 1875 M. (8.30—9.30 en 5.-7.45 NCRV, de KRO 9 30— 5.en 7.4511.uur). 8.30 Morgenwijding olv. ds. J. Verkuyl, mmv. zang en orgel. 9.30 Gr.pl. 10.Hoogmis. 12.St. Servaes- prccessie. 12.45 Gr.pl. 1.Lezing. 1.20 Orkestconcert. 1.50 Gr.pl. 2.10 Lezing. 2.30 Gr pl. 3.25 Or kestconcert. 4.15 Ziekenlof. 5. Gewijde muziek door 'n dames ensemble olv. F. Kloek. 5.50 Kerk dienst uit de N.H. kerk te Pernis, voorg.: ds. J. C. Neeleman. 7.30 Gewijde muziek. 7.45 Sportnieuws 7.50 Lezing. 8.15 Koorconcert. 9.15 Vaz Dias. 9.20 Pianorecital. 9.35 Gr.pl. 9.45 Schlagermuziek. 10.30 Vaz Dias. 10.35 Gr.pl. 10.40 11.Epiloog, tijden hebben hun weertijden. God werkt an ders dan wij verwachten. We leven in een stal van corruptie en zwendel. Deze wereld stikt in de olie en de benzine, maar zal eerst dan gezond worden als zij zich buigt voor het Christuskind. On ze kinderen moeten vertegenwoordigen dat blanke en ongerepte, wat nog over is. Met Zijn bijstand moeten ook wij het wa gen dat is er een genadegave, die ons te beurt valt. Sinds jaar en dag hebben we de ze samenkomsten, maar telken jare is het een andere. Ondanks alles wagen we het, onze tijden zijn godstijden. In dat geloof keeren we Hilred te ontmoeten, wenschte hij met haar vader te spreken. „Dat is niet meer dan waar op hij recht heeft", zei hij tot zichzelf. Na al de jaren, dat hij en zijn vrouw zoo goed voor hem waren geweest, kon hij niet opnieuw hun huis in- en uitloopen, terwijl zij onkun dig bleven van hetgeen hij hoopte. Misschien had Hildred er hun iets van ver teld, dat wist hij niet, maar alleen hij zelf kon hun details, die van het meeste belang waren, vertellen. Hij had per brief om een zeer vertrouwe lijke onderhoud verzocht, waarop Arisley hem had geantwoord, onmiddellijk na zijn aankomst in Boston op zijn kantoor te komen Hij kwam tegen half vier in Boston aan, en was iets over vieren op het kantoor. Het was een groot kantoor, dat het groot ste gedeelte van een etage van een imposant gebouw besloeg. Op de glazen deur waren de namen der firmanten vermeld; die van Ansley stond bovenaan en met grootere let ters dan de andere. In de wachtkamer kon digde een juffrouw, die in een tijdschrift zat te lezen, telefonisch zijn bezoek aan. „Hier is mijnneer Whitelaw, die mijnneer Ansley wenscht te spreken". De kantoortijd was voorbij. Terwijl Tom door een corridor liep, waarop de meeste privé-kantoren uitkwamen, zag hij dat er nie mand meer was. Het eenige vertrek, waarin zich nog iemand bevond, was heel aan het eind, en daar trof hij Philip Ansley aan Ook zijn vrouw. Daar Tom in zijn brief dui naar onze huizen terug. Spr. eindigde met een gedicht van Hen- riette Roland Holst, waarna een krachtig applaus volgde. Het „Hervormd Kerkkoor" uit Koog aan de Zaan (dir. C. Beekman) zong twee liede ren, n.1. Zwaluwen en Lenteavond, beide van J. Nauta. Ds. H. v. Lunzen, Ned. Herv. Pred. te Hoorn, sprak daarna het dankwoord uit, er aan herinnerende, dat 't volgende jaar de 25ste bijeenkomst zal zijn. Mogen dan de 1300 toeschouwers van thans veranderd zijn in 4000. i 1 1 delijk genoeg had vermeld, waarom hij om een onderhoud had verzocht, was het een zaak, die beide ouders aanging. Zij heetten hem hartelijk welkom, en zei den dat hij er zooveel beter uitzag dan vroe ger, iets dat oude vrienden wel mochten doen Zij vroegen naar allerlei dingen die hem be troffen, en vertelden zelf hun eigen nieuw tjes. Guy was weer te Harvard en studeerde in de rechten; Hildred was thuis en had niets omhanden. Zooals zooveel meisjes, die een werkkring in Frankrijk hadden gehad, vond ze een leven van niets-doen verve lend. „Ze vindt dat ze een doelloos leven lijdt', klaagde Ansley, „en zou daarom zoo graag weer wat te doen hebben". Mevouw Ansley was dapperder. „We moe ten dat maar aanvaarden als een deel van hetgeen we aan de goede zaak offerden. We gaven en dierbaarste bezit, en hoewel ons dat niet ontnomen is, zouden we niet gemord hebben als dat we! was gebeurd". Gebruik makende van deze wending van het gesprek, begon hij zijn aanzoek te doen. Hij hoopte dat dit de laaste maal in zijn le ven zou zijn, dat hij de geschiedenU van zijn moeder moest vertellen. Evenals hij die aan Hildred en aan Henrv Whitelaw had verteld deed hij dit nu aan Philip en Sunshine Ans ley. Hij deed het met tegenzin, maar beet door den zuren appel heen, omdat hij nu wist, dat iedereen, die recht had die geschie denis te kennen, er nu mee bekend was (Wordt vervolgd

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 5