SPORT EN WEDSTRIJDEN
De Alkmaarsche Motorraces.
't Was een heel slechte wedstrijd, waarin
het de meeste Alcmananen aan vechtlust
ontbrak. Alleen de achterhoede, Rootrinn
Staatsloterij-
Uitstekende wedstrijden in alle klassen.
Buttler de held van den dag.
Onuitroeibaar
gespuis?
soa
De motorraces, welke Alcmaria V.
V.V. op den Tweeden Pinksterdag
heeft georganiseerd, zijn in alle op
zichten geslaagd. Het publiek was
in grooten getale opgekomen uit alle
deelen van ons land en zelfs ontdekten
wij een autobus, volgeladen met Duit-
sche motorenthousiastelingen!
Dat publiek heeft kunnen genieten
van uitstekende motorsport, van een
strijd, waarin elke c.M. grond werd be
twist, zelfs dan, wanneer de deelne
mers van een plaats in de halve be
slissingen of in de finales verzekerd
waren.
Dat is met onze motorsport zoo merkwaar
dig. Terwijl men in andere sporten zoo dik
wijls ziet, dat een deelnemer genoegen neemt
met een plaats, die voor hem de zekerheid
geeft, dat hij geplaatst wordt, zien wij bij deze
races telkens en telkens weer volop strijd. Het
fs, alsof elke rijder steeds poogt nummer één
te zijn; altijd weer wordt er strijd geleverd en
bet gevolg is, dat elke onderdeel van een wed
strijd interessant kan zijn.
Dat niet elke race interessant en boeiend is,
och, het is heel logisch. Het kan toch niet an
ders, of er komen wel eens renners tegen
elkaar uit, die vrij veel in kracht verschillen.
Dan is er van strijd geen sprake; dan ligt het
veld al heel gauw, meestal zelfs al in de eerste
ronde, uit elkaar en toert men zij het met
een behoorlijke snelheid zijn rondjes. Maar
drie of vier minuten later kan men zijn hart
weer ophalen aan vinnige duels tusschen de
concurrenten; dan kan men genieten van boch
tenwerk, dan kan men in vervoering koipen
door de meesterschap over de motoren. Dan
ziet men ook dikwijls tactisch rijden.
Het was de eerste keer, dat een internatio
naal gezelschap aan de motorraces deelnam.
Eenige Duitschers en Belgen hebben in Alk
maar den strijd tegen elkaar aangebonden en
dat heeft aan de verschillende wedstrijden nog
een bijzonder cachet gegeven. De proef als
wij het tenminste zoo mogen noemen is uit
stekend geslaagd en de naam Buttler zal
weldra bij duizenden bekend zijn. Buttler, de
Duitscher, zal heel spoedig een reclame-object
zijn; honderden menschen kwamen vroeger om
een v. Hamers veld of een v. d. Pluym te zien
rijden; honderden menschen zullen in de
naaste toekomst een Buttler willen zien rijden.
Die Buttler was de held van den dag.
De stevige Duitscher reed op zijn Im
peria met zulk een snelheid en boven
al met zulk een zekerheid, dat ieder
een wel in extase moest komen. Zon
der aan de prestaties van anderen te
kort te doen, meenen wij wel te mogen
zeggen, dat Buttler verreweg de beste
van alle renners was, dat geen enkele
Nederlandsche renner tegen hem is
opgewassen!
Buttler, de ongekroonde koning van de gras-
baan, zal natuurlijk op meer banen in Neder
land verschijnen en onze senioren zullen straks
opnieuw probeeren, om den Duitscher te klop
pen. En ongetwijfeld zullen ze al heel gauw de
stijl van den Duitscher trachten over te nemen,
een stijl, die op onze grasbaan nimmer werd
gezien, maar die toch de ware bleek te zijn.
Buttler namelijk maakte gebruik van een
zeer eigenaardig dirt-track-systeem. Evenals
anderen wrong ook hij het achterste deel van
zijn machine in de bochten naar buiten, maar
onmiddellijk daarop plaatste hij het binnen
been ver vooruit en liet dit over de grasbaan
glijden. Zoo kon hij de motor steeds in even-
wist houden en kon hij bovendien ook in de
bochten een zeer groote snelheid ontwikkelen.
Butller, die evenals de andere buitenlanders,
vrij langzaam startte en steeds als een der
laatsten vertrok, wist telkens weer in een ge
weldige rush al zijn tegenstanders te passeeren,
om vervolgens de leiding te nemen. En dan
bleef hij voor, ondanks alle pogingen van de
Hollanders, die toch voor den drommel niet
slecht reden, maar die in de bochten nog juist
iets te langzaam waren.
Toch hebben wij dien Buttler niet op zijn
snelst gezien. Hij vergenoegde zich er mee, de
leiding te hebben, liefst een meter of tien voor
sprong en dan zorgde hij er voor, dat die af
stand bewaard bleef. Dat hij echter veel sneller
kan, bleek bij den laatsten wedstrijd, toen hij
Hartman en Kuiper heel dicht bij liet komen,
om toen snel weg te spurten in een daverende
snelheid! Toen bleek eventjes zijn kracht,
waarvan wij overigens, behalve dan in de
eerste ronde van elke race, weinig zagen.
Valpartijen.
De baan was droog en uiterst snel. Dat bleek
reeds bij de trainingsritten, toen de rijders met
behoorlijke snelheden over de baan reden.
Maar bij die trainingsritten konden wij boven
dien zes valpartijtjes noteeren!
Hoe kwam dit? Wij dachten, dat de baan
iets glad was, dat wellicht het gras iets te lang
was. Doch eenige renners, die wij er naar vroe
gen, hadden een andere meening. Zij meenden,
dat de sterke wind de voornaamste schuldige
was. Bij het uitgaan der Zuidelijke bocht kreeg
men dien n.1. in den rug en daardoor werd de
snelheid plotseling vrij groot. Bij 't ingaan der
Noordelijke bocht moest men iet-wat te sterk
afremmen en het gevolg was slippen en
vallen.
Inderdaad leek ons de wind van invloed.
Want meer dan anders naderden de renners bij
het uitkomen der Zuidelijke bocht de afraste
ring; zij werden er als 't ware heen gedreven en
hadden maar al te vaak moeite, om meester
over hun machine te blijven.
Dat laatste had tijdens een der races een on
geluk tot gevolg, dat buitengewoon goed afliep.
In de tweede halve beslissing seniores 351
500 c.M3. was de start der Hollanders vinnig en
snel. Van Dijk liep al heel gauw uit, maar om
de derde, vierde en vijfde plaats streden Schot,
v. d. Pluym en v. Wingerden. Bij het uitgaan
der Zuidelijke bocht zat v. d. Pluym vlak achter
Schot, die juist voor de tribune een schuiver
maakte. Schot probeerde zijn motor nog te
houden, gooide het stuur om, doch coupeerde
als 't ware den weg voor v. d. Pluym, die een
botsing niet meer kon voorkomen.
Beide renners vielen met hun machi
ne en duikelden over elkaar heen.
v. Wingerden kon precies tusschen de
vallende renners door manoeuvreeren
en raakte gelukkig niemand. Maar de
twee anderen bleven roerloos liggen.
Onmiddellijk was de geneeskundige
dienst ter plaatse en de twee renners
werden per brancard weggebracht.
Even later werd bekend gemaakt, dat
Schot niets mankeerde, terwijl v, d,
Pluym naar het ziekenhuis werd over
gebracht. Daar bleek later op den
avond, dat hij een lichte hersenschud
ding had opgeloopen, zoodat een paar
dagen rust goed zal doen.
Het ongeluk liep dus best af, beter dan wij
verwacht hadden.
't Was echter niet de eenige valpartij in de
races. Er waren er meer, veel meer zelfs. Doch
een van Rijk weet precies wat vallen is. Dat
demonstreerde hij even later; hij slipte, schoof
over de baan en vleide zich, toen de snelheid
uit het vehikel was, op de grasmat. Een moment
later reed hij weer.
Maar tocher waren te veel valpartijen.
En dat lag hem toch ongetwijfeld aan de baan,
die in de Noordelijke bocht niet sterk genoeg
was. Daar werd door het vele rijden de baan
los en rul; er ontstonden geulen in de baan
ener werd gevallen. Gelukkig bleken ook
daar de renners tegen een valpartijtje te kun
nen; alleen moest de Belg Tuerlinx zijn gelaat
met pleisters laten versieren!
De wedstrijden zelf.
Om precies half twee en geen minuut
later werd begonnen met het afwerken
van het zeer lijvige programma. Nortica
van het zeer lijvige programma. Nortier
zorgd, dat buitengewoon duidelijk en over
zichtelijk was, Ko Bottemanne had een zeer
hoorbare geluidsinstallatie opgesteld, Kater
knobbelde uit, of hij nu baan- of bochtcom
missaris was en trök zich al de haren uit het
hoofd, toen hij de puzzle niet tot oplossing
kon brengen, Hirschmann nam de wekker,
om de tijden te noteeren, de familie Gude han
teerde de vlag, Oome Willem repeteerde al
vast zijn tafelspeech en toen hij het „Ik heb
gezegd" gefluisterd had, stonden vier nieuwe
lingen aan den start. Van deze vier bleek v.
d. Wal de snelste, doch toen hij zeker was
van den eersten prijs, kroop hij in 't gras en
was uit den strijd. Ook Zon de Cerff was
reeds geduikeld, zoodat twee jongelingen
door de finish kwamen.
1. N. G. Zijp, O K. Suprème, in 3 min.
30 sec.2. P. Maller, Lady, in 3 min. 54,4 sec.
Na dezen „strijd"' met de 250 c.M.3 ma
chines probeerden drie nieuwelingen, om op
350 c.M.3 motoren records te breken, 't Ging
net niet, al vochten v. As en van Zon ook
heel vinnig.
1. v. Zon, Sunbeam, in 3 min. 22,2 sec.; 2.
v. As, Royal Enfield, in 3 min. 23.4 sec.; 3.
Reijersbergen, F. N., in 3 min. 35,4 sec.
't Tempo werd in de volgende race een
ietsje snelier. 't Waren vijf junioren, die op
250 c.M.3 machines zes rondjes rondtolden.
Van hen was Oosterbaan de snelste, terwijl op
een afstand Versluis en Roos om de tweede
plaats vochten. Het stuivertje wisselen tus
schen deze twee duurde vier ronden; toen
was en bleef Versluis tweede.
1. P. Oosterbaan, Velocette, in 3 min.
15 sec.; 2. J. Versluis, O. K. Supreme, in 3
min. 20 sec.; 3. J. A. Roos, Ariel, in 3 min.
21.2 sec.
De twee overigen kwamen ook aan!
Dat alles was slechts een tam voorspel.
Want nu kwamen de
Seniores 251350 c,M3.
aan den start!
Het zijn in de eerste serie v. Dijk, v. d.
Pluym, de Jong en de Duitscher H. G. Ryll.
De start is zeer snel en v. Dijk neemt
direct de leiding, terwijl Ryll de tweede plaats
verovert. Een zeer heftig gevecht ontstaat tus
schen de Jong en v. d. Pluym, die 3de en 4de
liggen, doCh een goeden tijd moeten maken,
om in de finale te komen. Dit gevecht wordt
v. d Pluym noodlottig, want midden in de
zuidelijke bocht slipt hij en vleit zich naast
zijn Calfhorpe. De strijd is dan uit en v. Dijk
wint onbedreigd.
1. v. Dijk, in 3 min. 10.6 sec.; 2 H. G. Ryll,
Victoria, in 3 min. 20,4 sec.; 3. G. de Jong,
Royal Enfield, in 3 min. 27.8 sec.
In de tweede serie komen Kuyper, Hart
man, Jac. Al, Bosman en de Haarlemsche de
Ridder aan het lijntje. Het edele vijftal ver
trekt snel en blijft in de eerste ronde bij el
kaar. Dan loopen Hartman, Jac. Al en Bos
man uit. Wij zien diverse schuivertjes, maar
het trio blijft op de motor en wint regelmatig
terrein. Intusschen duikelt de Ridder van zijn
ros en verdwijnt.
De laatste ronde brengt nog een gevecht
tusschen Hartman en Jac. Al, en Al kan de
eerste plaats zoowaar nog veroveren
Een fraaie race!
1. Jac. Al, Royal Enfield, in 3 min. 6.6 sec.;
2. Hartman, Lady, in 3 min. 7.4 sec.; 3. Bos
man, Velocette, in 3 min. 11.2 sec.
Kuiper kreeg met zijn Ohater Lea onder
weg een kater en bereikte het einddoel niet.
In de finale komen dus: v. Dijk, Jac. Al,
Ryll, Hartman en Bosman.
Juniores 351500 c.M3.
De junioren in deze zware klasse starten
als senioren. Haring is de snelste van de vijf
en slechts de Vries kan het tempo eenigs-
zins bij houden. Op een afstand komen v.
Aartsen en Pollé en ergens in de verte toert
Moeke, die veel terrein verloor door een val
't Is een aardige strijd, zonder sensatie en
de uitslag is:
1. C. Haring, B. S. A., in 3 min. 10.4 sec.;
2. de Vries, Douglas, in 3 min. 12.2 sec.; 3.
v. Aartsen, in 3 min. 13.8 sec
Hollanders, Duitschers en Belgen!
Dan komen de cracks op de 500 c.M.3 mo-
In de eerste serie starten H. Ryll, v. Dijk,
v. Wingerden, Poldervaart en van Dalsum.
De vlag valt en in een oogwenk is het
stelletje verdwenen. In een zeer snel tempo
wordt de eerste bocht genomen en dan
heeft Ryll geen adem meer en zoekt met zijn
Victoria rust in het motorenpark.
Van Dijk heeft de leiding met v. Dalsum
en v. Wingerden vlak achter hem. De Eysink
van eerstgenoemde is blijkbaar heel snel en
eigenlijk heeft van Dijk na 2 ronden den
wedstrijd al in zijn zak. Hij blijft beheerscht
rijden, maakt geen fout en wint in fraaien
stijl. Intusschen hebben v. Wingerden en v.
Dalsum nog een heerlijk robbertje gevochten
om de tweede plaats, maar v. Dalsum slaat
alle aanvallen af en snelt een meter voor de
Dordrechtenaar door de finish.
1. Van Dijk, Eysink, in 3 min. 5 sec.; 2.
v. Dalsum, Motosacoche, in 3 min. 11.4 sec.;
3. v. Wingerden, Royal Enf., in 3 min. 11.6
sec.; 4. Poldervaart, A.J.C., in 3 min. 23.2
sec.
De tweede serie brengt een Belg, Grosfils,
een Duitscher, Buttler, en vier Nederlanders,
v. d. Pluym, Schot, Rijk en Kuiper, aan den
start.
Het internationale gezelschap start vlug;
alleen de buitenlanders zijn daarmee wat
langzaam. Doch de nog totaal onbekende
Buttler zet zijn binnenbeen naar voren en na
1 ronde ligt hij nummer één. 't Was een
formidabele spurt, die deze Oosterbuur op
de eerste plaats bracht. Hij loopt meer en
meer uit en lapt zelfs den Belg, die in eert
mineur-tempo met zijn Mineur toert.
Schot is de eenige Nederlander, die wat
strijd kan geven, doch de Duitscher spaart
zich zichtbaar en zorgt er voor, dat hij een
meter of 10 voorsprong houdt. Onder ap
plaus rijdt Buttler na een zeer fraaie race,
als eerste door de finish, ondertusschen een
rondje van 28.4 sec. draaiende!
1. Buttler, Imperia, in 2 min. 59.8 sec.; 2.
Jac. Schot,Ariel, in 3 min. 4.2 sec.; 3. N.
Kuyper, Norton, in 3 min. 11 sec.; 4. v. d.
Pluym, Husqvarnan in 3 min. 12.8 sec.
De derde serie brengt Tuerlinx (België),
Sedan Graf (Duitschl.;, Hartman, Houtop,
Beverdam en v. Dinten aan den start.
Van Dinter neemt de leiding, doch Hart
man verdringt hem al gauw van die plaats en
blijft de snelste van het gezelschap De twee
vreemdelingen' zijn natuurlijk achteraan, doch
ook deze Duitscher is in de bochten snel en
na 2 ronden ligt hij al nummer drie.
In de achterste rijen vecht men om de 4de
plaats, die noodig is voor de demi-finales.
Als Houtop echter valt, is ook die strijd ge
streden en kunnen wij alleen nog zien, hoe
Graf in de 5de ronde v. Dinter passeert. Ver
der komt hij niet.
1. Hartman, Excelsior, in 3 min. 9.6 sec.;
2 Sedan Graf, Rudge, in 3 min. 12,2 sec.; 3.
v. Dinter, Ariel, in 3 min. 15 sec.; 4. Bever-
dam in 3 min. 16.6 sec.
Junioren zorgen voor afwisseling.
Voor de variatie komen Morke, Ooster
baan en Breema in de klasse tot 350 c.M.3
weer in de baan. De heeren toeren in een
matig gangetje over het veld en geven el
kaar geen strijd.
1. Oosterbaan, Velocette in 3 min. 16.6
sec.; 2 Breeman, O.K. Sripeme in 3 min.
21.4 sec.; 3. Moeke B. S. A. in 4 min. 14.8
sec.
De tweede serie laat echter een enormen
strijd zien tusschen. v. Ekris, Techen en
Rijnders.
Met hun drieen stuiven zij de baan over,
blijven steeds bij elkaar, en ronde na ronde
verstrijkt, zonder, dat er een van hen uit-
loopen. Pas na harden strijd kan Teche win
nen.
1. J. Teche, Lady in 3 min. 15.6 sec.,;
2. G. v. Ekris, Eysink in 3 min. 15.6 sec.;
3. Rijnders, Velocette in 3 min. 16.4 sec.
't Was de strijd van den dag, die op de
streep beslist werd!
Voor de pauze.
Voor de ipauze komen dan nog de halve
beslissingen Senioren tot 1500 c.M.3.
In de eerste demi-finale starten: Buttler,
Harlma, v. Wingarden, v. Dinta, Beverdam
en v. Dalsum.
Opnieuw verrast de Duitscher, die slechts
een halve baan noodig heeft, om van de
vijfde naar de eerste plaats te komen, 't
Gaat heel hard, deze eerste ronde, doch als
Buttler weer verder uitloopt, zakt het tempo
en na 3 ronden ligt het veld uit elkaar, ter
wijl v. Wingaarden het middenveld heeft
opgezocht.
Onder veel enthousiasme wint Buttler.
1. Buttler in 3 min. 2.2 sec.; 2. Hartman in
3 min. 6 sec.; 3. v. Dalsum in 3 min. 9.2 sec.
4. v. Dinter in 3 min. 10.4. sec.
De tweede halve beslissing eindigt ontijdig
door het reeds gemelde ongeluk met Schot en
v. d. Pluym. Deze wedstrijd wordt dan ver
schoven en de pauze brengt even rust in het
gewirwar.
't Publiek is uiterst tevreden, bestormt de
buffetten en wacht dan op de volgende races.
Allereerst wordt nu de afgebelde race verre
den door Sedan Graf, v. Dijk, Kuiper, Polder
vaart en v. Wingerden. De twee slachtoffers
zijn natuurlijk niet aanwezig.
Al in de eerste ronde valt Kuyper op de
juiste manier en rijdt even later hoewel
kansloos verder, v. Dijk heeft de leiding ge
nomen, v. Wingerden en Sédan Graf volgen op
korten afstand, Poldervaart is ergens in de ver
te, en Kuiper duikelt voor de tweede keer!
Zonder sensatie verloopt het verdere deel
van het gevecht en de uitslag is: 1. v. Dijk in
3 min. 3.8 sec.; 2. v. Wingerden in 3 min. 6.8
sec.; 3. Sédan Graf, in 3 min. 9.8 sec.
Alweer Junioren!
Voor de beslissing Junioren tot 350 c.M,3.
starten dan Oosterbaan, Teeken, v. Ekris en
Reijnders. 't Gaat heel hard en het viertal ligt
vlak bij elkaar. In de derde ronde valt Rijnders
en de wedstrijd wordt afgevlagd, zonder dat
twee renners dat merken. Er wordt dus verder
gestreden, doch even later blijkt, dat de race
ongeldig is, zoodat voor de tweede keer gestart
wordt.
Evenals in de eerste race wordt het een ge
vecht tusschen Oosterbaan en v. Ekris. De
eerste is toch sneller en zekerder en wint
spoedig terrein, om zoodoende vrij gemakkelijk
te kunnen winnen. Dat lijkt tenminste zoo,
maar v. Ekris valt in de 5de ronde plotseling
fel aan, komt vlak naast Oosterbaan en zoo
moest de laatste ronde de beslissing brengen.
Oosterbaan weet zich op het nippertje hand
haven en wint. 1. Oosterbaan, in 3 min. 7.2 sec.;
2. v. Ekris in 3 min. 7.6 sec.; 3. Teeken in 3
min. 10.8 sec.
De internationale beslissing.
Onmiddellijk verschijnen de cracks weer en
nu gaat het pas om de centen! Het zijn Buttler,
Hartman, v. Dijk, v. Wingerden, v. Dalsum en
Sédan Graf, die elkaar zullen bekampen.
't Spreekt vanzelf, dat Buttler weer als laat
ste vertrekt, maar dat bélet hem niet, om spoe
dig als tweede achter Hartman te verschijnen.
Even houdt Hartman het gevecht vol, doch dan
moet hij den Duitscher laten passeeren, terwijl
een lekke band hem een halve minuut later
noodzaakt, om af te stappen. Daardoor wordt
v. Dijk tweede en nu probeert deze het. Maar
hoe v. Dijk ook rijdt op zijn 350 c.M3. machine,
de Duitscher is en blijft ongenaakbaar en wint
zonder moeite. In de laatste ronde valt v. Win
gerden en moet worden weggedragen naar
't ziekenhuis, dat hij echter al weer verlaten
heeftI 1. Buttler, in 2 min. 58.6 sec.; 2 v. Dijk,
in 3 min. 1.4 sec.; 3. v. Dalsum in 3 min. 7.6
sec.; 4. Sédan Graf in 3 min. 7.8 sec.
Een nog snellere ronde!
Er wordt aandacht gevraagd voor de heeren
v. Dijk, H. G. Ryll, Hartman, Jac. Al en Bos
man, die in de finale 350 c.M.3 elkaar bestrijden
zullen. Jac. Al is de snelste van allen en zorgt
er voor, dat hij de snelste ronde maakt; slechts
28.2 sec. heeft hij er voor noodig. Hij ligt eerste,
op de voet gevolgd door v. Dijk en deze twee
vechten heel hart. Toch kan v. Dijk Jac. Al niet
passeeren, en de laatste wint zeer verdiend in
den fraaien tijd van 2 min. 58.4 sec. 1. Jac. Al
in 2 min, 58.4 sec.; 2. v. Dijk in 2 min. 59.6 sec.;
3. Hartman in 3 min. 7.4 sec; 4. Ryll in 3 min.
8.6 sec.
De Landenwedsfrijd.
Een speciaal nummer, de Landenwedsfrijd, is
het volgende gevecht. Drie Duitschers, twee
Belgen en de drie snelste Hollanders, t. w. Jac.
Al, v. Dijk en Hartman, zullen om de eer en om
de kunstvoorwerpen strijden.
Weer zorgt Buttler voor de verrassing, door
alles in een rush te passeeren. Jac. Al weet
echter met zijn 350 c.M3. machine nog flink
strijd te geven, terwijl de rest ver achter ligt.
Daar in de verte strijden Hartman en Sédan
Graf om de derde plaats, die echter voor den
Hollander gereserveerd blijft.
De aardige wedstrijd eindigt in een zege van
den sterkste, Buttler, die Jac. Al uitnoodigt,
om met hem het eererondje te rijden. Een sym
pathiek gebaar!
De uitslag is.
1. Butller (D.) in 2 min. 58.2 sec.; 2. Jac
Al (N.) in 3 min. 0.6 sec.; 3. Hartman (N.)
in 3min. 6 sec.; 4. Sedan Graf (D.) in 3 min.
6.4 sec.; 5. Tuerlinx (B.) in 3 min. 16.4 sec.
En Buttler maakte een nieuw ronderecord:
tijd 28 sec.!
De laatste gewone race.
Als laatste „gewone" race wordt de finale
seniores tot 250 c.c. verreden door Polder
vaart, Rijk, Kuijper en Jac. Al. Poldervaart
en Rijk duikelen reeds in de eerste ronde in
het gras en de tweede overige vechten goed
en hard. Nu is Kuijper echter de snelste en
wint verdiend.
1. Kuijper in 3 min. 4.8 sec.; 2. Jac. Al in
3 min. 6.8 sec.; 3. J. Rijk in 4 min. 6.4 sec.
(gevallen).
De langebaan-races.
Als slot volgen nog twee langebaan-wed-
strijden, een voor motoren tot 350 en een
voor motoren tot 500 c.M3.
In de eerste rit starten zeven Nederlanders
en de Duitscher Ryll. Al heel gauw ligt het
veld uit elkaar in groepjes, 't Gaat echter heel
hard en vooral v. Dijk, Jac. Al en Hartman
vechten fel. De eerste 6 ronden worden af
gelegd in 2 min. 58.8 sec., wat een zeer be
hoorlijk tempo is! Jammer genoeg valt Jac.
Al dan en moet het gevecht aan de anderen
over laten. Tenslotte wint v. Dijk.
1. van Dijk in 4 min. 56.4 sec.; 2. Bosman
in 5 min. 5 sec.; 3. Kuijper in 5 min. 7.6 sec
4. Hartman in 5 min. 38.4 sec.
Elf zware motoren komen dan voorbij
de tribune gesnord. Het zijn die der 500
c.M3. klasse.
Voor de zooveelste keer passeert Buttler
alles en ieder en na 1 ronde is hij al van de
10de naar de 2de plaats gekomen! Bravo!
En dan valt hij Hartman aan, die ook al het
veld moet ruimen. Er volgen onderlinge ge-
vechtjes in de baan en dan
Da nlaat Buttler Hartman en Kuijper na
deren tot op 1 meter. Maar op dat moment
geeft hij even vol gas en meteen ligt hij al
weer 10 meter voor! Hij wint natuurlijk ook
deze race.
1- Buttler in 5 min. 13.6 sec.; 2. Hartman
in 5 min. 16.4 sec.; 3. Kuijper in 5 min. 16 6
sec.; 4. v. Dalsum in 5 min. 18.6 sec.- 5
Sedan Graf in 5 min. 26.4 sec.; 6. Bever
dam in 5 min. 27.6 sec.
Toen was het half zes; de bel luidde, het
publiek stroomde weg, de races waren voor-
bij
Tot straks, op onzen Kermiszondag!
Voetbal.
ALCMARIA—THEOLE 2—2.
\r c1 wmtanai sPeel^le Zondag voor den K.N.
•ri? i te?en, de Tielsche tweede klasser
Theole en wist het niet verder te brengen
dan tot en gelijk spel, dank zij een straf-
en b?nut6n V°°r dnde gnomen
rinn£rS7en Pe^eb00m warcn de uitzonde
ringen. Zij vochten, maar.... tevergeefs
De zeer zwakke Theole-pioeg deed haar
best en plaatste zich in de volgende ronde.
EENIGE BELANGRIJKE
WEDSTRIJDEN.
De stand is:
K. F. C. 5 4 10
Ajax 5 2 2 1
Willem II 4 2 11
Velocitas 5 l o 4
Heracles 5 1 o 4
D W dr'e ü'euwe eerste-klassers.
D.W.S. speelde in Utrecht tegen Velox ge
lijk en promoveerde dus:
13-2 9
12-5 6
10—9 5
614 2
7—18 2
D. W. S.
Velox
't Gooi
4
4
4
2
1
0
2
2
2
0
1
2
6-4
6—5
4-7
Overmaas wist thuis tegen Hilversum ge,
lijk te spelen en promoveert nu ook. Rotten,
dam heeft nu 5 eerste-klassers!
Overr 2 10 129 g
Hilv^JÜut 4 112 12—13 3
R F?C. 1 3 10 2 IO-12 2
In het Noorden won H.S.C. met 3—0 van
de Kooi en werd voor de zooveelste keer
weer eerste-klasser.
H. S. G 4 3 0 1
De Kooi 4 2 11
Aucides 4 0 13
20-5 6
10—7 5
5—23 1
Op het terrein van de „Alkmaarsche
Boys" is hedenmorgen de voetbalwedstrijd
Ambachtsschool II— A. B. Davidschool
(A'dam) gespeeld. Rust 6—0; einduitslag
13—2.
Uitslag Ambachtsschool II— A. B. Dg.
vidschool II 6—0.
Thans Is gebleken, dat vele bestrijdingsmiddelen
tegen ratten en muizen bij onvoldoende werking
het ongedierte voor verdere verdelging ongevoelig
maken, op dezelfde wijze als ingeënte personen
niet meer vatbaar zijn voor bepaalde ziekten. Slechts
het werkelijk maagvergif Rodent, dat op ratten en
muizen een fatale aantrekkingskracht uitoefent, tt
in staat elke rat en muis volkomen uit te roeien.
Waarom zoudt U nog langer last van muizen en ratten
hebben? Een doos Rodent van 50 ct of een dubbela
doos a 90 ct. zal U veel last en schade besparen.
Imp.: Fa. B. Meindersma - Den Haag. B54
(Niét officiéél)
5de klasse, 5de lijst
Trekking van Dinsdag 22 BM
Hooge Prijzen
f 1000.— 4009 5208 6409 10809 18101 304W
t
t
f
14121
57
1300
2029
2540
4320
22
785
1171
1921
2525
4130
4997 5153
5628 5641
6258 6286
6752 6814
7694 7870
8287 8426
8782 8789
423 738
1132
1801
400.— 2948
200.— 3 9305 11947 .j^-
100.— 4635 8122 116X3 HSW 13S0O 1SHB
17382 19022 20579 20899
Prijzen van 70.—
115 291 357
881 945 963 1241
1359 1695 1715 ICt
2068 2074 2088 2901 2210 235#
2624 2642 2674 3847 3850 39SQ
4340 4445 4555 4740 4751 4855
5194 5206 5289 5295 5346 5508
5895 5919 5949 5982 6051 6084
6336 6375 6460 6467 6564 6747
6831 6896 7273 7324 7345 7559
8032 8076 8100 8169 8220 8339
8463 8502 8557 8558 8605
9036 9060 9085
gm
9189 9368 9465 9540 9657 9684 9701 961*
9874 10064 10187 10193 10201 10400 10475 1O402
10602 10652 10690 10698 10735 10933 11302 11282
11272 11292 11307 11324 11362 11593 11599 116*
11633 11865 11960 11992 12134 12214 12215 12391
12407 12506 12590 12854 12879 12959 13259 13344
13446 13532 13735 13957 14014 14139 14878 14400
14465 14524 14530 14655 14676 14837 14879 15(100
15082 15149 16051 16197 16205 16227 16265 M2PI9
16288 16447 16511 16537 16547 16609 16648
16813 16948 17132 17222 17246 17374 17389 17394
17400 17418 17499 17518 17601 17723 17736 178®
18025 18394 18630 18764 18916 19134 19150 WW*
19227 19285 19314 19558 19587 19635 19658 1090*
20027 20057 20189 20191 20219 20229 20350 70456
20522 20642 20847 20866 20966 20985
60
307
484
758
919
1002
1218
1477
1677
1998
2343
2578
2908
3093
3236
3560
3909
4105
4297
4467
4647
4850
5071
5303
5518
5722
5991
6170
6546
7020
7338
7671
7778
8045
8167
110
418
566
780
933
1079
1247
1518
1717
2031
2409
2801
2978
3147
3347
3709
3929
4138
4344
4508
4680
4863
5197
5338
5606
5824
6045
6367
6600
6900
7132
7436
7692
7846
8105
8243
8453
8827
8941
9411
9678
9861
89
392
491
775
922
1013
1244
1496
1681
2018
2373
2637
2972
3095
3290
3580
3923
4116
4308
4475
4656
4862
5091
5330
5541
5745
6001
6223
6558
6865
7024
7391
7680
7800
8074
8188
8429 8434
8769 8814
8908 8927
9308 9310
9640 9662
9847 9858
9989 10021 10024
K»62 10168 10196
10392 Ï0426 10427
10524 10569 10593
10752 10791 10829
11121 11142 11145
11207 11276 11301
11516 11528 11555
11675 11741 11788
11968 12127 12159
12445 12449 12487
12589 12591 12609
12869 12891 12922
13145 13163 13187
13356 13412 13428
13713 13722 13736
14095 14110 14142
14341 14347 14349
14630 14657 14688
14793 14794 14814
14927 14928 14932
15085 15105 15155
15287 15306 15318
15471 15507 15520
15738 15744 15765
15895 15899 15907
16138 16149 16286
16461 16476 16493
16642 16756 16950
17122 17156 17219
17363 17369 17380
17697 17701 17707
17782 17793 17814
18050 18083 18132
18303 18312 18342
18737 18836 18854
19041 19064 19066
19274 19281 19311
19470 19495 19504
19640 19647 19649
19780 19787 19832
19996 20112 20147
20319 20332 20348
20517 20539 20560
20727 20759 20774
20892 20929 20937
Verbetering 5e
13643 m. z. 13743;
Nieten
132 243
430
567
791
961
1094
1263
1551
1827
2106
2412
2836
3001
3158
3405
3728
3970
4143
4366
4548
4692
4878
5210
5408
5608
5886
6067
6374
6610
6910
7153
7478
7698
7851
8109
431
604
794
962
1121
1275
1562
1837
2117
2430
2855
3002
3181
3406
3760
3972
4165
4373
4562
4724
4910
5238
5424
5613
5888
6089
6438
6623
6913
7204
7546
7703
7857
8110
263
436
729
856
965
1154
1278
1598
1912
2127
2450
450
8256
8554
8244
8457
8829 8837
8952 9053
9441 9499
9757 9764
9887 9911
3035
3201
3408
3828
4001
4226
4437
4571
4797
5008
5284
5440
5636
5907
6120
6500
6669
6917
7220
7565
7704
7862
8126
8265
268
441
733
867 901
974 98*'
1194 1199
1280 1456
1639 1640
1971 1977
2161 2335
2482 2540
2876
3055 3067,
3204 3233;
3420 3625'
3832 8879
4012 4065
4242 4244
4438 4450
4584 4608
4799 4809'
5037 5057
5297 5302:
5476 5517!
5664 5699;
6957 5975;
6140 6160
6504
6674 6737'
6923 7000
7229 7290|
7573 7595'
7709 77231
7894 8017
8152 8164>
8309 840L
8592 8733
8891 8894
9194
9504
9807
9936
9203
0605
9840
9983
8565
8879
9149
9503
9796
9931
10047 10086 10117 «0116
10216 10266 10201 Jtp37ö
10439 1Ö4« 10480 Ml-
10651 10658 10691 10728 10740
10865 10881 10986 11034 11097
11164 11172 11190 11193 11200'
11350 11394 11438 11513 11515
11558 11582 11615 11636 11669
11798 11818 11876 11942 11953
12166 12184 12275 12276 124131
12496 12533 12540 12544 12573
12610 12728 12740 12775 12782
12991 12994 12995 13058 13130
13204 13245 13321 13330 13338
13457 13590 13621 13655 13696.
13758 13762 13768 14017 14036
14153 14161 14199 14281 14331
14388 14474 14482 14543 14559
14690 14691 14718 14747 14792
14830 14854 14855 14877 14905
15038 15044 15061 15078 15080
15176 15198 15230 15238 15257
15355 15356 15377 15430 15448
15534 15636 15704 15717 15723
15796 15806 15834 15855 15861
15971 15980 16048 16082 16136
16289 16355 16368 16442 16443
16508 16599 16602 16614 16631
16958 16962 17055 17078 17085
17224 17252 17258 17260 17286
17461 17511 17539 17660 17689
17710 17763 17764 17773 17777
17820 17888 17945 17947 17976
18153 18178 18200 18238 18240
18403 18512 18558 18594 18645
18860 18914 18985 19005 19016
19182 19190 19216 19226 19232
19325 19349 19363 19373 19434
19517 19562 19571 19576 19686
19668 19694 19700 19707 19725
19843 19866 19878 19879 19939
20187 20259 20275
20381 20458 20464 20481 20513
20591 20598 20608 20693 20699
20803 20828 20836 20868
20942 20990 20992 20999
kl. 4e lijst: 11579 m. z.
18341 m. z. 18341 met t
17579;
70.