ALKMAARSCHE COURANT 8 Financieel Overzicht. No* 128 ZATERDAG 2 JUNI 1934 teoeeee •R&dlQptQQCtUHWlQ, Brieven uit de Hoofdstad Zondag 3 Juni. HILVERSUM, 301 M. (9.—12.— en 5.-6— VARA, de VPRO van 6—8— en de AVRO van 12—5— cn S.12-uur). 9.Postduiven- en voetbalnieuws. 9.03 Tuinbouwpr. S. S. Lantinga. 9.30 holl. Kamer- muziekvereen. 10— Deel. C. Rijken 10.10 VARA-orkest o. 1. v. Hugo de Groot. 11.Causerie A. M. de Jong. 11.20 Vervolg orkestconcert. 12.Kovacs Lajos en zijn orkest 12.40 R. W. P. de Vries: „Het schilderij van de maand". 1.Ko vacs Lajos en zijn orkest. In de pauze: Kampeer- en Trekkerslied jes, gezongen door meisjes en jon gens der HBS aan de Nieuwe Duin weg te Scheveningen. Aan den vleu gel: mevr. J. Brouwer—v. Zanten. 2.Boekenhalfuur door Herman Robbers. 2.30 „Op goed geluk", spel in drie actes van F. Vosper. Vert.: R. Geraerds. Regie: Kommer Kleyn. 4— Gr.pl. 4.45 Vaz Dias. Gr.pl. 5.Kinderuurtje. 5.30 Gr. pl. 5.40 Voetbalpraatje. 6.Prof. R. Casimir: De kunst in nood. 6.45 Wijdingsdienst uit de Studio, mmv. ds. S. H. Spanjaard; Jans Bierma en Stans de Bussy, zang. 8.Vaz Dias. 8.15 Omroeporkest olv. A. v. Raalte, mmv. Erica Morini, viool. 9.Radio-Journaal. 9.15 Omroep orkest olv. A. van Raalte. 10.15 Gr.pl. 11.12.Kovacs Lajos en zijn orkest. HUIZEN, 1875 M. (8.30—9.30 12.15—5— en 7.45—11— KRO, de NCRV van 9.30-12.15 en 5— 745). 8.30 Morgenwijding. 9.30 Gr.pl. 9.50 Kerkdienst uit de Evang. Gem. te A'dam. Voorg. ds. P. van Vliet en orgel J. v. d. Bijl. Hierna: Concert d. h. Zangkoor „Ernma- nuel", olv. J. v. d. Bijl. 12.15 Or kestconcert en lezingen. 2.30 Koor- concert en gr.pl. 4.Ziekenlof. 5.Kerkdienst uit de Geref. kerk te den Haag. Voorg. ds. P. Nomes en orgel C. Vos. Hierna orgelspel C. Vos. 7.45 Sportnieuws. 8.15 Gr. pl. 8.30 Vaz Dias. 8.35 Cabaret. 10.05 Gr.pl. 10.15 Vaz Dias. 10.20 Gr.pl. 10.4011.Epiloog. DAVENTRY, 1500 M. 12.50 Nor thern Studio-orkest olv. J. Bridge, mmv. H. Mortimer, klarinet. 1.50 Pianorecital B. Kirkby-Mason. 2.20 Gr.pl. 3.Lezing. 3.20 Walford Hyden-Zigeunerorkest. 4.20 Zang door D. Noble, bariton. 4.50 Voor de kinderen. 5.10 Cantate no. 129 „Gelobet sei der Herr mein Gott", van J. S. Bach. 5.50 Lezing. 6.05 Het Boyd Neel-orkest m. m. v. G. Cole, sopraan. 7.20 Klassieke voor dracht. 7.50 Pianorecital, door H. Cohen. 8.15 Kerkdienst. 9 05 Lief- dadigheidsoproep. 9.10 Ber. 9.25 Deel. 9.50 Leslie Jeffries en zijn orkest mmv. D. Bennett, sopraan. 10.50 Epiloog. PARIJS (RADIO-PARIS) 1648 M 7.20 en 8.20 Gr.pl. 11.50 Orgelcon cert Marthe Bracquemond. 12.40 en 1.05 Gr.pl. 1.20 Pascal-orkest. 3.20 Cembalorecital Wanda Lan- dowska. 4.05 en 5.20 Gr.pl. 6.20 Andolfi-orkest. 10.20 Koorconcert olv. Radiguer, mmv. solisten. KALUNDBORG, 1261 M. 9.05— 9 50 Kath. kerkmuziek. 12.20—1.20 Omroeporkest olv. Gröndahl. 3.50 Kinderkoorzang. 4.20 Harmonie orkest olv. J. HyeKnudsen. 6.10 Koorconcert. 8.35 Operetteconcert olv. Amdi Ris. 11.20—12.50 Dans muziek. LANGENBERG, 456 M. 6.35 Morgenconcert. 9.50 en 10.50 Gr. pl. 11.50 Bach-cantate. 12.30 We- ragkamerorkest olv. Keiper. 1.30 3.05 Concert. 4.05 Dito. 6.20 Gr pl 8.05 Gevar. programma. 9.20 Uit Leipzig: 3de Acte „Die Meistersin- ger", van Wagner. 11.50—1.20 Dansmuziek olv. Aulich. ROME. 421 M. 8.35 Gr.pl. 9.05 „La fille du tambour-major", ope rette van Offenbach. BRUSSEL, 322 en 484 M. 322 M.: 10.20 Gr.pl. 11.20 Salonorkest. 12.20 Concert olv. Meulemans. 1.30 2-20 Max Alexys' orkest. 5.20 Omroeporkest. 6.20 Gr.pl. 6.35 Ka mermuziek. 8.20 Omroeporkest. 9.20 Concert olv. Kumps. 10.30 12.20 Dansmuziek. 484 M.: 10.20 Salonorkest. 11.20 Gr.pl. 12.20 Max Alexys' orkest. 1.30 Sympho- nieconcert olv. Kumps. 5.20 Gr.pl 6.35 Omroeporkest 8.20 Concert o I. v. Kumps. 9.35 Salonorkest. 10.30 —12.20 Dansmuziek. DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M. 7.50 Populair concert mmv. R. Gaden's orkest. 9.20 Zie Langen- berg. 11.25 en 11-50 Ber. 12.05— 12.50 Dansmuziek uit Hamburg. GEMEENTELIJKE RADIO DISTRIBUTIE. Lijn 1: Hilversum. Lijn 2: Huizen. Lijn 3: Brussel 10.2014.20, Daventry 14.2019.50, Deutsch- landsender 19.5021.20, Leipzig 21.2023.50, Hamburg 23.50 24.—. Lijn 4: Langenberg: 10.20 II.50, Hamburg 11.50—12.30, Langenberg 12.3018.50, Berlijn 18.50—19.50, Brussel 19.50 24 Maandag 4 Juni. ïffiUMC301 M- <a1£- Pr- AVRO). 8— Grpl. 10— Mor genwijding. 10.15 Gr.pl. 10 30 Voordracht door mr Ph. C. la Chapelle. 11Orgelconcert P. v Egmond Jr. mmv. W Schansman, tenor. 12.Gr.pl. 12.15 Tuschins- ki-Select-Salon-orkest 0 1. v. Max Tak. 145 Gr.pl. 2.Viool-recital door W. G. Berlage. Aan den vleugel: Egb. Veen 2.30 Gr.pl. 3 —4— Omroeporkest 0.1. v. Nico Heep. 4.15 Gr.pl. 4.30 Max Tak' nongaarsche muziek. 5.30 Kovacs Laos en zijn orkest en gr.pl. 7— A. Baron Schimmelpenninck van der Oye: De verkeersweek. 7.15 Gr.pl 7.35 Dr. J. H. Tuntler: Tu- berculeuse infectie op scholen. 8. Yaz Dias. 8.05 Omroeporkest olv. N. Treep. 8.45 Haarlems Gem. koor olv. J. Booda. 9.05 Omroep- orkest olv. N. Treep m. m. v. W Strienz, bas. 10— Gr.pl. 10.15 Ko vacs Lajos en zijn orkest mmv. T. Glerum, zang. 11 Vaz Dias 11-1012.Gr.pl. HUIZEN, 1875 M. (NCRV-uitz.) 8— Schriftlezing en meditatie 8.159.30 Gr.pl. 10.30 Morgen dienst olv. ds. K. J. v. d. Berg. 11—Chr. Lectuur. 11.30 Gr.pl. 12.30 Orgelconcert J. Zwart. 2. Gr.pl. 2.45 Wenken voor de keuken 3.153.45 Knipcursus. 4.Bijbel lezing ds. A. B. N. W. Kok, m.m.v. zang en orgel. 5.Orgelconcert L. Blaauw. 5.45 Septetconcert olv. O. v. d. Hurk. 7— Ned. Chr. Persbu reau. 7.15 Gr.pl. 7.30 Vervolg Sep tetconcert. 8— Concert. Th. Ver- steegh, alt. Mevr. C. J. Brandes— Haus, piano en H. Franken, viool 8.40 Mr. E. C. E. de Froe: De fis cale procedure. 9.10 Verv. concert. 9.30 Vaz Dias. 9.40 Chr. Mannen koor „Valerius", olv. W. van Laar. Aan den vleugel: mej. R. v Laar 10.45—11.30 Gr.pl. DAVENTRY, 1500 M. 10 35 Mor genwijding. 11.05 Troepenparade ter gelegenheid v. d. verjaardag v. koning George. 12.20 Lezing. 12.35 Orgelspel T. Jenikns. 1.05 Western Studio-orkest olv. F. Thomas mmv. M. Folland, sopraan. 2.25 Voor de scholen. 3.20 Gr.pl. 3.35 Duitsche les. 4.20 Concert. A. Lucchesi, viool en M. Cunningham, piano. 4.50 Schotsch Studio-orkest olv. Daines. 5.35 Kinderuur. 6.20 Ber. 6.50 Bo- heemsche Volksmuziek. 7.10, 7 25 en 7.50 Lezingen. 8.20 Concert inleiding. 8.35 Het Fir.sche Natio nale orkest olv. G. Schneevoigt, mmv. H. Liulkonen, sopraan. 9.30 Ber. 9.45 Verv. concert. 10.40 Le zing. 10.5512.20 Roy Fox en zijn Band. PARIJS (RADIO-PARIS) 1648 M 7 20 en 8,20 Gr.pl 12.20 Krettly- orkest. 8.20 Concert door Mevr. Balguerie, zang er. L. Kartun, piano. 10.50 Dansmuziek. KALUNDBORG, 1261 M. 12.20 2.20 Concert uit rest. Wivex. 2.40 Gr.pl. 3.20 Omroeporkest o. 1. v. Mahler, mmv. A. Haugsted, piano. 8.20 Kerkconcert, sopraan, orgel en viool. 9.35 Kamermuziek, fluit, cello en cembalo. 10.40 Omroep orkest olv. Gröndahl. 11.2012.50 Dansmuziek olv. R. Johansen. LANGENBERG, 456 M. 6.25 Gr.pl. 7.20 Concert o. 1. v. Richter. 12 20 Ruhrland-orkest o.l.v. Swit- ting. 2.20 Gr.pl. 4.20 Werag Ka mer-orkest olv. Keiper. 5.50 en 7.50 Gr.pl. 8.30 Kwintetconcert. 9.20 Reportage. 11.20—12.20 Octetcon cert. ROME, 421 M. 9.05 Gr.pl. 10.20 Rossini-concert m. m. v. orkest en solisten. BRUSSEL, 322 en 484 M. 322 M.: 12.20 Salon-orkest. 1.30-2.20 Gr. pl. 5.20 Symphonieconcert o. 1. v. Kumps. 6.50 Salon-orkest. 8 20 Omroeporkest olv. André. 10.30— 11.20 Gr.pl, 484 M.: 12.20 Gr.pl. 1 30 Salon-orkest olv. Walpot. 5.20 Omroeporkest o.l.v. André. 6.50 Piano-recital. 7.20 Gr.pl. 8.20 Sym phonieconcert olv. Kumps. 9.35 Zangvoordracht. 9.50 Symphonie concert. 10.30—11.20 Gr.pl. DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M. 8.30 Schubert's Forellenkwin- tet. 9-20 Selectie der operette „Der Vogelhandier", van C. Zeiler. 10.20 Sportpraatje. 10.40 Ber. 11.05 Weerber. 11.2012.20 Concert uit Hamburg olv. G. Maasz. GEMEENTELIJKE RADIO DISTRIBUTIE. 1: Hilversum. 2: Huizen. 3: Lond. Reg. 10.35— Daventry 10.50—12.35, Reg. 12.3516.20, Davenrty Lijn Lijn Lijn 10.50, Lond 16.2017.35, Deutschlandsender 17.3520.30, Langenberg 20.30— 21.20, Deutschlandsender 21.20— 23.20, Hamburg 23.20—24.—. Lijn 4: Langenberg 10.35 17.35, Lond. Reg. 17 35-24.—. De scheepvaart in de knel. Slechts internationale samenwer king kan redding brengen. On gunstige financieele resultaten van Nederlandsche reederijen. Nederland aanvaardt de Duitsche transferregeling niet. Een stille beursweek. Tot de bedrijven, die het sterkst onder de economische crisis hebben geleden, en welker vooruitzichten nog altijd uiterst somber blij ven, behoort de scheepvaart. Erger nog dan onder de crisis zelf gaat zij gebukt onder de maatregelen, die van de zijde der regeerin gen van verschillende landen genomen zijn, om een economische verbetering voor het eigen land in het leven te roepen. Men denke in de eerste plaats aan de opheffing van den gouden standaard in Engeland, de Scandi- naafsche landen en de Ver. Staten, die het concurrentievermogen van de koopvaardij vloot der desbetreffende staten moge hebben vergroot, maar die de internationale verhou dingen op het gebied van de vrachtvaart en het passagiersvervoer volkomen heeft ver stoord. Het is in de practijk niet mogelijk ge bleken, door heffing van z.g. „valuta-toesla gen" op in Ponden, resp. in dollars genoteer de tarieven de vermindering der inkomsten uit hoofde van de valuta-depreciatie eeniger- mate te compenseeren. De voorsprong, die de opheffing van den gouden standaard aan de scheepvaart van bepaalde landen heeft ge geven, heeft tevens bet kwade gevolg gehad, dat de subsidieeringspolitiek in andere lan den hierdoor een nieuwe stimulans heeft ge kregen. Door geweldige subsidies van staats wege worden de groote reederijen in Italië, Frankrijk enz. in staat gesteld, diensten te onderhouden op trajecten, die vroeger geheel buiten het terrein van hun werkzaamheden hebben gelegen. Vergeleken met het laatste jaar voor den oorlog heeft Frankrijk zijn ton nage met 51 uitgebreid, Italië met 89 Evenals op elk ander gebied doet zich ook in de wereldscheepvaart de concurrentie van Japan geducht voelen, welk land zijn vloot in veigelijken met 1913 met bijna 150 54 heeft vergroot. Vormen de directe en indirecte sub sidies, de laatste veelal ook in den vorm van toeslagen bij den bouw van nieuwe sche pen, een aanmoediging voor de uitbreiding van de were'ldvloot, hiertegenover staat, dat het aanbod van lading voortdurend afneemt. Voor een niet gering deel is dit toe te schrij ven aan de inkrimping van het handelsver keer als gevolg van de invoerbelemmeringen, in den vorm van hooge invoerrechten en con tingenteeringen. In het laatste jaar heeft zich vooral de laatstgenoemde factor in toe nemende mate doen gevoelen. Blijkens de onlangs door den Volkenbond gepubliceerde cijfers is de wereldinvoer, in goud uitgedrukt, in vergelijking met 1929 met 65.2 gedaald, terwijl de werelduitvoer met 64.9 terugging. De vermindering in hoeveelheid was wel niet zóó groot, maar be droeg toch ook voor den totalen wereldhan del 30 De tonnage der wereldvloot is sinds 1913 met bijna 50 toegenomen, de vervoercapaciteit met ca. 70 Onder deze omstandigheden wordt het voor de Nederlandsche koopvaardijvloot hoe langer hoe moeilijker, den strijd om het be staan vol te houden. Naar men weet, worden er in ons land door de regeering geen directe subsidies aan de scheepvaart verstrekt; een zekere steun van overheidswege wordt echter ook hier verleend. De in 1932 door de regee ring opgerichte Mij. ter Behartiging van de Nationale Scheepvaartbelangen (Benas) ver strekt aan de hiervoor in aanmerking komen de reederijen tegen onderpand en vergoeding van normale rente credieten. De hoop, dat onze reederijen aldus door de moeilijke tijden zullen heenkomen, zonder dat verdere offers van aandeelhouders en crediteuren verlangd zullen worden, kan echter niet groot worden geacht, tenzij de reeds sinds eenigen tijd hangende plannen, om door internationale samenwerking tot een zuivering van den toe stand te geraken, succes mochten hebben. Op een kort geleden gehouden internationale scheepvaartconferentie is een motie aan vaard, waarin verklaard is, dat de politiek der oneconomische subsidies schadelijk is voor de scheepvaart der verschillende landen in het bijzonder en voor den internationalen handel in het algemeen. De motie spreekt zich uit ten gunste van rationalisatie, opleg ging en slooping van overtollige tonnage, met medewerking en hulp der regeeringen Speciaal tot de Engelsche regeering is het verzoek gericht, een internationale conferen tie bijeen te roepen, die tot taak zou hebben, de reeds uitgewerkte schema's nader te onder zoeken, teneinde internationaal tot een op lossing van de moeilijkheden voor de scheep vaart te komen, die door de nationale acties hoe langer hoe ingewikkelder en dreigender zijn geworden. 'Van het opstellen dezer plannen tot de uitvoering ervan is echter een moeizame en lange weg. Tot dusverre heeft de Engelsche regeering nog geen beslissing genomen; zelfs is het niet onmogelijk, dat zij gehoor zal geven aan den eisch om regeeringssubsi- dies van dat deel der Engelsche scheepvaart, dat nog niet tot het inzicht is gekomen, dat alleen internationale samenwerking redding kan brengen. Ondanks den valuta-voor sprong heeft ook het Egelsche reederijbedrijf in de laatste jaren voortdurend ongunstiger resultaten geboekt. In 1933 bedroegen de totale inkomsten uit het scheepvaartverkeer naar raming nog slechts 59 millioen pond sterling, tegen 62 millioen pond sterling in 1932, 130 millioen pond sterling in 1929 en 94 millioen pond sterling in 1913. De in de laatste weken gepubliceerde jaar verslagen der groote Nederlandsche scheep vaartmaatschappijen weerspiegelen wel dui delijk de moeilijke tijden, die onze scheep vaart doormaakt. De Holland Amerika Lijn heeft haar verlies met f 794 millioen zien stijgen tot 953 millioen. aar men weet, is door een drastische financieele reorganisatie, waarbij zoowel van aandeelhouders als van obligatiehouders groote offers zijn verlangd er naar gestreefd, de stemming te brengen met de werkelijke waarde en de lasten te ver lichten. Hoewel door alle maatregelen van reorganisatie, die intern in het bedrijf nog worden voortgezet, de structuhr der vennoot schap, naar de directie thans in haar jaarver slag verklaatr, als volkomen gezond mag worden bestempeld, kan zij toch omtrent de vooruitzichten weinig hoopvol gestemd zijn, zoolang de economische inzichten der staten, die aan het internationale verkeer deelnemen, zich niet grondig wijzigen. De Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Mij. heeft het verlies op haar exploitatiereke ning ondanks vergaande bezuiniging even eens zien toenemen tot ruim 1 millioen; door afschrijvingen, die niet meer ten laste van de geheel uitgeputte reserves kunnen worden gebracht, is het totale verlies tot f 554 millioen gestegen. Voor het eerst laat de toestand der kasmiddelen ook deze scheep vaartmij. niet toe, dit jaar uitlotingen op de uitstaande obligatieleeningen te doen ver richten, tenzij een plotselinge verbetering in de omstandigheden mocht intrdeen, wel nau welijks te verwachten is. Behalve een restant van de 4 leening 1909 ad 160.000 en 640.000 der 4 54 leening 1914 heeft de Koninklijke Boot 8 millioen aan 5 obli gatiën uitstaan. De rentebetaling op deze leeningen heeft echter voortgang. Voor de Indische lijnen is de toestand nog altijd minder zorgwekkend dan voor de an dere scheepvaartondernemingen, dank zij het geregelde, zij het ook sterk ingekrompen verkeer met onzen Oost. Ook deze maat schappijen zijn er echter niet in geslaagd, de steeds voortschrijdende daling der inkomsten door vermindering der uitgaven op te vangen en de voor de vloot en overige bezittingen noodig geachte afschrijvingen te verdienen. De Stoomvaart Mij. „Nederland" zag haar inkomsten met ca. 714 millioen dalen, waarvan ca. 3 millioen door vermindering van uitgaven konden worden opgevangen. De Rotterdamsche Llyod boekte een exploi tatiewinst van 2.76 millioen tegen nog f 4.28 millioen vorig jaar. In tegenstelling met de meeste andere scheepvaartonderne mingen, welker reserves door den langen duur der crisis geheel uitgeput zijn, kunnen de Indische lijnen de normale afschrijvingen nog altijd uit de reserves dekken. Zelfs zou den de aanwezige reserves het nog mogelijk maken, ruimere afschrijvingen te verrichten, doch hieraan bestaat op het oogenblik geen behoefte, aangezien de vloot voor een be trekkelijk laag cijfer te boek staat. De sombere vooruitzichten der scheep vaart weerspiegelen zich duidelijk in den koersstand der aandeelen van de scheep- vaartmijen, die zich in vele-gevallen op het laagste, tot dusverre bereikte punt bewegen. Het best houden zich nog de aandeelen der Koninklijke Paketvaart, die met haar tot be trekkelijk lage prijzen te boek staande uitge breide vloot van kleine schepen een bijzon dere positie in het scheepvaartverkeer in den Indischen Archipel inneemt. Toch heeft ook deze maatschappij in sterke mate onder de inkrimping van het vervoer te lijden, getuige het feit, dat zij de laatste drie jaar geen di vidend heeft kunnen uitkeeren. Een opleving in Ned.-Indië, als gevolg van een eventueele verbetering in eenige cultures, zou aan deze mij. in de eerste plaats ten goede kome. In rubberkringen is men nog altijd vrij optimistisch gestemd ten opzichte van den invloed der restrictie op de ontwikkeling van het prijsverloop, al zal deze eerst in den loop der eerstvolgende maanden, wanneer de aanvoeren geleidelijk moeten verminderen, tot uiting kunnen komen. Dan zal echter moeten blijken, of het mogelijk is, de inland- sche productie door heffing van een uitvoer recht of op andere wijze aan banden te leg gen. In de laatste week heeft de rubberprijs slechts weinig gefluctueerd en ook de koer sen van rubberaandeelen hebben in aanslui ting hieraan bijna geen verandering te zien gegeven. Als een witte raaf kwam de Sumatra Rub ber Cultuur Mij. met een jaarverslag, dat na behoorlijke afschrijving en reserveering een netto-winst aantoont dat de uitkeering van een klein dividend (214 pCt.) toelaat, terwijl het vorige jaar de afschrijvingen nog niet eens waren verdiend. Dit stemt hoopvol ten aanzien van de rendementsmogelijkheden voor de rubberondernemingen in het alge meen, wanneer de prijs-ontwikkeling gunstig mocht blijven, al moet de invloed van een productiebeperking op den kostprijs niet uit het oog worden verloren. Evenals in rubberwaarden is er ook op de andere afdeelingen der beurs in de afgeloo- pen week weinig omgegaan. Berichten over een uitbreiding der arbeidsmoeilijkheden in Amerika oefenden een druk op de stemming uit en ook de algemeene politieke situatie vormt een rem voor een uitbreiding van den beurshandel. Het resultaat van de Transfer conferentie is vrijwel zonder invloed op de beurs gebleven ondanks het feit dat dit zoo wel voor Duitschland zelf als voor de credi teuren onbevredigend moet worden geacht. De verhoudingen tusschen Duitschland en zijn buitenlandsche crediteuren zijn nu ech ter eenmaal van dien aard dat van de be sprekingen niets goeds te verwachten was Voor Duitschland is het het ergste, dat juist die twee landen, die het voor zijn export het meest noodig heeft Zwitserland en Neder land geweigerd hebben, zijn aanbod te accepteeren, terwijl Engeland en Amerika een groot deel van hun vorderingen, n 1. die, voortspruitende uit hun bezit aan Dawes- en Youngleening, van de overeenkomst hebben uitgesloten. Voor de buitenlandsche credi teuren, wier vorderingen wel onder de over eenkomst vallen, beteekent de regeling de opoffering van een aanzienlijk deel van het te vorderen bedrag. In het kort komt deze n.1. hierop neer, dat voor het tweede half jaar van 1934 en de eerste helft van 1935 geen rente in contanten zal worden betaald Houders, die dit wenschen, kunnen in plaats van rente over deze periode een obligatie met tienjarigen looptijd ontvangen, tot het nominale bedrag van hun rentevordering en luidende in de valuta, waarin de oorspron kelijke vordering luidde. Deze obligatiën zullen 3 pCt. rente dragen en jaarlijks zal 3 pCt. van het uitstaande bedrag dezer ob'iga- tiën worden afgelost. Deze rente en aflos sing zullen niet aan transferbeperkingen bloot staan. De rijksbank is echter ook be reid, de coupons, resp. de hiervoor ontvan gen obligatie, te „verzilveren", echter slechts voor 40 pCt. van de nominale waarde en na een tijdsverloop van zes maanden. Zij be houdt zich intusschen het recht voor, dit aanbod van contante betaling van 40 pCt met een opzeggingstermijn van 30 dagen weer in te trekken, dit laatste natuurlijk vror het geval te veel houders de voorkeur moch ten blijken te geven aan het ontvangen van nog geen half ei boven een~~vrijwel leege d Gelukkig behoefden de vertegenwoordi gers der Nederlandsche crediteuren met net een noch met het andere genoegen te nemen, dank zij de positie, welke ons land, wat zqn in- en uitvoer betreft, ten opzichte van Duitschland inneemt. Ons land betrekt zoo wel meer uit Duitschland dan het aan dit land levert, dat het uit het aldus ontstaande overschot gemakkelijk de Nederlandsche vor deringen uit hoofde van rente, eventueel zelfs ook aflossing, op Duitsche obligatiën zou kunnen betalen. Vermoedelijk zal het wel niet tot een in verschillende opzichten ongewenschte gedwongen clearing behoeven te komen. Reeds is voor de rente, vervallen m de tweede helft van 1934 een bijzondere over eenkomst tusschen de Duitsche en de Ne derlandsche regeering getroffen, waardoor de Nederlandsche vorderingen ten volle worden gehonoreerd. Men mag verwachten, dat ook thans weder een accoord op derge lijke basis zal kunnen worden bereikt; zoo niet, dan zou de Nederlandsche regeering wellicht gedwongen worden, zelf er voor te zorgen, dat Duitschland voldoet aan zijn renteverplihtingen tegenover Nederlandsche houders van Duitsche leeningen. Terwijl Duitsche fondsen in de afgeloo- pen week in het algemeen gedrukt waren, kon in de, ook buiten het nieuwe moratorium vallende Dawes- en Youngleeningen een licht koersherstel intreden, dat later weer voor een reactie plaats maakte. Van de an dere buitenlandsche fondsen waren de Fransche soorten vast, dank zij de rustige wijze, waarop de regeering Doumergue voortgang maakt met de saneering der staatsfinanciën. Ook voor Belgische staats fondsen bestaat in den jongsten tijd weer goede belangstelling. Binnenlandsche beleg gingswaarden waren goed prijshoudend, bij kalmen handel. Ook Indische leeningen kon den zich goed in koers handhaven, wat aan- leiding geeft om te verwachten, dat de nieu we conversie-transactie niet meer lang zal uitblijven. De verschillende afdeelingen der aandee- lenmarkt geven geen aanleiding voor een af zonderlijke bespreking. Het koersverloop blijkt uit het hieronder volgende staatje: Kon. Ned. toomboot Mij. 4 1/4, 315/16, 4; Kon. Paketvaart Mij. 75, 75%; Rotterdamsche Lloyd 363/4, 37, 363/4; Amsterdam Rubber 107 3/4, 1065/8, 107 3/4; Hessa Rubber 48 1/4, 451/£i; Sumatra Rubber 1201/4, 124; Wai Sumatra 87, 84, 91 Deli Batavia Mij. 141, 138; Senembah 13354, 137 3/4, 136; Handelsver. Amsterdam 1741/4, 173 1/4; Kon. Petroleum 15554, 1531/4; Redjang Labong 1641/^, 170; Philips 22354, 215 3/4; Unilever 75 3/4, 74. Dr. Willem Mengelberg doet 1e glorie van den voetbal verblee- ken. Straatkunstenaars. Crisismuzikanten. Een merk waardig feest. De geheimzin nige ruiter. Amsterdam maakt zich op, naar het Stadion te trekken om de Negende van Beethoven in de openlucht te genieten. Men zegt, dat alle plaatsen reeds ver- ko. ht zijn. Het zal een echt pretje wor den, want de Amsterdamsche studenten zu'len den dirigent Mengelberg in een open rijtuig, met vier paarden bespan nen, van zijn huis afhalen en daarna een tocht door de stad naar het Stadion gaan maken. Een soortement entrée van een circus dus. Maar niet door de komende muzikale gebeurtenissen alleen heeft de glorie van ons vaderlandsch elftal ingeboet, doch in hoofdzaak door zijn nederlaag. Sinds Maandag wordt er nog nauwelijks over het Nederlandsche elftal gesproken en als dat nu maar een beetje zoo blijft, dan geraken wij allen misschien weer met de voetbalsport verzoend. Het voetbal heeft hier een wopderlijke overeenkomst met onze gemeen tebegrooting, die enkele dagen geleden zijn tweede nederlaag boeekte en opnieuw door Gedeputeerde Staten werd teruggewezen. In dit geval is het slechts de stilte voor den storm: men wacht af tot hoeverre minister Slo- temaker de Bruïne's voorstel van steun verlaging zal gaan, om aan de hand daarvan de begrooting te verminderen. Onze vroede vaderen hebben daarbij het voordeel, dat zij niet zelf het mes er in behoeven te zetten in die steunverla ging maar, dat zij zich kunnen beroe pen op de van hoogerhand uitgevaardig de decreten. Het zal zoo schoon, maar weinig overtuigend vreezen vij, voor de kiezers klinken. Hier staan wij, wij .unnen niet anders". Het gilde der kunstenaars van de straat neemt door de werkloosheid toe. Mannen, en somtijds ook wel vrouwen, die er nooit aan hebben gedacht, hun artistieken aanleg in het publiek uit te leven ook al gaven zij nog zulke aar dige prestaties in den huiselijken kring of op familiefeestjes hebben nu hun schroom overwonnen en zijn de straat opgegaan met hun instrumenten. Har monica, viool, madoline en cither zijn de instrumenten, die de nieuwe straat- artisten bespelen; sommigen doen dit voortreffelijk, anderen erbarmelijk, het genot van muziek te maken, doen zij Maar hoe het zij: voor hun pleizier, om het niet. Het is harde noodzaak. Wij zagen zelfs een man, die een krijschende koffergramofoon in de han den hield en daarmede van winkeldeur tot winkeldeur trok, om toch maar iets te kunnen verdienen. Buiten de genoemde zijn ook tal van straatartisten werkzaam, die werkelijke kunstenaars zijn. Onder dezen zijn er velen, die van de overheid verlof hebben gekregen om hun straatberoep uit te oefenen. Zij verdienen een redelijk stuk brood.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 11