ALKMAARSCHE COURANT
8
Financieel Overzicht.
No* 128
ZATERDAG 2 JUNI 1934
teoeeee •R&dlQptQQCtUHWlQ,
Brieven uit de Hoofdstad
Zondag 3 Juni.
HILVERSUM, 301 M. (9.—12.—
en 5.-6— VARA, de VPRO van
6—8— en de AVRO van 12—5—
cn S.12-uur). 9.Postduiven-
en voetbalnieuws. 9.03 Tuinbouwpr.
S. S. Lantinga. 9.30 holl. Kamer-
muziekvereen. 10— Deel. C. Rijken
10.10 VARA-orkest o. 1. v. Hugo de
Groot. 11.Causerie A. M. de
Jong. 11.20 Vervolg orkestconcert.
12.Kovacs Lajos en zijn orkest
12.40 R. W. P. de Vries: „Het
schilderij van de maand". 1.Ko
vacs Lajos en zijn orkest. In de
pauze: Kampeer- en Trekkerslied
jes, gezongen door meisjes en jon
gens der HBS aan de Nieuwe Duin
weg te Scheveningen. Aan den vleu
gel: mevr. J. Brouwer—v. Zanten.
2.Boekenhalfuur door Herman
Robbers. 2.30 „Op goed geluk",
spel in drie actes van F. Vosper.
Vert.: R. Geraerds. Regie: Kommer
Kleyn. 4— Gr.pl. 4.45 Vaz Dias.
Gr.pl. 5.Kinderuurtje. 5.30 Gr.
pl. 5.40 Voetbalpraatje. 6.Prof.
R. Casimir: De kunst in nood. 6.45
Wijdingsdienst uit de Studio, mmv.
ds. S. H. Spanjaard; Jans Bierma
en Stans de Bussy, zang. 8.Vaz
Dias. 8.15 Omroeporkest olv. A. v.
Raalte, mmv. Erica Morini, viool.
9.Radio-Journaal. 9.15 Omroep
orkest olv. A. van Raalte. 10.15
Gr.pl. 11.12.Kovacs Lajos en
zijn orkest.
HUIZEN, 1875 M. (8.30—9.30
12.15—5— en 7.45—11— KRO,
de NCRV van 9.30-12.15 en 5—
745). 8.30 Morgenwijding. 9.30
Gr.pl. 9.50 Kerkdienst uit de Evang.
Gem. te A'dam. Voorg. ds. P. van
Vliet en orgel J. v. d. Bijl. Hierna:
Concert d. h. Zangkoor „Ernma-
nuel", olv. J. v. d. Bijl. 12.15 Or
kestconcert en lezingen. 2.30 Koor-
concert en gr.pl. 4.Ziekenlof.
5.Kerkdienst uit de Geref. kerk
te den Haag. Voorg. ds. P. Nomes
en orgel C. Vos. Hierna orgelspel
C. Vos. 7.45 Sportnieuws. 8.15 Gr.
pl. 8.30 Vaz Dias. 8.35 Cabaret.
10.05 Gr.pl. 10.15 Vaz Dias. 10.20
Gr.pl. 10.4011.Epiloog.
DAVENTRY, 1500 M. 12.50 Nor
thern Studio-orkest olv. J. Bridge,
mmv. H. Mortimer, klarinet. 1.50
Pianorecital B. Kirkby-Mason. 2.20
Gr.pl. 3.Lezing. 3.20 Walford
Hyden-Zigeunerorkest. 4.20 Zang
door D. Noble, bariton. 4.50 Voor
de kinderen. 5.10 Cantate no. 129
„Gelobet sei der Herr mein Gott",
van J. S. Bach. 5.50 Lezing. 6.05
Het Boyd Neel-orkest m. m. v. G.
Cole, sopraan. 7.20 Klassieke voor
dracht. 7.50 Pianorecital, door H.
Cohen. 8.15 Kerkdienst. 9 05 Lief-
dadigheidsoproep. 9.10 Ber. 9.25
Deel. 9.50 Leslie Jeffries en zijn
orkest mmv. D. Bennett, sopraan.
10.50 Epiloog.
PARIJS (RADIO-PARIS) 1648 M
7.20 en 8.20 Gr.pl. 11.50 Orgelcon
cert Marthe Bracquemond. 12.40
en 1.05 Gr.pl. 1.20 Pascal-orkest.
3.20 Cembalorecital Wanda Lan-
dowska. 4.05 en 5.20 Gr.pl. 6.20
Andolfi-orkest. 10.20 Koorconcert
olv. Radiguer, mmv. solisten.
KALUNDBORG, 1261 M. 9.05—
9 50 Kath. kerkmuziek. 12.20—1.20
Omroeporkest olv. Gröndahl. 3.50
Kinderkoorzang. 4.20 Harmonie
orkest olv. J. HyeKnudsen. 6.10
Koorconcert. 8.35 Operetteconcert
olv. Amdi Ris. 11.20—12.50 Dans
muziek.
LANGENBERG, 456 M. 6.35
Morgenconcert. 9.50 en 10.50 Gr.
pl. 11.50 Bach-cantate. 12.30 We-
ragkamerorkest olv. Keiper. 1.30
3.05 Concert. 4.05 Dito. 6.20 Gr pl
8.05 Gevar. programma. 9.20 Uit
Leipzig: 3de Acte „Die Meistersin-
ger", van Wagner. 11.50—1.20
Dansmuziek olv. Aulich.
ROME. 421 M. 8.35 Gr.pl. 9.05
„La fille du tambour-major", ope
rette van Offenbach.
BRUSSEL, 322 en 484 M. 322 M.:
10.20 Gr.pl. 11.20 Salonorkest.
12.20 Concert olv. Meulemans. 1.30
2-20 Max Alexys' orkest. 5.20
Omroeporkest. 6.20 Gr.pl. 6.35 Ka
mermuziek. 8.20 Omroeporkest.
9.20 Concert olv. Kumps. 10.30
12.20 Dansmuziek. 484 M.: 10.20
Salonorkest. 11.20 Gr.pl. 12.20
Max Alexys' orkest. 1.30 Sympho-
nieconcert olv. Kumps. 5.20 Gr.pl
6.35 Omroeporkest 8.20 Concert o
I. v. Kumps. 9.35 Salonorkest. 10.30
—12.20 Dansmuziek.
DEUTSCHLANDSENDER, 1571
M. 7.50 Populair concert mmv. R.
Gaden's orkest. 9.20 Zie Langen-
berg. 11.25 en 11-50 Ber. 12.05—
12.50 Dansmuziek uit Hamburg.
GEMEENTELIJKE RADIO
DISTRIBUTIE.
Lijn 1: Hilversum.
Lijn 2: Huizen.
Lijn 3: Brussel 10.2014.20,
Daventry 14.2019.50, Deutsch-
landsender 19.5021.20, Leipzig
21.2023.50, Hamburg 23.50
24.—.
Lijn 4: Langenberg: 10.20
II.50, Hamburg 11.50—12.30,
Langenberg 12.3018.50, Berlijn
18.50—19.50, Brussel 19.50
24
Maandag 4 Juni.
ïffiUMC301 M- <a1£- Pr-
AVRO). 8— Grpl. 10— Mor
genwijding. 10.15 Gr.pl. 10 30
Voordracht door mr Ph. C. la
Chapelle. 11Orgelconcert P. v
Egmond Jr. mmv. W Schansman,
tenor. 12.Gr.pl. 12.15 Tuschins-
ki-Select-Salon-orkest 0 1. v. Max
Tak. 145 Gr.pl. 2.Viool-recital
door W. G. Berlage. Aan den
vleugel: Egb. Veen 2.30 Gr.pl.
3 —4— Omroeporkest 0.1. v. Nico
Heep. 4.15 Gr.pl. 4.30 Max Tak'
nongaarsche muziek. 5.30 Kovacs
Laos en zijn orkest en gr.pl. 7—
A. Baron Schimmelpenninck
van der Oye: De verkeersweek. 7.15
Gr.pl 7.35 Dr. J. H. Tuntler: Tu-
berculeuse infectie op scholen. 8.
Yaz Dias. 8.05 Omroeporkest olv.
N. Treep. 8.45 Haarlems Gem.
koor olv. J. Booda. 9.05 Omroep-
orkest olv. N. Treep m. m. v. W
Strienz, bas. 10— Gr.pl. 10.15 Ko
vacs Lajos en zijn orkest mmv. T.
Glerum, zang. 11 Vaz Dias
11-1012.Gr.pl.
HUIZEN, 1875 M. (NCRV-uitz.)
8— Schriftlezing en meditatie
8.159.30 Gr.pl. 10.30 Morgen
dienst olv. ds. K. J. v. d. Berg.
11—Chr. Lectuur. 11.30 Gr.pl.
12.30 Orgelconcert J. Zwart. 2.
Gr.pl. 2.45 Wenken voor de keuken
3.153.45 Knipcursus. 4.Bijbel
lezing ds. A. B. N. W. Kok, m.m.v.
zang en orgel. 5.Orgelconcert L.
Blaauw. 5.45 Septetconcert olv. O.
v. d. Hurk. 7— Ned. Chr. Persbu
reau. 7.15 Gr.pl. 7.30 Vervolg Sep
tetconcert. 8— Concert. Th. Ver-
steegh, alt. Mevr. C. J. Brandes—
Haus, piano en H. Franken, viool
8.40 Mr. E. C. E. de Froe: De fis
cale procedure. 9.10 Verv. concert.
9.30 Vaz Dias. 9.40 Chr. Mannen
koor „Valerius", olv. W. van Laar.
Aan den vleugel: mej. R. v Laar
10.45—11.30 Gr.pl.
DAVENTRY, 1500 M. 10 35 Mor
genwijding. 11.05 Troepenparade
ter gelegenheid v. d. verjaardag v.
koning George. 12.20 Lezing. 12.35
Orgelspel T. Jenikns. 1.05 Western
Studio-orkest olv. F. Thomas mmv.
M. Folland, sopraan. 2.25 Voor de
scholen. 3.20 Gr.pl. 3.35 Duitsche
les. 4.20 Concert. A. Lucchesi, viool
en M. Cunningham, piano. 4.50
Schotsch Studio-orkest olv. Daines.
5.35 Kinderuur. 6.20 Ber. 6.50 Bo-
heemsche Volksmuziek. 7.10, 7 25
en 7.50 Lezingen. 8.20 Concert
inleiding. 8.35 Het Fir.sche Natio
nale orkest olv. G. Schneevoigt,
mmv. H. Liulkonen, sopraan. 9.30
Ber. 9.45 Verv. concert. 10.40 Le
zing. 10.5512.20 Roy Fox en zijn
Band.
PARIJS (RADIO-PARIS) 1648 M
7 20 en 8,20 Gr.pl 12.20 Krettly-
orkest. 8.20 Concert door Mevr.
Balguerie, zang er. L. Kartun,
piano. 10.50 Dansmuziek.
KALUNDBORG, 1261 M. 12.20
2.20 Concert uit rest. Wivex. 2.40
Gr.pl. 3.20 Omroeporkest o. 1. v.
Mahler, mmv. A. Haugsted, piano.
8.20 Kerkconcert, sopraan, orgel en
viool. 9.35 Kamermuziek, fluit,
cello en cembalo. 10.40 Omroep
orkest olv. Gröndahl. 11.2012.50
Dansmuziek olv. R. Johansen.
LANGENBERG, 456 M. 6.25
Gr.pl. 7.20 Concert o. 1. v. Richter.
12 20 Ruhrland-orkest o.l.v. Swit-
ting. 2.20 Gr.pl. 4.20 Werag Ka
mer-orkest olv. Keiper. 5.50 en 7.50
Gr.pl. 8.30 Kwintetconcert. 9.20
Reportage. 11.20—12.20 Octetcon
cert.
ROME, 421 M. 9.05 Gr.pl. 10.20
Rossini-concert m. m. v. orkest en
solisten.
BRUSSEL, 322 en 484 M. 322 M.:
12.20 Salon-orkest. 1.30-2.20 Gr.
pl. 5.20 Symphonieconcert o. 1. v.
Kumps. 6.50 Salon-orkest. 8 20
Omroeporkest olv. André. 10.30—
11.20 Gr.pl, 484 M.: 12.20 Gr.pl.
1 30 Salon-orkest olv. Walpot. 5.20
Omroeporkest o.l.v. André. 6.50
Piano-recital. 7.20 Gr.pl. 8.20 Sym
phonieconcert olv. Kumps. 9.35
Zangvoordracht. 9.50 Symphonie
concert. 10.30—11.20 Gr.pl.
DEUTSCHLANDSENDER, 1571
M. 8.30 Schubert's Forellenkwin-
tet. 9-20 Selectie der operette „Der
Vogelhandier", van C. Zeiler. 10.20
Sportpraatje. 10.40 Ber. 11.05
Weerber. 11.2012.20 Concert uit
Hamburg olv. G. Maasz.
GEMEENTELIJKE RADIO
DISTRIBUTIE.
1: Hilversum.
2: Huizen.
3: Lond. Reg. 10.35—
Daventry 10.50—12.35,
Reg. 12.3516.20, Davenrty
Lijn
Lijn
Lijn
10.50,
Lond
16.2017.35, Deutschlandsender
17.3520.30, Langenberg 20.30—
21.20, Deutschlandsender 21.20—
23.20, Hamburg 23.20—24.—.
Lijn 4: Langenberg 10.35
17.35, Lond. Reg. 17 35-24.—.
De scheepvaart in de knel.
Slechts internationale samenwer
king kan redding brengen. On
gunstige financieele resultaten
van Nederlandsche reederijen.
Nederland aanvaardt de Duitsche
transferregeling niet. Een stille
beursweek.
Tot de bedrijven, die het sterkst onder de
economische crisis hebben geleden, en welker
vooruitzichten nog altijd uiterst somber blij
ven, behoort de scheepvaart. Erger nog dan
onder de crisis zelf gaat zij gebukt onder de
maatregelen, die van de zijde der regeerin
gen van verschillende landen genomen zijn,
om een economische verbetering voor het
eigen land in het leven te roepen. Men denke
in de eerste plaats aan de opheffing van den
gouden standaard in Engeland, de Scandi-
naafsche landen en de Ver. Staten, die het
concurrentievermogen van de koopvaardij
vloot der desbetreffende staten moge hebben
vergroot, maar die de internationale verhou
dingen op het gebied van de vrachtvaart en
het passagiersvervoer volkomen heeft ver
stoord. Het is in de practijk niet mogelijk ge
bleken, door heffing van z.g. „valuta-toesla
gen" op in Ponden, resp. in dollars genoteer
de tarieven de vermindering der inkomsten
uit hoofde van de valuta-depreciatie eeniger-
mate te compenseeren. De voorsprong, die de
opheffing van den gouden standaard aan de
scheepvaart van bepaalde landen heeft ge
geven, heeft tevens bet kwade gevolg gehad,
dat de subsidieeringspolitiek in andere lan
den hierdoor een nieuwe stimulans heeft ge
kregen. Door geweldige subsidies van staats
wege worden de groote reederijen in Italië,
Frankrijk enz. in staat gesteld, diensten te
onderhouden op trajecten, die vroeger geheel
buiten het terrein van hun werkzaamheden
hebben gelegen. Vergeleken met het laatste
jaar voor den oorlog heeft Frankrijk zijn ton
nage met 51 uitgebreid, Italië met 89
Evenals op elk ander gebied doet zich ook in
de wereldscheepvaart de concurrentie van
Japan geducht voelen, welk land zijn vloot in
veigelijken met 1913 met bijna 150 54 heeft
vergroot. Vormen de directe en indirecte sub
sidies, de laatste veelal ook in den vorm
van toeslagen bij den bouw van nieuwe sche
pen, een aanmoediging voor de uitbreiding
van de were'ldvloot, hiertegenover staat, dat
het aanbod van lading voortdurend afneemt.
Voor een niet gering deel is dit toe te schrij
ven aan de inkrimping van het handelsver
keer als gevolg van de invoerbelemmeringen,
in den vorm van hooge invoerrechten en con
tingenteeringen. In het laatste jaar heeft
zich vooral de laatstgenoemde factor in toe
nemende mate doen gevoelen.
Blijkens de onlangs door den Volkenbond
gepubliceerde cijfers is de wereldinvoer, in
goud uitgedrukt, in vergelijking met 1929
met 65.2 gedaald, terwijl de werelduitvoer
met 64.9 terugging. De vermindering in
hoeveelheid was wel niet zóó groot, maar be
droeg toch ook voor den totalen wereldhan
del 30 De tonnage der wereldvloot is
sinds 1913 met bijna 50 toegenomen, de
vervoercapaciteit met ca. 70
Onder deze omstandigheden wordt het
voor de Nederlandsche koopvaardijvloot hoe
langer hoe moeilijker, den strijd om het be
staan vol te houden. Naar men weet, worden
er in ons land door de regeering geen directe
subsidies aan de scheepvaart verstrekt; een
zekere steun van overheidswege wordt echter
ook hier verleend. De in 1932 door de regee
ring opgerichte Mij. ter Behartiging van de
Nationale Scheepvaartbelangen (Benas) ver
strekt aan de hiervoor in aanmerking komen
de reederijen tegen onderpand en vergoeding
van normale rente credieten. De hoop, dat
onze reederijen aldus door de moeilijke tijden
zullen heenkomen, zonder dat verdere offers
van aandeelhouders en crediteuren verlangd
zullen worden, kan echter niet groot worden
geacht, tenzij de reeds sinds eenigen tijd
hangende plannen, om door internationale
samenwerking tot een zuivering van den toe
stand te geraken, succes mochten hebben. Op
een kort geleden gehouden internationale
scheepvaartconferentie is een motie aan
vaard, waarin verklaard is, dat de politiek
der oneconomische subsidies schadelijk is
voor de scheepvaart der verschillende landen
in het bijzonder en voor den internationalen
handel in het algemeen. De motie spreekt
zich uit ten gunste van rationalisatie, opleg
ging en slooping van overtollige tonnage,
met medewerking en hulp der regeeringen
Speciaal tot de Engelsche regeering is het
verzoek gericht, een internationale conferen
tie bijeen te roepen, die tot taak zou hebben,
de reeds uitgewerkte schema's nader te onder
zoeken, teneinde internationaal tot een op
lossing van de moeilijkheden voor de scheep
vaart te komen, die door de nationale acties
hoe langer hoe ingewikkelder en dreigender
zijn geworden.
'Van het opstellen dezer plannen tot de
uitvoering ervan is echter een moeizame en
lange weg. Tot dusverre heeft de Engelsche
regeering nog geen beslissing genomen;
zelfs is het niet onmogelijk, dat zij gehoor
zal geven aan den eisch om regeeringssubsi-
dies van dat deel der Engelsche scheepvaart,
dat nog niet tot het inzicht is gekomen, dat
alleen internationale samenwerking redding
kan brengen. Ondanks den valuta-voor
sprong heeft ook het Egelsche reederijbedrijf
in de laatste jaren voortdurend ongunstiger
resultaten geboekt. In 1933 bedroegen de
totale inkomsten uit het scheepvaartverkeer
naar raming nog slechts 59 millioen pond
sterling, tegen 62 millioen pond sterling in
1932, 130 millioen pond sterling in 1929 en
94 millioen pond sterling in 1913.
De in de laatste weken gepubliceerde jaar
verslagen der groote Nederlandsche scheep
vaartmaatschappijen weerspiegelen wel dui
delijk de moeilijke tijden, die onze scheep
vaart doormaakt. De Holland Amerika Lijn
heeft haar verlies met f 794 millioen zien
stijgen tot 953 millioen. aar men weet, is
door een drastische financieele reorganisatie,
waarbij zoowel van aandeelhouders als van
obligatiehouders groote offers zijn verlangd
er naar gestreefd, de stemming te brengen
met de werkelijke waarde en de lasten te ver
lichten. Hoewel door alle maatregelen van
reorganisatie, die intern in het bedrijf nog
worden voortgezet, de structuhr der vennoot
schap, naar de directie thans in haar jaarver
slag verklaatr, als volkomen gezond mag
worden bestempeld, kan zij toch omtrent de
vooruitzichten weinig hoopvol gestemd zijn,
zoolang de economische inzichten der staten,
die aan het internationale verkeer deelnemen,
zich niet grondig wijzigen.
De Koninklijke Nederlandsche Stoomboot
Mij. heeft het verlies op haar exploitatiereke
ning ondanks vergaande bezuiniging even
eens zien toenemen tot ruim 1 millioen;
door afschrijvingen, die niet meer ten laste
van de geheel uitgeputte reserves kunnen
worden gebracht, is het totale verlies tot
f 554 millioen gestegen. Voor het eerst laat
de toestand der kasmiddelen ook deze scheep
vaartmij. niet toe, dit jaar uitlotingen op de
uitstaande obligatieleeningen te doen ver
richten, tenzij een plotselinge verbetering in
de omstandigheden mocht intrdeen, wel nau
welijks te verwachten is. Behalve een restant
van de 4 leening 1909 ad 160.000 en
640.000 der 4 54 leening 1914 heeft de
Koninklijke Boot 8 millioen aan 5 obli
gatiën uitstaan. De rentebetaling op deze
leeningen heeft echter voortgang.
Voor de Indische lijnen is de toestand nog
altijd minder zorgwekkend dan voor de an
dere scheepvaartondernemingen, dank zij het
geregelde, zij het ook sterk ingekrompen
verkeer met onzen Oost. Ook deze maat
schappijen zijn er echter niet in geslaagd, de
steeds voortschrijdende daling der inkomsten
door vermindering der uitgaven op te vangen
en de voor de vloot en overige bezittingen
noodig geachte afschrijvingen te verdienen.
De Stoomvaart Mij. „Nederland" zag haar
inkomsten met ca. 714 millioen dalen,
waarvan ca. 3 millioen door vermindering
van uitgaven konden worden opgevangen.
De Rotterdamsche Llyod boekte een exploi
tatiewinst van 2.76 millioen tegen nog
f 4.28 millioen vorig jaar. In tegenstelling
met de meeste andere scheepvaartonderne
mingen, welker reserves door den langen
duur der crisis geheel uitgeput zijn, kunnen
de Indische lijnen de normale afschrijvingen
nog altijd uit de reserves dekken. Zelfs zou
den de aanwezige reserves het nog mogelijk
maken, ruimere afschrijvingen te verrichten,
doch hieraan bestaat op het oogenblik geen
behoefte, aangezien de vloot voor een be
trekkelijk laag cijfer te boek staat.
De sombere vooruitzichten der scheep
vaart weerspiegelen zich duidelijk in den
koersstand der aandeelen van de scheep-
vaartmijen, die zich in vele-gevallen op het
laagste, tot dusverre bereikte punt bewegen.
Het best houden zich nog de aandeelen der
Koninklijke Paketvaart, die met haar tot be
trekkelijk lage prijzen te boek staande uitge
breide vloot van kleine schepen een bijzon
dere positie in het scheepvaartverkeer in den
Indischen Archipel inneemt. Toch heeft ook
deze maatschappij in sterke mate onder de
inkrimping van het vervoer te lijden, getuige
het feit, dat zij de laatste drie jaar geen di
vidend heeft kunnen uitkeeren. Een opleving
in Ned.-Indië, als gevolg van een eventueele
verbetering in eenige cultures, zou aan deze
mij. in de eerste plaats ten goede kome.
In rubberkringen is men nog altijd vrij
optimistisch gestemd ten opzichte van den
invloed der restrictie op de ontwikkeling van
het prijsverloop, al zal deze eerst in den loop
der eerstvolgende maanden, wanneer de
aanvoeren geleidelijk moeten verminderen,
tot uiting kunnen komen. Dan zal echter
moeten blijken, of het mogelijk is, de inland-
sche productie door heffing van een uitvoer
recht of op andere wijze aan banden te leg
gen. In de laatste week heeft de rubberprijs
slechts weinig gefluctueerd en ook de koer
sen van rubberaandeelen hebben in aanslui
ting hieraan bijna geen verandering te zien
gegeven.
Als een witte raaf kwam de Sumatra Rub
ber Cultuur Mij. met een jaarverslag, dat na
behoorlijke afschrijving en reserveering een
netto-winst aantoont dat de uitkeering van
een klein dividend (214 pCt.) toelaat, terwijl
het vorige jaar de afschrijvingen nog niet
eens waren verdiend. Dit stemt hoopvol ten
aanzien van de rendementsmogelijkheden
voor de rubberondernemingen in het alge
meen, wanneer de prijs-ontwikkeling gunstig
mocht blijven, al moet de invloed van een
productiebeperking op den kostprijs niet uit
het oog worden verloren.
Evenals in rubberwaarden is er ook op de
andere afdeelingen der beurs in de afgeloo-
pen week weinig omgegaan. Berichten over
een uitbreiding der arbeidsmoeilijkheden in
Amerika oefenden een druk op de stemming
uit en ook de algemeene politieke situatie
vormt een rem voor een uitbreiding van den
beurshandel. Het resultaat van de Transfer
conferentie is vrijwel zonder invloed op de
beurs gebleven ondanks het feit dat dit zoo
wel voor Duitschland zelf als voor de credi
teuren onbevredigend moet worden geacht.
De verhoudingen tusschen Duitschland en
zijn buitenlandsche crediteuren zijn nu ech
ter eenmaal van dien aard dat van de be
sprekingen niets goeds te verwachten was
Voor Duitschland is het het ergste, dat juist
die twee landen, die het voor zijn export het
meest noodig heeft Zwitserland en Neder
land geweigerd hebben, zijn aanbod te
accepteeren, terwijl Engeland en Amerika
een groot deel van hun vorderingen, n 1. die,
voortspruitende uit hun bezit aan Dawes- en
Youngleening, van de overeenkomst hebben
uitgesloten. Voor de buitenlandsche credi
teuren, wier vorderingen wel onder de over
eenkomst vallen, beteekent de regeling de
opoffering van een aanzienlijk deel van het
te vorderen bedrag. In het kort komt deze
n.1. hierop neer, dat voor het tweede half
jaar van 1934 en de eerste helft van 1935
geen rente in contanten zal worden betaald
Houders, die dit wenschen, kunnen in plaats
van rente over deze periode een obligatie
met tienjarigen looptijd ontvangen, tot het
nominale bedrag van hun rentevordering en
luidende in de valuta, waarin de oorspron
kelijke vordering luidde. Deze obligatiën
zullen 3 pCt. rente dragen en jaarlijks zal 3
pCt. van het uitstaande bedrag dezer ob'iga-
tiën worden afgelost. Deze rente en aflos
sing zullen niet aan transferbeperkingen
bloot staan. De rijksbank is echter ook be
reid, de coupons, resp. de hiervoor ontvan
gen obligatie, te „verzilveren", echter slechts
voor 40 pCt. van de nominale waarde en na
een tijdsverloop van zes maanden. Zij be
houdt zich intusschen het recht voor, dit
aanbod van contante betaling van 40 pCt
met een opzeggingstermijn van 30 dagen
weer in te trekken, dit laatste natuurlijk vror
het geval te veel houders de voorkeur moch
ten blijken te geven aan het ontvangen van
nog geen half ei boven een~~vrijwel leege
d Gelukkig behoefden de vertegenwoordi
gers der Nederlandsche crediteuren met net
een noch met het andere genoegen te nemen,
dank zij de positie, welke ons land, wat zqn
in- en uitvoer betreft, ten opzichte van
Duitschland inneemt. Ons land betrekt zoo
wel meer uit Duitschland dan het aan dit
land levert, dat het uit het aldus ontstaande
overschot gemakkelijk de Nederlandsche vor
deringen uit hoofde van rente, eventueel
zelfs ook aflossing, op Duitsche obligatiën
zou kunnen betalen. Vermoedelijk zal het
wel niet tot een in verschillende opzichten
ongewenschte gedwongen clearing behoeven
te komen.
Reeds is voor de rente, vervallen m de
tweede helft van 1934 een bijzondere over
eenkomst tusschen de Duitsche en de Ne
derlandsche regeering getroffen, waardoor
de Nederlandsche vorderingen ten volle
worden gehonoreerd. Men mag verwachten,
dat ook thans weder een accoord op derge
lijke basis zal kunnen worden bereikt; zoo
niet, dan zou de Nederlandsche regeering
wellicht gedwongen worden, zelf er voor te
zorgen, dat Duitschland voldoet aan zijn
renteverplihtingen tegenover Nederlandsche
houders van Duitsche leeningen.
Terwijl Duitsche fondsen in de afgeloo-
pen week in het algemeen gedrukt waren,
kon in de, ook buiten het nieuwe moratorium
vallende Dawes- en Youngleeningen een
licht koersherstel intreden, dat later weer
voor een reactie plaats maakte. Van de an
dere buitenlandsche fondsen waren de
Fransche soorten vast, dank zij de rustige
wijze, waarop de regeering Doumergue
voortgang maakt met de saneering der
staatsfinanciën. Ook voor Belgische staats
fondsen bestaat in den jongsten tijd weer
goede belangstelling. Binnenlandsche beleg
gingswaarden waren goed prijshoudend, bij
kalmen handel. Ook Indische leeningen kon
den zich goed in koers handhaven, wat aan-
leiding geeft om te verwachten, dat de nieu
we conversie-transactie niet meer lang zal
uitblijven.
De verschillende afdeelingen der aandee-
lenmarkt geven geen aanleiding voor een af
zonderlijke bespreking. Het koersverloop
blijkt uit het hieronder volgende staatje:
Kon. Ned. toomboot Mij. 4 1/4, 315/16, 4;
Kon. Paketvaart Mij. 75, 75%;
Rotterdamsche Lloyd 363/4, 37, 363/4;
Amsterdam Rubber 107 3/4, 1065/8,
107 3/4;
Hessa Rubber 48 1/4, 451/£i;
Sumatra Rubber 1201/4, 124;
Wai Sumatra 87, 84, 91
Deli Batavia Mij. 141, 138;
Senembah 13354, 137 3/4, 136;
Handelsver. Amsterdam 1741/4, 173 1/4;
Kon. Petroleum 15554, 1531/4;
Redjang Labong 1641/^, 170;
Philips 22354, 215 3/4;
Unilever 75 3/4, 74.
Dr. Willem Mengelberg doet 1e
glorie van den voetbal verblee-
ken. Straatkunstenaars.
Crisismuzikanten. Een merk
waardig feest. De geheimzin
nige ruiter.
Amsterdam maakt zich op, naar het
Stadion te trekken om de Negende van
Beethoven in de openlucht te genieten.
Men zegt, dat alle plaatsen reeds ver-
ko. ht zijn. Het zal een echt pretje wor
den, want de Amsterdamsche studenten
zu'len den dirigent Mengelberg in een
open rijtuig, met vier paarden bespan
nen, van zijn huis afhalen en daarna een
tocht door de stad naar het Stadion gaan
maken. Een soortement entrée van een
circus dus.
Maar niet door de komende muzikale
gebeurtenissen alleen heeft de glorie van
ons vaderlandsch elftal ingeboet, doch
in hoofdzaak door zijn nederlaag. Sinds
Maandag wordt er nog nauwelijks over
het Nederlandsche elftal gesproken en
als dat nu maar een beetje zoo blijft, dan
geraken wij allen misschien weer met
de voetbalsport verzoend. Het voetbal
heeft hier een wopderlijke overeenkomst
met onze gemeen tebegrooting, die enkele
dagen geleden zijn tweede nederlaag
boeekte en opnieuw door Gedeputeerde
Staten werd teruggewezen. In dit geval
is het slechts de stilte voor den storm:
men wacht af tot hoeverre minister Slo-
temaker de Bruïne's voorstel van steun
verlaging zal gaan, om aan de hand
daarvan de begrooting te verminderen.
Onze vroede vaderen hebben daarbij het
voordeel, dat zij niet zelf het mes er in
behoeven te zetten in die steunverla
ging maar, dat zij zich kunnen beroe
pen op de van hoogerhand uitgevaardig
de decreten. Het zal zoo schoon, maar
weinig overtuigend vreezen vij, voor
de kiezers klinken. Hier staan wij, wij
.unnen niet anders".
Het gilde der kunstenaars van de
straat neemt door de werkloosheid toe.
Mannen, en somtijds ook wel vrouwen,
die er nooit aan hebben gedacht, hun
artistieken aanleg in het publiek uit te
leven ook al gaven zij nog zulke aar
dige prestaties in den huiselijken kring
of op familiefeestjes hebben nu hun
schroom overwonnen en zijn de straat
opgegaan met hun instrumenten. Har
monica, viool, madoline en cither zijn de
instrumenten, die de nieuwe straat-
artisten bespelen; sommigen doen dit
voortreffelijk, anderen erbarmelijk,
het genot van muziek te maken, doen zij
Maar hoe het zij: voor hun pleizier, om
het niet. Het is harde noodzaak.
Wij zagen zelfs een man, die een
krijschende koffergramofoon in de han
den hield en daarmede van winkeldeur
tot winkeldeur trok, om toch maar iets
te kunnen verdienen.
Buiten de genoemde zijn ook tal van
straatartisten werkzaam, die werkelijke
kunstenaars zijn. Onder dezen zijn er
velen, die van de overheid verlof hebben
gekregen om hun straatberoep uit te
oefenen. Zij verdienen een redelijk stuk
brood.