i'Buitenland JjufezoHdett Stukken £ucPUmatt DREIGEND CONFLICT IN DE NED. MIJNEN. De werknemersbonden hebben de loonsvoorstellen der directie verworpen, waarschuwing aan DE militaire vereenigingen. ambtenaarssalarissen. verkeersongevallen Auto tegen boom gereden, twee zwaar gewonden. DE STERRENHEMEL VAN 13—20 JUNI '34, 23 h MT (24 h ZT) voue MAiM <j laatste kvarher ZUIP "venu5 MARS jupiteb 0 NOGMAALS OVER DE GRENS GEZET. Wat Noel Panter overkwam. AARDSCHOKKEN IN ZUID- AMERIKA. Bevolking overnacht in de openlucht. KINDERVERLAMMING-EPIDEMIE TE LOS ANGELES. Reeds 565 gevallen. DE BOSTVLUCHTEN OP INDIE. UITZENDINGEN VAN DE „OEHOE". TE NAIROBI. FRANSCH VLIEGTUIG NEERGESTORT. HET VERMISTE VLIEGTUIG GEVONDEN, De zeven inzittenden verkoold. FIESELER KAMPIOEN IN KUNSTVLIEGEN - De Portugees d'Abru viel dood. De identiteit der goederen zal in vele ge vallen na de verwerking niet meer vastge steld kunnen worden Daarom vervalt de in de bestaande wet gestelde identiteitseisch. In een Zondag te Heerlen gehouden hoofdbestuursvergadering van den Ned. r. k. MijnwerKersbond is met algemeene stemrpen besloten de door de directies voorgestelde loonsverlaging af te wij zen. Ook het hoofdbestuur van den prot. christ. Mijnwerkersbond staat op het zelfde standpunt. Derhalve hebben alle arbeidersorganisaties zich tegen loons- ver'aging uitgesproken. De rijksbemiddelaar, prof. Josephus Jitta, heeft in verband met een drei gend conflict in de mijnen in Limburg inlichtingen gevraagd aan de directies var. de mijnen en aan de arbeidersorga nisaties. Nauwelijks echter was hij vertrokken ol een agent van politie ontdekte op de Zee- vischmarkt een jongetje dat den weg naar huis niet kon vinden. Het bleek het zoekge raakte Delftenaartje te zijn. Met een auto is het kind naar Delft gebracht, waar het aan kwam nog voor de vader thuis was Deze vond toen zijn voltallig gezin in de besu- stemming thuis. De minister van defensie dreigt met verbod, als de onderofficiersvereeni- gingen den geest in den troep scha den. De minister van defensie heeft een briH aan de onderofficieren van de Koninklijke Landmacht gericht, waarin o.a. staat: „Den laatsten tijd zijn enkele voorvallen te mijner kennis gekomen, welke doen zien, dat sommige bestuurder van militaire belan genverenigingen nog steeds een onjuist denkbeeld bezitten omtrent de leiding, welke van hen behoort uit te gaan en omtrent de verhouding van dergelijke vereeniging t.o.v de overheid. Een en ander is in lijnrechten strijd met den aard der werkzaamheden, waartoe een militaire belangenvereeniging zich, op grond van art. 3 van het Reglement voor de mili taire belangenverenigingen, heeft te bepa len. Alles wat er toe zou kunnen leiden, dat de vereenigingsarbeid nadeel toebrengt aan den goeden geest in den troep, aan de gehoor zaamheid van de onderofficieren aan hun officieren en de overheid, aan hun nauwge zette en opgewekte plichtsvervulling is uit en booze en zal door mij met kracht worden tegengegaan. Desnoods zal ik het uiterste middel toe passen en de vereenigingen verbieden, om de onderofficieren, in groote meerderheid trou we de krijgstucht eerbiedigende soldaten, die hun plicht kennen en hem naar beste vermo fen vervullen, te beschermen tegen haar ver eeren invloed. Ik reken er echter op, dat de onderofficieren, wier liefde voor ons leger mij bekend is, met mij en hun officieren zul len meewerken om het vereenigingsleven ge zond te houden en het te doen beantwoorden aan alle eischen, die er door mij aan worden gesteld". Principieele gelijkstelling van man en vrouw. Zaterdag heeft de algemeene bestuursver gadering van de centrale van Vereenigingen van personeel in 's Rijks dienst onder voor zitterschap van den heer F. Perdok Hzn. te Arnhem, zich vereenigd met de volgende re solutie: 1. dat voor de landsdienaren een salaris peil wordt bepaald, waarbij de salarissen en loonen een zoodanige koopkracht hebben, dat dit personeel in al zijn geledingen een welvaartspeil is gewaarborgd, dat ligt in het algemeene volkswelvaartsvlak. 2. dat de verhoudingen der inkomsten-nor- men, zooals die golden in 1920 voor refe rendaris, commies, adj.-commies, vakwerk man en ongeschoolen werkman, worden her steld. 3. dat het huwelijk niet als factor zal gel den bij de bepaling van den loon- en sala risstandaard van het rijkspersoneel. 4. dat de salarissen en loonen van de ambtenaren en werklieden op arbeidsover eenkomst, zooveel mogelijk in overeenstem ming worden gebracht met die voor gelijk of gelijksoortige functies in het bezoldi gingsbesluit 1934. Bij de bespreking van het agendapunt ,de Bij de bespreking van het agendapunt „de dienstneming van personeel in den overheids dienst" werd voorgesteld, dat de gehuw de vrouwen, geen kostwinsters, behoudens zij, wier echtgenoot een inkomen geniet, dat beneden een bepaald bedrag blijft, worden ontslagen Er bleek tegen dit voorstel in de vergade ring nogal eenige bedenking te bestaan, o.a ten aanzien van de kwestie welke functies speciaal voor vrouwen dienden te worden opengesteld. Besloten werd om in het algemeen te handhaven het standpunt van principieele gelijkstelling tusschen mannelijke en vrou welijke arbeidskrachten, doch de central verklaarde zich van oordeel, dat bij de te genwoordige tijdsomstandigheden enkele uit zonderingen dienen te worden gemaakt. Bij ontslag van vrouwelijke ambtenaren dien haar sociale positie in aanmerking te wor den genomen. KIND VERLOREN EN TERUG GEVONDEN. Toen Zondagavond om acht uur de boot uit Oost-Voorne aan de Boompjes te Rotter dam meerde en 200 Delftenaren aan den wal bracht, ontdekte plotseling de heer J. P de Vreede, uit de Poortlandstraat te Delft, dat zijn zesjarig zoontje verdwenen was Daar medereizigers het kind van boord hac den zien komen werd de hulp van de politie ingeroepen, om het kind, dat misschien ver dwaald kon zijn op te sporen. Men zocht ce straten in de omgeving van de Boompjes a: echter zonder resultaat. Tenslotte is de heer De Vreede naar Delft gefietst, om zijn vrouw van de droeve tijding op de hoogte te bren gen. Hij was ervan overtuigd, dat zijn zoon tje verdronken moest zijn, v v' LASTIGE MATROZEN. De Grieksche vrachtboot „Chloe" zou Za- terdagavond uit de Coenhaven te Amster dam weer naar zee vertrekken, doch dit ver trek kon niet doorgaan omdat zeven matro zen ernstige oneenigheid kregen met den machinist. De kapitein achtte 't onder deze omstandigheden niet raadzaam de reis te be ginnen. Op zijn verzoek zijn Zondagmiddag de zeven lastige matrozen door de politie van boord gehaald; zij zullen als onge- wenschte vreemdelingen over de grens wor den gezet. Het schip is zonder hen vertrok ken. De oneenigheid schijnt te zijn ontstaan over de werkverdeeling en het loon. Gistermiddag te ongeveer vier uur is op den Rijksweg tusschen Harderwijk en Nunspeett, in de nabijheid van laatstgenoemde plaats een personen auto, waarin gezeten waren notaris A. Buurma uit Houten bij Utrecht en diens echtgenoote, door tot nu toe onop gehel derde oorzaak tegen een boom ge reden De auto werd geheel vernield. Met groote moeite heeft men de beide inzittenden uit de wrakstukken van den wagen bevrijd Het ergst was mevr B eraa ntoe, die bewusteloos was en een ernstige hersenschudding bleek te hebben bekomen. Bij den heer B. werd geconstateerd dat deze eenige ribben had gekneusd. De beide slachtoffers ziji naar het ziekenhuis Salem te Er- melo overgebracht en daar ter verple ging opgenomen. Dokter van Loon uit Nunspeet heeft de eerste geneeskundige hulp verleend Het echtpaar was onder weg naar Veendam, de geboorteplaats vf.p. beiden. KORTE BERICHTEN. De staat zal voor het tekort op de spoorwegen over 1933 in totaal 28.690 000 hebben bij te passen. (Raming f 30 millioen) De N V. Nederlar.dsche Koloniale Pe troleum Maatschappij heeft gisteren in op dracht var. de Standard Vacuum Oil Com- pany met de Rotterdamsche Droogdok Maat schappij een contract afgesloten voor den bouw van de grootste tankboot die tot nog toe op een Nederlandsche werf op stapel is gezet. De Belgische missie, die hier te lande officieel kennis komt geven van de troonsbe stijging van Z. M. Koning Leopold III, wordt op 22 Juni te 's-Gravenhage ver wacht. Het bezoek aan ons land van den ko ning van Siam, dat eenigen tijd uitgesteld moest worden in verband met den hofrouw, zal thans in het einde van Augustus plaats hebben. De S. D. A. P. en het N. V. V. zullen op den Zondag, voorafgaande aan de ope ning van de Staten-Generaal. 16 Septem ber, vier massale demonstraties houden te Amsterdam, Rotte-dam, Groningen en Arnhem. Het congres van den Centr. Ned Amb- tenaarsbond heeft met 9659 tegen 894 stem men en 14 blanco verworpen een motie der afd. Apeldoorn tot verlaging van de salaris sen der hoofdbestuurders. Ster J' grootte. dU*»» Ster -/t 2* grootte. Ster -/i 1« gr. Melkweg Wettelijk ingeschreven bij het Bureau 'U Industrieelen Eigendom onder No. 64222 ©EERSTE KV. OriELVE maan Sterretijd 16 h 26 min. In d r u kletters vermeld zijn de een aantal der helderste sterren sATuiaras© namen van de sterreb e e 1 d e nde eigennamen van zijn in schrijfletters geteekend.^ De naar E.K. gaande maan van 19 Juni vindt men even boven den horizont in 't W.Z.W. VERLENGING DIENSTTIJD IN ZWITSERLAND. Voorstel ingediend. De Zwitsersche Bondsraad heeft bij het Parlement een voorstel ingediend tot ver lenging van den opleidingstijd voor recruten In de toelichting wordt o.a. gewezen op de sterke mechaniseering van de moderne oor logsvoering, vooral bij de infantere. Noel Panter, de correspondent van de „Daily Telegraph", die 24 Oct. van het vcrig jaar te München werd gearres teerd, heeft Zaterdag opnieuw een be zoek gebracht aan Duitschland, doch hij werd enkele uren nadat hij de grens gepasseerd was, weer uitgewezen. Panter verklaarde naar Duitschland te zijn gegaan, omdat sir John Simon in het Lagerhuis heeft verklaard, dat hij vrij was naar Duitschland terug te kceren. Hij ging naar Berlijn voor de „Daily Telegraph" en meldde zijn aan komst bij den ambassadeur. De leider van de buitenlandsche pers- afdeeling van de Duitsche regeering, Hanfstaengel, publiceerde hierop zijn reeds vermelde verklaring, waarin Pan ter beschuldigd wordt van militaire spionnage. Panter nam toen weder den trein naar Engeland; in Hannover kwam de poli tie bij hem in de coupé, die op zijn pas schreef: „Uit Duitschland uitgewezen Hannover 10/6/34". Panter kreeg bevel den trein voor de grens niet te verlaten. DE RAMP TE SALVADOR. Dooden aantal geschat op 2000. Uit El Salvador wordt gemeld, dat het aan tal dooden bij de natuurrramp in de buurt van San Salvador allleen reeds op 2000 wordt geschat. De leider van de luchthaven der Pan Amerikaansche luchtvaartmaatschappij, Cal- loway, heeft een vliegtocht boven het geteis terde gebied gemaakt. Volgens zijn rapport zijn tal van dorpen door aardverschuivingen verzakt. Op de Lempa dreven overal lijken van slachtoffers. De kuststreek van La Libertad tot La Union is het meest getroffen. Ook daar zijn tal van dorpen verwoest. De president van Salvador heeft een hulp actie ingezet, terwijl hij voorts een verorde ning heeft uitgevaardigd tot regeling der pjrijzen van levensmiddelen. Millioenen schade. Volgens een nader bericht van de „New- York Times" uit San Salvador is tengevolge van den wervelstorm en de daardoor veroor zaakte overstroomingen het dorp Agua Ca- liente met zijn 250 inwoners geheel van de aardbodem verdwenen. Ook in de stad St. Thomas zijn de gevolgen zeer ernstig en werd meer dan de helft van alle gebouwen verwoest. De schade bedraagt verscheidene millioenen dollar. In de provincie Cordoba in Zuid-Ame- rika zijn krachtige aardschokken waar genomen. Vooral te San Pacho waren de schokken duidelijk merkbaar. De bevolking heeft in de openlucht over nacht. Tot op dit oogenblik is nog niet bekend, of persoonlijke ongelukken en groote materieele schade is aangericht In totaal zijn ruim 50 schokken waar genomen. Een epidemie van kinderverlamming is in Los Angelee uitgebroken. Tot dus verre zijn 565 gevallen geconstateerd. DE STAKINGSBEWEGING TE NEW YORK- 12.000 werklieden op de abattoirs van New York zijn in staking gegaan. Thans staken in het geheel 15.500 personen. Zij eischen eij loonsverhooging van 20 en voorts toe stemming vakorganisaties te mogen vormen AMOKMAKER VERMOORDT VIER PERSONEN. Te Susanville (Californië) heeft iemand amok gemaakt. Hij drong een huis binnen en vermoordde de huisvrouw en haar dochter, terwijl hij op straat een jongen man en een meisje heeft doodgestoken. De woesteling is gearresteerd. PLAATS IN HONDUROS GETEISTERD. 500 dooden. Volgens een op het hoofdkantoor der Uni ted Fruit Company ontvangen radiagram is het plaatsje Octoepeque (Honduras nabij Boston) Am.) door een oversrooming geheel verwoest. Vijfhonderd personen zouden, naar wewrd gemeld, in de golven den door heb ben gevonden. HET BANDIETENDOM IN MANTSJOERIJE. Eischt zeven dooden. Vijf Japansche soldaten en twee bedienden zijn te Hsinking in Mand-sjoerije gedood en drie gewond bij een aanval, welke bandieten pleegden op een gezelschap van vijftig stu denten van het Japansche landbouwinstituut te Tsjingpohoe, die op 9 Juni een bezoek brachten aan Nanhoetau in de provincie Ki- rin. Been der studenten werd gedeerd. De jongelieden werden geësorteerd door solda ten. VERKEERSONGELUK IN ASTURIE. Tot nog toe zeventien dooden geborgen. Een sneltrein heeft bij Pola de Cordon (Astrulie in Spanje) een autobus verpletterd waarin zich vacantiegangers bevonden. Tot nu ote zijn reeds zeventien dooden geborgen Er zijn ook eenige ernstige gewonden Doodenlijst wordt langer. Volgens de laatste berichten is het aantal personen, dat bij de botsing tusschen een snelrein en een autobus met vacantiegangers in Asturie om het leven kwam, gestegen tot één-en-twintig, i NA DE VERMISSING VAN DEN CONSULAIREN AMBTENAAR. Twee Japansche oorlogsbodems liggen voor Nanking. Morgen wordt een derde oor logsschip verwacht. De japansche kolonie te Nanking heeft er bij de Japansche autoritei ten op aangedrongen een afdoende regeling te treffen naar aanleiding van de verdwijning van Koeromatoe, den vice-consul. De Chinee- sche autoriteiten hebben op het Japansche consulaat generaal hun deelneming betuigd en hun leedwezen uitgesproken met het ge beurde. Gelukkig stortte hij in een open veld en niet temidden der toeschouwers neer daar anders de gevolgen fataal geweest zouden zijn In overleg met de deelnemende vliegers werd besloten de wedstrijden voort te zetten. met Het Vliegveld van Juni opent een redactioneele beschouwing over „Luon - vaartwegwijzers", waarmede ook in ons land, op het station te Delft, proeven wo.- den genomen. Zeer interessant en voor v iej gers leerzaam, is de enquete over de vjak..e vrille De vliegers O. Wittert van Hoogland, Postma en Van Graft vertellen, hoe zij in zoo'n vlakke vrille zijn geraakt en wat zij hebben geprobeerd om er weer uit te komen H. Meerum Terwogt had een vraaggesprek met den R.A.C.-voorzitter Kolff, forwi]' „Eddy" over het plan voor een luchthaven bij Delft peinst en van meening is, dat een vliegveld tusschen Den Haag en Rotterdam in, feitelijk als overbodig moet worden be schouwd. Henri Hegener vertelt, bij interes sante plaatjes, uitvoerig over den grooten luchtvaart-pionier Otto Lilienthal. De Kwartel (thuisreis) is te Rutbah land ge- Omtrent de uitzendingen van de „Oehoe" deelt de K.L.M. het volgende mede: In den nacht van Zaterdag op Zondag waren de heeren Hegener en Suttorp weer op de luis terpost der Phohi te Huizen. Eerst om 6 20 (Amsterdamsche tijd) hoorden zij den algc- meenen omroep van de Oehoe: „Ontvang op sleepdraad dertien golven". Na bovengenoemd bericht, dat op luid spreker opgenomen werd, is niets meer ge hoord. Ete ontvangststerkte werd steeds zwakker tot onleesbaar. Om 14 uur vernam men door bemidde ling van het personeel van den Indischen te lefoondienst, dat Bandoeng om 19.03 Mid den Java-tijd, de Oehoe zwak ontving, om 9.34 uur goed en om 9.45 uur nog steeds goed. Maandagmorgen 1.40 uur seinde da Oehoe: „Verlaten om 23.20 G.M.T. Jodh- poer op weg naar Allahabad, vliegen op 2000 Meter hoogte''. Om 2.40 uur: „Wij hooren Kootwijk heel goed. Hebben betrek: kelijk weinig geseind". Dit laatste seinde de heer Loos waarschijnlijk als excuus, dat hij zoo weinig had laten hooren. Hij heeft zich echter veel bezig gehouden met ontvangst- proeven en berichtte, dat hij Bandoeng en Kootwijk voortdurend met goede sterkte ont vangt. Tot Jodhpoer werk de Oehoe op 31 M. golf, daarna gaat hij over op de golf vari 26.79 Meter. Het toestel, waarmede de heer van der Leeuw een vlucht maakt naar Kaapstad, is Zondag om 6 uur uit Juba vertrokken en om 10.30 uur in Kisumu aangekomen. Gistet vertrok het toestel om 12.45 uur uit Kisumu en landde om 14.30 uur te Nairobi (Br. O. Afrika). Een Fransche bombardementsvliegtuig voor nachtvluchten, dat met een bemanning van 6 koppen gisteravond uit Parijs was op gestegen voor het houden van een nachtelijke oefentocht naar Reims, trachtte kort na het starten, in verband met moeilijkheden met de motoren een noodlanding te maken. Daarbij kwam het in botsing met het dek van een huis, waarna het tegen den grond sloeg. De benzinetank vloog in brand en omnid dellijk daarop stond het geheele groote vliegj tuig in lichterlaaie. Twee inzittenden kwa men in de vlammen om, twee werden zwaar gewond, twee anderen konden nog uit het brandende vliegtuig komen. VOORSTEL VERBETERING VAN DE NIEUWE HOORNSCHE VAART. Het raasverslag van Donderdag 7 Juni trok mijn aandacht de uitvoerige besprekin gen plan Oost of plan West Hoornsche vaart. Het zij mij vergund, nu de stemmen daarover staakten, uit schippersoogpunt ook de bezwaren uiteen te zetten, en de uitvoe ring plan-Oost te bezien. Het is geheel ver keerd om vlak voor de Friesche brug een in- en uitvaart te maken, om de volgende reden: Ieder schip komende uit de richting vanaf de Vlotbrug dat de Hoornsche vaart in moet is genoodzaakt voor de Friesche brug reeds gang te verminderen en in de brug bijna ge heel stil te liggen, daar het schip anders onmogelijk zijn draai kan krijgen, of bij eenigen gang of zeilschepen van groote». e afmeting naar binnen moet varen. Die moe ten in de brug reeds stoppen en stilliggen. Het gevolg is een veel langer open blijven van de Frieche brug. Maar wat zegt het landverkeer daarvan. Komt een schip bij avond onder de brug door varen, en moet het de Hoornsche vaart in, dan moet men beslist het achterschip dwars voor de Frie sche brug werken om te kunnen binnenvaren. Maar wat moet een tegenligger of sleep die dat niet vioeg genoeg bemerkt. De schipper onder de brug door heeft geen vei lig sein gehad van de brug en is bij aanva ring dus schuldig. Hij zal dus de brug aanvragen te draaien om veilig sein te krij gen, is dat verplicht voor eigen veiligheid en voor zijn assurantie, ook al kan hij er onder door. Bijgevolg meer draaien van de Friesche brug. Komt een schip uit de Hoorn sche vaart, dan is het reeds met den kop aan den overkant eer het achterschip om is Ieder schip ligt dan geheel stil en moet bij het openen der Friesche brug opnieuw gang be ginnen te maken. Denkt u aat eens in bij de sleep- of zeilschepen. Hoelang staat de Frie sche brug dan open? Hoe het mogelijk is te zeggen, dat een schip dat door de Bokke- brug de stad moet invaren beter gediend is bij plan Oost, is geheel onbegrijpelijk. Stel u voor een schip komt uit de Hoorn sche vaart. .Dan moet het eerst met het ach terschip geheel om Dan is het aan den over kant, moet dan opvaren, weer draaien, en als dan het achterschip weer geheel, om ligt, dus geheel den Z vorm heelt gemaakt, is het pas even ver, dan dat het nu even recht over vaart. Nu blijft het bij het aankomen van schepen even binnen de Hoornsche vaart en bij plan Oost moet men dat in het kanaal uit voeren. Toch durft men in den raad te zeg gen; gemakkelijk voor de scheepvaart en minder gevaarlijk. Ook zegt men bij plan Oost, dat het water bij winter eerder ge stremd zal zijn. Maar dan gebeurt het, aat de motqrbooten een half uur werk hebben om in dè ijsschotsèn hun draai te krijgen om tjiaps d,e Hoornsche vaart in en uit te ko men., Maar in ieder geval de Friesche brug is vrij, en kan-bediend worden. Maar wat denkt men van zoo'n experiment vlak voor de Friesche brug? Waar dan de vaart naar -n van Friesland in het kanaal zeer druk is. Ook Schuttevaer oordeelt plan Oost beter uit een oogbunt van het bedrijf, zeide de heer van de ValL Ik bevestig hiermede, dat Schut tevaer als vereeniging nooit iets is gevraagd en er nooit over vergaderd, of een uitspraak heeft gedaan. Alleen een dag'voor dat een en ander aanvankelijk in den raad zou komen is de se cretaris gevraagd, die er een heeft medege nomen ?n deze twee hebben geantwoord op wat de heer Keijsper. sprakWij blijven er liever buiten Er is geen uitspraak van een ledenvergadering. Höewël er nog genoeg over te spreken is, zal ik het .hierbij, laten. Ik hoop hiermede aangetoond te hebben het onzinnige om een nieuwe .doorvaart, te maken vlak voor een zeerdrukke verkeersbrug en dat men ook de belangen van de scheepvaart daar niet mag bemoeilijken. Met dank vdor de plaatsing. S. A. DUINKER, Verdronkenoord. American Aaiways heeft bericht ontvan gen, dat het in het Catskill-gebergte zoekg - raakte vliegtuig thans bi] Livingstonmanor in den staat New-York is gevonden. De vier passagiers, de piloot en de beide stewards zijn om het leven gekomen. De Zondag te Vincennes bij Parijs gehou den wedstrijden in het kunstvliegen werden gewonnen door den Duitscher Gerhard Fie- seler met 645.9 punten. De Franschman De- troyat werd tweede met 622.9 punten*, de Duitscher Achgelis derde met 537 6' punttft. De Portugeesche kunstvlieger d'Abru kwam bij deze wedstrijden om het leven. Mijnheer de Redacteur! Beleefd verzoeken wij U onderstaand stukje in llw blad te willen opnemen, waar voor. bij, voo, baat onzen dank. Het is nu 4 jaar geleden, dat tot het stich ten van een asylfonds, bestemd voor een op te lichten dierenasyl voor Alkmaar en Om streken, door de Nederl. Vereeniging tot Be scherming van Dieren besloten werd. Wij werden hiertoe door de vele zwervers en vooral door de vele dieren, die als slacht offers van het moderne verkeer vallen, ge noodzaakt, Deze. veelal deerlijk verminkte dieren worden na overrijding aan den kant van den weg gelegd en dan moet de Uieren bescherming" -de dieren, hoewel ze in vele gevallen nog-gered kunnen worden, maar laten afmaken. Er is nu eenmaal geen tehuis vobr hen.' Zooais bekend, wordt er elk jaar een ver loting geqrgajusytrd te* versterking van dit asyltonds en ook. dit jaar hebben B en W. te Alkmaar, bij schrijven van 17 Mei 1934

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 7