FRIESCHE BAA110,13 en 15 ct Spoct Jiunst en W etenschap £uchtvaact üitmnieuws £atuU ett Jjiin&ouw Brieven uit de Hoofdstad VERGADERING VAN BRANDWEREN. Iniusschen brak een echte brand uit. De Noord-Brabantsche Prov. Brandweer bond hield gisteren te Eindhoven zijn alge- meene jaarvergadering onder presidium van den heer J C. J Verheugt, burgemeester van Mierlo. Na afloop der vergadering werden de af gevaardigden ten gemeentehuize door bur gemeester Verdijk verwelkomd. Daarna vonden wedstrijden plaats, na afloop waarvan de Philips-brandweer in oogenschouw werd genomen. Als merkwaardigheid kan worden ver meld, dat de brandweer te St. Oedenrode, die den eersten prijs behaalde, eigenlijk thuis had moeten zijn, omdat er te St. Oeden rode tijdens de wedstrijden te Eindhoven een boerderij in brand stond. Er waren ech ter andere spuitgatsen in het dorp gelaten en zoo kon de brandweer rustig beslag leg gen op den eersten prijs. STRAATGEVECHTEN TE HAARLEM. Tusschen fascist en communisten. Gisteravond hebben de communisten en de fascisten in Haarlem vergaderd. Voordat de vergadering begon, was het al rumoerig. Op de Groote Markt trachtte een aantal schreeu wende betoogers verwarring te stichten; spreekkoren brachten heel wat menschen te zamen. De politie met motobrigade en hon den voerde verschillende charges uit en veegde de markt schoon. De vergaderingen verliep rustig, maar na afloop daarvan, tegen twaalf uur, begon de herrie opnieuw. De politie trad nu onmid dellijk op en joeg de menigte uiteen. Tegen half een was het weer rustig. TWEEDE KAMERLEDEN VRAGEN. De heer Van der Waerden heeft aan den minister van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen ge vraagd: Is de minister, gelet op de traditie op het eiland Schiermonnikoog, waar de jongens in den regel, van geslacht op geslacht, het beroep van zeeman kiezen, en gezien de bij uitstek eervolle plaats, die de daar opge leide zeevaarders op de Nederlandsche han delsvloot innemen, bereid de instandhouding te bevorderen van de zeevaartschool op Schiermonnikoog en het rijkssubsidie te be stendigen, om aldus ertoe mee te werken, dat „de Nederlandsche vlag op de wereld zeeën zal blijven wapperen"? En mevrouw Bakker—Nort heeft aan den minister van Binnenland- sche Zaken gevraagd: In art. 6 van de Waclngetdregeling voor burgerlijke ambtanaren, zooals deze laatste lijk is gewijzigd bij K. B. van 28 December 1933 Stbl. 748 wordt verschil gemaakt in de vermindering van het wachtgeld, naar mate de wachtgelder een nieuw inkomen geniet: a. uit een herplaatsing in Overheids dienst, of b. uit een vrij beroep. Zoo kan van het wachtgeld, als dit 40 bedraagt van het laatst genoten salaris, van iemand die inkomsten heeft uit een vrij beroep 15 meer gekort worden dan van een wachtgelder die in Overheidsdienst is her plaatst. Terwijl de eerstgenoemde toch reeds in een ongunstiger positie is, omdat hij niet gelijk de herplaatste wachtgelder zijn pen sioen kan verhoogen door zijn arbeid. Acht de minister deze ongelijke behande ling niet onbillijk voor den wachtgelder in een vrij beroep, en wil de minister wijziging van de wachtgeldregeling op dit punt over wegen? Onsympathieke taak der Amster- damsche politie. Amsterdam staat niet aan den top met het aantal rijwielen. Rijwielplaat- jesdieven. Verkeersongevallen en verkeersovertredingen. Amsterdam geldt voor een van de steden in de wereld waar de meeste rijwielen worden aangetroffen en Kopenhagen streeft de hoofdstad van Nederland op dit gebied opzij- de. Maar dat is een foutieve veronderstel ling, want de Japanners spannen de kroon. In Tokio dat een grooter aantal inwoners dan Amsterdam heeft blijken volgens de laatste telling, ook verhoudingsgewijze be keken, het grootste aantal rijwielen te wor den benut. Dit aantal loopt daar tegen het half millioen. In de cijfers, waarover wij de beschikking hebben, bedroeg het aantal uigegeven rij- wielbelastingplaatjes voor de hoofdstad 215330. Dat is een loffelijk aantal! Uiteraard heeft de hoofdstad veel misère met die belastingmerken, want de water- vlugge dievenvingers vinden in deze ko peren pbkjes een gemakkelijken buit. De regeering heeft gemeend aan het oude sy steem vast te moeten houden en liet het fiet sende ipubliek ernstig de dupe van Jan Rap en zijn maat. Een particuliere maatschappi; heeft er nu iets op gevondenmen koopt zijn belastingplaatje bij die maatschappij; deze ponst er een nummer in en geeft u een kwi tantie met nummer, dat correspondeert met het plaatje. Wordt het belastingmerk gesto len, dan krijgt gij bij bedoelde maatschappij een duplicaat. Voor administratiekosten en verzekering rekent deze instelling slechts vijftig cents per plaatje. De politie wordt geacht de burgers te beschermen tegen diefachtig en moordda dig gespuis en ter voorkoming van over last. En wanneer de politie deze taak naar behooren vervult, dan wordt zij op de han den gedragen. Dat e-m dief van rijwielplaat jes rustig zijn gang gaan, en dat de politie Jiier dus feitelijk tekort schiet, nemen wij haar niet eens kwalijk. Maar wat wij de politie wel verwijten is het feit, dat zij tegenwoordig optreedt tegen wielrijders, die zonder rijwielplaatje rond- ddelen. Zelfs gaat zij zoover dat zij deze •«.'keurt; zij legt dus iemand een boete op voor dingen, waarin zij tekort geschoten is. Oïn het overdreven te zeggen: als politie agenten bij ieder rijwiel, dat langs den kant van den weg of tegen de huizen is geplaatst, werden geposteerd om hun taak te verrichten d.w.z. zij er dus voor zorgen, dat er niets aan het rijwiel werd ontvreemd, dan zouden er geen bekeuringen vallen voor fietsers zon der belastingmerken. Want allen die deze week (de politie schijnt deze week in het bij zonder met dit onsympathieke werk te zijn begonnen) als wielrijders-zonder-belasting merk op den bon zijn geslingerd, danken dit aan het feit, dat hun belastingmerk gesto len is. Het belastingjaar begint n.1. 1 Augus tus; iemand die tot half Juni kans heeft ge zien te rijden, zonder ooit zijn rijksdaalder voor rijwielbelasting te hebben neergeteld, is een uitzondering. Het zijn dus bestolenen en de overheid weet dit heel goed. Erg on sportief en onsympatiek is het van die over heid om nu die strenge controle toe te passen, temeer daar men niet mag volstaan om alleen over dat gedeelte belasting te betalen, waar over het rijwielbelastingiaar nu nog loopt doch over een vol jaar. Maar nog stootender is het die controle uitsluitend te laten uit oefenen door politieagenten; door hen, die hadden moeten zorgen, dat het merk niet gestolen werd. Dit is natuurlijk in propor ties wel overdreven, maar in den grond zit de zaak toch zoo. Eenigen tijd geleden werden die aanhou dingen verricht door een belastingambte naar, die tot zijn assistentie vergezeld was van een agent van politie. Die politieagent trad alleen maar op, wanneer werkelijk agentendiensten noodig waren. De belas tingambtenaar nam het rijwiel in beslag en men betaalde een boete, waarna men weer de beschikking kreeg over zijn vehicle. Dat is logisch. Minder logisch is het, dat deze ambtenaren op de kaart, die den aan gehoudene werd verstrekt in plaats van zijn rijwiel, aanteekenden, dat de houder van de kaart het belastingmerk „vergeten" had, ook ab had hij opgegeven, dat zijn rijwielplaatje gestolen was. Zelfs de belastingambtenaren schaamden zich er voor, dat de politie zoo veel plaatjes liet stelen. Nu wij het toch over verkeersmiddelen en politie hebben twee uitersten die elkaar soms hardhandig raken is het wel inte ressant eens na te gaan hoeveel rij- en voer tuigen er over het Amsterdamsche asfalt zeulen en hoe en in welke mate de politie tegen die weggebruikers moet optreden. In de hoofdstad zijn 9362 personenauto's 3942 vrachtauto's en 152 autobussen en on geveer 900 motorrijwielen, waaronder ook de rijwielen met hulpmotor moeten worden gerekend. Rijwielen zijn er ongeveer 220.000. Een kleine 4000 handkarren en enkele door paarden getrokken wagens (begrafeniskoet- sen en trouwrijtuigen o.a.) zijn nog te noe men. De duizenden en duizenden kinderwa gens, gelukkig, want het zou ondoenlijk zijn om in deze materie juiste cijfers te verkrij gen. En van de tram zullen wij maar in het geheel niet spreken. Dat er voor de politie op het gebied van verkeersongevallen en verkeersovertredingen nog al een en ander te doen viel, valt bij dergelijke aantallen niet te verwonderen. Het aantal verkeersongevallen (dat het laatste kwartaal helaas is toegenomen) be droeg bijna 10.000 met voor 45 personen doodelijken afloop, 493 ernstig lichamelijk letsel, en ongeveer 500 lichte verwondingen; 7500 gevallen hadden uitsluitend een ma- terieele schade op hun credit. 129 gevallen werden veroorzaakt door het niet rechts houden, 3160 door verkeerd uitwijken of geen voorrang verleenen, 334 verkeerd den hoek omrijden, 330 door na latigheid in het geven van signalen of tee- kens, 3300 door op andere wijze het verkeer in gevaar brengen; 60 door het niet opvol gen van politiebevelen (u kunt zich voorstel len hoe door en door deze overtreders er „bij" waren!) 834 door slippen of doorglij den, 140 door een technisch gebrek en dan nog 140 door het schrikken of op hol slaan van paarden. Er moeten onder de enkele paarden, die hier in Amsterdam nog rond- loopen, ongetwijfeld verscheidene recidivisten zijn, want wij kunnen ons Haast niet voor- stelllen, dat er nog zooveel paarden aan het mes van den slachter zijn ontsnapt. Wij mo gen immers bovendien niet uit het oog ver liezen, dat niet alle paarden er een gewoon te van maken om op hol te slaan. Verliefde en onnadenkende wielrijders schijnen er in Amsterdam vele te zijn, want er werd tegen 1834 personen procesverbaal opgemaakt wegens net ongesloten laten staan van hun rijwiel. Aan het donker blij ken onze stadgenooten toch een hekel te heb ben, want slechts 20 onverlichte wielrijders vielen in handen der politie. In verboden richting of op afgesloten wegen waagden zich 648 weggebruiers, en aan „snorren" (het op den openbaren weg te huur aanbie den van auto's) maakten zich ruim 2500 personen schuldig. Het liever lui dan moe, mag toch op deze menschen worden toege past en het komt ons voor, dat het een eenigszins vreemde toestand is, dat men schen worden bekeurd wanneer zij een bo terham willen verdienen. Ja, en dan die maximum-snelheid: bijna 3000 autobestuurders hadden het ongeluk, dat zij werden gesnapt toen zij hun boekje te buiten gingen, dus wij behoeven niet erg optimitisch te zijn over het aantal, dat over tredingen op dit gebied heeft gepleegd, zon der dat zij tegen de lamp getoopen zijn. Het rijden op de trambaan (door een ander ver voermiddel dan de tram namelijk) werd 28 keer gevolgd door een proces-verbaal, op het eerste gezicht haast een onmogelijk heid, als men weet hoe langzaam de tram voortkruipt. Maar dat zullen dan wel hand karren zijn geweest. Zoo werpen dorre cijfers een typische kijk van bovenaf op het gewoel van de hoofdstad als verkeercentrum. Die cijfers geven natuurlijk een onjuist beeld; het zijn officieele cijfers en die blijven altijd eenigs zins onder de werkelijke. Processen-verbaal ten aanzien van per sonen die zonder geldig belastingmerk op de fiets rijden, vinden wij er niet bij ver meld. Dat was tot nu toe een onderhand- sche kwanselarij, die met een briefkaartje en een ambtenaar op het Oost-Indische huis werd afgemaakt, doch die wij wel in het verslag over het loopende jaar ter gelege ner tijd zullen aantreffen, want zooals wij boven reeds zeiden, „de politie bemoeit er zich nu mee". En wij herhalen, dat dit niet de taak van de politie mag zijn. ADAM WEEVERS. Postduiven. P.V. „DE POSTDUIF". Bovengenoemde vereeniging hield een wedvlucht vanuit Orleans (Frankrijk) op 10 Juni; gelost om 6 uur met N.O. wind; aan komst als volgt: 1. J. Huiberts Sr. 16.12.32 2. idem 16 22 18 3. A. J. de Wit 16.33.01 4. T. Feijen 16.36.40 5. A. J. de Wit 16.39.23 6. J. Deutekom 16.54.54 POSTDUIVENVEREENIGING „ALCMARIA VICTRIX". Bovenvermelde vereeniging hield een wedvlucht van Orleans, afstand 567 K M., los 6 uur. Wind W.O. Aantal deel nemende duiven 152. 1 Joh. v. Seggelen 3.49.50 2. Th. v. Gijzen 4 05.39 3 Jos. v. Seggelen 4.13.22 4. S. Dingerdis 4.22.46 5. H. J. Struij-s 4.23.30 6. B. Termaat 4.23.44 E. H. Machielse 4.30.18 8. S. Dingerdis 4.36.31 9. H. J. Caarls 4.37.57 10. S. Dingerdis 4.37.31 11. H. J. Caarls 4.38.38 12. P. H. Ranzijn 4.41.47 13. S. Dingerdis 4.44.11 14. N. IJpmr 4.47.24 15 P. de Jong 4.48 45 16. L. v. Vuure 4.49.12 17. C. J. de Moei 4.51.27 18 H. J. Caarls 4.55.03 19. C. H. Noome 4.55.49 20. d Looze en Pauw 4.56.34 21. L. v. Vuure 4.58 45 22 N. IJpma 5.01.41 23 A. Kleef 5.04.05 24 Th. Pronk 5.05.11 25 C. H. Noome 5.09.14 26. Th. v. Gijzen 5.1127 27 L. v Vuure 5.16.35 28 L. v. Vuure 5.18.16 29 G. H. Waijboer 5.24.55 30. W. v. Zwanenburg H5.27.45 SPORT IN BEELD. Op de eereplaats van Sport en Beeld staan onze vier estafette-meisjes afgebeeld, die Zondag in het Stadion een nieuw record maakten. Tal van andere spelkieken van den Olympischen Dag vindt men elders in dit nummer, dat natuurlijk ook een uitvoerig verslag geeft van de wedstrijden zelf. Bijzonder aardig is het artikel, dat gewijd is aan de met koffiedik-werkende juffrouw, die Nederlandsche successen in Italië voor spelde, terwijl iets verder een poging wordt gedaan, om de wereldkampioenschappen de volgende keer hier te krijgen. Van de gespeelde voetbalwedstrijden wordt ook nog het een en ander verteld, evenals van den bokswedstrijd Camera Baer en van den roeiwedstrijd op den Am- stel. De wekelijksche rubrieken trekken ook nu weer de aandacht, evenals tal van fraaie kie ken en tenslotte wijzen wij nog op de Sta dionwielerwedstrijden en op een voorbe schouwing van de a.s. T.T. op het circuit van Drente. ORPHEUS. Zijn de concerten van het mannenkoor „Orpheus", wat den koorzang betreft, steeds goed verzorgd, het bestuur geeft ook alle aandacht aan het solistische gedeelte. Of het voor Alkmaar minder bekende of totaal onbekende solisten zijn, steeds vormen zij een belangrijk aandeel op deze uitvoerin gen. Gisteravond trad voor een goed opgeko men publiek al was het niet zóó talrijk als men dat bij Orpheus gewend is in de Groote Kerk op mej. Guus Max, alt-zange res uit Haarlem. Tot heden had men van haar nooit iets vernomen en wat bleek m:j. Max te zijn? Een zangeres met een pracht altstem. Wat mooi in een altstem is, is hier aanwezig, n vol, diep, donker orgaan, ook omvangrijk, en uitstekend geschoold. We werden er mede in kennis gesteld door ae voordracht van een aria uit „Alcina" van Handel, een van Durante, en in liederen van Hugo Wolf, Debussy en Pierné. Gaarne zal men mej. Max hier terugzien. Van de violist Herman Leydensdorff ,0 het genoegzaam bekend hoe hij speelt. Ais kunstenaar heeft hij zich gisteravond gege ven in de Sonate in D groote terts, van Han dei, in Adagio (E groot) van Mozart, en .r Gebet van Luzzato. Van Langen, de bekende Alkmaarsche or ganist begeleidde deze solisten voortreffelijk, en opende het concert met de Toccata uit de Suite Gothique van Boëllmann. Hij speelde dit stuk in een niet al te vlug tempo, wist een goed overdachte climax op te bouwen, en het tweede solonummer was de Cantilene- Pastorale van Guilmant. Het mannenkoor had twee gelegenheids composities van den dirigent Nico Hoogei werf op het programma, n.1. Begroetingsliee bij de intrede van den nieuwen burgemees ter op 15 Jan. j.1. (burgemeester van Kin schot met fami'ie behoorden gisteravond*on der de toehoorders) en Koraal (Den bang Het sten dag van Alkmaar, 18 Sept 1573) zijn goed klinkende, melodieuse nummers. De goede kwaliteiten van Orpheus (be schaafde, zuivere zangvoordracht, uitspraak) demonstreerde het koor ook nu weer in wer ken van Roeske (Geuzenvendel), George Rij gen, Sendel, Kinkel, Jul. Wengert, (Fata Morgana, dat, jammer genoeg, te laag werd ingezet, zoodat men voor de tweede maal moest beginnen). Toen de inzet goed was hersteld heeft het tamelijk uitgebreide num mer een zeer mooie vertolking gekregen. A. K. JOHAN WINNUBST. Gisteren is op 48-jarigen leeftijd te Utrecht overleden de bekende musicus Johan Winnubst. Winnubst werd in December 1885 te Am sterdam geboren. De eerste lessen op muziek gebied kreeg hij van zijn vader. Als kerk musicus werd hij voornamelijk opgeleid door Hubert Cuypers. Hij studeerde eenigen tijd te Aken en bezocht later het Amsterdamsch Conservatorium, waar hij o.a. de lessen volg; de van Bernard Zweers. In 1910 werd hij benoemd tot directeur-organist van de kathedraal te Utrecht. Ook als componist heeft hij een werkzaam leven achter den rug. Hij componeerde tal van werken, waarvan verscheidene werden uitgevoerd door het Utrechtsch Stedelijk Orkest. DE POSTVLUCHTEN OP INDIE. Morgen, 21 Juni a.s., zal het K.L.M.- vliegtuig de „Ijsvogel" van Amsterdam naar Batavia vertrekken. De bemanning bestaat uit de heeren: J K. F. Kress (eerste bestuurder), H. Silber- stein (tweede), M Veenendaal (werktuig kundige) en J. W. Hoogland (radiotelegra- fist). De post voor dit vliegtuig moet uiterlijk hedenavond te Amsterdam zijn. De „Snip" op de uitreis te Athene is aan gekomen. F 36 VOOR HET EERST IN DE LUCHT. Vandaag beginnen de proef vluchten. Naar het Hbld. verneemt, zal de F 36, het vier-motorige Fokker-vliegtuig, dat bestemd is voor de K.L.M., om dienst te doen op de lijn AmsterdamBatavia en waarmee de K.L.M. deel zal nemen aan den handicap wedstrijd om den Mac Robertson troph e LondenMelbourne, heden boven Schiphol zijn reeks proefvluchten beginnen. LILIAN HARVEY VERLAAT HOLLYWOOD. 3innenkort keert zij naar Europa terug. Op vriendschappelijke wijze is het tusschen Lilian Harvey en Fox Film Corporation bestaande contract gean nuleerd. Er hadden zich naar aanlei ding van de voorgenomen film „Sere nade" zulke diepgaande verschillen van meening tusschen haar en de productie- leiding voorgedaan, dat beide partijen het raadzaam achtten uiteen te gaan. Binnenkort zal Lilian Harrey naar Europa terug keeren; men neemt te Hollywood niet aan, dat zij er blijven zal, hoewel zij uitgenoodigd werd voor een andere Amerikaansche filmonder neming de hoofdrol in een harer pro ducties te spelen. LAND- EN TUINBOUW- INVENTARISATIE. Nu de tellers voor deze inventarisatie de bedrijven afgaan om de formulieren in te vullen, is het van belang mede te edelen, dat het in het welbegrepen eigenbelang is van een ieder, die land- of tuinbouwproducten ten verkoop wil aanbieden, of varkens of vee houdt, zijn bedrijf laat inventariseeren. Niet geïnventariseerde bedrijven komen in een zeer nadeel ige conditie, zoodat een ieder ten stelligste wordt aangeraden zijn bedrijf met toebehooren te laten inventariseeren. Men lette voorts op de advertentie in dit blad. DE CRISIS-ZUIVEL-CENTRALE. De Crisis-Zuivel-Centrale maakt bekend, dat voor de periode van 24 Juni tot en mnt 30 Juni 1934 de prijs voor het taxegedeelte van sonsumptiemelk, gekocht op regeerings- contract, is bepaald op 4 3/4 cent per Liter, met dien verstande, dat voor melk van de eerste klasse deze prijs wordt verhoogd met de kwaliteitspremie en voor die van de derde klasse wordt verminderd met de kwa liteitsafdracht van 1/4 cent. De afdracht op andere in consumptie ge brachte melk is vastgesteld op 2 cent per liter. DE LANGENDIJKER GROENTEN- VEILINGEN. Het was in de afgeloopen week op onze Langendijker veilingen niet bijzonder roos kleurig gesteld. Men zou zelfs geneigd zijn te zeggen, gezien de stemming, welke er heerschte, dat de toestand nog slechter wordt. Er is geen opgewekt handelsleven te bespeuren, de handel lijkt wel dood te zijn, wat vooral zijn oorzaak vond in de omstan digheid, dat het afzetgebied in het buiten- land als het ware voor onze producten is af- gesloten. De buitenlandsche handel, die in normale tijden zoo levendig was, werkte stimuleerend op die in het binnenland. Deze moet nu bijna alles opnemen, waardoor de prijzen ten zeerste worden gedrukt. Hoewei de regeering verschillende maatregelen neemt ten aanzien van de vroegere aardap pelen, treffen die maar gedeeltelijk doel, om dat de moeilijkheden, door het buitenland veroorzaakt door invoerbelemmeringen als anderszins, daardoor niet worden overwon nen. De hoofdschotel van den veilingsaanvoer bestond deze week weer in de vroege aardap- pelen. De aanvoer was voor dezen tijd bij- zonder groot: er werden n.1. 130 spoorwa gens van 10.000 K.G. verhandeld tegen 80 in de overeenkomstige week van het vorige jaar. Aanvankelijk waren de prijzen nog niet al te onbevredigend: er werd voor de mooi ste van goede kwaliteit nog tot 6.80 be steed. Vaak echter werd niet meer dan 5 gemaakt. Men moest den minimum-prijs echter al gauw tot 4.40 verlagen, voor welken prijs veel van het aangevoerde werd verkocht. De laatste dagen werd als hoogste prijs f 5.205.50 betaald. Sommige par- :ijen bleken al onverkoopbaar. Voor drielin gen, die aanvankelijk voor 3.50—4.40 werden verkocht (de njinimumprijs van deze was 3.90) brachten later 2.50—3.70 op. Aan de veiling van den Noordermarkt- bond werd zelfs nog minder betaald. Kleine konden aanvankelijk nig voor den minimum prijs van 2 worden verkocht, doch al spoedig kon er niet meer dan 0.50— f 1 voor worden bedongen. Ook hiervan waren partijen onverkoopbaar. Voor exportaardap- pelen werd 1.501.70 betaald, voor groote 22.90. De groote aardappelen, voor zoover ze voor het binnenland waren bestemd, brach ten het vorige jaar ongeveer dezelfde prij. zen, doch voor de drielingen werd maar de helft van de nu bestede prijzen betaald; kleine waren zoo goed als niets waard. Met de tomaten ging het verleden jaar aanmerkelijk beter dan nu. De geringe port naar Duitschland, gevolg ongetwijfeld van monetaire moeilijkheden, en de hooge invoerrechten, door Engeland geheven, ge. voegd bij de groote voorraden uit eigen teelt, zijn van de ongunstige stemming op de markt wel de voornaamste oorzaken. De prij zen, die de vorige week al zoo'n geweldigen duw hadden gekregen, liepen nu weer op on rustbarende wijze achteruit. Werd aanvln- kelijk voor A-kwaliteit nog gemiddeld 18 betaald (d.i. 5 minder dan de laagst be stede prijs der vorige week), Vrijdag kon niet eens de 13 meer behaald worden, al was dan de stemming den volgenden dag iets minder slecht. Voor B-kwa.1, (die 10 lager inzette dan de hoogste prijs, de vorige week bedongen, n.1. 14, was de daling bijna even sterk: er werd n.1. de laatste dagen 10 tot ruim 12 betaald. C. bracht aan vankelijk nog 16.80 op, doch liep ook tot ruim 13 terug, terwijl voor C.C., die de vorige week tot f 14.20 werd verkocht, nu 6.509.20 werd betaald; slechts enkele partijtjes brachten iets meer op. De aanvoer liep over de 100.000 K.G., die niet slechts door leden der L.G.C., door ook door ande ren werden aangebracht. Voor bloemkool was de belangstelling al zeer gering. Voortdurende warmte en droog te deden geen goed aan de stemming. Kon de eerste soort aanvankelijk nog voor 7 7.909 worden verkocht, later bracht ze 4.10—5.40 op, en op het eind der week zelfs maar 3.40. Tweede soort was begrij pelijkerwijze al zeer weinig gezocht: er werd slechts ruim f 2 voor betaald. Slecht liep het ook met de boswortelen. De hoogste prijs, voor beste wortelen ge maakt, was 4.50. Deze prijs was een uitzondering: veel van het aangevoerde bracht niet meer op dan 34. Enkele partijtjes werden voor 1.902-70 verkocht! De aanvoer van rabarber had deze week maar weinig te beteekenen; de prijs was iets hooger dan gewoonlijk, n.1. 2.10. Minder goed liep het met de sla: ze bracht slechts 60—80 cent op per 100 krop. Alles bijeen genomen waren de markt- en handelsverschijnselen deze week van weinig bemoedigenden aard, terwijl het perspectief zich maar weinig gunstig liet aanzien. LANGENDIJK. Sinds de neutrale tuinbouwers zich in een standsorganisatie hebben vereenigd, ten einde beter hun sociale belangen te kunnen dienen, zijn de standsorganisaties op tuin bouwgebied meer en meer betrokken gewor den bij de uitvoering van maatregelen, door de regeering genomen, met het doel den tuin bouw door de crisis heen te heipen. Bij de zoogenaamde telling waren het in hoofdzaak leden der standsorganisaties, van wie de werkzaamheden voor dat onderzoek waren opgedragen. De Landbouw-cris;s- organisatie, waaronder ook de tuinbouw behoort, en aan welke bij de maatregelen voor verbetering in den toestand van den tuin bouw verschillende adviezen zullen worden gevraagd, onderzoeken zullen worden opge dragen ter betere oriënteering en voorlicht ting der regeering en andere werkzaamheden in het belang van den saneeringsarbeid, heeft thans weer de standsorganisaties ingescha keld door hen uit te noodigen candidaten op te geven voor leden van te vormen com missies. De L. C. O. zal tot meerdere zeker heid van het bereiken van haar doe! verschil lende districten instellen met een districts commissie, die uit den aard der zaak beter met de locale omstandigheden op de hoogte is, de regionale werkzaamheden met meer inzicht van zaken op de hoogte is, de regio nale werkzaamheden met meer inzicht vafl zaken en met grootere nauwkeurigheid kan verrichten en alzoo de zekerheid biedt, dat verlangens beter tot hun recht komen 01 misstanden met meer kennis van zaken kun nen worden uit den weg geruimd. Men deelde ons mee, dat hoogstwaarschijn lijk in de te vormen districten een bepaald persoon wel met de uitvoering en uitwerking zal worden belast bij te nemen maatregelen als districtsleider. Op die wijze worden de veilingsorganisa ties wel wat op den achtergrond geschoven. Dit vloeit echter voort uit het standpunt, dat zij een paar jaar geleden zelf hebben inge nomen. Zoowel de Langendijker Groenten- centrale als de Noordermarktbond besloten niet in behandeling te nemen voorstellen, waarbij politieke of sociale inzichten der leden in het gedrang konden komen, zoodat onderwerpen, die nu in de afzonderlijke standsorganisaties ieder van eigen standpunt worden bekeken, niet in de veilingsorganisa ties op hub plaats waren Het is te verwach ten, dat de standsorganisaties, gescheiden op trekkende. uiteindelijk toch beter zullen sla gen dan wanneer de neutrale tuinders uit sluitend in de veilingsorganisaties bleven.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 8