ALKMAARSCHE COURANT DE HOOGSTE WAARDE VOOR UW GELD EN DE BESTE SIGARET VOOR UW GEZONDHEID CHIEF WHIP lO 1T-° GROOTE STUKKEN TUi, 25 cent Het Verkeersfonds in deTweede Kamer, Haar avonturier. aoooooo Jladiopcogzcututta SeuMetan fen de geschenkenbons aON vocGESCn - blijven gehandhaafd! JUovinciaal Tlieuws URSEM. SINT PANCRAS. OUDKARSPEL. k a k 4 DONDERDAG 28 JUNI 1934 Vrijdag 29 Juni. HILVERSUM, 301 M. (8 12.— thT&T en n 12— VARA, de AVRO van 12.—4.— en de VPRO van 8—11 uur). 8— Gr.pl. 10 VPRO-morgenwijding. 10.15 VAR A-orkest olv. Hugo de Groot. 10.45 Deel. J. Lemaire. 11.Verv orkestconcert. 11.20 W. H. Vliegen: Democratie en dictatuur. 11.40 Verv. concert. 12.Omroeporkest olv. N. Treep. 2.30 Knipcursus. 3 Uit „Atlanta", Rotterdam: R'ita Dalvano met haar Hollandsche Dameskapel. 4.— Gr.pl. 4 30 Voor de kinderen. 5.— Strijkensemble met orgel olv. H. de Groot. 5.30 De Flierefluiters olv. J. v. d. Horst m. m. v. A. de Booy, zang. 6.30 Blaas- ensemble met orgel olv. P. Renes. 6.45 Toespraak H. Bouma. 6.55 Gr.pl. 7.— VARAorkest olv. H. de Groot, mmv. Mia Dorel, zang. 7.30 F. van Meurs: Democratie en dic tatuur. 7.50 Gr.pl. 8.— Lezing ds. C. J. v. d. Burgh. 8.30 Uit Scneve- ningen: Residentie-orkest olv. C. Schuricht. 9.45 Prof. R. Casimir: De ziel reist door het aardsch be staan. 1015 Vrijz. Godsd. Pers bureau en Vaz Dias. 10.30 Ds. F. Dijkema: Het herdenkingsjaar van 't Nederl. Bijbelgenootschap. 11. Orgelspel Cor Steyn. 11.30—12.— Gramofoonmuziek HUIZEN, 1875 M. (Alg. progr. KRO). 8.-9.15 en 10.- Gr p! 11.30 Voor zieken en ouden-van- dagen. 12.15 Gev concert. 2. Gr.pl. 2.30 Zangvoordracht, piano duetten en gr.pl. 3.45 Voordracht en gr.pl. 5.— Lezing. 5.20 Gr.pl. 6.Schlagtrmuziek. 6.45 Gr.pl. 7.15 Lezing. 7.35 Gr.pl. 7.40 Piano-recital. 8.— Orkestconcert mmv. pianosolist. Om 8.30 Vaz Dias en 9.15 Gr.p'. 10— Gr.pl. 10 15 Schlagermuziek. In de pauze om 10.30 Vaz Dias. 11.12. Gr.pl. DAVENTRY, 1500 M. 10.35 Mor genwijding. 12.20 Orgelconcert E. W Maynard. 12.50 BBC-dans- orkest olv. Hall. 1.35 Schotsen Studio-orkest olv. Daines. 2.20 So listenconcert. 3.20 Gr.pi. 3.50 Bir- mingham Hippodrome orkest oly. H. Peil. 4.50 E. O,rmbo's orkest. 5 35 Kinderuur. 6.20 Ber. 6.50 Handei's Triosonate op. 2 nr. 8 in g kl.t. 7.10, 7.20 en 7.50 Lezingen. 8.20 BBC-orkest olv. HeyHut- chinson. 9.20 Ber. 9.30 Verslag Open Golf kampioenschap. 9.40 Radio-Militair-orkest olv. B. W. O'Donnell, mmv. C Ferrari, tenor. 10.50 Voordracht. 11.10—12.20 Harry Roy en zijn Band. PARIJS, (RADIO-PARIS) 1648 M 7.20 en 8.20 Gr.pl. 10.35 Orkest concert. 12.50 Krettly-orkest. 9.05 „Boccaccio", operette van Suppé. 10.50 Dansmuziek. KALUNDBORG, 1261 M. 12.20 2.20 Concert uit Rest. „Wivex". 3.30—5.50 M. Hansen's orkest. 8.50 Omroepstrijkorkest olv. Ree- sen. 9.15 Hoorspel. 9.50 Openings toespraak op het Jaarcongres v h. Leger des Heils door Gen. E. J. Higgins. 10.35 St. Saëns-concert olv. Reesen. 11.20—12.50 Dans muziek. KEULEN, 456 M. 6.40 en 7.20 Gr.pl. 12.20 Militair concert olv. Schroeder. 1.20 Sted. orkest Solin gen olv. Saam. 4.20 Orkestconcert olv. Wallenborn. 5.4C Vocaal con cert. 7.50 Gr.pl. 9.20 Volksmuziek mmv. Boerenkapel en solisten olv Kneip. 11.2012.20 Keulsch strijk kwartet, Keulsche Violen-ver. en H. Haas, piano. ROME, 421 M. 9.05 „La poupée de Nuremberg", operette v. Adam. J Hierna causerie en vervolgens „Die (SI schone Galathea", operette van Suppé. Leiding: Falk. 2 BRUSSEL, 322 en 484 M. 322 M.(1 12.20 Salon-orkest. 1.30—2 20 Gr. pl. 5.20 Symphonieconcert o. 1. v. Kumps. 6.20 Gr.pl. 8.20 Omroep- l orkest. 9.20 Concert door Mannen- 1} koor en deel. 10.30—11.20 Gr.pl. 484 M.: 12.20 Gr.pl. 1.30—2.20 1 Salonorkest. 5.20 Omroeporkest. 6.35 Gr.pl. 6.55 Hoorspel. 7.20 Zangvoordracht. 8.20 Symphonie- JJ concert olv. Kumps. 9.35 Verv. con- iit eert. 10.30—11.20 Gr.pl. DEUTSCHLANDSENDER, 1571 h M. 8.35 „Seelenhandel an der I Saar", hoorspel. 9.20 SA-concert olv. Tugendheim. 10.20 Politiek overzicht. 10.30 Ber. 1050 Sport- praatje. 11.05 Weerber. 11.20 12.05 Solistenconcert. V GEMEENTELIJKE RADIO DISTRIBUTIE. Lijn I: Hilversum. Lijn 2: Huizen. Lijn 3: Lond. Reg. 10.35 10.50, Daventry 10.50—11.20, Lond. Reg. 12.20—15.20, Daventry 15.20—17.35, Lond. Nat. 17.35 19.20, Luxemburg 19.20—24. Lijn 4: Keulen 10.3516.20, Stuttgart 16.20—17.20, Keulen 17 20—19.20, Lond. Reg. 19.20— 20.35, Midi. Reg. 20.35—21.20, Lond. Reg. 21.20—24.—. Mr. J. P. Bosman, directeur van de Alk maar Packet, schrijft ons Nu het voorstel van wet in de Kamer aan dè orde is gesteld, hebben allereerst de tegenstanders het woord gevoerd. Daarbij trekt de aandacht de bewering, dat de te heffen belasting zal moeten dienen om het tekort bij de Spoorwegen te dekken. Is dat argument wel juist? De Spoorwegtekort is reeds gedekte door de spoorwegovereen- kómst. Of deze wet tot stand komt of niet, zal hierin geen wijziging brengen. Het 2e argument der tegenstanders van de wet is neergelegd in deze stelling: „Elke verkeerstak behoort zichzelf te kunnen be druipen. Men moet hunne financiën daarom niet in één pot bijeengooien" (de heer v Voorst tot Voorst). Daar door het voorstel van wet het landvervoer zal worden belast, is de conclusie gerechtvaardigd, dat de tegenstanders der wet van oordeel zijn, dat het landvervoer ruimschoots zwaar belast is in vergelijking met rail- en water-vervoer. Niets is minder waar! Rail- en water-verkeer zijn zwaar belast en landverkeer betaal, vrijwel niets. Een episode uit den Dertigenjarigen Oorlog Oorspronkelijke schets van G. P. BAKKER. 25). Terwijl de zanger zong, brak een reusachtig tumult los, de soldeniers brulden het beken de lied, het gansch nieuwe liedeke van den lansknecht mede, stampten op den vloer de maat der muziek, met roode opgewonden ge zichten en schitterende oogen. Dat herinner de hun de roemruchte tijden van Wallenstein, die prompt de hooge soldij betaalde en een dappere daad beloonde met met minder dan duizend gulden. j Ja, toen was er geen beter leven dan van een frisschen lansknecht welgemoed. De dappere boerenjongens, die wegliepen van den boer, van den honger, de kool en kool rapen, van den harden arbeid, werden be vorderd tot officier. Dapipere boerenknapen werden baronnen en de groote veldheer, die goud te voorschijn tooverde, schonk land goederen aan zijn trouwe officieren. Toen werd er eer en roem en goed verkre gen. Het was den zanger niet ontgaan, dat on der zijn laatste versje drie mannen met zware ruiterjassen over de uniform waren binnen gekomen, vergezeld van een vrouw, eveneens in een dikten mantel gehuld. Haar hoofd Laten wij het vervoersapparaat splitsen in de 4 takken: 1. Rail, 2. Water, 3. Land, 4. Lucht-verkeer. 1. Welke lasten heeft de rail? Onderhoud van den weg. Dienst- en arbeidsvoorwaarden van het personeel. Keuring van het mate rieel. Verplichte dienstregeling, enz. 2- De waterweg (2.) kan het best worden vergeleken met „Symen betaal" uit de Boe- renschroom. Berucht voor den schipper zijn de benamingen: havengeld, kaaigeld, sluis- geld, bruggeld, ton-geld, Zongeld,baken geld, doorvaartgeld enz. Zoo zijn er 52 be namingen en vormen, waaronder „de over heid" de scheepvaart laat betalen.! En nier gering ook. Eenige voorbeelden: Van de havens van den Haag naar Lei den, een afstand van 18 K.M., betaalt een stoomvaartuig van 100 ton 13 per enkele reis. Een scheepje van 500 ton beaalt om heen en weer te varen van Spaarndam naar Heemstede (nog geen 20 K.M.) 40 door- vaartgelden.Hoe is dat te rijmen met art. 147 slot van de Grondwet, dat belastingen was bijna geheel verborgen onder de ruime capuchon. Zij hadden in een donkeren hoek bij den ingang plaats genomen. De vrouw was roerloos blijven zitten, de handen ver borgen onder den mantel. De zanger liep er langzaam langs, maar de hond bleef staan. Hij hoorde een der man nen zeggen: „Een goed glas hebben we eerlijk ver diend, kameraden". „Hij is zeker de aanyoerder, Kroaten", dacht de zanger. Hij keek naar de vrouw, zich schijnbaar bukkend naar den vuilen hond. Haar gezicht was niet te onderscheiden, maar hij ving een blik op van twee groote, droeve oogen een angstigen blik. Zijn hart stond stil. „Onmogelijk", mompelde hij en verdween met zijn hond door de buitendeur. Maar de angstige blik uit de droeve oogen kon hij niet uit zijn gedachten verdringen. HOOFDSTUK XV. De zanger slenterde in gedachten verzon ken, door zijn vuilen hond gevolgd, naar de schuren en stallen, die op een kleinen afstand lagen van het jachthuis. „Hier is zeker wel gelegenheid voor een rei ziger om den nacht door te brengen?" vroeg hij den knecht, die de wacht moest houden. De man ging hem voor naar een der schuren en wees hem het hooi. „Ga maar in 't hooi slapen", zei hij. „Je bent de eerste, maar zult de eenige niet blijven vannacht". „Dank je vriend". Hij bekeek met groote belangstelling de I W VOOR I 2 den doorvoer, den uitvoer naar en den invoer uit andere gemeenten niet mogen belemme ren? Rotterdam, aan de vrije rivier, heft alleen aan havengeld van de binnenschipperij bijna 1 millioen en Amsterdam (ook rondom aan vrije waterwegen gelegen) 8 ton per jaar. Vraag niet, wat de schipper langs den zoogenaamden vrijen waterweg zou moeten betalen, als hij een reis door geheel Neder land zou maken! Het schip, dat aan de kade ligt, moet aan de gemeente kadegeld betalen! Wat betaalt de zwaar beladen vrachtauto, die op diezelf de kade staat en de kade en het wegdek ver nielt? Niets.! 3. Wat betaalt het landverkeer (3.)? Een onnoozel klein bedrag aan wegengeld. Daar voor kan de auto overal in het land vrij rondrijden, langs de meest moderne wegen en kan die vrijelijk vernielen. De gemeen schap betaalt het onderhoud. Het zich ontwikkelend landverkeer heeft behoefte aan een brug over een vaart of een rivier. De brug wordt gemaakt. Betaalt het landverkeer bij het passeeren van die brug? Neen.! Betaalt het waterverkeer bij het pas seeren van de brug, die ten gerieve van het landverkeer is gemaakt? Ja.! Dienst- en arbeidsvoorwaarden voor het personeel van den auto bestaan niet (behalve bij de geconcessioneerde autobusdiensten.) Keuring op het materieel bestaat niet. Hoe staat het met het vervoersapparaat op zichzelf? Evenals landbouw, veeteelt, nijverheid, vischerij enz. vormt het vervoersapparaat een geheel. Evenals aan deze dient de Rijks- regeering haar volle aandacht te schenken en de noodige bescherming te verleenen aan het beroepsvervoerapparaat, dat bestaat uit de personen en de werktuigen die dit vervoer bewerkstelligen. Een 30 jaar geleden waren het de spoor wegen, de scheepvaart en het landverkeer per paard (sleepersbedrijf der groote steden) welke dit beroepsvervoerapparaat bedienden, en zij deden dit toen ter tijd goed. Door de perfectionneering van de motor en den aan leg van nieuwe wegen en de ashapteering daarvan, is het landverkeer sterk naar voren getreden. De personen- en vrachtautomobiel heeft onmiddellijk de algemeene sympathie van het publiek. Zij opende ongedroomde mogelijkheden, vervoer langs huis. Daarbij kwam, dat de auto zich leende voor een massa-productie, wat den prijs ongelooflijk- sterk deed dalen. De auto lag weldra onder ieders financieel bereik. Toen de strijd om het bestaan door de crisis hoe langer hoe moeilijker werd, bracht de auto voor velen een uitkomst. Voor een 25 koopt men een zooveelste-hands auto, men schildert op de carossierie, dat men expediteur is, en een nieuw beroep is verkregen. Zonder eenige rijksregeling en zonder eenig toezicht wordt dit nieuwe bedrijf op de maatschappij los gelaten. Tot welk een schandelijke chaos dit alles heeft geleid, weet ieder. Ook het gevaar bij den weg heeft hierdoor enorme afmetingen aangenomen. 4. Tot nu toe heb ik gezwegen over het luchtverkeer (4.) Hoe staat het daarmede? Dat is nog slechts in zijn aanvangsperiode. Het staat ongeveer gelijk met den auto van vóór 25 jaar. Ook hier is massa-productie in uitzicht. De sportvliegtuigen vormen het begin. Daardoor zal ook hier een sterke daling der aanmaakkosten volgen, zoodat ook weldra het sportvliegtuig zal komen onder vrijwel ieders financieel bereik. Niet dan, maar nü reeds zal het luchtverkeer van Rijkswege moeten worden geregeld. Daarom moet nü de Regeering ingrijpen en het geheele vervoersapparaat regelen. Zij heeft dit reeds gedaan voor zoover betreft het personenvervoer door het concessiestel sel voor autobusvervoer, door wijziging van de wet van 23 April 1880 Stbl. 67 en van het K.B. van 31 Juli 1880 Stbl. 121. Dit heeft voor het personenvervoer langs den weg eenige verbetering gebracht. Vooral de regeling der arbeidsvoorwaarden voor het personeel en de keuring op het materieel heeft in deze goed gewerkt. De regeling zelf is aan groote ontduiking onderhevig en hierin zal de regeering ten spoedigste ver betering moeten brengen Moge dit de aan- leding zijn om het geheele beroepsvervoer apparaat afdoende te regelen.! Hoe moet nu dat vervoer worden geregeld en gecoördineerd? Dat is een heel moeielijk probleem, en men behoeft den minister, die geroepen is dat te bewerkstelligen, inder daad niet te benijden. De tegenwoordige mi nister, die een vervoersman „par excellence" is, heeft gemeend, in afwachting van een nadere algeheele vervoersregeling, zijn wets ontwerp van 4 Dec. '33 tot instelling van een verkeersfonds te moeten indienen. Daar door zal in elk geval worden bereikt, dat wat financieel zóó zwak staat en materieel zoo slecht in orde is, dat het niet op den weg hoort, daarvan zal verdwijnen. Zeker, wij verwachten meer! Wij nieenen, dat ook het eigen vervoer van zijn producten door den fabrikant of teeler moet worden verboden. Wij vragen een algeheel concessiestelsel voor alle 4 de tak ken, met regeling van arbeidsvoorwaarden voor personeel en jaarlijksche keuring van het materieel. Geen concessieverleening aan vriendjes, doch centraal geregeld en vooi iedereen verkrijgbaar, die slechts voldoet aan eischen van soliditeit. Doch eenmaal toege- binnenzijde der schuur en was zeer voor zichtig in het kiezen van zijn rustplaats. Aan de achterzijde zag hij een deur, gesloten door een klamp, en hier, zooveel mogelijk uit het licht, strekte hij zijn vermoeide leden uit en begroef zich onder 't hooi. De hond ging naast hem liggen. Toen de knecht naar buiten gegaan was, kwam de zanger vlug weer te voorschijn, stond op en sloop de achterdeur uit. Het was buiten donker. Hij drukte zich tegen den muur, zoodat hij de deur van het jachthuis in het oog kon houden. De hond ging weer naast hem liggen. Na eenigen tijd gewacht te hebben, ge schiedde hetgeen de zanger verwacht had De buitendeur van het jachthu<s ging open, een brok licht viel naar buiten. De Kroaten met de vrouw traden te voorschijn. De zanger keek hen na met groote belangstel ling en eerst toen de gestalten bijna in de duisternis verdwenen waren, volgde hij heel voorzichtig, zooveel mogelijk zich dekkend achter de boomen. „Die donkere oogendachte hij. Onrustig volgde hij, maar kon bijna niets zien; de maan ging schuil achter zware wol ken en de nacht scheen sterrenloos. Ze waren blijkbaar op weg naar het kamp, maar zou den toch wel hier of daar uitrusten. Toen ze ongeveer een half uur hadden afgelegd, steeds gevolgd door den zanger, die reeds begon te vreezen, dat ze hun tocht niet zou den onderbreken, stonden ze stil. De zanger kon weinig waarnemen, nauwelijks meer dan een groep schaduwen, verborg zich achter een dikken boomstam en luisterde scherp. „Dood", fluisterde hij tegen den hond. „Als je niet spoedig biecht, wie je eigenlijk bent, zullen we andere middeltjes probeeren. Ik ken dingetjes, die nog nooit hebben ge faald. Je zult het uitkreunen van pijn'" klonk een valsche stem. „Ik zal toch moeten weten wie mijn wijfje is en hoeveel geld ze mee brengt. Want jij weet waar ze de rijkdom men in het huis met den toren verborgen hebben. Ze zijn er geweest en er is niets ge vonden. Wij hebben overal gezocht. Ik zal je zoo tam maken, dat jij met je lekker bekje uit mijn hand eet. Als je rustig bent, zal ik den prop uit je mond nemen, dan mag je den baas zoenen. Kom". Er klonk een gesmoord gekreun. Nu sprak een ander. „Zooveel drukte behoef je heusch niet te maken. Ik herkende je dadelijk aan je zigeu nervoorkomen en je donkere oogen. Het liefje van den Waalschen hopman, die wilden Ja nus doodschoot op den trap in het huis met den toren. Je v/as de huishoudster van den ouden graaf, die wist wel wat hij deed. Nu woon je in de herberg als kind aan huis". „Doe maar niet zoo beleedigd; je bent onze gevangene, volgens de krijgswetten en de aanvoerder heeft den voorrang. Je hopman is trouwens dood. We hebben zijn laarzen gevonden. Hij is verbrand", sprak de der de. „Klets niet zooveel", viel de valsche stem hem in de rede. „Ze doet, wat we wenschen, hé schatje. Je bent toch maar gelukkig. Pas weduwe en nu al een anderen man. En wat een man! Jij zult de eerste niet zijn, die met twee dagen op de knieën ligt te smeeken". „Ja", sprak de derde stem. „Ze kwam dade lijk. Ze had nog maar even ons briefje over laten tot den kring van het beroepsvervoer apparaat, zal men ook verplicht zijn aan de gestelde voorwaarden te voldoen, wil men geen gevaar loopen uit de rij der leden van het vervoersapparaat te worden verwijderd. Elk verzender zal gerechtigd zijn voor het vervoer zijner goederen te kiezen het ver voersapparaat, rail, water, weg of luchtver voer, dat hij prefereert en daaruit de per, soon, dien hij wenscht. Maar zelf vervoeren is uitgesloten, evengoed als het verboden is in Mei eieren per broedmachine uit te broeien of 's morgens voor 10 uur versch brood te verkoopen.! De minister heeft een algemeene regeling in uitzicht gesteld. Wanneer zijn wet tot in stelling van een verkeersfonds zal zijn aan genomen, wenscht hij voorlichting door een commissie van 4 personen om tot een alge meen wetsvoorstel te geraken (zie Mem. v. Antw. op het V.V.) Wij hebben dus van dezen minister veel te verwachten. Maar hij wil eerst zijn verkeersfonds en dan de uitge werkte regeling. Moge de Kamer 's ministers wensch ver vullen, opdat een afdoende algemeene rege ling van de coördinatie van het vervoer met een algemeen concessie-stelsel volge. LEENINGEN IN NOORDHOLLAND. Ged. Staten van Noordholland stellen voor te besluiten, hen te machtigen, ten laste van de provincie aan te gaan 'eeningen tot zoo danige nominale bedragen, als noodig zullen blijken, om een som te verkrijgen ter voldoe ning van: a. 1,700,000, wegens kosten van uitbrei dingswerken ten behoeve van het Provin ciaal Electriciteitsbedrijf b. 35,000, wegens kosten van uitbrei dingswerken ten behoeve van het Provin ciaal Waterleidingbedrijf; c. 10,850, wegens uitkeering aan het Provinciaal Ziekenhuis te Medemblik, voor buitengewone werken. De Zondag gehouden speldjesver- koop bij de R. K. Kerk ten bate van de Missie uitzending door den K. R. O. heeft alhier opgebracht de somma van 38.55. HEILOO. De r.-k. Volksbond heeft de levering van brandstoffen gegund aan de laagste in schrijvers, de heeren S. Morsch en Zoon, alhier. Door het plaatsen van arbeiders in het vrije bedrijf, door de drukte in de aardappel campagne, is op het oogenblik geen enkele werklooze meer ingeschreven bij de arbeids bemiddeling. De collecte op de Zonnestraaldag bracht voor deze gemeente op f 23,40. De collecte ten bate van „Zonnestraal" heeft in deze gemeente 22.14 opgebracht. Het zwembad aan het „Waardje" nadert zijn voltooiing, de kleedkamertjes, een 12-tal, zijn gereed, alsmede een W.C., urinoir, enz. Alleen de bassins moeten nog worden afge werkt. Het is het plan Zondag 8 Juli officieel te openen met verschillende wedstrijden. den graaf of daar was ze, hé liefje". „Je zegt niets! Hoe wordt het?" vroeg de valsche stem. „In elk geval zullen we maar eerst een ander middeltje probeeren. Je een beetje gehoorzaamheid leeren". De zanger had het gevotl alsof iemand hem een klap in 't gezicht gaf; het bloed bonsde aan zijn slapen. Hij dacht, dat hij gek zou worden van woede. Hij moest haar redden uit de handen van die beulen, maar voorzichtig, geen overijlde dingen doen. Goed overleggen, één tegen drie, en geen dier kerels mocht ontkomen. Denken, den ken. Als het één gelukte te ontsnappen, zou den ze weldra de heele bende ep het lijf heb ben en omsingeld worden. Neen, kalm, rus tig, niet wild er op invliegen Alleen door list viel iets te bereiken. De hond bewoog zich onrustig. „Dood", zei hij. Eensklaps voelde de zanger een zware hand op zijn schouder. Verschrikt keek hij om. De kurassier stond naast hem. Hij leg de zijn mond tegen het oor van den zanger „Rasjin", fluisterde hij. „Kapitein Saxon ik herkende je aan den hond, zag dien gis teren, was zeker, toen je zong!" Saxon drukte hem de hand. „Ik ga naar den overkant", vervolgde baron Rasjin. „Van twee kanten besluipen, als de uil krast" en hij was verdwenen. Een gesmoord gekreun deed Saxon tril- len. Hij hoorde nog: „Zoo liefje Daar na werd het stil. Toen klonk door het bcsch het gekras van een uil. (Wordt vervolgd).

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1934 | | pagina 5