ALKMAARSCHE COURANT
DE HOOGSTE WAARDE VOOR UW
GELD EN DE BESTE SIGARET
VOOR UW GEZONDHEID
CHIEF WHIP
lO 1T-°
GROOTE
STUKKEN
TUi,
25 cent
Het Verkeersfonds in deTweede Kamer,
Haar avonturier.
aoooooo Jladiopcogzcututta
SeuMetan
fen de geschenkenbons
aON vocGESCn - blijven gehandhaafd!
JUovinciaal Tlieuws
URSEM.
SINT PANCRAS.
OUDKARSPEL.
k a k 4 DONDERDAG 28 JUNI 1934
Vrijdag 29 Juni.
HILVERSUM, 301 M. (8 12.—
thT&T en n 12— VARA, de
AVRO van 12.—4.— en de VPRO
van 8—11 uur). 8— Gr.pl.
10 VPRO-morgenwijding. 10.15
VAR A-orkest olv. Hugo de Groot.
10.45 Deel. J. Lemaire. 11.Verv
orkestconcert. 11.20 W. H. Vliegen:
Democratie en dictatuur. 11.40
Verv. concert. 12.Omroeporkest
olv. N. Treep. 2.30 Knipcursus. 3
Uit „Atlanta", Rotterdam: R'ita
Dalvano met haar Hollandsche
Dameskapel. 4.— Gr.pl. 4 30 Voor
de kinderen. 5.— Strijkensemble met
orgel olv. H. de Groot. 5.30 De
Flierefluiters olv. J. v. d. Horst m.
m. v. A. de Booy, zang. 6.30 Blaas-
ensemble met orgel olv. P. Renes.
6.45 Toespraak H. Bouma. 6.55
Gr.pl. 7.— VARAorkest olv. H. de
Groot, mmv. Mia Dorel, zang. 7.30
F. van Meurs: Democratie en dic
tatuur. 7.50 Gr.pl. 8.— Lezing ds.
C. J. v. d. Burgh. 8.30 Uit Scneve-
ningen: Residentie-orkest olv. C.
Schuricht. 9.45 Prof. R. Casimir:
De ziel reist door het aardsch be
staan. 1015 Vrijz. Godsd. Pers
bureau en Vaz Dias. 10.30 Ds. F.
Dijkema: Het herdenkingsjaar van
't Nederl. Bijbelgenootschap. 11.
Orgelspel Cor Steyn. 11.30—12.—
Gramofoonmuziek
HUIZEN, 1875 M. (Alg. progr.
KRO). 8.-9.15 en 10.- Gr p!
11.30 Voor zieken en ouden-van-
dagen. 12.15 Gev concert. 2.
Gr.pl. 2.30 Zangvoordracht, piano
duetten en gr.pl. 3.45 Voordracht
en gr.pl. 5.— Lezing. 5.20 Gr.pl.
6.Schlagtrmuziek. 6.45 Gr.pl.
7.15 Lezing. 7.35 Gr.pl. 7.40
Piano-recital. 8.— Orkestconcert
mmv. pianosolist. Om 8.30 Vaz
Dias en 9.15 Gr.p'. 10— Gr.pl.
10 15 Schlagermuziek. In de pauze
om 10.30 Vaz Dias. 11.12.
Gr.pl.
DAVENTRY, 1500 M. 10.35 Mor
genwijding. 12.20 Orgelconcert E.
W Maynard. 12.50 BBC-dans-
orkest olv. Hall. 1.35 Schotsen
Studio-orkest olv. Daines. 2.20 So
listenconcert. 3.20 Gr.pi. 3.50 Bir-
mingham Hippodrome orkest oly.
H. Peil. 4.50 E. O,rmbo's orkest.
5 35 Kinderuur. 6.20 Ber. 6.50
Handei's Triosonate op. 2 nr. 8 in
g kl.t. 7.10, 7.20 en 7.50 Lezingen.
8.20 BBC-orkest olv. HeyHut-
chinson. 9.20 Ber. 9.30 Verslag
Open Golf kampioenschap. 9.40
Radio-Militair-orkest olv. B. W.
O'Donnell, mmv. C Ferrari, tenor.
10.50 Voordracht. 11.10—12.20
Harry Roy en zijn Band.
PARIJS, (RADIO-PARIS) 1648 M
7.20 en 8.20 Gr.pl. 10.35 Orkest
concert. 12.50 Krettly-orkest. 9.05
„Boccaccio", operette van Suppé.
10.50 Dansmuziek.
KALUNDBORG, 1261 M. 12.20
2.20 Concert uit Rest. „Wivex".
3.30—5.50 M. Hansen's orkest.
8.50 Omroepstrijkorkest olv. Ree-
sen. 9.15 Hoorspel. 9.50 Openings
toespraak op het Jaarcongres v h.
Leger des Heils door Gen. E. J.
Higgins. 10.35 St. Saëns-concert
olv. Reesen. 11.20—12.50 Dans
muziek.
KEULEN, 456 M. 6.40 en 7.20
Gr.pl. 12.20 Militair concert olv.
Schroeder. 1.20 Sted. orkest Solin
gen olv. Saam. 4.20 Orkestconcert
olv. Wallenborn. 5.4C Vocaal con
cert. 7.50 Gr.pl. 9.20 Volksmuziek
mmv. Boerenkapel en solisten olv
Kneip. 11.2012.20 Keulsch strijk
kwartet, Keulsche Violen-ver. en H.
Haas, piano.
ROME, 421 M. 9.05 „La poupée
de Nuremberg", operette v. Adam. J
Hierna causerie en vervolgens „Die (SI
schone Galathea", operette van
Suppé. Leiding: Falk. 2
BRUSSEL, 322 en 484 M. 322 M.(1
12.20 Salon-orkest. 1.30—2 20 Gr.
pl. 5.20 Symphonieconcert o. 1. v.
Kumps. 6.20 Gr.pl. 8.20 Omroep- l
orkest. 9.20 Concert door Mannen- 1}
koor en deel. 10.30—11.20 Gr.pl.
484 M.: 12.20 Gr.pl. 1.30—2.20 1
Salonorkest. 5.20 Omroeporkest.
6.35 Gr.pl. 6.55 Hoorspel. 7.20
Zangvoordracht. 8.20 Symphonie- JJ
concert olv. Kumps. 9.35 Verv. con- iit
eert. 10.30—11.20 Gr.pl.
DEUTSCHLANDSENDER, 1571 h
M. 8.35 „Seelenhandel an der I
Saar", hoorspel. 9.20 SA-concert
olv. Tugendheim. 10.20 Politiek
overzicht. 10.30 Ber. 1050 Sport-
praatje. 11.05 Weerber. 11.20
12.05 Solistenconcert. V
GEMEENTELIJKE RADIO
DISTRIBUTIE.
Lijn I: Hilversum.
Lijn 2: Huizen.
Lijn 3: Lond. Reg. 10.35
10.50, Daventry 10.50—11.20,
Lond. Reg. 12.20—15.20, Daventry
15.20—17.35, Lond. Nat. 17.35
19.20, Luxemburg 19.20—24.
Lijn 4: Keulen 10.3516.20,
Stuttgart 16.20—17.20, Keulen
17 20—19.20, Lond. Reg. 19.20—
20.35, Midi. Reg. 20.35—21.20,
Lond. Reg. 21.20—24.—.
Mr. J. P. Bosman, directeur van de Alk
maar Packet, schrijft ons
Nu het voorstel van wet in de Kamer aan
dè orde is gesteld, hebben allereerst de
tegenstanders het woord gevoerd. Daarbij
trekt de aandacht de bewering, dat de te
heffen belasting zal moeten dienen om het
tekort bij de Spoorwegen te dekken. Is dat
argument wel juist? De Spoorwegtekort is
reeds gedekte door de spoorwegovereen-
kómst. Of deze wet tot stand komt of niet,
zal hierin geen wijziging brengen.
Het 2e argument der tegenstanders van
de wet is neergelegd in deze stelling: „Elke
verkeerstak behoort zichzelf te kunnen be
druipen. Men moet hunne financiën daarom
niet in één pot bijeengooien" (de heer v
Voorst tot Voorst). Daar door het voorstel
van wet het landvervoer zal worden belast,
is de conclusie gerechtvaardigd, dat de
tegenstanders der wet van oordeel zijn, dat
het landvervoer ruimschoots zwaar belast is
in vergelijking met rail- en water-vervoer.
Niets is minder waar! Rail- en water-verkeer
zijn zwaar belast en landverkeer betaal,
vrijwel niets.
Een episode uit den Dertigenjarigen Oorlog
Oorspronkelijke schets van
G. P. BAKKER.
25).
Terwijl de zanger zong, brak een reusachtig
tumult los, de soldeniers brulden het beken
de lied, het gansch nieuwe liedeke van den
lansknecht mede, stampten op den vloer de
maat der muziek, met roode opgewonden ge
zichten en schitterende oogen. Dat herinner
de hun de roemruchte tijden van Wallenstein,
die prompt de hooge soldij betaalde en een
dappere daad beloonde met met minder dan
duizend gulden. j
Ja, toen was er geen beter leven dan van
een frisschen lansknecht welgemoed. De
dappere boerenjongens, die wegliepen van
den boer, van den honger, de kool en kool
rapen, van den harden arbeid, werden be
vorderd tot officier. Dapipere boerenknapen
werden baronnen en de groote veldheer, die
goud te voorschijn tooverde, schonk land
goederen aan zijn trouwe officieren.
Toen werd er eer en roem en goed verkre
gen.
Het was den zanger niet ontgaan, dat on
der zijn laatste versje drie mannen met zware
ruiterjassen over de uniform waren binnen
gekomen, vergezeld van een vrouw, eveneens
in een dikten mantel gehuld. Haar hoofd
Laten wij het vervoersapparaat splitsen
in de 4 takken: 1. Rail, 2. Water, 3. Land,
4. Lucht-verkeer.
1. Welke lasten heeft de rail? Onderhoud
van den weg. Dienst- en arbeidsvoorwaarden
van het personeel. Keuring van het mate
rieel. Verplichte dienstregeling, enz.
2- De waterweg (2.) kan het best worden
vergeleken met „Symen betaal" uit de Boe-
renschroom. Berucht voor den schipper zijn
de benamingen: havengeld, kaaigeld, sluis-
geld, bruggeld, ton-geld, Zongeld,baken
geld, doorvaartgeld enz. Zoo zijn er 52 be
namingen en vormen, waaronder „de over
heid" de scheepvaart laat betalen.! En nier
gering ook. Eenige voorbeelden:
Van de havens van den Haag naar Lei
den, een afstand van 18 K.M., betaalt een
stoomvaartuig van 100 ton 13 per enkele
reis.
Een scheepje van 500 ton beaalt om heen
en weer te varen van Spaarndam naar
Heemstede (nog geen 20 K.M.) 40 door-
vaartgelden.Hoe is dat te rijmen met art.
147 slot van de Grondwet, dat belastingen
was bijna geheel verborgen onder de ruime
capuchon. Zij hadden in een donkeren hoek
bij den ingang plaats genomen. De vrouw
was roerloos blijven zitten, de handen ver
borgen onder den mantel.
De zanger liep er langzaam langs, maar
de hond bleef staan. Hij hoorde een der man
nen zeggen:
„Een goed glas hebben we eerlijk ver
diend, kameraden".
„Hij is zeker de aanyoerder, Kroaten",
dacht de zanger.
Hij keek naar de vrouw, zich schijnbaar
bukkend naar den vuilen hond. Haar gezicht
was niet te onderscheiden, maar hij ving een
blik op van twee groote, droeve oogen
een angstigen blik.
Zijn hart stond stil.
„Onmogelijk", mompelde hij en verdween
met zijn hond door de buitendeur. Maar de
angstige blik uit de droeve oogen kon hij
niet uit zijn gedachten verdringen.
HOOFDSTUK XV.
De zanger slenterde in gedachten verzon
ken, door zijn vuilen hond gevolgd, naar de
schuren en stallen, die op een kleinen afstand
lagen van het jachthuis.
„Hier is zeker wel gelegenheid voor een rei
ziger om den nacht door te brengen?" vroeg
hij den knecht, die de wacht moest houden.
De man ging hem voor naar een der
schuren en wees hem het hooi.
„Ga maar in 't hooi slapen", zei hij. „Je
bent de eerste, maar zult de eenige niet blijven
vannacht".
„Dank je vriend".
Hij bekeek met groote belangstelling de
I W VOOR I 2
den doorvoer, den uitvoer naar en den invoer
uit andere gemeenten niet mogen belemme
ren?
Rotterdam, aan de vrije rivier, heft alleen
aan havengeld van de binnenschipperij bijna
1 millioen en Amsterdam (ook rondom aan
vrije waterwegen gelegen) 8 ton per jaar.
Vraag niet, wat de schipper langs den
zoogenaamden vrijen waterweg zou moeten
betalen, als hij een reis door geheel Neder
land zou maken!
Het schip, dat aan de kade ligt, moet aan
de gemeente kadegeld betalen! Wat betaalt
de zwaar beladen vrachtauto, die op diezelf
de kade staat en de kade en het wegdek ver
nielt? Niets.!
3. Wat betaalt het landverkeer (3.)? Een
onnoozel klein bedrag aan wegengeld. Daar
voor kan de auto overal in het land vrij
rondrijden, langs de meest moderne wegen
en kan die vrijelijk vernielen. De gemeen
schap betaalt het onderhoud.
Het zich ontwikkelend landverkeer heeft
behoefte aan een brug over een vaart of een
rivier. De brug wordt gemaakt. Betaalt het
landverkeer bij het passeeren van die brug?
Neen.! Betaalt het waterverkeer bij het pas
seeren van de brug, die ten gerieve van het
landverkeer is gemaakt? Ja.!
Dienst- en arbeidsvoorwaarden voor het
personeel van den auto bestaan niet (behalve
bij de geconcessioneerde autobusdiensten.)
Keuring op het materieel bestaat niet.
Hoe staat het met het vervoersapparaat op
zichzelf?
Evenals landbouw, veeteelt, nijverheid,
vischerij enz. vormt het vervoersapparaat
een geheel. Evenals aan deze dient de Rijks-
regeering haar volle aandacht te schenken
en de noodige bescherming te verleenen aan
het beroepsvervoerapparaat, dat bestaat uit
de personen en de werktuigen die dit vervoer
bewerkstelligen.
Een 30 jaar geleden waren het de spoor
wegen, de scheepvaart en het landverkeer
per paard (sleepersbedrijf der groote steden)
welke dit beroepsvervoerapparaat bedienden,
en zij deden dit toen ter tijd goed. Door de
perfectionneering van de motor en den aan
leg van nieuwe wegen en de ashapteering
daarvan, is het landverkeer sterk naar voren
getreden. De personen- en vrachtautomobiel
heeft onmiddellijk de algemeene sympathie
van het publiek. Zij opende ongedroomde
mogelijkheden, vervoer langs huis. Daarbij
kwam, dat de auto zich leende voor een
massa-productie, wat den prijs ongelooflijk-
sterk deed dalen. De auto lag weldra onder
ieders financieel bereik. Toen de strijd om
het bestaan door de crisis hoe langer hoe
moeilijker werd, bracht de auto voor velen
een uitkomst. Voor een 25 koopt men een
zooveelste-hands auto, men schildert op de
carossierie, dat men expediteur is, en een
nieuw beroep is verkregen. Zonder eenige
rijksregeling en zonder eenig toezicht wordt
dit nieuwe bedrijf op de maatschappij los
gelaten.
Tot welk een schandelijke chaos dit alles
heeft geleid, weet ieder. Ook het gevaar bij
den weg heeft hierdoor enorme afmetingen
aangenomen.
4. Tot nu toe heb ik gezwegen over het
luchtverkeer (4.) Hoe staat het daarmede?
Dat is nog slechts in zijn aanvangsperiode.
Het staat ongeveer gelijk met den auto van
vóór 25 jaar. Ook hier is massa-productie
in uitzicht. De sportvliegtuigen vormen het
begin. Daardoor zal ook hier een sterke
daling der aanmaakkosten volgen, zoodat
ook weldra het sportvliegtuig zal komen
onder vrijwel ieders financieel bereik. Niet
dan, maar nü reeds zal het luchtverkeer van
Rijkswege moeten worden geregeld.
Daarom moet nü de Regeering ingrijpen
en het geheele vervoersapparaat regelen. Zij
heeft dit reeds gedaan voor zoover betreft
het personenvervoer door het concessiestel
sel voor autobusvervoer, door wijziging van
de wet van 23 April 1880 Stbl. 67 en van
het K.B. van 31 Juli 1880 Stbl. 121. Dit
heeft voor het personenvervoer langs den
weg eenige verbetering gebracht. Vooral de
regeling der arbeidsvoorwaarden voor het
personeel en de keuring op het materieel
heeft in deze goed gewerkt. De regeling zelf
is aan groote ontduiking onderhevig en
hierin zal de regeering ten spoedigste ver
betering moeten brengen Moge dit de aan-
leding zijn om het geheele beroepsvervoer
apparaat afdoende te regelen.!
Hoe moet nu dat vervoer worden geregeld
en gecoördineerd? Dat is een heel moeielijk
probleem, en men behoeft den minister, die
geroepen is dat te bewerkstelligen, inder
daad niet te benijden. De tegenwoordige mi
nister, die een vervoersman „par excellence"
is, heeft gemeend, in afwachting van een
nadere algeheele vervoersregeling, zijn wets
ontwerp van 4 Dec. '33 tot instelling van
een verkeersfonds te moeten indienen. Daar
door zal in elk geval worden bereikt, dat
wat financieel zóó zwak staat en materieel
zoo slecht in orde is, dat het niet op den weg
hoort, daarvan zal verdwijnen. Zeker, wij
verwachten meer!
Wij nieenen, dat ook het eigen vervoer
van zijn producten door den fabrikant of
teeler moet worden verboden. Wij vragen een
algeheel concessiestelsel voor alle 4 de tak
ken, met regeling van arbeidsvoorwaarden
voor personeel en jaarlijksche keuring van
het materieel. Geen concessieverleening aan
vriendjes, doch centraal geregeld en vooi
iedereen verkrijgbaar, die slechts voldoet aan
eischen van soliditeit. Doch eenmaal toege-
binnenzijde der schuur en was zeer voor
zichtig in het kiezen van zijn rustplaats. Aan
de achterzijde zag hij een deur, gesloten
door een klamp, en hier, zooveel mogelijk
uit het licht, strekte hij zijn vermoeide leden
uit en begroef zich onder 't hooi. De hond
ging naast hem liggen.
Toen de knecht naar buiten gegaan was,
kwam de zanger vlug weer te voorschijn,
stond op en sloop de achterdeur uit. Het was
buiten donker. Hij drukte zich tegen den
muur, zoodat hij de deur van het jachthuis
in het oog kon houden. De hond ging weer
naast hem liggen.
Na eenigen tijd gewacht te hebben, ge
schiedde hetgeen de zanger verwacht had
De buitendeur van het jachthu<s ging open,
een brok licht viel naar buiten. De Kroaten
met de vrouw traden te voorschijn. De
zanger keek hen na met groote belangstel
ling en eerst toen de gestalten bijna in de
duisternis verdwenen waren, volgde hij heel
voorzichtig, zooveel mogelijk zich dekkend
achter de boomen.
„Die donkere oogendachte hij.
Onrustig volgde hij, maar kon bijna niets
zien; de maan ging schuil achter zware wol
ken en de nacht scheen sterrenloos. Ze waren
blijkbaar op weg naar het kamp, maar zou
den toch wel hier of daar uitrusten. Toen
ze ongeveer een half uur hadden afgelegd,
steeds gevolgd door den zanger, die reeds
begon te vreezen, dat ze hun tocht niet zou
den onderbreken, stonden ze stil. De zanger
kon weinig waarnemen, nauwelijks meer dan
een groep schaduwen, verborg zich achter
een dikken boomstam en luisterde scherp.
„Dood", fluisterde hij tegen den hond.
„Als je niet spoedig biecht, wie je eigenlijk
bent, zullen we andere middeltjes probeeren.
Ik ken dingetjes, die nog nooit hebben ge
faald. Je zult het uitkreunen van pijn'" klonk
een valsche stem. „Ik zal toch moeten weten
wie mijn wijfje is en hoeveel geld ze mee
brengt. Want jij weet waar ze de rijkdom
men in het huis met den toren verborgen
hebben. Ze zijn er geweest en er is niets ge
vonden. Wij hebben overal gezocht. Ik zal je
zoo tam maken, dat jij met je lekker bekje uit
mijn hand eet. Als je rustig bent, zal ik den
prop uit je mond nemen, dan mag je den
baas zoenen. Kom".
Er klonk een gesmoord gekreun. Nu
sprak een ander.
„Zooveel drukte behoef je heusch niet te
maken. Ik herkende je dadelijk aan je zigeu
nervoorkomen en je donkere oogen. Het liefje
van den Waalschen hopman, die wilden Ja
nus doodschoot op den trap in het huis met
den toren. Je v/as de huishoudster van den
ouden graaf, die wist wel wat hij deed. Nu
woon je in de herberg als kind aan huis".
„Doe maar niet zoo beleedigd; je bent onze
gevangene, volgens de krijgswetten en de
aanvoerder heeft den voorrang. Je hopman
is trouwens dood. We hebben zijn laarzen
gevonden. Hij is verbrand", sprak de der
de.
„Klets niet zooveel", viel de valsche stem
hem in de rede. „Ze doet, wat we wenschen,
hé schatje. Je bent toch maar gelukkig. Pas
weduwe en nu al een anderen man. En wat
een man! Jij zult de eerste niet zijn, die met
twee dagen op de knieën ligt te smeeken".
„Ja", sprak de derde stem. „Ze kwam dade
lijk. Ze had nog maar even ons briefje over
laten tot den kring van het beroepsvervoer
apparaat, zal men ook verplicht zijn aan de
gestelde voorwaarden te voldoen, wil men
geen gevaar loopen uit de rij der leden van
het vervoersapparaat te worden verwijderd.
Elk verzender zal gerechtigd zijn voor het
vervoer zijner goederen te kiezen het ver
voersapparaat, rail, water, weg of luchtver
voer, dat hij prefereert en daaruit de per,
soon, dien hij wenscht. Maar zelf vervoeren
is uitgesloten, evengoed als het verboden is
in Mei eieren per broedmachine uit te
broeien of 's morgens voor 10 uur versch
brood te verkoopen.!
De minister heeft een algemeene regeling
in uitzicht gesteld. Wanneer zijn wet tot in
stelling van een verkeersfonds zal zijn aan
genomen, wenscht hij voorlichting door een
commissie van 4 personen om tot een alge
meen wetsvoorstel te geraken (zie Mem. v.
Antw. op het V.V.) Wij hebben dus van
dezen minister veel te verwachten. Maar hij
wil eerst zijn verkeersfonds en dan de uitge
werkte regeling.
Moge de Kamer 's ministers wensch ver
vullen, opdat een afdoende algemeene rege
ling van de coördinatie van het vervoer met
een algemeen concessie-stelsel volge.
LEENINGEN IN NOORDHOLLAND.
Ged. Staten van Noordholland stellen voor
te besluiten, hen te machtigen, ten laste van
de provincie aan te gaan 'eeningen tot zoo
danige nominale bedragen, als noodig zullen
blijken, om een som te verkrijgen ter voldoe
ning van:
a. 1,700,000, wegens kosten van uitbrei
dingswerken ten behoeve van het Provin
ciaal Electriciteitsbedrijf
b. 35,000, wegens kosten van uitbrei
dingswerken ten behoeve van het Provin
ciaal Waterleidingbedrijf;
c. 10,850, wegens uitkeering aan het
Provinciaal Ziekenhuis te Medemblik, voor
buitengewone werken.
De Zondag gehouden speldjesver-
koop bij de R. K. Kerk ten bate van de Missie
uitzending door den K. R. O. heeft alhier
opgebracht de somma van 38.55.
HEILOO.
De r.-k. Volksbond heeft de levering
van brandstoffen gegund aan de laagste in
schrijvers, de heeren S. Morsch en Zoon,
alhier.
Door het plaatsen van arbeiders in het
vrije bedrijf, door de drukte in de aardappel
campagne, is op het oogenblik geen enkele
werklooze meer ingeschreven bij de arbeids
bemiddeling.
De collecte op de Zonnestraaldag bracht
voor deze gemeente op f 23,40.
De collecte ten bate van „Zonnestraal"
heeft in deze gemeente 22.14 opgebracht.
Het zwembad aan het „Waardje" nadert
zijn voltooiing, de kleedkamertjes, een 12-tal,
zijn gereed, alsmede een W.C., urinoir, enz.
Alleen de bassins moeten nog worden afge
werkt.
Het is het plan Zondag 8 Juli officieel te
openen met verschillende wedstrijden.
den graaf of daar was ze, hé liefje".
„Je zegt niets! Hoe wordt het?" vroeg de
valsche stem. „In elk geval zullen we maar
eerst een ander middeltje probeeren. Je een
beetje gehoorzaamheid leeren".
De zanger had het gevotl alsof iemand
hem een klap in 't gezicht gaf; het bloed
bonsde aan zijn slapen. Hij dacht, dat hij
gek zou worden van woede. Hij moest haar
redden uit de handen van die beulen, maar
voorzichtig, geen overijlde dingen doen.
Goed overleggen, één tegen drie, en geen
dier kerels mocht ontkomen. Denken, den
ken. Als het één gelukte te ontsnappen, zou
den ze weldra de heele bende ep het lijf heb
ben en omsingeld worden. Neen, kalm, rus
tig, niet wild er op invliegen Alleen door
list viel iets te bereiken. De hond bewoog
zich onrustig.
„Dood", zei hij.
Eensklaps voelde de zanger een zware
hand op zijn schouder. Verschrikt keek hij
om. De kurassier stond naast hem. Hij leg
de zijn mond tegen het oor van den zanger
„Rasjin", fluisterde hij. „Kapitein Saxon
ik herkende je aan den hond, zag dien gis
teren, was zeker, toen je zong!"
Saxon drukte hem de hand. „Ik ga naar
den overkant", vervolgde baron Rasjin.
„Van twee kanten besluipen, als de uil krast"
en hij was verdwenen.
Een gesmoord gekreun deed Saxon tril-
len. Hij hoorde nog: „Zoo liefje Daar
na werd het stil.
Toen klonk door het bcsch het gekras van
een uil.
(Wordt vervolgd).